LC919/2000 ID intern unic: 311457 Версия на русском | Fişa actului juridic |
Republica Moldova | |
PARLAMENTUL | |
LEGE
Nr. 919
din 12.04.2000 | |
pentru modificarea şi completarea Legii cu privire la standardizare | |
Publicat : 08.07.2000 în Monitorul Oficial Nr. 78-80 art Nr : 587 | |
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Art.I. - Legea nr.590-XIII din 22 septembrie 1995 cu privire la standardizare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1996, nr.11-12, art.116) se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1 se introduc următoarele noţiuni:
"standardizare naţională - standardizare desfăşurată la nivelul unei ţări;
standard naţional - standard adoptat de către un organism naţional de standardizare şi pus la dispoziţia publicului;
standard internaţional - standard adoptat de către o organizaţie internaţională care desfăşoară activitate de standardizare şi pus la dispoziţia publicului;
organism de standardizare - organism care desfăşoară activitate de standardizare la nivel naţional, regional sau internaţional, a cărui principală funcţie, în conformitate cu statutul lui, este elaborarea, aprobarea sau adoptarea de standarde ce sînt puse la dispoziţia publicului;
organism naţional de standardizare - organism de standardizare la nivel naţional, învestit cu dreptul de a fi membru al organizaţiilor internaţionale şi regionale de standardizare;
autoritate - organ de specialitate al administraţiei publice sau organism abilitat să stabilească cerinţe obligatorii şi să adopte reglementări în limitele competenţei sale;
aplicarea unui standard - utilizarea standardului în sfera producţiei, comerţului şi în alte domenii;
prescripţie (specificaţie) tehnică - document care prescrie condiţiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească un produs, proces sau serviciu;
reglementare tehnică - document adoptat de o autoritate, prin care se stabilesc condiţii tehnice obligatorii fie în mod direct, fie prin referire la un document normativ de standardizare sau prin includerea conţinutului integral al acestuia;
document normativ de standardizare - document care specifică reguli, linii directoare sau caracteristici pentru diferite genuri de activităţi sau pentru rezultatele acestora;
înregistrarea de stat a documentelor normative de standardizare - act prin care organismul naţional de standardizare înscrie în Registrul de stat al Sistemului Naţional de Standardizare datele necesare referitoare la standardele naţionale, prescripţiile tehnice, clasificatoarele informaţiei tehnico-economice şi modificările lor, scopul fiind organizarea asigurării informaţionale a autorităţilor administraţiei publice şi a agenţilor economici şi punerea în aplicare a documentului normativ înregistrat."
2. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
"Articolul 4. Categoriile de documente normative de standardizare
şi cerinţele faţă de ele
(1) Documentele normative de standardizare aplicate pe teritoriul Republicii Moldova sînt:
a) standardele naţionale (SM);
b) standardele internaţionale, regionale (interstatale), aplicate în modul stabilit;
c) standardele naţionale ale altor state, aplicate în modul stabilit;
d) standardele de firmă (SF), aplicate la nivelul agenţilor economici care le-au elaborat;
e) prescripţiile tehnice (PT MD);
f) normele, regulamentele, procedurile în domeniul standardizării, metrologiei şi certificării;
g) clasificatoarele de informaţie tehnico-economică;
h) reglementările tehnice, inclusiv:
- Farmacopeea de Stat a Republicii Moldova;
- standardele medicale, cerinţele medico-biologice, normele sanitare, normele şi regulile sanitaro-igienice;
- normele şi regulile în construcţie;
- normele şi regulile în ecologie, energetică, transporturi, telecomunicaţii;
- normele şi regulile privind securitatea industrială;
- normele şi regulile privind securitatea muncii;
- alte documente cu cerinţe obligatorii în domeniul respectiv.
(2) Prevederile documentelor normative de standardizare trebuie să se bazeze pe realizările moderne ale ştiinţei, tehnicii şi tehnologiei, pe standardele internaţionale şi regionale, pe normele, regulile şi recomandările privind standardizarea, pe standardele naţionale avansate ale altor state; trebuie să ţină cont de condiţiile de utilizare a produselor, de executare a proceselor, de prestare a serviciilor, de condiţiile şi regimul de muncă; nu trebuie să încalce drepturile titularului proprietăţii industriale şi nu pot fi contrare prevederilor legale. La stabilirea acestor prevederi, trebuie să se garanteze că măsurile necesare pentru asigurarea calităţii produselor (proceselor, serviciilor) exportate sau pentru asigurarea protecţiei vieţii şi sănătăţii oamenilor, regnului animal sau vegetal, a mediului înconjurător, sau pentru preîntîmpinarea acţiunilor de inducere în eroare nu vor fi folosite pentru discriminarea arbitrară sau nemotivată a ţărilor unde există condiţii analogice, inclusiv a ţărilor membre ale Organizaţiei Mondiale a Comerţului, şi nu vor crea obstacole tehnice în calea comerţului internaţional.
(3) Standardele naţionale şi clasificatoarele de informaţie tehnico-economică nu constituie obiectul dreptului de autor."
3. La articolul 6, după textul "agenţii economici" se introduce textul ", participarea la activitatea de standardizare internaţională şi regională".
4. Articolul 9 va avea următorul cuprins:
"Articolul 9. Elaborarea şi aprobarea documentelor normative
de standardizare
(1) Standardele naţionale metodologice fundamentale se elaborează de către organismul naţional de standardizare şi sînt obligatorii.
(2) Standardele naţionale se elaborează de către comitetele tehnice de standardizare, specializate în domeniile respective de activitate, pe baza programelor de standardizare care se coordonează şi se actualizează de către organismul naţional de standardizare, cu participarea ministerelor şi departamentelor interesate. Activitatea de elaborare a documentelor normative de standardizare se autorizează în modul stabilit de organismul naţional de standardizare.
(3) Standardele naţionale se aprobă de către organismul naţional de standardizare.
(4) Pentru a asigura protecţia intereselor statului şi competitivitatea produselor (proceselor, serviciilor) autohtone, în standardele naţionale se introduc, motivat, cerinţe de perspectivă ce depăşesc posibilităţile tehnologiilor aplicate.
(5) Modul de elaborare, coordonare, aprobare, evidenţă, înregistrare de stat, aplicare, modificare şi anulare a prescripţiilor tehnice se stabileşte de către organismul naţional de standardizare.
(6) Clasificatoarele de informaţie tehnico-economică se elaborează pentru obiectele supuse evidenţei de stat şi reprezintă coduri sistematizate de codificări şi denumiri ale grupelor de clasificare ale obiectelor informaţiei tehnico-economice (produse, procese, servicii etc.). Modul de elaborare, adoptare, înregistrare de stat, intrare în vigoare, aplicare şi gestionare a clasificatoarelor de informaţie tehnico-economică se stabileşte de către organismul naţional de standardizare.
(7) Standardele naţionale, prescripţiile tehnice şi clasificatoarele de informaţie tehnico-economică se pun în aplicare după înregistrarea de stat la organismul naţional de standardizare.
(8) Standardele de firmă pot fi elaborate şi aprobate de către orice agent economic în limitele activităţii şi competenţei lui. Modul de elaborare, coordonare, aprobare, evidenţă, modificare şi anulare a standardelor de firmă se stabileşte de către agentul economic de sine stătător.
(9) Modul de elaborare, coordonare, adoptare, înregistrare, aplicare şi anulare a reglementărilor tehnice se stabileşte de către organul care le adoptă.
(10) Informaţia despre elaborarea şi punerea în aplicare a reglementărilor tehnice adoptate de autorităţile administraţiei publice trebuie transmisă organismului naţional de standardizare pentru gestionarea Registrului reglementărilor tehnice.
(11) Documentele normative de standardizare se elaborează în conformitate cu Legea cu privire la funcţionarea limbilor vorbite pe teritoriul Republicii Moldova.
(12) Documentele normative de standardizare aplicate pe teritoriul Republicii Moldova în temeiul acordurilor internaţionale (interstatale) se folosesc în varianta tradusă în limba de stat sau în limba originalului."
5. După articolul 9 se introduce un nou articol, 9/1, cu următorul cuprins:
"Articolul 9/1. Înregistrarea de stat a documentelor normative
de standardizare
(1) Înregistrarea de stat a documentelor normative de standardizare urmăreşte:
a) formarea fondului naţional de documente normative de standardizare;
b) evidenţa de stat a documentelor normative de standardizare naţionale elaborate;
c) excluderea dublării documentelor normative de standardizare;
d) formarea şi gestionarea clasificatorului de documente normative de standardizare;
e) protecţia drepturilor producătorilor;
f) asigurarea organelor interesate, a agenţilor economici, inclusiv din alte state membre ale Organizaţiei Mondiale a Comerţului, cu informaţie referitoare la:
- orice reglementări tehnice sau standarde, adoptate, aprobate sau în proces de elaborare în Republica Moldova;
- orice proceduri de evaluare a conformităţilor în vigoare sau în proces de elaborare în Republica Moldova.
(2) Înregistrării de stat se supun:
a) standardele naţionale (SM) şi modificările lor;
b) prescripţiile tehnice (PT MD) şi modificările lor;
c) clasificatoarele de informaţie tehnico-economică şi modificările lor.
(3) Standardele naţionale, prescripţiile tehnice, clasificatoarele de informaţie tehnico-economică şi modificările lor neînregistrate în Registrul de stat al Sistemului Naţional de Standardizare sînt nule."
6. Articolul 10:
alineatul (2) se completează în final cu următoarea propoziţie:
"Programul naţional de standardizare se publică o dată la şase luni.";
alineatul (3) se exclude.
7. Articolul 13 va avea următorul cuprins:
"Articolul 13. Aplicarea standardelor naţionale
(1) Standardul naţional trebuie să conţină prevederi care nu contravin legislaţiei.
(2) Aplicarea standardului naţional este benevolă.
(3) Aplicarea unui standard naţional, în totalitate sau în parte, poate deveni obligatorie, pe întreg teritoriul ţării sau pe plan local, numai prin adoptarea de către o autoritate a unei reglementări tehnice, în cazul în care considerentele de ordin public, de protecţie a vieţii, sănătăţii şi a securităţii persoanelor fizice, a mediului înconjurător şi a intereselor consumatorilor fac necesară o astfel de măsură.
(4) Includerea în contractele de furnizare (elaborare, fabricare) a produselor, de executare a proceselor, de prestare a serviciilor a clauzei privind corespunderea acestora cerinţelor documentelor normative de standardizare aplicate pe teritoriul Republicii Moldova este obligatorie. Se interzice elaborarea, fabricarea, livrarea, comercializarea, depozitarea, repararea, transportul şi utilizarea (exploatarea) produselor, desfăşurarea altor activităţi cu încălcarea condiţiilor standardelor, altor documente normative de standardizare, inclusiv descrierile tehnice ale mostrelor etalon, precum şi fabricarea (comercializarea) produselor (proceselor, serviciilor) fără documentele normative respective.
(5) Necesitatea aplicării documentelor normative de standardizare pentru produsele (procesele, serviciile) fabricate (executate, prestate) pe teritoriul Republicii Moldova cu scop de export se stabileşte în contract, cu excepţia cazurilor prevăzute de legislaţia naţională.
(6) Importul produselor (proceselor, serviciilor) pe teritoriul vamal al Republicii Moldova, precum şi confirmarea corespunderii lor documentelor normative de standardizare naţionale, se efectuează în modul prevăzut de legislaţia naţională."
8. Articolul 15:
alineatul (1) se completează în final cu următoarea propoziţie: "În cadrul supravegherii de stat se efectuează, de asemenea, controlul respectării de către agenţii economici a prevederilor reglementărilor tehnice, controlul calităţii produselor şi inspecţia produselor certificate.";
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
"(2) Regulamentul cu privire la controlul şi supravegherea de stat a respectării documentelor normative de standardizare în Republica Moldova se aprobă de Guvern.";
alineatul (3) se completează în final cu textul ", inclusiv să cazeze inspectorii de stat, să-i asigure cu încăperi de serviciu, mijloace de comunicaţii şi de dactilografiat."
9. Articolul 17:
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
"(1) Inspectorii de stat care efectuează controlul şi supravegherea de stat asupra respectării documentelor normative de standardizare sînt funcţionari publici şi se află sub protecţia statului. Regulamentul inspectorului de stat se aprobă de către Guvern.";
alineatul (2):
litera a) va avea următorul cuprins:
"a) la acces liber în încăperile de serviciu şi de producţie ale agenţilor economici, unde se elaborează documentaţia normativă, se fac pregătiri pentru producere, are loc fabricarea, vînzarea, păstrarea, repararea produselor, executarea proceselor şi prestarea serviciilor;";
după litera d) se introduce o nouă literă, e), cu următorul cuprins:
) să întocmească procese-verbale despre încălcarea prevederilor documentelor normative de standardizare;";
literele e) şi f) devin literele f) şi g);
după litera g) se introduce litera h), cu următorul cuprins:
"h) să se adreseze la organele de poliţie pentru a obţine sprijin la efectuarea controlului şi supravegherii şi, după caz, pentru a fi însoţit în timpul exercitării atribuţiilor de serviciu.";
la alineatul (3), partea introductivă va avea următorul cuprins:
"(3) Inspectorul principal de stat, conducătorul organului teritorial al Departamentului Supraveghere Tehnică, Standardizare şi Metrologie, care este din oficiu locţiitorul Inspectorului principal de stat pe teritoriul de activitate, au dreptul:".
10. Articolul 20:
la litera a), după liniuţa întîi se introduce o liniuţă nouă, cu următorul cuprins:
"- aderarea la organizaţiile internaţionale, regionale, participarea la lucrările cărora este aprobată de Parlament şi Guvern, şi achitarea cotizaţiilor de membru al acestora;";
la litera b), textul "aderarea la organismele internaţionale, regionale, participarea la lucrările cărora este aprobată de Parlament şi Guvern, şi achitarea cotizaţiilor de membru al acestora." se înlocuieşte cu textul "dezvoltarea bazei tehnico-materiale şi remunerarea personalului Departamentului Supraveghere Tehnică, Standardizare şi Metrologie.";
litera c) va avea următorul cuprins:
"c) defalcările în mărime de 5% din costul încercărilor în laboratoarele acreditate şi costul serviciilor prestate de organele de certificare desemnate şi acreditate, conform practicii internaţionale;"
11. În cuprinsul legii, sintagma "Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică" se substituie cu sintagma "Departamentul Supraveghere Tehnică, Standardizare şi Metrologie".
12. Articolul 22 va avea următorul cuprins:
"Articolul 22
(1) Începînd cu 1 ianuarie 2002, aplicarea standardelor naţionale devine benevolă.
(2) Pînă la 1 ianuarie 2002, autorităţile publice sînt obligate să adopte şi să publice reglementări tehnice care să cuprindă prevederi din standardele respective privind protecţia vieţii, sănătăţii şi a securităţii persoanelor fizice, a mediului înconjurător şi a intereselor consumatorilor, dacă consideră necesară menţinerea caracterului obligatoriu al standardelor cu aplicare benevolă.
(3) Pînă la aducerea legislaţiei în concordanţă cu prezenta lege, actele legislative şi alte acte normative în vigoare se aplică în măsura în care nu o contrazic."
Art.II. - Guvernul în termen de 3 luni:
va prezenta Parlamentului propuneri privind aducerea legislaţiei în vigoare în corespundere cu prezenta lege;
va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege;
va asigura revizuirea de către ministere şi departamente a actelor normative care contravin prezentei legi.
PREŞEDINTELE
PARLAMENTULUI Dumitru DIACOV Chişinău, 12 aprilie 2000. Nr. 919-XIV. |