LC1254/1997
ID intern unic:  311110
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PARLAMENTUL
LEGE Nr. 1254
din  16.07.1997
pentru modificarea şi completarea unor legi
Publicat : 09.10.1997 în Monitorul Oficial Nr. 066     Promulgat : 06.10.1997     Data intrarii in vigoare : 09.10.1997
Parlamentul adoptă prezenta lege.
Art.I. - Legea nr.786-XIII din 26 martie 1996 cu privire la faliment (Monitorul  Oficial  al  Republicii Moldova, 1996,  nr.58,  art.583)  se modifică şi se completează după cum urmează:
1. În articolul 1:
    subalineatul unu se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "insolvabilitate  -  situaţie economico-financiară în care  se  află debitorul  ale  cărui  active  sînt  de  o  valoare  mai  mică  decît  a capitalului  social,  în cazul cînd acesta este declarat, sau ale  cărui pasive  depăşesc  activele, în celelalte cazuri, şi care este  incapabil să-şi   achite  datoriile  în  volumul  stabilit  ajunse  la   scadenţă, indiferent de cauza, timpul şi locul provenienţei lor;";
    subalineatele opt-unsprezece se exclud;
    în final, se introduc trei subalineate noi avînd următorul cuprins:
    "faliment internaţional   -  procedură  de  faliment  deschisă  unei persoane în două sau mai multe ţări;
    faliment principal - procedură de faliment deschisă unei persoane în ţara  în  care aceasta îşi are centrul intereselor  principale.  Centrul intereselor  principale  ale  societăţilor şi  persoanelor  juridice  se presupune a fi, pînă la confirmarea contrariului, sediul lor statutar;
    faliment secundar - procedură de faliment în o altă ţară decît aceea în care a fost deschis falimentul principal."
2. În articolul  3,  după cuvîntul "întreprinderilor," se  introduce textul "asociaţiilor (uniunilor) de întreprinderi,".
3. Din articolul 4, se exclude litera c).
4. În articolul 5:
    alineatele (4) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(4) La patrimoniul debitorului persoană fizică se raportează cotele comanditarilor,   bunurile  personale  ale  fondatorilor  întreprinderii individuale,   ale   asociaţilor  societăţii  în  nume   colectiv, ale comanditaţilor  societăţilor  în comandită, precum şi bunurile  familiei lor, dacă acestea au fost procurate prin tranzacţii ilicite şi prin alte acţiuni  ilegale, excepţie făcînd bunurile care, în condiţiile prezentei legi şi ale altor acte legislative, nu pot fi urmărite.
(5) Nu se raportează  la  masa  concursuală bunurile  şi  drepturile patrimoniale  depuse  ca  gaj, bunurile aflate în posesiunea  ilegală  a debitorului  sau din greşeală, asupra cărora un terţ şi-a dovedit titlul de  drept  real, şi nici pensiile, indemnizaţiile sociale şi  mijloacele provenite  din  repararea prejudiciului moral cauzat  fondatorului  unei întreprinderi  individuale, asociatului din societatea în nume colectiv, comanditatului din societatea în comandită.";
    se introduce în final un nou alineat, (6), avînd următorul cuprins:
"(6) La masa   concursuală  a  debitorului  se  adaugă   patrimoniul asociaţilor  cu  răspundere subsidiară pentru  obligaţiile  debitorului, precum  şi  patrimoniul fidejusorului şi cel al garantului,  în  volumul obligaţiilor debitorului subscrise de ei."
5. În articolul 7:
    alineatele (2) - (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2) Procedura   falimentului   se   deschide   numai   la   cererea creditorului concursual, a debitorului, a procurorului, a lichidatorului din  falimentul  principal sau a altei persoane sau organ  abilitat,  în cazul solicitării deschiderii procedurii falimentului secundar în cadrul examinării unui faliment internaţional.
(3) Orice creditor  concursual  poate  să introducă în  instanţa  de judecată o cerere cu privire la deschiderea procedurii falimentului dacă debitorul nu execută timp de o lună creanţele.
(4) Creditorul  concursual  este  în drept să formuleze  în  una  şi aceeaşi  cerere  cîteva  revendicări  faţă  de  debitor  referitoare  la diferite  obligaţii,  suma revendicărilor însă neputînd fi mai  mică  de 2000  lei. Creditorii concursuali au dreptul să-şi unească revendicările faţă de debitor şi să introducă în instanţa de judecată o singură cerere.
(5) În cerere,  creditorii concursuali trebuie să-şi asume obligaţia de  a acoperi eventualele cheltuieli aferente procedurii concursuale  în cazul  în  care  debitorul  nu este disponibil să  acopere  la  momentul respectiv astfel de cheltuieli.";
    la alineatul  (6),  textul "administrarea externă sau  asanarea"  se substituie prin textul "procedura de reorganizare.";
    alineatul (8) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(8) Lichidatorul  din falimentul principal sau o altă persoană  sau organ  abilitat, în cazul solicitării deschiderii de faliment  secundar, prezintă  hotărîrea instanţei de judecată sau a unui alt organ  abilitat din  ţara  în  care este declarată deschiderea  procedurii  falimentului principal.";
    în alineatul  (9) se introduce în final textul: "Ceilalţi  creditori concursuali  sînt în drept să ceară continuarea procedurii falimentului, declarînd în scris despre faptul acesta."
6. În articolul 8:
    la alineatul  (2),  cuvîntul "anulate" se substituie  prin  cuvîntul "încasate";
    la alineatul (4):
    - după litera a) se introduce litera b) avînd următorul cuprins:
    "b) extras din    statutul   (regulamentul)   debitorului    privind răspunderea asociaţilor pentru obligaţiunile acestuia;";
    - literele b) - j) devin respectiv literele c) - k);
    - la litera i)  textul  "lichidarea debitorului" se substituie  prin textul  "introducerea  cererii  cu  privire  la  deschiderea  procedurii falimentului";
    - la litera j)   textul   "exercitarea  administrării  externe   sau asanarea  debitorului,  conţinînd  şi planul  acestei  reglementări"  se substituie  prin textul "reorganizarea debitorului, conţinînd şi  planul acestei reorganizări;".
7. Articolul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Articolul 9. Introducerea cererii. Referinţa la cerere
(1) Cererea cu  privire  la deschiderea procedurii  falimentului  se introduce  în  instanţa de judecată în condiţiile generale stabilite  de lege.
(2) La data la  care  debitorul depune cererea, se  produc  efectele juridice menţionate la art.17 alin.(1) lit.b) - d) şi alin.(2).
(3) Debitorul,  în termen de 5 zile de la data primirii copiei de pe cererea  creditorului  sau  a  procurorului, va  prezenta  instanţei  de judecată  şi reclamantului o referinţă la cerere, care va conţine în mod obligatoriu:
    a) denumirea instanţei de judecată;
    b) data semnării   referinţei  şi  numărul  ei,  denumirea  (numele) reclamantului;
    c) conţinutul  răspunsului  la propunerea de tranşare a  litigiului.
Dacă  în  cererea  de chemare în judecată se consemnează că  nu  a  fost primit  răspuns  la referinţă, se anexează copia de pe răspunsul dat  la propunerea  de tranşare a litigiului, precum şi probele care confirmă că răspunsul a fost expediat reclamantului;
   d) mărimea şi calculul datoriilor certe, iar în cazul în care sumele respective  au fost transferate creditorilor (obligaţiunile satisfăcute) - numărul şi data ordinului de plată sau ale altui document;
    e) confirmarea sau contestarea insolvabilităţii sale;
    f) consemnarea documentelor şi altor probe anexate la referinţă;
    g) solicitarea  garanţiilor  prevăzute  la  art.10  alin.(1)  pentru
acoperirea unor eventuale pagube.
(4) Faptul că  debitorul  nu face referinţă la cerere  nu  împiedică instanţa  de  judecată  să examineze cazul în esenţă. Dacă  instanţa  de judecată  respinge  cererea creditorului sau a procurorului în cazul  în care  debitorul nu a făcut referinţa la ea, toate cheltuielile  aferente examinării cazului vor fi suportate de debitor."
8. În articolul  10 alineatul (1), cuvîntul "respinsă" din final  se substituie prin textul "returnată fără examinare".
9. În articolul 11:
    la alineatul  (1),  cuvîntul  "răspuns" se  substituie  prin  textul "prezentare a referinţei";
    alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) După înregistrarea cererii cu privire la deschiderea procedurii falimentului,  în scopul asigurării protecţiei intereselor  patrimoniale ale creditorilor, instanţa de judecată poate lua următoarele măsuri:
    a) sechestrarea  patrimoniului, conturilor  şi  documentelor debitorului;
    b) cererea de  a fi depusă o cauţiune în valoarea acţiunii intentate de  creditori sau de procuror pentru menţinerea dreptului debitorului de a-şi administra bunurile;
    c) alte măsuri conforme legii."
10. Articolul 12 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Articolul 12. Intentarea procesului şi pronunţarea hotărîrii
(1) După introducerea  cererii şi înregistrarea ei, judecătorul,  în termen  de  15  zile,  dar nu mai devreme de  termenul  prevăzut  pentru prezentarea referinţei la cerere, pronunţă o hotărîre privind intentarea procesului,  informează părţile în proces şi alte persoane despre  data, ora  şi  locul  şedinţei  de judecare a  cauzei.  În  condiţiile  art.10 alin.(1), cererea va fi returnată fără examinare.
(2) La şedinţa   instanţei  de  judecată  sînt  invitaţi  debitorul, proprietarul  debitorului,  organul  fiscal de  la  locul  înregistrării debitorului, băncile care acordă debitorului servicii de decontări şi de credit,   creditorii   cunoscuţi  instanţei  de  judecată,   precum   şi reprezentantul   angajaţilor  debitorului,  este  examinată  candidatura administratorului  procedurii concursuale propusă de creditori pentru  o eventuală hotărîre cu privire la deschiderea procedurii concursuale.
(3) După examinarea  cererii, instanţa de judecată pronunţă una  din următoarele hotărîri:
    a) declararea  debitorului în stare de insolvabilitate şi  derularea procedurii concursuale;
    b) respingerea   cererii,   în  cazul   constatării   solvabilităţii debitorului  la  data  pronunţării hotărîrii, inclusiv  al  restabilirii solvabilităţii  acestuia  după  introducerea cererii,  şi  posibilităţii executării creanţelor lui curente.
(4) În cazul   examinării   cererii   depuse  de  debitor   sau   de lichidatorul  din  falimentul principal [(de o altă persoană sau  de  un organ  abilitat)  (art.7  alin.(8)],  instanţa  de  judecată,  odată  cu intentarea   procesului,  poate  pronunţa  o  hotărîre  cu  privire   la declararea  debitorului  în stare de insolvabilitate şi  la  deschiderea procedurii concursuale, fără audierea orală a cauzei.
(5) Hotărîrea  cu  privire  la declararea debitorului  în  stare  de insolvabilitate  şi la deschiderea procedurii concursuale sau, după caz, cu  privire  la  respingerea  cererii în partea în  care  se  referă  la falimentul  debitorului  va  fi pronunţată de instanţa  de  judecată  în termen de 30 de zile de la data introducerii cererii."
11. Articolele 13 - 15 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "Articolul 13. Principiile şi condiţiile generale
                        ale procedurii de reorganizare
(1) Prin procedura   de   reorganizare   se   urmăreşte   executarea creanţelor   creditorilor   în   condiţiile  negociate   şi   menţinerea debitorului ca subiect de drept.
(2) Temei pentru  aplicarea procedurii de reorganizare îl constituie posibilitatea  reală  de restabilire a solvabilităţii debitorului şi  de continuare  a activităţii acestuia prin efectuarea unor acţiuni de ordin organizatoric şi economic.
(3) Procedura  de  reorganizare se aplică în exclusivitate  faţă  de debitor, acesta avînd calitatea de societate pe acţiuni, de societate cu răspundere  limitată,  de  cooperativă  de producţie  sau  de  asociaţie (uniune) de întreprinderi.
(4) Nu poate  fi  aplicată  procedură  de  reorganizare  debitorului căruia, în ultimii 3 ani, a fost aplicată o astfel de procedură.
(5) Durata procedurii  de  reorganizare nu va depăşi 12 luni  pentru debitorul  cu  un număr de pînă la 50 de angajaţi şi 24 de  luni  pentru ceilalţi debitori.
(6) Pentru perioada   de  reorganizare,  procedura  concursuală   se suspendă,  conturile  se deblochează. Cu toate acestea,  administratorul procedurii  de reorganizare [art.14 alin.(4) lit.d)] este îndreptăţit să aplice măsurile prevăzute la art.20.
(7) De la data  intrării  în  vigoare  a  hotărîrii  cu  privire  la alegerea  unui  plan de reorganizare din numărul planurilor  confirmate, debitorul  trebuie să folosească în denumirea sa textul "în procedură de reorganizare".
Articolul 14. Propunerea şi admiterea planului de reorganizare
(1) Procedura   de  reorganizare  a  debitorului  se  iniţiază  prin introducerea  în  instanţa  de judecată a unei cereri şi a  planului  de reorganizare, anexat la ea.
(2) Planul de reorganizare poate fi propus de debitor, de creditorii care  deţin nu mai puţin de o treime din creanţele asigurate cu gaj,  cu excepţia  creditorilor gajişti care şi-au formulat revendicările conform art.17  alin.(2), de creditorii neasiguraţi care deţin nu mai puţin de o treime  din  datoria generală a debitorului. În cazul în care  debitorul este  o  societate pe acţiuni, o societate cu răspundere limitată sau  o cooperativă  de  producţie, planul de reorganizare poate fi propus cu  o treime  din voturile acţionarilor (asociaţilor) care au drept de vot  în adunarea  generală  a  acţionarilor  (asociaţilor), iar  în  cazul  unei asociaţii  (uniuni)  de întreprinderi - de fiecare asociat general  care are dreptul de a propune planul.
(3) Planul trebuie  propus  în termen de 10 zile de la  data  primei adunări  a  creditorilor [art.18 alin.(4)]. În cazul în care  persoanele indicate  la  alin.(2) depun o cerere privind prelungirea termenului  de propunere  a planului, instanţa de judecată poate prelungi acest termen, care  însă  nu  trebuie să depăşească 90 de zile de  la  data  depunerii cererii de iniţiere a procedurii falimentului.
(4) Planul trebuie să specifice în detalii:
a) termenul,  modul  şi mărimea în care se va efectua achitarea  sau compensarea  creanţelor  către  diferitele categorii de  creditori  prin convertirea   creanţelor   acestora  în  acţiuni  (părţi  sociale)   ale debitorului,  prin  emiterea unor noi creanţe de către debitor sau  prin alte metode;
b) posibilitatea şi mărimea degrevării de datorie a debitorului şi a membrilor asociaţiei (uniunii) de întreprinderi;
c) tabloul achitării tuturor categoriilor de creditori în comparaţie cu  ceea  ce ar primi în urma distribuirii activelor la lichidare,  dacă aceasta ar avea loc;
d) măsurile (organizatorice,  administrative, juridice,  financiare, tehnice,  de  utilizare  a  forţei de muncă) care vor  fi  luate  pentru restabilirea   solvabilităţii   debitorului  şi  pe  care   se   bazează posibilitatea realizării planului. În cadrul măsurilor administrative se va  specifica înlăturarea administraţiei debitorului de la conducere  şi executarea  funcţiilor de conducere de către administratorul  procedurii de reorganizare numit conform art.22 sau continuarea exercitării acestor funcţii  de către debitor sub supravegherea administratorului procedurii de reorganizare.
(5) Cheltuielile   legate   de  propunerea  planului,  inclusiv   de procedura  de solicitare a acceptării acestui plan, vor fi suportate  de partea  care l-a propus; cheltuielile legate de planul propus de debitor vor fi efectuate din contul patrimoniului lui.
(6) Instanţa  de  judecată  va  admite  planul,  propus  de  părţile acceptabile,  care conţine întreaga informaţie solicitată. Înainte de  a admite  un plan, instanţa de judecată poate solicita opinia unui  expert dezinteresat  pentru a confirma posibilitatea realizării lui. Înainte de a  respinge un plan, instanţa de judecată va asculta opinia părţii  care l-a   propus,   a  administratorului,  a  debitorului  şi   a   adunării creditorilor.
(7) Orice plan admis:
    a) se păstrează  la  grefier  şi este  disponibil  tuturor  părţilor cointeresate, care pot solicita o copie;
    b) se expediază     creditorilor    cunoscuţi,    administratorului, debitorului, asociaţilor şi acţionarilor, la ordinul judecătorului.
(8) Judecătorul  va  ordona  publicarea în două ziare  (de  difuzare locală şi în ţară) cu tiraj mare a unui aviz privind admiterea planului.
În  aviz se va menţiona partea care propune planul, data votării lui  şi posibilitatea votării prin intermediul unei scrisori recomandate în care semnătura  votantului este autentificată notarial. De la data publicării avizului,   se  va  considera  că  toate  persoanele  cointeresate  sînt înştiinţate despre plan.
(9) La cel mult  3  săptămîni după expedierea planului, instanţa de judecată convoacă şedinţa creditorilor. Debitorul va fi invitat în scris să   participe  la  şedinţă.  Asociaţii  (acţionarii)  debitorului   pot participa la şedinţă şi pot vota numai atunci cînd, conform planului, ei nu sînt trataţi atît de favorabil ca în cazul lichidării debitorului sau ca  în  cazul  în care se prevede majorarea  sau  reducerea  capitalului social  al  acestuia. Asociaţii (acţionarii) votează conform  statutului debitorului.
(10) Dacă au  fost admise mai multe planuri, acestea trebuie să  fie puse la vot în cadrul unei şedinţe.
(11) Numai creditorii  ale căror creanţe au fost înaintate în  modul corespunzător  şi nu sînt contestate sînt în drept să voteze planul,  cu excepţia  cazurilor cînd instanţa de judecată a autorizat anterior altor creditori să voteze.
(12) Prin derogare  de  la  prevederile  art.25,  vor  participa  la votarea  planului  de  reorganizare  şi  vor  vota  separat  următoarele categorii de persoane:
    a) creditorii   gajişti,  cu  excepţia  celor  care  şi-au  formulat pretenţiile faţă de debitor conform art.17 alin.(2);
    b) creditorii   conform  rîndului  (categoriei)  indicat  la  art.28 alin.(2);
    c) asociaţii  (acţionarii) debitorului care au drept de vot  conform alin.(9).
(13) La începutul  procedurii de vot, judecata va informa  asistenţa despre voturile scrise primite în mod legal de la creditori.
(14) Planul se  consideră acceptat de o anumită categorie de votanţi dacă  deţinătorii majorităţii sumelor creanţelor sau altor drepturi  din fiecare  categorie  votează  pentru acceptarea  planului.  De  asemenea, planul   se  consideră  acceptat  de  fiecare  categorie  care  nu  este defavorizată  de  plan. O categorie se consideră defavorizată  dacă,  la momentul  confirmării  planului, membrii acestei categorii ar primi  mai  puţin decît echivalentul creanţelor sau al drepturilor lor.
Articolul 15. Confirmarea planului, realizarea
                   (nerealizarea) lui
(1) Instanţa de judecată confirmă planul dacă:
a) acesta este acceptat de cel puţin două categorii de creditori din cele  menţionate la art.14 alin.(12) lit.a) şi la art.28 alin.(2) lit.a)
d)  şi  de cel puţin o categorie defavorizată din  cele  indicate  la art.28 alin.(2) lit.e) şi f);
b) persoanele  care nu au acceptat planul (categoriile de  creditori defavorizate,  fiecare  membru  de orice categorie  sau  debitorul)  vor beneficia  în cadrul planului de o tratare cinstită şi echitabilă,  ceea ce înseamnă că:
    - nici o categorie  de  creditori cu opinii diferite referitoare  la plan  şi nici debitorul nu vor primi mai puţin decît în cazul lichidării debitorului;
    - nici o categorie de creditori şi nici un membru de orice categorie de  creditori  nu  vor  primi  mai  mult  decît  cuantumul  declarat  al creanţelor sau al drepturilor lor;
    - toţi creditorii  în cadrul unei categorii sînt trataţi la fel,  cu excepţia  cazurilor cînd fiecare membru al acestei categorii consimte în scris la o tratare inegală a oricărui membru al acestei categorii;
c) remunerarea   administratorului   şi   plata   altor   cheltuieli administrative  sînt  efectuate în întregime în cazul în care planul  nu specifică modalitatea asigurării acestor plăţi.
(2) Dacă vor  fi confirmate cîteva planuri, instanţa de judecată  va alege planul debitorului.
(3) Cînd hotărîrea  de  confirmare a planului sau de alegere a  unui plan  dintre  mai  multe planuri confirmate intră în  vigoare,  situaţia financiară  a debitorului este reorganizată în modul corespunzător,  iar creanţele  şi  drepturile creditorilor şi ale altor  părţi  cointeresate sînt   modificate  conform  planului.  Creditorii  pot  cere  executarea hotărîrii  judecătoreşti  în  baza  unui  plan  confirmat,  care  va  fi considerat   drept  ultimă  sentinţă  civilă  referitoare  la   debitor.
Administratorul procedurii de reorganizare sau, după  caz, debitorul este obligat  să efectueze fără întîrziere schimbările de structură prevăzute în plan.
(4) Dacă planul  nu  este confirmat, instanţa de judecată va  revoca hotărîrea  sa  cu privire la suspendarea procedurii falimentului  şi  va ordona  administratorului  procedurii concursuale lichidarea imediată  a masei concursuale.
(5) Pe parcursul   reorganizării,  planul  poate  avea   modificări, acestea   fiind  efectuate  cu  respectarea  procedurilor  prevăzute  în prezentul capitol.
(6) Procedura de reorganizare a debitorului încetează în legătură cu:    
    a) realizarea planului;
    b) nerespectarea planului;
    c) expirarea  termenului  stabilit pentru efectuarea  procedurii  de reorganizare.
(7) În caz de  realizare  a planului, instanţa de judecată  pronunţă închiderea procedurii falimentului.
(8) Dacă debitorul  nu  reuşeşte să respecte planul, creditorii  ale căror  creanţe  nu au fost satisfăcute în proporţie de cel puţin  80  la sută  ori  au fost modificate de plan sau administratorul procedurii  de reorganizare   pot  înainta  o  cerere  de  lichidare  fără  dovezi   de insolvabilitate  a  debitorului. Totodată, modificarea creanţelor  şi  a drepturilor  părţilor cointeresate va fi definitivă, chiar dacă instanţa de judecată hotărăşte lichidarea debitorului."
12. Articolele 16 - 20 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "Articolul 16. Hotărîrea cu privire la deschiderea  
                         procedurii concursuale
(1) Procedura   concursuală  începe  odată  cu  adoptarea  hotărîrii respective [art.12 alin.(3) lit.a)], care va conţine:
    a) interdicţia administrării de către debitor a patrimoniului său;
   b) somaţia cu  privire la administrarea patrimoniului debitorului şi desemnarea  unui  administrator  al procedurii concursuale  (denumit  în continuare  administrator) propus de creditorii concursuali (denumiţi în continuare creditori) sau numit de instanţa de judecată în cazul în care propunerea  nu este făcută sau administratorul nu corespunde  cerinţelor art.22 alin.(3);
    c) înştiinţarea tuturor creditorilor debitorului despre dreptul de a adresa  instanţei de judecată, în termenele stabilite, o cerere  privind revendicările   lor  financiare,  cu  argumentarea  acestora,  conţinînd menţiunea  că  în  caz  contrar, la  distribuirea  sumei  obţinute  prin procedură concursuală, revendicările lor nu vor fi luate în considerare;
    d) adresarea  către toate persoanele cu drept de proprietate, de gaj sau  cu  alte  drepturi  reale asupra  bunurilor  aflate  în  posesiunea debitorului  a propunerii de a declara acest drept administratorului  în termenul stabilit;
    e) cerinţa, faţă  de posesorii bunurilor ce constituie proprietate a debitorului  sau  faţă de persoanele care trebuie să  efectueze  anumite plăţi  în  folosul  debitorului, de a transmite aceste bunuri  şi  de  a efectua   aceste  plăţi  prin  intermediul  administratorului  în   baza împuternicirilor acestuia;
    f) data şi ora deschiderii procedurii concursuale.
(2) Hotărîrea  cu  privire  la declararea debitorului  în  stare  de insolvabilitate  şi  la deschiderea procedurii concursuale se  aduce  la cunoştinţa   părţilor   în  proces,  tuturor   creditorilor   cunoscuţi, angajaţilor  debitorului, Fondului Social, Camerei Înregistrării de Stat de  pe  lîngă Ministerul Justiţiei, Băncii Naţionale a  Moldovei,  altor instituţii  financiare, inspectoratului fiscal teritorial şi se  publică în  termen  de  10 zile în Monitorul Oficial al Republicii  Moldova  din mijloacele  reclamantului, transferate la contul de depozit al instanţei de judecată.
(3) În publicaţie trebuie să se indice:
    a) denumirea instanţei în a cărei procedură se află cauza;
    b) denumirea şi sediul debitorului;
    c) data şi ora  adoptării hotărîrii judecătoreşti, în al cărei temei se deschide procedura concursuală;
    d) propunerea  făcută creditorilor de a-şi prezenta creanţele asupra debitorului în termenul stabilit;
    e) contul la  care  urmează să fie vărsate mijloacele creditare  ale debitorului;
    f) alte date importante.
    Articolul 17. Efectele juridice ale hotărîrii privind
                        deschiderea procedurii concursuale
(1) De la data  intrării în vigoare a hotărîrii privind  deschiderea procedurii concursuale:
    a) debitorul  pierde  dreptul  de  folosinţă,  de  dispunere  şi  de administrare a patrimoniului, drepturile şi obligaţiunile lui trecînd la administrator;
   b) toate obligaţiunile  şi  creanţele  debitorului se  consideră  la scadenţă  dacă  din  acţiunile întreprinse de administrator  în  temeiul art.19 nu rezultă altceva;
    c) decontările  cu debitorul se fac numai printr-un cont al acestuia deschis de administrator;
   d) orice garanţie  de executare a obligaţiunii acordată în afară  de cazurile  prevăzute  de  prezenta lege sau neautorizată de  instanţa  de judecată se consideră nulă;
    e) în denumirea  sa,  debitorul trebuie să folosească cuvintele  "în procedură concursuală".
(2) După deschiderea  procedurii  concursuale, judecarea  celorlalte cauze  vizînd  patrimoniul debitorului se suspendă, inclusiv  executarea hotărîrilor adoptate anterior de instanţa de judecată. Toate pretenţiile de ordin patrimonial pot fi formulate din acest moment debitorului numai în cadrul procedurii concursuale, excepţie făcînd creanţele creditorilor gajişti  şi  creanţele  privind  sechestrarea bunurilor ce  se  află  în posesiunea  nelegitimă  a  debitorului sau din greşeală,  asupra  cărora terţe   persoane  şi-au  confirmat  titlul  de  drept  real,  precum  şi executarea hotărîrilor judecătoreşti cu privire la acestea.
(3) Creanţele  creditorilor rezultate din tranzacţii încheiate  după deschiderea procedurii concursuale vor avea prioritate faţă de creanţele creditorilor  concursuali  fie prin constituirea gajului, fie prin  alte garanţii sigure de satisfacere a creanţelor lor în mod prioritar.
Articolul 18. Acţiunile ulterioare hotărîrii cu privire
                        la deschiderea procedurii concursuale
(1) După intrarea în funcţie, administratorul:
    a) ia în primire   patrimoniul   şi  documentaţia  debitorului,   în condiţiile legii;
    b) inventariază bunurile debitorului şi ia măsuri pentru conservarea lor;
    c) aplică, după  caz, sigiliile pe averea, documentele şi registrele debitorului;
    d) efectuează  şi  alte  acţiuni în condiţiile  art.22  alin.(7)  şi restricţiilor prevăzute la art.17.
(2) Creditorii  sînt  obligaţi  să-şi  declare  drepturile  în  faţa instanţei  de  judecată  în  termen  de o lună  de  la  data  publicării anunţului respectiv, să dea explicaţii referitor la valoarea creanţelor, la existenţa gajului, la bunurile care se află în posesiunea debitorului şi  asupra  cărora  deţin  drept de proprietate sau  referitor  la  alte drepturi.   Creanţele  către  bugetul  public  naţional  sînt  luate  în considerare  cu  titlu  provizoriu  în cuantumul  declarat  de  debitor.
Creditorii, cu excepţia salariaţilor debitorului, care nu şi-au declarat drepturile în termenele stabilite se consideră că au renunţat la ele.
(3) În cel mult  5  zile după expirarea termenului de  prezentare  a revendicărilor, instanţa de judecată va expedia persoanelor participante la proces o înştiinţare despre convocarea primei adunări a creditorilor, indicînd data, ora şi locul ei.
(4) În cel mult   10  zile  de  la  data  expirării  termenului   de prezentare  a revendicărilor, se convoacă şedinţa instanţei de  judecată şi  prima  adunare  a creditorilor, în cadrul căreia se  verifică  toate creanţele asupra debitorului, corespunderea fiecărei creanţe rîndului şi valorii   ei   în   cazul  fiecărui  creditor;   se   audiază   raportul administratorului privind gestiunea patrimoniului debitorului de la data intrării  în  funcţie,  inclusiv garanţiile  acordate  de  administrator creditorilor  la  creanţele care au apărut după  deschiderea  procedurii concursuale;  se decide asupra propunerilor de iniţiere a procedurii  de reorganizare;  se reconfirmă în funcţie administratorul sau se numeşte o altă  persoană în această funcţie; debitorul se pronunţă asupra  tuturor revendicărilor  puse  în  faţa sa; administratorul expune opinia  sa  în problemele discutate.
Articolul 19. Rezilierea contractelor
(1) Pentru sporirea  maximă  a  valorii  patrimoniului  debitorului, administratorul  poate  confirma  sau  rezilia orice  contract  la  care debitorul  este  parte,  inclusiv contracte de  acordare  a  creditelor, arende neexpirate sau alte contracte, atît timp cît contractul nu a fost îndeplinit   integral   de  toate  părţile  implicate.  La   solicitarea celeilalte  părţi,  administratorul trebuie să o înştiinţeze în  termene rezonabile,  dar  nu mai tîrziu de 3 săptămîni după numirea  sa,  asupra confirmării  sau rezilierii contractului; dacă nu se va face o astfel de înştiinţare, contractul se consideră reziliat, iar administratorul nu va fi în drept să insiste asupra executării lui.
(2) Dacă vînzătorul  unor  bunuri a menţinut titlul  de  proprietate pînă  la  achitarea completă a preţului de vînzare, tranzacţia nu va  fi supusă prevederilor alin.(1).
(3) Un contract  de  angajare sau de arendă a  bunurilor  imobiliare poate  fi  reziliat  numai  cu  respectarea  termenului  de  înştiinţare stabilit  de  lege. Termenul contractual de înştiinţare  care  depăşeşte termenul de înştiinţare stabilit de lege nu va fi respectat.
    (4) Creditorul  este  îndreptăţit  să  ceară  debitorului  repararea prejudiciilor reale provocate de rezilierea contractului.
    (5) Litigiile  în  cazurile arătate la prezentul articol trebuie  să fie examinate în cadrul procedurii concursuale în decursul a 2 săptămîni.
    Articolul 20. Nulitatea tranzacţiilor încheiate de debitor
    (1) Administratorul  poate  intenta  un proces  în  judecată  pentru anularea  tranzacţiilor şi recuperarea bunurilor de la persoane terţe în cazul:
    a) transferurilor  gratuite  în favoarea  proprietarului, conducătorului   debitorului,   soţiei/soţului  sau   rudelor   acestora (părinţi,  copii,  fraţi, surori, bunel, bunică, nepoţi),  efectuate  în decursul  a 3 ani de pînă la depunerea cererii cu privire la deschiderea procedurii falimentului;
    b) transferurilor   gratuite  către  persoane  terţe  efectuate   în decursul  a 3 ani de pînă la depunerea cererii cu privire la deschiderea procedurii falimentului;
    c) tranzacţiilor  în  care recompensa oferită de  debitor  depăşeşte considerabil  recompensa primită şi care au fost realizate în decursul a 3  ani de pînă la depunerea cererii cu privire la deschiderea procedurii falimentului;
    d) oricărei acţiuni  realizate  în  decursul  a 3  ani  de  pînă  la depunerea  cererii cu privire la deschiderea procedurii falimentului  cu intenţia   tuturor  persoanelor  implicate  de  a  ascunde  activele  de creditori sau de a leza drepturile lor prin alte mijloace;
    e) transmiterii  patrimoniului debitorului în favoarea unui creditor în contul unei datorii viitoare, transmitere efectuată cu cel tîrziu 120 de   zile  înainte  de  depunerea  cererii  cu  privire  la  deschiderea procedurii  falimentului în scopul majorării sumei pe care creditorul ar primi-o în urma lichidării debitorului;
    f) perfectării  unei  ipoteci sau unui alt drept de gaj sau  măririi garanţiei  obligaţiunilor pentru o creanţă negarantată, în termen de 180 de  zile sau în cazul unei creanţe auxiliare ori creanţe a unui acţionar ori asociat al debitorului, create sau perfectate în decursul unui an de pînă   la  depunerea  cererii  cu  privire  la  deschiderea   procedurii falimentului.
(2) Tranzacţiile  cu persoane terţe asociate debitorului,  efectuate în  decursul unui an pînă la depunerea cererii cu privire la deschiderea procedurii  falimentului, pot fi de asemenea anulate şi recuperate  dacă sînt în detrimentul intereselor creditorilor şi dacă parte a lor este:
    a) un asociat  (acţionar) care deţine cel puţin 20 la sută din  cota (acţiunile) societăţii (asociaţiei);
    b) un manager  sau  un alt membru al organelor de conducere  sau  de supraveghere a debitorului;
    c) oricare altă   persoană   fizică  sau  juridică  ce   controlează debitorul sau activitatea lui comercială.
(3) Administratorul  poate  intenta  un  proces de  anulare  a  unei tranzacţii  conform  alin.(1) şi (2) în decurs de un an  după  depunerea cererii  cu  privire  la deschiderea procedurii  falimentului.  Adunarea creditorilor  este  autorizată  să  intenteze  proces  de  anulare  dacă administratorul refuză să o facă.
(4) Prin derogare   de   la   prevederile  alin.(1)  -   (3),   nici administratorul  şi nici adunarea creditorilor nu poate anula tranzacţia debitorului   dacă  aceasta  a  fost  efectuată  în  cadrul  activităţii comerciale  sau al afacerilor financiare obişnuite ale debitorului, dacă a  fost parte a unui schimb reciproc de o valoare rezonabil  echivalentă sau  dacă  a făcut ca beneficiarul să acorde debitorului un  credit  nou neasigurat,  pe care ultimul nu l-a achitat la data depunerii cererii cu privire la deschiderea procedurii falimentului.
(5) Beneficiarul   unei  tranzacţii  anulate  alin.(1)  -  (3)    va restitui  patrimoniul transferat sau, dacă acesta nu mai există,  costul lui la momentul transferării de către debitor.
(6) Beneficiarul  care a restituit patrimoniul transferat de debitor sau  costul  lui va obţine o creanţă în valoarea acestui patrimoniu,  cu condiţia  participării  beneficiarului  la  acest  ultim  transfer  fără intenţia  de  a  pune piedici, de a-i reţine sau  înşela  pe  creditori. Donaţiile sau alte tranzacţii încheiate fie de fondatorii întreprinderii individuale,  fie  de asociaţii societăţii în nume colectiv, fie  de  un comanditat  al  societăţii  în comandită în cadrul unor  relaţii  civile obişnuite,  fără  scopul  de a tăinui patrimoniul debitorului  şi  de  a prejudicia  interesele  creditorilor, de asemenea nu pot fi  recunoscute nule.
(7) Administratorul   sau   adunarea   creditorilor   pot   recupera patrimoniul  sau  costul  lui  transmis de  debitor  către  beneficiarul iniţial  şi retransmis de acesta unui al doilea beneficiar numai dacă al doilea  beneficiar  nu a plătit un preţ just pentru acest patrimoniu  şi  ştia  că  transmiterea  iniţială ar putea fi anulată  conform  prezentei legi."
13. În articolul 22:
    din alineatul   (1)  se  exclude  textul  "(denumit  în   continuare administrator)";
    alineatele (3) - (6) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(3) Administrator  poate fi numai persoana cu studii economice  sau juridice  superioare care are experienţă de activitate administrativă la întreprindere  sau de activitate juridică de cel puţin 3 ani din ultimii 10  ani  şi  care nu are antecedente penale  pentru  infracţiuni  contra proprietăţii,  infracţiuni economice şi de serviciu. Administratorul îşi exercită funcţiile prin întreprinderea pe care a organizat-o şi al cărei conducător trebuie să fie.
(4) Întreprinderea   condusă  de  administrator  trebuie  să  deţină licenţă  de stat în administrarea întreprinderilor insolvabile, care  se eliberează  dacă  întreprinderea este solvabilă, activele  ei  corespund cuantumului capitalului social şi în ultimii 5 ani nu a fost considerată insolvabilă.
(5) Modul de  eliberare,  suspendare  şi  anulare  a  licenţelor  se stabileşte de Guvern.
(6) Administratorul  îşi exercită atribuţiile în baza unui  contract încheiat   cu  adunarea  creditorilor  (reprezentantul  împuternicit  al acesteia).  Contractul trebuie să fie confirmat de judecător şi să  aibă aplicată ştampila instanţei de judecată."
14. În articolul  24 alineatul (3), fraza a doua se substituie  prin textul:  "Clauzele privind răspunderea materială a administratorului  şi garanţiile oferite de acesta se stipulează în contract."
15. Din articolul 25 alineatul (5):
    litera f) se exclude;
    litera g) devine litera f).
16. În articolul  27 se introduc trei alineate noi, (4) - (6), avînd următorul cuprins:
"(4) Cel tîrziu  cu 20 de zile înainte, administratorul va înştiinţa prin  poştă sau prin alt mijloc rezonabil toţi creditorii cu creanţe  de peste  5 la sută din valoarea tuturor creanţelor despre intenţia sa de a vinde  orice  active a căror valoare depăşeşte 10 la sută  din  valoarea tuturor  creanţelor. În înştiinţare se va consemna ce fel de vînzare  va fi:  închisă sau la licitaţie, precum şi preţul, condiţiile de  achitare şi identitatea cumpărătorului, dacă este cunoscută.
(5) Administratorul va înştiinţa instanţa de judecată, creditorii şi proprietarul debitorului despre intenţia sa de a vinde bunuri imobiliare la  licitaţie,  cel  tîrziu  cu  30 de zile  înainte  de  licitaţie.  În înştiinţare  se  va  descrie  amănunţit  imobilul  conform  datelor  din registrul  de  bunuri imobiliare şi se va consemna preţul iniţial.  Dacă vreun  creditor  sau  proprietarul  debitorului  are  obiecţii  faţă  de condiţiile  licitaţiei,  instanţa  de  judecată va  examina  în  şedinţă obiecţiile după ce a informat creditorii şi proprietarul debitorului cel tîrziu cu 20 de zile înainte de şedinţă.
(6) Administratorul  va anunţa orice licitaţie de bunuri  imobiliare  cel  puţin  de  două  ori în ziare locale cu tiraj mare şi  va  face  ca avizele privind licitaţia să fie afişate la sediul instanţei de judecată şi  pe  imobilul  care  se vinde. Copii de pe  avize  vor  fi  expediate fiecărui  creditor  asigurat  al bunurilor  imobiliare  şi  debitorului. Vînzarea  va  avea loc peste 20 de zile de la data ultimei  publicări  a avizelor."
17. Titlul articolului  28,  alineatele (1) şi (2) se modifică  după cum urmează:
    "Articolul 28. Satisfacerea creanţelor creditorilor în
                         cadrul procedurii concursuale
    (1) Vor fi achitate în mod prioritar în următoarea ordine:  
    a) creanţele asigurate cu gaj;
    b) cheltuielile judiciare şi renumeraţia administratorului;
    c) cheltuielile administrative, inclusiv:
    - cheltuielile  reale  şi  cheltuielile  necesare  pentru  păstrarea (conservarea) şi înstrăinarea patrimoniului;
    - cheltuielile  stabilite  prin  hotărîre a  instanţei  de  judecată pentru întreţinerea fondatorului întreprinderii individuale, asociaţilor societăţii în nume colectiv, comanditaţilor societăţilor în comandită şi a membrilor familiilor lor.
    (2) După achitarea   creanţelor  indicate  la  alin.(1),   creanţele creditorilor concursuali se sting în următoarea ordine:
    a) creanţele  cetăţenilor  faţă  de care debitorul  răspunde  pentru prejudiciile  cauzate sănătăţii lor şi creanţele în legătură cu  decesul acestor cetăţeni - pe calea capitalizării plăţilor respective pe unitate de timp;
    b) creanţele privind plata salariului, incluzînd perioada de pînă la 6 luni precedente deschiderii procedurii concursuale;
    c) cerinţele  de satisfacere a obligaţiunilor faţă de bugetul public naţional  pe  o  perioadă  de un  an,  anterior  deschiderii  procedurii concursuale;
    d) depunerile  băneşti ale cetăţenilor în instituţiile financiare în sumă de pînă la 1000 de lei;
    e) creanţele   altor   categorii  de  creditori,   excepţie   făcînd categoriile indicate la lit.a) - d) şi f);
    f) creanţele  creditorilor care au depus tîrziu pretenţiile  [art.18 alin.(2)],   precum  şi  impozitele,  taxele  şi  sancţiunile   aplicate debitorului prin legislaţia unor state străine."
    18. Capitolul V se exclude.
    19. Capitolele VI şi VII devin respectiv capitolele V şi VI.
    20. Articolele 37-42 devin respectiv articolele 32-37.
    21. În articolul  33  la litera a) cifrele "37" se  substituie  prin cifrele "32".
    22. În articolul  35  cifrele  "37-39" se  substituie  prin  cifrele"32-34".
Art.II. - Legea  nr.838-XIII  din  23  mai 1996 cu  privire  la  gaj (Monitorul  Oficial  al Republicii Moldova, 1996, nr.61-62, art.601)  se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. În articolul  1 alineatul (2), după cuvîntul "dacă" se  introduce textul "legea sau".
    2. În articolul 5:
    alineatul (5),  textul "comună (mixtă)" se substituie prin  cuvîntul "colectivă";
    alineatul (6),  cuvîntul  "comună"  se substituie  prin  textul  "în diviziune".
    3. În articolul 11:
    alineatul (4):
    - cuvîntul "sau" se substituie prin cuvîntul "şi";
    - după litera  e) se introduc literele f), g) şi h) avînd  următorul cuprins:
    "f) termenul asigurării obligaţiunilor prin gaj;
    g) temeiurile sistării dreptului de gaj;
    h) permiterea sau interzicerea gajului următor;";
    - litera f) devine litera i).
    4. În articolul  14 litera a), textul "indiferent de tipul  gajului" se substituie prin textul "în condiţiile art.23 alin.(4)".
    5. Articolul 25 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Articolul 25. Gajul în cazul cesiunii creanţei
    (1) În cazul  cesiunii către un terţ a creanţei garantate prin  gaj, drepturile asupra gajului trec către acesta.
    (2) În cazul cesiunii unei părţi a creanţei garantate prin gaj, noul creditor  gajist  dobîndeşte  dreptul asupra  acestui  gaj  proporţional creanţei cesionate dacă contractul de gaj nu prevede altfel".
    6. În articolul  28, alineatul (2) se modifică şi va avea  următorul cuprins:
    "(2) Prin derogare   de   la  art.29-32,   satisfacerea   creanţelor creditorilor  din  valoarea bunurilor gajate ale debitorului căruia  i-a fost  intentată  procedură de faliment se efectuează în  modul  stabilit prin Legea cu privire la faliment."
    7. În articolul 29:
    în alineatul  (1),  se introduce în final textul:  "dacă  creditorul gajist  şi debitorul gajist nu au avut o altă înţelegere, încheiată după apariţia dreptului de satisfacere a obligaţiunii garantate prin gaj.";
    alineatul (3) se exclude;
    alineatul (4) devine alineatul (3).
    8. În articolul 34:
    după litera a) se introduce litera b) avînd următorul cuprins:
    "b) în cazul  expirării  termenului  pentru care a  fost  constituit gajul;";
    literele b) - d) devin respectiv literele c) - e).
    9. În articolul 35:
    se exclude alineatul (2);
    alineatele (3) şi (4) devin respectiv alineatele (2) şi (3).
Art.III. - În  Legea  nr.173-XIII din 6 iulie 1994 privind modul  de publicare şi intrare în vigoare a actelor oficiale (Monitorul Oficial al Republicii   Moldova,  1994,  nr.1),  articolul  5  alineatul  (1),   în subalineatul  patru  se introduce în final textul ", informaţia  privind aplicarea  conform  legii a procedurii falimentului întreprinderilor  şi organizaţiilor".
Art.IV. - Guvernul  va examina oportunitatea ratificării  Convenţiei europene  asupra unor aspecte internaţionale ale falimentului (Istanbul, 1990)  şi,  după  caz, va prezenta Parlamentului, în termen de  3  luni, documentele respective.
Art.V. - Prezenta lege intră în vigoare la data publicării. Excepţie fac  prevederile cu privire la eliberarea licenţei de stat prevăzute  în art.22  al Legii cu privire la faliment, care se pun în aplicare după  6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
Art.VI. - În  cazul  aplicării Legii cu privire la faliment pînă  la expirarea  termenului  indicat  la  art.V, instanţele  de  judecată  vor examina  candidaturile  la  postul  de administrator  al  procedurii  de reorganizare  şi  de  administrator al procedurii  concursuale  în  baza actelor  de  studii (diplomelor), datelor din cărţile de muncă,  datelor prezentate  de Ministerul Afacerilor Interne şi de Camera  Înregistrării de Stat de pe lîngă Ministerul Justiţiei.
PREŞEDINTELE
PARLAMENTULUI                                   Dumitru MOŢPAN
Chişinău, 16 iulie 1997.
Nr. 1254-XIII.