LC919/2000
ID intern unic:  311457
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PARLAMENTUL
LEGE Nr. 919
din  12.04.2000
pentru modificarea şi completarea Legii cu privire la standardizare
Publicat : 08.07.2000 în Monitorul Oficial Nr. 78-80     art Nr : 587
    Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
    Art.I. - Legea  nr.590-XIII  din  22 septembrie 1995 cu  privire  la standardizare  (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1996, nr.11-12, art.116) se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 1 se introduc următoarele noţiuni:
    "standardizare naţională - standardizare desfăşurată la nivelul unei ţări;
    standard naţional  - standard adoptat de către un organism  naţional de standardizare şi pus la dispoziţia publicului;
    standard internaţional  -  standard adoptat de către  o  organizaţie internaţională  care  desfăşoară activitate de standardizare şi  pus  la dispoziţia publicului;
   organism de standardizare  - organism care desfăşoară activitate  de standardizare  la  nivel naţional, regional sau internaţional,  a  cărui principală  funcţie,  în conformitate cu statutul lui, este  elaborarea,     aprobarea  sau  adoptarea  de  standarde  ce  sînt  puse  la  dispoziţia publicului;
    organism naţional  de  standardizare - organism de standardizare  la nivel  naţional,  învestit cu dreptul de a fi membru  al  organizaţiilor internaţionale şi regionale de standardizare;
    autoritate -  organ  de specialitate al administraţiei  publice sau organism abilitat să stabilească cerinţe obligatorii  şi  să  adopte reglementări în limitele competenţei sale;
    aplicarea unui   standard   -  utilizarea  standardului   în   sfera producţiei, comerţului şi în alte domenii;
    prescripţie (specificaţie) tehnică  -  document care prescrie condiţiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească un produs, proces sau serviciu;
    reglementare  tehnică - document adoptat de o autoritate, prin  care se  stabilesc  condiţii tehnice obligatorii fie în mod direct, fie  prin referire  la  un document normativ de standardizare sau prin  includerea conţinutului integral al acestuia;
    document normativ de standardizare - document care specifică reguli, linii directoare sau caracteristici pentru diferite genuri de activităţi sau pentru rezultatele acestora;
înregistrarea de stat a documentelor normative de standardizare - act prin care organismul naţional de standardizare înscrie în Registrul de   stat  al  Sistemului  Naţional  de  Standardizare  datele  necesare referitoare   la   standardele   naţionale,   prescripţiile    tehnice, clasificatoarele  informaţiei  tehnico-economice  şi  modificările  lor, scopul  fiind  organizarea  asigurării  informaţionale  a  autorităţilor administraţiei publice şi a agenţilor economici şi punerea în aplicare a documentului normativ înregistrat."
    2. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
    "Articolul 4. Categoriile de documente normative de standardizare
                       şi cerinţele faţă de ele
(1) Documentele  normative  de standardizare aplicate pe  teritoriul Republicii Moldova sînt:
    a) standardele naţionale (SM);
    b) standardele internaţionale, regionale (interstatale), aplicate în modul stabilit;
    c) standardele naţionale ale altor state, aplicate în modul stabilit;
    d) standardele   de  firmă  (SF),  aplicate  la  nivelul   agenţilor economici care le-au elaborat;
    e) prescripţiile tehnice (PT MD);
    f) normele, regulamentele,  procedurile în domeniul  standardizării, metrologiei şi certificării;
    g) clasificatoarele de informaţie tehnico-economică;
    h) reglementările tehnice, inclusiv:
    - Farmacopeea de Stat a Republicii Moldova;
    - standardele medicale, cerinţele medico-biologice, normele sanitare, normele şi regulile sanitaro-igienice;
    - normele şi regulile în construcţie;
    - normele şi regulile în  ecologie, energetică, transporturi, telecomunicaţii;
    - normele şi regulile privind securitatea industrială;
    - normele şi regulile privind securitatea muncii;
    - alte documente cu cerinţe obligatorii în domeniul respectiv.
    (2) Prevederile  documentelor normative de standardizare trebuie să se  bazeze pe realizările moderne ale ştiinţei, tehnicii şi tehnologiei, pe  standardele  internaţionale  şi regionale, pe normele,  regulile  şi recomandările  privind standardizarea, pe standardele naţionale avansate ale  altor  state;  trebuie să ţină cont de condiţiile  de  utilizare  a produselor,  de  executare a proceselor, de prestare a  serviciilor, de condiţiile  şi  regimul  de  muncă; nu  trebuie  să  încalce  drepturile titularului  proprietăţii industriale şi nu pot fi contrare prevederilor legale.  La  stabilirea  acestor prevederi, trebuie să se garanteze că măsurile necesare pentru asigurarea calităţii produselor  (proceselor, serviciilor)  exportate  sau  pentru  asigurarea  protecţiei  vieţii  şi sănătăţii oamenilor, regnului animal  sau  vegetal,  a  mediului înconjurător,  sau pentru preîntîmpinarea acţiunilor de inducere în eroare nu vor fi folosite pentru discriminarea arbitrară sau nemotivată a  ţărilor unde există condiţii analogice, inclusiv a ţărilor membre ale Organizaţiei  Mondiale a Comerţului, şi nu vor crea obstacole tehnice în calea comerţului internaţional.
    (3) Standardele  naţionale  şi  clasificatoarele  de informaţie tehnico-economică nu constituie obiectul dreptului de autor."
    3. La articolul 6, după textul "agenţii economici"  se  introduce textul ", participarea la activitatea de standardizare internaţională şi regională".
    4. Articolul 9 va avea următorul cuprins:
    "Articolul 9. Elaborarea şi aprobarea documentelor normative
                       de standardizare
    (1) Standardele naţionale metodologice fundamentale se elaborează de către organismul naţional de standardizare şi sînt obligatorii.
    (2) Standardele  naţionale se elaborează de către comitetele tehnice de standardizare, specializate în domeniile respective de activitate, pe baza programelor de standardizare care se coordonează şi se actualizează de către   organismul naţional de standardizare, cu participarea ministerelor şi departamentelor interesate. Activitatea de elaborare a documentelor normative de standardizare se autorizează în modul stabilit de organismul naţional de standardizare.
    (3) Standardele  naţionale se aprobă de către organismul naţional de standardizare.
    (4) Pentru a asigura protecţia intereselor statului şi competitivitatea produselor (proceselor, serviciilor)  autohtone, în standardele naţionale se introduc, motivat, cerinţe de perspectivă ce depăşesc posibilităţile tehnologiilor aplicate.
    (5) Modul de elaborare, coordonare, aprobare, evidenţă, înregistrare de  stat,  aplicare, modificare şi anulare a prescripţiilor  tehnice  se stabileşte de către organismul naţional de standardizare.
    (6) Clasificatoarele  de informaţie tehnico-economică se  elaborează pentru  obiectele  supuse  evidenţei  de  stat  şi reprezintă coduri sistematizate de codificări şi denumiri ale grupelor de clasificare ale obiectelor informaţiei  tehnico-economice (produse,  procese,  servicii etc.).  Modul  de elaborare, adoptare, înregistrare de stat, intrare  în vigoare,  aplicare şi  gestionare a clasificatoarelor de informaţie tehnico-economică  se stabileşte de către  organismul  naţional   de standardizare.
    (7) Standardele naţionale, prescripţiile tehnice şi clasificatoarele de informaţie tehnico-economică se pun în aplicare după înregistrarea de stat la organismul naţional de standardizare.
    (8) Standardele de firmă pot fi elaborate şi aprobate de către orice agent economic în limitele activităţii şi competenţei lui. Modul de elaborare, coordonare, aprobare, evidenţă, modificare  şi anulare  a standardelor  de  firmă se stabileşte de către agentul economic de  sine stătător.
    (9) Modul de elaborare, coordonare, adoptare, înregistrare, aplicare şi anulare a reglementărilor tehnice se stabileşte de către organul care le adoptă.
    (10) Informaţia despre elaborarea şi punerea în aplicare a reglementărilor tehnice adoptate de autorităţile administraţiei publice trebuie transmisă organismului naţional de standardizare pentru gestionarea Registrului reglementărilor tehnice.
    (11) Documentele normative de standardizare se  elaborează   în conformitate  cu  Legea cu privire la funcţionarea limbilor  vorbite  pe teritoriul Republicii Moldova.
    (12) Documentele  normative de standardizare aplicate pe  teritoriul Republicii  Moldova în temeiul acordurilor internaţionale (interstatale) se  folosesc  în  varianta  tradusă  în  limba  de  stat  sau  în  limba originalului."
    5. După articolul  9  se introduce un nou articol, 9/1, cu următorul cuprins:
    "Articolul 9/1. Înregistrarea de stat a documentelor normative
                          de standardizare
    (1) Înregistrarea  de stat a documentelor normative de standardizare urmăreşte:
    a) formarea fondului naţional de documente normative de standardizare;
    b) evidenţa de   stat  a  documentelor  normative  de  standardizare naţionale elaborate;
    c) excluderea dublării documentelor normative de standardizare;
    d) formarea şi  gestionarea clasificatorului de documente  normative de standardizare;
    e) protecţia drepturilor producătorilor;
    f) asigurarea  organelor interesate, a agenţilor economici, inclusiv din  alte  state  membre  ale Organizaţiei  Mondiale  a  Comerţului,  cu informaţie referitoare la:
   - orice reglementări tehnice sau standarde, adoptate, aprobate sau în proces de elaborare în Republica Moldova;
    - orice proceduri  de  evaluare a conformităţilor în vigoare sau  în proces de elaborare în Republica Moldova.
    (2) Înregistrării de stat se supun:
    a) standardele naţionale (SM) şi modificările lor;
    b) prescripţiile tehnice (PT MD) şi modificările lor;
    c) clasificatoarele  de informaţie tehnico-economică şi modificările lor.
    (3) Standardele  naţionale, prescripţiile tehnice, clasificatoarele de  informaţie  tehnico-economică şi modificările lor neînregistrate  în Registrul de stat al Sistemului Naţional de Standardizare sînt nule."
    6. Articolul 10:
    alineatul (2)  se  completează  în final cu  următoarea  propoziţie:
"Programul naţional de standardizare se publică o dată la şase luni.";
    alineatul (3) se exclude.
    7. Articolul 13 va avea următorul cuprins:
    "Articolul 13. Aplicarea standardelor naţionale
    (1) Standardul   naţional  trebuie  să  conţină  prevederi  care  nu contravin legislaţiei.
    (2) Aplicarea standardului naţional este benevolă.
    (3) Aplicarea  unui  standard naţional, în totalitate sau în  parte, poate  deveni obligatorie, pe întreg teritoriul ţării sau pe plan local, numai prin adoptarea de către o autoritate a unei reglementări tehnice, în cazul în care considerentele de ordin public, de protecţie a vieţii, sănătăţii şi a securităţii persoanelor fizice, a mediului  înconjurător şi a intereselor consumatorilor fac necesară o astfel de măsură.
    (4) Includerea  în contractele de furnizare (elaborare, fabricare) a produselor,  de executare  a proceselor, de prestare a serviciilor a clauzei privind corespunderea acestora cerinţelor documentelor normative de  standardizare aplicate pe teritoriul Republicii Moldova este obligatorie. Se interzice elaborarea, fabricarea, livrarea, comercializarea, depozitarea, repararea, transportul şi utilizarea (exploatarea) produselor, desfăşurarea altor activităţi cu încălcarea condiţiilor standardelor, altor documente normative de standardizare, inclusiv  descrierile tehnice ale mostrelor etalon, precum şi fabricarea (comercializarea) produselor (proceselor, serviciilor) fără documentele normative respective.
    (5) Necesitatea aplicării documentelor normative de standardizare pentru produsele (procesele, serviciile) fabricate (executate, prestate) pe  teritoriul  Republicii  Moldova cu scop de export se  stabileşte  în contract, cu excepţia cazurilor prevăzute de legislaţia naţională.
    (6) Importul  produselor (proceselor, serviciilor) pe teritoriul vamal al Republicii Moldova, precum şi confirmarea  corespunderii  lor documentelor  normative de  standardizare naţionale, se  efectuează  în modul prevăzut de legislaţia naţională."
    8. Articolul 15:
alineatul (1)  se completează în final cu următoarea propoziţie: "În cadrul  supravegherii  de stat se efectuează,  de  asemenea,  controlul respectării de către agenţii economici a prevederilor  reglementărilor tehnice, controlul  calităţii  produselor  şi  inspecţia   produselor certificate.";
    alineatul (2) va avea următorul cuprins:
    "(2) Regulamentul cu privire la controlul şi supravegherea de stat a respectării documentelor normative de standardizare în Republica Moldova se aprobă de Guvern.";
    alineatul (3)  se  completează  în final cu textul  ",  inclusiv  să cazeze  inspectorii  de  stat,  să-i asigure cu  încăperi  de  serviciu, mijloace de comunicaţii şi de dactilografiat."
    9. Articolul 17:
    alineatul (1) va avea următorul cuprins:
    "(1) Inspectorii  de stat care efectuează controlul şi supravegherea de  stat asupra respectării documentelor normative de standardizare sînt funcţionari  publici  şi  se află sub protecţia  statului.  Regulamentul inspectorului de stat se aprobă de către Guvern.";
    alineatul (2):
    litera a) va avea următorul cuprins:
    "a) la acces  liber  în încăperile de serviciu şi de  producţie  ale agenţilor  economici, unde se elaborează documentaţia normativă, se fac pregătiri pentru producere, are loc fabricarea, vînzarea, păstrarea, repararea produselor, executarea proceselor şi prestarea serviciilor;";
    după litera d) se introduce o nouă literă, e), cu următorul cuprins:
) să întocmească procese-verbale despre încălcarea prevederilor documentelor normative de standardizare;";
    literele e) şi f) devin literele f) şi g);
    după litera g) se introduce litera h), cu următorul cuprins:
    "h) să se adreseze la organele de poliţie pentru a obţine sprijin la efectuarea  controlului  şi  supravegherii  şi, după caz,  pentru  a  fi însoţit în timpul exercitării atribuţiilor de serviciu.";
    la alineatul (3), partea introductivă va avea următorul cuprins:
    "(3) Inspectorul  principal de stat, conducătorul organului teritorial  al  Departamentului Supraveghere Tehnică,  Standardizare  şi Metrologie,  care este din oficiu locţiitorul Inspectorului principal de stat pe teritoriul de activitate, au dreptul:".
    10. Articolul 20:
    la litera a),  după  liniuţa întîi se introduce o liniuţă  nouă,  cu următorul cuprins:
"- aderarea la organizaţiile internaţionale, regionale, participarea la  lucrările cărora este aprobată de Parlament şi Guvern, şi  achitarea cotizaţiilor de membru al acestora;";
    la litera b),  textul  "aderarea  la  organismele internaţionale, regionale,  participarea la lucrările cărora este aprobată de  Parlament şi Guvern, şi achitarea cotizaţiilor de membru al acestora." se înlocuieşte cu textul   "dezvoltarea bazei tehnico-materiale şi remunerarea personalului Departamentului Supraveghere Tehnică, Standardizare şi Metrologie.";
    litera c) va avea următorul cuprins:
    "c) defalcările   în  mărime  de  5%  din  costul  încercărilor   în laboratoarele  acreditate şi costul serviciilor prestate de organele  de certificare desemnate şi acreditate, conform practicii internaţionale;"
    11. În cuprinsul legii, sintagma "Departamentul  Standarde, Metrologie  şi Supraveghere  Tehnică"  se  substituie   cu   sintagma "Departamentul Supraveghere Tehnică, Standardizare şi Metrologie".
    12. Articolul 22 va avea următorul cuprins:
    "Articolul 22
    (1) Începînd  cu  1 ianuarie 2002, aplicarea standardelor  naţionale devine benevolă.
    (2) Pînă la 1  ianuarie 2002, autorităţile publice sînt obligate  să adopte şi să publice reglementări tehnice care să cuprindă prevederi din standardele respective privind protecţia  vieţii,  sănătăţii  şi a securităţii persoanelor fizice, a mediului înconjurător şi a intereselor consumatorilor, dacă consideră necesară   menţinerea   caracterului obligatoriu al standardelor cu aplicare benevolă.
    (3) Pînă la aducerea legislaţiei  în concordanţă cu prezenta  lege, actele legislative şi alte acte normative în vigoare se aplică în măsura în care nu o contrazic."
    Art.II. - Guvernul în termen de 3 luni:
    va prezenta Parlamentului  propuneri privind aducerea legislaţiei în vigoare în corespundere cu prezenta lege;
    va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege;
    va asigura revizuirea  de către ministere şi departamente a  actelor normative care contravin prezentei legi.

    PREŞEDINTELE
    PARLAMENTULUI                                Dumitru DIACOV

    Chişinău, 12 aprilie 2000.
    Nr. 919-XIV.