LPM369/1995
ID intern unic:  311658
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PARLAMENTUL
LEGE Nr. 369
din  10.02.1995
pentru modificarea şi completarea Codului funciar
Publicat : 02.03.1995 în Monitorul Oficial Nr. 13
    MODIFICAT
     Parlamentul adoptă prezenta lege.
    Art. I. - Codul funciar, nr. 828-XII din 25 decembrie 1991, astfel cum a fost modificat şi completat (Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1993, nr. 3, art. 58, 60), se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. După articolul 2 se introduce articolul 21, cu următorul cuprins:
    "Articolul 21. Obiectele relaţiilor funciare
    Obiecte ale relaţiilor funciare sînt: sectoarele de teren, cotele de teren şi drepturile asupra lor.
    Sectoarele de teren se caracterizează prin suprafaţă, amplasament, hotare, au statut juridic şi alte caracteristici, specificate în documentaţia înregistrării de stat a dreptului asupra pămîntului.
    Sectoarele de teren şi obiectele aferente acestora (solul, bazinele de apă închise, pădurile, plantaţiile multianuale, clădirile, construcţiile, edificiile etc.), strămutarea cărora este imposibilă fără a cauza pierderi directe destinaţiei lor, constituie bunuri imobile.
    Sectoarele de teren pot fi divizibile şi indivizibile.
    Se consideră divizibile sectoarele de teren care pot fi împărţite în porţiuni fără a le schimba destinaţia, fără a încălca normele antiincendiare, sanitare, ecologice, agrotehnice şi urbanistice, fiecare porţiune formînd după divizare un teren de sine stătător.
    În cazurile prevăzute de lege sectorul de teren poate fi considerat indivizibil.
    Cotele de teren ale sectorului de teren aflat în folosinţă comună de asemenea constituie obiecte ale relaţiilor funciare.
    Cotele de teren au expresie cantitativă şi descriere, cuprinzînd indicaţii privind destinaţia şi categoria de folosinţă. Cotele de teren în natură nu se delimitează."
    2. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
    "Articolul 3. Proprietatea asupra terenurilor
    Terenurile în Republica Moldova pot fi în proprietate publică şi privată.
    Statul ocroteşte în egală măsură ambele tipuri de proprietate.
    Raporturile de proprietate asupra pămîntului se stabilesc de legislaţie."
    3. Articolul 4 alineatul 2 va avea următorul cuprins:
    "Deţinători de terenuri cu titlu de proprietate privată pot fi cetăţeni ai Republicii Moldova şi investitorii străini, în conformitate cu legislaţia".
    4. Articolul 6 alineatul 3 va avea următorul cuprins:
    "Autorităţile administraţiei publice locale constituie comisii funciare din consilieri ai consiliilor locale, specialişti ai organelor de stat pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare şi ai organelor de privatizare, reprezentanţi ai întreprinderilor agricole şi din locuitori ai unităţii administrativ-teritoriale respective. Funcţiile acestor comisii se stabilesc în regulamentul elaborat de Guvern".
    5. În articolul 7:
    subalineatul 2 va avea următorul cuprins:
    "organizarea controlului asupra respectării legislaţiei funciare";
    subalineatul 4 va avea următorul cuprins:
    "stabilirea tarifelor pentru calcularea preţului normativ al pămîntului şi cotelor impozitului funciar";
    subalineatele 5 şi 6 se exclud;
    subalineatul 7 devine subalineatul 5.
    6. În articolul 8:
    subalineatul 1 va avea următorul cuprins:
    "aprobarea perimetrului localităţilor urbane";
    subalineatul 4 va avea următorul cuprins:
    "aprobarea cadastrului funciar anual";
    subalineatul 11 va avea următorul cuprins:
    "aprobarea hotarelor unităţilor administrativ-teritoriale în baza propunerilor consiliilor raionale sau municipale";
    în final se introduce un subalineat nou, cu următorul cuprins:
    "determinarea listei întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor ale căror terenuri rămîn în proprietatea statului şi prezentarea acesteia spre aprobare Parlamentului".
    7. În articolul 9:
    denumirea şi textul pînă la subalineat vor avea următorul cuprins:
    "Articolul 9. Competenţa consiliilor raionale şi municipale
    De competenţa consiliilor raionale şi municipale ţin:";
    în subalineatul 4 cuvintele "judeţului (raionului)" se înlocuiesc cu cuvintele "raionului şi municipiului";
    în subalineatul 5 cuvintele "judeţului (municipiului) şi raionului" se înlocuiesc cu cuvintele "raionului şi municipiului;
    în subalineatul 7 cuvintele "judeţului (municipiului), raionului" se înlocuiesc cu cuvintele "raionului şi municipiului";
    în subalineatul 12 cuvintele "extravilanului localităţilor" se înlocuiesc cu cuvintele "unităţilor administrativ-teritoriale".
    8. În articolul 10:
    denumirea şi textul pînă la subalineat vor avea următorul cuprins:
    "Articolul 10. Competenţa consiliilor săteşti (comunale) şi
                           orăşeneşti
    De competenţa consiliilor săteşti (comunale) şi orăşeneşti ţin".;
    subalineatul 3 va avea următorul cuprins:
    "asigurarea perceperii impozitului funciar";
    în subalineatul 7 cuvîntul "repartizarea" se înlocuieşte cu cuvîntul "atribuirea";
    în subalineatul 8 după cuvîntul "litigiilor" se introduce cuvîntul "funciare";
    în subalineatul 9 cuvîntul "evaluarea" se înlocuieşte cu cuvintele "organizarea evaluării";
    în final se introduce un subalineat nou, cu următorul cuprins:
    "elaborarea propunerilor vizînd aprobarea de către consiliul raional şi municipal a perimetrelor localităţilor săteşti."
    9. Articolele 11, 12 şi 13 vor avea următorul cuprins:
    "Articolul 11. Atribuirea sectoarelor de teren din intravilan
                          pentru case, anexe gospodăreşti şi grădini
    Autorităţile administraţiei publice locale atribuie cetăţenilor terenuri fără plată, eliberîndu-le titluri de proprietate:
    trec în proprietatea cetăţenilor sectoarele de teren ocupate de case, anexe gospodăreşti şi grădini care li se atribuie în conformitate cu legislaţia;
    atribuie familiilor nou-formate sectoare de teren din rezerva intravilanului pentru construcţia caselor de locuit, anexelor gospodăreşti şi grădini: în oraşe (municipii) - de la 0,04 pînă la 0,07 hectare, în localităţi rurale - de la 0,08 pînă la 0,2 hectare. Dimensiunile concrete ale sectoarelor de teren se stabilesc de către autorităţile administraţiei publice locale.
    Atribuirea repetată fără plată a terenurilor în proprietate cetăţenilor în scopurile indicate la alineatul 1 al prezentului articol nu se admite.
    Articolul 12. Atribuirea terenurilor din extravilan în proprietate
                         privată şi drepturile proprietarilor cotelor de teren
                         echivalent
    Comisiile funciare, constituite în conformitate cu art. 6 din prezentul Cod, stabilesc terenurile care rămîn în proprietate publică în hotarele unităţii administrativ-teritoriale:
    rezervă pînă la cinci la sută din terenurile cu destinaţie agricolă pentru necesităţile dezvoltării sociale a localităţii;
    rezervă suprafeţe corespunzătoare pentru a fi folosite ca păşuni obşteşti.
    Mănăstirilor şi mitropoliei li se atribuie cu titlu de proprietate pînă la cinci hectare de pămînt.
    Diferenţa dintre suprafaţa totală a unităţii administrativ-teritoriale şi suprafaţa terenurilor repartizate în proprietate publică constituie fondul de privatizare.
    Comisiile funciare stabilesc cota de teren echivalent care se atribuie în proprietate privată:
    membrilor de colhozuri, salariaţilor din sovhozuri sau din alte întreprinderi agricole, inclusiv pensionarilor din aceste unităţi economice;
    salariaţilor din organizaţii şi întreprinderi care locuiesc în localităţi rurale şi execută nemijlocit lucrări de construcţie şi exploatare a sistemelor de ameliorare, restabilire şi îmbunătăţire a terenurilor şi sporire a fertilităţii solurilor în localitatea respectivă inclusiv pensionarilor din aceste unităţi economice;
    persoanelor care locuiesc în localităţi rurale care au fost transferate din întreprinderi agricole în organizaţii de construcţie şi transport colhoznice şi intergospodăreşti, inclusiv pensionarilor din aceste unităţi economice;
    salariaţilor din întreprinderile zootehnice intergospodăreşti, inclusiv pensionarilor din aceste unităţi economice;
    persoanelor care deţin funcţii elective sau îşi satisfac serviciul militar în termen şi care pînă la aceasta au lucrat la întreprinderi agricole;
    persoanelor care au lucrat anterior la întreprinderile agricole din localitatea respectivă: bărbaţii - 25 de ani, femeile - 20 de ani;
    veteranilor celui de-al doilea război mondial, foştilor ostaşi-internaţionalişti, familiilor persoanelor care şi-au pierdut viaţa ca urmare a participării la acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi a independenţei Republicii Moldova, care locuiesc în localităţi rurale - la locul de trai;
    persoanelor supuse represiunilor politice şi reabilitate ulterior, care locuiesc în localităţi rurale - la locul de trai;
    persoanelor care au adus pămînt în gospodăriile colective, dar nu lucrează în ele, cu condiţia că se vor stabili în localitatea respectivă.
   
[Art.12 al.4, subal.9 sintagma "...cu condiţia că se vor stabili în localitatea respectivă" declarată neconstituţională prin HCC29 din 27.10.97, MO76/20.11.97]
    Pînă la 50 la sută din cota de teren echivalent calculată pe unitatea administrativ-teritorială respectivă se atribuie:
    persoanelor indicate la subalineatele 1-5 ale alineatului 4 din prezentul articol care au lucrat în întreprinderi industriale şi în alte unităţi cu profil neagricol şi au o vechime în muncă în agricultură mai mică de 5 ani;
    persoanelor domiciliate în localităţi rurale care au fost angajate în sfera socială avînd o vechime în muncă de 25 de ani bărbaţii şi 20 de ani femeile care au pierdut capacitatea de muncă în specialitate din motive de vîrstă sau de sănătate, dacă nici un membru al familiei nu a primit cota de teren echivalent.
    Toate operaţiunile de atribuire a cotei de teren echivalent se înfăptuiesc, ţinîndu-se cont de situaţia de la 1 ianuarie 1992.
    Autentificarea dreptului de proprietate asupra cotei de teren echivalent se face în baza hotărîrii autorităţilor administraţiei publice locale prin eliberarea unui titlu ce confirmă acest drept.
    În perioada reorganizării întreprinderilor agricole proprietarii cotelor de teren echivalent au dreptul:
    să le transmită în folosinţă comună membrilor întreprinderilor agricole nou-înfiinţate cu orice formă organizatorico-juridică;
    să le transmită în arendă întreprinderilor agricole nou-înfiinţate;
    să le doneze membrilor întreprinderii agricole sau întreprinderii agricole;
    să ceară separarea lor în natură în modul stabilit pentru organizarea unor noi forme de activitate de întreprinzător;
    să le vîndă proprietarilor-membri ai întreprinderii agricole sau întreprinderii agricole în modul stabilit. Cu acordul proprietarului, plata cotei de teren echivalent poate fi efectuată în natură, cu patrimoniu sau în bani.
    Moştenitorii cotei de teren echivalent sînt în drept să devină membri ai întreprinderii agricole cu cota lor. Asupra moştenitorilor se extind drepturile de proprietari ai cotei de teren echivalent.
    În cazurile prevăzute de lege cotele de teren echivalent în natură nu se delimitează, iar proprietarilor li se plăteşte compensaţie bănească.
    Articolul 13. Formele de gospodărire
    În perioada efectuării operaţiunilor prevăzute la art. 12 din prezentul Cod, activitatea colhozurilor, sovhozurilor, altor întreprinderi de stat şi intergospodăreşti agricole şi agroindustriale nu se întrerupe.
    Întreprinderile producătoare de seminţe, de creştere a plantelor etero-oleaginoase, de pomicultură şi legumicultură şi cele zootehnice se transformă direct într-o întreprindere agricolă cu orice formă organizatorico-juridică. Lista acestor întreprinderi se stabileşte de Guvern.
    La reorganizarea întreprinderii agricole, titularii cotelor de teren echivalent şi cotelor-părţi valorice din bunuri, care doresc să se retragă din întreprindere pentru a organiza noi forme de activitate de întreprinzător, depun la primăria satului (comunei), oraşului cerere în vederea atribuirii cotei de teren echivalent, iar la administraţia întreprinderii agricole - cerere de eliberare de la lucru (dacă sînt angajaţi), precum şi de a fi împroprietăriţi, în contul cotelor-părţi valorice din bunurile ce le revin, cu mijloacele de producţie respective.
    Cota-parte valorică din bunurile întreprinderii agricole se stabileşte de către colectivul de muncă corespunzător potrivit ultimului bilanţ şi se confirmă de către autorităţile administraţiei publice locale.
    Suprafaţa de teren ce se atribuie întreprinderii agricole nou-înfiinţate nu poate fi mai mică decît mărimea unui cîmp din asolament conform proiectelor de organizare a teritoriului aprobate în modul stabilit.
    Consiliul raional sau municipal, la propunerea comună a comisiei funciare săteşti (comunale) sau orăşeneşti (municipale) şi a comisiei pentru reorganizarea sau lichidarea întreprinderii, stabileşte locul de amplasare a terenurilor atribuite întreprinderilor agricole nou-înfiinţate, ţinînd cont de cerinţele amplasării compacte şi de folosirea raţională a terenurilor. Întreprinderilor agricole noi li se atribuie mijloacele fixe şi circulante ce li se cuvin.
    Decizia consiliului raional sau municipal privind atribuirea de terenuri întreprinderii agricole nou-înfiinţate serveşte drept bază pentru înregistrarea de stat a dreptului asupra pămîntului şi eliberarea documentului ce autentifică dreptul deţinătorului de teren.
    Atribuirea sectoarelor de teren şi a bunurilor se face în baza proiectelor de organizare a teritoriului şi în mod obligatoriu în perioada dintre 1 noiembrie - 1 martie.
    Decizia consiliului raional sau municipal poate fi atacată în instanţă judecătorească.
    Toate formele de gospodărire sînt ocrotite de stat în egală măsură.
    În funcţia de conducător al întreprinderii agricole poate fi numai o persoană cu experienţă respectivă în agricultură şi calificarea necesară, confirmată de către Comisia de calificare înfiinţată de Guvern în conformitate cu regulamentul acesteia."
    10. În articolul 16 alineatul 1 textul "cu organele de autoadministrare locală, cu Departamentul de Stat pentru Protecţia Mediului Înconjurător şi Resursele Naturale" se înlocuieşte cu textul "cu autorităţile administraţiei publice locale, cu organele pentru protecţia mediului înconjurător".
    11. Articolul 20 alineatul 3 se exclude.
    12. Din articolul 34 alineatul 2 textul "de comun acord cu Departamentul de Stat pentru Protecţia Mediului Înconjurător şi Resursele Naturale" se exclude.
    13. Din articolul 41 alineatul 3 cuvintele "sau colectivă" se exclud.
    14. Articolul 46 alineatele 5 şi 6 se exclud.
    15. În articolul 53 alineatul 1 denumirea "Departamentul de Stat pentru Protecţia Mediului Înconjurător şi Resursele Naturale" se înlocuieşte cu textul "organele pentru protecţia mediului înconjurător".
    16. Articolul 55 va avea următorul cuprins:
    "Articolul 55. Terenurile destinate necesităţilor de apărare şi
                           trupelor de grăniceri şi de interne
    Sînt considerate terenuri destinate necesităţilor de apărare şi trupelor de grăniceri şi de interne terenurile repartizate pentru amplasarea şi desfăşurarea activităţii permanente a unităţilor militare, instituţiilor de învăţămînt militar şi organizaţiilor Forţelor Armate, trupelor de grăniceri şi de interne.
    Folosirea în alte scopuri a terenurilor destinate necesităţilor de apărare şi trupelor de grăniceri şi de interne este interzisă.
    Dimensiunile terenurilor repartizate pentru necesităţile de apărare şi trupelor de grăniceri şi de interne se stabilesc în conformitate cu normativele în vigoare şi se coordonează cu autorităţile administraţiei publice locale.
    Modul de repartizare şi utilizare a terenurilor pentru necesităţile de apărare şi trupelor de grăniceri şi de interne este stabilit de Guvern."
    17. Articolul 61 alineatul 1 propoziţia întîi se completează în final cu textul ", apeductelor magistrale şi interraionale".
    18. În articolul 67 alineatul 1 cuvintele "bugetul republican" se înlocuiesc cu cuvintele "bugetul de stat".
    19. Articolele 71 şi 72 vor avea următorul cuprins:
    "Articolul 71. Schimbarea destinaţiei terenurilor agricole
    Schimbarea destinaţiei terenurilor agricole se aprobă de consiliul raional sau municipal în cazuri excepţionale şi cu acordul organelor pentru protecţia mediului înconjurător.
    Articolul 72. Schimbarea destinaţiei terenurilor de calitate
                          superioară
    Schimbarea destinaţiei terenurilor silvice de calitate superioară, a terenurilor ocupate de parcuri naţionale, rezervaţii, monumente, ansambluri arheologice şi istorice este interzisă."
    20. În articolul 74:
    alineatul 1 după textul "sau conducte de gaz" se completează cu textul", apeducte şi alte instalaţii similare";
    după alineatul 1 se introduce un alineat nou, cu următorul cuprins:
    "În caz de necesitate a lichidării urmărilor avariilor şi a executării lucrărilor de urgenţă pentru întreţinerea obiectivelor, prevăzute la alineatul 1 al prezentului articol, ocuparea terenurilor respective se face cu acordul deţinătorilor de terenuri, iar în caz dacă aceştia refuză - cu autorizaţia autorităţilor administraţiei publice locale. În toate cazurile deţinătorii de terenuri au dreptul la despăgubiri";
    alineatul 2 devine alineatul 3.
    21. Articolul 79 ultimul alineat va avea următorul cuprins:
    "Modul de protecţie a terenurilor se stabileşte de legislaţie."
    22. Articolul 83 va avea următorul cuprins:
    "Articolul 83. Terenurile agricole de calitate superioară şi
                          protecţia lor
    Din categoria terenurilor agricole de calitate superioară fac parte terenurile situate pe cumpăna apelor şi pe versantele cu panta de pînă la 3 grade, precum şi terenurile cu gradul de evaluare a fertilităţii naturale de peste 60, terenurile irigate, loturile experimentale, terenurile instituţiilor de cercetări ştiinţifice şi de învăţămînt.
    În vederea protecţiei terenurilor agricole de calitate superioară se interzice retragerea acestora din circuitul agricol, utilizarea lor în alte scopuri decît cele agricole, desfăşurarea pe aceste terenuri a operaţiunilor tehnologice şi de altă natură ce conduc la degradarea solului, cu excepţia cazurilor cînd sînt repartizate pentru construcţia obiectivelor liniare (drumuri, linii de telecomunicaţii şi de transport electric, conducte), obiectivelor de exploatare minieră a petrolului şi gazelor şi a construcţiilor de producţie necesare pentru exploatarea acestora.
    Retragerea terenurilor agricole de calitate superioară din circuitul agricol pentru necesităţile de stat şi publice se face numai în cazuri excepţionale, prin hotărîre a Guvernului."
    23. În articolul 88:
    din alineatul 1 denumirea "Departamentul de Stat pentru Protecţia Mediului Înconjurător şi Resursele Naturale" se exclude;
    alineatul 2 va avea următorul cuprins:
    "Dispoziţiile autorităţilor administraţiei publice locale şi ale organelor de stat împuternicite să exercite controlul asupra folosirii şi protecţiei terenurilor, emise în limitele competenţei lor, sînt obligatorii pentru toţi deţinătorii de terenuri."
    24. Articolul 96 va avea următorul cuprins:
    "Articolul 96. Răspunderea pentru încălcarea legislaţiei funciare
    Persoanele care încalcă legislaţia funciară poartă răspundere administrativă şi penală în conformitate cu legislaţia.
    Constatarea contravenţiilor se efectuează de către autorităţile administraţiei publice locale şi organele de stat autorizate în acest scop, în limitele competenţei lor.
    Aplicarea sancţiunilor nu scuteşte persoana culpabilă de obligaţiunea de a lichida încălcările comise.
    Mijloacele încasate în urma aplicării amenzilor se varsă în bugetul de stat şi se folosesc pentru restabilirea, îmbunătăţirea terenurilor şi sporirea fertilităţii solurilor şi protecţia mediului înconjurător."
    25. În articolul 99 alineatul 1 textul "la bugetul local la un cont special pentru asigurarea restabilirii şi valorificării terenurilor sau sporirii fertilităţii lor" se înlocuieşte cu textul "la bugetul de stat şi se cheltuiesc pentru restabilirea şi valorificarea terenurilor sau sporirea fertilităţii lor."
    26. În textul codului cuvintele "organele de autoadministrare locală" se înlocuiesc cu cuvintele "autorităţile administraţiei publice locale", iar cuvintele "comună (sat)" - cu cuvintele "sat (comună) la numărul şi cazul respectiv.
    Art. II. Guvernul în termen de 3 luni:
    va prezenta Parlamentului propuneri pentru modificarea şi completarea legilor cu privire la proprietate, cu privire la privatizare, cu privire la gospodăria ţărănească (de fermier), cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi, cu privire la societăţile pe acţiuni, cu privire la arendă cu privire la cooperaţie şi altor acte legislative ce vizează reforma agrară;
    va aduce actele sale normative în corespundere cu modificările şi completările făcute în Codul funciar;
    va asigura revizuirea şi abrogarea de către ministere şi departamente a actelor lor normative care contravin modificărilor şi completărilor menţionate.
    Art. III. - Autorităţile administraţiei publice locale:
    vor atribui, pînă la 1 aprilie 1996, fără plată în proprietate privată loturi de pe lîngă casă:
    - pensionarilor, invalizilor, altor persoane domiciliate în localităţi rurale care nu lucrează în aceste localităţi sau nu sînt încadrate în muncă - 0,15 hectare fiecărei familii cu un singur membru şi 0,3 hectare fiecărei familii cu mai mulţi membri;
    - persoanelor domiciliate în localităţi rurale, care sînt angajate în sfera socială şi au familii, a căror componenţă e mai mare de 3 membri - cîte 0,1 hectare pentru fiecare membru începînd cu al patrulea, însă nu mai mult de 0,7 hectare pentru o familie;
    vor recalcula mărimea cotei de teren echivalent făcînd, după caz, modificările respective în deciziile proprii adoptate anterior şi în titlurile ce confirmă dreptul de proprietate asupra cotei de teren echivalent. Această prevedere nu se extinde asupra cotelor de teren echivalent atribuite în natură în modul stabilit;
    vor atribui în proprietate privată cota de teren echivalent noilor categorii de cetăţeni, stabilite de legislaţia funciară.
    Art. IV. - Cotele de teren echivalent atribuite în proprietate privată persoanelor care au avut dreptul la dobîndirea lor, dar cărora nu li s-a eliberat titlul ce le confirmă dreptul de proprietate asupra pămîntului din cauză că au decedat, se transmit prin moştenire în conformitate cu legislaţia.
    Art. V. abrogat prin Legea nr.1202-XIII din 29.05.97
    Art. V. se recunoaşte neconstituţional prin Hot. Curţii Constit. nr.12 02.10.96
    Art. VI. - Atribuirea sectoarelor de teren în primăvara anului 1995 se efectuează pînă la 1 aprilie.
    Art. VII. - Legea nr. 514-XII din 20 februarie 1991 cu privire la modificarea articolului 82 din Codul funciar al R.S.S. Moldova aşa cum a fost modificată şi completată ulterior se abrogă.
    Art. VIII. - Prezenta lege intră în vigoare la data adoptării.

    PREŞEDINTELE
    PARLAMENTULUI                                      Petru LUCINSCHI

    Chişinău, 10 februarie 1995.
    Nr. 369-XIII.