CCC8/2000
ID intern unic:  285896
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
HOTĂRÎRE Nr. 8
din  15.02.2000
privind controlul constituţionalităţii unor prevederi
din Legea nr. 395-XIV din 13 mai 1999 "Cu privire la avocatură"*
Publicat : 02.03.2000 în Monitorul Oficial Nr. 024     Promulgat : 15.02.2000
    ____________
   * M.O., 1999, nr. 98-100, art. 485.
    În numele Republicii Moldova,
    Curtea Constituţională în componenţa:
    Pavel BARBALAT             - preşedinte
    Nicolae CHISEEV            - judecător-raportor
    Mihai COTOROBAI            - judecător
    Constantin LOZOVANU        - judecător
    Gheorghe SUSARENCO         - judecător
    Ion VASILATI                 - judecător-raportor
    cu participarea grefierului Aliona Balaban, deputaţilor în Parlament Victor Cecan, Ion Neagu, Ştefan Secăreanu şi Alexandru Lazăr, avocatului parlamentar  Alexei  Potînga,  autori ai  sesizărilor,  şefului  secţiei relaţii  cu  autorităţile  publice  în Direcţia  juridică  a  Aparatului Parlamentului  Ion Creangă, reprezentantul permanent al Parlamentului la Curtea  Constituţională,  în prezenţa Preşedintelui  Uniunii  Avocaţilor Gheorghe  Amihalachioae,  conducîndu-se după art. 135 alin. (1) lit.  a) din Constituţie, art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea cu privire la Curtea Constituţională   şi   art.   16  alin.  (1)  din   Codul   jurisdicţiei constituţionale,  a  examinat în şedinţă plenară publică dosarul  pentru controlul  constituţionalităţii unor prevederi din Legea nr. 395-XIV din 13 mai 1999 "Cu privire la avocatură".
    Temei pentru  examinarea dosarului au servit sesizările  deputaţilor în  Parlament  Victor Cecan, Iurie Roşca, Ion Neagu,  Ştefan  Secăreanu, Alexandru  Lazăr  şi  avocatului parlamentar Alexei Potînga,  depuse  în conformitate   cu  art.  24  şi  25  din  Legea  cu  privire  la  Curtea Constituţională şi art.38 şi 39 din Codul jurisdicţiei constituţionale.
    Avînd în vedere că sesizările vizează acelaşi obiect, prin deciziile Curţii  Constituţionale  din 26 octombrie şi 11 noiembrie 1999,  ele  au fost  conexate într-un singur dosar, admise pentru examinare în fond  şi înscrise în ordinea de zi.
    În procesul examinării     preliminare    a    sesizărilor    Curtea Constituţională  a  solicitat puncte de vedere Preşedintelui  Republicii Moldova,  Parlamentului, Ministerului Justiţiei, Procuraturii  Generale, Curţii   Supreme   de  Justiţie,  Ministerului  Afacerilor  Interne   şi Consiliului Uniunii Avocaţilor.
    Examinînd materialele  dosarului,  audiind informaţia prezentată  de judecătorii-raportori şi argumentele expuse de părţi.
    Curtea Constituţională
a  c o n s t a t a t :
    1. La 13 mai 1999 Parlamentul Republicii Moldova a adoptat Legea nr. 395-XIV  "Cu privire la avocatură" (în continuare - Legea nr.  395-XIV), care   stabileşte  specificul  şi  atribuţiile  avocaturii,   dobîndirea calităţii  de avocat, drepturile şi îndatoririle avocatului, formele  de exercitare  a  profesiei de avocat şi modul de organizare a  activităţii acestuia.
    Deputatul Victor  Cecan a sesizat Curtea Constituţională, solicitînd controlul  constituţionalităţii  prevederilor art. 2 alin. (2),  art.  4 alin.  (2), art. 5 alin. (2), art. 6 alin. (1), (2), (3) şi (7), art. 26 alin. (6), art. 41 alin. (3), art. 44 alin. (4) din Legea nr. 395-XIV ca fiind  neconforme art. 4, art. 7, art. 16 alin. (2), art. 18 alin.  (2), art. 21, art. 26, art. 28, art. 43, art. 96, art. 107 din Constituţie şi standardelor   şi  normelor  internaţionale,  respectarea  cărora   este garantată  de Republica Moldova şi care au prioritate asupra legilor  ei interne.
    Avocatul parlamentar   Alexei  Potînga  în  sesizarea  sa   contestă constituţionalitatea  art.  2 alin. (2), a sintagmei "cunoaşte limba  de stat"  din  art. 6 alin. (1), art. 6 alin. (6) şi (7), art.15  alin.(4), precum şi a art. 44 alin. (4) din Legea nr. 395-XIV, întrucît, în opinia sa,   prevederile   acestora   îngrădesc   drepturile   şi   libertăţile fundamentale   ale  cetăţenilor,  au  un  caracter  discriminatoriu   şi contravin  art. 42 alin. (1), art. 43 din Constituţie, art. 11 alin. (1) din   Convenţia  europeană  pentru  apărarea  drepturilor  omului  şi  a libertăţilor fundamentale.
    Deputaţii Iurie  Roşca,  Ion  Neagu, Ştefan Secăreanu  şi  Alexandru Lazăr  au  solicitat controlul constituţionalităţii prevederilor art.  2 alin.  (2),  art. 4 alin. (2), art. 5 alin. (2), art. 6 alin. (7),  art. 11,  art. 13 alin. (1), art. 15 alin. (9), art. 26, art. 27, art. 29-33, art.  35 alin. (2), art. 36 alin. (1) lit.e), art. 37, art. 38, art.  44 alin.  (4)  din  Legea  nr. 395-XIV. Dar, după  cum  reiese  din  textul sesizării,  se  contestă doar constituţionalitatea prevederilor  art.  2 alin. (2), art. 4 alin. (2), art. 5 alin. (2), art. 6 alin. (7), art. 11 alin.  (1), (2) şi (3), art. 15 alin. (2), art. 26 alin. (6) şi art.  44 alin.  (4) din Legea nr. 395-XIV. La celelalte articole din lege autorii sesizării  se referă doar în contextul unei înţelegeri şi aprecieri  mai exacte   a   sensului   prevederilor  contestate,   neraportîndu-le   la dispoziţiile constituţionale.
    În opinia autorilor   sesizărilor,  prevederile  Legii nr.  395-XIV, potrivit  cărora  profesia de avocat poate fi exercitată numai de  către membrii  Uniunii  Avocaţilor  şi numai în  conformitate  cu  atribuţiile Uniunii  şi  organelor  acesteia, limitează  drepturile  şi  libertăţile fundamentale   ale   cetăţenilor  statuate  de  Constituţie,  intră   în contradicţie  cu  dispoziţiile art. 1 alin. (3), art. 4, art. 7, art.  8 alin.  (2), art. 15, art. 16 alin. (2), art. 20, art. 23 alin. (1), art. 26  alin.  (3), art. 43 alin. (1), art. 54 din Constituţie şi cu  actele internaţionale cu privire la drepturile omului.
    În conformitate   cu  art.  6  alin.  (2)  din  Codul   jurisdicţiei constituţionale,  Curtea  Constituţională consideră că sesizările au  ca obiect prevederile art. 2 alin. (2), art. 4 alin. (2), art. 5 alin. (2), art.  6 alin. (1), (2), (3), (6) şi (7) , art. 7 alin. (1) şi (3),  art. 11  alin. (1), (2) şi (3), art. 15 alin. (4) şi (9), art. 26 alin.  (6), art.  41  alin.  (3) şi art. 44 alin. (4) din Legea  nr.  395-XIV,  care conţin probleme de drept şi ţin de competenţa ei.
    2. Raportînd dispoziţiile Legii nr. 395-XIV, contestate în sesizări, la normele Legii Supreme, Curtea Constituţională reţine următoarele.
    Autorii sesizărilor contestă constituţionalitatea:
    - art. 2 alin.  (2), care prevede că profesia de avocat se  exercită numai de membrii Uniunii Avocaţilor din Republica Moldova;
    - art. 26 alin.   (6),  potrivit  căruia  nici  un  barou  nu  poate funcţiona în afara Uniunii Avocaţilor;
    - art. 44 alin.  (4),  potrivit căruia, după intrarea în  vigoare  a Legii  cu  privire la avocatură, persoanele care deţin  licenţa  privind dreptul  de  acordare a asistenţei juridice pot exercita  în  continuare profesia  de avocat numai dacă vor adera în termen de 5 luni la  Uniunea Avocaţilor.  Licenţele  persoanelor  care  nu se  vor  conforma  acestor prevederi îşi pierd valabilitatea.
    Autorii sesizărilor  afirmă  că  prin  aceste  norme  se  stabileşte monopolul  membrilor  Uniunii  Avocaţilor din Republica  Moldova  asupra activităţii  profesionale de apărare a drepturilor omului,  limitîndu-se astfel  accesul juriştilor profesionişti licenţiaţi care nu sînt  membri ai  Uniunii  Avocaţilor de a participa în calitate de apărători şi de   a acorda   asistenţă  juridică,  prin  aceasta  lezîndu-se  drepturile  şi libertăţile  fundamentale ale cetăţenilor, garantate de Constituţie,  în special  dreptul  la  muncă,  la libera alegere a muncii  şi  la  libera asociere.
    Potrivit art.  1  alin.  (3)  din  Constituţie,  demnitatea  omului, drepturile  şi libertăţile lui reprezintă valori supreme. Drepturile  şi libertăţile  omului  determină sensul, conţinutul şi aplicarea  legilor, activitatea  puterilor legislativă şi executivă, administraţiei  publice locale,  ele sînt asigurate de justiţie şi statuate de art. 6, art.  16, art. 20 şi art. 26 din Constituţie.
    Curtea Constituţională relevă că legiuitorul, statuînd condiţiile şi modul  de  accedere a persoanelor la activitatea juridică  profesională, trebuia  să  se îngrijească ca prevederile respective să  nu  contrazică principiile constituţionale, pentru a exclude posibilitatea restrîngerii drepturilor cetăţenilor.
    Prevederile art. 2 alin. (2), art. 26 alin. (6) şi art. 44 alin. (4) din  această lege, atît prin conţinutul lor, cît şi prin sensul atribuit de   practica   judiciară,  stabilesc  de  fapt  că  la   asistenţa   şi reprezentarea  juridică în faţa organelor de jurisdicţie şi de  urmărire penală   pot  fi  admişi  numai  membrii  Uniunii  Avocaţilor.   Această modalitate  stabilită  de legiuitor împiedică accesul la activitatea  de avocat  a  juriştilor  profesionişti  care nu  sînt  membri  ai  Uniunii Avocaţilor,  dar  care  deţin  licenţă privind  dreptul  de  acordare  a asistenţei  juridice,  ceea ce confirmă calificarea lor juridică, şi  nu este  altceva decît instituirea monopolului membrilor Uniunii Avocaţilor asupra profesiei de avocat.
    Aceste prevederi,   instituite   de  legiuitor,   restrîng   dreptul cetăţeanului,  conferit  prin  art. 26 alin. (2) din Constituţie,  de  a reacţiona independent, prin mijloace legitime, la încălcarea drepturilor şi  libertăţilor  sale  şi îngrădesc dreptul său la  alegerea  liberă  a avocatului   (apărătorului)  pentru  acordarea  de  asistenţă   juridică calificată.
    Dreptul părţilor  de  a fi asistate în tot cursul procesului  de  un avocat,  ales  sau  numit din oficiu, statuat de art. 26 alin.  (3)  din Constituţie,  nu poate fi apreciat ca o obligaţie a părţilor de a apela, pentru  asistenţă  juridică, numai la membrii Uniunii Avocaţilor,  ce  o confirmă  şi  prevederile  art. 45 din Codul de procedură  penală,  care oferă  inculpatului  dreptul de a renunţa la avocat şi de a se apăra  el însuşi.
    Potrivit art. 26 alin. (4) din Constituţie, amestecul în activitatea persoanelor  care exercită apărarea în limitele prevăzute se  pedepseşte prin  lege.  Dispoziţia  constituţională "activitatea  persoanelor  care exercită apărarea" acordă cetăţenilor dreptul de a beneficia nu numai de asistenţa  juridică  a  membrilor  Uniunii Avocaţilor, dar  şi  a  altor apărători.
    În conformitate  cu art. 43 alin.5 din Codul de procedură penală, în calitate  de apărători se admit avocaţii, iar prin decizia judecătorului sau  a  anchetatorului,  prin încheierea instanţei de judecată,  pot  fi admise  şi alte persoane care dispun de licenţa respectivă. Prin urmare, fiecare  cetăţean  are  dreptul  de a fi asistat în  proces  de  avocat, indiferent  de  faptul  dacă acesta este sau nu este membru  al  Uniunii Avocaţilor.
    Dispoziţiile   art.   26  din  Constituţie  corespund  întru   totul standardelor  de drept internaţionale, recunoscute de Republica Moldova, în  domeniul  asigurării  drepturilor persoanelor  învinuite  de  crimă. Astfel,  potrivit  art.  14 alin.3 lit. d) din Pactul  internaţional  cu privire  la  drepturile  civile şi politice, orice persoană  acuzată  de comiterea unei infracţiuni are dreptul să se apere ea însăşi sau să aibă asistenţa  unui  apărător ales de ea. Acest drept, aşa cum  rezultă  din principiile  fundamentale privind rolul juristului adoptate de Congresul VIII  al Organizaţiei Naţiunilor Unite asupra prevenirii  criminalităţii şi  tratamentului  delincvenţilor  presupune că orice persoană  este  în drept  de  a apela la orice jurist pentru apărarea drepturilor  sale  în toate  fazele  dezbaterii  cauzei penale. Prin  urmare,  standardele  şi normele  internaţionale  privind drepturile fundamentale ale  omului  de asemenea  consfinţesc dreptul fiecăruia de a-şi alege în mod independent apărătorul.
    Condiţia obligatorie  de  a  avea  calitatea de  membru  al  Uniunii Avocaţilor  din  Republica  Moldova pentru juriştii care  deţin  licenţa Ministerului Justiţiei privind dreptul de acordare a asistenţei juridice aduce  atingere  drepturilor constituţionale ale cetăţenilor  la  libera asociere  şi  la libera alegere a muncii şi profesiei (art.42 şi 43  din Constituţie)  şi,  de  asemenea,  contravine  Declaraţiei  universale  a drepturilor  omului,  care prevede că nimeni nu poate fi silit  să  facă parte dintr-o asociaţie (art. 20 alin. (2).
    Instituirea prin   lege  a  monopolului  Uniunii  Avocaţilor  asupra profesiei   de  avocat,  evident,  nu  contribuie  la  concurenţa  între persoanele  care acordă asistenţă juridică, mai mult ca atît,  împiedică dezvoltarea  ei.  Aprobarea statelor de personal ale Uniunii  Avocaţilor exclusiv  de către Congresul avocaţilor, potrivit art. 28 alin. (3) lit. f)  din  Legea nr. 395-XIV, poate crea în mod artificial un  deficit  de servicii   juridice,  ceea  ce,  implicit,  va  conduce  la   încălcarea drepturilor omului prevăzute de art. 26 alin. (3) din Constituţie.
    Avînd în vedere  cele menţionate, Curtea Constituţională conchide că art.  2  alin.  (2) din Legea nr. 395-XIV, care prevede că  profesia  de avocat se exercită numai de către membrii Uniunii Avocaţilor, şi art. 26 alin.  (6)  din  această lege, potrivit căruia nici un  barou  nu  poate funcţiona  în afara Uniunii Avocaţilor, contravin art. 1 alin. (3), art. 6, art. 16, art. 22, art. 26, art. 42 şi art. 43 din Constituţie.
    Pentru aceleaşi   motive   nu  corespunde  acestor   prevederi   ale Constituţiei  nici  art.  44 alin. (4) din Legea nr.  395-XIV,  potrivit căruia  licenţele  persoanelor care nu au aderat în termen de 5 luni  la Uniunea Avocaţilor îşi pierd valabilitatea. Această prevedere constituie temei  juridic  pentru neadmiterea în proces în calitate de  apărător  a juriştilor  care  deţin licenţa respectivă, dar care nu sînt  membri  ai Uniunii  Avocaţilor, ceea ce contravine, de asemenea, Legii nr.  332-XIV din  26 martie 1999 "Privind acordarea de licenţe pentru unele genuri de activitate"*  .  Potrivit  art. 16 alin. (3) din această  lege,  licenţa poate fi retrasă prin decizia instanţei de judecată în condiţiile legii.
________________
    * M.O.,1999, nr. 62-64, art. 290.
    Astfel, legiuitorul,  stabilind  în art. 44 alin. (4) din Legea  nr. 395-XIV  că  licenţele  persoanelor  care nu  se  vor  conforma  acestor prevederi  îşi  pierd valabilitatea, şi-a arogat atribuţii  ale  puterii judecătoreşti, ceea ce contravine art. 6 din Constituţie.
    3. În sesizări   se  contestă,  de  asemenea,   constituţionalitatea următoarelor prevederi din Legea nr. 395-XIV: art. 4 alin. (2), potrivit căruia   Ministerul   Justiţiei,  la  propunerea   Consiliului   Uniunii Avocaţilor,  acordă licenţa pentru exercitarea profesiei de avocat; art. 5  alin.  (2), potrivit căruia licenţa pentru exercitarea  profesiei  de avocat  este  acordată de către Ministerul Justiţiei în termen de 30  de zile  de  la data înaintării propunerii Consiliului Uniunii  Avocaţilor;  art.  11  alin. (1), (2) şi (3), potrivit cărora încetarea calităţii  de avocat  poate  fi decisă prin hotărîrea Consiliului Uniunii  Avocaţilor, care  se  înaintează  Ministerului Justiţiei în termen de 5 zile  de  la adoptare.  Ministerul Justiţiei, în baza acestei hotărîri, suspendă,  în decurs  de  30  de  zile  pe un termen  de  trei  luni,  licenţa  pentru exercitarea  profesiei  de  avocat  şi depune în  instanţa  de  judecată cererea de retragere a acesteia.
    Autorii sesizărilor  susţin  că  prevederile  articolelor  enumerate încalcă  bazele  juridice  şi organizatorice de acordare  a  licenţelor, contravin  dispoziţiilor  art. 107 alin. (1) din Constituţie şi art.  6, art.  7, art. 9, art. 14 şi art. 16 din Legea nr. 332-XIV din 26  martie 1999.
    Curtea Constituţională, examinînd argumentele autorilor sesizărilor, reţine următoarele.
   Legea nr. 332-XIV  "Privind acordarea de licenţe pentru unele genuri de  activitate", adoptată la 26 martie 1999, stabileşte bazele juridice, organizatorice  şi economice de acordare a licenţelor pentru dreptul  de practicare  a  unor  anumite  genuri  de activitate  şi  au  drept  scop respectarea riguroasă a standardelor şi normelor de calificaţie necesare desfăşurării   acestor  genuri  de  activitate,  asigurarea   protecţiei intereselor şi securităţii persoanei, societăţii şi statului.
    Modul de prezentare  a actelor necesare pentru acordarea licenţei şi modul  de  eliberare  a licenţei, inclusiv pentru  acordarea  asistenţei juridice, stabilite de Legea nr. 332-XIV, sînt unice şi obligatorii.
    Legea nr. 332-XIV nu condiţionează acordarea licenţei prin obligaţia titularului de a solicita consimţămîntul vreunui organ.
    Acordarea licenţei  pentru exercitarea profesiei de avocat de  către Ministerul Justiţiei numai la propunerea Consiliului Uniunii Avocaţilor, potrivit  art. 4 alin. (2), precum şi normele cuprinse în art. 11  alin. (1),  (2)  şi  (3) din Legea nr. 395-XIV, care  reglementează  încetarea calităţii  de  avocat, confirmă că un organ nestatal (Consiliul  Uniunii Avocaţilor)  este învestit cu atribuţii de stat şi prin aceasta se aduce atingere  competenţelor  constituţionale ale Ministerului  Justiţiei  ca organ  central de specialitate al statului, ceea ce contravine art.  107 alin. (1) din Constituţie. În plus, pct. 12 din Anexa nr. 2 la Legea nr. 332-XIV  nu  prevede un astfel de gen de activitate care se practică  în bază  de  licenţă  -  exercitarea profesiei de  avocat.  Modalitatea  de suspendare  a licenţei pentru exercitarea profesiei de avocat  prevăzută în  art.  11 alin.(3) din Legea nr. 395-XIV contravine  şi  prevederilor cuprinse în art. 16 din Legea nr. 332-XIV.
    Pentru considerentele    menţionate   sînt   neconstituţionale    şi prevederile   art.6  alin.(2)  din  Legea  nr.395-XIV  în  partea   care stipulează că admiterea în profesia de avocat se efectuează pe baza unui examen de calificare organizat de către Consiliul Uniunii Avocaţilor.
    Totodată, Curtea  Constituţională  consideră  că  prevederile  art.6 alin.(3)  din  aceeaşi lege, conform cărora sînt scutite de examenul  de calificare  persoanele  care  au  cel puţin 5 ani vechime  în  muncă  în funcţia  de  judecător sau procuror ori au grad ştiinţific  în  domeniul dreptului,  nu contravin dispoziţiilor constituţionale. Parlamentul,  ca unica autoritate legislativă a statului, este în drept să adopte o normă prin  care  persoanele  care  au o  bună  pregătire  pentru  exercitarea profesiei de avocat să fie scutite de examenul de calificare.
    4. Potrivit art. 7 alin. (1) din Legea nr. 395-XIV, avocaţii străini pot  exercita  profesia de avocat în Republica Moldova dacă  îndeplinesc condiţiile   prevăzute  de  această  lege,  fie  permanent,  în  temeiul acordului  bilateral dintre Uniunea Avocaţilor şi organizaţia avocaţilor din  ţara respectivă, fie ocazional, împreună cu un avocat din Republica Moldova,  cu înştiinţarea Uniunii Avocaţilor. Art. 7 alin. (3) din  lege interzice  avocatului străin să pună concluzii orale sau scrise în  faţa instanţelor  de  judecată  şi  a celorlalte organe  de  jurisdicţie  din Republica Moldova, cu excepţia instanţelor judecătoriei economice.
    În Republica  Moldova procedura în cauzele penale este  reglementată de  Codul  de  procedură penală, care, potrivit art. 1,  este  unică  şi obligatorie  pentru toate instanţele de judecată, organele procuraturii, de  anchetă  şi de cercetare penală. Avocatul care exercită apărarea  în procesele  judiciare  penale  este  parte la  proces.  Prin  urmare,  şi modalitatea de participare a avocatului străin la procesul penal trebuie să fie reglementată de Codul de procedură penală.
    Prevederile art.  7 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 395-XIV contravin legislaţiei  în  vigoare  şi privează de fapt inculpatul  (bănuitul)  de dreptul  de  a alege un avocat străin, interzic participarea  avocatului străin  la procesul penal şi obligă cetăţenii să aleagă apărătorul numai din  rîndul membrilor Uniunii Avocaţilor, prin aceasta limitînd  nelegal dreptul  constituţional al cetăţeanului de a-şi alege în mod independent apărătorul  şi  restrînge exerciţiul dreptului la apărare (art.  26  din Constituţie,  art. 14 din Pactul internaţional cu privire la  drepturile civile şi politice).
    5. Deputatul  în  Parlament  Victor Cecan  şi  avocatul  parlamentar Alexei  Potînga contestă constituţionalitatea art. 6 alin. (1) din Legea nr.  395-XIV  în  partea  ce  prevede  că  avocat  poate  fi  cetăţeanul Republicii  Moldova  care  cunoaşte limba de stat. În  opinia  autorilor sesizării,  această prevedere încalcă principiul egalităţii  cetăţenilorîn  faţa  legii  şi  a  autorităţilor publice (art.  16  alin.  (2)  din Constituţie),  dreptul cetăţenilor de a beneficia de protecţia  statului atît  în ţară, cît şi în străinătate (art. 18 alin. (2) din Constituţie) şi  restrînge  dreptul cetăţeanului la libera alegere a muncii (art.  43 alin. (1) din Constituţie).
    Curtea Constituţională  consideră neîntemeiate argumentele expuse în sesizări pentru următoarele motive.
    Potrivit art.13  din  Legea  Supremă,  limba de  stat  a  Republicii Moldova   este  limba  moldovenească.  Totodată,  statul  recunoaşte  şi protejează  dreptul  la  păstrarea, la dezvoltarea  şi  la  funcţionarea limbii   ruse  şi  a  altor  limbi  vorbite  pe  teritoriul  ţării.   În conformitate  cu  dispoziţiile art.118 alin.(1) şi (2) din  Constituţie,  procedura  judiciară  se desfăşoară în limba  moldovenească.  Persoanele care  nu  posedă sau nu vorbesc limba moldovenească au dreptul de a  lua cunoştinţă  de  toate  actele  şi lucrările dosarului,  de  a  vorbi  în instanţă prin interpret.
    În lumina celor arătate, obligaţia avocaţilor de a cunoaşte limba de stat,  stipulată  în  art.6 alin.(1) din Legea nr.395-XIV,  avînd  drept finalitate  punerea  în  practică a principiului  bunei  administrări  a justiţiei,  nu  constituie o încălcare a dispoziţiilor  constituţionale. Cunoaşterea limbii oficiale a statului de către avocaţi este un criteriu profesional  şi o garanţie suplimentară a calităţii serviciilor prestate de ei.
    6. În sesizările   deputaţilor   în   Parlament  şi   a   avocatului parlamentar     Alexei    Potînga    se    contestă,    de     asemenea, constituţionalitatea art. 6 alin. (6) şi (7) din Legea nr. 395-XIV, care prevăd unele restricţii la exercitarea profesiei de avocat.
    Potrivit art.  6 alin. (6) din Legea nr.395-XIV, persoanele care  au deţinut  anterior  funcţiile  de judecător, procuror şi  colaborator  al organelor  de anchetă nu pot exercita, timp de 5 ani de la  demisionare, profesia  de avocat la instanţele de judecată şi în organele de  anchetă în care au lucrat în funcţia respectivă.
    Curtea Constituţională constată că aceste prevederi restrîng dreptul cetăţeanului  de  a-şi alege de sine stătător apărătorul şi  dreptul  la libera  alegere  a  muncii (art. 26 alin. (3) şi art. 43 alin.  (1)  din Constituţie).            
    Contravine acestor  dispoziţii  constituţionale şi art. 6 alin.  (7) din   Legea  nr.395-XIV.  Circumstanţele  care  exclud  participarea  la procesele  judiciare  penale  a persoanei care  efectuează  apărarea  în procesul  penal sînt stabilite în Codul de procedură penală (art. 46/1). Art.  6  alin.  (7) din Legea nr. 395-XIV conţine  însă  dispoziţii  noi privind  circumstanţele  ce interzic participarea la proces a  persoanei care exercită apărarea.
    După cum s-a  menţionat  mai  sus, în conformitate cu  art.  26  din Constituţie,  dreptul  de a alege avocatul (apărătorul) aparţine  însuşi subiectului   apărării,   fiind   dreptul  său   exclusiv.   În   lumina dispoziţiilor   constituţionale   cuprinse  în  art.  26  şi  43,   prin prevederile  art.  6  alin. (7) din Legea nr. 395-XIV,  potrivit  cărora avocatul  nu-şi  poate exercita profesia la instanţa de  judecată,  unde funcţia  de  judecător o îndeplineşte soţia, soţul avocatului, ruda  ori afinul  său, pînă la gradul al treilea inclusiv, legiuitorul a  încălcat dreptul cetăţeanului la libera alegere a apărătorului. Mai mult ca atît, legiuitorul, prin norma citată, aşa cum rezultă din conţinutul acesteia, a  extins temeiurile interdicţiei asupra exercitării apărării în  cadrul procesului penal în toate instanţele de judecată.
    Prevederile art.  6  alin. (7) din Legea nr. 395-XIV  contravin,  de asemenea,  principiului  contradictorialităţii şi  egalităţii  părţilor, consacrat în procedura judiciară.
    7. Curtea Constituţională  consideră că prevederile art.15  alin.(4) din  Legea  nr.395-XIV  în partea care  stipulează  că  percheziţionarea avocatului,  a  domiciliului  ori a cabinetului său nu poate  fi  făcută decît în prezenţa procurorului, în temeiul unui mandat emis anticipat în acest   scop,  de  asemenea,  contravin  dispoziţiilor constituţionale. Procedura  percheziţionării este stabilită în Codul de procedură  penală (art.148-150).  Norma din legea organică în general nu prevede  prezenţa procurorului   la  percheziţionare.  Prin  urmare,  prevederile   art.15 alin.(4)  din  Legea  nr.395-XIV  constituie o  excepţie,  stabilită  de legiuitor  doar  la  percheziţionarea  avocatului,  ceea  ce  contrazice principiul constituţional privind egalitatea tuturor cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice (art.16).
    8. Grupul de  deputaţi  în Parlament Iurie Roşca, Ion Neagu,  Ştefan Secăreanu şi Alexandru Lazăr contestă, de asemenea, constituţionalitatea art.  15  alin. (9) din Legea nr. 395-XIV, potrivit căruia  avocatul  nu răspunde  penal  pentru susţinerile făcute, oral sau în scris,  în  faţa instanţei  de judecată sau a altor organe, dacă aceste susţineri sînt în legătură cu apărarea şi necesare cauzei ce i-a fost încredinţată.
    Curtea Constituţională  consideră  că  dispoziţiile  articolului  în cauză corespund Constituţiei şi Codului de procedură penală. Prevederile art.  15  alin.  (9) din Legea nr. 395-XIV stabilesc  de  fapt  garanţii pentru   activitatea  profesională  a  avocatului  (apărătorului),  însă aceasta  nu  înseamnă  nicidecum că avocatul în general este  scutit  de răspundere  penală  sau  de  altă răspundere. În cazul  în  care  există temeiuri  suficiente  şi  în condiţiile respectării  procedurii  legale, avocatul  poate  fi  tras  atît la răspundere penală,  cît  şi  la  altă răspundere pentru încălcarea legii.
    9. În sesizarea     deputatului    Victor    Cecan    se    contestă constituţionalitatea  art.  41  alin. (3) din Legea  nr.  395-XIV,  care prevede  că asupra activităţii de avocat nu se extind prevederile  Legii cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi.
    Din preambulul  Legii nr. 845-XII din 3 ianuarie 1992 "Cu privire la antreprenoriat   şi  întreprinderi"  (cu  modificările  şi  completările ulterioare)  rezultă că ea stabileşte agenţii economici care au dreptul, în numele lor (firmelor lor), să desfăşoare activitate de antreprenoriat în  Republica Moldova şi determină principiile juridice,   organizatorice şi  economice  ale  acestei  activităţi.  Legea  nu  se  extinde  asupra persoanelor juridice şi asupra persoanelor fizice care desfăşoară o altă activitate  decît  cea  de  antreprenoriat. În  acest  context  este  de menţionat  că, potrivit art.1 alin.(2) din Legea nr.395-XIV, profesia de avocat  nu ţine de activitatea de întreprinzător şi nu urmăreşte un scop lucrativ.
    Pentru considerentele  menţionate,  Curtea constată că  dispoziţiile art.  41  alin.  (3) din Legea nr. 395-XIV  nu  contravin  Constituţiei.
    Conducîndu-se  după art. 140 din Constituţie, art. 1 alin. (3)  lit. a)  şi  c),  art.  26 alin. (4) şi (5) din Legea cu  privire  la  Curtea Constituţională, art. 62 şi 68 din Codul jurisdicţiei constituţionale,
   Curtea Constituţională
H O T Ă R Ă Ş T E :
    1. Recunoaşte  constituţionale prevederile art. 6 alin. (1) şi  (3), art.  15 alin.(9) şi art. 41 alin. (3) din Legea nr. 395-XIV din 13  mai 1999 "Cu privire la avocatură".
    2. Declară neconstituţionale  prevederile art. 2 alin. (2), sintagma "la  propunerea  Consiliului Uniunii Avocaţilor" din art. 4  alin.  (2), sintagma   "de   la  data  înaintării  propunerii  Consiliului   Uniunii Avocaţilor"   din   art.  5  alin.  (2),  sintagma  "organizat   conform prevederilor  prezentei legi şi statutului profesiei de avocat" din art. 6  alin.  (2), sintagma "în prezenţa procurorului" din art.15  alin.(4), art.6 alin.(6) şi (7), art. 7 alin.(1) şi (3), art. 11 alin. (1), (2) şi (3),  art. 26 alin. (6) şi art. 44 alin.(4) din Legea nr. 395-XIV din 13 mai 1999 "Cu privire la avocatură".
    3. Prezenta hotărîre  este definitivă, nu poate fi supusă nici  unei căi  de  atac,  intră  în vigoare la data adoptării  şi  se  publică  în "Monitorul Oficial al Republicii Moldova".
    PREŞEDINTELE
    CURŢII CONSTITUŢIONALE                       Pavel BARBALAT
    Chişinău, 15 februarie 2000.
    Nr. 8.