HGA635/1999 ID intern unic: 293424 Версия на русском | Fişa actului juridic |
Republica Moldova | |
GUVERNUL | |
HOTĂRÎRE
Nr. 635
din 06.07.1999 | |
cu privire la modul de dare în arendă şi cuantumul arendei patrimoniului de stat | |
Publicat : 15.07.1999 în Monitorul Oficial Nr. 073 Promulgat : 06.07.1999 | |
Abrogat la 03.03.2000
Notă: Se declară neconstituţională Hotătîrea prin
Hot. Curţii Constituţionale nr.64 din 30.11.99
În scopul reglementării modului de transmitere în arendă,
determinării cuantumului arendei patrimoniului de stat şi în temeiul
Legii cu privire la arendă, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul cu privire la modul de dare în arendă şi
cuantumul arendei patrimoniului de stat (se anexează).
2. Se stabileşte că, la darea în arendă (subarendă) a patrimoniului
de stat, întreprinderile de stat, instituţiile finanţate de la bugetul
de stat, precum şi întreprinderile de arendă fondate în baza
întreprinderilor de stat, se vor călăuzi de prevederile numitului
regulament.
Ministerele, departamentele şi alte autorităţi administrative de
specialitate, abilitate cu dreptul de a da în arendă, vor exercita
controlul asupra respectării condiţiilor stipulate în contractele de
arendă.
3. Se pune în sarcina reprezentanţilor statului în societăţile
economice să propună organelor lor de conducere aplicarea regulamentului
nominalizat la transmiterea bunurilor în arendă.
4. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.761 din 13 octombrie
1994 "Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la asanarea,
reorganizarea şi lichidarea întreprinderilor insolvabile" (Monitorul
Oficial, 1994, nr.13-14, art.112), cu modificările operate prin
Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.6 din 4 ianuarie 1995
(Monitorul Oficial, 1995, nr.9, art.47), se modifică după cum urmează:
punctele 4 şi 5 se exclud;
punctele 6, 7, 8, 9, 10 şi 11 devin, respectiv, punctele 4, 5, 6, 7,
8 şi 9.
5. Din data publicării prezentei hotărîri actele normative ale
ministerelor, departamentelor, ce reglementează relaţiile de arendă, se
vor aplica doar în partea în care nu contravin prevederilor ei.
Prim-ministru
al Republicii Moldova Ion STURZA
Contrasemnată:
Viceprim-ministru, ministrul economiei
şi reformelor Alexandru Muravschi
Ministrul justiţiei Ion Păduraru
Chişinău, 6 iulie, 1999.
Nr. 635.
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr. 635 din 6 iulie 1999
REGULAMENT
cu privire la modul de dare în arendă şi cuantumul arendei
patrimoniului de stat
I. Dispoziţii generale
1. Regulamentul cu privire la modul de dare în arendă şi cuantumul
arendei patrimoniului de stat (în continuare - Regulament) este elaborat
în temeiul Legii cu privire la arendă, Legii cu privire la
Întreprinderea de stat. Regulamentul stabileşte modul de dare în arendă
şi modul de calculare a cuantumului arendei pentru mijloacele
circulante, încăperile cu altă destinaţie decît pentru locuit, utilaje,
unităţile de transport şi alte fonduri fixe (în continuare - bunuri).
2. Prevederile prezentului Regulament se extind asupra
întreprinderilor de stat, instituţiilor finanţate de la bugetul de stat,
întreprinderilor de arendă fondate în baza întreprinderilor de stat,
precum şi asupra societăţilor economice incluse în programele de
privatizare (în continuare - întreprinderi).
3. Societăţile economice cu cotă publică şi cele private,
întreprinderile şi instituţiile municipale finanţate de la bugetele
locale pot aplica prevederile prezentului Regulament la decizia
organelor lor de conducere.
4. Plata de arendă se stabileşte în contractul de arendă pentru
întreaga proprietate arendată, fiind precizată de proprietar sau
persoana împuternicită de el în cazul modificării preţurilor, tarifelor,
plăţilor şi ratelor de amortizare, indexărilor, reevaluărilor, care sînt
reglementate de stat, schimbării scopului utilizării bunurilor, stipulat
în contract, precum şi în alte cazuri prevăzute de legislaţie.
5. Mijloacele băneşti obţinute de la darea în arendă pot fi
utilizate de către întreprinderi (cu excepţia celor finanţate de la
bugetul de stat) pentru renovarea fondurilor fixe, dezvoltarea
producţiei, sporirea fondurilor de mijloace circulante etc.
6. Instituţiile finanţate de la bugetul de stat utilizează
mijloacele băneşti obţinute de la darea în arendă în modul stabilit de
legea bugetului pe anul respectiv.
7. Întreprinderile autogestionare raportă profitul (pierderile),
obţinut de la darea în arendă, la rezultatele activităţii economice,
care se reflectă în raportul privind rezultatele financiare şi se
impozitează în modul stabilit de legislaţie.
8. Instituţiile finanţate de la bugetul de stat se scutesc de plata
pentru folosirea încăperilor nelocuibile ale instituţiilor finanţate din
acelaşi buget. Ele achită doar plata pentru serviciile comunale. În
aceste cazuri transmiterea încăperilor în folosinţă se efectuează în
baza deciziilor adoptate de instituţiile cărora le aparţin încăperile
respective.
9. Posibilitatea şi condiţiile transmiterii bunurilor în subarendă
se stipulează în contractul de arendă. Termenul de valabilitate a
contractului de subarendă nu poate depăşi termenul contractului de
arendă.
II. Modul de transmitere în arendă
a patrimoniului de stat
10. Patrimoniul de stat, aflat în gestiunea operativă a
întreprinderilor, poate fi dat în arendă doar după eliberarea
autorizaţiei respective de către Departamentul privatizării şi
administrării proprietăţii de stat pe lîngă Ministerul Economiei şi
Reformelor (în continuare Departamentul privatizării). Funcţia de
arendatori se atribuie întreprinderilor în gestiunea cărora se află
acest patrimoniu.
Pentru eliberarea autorizaţiei respective întreprinderea trebuie să
prezinte Departamentului privatizării următoarele documente:
acordul organului ierarhic superior;
proiectul contractului de arendă;
calculul plăţii de arendă;
certificatul de la Organul cadastral teritorial referitor la
apartenenţa încăperilor.
11. Întreprinderea care dispune de bunuri neutilizate va prezenta
organului ierarhic superior o argumentare în scris a oportunităţii dării
lor în arendă, însoţită de clauzele obligatorii ale contractului de
arendă sau de proiectul contractului de arendă.
Societăţile economice incluse în programele de privatizare prezintă
Departamentului privatizării decizia organelor lor de conducere,
coordonată cu reprezentantul statului în societatea respectivă, şi
proiectul contractului de arendă.
12. Selectarea arendaşului se efectuează prin organizarea de
concursuri, licitaţii sau prin negocieri directe. Modul de selectare a
arendaşului se stabileşte de către Departamentul privatizării şi se
indică în autorizaţia de dare în arendă.
13. Documentul ce reglementează relaţiile între arendator şi arendaş
este contractul de arendă, care se perfectează după determinarea
arendaşului şi negocierea clauzelor contractului.
Contractul de arendă sau modificările acestuia pot fi semnate doar
după primirea autorizaţiei de la Departamentul privatizării (agenţiile
lui teritoriale). Conducătorul întreprinderii care a dat bunurile în
arendă sau a operat modificări în contractele de arendă fără autorizaţia
respectivă poartă răspundere disciplinară. În cazurile în care darea în
arendă aduce prejudicii statului, conducătorul în cauză poartă şi
răspundere materială, iar contractele respective urmează a fi reziliate
conform legislaţiei.
14. În contractele de arendă trebuie să fie stipulat scopul
folosirii bunurilor arendate şi calculul cuantumului arendei, care se
anexează şi constituie parte integrantă a contractului.
15. Transmiterea bunurilor arendaşului se efectuează prin întocmirea
unui act de primire-predare în arendă, care constituie parte integrantă
a contractului.
16. În actul de primire-predare în arendă se indică locul şi data
întocmirii actului, bunurile ce se transmit, starea lor tehnică,
valoarea iniţială reevaluată, uzura fizică, valoarea reziduală şi alte
date identificative, numărul şi data încheierii contractului de arendă,
conform căruia se efectuează primirea-predarea în arendă a bunurilor.
III. Arenda încăperilor
17. În sensul prezentului Regulament prin noţiunea de încăperi se
înţeleg suprafeţele imobile nelocuibile din clădirile de stat
(administrative, de producţie etc.), subsoluri, anexe şi alte suprafeţe
din casele de locuit, cu excepţia fondului locativ.
18. Darea în arendă a încăperilor proprietate de stat, a căror
suprafaţă totală depăşeşte 30 la sută din suprafaţa încăperilor
întreprinderii respective, poate conduce la transmiterea surplusului de
spaţiu la bilanţul altor întreprinderi de stat.
19. Mărimea arendei anuale pentru folosirea încăperilor se va
calcula aplicîndu-se formula:
Pai = Tb x (1 + K1 + K2 + K3) x K4 x S,
în care:
Pai - reprezintă mărimea arendei anuale a încăperilor;
Tb - plata de bază pentru arenda 1 mp de spaţiu pe an;
K1 - coeficientul de amplasare a încăperii;
K2 - coeficientul amenajării tehnice;
K3 - coeficientul ramural de utilizare a încăperii;
K4 - coeficientul de piaţă;
S - suprafaţa încăperii.
Valoarea coeficienţilor folosiţi în calcule se determină după
următoarele criterii:
a) Tb reprezintă plata de bază pentru arenda 1 mp de spaţiu pe an;
pentru municipiul Chişinău - 120 lei
pentru minicipiul Bălţi - 85 lei
pentru celelalte municipii - 60 lei
pentru celelalte oraşe (orăşele) şi localităţile
suburbane din componenţa municipiilor - 45 lei
pentru celelalte localităţi săteşti din
republică - 30 lei
b) K1 reprezintă coeficientul de amplasare a încăperii:
clădire separată - 0,5
construcţie încorporată sau anexată - 0,45
încăpere de suprafaţă (parter) - 0,4
soclu - 0,35
demisol - 0,3
subsol cu geamuri, etaj tehnic - 0,2
alte subsoluri - 0
c) K2 reprezintă coeficientul amenajării tehnice:
apeduct, canalizare, apă caldă,
încălzire centrală - 0,5
apeduct, canalizare, încălzire centrală - 0,4
apeduct, canalizare, apă caldă - 0,3
încălzire centrală - 0,2
apeduct, canalizare - 0,2
amenajarea tehnică lipseşte - 0
d) K3 reprezintă coeficientul ramural de utilizare a încăperii:
1) atelierele de creaţie ale pictorilor,
sculptorilor, arhitecţilor, meşterilor populari - 0,05
2) instituţiile finanţate de la bugetul de stat,
bugetele locale şi bugetul asigurărilor sociale - 0,1
3) garaje, depozite şi alte încăperi auxiliare - 0,3
4) spaţiile pentru prestarea serviciilor publice
(reparaţia încălţămintei, îmbrăcămintei şi a
obiectelor de uz casnic, frizeriile, curăţătoriile
chimice, punctele de uz casnic, punctele de
închiriere a obiectelor, băile) - 0,4
5) spaţiile folosite pentru desfacerea articolelor de panificaţie, a
produselor lactate, mărfurilor alimentare, produselor de cofetărie,
băuturilor nealcoolice, unităţile de alimentaţie publică cu pregătirea
bucatelor şi desfacerea lor, încăperile pentru laboratoare, auditoriile
pentru efectuarea lucrărilor de cercetări şi proiectare, pentru
prestarea serviciilor poştale, medicale, sportive şi de întremare a
sănătăţii, în scopuri de producţie - 0,5
6) încăperi pentru reparaţia şi deservirea
tehnică a automobilelor, tehnicii de calcul şi
altor utilaje - 0,7
7) alte întreprinderi de comerţ - 0,8
8) saloanele de jocuri electronice, jocuri
computerizate şi alte jocuri distractive pentru
copii - 1,2
9) încăperile utilizate în calitate de oficiu - 1,5
10) instituţiile financiare, companiile fiduciare,
burse, instituţiile de asigurare - 2,0
11) restaurante, baruri, cafenele cu servirea
băuturilor alcoolice - 2,5
12) casele de schimb valutar, punctele de
înregistrare şi închiriere a producţiei video - 3,0
13) cazinouri, saloane pentru jocuri de noroc - 4,0
14) încăperi cu altă destinaţie decît cele
enumerate în alineatele 1)-13); - 1,0
e) K4 reprezintă coeficientul de plată care se stabileşte la
înţelegerea dintre părţile contractante şi nu poate fi mai mic decît 1,
iar pentru genurile de activitate menţionate în alineatele 1)-6) ale
literei d) pct. 19 nu poate fi mai mic decît 0,5. La stabilirea acestui
coeficient trebuie să se ţină cont de cererea şi oferta spaţiilor ce ar
putea fi transmise în arendă, de posibilitatea utilizării terenului
aferent, de caracteristica zonei economico-teritoriale şi de alte
criterii calitative ale încăperilor, necuprinse în coeficienţii aplicaţi.
20. În cauzl în care se dau în arendă mai multe încăperi cu diferite
condiţii de amplasare, amenajare tehnică sau care vor fi utilizate în
diverse scopuri, mărimea totală a arendei se constituie din suma
plăţilor calculate pentru fiecare încăpere sau grup de încăperi.
IV. Arenda utilajelor, mijloacelor de transport
şi a altor fonduri fixe
21. Plata anuală pentru arendarea utilajelor, mijloacelor de
transport şi a altor fonduri fixe (în continuare - utilaje) se va
calcula aplicîndu-se formula:
Pau = Ua x K1 x K2 + Q,
în care:
Pau - reprezintă mărimea arendei anuale pentru utilajele arendate;
Ua - uzura anuală a utilajelor date în arendă;
K1 - coeficientul de calcul;
K2 - coeficientul de piaţă;
Q - cheltuielile suportate de arendator pentru întreţinerea şi
exploatarea utilajelor date în arendă.
Valoarea coeficienţilor folosiţi în calcule se va determina după
următoarele criterii:
a) uzura anuală se va calcula distinct pentru fiecare poziţie,
conform tabelului 1.
Tabelul 1
--------------------------------------------------------------------------------
Nr.|Denu- | Nr.|Termenul|Valoa-|Codul|Nor- |Uzura |Uzura|Coe-|Coe-|Cheltu-|Plata
crt|mirea | de | de ex- | rea | nor-| ma |conta-|anu- |fi- |fi- |ielile |anua-
|utila-|in- |ploatare|iniţi-| mei | de |bilă |ală |cien|cien|pentru | lă
|jelor |ven-| (ani); | ală | de |amor-| la | U, |tul |tul |între- | de
| |tar |distan- |reeva-|amor-| ti- | data |(5x7)| de | de |ţinere |aren-
| | |ţa (km) |luată |tiza-|zare |dării |-----|cal-|pla-| şi | dă
| | | |(lei) | re |(%) | în |100% |cul | tă |exploa-| Pau
| | | | | | |aren- |(lei)| K1 | K2 | tare |(lei)
| | | | | | | dă | | | |Q (lei)|
| | | | | | |(4x7) | | | | |
| | | | | | |U (%) | | | | |
---+------+----+--------+------+-----+-----+------+-----+----+----+-------+-----
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13
---|------|----|--------|------|-----|-----|------|-----|----|----|-------|-----
---|------|----|--------|------|-----|-----|------|-----|----|----|-------|-----
--------------------------------------------------------------------------|-----
Total |
-----
b) coeficientul de calcul se va stabili în funcţie de uzura
contabilă la data transmiterii fondurilor fixe în arendă (tabelul 2).
Tabelul 2
-----------------------------------------------------------------
U (%)| 0 | 10 | 20 | 30 | 40 | 50 | 60 | 70 | 80 | 90 | 100
---------|----|----|----|----|----|----|----|----|----|----|-----
K1 |1,88|1,79|1,71|1,62|1,53|1,44|1,35|1,27|1,18|1,09| 1,0
-----------------------------------------------------------------
Pentru utilajele complet amortizate (uzura contabilă 100%) valoarea
coeficientului de calcul se va determina în funcţie de uzura lui fizică
reală;
c) coeficientul de piaţă se stabileşte prin înţelegerea părţilor
contractante şi nu poate fi mai mic decît 1. La stabilirea acestui
coeficient trebuie să se ţină cont de cerere şi ofertă, de venitul
neobţinut, de diferenţa dintre valoarea iniţială de bilanţ şi preţurile
libere de piaţă la utilajele de acelaşi tip sau cu caracteristici
comparabile, precum şi de alţi factori.
În tabelul 1 se vor introduce, de asemenea, valoarea coeficientului
de calcul, coeficientului de piaţă, mărimea cheltuielilor pentru
întreţinerea şi exploatarea utilajelor şi a arendei anuale, calculată
pentru fiecare poziţie.
În cazul în care cheltuielile pentru întreţinerea şi exploatarea
utilajului variază, ele se recalculează şi se achită suplimentar.
V. Arenda mijloacelor circulante
22. Arenda anuală pentru folosirea mijloacelor circulante se va
calcula aplicîndu-se formula:
Pac = C x R x K,
în care:
Pac reprezintă mărimea arendei anuale pentru mijloacele circulante;
C - valoarea mijloacelor circulante la data calculării plăţii de
arendă;
R - rata refinanţării (%), stabilită de Banca Naţională a Moldovei,
împărţită la 100%;
K - coeficientul de piaţă.
Valoarea coeficienţilor folosiţi în calcule se determină după
următoarele criterii:
a) valoarea mijloacelor circulante se va calcula distinct pentru
fiecare denumire, conform tabelului 3.
Tabelul 3
------------------------------------------------------------------------
Nr.| Denumirea |Canti-| Unitatea| Preţul unei | Costul la data |Note
crt.| mijloacelor |tatea |de măsură| unităţi la | calculării |
| circulante | | |data calculă-|plăţii de arendă|
| | | |rii plăţii de| (3 x 5) (lei) |
| | | |arendă (lei) | |
----+-------------+------+---------+-------------+----------------+-----
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7
----|-------------|------|---------|-------------|----------------|-----
----|-------------|------|---------|-------------|----------------|-----
-------------------------------------------------|----------------|-----
Total | |
----------------
b) rata refinanţării, stabilită de Banca Naţională a Moldovei, se
publică periodic în presă. În calcule se foloseşte valoarea ei medie pe
an sau pe perioada de plată;
c) coeficientul de piaţă se va stabili prin înţelegerea părţilor
contractante şi nu poate fi mai mic decît 1.
23. După încetarea efectului contractului de arendă, arendaşul
restituie mijloacele circulante în volumele fixate la data dării lor în
arendă. În cazul imposibilităţii de a restitui bunurile consumptibile,
valoarea lor se recuperează la preţurile în vigoare la data încetării
efectului contractului de arendă.
VI. Cuantumul arendei pentru întreprinderile
de arendă
24. Plata pentru bunurile transmise în arendă colectivelor de muncă
ale întreprinderilor de stat, reorganizate în întreprinderi de arendă,
se vizează integral în bugetul de stat. Penalităţile pentru întîrzierea
plăţii de arendă nu pot fi mai mici decît cele stabilite de legea
bugetului de stat pe anul respectiv.
25. Cuantumul arendei pentru întreprinderile de arendă se va calcula
aplicîndu-se formula:
P = Paî + Pau + Pac,
în care:
P - reprezintă mărimea arendei anuale totale;
Paî - mărimea arendei anuale pentru folosirea încăperilor luate în
arendă;
Pau - mărimea arendei anuale pentru folosirea utilajelor luate în
arendă;
Pac - mărimea arendei anuale pentru folosirea mijloacelor circulante
luate în arendă.
26. Mărimea arendei pentru încăperile, utilajele şi mijloacele
circulante se va calcula conform capitolelor III, IV şi V ale
prezentului Regulament.
Mărimea arendei pentru încăperile din clădirile, edificiile şi
construcţiile transmise integral întreprinderilor de arendă poate fi
calculată conform capitolului IV al prezentului Regulament.
27. Întreprinderile de arendă achită plata arendei trimestrial, pînă
la data de 20 a lunii ce urmează după încheierea trimestrului.
Pentru calcularea mărimii trimestriale a arendei pot fi folosite
datele anuale, dacă pe parcurs nu au intervenit modificări ale
preţurilor, tarifelor, plăţilor şi ratelor de amortizare, reevaluări
(indexări), prevăzute de legislaţie.
VII. Determinarea arendaşilor patrimoniului de stat
28. Licitaţiile şi concursurile publice se organizează în scopul
selectării celor mai convenabili solicitanţi ai arendei bunurilor, care
acceptă condiţiile preliminare, formulate preventiv în clauzele
obligatorii ale contractului de arendă şi oferă cele mai avantajoase
condiţii pentru arendator.
29. Licitaţiile se desfăşoară în acelaşi mod ca şi licitaţiile cu
strigare pentru comercializarea obiectelor patrimoniului de stat supuse
privatizării, luîndu-se în considerare următoarele precizări:
a) licitaţia este organizată de arendator în temeiul autorizaţiei
Departamentului privatizării;
b) lotul expus la licitaţie inserează:
actele ce confirmă apartenenţa bunurilor propuse în arendă;
clauzele obligatorii ale contractului de arendă;
autorizaţia Departamentului privatizării;
c) preţul iniţial al lotului îl constituie valoarea iniţială a
plăţii de arendă pe un an pentru bunurile ce se propun în arendă,
calculată conform capitolelor III, IV sau V ale prezentului Regulament;
d) în comunicatul informativ cu privire la desfăşurarea licitaţiei
se indică informaţia specificată la punctul 33 al prezentului Regulament;
e) rezultatele licitaţiei se fixează în procesul-verbal al
licitaţiei şi constituie temeiul pentru perfectarea contractului de
arendă.
30. Concursul se organizează de către comisia de concurs în număr de
3-5 persoane.
31. Comisia de concurs şi ziua desfăşurării concursului se numesc
printr-un ordin, emis de arendator, în temeiul autorizaţiei de dare în
arendă, eliberată de către Departamentul privatizării.
32. Comisia de concurs exercită următoarele funcţii:
întocmeşte texul comunicatului informativ şi asigură publicarea lui;
asigură accesul la bunurile ce se propun în arendă participanţilor
potenţiali la concurs pentru a lua cunoştinţă de ele;
ţine registrul cererilor de participare la concurs, asigură
colectarea, păstrarea şi evidenţa ofertelor;
examinează şi evaluează ofertele, întocmeşte lista ofertelor în
ordinea descrescîndă a valorii lor;
întocmeşte procesul-verbal al concursului şi îl prezintă spre
aprobare Departamentului privatizării;
informează (în scris sau verbal) participanţii la concurs despre
rezultatele lui;
perfectează textul contractului de arendă.
33. Publicarea comunicatului informativ privind darea în arendă a
bunurilor se efectuează cu cel puţin 20 de zile înainte de data
desfăşurării concursului. Comunicatul informativ trebuie să conţină
informaţii despre bunurile ce se propun în arendă, data desfăşurării
concursului, clauzele obligatorii ale contractului de arendă, adresa şi
termenul de depunere a cererilor de participare la concurs şi a
ofertelor, mărimea taxei de participare la concurs, adresa şi timpul
cînd potenţialii participanţi la concurs pot lua cunoştinţă de bunurile
ce se propun în arendă şi starea lor, telefonul de contact pentru
informaţii suplimentare.
34. Clauzele obligatorii ale contractului de arendă trebuie să
conţină informaţii despre valoarea iniţială a plăţii de arendă pe un an,
termenul maxim de arendare a bunurilor, orele de acces la bunurile
arendate, posibilităţile de utilizare a încăperilor arendate, condiţiile
de reziliere a contractului de arendă din iniţiativa arendatorului.
35. Valoarea ofertei se constituie din plata anuală de arendă plus
valoarea îmbunătăţirilor preconizate ale bunurilor raportate la un an,
care după încetarea efectului contractului de arendă nu se restituie
arendaşului.
36. Plata de participare la concurs o stabileşte arendatorul, dar ea
nu poate depăşi două salarii minime. Ea se utilizează pentru compensarea
cheltuielilor de organizare a concursului şi nu se restituie
participanţilor.
37. Concursul se desfăşoară în şedinţă închisă, la care pot
participa reprezentanţii organelor abilitate cu administrarea bunurilor.
Lista ofertelor se întocmeşte în termen de trei zile din data
desfăşurării concursului. În listă nu se includ ofertele a căror valoare
este mai mică decît valoarea iniţială şi ofertele care conţin condiţii
inacceptabile.
38. Contractul de arendă se încheie, de regulă, cu participantul la
concurs, a cărui ofertă a fost evaluată la preţul maxim. Perfectarea
textului contractului de arendă se efectuează în baza ofertei
cîştigătorului la concurs, clauzelor obligatorii ale contractului de
arendă şi prin negocierea celorlalte clauze. Dacă la etapa perfectării
contractului de arendă cîştigătorul la concurs refuză, din anumite
motive, să încheie contractul, atunci contractul de arendă se încheie cu
următorul participant la concurs din lista ofertelor şi aşa se va
proceda pînă la ultimul ofertant.
39. Concursul cu un singur participant se consideră că a avut loc
dacă oferta lui a fost inclusă în lista ofertelor.
40. Licitaţiile şi concursurile la care nu au fost participanţi, în
temeiul autorizaţiei Departamentului privatizării, pot fi repetate,
diminuîndu-se valoarea iniţială a plăţii de arendă cu 20%.
41. Departamentul privatizării poate permite darea bunurilor în
arendă prin negocieri directe, atunci cînd arendarea lor nu a fost
solicitată la concursuri sau licitaţii, în cazul unor oferte avantajoase
cu valoarea plăţii anuale de arendă mai mare decît valoarea ei iniţială,
cînd cheltuielile de organizare a licitaţiilor sau concursurilor nu sînt
justificate, precum şi în alte cazuri.
VIII. Dispoziţii finale
42. La stabilirea tarifelor şi coeficienţilor s-a ţinut cont de
impozitul pe valoarea adăugată.
43. Pentru achitarea cu întîrziere a plăţii de arendă se percep
penalităţi în mărimile, prevăzute de contractele de arendă, dar nu mai
mici decît cele stabilite de legea bugetului de stat pe anul respectiv. |