HVMC34/7/2004
ID intern unic:  310165
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
COMISIA NAŢIONALĂ A VALORILOR MOBILIARE
HOTĂRÎRE Nr. 34/7
din  04.11.2004
privind modificarea şi completarea Regulamentului cu privire la activitatea
de estimare a valorilor mobiliare şi a activelor ce se referă la ele
Publicat : 26.11.2004 în Monitorul Oficial Nr. 212     art Nr : 449
În temeiul art. 1 alin. (1), art. 3 lit. b), e), art. 8 lit. a) şi f) ale Legii nr. 192-XIV din 12.11.1998 privind Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.22-23, art. 91) şi art. 40 alin. (2) al Legii nr. 199-XIV din 18.11.1998 cu privire la piaţa valorilor mobiliare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.27-28, art.123),
COMISIA NAŢIONALĂ A VALORILOR MOBILIARE
HOTĂRĂŞTE :
I. Regulamentul cu privire la activitatea de estimare a valorilor mobiliare şi a activelor ce se referă la ele, aprobat prin Hotărîrea Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 36/9 din 27.12.2001 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr. 46-48, art. 105), se modifică şi se completează după cum urmează:
1.1. În pct. 5.2.:
a) cuvintele "În raport se indică:" se substituie cu cuvintele "Raportul va avea următorul conţinut şi următoarea structură:";
b) litera d) se expune în următoarea redacţie:
"d) analiza financiară a activităţii emitentului estimat reflectată prin:
- sinteza bilanţului şi raportului cu privire la rezultatele financiare pentru ultimii tei ani de activitate. În cazul în care emitentul activează mai puţin de trei ani vor fi prezentate rapoartele disponibile;
- explicaţia amănunţită a corecţiilor efectuate asupra indicatorilor financiari;
- analiza situaţei patrimoniului (activele nete, analiza corelaţiei dintre fondul de rulment, necesarul de fond de rulment şi trezoreria netă, analiza corelaţiei creanţe - datorii, analiza indicatorilor de lichiditate şi solvabilitate, analiza indicatorilor echilibrului financiar), analiza indicatorilor de rentabilitate, analiza riscului întreprinderii şi compararea indicatorilor obţinuţi cu indicatorii emitenţilor similari şi/sau cu indicatorii medii din domeniul de activitate;
- analiza swot (analiza punctelor tari, punctelor slabe, riscurilor şi oportunităţilor) a situaţiei financiare a emitentului estimat;".
1.2. În pct. 6.4. prima propoziţie se expune în următoarea redacţie: "Clientul este obligat să prezinte estimatorului toată informaţia deţinută şi necesară estimatorului pentru efectuarea estimării."
1.3. În pct. 7.2. lit. a) propoziţia "În baza rezultatelor activităţii selectate ca fiind reprezentative vor fi calculaţi indicatori agregaţi sintetici (medii, mediane etc.)" se substituie cu propoziţia "În baza rezultatelor activităţii selectate, dacă acestea sînt reprezentative din punct de veder statistic, vor fi calculaţi indicatori agregaţi sintetici (medii, mediane etc.)"
1.4. În pct. 7.2. lit. b):
a)  formula
      n
V = е(CFi/(1+r)i)+CFx(1+g)/(r-g)
       i=0     
se substituie cu formula
       n
V = е(CFi/(1+r)i)+[CF(1+g)]/[(r-g)(1+r)n]
         i=0  
b)  după cuvintele "Al doilea element al formulei" expresia matematică  
"[CF(1+g)/(r-g)]"se substituie cu expresia "[CF(1+g)]/[(r-g)(1+r)n] " şi se exclud cuvintele "şi reprezintă formula capitalizării, descrisă anterior".
1.5.  Pct. 7.5. se expune în următoarea redacţie :
"7.5. În cazul estimării unui pachet de valori mobiliare care dă deţinătorului posibilitatea de a influenţa deciziile luate de organele de conducere ale emitentului, rezultatele obţinute prin metodele care reflectă valoarea unui pachet de valori mobiliare ale emitentului estimat care nu dă deţinătorului posibilitatea de a influenţa deciziile luate de organele de conducere ale emitentului, vor fi corectate cu o primă de control. Stabilirea primei de control va fi însoţită în mod obligatoriu de explicaţii şi argumente corespunzătoare."
1.6. În pct. 7.6. cuvintele "nu se efectuează corectări" se substituie cu cuvintele " , rezultatele obţinute prin metodele care reflectă valoarea unui pachet de valori mobiliare care dă deţinătorului posibilitatea de a influenţa deciziile luate de organele de conducere ale emitentului, vor fi corectate cu discountul pentru lipsa de control. Alegerea discountului pentru lipsa de control va fi însoţită în mod obligatoriu de explicaţii şi argumente care au dus la respectiva alegere."
1.7.  Pct. 7.9. se exlude, iar pct. 7.10. devine pct. 7.9. şi se expune în următoarea redacţie:
"7.9. La estimarea unui emitent, estimatorul este obligat să utilizeze cel puţin două dintre metodele prevăzute la pct. 7.1. al prezentului Regulament, cu excepţia cazurilor prevăzute de legislaţie. Rezultatul final al estimării se determină în urma analizei credibilităţii şi relevanţei metodelor de estimare utilizate şi a informaţiilor care au stat la baza metodelor respective, reieşind din rezultatele obţinute prin aplicarea fiecărei dintre metodele de estimare utilizate şi prin unificarea lor argumentată."
1.8.  Pct. 8.2. lit. c) după cuvintele "respectînd cerinţele stabilite" se completează cu cuvintele "de prezentul Regulament şi de alte acte normative"şi în continuare după text.
1.9.  Pct. 9.2. se expune în următoarea redacţie:
"9.2. Estimatorul poartă răspundere, în conformitate cu legislaţia în vigoare, pentru  nerespectarea prevederilor prezentului Regulament şi a altor acte normative, prezentarea rezultatelor estimării în mod eronat şi nerespectarea principiilor de independenţă, onestitate şi confidenţialitate a estimării. În cazul depistării încălcărilor sus-menţionate, care au cauzat prejudicii clientului, estimatorul este obligat să restituie despăgubirea beneficiarului, conform legislaţiei în vigoare."
II. Controlul asupra respectării prevederilor Regulamentului cu privire la activitatea de estimare a valorilor mobiliare şi a activelor ce se referă  la ele se pune în sarcina Departamentului activităţi profesioniste şi monitoring pe piaţa secundară.
Preşedintele
Comisiei Naţionale
a Valorilor Mobiliare                                            Ion ROBU
Chişinău, 4 noiembrie 2004.
Nr. 34/7.