HGC21/2006
ID intern unic:  315041
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 21
din  05.01.2006
pentru aprobarea modificărilor şi completărilor
ce se operează   în Hotărîrea Guvernului nr. 998 din 20 august 2003
Publicat : 27.01.2006 în Monitorul Oficial Nr. 16-19     art Nr : 88
Guvernul HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă modificările şi completările ce se operează în. Hotărîrea Guvernului nr. 998 din 20 august 2003 "Privind activitatea serviciului de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei" (se anexează).
2. Autorităţile administraţiei  publice locale vor asigura, în termen de 30 de zile, ajustarea regulamentelor proprii în conformitate cu modificările operate prin prezenta hotărîre.

PRIM-MINISTRU                                   Vasile TARLEV

Contrasemnează:
Ministrul finanţelor                                    Mihail Pop
Ministrul justiţiei                                       Victoria Iftodi
Ministrul economiei
şi comerţului                                               Valeriu Lazăr

Chişinău, 5 ianuarie 2006.
Nr. 21.
Aprobate
prin Hotărîrea Guvernului nr. 21
din 5 ianuarie 2006
Modificările şi completările ce se operează în Hotărîrea
Guvernului nr.998 din 20 august 2003
Regulamentul-tip privind serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei şi Instrucţiunea privind modul de calculare, evidenţă şi achitare a impozitelor şi taxelor locale administrate de serviciul  de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr. 998 din 20 august 2003 "Privind activitatea serviciului de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.191-195, art.1059) vor avea următorul cuprins:
    
"Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului nr. 998
din 20 august 2003
REGULAMENTUL - TIP
privind serviciul de colectare a impozitelor
ş
i taxelor locale din cadrul primăriei
I. Dispoziţii generale
1. Prezentul Regulament-tip este elaborat în temeiul prevederilor art.160 al  Titlului V, Titlului VI  şi Titlului VII ale Codului fiscal, Legii nr.1056-XIV din 16 iunie 2000 pentru punerea  în aplicare a Titlului VI al Codului fiscal, Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul respectiv, Legii nr.123-XV din 18 martie 2003 privind administraţia publică locală şi Legii nr. 397-XV din 16 octombrie 2003 privind finanţele publice locale.
2. Noţiunile utilizate corespund noţiunilor definite prin actele normative în baza cărora a fost elaborat prezentul Regulament-tip.
3. Serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei (în continuare - SCITL) este un organ cu  atribuţii  de administrare fiscală. Funcţiile SCITL sînt exercitate prin intermediul perceptorilor fiscali. Ca excepţie, aceste funcţii pot  fi exercitate de secretarul sau de un alt funcţionar al primăriei, care nu este învestit cu dreptul de a semna documente de casă.
4. SCITL, în cazul în care este abilitat,  va administra următoarele impozite şi  taxe  locale, stabilite  prin  actele  legislative specificate la  pct. 1  al  prezentului Regulament:
impozitul funciar de la persoanele fizice (cetăţeni) şi gospodăriile ţărăneşti (de fermier);
impozitul pe bunurile imobiliare de la persoanele fizice (cetăţeni);
taxa pentru amenajarea  teritoriului,  percepută de la  gospodăriile ţărăneşti (de fermier);
taxa de la posesorii de cîini;
taxa pentru amenajarea  localităţilor din zona de frontieră care au birouri (posturi) vamale de trecere a frontierei vamale;
contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii de la persoanele fizice.
5. Asigurarea  SCITL cu documentele necesare  pentru  ţinerea evidenţei  obligaţiilor  fiscale,  cu blanchete ale dărilor de  seamă fiscale, cu avize de plată şi chitanţe de recepţie a plăţilor  fiscale, precum  şi cu alte documente pentru administrarea impozitelor şi taxelor locale,  specificate la  pct.4 al prezentului Regulament, este pusă în sarcina  autorităţilor  administraţiei  publice locale.  Blanchetele  de strictă evidenţă se vor utiliza în modul stabilit.
6. Serviciul  Fiscal  de Stat exercită controlul asupra  respectării de către SCITL a legislaţiei fiscale.
7. Reviziile documentare de casă la primării  privind  exercitarea funcţiilor SCITL de percepere şi transferare a mijloacelor băneşti în buget se efectuează de către direcţiile generale finanţe teritoriale, precum şi de către alte organe abilitate cu acest drept, cu întocmirea actelor respective.
La concedierea perceptorului fiscal sau a persoanei care exercită funcţiile acestuia, se efectuează, în mod obligatoriu, revizia documentară a casei de încasări a impozitelor, taxelor şi altor plăţi şi transmiterea la  contabilitatea primăriei a chitanţelor şi altor documente de care persoanele menţionate poartă răspundere.  Respectiv, înainte  de concedierea acestor persoane, primăriile sînt obligate să informeze  oficial organele  financiare teritoriale  pentru  a  efectua reviziile stabilite.
La încadrarea altor persoane în funcţia de perceptor fiscal sau la delegarea acestor funcţii altei persoane din cadrul primăriei, contabilitatea acesteia  urmează să le transmită chitanţierele şi alte documente necesare pentru exercitarea funcţiilor respective, cu întocmirea actului de transmitere.
În lipsa temporară a perceptorilor fiscali, reviziile documentare de casă la primării  privind  exercitarea funcţiilor SCITL de percepere şi transferare a mijloacelor băneşti în buget le efectuează contabilitatea primăriei.
II. Organizarea şi funcţionarea SCITL
8. Organizarea şi funcţionarea  SCITL sînt stabilite printr-un regulament, aprobat de consiliul local. Regulamentul  se elaborează în baza prezentului Regulament-tip. În termen de 30 de zile după publicarea prezentului  Regulament-tip, autorităţile executive ale satelor (comunelor), oraşelor şi municipiilor vor elabora proiectul regulamentului de  funcţionare a SCITL şi îl vor înainta consiliilor locale, care urmează să-l adopte în termen de 10 zile din data prezentării.
După adoptarea de către consiliul local, regulamentul se prezintă, în termen de 10 zile, organului fiscal teritorial.
9. SCITL este o structură publică locală condusă de primarul localităţii respective. Perceptorul fiscal activează în baza contractului de răspundere materială şi este încadrat în SCITL de primarul localităţii respective, în conformitate cu legislaţia  privind serviciul public  şi  legislaţia  muncii, cu  avizul  organului  fiscal teritorial.
În scopul majorării  acumulărilor  impozitelor şi taxelor locale  şi reducerii  nivelului  restanţelor, conducătorii  autorităţilor administraţiei publice locale sînt în drept să stabilească lunar perceptorilor fiscali adaosuri la salarii, prevăzute prin Hotărîrea Guvernului  nr.139 din 9 februarie 1998  "Cu privire la salarizarea funcţionarilor publici şi persoanelor care efectuează deservirea tehnică ce asigură  funcţionarea autorităţilor  publice în baza Reţelei tarifare unice", în funcţie de nivelul de executare a părţii de venituri a bugetului, repartizate pentru luna gestionară, conform sarcinilor ce le revin, pentru fiecare  procent de  îndeplinire. În acest scop, poate fi utilizat mecanismul propus  în tabelul ce urmează.

Nivelul îndeplinirii părţii devenituri a bugetului anual   repartizate pentru lunagestionară  (%) Cuantumul cu care sediminuează adaosul la  salariustabilit pentru  luna gestionară(%)
80-100   10
60-80   20
40-60   40
20 - 40   60
0 - 20 100

10. Organul fiscal  este obligat să asigure testarea  perceptorului fiscal pînă  la angajare, să asigure instruirea lui şi să-i acorde asistenţă în exercitarea atribuţiilor.
Atestarea periodică  (o dată în trei ani) a perceptorilor fiscali se efectuează cu participarea organului fiscal teritorial.
11. SCITL, în  procesul  exercitării atribuţiilor sale, conlucrează  cu celelalte organe cu atribuţii de administrare fiscală şi colaborează  cu alte autorităţi ale administraţiei publice. El are dreptul să colaboreze cu organe  competente  din  alte ţări şi să fie  membru al organizaţiilor internaţionale de specialitate  în  baza  acordurilor (convenţiilor) internaţionale. În cazul desfăşurării unor acţiuni în baza înţelegerilor reciproce  cu alte organe de administrare fiscală, SCITL  informează şi  este  informat despre măsurile întreprinse şi rezultatele lor,  face schimb de informaţii în scopul exercitării atribuţiilor ce îi revin.
1. Atribuţiile SCITL  
12. SCITL  exercită,  corespunzător  domeniului  de  activitate, următoarele atribuţii:
a) asigură evidenţa  integrală  şi conformă a  contribuabililor  ale căror  obligaţii fiscale sînt calculate de SCITL şi evidenţa  acestor obligaţii, cu excepţia celor administrate de alte organe;
b) întreprinde măsuri pentru asigurarea stingerii obligaţiilor fiscale;
c) popularizează legislaţia  fiscală  şi  examinează scrisorile, cererile şi reclamaţiile contribuabililor;
d) efectuează controale fiscale, în limitele competenţei sale. Metodele şi operaţiunile concrete utilizate la organizarea şi exercitarea controlului fiscal sînt determinate în baza Codului fiscal şi instrucţiunilor cu caracter intern ale Inspectoratului  Fiscal Principal de Stat;
e) compensează sau restituie sumele plătite în plus şi sumele care, conform legislaţiei fiscale, urmează a fi restituite;
f) exercită executarea silită a obligaţiilor fiscale;
g) contribuie la tragerea la răspundere pentru încălcări fiscale;
h) exercită alte atribuţii prevăzute expres de legislaţia fiscală.
13. Atribuţiile  prevăzute la lit.e), f) şi  g) din  pct. 12 al prezentului Regulament sînt exercitate, conform  prevederilor Codului fiscal, în comun  cu  organul fiscal.
2.  Drepturile SCITL
14. SCITL este învestit cu următoarele drepturi privind plăţile administrate:
a) să efectueze  controale  asupra  modului în  care  contribuabilul respectă legislaţia fiscală;
b) să ceară explicaţiile  şi  informaţiile  de  rigoare  asupra problemelor identificate în timpul controlului;
c) să încaseze  în  numerar impozite, taxe, majorări de  întîrziere (penalităţi) şi/sau amenzi;
d) să solicite în procesul controalelor fiscale şi să obţină gratuit de la orice persoană informaţii, date, documente, necesare în executarea atribuţiilor sale, cu excepţia informaţiilor care constituie secret de stat, precum şi copii de pe ele, dacă acestea se anexează la actul  de control;
e) să deschidă şi să examineze, să sigileze, după caz, indiferent de locul aflării  lor,  încăperile de producţie, depozitele, spaţiile comerciale şi alte locuri, cu excepţia domiciliului şi reşedinţei, folosite pentru obţinerea de venituri sau pentru întreţinerea obiectelor impozabile, altor obiecte şi documentelor;
f) să controleze autenticitatea datelor din documentele de evidenţă şi din dările de seamă fiscale ale contribuabilului;
g) să aibă acces la sistemul electronic de evidenţă  contabilă  al contribuabilului;
h) să utilizeze dări de seamă fiscale, date cuprinse în corespondenţa cu contribuabilii şi informaţii ale autorităţilor administraţiei publice pe  suporţi electronici şi de alt fel, perfectaţi şi protejaţi conform  legislaţiei în domeniu;
i) cu alte drepturi prevăzute expres în legislaţia fiscală.
15. Suplimentar la drepturile specificate în pct. 14 al  prezentului Regulament,  SCITL, în  comun cu organul fiscal, este în drept:
a) să ridice  de la contribuabil documente în cazurile şi în  modul prevăzut de Titlul V al Codului fiscal;
b) să constate încălcările legislaţiei fiscale şi să aplice măsurile prevăzute de legislaţie;
c) să intenteze  în  instanţele  judecătoreşti  competente  acţiuni contra contribuabililor privind:
- anularea unor  tranzacţii  şi  încasarea la  buget  a  mijloacelor obţinute din aceste tranzacţii;
- anularea înregistrării  întreprinderii  sau organizaţiei în  cazul încălcării modului stabilit de fondare a acestora sau al necorespunderii actelor de constituire prevederilor legislaţiei şi încasarea veniturilor obţinute de acestea;
- lichidarea întreprinderii sau organizaţiei în temeiurile stabilite de legislaţie şi încasarea veniturilor obţinute de acestea;
- alte acţiuni în conformitate cu legislaţia;
d) să ceară şi să verifice lichidarea încălcării legislaţiei fiscale, să aplice, după caz, măsuri de constrîngere;
e) la estimarea obiectelor impozabile şi la calcularea  impozitelor şi taxelor, să utilizeze metode şi surse directe şi indirecte;
f) să efectueze executarea silită a obligaţiilor fiscale în modul stabilit de legislaţia fiscală;
g) să sechestreze, în modul stabilit de lege, orice bun, cu excepţia celui care, în conformitate cu Codul fiscal şi cu alte acte legislative, nu este sechestrabil;
h) să citeze la organul fiscal contribuabilul, persoana presupusă a fi subiectul impozitării, persoana cu funcţie de răspundere a contribuabilului, inclusiv responsabilul de evidenţa documentelor referitoare la persoana presupusă a fi subiectul impozitării pentru a depune mărturii, a prezenta documente şi informaţii  în problema de interes pentru autoritatea  fiscală, cu  excepţia  documentelor  şi informaţiilor care, potrivit legii, constituie secret de stat;
i) să prezinte organelor competente din alte state informaţii despre relaţiile contribuabililor străini cu cei autohtoni fără acordul sau înştiinţarea acestora din urmă.
3. Obligaţiile SCITL
16. În  corespundere cu domeniul  său de  activitate,  SCITL  este obligat:
a) să acţioneze  în  strictă conformitate cu Constituţia  Republicii Moldova, Codul fiscal şi alte acte normative;
b) să trateze  cu  respect şi corect contribuabilul, reprezentantul acestuia, alţi participanţi la raporturile fiscale;
c) să popularizeze legislaţia fiscală;
d) să informeze contribuabilul, în cazurile prevăzute de legislaţia fiscală  sau la solicitarea acestuia, despre drepturile şi  obligaţiile lui;
e) să informeze contribuabilul,  la  cerere, despre  impozitele  şi taxele  în vigoare, despre modul şi termenele lor de achitare şi  despre actele normative respective;
f) să primească şi  să  înregistreze  cereri, comunicări şi alte informaţii despre încălcările fiscale şi să le verifice, după caz;
g) să examineze petiţiile, cererile şi reclamaţiile, în modul stabilit de legislaţie;
h) să efectueze  controale  fiscale  şi  să  întocmească  actele  de rigoare;
i) să verifice, în timpul controalelor fiscale, documentele de evidenţă şi dările de seamă fiscale ale contribuabilului;
j) la cererea scrisă a contribuabilului, în care se indică destinaţia certificatului, să elibereze certificate ce atestă  lipsa  sau  existenţa restanţelor faţă de  buget  la  plăţile administrate;
l) să ţină evidenţa contribuabililor ale căror obligaţii fiscale sînt calculate de SCITL, precum şi evidenţa acestor obligaţii fiscale, inclusiv a restanţelor, să  transfere la buget sumele  încasate ca impozite,  taxe,  majorări  de  întîrziere (penalităţi),  amenzi, conform legislaţiei fiscale şi în modul  stabilit de Guvern;
m) să întocmească, cu concursul organului fiscal, avizele de plată a obligaţiilor fiscale, să distribuie gratuit contribuabililor formularele tipizate de dări de seamă fiscale;
n) să remită contribuabililor, conform legislaţiei fiscale, avizele de plată a obligaţiilor fiscale, precum şi deciziile emise;
o) să prezinte lunar, nu mai tîrziu de data de 3 a fiecărei luni, în modul stabilit de Guvern, organului fiscal dările de seamă fiscale privind impozitele şi taxele administrate;
p) să efectueze,  la cererea contribuabilului,  compensarea sau  perfectarea materialelor pentru restituirea sumelor plătite în plus sau a sumelor care, conform legislaţiei fiscale, urmează a fi restituite;
r) în cazul depistării unei încălcări  fiscale şi neîndeplinirii cerinţelor legale ale funcţionarului fiscal şi/sau perceptorului fiscal, să emită decizii privind aplicarea de sancţiuni;
s) să exercite alte obligaţii prevăzute expres de legislaţia fiscală.
17. Obligaţiile  prevăzute la lit.  p) şi r) din pct. 16 al prezentului Regulament sînt executate de SCITL în  comun cu organul fiscal. Deciziile  privind aplicarea de sancţiuni în cazurile prevăzute la lit. r) a  pct.16  se  adoptă  de conducerea organului  fiscal  după  coordonarea prealabilă cu primarul (pretorul).
4. Actele SCITL
18. Decizia privind  executarea atribuţiilor SCITL este  emisă prin dispoziţia primarului (pretorului). Prin derogare de la prevederile Titlului V al Codului fiscal, dispoziţiile primarului (pretorului)  şi acţiunile perceptorului pot fi contestate în modul stabilit de lege.
19. În cazul  atribuţiilor  exercitate în comun cu  organul  fiscal, decizia  este emisă de conducerea organului fiscal  după  ce  a  fost coordonată cu primarul (pretorul).
Dacă primarul (pretorul) refuză să semneze decizia, aceasta capătă putere juridică din  momentul semnării de către conducerea organului fiscal, care face înscrierea despre refuzul primarului (pretorului) de a o semna.

Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului nr.998
din 20 august 2003
Instrucţiunea privind modul
de calculare, evidenţă şi achitare a impozitelor
şi taxelor locale administrate de serviciul de colectare
a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei
În conformitate  cu  prevederile  alin.(2) al art.156  şi  lit.b)  a art.158  din  Titlul  V  al Codului fiscal,  serviciul  de  colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei (în  continuare - SCITL) este  obligat să ţină evidenţa contribuabililor, ale căror obligaţii fiscale sînt calculate de SCITL, a obligaţiunilor lor fiscale,  inclusiv a restanţelor, să transfere la buget sumele  încasate ca impozite, taxe, majorări de întîrziere (penalităţi), amenzi.
Pentru a supraveghea modul de utilizare şi păstrare a  documentelor de strictă evidenţă, ce ţin de  administrarea  fiscală, autorităţile administraţiei publice locale, după asigurarea SCITL cu documentele în cauză, trebuie să informeze, în mod obligatoriu, organul fiscal despre cantitatea, numărul şi seria acestora.
I. Evidenţa contribuabililor şi a obligaţiilor
 fiscale ale acestora la plata impozitului funciar
şi impozitului pe bunurile imobiliare
1. SCITL ţine evidenţa impozitelor funciar şi pe bunurile imobiliare pentru fiecare contribuabil în parte în Registrul de evidenţă a contribuabililor la impozitele funciar şi pe bunurile imobiliare, în care se reflectă datele ce ţin de impozitele menţionate atît pentru persoanele fizice (cetăţeni), cît şi pentru gospodăriile ţărăneşti (de fermier) (anexa nr.1 la prezenta Instrucţiune). Evidenţa contribuabililor şi a obligaţiilor fiscale ale acestora la plata impozitelor funciar şi pe bunurile imobiliare poate fi asigurată şi electronic, în modul stabilit de către Inspectoratul Fiscal Principal de Stat.
1. Registrul de evidenţă a contribuabililor la impozitele funciar şi pe bunurile imobiliare
2. Evidenţa contribuabililor în Registrul de evidenţă a contribuabililor la impozitele funciar şi pe bunurile imobiliare (în continuare - Registru) începe cu atribuirea numărului de rînd fiecărui contribuabil din unitatea administrativ-teritorială (primărie) în cauză. Numerotarea se efectuează în creştere şi trebuie să coincidă cu numerotarea conturilor personale din Registrul de evidenţă a gospodăriilor populaţiei din localitatea respectivă (aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 1358 din 7 decembrie 2001). Registrul se completează în modul următor:
"Nr. din Registrul de evidenţă a gospodăriilor populaţiei" şi adresa contribuabilului - se completează din Registrul de evidenţă a gospodăriilor populaţiei din localitatea respectivă.
La "Nr. din Registrul cadastrului funciar" se înscrie numărul corespunzător din Registrul cadastral al deţinătorilor de terenuri, care se ţine de către primăria respectivă.
În cazul în care persoana se manifestă şi în calitate de subiect al impunerii cu impozitul funciar ca fondator al gospodăriei ţărăneşti (de fermier), se completează şi partea dreaptă din partea de sus a Registrului, utilizînd informaţia din fişa de înregistrare a gospodăriei ţărăneşti (de fermier) - forma nr.1 din Registrul gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 977 din 14 septembrie 2001.
Indicatorul "Suprafaţa terenului  (ha)" se completează astfel:
- la poziţia "suprafaţa lotului de pe lîngă casă" se înscrie suprafaţa terenului indicată în Registrul de evidenţă a gospodăriilor la pct. 2 "Terenurile gospodăriei", care în prealabil se verifică cu suprafaţa terenului menţionată în Registrul cadastral al deţinătorilor de terenuri;
- la poziţiile "suprafaţa terenurilor cu destinaţie agricolă altele decît cele ale GŢ", " suprafaţa terenurilor cu o altă destinaţie altele decît cele ale GŢ" şi "suprafaţa terenului privatizat din întovărăşirea pomicolă" se înscriu suprafeţele respective ale terenurilor indicate în Registrul cadastral al deţinătorilor de terenuri atribuite contribuabilului în cauză. Indicele "suprafaţa terenului privatizat din întovărăşirea pomicolă" se completează numai în cazurile în care contribuabilul a privatizat lotul pomicol şi este înregistrat în registrul menţionat din primăria respectivă ca proprietar al lotului respectiv;
- la poziţiile "suprafaţa terenurilor cu destinaţie agricolă ale GŢ" şi "suprafaţa terenurilor cu o altă destinaţie ale GŢ" se indică suprafeţele acestor terenuri din Registrul gospodăriilor ţărăneşti (de fermier).
Indicatorii din rubricile "Valoarea bunurilor imobiliare" şi "Suprafaţa bunurilor imobiliare" se completează cu datele privind aceşti indicatori, conform situaţiei de la 1 ianuarie a anului gestionar, iar în lipsa lor - conform situaţiei de la o altă dată, indicată în documentele de care dispune primăria privind valoarea şi suprafaţa acestor bunuri. Este vorba de informaţiile şi documentele organelor cadastrale, iar în lipsa lor - de registrele vechi de evidenţă a contribuabililor - persoane fizice privind impozitul funciar şi impozitul pe bunurile imobiliare transmise primăriei de către organele fiscale teritoriale, precum şi de actele de evaluare provizorie a clădirilor, întocmite de comisia în componenţa căreia sînt incluşi reprezentanţi ai autorităţilor administraţiei publice locale, organului fiscal şi organului cadastral teritorial.
3. După completarea indicatorilor privind subiectul şi obiectul impunerii, se efectuează calcularea impozitelor funciar şi pe bunurile imobiliare.
Impozitul funciar se calculează prin înmulţirea cotelor concrete, stabilite la acest impozit de către autorităţile reprezentative ale administraţiei publice locale la aprobarea bugetului pe anul respectiv, la suprafaţa terenului. La calcularea impozitului funciar pentru terenurile cu destinaţie agricolă este necesar de a ţine cont de faptul că unele din aceste terenuri au indici cadastrali. Pentru terenurile menţionate impozitul funciar se calculează ca produsul dintre cota concretă, suprafaţă şi indicele cadastral, modul de determinare al căruia este menţionat în partea de jos a Registrului.
Rezultatul se  indică în rubrica "Calculat impozit funciar (lei)", inclusiv pentru fiecare categorie de teren în parte.
La poziţia "Suma înlesnirilor la impozitul funciar  (lei)" se indică suma înlesnirilor de care beneficiază contribuabilul în conformitate cu legislaţia în vigoare. Suma indicatorului în cauză va coincide cu suma calculată a impozitului, în cazul în care contribuabilul întruneşte cerinţele pentru a beneficia de scutire integrală la plata impozitului.
Suma impozitului funciar către plată se evoluează ca diferenţa dintre suma impozitului calculată şi a sumei înlesnirilor acordate. În cazul în care suma înlesnirii acordate coincide cu suma impozitului calculată în rubrica   "Suma impozitului funciar către plată (lei)" se indică cratimă (" _ ").
Indicatorul "Calculat impozit pe bunurile imobiliare (lei)" se completează cu suma impozitului care se obţine ca produsul dintre valoarea bunului imobiliar şi cota concretă la impozitul respectiv, stabilită de către autoritatea administraţiei publice locale. Modul de completare a indicatorilor "Suma înlesnirii la impozitul pe bunurile imobiliare (lei)" şi "Suma impozitului pe bunurile imobiliare către plată (lei)" este analogic celui stabilit pentru completarea  indicatorilor la impozitul funciar.
4. În rubrica "Date de care urmează să se ţină cont la acordarea înlesnirilor la impozitele funciar şi pe bunurile imobiliare" se fac înscrieri referitor la numărul şi data documentului care confirmă dreptul la scutire şi altor documente care sînt utilizate la determinarea subiecţilor şi obiectelor impozitării.
5. După calcularea impozitelor pentru toţi contribuabilii, pe ultima foaie a Registrului se înscrie suma totală a impozitelor calculate, a înlesnirilor acordate şi a sumei impozitelor către plată, precum şi numele, prenumele perceptorului fiscal care a efectuat calcularea impozitelor.
6. Sumele calculate ale impozitelor se trec în Registrul conturilor personale la impozitele şi taxele locale administrate de serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei, separat pentru fiecare contribuabil.
2. Registrul conturilor personale la impozitele şi taxele locale administrate de SCITL
7. Registrul conturilor personale la impozitele şi taxele locale administrate de serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei (anexa nr. 2 la prezenta Instrucţiune) se ţine în baza datelor din Registrul de evidenţă a contribuabililor la impozitele funciar şi pe bunurile imobiliare.
În Registrul conturilor personale evidenţa  încasării  plăţilor  se ţine separat pentru fiecare contribuabil.
Pînă la deschiderea conturilor personale perceptorul fiscal este obligat să verifice conturile personale ale plătitorilor pe anul  precedent  şi  să evidenţieze restanţa sau plata în plus.
8. Conturile  personale trebuie să fie numerotate în modul în care sînt înregistraţi contribuabilii în Registrul conturilor gospodăriilor din cadrul primăriei. Conturile personale pentru aceste impozite se deschid de către perceptorul fiscal, iar controlul  asupra completării  şi  sigilării lor  se efectuează de către organul fiscal teritorial.
9. La indicarea numărului contului care urmează a fi înregistrat în Registrul conturilor personale se utilizează numărul atribuit contribuabilului persoană fizică-cetăţean în Registrul de evidenţa a gospodăriilor populaţiei din primăria respectivă.
La numărul din Registrul gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) (în cazul în care ea este înregistrată ca astfel de gospodărie) se indică numărul atribuit în registrul respectiv.
10. În cazul în care în aceeaşi familie numele şi prenumele contribuabilului - deţinător al terenului de pe lîngă casă şi ale bunurilor imobiliare nu coincide cu numele şi prenumele conducătorului gospodăriei ţărăneşti (de fermier) în Registru, se înscriu şi  numele şi prenumele conducătorului gospodăriei ţărăneşti (de fermier).
11. Dacă, pe parcursul anului fiscal, apar unele modificări ce ţin de calcularea obligaţiei fiscale la impozitele funciar şi pe bunurile imobiliare, recalcularea, în funcţie de caz,  se efectuează în baza deciziei adoptate de primărie,  altor documente ce confirmă apariţia sau stingerea obligaţiei fiscale (de exemplu: certificatul de moştenire, contractul de vînzare-cumpărare etc.).
12. În  cazul completării  tuturor  rîndurilor  prevăzute  pentru înscrierea sumelor plăţilor, contul personal se trece pe o altă pagină, la sfîrşitul aceluiaşi Registru, cu păstrarea numărului contului. Totodată, pe pagină nouă se trec sumele plăţilor rămase de la  ultima  înscriere.  Pe pagina precedentă se face inscripţia: "Trecut pe pagina nr. \x01(",  iar  pe  noua pagină se face inscripţia "Trecut de pe pagina nr. ...".
13. La expirarea anului calendaristic perceptorul fiscal trebuie să închidă conturile personale  la care a fost stinsă obligaţia fiscală, au fost achitate sau restituite plăţile în plus după efectuarea ultimei verificări şi să verifice înscrierile în conturile  personale  pe  care  se enumeră restanţe sau plăţi în plus.
14. Conturile personale se închid la finele anului gestionar, inclusiv în cazurile în care contribuabilul beneficiază de reducere în mărime de 15 la sută pentru achitarea anticipată a impozitelor funciar şi pe bunurile imobiliare, deoarece pe parcursul anului, şi anume după 30 iunie a anului în curs, pot surveni careva modificări care ar genera apariţia obligaţiei fiscale.
15. Închiderea  conturilor  personale,  la  care  sînt  achitate toate plăţile calculate şi restanţele, se efectuează de către perceptorul fiscal.
La închiderea conturilor personale,  în cont se efectuează următoarea înscriere:  "Contul închis, perceptorul   fiscal (familia)  şi data înscrierii".
Conturile personale  la care, la  sfîrşitul  anului calendaristic, se enumeră restanţă se închid doar după deschiderea noilor conturi  personale şi trecerea restanţelor pe  anii precedenţi în conturile nou deschise. În cazul în care se deschid noi registre de conturi personale, închiderea conturilor personale în registrele vechi se efectuează doar după trecerea restanţelor din aceste registre în conturile nou deschise.
Închiderea conturilor  se  perfectează  cu  înscrierea "Contul închis. Restanţa e trecută în contul personal  Nr. ...  pe anul 200__:, după care urmează semnătura  perceptorului  fiscal,  care  a  închis  contul personal şi data înscrierii.
16. Toate conturile  personale  închise  se  controlează  de către funcţionarii fiscali şi rezultatele se  confirmă  prin  întocmirea actului respectiv.
17. În cazul în care contribuabilul achită obligaţiile fiscale pe părţi, în rubrica din coloana "Denumirea operaţiei", în rîndurile libere, se înscrie cuvîntul "achitat", iar în coloanele respective categoriei de plată "Data achitării" şi "Nr. chitanţei" - data şi numărul chitanţei.
3. Avizele de plată
18. După trecerea din Registrul de evidenţă a contribuabililor la impozitele funciar şi pe bunurile imobiliare în contul personal al contribuabililor  a sumelor calculate pentru anul fiscal în curs, se completează avizele de plată, în care se indică datele despre contribuabil, sumele restanţei pentru anii precedenţi, majorarea de întîrziere (penalitatea) la aceste restanţe, plăţile anului în curs, cu divizarea lor în două părţi egale, precum şi suma plăţii - în cazul achitării anticipate.
19. La perfectarea avizelor de plată pentru persoanele fizice-cetăţeni şi gospodăriile ţărăneşti (de fermier) este necesar de a se ţine cont de reducerea la plata impozitelor  de care beneficiază acestea în conformitate cu prevederile alineatelor (6) şi (7) ale art.4 din Legea nr. 1056-XIV din 16 iunie 2000 pentru punerea în aplicare a Titlului VI din Codul fiscal.
20. Avizele de plată urmează a fi înmînate cît mai devreme posibil, pentru a crea condiţii contribuabililor să beneficieze de reducerea menţionată, dar nu mai tîrziu de 60 de zile pînă la expirarea primului termen de plată a impozitului.
21. Înmînarea avizelor de plată se confirmă prin semnătura contribuabilului şi data înmînării avizului.
În cazul în care contribuabilul refuză să primească avizul de plată, perceptorul notează acest fapt pe aviz, indicînd data, şi semnează, solicitînd şi semnătura contribuabilului. Dacă contribuabilul nu confirmă prin semnătură refuzul, el urmează a fi chemat la sediul autorităţii administraţiei publice locale în termenul stabilit pentru înmînarea avizului de plată, pentru a depune lămurire referitoare la refuz.
22. Dacă avizul de plată nu a fost înmînat contribuabilului în termen, majorarea de întîrziere (penalitatea) şi/sau amenda pentru nestingerea în termen a obligaţiei fiscale  se aplică după expirarea a 10 zile calendaristice de la data la care contribuabilul a primit avizul de plată.
4.  Dările de seamă privind sumele calculate şi încasate la impozitele funciar şi pe bunurile imobiliare
23. După calcularea impozitelor funciar şi pe  bunurile imobiliare şi înmînarea avizelor de plată, se perfectează şi se prezintă organului fiscal teritorial, pînă la data de 15 iulie a anului în curs, Darea de seamă privind sumele impozitelor funciar şi pe bunurile imobiliare calculate  persoanelor fizice (cetăţeni) şi gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) - Forma BIPF - 1, conform modelului stabilit de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat. La perfectarea dării de seamă în cauză se utilizează datele din Registrul de evidenţă a contribuabililor la impozitele funciar şi pe bunurile imobiliare, precum şi datele din Registrul conturilor personale.
24. Darea de seamă privind sumele impozitelor funciar şi pe bunurile imobiliare încasate de la persoanele fizice (cetăţeni) şi gospodăriile ţărăneşti (de fermier) - Forma SI - SCITL, conform modelului aprobat de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, se prezintă de către SCITL organului fiscal teritorial lunar, în termenele stabilite.
II. Modul de calculare şi achitare la buget a taxei
 pentru amenajarea teritoriului, percepută de la
gospodăriile ţărăneşti (de fermier), şi evidenţa
contribuabililor  şi a obligaţiilor fiscale aferente
acestei taxe
25. SCITL ţine evidenţa obligaţiilor fiscale aferente taxei pentru amenajarea teritoriului, percepută de la gospodăriile ţărăneşti (de fermier), conform anexei nr. 2 la prezenta Instrucţiune, iar obligaţiile fiscale aferente taxei pentru amenajarea localităţilor din zona de frontieră care au birouri (posturi) vamale de trecere a frontierei vamale - conform anexei nr. 7 la prezenta Instrucţiune. Evidenţa obligaţiilor fiscale aferente  taxei de la posesorii de cîini este ţinută în modul stabilit de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat.
III. Stingerea obligaţiei fiscale şi restituirea sumei
plătite în plus şi a sumei care, conform legislaţiei fiscale,
 urmează a fi restituită
26. Stingerea  obligaţiei  fiscale se face prin  achitare,  anulare, prescripţie, scădere sau executare silită.
27. Stingerea obligaţiei  fiscale  prin achitare se efectuează  în monedă  naţională. Perceperea mijloacelor băneşti în  contul  stingerii obligaţiei fiscale a contribuabililor se efectuează de către perceptorul fiscal sau aceste mijloace pot fi achitate de contribuabili prin intermediul instituţiilor financiare. În anumite cazuri, pentru perceperea mijloacelor băneşti pot fi antrenaţi şi alţi funcţionari ai primăriilor, care nu sînt  învestiţi  cu dreptul de a  semna  documente  de  casă.
Autorităţile  administraţiei  publice  locale  pot  stabili încasarea impozitelor şi taxelor locale şi prin intermediul altor persoane.
28. În cazul în care autorităţile administrativ-teritoriale optează pentru achitarea obligaţiilor fiscale şi prin intermediul instituţiilor financiare, este necesar de a aduce  la  cunoştinţa  contribuabililor numărul contului primăriei.
29. În cazul  neachitării,  în termenele stabilite, a  impozitelor, perceptorul   fiscal  este  obligat  să  se  deplaseze  nemijlocit   la contribuabili  pentru  a încasa mijloacele băneşti în  contul  stingerii restanţelor.
30. SCITL  stabileşte  regimul  de  primire  a  plăţilor  de  la populaţie în localul primăriei.
31. La încasarea  plăţilor în baza avizului de plată şi înscrierilor în  contul  personal al plătitorului, se efectuează  distribuirea  sumei încasate  pentru  restanţă, penalitate şi plăţile curente în  următoarea ordine:
a) restanţa anilor precedenţi;
b) penalitatea la restanţa în cauză;
c) restanţa pe primul termen de plată al anului curent;
d) penalitatea la restanţa în cauză etc.
După aceasta se sting plăţile curente.
Calculul efectuat urmează a fi adus la cunoştinţa plătitorului.
32. În cazul depăşirii termenului de plată, perceptorul  fiscal calculează  penalitatea  în  mărimea  stabilită  de  legislaţie  pentru perioada respectivă.
Penalitatea se  calculează pentru fiecare zi de întîrziere, începînd cu  ziua  următoare de la expirarea termenului de plată,  inclusiv  ziua achitării plăţilor.
33. Dacă termenul  stabilit pentru plată cade în zi de odihnă  (de sărbătoare),  penalitatea  se calculează începînd cu  ziua  care urmează după ziua de odihnă (de sărbătoare).
34. Pentru confirmarea primirii  banilor  în  contul  achitării impozitelor şi taxelor administrate, plătitorilor li se eliberează chitanţe de Forma 2SF.
Pentru perceperea  plăţilor fiscale, fiecărui tip de plată i se distribuie diferite seturi de chitanţe.
35. Se interzice  perceperea plăţilor fără eliberarea chitanţelor de strictă  evidenţă,  eliberarea unor chitanţe de altă forma decît cea  în vigoare,  precum  şi eliberarea unei singure chitanţe pentru  perceperea plăţilor la diferite impozite şi taxe.
36. Înscrierile în chitanţe, în două exemplare, urmează a fi efectuate cu pix, fără corectări. Primul exemplar al chitanţei se înmînează  plătitorului, iar al doilea (copia) rămîne în setul de chitanţe ca document justificativ.
Completarea separată a originalului de chitanţă şi a copiei acesteia se interzice.
37. Chitanţa  şi  copia acesteia sînt semnate de perceptorul fiscal  şi  de plătitor la momentul achitării.
38. Înscrierile  în  chitanţe se efectuează cu  acurateţe, clar, cu indicarea tuturor datelor prevăzute în formular, iar amprentele pe copiile chitanţelor trebuie să fie clare.
Pe chitanţă, în  rîndul  "Plata în contul ____", se înscrie  denumirea impozitului sau taxei achitate.
În rîndul prevăzut  pentru  înscrierea cu litere a  sumei  percepute locurile rămase libere după înscriere se completează cu inscripţia "Z".
39. Chitanţele îndeplinite incorect se consideră nevalabile şi, în acest caz, se eliberează alte chitanţe. Chitanţele deteriorate şi copiile acestora se anulează, cu aplicarea pe ele a menţiunii "Deteriorat" şi cu  semnătura persoanei care a eliberat chitanţa.
Chitanţele deteriorate  şi copiile acestora trebuie sa rămînă în setul de chitanţe.
40. În caz de  pierdere sau furt al chitanţelor, cel tîrziu în ziua următoare, perceptorul fiscal este obligat să comunice despre aceasta în scris consiliului unităţii administrativ-teritoriale şi  autorităţii fiscale, cu  indicarea  cantităţii, seriilor şi  numerelor  chitanţelor pierdute sau furate, precum şi a explicaţiilor de rigoare asupra acestui fapt.  Persoanele vinovate urmează a fi trase la răspundere conform  legislaţiei în vigoare.
41. Stingerea  obligaţiei  fiscale prin anulare se  efectuează  prin acte cu caracter general sau individual, adoptate conform legislaţiei în vigoare.
42. Stingerea obligaţiei  fiscale prin scădere are loc în temeiul unei decizii  a consiliului local, inclusiv în cazul în care stingerea ei prin executare silită este imposibilă.  Situaţiile  de stingere a obligaţiei fiscale prin scădere sînt specificate la art. 174 al Titlului V din Codul fiscal.
43. Stingerea obligaţiei fiscale prin compensare se efectuează prin trecerea  în contul restanţei a sumei plătite în plus sau a sumei  care, conform legislaţiei fiscale, urmează a fi restituită.
Compensarea se face din iniţiativa autorităţilor administraţiei publice locale, organului fiscal sau la cererea contribuabilului,  dacă legislaţia nu prevede altfel.
44. Stingerea obligaţiei fiscale prin executare silită se efectuează de către SCITL, în comun cu  organul  fiscal,  în modul stabilit de  Inspectoratul  Fiscal Principal de Stat.
45. Data stingerii  obligaţiei  fiscale  în funcţie de  modul  de stingere este specificată la art.178 al Titlului V din Codul fiscal.
IV. Restituirea sumelor achitate în plus şi eliberarea
certificatului privind lipsa sau existenţa restanţelor faţă
 de buget la impozitele şi taxele administrate de SCITL
46. Restituirea  sumelor achitate în plus se efectuează în comun  cu organul  fiscal teritorial. Sumele achitate în plus pot fi restituite în cazul  în  care  cererea de restituire, înaintată de  plătitor,  a  fost primită  de primărie în termen de cel mult 6 ani din ziua achitării lor.
Depunerea cererii sistează curgerea termenului indicat.
47. În cazurile în care plata în plus nu se trece în contul altor plăţi (toate  impozitele  calculate au fost achitate de către  plătitor),  aceasta, conform cererii  înaintate, trebuie să fie restituită plătitorului  din încasările  la tipul de plată la care s-a constituit plata în  plus.
Restituirea  plăţii  în  plus se efectuează în termenele  stabilite  prin prevederile  art.176  al  Titlului V din Codul fiscal - 37 de  zile  din data depunerii cererii.
Pentru restituirea sumei achitate în plus de plătitor perceptorul fiscal întocmeşte, în 2 exemplare, calculul pentru restituirea plăţilor în plus (anexa nr.3 la prezenta Instrucţiune). După verificare de către  organul  fiscal  teritorial, calculul se aprobă de primar.
După restituirea plăţii în plus, primăria prezintă organului fiscal exemplarul doi al calculului şi copia  documentelor  care  confirmă restituirea mijloacelor băneşti.
În cazurile în care  în casa primăriei lipsesc bani la plăţile la  care s-a constituit  plata  în plus, restituirea acesteia se  efectuează  de organul  fiscal  din  contul bugetului  localităţii  respective,  în modul  stabilit la  art. 175 al Titlului V din Codul fiscal, în temeiul calculului  pe care există menţiunea primăriei că restituirea nu a  fost efectuată.  Organul  fiscal  comunică primăriei faptul restituirii plăţii în plus.
48. La cererea  scrisă a contribuabilului, SCITL este obligat să-i elibereze un certificat privind  lipsa sau existenţa restanţelor faţă de buget la impozitele  şi taxele administrate de el.
49. Formularul-tip al certificatului este specificat în anexa nr.4  la prezenta Instrucţiune.
50. Pentru eliberarea certificatului, contribuabilul depune  o cerere, pe numele primarului, cu indicarea obligatorie  a codului fiscal şi a informaţiei solicitate (privind existenţa sau lipsa restanţelor).
51. Certificatul va fi eliberat în termen de cel mult două zile. Data eliberării  certificatului  va  corespunde  cu  data  la  care  au  fost analizate  conturile  personale  ale solicitantului.  În  funcţie  de solicitarea  expusă în cerere, se va examina faptul existenţei restanţei la  data eliberării certificatului. În corespundere cu art. 129 pct. 13 al Titlului  V din Codul fiscal nr.407-XV din 26 iulie 2001, restanţa reprezintă suma pe care contribuabilul era obligat să o plătească la buget ca impozit, taxă, majorare de întîrziere (penalitate) şi/sau amendă, dar pe care  nu a plătit-o în termen. În scopul eliberării certificatului, se va lua în considerare restanţa aferentă tuturor plăţilor la buget,  administrate  de SCITL.
În cazul în care  solicitantul  nu  are restanţă, în  certificat  se subliniază textul de la lit.a).
În cazul în care solicitantul  are  restanţă,  în  certificat   se subliniază  textul  de  la  lit.b),  cu indicarea  în  cifre  a  mărimii restanţei  şi  descifrarea  ei (impozite, taxe, majorare  de  întîrziere (penalitate) şi/sau amendă).
52. Certificatul va fi emis în două exemplare: primul - pentru solicitant, al doilea - pentru a fi cusut în dosarul contribuabilului sau în alt dosar conform  nomenclatorului dosarelor lucrărilor  de secretariat  din  primărie.  La exemplarul cusut în dosar  se  va  anexa cererea  depusă de solicitant. Certificatele eliberate se vor înscrie în registrul de ieşire a corespondenţei al primăriei. Primul exemplar va fi eliberat solicitantului contra semnătură în registrul indicat. Numărul certificatului  eliberat  va  fi  cel  de  înscriere  a  acestuia  în registrul menţionat. Data certificatului este data eliberării lui.
V. Evidenţa încasărilor şi transferarea sumelor băneşti
53. Evidenţa  încasărilor zilnice şi predarea sumelor impozitelor şi taxelor primite se ţine în Registrul de evidenţă  a  încasărilor  impozitelor  şi  taxelor  locale şi de predare a  mijloacelor  băneşti  în buget, de modelul specificat în anexa nr.5 la prezenta Instrucţiune.
Pentru fiecare tip de  impozite şi taxe în  registru se atribuie numărul necesar de foi, cu indicarea plăţii respective.
54. Înscrierile încasărilor se efectuează în baza calculelor, conform copiilor chitanţelor de recepţionare a sumelor timp de o  zi.  Nu  se permite  înscrierea în registru a încasărilor pentru cîteva zile  într-o singură sumă.
Pentru fiecare tip de plată se calculează la început suma totală a încasărilor pe o zi, apoi, separat, suma încasărilor restanţelor din anii  precedenţi,  a  plăţilor pe anul curent şi a  penalităţilor.  După aceasta se verifică faptul  dacă numitele calcule au fost efectuate corect.
După verificarea  corectitudinii calculării, totalurile obţinute  se înscriu în registru.
55. După transferul mijloacelor băneşti în buget, în  baza copiei borderoului de însoţire,  în registrul sus-menţionat se  înscrie suma transferată, cu indicarea datei, numărului borderoului de  însoţire  şi numărului  chitanţei instituţiei prin intermediul căreia a fost efectuat transferul.
56. În ultima  zi a fiecărei luni, în baza înscrierilor  încasărilor zilnice,  în  registru  se face totalul  încasărilor  şi  transferurilor lunare  ale  mijloacelor  băneşti în buget şi totalul  cumulativ  de  la începutul anului. Concomitent, în registru se evidenţiază soldul de bani în casă.
57. Restituirea sumei plătite în plus şi a sumei care, conform legislaţiei fiscale, urmează a fi restituită contribuabilului se face în modul şi în termenele stabilite la Titlul V al Codului fiscal.
VI. Modul de predare a sumelor încasate în buget
58. Pînă la transferarea  în  buget,  mijloacele  băneşti   se păstrează în safeuri (neinflamabile) sau lăzi pentru bani.
59. SCITL care a încasat bani în numerar de la contribuabil este obligat  să  verse  la buget, în numele acestuia, în aceeaşi zi  sau în următoarea zi lucrătoare sumele încasate. Autorităţile administraţiei publice locale din satele şi comunele în care nu există instituţii financiare sau subdiviziuni ale acestora pot stabili pentru SCITL o altă periodicitate de vărsare la buget a sumelor încasate, dar nu mai rar de o dată pe săptămînă.
60. Pentru fiecare operaţiune de transferare a banilor în buget  se întocmesc  borderouri de însoţire de forma stabilită, separat  pentru fiecare impozit şi taxă, de modelul specificat în anexa nr.6 la prezenta Instrucţiune.
61. Borderourile  de însoţire trebuie să fie completate clar,  fără corectări,  ştersături,  în trei exemplare, cu pix şi prin indigo. După înscrierea  sumei predate, locurile libere în rîndul respectiv al borderoului de însoţire se completează cu inscripţia "Z".
62. Borderourile  de  însoţire  se numerotează pe  parcursul  anului, începînd cu numărul 1.
63. Borderourile  de însoţire se întocmesc în baza înscrierilor  din Registrul  de evidenţă a încasărilor impozitelor şi taxelor locale şi de predare  a  lor  în buget şi se semnează de primar (în lipsa  lui -  de persoana care îl înlocuieşte) şi de perceptorul fiscal.
64. La predarea  sumelor  încasate prin intermediul instituţiilor financiare  sau al oficiilor  poştale,  borderourile  de  însoţire  se întocmesc  în  trei  exemplare,  dintre care două  exemplare  se  predau împreună cu banii, iar al treilea rămîne la SCITL.
65. Drept document de justificare a predării  mijloacelor  băneşti serveşte chitanţa, care, împreună cu exemplarul trei al borderoului  de însoţire,  trebuie  să  se păstreze în dosarele SCITL  ca  document financiar.
VII. Modul de păstrare a documentelor de percepere
 şi transferare a mijloacelor băneşti
66. Toate documentele de percepere  şi transferare  a  mijloacelor băneşti  provenite  din  impozite şi taxe urmează a  fi  îndeplinite  cu acurateţe şi păstrate cu stricteţe.
67. Documentele privind  predarea  mijloacelor  băneşti  în  buget (copiile   borderourilor  de  însoţire,  chitanţele  instituţiilor  prin intermediul  cărora se efectuează transferul) separat pentru fiecare impozit şi taxă, precum şi chitanţierele neutilizate se păstrează în  safeuri (dulapuri neinflamabile).
68. Toate registrele de evidenţă a contribuabililor şi a obligaţiilor fiscale ale acestora, registrele de evidenţă a încasărilor şi de transferare a mijloacelor băneşti, copiile chitanţelor eliberate, precum şi  alte  documente  ce  ţin de administrarea fiscală  se  păstrează  în dulapuri încuiate.
69. Scindarea (descoaserea) seturilor de chitanţe nu se permite.
70. Registrele de evidenţă a contribuabililor şi a obligaţiilor fiscale ale acestora, registrele de evidenţă a încasărilor şi de transferare a mijloacelor  băneşti, precum şi alte registre utilizate în activitatea SCITL  trebuie să fie numerotate,  şnuruite, semnate de perceptor, primar şi şeful autorităţii fiscale şi confirmate prin aplicarea ştampilei cu stema Republicii Moldova.
71. Registrele conturilor personale îndeplinite, documentele pentru sumele calculate în plus sau anulate, încasarea şi restituirea plăţilor în plus, documentele privind transferarea mijloacelor băneşti, precum şi copiile  de pe chitanţele de recepţie a impozitelor şi taxelor locale se păstrează  pe  parcursul  a  5 ani, apoi se nimicesc  în  baza  actului, întocmit de comisia de experţi a primăriei, în modul stabilit de organul de arhivă respectiv.


                       

Anexa nr. 5
la Instrucţiunea privind modul de calculare, evidenţi şi achitare
a impozitelor şi taxelor locale administrate de serviciul
de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei
Registrul de evidenţă a încasărilor şi taxelor locale
şi de predare a mijloacelor băneşti în buget

Data оncasгrii mijloacelor bгne\xa7ti/Дата поступления денежных средств Sold/ Ос-та-ток Оncasat / Поступило Transferat la buget/ Перечислено в бюджет Sold/ Оста-ток
Total/ Всего(lei/леев) Inclusiv penalitate/В том числе пеня Data/Дата Suma/ Сумма(lei/леев) Numгrul borderoului de оnsoюire/ № сопрово- дительной ведомости Numгrul chianюei / Номер квитанции