HGA970/2003
ID intern unic:  293933
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 970
din  07.08.2003
cu privire la Departamentul Migraţiune
Publicat : 12.09.2003 în Monitorul Oficial Nr. 196-199     art Nr : 1117
Abrogată prin HG561 din 10.06.05, MO83-85/17.06.05 art.613

MODIFICAT
HG557 din 26.05.04, MO88-90/04.06.04 art.714

În conformitate cu prevederile Legii nr. 1518-XV din 6 decembrie 2002 cu privire la migraţiune (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.1-2, art.2) şi Legii nr. 147-XV din 27 martie 2003 pentru completarea articolului 24 din Legea cu privire la Guvern nr. 64-XII din 31 mai 1990 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr. 67-69, art.297), Guvernul Republicii Moldova  HOTĂRĂŞTE:
1. Se reorganizează Serviciul de Stat Migraţiune în Departamentul Migraţiune al Republicii Moldova.
2. Se stabileşte personalul scriptic al aparatului central al Departamentului Migraţiune în număr de 46 unităţi, cu un fond respectiv de remunerare a muncii, conform legislaţiei.
3. Se aprobă:
Regulamentul Departamentului Migraţiune, conform anexei nr. 1;
Structura aparatului central al Departamentului Migraţiune, conform  anexei nr. 2;
Lista hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova care se abrogă, conform anexei nr. 3.
4. Se permite Departamentului Migraţiune să aibă doi vicedirectori generali. Directorul general şi vicedirectorii sînt numiţi în funcţie şi eliberaţi din funcţia deţinută de către Guvern.
      [Pct.4 modificat prin HG557/26.05.04,MO88-90/04.06.04 art.714]
5. Se permite Departamentului Migraţiune să instituie un colegiu din 7 persoane, a cărui componenţă nominală se aprobă de Guvern.
6. Ministerul Justiţiei, în termen de 15 zile, va transmite în administrarea Departamentului Migraţiune:
funcţiile şi personalul de 18 unităţi ale direcţiei principale pentru refugiaţi pe lîngă Ministerul Justiţiei;
activele şi pasivele care se află în gestiunea direcţiei principale pentru refugiaţi.
7. Se stabileşte că direcţia principală pentru refugiaţi este unitate subordonată Departamentului Migraţiune.
8. Ministerul Afacerilor Externe, în termen de o lună, va  transmite Departamentului Migraţiune exercitarea funcţiilor de eliberare a invitaţiilor pentru cetăţenii străini şi apatrizi, la solicitarea persoanelor juridice.
9. Departamentul Tehnologii Informaţionale va transmite Departamentului Migraţiune:
exercitarea funcţiilor de eliberare a invitaţiilor pentru cetăţenii străini şi apatrizi, eliberate la solicitarea persoanelor fizice;
exercitarea funcţiilor de prelungire a vizelor de intrare şi eliberare a vizelor de ieşire, prelungirea termenului de şedere, stabilirea cu traiul permanent sau temporar pentru cetăţenii străini şi apatrizi.
Departamentul Migraţiune, pînă la transmiterea funcţiilor, va elabora sistemul nou informaţional automatizat, va asigura evidenţa unică a cetăţenilor străini şi apatrizilor în conformitate cu Legea cu privire la migraţiune nr.1518-XV din 6 decembrie 2002, Concepţia sistemului informaţional automatizat "Registrul de stat al populaţiei" şi Regulamentul cu privire la Registrul de stat al populaţiei, aprobate prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.333 din 18 martie 2002 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.43-45, art.409).
10. Finanţarea Departamentului Migraţiune se va efectua în limita surselor financiare alocate şi din contul mijloacelor extrabugetare. Salarizarea personalului scriptic al aparatului central se va efectua din bugetul de stat.
11. Departamentul Migraţiune va prezenta, în termen de o lună, Ministerului Finanţelor spre aprobare devizul de cheltuieli pentru anul 2003.
12. Cancelaria de Stat va asigura Departamentul Migraţiune cu spaţiu pentru desfăşurarea activităţii.

Prim-ministru
al Republicii Moldova                                        Vasile TARLEV
Contrasemnată:
Ministrul finanţelor                                            Zinaida Grecianîi
Ministrul justiţiei                                                Vasile Dolghieru
Ministrul afacerilor interne                               Gheorghe Papuc
Ministrul afacerilor externe                               Nicolae Dudău

Chişinău, 7 august 2003.
Nr. 970.
  Anexa nr. 1
la Hotărîrea Guvernului
Republicii  Moldova nr.970
din 7 august 2003
REGULAMENTUL
Departamentului  Migraţiune
I. Principii generale
1. Departamentul Migraţiune (în continuare - Departamentul) este un organ al administraţiei publice centrale abilitat să promoveze o politică de stat unică în domeniul migraţiunii, inclusiv problemele refugiaţilor şi ale persoanelor care solicită azil politic.
2. Departamentul este persoană juridică, dispune de sigiliu cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa în limba moldovenească, precum şi de conturi trezoreriale.
3. Departamentul Migraţiune îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, alte acte legislative şi normative ale Republicii Moldova, tratatele   internaţionale la care Republica Moldova  este parte şi cu prevederile prezentului Regulament.
4. Departamentul îşi desfăşoară activitatea fiind finanţat din bugetul de stat şi din mijloace extrabugetare obţinute de la prestarea serviciilor.
5. Efectivul-limită şi structura Departamentului se aprobă de către Guvern.
II. Atribuţiile de bază ale Departamentului
6. Departamentul are următoarele atribuţii de bază:
De ordin general:
- promovează politica de stat unică în domeniul migraţiunii;
- înaintează propuneri privind direcţiile prioritare ale politicii migraţionale a statului şi coordonează activitatea autorităţilor administraţiei publice în vederea realizării acestei politici, în limitele competenţei sale;
- propune strategii de dezvoltare şi soluţii de reformă în domeniul migraţiunii, în conformitate cu prevederile Concepţiei politicii migraţionale a Republicii Moldova şi Legii cu privire la migraţiune;
- contribuie la armonizarea legislaţiei naţionale în domeniul migraţiunii cu instrumente juridice internaţionale;
- supraveghează şi ţine sub control respectarea legislaţiei în domeniul migraţiunii în condiţiile Legii cu privire la migraţiune;
- creează şi deţine sistemul automatizat departamental din bazele de date privind toate categoriile de migranţi;
- monitorizează, cu participarea autorităţilor  de resort,  sistemul de evidenţă şi control al cetăţenilor străini şi apatrizilor sosiţi în Republica Moldova şi a cetăţenilor Republicii Moldova care pleacă peste hotare;
- asigură acumularea, păstrarea, prelucrarea, difuzarea şi schimbul de informaţii referitoare la procesele migraţionale pe plan intern şi extern;
- propune politici guvernamentale în domeniul migraţiunii, refugiului şi azilului;
- elaborează strategii de dezvoltare pe termen lung în domeniul migraţiunii, prevenirii migraţiei ilegale şi a traficului ilicit de fiinţe umane;
- prognozează şi gestionează fluxurile migratorii;
- organizează elaborarea propunerilor privind formarea bugetului de stat pentru finanţarea şi întreţinerea Departamentului Migraţiune, precum şi a instituţiilor din subordine;
- emite, în cazurile necesare, în colaborare cu alte ministere, departamente, servicii şi inspectorate de stat acte normative comune;
- în conformitate cu prevederile prezentului Regulament  şi în scopul executării legislaţiei în vigoare, emite în limitele competenţei sale, acte, norme, instrucţiuni metodice şi dispoziţii executorii pentru toate ministerele, departamentele, autorităţile  administraţiei publice locale, precum şi pentru toate întreprinderile, organizaţiile, instituţiile din Moldova şi controlează îndeplinirea acestora;
- ţine banca de date privind fluxurile migraţionale.
Imigrarea:
- elaborează proiectul de hotărîre a Guvernului privind stabilirea cotei anuale de imigrare;
- eliberează, la cererea persoanelor fizice şi juridice, invitaţii pentru cetăţenii străini şi apatrizi;
- acordă statut de imigrant sau de repatriat;
- eliberează adeverinţe de imigrant, permise de  muncă, confirmări de repatriere şi de vînzare-cumpărare a imobilelor de către cetăţenii străini şi apatrizi;
- prelungeşte termenul de şedere, adeverinţa de imigrant, permisul de muncă;
- prelungeşte termenul de valabilitate a vizelor, cu excepţia celor diplomatice şi de serviciu, eliberate persoanelor indicate  în punctele 25 şi 27 din anexa nr.2 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.376 din 6 iunie 1995 "Cu privire la măsurile suplimentare de realizare a Sistemului naţional de paşapoarte", eliberează vizele de ieşire;
- ia decizii privind stabilirea cu traiul permanent sau temporar pe teritoriul Republicii Moldova a cetăţenilor străini şi apatrizilor;
- transmite în Registrul de stat al populaţiei informaţia iniţială despre cetăţenii străini şi apatrizi, cu actualizarea ulterioară a acesteia;
- efectuează controlul legalităţii angajării în cîmpul muncii în teritoriul Moldovei a cetăţenilor străini şi apatrizilor;
- participă la controlul respectării de către cetăţenii străini şi apatrizi a regimului de şedere în Republica Moldova.
Solicitarea de azil şi refugiu:
- elaborează proiecte de regulamente, instrucţii şi alte acte normative cu privire la reglementarea problemelor solicitanţilor de azil şi ale refugiaţilor;
- colaborează cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale în domeniul ce ţine de respectarea drepturilor solicitanţilor de azil şi ale refugiaţilor;
- colaborează în problemele solicitanţilor de azil şi ale refugiaţilor cu organismele internaţionale specializate şi Înaltul Comisariat al Naţiunilor Unite  pentru  Refugiaţi;
- elaborează proiecte de documente şi formulare necesare pentru examinarea dosarelor solicitanţilor de azil;
- acordă statutul de refugiat, prezintă decizia de eliberare a documentelor de identitate pentru refugiaţi;
- contribuie la protecţia drepturilor solicitanţilor de azil şi refugiaţilor pe teritoriul Moldovei.
Emigrare:
- elaborează şi negociază proiecte de tratate internaţionale în domeniu în modul stabilit de legislaţie;
- iniţiază şi negociază din împuternicirea Guvernului convenţii, acorduri şi alte angajamente internaţionale, interguvernamentale;
- înregistrează, în modul stabilit, contractele individuale de muncă ale cetăţenilor Republicii Moldova angajaţi peste hotare;
- informează potenţialii emigranţi referitor la regulile de intrare şi de  şedere în statul angajator referitor la activitatea de muncă şi la  condiţiile de trai  în acest stat;
- participă la controlul activităţii legate de plasarea în cîmpul muncii peste hotare a cetăţenilor Republicii Moldova;
- participă la elaborarea propunerilor privind implementarea programelor de adaptare a migranţilor în societare.
Relaţii internaţionale:
- participă la elaborarea instrumentelor juridice internaţionale în domeniul migraţiei în cadrul organizaţiilor internaţionale la care Republica Moldova este parte;
- reprezintă, în modul stabilit, Guvernul în raportuile  cu organismele internaţionale, care activează în domeniul migraţiunii, stabileşte cadrul colaborării multilaterale în domeniu;
- cooperează cu organismele internaţionale şi reprezentanţele acestora, precum şi cu organele similare din alte state în vederea soluţionării problemelor în domeniul migraţiunii;
- conlucrează cu organizaţiile internaţionale şi regionale privind contracararea migraţiunii ilegale şi a traficului de fiinţe umane;
- participă ca reprezentant al Guvernului la lucrările organizaţiilor internaţionale ale Organizaţiei Internaţionale pentru Migraţiune, Înaltul Comisariat al Naţiunilor Unite pentru Refugiaţi, la reuniunile Comitetului de Miniştri al Consiliului Europei şi la alte foruri internaţionale, care pun în dezbatere problemele migraţiunii.
III. Drepturile Departamentului
7. Departamentul este în drept:
- să aplice legislaţia cu privire la migraţiune;
- să exercite controlul asupra respectării de către persoanele fizice şi juridice a legislaţiei în domeniul ce ţine de competenţa sa;
- să antreneze autorităţile administraţiei publice centrale de specialitate şi cele locale, precum şi întreprinderile, organizaţiile şi instituţiile situate în Republica Moldova la examinarea şi soluţionarea problemelor ce ţin de competenţa Departamentului şi să solicite informaţia şi documentele necesare pentru îndeplinirea funcţiilor atribuite;
- să ia decizii privind eliberarea sau anularea adeverinţelor de imigrant şi permiselor de muncă, de prelungire sau eliberare a duplicatelor acestora;
- să înainteze Guvernului, după necesitate, propuneri privind modificarea structurii sau crearea subdiviziunilor teritoriale în domeniul reglementării proceselor de migraţiune, refugiu şi solicitării de azil;
- să prezinte Guvernului propuneri privind perfecţionarea legislaţiei în vigoare în domeniu;
- să ceară persoanelor fizice şi juridice, prezentarea documentelor pentru controlul respectării legislaţiei în domeniu;
- să obţină de la toate persoanele fizice şi juridice implicate în activitate în domeniu, informaţia şi explicaţiile necesare pentru exercitarea funcţiilor de control;
- să ceară explicaţii în scris pentru fiecare caz de încălcare a legislaţiei în domeniu de către persoanele fizice şi juridice;
- să examineze materialele (dosarele) despre încălcarea legislaţiei cu privire la migraţiune şi să ia decizii conforme prevederilor legislaţiei în vigoare;
- să adreseze în organele de resort cereri pentru aplicarea sancţiunilor administrative persoanelor care au încălcat legislaţia cu privire la migraţiune;
- Departamentul, la solicitare, va prezenta organelor de stat informaţia ce ţine de domeniul migraţiunii.
- să presteze servicii contra plată în modul stabilit.
IV. Organele de conducere şi împuternicirile lor
8. Departamentul Migraţiune este condus de un director general, numit în funcţie şi eliberat din funcţie de către Guvern.
Directorul general are doi vicedirectori numiţi în funcţie şi eliberaţi din funcţia deţinută de către Guvern, la propunerea directorului general.
9. Directorul general:
organizează activitatea Departamentului şi poartă răspundere personală pentru realizarea sarcinilor încredinţate;
asigură executarea legilor, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor Parlamentului, hotărîrilor, ordonanţelor şi dispoziţiilor Guvernului, precum şi îndeplinirea sarcinilor şi funcţiilor ce decurg din prevederile prezentului Regulament şi din alte acte normative;
aprobă atribuţiile de serviciu ale vicedirectorilor, şefilor de direcţii şi secţii, precum şi personalului acestora, cu excepţia personalului direcţiei principale pentru refugiaţi;
aprobă Regulamentul direcţiei principale pentru refugiaţi, numeşte şi eliberează directorul unităţii, vicedirectorul şi contabilul şef;
angajează şi concediază personalul Departamentului, aplică sancţiuni disciplinare, stimulează personalul şi soluţionează problemele ce ţin de mişcarea de personal al Departamentului (cu excepţia vicedirectorilor);
emite ordine, decizii, dispoziţii şi controlează executarea lor;
conduce activitatea Consiliului colegial al Departamentului;
propune spre aprobare Guvernului componenţa nominală a Consiliului colegial al Departamentului;
asigură utilizarea eficientă a mijloacelor financiare de care dispune Departamentul şi poartă responsabilitate personală pentru utilizare, conform destinaţiei alocaţiilor financiare;
îndeplineşte şi alte funcţii stabilite de legislaţie.
În lipsa directorului general, funcţiile acestuia le exercită unul din vicedirectorii generali numit prin ordinul directorului general.
10. Vicedirectorii generali se subordonează nemijlocit directorului general şi organizează activitatea Departamentului în limitele împuternicirilor ce le-au fost atribuite.
11. În cadrul Departamentului se instituie un Consiliu colegial din 7 persoane, componenţa căruia se aprobă de Guvern, la propunerea directorului general.
Directorul general şi vicedirectorii generali fac parte din oficiu în consiliul colegial.
[Pct.8-11 modificate  prin  HG557/26.05.04,MO88-90/04.06.04 art.714]
12. Consiliul colegial examinează în şedinţele sale chestiunile ce ţin de activitatea Departamentului.
13. În activitatea sa Consiliul colegial se călăuzeşte de Regulamentul său, aprobat prin ordinul directorului general.
14. Deciziile consiliului colegial devin executorii după confirmarea lor prin ordinul directorului general al Departamentului.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr. 970
din 7 august 2003
STRUCTURA
aparatului central al Departamentului Migraţiune
Conducerea Departamentului
Direcţia principală imigrare şi repatriere
Direcţia principală migraţie de muncă şi relaţii externe  
Direcţia principală juridică şi Inspectoratul de Stat
Direcţia administrativ-financiară, logistică şi informaţii
         Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova  nr.970
din7 august 2003


LISTA
hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova care se abrogă
1. Subpunctele 34), 35), 36) şi 37) din punctul 8 al Regulamentului Ministerului Justiţiei, aprobate prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 129 din 15 februarie 2000 "Cu privire la Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr. 19-20, art.210), cu modificările ulterioare.
2.  Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 761 din 2 august 2001 "Cu privire la transmiterea Direcţiei principale coordonare şi monitorizare a problemelor solicitanţilor de azil şi ale refugiaţilor din subordinea Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale în subordinea Ministerului Justiţiei" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr. 94-96, art.809).
3. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 872 din 21 august 2001"Cu privire la crearea Serviciului de Stat Migraţiune" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001,  nr. 104-105, art.919).
4. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 1262 din 16 noiembrie 2001 "Cu privire la aprobarea Structurii şi Regulamentului Serviciului de Stat Migraţiune" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr. 141-143, art.1313).