LC1064/2000
ID intern unic:  311016
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PARLAMENTUL
LEGE Nr. 1064
din  16.06.2000
pentru modificarea şi completarea unor acte legislative
Publicat : 12.10.2000 în Monitorul Oficial Nr. 127     art Nr : 888     Promulgat : 06.10.2000
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Art. I. - Titlurile I şi II ale Codului fiscal nr. 1163-XIII din 24 aprilie 1997 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr. 62, art. 522; 1998, nr. 38-39, art. 272; nr. 84, art. 557; 1999, nr. 145-148, art. 717, 719) se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1 alineatul (2), cuvintele "republicane (de stat)" se substituie prin cuvintele "generale de stat".
2. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
"Articolul 3. Legislaţia fiscală
(1) Legislaţia fiscală se compune din prezentul cod şi din alte acte normative adoptate în conformitate cu acesta.
(2) Actele normative adoptate de către Guvern, Ministerul Finanţelor, Serviciul Fiscal de Stat, Departamentul Controlului Vamal de pe lîngă Ministerul Finanţelor, de alte autorităţi de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi de către autorităţile administraţiei publice locale, în temeiul şi pentru executarea prezentului cod, nu trebuie să contravină prevederilor lui sau să depăşească limitele acestuia.
(3) În cazul apariţiei unor discrepanţe între actele normative indicate la alin.(2) şi prevederile prezentului cod, se aplică prevederile codului.
(4) Impozitarea se efectuează în baza prezentului cod şi a altor acte normative adoptate în conformitate cu acesta, publicate în mod oficial, şi care sînt în vigoare pe perioada stabilită pentru achitarea impozitelor şi taxelor.
(5) Interpretarea (explicarea) prevederilor prezentului cod şi a altor acte normative adoptate în conformitate cu acesta este de competenţa autorităţii care le-a adoptat dacă actul respectiv nu prevede altfel. Orice interpretare (explicare) urmează a fi publicată în mod oficial."
3. Articolul 4:
la alineatul unic, care devine alineatul (1), cuvintele "sau în alte acte ale legislaţiei fiscale adoptate conform prezentului cod" se substituie prin cuvintele "sau în alte acte normative adoptate în conformitate cu acesta";
după alineatul (1) se introduc alineatele (2) şi (3), cu următorul cuprins:
"(2) Prevederile alin.(1) nu se aplică în cazurile cînd rezidentul statului cu care a fost încheiat acordul (convenţia) internaţional(ă) este folosit pentru obţinerea facilităţilor fiscale de către o altă persoană care nu este rezident al statului cu care a fost încheiat acordul (convenţia) şi care nu are dreptul la facilităţi fiscale.
(3) Sub incidenţa alin.(1) şi (2) se află şi alte acorduri (convenţii) internaţionale, ratificate în modul stabilit, la care Republica Moldova este parte, în ce priveşte normele care reglementează impozitarea."
4. Articolele 5 şi 6 vor avea următorul cuprins:
"Articolul 5. Noţiuni generale
Următoarele noţiuni se aplică în scopul impozitării, fără modificarea statutului juridic al persoanelor juridice şi fizice prevăzut de legislaţia în vigoare:
1) Persoană - orice persoană fizică sau juridică.
2) Contribuabil, subiect al impunerii - persoană care, conform legislaţiei fiscale, este obligată să calculeze şi/sau să achite la buget orice impozite şi taxe, penalităţile şi amenzile respective; persoană care, conform legislaţiei fiscale, este obligată să reţină sau să perceapă de la altă persoană şi să achite la buget plăţile indicate.
3) Persoană fizică:
a) cetăţean al Republicii Moldova, cetăţean străin, apatrid;
b) întreprindere cu statut de persoană fizică - întreprindere individuală, gospodărie ţărănească (de fermier).
4) Persoană juridică:
a) orice întreprindere (inclusiv reprezentanţa permanentă a nerezidentului în Republica Moldova), instituţie, asociaţie şi alte organizaţii, cu excepţia subdiviziunilor structurale ale organizaţiilor nominalizate ce nu dispun de patrimoniu autonom, precum şi a întreprinderilor individuale şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier);
b) nerezident care are prezenţă economică pe teritoriul Republicii Moldova.
5) Rezident:
a) orice persoană fizică care corespunde uneia din cerinţele de mai jos:
i) are domiciliu permanent în Republica Moldova, inclusiv:
- se află la tratament sau la odihnă, sau la învăţătură, sau în deplasare peste hotare;
- este persoană cu funcţii de răspundere a Republicii Moldova, aflată în exerciţiul funcţiunii peste hotare;
ii) se află în Republica Moldova cel puţin 183 de zile pe parcursul anului fiscal;
b) orice persoană juridică sau întreprindere individuală, sau gospodărie ţărănească (de fermier), a cărei activitate este organizată sau gestionată în Republica Moldova ori al cărei loc de bază de desfăşurare a activităţii este Republica Moldova.
6) Nerezident:
a) orice persoană fizică care nu este rezident în conformitate cu pct. 5) lit.a) ori, deşi corespunde cerinţelor pct.5) lit.a), se află în Republica Moldova:
- în calitate de persoană cu statut diplomatic sau consular ori în calitate de membru al familiei unei asemenea persoane;
- în calitate de colaborator al unei organizaţii internaţionale, create în baza acordului interstatal la care Republica Moldova este parte, sau în calitate de membru al familiei unui asemenea colaborator;
- la tratament sau la odihnă, sau la învăţătură, sau în deplasare, dacă această persoană fizică s-a aflat în Republica Moldova exclusiv în aceste scopuri;
- exclusiv în scopul trecerii dintr-un stat străin în alt stat străin prin teritoriul Republicii Moldova (trecere tranzit);
b) orice persoană juridică sau întreprindere individuală, sau gospodărie ţărănească (de fermier), care nu corespunde cerinţelor pct. 5) lit. b).
7) Întreprindere individuală - întreprindere care se află în proprietatea persoanei fizice sau a membrilor unei familii.
8) Gospodărie ţărănească (de fermier) - întreprindere agricolă, cu statut de persoană fizică, constituită în conformitate cu legislaţia.
9) Societate - orice organizaţie, cu excepţia societăţilor pe acţiuni şi societăţilor cu răspundere limitată, care desfăşoară activitate de întreprinzător pe bază de parteneriat şi se constituie în conformitate cu legislaţia, care:
a) are cel mult 20 de membri rezidenţi sau persoane care, în cazul decesului membrilor societăţii, administrează averea celor decedaţi;
b) corespunde cerinţelor repartizării proporţionale a veniturilor şi pierderilor între proprietarii capitalului.
10) Acţionar - orice persoană proprietar al unei sau mai multor acţiuni ale unei societăţi pe acţiuni.
11) Asociat - orice persoană care posedă o cotă-parte în capitalul unei persoane juridice.
12) Persoană interdependentă - membru al familiei contribuabilului sau agentul economic care controlează contribuabilul, este controlat de contribuabil sau se află împreună cu acesta sub controlul unui terţ. În sensul prezentului punct:
a) familia contribuabilului include: soţia (soţul) contribuabilului; părinţii contribuabilului; copiii contribuabilului şi soţii (soţiile) lor; bunicii contribuabilului; nepoţii (nepoatele) contribuabilului şi soţiile (soţii) lor; fraţii şi surorile contribuabilului şi soţiile (soţii) lor; străbunicii contribuabilului; strănepoţii contribuabilului şi soţii (soţiile) lor; fraţii şi surorile părinţilor contribuabilului şi soţiile (soţii) lor; nepoţii (nepoatele) contribuabilului de pe frate (soră) şi soţiile (soţii) lor; fraţii şi surorile bunicilor contribuabilului şi soţiile (soţii) lor; copiii fraţilor şi surorilor părinţilor contribuabilului şi soţiile (soţii) lor; copiii nepoţilor (nepoatelor) contribuabilului de pe frate (soră) şi soţii (soţiile) lor; precum şi persoanele enumerate din partea soţiei (soţului) contribuabilului;
b) prin control se înţelege posesia (directă sau prin una ori mai multe persoane interdependente) a cel puţin 50% din capitalul sau din drepturile de vot ale unui agent economic. În acest caz, persoana fizică este considerată posesor al tuturor cotelor de participaţie în capital, cote ce aparţin, în mod direct sau indirect, membrilor familiei sale.
13) Agent economic - orice persoană ce desfăşoară activitate de întreprinzător.
14) Organizaţie necomercială - persoană juridică a cărei activitate nu are drept scop obţinerea venitului şi care nu foloseşte vreo parte din proprietate sau din venit în interesele vreunui membru al organizaţiei, ale unui fondator sau ale unei persoane particulare.
15) Reprezentanţă permanentă a nerezidentului în Republica Moldova - filială sau reprezentanţă a întreprinderii unui stat străin, înregistrată în Republica Moldova conform legislaţiei.
16) Activitate de întreprinzător, afacere (business) - orice activitate conform legislaţiei, cu excepţia muncii efectuate în baza contractului (acordului) de muncă, desfăşurată de către o persoană, avînd drept scop obţinerea venitului, sau, în urma desfăşurării căreia, indiferent de scopul activităţii, se obţine venit.
17) Servicii - servicii materiale şi nemateriale, de consum şi de producţie, inclusiv darea proprietăţii în arendă, transmiterea drepturilor, inclusiv pe bază de leasing, privind folosirea oricăror mărfuri; lucrări de construcţii şi montaj, de reparaţie, de cercetări ştiinţifice, de construcţii experimentale şi alte lucrări.
18) Prezenţă economică - desfăşurarea activităţii de întreprinzător de către nerezident în urma căreia se obţine un venit ce depăşeşte 13.000 lei lunar.
19) Piaţă - sistem de relaţii economice ce se formează în procesul producţiei, circulaţiei şi distribuirii mărfurilor, prestării serviciilor, precum şi circulaţiei mijloacelor băneşti, care se caracterizează prin libertatea subiecţilor la alegerea cumpărătorilor şi vînzătorilor, determinarea preţurilor, formarea şi folosirea resurselor.
20) Piaţa comerţului cu ridicata (angro) - tip de piaţă în cadrul căreia mărfurile, serviciile, de regulă, se comercializează de către unele persoane altor persoane ce desfăşoară activitate de întreprinzător, care ulterior utilizează mărfurile, serviciile în procesul de producţie sau le comercializează pe piaţa comerţului cu amănuntul.
21) Piaţa comerţului cu amănuntul - tip de piaţă în cadrul căreia mărfurile, serviciile se comercializează populaţiei pentru consum final.
22) Piaţă cu reducere - tip de piaţă în cadrul căreia oferta depăşeşte cererea ori se comercializează mărfuri, servicii ce nu corespund standardelor de calitate sau sînt deteriorate în urma calamităţilor naturale, a catastrofelor, a altor evenimente excepţionale care au avut loc ori vînzătorul are dificultăţi financiare condiţionate de insolvabilitate temporară, de lichidare sau de faliment, ori există alte situaţii similare cînd mărfurile, serviciile se oferă spre vînzare la un preţ mai mic decît cel stabilit pe piaţă.
23) Piaţă închisă - tip de piaţă în cadrul căreia comercializarea mărfurilor, serviciilor se efectuează între coproprietari sau persoane interdependente. Preţurile de pe piaţa închisă nu constituie o dovadă a preţurilor de piaţă.
24) Preţ de piaţă, valoare de piaţă - preţul mărfii, serviciului, format prin interacţiunea cererii şi ofertei pe piaţa comerţului cu ridicata a mărfurilor, serviciilor identice, iar în cazul lipsei mărfurilor, serviciilor identice - în urma tranzacţiilor încheiate între persoanele ce nu sînt coproprietari sau persoane interdependente pe piaţa respectivă a comerţului cu ridicata. Tranzacţiile între coproprietari sau persoanele interdependente pot fi luate în considerare numai cu condiţia că interdependenţa acestor persoane nu a influenţat rezultatul tranzacţiei.
Drept surse de informaţie despre preţurile de piaţă, la momentul încheierii tranzacţiei, servesc:
a) informaţia organelor de stat de statistică şi a organelor care reglementează formarea preţurilor; iar în cazul lipsei acesteia -
b) informaţia despre preţurile de piaţă, publicată în presă sau adusă la cunoştinţa opiniei publice prin intermediul mijloacelor de informare în masă; iar în cazul lipsei acesteia -
c) informaţia oficială şi/sau dată publicităţii despre cotările bursiere (tranzacţiile care au avut loc) la bursa cea mai apropiată de sediul (domiciliul) vînzătorului (cumpărătorului), iar în cazul lipsei tranzacţiilor la bursa menţionată ori comercializării (procurării) la o altă bursă - informaţia despre cotările bursiere ce au avut loc la această altă bursă, precum şi informaţia despre cotările hîrtiilor de valoare de stat şi ale obligaţiunilor de stat.
Contribuabilul are dreptul să prezinte organelor fiscale informaţia, din alte surse, despre preţurile de piaţă la momentul transmiterii mărfurilor, serviciilor, iar organele fiscale au dreptul să folosească informaţia prezentată dacă există motive de a o considera veridică.
25) Discont - reducere din preţul mărfii, serviciului, valutei şi al altor active financiare.
26) Cod fiscal - număr personal de identificare al contribuabilului, atribuit în modul stabilit de prezentul cod.
Articolul 6. Impozite şi taxe şi tipurile lor
(1) Impozitul este o plată obligatorie cu titlu gratuit, care nu ţine de efectuarea unor acţiuni determinate şi concrete de către organul împuternicit sau de către persoana cu funcţii de răspundere a acestuia pentru sau în raport cu contribuabilul care a achitat această plată.
(2) Taxa este o plată obligatorie cu titlu gratuit, care nu este impozit.
(3) Alte plăţi efectuate în limitele relaţiilor reglementate de legislaţia nefiscală nu fac parte din categoria plăţilor obligatorii, denumite impozite şi taxe.
(4) În Republica Moldova se percep impozite şi taxe generale de stat şi locale.
(5) Sistemul impozitelor şi taxelor generale de stat include:
a) impozitul pe venit;
b) taxa pe valoarea adăugată;
c) accizele;
d) impozitul privat;
e) taxa vamală;
f) taxele percepute în fondul rutier.
(6) Sistemul impozitelor şi taxelor locale include:
a) impozitul funciar;
b) impozitul pe bunurile imobiliare;
c) impozitul pentru folosirea resurselor naturale;
d) taxa pentru amenajarea teritoriului;
e) taxa pentru dreptul de a organiza licitaţii locale şi loterii;
f) taxa hotelieră;
g) taxa pentru amplasarea publicităţii (reclamei);
h) taxa pentru dreptul de a aplica simbolica locală;
i) taxa pentru amplasarea unităţilor comerciale;
j) taxa de piaţă;
k) taxa pentru parcarea autovehiculelor;
l) taxa balneară;
m) taxa de la posesorii de cîini;
n) taxa pentru dreptul de a efectua filmări cinematografice şi televizate;
o) taxa pentru trecerea frontierei de stat;
p) taxa pentru dreptul de a vinde în zona vamală;
q) taxa pentru dreptul de a presta servicii de transportare a călătorilor.
(7) Relaţiile ce ţin de toate impozitele şi taxele enumerate la alin.(5) şi (6) se reglementează de prezentul cod şi de alte acte normative adoptate în conformitate cu acesta.
(8) La stabilirea impozitelor şi taxelor se determină:
a) subiecţii impunerii;
b) obiectele impunerii şi baza impozabilă;
c) cotele impozitelor şi taxelor;
d) modul şi termenele de achitare a impozitelor şi taxelor;
e) facilităţile (înlesnirile) privind impozitele şi taxele sub formă de scutire parţială sau totală ori de cote reduse.
(9) Impozitele şi taxele, percepute în conformitate cu prezentul cod şi cu alte acte normative adoptate în conformitate cu acesta, reprezintă una din sursele de venit ale bugetului consolidat. Impozitul pe venit, taxa pe valoarea adăugată (în partea ce ţine de taxa pe valoarea adăugată la mărfurile produse şi serviciile prestate în Republica Moldova) şi taxele percepute în fondul rutier (în partea ce ţine de taxa pentru folosirea drumurilor, percepută de la posesorii mijloacelor de transport înmatriculate în Republica Moldova) reprezintă surse de reglementare a veniturilor sistemului bugetar."
5. Articolul 7:
în titlu şi la alineatele (1) şi (2), cuvintele "republicane (de stat)" se substituie prin cuvintele "generale de stat";
la alineatul (4), cuvintele "raioanelor, oraşelor (municipiilor)" se substituie prin cuvintele "municipiilor, oraşelor", iar cuvintele "bugetelor locale" se substituie prin cuvintele "bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale".
6. Articolul 8 alineatul (2):
la litera a), cuvintele "a agenţilor economici" se exclud;
litera b) va avea următorul cuprins:
"b) să se pună la evidenţă la organul fiscal în a cărui rază îşi are sediul stabilit în documentele de constituire (înregistrare) şi să-şi primească certificatul de atribuire a codului fiscal, să prezinte informaţiile iniţiale (şi să comunice modificările ulterioare) cu privire la sediul său, sediul subdiviziunilor sale structurale, denumirea şi sediul instituţiilor financiare în care sînt deschise conturi. Informaţiile privind sediul filialelor sau reprezentanţelor se comunică, de asemenea, organului fiscal în a cărui rază teritorială acestea îşi au sediul;";
la litera e), cuvintele "să verse" se substituie prin cuvintele "să achite";
la litera f), cuvintele "vărsarea la buget" se substituie prin cuvintele "achitarea la buget".
7. La articolul 10 alineatul (1), cuvintele "alte acte ale legislaţiei fiscale" se substituie prin cuvintele "alte acte normative adoptate în conformitate cu acesta".
8. Articolul 12 va avea următorul cuprins:
"Articolul 12. Noţiuni
În sensul prezentului titlu, se definesc următoarele noţiuni:
1) Royalty - recompensă regulată (plată) obţinută de la darea în folosinţă a activelor nemateriale sau din dreptul de folosinţă a acestora, precum şi din dreptul de folosinţă a resurselor naturale.
2) Anuităţi - plăţi regulate ale sumelor de asigurare, ale pensiilor sau indemnizaţiilor (prestaţiilor).
3) Dividend - orice plată efectuată de către o persoană juridică în folosul acţionarului (asociatului) acestei persoane juridice, în conformitate cu cota sa de participaţie, cu excepţia dividendelor sub formă de acţiuni, prevăzute la art.56 alin.(2), şi a plăţilor efectuate în cazul lichidării complete a agentului economic, conform art.57 alin.(2). Recunoaşterea plăţii drept dividend are loc indiferent de faptul dacă persoana juridică a avut sau nu venit în anul fiscal în curs sau în anii precedenţi.
4) Venit din investiţii - venit obţinut din investiţiile de capital şi din investiţiile în activele financiare, dacă participarea contribuabilului la organizarea acestei activităţi nu este regulată, permanentă şi substanţială.
5) Venit financiar - venit obţinut sub formă de royalty, anuităţi, de la darea bunurilor în arendă, pe diferenţa de curs valutar, de la activele ce au intrat în mod gratuit, alte venituri obţinute ca rezultat al activităţii financiare, dacă participarea contribuabilului la organizarea acestei activităţi nu este regulată, permanentă şi substanţială.
6) Dobîndă, venit sub formă de dobîndă - orice venit obţinut conform creanţelor de orice fel (indiferent de modul întocmirii), inclusiv veniturile de pe depunerile băneşti.
7) Opţion - condiţie care prevede dreptul la alegere.
8) Contract future - tip de tranzacţie încheiată la bursa de valori sau la bursa de mărfuri.
9) Distribuire - plăţile efectuate de către un agent economic în folosul unuia sau mai multor proprietari care au dreptul la încasarea acestor plăţi.
10) Deducere - sumă care, la calcularea venitului impozabil, se scade din venitul brut al contribuabilului conform cap.3, art.21 alin.(2), art.36, art.50 alin.(2) şi (3), art.66 alin.(1) şi (2).
11) Scutire - sumă care, la calcularea venitului impozabil, se scade din venitul brut al contribuabilului conform art.33, 34 şi 35.
12) Trecere în cont - sumă scăzută din impozitul care urmează a fi achitat conform cap.12 şi 13."
9. La articolul 13 alineatul (1), după cuvîntul "societăţilor" se introduc cuvintele "specificate la art.5 pct.9)".
10. La articolul 15 literele a) şi b), cifra "6000" se substituie prin cifra "10.800", cifra "10800" se substituie prin cifra "15.000", iar cifra "25 %" - prin cifra "28 %".
11. La articolul 17 alineatul (2) litera b), cifra "32 %" se substituie prin cifra "28 %".
12. La articolul 18:
partea introductivă va avea următorul cuprins:
"În venitul brut se includ:";
litera i) va avea următorul cuprins:
"i) anuităţile, cu excepţia prestaţiilor de asigurări sociale şi a prestaţiilor (indemnizaţiilor) - pensii, compensaţii etc., primite în baza acordurilor (convenţiilor) interstatale;";
articolul se completează în final cu literele n) şi o), cu următorul cuprins:
"n) indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă primite de către persoana fizică de la bugetul asigurărilor sociale de stat;
o) alte venituri care nu au fost specificate la literele menţionate."
13. La articolul 19:
literele d) şi e) vor avea următorul cuprins:
"d) suma dobînzii, obţinută ca rezultat al depăşirii ratei de bază (majorată sau diminuată cu o marjă) stabilite de Banca Naţională a Moldovei în luna noiembrie a anului ce precede anul fiscal de gestiune la creditele pe termen scurt, mediu şi lung (rotunjite pînă la următorul procent întreg), faţă de rata dobînzii calculată pentru împrumuturile acordate de către patron salariatului, în funcţie de termenul lor de acordare;
e) cheltuielile patronului pentru darea proprietăţii în folosinţă salariatului în scopuri personale:
- în cazul în care bunurile sînt proprietate a patronului, cheltuielile acestuia, determinate în procente din baza valorică, pentru fiecare bun dat în folosinţă, în funcţie de categoria de proprietate prevăzută la art.26 alin.(6): I - 0,0082%,
II - 0,0137%, III - 0,0274%, IV - 0,0548% şi V - 0,0822 %, pentru fiecare zi de folosinţă;
- în cazul în care bunurile nu sînt proprietate a patronului - cheltuielile acestuia pentru obţinerea dreptului de folosinţă asupra bunurilor, pentru fiecare zi de folosinţă;";
la litera f), cuvîntul şi cifra ", art.65" se exclud.
14. La articolul 20:
litera e) va avea următorul cuprins:
"e) bursele elevilor, studenţilor şi persoanelor aflate la învăţămînt postuniversitar sau la învăţămînt postuniversitar specializat la instituţiile de învăţămînt de stat şi particulare, în conformitate cu legislaţia cu privire la învăţămînt, stabilite de aceste instituţii de învăţămînt, precum şi bursele acordate de către organizaţiile filantropice, cu excepţia retribuţiei pentru activitatea didactică sau de cercetare;";
litera h) se completează în final cu textul ", precum şi prestaţiile de asigurări sociale, care nu sînt achitate sub formă de anuităţi, cu excepţia indemnizaţiilor prevăzute la art. 18 lit. n)";
după litera i) se introduce o nouă literă j), cu următorul cuprins:
"j) veniturile de la transmiterea gratuită a proprietăţii, cu excepţia mijloacelor băneşti, unei persoane conform deciziei Guvernului sau a autorităţilor competente ale administraţiei publice locale sau de la transmiterea gratuită a proprietăţii de la orice persoană autorităţilor menţionate;";
literele j) - o) devin, respectiv, literele k) - p);
litera n) va avea următorul cuprins:
"n) veniturile organizaţiilor statelor străine, organizaţiilor internaţionale şi personalului acestora, prevăzute la art. 54."
15. Articolul 21:
la alineatul (1), după cuvîntul "piaţă" se introduc cuvintele "conform prezentului cod şi";
la alineatul (3) punctul 1), cuvintele "în lei moldoveneşti" se substituie prin cuvintele "în valută naţională".
16. Articolul 22:
în titlul articolului, cuvintele "în cazul înlocuirii forţate" se substituie prin cuvintele "în cazul pierderii forţate";
la alineatul (1), cuvintele "înlocuirii ei forţate, inclusiv al pierderii involuntare" se substituie prin cuvintele "pierderii ei forţate";
la alineatul (3), cuvintele "înlocuită în mod forţat, inclusiv în cazul pierderii involuntare," se substituie prin cuvintele "pierdută în mod forţat";
la alineatul (5), cuvintele "s-a produs înlocuirea" se substituie prin cuvintele "s-a produs pierderea".
17. La articolul 26:
alineatul (3) va avea următorul cuprins:
"(3) Mărimea uzurii mijloacelor fixe ce urmează a fi dedusă se determină prin înmulţirea bazei valorice a mijloacelor fixe, la sfîrşitul perioadei de gestiune, ce se raportă la o anumită categorie de proprietate, la norma de uzură respectivă prevăzută la alin. (6). Baza valorică a mijloacelor fixe la sfîrşitul perioadei de gestiune se determină ca valoare a mijloacelor fixe la începutul perioadei de gestiune, majorată cu valoarea mijloacelor fixe nou-procurate şi cu suma corectărilor şi micşorată cu suma de la comercializarea lor sau cu baza valorică ajustată în cazul donaţiei sau pierderii forţate. Valoarea mijloacelor fixe la începutul perioadei de gestiune ce se raportă la categoria respectivă de proprietate se determină ca diferenţă dintre baza valorică a mijloacelor fixe la sfîrşitul perioadei de gestiune precedente şi suma uzurii calculate a perioadei de gestiune precedente.";
la alineatul (5):
la litera a), cuvintele ", pe conturi corespunzătoare" se exclud;
litera b) va avea următorul cuprins:
"b) pentru proprietatea raportată la categoriile II-V, calcularea uzurii se efectuează prin aplicarea normei de uzură la baza valorică a categoriei respective. Raportarea proprietăţii la categoriile de proprietate se efectuează în modul prevăzut de Guvern.";
la alineatul (6), cifra "3" se substituie prin cifra "5", iar cifra "5" - prin cifra "8";
alineatul (7) va avea următorul cuprins:
"(7) Calcularea uzurii şi deducerea acesteia pentru întreţinerea autoturismului se efectuează în felul următor:
a) în cazul în care valoarea autoturismului este de pînă la 100.000 lei, uzura calculată se deduce integral, în funcţie de valoarea autoturismului;
b) în cazul în care valoarea autoturismului depăşeşte 100.000 lei, deducerea se limitează la suma calculată a uzurii, reieşind din valoarea autoturismului egală cu 100.000 lei."
18. La articolul 27:
în titlul articolului, cuvintele "de bilanţ a" se exclud;
alineatele (1), (2) şi (3) vor avea următorul cuprins:
"(1) Valoarea mijloacelor fixe nou-procurate se compune din preţul lor de procurare, precum şi din toate cheltuielile aferente procurării lor, inclusiv cheltuielile de transportare, asamblare şi asigurare, dobînzile plătite sau calculate pînă la punerea obiectului în exploatare. Valoarea mijloacelor fixe aferente proprietăţii create cu forţe proprii include toate impozitele şi taxele, cu excepţia taxei pe valoarea adăugată achitate sau care urmează a fi achitată de către subiecţii impozabili înregistraţi, cheltuielile şi plata dobînzilor aferente acestor mijloace fixe pentru întreaga perioadă de pînă la punerea lor în exploatare. Baza valorică a mijloacelor fixe la finele perioadei de gestiune se majorează cu valoarea mijloacelor fixe nou-procurate sau create cu forţe proprii şi cu suma corectărilor în perioada de gestiune, prevăzute la alin. (8).
(2) Mijloacele obţinute de la înstrăinarea mijloacelor fixe se raportează la reducerea bazei valorice a categoriei respective de proprietate. Dacă reducerea indicată conduce la sfîrşitul perioadei de gestiune la un rezultat negativ pe categoria de proprietate, atunci acest rezultat se include în venit, iar valoarea categoriei respective de proprietate la începutul perioadei de gestiune corespunzătoare se egalează cu zero.
(3) Includerea iniţială a mijloacelor fixe la categoria respectivă de proprietate se face la momentul punerii lor în exploatare.";
la alineatul (5), cuvintele "pe contul mijloacelor fixe" se substituie prin cuvintele "la categoria respectivă", iar cuvintele "pe cont" se exclud;
alineatul (8) va avea următorul cuprins:
"(8) Deducerea cheltuielilor pentru reparaţia proprietăţii se efectuează după cum urmează:
a) dacă cheltuielile suportate pe parcursul anului fiscal pentru reparaţia proprietăţii nu depăşesc 10% din baza valorică a categoriei respective de proprietate (determinată fără a lua în considerare schimbările pe parcursul anului fiscal respectiv), cheltuielile în cauză vor fi permise spre deducere în anul respectiv;
b) dacă cheltuielile suportate pe parcursul anului fiscal pentru reparaţia proprietăţii depăşesc 10% din baza valorică a categoriei respective de proprietate, mărimea acestui surplus se consideră drept cheltuieli pentru recondiţionare şi se reflectă la majorarea bazei valorice a categoriei respective de proprietate.
Prin derogare de la lit.a) şi b), se permite, în anul fiscal respectiv, deducerea cheltuielilor pentru reparaţia drumurilor ca cheltuieli curente.";
articolul se completează în final cu alineatul (9), cu următorul cuprins:
"(9) Baza valorică a mijloacelor fixe pe fiecare categorie de proprietate se ajustează cu:
a) suma taxei pe valoarea adăugată, ce urmează a fi trecută în cont în conformitate cu prezentul cod, calculată din valoarea de bilanţ a mijloacelor fixe comercializate, care sînt trecute, în evidenţa contabilă, cu taxa pe valoarea adăugată;
b) suma valorii restante presupuse a mijloacelor fixe în cazul trecerii lor la pierderi, în evidenţa contabilă, în legătură cu uzura totală."
19. Articolul 29:
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
"(2) Cheltuielile legate de explorarea şi exploatarea zăcămintelor de resurse naturale, suportate pînă la începutul exploatării, precum şi plăţile aferente ale dobînzii se reflectă la creşterea valorii resurselor naturale.";
la alineatul (3), cuvintele "valorii de bilanţ a mijloacelor fixe" se substituie prin cuvintele "bazei valorice a resurselor naturale";
articolul se completează în final cu alineatele (4) şi (5), cu următorul cuprins:
"(4) Deducerea cheltuielilor viitoare pentru recultivarea terenurilor se permite în limitele mărimii calculate, care se determină ca raport al cheltuielilor necesare pentru recultivare la soldul rezervelor industriale ale substanţelor utile de la zăcămîntul respectiv, înmulţit la volumul substanţelor utile extrase pe perioada de gestiune.
(5) Deducerea cheltuielilor viitoare privind recuperarea pierderilor producţiei agricole în cazul atribuirii terenurilor prin hotărîre de Guvern se permite în limitele mărimii calculate, care se determină ca raport al costului pierderilor la soldul rezervelor industriale din conturul terenului existent atribuit, înmulţit la volumul substanţelor utile extrase pe perioada de gestiune."
20. La articolul 31:
titlul articolului va avea următorul cuprins: "Limitarea altor deduceri";
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
"(1) Se permite deducerea oricărei datorii compromise, care pe parcursul anului fiscal şi-a pierdut valoarea şi a devenit nerambursabilă, dacă această datorie s-a format în cadrul activităţii de întreprinzător. Datoria se consideră compromisă după expirarea a doi ani calendaristici de la data apariţiei acesteia. Mărimea deducerii pentru orice datorie compromisă, apărută din comercializarea proprietăţii, se determină reieşind din baza valorică a acestei proprietăţi, redusă cu mărimea uzurii, epuizării sau altor modificări ale valorii proprietăţii în cauză care diminuează valoarea mijloacelor fixe ale categoriei respective ori majorată cu valoarea recondiţionărilor sau altor modificări ale valorii proprietăţii în cauză care majorează valoarea mijloacelor fixe ale categoriei respective.";
la alineatul (3), după prima propoziţie, se introduce textul: "La calcularea mărimii reducerii pentru pierderile la credite (fondul de risc), în calcul nu se includ creditele preferenţiale ale căror pierderi se compensează din contul diminuării impozitului pe venit aferent plăţii la bugetul de stat ori din contul mijloacelor bugetului de stat."
21. Articolul 33:
la alineatul (1), cifra "2100" se substituie prin cifra "2520";
alineatul (2) litera d) se completează în final cu textul
", precum şi în acţiunile de luptă din Republica Afghanistan".
22. La articolul 34, cifra "2100" se substituie prin cifra "2520".
23. Articolul 35 alineatul (1) se completează în final cu textul ", cu excepţia invalizilor din copilărie pentru care scutirea constituie 2520 lei anual".
24. Articolul 36:
la alineatul (2), cuvintele "organizaţiilor incluse în lista organizaţiilor scutite de impozit conform art. 52 alin. (1)
lit. a) şi b)" se substituie prin cuvintele "instituţiilor publice prevăzute la art. 51, a organizaţiilor necomerciale prevăzute la art.52 alin. (1) lit. a) şi b), precum şi în favoarea organizaţiilor religioase prevăzute la art. 52 alin.(1) lit.c)";
la alineatul (4) litera b), cuvîntul "datoriile" se substituie prin cuvîntul "datorie", iar cuvintele "neasigurate cu locuinţa sau automobilul contribuabilului" se exclud;
articolul se completează în final cu alineatul (5), cu următorul cuprins:
"(5) Se permite deducerea defalcărilor obligatorii în Fondul republican şi fondurile locale de susţinere socială a populaţiei, efectuate pe parcursul anului fiscal în cuantumurile stabilite de legislaţie."
25. La articolul 37 alineatul (4), cuvintele "formă nebănească" se substituie prin cuvintele "formă nemonetară".
26. La articolul 38 alineatul (3), prima propoziţie se completează în final cu cuvintele "sau decît preţul de piaţă al obiectelor identice".
27. Articolul 42:
la alineatul (1):
cuvintele "(inclusiv organizaţiilor indicate la art. 52)" se exclud;
alineatul se completează în final cu textul: "Calcularea bazei valorice ajustate a proprietăţii la momentul donaţiei se efectuează ţinînd cont de prevederile art.26 şi conform art.38 alin. (1) şi (2), separat pe fiecare obiect donat.";
articolul se completează în final cu alineatul (3), cu următorul cuprins:
"(3) Persoana care face o donaţie sub formă de mijloace băneşti se consideră drept persoană care a obţinut venit în mărimea sumei mijloacelor băneşti donate."
28. La articolul 44 alineatul (6), cuvintele "metodei de evidenţă necesare" se substituie prin cuvintele "metodei calculelor".
29. La articolul 46, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
"(3) Metodele de evidenţă a rezervelor de mărfuri şi materiale se aplică de către contribuabil în conformitate cu legislaţia contabilităţii."
30. Articolul 49 va avea următorul cuprins:
"Articolul 49. Întreprinderile agricole, agenţii micului
    business, gospodăriile ţărăneşti (de fermier)
(1) Întreprinderile agricole care obţin venit impozabil din producerea şi comercializarea produselor agricole proprii, precum şi din comercializarea produselor obţinute din materia primă proprie ca rezultat al prelucrării ei industriale, au dreptul la reducerea cotelor de impozit, prevăzute la art.15, cu 80% - în 1998, cu 60 % - în 1999, cu 40 % - în 2000, cu 20 % - în 2001.
(2) Agenţii micului business care obţin venit de la comercializarea producţiei proprii şi/sau de la prestarea serviciilor au dreptul la o reducere de 35 %, în decurs de 2 ani, a cotelor impozitului prevăzute la art.15:
a) la expirarea termenului de acordare acestora a scutirii de plată a impozitului la care aceste întreprinderi au avut dreptul conform alin. (3) şi (4); şi
b) cu condiţia asigurării creşterii numărului mediu scriptic anual al salariaţilor cu cel puţin 20% faţă de anul fiscal pre--ce-dent.
(3) Scutirea de plata impozitului se acordă, pe un termen de 3 ani:
a) întreprinderilor cu un număr mediu anual de salariaţi de pînă la 5 persoane inclusiv şi cu cifra de afaceri a producţiei şi/sau a serviciilor prestate de pînă la 1.000.000 lei;
b) întreprinderilor cu un număr mediu anual de salariaţi cuprins între 6 şi 19 persoane inclusiv cu cifra de afaceri a producţiei şi/sau a serviciilor prestate de pînă la 3.000.000 lei.
(4) Scutirea de plata impozitului se acordă cu condiţia că:
a) 50% din venitul brut provine din comercializarea producţiei proprii şi/sau prestarea serviciilor; şi
b) cel puţin 80% din suma scutirii se repartizează pentru dezvoltarea producţiei proprii, dezvoltarea sferei serviciilor şi crearea locurilor noi de muncă.
(5) Condiţiile de obţinere a scutirii şi de restituire a sumei de scutire, în cazul neîndeplinirii cerinţelor prezentului articol, se indică în acordul încheiat între agentul micului business şi Serviciul Fiscal de Stat. Procedura de încheiere, acţiune şi reziliere a acordului se determină de către Ministerul Finanţelor în comun cu Ministerul Economiei şi Reformelor.
(6) Exercitarea dreptului la facilitate sub formă de scutire de plata impozitului începe din momentul încheierii acordului.
(7) Termenul de acordare a scutirii de plata impozitului agenţilor micului business începe cu perioada fiscală respectivă, prevăzută la art. 84, în cadrul căreia a fost obţinut venit impozabil, şi expiră peste 3 ani. Termenul de acordare a scutirii de plata impozitului nu depinde de faptul dacă a fost obţinut venit impozabil sau au fost suportate pierderi în perioadele ulterioare după prima perioadă fiscală în cadrul căreia a fost obţinută scutirea.
(8) Dispoziţiile alin. (2)-(7) ce prevăd micşorarea cotelor de impozit, scutirea de plata impozitului, precum şi încheierea acordului, sînt aplicabile şi gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), independent de numărul salariaţilor, de volumul producţiei fabricate, de volumul serviciilor prestate şi de alte condiţii şi limitări prevăzute de prezentul articol pentru agenţii micului business.
(9) Gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) li se acordă scutire de plata impozitului şi ele, ulterior, au dreptul la reducerea cotelor impozitului în conformitate cu alin. (2), cu condiţia achitării, în termenele stabilite de legislaţia fiscală, a impozitului funciar, lipsei restanţelor la acest impozit sau stingerii tuturor restanţelor la impozitul funciar pe perioadele fiscale precedente adresării în organele fiscale."
31. La articolul 50 alineatul (2), cuvintele "a dividendelor şi" se exclud.
32. La articolul 51, cuvintele "din bugetele locale" se substituie prin cuvintele "din bugetele unităţilor administrativ-teritoriale".
33. Articolul 52 va avea următorul cuprins:
"Articolul 52. Organizaţiile necomerciale scutite de impozit
(1) La organizaţiile necomerciale scutite de impozit pot fi atribuite:
a) instituţiile care activează în sferele ocrotirii sănătăţii, învăţămîntului, ştiinţei şi culturii;
b) societăţile orbilor, surzilor şi invalizilor, precum şi întreprinderile create pentru realizarea scopurilor statutare ale acestor societăţi, societăţile veteranilor şi alte asociaţii obşteşti, fundaţiile, organizaţiile filantropice care se ocupă în mod exclusiv de:
- acordarea de ajutor material şi de servicii gratuite invalizilor, oamenilor bolnavi, persoanelor singure, orfanilor sau copiilor rămaşi fără îngrijire părintească, familiilor cu mulţi copii, şomerilor, persoanelor care au avut de suferit în urma războaielor, calamităţilor naturale, catastrofelor ecologice, epidemiilor;
- activitatea ce ţine de apărarea drepturilor omului, învăţămînt, dobîndirea şi propagarea cunoştinţelor, ocrotirea sănătăţii, acordarea ajutorului social populaţiei, cultură, artă, sport de amatori, lichidarea consecinţelor calamităţilor naturale, protecţia mediului şi de alte domenii cu caracter social-util, în conformitate cu legislaţia cu privire la asociaţiile obşteşti şi cu privire la fundaţii;
c) organizaţiile sindicale, religioase, asociaţiile de economii şi împrumuturi ale cetăţenilor, asociaţiile patronilor, întreprinzătorilor şi fermierilor şi alte societăţi organizate în scopul creării unor condiţii favorabile pentru realizarea şi apărarea intereselor de producţie, tehnico-ştiinţifice, sociale şi altor interese comune ale agenţilor economici;
d) barourile şi uniunile avocaţilor, uniunile şi asociaţiile notarilor şi camerele notariale;
e) partidele şi alte organizaţii social-politice.
(2) Organizaţiile necomerciale specificate la alin.(1) sînt scutite de impozit în cazul în care corespund următoarelor cerinţe:
a) sînt înregistrate sau create în conformitate cu legislaţia, iar în statut, în regulament sau într-un alt document sînt indicate genurile de activitate concrete desfăşurate de către organizaţia necomercială şi statutul ei de organizaţie necomercială, precum şi interdicţia privind distribuirea venitului sau proprietăţii între membrii organizaţiei, între fondatori sau între persoane particulare, inclusiv în procesul reorganizării şi lichidării organizaţiei necomerciale;
b) întregul venit de la activitatea prevăzută de statut, de regulament sau de alt document să fie folosit în scopurile prevăzute de statut, de regulament sau de alt document;
c) nu folosesc vreo parte din proprietate sau din venit în interesele vreunui membru al organizaţiei, vreunui fondator sau vreunei persoane particulare;
d) nu susţin vreun partid politic, bloc electoral sau candidat la vreo funcţie în cadrul autorităţilor publice şi nu folosesc vreo parte din venit sau proprietate pentru finanţarea acestora.
(3) Restricţiile prevăzute la alin.(2) lit. d) nu se extind asupra organizaţiilor menţionate la alin.(1) lit. e).
(4) Organizaţiile specificate la alin. (1) lit. a), c), d) şi e) sînt recunoscute drept necomerciale şi sînt scutite de plata impozitului, dacă respectă prevederile prezentului articol, la decizia Inspectoratului Fiscal Principal de Stat de pe lîngă Ministerul Finanţelor. Decizia se emite în baza cererii persoanelor împuternicite ale organizaţiilor respective. La cerere se anexează statutul, regulamentul sau un alt document, ce include dispoziţii privind obligaţiile de a îndeplini cerinţele prezentului articol, precum şi certificatul înregistrării de stat dacă aceasta este prevăzută de legislaţie. Persoanele împuternicite ale organizaţiilor respective, cu excepţia celor recent constituite, prezintă, de asemenea, declaraţia, prevăzută la art. 83 alin. (2), pe perioadele de gestiune precedente, dar nu mai mult decît pe ultimii doi ani fiscali. Ca temei de refuz pentru recunoaşterea organizaţiei drept necomercială şi pentru scutirea de plata impozitului serveşte neincluderea în statut, în regulament sau într-un alt document a dispoziţiilor referitoare la obligaţiile privind îndeplinirea prevederilor prezentului articol sau existenţa obligaţiilor fiscale. Decizia privind recunoaşterea organizaţiei drept necomercială şi privind scutirea acesteia de plata impozitului se adoptă în termen de 30 de zile de la data prezentării documentelor prevăzute de prezentul alineat. Copia deciziei se înmînează solicitantului în termen de 3 zile.
(5) Organizaţiile specificate la alin. (1) lit. b) pot fi scutite provizoriu de plata impozitului, în modul prevăzut la alin. (4), conform deciziei Inspectoratului Fiscal Principal de Stat de pe lîngă Ministerul Finanţelor, pînă la obţinerea certificatului de stat conform legislaţiei cu privire la asociaţiile obşteşti şi cu privire la fundaţii. În cazul refuzului de a acorda certificat de stat, organizaţiile menţionate, pe perioada scutirii provizorii, achită impozitul în modul general stabilit. După obţinerea certificatului de stat, drept temei pentru scutirea de plata impozitului servesc prezenţa certificatului respectiv şi decizia Comisiei de Certificare, care prezintă Inspectoratului Fiscal Principal de Stat de pe lîngă Ministerul Finanţelor lista organizaţiilor necomerciale referitor la care a fost adoptată decizia de scutire de plata impozitului."
34. La articolul 53, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
"(1) Afacere auxiliară este orice activitate de întreprinzător neprevăzută în statut, în regulament sau într-un alt document al organizaţiei necomerciale şi/sau activitate desfăşurată cu încălcarea cerinţelor art. 52."
35. Articolul 54:
titlul articolului va avea următorul cuprins: "Organizaţiile statelor străine, organizaţiile internaţionale şi personalul acestora";
alineatul (3) va avea următorul cuprins:
"(3) În conformitate cu acordurile (convenţiile) încheiate de către Guvernul Republicii Moldova cu guvernele altor ţări şi cu conducerea organizaţiilor internaţionale pe probleme de asistenţă tehnică şi umanitară acordată Republicii Moldova, nu se impozitează venitul organizaţiilor statelor străine, al organizaţiilor internaţionale, precum şi venitul obţinut de către personalul străin (consultanţii) care activează în cadrul acordurilor (convenţiilor) menţionate. Venitul angajaţilor rezidenţi care activează în cadrul acordurilor (convenţiilor) menţionate se impozitează în modul general stabilit, dacă acordul (convenţia) nu prevede altfel."
36. Titlul capitolului 10 va avea următorul cuprins: "IMPOZITAREA FONDURILOR NESTATALE DE PENSII".
37. Articolele 64 şi 65 vor avea următorul cuprins:
"Articolul 64. Fondurile nestatale calificate de pensii
Fondurile nestatale de pensii sînt considerate calificate dacă se înfiinţează pe principii benevole, în scopul ameliorării situaţiei materiale a cetăţenilor la bătrîneţe, prin plata unei pensii suplimentare, şi corespund următoarelor condiţii:
a) cota-parte a persoanei fizice în activele şi în venitul acestui fond se depune, conform legislaţiei, de îndată pe un cont separat, de pe care este interzisă ridicarea mijloacelor (cu excepţia transferului acestora de către membrul fondului) pînă la:
- atingerea de către persoană a vîrstei de pensionare, prevăzute de legislaţie; sau
- decesul sau survenirea invalidităţii persoanei;
b) în caz de deces al persoanei, activele de pe contul ei în acest fond se plătesc succesorilor sau, la decizia acestora, succesorii pot să adere la fondul de pensii cu cota-parte în limitele activelor moştenite;
c) activele şi venitul fondului se păstrează pe un cont separat în instituţia financiară care este depozitarul activelor fondului conform legislaţiei;
d) fondul prevede o protecţie adecvată, prevăzută de legislaţie, privind acordarea împrumuturilor, vînzarea activelor sau efectuarea altor operaţiuni similare;
e) fondul este înregistrat conform legislaţiei.
Articolul 65. Fondurile nestatale necalificate de pensii
Orice fond nestatal de pensii care nu corespunde condiţiilor art.64 se consideră fond nestatal necalificat de pensii."
38. Articolul 66 se completează în final cu alineatul (3), cu următorul cuprins:
"(3) Nu se permite deducerea oricăror vărsăminte în fondurile nestatale necalificate de pensii."
39. Articolul 67:
la alineatul (1), cuvîntul "exclusă" se substituie prin cuvîntul "dedusă";
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
"(2) În sensul prezentului titlu, prin venit cîştigat al persoanei fizice se înţelege venitul brut calculat pentru munca în calitate de angajat, obţinut pentru munca în calitate de antreprenor independent sau obţinut în alt mod, conform legislaţiei. Noţiunea dată nu include venitul sub formă de pensii."
40. Articolul 71 se completează în final cu litera i), cu următorul cuprins:
"i) alte venituri (plăţi) efectuate în folosul persoanelor fizice, cu excepţia întreprinderilor cu statut de persoană fizică."
41. La articolul 80 alineatul (1), cuvintele "reţine şi varsă" se substituie prin cuvintele "reţine şi achită", iar cifra "32 %" se substituie prin cifra "28 %".
42. Titlul capitolului 14 va avea următorul cuprins: "PREZENTAREA DECLARAŢIEI CU PRIVIRE LA IMPOZITUL PE VENIT ŞI A DOCUMENTULUI CU PRIVIRE LA VENITUL SOCIETĂŢII. ATRIBUIREA CODULUI FISCAL".
43. Articolul 83 va avea următorul cuprins:
"Articolul 83. Prezentarea declaraţiei cu privire la
    impozitul pe venit şi a documentului cu
    privire la venitul societăţii
(1) Dreptul de a prezenta declaraţia cu privire la impozitul pe venit îl au toţi contribuabilii.
(2) Sînt obligaţi să prezinte declaraţia cu privire la impozitul pe venit:
a) persoanele fizice rezidente (cetăţenii Republicii Moldova, cetăţenii străini, apatrizii, inclusiv membrii societăţilor şi acţionarii fondurilor de investiţii) care au obligaţii privind achitarea impozitului;
b) persoanele fizice nerezidente (cetăţenii străini, apatrizii, cetăţenii Republicii Moldova care nu corespund cerinţelor art.5 pct.5), inclusiv acţionarii fondurilor de investiţii) care au obligaţii privind achitarea impozitului;
c) persoanele fizice rezidente (cetăţenii Republicii Moldova, cetăţenii străini şi apatrizii, inclusiv membrii societăţilor şi acţionarii fondurilor de investiţii) care nu au obligaţii privind achitarea impozitului, dar:
- obţin venit din surse altele decît salariul, care depăşeşte suma scutirii personale de 2520 lei pe an, acordate conform art. 33 alin. (1);
- obţin venit sub formă de salariu, care depăşeşte suma de 13.000 lei pe an, cu excepţia persoanelor fizice care obţin venit sub formă de salariu la un singur loc de muncă;
- obţin venituri atît sub formă de salariu, cît şi din orice alte surse, a căror sumă totală depăşeşte 13.000 lei pe an;
d) persoanele juridice rezidente (societăţi pe acţiuni, societăţi cu răspundere limitată, cooperative, întreprinderi de arendă, întreprinderi de stat şi municipale, inclusiv uniunile acestora; fonduri de investiţii şi instituţii private ce activează în domeniul finanţelor, ocrotirii sănătăţii, învăţămîntului, ştiinţei şi culturii; asociaţii obşteşti, fundaţii, organizaţii social-politice, organizaţii sindicale, organizaţii religioase, asociaţii ale patronilor, organizaţii ale avocaţilor şi notarilor, inclusiv uniunile acestora; alte organizaţii prevăzute de legislaţie), cu excepţia autorităţilor publice şi instituţiilor publice, indiferent de prezenţa obligaţiei privind achitarea impozitului;
e) întreprinderile rezidente cu statut de persoană fizică, întreprinderile individuale şi gospodăriile ţărăneşti (de fermier), precum şi persoanele care administrează succesiunea conform art. 17, indiferent de prezenţa obligaţiei privind achitarea impozitului;
f) reprezentanţa permanentă a nerezidentului în Republica Moldova, indiferent de prezenţa obligaţiei privind achitarea impozitului;
g) persoanele juridice nerezidente care au obligaţii privind achitarea impozitului.
(3) Societăţile definite la art.5 pct.9) şi la capitolul 9, în persoana conducătorului sau altui reprezentant al acestora, sînt obligate să prezinte un document cu privire la venitul obţinut de societate în anul fiscal, însoţit de informaţia necesară, în conformitate cu cerinţele Serviciului Fiscal de Stat.
(4) Declaraţia cu privire la impozitul pe venit sau documentul cu privire la venitul societăţii se completează în conformitate cu instrucţiunile Serviciului Fiscal de Stat, potrivit formei aprobate de acesta, şi se prezintă Serviciului Fiscal de Stat nu mai tîrziu de 31 martie a anului următor anului fiscal de gestiune, cu excepţia cazurilor prevăzute la alin.(5)-(8). În cazul depistării de către contribuabil, după 31 martie, în declaraţia prezentată organelor fiscale sau în documentul cu privire la venitul societăţii, a greşelilor care au drept consecinţă necesitatea introducerii corectărilor în declaraţia fiscală sau în documentul cu privire la venitul societăţii, contribuabilul este obligat să prezinte o nouă declaraţie sau document cu privire la venitul societăţii, cu corectările respective, pentru anul fiscal în care au fost admise greşelile, cu indicarea penalităţilor şi/sau amenzii, dacă greşelile au condus la diminuarea venitului impozabil sau a venitului societăţii, ori cu indicarea sumei plătite în plus, dacă greşelile au condus la majorarea sumei impozitului.
(5) Persoanele fizice care nu sînt obligate să prezinte declaraţia cu privire la impozitul pe venit, la depistarea faptului de plată în plus la impozit, au dreptul, în termenul stabilit pentru prezentarea declaraţiei sau cu depăşirea acestui termen, să prezinte o declaraţie în care vor indica suma plătită în plus la impozit, care urmează să fie restituită conform legislaţiei fiscale.
(6) Dacă contribuabilul persoană juridică sau întreprinderea cu statut de persoană fizică îşi încetează activitatea pe parcursul anului fiscal, persoana responsabilă a acestuia este obligată, în termen de 5 zile de la încetarea activităţii, să informeze despre aceasta în scris organul teritorial al Serviciului Fiscal de Stat şi, în termen de 60 de zile de la luarea deciziei de încetare a activităţii, să prezinte declaraţia cu privire la impozitul pe venit pentru întreaga perioadă a anului de gestiune pe parcursul căruia persoana juridică a desfăşurat activitate de întreprinzător.
(7) Dacă contribuabilul intenţionează să-şi schimbe domiciliul permanent din Republica Moldova în altă ţară, el este obligat să prezinte declaraţia cu privire la impozitul pe venit, în modul stabilit de Serviciul Fiscal de Stat, pentru întreaga perioadă a anului de gestiune cît a fost rezident.
(8) Dacă contribuabilul persoană fizică nerezident intenţionează să părăsească teritoriul Republicii Moldova, el este obligat, pentru perioada aflării în Republica Moldova, să prezinte declaraţie cu privire la impozitul pe venit, în modul stabilit de Serviciul Fiscal de Stat, nu mai tîrziu de penultima zi a aflării în Republica Moldova sau în ziua aflării dacă termenul de aflare în Republica Moldova nu depăşeşte 2 zile.
(9) La cererea în scris a persoanei fizice, Serviciul Fiscal de Stat poate prelungi (în limite rezonabile) termenul de prezentare a declaraţiei cu privire la impozitul pe venit. Prelungirea termenului se admite numai în cazul în care cererea a fost depusă înainte de expirarea termenului stabilit pentru prezentarea declaraţiei."
44. Articolul 84 alineatul (2) va avea următorul cuprins:
"(2) Întreprinderile agricole, gospodăriile ţărăneşti (de fermier), obligate să achite impozitul în rate conform alin.(1), dispun de dreptul de a achita impozitul în două etape: 1/4 din suma indicată la alin. (1) lit.a) sau b) - pînă la 31 martie şi 3/4 din această sumă - pînă la 31 decembrie ale anului fiscal."
45. La articolul 85 alineatul (4), cuvintele "şi dările de seamă" se substituie prin cuvintele "şi alte documente".
46. Articolul 86 alineatul (1) va avea următorul cuprins:
"(1) Fiecărei persoane care obţine venit sau care efectuează plăţi impozabile, în conformitate cu prezentul titlu, i se atribuie cod fiscal în modul prevăzut de legislaţia fiscală."
47. Articolul 88:
la alineatul (1), cuvintele "mijloacele real primite de către lucrător" se substituie prin cuvintele "aceste plăţi";
alineatele (2) şi (3) vor avea următorul cuprins:
"(2) Pentru obţinerea scutirilor, lucrătorul, nu mai tîrziu de data stabilită pentru începerea muncii ca angajat, prezintă patronului o cerere semnată de el privind acordarea scutirilor la care are dreptul, anexînd la ea documentele ce certifică acest drept. Lucrătorul care nu-şi schimbă locul de muncă nu este obligat să prezinte anual patronului cererea privind acordarea scutirilor şi documentele corespunzătoare.
(3) Dacă pe parcursul anului fiscal se schimbă suma scutirilor la care are drept lucrătorul, acesta este obligat să prezinte patronului, în termen de 10 zile de la data cînd a avut loc schimbarea, o nouă cerere semnată de el cu documentele corespunzătoare.";
articolul se completează în final cu alineatul (6), cu următorul cuprins:
"(6) Lucrătorul are dreptul să ceară ca patronul să reţină din plăţi impozitul la cota de 28%."
48. La articolul 89 alineatul (1), după cuvintele "în folosul persoanelor fizice" se introduc cuvintele ", cu excepţia întreprinderilor individuale şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier),", iar cuvintele "să verse ca impozit" se substituie prin cuvintele "să achite ca parte a impozitului".
49. Articolele 90, 91 şi 92 vor avea următorul cuprins:
"Articolul 90. Reţinerile din alte plăţi efectuate în folosul
    rezidentului
Orice persoană care desfăşoară activitate de întreprinzător, orice instituţie, organizaţie, inclusiv orice autoritate publică şi instituţie publică, care achită serviciile prevăzute la alin.(2), al căror cost se deduce conform art.24, reţine prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 5% din plata respectivă, ce urmează a fi trecută în contul impozitului pasibil de a fi achitat de către persoanele care prestează serviciile prevăzute la alin.(2).
Suma în mărime de 5% se reţine, conform alin.(1), la plata următoarelor tipuri de servicii:
a) darea în arendă;
b) servicii de publicitate (reclamă): publicitatea (reclama) prin intermediul publicaţiilor periodice, la radio şi televiziune, publicitatea (reclama) exterioară şi pe mijloacele de transport, publicitatea (reclama) în locul de comercializare a mărfurilor şi de desfăşurare a manifestaţiilor cultural-teatrale şi sportive, alte genuri de publicitate (reclamă);
c) servicii de audit: organizarea, restabilirea şi ţinerea evidenţei contabile, întocmirea rapoartelor financiare şi a declaraţiilor fiscale, estimarea situaţiei financiare, analiza activităţii economico-financiare, organizarea evidenţei computerizate, evaluarea patrimoniului, asistenţa în domeniul impozitării şi gestiunii; asistenţa juridică în problemele de activitate economico-financiară;
d) servicii de management, marketing, consultanţă: elaborarea de noi concepţii de gestiune, prospectarea pieţei, a cererilor şi necesităţilor reale ale cumpărătorului, cercetarea şi prognoza pieţei interne şi mondiale de mărfuri, servicii, elaborarea de noi tehnologii, elaborarea studiilor de fezabilitate pentru obiectivele de colaborare internaţională, crearea întreprinderilor mixte etc.;
e) servicii de protecţie şi pază a persoanelor şi bunurilor, prestate de către Serviciul de Protecţie şi Pază de Stat, de către organizaţiile şi persoanele care practică activitate de depistare-protecţie, conform legislaţiei;
f) servicii ce ţin de instalarea, exploatarea şi reparaţia tehnicii de calcul, a utilajului de comunicaţie şi de reţea, a mecanismelor periferice; servicii de prelucrare a datelor, creare şi întreţinere a bazelor de date şi alte servicii de informatică.
(3) Persoanele indicate la alin.(1) reţin, de asemenea, în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 5% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice, exceptînd întreprinderile individuale şi gospodăriile ţărăneşti (de fermier), pe veniturile obţinute de către aceasta conform art.18. Nu se reţine în prealabil suma în mărime de 5% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obţinute de către aceasta conform art.20, 88, 89 şi 91, precum şi pe veniturile obţinute de către persoana fizică de la predarea maculaturii.
Articolul 91. Reţinerile din veniturile nerezidentului
(1) Persoanele indicate la art.90 alin.(1) reţin din veniturile nerezidentului, conform listei prevăzute la art. 71, un impozit în mărime de 15% din suma plăţilor în folosul nerezidentului (fără dreptul trecerii în cont a acestora pentru nerezident).
(2) Prevederile art.(1) nu se aplică veniturilor nerezidentului ce ţin de activitatea reprezentanţei permanente a acestuia în Republica Moldova, precum şi veniturilor obţinute sub formă de salariu, reţinerea din care se efectuează conform art. 88.
Articolul 92. Achitarea impozitelor reţinute la sursa de
        plată şi prezentarea documentelor privind plăţile
     şi impozitele reţinute organelor fiscale şi
       contribuabililor
(1) Persoana care este obligată să reţină impozitul conform art.88 trebuie să prezinte Serviciului Fiscal de Stat, în termen de 10 zile de la încheierea lunii în care au fost efectuate plăţile, un document privind achitarea impozitului reţinut de la persoanele fizice.
(2) Persoana care este obligată să reţină o parte a impozitului conform art.89 alin.(1) şi 90 şi să reţină impozitul conform art.91 trebuie să prezinte Serviciului Fiscal de Stat, în termen de 30 de zile de la încheierea lunii în care au fost efectuate plăţile, un document privind achitarea impozitului reţinut de la persoanele juridice sau fizice.
(3) Persoana care efectuează plăţile conform art.89 alin.(2) trebuie să prezinte Serviciului Fiscal de Stat, în termen de 30 de zile de la încheierea lunii în care au fost efectuate plăţile, un document privind plăţile efectuate.
(4) Persoana responsabilă de reţinerea impozitului în conformitate cu art.88, art.89 alin.(1) şi art.90 este obligată să prezinte Serviciului Fiscal de Stat, în termen de 30 de zile de la expirarea anului fiscal, un document în care să indice numele de familie şi prenumele (denumirea), adresa şi codul fiscal al persoanei fizice sau juridice în folosul căreia au fost efectuate plăţile, precum şi suma totală a plăţii şi suma totală a impozitului reţinut. Copia de pe documentul respectiv se remite persoanei fizice sau juridice în folosul căreia au fost efectuate plăţile şi de la care a fost reţinut impozitul.
(5) Persoana care efectuează plăţile conform art.89 alin.(2) trebuie să prezinte Serviciului Fiscal de Stat, în termen de 30 de zile de la expirarea anului fiscal, un document în care să indice numele de familie şi prenumele, adresa şi codul fiscal al persoanei fizice care beneficiază de înlesniri pentru limită de vîrstă la achitarea impozitului şi suma plătită acestei persoane, fără reţinerea impozitului. Copia de pe documentul respectiv se remite persoanei în folosul căreia au fost efectuate plăţile. Fondurile nestatale calificate de pensii sînt obligate, de asemenea, să prezinte persoanei fizice pensionar datele privind suma deducerii, determinată conform art.21 alin.(2).
(6) Persoana care activează în baza legislaţiei cu privire la notariat este obligată să prezinte Serviciului Fiscal de Stat, pînă la 1 martie a anului următor anului fiscal, un document în care se indică numele de familie şi prenumele (denumirea), adresa, codul fiscal al persoanelor care au efectuat tranzacţii cu active de capital, definite la art.37 alin.(2), ce au fost autentificate notarial, precum şi toată informaţia privind aceste tranzacţii.
(7) Serviciul Fiscal de Stat stabileşte, în instrucţiunile sale, lista şi modelele documentelor prezentate, conform prezentului articol, acestui serviciu, precum şi persoanelor juridice şi fizice."
Art. II. - Titlul III al Codului fiscal nr.1415-XIII din 17 decembrie 1997 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.40-41, art.288; nr.84, art.557; 1999, nr.10-11, art.49; 2000, nr.54-56, art.361) se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 93:
la punctul 1), cuvintele "republican (de stat)" se substituie prin cuvintele "general de stat";
punctul 11) va avea următorul cuprins:
"11) Relaţii specifice - relaţii speciale, caracteristice şi aplicabile numai unui anumit subiect sau unei circumstanţe concrete, care se deosebesc de relaţiile caracteristice pentru subiecţi şi circumstanţe analogice."
2. La articolul 97 alineatul (1), cuvintele ", inclusiv costul transportării," se exclud.
3. La articolul 98, în partea introductivă, cuvintele "şi achitarea" se substituie prin cuvintele "sau achitarea".
Articolul 99:
4. la alineatul (4), după cuvintele "fără plată" se introduc cuvintele "sau cu plată parţială";
la alineatul (5), cuvintele "suma salariului neachitat" se substituie prin cuvintele "valoarea ei de piaţă";
după alineatul (5) se introduce un nou alineat (6), cu următorul cuprins:
"(6) Valoarea de piaţă a livrării impozabile nu trebuie să fie mai mică decît preţul ei de cost efectiv. Valoarea impozabilă a livrării impozabile a activelor supuse uzurii reprezintă valoarea cea mai mare din valoarea ei de bilanţ şi valoarea de piaţă.";
alineatul (6) devine alineatul (7);
5. La articolul 100 alineatul (1), textul "care include cheltuielile de transport, cheltuielile de asigurare şi alte cheltuieli aferente aducerii acestor mărfuri pînă în locul efectuării procedurilor vamale," se exclude.
6. La articolul 101, alineatul (3) se completează în final cu textul: "Restituirea T.V.A. se efectuează în conformitate cu instrucţiunile Serviciului Fiscal de Stat, într-un termen care nu depăşeşte 45 de zile."
7. Articolul 102:
la alineatul (1), după cuvîntul "achitate" se introduc cuvintele "sau care urmează a fi achitate";
la alineatul (2), cuvintele "la cheltuielile de producţie şi de circulaţie" se substituie prin cuvintele "la cheltuieli";
alineatul (4) va avea următorul cuprins:
"(4) Suma T.V.A., achitată sau care urmează a fi achitată, pe valorile materiale, serviciile procurate care nu sînt folosite pentru desfăşurarea activităţii de întreprinzător, precum şi pe valorile materiale procurate care în procesul activităţii de întreprinzător au fost sustrase sau au constituit pierderi supranormativ conform legislaţiei, nu se trece în cont şi se raportează la rezultatele activităţii.";
la alineatul (5), cuvintele "la cheltuielile de producţie şi de circulaţie" se substituie prin cuvintele "la cheltuieli";
la alineatul (7), după cuvîntul "achitate" se introduc cuvintele "sau care urmează a fi achitate";
la alineatul (8), cuvintele ", inclusiv pentru toate tipurile" se substituie prin cuvintele "şi a tuturor tipurilor".
8. Articolul 103:
alineatul unic, care devine alineatul (1), se modifică după cum urmează:
partea introductivă va avea următorul cuprins:
"(1) T.V.A. nu se aplică pentru livrările de mărfuri, servicii importate şi pentru livrările de mărfuri, servicii efectuate de către subiecţii impozabili, ce constituie rezultatul activităţii lor de întreprinzător în Republica Moldova:";
la punctul 8), după cuvîntul "succesiune" se introduc cuvintele ", proprietatea întreprinderilor declarate falimentare";
punctul 9) se exclude;
punctele 10)-19) devin, respectiv, punctele 9)-18);
punctul 9) se completează în final cu textul ", precum şi mărfurile, din contul organizaţiilor de binefacere, destinate pregătirii pachetelor pentru bătrînii nevoiaşi şi distribuite lor gratuit";
punctul 11) va avea următorul cuprins:
"11) produsele de fabricaţie proprie ale cantinelor studenţeşti, şcolare şi ale cantinelor altor instituţii de învăţămînt, ale spitalelor şi instituţiilor preşcolare, ale cantinelor care aparţin altor instituţii şi organizaţii din sfera social-culturală finanţate, parţial sau în întregime, de la buget, precum şi ale cantinelor specializate în alimentarea bătrînilor nevoiaşi din contul organizaţiilor de binefacere;";
punctul 12):
la litera b), după cuvintele "şi transferare" se introduc cuvintele "a valorilor de preţ,";
litera f) se completează în final cu cuvintele "şi fondurilor nestatale calificate de pensii";
la litera g), cuvîntul "intermediarii" se substituie prin cuvîntul "misiţii";
la punctul 18), după cuvîntul "suburban" se introduc cuvintele "şi interurban";
punctul 20 se exclude;
după alineatul (1) se introduc alineatele (2)-(4), cu următorul cuprins:
"(2) T.V.A. nu se aplică pentru livrările de mărfuri:
a) exportate, iar apoi reimportate de către exportator, fără modificarea caracteristicilor lor cantitative şi calitative;
b) temporar importate, cu obligaţia că ele vor fi exportate pe parcursul perioadei prevăzute de legislaţia vamală;
c) tranzitate.
(3) T.V.A. nu se aplică pentru livrările de mărfuri, servicii importate, destinate acordării de asistenţă în caz de calamitate naturală, de conflict armat şi în alte situaţii excepţionale, precum şi pentru livrările de mărfuri definite ca ajutoare umanitare, în modul stabilit de Guvern.
(4) T.V.A. nu se aplică pentru livrările de mărfuri, servicii importate, destinate magazinelor ce deservesc în exclusivitate misiunile diplomatice şi alte misiuni asimilate lor în Republica Moldova şi personalul acestora".
9. La articolul 108 alineatul (4), după cuvintele "se consideră" se introduc cuvintele "data prestării serviciului,".
10. La articolul 109, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
"(1) Pentru mărfurile importate utilizate pentru desfăşurarea activităţii de întreprinzător, termenul obligaţiei fiscale se consideră data declarării mărfurilor la punctele vamale de frontieră, iar data achitării - data depunerii de către importator (declarant) sau de către un terţ a mijloacelor băneşti la casieria organului vamal sau la conturile respective ale Trezoreriei Centrale a Ministerului Finanţelor, confirmată printr-un extras din contul bancar. La serviciile importate, termenul obligaţiei fiscale se consideră data primirii acestor servicii, iar data achitării se consideră data declarării şi achitării T.V.A. pe mărfurile, serviciile livrate, inclusiv importate în perioada fiscală respectivă în care serviciile importate au fost primite."
11. La articolul 112 alineatele (1), (2) şi (6) şi articolul 114 alineatul (2), cifra "20.000" se substituie prin cifra "50.000".
Art.III. - Legea nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997 cu privire la administrarea impozitului pe venit şi pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr.62, art.524; 1998, nr.38-39, art.272; nr.84, art.557) se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 1:
la alineatul (1), cuvintele "nu este vărsată" se substituie prin cuvintele "nu este achitată", cuvintele "sau informaţiei fiscale, după cum prevăd art.83 şi 92 din Codul fiscal" se substituie prin cuvintele "sau documentului, după cum prevăd art.83 şi 92 alin. (1) şi (2) ale Codului fiscal", iar cuvintele "sau informaţiei (fără a ţine cont de prelungirea lui)" se substituie prin cuvintele "sau documentului (fără a ţine cont de prelungirea lui)";
alineatele (5) şi (6) vor avea următorul cuprins:
"(5) Rata plăţii în plus constituie rata de bază (majorată sau diminuată cu o marjă), stabilită de Banca Naţională a Moldovei în luna noiembrie a anului ce precede anul fiscal de gestiune, la creditele pe termen scurt şi mediu (rotunjită pînă la următorul procent întreg).
(6) Mărimea penalităţii se stabileşte pornind de la rata de bază (majorată sau diminuată cu o marjă), stabilită de Banca Naţională a Moldovei în luna noiembrie a anului ce precede anul fiscal de gestiune, la creditele pe termen scurt şi mediu, majorată cu 5 puncte. Rezultatul se rotunjeşte pînă la următorul procent întreg."
2. La articolul 2 alineatul (5), după cuvintele "nu exclude aplicarea altor sancţiuni," se introduc cuvintele "prevăzute de prezenta lege".
3. Articolul 6:
alineatele (1) şi (2) vor avea următorul cuprins:
"(1) În fiecare caz de neprezentare a documentului conform art.92 alin.(3)-(6) din Codul fiscal sau în caz de prezentare a documentului ce conţine informaţie neautentică, persoana obligată să prezinte documentul se sancţionează cu o amendă în mărime de 1000 de lei pentru fiecare document neprezentat sau 100 de lei pentru fiecare informaţie neautentică ce se conţine în document. După aplicarea amenzii pentru neprezentarea documentului, persoana responsabilă de prezentarea acestuia urmează să prezinte documentul în termen de 10 zile. În cazul neprezentării documentului în termenul stabilit, se aplică o amendă în mărime de 2000 de lei.
(2) Se consideră că documentul conţine informaţie neautentică dacă în el lipseşte informaţia solicitată conform legislaţiei fiscale sau dacă informaţia este falsă total sau parţial.";
la alineatul (3), cuvintele "documentul neautentic" se substituie prin cuvintele "documentul ce conţine informaţie neautentică".
4. La articolul 7, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
"(3) Impozitul pe venit care urmează să fie plătit constituie mărimea cea mai mică din:
a) suma impozitului calculat care urma să fie plătit în anul precedent; sau
b) 80% din suma definitivă a obligaţiilor fiscale ale contribuabilului în anul curent, scăzîndu-se trecerile în cont (cu excepţia impozitului plătit în rate)."
5. La articolul 8:
titlul se completează în final cu cuvintele "anexate ei";
în cuprinsul articolului, cuvintele "sau a altor documente" se substituie prin cuvintele "şi a altor documente anexate ei".
6. Articolul 10 va avea următorul cuprins:
"Articolul 10. Amenda pentru neindicarea codului fiscal
       în documentele fiscale
Orice persoană care nu îndeplineşte cerinţele art.86 alin.(2), (3) şi (5) din Codul fiscal se sancţionează cu o amendă în mărime de 100 de lei pentru fiecare încălcare."
7. Articolul 24:
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
"(1) Pînă la intrarea în vigoare a Codului fiscal în întregime, sistemul fiscal funcţionează conform Legii nr.1198-XII din 17 noiembrie 1992 privind bazele sistemului fiscal, cu excepţia impozitului pe venit care este reglementat de titlurile I şi II ale Codului fiscal, iar pentru titularii patentei de întreprinzător - de Legea nr.93-XIV din 15 iulie 1998 cu privire la patenta de întreprinzător.";
la alineatul (3), cuvintele "sau în programe de stat şi ramurale" se substituie prin cuvintele "ori în programe de stat sau ramurale";
alineatul (5) va avea următorul cuprins:
"(5) Agenţii micului business cărora, pînă la intrarea în vigoare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, le-au fost acordate, conform legislaţiei, înlesniri şi scutiri fiscale au dreptul să beneficieze de acestea pe parcursul perioadei indicate în acordul de creditare încheiat cu inspectoratele fiscale teritoriale. Agenţilor micului business care au beneficiat sau beneficiază de înlesnirile şi scutirile menţionate nu li se aplică prevederile art.49 din Codul fiscal.";
alineatul (6) se completează în final cu textul: "Întreprinderile aflate în proces de restructurare şi/sau privatizare ori care urmează a fi restructurate şi/sau privatizate conform altor acte legislative se impun cu impozitul pe venit în conformitate cu Codul fiscal şi cu prezenta lege, ţinîndu-se cont de particularităţile prevăzute de actele legislative ce stabilesc modul de restructurare şi/sau privatizare a acestora.";
alineatul (8) va avea următorul cuprins:
"(8) Dobînzile de la depozitele bancare şi de la hîrtiile de valoare de stat, prevăzute la art.18 lit.g) şi art.89 alin.(1) din Codul fiscal, nu se impozitează pînă la 1 ianuarie 2005.";
după alineatul (8) se introduc un nou alineat (9) şi alineatele (10), (11) şi (12), cu următorul cuprins:
"(9) Veniturile Băncii pentru Dezvoltare şi Investiţii a Moldovei nu se impozitează pînă la 1 ianuarie 2010.
(10) Veniturile obţinute de către Întreprinderea de Stat "Aeroportul Internaţional Chişinău" de la stabilirea unei plăţi suplimentare, incluse în costul biletului de avion, în scopul creării fondului pentru rambursarea creditului obţinut de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare sub garanţia Guvernului Republicii Moldova, nu se impozitează pe perioada stingerii creditului.
(11) Scutirile, stipulate la art.33, 34 şi 35 din Codul fiscal şi nefolosite de către contribuabil în anul fiscal precedent, ca rezultat al neachitării de către patron a salariului, se acordă la data achitării restanţelor la salariu.
(12) În anul 2000, prevederile titlurilor I şi II ale Codului fiscal şi ale prezentei legi se aplică ţinînd cont de particularităţile impozitării prevăzute în Legea bugetului pe anul 2000.";
alineatul (9) devine alineatul (13).
Art.IV. - Articolul 4 din Legea nr.1417-XIII din 17 decembrie 1997 pentru punerea în aplicare a Titlului III al Codului fiscal (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.40-41, art.290) se modifică şi se completează după cum urmează:
după alineatul (1) se introduc două noi alineate (2) şi (3), cu următorul cuprins:
"(2) Relaţiile fiscale privind taxa pe valoarea adăugată se reglementează de titlurile I şi III ale Codului fiscal şi de Legea nr.1198-XII din 17 noiembrie 1992 privind bazele sistemului fiscal. Răspunderea pentru încălcarea legislaţiei privind taxa pe valoarea adăugată şi modul de percepere silită a taxei pe valoarea adăugată, a penalităţilor şi amenzilor aferente ei se stabilesc de alin.(3) din prezentul articol, de legislaţia penală, precum şi de legislaţia ce prevede modul de urmărire a impozitelor, taxelor şi altor plăţi.
(3) Pînă la intrarea în vigoare a Codului fiscal în întregime, în cazul încălcării de către subiectul impozabil a legislaţiei privind taxa pe valoarea adăugată, acestuia i se aplică următoarele sancţiuni:
a) în cazul neînregistrării, conform cerinţelor art. 112 din Codul fiscal, se percepe o amendă în mărime de 8000 de lei pentru fiecare lună de activitate fără înregistrare sau în mărime de 270 de lei pentru fiecare zi în cazul în care luna de activitate fără înregistrare este incompletă;
b) în cazul neprezentării declaraţiei fiscale şi neachitării taxei pe valoarea adăugată în termenul stabilit la art.115 din Codul fiscal, se percepe o amendă în mărime de 20% din volumul livrărilor indicate în declaraţie pe perioada fiscală precedentă, fără a ţine cont de livrările scutite şi de livrările impozitate la cota zero, precum şi se calculează o penalitate pentru fiecare zi de neplată a taxei pe valoarea adăugată în termenul stabilit, determinată pornind de la rata de bază (majorată sau diminuată cu o marjă), stabilită de Banca Naţională a Moldovei în luna noiembrie a anului ce precede anul fiscal de gestiune, la creditele pe termen scurt şi mediu, majorată cu 5 puncte, cu rotunjirea rezultatului pînă la următorul procent întreg;
c) în cazul neperceperii taxei pe valoarea adăugată de la cumpărător, se aplică o amendă în mărime de 20% din valoarea mărfurilor livrate, serviciilor prestate, ţinînd cont de taxa pe valoarea adăugată;
d) în cazul neprezentării, după expirarea a 7 zile lucrătoare de la efectuarea livrării, a facturii taxei pe valoarea adăugată, se aplică o amendă în mărime de 1800 de lei pentru fiecare factură a taxei pe valoarea adăugată neprezentată în termenul stabilit;
e) în cazul neţinerii de către întreprinderile de comerţ şi întreprinderile ce prestează servicii a evidenţei zilnice a numerarului primit şi achitat, se aplică o amendă în mărime de 3600 de lei pentru fiecare caz de încălcare;
f) în cazul neţinerii evidenţei valorilor materiale, serviciilor livrate şi procurate, iar în sfera comerţului cu amănuntul şi în sfera de deservire - în cazul neţinerii evidenţei tuturor mărfurilor livrate, serviciilor prestate achitate în numerar, conform Titlului III al Codului fiscal, se aplică o amendă în mărime de 3600 de lei pentru fiecare caz de încălcare;
g) în cazul încălcării modului de înregistrare a agenţilor economici în conformitate cu dispoziţiile Titlului III al Codului fiscal, înregistrarea se anulează din momentul adoptării deciziei respective de către Serviciul Fiscal de Stat. Sumele obţinute de către contribuabil, în ordinea restituirii taxei pe valoarea adăugată achitate pe valorile materiale şi serviciile procurate, trebuie să fie restituite de către acesta în termen de 10 zile. După expirarea termenului menţionat, acestea se percep prin executare silită conform legislaţiei.";
alineatele (2) şi (3) devin, respectiv, alineatele (4) şi (5);
după alineatul (5) se introduc două noi alineate, (6) şi (7), cu următorul cuprins:
"(6) Întreprinderile aflate în proces de restructurare şi/sau privatizare ori care urmează a fi restructurate şi/sau privatizate în conformitate cu Legea restructurării întreprinderilor nr.958-XIII din 19 iulie 1996 şi cu alte acte legislative se impun cu taxa pe valoarea adăugată conform Codului fiscal, ţinîndu-se cont de particularităţile prevăzute de actele legislative ce stabilesc modul lor de restructurare şi/sau privatizare.
(7) În anul 2000, prevederile Titlului III al Codului fiscal şi ale prezentei legi se aplică ţinîndu-se cont de particularităţile impozitării prevăzute în Legea bugetului pe anul 2000.";
alineatele (4) şi (5) devin, respectiv, alineatele (8) şi (9).
Art.V. - La articolul 27 alineatul 1 din Legea nr.718-XII din 17 septembrie 1991 privind partidele şi alte organizaţii social-politice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.53, art.340), cuvintele "şi asupra achitării impozitelor este exercitat, în conformitate cu legislaţia fiscală, de organele financiare" se substituie prin cuvintele "şi asupra îndeplinirii cerinţelor legislaţiei fiscale este exercitat de către organele fiscale".
Art.VI. - La articolul 42 alineatul (1) din Legea nr.395-XIV din 13 mai 1999 cu privire la avocatură (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.98-100, art.485), cuvintele "şi nu sînt impozabile" se exclud.
Art.VII. - Prezenta lege intră în vigoare la data publicării, cu excepţia art.I punctul 30 şi art.II punctul 8 alineatul 6 care intră în vigoare începînd cu 1 ianuarie 2001.
PREŞEDINTELE
PARLAMENTULUI                                      Dumitru DIACOV
Chişinău, 16 iunie 2000.
Nr. 1064-XIV.