HGA635/1999
ID intern unic:  293424
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 635
din  06.07.1999
cu privire la modul de dare în arendă şi cuantumul
arendei patrimoniului de stat
Publicat : 15.07.1999 în Monitorul Oficial Nr. 073     Promulgat : 06.07.1999
Abrogat la 03.03.2000
Notă: Se declară neconstituţională Hotătîrea prin
      Hot. Curţii Constituţionale nr.64 din 30.11.99
            
    În scopul reglementării    modului   de   transmitere   în   arendă,
determinării  cuantumului  arendei patrimoniului de stat şi  în  temeiul
Legii cu privire la arendă, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă  Regulamentul cu privire la modul de dare în arendă  şi
cuantumul arendei patrimoniului de stat (se anexează).
    2. Se stabileşte  că, la darea în arendă (subarendă) a patrimoniului
de  stat, întreprinderile de stat, instituţiile finanţate de la  bugetul
de   stat,   precum  şi  întreprinderile  de  arendă  fondate  în   baza
întreprinderilor  de  stat,  se  vor călăuzi  de  prevederile  numitului
regulament.
    Ministerele,  departamentele  şi alte autorităţi  administrative  de
specialitate,  abilitate  cu  dreptul de a da în  arendă,  vor  exercita
controlul  asupra  respectării condiţiilor stipulate în  contractele  de
arendă.
    3. Se pune în   sarcina  reprezentanţilor  statului  în  societăţile
economice să propună organelor lor de conducere aplicarea regulamentului
nominalizat la transmiterea bunurilor în arendă.
    4. Hotărîrea  Guvernului Republicii Moldova nr.761 din 13  octombrie
1994   "Pentru   aprobarea  Regulamentului  cu  privire   la   asanarea,
reorganizarea  şi  lichidarea întreprinderilor  insolvabile"  (Monitorul
Oficial,   1994,  nr.13-14,  art.112),  cu  modificările  operate   prin
Hotărîrea  Guvernului  Republicii  Moldova  nr.6  din  4  ianuarie  1995
(Monitorul Oficial, 1995, nr.9, art.47), se modifică după cum urmează:
    punctele 4 şi 5 se exclud;
    punctele 6, 7, 8, 9, 10 şi 11 devin, respectiv, punctele 4, 5, 6, 7,
8 şi 9.
    5. Din data publicării   prezentei  hotărîri  actele  normative  ale
ministerelor,  departamentelor, ce reglementează relaţiile de arendă, se
vor aplica doar în partea în care nu contravin prevederilor ei.
    Prim-ministru
    al Republicii Moldova                           Ion STURZA
    Contrasemnată:
    Viceprim-ministru, ministrul economiei
    şi reformelor                                   Alexandru Muravschi
    Ministrul justiţiei                             Ion Păduraru
    Chişinău, 6 iulie, 1999.
    Nr. 635.
                                                    Aprobat
                                           prin Hotărîrea Guvernului
                                               Republicii Moldova
                                            nr. 635 din 6 iulie 1999
                              REGULAMENT
      cu privire la modul de dare în arendă şi cuantumul arendei
                         patrimoniului de stat
                        I. Dispoziţii generale
    1. Regulamentul  cu privire la modul de dare în arendă şi  cuantumul
arendei patrimoniului de stat (în continuare - Regulament) este elaborat
în   temeiul   Legii  cu  privire  la  arendă,  Legii  cu   privire   la
Întreprinderea  de stat. Regulamentul stabileşte modul de dare în arendă
şi   modul   de  calculare  a  cuantumului  arendei  pentru   mijloacele
circulante,  încăperile cu altă destinaţie decît pentru locuit, utilaje,
unităţile de transport şi alte fonduri fixe (în continuare - bunuri).
    2. Prevederile    prezentului    Regulament   se    extind    asupra
întreprinderilor de stat, instituţiilor finanţate de la bugetul de stat,
întreprinderilor  de  arendă fondate în baza întreprinderilor  de  stat,
precum  şi  asupra  societăţilor  economice  incluse  în  programele  de
privatizare (în continuare - întreprinderi).
    3. Societăţile   economice   cu  cotă  publică  şi   cele   private,
întreprinderile  şi  instituţiile  municipale finanţate de  la  bugetele
locale   pot  aplica  prevederile  prezentului  Regulament  la   decizia
organelor lor de conducere.
    4. Plata de arendă  se  stabileşte  în contractul de  arendă  pentru
întreaga   proprietate  arendată,  fiind  precizată  de  proprietar  sau
persoana împuternicită de el în cazul modificării preţurilor, tarifelor,
plăţilor şi ratelor de amortizare, indexărilor, reevaluărilor, care sînt
reglementate de stat, schimbării scopului utilizării bunurilor, stipulat
în contract, precum şi în alte cazuri prevăzute de legislaţie.
    5. Mijloacele  băneşti  obţinute  de  la  darea  în  arendă  pot  fi
utilizate  de  către  întreprinderi (cu excepţia celor finanţate  de  la
bugetul   de   stat)  pentru  renovarea  fondurilor  fixe,   dezvoltarea
producţiei, sporirea fondurilor de mijloace circulante etc.
    6. Instituţiile   finanţate   de  la  bugetul  de  stat   utilizează
mijloacele  băneşti obţinute de la darea în arendă în modul stabilit  de
legea bugetului pe anul respectiv.
    7. Întreprinderile  autogestionare  raportă  profitul  (pierderile),
obţinut  de  la darea în arendă, la rezultatele  activităţii  economice,
care  se  reflectă  în  raportul privind rezultatele  financiare  şi  se
impozitează în modul stabilit de legislaţie.
    8. Instituţiile  finanţate de la bugetul de stat se scutesc de plata
pentru folosirea încăperilor nelocuibile ale instituţiilor finanţate din
acelaşi  buget.  Ele  achită doar plata pentru serviciile  comunale.  În
aceste  cazuri  transmiterea încăperilor în folosinţă se  efectuează  în
baza  deciziilor  adoptate de instituţiile cărora le aparţin  încăperile
respective.
    9. Posibilitatea  şi condiţiile transmiterii bunurilor în  subarendă
se  stipulează  în  contractul  de arendă. Termenul  de  valabilitate  a
contractului  de  subarendă  nu poate depăşi  termenul  contractului  de
arendă.
                  II. Modul de transmitere în arendă
                        a patrimoniului de stat
    10. Patrimoniul   de   stat,   aflat  în   gestiunea   operativă   a
întreprinderilor,   poate   fi  dat  în  arendă  doar  după   eliberarea
autorizaţiei   respective   de  către  Departamentul   privatizării   şi
administrării  proprietăţii  de  stat pe lîngă Ministerul  Economiei  şi
Reformelor   (în continuare  Departamentul  privatizării).  Funcţia  de
arendatori  se  atribuie  întreprinderilor în gestiunea cărora  se  află
acest patrimoniu.
    Pentru eliberarea  autorizaţiei respective întreprinderea trebuie să
prezinte Departamentului privatizării următoarele documente:
    acordul organului ierarhic superior;
    proiectul contractului de arendă;
    calculul plăţii de arendă;
    certificatul   de  la  Organul  cadastral  teritorial  referitor  la
apartenenţa încăperilor.
    11. Întreprinderea  care  dispune de bunuri neutilizate va  prezenta
organului ierarhic superior o argumentare în scris a oportunităţii dării
lor  în  arendă,  însoţită de clauzele obligatorii ale  contractului  de
arendă sau de proiectul contractului de arendă.
    Societăţile economice  incluse în programele de privatizare prezintă
Departamentului   privatizării  decizia  organelor  lor  de   conducere,
coordonată  cu  reprezentantul  statului în  societatea  respectivă,  şi
proiectul contractului de arendă.
    12. Selectarea   arendaşului  se  efectuează  prin  organizarea   de
concursuri,  licitaţii sau prin negocieri directe. Modul de selectare  a
arendaşului  se  stabileşte  de către Departamentul privatizării  şi  se
indică în autorizaţia de dare în arendă.
    13. Documentul ce reglementează relaţiile între arendator şi arendaş
este  contractul  de  arendă,  care  se  perfectează  după  determinarea
arendaşului şi negocierea clauzelor contractului.
    Contractul de  arendă sau modificările acestuia pot fi semnate  doar
după  primirea autorizaţiei de la Departamentul privatizării  (agenţiile
lui  teritoriale).  Conducătorul întreprinderii care a dat  bunurile  în
arendă sau a operat modificări în contractele de arendă fără autorizaţia
respectivă  poartă răspundere disciplinară. În cazurile în care darea în
arendă  aduce  prejudicii  statului,  conducătorul în  cauză  poartă  şi
răspundere  materială, iar contractele respective urmează a fi reziliate
conform legislaţiei.
    14. În contractele   de  arendă  trebuie  să  fie  stipulat   scopul
folosirii  bunurilor  arendate şi calculul cuantumului arendei, care  se
anexează şi constituie parte integrantă a contractului.
    15. Transmiterea bunurilor arendaşului se efectuează prin întocmirea
unui  act de primire-predare în arendă, care constituie parte integrantă
a contractului.
    16. În actul  de  primire-predare în arendă se indică locul şi  data
întocmirii  actului,  bunurile  ce  se  transmit,  starea  lor  tehnică,
valoarea  iniţială reevaluată, uzura fizică, valoarea reziduală şi  alte
date  identificative, numărul şi data încheierii contractului de arendă,
conform căruia se efectuează primirea-predarea în arendă a bunurilor.
                        III. Arenda încăperilor
    17. În sensul  prezentului  Regulament prin noţiunea de încăperi  se
înţeleg   suprafeţele   imobile  nelocuibile  din  clădirile   de   stat
(administrative,  de producţie etc.), subsoluri, anexe şi alte suprafeţe
din casele de locuit, cu excepţia fondului locativ.
    18. Darea în  arendă  a  încăperilor proprietate de  stat,  a  căror
suprafaţă   totală  depăşeşte  30  la  sută  din  suprafaţa  încăperilor
întreprinderii  respective, poate conduce la transmiterea surplusului de
spaţiu la bilanţul altor întreprinderi de stat.
    19. Mărimea arendei   anuale  pentru  folosirea  încăperilor  se  va
calcula aplicîndu-se formula:
    Pai = Tb x (1 + K1 + K2 + K3) x K4 x S,
    în care:
    Pai - reprezintă mărimea arendei anuale a încăperilor;
    Tb - plata de bază pentru arenda 1 mp de spaţiu pe an;
    K1 - coeficientul de amplasare a încăperii;
    K2 - coeficientul amenajării tehnice;
    K3 - coeficientul ramural de utilizare a încăperii;
    K4 - coeficientul de piaţă;
    S - suprafaţa încăperii.
    Valoarea coeficienţilor   folosiţi  în  calcule  se  determină  după
următoarele criterii:
    a) Tb reprezintă plata de bază pentru arenda 1 mp de spaţiu pe an;
    pentru municipiul Chişinău                          - 120 lei
    pentru minicipiul Bălţi                             - 85 lei
    pentru celelalte municipii                          - 60 lei
    pentru celelalte oraşe (orăşele) şi localităţile
    suburbane din componenţa municipiilor               - 45 lei
    pentru celelalte localităţi săteşti din
    republică                                           - 30 lei
    b) K1 reprezintă coeficientul de amplasare a încăperii:
    clădire separată                                    - 0,5
    construcţie încorporată sau anexată                 - 0,45
    încăpere de suprafaţă (parter)                      - 0,4
    soclu                                               - 0,35
    demisol                                             - 0,3
    subsol cu geamuri, etaj tehnic                      - 0,2
    alte subsoluri                                      - 0
    c) K2 reprezintă coeficientul amenajării tehnice:
    apeduct, canalizare, apă caldă,
    încălzire centrală                                  - 0,5
    apeduct, canalizare, încălzire centrală             - 0,4
    apeduct, canalizare, apă caldă                      - 0,3
    încălzire centrală                                  - 0,2
    apeduct, canalizare                                 - 0,2
    amenajarea tehnică lipseşte                         - 0
    d) K3 reprezintă coeficientul ramural de utilizare a încăperii:
    1) atelierele de creaţie ale pictorilor,
    sculptorilor, arhitecţilor, meşterilor populari     - 0,05
    2) instituţiile finanţate de la bugetul de stat,
    bugetele locale şi bugetul asigurărilor sociale     - 0,1
    3) garaje, depozite şi alte încăperi auxiliare      - 0,3
    4) spaţiile pentru prestarea serviciilor publice
    (reparaţia încălţămintei, îmbrăcămintei şi a
    obiectelor de uz casnic, frizeriile, curăţătoriile
    chimice, punctele de uz casnic, punctele de
    închiriere a obiectelor, băile)                     - 0,4
    5) spaţiile folosite pentru desfacerea articolelor de panificaţie, a
produselor  lactate,  mărfurilor  alimentare, produselor  de  cofetărie,
băuturilor  nealcoolice, unităţile de alimentaţie publică cu  pregătirea
bucatelor  şi desfacerea lor, încăperile pentru laboratoare, auditoriile
pentru   efectuarea  lucrărilor  de  cercetări  şi  proiectare,   pentru
prestarea  serviciilor  poştale,  medicale, sportive şi de  întremare  a
sănătăţii, în scopuri de producţie                      - 0,5
    6) încăperi pentru reparaţia şi deservirea
    tehnică a automobilelor, tehnicii de calcul şi
    altor utilaje                                       - 0,7
    7) alte întreprinderi de comerţ                     - 0,8
    8) saloanele de jocuri electronice, jocuri
    computerizate şi alte jocuri distractive pentru
    copii                                               - 1,2
    9) încăperile utilizate în calitate de oficiu       - 1,5
    10) instituţiile financiare, companiile fiduciare,
    burse, instituţiile de asigurare                    - 2,0
    11) restaurante, baruri, cafenele cu servirea
    băuturilor alcoolice                                - 2,5
    12) casele de schimb valutar, punctele de
    înregistrare şi închiriere a producţiei video       - 3,0
    13) cazinouri, saloane pentru jocuri de noroc       - 4,0
    14) încăperi cu altă destinaţie decît cele
    enumerate în alineatele 1)-13);                     - 1,0
    e) K4 reprezintă   coeficientul  de  plată  care  se  stabileşte  la
înţelegerea  dintre părţile contractante şi nu poate fi mai mic decît 1,
iar  pentru  genurile de activitate menţionate în alineatele  1)-6)  ale
literei  d) pct. 19 nu poate fi mai mic decît 0,5. La stabilirea acestui
coeficient  trebuie să se ţină cont de cererea şi oferta spaţiilor ce ar
putea  fi  transmise  în arendă, de posibilitatea  utilizării  terenului
aferent,  de  caracteristica  zonei  economico-teritoriale  şi  de  alte
criterii calitative ale încăperilor, necuprinse în coeficienţii aplicaţi.
    20. În cauzl în care se dau în arendă mai multe încăperi cu diferite
condiţii  de  amplasare, amenajare tehnică sau care vor fi utilizate  în
diverse  scopuri,  mărimea  totală  a arendei  se  constituie  din  suma
plăţilor calculate pentru fiecare încăpere sau grup de încăperi.
            IV. Arenda utilajelor, mijloacelor de transport
                        şi a altor fonduri fixe
    21. Plata anuală   pentru   arendarea  utilajelor,  mijloacelor   de
transport  şi  a  altor  fonduri fixe (în continuare -  utilaje)  se  va
calcula aplicîndu-se formula:
    Pau = Ua x K1 x K2 + Q,
    în care:
    Pau - reprezintă mărimea arendei anuale pentru utilajele arendate;
    Ua - uzura anuală a utilajelor date în arendă;
    K1 - coeficientul de calcul;
    K2 - coeficientul de piaţă;
    Q - cheltuielile  suportate  de  arendator  pentru  întreţinerea  şi
exploatarea utilajelor date în arendă.
    Valoarea coeficienţilor  folosiţi  în calcule se va  determina  după
următoarele criterii:
    a) uzura anuală  se  va  calcula distinct  pentru  fiecare  poziţie,
conform tabelului 1.
                                                             Tabelul 1
--------------------------------------------------------------------------------
Nr.|Denu- | Nr.|Termenul|Valoa-|Codul|Nor- |Uzura |Uzura|Coe-|Coe-|Cheltu-|Plata
crt|mirea | de | de ex- | rea  | nor-| ma  |conta-|anu- |fi- |fi- |ielile |anua-
   |utila-|in- |ploatare|iniţi-| mei | de  |bilă  |ală  |cien|cien|pentru | lă
   |jelor |ven-| (ani); | ală  | de  |amor-| la   | U,  |tul |tul |între- | de
   |      |tar |distan- |reeva-|amor-| ti- | data |(5x7)| de | de |ţinere |aren-
   |      |    |ţa (km) |luată |tiza-|zare |dării |-----|cal-|pla-|  şi   | dă
   |      |    |        |(lei) | re  |(%)  | în   |100% |cul | tă |exploa-| Pau
   |      |    |        |      |     |     |aren- |(lei)| K1 | K2 | tare  |(lei)
   |      |    |        |      |     |     | dă   |     |    |    |Q (lei)|
   |      |    |        |      |     |     |(4x7) |     |    |    |       |
   |      |    |        |      |     |     |U (%) |     |    |    |       |
---+------+----+--------+------+-----+-----+------+-----+----+----+-------+-----
1 |   2  |  3 |    4   |   5  |  6  |   7 |   8  |  9  | 10 | 11 |   12  | 13
---|------|----|--------|------|-----|-----|------|-----|----|----|-------|-----
---|------|----|--------|------|-----|-----|------|-----|----|----|-------|-----
--------------------------------------------------------------------------|-----
                                                                    Total |
                                                                           -----
    b) coeficientul  de  calcul  se  va  stabili  în  funcţie  de  uzura
contabilă la data transmiterii fondurilor fixe în arendă (tabelul 2).
    Tabelul 2
-----------------------------------------------------------------
    U (%)| 0  | 10 | 20 | 30 | 40 | 50 | 60 | 70 | 80 | 90 | 100
---------|----|----|----|----|----|----|----|----|----|----|-----
    K1   |1,88|1,79|1,71|1,62|1,53|1,44|1,35|1,27|1,18|1,09| 1,0
-----------------------------------------------------------------
    Pentru utilajele  complet amortizate (uzura contabilă 100%) valoarea
coeficientului  de calcul se va determina în funcţie de uzura lui fizică
reală;
    c) coeficientul  de  piaţă se stabileşte prin  înţelegerea  părţilor
contractante  şi  nu  poate fi mai mic decît 1.  La  stabilirea  acestui
coeficient  trebuie  să  se ţină cont de cerere şi  ofertă,  de  venitul
neobţinut,  de diferenţa dintre valoarea iniţială de bilanţ şi preţurile
libere  de  piaţă  la  utilajele de acelaşi tip  sau  cu  caracteristici
comparabile, precum şi de alţi factori.
    În tabelul 1  se vor introduce, de asemenea, valoarea coeficientului
de   calcul,  coeficientului  de  piaţă,  mărimea  cheltuielilor  pentru
întreţinerea  şi  exploatarea utilajelor şi a arendei anuale,  calculată
pentru fiecare poziţie.
    În cazul în care  cheltuielile  pentru întreţinerea  şi  exploatarea
utilajului variază, ele se recalculează şi se achită suplimentar.
                         V. Arenda mijloacelor circulante
    22. Arenda anuală  pentru  folosirea  mijloacelor circulante  se  va
calcula aplicîndu-se formula:
    Pac = C x R x K,
    în care:
    Pac reprezintă mărimea arendei anuale pentru mijloacele circulante;
    C - valoarea  mijloacelor  circulante la data calculării  plăţii  de
arendă;
    R - rata refinanţării  (%), stabilită de Banca Naţională a Moldovei,
împărţită la 100%;
    K - coeficientul de piaţă.
    Valoarea coeficienţilor   folosiţi  în  calcule  se  determină  după
următoarele criterii:
    a) valoarea mijloacelor  circulante  se va calcula  distinct  pentru
fiecare denumire, conform tabelului 3.
                                                        Tabelul 3
------------------------------------------------------------------------
Nr.|  Denumirea  |Canti-| Unitatea| Preţul unei | Costul la data |Note
crt.| mijloacelor |tatea |de măsură| unităţi la  |  calculării    |
    | circulante  |      |         |data calculă-|plăţii de arendă|
    |             |      |         |rii plăţii de| (3 x 5) (lei)  |
    |             |      |         |arendă (lei) |                |
----+-------------+------+---------+-------------+----------------+-----
  1 |       2     |   3  |     4   |       5     |        6       |  7
----|-------------|------|---------|-------------|----------------|-----
----|-------------|------|---------|-------------|----------------|-----
-------------------------------------------------|----------------|-----
                                          Total  |                |
                                                  ----------------
    b) rata refinanţării,  stabilită  de Banca Naţională a Moldovei,  se
publică  periodic în presă. În calcule se foloseşte valoarea ei medie pe
an sau pe perioada de plată;
    c) coeficientul  de  piaţă se va stabili prin  înţelegerea  părţilor
contractante şi nu poate fi mai mic decît 1.
    23. După încetarea   efectului  contractului  de  arendă,  arendaşul
restituie  mijloacele circulante în volumele fixate la data dării lor în
arendă.  În cazul imposibilităţii de a restitui bunurile  consumptibile,
valoarea  lor  se recuperează la preţurile în vigoare la data  încetării
efectului contractului de arendă.
                   VI. Cuantumul arendei pentru întreprinderile
                                     de arendă
    24. Plata pentru  bunurile transmise în arendă colectivelor de muncă
ale  întreprinderilor de stat, reorganizate în întreprinderi de  arendă,
se  vizează integral în bugetul de stat. Penalităţile pentru întîrzierea
plăţii  de  arendă  nu  pot fi mai mici decît cele  stabilite  de  legea
bugetului de stat pe anul respectiv.
    25. Cuantumul arendei pentru întreprinderile de arendă se va calcula
aplicîndu-se formula:
    P = Paî + Pau + Pac,
    în care:
   P - reprezintă mărimea arendei anuale totale;
    Paî - mărimea  arendei anuale pentru folosirea încăperilor luate  în
arendă;
    Pau - mărimea  arendei  anuale pentru folosirea utilajelor luate  în
arendă;
    Pac - mărimea arendei anuale pentru folosirea mijloacelor circulante
luate în arendă.
    26. Mărimea arendei   pentru  încăperile,  utilajele  şi  mijloacele
circulante   se  va  calcula  conform  capitolelor  III,  IV  şi  V  ale
prezentului Regulament.
    Mărimea arendei  pentru  încăperile  din  clădirile,  edificiile  şi
construcţiile  transmise  integral întreprinderilor de arendă  poate  fi
calculată conform capitolului IV al prezentului Regulament.
    27. Întreprinderile de arendă achită plata arendei trimestrial, pînă
la data de 20 a lunii ce urmează după încheierea trimestrului.
    Pentru calcularea  mărimii  trimestriale a arendei pot  fi  folosite
datele   anuale,  dacă  pe  parcurs  nu  au  intervenit  modificări  ale
preţurilor,  tarifelor,  plăţilor şi ratelor de  amortizare,  reevaluări
(indexări), prevăzute de legislaţie.
                VII. Determinarea arendaşilor patrimoniului de stat
    28. Licitaţiile  şi  concursurile publice se organizează  în  scopul
selectării  celor mai convenabili solicitanţi ai arendei bunurilor, care
acceptă   condiţiile   preliminare,  formulate  preventiv  în   clauzele
obligatorii  ale  contractului de arendă şi oferă cele  mai  avantajoase
condiţii pentru arendator.
    29. Licitaţiile  se  desfăşoară în acelaşi mod ca şi licitaţiile  cu
strigare  pentru comercializarea obiectelor patrimoniului de stat supuse
privatizării, luîndu-se în considerare următoarele precizări:
    a) licitaţia  este  organizată de arendator în temeiul  autorizaţiei
Departamentului privatizării;
    b) lotul expus la licitaţie inserează:
    actele ce confirmă apartenenţa bunurilor propuse în arendă;
    clauzele obligatorii ale contractului de arendă;
    autorizaţia Departamentului privatizării;
    c) preţul iniţial  al  lotului  îl constituie  valoarea  iniţială  a
plăţii  de  arendă  pe  un an pentru bunurile ce se  propun  în  arendă,
calculată conform capitolelor III, IV sau V ale prezentului Regulament;
    d) în comunicatul  informativ cu privire la desfăşurarea  licitaţiei
se indică informaţia specificată la punctul 33 al prezentului Regulament;
    e) rezultatele   licitaţiei   se  fixează  în   procesul-verbal   al
licitaţiei  şi  constituie  temeiul pentru perfectarea  contractului  de
arendă.
    30. Concursul se organizează de către comisia de concurs în număr de
3-5 persoane.
    31. Comisia de  concurs  şi ziua desfăşurării concursului se  numesc
printr-un  ordin, emis de arendator, în temeiul autorizaţiei de dare  în
arendă, eliberată de către Departamentul privatizării.
    32. Comisia de concurs exercită următoarele funcţii:
    întocmeşte texul comunicatului informativ şi asigură publicarea lui;
    asigură accesul  la bunurile ce se propun în arendă  participanţilor
potenţiali la concurs pentru a lua cunoştinţă de ele;
    ţine registrul   cererilor   de  participare  la  concurs,   asigură
colectarea, păstrarea şi evidenţa ofertelor;
    examinează şi  evaluează  ofertele,  întocmeşte lista  ofertelor  în
ordinea descrescîndă a valorii lor;
    întocmeşte procesul-verbal   al  concursului  şi  îl  prezintă  spre
aprobare Departamentului privatizării;
    informează (în  scris  sau verbal) participanţii la  concurs  despre
rezultatele lui;
    perfectează textul contractului de arendă.
    33. Publicarea  comunicatului  informativ privind darea în arendă  a
bunurilor  se  efectuează  cu  cel  puţin 20 de  zile  înainte  de  data
desfăşurării  concursului.  Comunicatul  informativ trebuie  să  conţină
informaţii  despre  bunurile ce se propun în arendă,  data  desfăşurării
concursului,  clauzele obligatorii ale contractului de arendă, adresa şi
termenul  de  depunere  a  cererilor  de participare  la  concurs  şi  a
ofertelor,  mărimea  taxei de participare la concurs, adresa  şi  timpul
cînd  potenţialii participanţi la concurs pot lua cunoştinţă de bunurile
ce  se  propun  în  arendă şi starea lor, telefonul  de  contact  pentru
informaţii suplimentare.
    34. Clauzele  obligatorii  ale  contractului de  arendă  trebuie  să
conţină informaţii despre valoarea iniţială a plăţii de arendă pe un an,
termenul  maxim  de  arendare a bunurilor, orele de  acces  la  bunurile
arendate, posibilităţile de utilizare a încăperilor arendate, condiţiile
de reziliere a contractului de arendă din iniţiativa arendatorului.
    35. Valoarea  ofertei se constituie din plata anuală de arendă  plus
valoarea  îmbunătăţirilor preconizate ale bunurilor raportate la un  an,
care  după  încetarea efectului contractului de arendă nu  se  restituie
arendaşului.
    36. Plata de participare la concurs o stabileşte arendatorul, dar ea
nu poate depăşi două salarii minime. Ea se utilizează pentru compensarea
cheltuielilor   de   organizare  a  concursului  şi  nu   se   restituie
participanţilor.
    37. Concursul   se  desfăşoară  în  şedinţă  închisă,  la  care  pot
participa reprezentanţii organelor abilitate cu administrarea bunurilor.
Lista   ofertelor  se  întocmeşte  în  termen  de  trei  zile  din  data
desfăşurării concursului. În listă nu se includ ofertele a căror valoare
este  mai mică decît valoarea iniţială şi ofertele care conţin  condiţii
inacceptabile.
    38. Contractul  de arendă se încheie, de regulă, cu participantul la
concurs,  a  cărui ofertă a fost evaluată la preţul  maxim.  Perfectarea
textului   contractului   de  arendă  se  efectuează  în  baza   ofertei
cîştigătorului  la  concurs, clauzelor obligatorii ale  contractului  de
arendă  şi prin negocierea celorlalte clauze. Dacă la etapa  perfectării
contractului  de  arendă  cîştigătorul la concurs  refuză,  din  anumite
motive, să încheie contractul, atunci contractul de arendă se încheie cu
următorul  participant  la  concurs  din lista ofertelor şi  aşa  se  va
proceda pînă la ultimul ofertant.
    39. Concursul  cu  un singur participant se consideră că a avut  loc
dacă oferta lui a fost inclusă în lista ofertelor.
    40. Licitaţiile  şi concursurile la care nu au fost participanţi, în
temeiul  autorizaţiei  Departamentului  privatizării, pot  fi  repetate,
diminuîndu-se valoarea iniţială a plăţii de arendă cu 20%.
    41. Departamentul  privatizării  poate  permite darea  bunurilor  în
arendă  prin  negocieri  directe, atunci cînd arendarea lor  nu  a  fost
solicitată la concursuri sau licitaţii, în cazul unor oferte avantajoase
cu valoarea plăţii anuale de arendă mai mare decît valoarea ei iniţială,
cînd cheltuielile de organizare a licitaţiilor sau concursurilor nu sînt
justificate, precum şi în alte cazuri.
                              VIII. Dispoziţii finale
    42. La stabilirea  tarifelor  şi  coeficienţilor s-a ţinut  cont  de
impozitul pe valoarea adăugată.
    43. Pentru achitarea  cu  întîrziere  a plăţii de arendă  se  percep
penalităţi  în mărimile, prevăzute de contractele de arendă, dar nu  mai
mici decît cele stabilite de legea bugetului de stat pe anul respectiv.