LC51/1994 ID intern unic: 311331 Версия на русском | Fişa actului juridic |
Republica Moldova | |
PARLAMENTUL | |
LEGE
Nr. 51
din 14.04.1994 | |
pentru modificarea şi completarea unor acte legislative | |
Publicat : 01.07.1994 în Monitorul Oficial Nr. 006 Promulgat : 14.04.1994 | |
Notă: vezi Hot. Parl. nr.52-XIII din 14.04.94 privind punerea în aplicare a Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative
Parlamentul Republicii Moldova adoptă prezenta lege.
Art.I. - Codul penal, aprobat prin Legea R.S.S. Moldoveneşti din 24 martie 1961 (Veştile Sovietului Suprem al R.S.S. Moldoveneşti, 1961, nr.10, art.41; nr.16, art.66; nr.22, art.85; Veştile Sovietului Suprem şi ale Guvernului R.S.S. Moldoveneşti, 1968, nr.8, art.113; 1973, nr.7, 8, art.73; 1975; nr.6, art.55; 1977, nr.4, art.27; 1982, nr.12, art.124 130; 1984, nr.1, art.13; nr.8, art.72; 1985, nr.11, art.102; 1987, nr.8 art.108; nr.11, art.146; 1988, nr.3, art.18; 1990, nr.5, art.95; Monitor Oficial, 1991,nr.11-12, art.100; Monitoirul Parlamentului Republicii Moldova,1992,nr.4, art.86; nr.8, art.203; 1993, nr.4, art.90; nr.11, art.343; Legea nr.500-XII din 15 februarie 1991), se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 21:
alineatul trei se exclude;
alineatul patru punctul 4) se exclude;
alineatele patru şi cinci vor deveni respectiv alineatele trei şi patru.
2. În articolul 32/1 alineatul doi textul "pentru vagabondaj sau cerşit ori pentru ducerea unui alt mod de viaţă parazitar este condamnată la privaţiune de libertate pe un termen de la un an pînă la doi ani "se exclude, iar după cuvintele "sistemului de paşapoarte" se introduc cuvintele "este condamnată".
3. Din articolul 35 alineatul întîi cuvintele "de vagabonzi" se exclud.
4. Articolul 351 se exclude.
5. În articolul 60 alineatul întîi punctul 4) textul "suma de cincizeci de ruble" se substituie prin textul " un salariu minim".
6. Articolul 63 va avea următorul cuprins:
"Articolul 63. Actul de terroare
Asasinarea inui reprezentant al autorităţii publice legale, comisia în legătură cu activitatea publică a acestuia şi care urmăreşte scopul de a submina autoritatea publică, -
se pedepseşte cu privaţiune de libertate pe un termen de la şapte la cincisprezece ani sau cu moartea.
Cauzarea în aceleaşi scopuri de leziuni corporale grave unui reprezintant al autorităţii publice legale în legătură cu activitatea publică a acestuia,-
se pedepseşte cu privaţiune de libertate pe un termen de la cinci la doisprezece ani."
7. Articolul 75 va avea următorul cuprins;
"Articolul 75. Contrabanda
Trecerea peste frontiera de stat (vamală) a Republicii Moldova a unor mărfuri, obiecte şi alte valori, eludînd controlul vamal sau tăinuindu-le de el, efectuată în proporţii mari, fie de un grup de persoane care s-au organizat pentru a opera o astfel de trecere, fie de o persoană oficilă, folosindu-se de situaţia de serviciu, -
se pedeăseşte cu privaţiune de libertate pe un termen de pînă la doi ani sau cu muncă corecţională pe acelaşi termen, fie cu amendă de pînă la optzeci de salarii minime cu confiscarea mărfurilor, a obiectelor şi a altor valori ce constituie obiectul contrabandei.
Trecetrea peste frontiera de stat (vamală a Republicii Moldova a subsatanţelor narcotice, psihitrope, cu efecte puternice, toxice, otrăvitoare, radioactive şi explozive, a deşeurilor nocive elucidînd controlul vamal sau tăinuindu-le de el,-
se pedepseşte cu privaţiune de libertate pe un termen de pînă la cinci ani cu confiscarea averii.
Trecerea peste frontiera de stat (vamală) a Republicii Moldova a armamentului, a dispozitivelor de explodare, a armelor de foc şi a muniţiilor (cu excepţia armelor de vînătoare cu ţeavă lisă şi cartuşele la ele), eludînd controlul vamal sau tăinuindu-le de el, -
se pedepseşte cu privaţiune de libertate pe un termen de la doi la şase ani cu confiscarea averii.
Trecerea peste ftontiera de stat (vamală) a Republicii Moldova a valorilor culturale, eludînd controlul vamal sau tăinuindu-le de el, precum şi neîntoarcerea pe teritoriul vamal al Republicii Moldova a valorilor culturale scoase din ţară în cazul în care întoarcerea acestora este obligatorie, -
se pedepseşte cu privaţiune de libertate pe un termen de la trei la opt ani cu sau fără confiscarea averii.
Note. Se consideră valori culturale valorile cu caracter religios sau laic arătate în articolul 1 din convenţia O.N.U. din 14 noiembrie 1970 privind măsurile îndreptate spre interzicerea şi prevenirea introduceriii, scoaterii şi transmiterrii ilicite a dreptului de proprietate asupra valorilor culturale.
Prin contrabandă de proporţii mari se înţelege trecerea ilegală peste frontiera de stat (vamală) a Republicii Moldova a mărfurilor, obiectelor şi a altor bunuri dacă valoarea lor, exprimată în bani, de o sută de ori depăşeşte mărimea salariului minim în vigoare la momentul săvîrşirii infracţiunii."
8. Articolul 85 va avea următorul cupruns:
"Articolul 85. Încălcarea regulilor privind
operaţiile valutare
Încălcarea regulilor privind operaţiile valutare comise de o persoană care a fost supusă unei sancţuini administrative pentru aceeaşi încălcare -
se pedepseşte cu privaţiune de libertate pe un termen de pînă la doi ani fie cu muncă corecţională pe acelaşi termen, fie cu amendă în mărime de la cincezi la o sută salarii minime cu confiscarea valorilor valutare.
încălcarea regulilor privind operaţiile valutare, comisă de o persoană condamanată anterior pentru aceeaşi infracţiune, -
se pedepseşte cu perivaţiune de libertate pe un termen de la doi la cinci ani cu confiscarea averii şi valorilor valutare."
9. Alineatul doi al notei de la articolul 119 va avea următorul cuprins:
"În prezentul Cod prin proporţii mari se înţelege valoarea bunurilor materiale sustrase, primite, tăinuite, distruse etc. sau mărimea pagubei pricinuite de către o persoană sau un grup de persoane care, exprimată în bani, depăşeşte de o sută de ori mărimea salariului minim în vigoare la momentul săvîrşirii infracţiunii."
10. Nota de la articolul 1231 va avea următorul cuprins:
"Notă. În prezentuul Cod prin proporţii deosibit de mari se înţelege valoarea bunurilor materiale sustrase, dobîndite, primite, tăinuite, distruse etc. sau mărimea pagubei pricinuite de către o persoană sau de un grup de persoane, care exprimată în bani, depăşeşte de două sute cincizeci de ori mărimea salariului minim în vigoare la momentul săvîrşirii infracţiunii."
11. După articolul 138 se introduce articolul 13811 cu următorul cuprins:
"Articolul 1381. Constrîngerea de a participa sau de a
refuza să participe la grevă
Constrîngerea unui salariat sau grup de salariaţi prin ameninţări ori alte acţiuni violente de a participa sau de a refuza să participe la grevă -
se pedepseşte cu muncă corecţională pe un termen de pînă la doi ani sau cu amendă în mărime de pînă la cinzeci de salarii minime."
12. Articolul 141:
denumirea va fi următoarea:
"Articolul 141. Încălcarea dreptului de inventator";
alineatul întîi se exclude.
13. După articolul 141 se introduce articolul 1411 cu următorul cuprins:
"Articolul 1411. Încălcarea dreptului de autor
Folosirea operilor literare, de artă sau ştiinţifice inclusiv a operelor autorilor străini fără a încheia contract cu autorul sau cu succesorii lui de drepturi, încălcarea stipulaţiilor legii şi ale contractului de folosire a acestor opere, însuşirea paternităţii asupra unei opere străine, folosirea lor în oarecare alt mod ilicit, precum şi constrîngerea la copaternitate, dacă aceste acţiuni au fost săvîrşite după aplicarea unor sancţiuni administrative sau dacă a fost cauzată o daună de proporţii mari, precum şi distrugerea intenţionată a originalului operei de artă plastică, sculptură, a manuscrisului sau a variantei definitive a originalului operei audiovizuale -
se pedepsesc cu muncă corecţională pe un termen de pînă la doi ani sau cu amendă în mărime de pînă la şaizeci salarii minime."
14. Din articolul 177 alineatele doi, patru şi şase textul "şi cu ridicarea contraechivalentă a mijlocului de transport proprietate personală sau fără ea" se exclude.
15. În articolul 185 alineatul întîi, în finalul dispoziţiei, se intoduce textul "ori dacă a cauzat o daună în proporţii mari persoanelor fizice, juridice sau statului".
16. În articolul 189, în finalul dispoziţiei, se introduce textul "ori dacă au cauzat o daună în proporţii mari persoanelor fizice, juridice sau statului".
17. Articolul 2002 va avea următorul cuprins:
"Articolul 2002. Neexecutarea deciziei instanţei
judecătoreşti
Neexutarea premeditată a sentinţei, hotărîrii sau deciziei instanţei judecătoreşti definitive ori împiedicarea executării lor după aplicarea unei sancţiuni administrative pentru aceleaşi încălcări -
se pedepseşte cu o amendă în mărime de pînă la şaptezeci de salarii minime,"
18. Articolul 221 se exclude.
19. Din articolul 222 alineatul întîi textul "a locurilor pentru jocuri de noroc" se exclude.
20. Articolul 2221 se exclude.
21. În articolul 224 textul "precum şi atragerea minorilor la cerşetorie, jocuri de noroc şi desfrîu" se substituie prin textul "sau altor delicte, precum şi determinarea lor la fapte amorale".
Art.II. - Codul la procedură penală, aprobat prin Legea R.S.S. Moldoveneşti din 24 martie 1961 (Veştile Sovietului Suprem al R.S.S. Moldoveneşti, 1961, nr.10, art.42; nr.16, art.66; 1963, nr.16, art.70; Veştile Sovietului Suprem şi ale Guvernului R.S.S. Moldoveneşti, 1966, nr.5, art.45; nr.10, art.136; 1968, nr.8, art.115; 1970, nr.8, art.136; 1972, nr.9, art.127;1974, nr.6, art.50, 53; nr.9, art.113; 1975, nr.6, art.55; nr.9, art.114; 1977, nr.4, art.28; 1978, nr.3, art.32; nr.7, art.66; 1982, nr.4, art.31; 1983, nr.9, art.65; nr.12, art.79; 1984, nr.1, art.13; 1985, nr.2, art.12; nr.9, art.88; nr.11, art.102; 1986, nr.6, art.49; 1987, nr.8, art.108; nr.11, art.142, 143, 146, 149; 1988, nr.6, art.93; 1989, nr.73; nr.7, art.156; 1990, nr.6, 7, art.127, 128; Monitor Oficial, 1991, nr.3-4-5-6, art.27; nr.11-12, art.100; Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1992, nr.4, art.86, 86-1; nr.8, art.208, 210; 1993, nr.4, art.90; nr.7, art.216; nr.11, art.343; legile nr.496-XII, 499-XII şi 500-XII din 15 februarie 1991), se modifică şi se completează după cum urmeză:
1.În articolul 361 textul "A organului afacerilor interne sau a organului securităţii naţionale" se substituie prin textul "din organele procuraturii, poliţiei securităţii naţionale".
2. În articolul 69 alineatul patru textul " după preţurile de stat exestente în momentul compensării" se substituie prin textul "pornind de la preţurile libere, existente la momentul compensării".
3. Articolul 78 aliniatul doi se completează în final cu următoarea propoziţie: "Despre reţinerea ori arestatra minorilor, anchetatorul este obligat să comunice imediat părinţilor acestora sau persoanelor care îi înlocuiesc."
4. Articolul 94:
în aleniatul doi textul "şi articolul 141" se substituie prin textul " de articolele 141 şi 1411";
în aleniatul trei cuvîntul şi cifrele "şi 141" se substituie prin cuvîntul şi cifrele "141 şi 1411".
5. La articolul 99, după punctul 6) se introduce un nou punct cu următorul cuprins:
"7) organele controlului vamal - în pricinile privitoare la contrabandă."
6. În articolul 104 alineatul patru prima propoziţie se completează cu textul "iar în cazul reţinerii unui minor să comunice de asemenea părinţilor acestuia sau persoanelor care îi înlocuiesc."
7. Articolul 107:
din alineatul întîi cuvîntul şi cifrele "articolul 221" se exclud;
în alineatul patru textul "în toate pricinile privitoare la infracţiunile săvîrşite de minori" se substituie prin textul " în toate pricinile referitoare la infracţiunele săvîrşite de minori, cu exepţia infracţiunilor indicate în alineatul trei al prezentului articol".
8. La articolul 116, după alineatul cinci se introduce un nou alineat cu următorul cuprins:
"Timpul în care învinuitul şi apărătorul acestuia iau cunoştinţă de materialele dosarului penal nu se ia în calcul la stabilirea termenului anchetei penale."
9. După articolul 332 se introduce articolul 3321 cu următorul cuprins:
"Articolul 3321. Modul de examinare a recursului
sau protestului declarat după
soluţionarea cauzei în recurs
În cazul în care recursul sau protestul, declarate în termenul stabilit de lege sau după restabilirea termenului depăşit, au fost declarate în instanţa de recurs după soluţionarea cauzei în baza altui recurs sau protest, instanţa de recurs examinează acest recurs sau protest conform regulii generale şi pronunţă o decizie asupra recursului sau protestului dat.
Dacă instanţa de recurs ce soluţionează un astfel de recurs sau protest a ajuns la concluzia că decizia sa va conduce la modificarea sau anularea deciziei de recurs pronunţate anterior, ea, formulîndu-şi decizia, prezintă Preşedintelui Judecătoriei Supreme dosarul cu anexarea propunerii privind declararea unui protest în supraveghere asupra uneia sau asupra ambelor decizii ale instanţei de recurs."
10. În articolul 349 alineatul doi textele "punctul 7 al articolului 54" şi "partea a treia a articolului 54" se substituie respectiv prin textele "articolul 54 alineatul întîi punctul 9" şi "articolul 54 alineatul patru".
11. În articolul 385 alineatul întîi subalineatul doi textul "pentru o sumă de pînă la zece ruble " se substituie prin textul "în valoare de pînă la un salariu minim".
Art.III. - Codul cu privire la contravenţiile administrative, aprobat prin Legea R.S.S. Moldoveneşti din 29 martie 1985 (Veştile Sovietuli Suprem şi ale Guvernului R.S.S. Moldoveneşti, 1985, nr.3, art.47;1986, nr.2, art.18; nr.6, art.49; 1987, nr.8, art.106; 1988. nr.3, art.18; Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1992, nr.4, art.86; nr.12, art.358; 1993, nr.4, art.90; nr.7, art.216; nr.11, art.343), se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 26:
după alineatul doi se introduce un nou alineat cu următorul cuprins:
"În caz de sustragere cu rea-voinţă de la achitarea amenzii aplicate pentru contravenţia administrativă săvîrşită, instanţa judecătorească poate înlocui acestă sancţiune cu arest administrativ, calculîndu-se zece zile de arest pentru un salariu minim, termenul fiind cel mult treizeci de zile.";
alineatul trei devine alineatul patru.
2. La articolul 37:
după alineatul doi se introduc două alineate cu următorul cuprins:
"În cazul în care hotărîrea iniţială privind aplicarea sancţiunii administrative este casată în modul stabilit de lege, iar dosarul cu privire la contaravenţia administrativă este remis pentru o nouă examinare, precum şi în cazurile prevăzute în alineatul doi al prezentului articol, sancţiunea administrativă nu se aplică dacă din ziua comiterii contravenţiei administrative a trecut mai mult de şase luni.
Depunerea plîngerii sau înaintarea protestului asupra hotărîrii în cazul cu privire la contravenţia administrativă suspendă cursul termenului, iar termenul rămas se prelungeşte, dar nu poate depăşi şase luni de la data comiterii contravenţiei administrative.";
alineatul trei devine alineatul cinci.
3. Articolul 39 alineatul întîi va avea următorul cuprins:
"Dacă în urma contravenţiei administrative s-a pricinuit a pagubă materială unei persoane fizice sau juridice, organul (persoana cu funcţii de răspundere), rezolvînd chestiunea cu privire la aplicarea sancţiunii pentru contravenţia administrativă, este în drept să soluţioneze concomitent chestiunea reparării de către cel vinovat a pagubei materiale dacă suma ei nu depăşeşte mărimea unui salariu minim, iar instanţa judecătorească - indiferent de mărimea pagubei."
4. După articolul 41 se introduce articolul 411 cu următorul cuprins:
"Articolul 411. Declaraea grevei nelegitime
Declararea grevei fără a se respecta condiţiile prevăzute de legislaţie, -
atrage după sine aplicarea faţă de organizatorii grevei a unei amenzi în mărime de pînă la zece salarii minime."
5. După articolul 511 se introduce articolul 512 cu următorul cuprins:
"Articolul 512. Încălcarea dreptului de proprietate
asupra produselor muncii intelectuale
Folosirea produselor muncii intelectuale, inclusiv a produselor muncii intelectuale a autorilor străini fără a încheia contract cu autorul sau cu succesorii lui de drepturi, încălcarea condiţiilor de folosire a produselor muncii intelectuale, însuşirea paternităţii asupra produselor muncii intelectuale, inclusiv asupra operelor literare, de artă sau ştiinţifice, folosirea lor în orice alt mod ilicit, precum şi constrîngerea la copaternitate, -
atrage după sine aplicarea unei amenzi cetăţenilor în mărime de pînă la cincisprezece salarii minime şi persoanelor cu funcţii de răspundere - pînă la douăzeci şi cinci salarii minime.
Distrugerea din neglijenţă a originalului operei de artă plastică, sculptură, a manuscrisului sau a variantei definitive a originalului operei audiovizuale -
atrage după sine aplicarea unei amenzi cetăţenilor în mărime de pînă la zece salarii minime şi persoanelor cu funcţii de răspundere - pînă la treizeci salarii minime.
Înlăturarea semnului de ocrotire a dreptului de autor în procesul editării, reeditării sau multiplicării operei -
atrage după sine aplicarea unei amenzi cetăţenilor în mărime de pînă la zece salarii minime şi persoanelor cu funcţii de răspundere - pînă la treizeci de salarii minime cu confiscarea întregului tiraj."
6. Articolul 131:
din denumire textul "păstrarea lor în locuri nestabilite" se exclude;
alineatul doi se exclude.
7. Articolul 159 va avea următorul cuprins:
"Articolul 159. Încălcarea regulilor privind operaţiile
valutare.
Încălcarea regulilor privind operaţiile valutare -
atrage după sine aplicarea unei amenzi cetăţenilor în mărime de pînă la zece salarii minime şi persoanelor cu funţii de răspundere de la cinci la douăzeci şi cinci salarii minime cu sau fără confiscarea valorilor valutare."
8. Articolul 171 va avea următorul cuprins:
"Articolul 171. Jiocurile de noroc, ghicitul în jocuri publice.
Organizarea jocurilor de noric pe bani, pe obiecte şi pe alte valori cu încălcarea regulilor prevăzute de legislaţie -
atrage după sine aplicarea unei amenzi în mărime de pînă la cincisprezece salarii minime sau confiscarea atributelor ce constituie obiectul, contravenţiei.
Ghicitul în locuri publice -
atrage după sine un avertisment sau aplicarea unei amenzi în mărime de pînă la trei salarii minime."
9. După articolul 1752 se introduc articolele 1753, 1754, 1755, 1756, 1757 cu următorul cuprins:
"Articolul 1753. Înfiinţarea unei arhive clandestine
Înfiinţarea de către o persoană cu funcţii de răspundere unei arhive clandestine a cărei funcţionare nu este anunţată în mod public şi la care nu au acces cercetătorii pentru lucrul cu documentele -
atrage după sine aplicarea unei amenzi de la zece la treizeci salarii minime.
Articolul 175/4. Împiedicarea accesului cetăţenilor
la documentele din Fondul Arhivistic
Împedicarea de către o persoană cu funcţii de răspuinedere a accesului cetăţenilor la documentele din Fondul Arhivistic -
atrage după sine aplicarea unei amenzi în mărime de pînă la cincisprezece salarii minime.
Articolul 1755. Neprezentarea la Fondul Arhivistic
a informaţiei
Neprezentarea de către o persoană cu funcţii de răspundere la Fondul Arhivistic a informaţiei cu privire la componenţa şi conţinutul documentelor ce se păstrează în arhivele de stat, în alte depozite de stat şi în arhivele persoanelor juridice ale căror documente fac partedin Fondul Arhivistic obştesc, precum şi prezentarea informaţiei cu încălcarea termenului şi modului stabilit de legislaţie, -
atrage după şine aplicarea unei amenzi în mărime de pănă la cincisprezece salarii minime.
Articolul 1756. Distrugerea documentelor
din Fondul Arhivistic
Distrugerea fără autorizaţia respectivă de către o persoană cu funcţii de răspundere a documentelor din Fondul Arhivistic, ce se păstrerază în arhivele de stat, în alte depozite de stat şi în arhivele persoanelor juridice, -
atrage după sine aplicarea unei amenzi în mărime de pînă la cinzeci salarii minime.
Articolul 1757. Deteriorarea documentelor
din Fondul Arhivistic
Deteriorearea documentelor din Fondul Arhivistic, săvărşită prin extirparea textului sau a imaginei din document sau prin inserarea în text sau sau în imagine a unor modificări ori complletări, -
atrage după sine aplicarea unei amenzi în mărime de pînă la zece salarii minime."
10. Articolul 193 va avea următorul cuprins:
"Articolul 193. Încălcarea regulilor vamale
Neoprirea mijlocului de transport (inclusiv a mijlocului de transport de uz individual), ce traversează frontiera de stat (vamală) a Republicii Moldova în locul de aflare a organului vamal de la frontiera de stat (vamală), precum şi pornirea şi admiterea pornirii mijlocului de trasnsport (inclusiv a mijlocului de transport de uz individual) aflat sub controlul vamal, fără autorizaţia organului vamal -
atrage după şine aplicarea unei amenzi cetăţenilor în mărime de pînă la patru salarii minime şi persoanelor cu funcţii de răspundere - pînă la şase salarii minime.
Acostarea la nava aflată sub controlul vamal a altor nave şi a ltor mijloace navigante fără atorizaţia organului vamal -
atrage după sine aplicarea unei amenzi cetăţenilor în mărime de pînă la patru salarii minime şi persoanelor cu funcţii de răspundere - pînă la şapte salarii minime.
Împiedicarea accesului persoanei cu funcţii de răspundere a organului vamal în timpul îndeplinirii îndatoririlor sale de serviciu la mărfurile şi obiectele aflate sub control vamal -
atrage după sine aplicarea unei amenzi cetăţenilor în mărime de pînă la cinci salarii minime şi persoanelor cu funcţii de răspundere - pînă la opt salarii minime.
Neprezentarea organului vamal în termenul stabilit a actelor necesare controlului vamal asupra mărfurilor şi obiectelor aflate sub controlul vamal (indiferent de prezentarea declaraţiei în scris) -
atrage după sine aplicarea unei amenzi cetăţenilor în mărime de pînă la patru salarii minime şi persoanelor cu funcţii de răspundere - pînă la şapte salarii minime.
Neaducerea la organul vamal în termenul stabilit a mărfurilor şi obiectelor aflate sub controlul vamal şi transportate de la un organ vamal la altul, precum şi a actelor vamale şi a altor acte asupra acestor mărfuri şi obiecte primite pentru a fi înmînate organului vamal în termenul stabilit -
atrage după sine aplicarea unei amenzi cetăţenilor în mărime de pînă la patru salarii minime şi persoanelor cu funcţii de răspundere - pînă la nouă salarii minime.
Încărcarea, descărcarea, transbordarea, repararea ambalajului deteriorat, dezambalarea, reambalarea mărfurilor şi obiectelor aflate sub controlul vamal sau schimbarea semnelor de indentificare sau de marcare de pe aceste mărfuri şi obiecte sau de pe ambalajul lor fără autorizaţia organului vamal, precum şi deteriorarea sau pierderea plumburilor, ştampilelor sau altor garanţii aplicate de organul vamal, -
atrage după sine aplicarea unei amenzi cetăţenilor în mărime de pînă la şase salarii minime şi persoanelor cu funcţii de răspundere - pînă la zece salarii minime.
Eliberarea fără autorizaţia organului vamal a mărfurilor şi obiectelor aflate sub controlul vamal, sau pierderea lor -
atrage după sine aplicarea unei amenzi cetăţenilor în mărime de pînă la cinci salarii minime şi persoanelor cu funcţii de răspundere - pînă la zece salarii minime.
Nescoaterea de pe teritoriul vamal al Republicii Moldova a mărfurilor şi obiectelor introduse cu obligaţia de a le scoate înapoi, fie neîntoarcerea pe teritoriul vamal al Republicii Moldova a mărfurilor şi obiectelor scoase cu obligaţia de a le reîntoarce în termenele stabilite de aceste obligaţii -
atrage după sine aplicarea unei amenzi cetăţenilor în mărime de pînă la opt salarii minime şi persoanelor cu funcţii de răspundere - pînă la cincisprezece salarii minime cu confiscarea mărfurilor şi obiectelor ce constituie obiectul încălcării sau cu încăsarea costului lor.
Nescoaterea dincolo de frontiera de stat (vamală) a Republicii Moldova a mărfurilor şi obiectelor introduse cu scopul de a le tranzita prin teritoriul ei în termenele stabilite de organul vamal -
atrage după sine aplicarea unei amenzi cetăţenilor în mărime de pînă la şapte salarii minime şi persoanelor cu funcţii de răspundere - pînă la paisprezece salarii minime.
Trecerea mărfurilor şi obiectelor peste frontiera de stat (vamală) a Republicii Moldova, eludînd controlul vamal (adică nu prin locurile de aflare a organelor vamale sau în afara orelor de control vamal) sau tăinuindu-le de el (adică cu folosirea ascunzişurilor sau prin alte metode care împiedică descoperirea mărfurilor şi obiectelor) în lipsa componenţei de contrabandă sau a altei infracţiuni, -
atrage după sine aplicarea unei amenzi cetăţenilor în mărime de pînă la zece salarii minime şi persoanelor cu funcţii de răspuindere-pînă la cincisprezece salarii minime cu confiscarea mărfurilor şi obiectelor care constituie obiectul încălcării, precum şi a mijloacelor de transport şi a altor mijloace destinate pentru transportarea şi tăinuirea acestora.
Păstrarea, transportarea sau procurarea mărfurilor şi obiectelor, introduse pe teritoriul vamal al Republicii Moldova, eludînd controlul vamal sau tăinuindu-le de el,- atrage după sine aplicarea unei amenzi cetăţenilor în mărime de pînă la nouă salarii minime şi persoanelor cu funcţii de răspuindere-pînă la paisprezece salarii minime cu sau fără confiscarea mărfurilor şi obiectelor ce constituie obiectul încălcării. nedeclararea mărfurilor, şi obiectelor transportate peste frontiera de stat (vamală) a Republicii Moldova, inclusiv tranzitarea acestora prin teritoriul ei (adică neprezentarea în modul stabilit a informaţiilor precise despre aceste mărfuri şi obiecte), precum şi declararea lor sub altă denumire, -
atrage după sine aplicarea unei amenzi cetăţenilor în mărime de pînă la şapte salarii minime şi persoanelor cu funcţii de răspundere-pînă la cincisprezece salarii minime cu sau fără confiscarea mărfurilor şi obiectelor ce constituie obiectul încălcării.
Folosirea fără autorizaţia organelor vamale a mărfurilor şi obiectelor, faţă de care au fost acordate înlesniri la impunerea vamală în alte scopuri decît cele în care au fost acordate asemenea înlesniri
- atrage după sine aplicarea unei amenzi cetăţenilor în mărime de pînă la cinci salarii minime şi persoanelor cu funcţii de răspundere-pînă la zece salarii minime.
Neachitarea taxei vamale şi a încasărilor vamale în termenul stabilit, precum şi alte acţiuni drept rezultat al cărora plăţile vamale n-au fost achitate în mărime deplină, -
atrage după sine aplicarea unei amenzi cetăţenilor în mărime de pînă la cinci salarii minime şi persoanelor cu funcţii de răspundere-pînă la zece salarii minime.
Nesupunerea dispoziţiilor sau cerinţelor legale ale persoanei cu funcţii de răspundere a organului vamal, insultarea acestei persoane -
atrage după sine aplicarea unei amenzi cetăţenilor în mărime de pînă la trei salarii minime şi persoanelor cu funcţii de răspundere-pînă la cinci salarii minime."
11. După articolul 1931 se introduce articolul 1932 cu următorul cuprins:
"Articolul 1932. Eliberarea ilegală a licenţei pentru
exportarea mărfurilor şi serviciilor
şi refuzul ilegal de a elibera asemenea
licenţă
Eliberarea ilegală de către o persoană cu fincţii de răspundere a licenţei pentru exportarea mărfurilor şi serviciilor, precum şi refuzul ilegal de a elibera asemenea licenţă -
atrage după sine aplicarea unei amenzi cetăţenilor în mărime de la treizeci la cincizeci salarii minime."
12. Articolul 194 se exclude.
13. După articolul 20010 se introduce articolul 20011 cu următorul cuprins:
"Articolul 20011. Neexecutarea deciziei instanţei judecătoreşti
Neexecutarea în termenul stabilit a sentinţei, hotărîrii sau deciziei instanţei judecătoreşti definitive împiedicarea executării lor
atrage după sine aplicarea unei amenzi cetăţenilor în mărime de pînă la zece salarii minime şi persoanelor cu funcţii de răspundere - pînă la treizeci salarii minime."
14. Articolul 209:
după cifrele "511" se introduc cifrele "512"; cifrele "190-195" se substituie prin textul "190-192, articolul 193 alineatul cincisprezece, articolele 195"; după cifrele "20011" se introduc cifrele "20011";
după alineatul întîi se introduce un nou alineat cu următorul cuprins:
"Cazurile cu privire la contravenţiile administrative prevăzute de articolele 2007 şi 2008 din prezentul Cod se examinează de către judecătorul (judecătorii) în orice instanţă odată cu exminarea cazurilor penale, civile sau administrative în cursul căreia au fost comise aceste contravenţii. În aceste cazuri în procesul-verbal al şedinţei judiciare de bază introduce hotărîrea privind aplicarea pedepsei."
15. Articolul 210:
alineatul întîi se completează în final cu cuvîntul şi cifrele "articolul 171";
în alineatul doi după textul "şefii sectoarelor de poliţie"se introduce textul "şefii secţiilor poliţiei rutiere"; textul "colaboratorii Inspectoratullui auto de stat" se substituie prin textul "colaboratorii poiliţiei rutiere".
16. Articolul 221 va avea următorul cuprins:
"Articolul 221. Organele vamale
Organele vamale examinează cazurile cu privire la contravenţiile administrative prevăzute în articolul 193 alineatele întîi - paisprezece şi în articolul 1931.
Sînt în drept să examineze cazurile cu privire la contravenţiile administrative şi să aplice sancţiuni administrative în numele organelor vamale şefii vămilor sau locţiitorii acestora."
17. Articolul 224 alineatul întîi se completează în final cu textul "precum şi în cazurile prevăzute de articolele 2007, 2008, 20010, 20011 din prezentul Cod."
18. După articolul 265 se introduce articolul 2651 cu următorul cuprins:
"Articolul 265/1. Recuzarea
Persoana cu funcţii de răspundere sau judecătorul care exminează cazul cu privire la contravenţia administrativă, grefierul, traducătorul şi expertul nu pot participa la examinarea cazului şi urmează a fi recuzaţi, dacă aceştia direct sau inderect sînt interesaţi în rezultatul examinării cazului sau dacă există alte circumstanţe ce trezesc îndoieli în privinţa nepărtinirii lor.
Persoana cu funcţii de răspundere sau judecătorul care examinează cazul nu pot participa la cercetarea cazului şi urmează a fi recuzaţi dacă:
1) se află în relaţii de rudenie între ei sau cu participanţii la cazul ce se examinează (soţi, părinţi, copii, înfietori şi înfiaţi, fraţi, surori, bunei, nepoţi);
2) au participat la examinarea cazului dat în calitate de persoană ce a pronunţat hotărîrea, traducător, expert martor sau asistent;
3) împotriva lor au fost înaintate circumstanţe ce trezesc îndoieli în privinţa nepărtinirii lor.
Grefierul, traducătorul şi expertul nu pot participa la examinarea cazului şi urmeză a fi recuzaţi dacă au fost descoperite circimstanţele arătate în alineatul doi punctul 1) al prezentului articol. În afară de aceasta expertul nu poate participa la examinarea cazului, dacă el s-a aflat sau se află în dependenţă de serviciu de careva dintre participanţii la examinarea cazului."
19. Articolul 267 va avea următorul cuprins:
"Articolul 267. Procesul-verbal asupra examinării
cazului cu privire la contravenţia
administrativă
La examinarea cazului cu privire la contravenţia administartivă se întocmeşte un proces-verbal dacă în şedinţă sînt ascultaţi partea vătămată, martorii, expertul, precum şi dacă aceasta o cere persoana în privinţa căreia se examinează cazul. Procesul-verbal se semnează de către persoana cu funcţii de răspundere care examinează cazul, de către cănducătorul şi secretarul organului colegial sau de către judecător şi grefier.
În procesul-verbal se indică:
1) data şi locul şedinţei;
2) denumirea şi componenţa organului, numele de familie al persoanei cu funcţii de răspundere sau al judecătorului care examinează cazul;
3) conţinutul cazului examinat;
4) persoanele care participă în cazul respectiv;
5) participarea traducătorului, dacă acesta a participat la examinarea cazului;
6) explicaţiile persoanelor care participă la examinarea cazului, demersurile formulate de ele şi rezultatele examinării demersurilor;
7) documentele şi corpurile delicte, cercetate în procesul examinării cazului;
8) date despre pronunţarea hotărîrii şi explicarea termenului şi moduluii de atacare a acesteia."
20. Articolul 268;
după alineatul doi se introduce un nou alineat cu următorul cuprins:
"Dacă la examinarea cazului cu privire la contravenţia administrativă a participat persoana asupra căreia s-a luat decizia de tragere la răspundere administrativă sau apărătorul ei, iar proces-verbal al şedinţei nu a fost întocmit, decizia va trebui să conţină concluziile şi demersurile acestora şi rezulatatele examinării demersurilor.";
alineatele trei, patru, cinci şi şase devin devin respectiv alineatele patru, cinci, şase şi şapte.
21. Articolul 273 va avea următorul cuprins:
"Articolul 273. Dreptul de a ataca decizia asupra
cazului cu privire la contravenţia
administrativă
Decizia asupra cazului cu privire la contravenţia administrativă poate fi atacată de către persoana faţă de care a fost luată decizia, precum şi de partea vatamată sau de reprezentantul acesteia.
Decizia judecătoriei raionale (orăşăneşti) asupra cazurilor cu privire la contravenţiile administrative este definitivă cu excepţia cazurilor prevăzute de articolul 281 din prezentul Cod.
De asemenea este definitivă decizia instanţei judecătoreşti asupra cazurilor cu privire la contravenţile administrative prevăzute de articolele 2007, 2008, 20010, 20011 din prezentul Cod."
22. Articolul 282 va avea următorul cuprins:
"Articolul 282. Termenul şi modul de depunere a plîngerii
sau a protestului în recurs împotriva
deciziei asupra cazului cu privire la
contravenţia administrativă
Plîngerea sau protestul în recurs se depune la judecătoria (orăşenească), care a adoptat decizia asupra cazului cu privire la contravenţia administrativă, într-un termen de zece zile din ziua adoptării ei. Plîngerea sau protestul primit se expediază în termen de trei zile în instanţa de recurs, persoanelor interesate li se comunică data cînd se va examina cazul.
Plîngerea sau protestul depus după expirarea termenului la alineatul întîi al prezentului articolul, se restituie persoanei care a depus plîngerea sau protestul. Dacă depăşirea termenului a fost determinată de un motiv întemiat persoana care a depus plîngerea sau protestul poate cere repunerea în termen. Chestiunea repunerii în termen o rezolvă instanţa care a adoptat decizia asupra cazului cu privire la contravenţia administrativă.
Decizia instanţei judecătoreşti cu privire la respingerea cererii de repunere în termen poate fi atacată în conformitate cu normele unanim recunoscute în instanţa ierarhic superioară, care poate repune în termen şi examina plîngerea sau protestul în fond.
Persoana care a depus plîngerea sau protestul împotriva deciziei asupra cazului cu privire la contravenţia administrativă este în drept să le retragă. Protestul poate fi retras şi de procurorul ierarhic superior.
Cererea de retragere a plîngerii sau a protestului se face în scris şi se anexează la materialele dosarului.
Retragerea plîngerii lipseşte persoana care a depus-o de dreptul de a mai depune în aceeaşi instanţă o asemenea plîngere. Preşedintele şedinţei explică persoanei în cauză consecinţele indicate, pentru care aceasta din urmă semnează.
Instanţa judecătscă ierarhic superioară examiniază plîngerea sau protestul în termen de zece zile şi adoptă o decizie, care este definitivă."
23. După articolul 282 se introduc articolele 2821, 2822, 2823. 2824, 2825, 2826, 2827, 2828, 2829, 28210, 28211, 28212, 28213, 28214, 28215, 28216 cu următorul cuprins:
"Articolul 2821. Examinarea în recurs a cazului
cu privire la contravenţia
administrativă
Plîng rile şi protestele împotriva deciziilor instanţei judecătoreşti asupra cazurilor cu privire la contravenţiile administrative în recurs se examinează de un complet de judecată din trei membri ai Judecătoriei Supreme în şedinţă publică.
Instanţa judecătorească de recurs verifică, în cadrul examinării cazului, legalitatea şi temeinicia deciziei pe baza materialelor din dosar şi a celor prezentate suplimentar. Instanţa nu este legată de motivele plîngerii sau protestului în recurs şi examinează cazul sub toate aspectele, adoptînd una din hotărîrele prevăzute de articolul 2825 din prezentul Cod.
Articolul 2822. Termenele examinării în recurs
a cazului cu privire la contravenţia
administrativă
Instanţa judecătorească de recurs examinează cazul în ziua fixată de judecătoria raională (orăşenească).
Dacă este nevoie, instanţa de recurs poate să amîne examinarea cazului, dar nu mai mult decît cu zece zile. În aceste cazuri persoanelor interesate li se comunică din timp data examinării cazului.
Articolul 2823. Persoanele care participă la
examinarea în recurs a cazului
cu privire la contravenţia
administrativă
La examinarea în recurs a cazului cu privire la contravenţia administrativă pot să participe: persoana în privinţa căreia se examinează cazul cu privire la contravenţia administrativă, partea vătămată, apărătorul, procurorul.
Nereprezentarea persoanelor indicate, deşi acestea au fost înştiinţate din timp despre data examinării cazului, nu constituie o piedică pentru examinarea lui.
Articolul 2824. Modul de examinare în recurs
a cazului cu privire la contravenţia administrativă
Preşedintele şedinţei deschide şedinţa şi anunţă ce caz de pe rol (în legătură cu ce plîngere sau protest şi asupra cărei decizii) se examinează. Apoi preşedintele constată cine s-a prezentat la proces, după care instanţa decide cu privire la posibilitatea examinării cazului. După aceasta preşedintele anunţă completul de judecată, numele procurorului, traducătorul şi-i întreabă pe cei ce s-au înfăţişat la proces dacă nu au de formulat cereri de recuzare.
Preşedintele şedinţei întreabă pe cei ce s-au înfăţişat la proces dacă au de depus demersuri. Asupra demersurilor formulate instanţa ia o decizie.
Examinarea cazului începe cu raportul unuia dintre membrii completului de judecată care expune esenţa cazului şi motivle plîngerii sau protestului. Atunci cînd cazul se examinează pe baza protestului, după raportul membrului completului procurorul expune temeiul protestului. În cazul cînd au fost prezentate materiale suplementare, preşedintele şedinţei le aduce la cunoştinţa persoanelor arătate la articolul 2823 din prezentul Cod dacă acestea participă la şedinţă.
Apoi persoana în privinţa căreia a fost examinat cazul cu privire la contravenţia administrativă, apărătorul şi partea vătămată dau explicaţii. Prima dă explicaţii persoana care a depus plîngerea. După darea explicaţiilor instanţa ascultă concluziile procurorului, apoi se retage în camera de deliberare pentru a adopta hotărîrea.
Articolul 2825. Competenţa instanţei de recurs în
examinarea cazului cu privire la
contravenţia administrativă
Examinînd cazul cu privire la contravenţia administrativă, instanţa de recurs adoptă una din următoarele hotărîri:
1) lasă decizaia instanţei judecătoreşti neschimbată, iar plîngerea sau protestul nesatisfăcute;
2) anulează decizia instanţei judecătoreşti şi trimite dosarul la judecătoria raională (orăşeneasă) spre o nouă examinare;
3) anulează decizia instanţei judecătoreşti şi clasează cazul;
4) schimbă sancţiunea administrativă şi atenuează sancţiunea aplicată.
Articolul 2826. Temeiurile pentru anularea deciziei
asupra cazului cu privire la con-
travenţia administrativă
Drept temeiuri pentru anularea deciziei asupra cazului cu privire la contravenţia administrativă servesc încălcarea esenţială a normelor dreptului procedural şi aplicarea greşită a legii. Decizia corectă în fond nu poate fi anulată din motive formale, cu excepţia cazurilor arătate în alineatul doi al prezentului articol.
Decizia asupra cazului cu privire al contravenţia administrativă urmează a fi anulată în cazul în care:
1) cazul a fost examinat de un complet de judecată format contrar prevederilor legii;
2) decizia a fost semnată nu de judecătorul care a examinat cazul sau a fost semnată de un judecător care nu a participat la examinarea cazului;
3) decizia a fost pronunţată nu de judecătorul care a examinat cazul;
4) lipseşte procesul-verbal al şedinţei judiciare deşi potrivit legii întocmirea lui este obligatorie;
5) cazul a fost examinat fără participarea traducătorului deşi potrivit legii participarea lui este obligatorie.
Articolul 2827. Decizia instanţei de racurs asupra
cazului cu privire la contravenţia
administrativă
După examinarea cazului cu privire la contravenţia administrativă instanţa de recurs îşi pronunţă decizia. Decizia poate să nu conţină argumente, adică să se întocmească în formă de rezoluţie.
Articolul 2828. Conţinutul deciziei instanţei de
recurs asupra cazului cu privire
la contravenţia administrativă
În cazul în care instanţa de recurs îşi pronunţă decizia asupra cazului cu privire la contravenţia administrativă sub formă de rezoluţie, aceasta va cuprinde:
1) denumirea instanţei care pronunţă decizia;
2) data şi locul pronunţării rezoluţiei;
3) completul de judecată care pronunţă rezoluţia;
4) decizia asupra cazului cu privire la contravenţia administrativă (obiectul examinării);
5) invocarea legii;
6) decizia instanţei de recurs.
În cazul în care instanţa de recurs consideră necesar a pronunţa o decizie motivată, acesta va cuprinde, în afară de datele indicate în alineatul întîi al prezentului articol, şi motivele.
Articolul 2829. Revizuirea în supravegere a deciziilor
judecătoreşti asupra cazurilor cu
privire la contravenţiile administrative
Deciziile judecătoreşti asupra cazurilor cu privire la contravenţiile administrative indicate în articolul 209 din prezentul Cod care nu au fost atacate în modul prevăzut de articolul 282 din prezentul Cod şi au intrat în vigoare, pot fi atacate în supraveghere de Preşedintele Judecătoriei Supreme şi de locţiitorii lui, de Procurorul Republicii Moldova şi de locţiitorii lui.
Revizuirea deciziilor în supraveghere în legătură cu necesitatea aplicării legii privind o contravenţie administrativă mai gravă, din motivul că pedeapsa administrativă este blîndă sau în virtutea altor temeiuri ce implică agravarea situaţiei persoanei în privinţa căreia a fost examinat cazul, precum şi a deciziilor de încetare a procedurii se admite numai în decursul a şase luni de la data comiterii contravenţiei administrative.
Persoana care a înaintat protest în supraveghere are dreptul să-l retragă. Protestul poate fi retras numai pînă la începerea şedinţei judiciare în care urmează a fi examinat.
Articolul 28210. Dreptul de a cere dosarele în cazurile
cu privire la contravenţiile administrative
Persoanele arătate în alineatul întîi al articolului 282/9 din prezentul Cod au dreptul să ceară, în limitele competenţei lor, orice dosar în cazurile cu privire la contravenţiile administrative pentru a decide înaintarea protestului împotriva deciziei judecătoreşti definitive.
Articolul 28211. Instanţele judecătoreşti care examinează
în supraveghere protestele împotriva
deciziilor judecătoreşti asupra cazurilor
cu privire la contravenţiile administrative
Protestele în supraveghere împotriva deciziilor judecătoreşti definitive se examinează de un complet din trei membri ai Judecătoriei Supreme.
Prezidiul Judecătoriei Supreme examinează protestele înaintate împotriva deciziilor definitive ale membrilor Judecătoriei Supreme în cazurile cu privire la contravenţiile administrative şi împotriva deciziilor instanţei de recurs. Plenul Judecătoriei Supreme examinează numai protestele Preşedintelui Judecătoriei Supreme şi Procurorului Republicii Moldova înaintate împotriva hotărîrilor Prezidiului Judecătoriei Supreme.
Membrul Prezidiului Judecătoriei Supreme care a participat la examinarea cazului în prima instanţă sau în instanţa de recurs nu poate participa la examinarea acestui caz în completul Prezidiului.
Dacă la examinarea cazului în prima instanţă, în instanţa de recurs sau în instanţa în supraveghere au participat majoritatea membrilor Prezidiului Judecătoriei Supreme, protestul în supraveghere urmează a fi examinat de către Plenul Judecătoriei Supreme. Dacă în cazul dat protestul a fost înaintat de către locţiitorul Preşedintelui Judecătoriei Supreme sau de către locţiitorul Procurorului Republicii Moldova, cazul împreună cu protestul se prezintă respectiv Preşedintelui Judecătoriei Supreme sau Procurorului Republicii Moldova pentru a decide depunerea protestului la Plenul Judecătoriei Supreme.
La şedinţele Prezidiului Şi Plenului Judecătoriei Supreme se întocmeşte un proces-verbal în care se indică data şedinţei, numele participanţilor la şedinţă, ordenea de zi şi conţinutul pe scurt al luărilor de cuvînt. Procesul-verbal se semnează de preşedintele şedinţei şi de secretar.
Articolul 28212. Examinarea protestului
în supravegere
Examinarea în şedinţă judiciară a protestului în supravehere începe cu raportul judecătorului. La Colegiul judiciar al Judecătoriei Supreme raportul asupra protestului şi a cauzei îl prezintă unul dintre membrii Colegiului, la Prezidiul Judecătoriei Supreme - unul dintre membrii Prezidiului sau al Judecătoriei Supreme, care n-a participat anterior la examinarea cazului dat, iar la Plenul Judecătoriei Supreme - persoana care a înaintat protestul.
La examinarea de către Prezidiul Judecătoriei Supreme a cazurilor cu privire la contravenţiile administrative participă Procurorul Republicii Moldova sau locţiitorul acestuia, care susţine protestul înaintat sau formulează concluzii asupra cazului ce se examinează în baza protestului înaintat de Preşedintele Judecătoriei Supreme sau de locţiitorul acestuia.
La şedinţa judiciară, care examinează cazul în supraveghere pot fi invitaţi, după caz, pentru a da explicaţii, persoana în privinţa căreia se examinează cazul şi reprezentantul ei. Persoanelor invitate la şedinţă li se asigură posibilitatea de a lua cunoştinţă de protest, iar după prezentarea de către judecător a raportului, de a da explicaţii verbale. După aceasta procurorul îşi formulează concluzia.
Deciziile colegiului judiciar şi hotărîrele Prezidiului şi ale Plenului Judecătoriei Supreme se adoptă cu votul majorităţii. În caz de paritate de voturi protestul se consideră respins.
Articolul 28213. Competenţa instanţei de
supraveghere
După examinarea protestului în supravehgere instanţa judecătorească adoptă una din următoarele hotărîri:
1) lasă decizia instanţei judecătoreşti neschimbată, iar protestul nesatisfăcut;
2) anulează toate deciziile judecătoreşti şi calculează cazul cu privire la contravenţia administrativă în faza de procedură sau îl trimite pentru o nouă examinare;
3) anulează decizia instanţei de recurs, precum şi hotărîrea adoptată ulterior şi trimite cazul spre o nouă examinare în recurs;
4) anulează hotărîrea pronunţată în supraveghere şi declară definitive cu sau fără modificări deciziile anterioare;
5) modifică deciziile judecătoreşti.
Articolul 28214. Temeiurile anulării sau modificării în supraveghere
a deciziilor judecătoreşti asupra cazurilor cu privire
la contravenţiile administrative
Drept temeiuri pentru anularea sau modificarea în supraveghere a deciziilor judecătoreşti asupra cazurilor cu privire la contavenţiile administrative sînt circumstanţele menţionate în articolul 282/6 din prezentul Cod.
Deciziile judecăttoreşti asupra cazurilor cu privire la contravenţiile administrative pot fi anulate sau modificate în supraveghere în cazurile în care se constată că prima instanţă a pronunţat o decizie ilegală sau neîntemiată fie că instanţa ierarhic superiară a lăsat fără temei neschimbată, a schimbat sau a anulat decizia judecătorească asupra cazului adoptată anterior, fie că instanţa ierarhic superioară a comis în procesul examinării cazului încălcări ale legii care au influenţat sau care puteau să influenţeze asupra pronunţării unei decizii întemeiate.
Articolul 28215. Limitele drepturilor instanţei
de supraveghere
În cadrul examinării protestului în supraveghere instanţa nu este legată de dovezile invocate în protest şi este obligată să verifice întreaga procedură sub toate aspectele.
În cadrul examinării protestului în supraveghere instanţa poate să atenueze pedeapsa stabilită sau să recalifice contravenţia administrativă, dar numai în sensul aplicării unei legi mai blînde şi uşurării situaţiei părţii sancţionate.
În cazul în care se consideră că procesul a fost clasat neligitim, precum şi că sancţiunea aplicată este prea blîndă faţă de fapta săvîrşită, instanţa de supraveghere este în drept să anuleze decizia judecătorească în condiţiile articolullui 282/9 din prezentul Cod şi să trimită cazul spre o nouă examinare respectiv în prima instanţă sau în instanţa superioară.
În cazul în care s-a constatat clasarea neîntemiată a procesului sau atenuarea nelegitimă a pedepsei de către instanţa de supraveghere, instanţa de supraveghere ierarhic superioară este în drept să anuleze hotărîrea instanţei de supraveghere ierarhic inferoară, declarînd definitive deciziile judecătoreşti anterioare cu sau fără modificări.
Indicaţţile instanţei de supraveghere sînt obligatorii pentru instanţa ierarhic inferioară căreia i-a fost trimis cazul spre o nouă examinare, cu toate acestea, instanţa de supraveghere nu este în drept să determine anticipat concluziile care ar putea fi trase de instanţa ierarhic inferioară în cadrul unei noi examinări a cazului.
Articolul 28216. Hotărîrea instanţei de supraveghere
asupra cazului cu privire la contravenţia
administrativă
Hotărîrea Plenului ori a Prezidiului Judecătoriei Supreme sau decizia Colegiului Judiciar al Judecătoriei Supreme pronunţate în urma examinării protestului în supraveghere se formulează în conformitate cu prevederile articolelor 2827 şi 2828 din prezentul Cod.
Hotărîrea instanţei de supraveghere împreună cu protestul se anexează la materiale dosarului."
24. În articolul 309, textul " în amendă de la zece pînă la cincizeci de ruble" se substituie prin textul "în amendă în mărime de pînă la cinci salarii minime".
Art.IV. - Codul de procedură civilă, aprobat prin Legea R.S.S. Moldoveneşti di 26 decembrie 1964 (Veştile Sovietului Suprem al R.S.S. Moldoveneşti, 1964, nr.36, art.82; 1985, nr.2, art.12; Monitor Oficial, 1991, nr.11-12, art.102), se modifică după cum urmează:
1. În articolul 150 alineatul doi, propoziţia "Instanţa are dreptul de asemenea să aplice cetăţenilor care asistă în judecarea pricinii o amendă de pînă la 30 ruble" se substituie prin propoziţia "Instanţa are dreptul de asemenea să aplice persoanelor care participă la proces sau asistă la judecarea pricinii o sancţiune administrativă conform legii, dacă acestea manifestă lipsă de respect faţă de instanţă ori faţă de regulile stabilite de ea".
2. În articolul 404 alineatul patru textul "o amendă de la 5000 pînă la 10 000 ruble persoanei juridice şi pînă la 500 ruble persoanei fizice, fixîndu-i un nou termen pentru executarea hotărîrii" se substituie prin textul "persoanei juridice o amendă în mărime de la o sută la două sute de salarii minime, fixîndu-i un termen pentru executarea hotărîrii, iar persoana fizică poate fi supusă unei sancţiuni administrative conform legii".
PREŞEDINTELE
REPUBLICII MOLDOVA Mircea SNEGUR
Chişinău, 14 aprilie 1994.
Nr.51-XIII.
|