CCC29/1999 ID intern unic: 285849 Версия на русском | Fişa actului juridic |
![]() Republica Moldova | |
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ | |
HOTĂRÎRE
Nr. 29
din 25.05.1999 | |
cu privire la controlul constituţionalităţii pct.5 din Hotărîrea Guvernului nr.547 din 4 august 1995 "Cu privire la măsurile de coordonare şi de reglementare de către stat a preţurilor (tarifelor)"* (în redacţia Hotărîrii Guvernului nr.1196 din 9 decembrie 1998)** | |
Publicat : 03.06.1999 în Monitorul Oficial Nr. 056 | |
_____________________
* M.O., 1995, nr. 53-54, art. 426.
** M.O., 1998, nr. 114-115, art. 1129.
În numele Republicii Moldova,
Curtea Constituţională în componenţa:
Pavel BARBALAT - preşedinte
Nicolae CHISEEV - judecător
Mihai COTOROBAI - judecător
Constantin LOZOVANU - judecător-raportor
Gheorghe SUSARENCO - judecător
Ion VASILATI - judecător
cu participarea grefierului Aliona Balaban, reprezentantului Guvernului Vladimir Berco, viceministru al economiei şi reformelor, în lipsa nemotivată a deputaţilor în Parlament Valeriu Pleşca şi Anatol Ciobanu, autorii sesizării, conducîndu-se după art. 135 alin. (1) lit.a) din Constituţie, art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea cu privire la Curtea Constituţională, art. 16 alin. (1) din Codul jurisdicţiei constituţionale, a examinat în şedinţă plenară deschisă dosarul privind controlul constituţionalităţii pct. 5 din Hotărîrea Guvernului nr. 547 din 4 august 1995 "Cu privire la măsurile de coordonare şi de reglementare de către stat a preţurilor (tarifelor)" (în redacţia Hotărîrii Guvernului nr. 1196 din 9 decembrie 1998).
Temei pentru examinarea dosarului a servit sesizarea deputaţilor în Parlament Valeriu Pleşca şi Anatol Ciobanu, depusă la 17 februarie 1999, în conformitate cu art. 24 şi 25 din Legea cu privire la Curtea Constituţională, art. 38 şi 39 din Codul jurisdicţiei constituţionale.
Prin decizia Curţii Constituţionale din 2 martie 1999 sesizarea a fost acceptată pentru examinare în fond şi inclusă în ordinea de zi. În procesul examinării prealabile a sesizării au fost solicitate puncte de vedere Preşedintelui Republicii Moldova, Parlamentului, Guvernului, Ministerului Industriei şi Comerţului, Ministerului Justiţiei.
Analizînd materialele dosarului, audiind informaţia judecătorului-raportor, explicaţiile reprezentantului Guvernului,
Curtea Constituţională
a c o n s t a t a t :
La 4 august 1995 Guvernul a adoptat Hotărîrea nr. 547 "Cu privire la măsurile de coordonare şi de reglementare de către stat a preţurilor (tarifelor)", în pct. 5 al căreia (în redacţia Hotărîrii Guvernului nr. 1196 din 9 decembrie 1998) s-a stipulat că se permite tuturor persoanelor juridice şi fizice să stabilească de sine stătător preţurile la produsele petroliere, reieşind din cheltuielile de circulaţie reale şi nivelul normativ de rentabilitate, în mărime de pînă la 10 la sută în raport cu acestea.
În sesizarea lor deputaţii Valeriu Pleşca şi Anatol Ciobanu solicită controlul constituţionalităţii pct. 5 al hotărîrii menţionate, considerînd că el contravine art. 9 şi art. 126 din Constituţie. În opinia lor, nivelul de rentabilitate, stabilit de Guvern în pct. 5 al hotărîrii, limitează dreptul persoanelor fizice şi juridice de a fixa de sine stătător preţurile la aceste produse şi îngrădeşte dreptul constituţional la libertatea comerţului şi activităţii de întreprinzător.
Examinînd sesizarea în cauză, materialele anexate la dosar şi raportînd pct. 5 din hotărîre la dispoziţiile Legii Supreme, Curtea Constituţională reţine următoarele:
Relaţiile economice şi dezvoltarea lor sînt garantate printr-un şir de dispoziţii constituţionale. Astfel, art. 9 şi art. 126 din Constituţie stipulează că piaţa, libera iniţiativă economică, concurenţa loială sînt factorii de bază ai economiei, că economia Republicii Moldova este economie de piaţă, de orientare socială, bazată pe proprietatea privată şi pe proprietatea publică, antrenate în concurenţă liberă.
În domeniul activităţii economice Parlamentul a adoptat Legea cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi nr. 845-XII din 3 ianuarie 1992, cu modificările ulterioare* , Legea privind investiţiile străine nr. 998-XII din 1 aprilie 1992, cu modificările ulterioare**. Prin aceste legi au fost determinate formele juridice de organizare a întreprinderilor, condiţiile generale de constituire a lor, a fost stabilit cadrul juridic de desfăşurare a activităţii economice pentru agenţii economici. Este de menţionat că, potrivit Legii cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi (art. 6) şi Legii cu privire la investiţiile străine (art. 21), agenţii economici au dreptul de a stabili, în mod independent, preţurile şi tarifele la producţia fabricată (lucrările şi serviciile prestate) în baza contractelor încheiate.
_________________
* Monitor, 1994, nr. 2, art. 33.
** Monitor, 1992, nr. 4, art. 88-1.
În conformitate cu art. 96 din Constituţie, statul asigură, prin intermediul Guvernului, realizarea politicii interne şi externe. Iar potrivit prevederilor Legii cu privire la Guvern***, Guvernul reglementează, folosind mijloace economice şi juridice, activitatea tuturor ramurilor economiei şi a subiecţilor proprietăţii pe teritoriul statului, promovează politica statului în domeniul finanţelor, creditelor, impozitelor, preţurilor şi circulaţiei monetare (art. 12 alin. (2), art. 13).
______________
*** Veştile, nr. 8, 1990, art. 191.
Considerînd oportun de a coordona şi a reglementa preţurile (tarifele), Guvernul, în baza art. 13 din Legea cu privire la Guvern, adoptă Hotărîrea nr. 547 din 4 august 1995, stipulînd în pct.5 (în redacţia Hotărîrii nr. 1196 din 9 decembrie 1998) că tuturor persoanelor juridice şi fizice li se permite să stabilească de sine stătător preţurile la produsele petroliere, reieşind din cheltuielile de circulaţie reale şi nivelul normativ de rentabilitate, în mărime de pînă la 10 la sută în raport cu acestea.
De menţionat, totodată, că hotărîrile Guvernului se emit, în baza şi în condiţiile respectării prevederilor art. 102 alin. (2) din Constituţie, prin organizarea executării legilor.
Potrivit art. 10 alin. (2) intitulat "Formele juridice ale relaţiilor dintre stat şi agenţii activităţii comerciale" din Legea cu privire la comerţul interior nr. 749-XIII din 23 februarie 1996 **** , agenţii activităţii comerciale achiziţionează şi comercializează mărfuri, execută lucrări şi prestează servicii la preţuri şi tarife stabilite în conformitate cu legislaţia.
_____________
**** M.O. 1996, nr. 31, art. 318.
Pct. 5, ca normă de drept, are caracter general-obligatoriu şi impersonal. Curtea Constituţională relevă că, stabilind prin pct. 5 din Hotărîrea nr. 547 din 4 august 1995 o normă de drept cu putere de lege, Guvernul şi-a arogat competenţe ale legislativului şi astfel a încălcat principiul separaţiei şi colaborării puterilor în stat, statuat în art. 6 din Constituţie.
Pentru motivele arătate, în temeiul art. 135 alin. (1) lit. a) şi art. 140 din Constituţie, art. 1 alin. (3) lit. a),art. 26 alin. (4) şi (5) din Legea cu privire la Curtea Constituţională, art. 62 şi art. 68 din Codul jurisdicţiei constituţionale,
Curtea Constituţională
H O T Ă R Ă Ş T E :
1. Declară neconstituţional pct. 5 din Hotărîrea Guvernului nr. 547 din 4 august 1995 "Cu privire la măsurile de coordonare şi reglementare de către stat a preţurilor (tarifelor)" (în redacţia Hotărîrii Guvernului nr. 1196 din 9 decembrie 1998).
2. Prezenta hotărîre este definitivă, intră în vigoare la data adoptării, nu poate fi supusă nici unei căi de atac şi se publică în "Monitorul Oficial al Republicii Moldova".
PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE Pavel BARBALAT
Chişinău, 25 mai 1999.
Nr. 29.
|