DTCG71/1999 ID intern unic: 291271 Версия на русском | Fişa actului juridic |
Republica Moldova | |
MINISTERUL DEZVOLTĂRII TERITORIULUI, CONSRUCŢIILOR ŞI GOSPODĂRIEI COMUNALE | |
HOTĂRÎRE
Nr. 7/1
din 14.05.1999 | |
cu privire la aprobarea Strategiei modernizării şi dezvoltării sistemelor comunale de alimentare cu apă şi de canalizare | |
Publicat : 25.11.1999 în Monitorul Oficial Nr. 130 Promulgat : 14.05.1999 | |
În scopul aplicării politicilor unice în atingerea scopurilor şi principiilor de modernizare şi dezvoltare a sistemelor comunale de alimentare cu apă şi de canalizare în localităţile Republicii Moldova, Consiliul Colegial,
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Strategia modernizării şi dezvoltării sistemelor comunale de alimentare cu apă şi de canalizare în localităţile Republicii Moldova (se anexează).
2. Direcţia generală apă, canalizare şi protecţia mediului, Concernul de Stat "Apă-Canal", direcţiile ministerului, întreprinderile de alimentare cu apă şi de canalizare, în comun cu organele administrării publice locale vor întreprinde măsuri în vederea realizării Strategiei modernizării şi dezvoltării sistemelor comunale de alimentare cu apă şi de canalizare în localităţile Republicii Moldova.
3. Concernul de Stat "Apă-Canal" (director generaldl Nicolae Panuli), în comun cu organele administrării publice locale va efectua analiza situaţiei actuale a sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare şi va înainta măsuri concrete în vederea modernizării şi dezvoltării acestora, care vor servi drept bază pentru elaborarea Programului Naţional de modernizare şi dezvoltare a sistemelor comunale de alimentare cu apă şi de canalizare în localităţile Republicii Moldova.
4. Direcţia generală apă, canalizare şi protecţia mediului va crea un grup de lucru, în componenţa căruia vor fi incluşi reprezentanţii ministerelor şi departamentelor interesate, organelor administrării publice locale, care va efectua analiza măsurilor propuse şi pînă la finele anului 2000 va elabora Programul Naţional privind modernizarea şi dezvoltarea sistemelor comunale de alimentare cu apă şi de canalizare în localităţile Republicii Moldova.
5. Controlul asupra executării hotărîrii în cauză se pune în sarcina dlui Valeriu Cojocaru, viceministru.
MINISTRUL DEZVOLTĂRII TERITORIULUI,
CONSTRUCŢIILOR ŞI GOSPODĂRIEI
COMUNALE
PREŞEDINTELE CONSILIULUI COLEGIAL Mihai SEVEROVAN
Chişinău, 14 mai 1999.
Nr. 7/1.
Aprobată
prin Hotărîrea Colegiului
Ministerului Dezvoltării
Teritoriului, Construcţiilor
şi Gospodăriei Comunale
nr. 7/1 din 14 mai 1999
S T R A T E G I A
modernizării şi dezvoltării sistemelor comunale
de alimentare cu apă şi de canalizare în localităţile
Republicii Moldova
Introducere
Alimentarea cu apă prin sistemele centralizate este una din cele mai importante subramuri ale economiei naţionale.
În perioada postsovetică dezvoltarea şi prestarea serviciilor de alimentare cu apă şi canalizare era planificată şi finanţată centralizat de către organele statale.
Involuţia gospodăriei de apeducte şi canalizare în anii 1990-1998 în mare măsură a fost condiţionată de schimbările care s-au produs în economia republicii sub influienţa masivă a multor factori deosebit de nefavorabili. Dificultăţile cu care se confruntă în ultimii ani sectorul de alimentare cu apă sînt cauzate în mare măsură de neachitarea de către consumatori a serviciilor prestate de alimentare cu apă şi canalizare.
Situaţia economico-financiară critică a întreprinderilor de profil nu permite acestora exploatarea normală a sistemelor de alimentare cu apă şi sistemelor de evacuare-epurare a apelor uzate, face imposibilă dezvoltarea sub- ramurii în corespundere cu necesităţile actuale.
Scopul principal al strategiei este de a marca direcţiile tehnice, financiare şi instituţionale care urmează a fi realizate în perspectivă.
Ideile şi afirmaţiile majore cuprinse în obiectivele şi politicele acestei strategii constituie repere necesare pentru elaborarea unor programe de reabilitare, modernizare şi dezvoltare eficientă şi durabilă a sistemelor de alimentare cu apă, de evacuare şi epurare a apelor uzate.
Obiectivele şi soluţiile stipulate în strategie au fost estimate în rezultatul analizei multicriteriale a sectorului hidro-edilitar, studierii publicaţiilor tehnico- ştiinţifice, de producţie şi documentare-informare din domeniu.
Strategia afirmă necesitatea sporirii şi concentrării eforturilor organelor statale, structurilor societăţii civile şi cetăţenilor pentru asigurarea dezvoltării adecvate cerinţelor actuale şi de perspectivă a sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare, căci apa este un element fundamental al mediului fără de care nu poate fi concepută şi continuată o activitate eficientă a unui popor ce tinde spre un nivel înalt de trai şi spre noi performanţe ale civilizaţiei.
I. Situaţia existentă
1. Date generale
Populaţia Republicii Moldova la 1 ianuarie 1998, constituia 4304,7 mii locuitori, inclusiv 1987,3 mii în localităţile urbane şi 2317,4 mii în spaţiul rural.
De alimentare cu apă potabilă prin sistem centralizat beneficiază 81% din populaţia urbană şi numai 17% de locuitori în mediul rural.
Actualmente întreprinderile de alimentare cu apă potabilă subordonate Ministerului Dezvoltării Teritoriului, Construcţiilor şi Gospodăriei Comunale exploatează sisteme comunale de alimentare cu apă în 57 localităţi.
Capacitatea de proiect a acestor sisteme din oraşele republicii constituie 792,5 mii m3/zi, lungimea aducţiunilor şi reţelelor de distribuţie a apei constituie - 3,7 mii km.
Captările de apă constituie: din rîuri - 550 mii m3/zi; din resursele subterane - 241,9 mii m3/zi. Oraşele: Chişinău, Bălţi, Soroca, Rezina se alimentează din r.Nistru. Pentru 8 oraşe: Briceni, Edineţ, Cupcini, Glodeni, Ungheni, Leova, Cantemir şi Cahul apa se captează din r.Prut. Staţiile de tratare ale acestor sisteme se exploatează pe parcursul 25-30 ani fără a fi reconstruite şi nu corespund cerinţelor actuale atît în privinţa tehnologiei de tratare, cît şi stării fizice şi morale a construcţiilor şi utilajelor.
În oraşele Ungheni, Leova, Cantemir, Cahul este concepută reconstrucţia staţiilor de captare şi tratare, dar din lipsa mijloacelor financiare, ea este stopată.
Actualmente, în curs de execuţie sînt 21 obiective de alimentare cu apă. Sînt în curs de reconstrucţie sistemele existente şi se construiesc noi sisteme de alimentare cu apă pentru oraşele Străşeni, Călăraşi, Făleşti, Sîngerei, Teleneşti, Taraclia, Nisporeni, Leova, Rîşcani etc. Este începută construirea şi reconstrucţia staţiilor de epurare în 12 localităţi.
De sisteme comunale de canalizare dispun 55 de localităţi, inclusiv staţii de epurare - 38 cu capacitatea totală 664 mii m3/zi.
Lungimea totală a reţelelor de canalizare constituie 1778,3 km, inclusiv a colectoarelor principale şi conductelor sub presiune - 490,4 km, reţelelor stradale de evacuare - 687,8 km şi reţelelor de cartier - 600,1 km. Din cauza exploatării îndelungate (30-40 ani şi mai mult) în prezent 250 km de reţele se găsesc într-o stare avariată şi necesită o înlocuire urgentă, în primul rînd celor sub presiune, din oţel.
2. Gestionarea sistemelor comunale de alimentare cu apă
Actualmente, sistemele comunale de alimentare cu apă în oraşele republicii şi în unele localităţi rurale se exploatează de către 54 întreprinderi de stat, din care 35 de întreprinderi sînt specializate în domeniul alimentării cu apă. Toate aceste unităţi economice se află în subordinea Ministerului Dezvoltării Teritoriului, Construcţiilor şi Gospodăriei Comunale.
Sitemele centralizate de alimentare cu apă sînt construite în 903 localităţi rurale. Anterior aproape toate aceste sisteme erau gestionate de structurile corespunzătoare ale Ministerului Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare. În prezent, 337 (37%) de apeducte din mediul rural nu corespund cerinţelor igienice şi se află într-o stare nesatisfăcătoare. Primăriile şi gospodăriile agricole care gestionează aceste apeducte nu dispun de mijloace financiare şi personal specializate pentru a le restabili şi exploata conform cerinţelor normative.
3. Calitatea apelor
a) Calitatea apelor subterane
Circa 2,5 mln. de oameni din Moldova se alimentează cu apă subterană, din care circa 50-60% folosesc apa freatică. De aceea, în prezent sănătatea unei bune părţi a populaţiei depinde direct de calitatea apelor freatice. Studiile care au fost realizate în diferite zone a republicii au demonstrat că în văile rîurilor mici şi în localităţi apa fîntînilor este poluată substanţial. Valorile medii ale nitraţilor, sulfaţilor, clorurilor, mineralizării şi durităţii totale depăşesc considerabil limitele recomandate de Organizaţia Mondială a Sănătăţii. Concentraţia poluanţilor se micşorează esenţial în zonele cu relief mai înalt şi mai îndepărtate de localităţi. În afara localităţilor sînt zone unde resursele de apă pot fi utilizate fără tratare suplimentară.
Rezervele de exploatare a apelor de adîncime sînt evaluate la cca 3 mln. m3 în 24 ore. Din această cantitate în scopuri potabile fără pregătire prealabilă a apei pot fi folosite doar 25%. Nu corespunde standardelor de calitate pentru apă potabilă majoritatea surselor necentralizate şi peste o 1/3 din sursele centralizate de apă.
Pe parcursul evoluţiei geologice teritoriul Republicii Moldova a fost supus diferitor procese geodinamice în urma cărora s-a creat o reţea de falii şi fracturi tectonice care condiţionează formarea anomaliilor fluorului şi stronţiului. Concentraţiile fluorului în apă variază între 0,2 - 20 mg/l a stronţiului între 0,1 - 17 mg/l.
Din spectrul compuşilor azotici numai amoniacul se întîlneşte in concentraţii foarte mari (pînă la 20,0 mg/l). Apele subterane în multe cazuri au o mineralizare sporită, adeseori conţin cantităţi mari de hidrogen sulfurat, fier şi metan (caracteristic pentru sudul ţării).
b) Calitatea apelor de suprafaţă
Sursele principale de apă de suprafaţă a republicii sînt rîurile Nistru şi Prut. În alimentarea cu apă potabilă a populaţiei şi a economiei naţionale rîului Nistru îi revin 56%, rîului Prut - 16%, altor surse de suprafaţă - 8%. În perspectivă poate fi folosită pentru raioanele de sud apa Dunării şi lacului Cahul.
Datele referitoare la calitatea apei r.Nistru pe teritoriul R.M., după proprietăţile fizico-chimice şi bacteriologice, ne demonstrează că în genere, după gradul de poluare apa este de clasa a 2-a a calităţii - "poluare moderată".
În secţiuni mai mult sau mai puţin limitate, după oraşele amplasate de-a lungul rîurilor şi confluenţa cu afluenţii Răut şi Bîc, apa este de clasa 3-a poluată".
Calitatea apei rîului Prut pe teritoriul Republicii Moldova nu depăşeşte clasa 3-a de calitate.
O ameliorare considerabilă a calităţii apelor de suprafaţă va fi posibilă dacă se vor lua măsurile necesare de protecţie a acestor surse, dacă apele uzate care sînt deversate vor fi epurate conform cerinţelor normative.
Monitoringul apelor de suprafaţă se efectuează de către Serviciul Sanitaro-Epidemiologic de Stat şi Serviciul "Hidrometeo".
4. Sursele de poluare
Una din principalele surse de poluare a resurselor de apă de suprafaţă o constituie apele uzate epurate insuficient sau evacuate în receptorii naturali fără a fi epurate. Din cca 560 de instalaţii de epurare funcţionează doar 225.
Totodată, în peste 500 localităţi, care au obiecte canalizate, lipsesc instalaţiile respective de epurare.
La 36 staţii de epurare din cele 110 cu capacitatea mai mare de 400 m3/zi, precum şi la majoritatea staţiilor de capacitate mică au loc descărcări de ape uzate cu conţinut supralimită de poluanţi, fapt ce degradează calitatea resurselor de apă.
În anul 1996 apele uzate deversate în receptorii naturali au conţinut supralimită 3,5 mii t/an materii în suspenzie, iar limita consumului biologic de oxigen a fost depăşită cu 2,8 mii t/an.
Apele subterane sînt poluate de complexele zootehnice, cîmpurile de filtraţie, depozitele de deşeuri, gunoiştile neautorizate, depozitele de chimicale neamenajate etc.
Situaţia existentă dictează necesitatea de a organiza inventarierea şi evidenţa surselor de poluare a apelor pentru ca să fie întreprinse acţiuni în vederea lichidării sau reducerii impactului lor.
5. Consumul de apă potabilă
În localităţile republicii unde sînt sisteme centralizate comunale de alimentare cu apă s-au înregistrat diferite consumuri specifice de apă potabilă pentru necesităţile gospodăreşti. De exemplu, în Chişinău consumul specific constituie 389 l/omxzi, în Bălţi 276 l/omxzi, în Ungheni 182 l/omxzi, iar în Străşeni numai 10 l/omxzi. În ţările europene dezvoltate consumurile medii de apă potabilă se situează sub 200 l/omxzi.
Consumurile exagerate de apă sînt condiţionate de:
pierderile mari de apă din cauza uzurii înalte a reţelelor exterioare şi utilizării materialelor de calitate joasă proceselor de alunecări de teren, seismicităţii teritoriului;
exploatarea nesatisfăcătoare a sistemelor hidroedilitare;
utilizarea neraţională a apei de către consumatori;
lipsa aparatelor de evidenţă a consumului de apă;
deconectările frecvente a sistemelor de alimentare cu apă de la energia electrică:
situaţia financiară deplorabilă a unităţilor de profil şi ca urmare imposibilitatea acestora de a efectua la timp lucrările de întreţinere a sistemelor necesare pentru a asigura continuitatea distribuţiei apei.
În rezultatul analizei consumurilor specifice de apă şi a factorilor care influenţează mărimea lor se poate face concluzia, că ameliorarea situaţiei în alimentarea cu apă în multe cazuri poate fi posibilă în primul rînd prin reabilitarea şi modernizarea sistemelor existente, precum şi prin instalarea apometrelor.
6. Consumurile energetice
Ponderea energiei electrice în preţul de cost al apei constituie circa 55%. La pregătirea şi distribuirea 1m3 de apă potabilă se consumă în mediu pe republică 1,25 kW energie electrică.
Asupra consumurilor specifice de energie electrică în mare parte influenţează relieful localităţilor, locul de amplasare a construcţiilor hidroedilitare, schemele tehnologice de tratare a apei care se utilizează.
Consumurile de energie sînt majorate datorită:
randamentului mic al utilajului acţionat electric al staţiilor de captare, tratare şi pompare a apei (în mediu 50 - 60%),
lipsei unei game de tipodimensiuni adecvate punctului de funcţionare sau chiar alegerii greşite a parametrilor utilajelor,
lipsei automatizării,
pierderilor de energie electrică în sistemele actuale din cauza amplasării neraţionale a posturilor de transformare;
lipsei sau nefuncţionării sistemelor de producere a energiei reactive consumate de receptori.
7. Schemele tehnologice ale staţiilor
de tratare a apei brute şi de epurare a apelor uzate
Schemele tehnologice existente ale staţiilor de tratare şi epurare a apelor sînt de tip clasic cu obiectele strict necesare pentru tratarea apei potabile şi epurarea apelor uzate.
Schemele tehnologice de tratare a apei şi epurare a apelor uzate sînt depăşite şi necesită o retehnologizare.
Calitatea apei de adîncime, distribuită în 18 centre raionale nu corespunde standardului de stat 2874-82 "Apa potabilă" în privinţa durităţii fluorului, riziduului fix etc. Astfel în or.Teleneşti, Călăraşi, Comrat conţinutul fluorului depăşeşte norma de 2 ori, în or.Făleşti - de 3,5 ori, iar în or.Nisporeni - în unele puţuri forate - de 7 ori.
Analizele efectuate de către organele sanitare indică numeroase depăşiri ale limitelor compuşilor apei stabilite de standardul de calitate a apei, fapt care a condus la apariţia unori boli hidrice.
În multe localităţi instalaţiile de epurare a apelor uzate nu asigură epurarea lor normativă. În afară de aceasta deconectările frecvente a energiei electrice conduce la dereglarea procesului tehnologic de epurare, iar reabilitarea epurării biologice necesită cheltuieli suplimentare şi timp.
Pe lîngă faptul că schemele tehnologice ale staţiilor sînt în majoritatea cazurilor învechite, exploatarea şi funcţionarea lor este în multe cazuri necorespunzătoare. Prepararea şi dozarea reactivelor se face rudimentar, instalaţiile nu funcţionează în regimurile optime, nu au dispozitive de reglaj moderne. Clorarea apei se face cu aparate depăşite din punct de vedere tehnic şi moral, care nu permit o dozare precisă şi nici nu au siguranţă în exploatare.
8. Rezervoarele de înmagazinare
În localităţile mici sistemele de alimentare cu apă au în ansamblul lor turnuri de apă care servesc ca rezervoare de înmagazinare pentru compensarea variaţiilor orare de debit şi alimentarea reţelei de distribuţie. În localităţile mai mari pentru asigurarea continuităţii distribuţiei şi a altor funcţii, în ansamblul sistemelor se utilizează rezervoare subterane.
Capacităţile de înmagazinare corespund deplin cerinţelor în numai 18 localităţi din 57, unde sînt sisteme comunale de alimentare cu apă. În majoritatea localităţilor capacitatea rezervoarelor este insuficientă. În municipiul Chişinău unde se consumă mai mult de jumătate din tot volumul de apă distribuit prin sistemele centralizate comunale, capacităţile de înmagazinare constituie numai 32% din volumul necesar, în Briceni - 18%, în Şoldăneşti - 21 %, iar în Donduşeni capacităţi de înmagazinare în funcţiune nu există.
În multe localităţi (Sîngerei, Floreşti, Leova, Nisporeni, Anenii Noi, Donduşeni, Ocniţa), construcţia unor rezervoare nu este finalizată.
Utilizarea rezervoarelor de înmagazinare cu o capacitate normală ar asigura în mare măsură continuitatea distribuţiei, stabilitatea cantităţii şi calităţii apei necesare pentru alimentarea consumatorilor.
9. Laboratoarele de analiză
Conform recomandărilor Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, pentru apa potabilă sînt determinate limitele a circa 54 indicatori (indicatori organoleptici - 2; indicatori fizici - 4; indicatori chimici - 35; indicatori radioactivi - 2; indicatori bacteriologici - 4; indicatori biologici - 7).
Conform standardelor în vigoare de calitate a apei potabile, în Republica Moldova sînt reglementaţi 29 indicatori principali ( 4 - microbiologici, 10 - toxicologici şi 15 indicatori şi substanţe, ce determină proprietăţile organoleptice), de asemenea este reglementat conţinutul a 218 substanţe chimice.
Laboratoarele actuale din staţiile de tratare sînt dotate insuficient şi în mare măsură nu pot satisface cerinţele de analiză a apei, astfel, mulţi indicatori rămînînd în afara controlului permanent.
10. Aducţiunea şi distribuţia apei
Din 3,7 mii km de reţele de aducţine şi distribuţie ale sistemelor de alimentare cu apă a Republicii Moldova -60 % au o uzură foarte mare din cauza exploatării lor îndelungate. Ca urmare, se înregistrează multe avarii şi pierderi de apă.
În unele localităţi reţelele de distribuţie nu au fost extinse înspre cartierele noi construite şi de aceea acolo locatarii nu sînt alimentaţi cu apă din sistem centralizat.
În multe cazuri distribuţia apei nu poate fi asigurată la nivelul necesar dat fiind faptul că secţiunea conductelor este mică.
La majoritatea staţiilor de pompare a apei în reţelele de distribuţie, nu funcţionează ori chiar lipseşte sistemul de reglare automată a debitului. Aceasta conduce la variaţii necontrolate a presiunii şi generează avarii.
Nivelul insuficient de înzestrare a staţiilor de pompare cu aparate de măsurare şi control, nu permite efectuarea analizei obiective şi optimizarea regimurilor de funcţionare a sustemelor.
11. Situaţia economico-financiară
În Republică Moldova tarifele pentru serviciile de alimentare cu apă potabilă şi canalizare sînt diferenţiate, mai mari pentru agenţii economici şi organizaţiile bugetare şi mai mici pentru populaţie. De exemplu, în Ceadîr-Lunga, Hînceşti, Donduşeni tarifele pentru agenţii economici sînt de 27 ori mai mari decît cele stabilite pentru populaţie.
În Căuşeni tariful serviciilor de canalizare pentru agenţii economici este de 38,3 ori mai mare decît cel stabilit pentru populaţie, în Căinari corespunzător de 15,3 ori mai mare.
La 1.05.1998 datoriile debitoare ale întreprinderilor "Apă-Canal" constituiau 176,7 mil. lei, datoriile creditoare 110,0 mil. lei, inclusiv pentru energia electrică consumată 55,7 mil. lei.
Conform dărilor de seamă anuale, din 51 de unităţi economice care prestează servicii de alimentare cu apă 16 au încheiat anul 1997 cu pierderi. Multe întreprinderi au înregistrat o rentabilitate destul de mare. De exemplu, SA "Apă-Canal Chişinău" a obţinut un profit de 31,3 %, regia din Otaci 28%. În mediu pe ramură profitul a constituit 15 %, însă în majoritatea cazurilor, profiturile sînt iluzorii, fiindcă mulţi consumatori au mari restanţe financiare iar întreprinderile "Apă-Canal" nu au bani pe cont şi nu au posibilitatea de a procura materiale, piese de schimb şi utilaje necesare pentru repararea, întreţinerea şi exploatarea sistemelor, înregistrînd astfel cheltuieli mici.
Rezultatele financiare nesatisfăcătoare pe care le înregistrează mai multe întreprinderi din sector sînt efectul corelat a mai multor factori. Pe lîngă factorii indicaţi mai sus pot fi evidenţiaţi şi următorii:
gospodărirea neeficientă;
alocarea din buget a fondurilor de investiţii absolut necorespunzătoare necesităţilor dictate de situaţia reală;
relaţiile cu consumatorii neadecvate cerinţelor pieţei (datorită presiunii politicienilor mulţi consumatori care nu se achită pentru serviciile prestate nu sînt deconectaţi de la sistemele de alimenate cu apă, în cazurile cînd lipsesc apometrele facturarea se face conform unor indici care-s în afara controlului consumatorilor etc.);
lipsa concurenţei în activitatea întreprinderilor de profil.
II. Scopurile şi obiectivele modernizării şi
dezvoltării sistemelor hidroedilitare, termenii
şi etapele de realizare
Scopurile principale sînt:
asigurarea alimentării centralizate cu apă potabilă de calitate a populaţiei şi economiei naţionale din intravilanul localităţilor;
asigurarea colectării, epurării şi evacuării apelor uzate din intravilanul localităţilor conform prevederilor documentelor normative aliniate exigenţelor europene;
asigurarea calităţii serviciilor de alimentare cu apă potabilă şi de evacuare a apelor uzate, privite prin prisma naturii raporturilor dintre bineficiari şi prestatori, la un nivel comparabil cu ţările vest-europene;
asigurarea calităţii apei potabile distribuite prin sistemele centralizate la un nivel compatibil cu exigenţele Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii;
ameliorarea stării sănătăţii populaţiei şi reabilitarea situaţiei social-ecologice în Republica Moldova;
reducerea pierderilor de apă în procesul de captare, transportare, distribuţie, utilizare.
Pentru atingerea acestor scopuri, urmează a fi realizate următoarele obiective:
conservarea şi protecţia resurselor de apă potabilă;
asigurarea funcţionării eficiente şi stabile a sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare şi continuităţii în distribuţia apei potabile, 24 ore din 24 ore;
reabilitarea surselor de alimentare cu apă potabilă şi asigurarea corespunderii acestora exigenţelor sanitaro-igienice;
majorarea fiabilităţii sistemelor de alimentare cu apă prin realizarea măsurilor de protecţie a apelor;
majorarea eficacităţii funcţionării instalaţiilor de tratare;
perfecţionarea tehnologiilor de tratare şi epurare a apelor în instalaţiile respective;
reabilitarea, modernizarea şi dezvoltarea sistemelor de captare, transportare şi distribuţie a apei potabile şi de evacuare-epurare a apelor uzate;
Elaborarea şi perfecţionarea cadrului legislativ şi mecanismului de stimulare economică a consumului raţional al apei.
Realizarea obiectivelor de bază se prevăd în trei etape: pe termen scurt 2000-2005, mediu 2006-2010 şi lung.
În anii 2000-2005 se prevede realizarea următoarelor măsuri:
raţionalizarea utilizării apei potabile;
elaborarea şi adoptarea cadrului legislativ necesar pentru soluţionarea problemelor din domeniul alimentării cu apă potabilă şi canalizării precum şi pregătirea propunerilor ştiinţific argumentate privind perfecţionarea schemelor de gestionare în domeniul alimentărilor cu apă şi canalizării;
fundamentarea şi elaborarea unui program de modernizare şi dezvoltare ale sistemelor de alimentare cu apă şi evacuare-epurare a apelor uzate;
realizarea lucrărilor de modernizare şi dezvoltare a sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare, precum şi de protecţie şi reabilitare a resurselor de apă;
definitivarea reconstrucţiei sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare a mun.Chişinău;
implementarea serviciilor de audit tehnologic al sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare;
optimizarea funcţionării şi majorarea eficienţei gospodăririi resurselor de apă subterane de către regiile autonome de gospodărie comunală;
finalizarea lucrărilor în curs de execuţie care au efect imediat în creşterea capacităţilor de alimentare cu apă;
reducerea consumurilor energetice din sistemele de alimentare cu apă şi de canalizare cu 25-30 %;
reducerea la jumătate a pierderilor şi risipei de apă;
inventarierea puţurilor forate de apă subterană;
reestimarea rezervelor de apă subterană la prizele care se află în exploatare;
reestimarea regională a resurselor şi surselor de apă subterană a republicii avînd ca criterii de apreciere cerinţele Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii către calitatea apei potabile şi tehnice;
elaborarea şi realizarea planurilor de măsuri pentru lichidarea existenţei ori a impactului surselor de poluare aflate în zonele de protecţie a apelor;
elaborarea şi realizarea planurilor de acţiuni pentru colectarea, epurarea şi utilizarea apelor meteorice;
elaborarea şi realizarea planurilor de măsuri pentru utilizarea deşeurilor formate la instalaţiile de tratare a apei potabile şi epurare a apelor uzate;
organizarea şi/sau înzestrarea laboratoarelor cu utilaj modern de testare de tip-expres destinat pentru încercări în domeniul alimentării cu apă.
La etapa pe termen mediu (anii 2006-2010) se prevede:
extinderea lucrărilor de modernizare şi dezvoltare a sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare din localităţile urbane şi rurale;
realizarea lucrărilor privind ameliorarea situaţiei ecologice a surselor de apă potabilă.
La etapa pe termen lung după anii 2010 se prevede:
finalizarea celor mai costisitoare lucrări care vor asigura ameliorarea radicală a alimentării cu apă potabilă de calitate şi satisfacerea necesităţilor tuturor consumatorilor;
crearea surselor de rezervă de alimentare cu apă şi asigurarea protecţiei lor, pentru funcţionarea instalaţiilor în cazuri de cataclisme şi avarii excepţionale, fără a afecta consumatorii;
elaborarea şi realizarea planurilor de cercetare şi executare a sistemelor de restabilire artificială a rezervelor de apă subterană.
III. Politicile pentru atingerea scopurilor prioritare
12. Gestionarea utilizării resurselor de apă
Deoarece gospodărirea apelor este o problemă de interes general politicile naţionale şi locale se vor baza pe principiul solidarităţii umane şi interesului comun.
Modernizarea sistemlor de alimentare cu apă este principala cale de raţionalizare a utilizării resurselor de apă.
Politicile vor cuprinde aşa obiective şi direcţii cum ar fi:
promovarea şi stimularea activităţii în vederea majorării eficienţei folosirii resurselor de apă subterană şi de suprafaţă;
orientarea societăţii civile şi autorităţilor publice spre generarea şi realizarea acţiunilor de protecţie, reabilitare şi conservarea calităţii resurselor acvatice pornind de la constatarea, că gradul actual de poluare a resurselor acvatice este cel maxim admisibil de la care se va porni la micşorarea treptată a gradului de poluare;
orientarea opiniei societăţii şi autorităţilor locale spre crearea condiţiilor nefavorabile de apariţie şi/sau declanşare a impactului prin activitatea umană;
susţinerea şi stimularea apariţiei tendinţelor producătorilor de apă de a produce şi a distribui apă potabilă cu un preţ minim posibil şi de calitate înaltă;
promovarea parteneriatului între producătorii de apă şi structurile societăţii civile pentru asigurarea controlului şi balanţei presiunilor reciproce (cerinţe-dorinţe);
motivarea creşterii sensibilităţii capitalului uman din sectorul de alimentare cu apă pentru implicarea lui majoră şi asimilarea de noi responsabilităţi;
propagarea ideii, că dezvoltarea serviciilor de alimentare cu apă este un domeniu prioritar în evoluţia economico-socială a societăţii;
orientarea mentalităţii societăţii civile spre corespunderea relaţiilor de piaţă;
susţinerea activităţii organelor de informare în masă, care vor avea tendinţa de a asigura transparenţa în primirea deciziilor la toate nivelurile;
desfăşurarea gospodăririi apelor în baza cunoaşterii ştiinţifice, complexe, cantitative şi calitative a resurselor de apă ale ţării.
Gestionarea resurselor de apă va fi orientată spre realizarea următoarelor obiective:
valorificarea complexă a resurselor de apă şi repartizarea raţională şi echilibrată a acestor resurse, cu menţinerea şi îmbunătăţirea calităţii şi productivităţii naturale;
conservarea, dezvoltarea şi protecţia resurselor de apă:
protecţia împotriva oricărei forme de poluare şi de modificare a caracteristicilor resurselor de apă;
satisfacerea cerinţelor de apă ale populaţiei şi economiei naţionale;
refacerea calităţii apelor subterane şi de suprafaţă.
Pentru a realiza o gospodărire complexă, la nivel optim va fi necesar de activat în următoarele directii:
perfecţionarea cadrului instituţional pentru o stabilire strictă a responsabilităţilor şi atribuţiilor organelor ce gestionează resursele de apă, pentru descentralizarea funcţiilor şi stimularea activităţii autorităţilor locale, pentru includerea participării publicului în procesul de luare a deciziilor şi îmbunătăţirea accesului la informaţia privind resursele de apă;
dezvoltarea bazei legislative care va permite o reglare mai perfectă a folosirii şi protecţiei resurselor de apă, va majora responsabilitatea pentru încălcarea legislaţiei;
elaborarea şi implementarea măsurilor de îmbunătăţire a calităţii şi protecţiei resurselor de apă;
implementarea mai largă şi perfecţionarea pîrghiilor economice de gestionare a resurselor de apă. Se va aplica principiul: "Poluatorul plăteşte, iar cel care are preocupări în domeniul protecţiei resurselor de apă este susţinut legislativ şi material";
perfecţionarea sistemului existent de monitoring al calităţii apelor în conformitate cu recomandările Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii;
racordarea sistemului de gestiune la diversitatea parametrilor hidrografici cantitativi şi calitativi ai teritoriului republicii.
Elaborarea şi implementarea măsurilor tehnice şi tehnologice, vor asigura reducerea treptată a consumului de apă pe unitate de produs, creşterea gradului de reciclare a apei şi a gradului de epurare a apelor uzate, reducerea consumurilor energetice şi a pierderilor de apă, îmbunătăţirea calităţii apei.
Nivelul de tratare a apei urmează a fi stabilit în funcţie de cerinţele consumatorilor.
Apele subterane vor fi folosite, cu prioritate, ca ape potabile.
Controlul departamental al calităţii apei în seama producătorilor de apă potabilă. Controlul de stat al calităţii apei destinată pentru potabilizare din sursele de apă potabilă din reţea şi la consumatori va fi asigurat în continuare de organele teritoriale ale Ministerului Sănătăţii.
Apa se va utiliza prioritar prin sisteme centralizate de alimentare.
Determinarea soluţiei optime de constituire a unui sistem de alimentare cu apă şi canalizare se va realiza în baza analizei multicriteriale a alternativelor şi datelor, precum şi în baza studiului de impact.
Îmbunătăţirea serviciilor de alimentare cu apă este principala cale de raţionalizare a utilizării resurselor naturale existente.
Pentru coordonarea în ansamblu a activităţilor de cercetare, proiectare, construcţie, exploatare, protecţie, conservare, refacere şi control al utilizării apelor este necesară înfiinţarea unei structuri centrale.
13. Organizarea şi susţinerea lucrărilor de
cercetare-valorificare
Ştiinţa are un rol deosebit în soluţionarea problemelor dezvoltării sistemelor de alimentare cu apă, canalizare şi protecţiei resurselor acvatice. Dezvoltarea durabilă şi permanentă adecvată condiţiilor specifice ale republicii poate fi asigurată la un nivel rezonabil dacă acţiunile se vor baza pe rezultatele cercetărilor.
Problemele şi deficienţele existente în sector condiţionează un şir de orientări ale cercetărilor cum ar fi:
reestimarea rezervelor de ape subterane actuale şi de perspectivă.
elaborarea hărţilor zonării hidrogeologice şi hidrochimice a Republicii Molodva în scopul argumentării ştiinţifice a răspîndirii straturilor acvatice şi utilizării lor eficiente;
inventarierea prizelor de apă subterană de pe teritoriul ţării şi crearea unor baze de date moderne referitoare la amplasarea geografică a prizelor de apă, parametrii lor tehnici, geologici, hidrogeologici şi calităţii apei;
investigarea apelor freatice. Determinarea zonelor cu apă de calitate bună. Elaborarea schemelor de amplasare a fîntînilor;
studierea impactului factorilor antropici asupra evoluţiei calităţii apelor subterane şi de suprafaţă. Elaborarea programelor ştiinţific argumentate de restabilire şi de conservare a calităţii şi cantităţii resurselor de apă;
crearea tehnologiilor cu consum redus de apă, energie, agenţi chimici;
estimarea posibilităţilor de creştere a performanţelor tehnologiilor, echipamentelor şi instalaţiilor de tratare - dezinfectare a apei;
estimarea posibilităţilor de creştere a performanţelor tehnologiilor şi instalaţiilor de epurare a apelor uzate şi tratare a nămolurilor;
stabilirea tehnologiilor adecvate pentru tratarea şi epurarea apelor, pentru unităţi mici şi foarte mici în mediul rural;
realizarea modelării şi optimizării proceselor tehnologice de tratare şi epurare a apei cu ajutorul staţiilor pilot;
elaborarea recomandărilor în domeniul utilizării în Moldova a tehnologiilor moderne, utilajelor şi materialelor noi;
elaborarea sistemelor automate de comandă şi control a instalaţiilor şi dotărilor hidroedilitare;
elaborarea programelor de calcul şi optimizare a sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare;
efectuarea permanentă a cercetărilor în vederea realizării unor tehnologii noi de performantă în domeniile captării, tratării, distribuţiei apei potabile, epurării apelor uzate, tratării nămolurilor etc.;
dezvoltarea în pas cu realizările performante a bazei normative de proiectare, construcţie şi exploatare a sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare;
studierea influenţei calităţii apei potabile asupra sănătăţii populaţiei.
Susţinerea cercetărilor se va realiza prin diferite metode şi acţiuni cum ar fi:
finanţarea din diferite surse a programelor şi proiectelor de cercetare, inclusiv comercializarea rezultatelor ştiinţifice cu respectarea dreptului autorului;
crearea condiţiilor de manifestare a concurenţei în activitatea de cercetare şi proiectare;
participarea producătorilor şi distribuitorilor de apă la cofinanţarea proiectelor de cercetare aplicativă prin alocarea de către aceştia a unui procent prestabilit de mijloace financiare într-un fond special;
dezvoltarea relaţiilor internaţionale parteneriale în domeniu (schimb de informaţie, colaborare tehnică, consultaţii, participare la programe internaţionale, realizarea proiectelor de demonstraţie etc.);
crearea şi susţinerea organelor de informare, asigurarea ofertei de informaţii rezultate din cercetări aplicate şi studii;
crearea unui centru coordonator al cercetărilor în domeniu.
Cercetarea ştiinţifică fiind o importantă resursă pentru creşterea performanţelor în activităţile practice din sistemele de alimentare cu apă şi canalizare va fi realizată cu aportul şi implicarea activă a întreprinderilor din sector, precum şi a autorităţilor publice locale.
14. Implementarea materialelor, echipamentelor
şi utilajelor
Asigurarea continuă a serviciilor de alimentare cu apă la debitele şi presiunile necesare consumatorului, asigurarea calităţii apei potabile şi evacuarea-epurarea apelor uzate în corespundere cu cerinţele documentelor normative se pot realiza, numai dacă componenţele sistemelor sînt performante şi fiabile. De aceea politica de proiectare şi executare a lucrărilor de construcţii şi retehnologizare a obiectelor sistemelor de alimentare cu apă, canalizare şi protecţia resurselor acvatice necesită o schimbare radicală în vederea:
utilizarii materialelor, echipamentelor şi utilajelor performante şi cu fiabilitate înaltă;
implementării echipamentelor, utilajelor cu randament ridicat care vor permite automatizarea şi dispecerizarea sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare cu conducerea exploatării pe calculatoare de proces;
implementării noilor tehnologii de tratare şi epurare a apelor precum şi a trătării nămolului cu consumuri reduse de energie, reactivi chimici.
Deoarece industria Republicii Moldova în mare parte nu produce materiale, echipamente şi utilaje necesare la un nivel de calitate comparabil cu cel din vestul Europei, este necesar ca administraţia centrală de specialitate să-şi includă în concepţia dezvoltării următoarele:
adaptarea programelor de producere a utilajelor, echipamentelor, aparatelor şi materialelor la rezultatele studiilor aprofundate ale pieţei;
modernizarea şi reutilizarea tehnică a capacităţilor de producere existente şi asigurarea interacţiunii pe baze organizatorico-economice noi prin cooperare interrepublicană şi internaţională în scopul producerii materialelor, echipamentelor şi utilajelor performante necesare pentru sistemele de alimentare cu apă şi canalizare;
implementarea sistemului de atestare a calităţii produselor conform normelor Organizaţiei de Standardizare Internaţională;
colaborarea cu firme străine, crearea întreprinderilor mixte cu capital străin;
procurarea licenţelor pentru fabricarea materialelor, echipamentelor şi utilajelor performante şi implementarea tehnologiilor avansate, atunci cînd cele existente nu sînt la nivel internaţional;
organizarea producerii sau producerea şi implementarea instalaţiilor compacte de tratare a apei pentru potabilizare şi de epurare a apelor uzate;
elaborarea programului de insuşire şi producere a tipurilor noi de materiale, utilaje, aparate şi echipamente performante pentru sistemele de alimentare cu apă şi canalizare.
15. Economisirea resurselor energetice şi de apă
În preţul de cost al apei potabile, energia sub diferitele ei forme intră cu o pondere medie de 55 %, deci este evidentă importanţa reducerii consumurilor energetice în domeniul alimentării cu apă.
Reducerea consumului de energie la captarea, tratarea şi distribuţia apei, la evacuarea şi epurarea apelor uzate, reducerea pierderilor şi a consumului de apă de către consumatori se vor obţine prin realizarea unui complex de măsuri şi acţiuni cum ar fi:
restabilirea şi repararea construcţiilor, utilajelor şi reţelelor;
instalarea contoarelor de energie electrică, care înregistrează separat consumul de noapte, pentru a aplica la plata consumurilor tarife diferenţiate;
modernizarea utilajelor şi echipamentelor existente a sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare;
optimizarea funcţionării sistemelor hidroedilitare prin monitorizarea, automatizarea şi dispecerizarea lor;
utilizarea utilajelor tehnologice cu dispozitive de acţionare electrică cu turaţie variabilă;
utilizarea resurselor alternative de energie electrică (biogazul, energia solară, energia vîntului) în complexul de captare-tratare a apei potabile şi de epurare a apelor uzate;
utilizarea presiunii excesive a apei din apeductele magistrale, producerea energiei electrice (prin instalarea turbinelor în reţea);
trecerea la aprovizionarea cu energie electrică pe tensiune la nivel mai majorat;
utilizarea instalaţiilor de compensare a energiei reactive;
reconsiderarea concepţiei de proiectare.
Este oportun ca organele statale să susţină activitatea în vederea reducerii consumurilor energetice, pierderilor şi consumurilor de apă şi să prevadă:
implementarea Programului de Stat de contorizare;
alocarea creditelor preferenţiale producătorilor, distribuitorilor şi consumatorilor pentru realizarea măsurilor de economisire a resurselor energetice şi de apă;
stimularea (taxa pe valoarea adăugată, tarife, accize, impozit pe venit) producerii, importării şi utilizării echipamentelor, utilajelor şi tehnologiilor cu consum redus de energie şi/sau reactivi chimici;
asigurarea finanţării auditului energetic a organizaţiilor bugetare;
elaborarea şi emiterea materialelor informative şi ilustrative în domeniul economisirii resurselor energetice;
propagarea activă prin intermediul mass-media a activităţii şi metodelor de economisire a resurselor energetice;
controlul corespunderii utilajului, echipamentelor şi materialelor utilizate cerinţelor standardelor în vigoare;
supravegherea tehnică a gospodăriei de alimentare cu apă şi evacuare-epurare a apelor uzate;
aplicarea tarifelor pentru serviciile prestate de alimentare cu apă şi canalizare economic argumentate.
În cazul cînd vor fi aplicate tarife ce nu acoperă cheltuielile reale justificate, organul care a aprobat aceste tarife va prevedea surse financiare necesare pentru compensarea diferinţei dintre tariful calculal şi cel stabilit.
În vederea economisirii apei urmează ca toţi consumatorii să plătească pentru consumul real de apă (acesta fiind contorizat de aparatele de măsurare instalate la consumator) potrivit unor tarife "progresive" stabile în anii apropiaţi.
Tarifele "progresive" trebuie:
să fie minimale pentru consumul necesar vital de apă, independent de asigurarea materială a consumatorului;
să stimuleze economisirea apei prin majorarea repetată a tarifelor la depăşirea normelor minimale;
să stimuleze economisirea apei de către toţi consumatorii;
să stimuleze consumatorul în căutarea mijloacelor pentru investire în implementarea tehnologiilor cu consum minim de apă.
16. Modernizarea şi dezvoltarea sistemelor
hidroedilitare
Modernizarea şi dezvoltarea sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare se vor realiza conform unor scheme adecvate reale de înfăptuit, bine argumentate şi trebuie să aibă la bază:
diagnosticarea corectă a stării şi funcţionării sistemelor existente;
identificarea soluţiilor de îmbunătăţire, modernizare şi dezvoltare;
evaluarea/estimarea financiară detaliată, tehnică, economică, socială, instituţională şi de mediu;
propuneri de lucrări şi achizitii de echipamente şi utilaje corespunzătoare.
Proiectele de modernizare trebuie să vizeze:
îmbunătăţirea funcţionării sistemelor de alimentare cu apă pentru asigurarea continuităţii distribuţiei apei potabile 24 ore din 24 ore la debitele şi presiunile necesare consumatorului;
asigurarea funcţionării continuie a sistemelor de alimentare cu apă, în special în cazuri de poluare a surselor de suprafaţă cu elemente, care nu pot fi eliminate prin tehnologiile staţiilor existente;
modernizarea sistemelor publice de alimentare cu apă potabilă, pentru ca apa potabilă la branşamentul abonaţilor să îndeplinească condiţiile de potabilitate prevăzute în actele normative în vigoare la data proiectării prin aplicarea tehnologiilor şi soluţiilor tehnice moderne cum ar fi:
a) utilizarea decantoarelor performante cu strat suspenzional şi lamele, cu influenţe favorabile asupra filtrelor şi a calităţii apei;
b) utilizarea filtrelor moderne cu eficienţă ridicată şi cu consum redus de apă de spălare;
c) utilizarea ozonului sau bioxidului de clor ca treaptă de pre-oxidare în amontele staţiei, oxidare intermediară şi oxidare finală pentru dezinfectarea apei;
d) utilizarea cărbunelui activ cu treaptă finală de absorbţie;
e) utilizarea conductelor din materiale de calitate şi retehnologizarea reţelei de distribuţie;
retehnologizarea şi modernizarea sistemelor de epurare a apelor uzate în vederea alinierii la exigenţele Directivelor Consiliului Comunităţii Economice Europene;
regîndirea atît a sistemului hidraulic cît şi a staţiilor de pompare şi stabilirea noilor parametri de funcţionare;
realizarea prioritară a lucrărilor al căror efect va conduce la economisirea considerabilă a energiei şi reducerea pierderilor de apă;
implementarea echipamentelor şi utilajelor care să prezinte garanţii maxime în exploatare;
majorarea fiabilităţii electromecanice şi biologice a sistemelor de evacuare-epurare;
zonarea sistemelor de alimentare cu apă, utilizarea efectivă a rezervoarelor de înmagazinare şi armaturii de reglare;
reechiparea staţiilor de pompare şi a sistemului hidraulic cu echipamente îmbunătăţite şi fiabilitate ridicată în vederea optimizării funcţionării sistemelor hidroedilitare;
monitorizarea funcţionării întregului sistem de alimentări cu apă, precum şi a sistemelor de canalizare-epurare, în vederea exploatării optime;
crearea întreprinderilor specializate de exploatare şi întreţinere ale reţelelor şi instalaţiilor inginereşti pe teritoriul fostelor mari întreprinderi industriale, patrimoniul cărora a devenit proprietate a mai multor agenţi economici.
La modernizarea şi dezvoltarea staţiilor de epurare existente, precum şi la proiectarea celor noi poate fi recomandată:
a) utilizarea instalaţiilor performante de epurare biologică a apelor uzate cu microfloră fixată de tip filtre biologice pentru staţiile de capacitate medie şi mică;
b) utilizarea instalaţiilor performante pentru epurarea biologică anaerob-aerobă a apelor industriale uzate de mare încărcătură organică cu stabilizarea nămolului şi producerea biogazului.
La modernizarea şi reglarea instalaţiilor de apă rece şi apă caldă din interiorul clădirilor, pentru a reduce considerabil consumurile de apă înregistrate de contoare se va prevedea îndeplinirea unor măsuri, cum ar fi:
a) instalarea electropompelor cu turaţie variabilă atît la instalaţiile de apă rece cît şi la cele de apă caldă;
b) instalarea reglatoarelor de debit;
c) finalizarea contorizării consumurilor de apă caldă şi rece pentru fiecare abonent;
d) instalarea armaturilor calitative care conduc la economisirea apei.
Extinderea capacităţilor de captare-tratare, pompare etc., se va realiza numai în situaţia în care după reducerea maximă a pierderilor şi a risipei de apă nu se asigură volumul necesar consumatorilor.
17. Dezvoltarea sistemelor centralizate de alimentare
cu apă în mediul rural
Alimentarea cu apă a populaţiei din mediul rural din sisteme centralizate este mai avantajoasă decît alimentarea din fîntîni şi izvoare, fiindcă asigură mai bine satisfacerea cerinţelor consumatorilor în privinţa calităţii, cantităţii, protejării sănătăţii şi creării comodităţilor.
Avînd în vedere, că în prezent multe sisteme centralizate de alimentare cu apă din mediul rural nu funcţionează ori funcţionează insuficient, administraţia publică locală va trebui să întreprindă o serie de iniţiative pentru a ameliora situaţia.
Aceste iniţiative pot fi:
crearea unei comisii pentru inventarierea şi aprecierea stării tehnice şi sanitare a sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare care au funcţionat şi în prezent staţionează, precum şi a celor care funcţionează;
elaborarea unor programe locale de acţiuni care ar permite restabilirea şi asigurarea funcţionării sistemelor existente;
înzestrarea sistemelor de alimentare cu apometre care ar permite înregistrarea apei consumate şi intervenţia operativă în caz de consum neprevăzut;
identificarea surselor de poluare a apei potabile şi întocmirea unui plan de acţiuni pentru a micşora sau lichida influenţa acestor surse;
crearea zonei sanitare de protecţie pe terenul aflării surselor de alimentare cu apă potabilă;
crearea întreprinderilor organelor administraţiei publice locale pentru exploatarea sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare;
aplicarea taxelor progresive sau fixe pentru consumul de apă;
asigurarea supravegherii sanitare şi tehnice de către organele de control pentru a exclude o posibilă înrăutăţire a calităţii apei şi micşorarea volumului necesar;
utilizarea instalaţiilor individuale şi colective de tratare suplimentară a apei (recomandate de specialişti în caz de necesitate).
Exploatarea şi întreţinerea în funcţiune a sistemelor centralizate va fi finanţată de către consumatori şi de organele publice locale. Treptat consumatorii vor prelua toate cheltuielile asupra lor.
În localităţile unde există sisteme centralizate nefinalizate, sau sisteme care erau folosite la diferite întreprinderi agricole şi complexe zootehnice, se va efectua inventarierea lor pentru a determina starea în care se află, posibilităţile de a fi utilizate sursele şi volumul de finanţe necesar pentru punerea lor în funcţiune.
La iniţierea construcţiei unui sistem centralizat de alimentare cu apă, în prealabil, se va face un sondaj în localitate pentru ca oamenii să decidă care anume servicii doresc să le aibă şi pentru care sînt dispuşi să plătească.
Înfiinţarea de noi distribuţii în mediul rural trebuie să benefecieze pe lîngă sprijinul financiar de stat şi de facilităţi fiscale considerabile.
Construcţia noilor sisteme de alimentare cu apă, modernizarea celor existente şi în paralel sau într-o etapă următoare construcţia sistemelor de canalizare-epurare va conduce la ridicarea gradului de confort şi de sănătate a populaţiei, precum şi la protecţia sporită a mediului înconjurător.
Localităţile rurale din apropierea oraşelor vor putea folosi rezervele de capacităţi prevăzute în proiect ori disponibilizate prin reducerea pierderilor în sistemele existente în mediul urban.
Se va propune ca lucrările de construcţie care pot fi îndeplinite cu forţele proprii ale populaţiei locale să fie executate de aceasta. Acest model de rezolvare a problemei alimentării cu apă şi canalizare este dictat de realităţile financiare ale republicii.
Elaborarea variantei optime a schemei de alimentare cu apă se va face în baza:
sondajului populaţiei locale (pentru a determina necesităţile de alimentare cu apă, disponibilitatea de a plăti şi dacă oamenii pot şi doresc să participe la lucrările de construcţie);
analizei informaţiei geologice şi hidrologice existente:
cercetării geo-hidrogeologice;
testării calităţii apei de adîncimi diferite;
analizei cost-beneficiu al alternativelor.
Urmează a fi studiate în primul rînd toate sursele sigure de apă ce se află în apropierea zonelor de distribuţie, în afara zonelor locuite.
Acestea pot fi:
apele freatice din văi, captate prin grupuri de fîntîni, cu construcţii care pot mări debitul lor (diguri laterale);
apa izvoarelor care nu sînt exploatate;
fîntîni sau puţuri de adîncime, în dependenţă de calitatea acviferului;
surse în curs de exploatare: acestea pot fi îmbunătăţite sau conectate la noul sistem de alimentare;
apele de suprafaţă infiltrate (în prealabil se va studia fezabilitatea exploatării lor).
În toate cazurile vor fi asigurate zonele de protecţie ale surselor conform normelor în vigoare.
În prima etapă, sistemul de distribuţie poate consta din linii magistrale, rezervoare sau turnuri de apă şi o reţea principală de distribuţie cu posturi speciale de distribuţie (pentru furnizarea apei şi perceperea plăţii pentru apă). În a doua etapă reţeauă de distribuţie poate fi extinsă spre casele consumatorilor disponibili să plătească pentru conectare la reţea şi taxele pentru consumul de apă. După definitivare sistemele existente vor constitui un sistem de alimentare centralizat.
În mod similar vor fi construite şi sistemele de canalizare. La început se vor construi sisteme autonome care mai apoi vor fi conectate la reţeaua publică cu instalaţii comunale de epurare a apelor uzate.
În multe localităţi rurale construirea unui sistem centralizat, exploatarea şi întreţinerea lui va costa scump, şi de aceea majoritatea populaţiei nu va fi în stare să achite serviciile de alimentare cu apă.
În acele localităţi în viitorul apropiat alimentarea cu apă se va baza pe ideea de a continua folosirea apei din fîntîni. Fîntînile puternic contaminate vor fi abandonate. Construcţia noilor fîntîni se va realiza după proiecte standard şi după o schemă aprobată care va exclude amplasarea fîntînilor în zonele poluate. Administraţia publică locală va elabora şi realiza un plan de acţiuni operative de ameliorare a situaţiei privind alimentarea cu apă care va prevedea investigarea calităţii apei, estimarea surselor de poluare şi reducerea sau lichidarea influenţei lor, reconstrucţia, modernizarea şi protecţia
fîntînilor, exploatarea şi întreţinerea fîntînilor conform cerinţelor şi normelor sanitare.
18. Asigurarea viabilităţii financiare a prestatorilor
de servicii alimentare cu apă şi canalizare
Fără rezolvarea problemei finanţării, dezvoltarea sectorului de alimentare cu apă şi de canalizare nu poate fi concepută.
Mecanismul economic este specific domeniului gospodăririi cantitative şi calitative a apei şi va include sistemul de plăţi ca parte a modului de finanţare a dezvoltării domeniului şi de asigurare a funcţionării pe principii economice a furnizorilor şi distribuitorilor de apă. Sistemul de plăţi se va baza pe regula: beneficiarul plăteşte, în funcţie de serviciile prestate şi de cele privind folosirea raţională a resurselor de apă. Prin sistemul de plăţi se va asigura:
a) stimularea economică a utilizării durabile şi a protecţiei calităţii apei;
b) diferenţierea teritorială a preţurilor şi tarifelor pe categorii de surse, ca urmare a condiţiilor diferite de asigurare a calităţii şi cantităţii apei, în măsura în care sistemul asigură venituri şi cheltuieli echilibrate;
c) corectarea nivelului preţurilor şi tarifelor în funcţie de dinamica generală a preţurilor;
d) transmiterea la utilizatori a influienţelor economice determinate de activităţile de asigurare a surselor de apă din punct de vedere cantitativ şi calitativ;
e) reflectarea în preţuri a cererii de debit şi de volum de apă.
Metodologia de stabilire a preţurilor trebuie să asigure eliminarea distorsionărilor cauzate de influienţa deciziilor politice populiste şi fără fundament economic. În intravilanul unei localităţi, preţul apei potabile distribuită dintr-un sistem, va fi unic pentru toate categoriile de consumatori (populaţie, agenţi economici, organizaţii bugetare etc.).
Organele statale vor contribui la:
realizarea programului compensaţiei tarifelor pentru populaţia care dispune de venituri modeste de trai;
anularea datoriilor consumatorilor care nu mai pot fi întoarse;
achitarea serviciilor de către consumatorii bugetari;
susţinerea facilităţilor economico-financiare a sectorului de alimentare cu apă;
stimularea eforturilor de reducere a consumurilor energetice prin lăsarea la dispoziţia operatorilor a economiilor astfel obţinute;
crearea condiţiilor de mobilizare a investiţiilor străine şi locale, inclusiv din sectorul privat.
Stimularea economică a preţului pentru a obţine un cost minim de producţie va genera tendinţa furnizorilor şi distribuitorilor de apă să reducă costurile de exploatare, să adreseze bonurile de plată consumatorilor pe baza consumului real înregistrat de contoare şi să accelereze procesul de încasări a plăţilor. Ca urmare, va creşte gradul de rentabilitate, va fi posibil de creat fonduri pentru finanţarea lucrărilor de întreţinere, modernizare şi dezvoltare. Astfel se va realiza un profit social maximal.
Politica de parteneriat social promovată de stat va intensifica creşterea gradului de participare a autorităţilor locale la finanţarea lucrărilor de investiţii prin utilizarea diverselor surse de finanţare, inclusiv agenţii economici, va stimula acordarea creditelor de diferite termene pentru efectuarea lucrărilor de modernizare, reconstruire precum şi de construcţie a unor noi capacităţi.
Pentru a crea concurenţă la acordarea serviciilor de alimentare cu apă se va face posibilă participarea firmelor private.
19. Reorganizarea şi perfecţionarea cadrului instituţional
În ansamblul de măsuri necesare pentru reabilitarea şi dezvoltarea serviciilor publice de alimentare cu apă şi canalizare o verigă esenţială o constituie reorganizarea şi perfecţionarea cadrului instituţional. Oportunitatea reformei instituţionale este susţinută de sensul economic de eliminare al ineficienţei. Perfecţionarea cadrului instituţional se va efectua pornind de la revizuirea actelor normative şi modificarea lor pentru ca finalitatea restructurării să fie:
a) transformarea (organizarea) întreprinderilor prestatoare de servicii de alimentare cu apă şi canalizare în societăţi pe acţiuni de interes public astfel ca:
infrastructura alimentării cu apă (staţii de captare, tratare şi pompare, sisteme de transport şi distribuţie, reţele de canalizare, staţii de epurare etc.), care sînt amplasate în general în domeniul public trebuie să rămînă proprietate publică, iar elementele patrimoniale folosite de prestatorul de servicii pentru punerea în mişcare a sistemului, întreţinerea acestuia şi realizarea efectivă a serviciului (clădiri administrative, utilaje, mijloace de transport, mijloace circulante, alte elemente patrimoniale) să fie proprietatea privată a societăţii şi supusă procesului de privatizare;
întreţinerea şi exploatarea apeductelor interraionale şi a edificiilor care sînt situate pe teritoriul a mai multor unităţi administrativ-teritoriale vor fi asigurate de societăţi pe acţiuni cu capital majoritar de stat sau de companii care vor prelua aceste obiecte conform unui contract de gestiune. Organizaţiile menţionate vor fi administrate de organul central de specialitate;
b) crearea unei Agenţii Naţionale pentru Reglementarea în sectorul de alimentare cu apă şi canalizare;
c) crearea relaţiilor instituţionale stabile pentru a stimula şi înlesni atragerea capitalului privat în domeniu;
d) delimitarea funcţiilor de control şi exploatare;
e) descentralizarea funcţiilor, sistematizarea activităţii autorităţilor locale;
f) instituţionalizarea formelor de consultare a structurilor societăţii civile în procesul de pregătire a deciziilor importante care privesc sectorul de alimentare cu apă şi canalizare.
O bună parte din problemele cauzate de lipsurile instituţionale vor fi soluţionate prin definirea clară a responsabilităţilor şi a rolului fiecărei verigi a sistemului instituţional.
Administraţia publică locală va avea următoarele responsabilităţi:
de a formula politica locală şi a elabora planuri de acţiuni pe diferite perioade de timp conform actelor normative în vigoare;
de a formula linii directoare, de a crea servicii publice şi a planifica dezvoltarea serviciilor de alimentare cu apă şi canalizare;
de a favoriza colaborarea cu furnizorii de servicii publice în condiţii de echitate şi eficacitate;
de a monitoriza asigurarea serviciilor în conformitate cu normele juridice, cu principiile şi regulile specifice;
de a încheia contracte de prestări de servicii cu furnizorii şi distribuitorii;
de a controla serviciile prestate de furnizorii şi distribuitorii de apă.
Responsabilităţile prestătorilor de servicii:
de a asigura servicii de calitate;
de a îndeplini întocmai obligaţiile contractuale;
de a respecta legislaţia în vigoare;
de a respecta principiile şi regulile de bază ale serviciilor publice;
de a gestiona eficient capacităţile financiare, materiale şi umane avute la dispoziţie;
de a da informaţie veridică şi la vreme autorităţilor locale şi organelor centrale;
de a răspunde prompt şi corect la reclamaţiile beneficiarilor de servicii şi de a rezolva operativ problemele acestora;
de a se preocupa de îmbunătăţirea serviciilor prestate şi de a înainta propuneri în acest sens administraţiei publice locale.
Beneficiarii (consumatorii) vor respecta legile în vigoare şi hotărîrile administraţiei locale şi vor avea grijă de a se informa cu privire la noile reglementări.
Mass-media va asigura permanent o corectă informare a cetăţenilor, administraţiei publice locale, prestatorilor, conform legislaţiei în vigoare.
Un rol deosebit în dezvoltarea instituţională a sectorului de alimentare cu apă îi va reveni administraţiei centrale de specialitate care conform atribuţiilor sale va asigura:
elaborarea şi promovarea direcţiilor principale ale politicii de stat şi strategiei în domeniul asigurării cu apă potabilă şi canalizare-epurare a apelor uzate;
coordonarea generală a acţiunilor de dezvoltare a ramurii;
reformarea organizatorică şi economică a sectorului de alimentare cu apă;
aprobarea tarifelor, pentru serviciile prestate de alimentare cu apă şi canalizare, în temeiul datelor de audit;
controlul de stat al calităţii construcţiilor;
coordonarea şi dirijarea cercetărilor ştiinţifice, implementării tehnologiilor performante;
autorizarea activităţilor în domeniul proiectării şi construcţiei sistemelor comunale;
organizarea licitaţiilor şi concursurilor pentru proiectarea şi valorificarea investiţiilor publice, finanţate din bugetul de stat, fondurile extrabugetare şi credite bancare garantate de stat;
coordonarea activităţii privind pregătirea, perfecţionarea şi atestarea cadrelor în domeniul proiectării, construcţiei şi exploatării sistemelor comunale de alimentare cu apă;
elaborarea programelor de stat în domeniul alimentării cu apă;
elaborarea politicii investiţionale în domeniu;
elaborarea proiectelor de legi, hotărîri ale Guvernului ce ţin de domeniu;
elaborarea regulamentelor specifice necesare pentru privatizarea serviciilor de alimentare cu apă cum ar fi:
- forme de gestiune delegată;
- standarde minime de calitate a serviciilor;
- criterii de atestare (licenţe) a prestatorilor de servicii în funcţie de performanţe operaţionale şi financiare ale acestora;
- elaborarea reglementărilor specifice, necesare exploatării coordonate a infrastructurii locale;
- regulamente de exploatare a sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare;
- normative tehnice de întreţinere şi reparaţii a instalaţiilor şi dotărilor, în vederea asigurării în exploatare şi reducerii gradului de risc;
- elaborarea de reglementări la nivel republican prin:
iniţiative legislative în domeniul alimentării cu apă;
monitorizarea relaţiilor între operatorii de servicii, autorităţile publice locale şi beneficiarii de servicii.
20. Formarea, calificarea şi perfecţionarea profesională
a personalului din sectorul de alimentare
cu apă şi de canalizare
Retehnologizarea şi modernizarea sistemelor existente de alimentare cu apă şi de canalizare precum şi construirea şi exploatarea altora noi la un nivel de performanţă, prevede necesitatea de a dispune de un personal bine calificat.
Se apreciază că personalul din sector va trebui să fie calificat în domeniul managerial, tehnologic, informaţional, relaţional.
Pentru a dispune de personalul care va corespunde condiţiilor cerute de economia de piaţă şi cerinţelor legate de creşterea prevăzută a nivelului de dotare a sistemelor va fi necesar de realizat restructurarea sistemului şi perfecţionarea formelor şi metodelor de pregătire profesională.
Acţiunile de formare profesională vor trebui să aibă un puternic caracter interactiv şi practic-aplicativ pentru a obţine un randament profesional al personalului corespunzător potenţialului şi aptitudinilor naturale ale acestuia. Conţinutul instruirii se va modifica concentrîndu-l la competenţe ocupaţionale, deprinderi manageriale, aptitudini comerciale, spirit creativ.
Modul de concepere a formării profesionale se va baza, cu precădere, pe utilizarea mijloacelor pedagogice moderne cum ar fi: instalaţii pilot, poligoane, ateliere, laboratoare-şcoală asigurate cu materiale instructiv-informative şi echipamente.
Corespunzător cerinţelor de formare profesională a sectorului apă-canal se vor elabora programe tematice pentru toate tipurile de acţiuni de formare, în toate registrele - formarea iniţială preuniversitară, specializarea şi perfecţionarea profesională, învăţămîntul superior.
Vor majora posibilitatea de a dispune de un personal de o calitate profesională corespunzătoare cerinţelor şi realizarea următoarelor măsuri:
extinderea ariei de angajare a personalului nou;
stabilirea unor criterii de selecţie a personalului, ţinîndu-se seama de specificitatea şi cerinţele reale ale sectorului;
aplicarea unor pîrghii de motivare, care să marcheze o implicare majoră şi asumarea de noi responsabilităţi ale personalului.
Creşterea sensibilă a calităţii capitalului uman este o sursă directă şi cu cea mai importantă pondere în eficientizarea activităţilor din sector şi de aceea, agenţii economici trebuie să proiecteze bugete de formare şi perfecţionare a personalului.
Este necesară elaborarea şi aplicarea unei metodologii de determinare a nevoii de formare continuă la nivelul întreprinderii, care să plece de la studiul posturilor de lucru şi, respectiv, de la evaluarea cunoştinţelor şi aptitudinilor profesionale ale personalului.
Un efect considerabil în formarea cadrelor naţionale din domeniu va avea colaborarea internaţională care se va realiza în următoarele direcţii de activitate:
schimbul de informaţii la seminarele şi conferinţele naţionale şi internaţionale, consultaţii cu partenerii străini din domeniu;
colaborarea tehnică şi în domeniul cercetărilor;
elaborarea de comun acord şi realizarea programelor şi proiectelor de demonstraţie;
perfecţionarea specialiştilor în ţările dezvoltate (studierea experienţei înaintate şi tehnologiilor moderne din domeniu).
21. Amplificarea rolului administraţiei publice
locale în dezvoltarea serviciilor de alimentare
cu apă şi canalizare
Reabilitarea, modernizarea, dezvoltarea şi exploatarea sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare se va realiza cu maximum de profit social dacă se va obţine o colaborare şi cooperare strînsă între toţi partenerii care pot fi: administraţia publică, producătorii şi distribuitorii de apă, consumatorii de apă, reprezentanţii colectivelor locale şi a populaţiei.
Autorităţile publice locale prin organizaţiile serviciilor comunale au sarcina de a asigura prestarea serviciilor de alimentare cu apă populaţiei, avînd de a face cu furnizorii de apă care sînt monopolişti naturali. Această situaţie evedenţiază necesitatea de a crea o bază de reglare a activităţii şi relaţiilor.
Încheierea contractelor de manageriat de lungă durată între furnizori şi autorităţile publice locale vor servi ca planuri de lucru şi vor stipula angajamentele reciproce în activitatea lor.
Aceste contracte vor prevedea realizarea unor obiective şi indici concreţi cum ar fi: calitatea serviciilor, numărul consumatorilor care vor beneficia de serviciile de alimentare cu apă şi canalizare, rezultatele financiare, nivelul tarifelor, volumul şi sursele de investiţii necesare, indicii activităţii de producere etc.
Realismul obiectivelor şi indicilor stipulaţi în contracte va fi necesar să fie confirmat prin planuri de acţiuni şi calcule concrete. Aplicarea tarifelor va fi componenta de bază a planului de lucru şi va fi bine ilucidată şi argumentată în contractul de bază.
Autorităţile locale vor elabora şi aproba planuri de acţiuni pentru dezvoltarea sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare, vizînd în mod special următoarele aspecte:
obiective pe termen scurt şi mediu;
acţiunile pentru reabilitarea, reconstrucţia, modernizarea şi exploatarea durabilă a sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare;
măsurile de protecţie a calităţii apei şi a mediului înconjurător;
posibilităţile de asigurare cu apă potabilă de calitate bună a localităţilor unde nu există apeducte comunale;
crearea întreprinderilor autonome de prestare a serviciilor de alimentare cu apă şi canalizare (ori alt mod de organizare a serviciilor);
volumul de finanţe şi sursele de finanţare necesare pentru realizarea măsurilor propuse.
22. Dezvoltarea bazei legislative
şi reglementărilor în domeniu
Dezvoltarea sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare, îmbunătăţirea esenţială a calităţii serviciilor prestate populaţiei trebuie să fie susţinută şi de o bază legislativă corespunzătoare.
Cadrul legislativ nou va exclude lipsurile şi neclarităţile legislative asupra problemelor patrimoniale, incoerenţele în organizarea şi funcţionarea unităţilor de profil, va stabili clar atribuţiile şi responsabilităţile organelor publice centrale, autorităţilor publice locale, furnizorilor şi consumatorilor.
Luînd în consideraţie tendinţa de integrare a Republicii Moldova în Comunitatea Europeană se va realiza corelarea legislaţiei interne cu actele normative adoptate de Consiliul Europei.
Baza legislativă va fi orientată spre realizarea unor aşa obiective cum ar fi:
asigurarea serviciilor calitative şi protecţiei consumatorului;
sporirea rolului şi lărgirea funcţiilor autorităţiilor administraţiei publice locale privind soluţionarea problemelor de alimentare cu apă şi prestarea serviciilor de canalizare;
îmbunătăţirea protecţiei şi conservării resurselor de apă;
crearea fondurilor investiţionale pentru dezvoltare şi modernizare;
stabilirea obligativităţii de formare şi perfecţionare a personalului din domeniu.
Reglementările tehnice în domeniu, fiind o parte componentă esenţială a bazei legislative adecvate noilor cerinţe, vor fi dezvoltate, în principal, prin următoarele modalităţi:
armonizarea normativelor existente cu normativele europene şi internaţionale;
promovarea unui sistem uniform de implementare a normativelor şi recomandărilor europene şi internaţionale;
elaborarea de noi normative naţionale în baza unei concepţii bine argumentate;
cooperarea cu organizaţiile europene guvernamentale economice şi ştiinţifice în domeniul reglementărilor tehnice.
Cadrul normativ va fi orientat spre asigurarea:
fiabilităţii tehnologice şi sanitare a sistemelor de alimentări cu apă şi de canalizare;
conservării şi protecţiei mediului înconjurător;
eficientizării funcţionării sistemelor hidroedilitare prin reducerea cheltuielilor de întreţinere, reducerea consumului de energie şi de apă;
reglementării proiectării, executării, recepţiei în exploatare a sistemelor hidroedilitare cu capacitatea 0,5 - 400 m3/zi, pentru ansamblurile locative cu un număr redus de nivele;
folosirii echipamentelor şi utilajelor performante şi fiabile, noilor tehnologii, mijloacelor moderne de calcul şi supraveghere, monitorizării calităţii apei;
siguranţei distribuţiei apei în condiţii excepţionale (extremale) prin metode alternative;
introducerii noilor exigenţe asupra gradului de epurare a apelor uzate, ţinîndu-se cont de posibilităţile economice şi tehnice, precum şi de efectul sanitaro-tehnic;
dezvoltării producţiei de materiale tubulare şi armaturi de calitate.
Se va asigura un proces stabil de perfecţionare a cadrului legislativ pentru ca acesta să susţină şi să stimuleze acţiunile de dezvoltare integrală şi permanentă a sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare.
IV. Acţiuni urgente pentru începerea implementării strategiei
şi ameliorării situaţiei în domeniul alimentării
cu apă şi canalizare
Se vor întreprinde următoarele acţiuni:
preluarea ideilor şi afirmaţiilor majore, cuprinse în obiectivele şi politicile acestei strategii, în procesul de perfecţionare şi dezvoltare a bazei juridice şi restructurării instituţionale;
aplicarea Legii "Cu privire la apa potabilă" după adoptarea acesteia;
elaborarea şi aprobarea documentelor normative de proiectare şi executare a sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare aliniate cerinţelor europene;
elaborarea şi aprobarea regulamentului cu privire la crearea fondurilor investiţionale;
elaborarea indicaţiilor metodice privind determinarea pierderilor admisibile de apă în sistemele de alimentări cu apă;
elaborarea Normativului privind stabilirea limitelor de încărcare cu poluanţi a apelor uzate evacuate în receptorii naturali, luînd în consideraţie aspectul economic şi de mediu;
elaborarea Regulamentului de exploatare a sistemelor comunale de alimentare cu apă şi canalizare;
elaborarea şi aprobarea standardului naţional de stat al calităţii "Apa potabilă";
aprobarea şi implementarea Programului de stat de contorizare a apei;
inventarierea şi diagnosticarea sistemelor comunale de alimentare cu apă şi de canalizare;
elaborarea programelor locale de acţiuni pentru restabilirea, reconstrucţia şi asigurarea funcţionării sistemelor existente de alimentare cu apă şi canalizare. Introducerea taxelor pentru consumul de apă în mediul rural;
investigarea calităţii apei din fîntîni. Elaborarea planurilor locale de acţiuni în vederea reconstrucţiei, protecţiei, întreţinerii şi exploatării fîntînilor conform cerinţelor şi normelor sanitare;
corectarea radicală a schemei complexe de alimentare cu apă şi de canalizare a localităţilor din Republica Moldova;
implementarea mecanismelor specifice economiei de piaţă în sectorul serviciilor publice de alimentare cu apă şi canalizare prin decizii ale Executivului.
crearea întreprinderilor autonome specializate;
sprijinirea dezvoltării serviciilor de alimentare cu apă, pentru a deveni un domeniu prioritar în evoluţia economico-socială a societăţii;
crearea cadrului instituţional pentru manifestarea concurenţei între prestatorii de servicii şi, totodată, pentru atragerea capitalului autohton şi străin în finanţarea investiţiilor şi exploatarea infrastructurii publice locale;
instituţionalizarea formelor de consultare a structurilor societăţii civile în procesul de pregătire a deciziilor importante care privesc sectorul de alimentare cu apă şi de canalizare;
achiziţionarea şi utilizarea în instituţiile preşcolare, medicale, de învăţămînt, în industria alimentară etc. a instalaţiilor individuale şi colective de tratare suplimentară a apei (ca o măsură provizorie în localităţile unde apa furnizată nu corespunde cerinţelor de calitate);
reconstrucţia sistemelor de alimentare cu apă ale clădirilor locative;
inventarierea şi organizarea evidenţei surselor de poluare care se află în zonele de protecţie a apelor;
armonizarea cerinţelor documentelor normative ce se referă la apa potabilă şi apele uzate cu prevederile documentelor normative internaţionale şi europene din domeniu;
crearea unui comitet tehnic pentru elaborarea actelor normative naţionale în domeniul "Apă potabilă".
|