LPC534/1999
ID intern unic:  311334
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PARLAMENTUL
LEGE Nr. 534
din  22.07.1999
pentru modificarea şi completarea Legii cu privire la
serviciul de alternativă
Publicat : 02.09.1999 în Monitorul Oficial Nr. 96
    Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
    Articol unic. - Legea nr.633-XII din 9 iulie 1991 cu privire la serviciul de alternativă se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. Articolele 3 şi 4 vor avea următorul cuprins:
    "Articolul 3. Dreptul de a refuza satisfacerea serviciului militar
                         în termen (pregătirea militară obligatorie) şi
                         obligaţia de a satisface serviciul de alternativă
    Cetăţenii Republicii Moldova au dreptul de a refuza satisfacerea serviciului militar în termen (pregătirea militară obligatorie) din convingeri religioase sau pacifiste.
    Cetăţenii scutiţi de serviciul militar în termen (pregătirea militară obligatorie) din convingeri religioase sau pacifiste sînt obligaţi să satisfacă serviciul de alternativă.
    Articolul 4. Noţiunea de serviciu de alternativă
    Serviciul de alternativă este serviciul de stat, cu caracter civil şi social util, satisfăcut de cetăţenii care au refuzat satisfacerea serviciului militar în termen (pregătirea militară obligatorie) din convingeri religioase sau pacifiste.
    Serviciul de alternativă nu are caracter de pedeapsă.
    Serviciul de alternativă este organizat, efectuat şi controlat de autorităţile publice."
    2. Articolul 5:
    la alineatul 2:
    la subalineatul 1, cuvîntul "activ" se înlocuieşte cu cuvintele "în termen (pregătirea militară obligatorie)";
    după subalineatul 4 se introduce subalineatul 5 cu următorul cuprins:
    "persoanele care au ispăşit pedeapsa pentru săvîrşirea unor infracţiuni grave.";
    alineatul 3 se exclude.
    3. Articolele 7, 8 şi 9 vor avea următorul cuprins:
    "Articolul 7. Locul satisfacerii serviciului de alternativă
    Cetăţenii Republicii Moldova satisfac serviciul de alternativă la întreprinderi, în instituţii şi organizaţii din ţară, precum şi în formaţiuni speciale ale serviciului de alternativă dislocate pe teritoriul ei.
    Serviciul de alternativă poate fi satisfăcut peste hotarele ţării numai cu consimţămîntul cetăţeanului, pe bază de contract, prin hotărîre a organului suprem de conducere al serviciului de alternativă în baza acordurilor interguvernamentale, la care Republica Moldova este parte.
    Articolul 8. Sferele de satisfacere a serviciului de alternativă
    Serviciul de alternativă se satisface:
    în formaţiuni speciale ale serviciului de alternativă (de salvare în caz de avarii, de pompieri, ecologiste, de construcţii, de reparare a drumurilor etc.) create de autorităţile administraţiei publice;
    în instituţii şi organizaţii (ale ocrotirii sănătăţii, ale sferei sociale, ale gospodăriei comunale etc.);
    în întreprinderi de stat şi întreprinderi municipale.
    Cetăţenii aflaţi în rezerva serviciului de alternativă pot fi atraşi, prin hotărîre a Guvernului, la lucrările de lichidare a urmărilor situaţiilor excepţionale.
    Articolul 9. Organele supreme şi împuterniciţii serviciului
                       de alternativă
    Organul suprem de conducere al serviciului de alternativă este Comisia Republicană de Recrutare.
    Organul suprem executiv al serviciului de alternativă este Direcţia Serviciului de Alternativă. Structura, efectivul şi componenţa nominală ale Direcţiei Serviciului de Alternativă se aprobă de către Guvern.
    În vederea organizării şi efectuării serviciului de alternativă în judeţe şi în oraşe, şeful Direcţiei Serviciului de Alternativă numeşte împuterniciţii cu serviciul de alternativă în judeţe şi în oraşe.
    Modul de organizare şi de activitate a Direcţiei Serviciului de Alternativă şi a împuterniciţilor cu serviciul de alternativă în judeţe (oraşe) se stabileşte în Regulamentul privind modul de organizare şi satisfacere a serviciului de alternativă, aprobat de Guvern."
    4. Articolul 10:
    sintagma "Comisia republicană pentru serviciul de alternativă" se înlocuieşte cu sintagma "Direcţia Serviciului de Alternativă" la cazul respectiv;
    la subalineatul 2 cuvintele "organelor serviciului" se înlocuiesc cu cuvintele "împuterniciţilor cu serviciul".
    5. La articolul 11:
    sintagma "Comisia raională (orăşenească) pentru serviciul de alternativă" se înlocuieşte cu sintagma "Împuternicitul cu serviciul de alternativă în judeţ (oraş)" la cazul respectiv;
    subalineatul 1 va avea următorul cuprins:
    "primeşte cererile motivate ale cetăţenilor de scutire de serviciul militar în termen (pregătirea militară obligatorie) şi de încorporare în serviciul de alternativă, verifică veridicitatea actelor prezentate şi înştiinţează despre aceasta organul administrativ militar respectiv;";
    subalineatul 3 va avea următorul cuprins:
    "prezintă actele cetăţenilor încorporaţi în serviciul de alternativă la comisia judeţeană (orăşenească) de recrutare;".
    6. Articolele 12, 13, 14, 15 şi 16 vor avea următorul cuprins:
    "Articolul 12. Mijloacele pentru asigurarea activităţii organelor
                           de conducere ale serviciului de alternativă
    Organele de conducere ale serviciului de alternativă sînt întreţinute din mijloacele încasate la buget din activitatea de muncă a cetăţenilor care satisfac serviciul de alternativă.
    Articolul 13. Perioada încorporării în serviciul de alternativă
    Încorporarea în serviciul de alternativă se efectuează de către comisiile de recrutare respective concomitent cu încorporarea curentă în serviciul militar în termen (pregătirea militară obligatorie).
    Din componenţa comisiei de recrutare face parte un reprezentant al serviciului de alternativă cu împuterniciri de vicepreşedinte al comisiei de recrutare.
    Articolul 14. Cererea de scutire de serviciul militar în termen
                         (pregătirea militară obligatorie) şi de încorporare
                          în serviciul de alternativă
    Cetăţeanul care doreşte să fie sctutit de serviciul militar în termen (pregătirea militară obligatorie) şi să fie încorporat în serviciul de alternativă depune o cerere motivată împuternicitului cu serviciul de alternativă în judeţ (oraş) în decursul a două luni premergătoare încorporării curente în serviciul de alternativă.
    La cerere se anexează actele care confirmă calitatea de membru al organizaţiei religioase sau pacifiste respective.
    Articolul 15. Examenul medical
    În conformitate cu Regulamentul examenului medical, aprobat de Guvern, împuternicitul cu serviciul de alternativă în judeţ (oraş) organizează examenul medical al cetăţenilor care se încorporează în serviciul de alternativă în comisia medicală pe lîngă comisia judeţeană (orăşenească) de recrutare.
    Articolul 16. Hotărîrea comisiei judeţene (orăşeneşti) de recrutare
    Comisia judeţeană (orăşenească) de recrutare, la şedinţa sa, în prezenţa cetăţeanului care a depus cererea de scutire de serviciul militar în termen (pregătirea militară obligatorie) şi de încorporare în serviciul de alternativă, ascultă împuternicitul cu serviciul de alternativă în judeţ (oraş) asupra temeiniciei motivelor din cerere şi, în conformitate cu rezultatele examinării cererii şi cu rezultatele examenului medical, adoptă una din următoarele hotărîri:
    privind scutirea cetăţeanului de serviciul militar în termen (pregătirea militară obligatorie) şi încorporarea acestuia în serviciul de alternativă;
    privind scutirea cetăţeanului de serviciul militar în termen (pregătirea militară obligatorie) şi amînarea încorporării acestuia în serviciul de alternativă;
    privind scutirea cetăţeanului de serviciul militar în termen (pregătirea militară obligatorie), confirmarea lui ca inapt pentru serviciul de alternativă şi luarea lui de la evidenţa militară şi evidenţa serviciului de alternativă;
    privind respingerea cererii cetăţeanului de scutire de serviciul militar în termen (pregătirea militară obligatorie).
    Hotărîrea comisiei judeţene (orăşeneşti) de recrutare se adoptă cu votul majorităţii membrilor comisiei.
    Hotărîrea comisiei judeţene (orăşeneşti) de recrutare cu privire la scutirea cetăţeanului de serviciul militar (pregătirea militară obligatorie) constituie temei pentru a fi luat de la evidenţa militară şi a fi pus la evidenţa serviciului de alternativă."
    7. La articolul 17:
    alineatul 3 va avea următorul cuprins:
    "Amînarea încorporării în serviciul de alternativă se acordă recruţilor aleşi în funcţii elective ale autorităţilor publice pe durata mandatului lor.";
    alineatul 4 va avea următorul cuprins:
    "Amînarea încorporării în serviciul de alternativă pentru continuarea studiilor se acordă recruţilor care învaţă în instituţii de învăţămînt de toate treptele şi formele de instruire pînă la absolvirea instituţiilor respective.     Persoanele exmatriculate din instituţiile de învăţămînt pierd dreptul la amînarea încorporării în vederea continuării studiilor.";
    alineatul 7 va avea următorul cuprins:
    "Amînarea încorporării în serviciul de alternativă în baza unor alte circumstanţe se acordă prin hotărîre a Comisiei Republicane de Recrutare la demersul comisiei judeţene (orăşeneşti) de recrutare."
    8. Articolul 18 va avea următorul cuprins:
    "Articolul 18. Soluţionarea litigiilor
    În cazul în care cetăţeanul nu este de acord cu hotărîrea comisiei judeţene (orăşeneşti) de recrutare, el este în drept să facă contestaţie la Comisia Republicană de Recrutare în termen de 7 zile de la data primirii copiei de pe hotărîre.
    Acţiunile împuterniciţilor cu serviciul de alternativă în judeţ (oraş) pot fi atacate în Direcţia Serviciului de Alternativă.
    Comisia Republicană de Recrutare şi Direcţia Serviciului de Alternativă examinează plîngerea în termen de două săptămîni de la data primirii ei şi se pronunţă asupra hotărîrii comisiei judeţene (orăşeneşti) de recrutare sau asupra acţiunilor împuternicitului cu serviciul de alternativă în judeţ (oraş).
    Hotărîrea Comisiei Republicane de Recrutare sau a Direcţiei Serviciului de Alternativă poate fi atacată în instanţa de judecată în modul stabilit.
    Cetăţeanul se încorporează în serviciul de alternativă, în serviciul militar în termen (pregătirea militară obligatorie) numai după soluţionarea definitivă a litigiului."
    9. La articolul 19 alineatul 1, sintagma "Comisia raională (orăşenească) pentru serviciul de alternativă" se înlocuieşte cu sintagma "Împuternicitul cu serviciul de alternativă în judeţ (oraş)".
    10. Articolul 21:
    la subalineatul 1 sintagma "comisia raională (orăşenească) respectivă pentru serviciul de alternativă" se înlocuieşte cu sintagma "împuternicitul respectiv cu serviciul de alternativă în judeţ (oraş).";
    la subalineatele 4 şi 5 sintagma "comisia raională (orăşenească) pentru serviciul de alternativă" se înlocuieşte cu sintagma "împuternicitul cu serviciul de alternativă în judeţ (oraş)."
    11. Articolul 23:
    la alineatul 2, cuvîntul "cereri" se înlocuieşte cu cuvintele "cereri motivate";
    la alineatul 4, cuvintele "comisiei respective pentru" se înlocuiesc cu cuvintele "împuternicitului respectiv cu".
    12. Articolul 24:
    la alineatul 2, sintagma "comisiile raionale (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă" se înlocuieşte cu sintagma "comisiile judeţene (orăşeneşti) de recrutare";
    alineatul 5 va avea următorul cuprins:
    "În termenul serviciului de alternativă nu se include perioada pentru care nu au fost decontate defalcările respective din salariul cetăţeanului care satisface serviciul de alternativă.";
    în finalul articolului se introduce un nou alineat, 9, cu următorul cuprins:
    "Cetăţenilor mobilizaţi la lucrările de lichidare a urmărilor situaţiilor excepţionale li se menţine salariul şi funcţia la locul de muncă permanent. În caz de deces, de căpătare a leziunilor corporale, de survenire a invalidităţii ca urmare a îndeplinirii sarcinilor indicate în hotărîrea respectivă a Guvernului, întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile vor plăti cetăţenilor mobilizaţi sau membrilor familiilor lor o indemnizaţie unică prevăzută de legislaţie."
    13. La articolul 27 alineatul 2, sintagma "comisia raională (orăşenească) pentru serviciul de alternativă" se înlocuieşte cu sintagma "împuternicitul cu serviciul de alternativă în judeţ (oraş)".
    14. Articolul 28 va avea următorul cuprins:
    "Articolul 28. Încheierea anticipată a serviciului de alternativă
    Temei pentru încheierea anticipată a serviciului de alternativă serveşte:
raportul Comisiei Republicane de Recrutare sau al consiliului judeţean (orăşenesc) de expertiză medicală a vitalităţii privind inaptitudinea cetăţeanului pentru satisfacerea în continuare a serviciului de alternativă;
    naşterea în familia cetăţeanului a celui de-al doilea copil;
    decesul ambilor părinţi;
    schimbarea stării familiale a cetăţeanului, în urma cărui fapt el a devenit unicul întreţinător al familiei;
    încorporarea cetăţeanului în serviciul militar;
    tragerea la răspundere penală a cetăţeanului pentru săvîrşirea unei infracţiuni grave. În cazul în care infracţiunea săvîrşită de cetăţean nu este calificată ca "gravă", acesta continuă satisfacerea serviciului de alternativă după ispăşirea pedepsei.
    Hotărîrea privind încheierea anticipată a serviciului de alternativă o adoptă Direcţia Serviciului de Alternativă."
    15. La articolul 29:
    alineatele 2 şi 3 vor avea următorul cuprins:
    "Cetăţenii aflaţi în rezerva Forţelor Armate au dreptul să fie trecuţi în rezerva serviciului de alternativă din motiv de convingeri religioase sau pacifiste în conformitate cu Regulamentul privind modul de organizare şi satisfacere a serviciului de alternativă.
    Guvernul are dreptul de a-i mobiliza pe cetăţenii aflaţi în rezerva serviciului de alternativă în cantonamente de instrucţie sau speciale, dar cel mult de trei ori, pe un termen sumar de cel mult 6 luni pentru întreaga perioadă de aflare în rezerva serviciului de alternativă. Cetăţenii în cauză pot fi mobilizaţi şi la lucrările de lichidare a urmărilor situaţiilor excepţionale."
    16. La articolul 30 alineatul 2, textul "în comisiile raionale (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă" se înlocuieşte cu textul "de împuterniciţii cu serviciul de alternativă în judeţ (oraş)".
    17. La articolul 31, textul "Comisiei republicane şi ai comisiilor raionale (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă" se înlocuieşte cu textul "Comisiei Republicane de Recrutare şi ai comisiilor judeţene (orăşeneşti) de recrutare".

    PREŞEDINTELE
    PARLAMENTULUI                                   Dumitru DIACOV

    Chişinău, 22 iulie 1999.
    Nr. 534-XIV.