HCC1/2000
ID intern unic:  291693
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
HOTĂRÎRE Nr. 1
din  11.01.2000
cu privire la controlul constituţionalităţii unor prevederi
din Decretul Preşedintelui Republicii Moldova nr.930-II din 22 martie
1999* şi a unor prevederi din Codul electoral în redacţia Legii
nr.480-XIV din 2 iulie 1999**
Publicat : 20.01.2000 în Monitorul Oficial Nr. 008
_________________
    * M.O., 1999, nr.27-28, art.128.
    ** M.O., 1999, nr.87-89, art.427.
    În numele Republicii Moldova,
    Curtea Constituţională în componenţa:
    Pavel BARBALAT            - preşedinte
    Nicolae CHISEEV             - judecător
    Mihai COTOROBAI           - judecător
    Constantin LOZOVANU       - judecător-raportor
    Gheorghe SUSARENCO        - judecător-raportor
    Ion VASILATI                - judecător-raportor
    cu participarea  grefierului  Aliona Balaban, Mihai Petrachi,  şeful cabinetului    Preşedintelui    Republicii   Moldova,    consilier    al Preşedintelui,  reprezentantul Preşedintelui Republicii Moldova, autorul sesizării,  deputatului în Parlament Victor Cecan, preşedintele Comisiei pentru  control  şi  petiţii,  autorul  sesizării,  Ion  Creangă,  şeful sectorului  relaţii  cu  autorităţile  publice în  Direcţia  juridică  a Parlamentului,  reprezentantul  permanent  al  Parlamentului  la  Curtea Constituţională,  călăuzindu-se  de  art.  135 alin.  (1)  lit.  a)  din Constituţie,  art.  4 alin. (1) lit. a) din Legea cu privire  la  Curtea Constituţională,  a examinat în şedinţa plenară publică din 23 decembrie 1999 şi 11 ianuarie 2000 dosarul privind controlul  constituţionalităţii unor  prevederi din Decretul Preşedintelui Republicii Moldova nr. 930-II din  22  martie  1999 "Privind  desfăşurarea  referendumului  republican consultativ  în problema schimbării sistemului de guvernare în Republica Moldova", art. 150 alin. (3) din Codul electoral, adoptat prin Legea nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997, şi a Legii nr. 480-XIV din 2 iulie 1999 "Pentru modificarea şi completarea Codului electoral".
    Temei pentru  examinarea dosarului au servit sesizările  deputatului în Parlament Victor Cecan şi Preşedintelui Republicii Moldova, depuse în conformitate   cu  art.  24  şi  25  din  Legea  cu  privire  la  Curtea Constituţională şi art. 38 şi 39 din Codul jurisdicţiei constituţionale.
    Dat fiind faptul  că ambele sesizări vizează unul şi acelaşi obiect, prin decizia Curţii Constituţionale din 28 octombrie 1999 sesizările  au fost  acceptate spre examinare în fond, conexate într-un singur dosar şi înscrise în ordinea de zi.
    În procesul examinării  preliminare a sesizărilor au fost solicitate puncte   de  vedere  Parlamentului,  Preşedintelui  Republicii  Moldova, Guvernului, Ministerului Justiţiei şi Comisiei Electorale Centrale.
    Examinînd materialele       dosarului,      audiind       informaţia judecătorilor-raportori şi argumentele expuse de participanţii la proces,
    Curtea Constituţională
a  c o n s t a t a t :
    1. La 22 martie 1999 Preşedintele Republicii Moldova a emis Decretul nr.  930-II "Privind desfăşurarea referendumului republican  consultativ în  problema  schimbării sistemului de guvernare în Republica  Moldova", prin  care  a  fost  fixat  pentru data  de  23  mai  1999  referendumul republican consultativ în problema schimbării sistemului de guvernare în Republica Moldova (art. 1 din Decret).
    În opinia deputatului V. Cecan, Decretul şefului statului contravine art.  66 lit. b), art. 72 alin. (3) lit. b) şi art. 75 din  Constituţie, care   prevăd  că  numai  Parlamentul  declară  referendumuri  şi  numai Parlamentul,   prin   lege   organică,  reglementează   organizarea   şi desfăşurarea  referendumului.  Autorul menţionează că  decretul  conţine elemente  de  organizare  şi desfăşurare a referendumului,  iar  aceasta excede   competenţelor  constituţionale  ale  Preşedintelui   Republicii Moldova.
    Deputatul Victor   Cecan  a  solicitat  Curţii  Constituţionale   şi controlul  constituţionalităţii  art.150 alin.(3) din  Codul  electoral, potrivit  căruia  "în hotărîrea sau decretul cu privire la  desfăşurarea referendumului  republican  se indică data desfăşurării  lui,  denumirea proiectului  de  lege  sau  de  hotărîre,  preconizate  a  fi  adoptate, expunîndu-se  textul  acestora  şi/sau  conţinutul  întrebărilor  supuse referendumului".
    Autorul sesizării   consideră  că  prin  această  normă  se   extind neîntemeiat  atribuţiile  Preşedintelui  Republicii  Moldova,  el  fiind abilitat astfel nu numai de a iniţia referendumuri republicane, ci şi de a  emite  decrete despre desfăşurarea lor, ceea ce, în opinia sa, nu  se încadrează în normele constituţionale.
    2. Preşedintele  Republicii Moldova a sesizat Curtea Constituţională asupra neconstituţionalităţii Legii nr. 480-XIV "Privind modificarea  şi completarea Codului electoral", adoptată de Parlament la 2 iulie 1999.
    În opinia autorului  sesizării, prin operarea prin Legea nr. 480-XIV a  unor modificări în Codul electoral, Parlamentul a încălcat un şir  de prevederi   din  Constituţie,  restrîngînd  astfel  dreptul  subiecţilor abilitaţi, şi chiar al cetăţenilor, de a iniţia referendumuri, în cadrul cărora  poporul  ar putea să-şi exprime voinţa în deplină cunoştinţă  de cauză în probleme de interes naţional, şi anume:
    - pct. 2, prin  care a fost modificat art. 47 din Codul electoral şi prin  care a fost instituită interdicţia pentru serviciile de presă  ale Parlamentului,  Preşedinţiei şi Guvernului de a folosi timpii de  antenă în  scopul agitaţiei electorale pe parcursul campaniei electorale ori în scopul  agitaţiei  pentru sau contra propunerii  supuse   referendumului, restrînge dreptul constituţional al cetăţenilor de a avea acces la orice informaţie  de  interes  public,  stipulat  în art.  34  alin.  (1)  din Constituţie,  şi împiedică autorităţile publice să-şi realizeze în  bune condiţii  obligaţia  de  a informa corect  cetăţenii  asupra  treburilor publice  şi asupra problemelor de interes personal, prevăzută în art. 34 alin. (2) din Constituţie;
    - pct. 4, prin  care a fost completat art. 86 din Codul electoral şi care  a  stabilit  că  se consideră alese toate  persoanele  incluse  în listele  concurenţilor  electorali,  a  legiferat  de  fapt  că  organul legislativ  este  compus  din  101 deputaţi şi  un  număr  indefinit  de deputaţi-supleanţi,   fapt   ce  contravine  art.  60  alin.   (2)   din Constituţie.   În  opinia  autorului  sesizării,  neconstituţionalitatea prevederilor pct. 4 atrage după sine neconstituţionalitatea prevederilor pct.  3  şi  pct.  5  alin. (1), a  sintagmei  "şi  listele  deputaţilor supleanţi"  din  pct. 6 alin. (2) şi a sintagmei "deputatului  supleant" din pct. 6 alin. (3) din aceeaşi lege;
    - pct. 8, ce  completează  art. 145 alin. (2) din  Codul  electoral, conform  căruia referendumul republican nu poate avea loc, de  asemenea, cu 120 de zile înainte şi cu 120 de zile după ziua efectuării alegerilor parlamentare  prezidenţiale  şi  locale  generale,  precum  şi  în  ziua desfăşurării  lor, sau a altui referendum republican, deoarece astfel se lezează  dreptul  subiecţilor abilitaţi prin Constituţie sau lege  de  a iniţia  referendumuri şi, prin urmare, se încalcă art. 66 lit. b),  art. 75 şi art. 88 lit. f) din Constituţie;
    - pct. 9 alin.  1  şi alin. 2 şi pct. 10, prin care  se  completează art.  150 şi, respectiv, art. 151 din Codul electoral, deoarece, în urma operării  modificărilor  în art. 150 alin. (1) lit. b) şi c)  din  Codul electoral,  Parlamentul  ar putea adopta o hotărîre despre  soluţionarea problemelor  preconizate  a  fi supuse  referendumului  fără   fectuarea ulterioară  a  acestuia.  Mai  mult ca atît,  Parlamentul,  de  fapt,  a îngrădit  dreptul Preşedintelui ţării de a stabili de sine stătător data efectuării  referendumului, decît dacă el este consultativ. Or,  operînd aceste modificări, Parlamentul a încălcat art. 6 din Constituţie;
    - pct. 15, prin  care  se completează art. 171 din Codul  electoral. Obligînd  Comisia Electorală Centrală să declare nevalabil  referendumul republican,  dacă  la  el  au participat mai puţin de  3/5  din  numărul persoanelor   înscrise  în  listele  electorale,  se  ignorează   voinţa majorităţii  absolute  a cetăţenilor, astfel  încălcîndu-se  principiile prevăzute în art. 75 alin. (2) din Constituţie.
    3. Pentru examinarea  obiectului sesizărilor, Curtea Constituţională consideră necesar să opereze cu următoarele prevederi din Constituţie:
    - art. 1 alin. (1) şi (3), care stipulează că Republica Moldova este un stat suveran şi independent, unitar şi indivizibil, un stat de drept, democratic,  în  care demnitatea omului, drepturile şi libertăţile  lui, libera  dezvoltare  a  personalităţii umane,  dreptatea  şi  pluralismul politic reprezintă valori supreme şi sînt garantate;
    - art. 2, care   stipulează  că  suveranitatea  naţională   aparţine poporului  Republicii  Moldova,  care o exercită în mod direct  şi  prin organele sale reprezentative, în formele stabilite de Constituţie;
    - art. 6, care   stabileşte   că   în  Republica   Moldova   puterea legislativă, executivă şi judecătorească sînt separate şi colaborează în exercitarea   prerogativelor   ce   le  revin,   potrivit   prevederilor Constituţiei;
    - art. 34, potrivit  căruia  dreptul  persoanei de a avea  acces  la orice   informaţie   de  interes  public  nu  poate  fi  îngrădit,   iar autorităţile  publice  sînt  obligate să asigure  informarea  corectă  a cetăţenilor  asupra  treburilor publice, în acelaşi timp, mijloacele  de informare în masă fiind obligate să asigure informarea corectă a opiniei publice;
    - art. 60, conform  căruia  Parlamentul este  organul  reprezentativ suprem al poporului Republicii Moldova şi unica autoritate legislativă a statului şi este compus din 101 deputaţi;
    - art. 66 lit.  a)  şi b), care stipulează că adoptarea  legilor  şi declararea referendumurilor sînt atribuţii de bază ale Parlamentului;
    - art. 75, în   baza   căruia  cele  mai  importante  probleme   ale societăţii  şi  ale statului sînt supuse referendumului, iar  hotărîrile adoptate  potrivit  rezultatelor  referendumului  republican  au  putere juridică supremă;
    - art. 88 lit. f), care statuează că Preşedintele Republicii Moldova poate  cere  poporului  să-şi exprime, prin  referendum,  voinţa  asupra problemelor de interes naţional.
    4. Prin Hotărîrea nr. 57 din 3 noiembrie 1999 "Privind interpretarea art.  75,  art.  141  alin. (2) şi art.  143  din  Constituţie"*  Curtea Constituţională a stabilit că referendumul poate privi fie un proiect de lege,  atunci cînd este declarat de către Parlament în baza art. 66 lit. b)  din Constituţie, fie o problemă de interes naţional, pentru care  se cere  exprimarea  opiniei  alegătorilor,  atunci cînd  este  iniţiat  de Preşedintele  Republicii Moldova, în baza atribuţiilor sale prevăzute de art. 88 lit. f) din Constituţie.
______________
    * M.O., 1999, nr. 124-125, art. 68.
    Curtea Constituţională   a  menţionat  că  legiuitorul  constituant, acordînd   Preşedintelui  Republicii  Moldova,  potrivit  art.  88   din Constituţie, dreptul de a cere poporului să-şi exprime, prin referendum, voinţa  asupra problemelor de interes naţional, a prevăzut posibilitatea ca Preşedintele să se adreseze alegătorilor doar pentru probleme majore, cu care ar putea fi confruntată naţiunea la un anumit moment.
    Din aceste interpretări  ale  Constituţiei rezultă  că  Preşedintele Republicii  Moldova  este  în  drept să iniţieze  de  sine  stătător  un referendum,  prin  care  să  consulte poporul  în  probleme  de  interes naţional.
    Potrivit art. 1 din Decretul Preşedintelui Republicii Moldova, supus  controlului constituţionalităţii, referendumul republican consultativ în problema  schimbării sistemului de guvernare în Republica Moldova a fost fixat pentru data de 23 mai 1999.
    Prin Hotărîrea  nr. 32 din 15 iunie 1999 "Cu privire la  confirmarea rezultatelor  referendumului  republican consultativ" din 23  mai  1999* Curtea  Constituţională  a constatat că referendumul a avut loc la  data fixată - 23 mai 1999.
______________
    * M.O., 1999, nr. 67-69, art. 43.
    Din materialele  dosarului  rezultă că sesizarea deputatului  Victor Cecan  privind  această  problemă a fost înregistrată  la  Secretariatul Curţii  Constituţionale  la 24 mai 1999, adică  după  data  desfăşurării referendumului    republican.    În   legătură   cu   aceasta,    Curtea Constituţională   observă   că  odată  cu  atingerea  scopului   propus, desfăşurarea    referendumului   consultativ,   Decretul   Preşedintelui Republicii Moldova nr.930-II din 22 martie 1999 şi-a pierdut validitatea juridică.
    Potrivit art.  135 alin. (1) din Constituţie, Curtea Constituţională exercită  controlul  constituţionalităţii şi se pronunţă în  fond  numai asupra actelor normative aflate în vigoare la data examinării cauzei.
    Avînd în vedere  că  Decretul Preşedintelui Republicii  Moldova  nr. 930-II  din 22 martie 1999 a încetat să mai producă efecte juridice atît la data sesizării Curţii - 24 mai 1999, cît şi la data examinării cauzei -  11.01.2000, Curtea Constituţională consideră necesar a sista procesul pentru controlul constituţionalităţii acestui decret.
    5. În Hotărîrea  sa  nr.57  din  3 noiembrie  1999  "Cu  privire  la interpretarea art. 75, 141 alin. (2) şi art. 143 din Constituţie" Curtea Constituţională  a constatat că Preşedintele Republicii Moldova poate să se  adreseze  către alegători să-şi exprime prin referendum voinţa  doar pentru  probleme majore, cu care ar putea fi confruntată naţiunea la  un anumit  moment, dar nu şi pentru aprobarea sau respingerea unei legi  de modificare a Constituţiei.
    Pornind de la faptul că, potrivit art. 60 alin. (1), art. 66 lit. a) şi  art. 72 alin. (1) din Constituţie, Parlamentul este unica autoritate legislativă  a  statului,  o  atribuţie de bază a  căruia  o  constituie adoptarea  legilor,  care pot fi constituţionale, organice şi  ordinare, Curtea   relevă  că  Preşedintele  Republicii  Moldova  nu  poate  ocoli  procedura  parlamentară  de  organizare  a  unui  referendum  republican constituţional sau legislativ.
    Argumentele deputatului  Victor  Cecan,  potrivit  cărora  art.  150 alin.(3) din Codul electoral contravine integral Constituţiei, nu pot fi reţinute,   deoarece   dispoziţiile  acestuia   corespund   atribuţiilor Parlamentului, prevăzute de Legea Supremă a ţării.
    6. Prin pct.  2  din  Legea nr. 480-XIV se introduce în art. 47  din Codul  electoral un alineat nou - alineatul (3) - cu următorul conţinut: "Pe  parcursul campaniei electorale, precum şi pe parcursul desfăşurării referendumului  timpii  de  antenă  acordaţi serviciilor  de  presă  ale Parlamentului,  Preşedinţiei şi Guvernului nu pot fi folosiţi în  scopul agitaţiei   electorale  ori  în  scopul  agitaţiei  pentru  sau   contra propunerii supuse referendumului".
    Argumentele şefului statului Petru Lucinschi, potrivit cărora aceste prevederi  îngrădesc dreptul cetăţenilor de a avea acces la  informaţie, nu pot fi reţinute din următoarele considerente.
    Conţinutul dreptului    la    informaţie   este   complex.    Textul constituţional  -  art.  34  - garantează  accesul  persoanei  la  orice informaţie  de interes public, care cuprinde: dreptul persoanei de a  fi informată  prompt,  corect şi clar asupra măsurilor preconizate  şi  mai ales  asupra  măsurilor luate de autorităţile publice; accesul liber  la sursele  de  informare publică; posibilitatea persoanei de a  recepţiona direct  şi  în bune condiţii emisiunile radio şi  televizate;  obligaţia autorităţilor  publice  de  a  crea  condiţiile  materiale  şi  juridice necesare pentru difuzarea liberă şi amplă a informaţiei de orice natură.
    Garantînd dreptul   la   informaţie,  Constituţia   pune   obligaţii corelative  în  sarcina  autorităţilor  publice:  de  a  informa  corect cetăţenii  asupra problemelor de ordin public, dar şi de ordin personal; de  a  asigura  prin  serviciile  publice dreptul  la  timp  de  antenă. Definirile  şi  detalierile făcute de către legiuitor  prin  prevederile art.  47  alin.(3) din Codul electoral nu aduc atingere  nici  dreptului persoanei  de  a  avea  acces  la  informaţie  şi  nici  obligativităţii autorităţiilor publice de a asigura informarea corectă a cetăţenilor.
    7. Prin pct.4  din  Legea nr. 480-XIV art. 86 din Codul electoral  a fost  completat  cu  un  alineat  nou - alineatul  (2)  -  cu  următorul conţinut:  "Se  consideră  alese  toate persoanele  incluse  în  listele concurenţilor  electorali,  precum şi candidaţii independenţi,  care  au obţinut numărul de voturi stabilit în alin.(1)".
    În opinia şefului  statului,  atît  aceste prevederi,  cît  şi  cele cuprinse în pct.3, pct.5 alin.1, pct.6 alin.(2) şi (3) din aceeaşi lege, prin  care  s-au operat modificări în art.62 alin.(3), art.88 şi  art.89 din Codul electoral introducîndu-se   noţiunea  de  "deputat  supleant", contravin art.60 din Constituţie.
    Curtea Constituţională observă că noţiunea de "deputat supleant", în contextul  Legii nr. 480-XIV, trezeşte dubii în mod justificat, deoarece Constituţia  nu  prevede  pentru astfel de situaţie  decît  noţiunea  de "deputat"   (art.60   alin.(2)  din  Constituţie).  Or,   deputat   este considerată  persoana aleasă pentru a face parte, pe o anumită perioadă, dintr-un  organ reprezentativ al statului. Despre un "deputat  supleant" nu  se  poate  spune  în  nici un caz că  el  este  ales  într-un  organ reprezentativ,  deoarece  el poate obţine calitatea de deputat  doar  în viitor,  în eventualitatea în care un mandat de deputat aparţinînd  unei organizaţii  social-politice sau bloc electoral din care face parte este declarat vacant.
    Prin urmare,  art.86 alin.(2) din Codul electoral în redacţia  Legii nr.480-XIV   este  neconstituţional,  întrucît  Constituţia   Republicii Moldova prevede că Parlamentul este compus din 101 deputaţi.     8. Curtea nu   poate  reţine  argumentul  Preşedintelui   Republicii Moldova,  potrivit  căruia  prin pct.8 din Legea nr.480-XIV,  prin  care art.145  alin.(2)  din  Codul electoral a fost modificat  în  sensul  că referendumul   republican  nu  poate  avea  loc  în  ziua   desfăşurării alegerilor  parlamentare,  prezidenţiale şi locale generale, se  încalcă dreptul  subiecţilor  abilitaţi de a iniţia referendumuri, deoarece,  în baza  art.72 alin.(3) lit.b) din Constituţie, Parlamentul  reglementează prin  lege organică organizarea şi desfăşurarea referendumului, ceea  ce şi s-a făcut prin legea supusă controlului constituţionalităţii.
    Fiind o prerogativă   exclusivă   a   Parlamentului,   reglementarea organizării  şi desfăşurării referendumului în redacţia pct.9 şi pct. 10 din  Legea  nr.480-XIV  nu  poate  fi  calificată  ca  o  restrîngere  a atribuţiilor  Preşedintelui  Republicii  Moldova în  problema  iniţierii referendumurilor.
    9. Din aceleaşi  motive  Curtea nu poate fi de acord cu  argumentele şefului  statului, care contestă pct.15 din Legea nr.480-XIV, prin  care s-au  operat  modificări  în art.171 din Codul electoral, în  sensul  că Comisia  Electorală Centrală declară nevalabil referendumul  republican, dacă  la  el  au  participat mai puţin de 3/5  din  numărul  persoanelor înscrise în liste.
    Fiind unicul  organ  care  decide prin lege  asupra  organizării  şi desfăşurării  referendumului  republican, Parlamentul este în  drept  să decidă  şi  asupra condiţiilor de valabilitate a rezultatelor  acestuia, inclusiv asupra numărului minim de participanţi la el.
    Or, referendumul   presupune  exprimarea  voinţei  poporului  într-o problemă  sau  alta,  căruia  îi aparţine, în baza  art.2  alin.(1)  din Constituţie,  suveranitatea  naţională,  pe care el o  exercită  în  mod direct,  iar exercitarea plenară a voinţei sale presupune o  participare cît mai masivă a alegătorilor la plebiscit.
    Pentru motivele  arătate, conducîndu-se după art.135 alin.(1) lit.b) şi  art.140 din Constituţie, art.26 alin.(1) şi (2), art.27 din Legea cu privire   la  Curtea  Constituţională,  art.66,  69  şi  70  din   Codul jurisdicţiei constituţionale,
    Curtea Constituţională
H O T Ă R Ă Ş T E :
    1. Recunoaşte  constituţionale pct.2, pct.8, pct.9 alin.(1) şi  (2), pct.10  şi  pct.15  din  Legea  nr.480-XIV din  2  iulie  1999  "Privind modificarea  şi  completarea Codului electoral" şi art.150 alin.(3)  din Codul electoral.
    2. Recunoaşte  neconstituţionale pct.3, pct.4 şi sintagma  "deputaţi supleanţi" cuprinsă în pct.5 alin.(1) şi pct.6 alin.(2) şi (3) din Legea nr.480-XIV  din 2 iulie 1999 "Privind modificarea şi completarea Codului electoral".
    3. Sistează procesul     pentru    controlul    constituţionalităţii Decretului Preşedintelui Republicii Moldova nr.930-II din 22 martie 1999 "Privind  desfăşurarea referendumului republican consultativ în problema schimbării sistemului de guvernare în Republica Moldova".
    4. Prezenta hotărîre  este definitivă, nu poate fi supusă nici  unei căi  de  atac,  intră  în vigoare la data adoptării  şi  se  publică  în "Monitorul Oficial al Republicii Moldova".
    PREŞEDINTELE
    CURŢII CONSTITUŢIONALE                          Pavel BARBALAT
    Chişinău, 11 ianuarie 2000.
    Nr. 1.