HGO817/2015
ID intern unic:  361866
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 817
din  12.11.2015
pentru aprobarea Regulamentului cu privire la activitatea
Comisiei de autorizare și disciplină
a administratorilor autorizați
Publicat : 20.11.2015 în Monitorul Oficial Nr. 311-316     art Nr : 918
    În temeiul art. 7 din Legea nr. 161 din 18 iulie 2014 cu privire la administratorii autorizați (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr. 293-296, art. 605), Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    Se aprobă Regulamentul cu privire la activitatea Comisiei de autorizare și disciplină a administratorilor autorizați (se anexează).

    PRIM-MINISTRU INTERIMAR                             Gheorghe BREGA

    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    ministrul economiei                                                    Stephane Christophe Bridе
    Ministrul justiţiei                                                        Vladimir Cebotari

    Nr. 817. Chişinău, 12 noiembrie 2015.


Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr. 817
din 12 noiembrie 2015
REGULAMENT
cu privire la activitatea Comisiei de autorizare
și disciplină a administratorilor autorizați
I. Dispoziții generale
    1. Prezentul Regulament stabileşte modul de organizare a activității și atribuțiile Comisiei de autorizare și disciplină a administratorilor autorizați (în continuare – Comisia) în cadrul procedurii de autorizare și examinare a cazurilor privind răspunderea disciplinară a administratorilor autorizați.
    2. Comisia este un organ colegial, fără personalitate juridică, deliberativ, permanent şi independent în exercitarea funcţiilor ce îi revin. Ținerea lucrărilor de secretariat ale Comisiei este asigurată de Ministerul Justiţiei.
    3. Cadrul juridic al activităţii Comisiei îl constituie Legea nr. 161 din 18 iulie 2014 cu privire la administratorii autorizați şi prezentul Regulament.
II. Crearea, organizarea și funcționarea Comisiei
    4. Comisia se instituie prin ordinul ministrului justiției. Membrii acesteia sînt desemnaţi pentru un termen de 4 ani şi nu pot activa în această calitate mai mult de 2 mandate consecutiv.
    5. Comisia este compusă din 9 membri titulari şi 9 membri supleanţi, după cum urmează:
    a) trei reprezentanţi desemnaţi de Ministerul Justiţiei;
    b) un reprezentant desemnat de Ministerul Economiei;
    c) un profesor universitar în drept, desemnat prin concurs public de Ministerul Justiţiei;
    d) un profesor universitar în ştiinţe economice, desemnat prin concurs public de Ministerul Economiei;
    e) trei reprezentanţi desemnaţi de Uniunea administratorilor autorizaţi din rîndul administratorilor care au un stagiu în profesie de cel puţin 3 ani şi o reputaţie ireproşabilă.
    6. Membrii supleanţi ai Comisiei sînt desemnaţi în acelaşi mod ca şi membrii de bază ai acesteia.
    7. Calitatea de membru al Comisiei este incompatibilă cu cea de membru al Comisiei pentru deontologie şi formare profesională a Uniunii administratorilor autorizați.
    8. Administratorii autorizați care au comis abateri disciplinare, constatate în ultimii 3 ani, nu pot fi membri sau membri supleanți ai Comisiei.
    9. Activitatea Comisiei este organizată şi condusă de un preşedinte ales prin vot secret din membrii acesteia. Președintele Comisiei se alege cu votul majorităţii membrilor Comisiei. Mandatul președintelui durează 4 ani. Funcția de președinte poate fi exercitată două mandate consecutiv.
    10. Preşedintele Comisiei poate fi revocat la cererea a cel puţin 4 membri, în cazul în care nu-și exercită atribuțiile stabilite de prezentul Regulament. Hotărîrea de revocare a preşedintelui Comisiei se adoptă cu votul secret a cel puţin 6 membri.
    11. Preşedintele Comisiei are următoarele atribuţii:
    a) conduce şi organizează activitatea Comisiei;
    b) reprezintă Comisia în relaţiile cu alte autorităţi şi instituţii publice, cu persoane fizice sau juridice;
    c) după consultarea membrilor Comisiei stabileşte data şi ora desfăşurării şedinţelor, prezidează şedinţele Comisiei;
    d) semnează actele Comisiei;
    e) exercită şi alte atribuţii stabilite în prezentul Regulament.
    12. Membrii Comisiei au următoarele atribuții:
    a) examinează sesizările parvenite de la subiecții cu drept de sesizare a Comisiei;
    b) solicită administratorilor autorizați, prezentarea opiniei, documentelor și altor probe necesare;
    c) participă la examinarea chestiunilor de pe ordinea de zi;
    d) exercită alte atribuții care rezultă din activitatea Comisiei.
    13. Comisia îşi desfăşoară activitatea în şedinţe ordinare convocate ori de cîte ori este necesar, dar nu mai rar de o dată în semestru. Şedinţele Comisiei sînt deliberative dacă la ele participă cel puțin 5 membri.
    14. În cazul absenţei preşedintelui, competența acestuia va fi transmisă unui alt membru permanent. Dacă preşedintele nu desemnează un membru sau membrul desemnat de către acesta lipseşte, membrii Сomisiei prezenţi la şedinţă pot alege un membru din cei prezenţi pentru a conduce şedinţa în calitate de preşedinte al şedinţei, iar în caz de imposibilitate a alegerii, atribuţiile acestuia vor fi exercitate de decanul de vîrstă.
    15. În cazul în care preşedintele Comisiei este în imposibilitate de a-şi exercita atribuţiile pe o perioadă mai mare de două luni din motive neîntemeiate, se alege un alt preşedinte al Comisiei în condiţiile prevăzute de pct. 9 din prezentul Regulament.
    16. Mandatul de membru al Comisiei încetează în caz de:
    a) expirare a termenului;
    b) revocare a mandatului de către organul care l-a desemnat dacă membrul Comisiei nu a participat nemotivat la trei şedinţe consecutive sau la patru şedinţe pe parcursul unui an calendaristic;
    c) renunţare benevolă la calitatea de membru;
    d) constatare de către Comisie a abaterilor disciplinare sau aplicare a unei sancţiuni disciplinare prevăzute în art. 36 alin. (2) din Legea nr.161 din 18 iulie 2014 printr-o decizie irevocabilă;
    e) încălcare a regulilor cu privire la conflictul de interese prin neabţinere/neautorecuzare cu bună ştiinţă de la examinarea chestiunii de pe ordinea de zi;
    f) dacă membrii indicați la pct. 5 lit. c) și d) în termen de 1 lună de la desemnarea acestora nu soluționează dubla reprezentare;
    g) încetare a calității de membru al Uniunii administratorilor autorizați sau a celei de profesor universitar;
    h) deces.
    17. Mandatul de membru și cel al membrului supleant al Comisiei se suspendă în caz de:
    a) suspendare a activităţii la locul de muncă;
    b) începere a urmăririi penale pentru fapte comise în legătură cu exercitarea atribuțiilor în cadrul Comisiei;
    c) cerere scrisă a administratorului autorizat dacă există unele motive întemeiate;
    d) alegerea într-o funcție electivă.
    18. În cazul încetării sau suspendării mandatului de membru al Comisiei, atribuțiile acestuia sînt preluate de membrul său supleant.
    19. În cazul survenirii vacanței funcției de membru permanent, membrul supleant va exercita atribuțiile acestuia pînă la expirarea perioadei rămase din mandatul lui.
    20. Cu cel puţin o lună înainte de expirarea mandatului membrilor sau membrilor supleanți, Uniunea administratorilor autorizați, Ministerul Justiţiei şi Ministerul Economiei vor asigura desemnarea noilor membri, inclusiv a membrilor supleanţi. Noul membru este numit pentru un nou termen de 4 ani.
    21. Şedinţele Comisiei sînt publice. Prin hotărîrea motivată a Comisiei, şedinţele acesteia pot fi declarate închise în scopul protejării secretului de stat, a secretului comercial ori a altei informaţii a cărei divulgare este interzisă prin lege.
    22. În cazul existenţei conflictului de interese, membrul Comisiei este obligat să se abţină/autorecuze de la examinarea chestiunii de pe ordinea de zi. Abţinerea/autorecuzarea de la examinare se face în scris şi trebuie să fie motivată. Cererea de abţinere/autorecuzare se soluționează de către Comisie, fără participarea membrului recuzat.
    23. Membrul Comisiei care se află în imposibilitate de a participa la şedinţă, precum şi administratorul autorizat – membru al Comisiei, care este subiect al unei proceduri disciplinare, este înlocuit cu membrul supleant. În cazul în care Comisia constată că există un conflict de interese în raport cu un membru al său, acesta va fi substituit prin membrul supleant. În cazul în care membrul raportor este substituit în ședință cu membrul său supleant, membrul raportor este obligat să transmită materialele procedurii examinate în ședința respectivă membrului său supleant.
    24. Membrul Comisiei este obligat pînă la data desfășurării ședinței să informeze președintele Comisiei, secretariatul acesteia și supleantul său despre absența sa de la ședința Comisiei sau imposibilitatea participării la examinarea unui subiect de pe ordinea de zi.
    25. Secretariatul Comisiei se desemnează prin ordinul ministrului justiţiei.
    26. Secretariatul Comisiei comunică membrilor permanenți și supleanți, administratorilor autorizați, persoanelor juridice şi avocaţilor cu cel puţin 3 zile calendaristice înainte de desfășurarea ședinței, data, ora, locul şi agenda şedinţei Comisiei. Citarea persoanelor sus-menționate, după caz, se realizează prin fax, poşta electronică, comunicate oficial secretariatului Comisiei, sau prin orice alt mijloc de comunicare ce asigură transmiterea şi confirmarea primirii acestor acte. Recepționarea citației sau a oricăror alte comunicări la adresele electronice indicate se consideră informație comunicată în mod oficial și produce efecte juridice.
    27. Comisia adoptă hotărîri cu votul majorităţii membrilor prezenţi la şedinţă. Abținerea de la vot nu se permite.
    28. Hotărîrile Comisiei se redactează de raportor, se semnează de Preşedintele şi membrii Comisiei prezenți la ședință şi trebuie să includă date cu privire la:
    a) componenţa Comisiei;
    b) data şi locul adoptării;
    c) deciziile adoptate și motivele în temeiul cărora acestea au fost adoptate.
    29. Hotărîrile Comisiei se publică pe pagina web oficială a Ministerului Justiţiei.
    30. Membrul Comisiei sau supleantul acestuia care are opinie separată faţă de hotărîre, trebuie s-o expună în formă scrisă. Opinia separată se anexează la dosar.
    31. Lucrările Comisiei se consemnează într-un proces-verbal, care va include următoarele date:
    a) membrii Comisiei şi alţi participanţi la şedinţă;
    b) data, ora şi locul desfășurării ședinței;
    c) ordinea de zi;
    d) problemele puse la vot, cererile, demersurile înaintate în ședință;
    e) rezultatele votării;
    f) hotărîrea adoptată.
    32. Procesul-verbal se întocmeşte în termen de cel mult 5 zile lucrătoare după şedinţă şi se semnează de preşedintele şedinţei şi membrul secretariatului Comisiei care l-a întocmit.
III. Particularitățile activității Comisiei în partea
ce ține de autorizarea
administratorilor autorizați
    33. În partea ce ține de activitatea de autorizare a administratorilor autorizați, Comisia îndeplinește următoarele atribuții:
    a) organizează examenul de calificare în profesia de administrator autorizat;
    b) decide cu privire la admiterea candidaţilor la examenul de calificare în profesia de administrator autorizat;
    c) evaluează candidații și adoptă hotărîri privind rezultatele examenului de calificare în profesia de administrator autorizat;
    d) soluţionează conflictele şi litigiile legate de efectuarea stagiului profesional.
    34. Secretariatul Comisiei exercită următoarele atribuţii în partea ce ține de activitatea de autorizare a administratorilor autorizați:
    a) ţine evidenţa actelor prezentate de către candidaţii la examenul de calificare în profesia de administrator;
    b) înregistrează candidatul într-un registru special al candidaţilor pentru susţinerea examenului;
    c) ţine evidenţa contractelor de efectuare a stagiului profesional;
    d) completează autorizațiile şi le prezintă ministrului justiţiei pentru semnare;
    e) ţine evidenţa autorizațiilor eliberate, suspendate sau retrase;
    f) arhivează dosarele depuse de către candidaţi, procesele-verbale ale şedinţelor Comisiei şi hotărîrile adoptate de aceasta;
    g) transmite Uniunii administratorilor autorizați materialele necesare pentru formarea dosarului personal al administratorului autorizat.
    35. Modul de desfăşurare a examenului şi de contestare a rezultatelor acestuia sînt stabilite printr-un regulament aprobat de Ministerul Justiţiei. Contestaţiile se examinează de către Comisia de contestare.
IV. Procedura examinării cauzelor disciplinare
    36. Comisia examinează cazurile privind tragerea la răspundere disciplinară a administratorului autorizat, la solicitarea ministrului justiţiei, ministrului economiei, a Comisiei pentru deontologie şi formare profesională, a instanțelor de judecată. Şedinţele Comisiei şi actele emise de către aceasta se pronunţă/redactează în limba de stat.
    37. În partea ce ține de răspunderea disciplinară a administratorilor autorizați, Comisia îndeplinește următoarele atribuții:
    a) intentează procedura disciplinară în privinţa administratorului autorizat;
    b) examinează sesizările privind încălcarea de către administratorii autorizați a obligaţiilor profesionale şi/sau a Codului deontologic al administratorilor autorizați;
    c) constată abaterile disciplinare și aplică sancțiunile disciplinare prevăzute în art. 36 alin. (2) din Legea nr.161 din 18 iulie 2014, cu excepția sancțiunilor de suspendare și retragere a autorizației, care urmează a fi propuse pentru aplicare ministrului justiției;
    d) respinge solicitările de aplicare a sancţiunii disciplinare pe motiv de lipsă a abaterilor disciplinare; încetează procedura disciplinară în caz de deces al subiectului răspunderii disciplinare sau lipsei acestei calităţi la momentul săvîrşirii faptelor sau în cazul în care este înaintată o solicitare repetată cu privire la aceleaşi fapte ale aceluiaşi administrator autorizat și în cazul expirării termenului de aplicare a sancțiunii disciplinare;
    e) adoptă decizii privind suspendarea activității administratorului autorizat;
    f) adoptă decizii privind încetarea activității administratorului autorizat.
    38. Secretariatul Comisiei exercită următoarele atribuţii în partea ce ține de activitatea disciplinară:
    a) ţine registrul sesizărilor și plîngerilor, precum și duce evidența sesizărilor și plîngerilor parvenite la adresa Comisiei, precum și a autosesizărilor acesteia;
    b) comunică copia de pe solicitare şi materialele însoțitoare administratorului autorizat, membrilor Comisiei și Ministerului Justiției pentru informare în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la recepționarea lor de către secretariat. Comunicarea se efectuează conform pct. 29;
    c) asigură accesul administratorului autorizat, al solicitantului, precum şi al reprezentanţilor acestora la toate documentele referitoare la caz, cu excepțiile stabilite la pct. 31;
    d) expediază administratorului autorizat, solicitantului și Uniunii administratorilor autorizați, în termen de 5 zile lucrătoare de la redactarea și semnarea acesteia, hotărîrea motivată adoptată de Comisie;
    e) asigură arhivarea materialelor Comisiei.
    39. Pentru examinarea solicitării privind tragerea la răspundere disciplinară a administratorului autorizat, președintele Comisiei desemnează un membru raportor prin rotaţie în ordine alfabetică.
    40. În cazul în care membrul raportor şi supleantul său lipsesc de la şedinţă, examinarea cazului disciplinar se amînă, cel mult pentru un termen de 15 zile, dacă solicitantul nu indică un termen mai mare sau dacă membrul şi supleantul său din circumstanţe obiective nu au posibilitate să se prezinte în acest termen. Dacă din motivele indicate în acest punct şedinţa se amînă pentru o perioadă mai mare de 3 luni sau în afara termenului de prescripţie de tragere la răspundere disciplinară, Comisia desemnează un alt membru raportor.
    41. În scopul pregătirii raportului, raportorul solicită administratorului autorizat şi solicitantului prezentarea opiniei, a documentelor şi a altor probe necesare elucidării faptelor care au fost solicitate sau despre care s-a luat cunoştinţă în mod direct, a cauzelor şi împrejurărilor concrete în care acestea s-au produs. La şedinţe pot fi chemaţi şi audiaţi specialişti şi experţi.
    42. Refuzul administratorului de a răspunde solicitărilor raportorului nu împiedică examinarea procedurii disciplinare. În acest caz, decizia Comisiei se va adopta în temeiul actelor și informațiilor prezentate de solicitant.
    43. Comisia nu va examina solicitările care ţin de competenţa instanţei de judecată sau de competenţa altor organe şi instituţii.
    44. Examinarea abaterilor disciplinare are la bază următoarele principii:
    a) garantarea dreptului la apărare – administratorul are dreptul de a fi audiat, de a prezenta dovezi în apărarea sa şi de a fi asistat de un avocat;
    b) celeritatea procedurii – Comisia este obligată să soluţioneze fără întîrziere cauza, cu respectarea drepturilor persoanelor implicate şi a regulilor prevăzute de reglementările în vigoare;
    c) proporţionalitatea – la examinarea abaterilor disciplinare se asigură un raport echitabil între gravitatea abaterii, circumstanţele săvîrşirii acesteia şi sancţiunea disciplinară propusă;
    d) unicitatea sancţiunii – pentru o abatere disciplinară nu se poate aplica decît o singură sancţiune disciplinară.
    45. În timpul examinării abaterii disciplinare, prezenţa administratorului este obligatorie. Dacă acesta lipseşte nejustificat de la şedinţă, Comisia poate să decidă examinarea abaterii disciplinare în lipsa lui.
    46. Pînă la începerea examinării cazului, administratorul şi solicitantul sesizării de intentare a procedurii disciplinare are dreptul să solicite în baza unor motive întemeiate (conflicte de interese) recuzarea membrilor Comisiei. Recuzarea se examinează de membrii Comisiei. Dacă în urma examinării solicitării de recuzare s-a constatat că membrul Comisiei nu poate participa la examinarea cauzei, şedinţa pe cazul dat va continua fără participarea membrului sau membrilor recuzați. Dacă în urma recuzării, ședința nu este deliberativă, aceasta se amînă şi se desemnează membrul/membrii supleanți.
    47. Examinarea cazului disciplinar începe cu prezentarea raportului. În timpul şedinţei, administratorul are dreptul să înainteze demersuri, să prezinte explicaţii şi probe în susţinerea poziţiei sale şi să fie asistat de un avocat.
    48. Comisia va constata abaterea disciplinară și va aplica administratorului autorizat una din sancţiunile disciplinare stipulate la art. 36 alin. (2) din Legea nr.161 din 18 iulie 2014, cu excepția sancțiunilor de suspendare și retragere a autorizației, care urmează a fi propuse pentru aplicare ministrului justiției.
    49. Sancţiunile disciplinare se aplică în modul şi termenul stipulat la art. 36 alin. (3)-(5) și art. 37 alin. (6) din Legea nr.161 din 18 iulie 2014.
    50. Sancţiunile disciplinare se aplică luînd în considerare următoarele elemente:
    a) caracterul şi gravitatea abaterii;
    b) împrejurările în care abaterea a fost săvîrşită;
    c) cauzele şi consecinţele abaterii;
    d) gradul de vinovăţie;
    e) conduita administratorului pe perioada examinării abaterii;
    f) impactul faptei asupra imaginii profesiei de administrator autorizat.
    51. În cazul expirării termenelor de aplicare a sancțiunii disciplinare, prevăzute la art. 36 alin. (4) din Legea nr.161 din 18 iulie 2014, în caz de deces al subiectului răspunderii disciplinare, fie lipsa acestei calităţi la momentul săvîrşirii faptelor pasibile de răspundere disciplinară sau în cazul în care este înaintată o solicitare repetată cu privire la aceleaşi fapte ale aceluiaşi administrator autorizat, Comisia constată, după caz, abaterea disciplinară, fără aplicarea sancțiunii și cu încetarea procedurii disciplinare.
    52. Deciziile Comisiei se adoptă în prezenţa a cel puţin 5 membri. Deciziile se adoptă prin vot secret, dacă Comisia nu decide altfel.
    53. Membrii Comisiei sînt obligaţi să păstreze secretul deliberării şi să nu divulge informaţia aflată în cursul procedurii disciplinare.
    54. Decizia privind rezultatele examinării abaterii disciplinare trebuie să conţină:
    a) componenţa Comisiei;
    b) data şi locul adoptării;
    c) numele şi prenumele administratorului;
    d) numele şi prenumele sau denumirea solicitantului;
    e) circumstanţele de fapt şi de drept expuse în solicitare;
    f) argumentele invocate de administrator, solicitant şi alte persoane;
    g) motivarea, cu indicarea expresă a normelor legale pe care se întemeiază;
    h) sancţiunea disciplinară aplicată;
    i) cauzele încetării procedurii disciplinare;
    j) modul de contestare a deciziei;
    k) semnăturile membrilor Comisiei care au participat la adoptarea hotărîrii.
    55. Dacă un membru are o opinie separată la decizia Comisiei, el o semnează și o anexează la dosar, indiferent de decizia autorului acesteia de a o face publică sau nu.
    56. Dispozitivul deciziei privind rezultatele examinării se pronunță în mod public în şedinţa Comisiei de către președintele Comisiei sau, după caz, de președintele ședinței. Deciziile privind rezultatele examinării abaterii disciplinare, după pronunțare se publică pe pagina web oficială a Ministerului Justiţiei.
    57. Ordinul ministrului justiției, precum și decizia Comisiei privind aplicarea sancțiunii disciplinare poate fi contestată în instanţa de judecată în contencios administrativ. Contestarea acestora nu suspendă executarea sancțiunii disciplinare.
    58. Comisia, din oficiu sau la cererea participanţilor la procedură, în termen de 5 zile lucrătoare din momentul depistării erorii, corectează greşelile sau omisiunile din decizie cu privire la nume, calitate, orice alte erori materiale sau de calcul evidente, care nu modifică în fond soluţia Comisiei.