LC51/1994
ID intern unic:  311331
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PARLAMENTUL
LEGE Nr. 51
din  14.04.1994
pentru modificarea şi completarea unor acte legislative
Publicat : 01.07.1994 în Monitorul Oficial Nr. 006     Promulgat : 14.04.1994
Notă: vezi Hot. Parl. nr.52-XIII din 14.04.94 privind punerea în aplicare a Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative
Parlamentul Republicii Moldova adoptă prezenta lege.
Art.I. - Codul penal, aprobat prin Legea R.S.S. Moldoveneşti din 24    martie  1961  (Veştile Sovietului Suprem al R.S.S. Moldoveneşti,  1961,    nr.10,  art.41; nr.16, art.66; nr.22, art.85; Veştile Sovietului Suprem    şi ale Guvernului R.S.S. Moldoveneşti, 1968, nr.8, art.113; 1973, nr.7,    8, art.73; 1975; nr.6, art.55; 1977, nr.4, art.27; 1982, nr.12, art.124    130; 1984, nr.1, art.13; nr.8, art.72; 1985, nr.11, art.102; 1987, nr.8   art.108;  nr.11,  art.146;  1988,  nr.3, art.18;  1990,  nr.5,  art.95;    Monitor   Oficial,  1991,nr.11-12,  art.100;  Monitoirul  Parlamentului    Republicii   Moldova,1992,nr.4,  art.86;  nr.8,  art.203;  1993,  nr.4,    art.90;  nr.11,  art.343; Legea nr.500-XII din 15 februarie  1991),  se    modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 21:
       alineatul trei se exclude;
       alineatul patru punctul 4) se exclude;
       alineatele patru  şi cinci vor deveni respectiv alineatele trei  şi patru.
2. În articolul  32/1  alineatul doi textul "pentru vagabondaj sau cerşit  ori  pentru  ducerea  unui  alt mod  de  viaţă  parazitar  este    condamnată  la privaţiune de libertate pe un termen de la un an pînă la  doi  ani "se exclude, iar după cuvintele "sistemului de paşapoarte"  se    introduc cuvintele "este condamnată".
3. Din articolul  35  alineatul întîi cuvintele "de  vagabonzi"  se    exclud.
4. Articolul 351 se exclude.
5. În articolul  60  alineatul  întîi punctul 4)  textul  "suma  de    cincizeci de ruble" se substituie prin textul " un salariu minim".
6. Articolul 63 va avea următorul cuprins:
       "Articolul 63. Actul de terroare
Asasinarea inui reprezentant al autorităţii publice legale, comisia    în  legătură cu activitatea publică a acestuia şi care urmăreşte scopul de a submina autoritatea publică, -
       se pedepseşte  cu privaţiune de libertate pe un termen de la  şapte la cincisprezece ani sau cu moartea.
Cauzarea în aceleaşi   scopuri  de  leziuni  corporale  grave  unui reprezintant  al autorităţii publice legale în legătură cu  activitatea publică a acestuia,-
       se pedepseşte  cu privaţiune de libertate pe un termen de la  cinci la doisprezece ani."
7. Articolul 75 va avea următorul cuprins;
       "Articolul 75. Contrabanda
Trecerea peste  frontiera  de stat (vamală) a Republicii Moldova  a    unor  mărfuri,  obiecte  şi alte valori, eludînd  controlul  vamal  sau tăinuindu-le  de  el,  efectuată în proporţii mari, fie de un  grup  de persoane care s-au organizat pentru a opera o astfel de trecere, fie de o persoană oficilă, folosindu-se de situaţia de serviciu, -
se pedeăseşte  cu  privaţiune de libertate pe un termen de pînă  la doi  ani sau cu muncă corecţională pe acelaşi termen, fie cu amendă  de pînă  la  optzeci  de  salarii  minime  cu  confiscarea  mărfurilor,  a obiectelor şi a altor valori ce constituie obiectul contrabandei.
Trecetrea peste  frontiera  de stat (vamală a Republicii Moldova  a subsatanţelor  narcotice,  psihitrope,  cu  efecte  puternice,  toxice,    otrăvitoare,  radioactive  şi explozive, a deşeurilor nocive  elucidînd controlul vamal sau tăinuindu-le de el,-
se pedepseşte  cu privaţiune de libertate pe un termen de pînă  la cinci ani cu confiscarea averii.
Trecerea peste  frontiera  de stat (vamală) a Republicii Moldova  a armamentului, a dispozitivelor  de explodare, a armelor de foc  şi  a    muniţiilor (cu excepţia armelor de vînătoare cu ţeavă lisă şi cartuşele la ele), eludînd controlul vamal sau tăinuindu-le de el, -
se pedepseşte  cu privaţiune de libertate pe un termen de la doi la şase ani cu confiscarea averii.
Trecerea peste  ftontiera de stat (vamală) a Republicii Moldova  a valorilor  culturale,  eludînd controlul vamal sau tăinuindu-le de  el, precum  şi  neîntoarcerea pe teritoriul vamal al Republicii  Moldova  a valorilor  culturale  scoase  din  ţară în cazul  în  care  întoarcerea acestora este obligatorie, -
se pedepseşte cu privaţiune de libertate pe un termen de la trei la opt ani cu sau fără confiscarea averii.
Note. Se consideră  valori culturale valorile cu caracter religios sau  laic arătate în articolul 1 din convenţia O.N.U. din 14  noiembrie 1970  privind  măsurile  îndreptate  spre  interzicerea  şi  prevenirea introduceriii,  scoaterii  şi  transmiterrii  ilicite  a  dreptului  de proprietate asupra valorilor culturale.
Prin contrabandă  de  proporţii mari se înţelege  trecerea  ilegală peste  frontiera  de stat (vamală) a Republicii Moldova  a  mărfurilor, obiectelor şi a altor bunuri dacă valoarea lor, exprimată în bani, de o sută  de ori depăşeşte mărimea salariului minim în vigoare la  momentul săvîrşirii infracţiunii."
8. Articolul 85 va avea următorul cupruns:
       "Articolul 85. Încălcarea regulilor privind
                           operaţiile valutare
Încălcarea regulilor privind  operaţiile  valutare  comise  de  o persoană  care  a  fost  supusă unei  sancţuini  administrative  pentru  aceeaşi încălcare -
se pedepseşte  cu  privaţiune de libertate pe un termen de pînă  la doi  ani fie cu muncă corecţională pe acelaşi termen, fie cu amendă  în mărime  de la cincezi la o sută salarii minime cu confiscarea valorilor valutare.
încălcarea regulilor  privind  operaţiile  valutare,  comisă  de  o persoană condamanată anterior pentru aceeaşi infracţiune, -
se pedepseşte cu perivaţiune de libertate pe un termen de la doi la  cinci ani cu confiscarea averii şi valorilor valutare."
9. Alineatul  doi  al notei de la articolul 119 va  avea  următorul cuprins:
"În prezentul Cod  prin  proporţii  mari  se  înţelege   valoarea bunurilor  materiale  sustrase,  primite, tăinuite, distruse  etc. sau  mărimea  pagubei pricinuite de către o persoană sau un grup de persoane care,  exprimată în bani, depăşeşte de o sută de ori mărimea salariului minim în vigoare la momentul săvîrşirii infracţiunii."
10. Nota de la articolul 1231 va avea următorul cuprins:
"Notă. În prezentuul   Cod  prin  proporţii  deosibit  de  mari  se înţelege  valoarea  bunurilor materiale sustrase,  dobîndite,  primite,  tăinuite,  distruse  etc.  sau mărimea pagubei pricinuite  de  către  o persoană  sau de un grup de persoane, care exprimată în bani, depăşeşte de două  sute cincizeci de ori mărimea salariului minim în vigoare la momentul săvîrşirii infracţiunii."
11. După articolul  138  se introduce articolul 13811 cu următorul cuprins:
"Articolul 1381. Constrîngerea de a participa sau de a
                           refuza să participe la grevă
Constrîngerea  unui salariat sau grup de salariaţi prin  ameninţări  ori  alte acţiuni violente de a participa sau de a refuza să  participe la grevă -
se pedepseşte cu muncă corecţională pe un termen de pînă la doi ani sau cu amendă în mărime de pînă la cinzeci de salarii minime."
12. Articolul 141:
       denumirea va fi următoarea:
       "Articolul 141. Încălcarea dreptului de inventator";
         alineatul întîi se exclude.
13. După articolul  141  se introduce articolul 1411 cu următorul cuprins:
       "Articolul 1411. Încălcarea dreptului de autor
Folosirea operilor  literare,  de artă sau ştiinţifice  inclusiv a operelor  autorilor  străini fără a încheia contract cu autorul sau  cu  succesorii  lui  de  drepturi, încălcarea stipulaţiilor  legii  şi  ale contractului de folosire a acestor opere, însuşirea paternităţii asupra unei opere străine, folosirea lor în oarecare alt mod ilicit, precum şi    constrîngerea  la copaternitate, dacă aceste acţiuni au fost  săvîrşite după  aplicarea unor sancţiuni administrative sau dacă a fost cauzată o daună   de  proporţii  mari,  precum  şi  distrugerea  intenţionată  a  originalului  operei de artă plastică, sculptură, a manuscrisului sau a variantei definitive a originalului operei audiovizuale -
se pedepsesc  cu muncă corecţională pe un termen de pînă la doi ani sau cu amendă în mărime de pînă la şaizeci salarii minime."
14. Din articolul  177 alineatele doi, patru şi şase textul "şi cu  ridicarea  contraechivalentă  a  mijlocului  de  transport  proprietate personală sau fără ea" se exclude.
15. În articolul  185  alineatul întîi, în finalul dispoziţiei, se intoduce  textul  "ori  dacă  a  cauzat  o  daună  în  proporţii  mari persoanelor fizice, juridice sau statului".
16. În articolul  189, în finalul dispoziţiei, se introduce textul  "ori  dacă  au  cauzat o daună în proporţii  mari  persoanelor  fizice,  juridice sau statului".
17. Articolul 2002 va avea următorul cuprins:
       "Articolul 2002. Neexecutarea deciziei instanţei
                               judecătoreşti
Neexutarea premeditată a sentinţei,  hotărîrii  sau deciziei instanţei judecătoreşti definitive ori împiedicarea executării lor după aplicarea unei sancţiuni administrative pentru aceleaşi încălcări -
se pedepseşte cu o amendă în mărime de pînă la şaptezeci de salarii minime,"
18. Articolul 221 se exclude.
19. Din articolul  222  alineatul întîi textul "a locurilor pentru jocuri de noroc" se exclude.
20. Articolul 2221 se exclude.
21. În articolul  224  textul  "precum şi  atragerea  minorilor  la cerşetorie,  jocuri de noroc şi desfrîu" se substituie prin textul "sau altor delicte, precum şi determinarea lor la fapte amorale".
Art.II. - Codul  la  procedură  penală, aprobat prin  Legea R.S.S. Moldoveneşti  din  24 martie 1961 (Veştile Sovietului Suprem al  R.S.S. Moldoveneşti,  1961, nr.10, art.42; nr.16, art.66; 1963, nr.16, art.70;    Veştile  Sovietului Suprem şi ale Guvernului R.S.S. Moldoveneşti, 1966, nr.5, art.45; nr.10, art.136; 1968, nr.8, art.115; 1970, nr.8, art.136; 1972,  nr.9, art.127;1974, nr.6, art.50, 53; nr.9, art.113; 1975, nr.6, art.55;  nr.9,  art.114; 1977, nr.4, art.28; 1978, nr.3, art.32;  nr.7,  art.66;  1982,  nr.4, art.31; 1983, nr.9, art.65; nr.12, art.79;  1984, nr.1,  art.13; 1985, nr.2, art.12; nr.9, art.88; nr.11, art.102;  1986, nr.6, art.49; 1987, nr.8, art.108; nr.11, art.142, 143, 146, 149; 1988, nr.6,  art.93; 1989, nr.73; nr.7, art.156; 1990, nr.6, 7, art.127, 128; Monitor Oficial, 1991, nr.3-4-5-6, art.27; nr.11-12, art.100; Monitorul Parlamentului  Republicii  Moldova,  1992, nr.4,  art.86,  86-1;  nr.8,  art.208, 210; 1993, nr.4, art.90; nr.7, art.216; nr.11, art.343; legile nr.496-XII,  499-XII şi 500-XII din 15 februarie 1991), se modifică  şi se completează după cum urmeză:
1.În articolul  361  textul "A organului afacerilor interne sau  a organului   securităţii  naţionale"  se  substituie  prin  textul  "din organele procuraturii, poliţiei securităţii naţionale".
2. În articolul 69 alineatul patru textul " după preţurile de stat exestente  în momentul compensării" se substituie prin textul  "pornind de la preţurile libere, existente la momentul compensării".
3. Articolul  78 aliniatul doi se completează în final cu următoarea propoziţie: "Despre reţinerea ori arestatra minorilor, anchetatorul este obligat  să  comunice imediat părinţilor acestora sau  persoanelor care îi înlocuiesc."
4. Articolul 94:
       în aleniatul  doi  textul  "şi articolul 141"  se  substituie  prin textul " de articolele 141 şi 1411";
       în aleniatul  trei cuvîntul şi cifrele "şi 141" se substituie  prin cuvîntul şi cifrele "141 şi 1411".
5. La articolul  99,  după punctul 6) se introduce un nou punct cu următorul cuprins:
        "7) organele   controlului  vamal  -  în  pricinile  privitoare la contrabandă."
6. În articolul 104 alineatul patru prima propoziţie se completează cu textul "iar  în  cazul  reţinerii  unui  minor  să  comunice   de    asemenea părinţilor acestuia sau persoanelor care îi înlocuiesc."
7. Articolul 107:
       din alineatul întîi cuvîntul şi cifrele "articolul 221" se exclud;
       în alineatul   patru  textul  "în  toate  pricinile  privitoare  la infracţiunile săvîrşite de minori" se substituie prin textul " în toate  pricinile  referitoare la infracţiunele săvîrşite de minori, cu exepţia infracţiunilor indicate în alineatul trei al prezentului articol".
8. La articolul  116,  după  alineatul cinci se  introduce  un nou alineat cu următorul cuprins:
"Timpul în care învinuitul şi apărătorul acestuia iau cunoştinţă de materialele dosarului penal nu se ia în calcul la stabilirea termenului anchetei penale."
9. După articolul  332  se introduce articolul 3321  cu următorul cuprins:
       "Articolul 3321. Modul de examinare a recursului
                               sau protestului declarat după
                               soluţionarea cauzei în recurs
În cazul în care  recursul  sau  protestul, declarate  în termenul stabilit  de  lege  sau după restabilirea termenului depăşit,  au  fost declarate  în instanţa de recurs după soluţionarea cauzei în baza altui recurs  sau  protest,  instanţa de recurs examinează acest  recurs  sau protest   conform  regulii  generale  şi  pronunţă  o  decizie   asupra recursului sau protestului dat.
Dacă instanţa  de  recurs ce soluţionează un astfel de  recurs  sau protest  a  ajuns la concluzia că decizia sa va conduce la  modificarea sau  anularea deciziei de recurs pronunţate anterior, ea, formulîndu-şi decizia,   prezintă  Preşedintelui Judecătoriei Supreme dosarul cu anexarea propunerii  privind declararea unui protest  în  supraveghere asupra uneia sau asupra ambelor decizii ale instanţei de recurs."
10. În articolul  349  alineatul   doi  textele  "punctul  7 al articolului  54"  şi  "partea a treia a articolului 54"  se  substituie   respectiv  prin  textele  "articolul 54 alineatul întîi punctul  9"  şi  "articolul 54 alineatul patru".
11. În articolul   385  alineatul  întîi  subalineatul  doi textul "pentru  o  sumă de pînă la zece ruble " se substituie prin textul  "în  valoare de pînă la un salariu minim".
Art.III. - Codul  cu  privire  la   contravenţiile  administrative, aprobat  prin  Legea  R.S.S. Moldoveneşti din 29 martie  1985  (Veştile Sovietuli  Suprem  şi ale Guvernului R.S.S. Moldoveneşti,  1985,  nr.3, art.47;1986,  nr.2,  art.18; nr.6, art.49; 1987, nr.8,  art.106;  1988. nr.3,  art.18; Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1992,  nr.4, art.86;  nr.12,  art.358;  1993, nr.4, art.90;  nr.7,  art.216;  nr.11, art.343), se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 26:
       după alineatul doi se introduce un nou alineat cu următorul cuprins:
"În caz de sustragere cu rea-voinţă  de  la  achitarea   amenzii aplicate   pentru   contravenţia  administrativă  săvîrşită, instanţa judecătorească poate înlocui acestă sancţiune cu arest  administrativ, calculîndu-se  zece  zile  de arest pentru un salariu  minim,  termenul fiind cel mult treizeci de zile.";
       alineatul trei devine alineatul patru.
2. La articolul 37:
       după alineatul doi se introduc două alineate cu următorul cuprins:
"În cazul în  care hotărîrea iniţială privind aplicarea  sancţiunii administrative  este  casată în modul stabilit de lege, iar dosarul  cu privire  la  contaravenţia  administrativă  este remis  pentru  o  nouă examinare,  precum  şi  în  cazurile  prevăzute  în  alineatul  doi  al prezentului  articol,  sancţiunea administrativă nu se aplică dacă  din ziua  comiterii contravenţiei administrative a trecut mai mult de  şase luni.
Depunerea plîngerii sau înaintarea protestului asupra hotărîrii în cazul cu privire la contravenţia  administrativă  suspendă cursul termenului,  iar termenul rămas se prelungeşte, dar nu  poate  depăşi şase luni de la data comiterii contravenţiei administrative.";
        alineatul trei devine alineatul cinci.
3. Articolul 39 alineatul întîi va avea următorul cuprins:
"Dacă în urma  contravenţiei administrative s-a pricinuit a  pagubă materială  unei  persoane  fizice sau juridice,  organul  (persoana  cu funcţii  de  răspundere), rezolvînd chestiunea cu privire la  aplicarea sancţiunii   pentru  contravenţia  administrativă,  este  în  drept  să soluţioneze  concomitent  chestiunea reparării de către cel  vinovat  a pagubei materiale dacă suma ei nu depăşeşte mărimea unui salariu minim, iar instanţa judecătorească - indiferent de mărimea pagubei."
4. După articolul  41  se  introduce articolul  411  cu  următorul cuprins:
       "Articolul 411. Declaraea grevei nelegitime
Declararea grevei  fără  a  se  respecta  condiţiile  prevăzute  de legislaţie, -
atrage după sine aplicarea faţă de organizatorii grevei a unei amenzi în mărime de pînă la zece salarii minime."
5. După articolul  511  se introduce articolul 512  cu  următorul cuprins:
"Articolul 512. Încălcarea dreptului de proprietate
                              asupra produselor muncii intelectuale
Folosirea produselor  muncii intelectuale, inclusiv  a  produselor muncii  intelectuale  a  autorilor străini fără a încheia  contract  cu autorul  sau  cu succesorii lui de drepturi, încălcarea condiţiilor  de folosire  a  produselor  muncii intelectuale, însuşirea paternităţii asupra produselor muncii  intelectuale, inclusiv asupra operelor literare,  de  artă  sau ştiinţifice, folosirea lor în  orice  alt  mod ilicit, precum şi constrîngerea la copaternitate, -
atrage după sine  aplicarea  unei amenzi cetăţenilor în  mărime  de pînă  la  cincisprezece salarii  minime  şi  persoanelor  cu  funcţii de răspundere - pînă la douăzeci şi cinci salarii minime.
Distrugerea din  neglijenţă a originalului operei de artă plastică, sculptură,  a  manuscrisului sau a variantei definitive a  originalului operei audiovizuale -
atrage după sine  aplicarea  unei amenzi cetăţenilor în  mărime  de pînă  la zece salarii minime şi persoanelor cu funcţii  de răspundere  - pînă la treizeci salarii minime.
Înlăturarea semnului  de ocrotire a dreptului de autor în  procesul editării, reeditării sau multiplicării operei -
atrage după sine  aplicarea  unei amenzi cetăţenilor  în  mărime  de pînă  la zece salarii minime şi persoanelor cu funcţii  de răspundere  -   pînă la treizeci de salarii minime cu confiscarea întregului tiraj."
6. Articolul 131:
din denumire  textul  "păstrarea  lor  în  locuri  nestabilite"  se exclude;
alineatul doi se exclude.
7. Articolul 159 va avea următorul cuprins:
       "Articolul 159. Încălcarea regulilor privind operaţiile
                              valutare.
Încălcarea regulilor privind operaţiile valutare -
atrage după sine  aplicarea  unei amenzi cetăţenilor în  mărime  de pînă  la zece salarii minime şi persoanelor cu funţii de răspundere  de la  cinci  la douăzeci şi cinci salarii minime cu sau fără  confiscarea valorilor valutare."
8. Articolul 171 va avea următorul cuprins:
       "Articolul 171. Jiocurile de noroc, ghicitul în jocuri publice.
Organizarea jocurilor  de  noric  pe bani, pe obiecte  şi  pe  alte  valori cu încălcarea regulilor prevăzute de legislaţie -
atrage după sine  aplicarea  unei  amenzi  în mărime  de  pînă  la cincisprezece  salarii minime sau confiscarea atributelor ce constituie obiectul, contravenţiei.
Ghicitul în locuri publice -
atrage după sine un avertisment sau aplicarea unei amenzi în mărime de pînă la trei salarii minime."
9. După articolul 1752 se introduc articolele 1753, 1754, 1755, 1756, 1757 cu următorul cuprins:
"Articolul 1753. Înfiinţarea unei arhive clandestine
Înfiinţarea de  către  o  persoană cu funcţii  de  răspundere  unei arhive  clandestine a cărei funcţionare nu este anunţată în mod  public şi la care nu au acces cercetătorii pentru lucrul cu documentele -
atrage după sine  aplicarea  unei  amenzi de la  zece  la  treizeci salarii minime.
Articolul 175/4. Împiedicarea accesului cetăţenilor
                                 la documentele din Fondul Arhivistic
Împedicarea de  către  o  persoană  cu funcţii  de  răspuinedere  a accesului cetăţenilor la documentele din Fondul Arhivistic -
atrage după sine  aplicarea  unei  amenzi  în  mărime  de  pînă  la  cincisprezece salarii minime.
Articolul 1755. Neprezentarea la Fondul Arhivistic
                              a informaţiei
Neprezentarea  de  către  o persoană cu funcţii  de  răspundere  la Fondul  Arhivistic a informaţiei cu privire la componenţa şi conţinutul    documentelor  ce se păstrează în arhivele de stat, în alte depozite  de stat  şi în arhivele persoanelor juridice ale căror documente fac partedin  Fondul  Arhivistic obştesc, precum şi prezentarea  informaţiei  cu  încălcarea termenului şi modului stabilit de legislaţie, -
atrage  după   şine  aplicarea unei   amenzi  în  mărime  de  pănă la cincisprezece salarii minime.
Articolul 1756. Distrugerea documentelor
                              din Fondul Arhivistic
Distrugerea fără autorizaţia respectivă de către o persoană  cu funcţii  de  răspundere  a documentelor din Fondul  Arhivistic,  ce  se păstrerază în arhivele de stat, în alte depozite de stat şi în arhivele persoanelor juridice, -
atrage după sine aplicarea unei amenzi în mărime de pînă la cinzeci salarii minime.
Articolul 1757. Deteriorarea documentelor
                              din Fondul Arhivistic
Deteriorearea  documentelor  din Fondul Arhivistic, săvărşită  prin extirparea  textului sau a imaginei din document sau prin inserarea  în  text sau sau în imagine a unor modificări ori complletări, -
atrage după sine  aplicarea  unei amenzi în mărime de pînă la  zece salarii minime."
10. Articolul 193 va avea următorul cuprins:
           "Articolul 193. Încălcarea regulilor vamale
Neoprirea mijlocului   de  transport  (inclusiv  a  mijlocului   de transport  de uz individual), ce traversează frontiera de stat (vamală) a  Republicii  Moldova  în  locul de aflare a  organului  vamal  de  la frontiera  de  stat (vamală), precum şi pornirea şi admiterea  pornirii  mijlocului  de  trasnsport  (inclusiv a mijlocului de transport  de  uz  individual) aflat sub controlul vamal, fără autorizaţia organului vamal  -
atrage după şine  aplicarea  unei amenzi cetăţenilor în  mărime de pînă  la patru salarii minime şi persoanelor cu funcţii de răspundere -  pînă la şase salarii minime.
Acostarea la nava aflată sub controlul vamal a altor nave şi a ltor   mijloace navigante fără atorizaţia organului vamal -
atrage după sine  aplicarea  unei amenzi cetăţenilor în  mărime  de pînă  la patru salarii minime şi persoanelor cu funcţii de răspundere -   pînă la şapte salarii minime.
Împiedicarea accesului  persoanei   cu  funcţii  de  răspundere  a organului  vamal în timpul îndeplinirii îndatoririlor sale de  serviciu  la mărfurile şi obiectele aflate sub control vamal -
atrage după sine  aplicarea  unei amenzi cetăţenilor în  mărime  de pînă  la cinci salarii minime şi persoanelor cu funcţii de răspundere -  pînă la opt salarii minime.
Neprezentarea  organului  vamal  în  termenul  stabilit  a  actelor necesare  controlului vamal asupra mărfurilor şi obiectelor aflate  sub controlul vamal (indiferent de prezentarea declaraţiei în scris) -
atrage după sine  aplicarea  unei amenzi cetăţenilor în  mărime de pînă  la patru salarii minime şi persoanelor cu funcţii de răspundere -   pînă la şapte salarii minime.
Neaducerea la  organul  vamal în termenul stabilit a mărfurilor  şi   obiectelor  aflate  sub controlul vamal şi transportate de la un  organ  vamal  la  altul,  precum şi a actelor vamale şi a  altor  acte  asupra acestor mărfuri şi obiecte primite pentru a fi înmînate organului vamal  în termenul stabilit -
atrage după sine  aplicarea  unei amenzi cetăţenilor în  mărime  de pînă  la patru salarii minime şi persoanelor cu funcţii de răspundere -   pînă la nouă salarii minime.
Încărcarea, descărcarea,   transbordarea,   repararea   ambalajului deteriorat,  dezambalarea, reambalarea mărfurilor şi obiectelor  aflate sub  controlul  vamal sau schimbarea semnelor de indentificare sau de marcare de  pe aceste mărfuri şi obiecte sau de pe ambalajul lor  fără autorizaţia  organului  vamal,  precum şi  deteriorarea  sau  pierderea plumburilor, ştampilelor sau altor garanţii aplicate de organul vamal, -
atrage după sine  aplicarea  unei amenzi cetăţenilor în  mărime  de pînă  la şase salarii minime şi persoanelor cu funcţii de răspundere  -   pînă la zece salarii minime.
Eliberarea fără   autorizaţia  organului  vamal  a  mărfurilor   şi obiectelor aflate sub controlul vamal, sau pierderea lor -
atrage după sine  aplicarea  unei amenzi cetăţenilor în  mărime de pînă  la cinci salarii minime şi persoanelor cu funcţii de răspundere -   pînă la zece salarii minime.
Nescoaterea de   pe  teritoriul  vamal  al  Republicii  Moldova  a  mărfurilor  şi obiectelor introduse cu obligaţia de a le scoate înapoi,  fie  neîntoarcerea pe teritoriul vamal al Republicii Moldova a mărfurilor şi  obiectelor  scoase cu obligaţia de a le  reîntoarce  în termenele stabilite de aceste obligaţii -
atrage după sine  aplicarea  unei amenzi cetăţenilor în  mărime de pînă la opt salarii minime şi persoanelor cu funcţii de răspundere - pînă la cincisprezece  salarii minime cu  confiscarea  mărfurilor şi obiectelor  ce constituie obiectul încălcării sau cu încăsarea costului lor.
Nescoaterea dincolo  de  frontiera  de stat (vamală)  a  Republicii Moldova a mărfurilor şi obiectelor introduse cu scopul de a le tranzita prin teritoriul ei în termenele stabilite de organul vamal -
atrage după sine  aplicarea  unei amenzi cetăţenilor în  mărime de pînă  la şapte salarii minime şi persoanelor cu funcţii de răspundere -   pînă la paisprezece salarii minime.
Trecerea mărfurilor  şi obiectelor peste frontiera de stat (vamală)  a  Republicii Moldova, eludînd controlul vamal (adică nu prin  locurile  de  aflare a organelor vamale sau în afara orelor de control vamal) sau  tăinuindu-le  de  el (adică cu folosirea ascunzişurilor sau  prin  alte  metode  care împiedică descoperirea mărfurilor şi obiectelor) în  lipsa  componenţei de contrabandă sau a altei infracţiuni, -
atrage după sine aplicarea unei amenzi cetăţenilor în  mărime  de  pînă la zece salarii  minime şi  persoanelor cu funcţii de răspuindere-pînă la cincisprezece  salarii  minime  cu confiscarea mărfurilor şi obiectelor care constituie obiectul încălcării, precum şi a  mijloacelor  de  transport  şi a  altor  mijloace  destinate  pentru transportarea şi tăinuirea acestora.
Păstrarea, transportarea  sau procurarea mărfurilor şi  obiectelor, introduse  pe teritoriul vamal al Republicii Moldova, eludînd controlul vamal sau tăinuindu-le de el,- atrage după sine  aplicarea  unei amenzi cetăţenilor în  mărime  de   pînă   la   nouă   salarii  minime  şi  persoanelor   cu   funcţii   de  răspuindere-pînă  la paisprezece salarii minime cu sau fără confiscarea mărfurilor şi obiectelor ce constituie obiectul încălcării. nedeclararea mărfurilor, şi obiectelor transportate peste frontiera de  stat  (vamală) a Republicii Moldova, inclusiv tranzitarea  acestora  prin   teritoriul   ei  (adică  neprezentarea  în  modul   stabilit   a informaţiilor  precise  despre  aceste mărfuri şi obiecte),  precum  şi declararea lor sub altă denumire, -
atrage după sine  aplicarea  unei amenzi cetăţenilor în  mărime  de pînă   la   şapte   salarii  minime  şi  persoanelor  cu   funcţii   de răspundere-pînă la cincisprezece salarii minime cu sau fără confiscarea mărfurilor şi obiectelor ce constituie obiectul încălcării.
Folosirea fără   autorizaţia  organelor  vamale  a  mărfurilor   şi obiectelor, faţă de care au fost acordate înlesniri la impunerea vamală  în  alte scopuri decît cele în care au fost acordate asemenea înlesniri
- atrage după sine  aplicarea  unei amenzi cetăţenilor în  mărime  de pînă   la   cinci   salarii  minime  şi  persoanelor  cu   funcţii   de răspundere-pînă la zece salarii minime.
Neachitarea taxei  vamale  şi  a  încasărilor  vamale  în  termenul stabilit,  precum  şi  alte acţiuni drept rezultat  al  cărora  plăţile vamale n-au fost achitate în mărime deplină, -
atrage după sine  aplicarea  unei amenzi cetăţenilor în  mărime  de pînă   la   cinci   salarii  minime  şi  persoanelor  cu   funcţii   de răspundere-pînă la zece salarii minime.
Nesupunerea dispoziţiilor  sau  cerinţelor legale ale persoanei  cu funcţii de răspundere a organului vamal, insultarea acestei persoane -
atrage după sine  aplicarea  unei amenzi cetăţenilor în  mărime  de pînă   la   trei   salarii  minime  şi  persoanelor   cu   funcţii   de răspundere-pînă la cinci salarii minime."
11. După articolul  1931 se introduce articolul 1932 cu următorul cuprins:
"Articolul 1932. Eliberarea ilegală a licenţei pentru
                                exportarea mărfurilor şi serviciilor
                                şi refuzul ilegal de a elibera asemenea
                                licenţă
Eliberarea ilegală de către o persoană cu fincţii de răspundere  a licenţei pentru exportarea mărfurilor şi serviciilor, precum şi refuzul ilegal de a elibera asemenea licenţă -
atrage după sine  aplicarea unei amenzi cetăţenilor în mărime de la treizeci la cincizeci salarii minime."
12. Articolul 194 se exclude.
13. După articolul   20010 se  introduce  articolul  20011 cu următorul cuprins:
  "Articolul 20011. Neexecutarea deciziei instanţei judecătoreşti
Neexecutarea  în  termenul  stabilit  a  sentinţei,  hotărîrii  sau deciziei instanţei judecătoreşti definitive împiedicarea executării lor
atrage după sine  aplicarea  unei amenzi cetăţenilor în  mărime  de pînă  la zece salarii minime şi persoanelor cu funcţii de răspundere  -   pînă la treizeci salarii minime."
14. Articolul 209:
după cifrele  "511" se introduc cifrele "512"; cifrele  "190-195" se substituie   prin   textul  "190-192,  articolul   193   alineatul  cincisprezece,  articolele  195";  după cifrele  "20011"  se  introduc cifrele  "20011";
după alineatul  întîi  se  introduce un nou  alineat  cu  următorul cuprins:
"Cazurile cu  privire la contravenţiile administrative prevăzute de articolele  2007  şi  2008 din prezentul Cod se examinează  de  către judecătorul   (judecătorii)  în  orice  instanţă  odată  cu   exminarea cazurilor  penale,  civile sau administrative în cursul căreia au  fost comise  aceste  contravenţii.  În aceste cazuri în  procesul-verbal  al   şedinţei  judiciare  de  bază  introduce  hotărîrea  privind  aplicarea  pedepsei."
15. Articolul 210:
       alineatul întîi  se  completează  în final cu cuvîntul  şi  cifrele "articolul 171";
       în alineatul  doi  după  textul "şefii  sectoarelor  de  poliţie"se introduce textul "şefii secţiilor poliţiei rutiere";   textul  "colaboratorii Inspectoratullui auto de stat" se substituie prin textul   "colaboratorii poiliţiei rutiere".
16. Articolul 221 va avea următorul cuprins:
"Articolul 221. Organele vamale
Organele vamale  examinează  cazurile cu privire la  contravenţiile   administrative   prevăzute   în  articolul  193  alineatele   întîi   -   paisprezece şi în articolul 1931.
Sînt în drept  să  examineze cazurile cu privire la  contravenţiile administrative   şi  să  aplice  sancţiuni  administrative  în   numele organelor vamale şefii vămilor sau locţiitorii acestora."
17. Articolul 224 alineatul întîi se completează în final cu textul "precum  şi  în cazurile prevăzute de articolele 2007, 2008,  20010,  20011 din prezentul Cod."
18. După articolul  265  se introduce articolul 2651 cu  următorul cuprins:
       "Articolul 265/1. Recuzarea
Persoana cu funcţii  de  răspundere sau judecătorul care  exminează cazul cu privire la contravenţia administrativă, grefierul, traducătorul şi  expertul  nu  pot participa la examinarea cazului şi  urmează  a  fi recuzaţi, dacă aceştia direct sau inderect sînt interesaţi în rezultatul examinării cazului sau dacă există alte circumstanţe ce trezesc îndoieli în privinţa nepărtinirii lor.
Persoana cu funcţii  de  răspundere sau judecătorul care  examinează cazul  nu  pot participa la cercetarea cazului şi urmează a fi  recuzaţi dacă:
    1) se află în  relaţii  de rudenie între ei sau cu participanţii  la cazul  ce  se  examinează (soţi, părinţi, copii, înfietori  şi  înfiaţi, fraţi, surori, bunei, nepoţi);
    2) au participat  la examinarea cazului dat în calitate de  persoană ce a pronunţat hotărîrea, traducător, expert martor sau asistent;
    3) împotriva lor au fost înaintate circumstanţe ce trezesc  îndoieli în privinţa nepărtinirii lor.
Grefierul, traducătorul  şi expertul nu pot participa la  examinarea cazului  şi urmeză a fi recuzaţi dacă au fost descoperite circimstanţele arătate  în alineatul doi punctul 1) al prezentului articol. În afară de aceasta  expertul nu poate participa la examinarea cazului, dacă el  s-a aflat   sau  se  află  în  dependenţă  de  serviciu  de  careva   dintre participanţii la examinarea cazului."
19. Articolul 267 va avea următorul cuprins:
       "Articolul 267. Procesul-verbal asupra examinării
                              cazului cu privire la contravenţia
                              administrativă
La examinarea  cazului cu privire la contravenţia administartivă se  întocmeşte  un proces-verbal dacă în şedinţă sînt  ascultaţi  partea vătămată,  martorii, expertul, precum şi dacă aceasta o cere persoana în privinţa  căreia  se  examinează cazul. Procesul-verbal se  semnează  de către  persoana cu funcţii de răspundere care examinează cazul, de către cănducătorul  şi secretarul organului colegial sau de către judecător şi grefier.
   În procesul-verbal se indică:
   1) data şi locul şedinţei;
2) denumirea  şi componenţa organului, numele de familie al persoanei cu funcţii de răspundere sau al judecătorului care examinează cazul;
   3) conţinutul cazului examinat;
   4) persoanele care participă în cazul respectiv;
   5) participarea   traducătorului,   dacă  acesta  a   participat   la examinarea cazului;
  6) explicaţiile  persoanelor  care participă la  examinarea  cazului, demersurile formulate de ele şi rezultatele examinării demersurilor;
   7) documentele şi corpurile delicte, cercetate în procesul examinării cazului;
   8) date despre  pronunţarea  hotărîrii  şi explicarea  termenului  şi moduluii de atacare a acesteia."
20. Articolul 268;
după alineatul doi se introduce un nou alineat cu următorul cuprins:
"Dacă la examinarea    cazului  cu   privire   la    contravenţia    administrativă  a participat persoana asupra căreia s-a luat decizia de tragere   la   răspundere   administrativă  sau  apărătorul   ei,   iar proces-verbal  al  şedinţei  nu a fost întocmit, decizia va  trebui  să conţină  concluziile şi demersurile acestora şi rezulatatele examinării demersurilor.";
  alineatele trei,   patru,  cinci  şi  şase  devin  devin  respectiv alineatele patru, cinci, şase şi şapte.
21. Articolul 273 va avea următorul cuprins:
       "Articolul 273. Dreptul de a ataca decizia asupra
                              cazului cu privire la contravenţia
                              administrativă
Decizia asupra  cazului  cu privire la contravenţia  administrativă poate  fi atacată de către persoana faţă de care a fost luată  decizia, precum şi de partea vatamată sau de reprezentantul acesteia.
Decizia judecătoriei  raionale  (orăşăneşti) asupra  cazurilor  cu privire  la  contravenţiile administrative este definitivă cu  excepţia cazurilor prevăzute de articolul 281 din prezentul Cod.
De asemenea este  definitivă decizia instanţei judecătoreşti asupra cazurilor  cu  privire  la contravenţile  administrative  prevăzute  de articolele 2007, 2008, 20010, 20011 din prezentul Cod."
22. Articolul 282 va avea următorul cuprins:
"Articolul 282. Termenul şi modul de depunere a plîngerii
                              sau a protestului în recurs împotriva
                              deciziei asupra cazului cu privire la
                              contravenţia administrativă
Plîngerea sau   protestul  în  recurs  se  depune  la   judecătoria (orăşenească),  care  a  adoptat decizia asupra cazului cu  privire  la contravenţia  administrativă,  într-un  termen de zece  zile  din  ziua adoptării  ei. Plîngerea sau protestul primit se expediază în termen de trei  zile în instanţa de recurs, persoanelor interesate li se comunică data cînd se va examina cazul.
Plîngerea sau   protestul   depus  după  expirarea  termenului   la alineatul întîi al prezentului articolul, se restituie persoanei care a depus  plîngerea  sau  protestul.  Dacă  depăşirea  termenului  a  fost determinată  de  un motiv întemiat persoana care a depus plîngerea  sau protestul  poate  cere  repunerea în termen.  Chestiunea  repunerii  în termen  o  rezolvă  instanţa care a adoptat decizia asupra  cazului  cu privire la contravenţia administrativă.
Decizia instanţei  judecătoreşti cu privire la respingerea  cererii de  repunere  în  termen poate fi atacată în  conformitate  cu  normele unanim  recunoscute în instanţa ierarhic superioară, care poate  repune în termen şi examina plîngerea sau protestul în fond.
Persoana care  a  depus plîngerea sau protestul împotriva  deciziei asupra  cazului cu privire la contravenţia administrativă este în drept să  le  retragă.  Protestul poate fi retras şi de  procurorul  ierarhic superior.
Cererea de retragere a plîngerii sau a protestului se face în scris şi se anexează la materialele dosarului.
Retragerea plîngerii lipseşte persoana care a depus-o de dreptul de a  mai  depune  în aceeaşi instanţă o asemenea  plîngere.  Preşedintele şedinţei  explică persoanei în cauză consecinţele indicate, pentru care aceasta din urmă semnează.
Instanţa judecătscă  ierarhic  superioară examiniază plîngerea  sau protestul  în  termen  de  zece zile şi adoptă  o  decizie,  care  este definitivă."
23. După articolul  282 se introduc articolele 2821, 2822, 2823.  2824,  2825,  2826,  2827, 2828, 2829,  28210,  28211,  28212,  28213, 28214, 28215, 28216 cu următorul cuprins:
"Articolul 2821. Examinarea în recurs a cazului
                                cu privire la contravenţia
                                administrativă
Plîng  rile şi protestele împotriva deciziilor instanţei judecătoreşti asupra cazurilor cu privire la   contravenţiile    administrative  în  recurs se examinează de un complet de judecată  din trei membri ai Judecătoriei Supreme în şedinţă publică.
Instanţa judecătorească  de  recurs verifică, în cadrul  examinării cazului,  legalitatea  şi temeinicia deciziei pe baza materialelor  din dosar  şi  a celor prezentate suplimentar. Instanţa nu este  legată  de motivele  plîngerii  sau protestului în recurs şi examinează cazul  sub toate  aspectele,  adoptînd una din hotărîrele prevăzute  de  articolul   2825 din prezentul Cod.
Articolul 2822. Termenele examinării în recurs
                               a cazului cu privire la contravenţia
                               administrativă
Instanţa judecătorească  de recurs examinează cazul în ziua  fixată de judecătoria raională (orăşenească).
Dacă este nevoie,  instanţa  de  recurs poate să  amîne  examinarea cazului,  dar  nu  mai  mult  decît cu  zece  zile.  În  aceste  cazuri persoanelor interesate li se comunică din timp data examinării cazului.
Articolul 2823. Persoanele care participă la
                               examinarea în recurs a cazului
                               cu privire la contravenţia
                               administrativă
La examinarea  în  recurs  a  cazului cu  privire  la  contravenţia administrativă  pot  să  participe:  persoana  în  privinţa  căreia  se examinează  cazul  cu  privire la contravenţia  administrativă,  partea vătămată, apărătorul, procurorul.
Nereprezentarea persoanelor indicate,  deşi  acestea  au   fost înştiinţate  din  timp despre data examinării cazului, nu constituie o piedică pentru examinarea lui.
Articolul 2824. Modul de examinare în recurs
                               a cazului cu privire la contravenţia administrativă
Preşedintele  şedinţei deschide şedinţa şi anunţă ce caz de pe  rol (în  legătură  cu ce plîngere sau protest şi asupra cărei  decizii)  se examinează.  Apoi  preşedintele constată cine s-a prezentat la  proces, după  care  instanţa  decide  cu privire  la  posibilitatea  examinării cazului. După aceasta preşedintele anunţă completul de judecată, numele procurorului,  traducătorul  şi-i întreabă pe cei ce s-au înfăţişat  la proces dacă nu au de formulat cereri de recuzare.
Preşedintele  şedinţei întreabă pe cei ce s-au înfăţişat la  proces dacă au de depus demersuri. Asupra demersurilor formulate instanţa ia o decizie.
Examinarea cazului   începe   cu  raportul  unuia  dintre   membrii completului de judecată care expune esenţa cazului şi motivle plîngerii sau  protestului. Atunci cînd cazul se examinează pe baza  protestului, după   raportul membrului  completului  procurorul   expune   temeiul protestului.  În cazul cînd au fost prezentate materiale  suplementare,  preşedintele  şedinţei  le aduce la cunoştinţa persoanelor  arătate  la articolul 2823 din prezentul Cod dacă acestea participă la şedinţă.
Apoi persoana  în privinţa căreia a fost examinat cazul cu  privire la  contravenţia  administrativă,  apărătorul şi  partea  vătămată  dau explicaţii.  Prima dă explicaţii persoana care a depus plîngerea.  După darea  explicaţiilor instanţa ascultă concluziile procurorului, apoi se retage în camera de deliberare pentru a adopta hotărîrea.
Articolul 2825. Competenţa instanţei de recurs în
                               examinarea cazului cu privire la
                               contravenţia administrativă
Examinînd cazul cu privire la contravenţia administrativă, instanţa de recurs adoptă una din următoarele hotărîri:
       1) lasă decizaia instanţei judecătoreşti neschimbată, iar plîngerea sau protestul nesatisfăcute;
       2) anulează decizia  instanţei judecătoreşti şi trimite dosarul  la judecătoria raională (orăşeneasă) spre o nouă examinare;
       3) anulează decizia instanţei judecătoreşti şi clasează cazul;
       4) schimbă sancţiunea administrativă şi atenuează sancţiunea aplicată.
Articolul 2826. Temeiurile pentru anularea deciziei
                              asupra cazului cu privire la con-
                             travenţia administrativă
Drept temeiuri  pentru anularea deciziei asupra cazului cu  privire la  contravenţia administrativă servesc încălcarea esenţială a normelor dreptului  procedural şi aplicarea greşită a legii. Decizia corectă  în fond  nu  poate  fi anulată din motive formale, cu  excepţia  cazurilor arătate în alineatul doi al prezentului articol.
       Decizia asupra  cazului  cu privire al contravenţia  administrativă urmează a fi anulată în cazul în care:
       1) cazul a fost  examinat de un complet de judecată format  contrar prevederilor legii;
       2) decizia a  fost semnată nu de judecătorul care a examinat  cazul sau  a fost semnată de un judecător care nu a participat la  examinarea cazului;
       3) decizia a  fost  pronunţată  nu de judecătorul care  a  examinat cazul;
       4) lipseşte procesul-verbal  al  şedinţei judiciare  deşi  potrivit legii întocmirea lui este obligatorie;
       5) cazul a fost  examinat  fără  participarea  traducătorului deşi potrivit legii participarea lui este obligatorie.
Articolul 2827. Decizia instanţei de racurs asupra
                               cazului cu privire la contravenţia
                               administrativă
După examinarea cazului cu privire la contravenţia administrativă instanţa de recurs îşi pronunţă decizia. Decizia poate să nu  conţină argumente, adică să se întocmească în formă de rezoluţie.
Articolul 2828. Conţinutul deciziei instanţei de
                               recurs asupra cazului cu privire
                               la contravenţia administrativă
În cazul în care instanţa de recurs îşi pronunţă decizia asupra cazului cu privire la contravenţia  administrativă  sub formă de rezoluţie, aceasta va cuprinde:
       1) denumirea instanţei care pronunţă decizia;
       2) data şi locul pronunţării rezoluţiei;
       3) completul de judecată care pronunţă rezoluţia;
       4) decizia asupra cazului cu privire la contravenţia administrativă (obiectul examinării);
       5) invocarea legii;
       6) decizia instanţei de recurs.
În cazul în care  instanţa de recurs consideră necesar a pronunţa o decizie  motivată,  acesta va cuprinde, în afară de datele indicate  în alineatul întîi al prezentului articol, şi motivele.
Articolul 2829. Revizuirea în supravegere a deciziilor
                               judecătoreşti asupra cazurilor cu
                               privire la contravenţiile administrative
Deciziile judecătoreşti    asupra    cazurilor   cu   privire la contravenţiile  administrative indicate în articolul 209 din  prezentul Cod  care  nu  au fost atacate în modul prevăzut de articolul  282  din prezentul  Cod şi au intrat în vigoare, pot fi atacate în supraveghere de Preşedintele Judecătoriei Supreme şi de locţiitorii lui, de Procurorul Republicii Moldova şi de locţiitorii lui.
Revizuirea deciziilor  în  supraveghere în legătură cu  necesitatea aplicării  legii  privind o contravenţie administrativă mai gravă,  din motivul  că  pedeapsa administrativă este blîndă sau în virtutea  altor temeiuri  ce implică agravarea situaţiei persoanei în privinţa căreia a fost examinat cazul, precum şi a deciziilor de încetare a procedurii se admite numai în decursul a şase luni de la data comiterii contravenţiei administrative.
Persoana care  a înaintat protest în supraveghere are dreptul  să-l retragă. Protestul  poate fi retras numai pînă la  începerea  şedinţei judiciare în care urmează a fi examinat.
Articolul 28210. Dreptul de a cere dosarele în cazurile
        cu privire la contravenţiile administrative
Persoanele arătate  în  alineatul  întîi al articolului  282/9 din prezentul  Cod au dreptul să ceară, în limitele competenţei lor, orice dosar în cazurile cu privire la contravenţiile administrative pentru a decide înaintarea   protestului  împotriva deciziei judecătoreşti definitive.
Articolul 28211. Instanţele judecătoreşti care examinează
        în supraveghere protestele împotriva
        deciziilor judecătoreşti asupra cazurilor
        cu privire la contravenţiile administrative
Protestele în   supraveghere  împotriva  deciziilor judecătoreşti definitive  se examinează de un complet din trei membri ai Judecătoriei Supreme.
Prezidiul Judecătoriei Supreme examinează  protestele  înaintate împotriva deciziilor definitive ale membrilor Judecătoriei Supreme  în cazurile  cu  privire  la contravenţiile  administrative  şi  împotriva deciziilor  instanţei de recurs. Plenul Judecătoriei Supreme examinează numai protestele Preşedintelui Judecătoriei Supreme şi  Procurorului Republicii Moldova înaintate  împotriva hotărîrilor Prezidiului Judecătoriei Supreme.
Membrul Prezidiului Judecătoriei  Supreme  care  a  participat  la examinarea cazului în prima instanţă sau în instanţa de recurs nu poate participa la examinarea acestui caz în completul Prezidiului.
Dacă la examinarea cazului în prima instanţă, în instanţa de recurs sau  în  instanţa în supraveghere au participat  majoritatea  membrilor Prezidiului  Judecătoriei Supreme, protestul în supraveghere urmează  a fi  examinat  de către Plenul Judecătoriei Supreme. Dacă în  cazul  dat  protestul   a   fost  înaintat  de  către   locţiitorul   Preşedintelui  Judecătoriei  Supreme sau de către locţiitorul Procurorului  Republicii Moldova, cazul împreună cu  protestul se prezintă respectiv Preşedintelui  Judecătoriei Supreme sau Procurorului Republicii Moldova pentru a decide depunerea protestului la Plenul Judecătoriei Supreme.
La şedinţele   Prezidiului  Şi  Plenului  Judecătoriei  Supreme  se  întocmeşte  un  proces-verbal în care se indică data  şedinţei,  numele participanţilor  la  şedinţă, ordenea de zi şi conţinutul pe  scurt  al luărilor de cuvînt.  Procesul-verbal  se  semnează  de  preşedintele şedinţei şi de secretar.
Articolul 28212. Examinarea protestului
                                în supravegere
Examinarea în şedinţă judiciară a protestului în supravehere începe cu raportul judecătorului. La Colegiul judiciar al Judecătoriei Supreme raportul asupra protestului şi a cauzei îl prezintă unul dintre membrii Colegiului, la  Prezidiul Judecătoriei Supreme - unul  dintre  membrii Prezidiului  sau al Judecătoriei Supreme, care n-a participat  anterior la  examinarea  cazului  dat,  iar la  Plenul  Judecătoriei  Supreme  -  persoana care a înaintat protestul.
La examinarea de către Prezidiul Judecătoriei Supreme a cazurilor cu privire la contravenţiile  administrative  participă  Procurorul Republicii  Moldova  sau locţiitorul acestuia, care  susţine  protestul înaintat  sau  formulează concluzii asupra cazului ce se examinează  în baza  protestului înaintat de Preşedintele Judecătoriei Supreme sau  de    locţiitorul acestuia.
La şedinţa judiciară,  care examinează cazul în supraveghere pot fi invitaţi, după caz, pentru a da explicaţii, persoana în privinţa căreia se  examinează  cazul  şi reprezentantul ei.  Persoanelor  invitate  la şedinţă li se asigură posibilitatea de a lua cunoştinţă de protest, iar  după  prezentarea  de către judecător a raportului, de a da  explicaţii   verbale. După aceasta procurorul îşi formulează concluzia.
Deciziile colegiului  judiciar  şi  hotărîrele Prezidiului  şi  ale Plenului Judecătoriei Supreme se adoptă cu votul majorităţii. În caz de paritate de voturi protestul se consideră respins.
Articolul 28213. Competenţa instanţei de
                                 supraveghere
După examinarea protestului în supravehgere instanţa judecătorească adoptă una din următoarele hotărîri:
1) lasă decizia  instanţei judecătoreşti neschimbată, iar protestul nesatisfăcut;
2) anulează toate  deciziile  judecătoreşti şi calculează cazul  cu privire  la  contravenţia  administrativă în faza de procedură  sau  îl trimite pentru o nouă examinare;
3) anulează decizia   instanţei  de  recurs,  precum  şi  hotărîrea adoptată ulterior şi trimite cazul spre o nouă examinare în recurs;
4) anulează hotărîrea   pronunţată   în  supraveghere  şi   declară definitive cu sau fără modificări deciziile anterioare;
5) modifică deciziile judecătoreşti.
Articolul 28214. Temeiurile anulării sau modificării în supraveghere
        a deciziilor judecătoreşti asupra cazurilor cu privire
                           la contravenţiile administrative
Drept temeiuri  pentru  anularea sau modificarea în supraveghere a deciziilor  judecătoreşti asupra cazurilor cu privire la  contavenţiile administrative  sînt  circumstanţele menţionate în articolul 282/6 din prezentul Cod.
Deciziile judecăttoreşti asupra cazurilor cu privire la contravenţiile administrative pot fi anulate sau  modificate în supraveghere  în  cazurile  în  care se constată că  prima  instanţă  a pronunţat  o  decizie ilegală sau neîntemiată fie că instanţa  ierarhic superiară  a  lăsat  fără  temei neschimbată, a schimbat  sau a  anulat decizia   judecătorească  asupra  cazului  adoptată  anterior,  fie  că instanţa  ierarhic  superioară  a comis în procesul  examinării cazului încălcări  ale legii care au influenţat sau care puteau să  influenţeze asupra pronunţării unei decizii întemeiate.
Articolul 28215. Limitele drepturilor instanţei
                                de supraveghere
În cadrul examinării  protestului în supraveghere instanţa nu  este legată  de  dovezile invocate în protest şi este obligată  să  verifice întreaga procedură sub toate aspectele.
În cadrul examinării  protestului în supraveghere instanţa poate să atenueze    pedeapsa   stabilită   sau   să   recalifice   contravenţia administrativă,  dar numai în sensul aplicării unei legi mai blînde  şi uşurării situaţiei părţii sancţionate.
În cazul în care  se consideră că procesul a fost clasat neligitim, precum  şi  că  sancţiunea  aplicată este prea  blîndă  faţă  de  fapta săvîrşită,  instanţa  de supraveghere este în drept să anuleze  decizia judecătorească în condiţiile articolullui 282/9 din prezentul Cod şi să trimită  cazul spre o nouă examinare respectiv în prima instanţă sau în instanţa superioară.
În cazul în care  s-a  constatat clasarea neîntemiată a  procesului sau  atenuarea nelegitimă a pedepsei de către instanţa de supraveghere,  instanţa  de supraveghere ierarhic superioară este în drept să  anuleze hotărîrea  instanţei  de  supraveghere  ierarhic  inferoară,  declarînd definitive deciziile judecătoreşti anterioare cu sau fără modificări.
Indicaţţile instanţei   de  supraveghere  sînt  obligatorii  pentru instanţa  ierarhic inferioară căreia i-a fost trimis cazul spre o  nouă examinare,  cu toate acestea, instanţa de supraveghere nu este în drept să determine anticipat concluziile care ar putea fi trase de  instanţa ierarhic inferioară în cadrul unei noi examinări a cazului.
Articolul 28216. Hotărîrea instanţei de supraveghere
                               asupra cazului cu privire la contravenţia
                               administrativă
Hotărîrea Plenului  ori  a  Prezidiului  Judecătoriei  Supreme  sau decizia  Colegiului Judiciar al Judecătoriei Supreme pronunţate în urma examinării protestului în supraveghere se formulează în conformitate cu prevederile articolelor 2827 şi 2828 din prezentul Cod.
Hotărîrea instanţei   de  supraveghere  împreună  cu  protestul  se anexează la materiale dosarului."
24. În articolul  309,  textul  "  în amendă de  la  zece  pînă  la cincizeci  de ruble" se substituie prin textul "în amendă în mărime de pînă la cinci salarii minime".
Art.IV. - Codul  de  procedură  civilă, aprobat prin  Legea  R.S.S. Moldoveneşti  di 26 decembrie 1964 (Veştile Sovietului Suprem al R.S.S. Moldoveneşti, 1964, nr.36, art.82; 1985, nr.2, art.12; Monitor Oficial, 1991, nr.11-12, art.102), se modifică după cum urmează:
1. În articolul 150 alineatul doi, propoziţia "Instanţa are dreptul de  asemenea să aplice cetăţenilor care asistă în judecarea pricinii o amendă de pînă la 30 ruble" se substituie prin propoziţia "Instanţa are dreptul de asemenea să aplice persoanelor care participă la proces sau asistă  la judecarea pricinii o sancţiune administrativă conform legii,  dacă  acestea  manifestă lipsă de respect faţă de instanţă ori faţă  de regulile stabilite de ea".
2. În articolul  404  alineatul patru textul "o amendă de  la 5000 pînă  la 10 000 ruble persoanei juridice şi pînă la 500 ruble persoanei fizice,  fixîndu-i  un  nou  termen  pentru  executarea  hotărîrii" se substituie  prin textul "persoanei juridice o amendă în mărime de la o sută  la  două  sute  de salarii minime,  fixîndu-i  un  termen  pentru   executarea   hotărîrii,  iar  persoana  fizică  poate  fi  supusă  unei sancţiuni administrative conform legii".
PREŞEDINTELE
REPUBLICII MOLDOVA                       Mircea SNEGUR
Chişinău, 14 aprilie 1994.
Nr.51-XIII.