HGM1757/2002
ID intern unic:  294535
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1757
din  31.12.2002
despre aprobarea şi abrogarea unor acte normative
Publicat : 31.12.2002 în Monitorul Oficial Nr. 206-208     art Nr : 1912

    MODIFICAT
   
HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139
    HG295 din 23.04.14, MO104-109/06.05.14 art.326

    NOTĂ:
    pe tot parcursul textului, cuvintele „Ministerul Economiei”, la orice caz gramatical, se substituie cu cuvintele „Ministerul Economiei și Infrastructurii”, la cazul gramatical corespunzător prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139




     În conformitate cu Legea cu privire la zonele economice libere nr. 440-XV din 27 iulie 2001 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr. 108-109, art. 834), Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
Regulamentul Zonei antreprenoriatului liber "Expo-Business-Chişinău", conform anexei nr. 1;
Regulamentul Zonei antreprenoriatului liber "Tvardiţa", conform anexei nr. 2;
Regulamentul Zonei antreprenoriatului liber "Parcul de Producţie "Valkneş", conform anexei nr. 3;
Regulamentul Zonei antreprenoriatului  liber "Parcul de Producţie "Taraclia", conform anexei nr. 4;
Regulamentul Zonei antreprenoriatului liber "Parcul de Producţie "Otaci-Business", conform anexei nr. 5.
2. Se abrogă Regulamentul Zonei Antreprenoriatului Liber "Expo-Business-Chişinău" (în redacţie nouă), aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 812 din 9 august 2000 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr. 102-105, art. 907).

    PRIM-MINISTRU
    REPUBLICII MOLDOVA                          Vasile TARLEV

    Contrasemnată:
    Viceprim-ministru,
    ministrul economiei                                        Ştefan Odagiu
    Ministrul finanţelor                                        Zinaida Grecianîi
    Ministrul justiţiei                                            Ion Morei

    Chişinău, 31 decembrie 2002.
    Nr. 1757.
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr. 1757
din  31 decembrie 2002
REGULAMENTUL
Zonei antreprenoriatului liber
"Expo-Business-Chişinău"
1. Regulamentul Zonei antreprenoriatului liber "Expo-Business-Chişinău " (în continuare - Regulamentul) a fost elaborat în conformitate cu Legea cu privire la zonele economice libere nr.440-XV din 27 iulie 2001 şi Legea cu privire la Zona Antreprenoriatului Liber "Expo-Business-Chişinău" nr.625-XIII din3 noiembrie 1995, cu modificările şi completările ulterioare.
2. Zona Antreprenoriatului Liber "Expo-Business-Chişinău" (în continuare - zonă liberă) a fost creată în limitele teritoriului administrat de Primăria mun.Chişinău pe un termen de pînă la 28 decembrie 2035 .
   
[Pct.2 modificat prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
3. Suprafaţa şi configuraţia zonei libere sînt determinate prin Legea cu privire la Zona Antreprenoriatului Liber "Expo-Business-Chişinău" nr.625-XIII din 3 noiembrie 1995 (cu modificările şi completările ulterioare).
4. Zona liberă este administrată de către organul de stat -  administraţia zonei libere (în continuare - Administraţia), care are statut de persoană juridică şi activează pe principii de autofinanţare.
Activitatea Administraţiei este reglementată conform Legii cu privire la zonele economice libere nr.440-XV din 27 iulie 2001 şi actele normative, aprobate în conformitate cu această lege.
5. Administraţia utilizează mijloacele financiare obţinute pentru întreţinerea aparatului său şi pentru dezvoltarea zonei libere.
    
[Pct.5 modificat prin HG295 din 23.04.14, MO104-109/06.05.14 art.326]
6. Administrația este condusă de un administrator principal desemnat în funcţie, pe bază de concurs, prin ordin al ministrului economiei și infrastructurii pe un termen de 5 ani.
    [Pct.6 în redacția HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
    [Pct.6 modificat prin HG295 din 23.04.14, MO104-109/06.05.14 art.326]
   
61. Ministerul Economiei și Infrastructurii, în termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a ordinului ministrului cu privire la desemnarea în funcţie, încheie cu administratorul principal un contract, în care sînt determinate funcțiile, drepturile şi obligațiile acestuia, inclusiv cuantumul și procedura salarizării, conform prevederilor Legii nr. 440/2001 cu privire la zonele economice libere.
    [Pct.61 introdus prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
7. În baza Regulamentului-tip privind salarizarea personalului administrațiilor zonelor economice libere, aprobat de către Ministerul Economiei și Infrastructurii, administratorul principal aprobă regulamentul privind salarizarea personalului administrației zonei libere „Expo-Business-Chişinău”, coordonat în prealabil cu ministerul.
   
[Pct.7 în redacția HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
[Pct.8 abrogat prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
    
[Pct.8 modificat prin HG295 din 23.04.14, MO104-109/06.05.14 art.326]
    9. În contract va fi menţionată informaţia prevăzută la punctul 61.
    [Pct.9 în redacția HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
10. Părţile pot modifica şi  completa contractul prin înţelegere reciprocă sau în scopul aducerii acestuia în conformitate cu cerinţele legii.
11. Ministerul Economiei și Infrastructurii exercită controlul asupra respectării contractului şi asupra executării de către administratorul principal a obligaţiunilor sale.
12. Administratorul principal este obligat să informeze din timp Ministerul Economiei și Infrastructurii despre rezultatele tuturor controalelor activităţii financiar-economice ale Administraţiei, inclusiv concluziile auditului.
13. În cazul depistării unor încălcări ale contractului de către administratorul principal, Ministerul Economiei și Infrastructurii este obligat să întreprindă toate măsurile necesare pentru înlăturarea acestor încălcări.
14. Administratorul principal poartă răspundere pentru orice încălcare a prevederilor contractului, precum şi a prevederilor legislaţiei care reglementează domeniul zonelor economice libere, iar Ministerul Economiei și Infrastructurii aplică sancțiuni disciplinare conform legislației muncii.
   
[Pct.14 în redacția HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
15. Administratorul principal, cu acordul Ministerului Economiei și Infrastructurii, aprobă devizul de cheltuieli, structura Administraţiei şi statele de personal.
Administratorul principal angajează şi concediază personalul Administraţiei, îi aplică stimulente şi sancţiuni, aprobă obligaţiunilede funcţie ale subdiviziunilor şi personalului, emite ordine şi dispoziţii în limitele competenţelor sale, semnează contracte şi reprezintă Administraţia fără procură.
16. Pentru cazurile cînd  lipseşte, administratorul principal îşi desemnează, cu acordul Ministerului Economiei și Infrastructurii, un adjunct care îndeplineşte provizoriu obligaţiunile sale.
17. Administratorul principal elaborează planul de activitate al Administrației şi programul de dezvoltare al zonei libere, coordonînd aspectele socioeconomice, ecologice şi cele privind extinderea infrastructurii zonei libere cu autorităţile administraţiei publice locale și le aprobă după coordonarea în prealabil cu Ministerul Economiei și Infrastructurii.
    [Pct.17 în redacția HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
   
171. Ministerul Economiei și Infrastructurii aprobă formularul devizului de cheltuieli și termenul prezentării acestuia spre coordonare, precum și structura planurilor și programelor de dezvoltare ale Administrației.
    [Pct.171 introdus prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
18. Pe lîngă Administraţie, zona liberă îşi poate crea un consiliu al zonei libere (în continuare - consiliul)  în calitate de organ colegial cu funcţii consultative.
19. Principalele obiective ale consiliului sînt coordonarea acţiunilor Administraţiei cu activitatea rezidenţilor şi autorităţilor administraţiei publice şi soluţionarea celor mai importante sarcini pentru dezvoltarea zonei libere.
20. Consiliul se creează prin ordinul administratorului principal şi îşi desfăşoară activitatea în baza regulamentului consiliului zonei libere, aprobat de către administratorul principal în concordanţă cu Ministerul Economiei și Infrastructurii.
21. În componenţa consiliului intră reprezentanţii Administraţiei, ai autorităţilor publice locale, Ministerului Economiei și Infrastructurii, Serviciului Vamal şi ai rezidenţilor. Dacă este necesar, în această componenţă pot fi incluşi şi alţi specialişti, la latitudinea administratorului principal.
    
[Pct.21 modificat prin HG295 din 23.04.14, MO104-109/06.05.14 art.326]
22. Consiliul are dreptul să înainteze Administraţiei propuneri şi recomandări privind dezvoltarea zonei libere, să semnaleze problemele apărute şi să propună modalităţile de soluţionare a acestora.
23. Componenţa şi numărul de membri ai consiliului, precum şi procedura de desfăşurare a şedinţelor lui şi luarea deciziilor sînt determinate în regulamentul consiliului zonei libere.
24. În cazul creării consiliului, la orice plan şi strategie de dezvoltare a zonei libere, prezentate de administratorul principal Ministerului Economiei și Infrastructurii spre coordonare, se va înainta în mod obligatoriu avizul consiliului.
25. Hotărîrile consiliului au caracter de recomandări şi se iau în considerare de către administratorul principal la luarea deciziilor.
26. Funcţiile de monitorizare și coordonare a activităţii zonei libere sînt realizate de către Ministerul Economiei și Infrastructurii.
   
[Pct.26 în redacția HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
27. Administraţia selectează rezidenţii zonei libere pe bază de concurs, potrivit cerinţelor legislaţiei în vigoare.
28. Modul de desfăşurare a concursurilor în zona liberă se stabileşte potrivit Regulamentului cu privire la concursurile de selectare a rezidenţilor zonelor economice libere, aprobat de Guvern.
Condiţiile de preselecţie a rezidenţilor, precum şi criteriile de determinare a învingătorilor în concursuri se stabilesc de către administratorul principal, după coordonarea lor cu Ministerul Economiei și Infrastructurii.
29. Administratorul principal este obligat să asigure respectarea cerinţelor Regulamentului cu privire la concursurile de selectare a rezidenţilor zonelor economice libere, a condiţiilor de preselecţie a rezidenţilor şi criteriilor de determinare a învingătorilor.
30. Persoana fizică sau juridică, care a obţinut dreptul de înregistrare în calitate de rezident al zonei libere, încheie cu Administraţia un contract pentru dreptul de a efectua în această zonă activităţi antreprenoriale.
   
301. Administraţia coordonează în prealabil cu Ministerul Economiei și Infrastructurii textul contractului ce urmează a fi încheiat între Administrație şi rezident, precum şi orice modificare, suspendare sau încetare a acestuia.
    [Pct.301 introdus prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
31. În cazul în care învingătorul nu a încheiat sus-numitul contract în termen de o lună din data aprobării rezultatelor concursului şi nu a adus la cunoştinţa Administraţiei motivele întemeiate care l-au împiedicat s-o facă, el îşi pierde dreptul de înregistrare în calitate de rezident al zonei libere, iar taxele de înregistrare şi alte plăţi, legate de participarea la concurs, nu i se restituie.
32. Administraţia este obligată să controleze realizarea clauzelor contractului pentru dreptul de a desfăşura activităţi antreprenoriale în zona liberă şi respectarea cerinţelor legale referitoare la acestea.
33. În cazul cînd nu înlătură încălcările descoperite, rezidenţilor care nu îndeplinesc condiţiile contractului li se revocă statutul de rezident (prin anularea înregistrării) la expirarea a trei luni din data primirii de către ei a preavizului în scris al Administraţiei.
34. Modul de modificare, sistare şi reziliere a contractului pentru dreptul de a desfăşura activităţi antreprenoriale în zona liberă va fi stabilit în acest contract.
35. Rezidentul este obligat să obţină autorizaţie pentru fiecare din genurile de activitate desfăşurate în zona liberă. Autorizaţia este acordată de Administraţie în conformitate cu regulamentul privind acordarea autorizaţiilor, aprobat de administratorul principal în coordonare cu Ministerul Economiei și Infrastructurii.
   
[Pct.35 modificat prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
36. Conform înţelegerii cu Administraţia, în cazul apariţiei unor situaţii de forţă majoră rezidentul are dreptul, în perioada înlăturării definitive sau parţiale a acestora, să-şi suspende activitatea în zona liberă. Pentru aceste cazuri, în contractul încheiat de el cu Administraţia se vor prevedea completările respective, cu acordul Ministerului Economiei și Infrastructurii.
   
[Pct.36 modificat prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
37. În cazul în care i-a  fost revocat statutul de rezident al zonei libere, agentului economic i se anulează înregistrarea şi autorizaţiile acordate pentru practicarea anumitor genuri de activitate în această zonă, cu informarea organelor respective.
38. Agentul economic căruia i s-a retras statutul de rezident al zonei libere (inclusiv din proprie dorinţă) nu i se restituie taxele pentru participarea la concurs, pentru înregistrarea în calitate de rezident, investiţiile cu titlu gratuit transferate anterior pentru dezvoltarea infrastructurii zonei libere, taxele zonale, taxele pentru eliberarea autorizaţiilor şi alte plăţi şi taxe obligatorii, menţionate în contractele cu Administraţia.
39. Administraţia, cu acordul Ministerului Economiei și Infrastructurii, stabileşte cotele plăţilor şi taxelor zonale.
40. Mărimea plăţilor şi taxelor zonale, precum şi modul de achitare a acestora se fixează în contractele încheiate de Administraţie cu rezidenţii.
Administraţia, cu acordul Ministerului Economiei și Infrastructurii, poate acorda facilităţi la achitarea plăţilor şi taxelor zonale în limitele cotelor stabilite, conform punctului 39 al prezentului Regulament.
   
[Pct.40 modificat prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
41. Încetarea activităţii zonei (subzonei) libere se efectuează în conformitate cu legislaţia cu privire la zonele economice libere.
42. În cazul încetării activităţii zonei (subzonei) libere, Guvernul asigură respectarea garanţiilor de stat prevăzute de lege prin elaborarea şi aprobarea procedurii de încetare a funcţionării zonei (subzonei) libere.

Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr. 1757
din 31 decembrie 2002
REGULAMENTUL
Zonei antreprenoriatului liber "Tvardiţa"
1. Regulamentul Zonei antreprenoriatului liber "Tvardiţa " (în continuare - Regulamentul) a fost elaborat în conformitate cu Legea cu privire la zonele economice libere nr.440-XV din 27 iulie 2001 şi Legea privind Zona Antreprenoriatului Liber "Tvardiţa" nr.626-XIII din 3 noiembrie 1995, cu modificările şi completările ulterioare.
2. Zona antreprenoriatului liber " Tvardiţa" (în continuare - zonă liberă) a fost creată în limitele teritoriului ocupat de întreprinderea colectivă agricolă "Tvardiţa" pe un termen de 30 ani .
3. Suprafaţa şi configuraţia zonei libere sînt determinate în Legea privind Zona Antreprenoriatului Liber "Tvardiţa" nr.626-XIII din 3 noiembrie 1995, cu modificările şi completările ulterioare.
4. Administrarea zonei economice libere este efectuată de către organul desemnat de stat - administraţia zonei libere (în continuare - Administraţia), care are statut de persoană juridică şi activează pe principii de autofinanţare.
Activitatea Administraţiei este reglementată prin Legea cu privire la zonele economice libere nr.440-XV din 27 iulie 2001 şi actele normative, aprobate în conformitate cu această lege.
5. Administraţia utilizează mijloacele financiare obţinute pentru întreţinerea aparatului său şi pentru dezvoltarea zonei libere.
    
[Pct.5 modificat prin HG295 din 23.04.14, MO104-109/06.05.14 art.326]
6. Administrația este condusă de un administrator principal desemnat în funcţie, pe bază de concurs, prin ordin al ministrului economiei și infrastructurii pe un termen de 5 ani.
   
[Pct.6 în redacția HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
     [Pct.6 modificat prin HG295 din 23.04.14, MO104-109/06.05.14 art.326]
   
61. Ministerul Economiei și Infrastructurii, în termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a ordinului ministrului cu privire la desemnarea în funcţie, încheie cu administratorul principal un contract, în care sînt determinate funcțiile, drepturile şi obligațiile acestuia, inclusiv cuantumul și procedura salarizării, conform prevederilor Legii nr. 440/2001 cu privire la zonele economice libere.
    [Pct.61 introdus prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
7. În baza Regulamentului-tip privind salarizarea personalului administraţiilor zonelor economice libere, aprobat de către Ministerul Economiei și Infrastructurii, administratorul principal aprobă regulamentul privind salarizarea personalului administraţiei zonei libere „Tvardiţa”, coordonat în prealabil cu ministerul.
    [Pct.7 în redacția HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
[Pct.8 abrogat prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
    
[Pct.8 modificat prin HG295 din 23.04.14, MO104-109/06.05.14 art.326]
    9. În contract va fi menţionată informaţia prevăzută la punctul 61.
    [Pct.9 în redacția HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
10. Părţile pot modifica şi  completa contractul prin înţelegere reciprocă sau în scopul aducerii acestuia în conformitate cu cerinţele legii.
11. Ministerul Economiei și Infrastructurii exercită controlul asupra respectării contractului şi asupra executării de către administratorul principal a obligaţiunilor sale.
12. Administratorul principal este obligat să informeze din timp Ministerul Economiei și Infrastructurii despre rezultatele tuturor controalelor activităţii financiar-economice ale Administraţiei, inclusiv concluziile auditului.
13. În cazul depistării unor încălcări ale contractului de către administratorul principal, Ministerul Economiei și Infrastructurii este obligat să întreprindă toate măsurile necesare pentru înlăturarea acestor încălcări.
14. Administratorul principal poartă răspundere pentru orice încălcare a prevederilor contractului, precum şi a prevederilor legislaţiei care reglementează domeniul zonelor economice libere, iar Ministerul Economiei și Infrastructurii aplică sancțiuni disciplinare conform legislației muncii.
    [Pct.14 în redacția HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
15. Administratorul principal, cu acordul Ministerului Economiei și Infrastructurii, aprobă devizul de cheltuieli, structura Administraţiei şi statele de personal.
Administratorul principal angajează şi concediază personalul Administraţiei, îi aplică stimulente şi sancţiuni, aprobă obligaţiunile de funcţie ale subdiviziunilor şi personalului, emite ordine şi dispoziţii în limitele competenţelor sale, semnează contracte şi reprezintă Administraţia fără procură.
16. Pentru cazurile cînd  lipseşte, administratorul principal îşi desemnează, cu acordul Ministerului Economiei și Infrastructurii, un adjunct care îndeplineşte provizoriu obligaţiunile sale.
17. Administratorul principal elaborează planul de activitate al administrației şi programul de dezvoltare al zonei libere, coordonînd aspectele socioeconomice, ecologice şi cele privind extinderea infrastructurii zonei libere cu autorităţile administraţiei publice locale și le aprobă după coordonarea în prealabil cu Ministerul Economiei și Infrastructurii.
    [Pct.17 în redacția HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
   
171. Ministerul Economiei și Infrastructurii aprobă formularul devizului de cheltuieli și termenul prezentării acestuia spre coordonare, precum și structura planurilor și programelor de dezvoltare ale Administrației.
    [Pct.171 introdus prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
18. Pe lîngă Administraţie, zona liberă îşi poate crea un consiliu al zonei libere (în continuare - consiliul)  în calitate de organ colegial cu funcţii consultative.
19. Principalele obiective ale consiliului sînt coordonarea acţiunilor Administraţiei cu activitatea rezidenţilor şi autorităţilor administraţiei publice şi soluţionarea celor mai importante sarcini pentru dezvoltarea zonei libere.
20. Consiliul se creează prin ordinul administratorului principal şi îşi desfăşoară activitatea în baza regulamentului consiliului zonei libere, aprobat de către administratorul principal în concordanţă cu Ministerul Economiei și Infrastructurii.
21. În componenţa consiliului intră reprezentanţii Administraţiei, ai autorităţilor publice locale, Ministerului Economiei și Infrastructurii, Serviciului Vamal şi ai rezidenţilor. Dacă este necesar, în această componenţă pot fi incluşi şi alţi specialişti, la latitudinea administratorului principal.
   
[Pct.21 modificat prin HG295 din 23.04.14, MO104-109/06.05.14 art.326]
22. Consiliul are dreptul să înainteze Administraţiei propuneri şi recomandări privind dezvoltarea zonei libere, să semnaleze problemele apărute  şi să propună modalităţile de soluţionare a acestora.
23. Componenţa şi numărul de membri ai consiliului, precum şi procedura de desfăşurare a şedinţelor lui şi luarea deciziilor sînt determinate în regulamentul consiliului zonei libere.
24. În cazul creării consiliului, la orice plan şi strategie de dezvoltare a zonei libere, prezentate de administratorul principal Ministerului Economiei și Infrastructurii spre coordonare, se va înainta, în mod obligatoriu, avizul consiliului.
25. Hotărîrile consiliului au caracter de recomandări şi se iau în considerare de către administratorul principal la luarea deciziilor.
26. Funcţiile de monitorizare și coordonare a activităţii zonei libere sînt realizate de către Ministerul Economiei și Infrastructurii.
    [Pct.26 în redacția HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
27. Administraţia selectează rezidenţii zonei libere pe bază de concurs, potrivit cerinţelor legislaţiei în vigoare.
28. Modul de desfăşurare a concursurilor în zona liberă se stabileşte potrivit Regulamentului cu privire la concursurile de selectare a rezidenţilor zonelor economice libere, aprobat de Guvern.
Condiţiile de preselecţie a rezidenţilor, precum şi criteriile de determinare a învingătorilor în concursuri se stabilesc de către administratorul principal, după coordonarea lor cu Ministerul Economiei și Infrastructurii.
29. Administratorul principal este obligat să asigure respectarea cerinţelor Regulamentului cu privire la concursurile de selectare a rezidenţilor zonelor economice libere, a condiţiilor de preselecţie a rezidenţilor şi criteriilor de determinare a învingătorilor.
30. Persoana fizică sau juridică, care a obţinut dreptul de înregistrare în calitate de rezident al zonei libere, încheie cu Administraţia un contract pentru dreptul de a efectua în această zonă activităţi antreprenoriale.
   
301. Administraţia coordonează în prealabil cu Ministerul Economiei și Infrastructurii textul contractului ce urmează a fi încheiat între Administraţie şi rezident, precum şi orice modificare, suspendare sau încetare a acestuia.
    [Pct.301 introdus prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
31. În cazul în care învingătorul nu a încheiat sus-numitul contract în termen de o lună din data aprobării rezultatelor concursului şi nu a adus la cunoştinţa Administraţiei motivele întemeiate care l-au împiedicat s-o facă, el îşi pierde dreptul de înregistrare în calitate de rezident al zonei libere, iar taxele de înregistrare şi alte plăţi, legate de participarea la concurs, nu i se restituie.
32. Administraţia este obligată să controleze realizarea clauzelor contractului pentru dreptul de a desfăşura activităţi antreprenoriale în zona liberă şi respectarea cerinţelor legale referitoare la acestea.
33. În cazul cînd nu înlătură încălcările descoperite, rezidenţilor care nu îndeplinesc condiţiile contractului li se revocă statutul de rezident (prin anularea înregistrării) la expirarea a trei luni din data primirii de către ei a preavizului în scris al Administraţiei.
34. Modul de modificare, sistare şi reziliere a contractului pentru dreptul de a desfăşura activităţi antreprenoriale în zona liberă va fi stabilit în acest contract.
35. Rezidentul este obligat să obţină autorizaţie pentru fiecare din genurile de activitate desfăşurate în zona liberă. Autorizaţia este acordată de Administraţie în conformitate cu regulamentul privind acordarea autorizaţiilor, aprobat de administratorul principal în coordonare cu Ministerul Economiei și Infrastructurii.
   
[Pct.35 modificat prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
36. Conform înţelegerii cu Administraţia, în cazul apariţiei unor situaţii de forţă majoră rezidentul are dreptul, în perioada înlăturării definitive sau parţiale a acestora, să-şi suspende activitatea în zona liberă. Pentru aceste cazuri, în contractul încheiat de el cu Administraţia se vor prevedea completările respective, cu acordul Ministerului Economiei și Infrastructurii.
   
[Pct.36 modificat prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
37. În cazul în care i-a  fost revocat statutul de rezident al zonei libere, agentului economic i se anulează înregistrarea şi autorizaţiile acordate pentru practicarea anumitor genuri de activitate în această zonă, cu informarea organelor respective.
38. Agentul economic căruia i s-a retras statutul de rezident al zonei libere (inclusiv din proprie dorinţă) nu i se restituie taxele pentru participarea la concurs, pentru înregistrarea în calitate de rezident, investiţiile cu titlu gratuit transferate anterior pentru dezvoltarea infrastructurii zonei libere, taxele zonale,  taxele pentru eliberarea autorizaţiilor şi alte plăţi şi taxe obligatorii, menţionată în contractele cu Administraţia.
39. Administraţia, cu acordul Ministerului Economiei și Infrastructurii, stabileşte cotele plăţilor şi taxelor zonale.
40. Mărimea plăţilor şi taxelor zonale, precum şi modul de achitare a acestora se fixează în contractele încheiate de Administraţie cu rezidenţii.
Administraţia, cu acordul Ministerului Economiei și Infrastructurii, poate acorda facilităţi la achitarea plăţilor şi taxelor zonale în limitele cotelor stabilite, conform punctului 39 al prezentului Regulament.
   
[Pct.40 modificat prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
41. Încetarea activităţii zonei (subzonei) libere se efectuează în conformitate cu legislaţia cu privire la zonele economice libere.
42. În cazul încetării activităţii zonei (subzonei) libere, Guvernul asigură respectarea garanţiilor de stat prevăzute de lege prin elaborarea şi aprobarea procedurii de încetare a funcţionării zonei (subzonei) libere.

Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr. 1757
din 31 decembrie 2002
REGULAMENTUL
Zonei antreprenoriatului liber
"Parcul de Producţie "Valkaneş"
1. Regulamentul Zonei antreprenoriatului liber "Parcul de Producţie "Valkaneş" (în continuare - Regulamentul) a fost elaborat în conformitate cu Legea cu privire la zonele economice libere nr.440-XV din 27 iulie 2001 şi Legea privind zona antreprenoriatului liber "Parcul de Producţie "Valkaneş" nr.1527-XIII din 19 februarie 1998, cu modificările şi completările ulterioare.
2. Zona Antreprenoriatului Liber "Parcul de Producţie "Valkaneş" (în continuare - zonă liberă) a fost creată pe un termen de 37 de ani.
   
[Pct.2 modificat prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
3 . Suprafaţa şi configuraţia zonei libere sînt determinate în Legea privind Zona Antreprenoriatului Liber "Parcul de Producţie "Valkaneş" nr.1527-XIII din 19 februarie 1998, cu modificările şi completările ulterioare.
4. Administrarea zonei economice libere este efectuată de organul desemnat de stat - administraţia zonei libere (în continuare - Administraţia), care are statut de persoană juridică şi activează pe principii de autofinanţare.
Activitatea Administraţiei este reglementată prin Legea cu privire la zonele economice libere nr.440-XV din 27 iulie 2001 şi actele normative, aprobate în conformitate cu această lege.
5. Administraţia utilizează mijloacele financiare obţinute pentru întreţinerea aparatului său şi pentru dezvoltarea zonei libere.
    
[Pct.5 modificat prin HG295 din 23.04.14, MO104-109/06.05.14 art.326]
6. Administrația este condusă de un administrator principal desemnat în funcţie, pe bază de concurs, prin ordin al ministrului economiei și infrastructurii pe un termen de 5 ani.
   
[Pct.6 în redacția HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
     [Pct.6 modificat prin HG295 din 23.04.14, MO104-109/06.05.14 art.326]
   
61. Ministerul Economiei și Infrastructurii, în termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a ordinului ministrului cu privire la desemnarea în funcţie, încheie cu administratorul principal un contract, în care sînt determinate funcțiile, drepturile şi obligațiile acestuia, inclusiv cuantumul și procedura salarizării, conform prevederilor Legii nr. 440/2001 cu privire la zonele economice libere.
    [Pct.61 introdus prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
7. În baza Regulamentului-tip privind salarizarea personalului administraţiilor zonelor economice libere, aprobat de către Ministerul Economiei și Infrastructurii, administratorul principal aprobă regulamentul privind salarizarea personalului administraţiei zonei libere „Valkaneș”, coordonat în prealabil cu ministerul.
    [Pct.7 în redacția HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
[Pct.8 abrogat prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
    
[Pct.8 modificat prin HG295 din 23.04.14, MO104-109/06.05.14 art.326]
    9. În contract va fi menţionată informaţia prevăzută la punctul 61.
    [Pct.9 în redacția HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
10. Părţile pot modifica şi  completa contractul prin înţelegere reciprocă sau în scopul aducerii acestuia în conformitate cu cerinţele legii.
11. Ministerul Economiei și Infrastructurii exercită controlul asupra respectării contractului şi asupra executării de către administratorul principal a obligaţiunilor sale.
12. Administratorul principal este obligat să informeze din timp Ministerul Economiei și Infrastructurii despre rezultatele tuturor controalelor activităţii financiar-economice ale Administraţiei, inclusiv concluziile auditului.
13. În cazul depistării unor încălcări ale contractului de către administratorul principal, Ministerul Economiei și Infrastructurii este obligat să întreprindă toate măsurile necesare pentru înlăturarea acestor încălcări.
14. Administratorul principal poartă răspundere pentru orice încălcare a prevederilor contractului, precum şi a prevederilor legislaţiei care reglementează domeniul zonelor economice libere, iar Ministerul Economiei și Infrastructurii aplică sancțiuni disciplinare conform legislației muncii.
    [Pct.14 în redacția HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
15. Administratorul principal, cu acordul Ministerului Economiei și Infrastructurii, aprobă devizul de cheltuieli, structura Administraţiei şi statele de personal.
Administratorul principal angajează şi concediază personalul Administraţiei, îi aplică stimulente şi sancţiuni, aprobă obligaţiunile de funcţie ale subdiviziunilor şi personalului, emite ordine şi dispoziţii în limitele competenţelor sale, semnează contracte şi reprezintă Administraţia fără procură.
16. Pentru cazurile cînd  lipseşte, administratorul principal îşi desemnează, cu acordul Ministerului Economiei și Infrastructurii, un adjunct care îndeplineşte provizoriu obligaţiunile sale.
17. Administratorul principal elaborează planul de activitate al Administrației şi programul de dezvoltare al zonei libere, coordonînd aspectele socioeconomice, ecologice şi cele privind extinderea infrastructurii zonei libere cu autorităţile administraţiei publice locale și le aprobă după coordonarea în prealabil cu Ministerul Economiei și Infrastructurii.
    [Pct.17 în redacția HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
   
171. Ministerul Economiei și Infrastructurii aprobă formularul devizului de cheltuieli și termenul prezentării acestuia spre coordonare, precum și structura planurilor și programelor de dezvoltare ale Administrației.
    [Pct.171 introdus prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
18. Pe lîngă Administraţie, zona liberă îşi poate crea un consiliu al zonei libere (în continuare - consiliul)  în calitate de organ colegial cu funcţii consultative.
19. Principalele obiective ale consiliului sînt coordonarea acţiunilor Administraţiei cu activitatea rezidenţilor şi autorităţilor administraţiei publice şi soluţionarea celor mai importante sarcini pentru dezvoltarea zonei libere.
20. Consiliul se creează prin ordinul administratorului principal şi îşi desfăşoară activitatea în baza regulamentului consiliului zonei libere, aprobat de către administratorul principal în concordanţă cu Ministerul Economiei și Infrastructurii.
21. În componenţa consiliului intră reprezentanţii Administraţiei, ai autorităţilor publice locale, Ministerului Economiei și Infrastructurii, Serviciului Vamal şi ai rezidenţilor. Dacă este necesar, în această componenţă pot fi incluşi şi alţi specialişti, la latitudinea administratorului principal.
    
[Pct.21 modificat prin HG295 din 23.04.14, MO104-109/06.05.14 art.326]
22. Consiliul are dreptul să înainteze Administraţiei propuneri şi recomandări privind dezvoltarea zonei libere, să semnaleze problemele apărute  şi să propună modalităţile de soluţionare a acestora.
23. Componenţa şi numărul de membri ai consiliului, precum şi procedura de desfăşurare a şedinţelor lui şi luarea deciziilor sînt determinate în regulamentul consiliului zonei libere.
24. În cazul creării consiliului, la orice plan şi strategie de dezvoltare a zonei libere, prezentate de administratorul principal Ministerului Economiei și Infrastructurii spre coordonare, se va înainta, în mod obligatoriu, avizul consiliului.
25. Hotărîrile consiliului au caracter de recomandări şi se iau în considerare de către administratorul principal la luarea deciziilor.
26. Funcţiile de monitorizare și coordonare a activităţii zonei libere sînt realizate de către Ministerul Economiei și Infrastructurii.
    [Pct.26 în redacția HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
27. Administraţia selectează rezidenţii zonei libere pe bază de concurs, potrivit cerinţelor legislaţiei în vigoare.
28. Modul de desfăşurare a concursurilor în zona liberă se stabileşte potrivit Regulamentului cu privire la concursurile de selectare a rezidenţilor zonelor economice libere, aprobat de Guvern.
Condiţiile de preselecţie a rezidenţilor, precum şi criteriile de determinare a învingătorilor în concursuri se stabilesc de către administratorul principal, după coordonarea lor cu Ministerul Economiei și Infrastructurii.
29. Administratorul principal este obligat să asigure respectarea cerinţelor Regulamentului cu privire la concursurile de selectare a rezidenţilor zonelor economice libere, a condiţiilor de preselecţie a rezidenţilor şi criteriilor de determinare a învingătorilor.
30. Persoana fizică sau juridică, care a obţinut dreptul de înregistrare în calitate de rezident al zonei libere, încheie cu Administraţia un contract pentru dreptul de a efectua în această zonă activităţi antreprenoriale.
   
301. Administraţia coordonează în prealabil cu Ministerul Economiei și Infrastructurii textul contractului ce urmează a fi încheiat între Administraţie şi rezident, precum şi orice modificare, suspendare sau încetare a acestuia.
    [Pct.301 introdus prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
31. În cazul în care învingătorul nu a încheiat sus-numitul contract în termen de o lună din data aprobării rezultatelor concursului şi nu a adus la cunoştinţa Administraţiei motivele întemeiate care l-au împiedicat s-o facă, el îşi pierde dreptul de înregistrare în calitate de rezident al zonei libere, iar taxele de înregistrare şi alte plăţi, legate de participarea la concurs, nu i se restituie.
32. Administraţia este obligată să controleze realizarea clauzelor contractului pentru dreptul de a desfăşura activităţi antreprenoriale în zona liberă şi respectarea cerinţelor legale referitoare la acestea.
33. În cazul cînd nu înlătură încălcările descoperite, rezidenţilor care nu îndeplinesc condiţiile contractului li se revocă statutul de rezident (prin anularea înregistrării) la expirarea a trei luni din data primirii de către ei a preavizului în scris al Administraţiei.
34. Modul de modificare, sistare şi reziliere a contractului pentru dreptul de a desfăşura activităţi antreprenoriale în zona liberă va fi stabilit în acest contract.
35. Rezidentul este obligat să obţină autorizaţie pentru fiecare din genurile de activitate desfăşurate în zona liberă. Autorizaţia este acordată de Administraţie în conformitate cu regulamentul privind acordarea autorizaţiilor, aprobat de administratorul principal în coordonare cu Ministerul Economiei și Infrastructurii.
   
[Pct.35 modificat prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
36. Conform înţelegerii cu Administraţia, în cazul apariţiei unor situaţii de forţă majoră rezidentul are dreptul, în perioada înlăturării definitive sau parţiale a acestora, să-şi suspende activitatea în zona liberă. Pentru aceste cazuri, în contractul încheiat de el cu Administraţia se vor prevedea completările respective, cu acordul Ministerului Economiei și Infrastructurii.
   
[Pct.36 modificat prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
37. În cazul în care i-a  fost revocat statutul de rezident al zonei libere, agentului economic i se anulează înregistrarea şi autorizaţiile acordate pentru practicarea anumitor genuri de activitate în această zonă, cu informarea organelor respective .
    38. Agentul economic căruia i s-a retras statutul de rezident al zonei libere (inclusiv din proprie dorinţă) nu i se restituie taxele pentru participarea la concurs, pentru înregistrarea în calitate de rezident, investiţiile cu titlu gratuit transferate anterior pentru dezvoltarea infrastructurii zonei libere, taxele zonale,  taxele pentru eliberarea autorizaţiilor şi alte plăţi şi taxe obligatorii, menţionate în contractele cu Administraţia.
39. Administraţia, cu acordul Ministerului Economiei și Infrastructurii, stabileşte cotele plăţilor şi taxelor zonale.
40. Mărimea plăţilor şi taxelor zonale, precum şi modul de achitare a acestora se fixează în contractele încheiate de Administraţie cu rezidenţii.
Administraţia, cu acordul Ministerului Economiei și Infrastructurii, poate acorda facilităţi la achitarea plăţilor şi taxelor zonale în limitele cotelor stabilite, conform punctului 39 al prezentului Regulament.
   
[Pct.40 modificat prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
41. Încetarea activităţii zonei (subzonei) libere se efectuează în conformitate cu legislaţia cu privire la zonele economice libere.
42. În cazul încetării activităţii zonei (subzonei) libere, Guvernul asigură respectarea garanţiilor de stat prevăzute de lege prin elaborarea şi aprobarea procedurii de încetare a funcţionării zonei (subzonei) libere.

Anexa nr.4
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr. 1757
din 31 decembrie 2002
REGULAMENTUL
Zonei antreprenoriatului liber
"Parcul de Producţie "Taraclia"
1. Regulamentul Zonei antreprenoriatului liber "Parcul de Producţie "Taraclia" (în continuare - Regulamentul) a fost elaborat în conformitate cu Legea cu privire la zonele economice libere nr.440-XV din 27 iulie 2001şi Legea privind Zona Antreprenoriatului Liber "Parcul de Producţie "Taraclia" nr.1529-XIII din 19 februarie 1998, cu modificările şi completările ulterioare.
2. Zona Antreprenoriatului Liber "Parcul de Producţie "Taraclia" (în continuare - zonă liberă) a fost creată în limitele teritoriului raionului Taracila pe un termen de 37 de ani.
   
[Pct.2 modificat prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
3. Suprafaţa şi configuraţia zonei libere sînt determinate în Legea privind Zona Antreprenoriatului Liber "Parcul de Producţie "Taracila" nr.1529-XIII din 19 februarie 1998, cu modificările şi completările ulterioare.
4. Administrarea zonei economice libere este efectuată de organul desemnat de stat - administraţia zonei libere (în continuare - Administraţia) care are statut de persoană juridică şi activează pe principii de autofinanţare.
Activitatea Administraţiei este reglementată potrivit Legii cu privire la zonele economice libere nr.440-XV din 27 iulie 2001 şi actele normative, aprobate în conformitate cu această lege.
5. Administraţia utilizează mijloacele financiare obţinute pentru întreţinerea aparatului său şi pentru dezvoltarea zonei libere.
    
[Pct.5 modificat prin HG295 din 23.04.14, MO104-109/06.05.14 art.326]
6. Administrația este condusă de un administrator principal desemnat în funcţie, pe bază de concurs, prin ordin al ministrului economiei și infrastructurii pe un termen de 5 ani.
   
[Pct.6 în redacția HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
    [Pct.6 modificat prin HG295 din 23.04.14, MO104-109/06.05.14 art.326]
   
61. Ministerul Economiei și Infrastructurii, în termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a ordinului ministrului cu privire la desemnarea în funcţie, încheie cu administratorul principal un contract, în care sînt determinate funcțiile, drepturile şi obligațiile acestuia, inclusiv cuantumul și procedura salarizării, conform prevederilor Legii nr. 440/2001 cu privire la zonele economice libere.
    [Pct.61 introdus prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
7. În baza Regulamentului-tip privind salarizarea personalului administraţiilor zonelor economice libere, aprobat de către Ministerul Economiei și Infrastructurii, administratorul principal aprobă regulamentul privind salarizarea personalului administraţiei zonei libere „Taraclia”, coordonat în prealabil cu ministerul.
   
[Pct.7 în redacția HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
[Pct.8 abrogat prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
   
[Pct.8 modificat prin HG295 din 23.04.14, MO104-109/06.05.14 art.326]
    9. În contract va fi menţionată informaţia prevăzută la punctul 61.
    [Pct.9 în redacția HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
10. Părţile pot modifica şi  completa contractul prin înţelegere reciprocă sau în scopul aducerii acestuia în conformitate cu cerinţele legii.
11. Ministerul Economiei și Infrastructurii exercită controlul asupra respectării contractului şi asupra executării de către administratorul principal a obligaţiunilor sale.
12. Administratorul principal este obligat să informeze din timp Ministerul Economiei și Infrastructurii despre rezultatele tuturor controalelor activităţii financiar-economice ale Administraţiei, inclusiv concluziile auditului.
13. În cazul depistării unor încălcări ale contractului de către administratorul principal, Ministerul Economiei și Infrastructurii este obligat să întreprindă toate măsurile necesare pentru înlăturarea acestor încălcări.
14. Administratorul principal poartă răspundere pentru orice încălcare a prevederilor contractului, precum şi a prevederilor legislaţiei care reglementează domeniul zonelor economice libere, iar Ministerul Economiei și Infrastructurii aplică sancțiuni disciplinare conform legislației muncii.
    [Pct.14 în redacția HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
15. Administratorul principal, cu acordul Ministerului Economiei și Infrastructurii, aprobă devizul de cheltuieli, structura Administraţiei şi statele de personal.
Administratorul principal angajează şi concediază personalul Administraţiei, îi aplică stimulente şi sancţiuni, aprobă obligaţiunile de funcţie ale subdiviziunilor şi personalului, emite ordine şi dispoziţii în limitele competenţelor sale, semnează contracte şi reprezintă Administraţia fără procură.
16. Pentru cazurile cînd  lipseşte, administratorul principal îşi desemnează, cu acordul Ministerului Economiei și Infrastructurii, un adjunct care îndeplineşte provizoriu obligaţiunile sale.
17. Administratorul principal elaborează planul de activitate al Administrației şi programul de dezvoltare al zonei libere, coordonînd aspectele socioeconomice, ecologice şi cele privind extinderea infrastructurii zonei libere cu autorităţile administraţiei publice locale și le aprobă după coordonarea în prealabil cu Ministerul Economiei și Infrastructurii.
    [Pct.17 în redacția HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
   
171. Ministerul Economiei și Infrastructurii aprobă formularul devizului de cheltuieli și termenul prezentării acestuia spre coordonare, precum și structura planurilor și programelor de dezvoltare ale Administrației.
    [Pct.171 introdus prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
18. Pe lîngă Administraţie, zona liberă îşi poate crea un consiliu al zonei libere (în continuare - consiliul)  în calitate de organ colegial cu funcţii consultative.
19. Principalele obiective ale consiliului sînt coordonarea acţiunilor Administraţiei cu activitatea rezidenţilor şi autorităţilor administraţiei publice şi soluţionarea celor mai importante sarcini pentru dezvoltarea zonei libere.
20. Consiliul se creează prin ordinul administratorului principal şi îşi desfăşoară activitatea în baza regulamentului consiliului zonei libere, aprobat de către administratorul principal în concordanţă cu Ministerul Economiei și Infrastructurii.
21. În componenţa consiliului intră reprezentanţii Administraţiei, ai autorităţilor publice locale, Ministerului Economiei și Infrastructurii, Serviciului Vamal şi ai rezidenţilor. Dacă este necesar, în această componenţă pot fi incluşi şi alţi specialişti, la latitudinea administratorului principal.
    
[Pct.21 modificat prin HG295 din 23.04.14, MO104-109/06.05.14 art.326]
22. Consiliul are dreptul să înainteze Administraţiei propuneri şi recomandări privind dezvoltarea zonei libere, să semnaleze problemele apărute  şi să propună modalităţile de soluţionare a acestora.
23. Componenţa şi numărul de membri ai consiliului, precum şi procedura de desfăşurare a şedinţelor lui şi luarea deciziilor sînt determinate în regulamentul consiliului zonei libere.
24. În cazul creării consiliului, la orice plan şi strategie de dezvoltare a zonei libere, prezentate de administratorul principal Ministerului Economiei și Infrastructurii spre coordonare, se va înainta în mod obligatoriu avizul consiliului.
25. Hotărîrile consiliului au caracter de recomandări şi se iau în considerare de către administratorul principal la luarea deciziilor.
26. Funcţiile de monitorizare și coordonare a activităţii zonei libere sînt realizate de către Ministerul Economiei și Infrastructurii.
    [Pct.26 în redacția HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
27. Administraţia selectează rezidenţii zonei libere pe bază de concurs, potrivit cerinţelor legislaţiei în vigoare.
28. Modul de desfăşurare a concursurilor în zona liberă se stabileşte potrivit Regulamentului cu privire la concursurile de selectare a rezidenţilor zonelor economice libere, aprobat de Guvern.
Condiţiile de preselecţie a rezidenţilor, precum şi criteriile de determinare a învingătorilor în concursuri se stabilesc de către administratorul principal, după coordonarea lor cu Ministerul Economiei și Infrastructurii.
29. Administratorul principal este obligat să asigure respectarea cerinţelor Regulamentului cu privire la concursurile de selectare a rezidenţilor zonelor economice libere, a condiţiilor de preselecţie a rezidenţilor şi criteriilor de determinare a învingătorilor.
30. Persoana fizică sau juridică, care a obţinut dreptul de înregistrare în calitate de rezident al zonei libere, încheie cu Administraţia un contract pentru dreptul de a efectua în această zonă activităţi antreprenoriale.
   
301. Administraţia coordonează în prealabil cu Ministerul Economiei și Infrastructurii textul contractului ce urmează a fi încheiat între Administraţie şi rezident, precum şi orice modificare, suspendare sau încetare a acestuia.
    [Pct.301 introdus prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
31. În cazul în care învingătorul nu a încheiat sus-numitul contract în termen de o lună din data aprobării rezultatelor concursului şi nu a adus la cunoştinţa Administraţiei motivele întemeiate care l-au împiedicat s-o facă, el îşi pierde dreptul de înregistrare în calitate de rezident al zonei libere, iar taxele de înregistrare şi alte plăţi, legate de participarea la concurs, nu i se restituie.
32. Administraţia este obligată să controleze realizarea clauzelor contractului pentru dreptul de a desfăşura activităţi antreprenoriale în zona liberă şi respectarea cerinţelor legale referitoare la acestea.
33. În cazul cînd nu înlătură încălcările descoperite, rezidenţilor care nu îndeplinesc condiţiile contractului li se revocă statutul de rezident (prin anularea înregistrării) la expirarea a trei luni din data primirii de către ei a preavizului în scris al Administraţiei.
34. Modul de modificare, sistare şi reziliere a contractului pentru dreptul de a desfăşura activităţi antreprenoriale în zona liberă va fi stabilit în acest contract.
35. Rezidentul este obligat să obţină autorizaţie pentru fiecare din genurile de activitate desfăşurate în zona liberă. Autorizaţia este acordată de Administraţie în conformitate cu regulamentul privind acordarea autorizaţiilor, aprobat de administratorul principal în coordonare cu Ministerul Economiei și Infrastructurii.
   
[Pct.35 modificat prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
36. Conform înţelegerii cu Administraţia, în cazul apariţiei unor situaţii de forţă majoră rezidentul are dreptul, în perioada înlăturării definitive sau parţiale a acestora, să-şi suspende activitatea în zona liberă. Pentru aceste cazuri, în contractul încheiat de el cu Administraţia se vor prevedea completările respective, cu acordul Ministerului Economiei și Infrastructurii.
   
[Pct.36 modificat prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
37. În cazul în care i-a  fost revocat statutul de rezident al zonei libere, agentului economic i se anulează înregistrarea şi autorizaţiile acordate pentru practicarea anumitor genuri de activitate în această zonă, cu informarea organelor respective.
38. Agentul economic căruia i s-a retras statutul de rezident al zonei libere (inclusiv din proprie dorinţă) nu i se restituie taxele pentru participarea la concurs, pentru înregistrarea în calitate de rezident, investiţiile cu titlu gratuit transferate anterior pentru dezvoltarea infrastructurii zonei libere, taxele zonale,  taxele pentru eliberarea autorizaţiilor şi alte plăţi şi taxe obligatorii, menţionate în contractele cu Administraţia.
39. Administraţia, cu acordul Ministerului Economiei și Infrastructurii, stabileşte cotele plăţilor şi taxelor zonale.
40. Mărimea plăţilor şi taxelor zonale, precum şi modul de achitare a acestora se fixează în contractele încheiate de Administraţie cu rezidenţii.
Administraţia, cu acordul Ministerului Economiei și Infrastructurii, poate acorda facilităţi la achitarea plăţilor şi taxelor zonale în limitele cotelor stabilite, conform punctul 39 al prezentului Regulament.
   
[Pct.40 modificat prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
41. Încetarea activităţii zonei (subzonei) libere se efectuează în conformitate cu legislaţia cu privire la zonele economice libere.
42. În cazul încetării activităţii zonei (subzonei) libere, Guvernul asigură respectarea garanţiilor de stat prevăzute de lege prin elaborarea şi aprobarea procedurii de încetare a funcţionării zonei (subzonei) libere.

Anexa nr.5
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova  nr. 1757
din 31 decembrie 2002
REGULAMENTUL
Zonei antreprenoriatului liber
"Parcul de Producţie "Otaci-Business"
1. Regulamentul Zonei antreprenoriatului liber "Parcul de Producţie "Otaci-Business" (în continuare - Regulamentul) a fost elaborat în conformitate cu Legea cu privire la zonele economice libere nr.440-XV din 27 iulie 2001 şi Legea privind Zona Antreprenoriatului Liber "Parcul de Producţie "Otaci-Business" nr.1565-XIII din 26 februarie 1998, cu modificările şi completările ulterioare.
2. Zona Antreprenoriatului Liber "Parcul de Producţie "Otaci-Business" (în continuare - zonă liberă) a fost creată în limitele teritoriului administrat de Primăria or.Otaci pe un termen de 25 ani.
3. Suprafaţa şi configuraţia zonei libere sînt determinate în Legea privind Zona Antreprenoriatului Liber "Parcul de Producţie "Otacia-Business" nr.1565-XIII din 26 februarie 1998, cu modificările şi completările ulterioare.
4. Zona liberă este administrată de către organul desemnat de stat - administraţia zonei libere (în continuare - Administraţia), care are statut de persoană juridică şi activează pe principii de autofinanţare.
Activitatea Administraţiei este reglementată potrivit Legii cu privire la zonele economice libere nr.440-XV din 27 iulie 2001 şi actelor normative, aprobate în conformitate cu această lege.
5. Administraţia utilizează mijloacele financiare obţinute pentru întreţinerea aparatului său şi pentru dezvoltarea zonei libere.
   
[Pct.5 modificat prin HG295 din 23.04.14, MO104-109/06.05.14 art.326]
6. Administrația este condusă de un administrator principal desemnat în funcţie, pe bază de concurs, prin ordin al ministrului economiei și infrastructurii pe un termen de 5 ani.
    [Pct.6 în redacția HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
    [Pct.6 modificat prin HG295 din 23.04.14, MO104-109/06.05.14 art.326]
   
61. Ministerul Economiei și Infrastructurii, în termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a ordinului ministrului cu privire la desemnarea în funcţie, încheie cu administratorul principal un contract, în care sînt determinate funcțiile, drepturile şi obligaţiile acestuia, inclusiv cuantumul și procedura salarizării, conform prevederilor Legii nr. 440/2001 cu privire la zonele economice libere.
    [Pct.61 introdus prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
7. În baza Regulamentului-tip privind salarizarea personalului administraţiilor zonelor economice libere, aprobat de către Ministerul Economiei și Infrastructurii, administratorul principal aprobă regulamentul privind salarizarea personalului administraţiei zonei libere „Otaci-Business”, coordonat în prealabil cu ministerul.
   
[Pct.7 în redacția HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
[Pct.8 abrogat prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
   
[Pct.8 modificat prin HG295 din 23.04.14, MO104-109/06.05.14 art.326]
    9. În contract va fi menţionată informaţia prevăzută la punctul 61.
    [Pct.9 în redacția HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
10. Părţile pot modifica şi  completa contractul prin înţelegere reciprocă sau în scopul aducerii acestuia în conformitate cu cerinţele legii.
11. Ministerul Economiei și Infrastructurii exercită controlul asupra respectării contractului şi asupra executării de către administratorul principal a obligaţiunilor sale.
12. Administratorul principal este obligat să informeze din timp Ministerul Economiei și Infrastructurii despre rezultatele tuturor controalelor activităţii financiar-economice ale Administraţiei, inclusiv concluziile auditului.
13. În cazul depistării unor încălcări ale contractului de către administratorul principal, Ministerul Economiei și Infrastructuriieste obligat să întreprindă toate măsurile necesare pentru înlăturarea acestor încălcări.
14. Administratorul principal poartă răspundere pentru orice încălcare a prevederilor contractului, precum şi a prevederilor legislaţiei care reglementează domeniul zonelor economice libere, iar Ministerul Economiei și Infrastructurii aplică sancțiuni disciplinare conform legislației muncii.
    [Pct.14 în redacția HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
15. Administratorul principal, cu acordul Ministerului Economiei și Infrastructurii, aprobă devizul de cheltuieli, structura Administraţiei şi statele de personal.
Administratorul principal angajează şi concediază personalul Administraţiei, îi aplică stimulente şi sancţiuni, aprobă obligaţiunile de funcţie ale subdiviziunilor şi personalului, emite ordine şi dispoziţii în limitele competenţelor sale, semnează contracte şi reprezintă Administraţia fără procură.
16. Pentru cazurile cînd  lipseşte, administratorul principal îşi desemnează, cu acordul Ministerului Economiei și Infrastructurii, un adjunct care îndeplineşte provizoriu obligaţiunile sale.
17. Administratorul principal elaborează planul de activitate al Administrației şi programul de dezvoltare al zonei libere, coordonînd aspectele socioeconomice, ecologice şi cele privind extinderea infrastructurii zonei libere cu autorităţile administraţiei publice locale și le aprobă după coordonarea în prealabil cu Ministerul Economiei și Infrastructurii.
    [Pct.17 în redacția HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
   
171. Ministerul Economiei și Infrastructurii aprobă formularul devizului de cheltuieli și termenul prezentării acestuia spre coordonare, precum și structura planurilor și programelor de dezvoltare ale Administrației.
    [Pct.171 introdus prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
18. Pe lîngă Administraţie, zona liberă îşi poate crea un consiliu al zonei libere (în continuare - consiliul)  în calitate de organ colegial cu funcţii consultative.
19. Principalele obiective ale consiliului sînt coordonarea acţiunilor Administraţiei cu activitatea rezidenţilor şi autorităţilor administraţiei publice şi soluţionarea celor mai importante sarcini pentru dezvoltarea zonei libere.
20. Consiliul se creează prin ordinul administratorului principal şi îşi desfăşoară activitatea în baza regulamentului consiliului zonei libere, aprobat de către administratorul principal în concordanţă cu Ministerul Economiei și Infrastructurii.
21. În componenţa consiliului intră reprezentanţii Administraţiei, ai autorităţilor publice locale, Ministerului Economiei și Infrastructurii, Serviciului Vamal şi ai rezidenţilor. Dacă este necesar, în această componenţă pot fi incluşi şi alţi specialişti, la latitudinea administratorului principal.
   
[Pct.21 modificat prin HG295 din 23.04.14, MO104-109/06.05.14 art.326]
22. Consiliul are dreptul să înainteze Administraţiei propuneri şi recomandări privind dezvoltarea zonei libere, să semnaleze problemele apărute  şi să propună modalităţile de soluţionare a acestora.
23. Componenţa şi numărul de membri ai consiliului, precum şi procedura de desfăşurare a şedinţelor lui şi luarea deciziilor sînt determinate în regulamentul consiliului zonei libere.
24. În cazul creării consiliului, la orice plan şi strategie de dezvoltare a zonei libere, prezentate de administratorul principal Ministerului Economiei și Infrastructurii spre coordonare, se va înainta în mod obligatoriu avizul consiliului.
25. Hotărîrile consiliului au caracter de recomandări şi se iau în considerare de către administratorul principal la luarea deciziilor.
26. Funcţiile de monitorizare și coordonare a activităţii zonei libere sînt realizate de către Ministerul Economiei și Infrastructurii.
    [Pct.26 în redacția HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
27. Administraţia selectează rezidenţii zonei libere pe bază de concurs, potrivit cerinţelor legislaţiei în vigoare.
28. Modul de desfăşurare a concursurilor în zona liberă se stabileşte potrivit Regulamentului cu privire la concursurile de selectare a rezidenţilor zonelor economice libere, aprobat de Guvern.
Condiţiile de preselecţie a rezidenţilor, precum şi criteriile de determinare a învingătorilor în concursuri se stabilesc de către administratorul principal, după coordonarea lor cu Ministerul Economiei și Infrastructurii.
29. Administratorul principal este obligat să asigure respectarea cerinţelor Regulamentului cu privire la concursurile de selectare a rezidenţilor zonelor economice libere, a condiţiilor de preselecţie a rezidenţilor şi criteriilor de determinare a învingătorilor.
30. Persoana fizică sau juridică, care a obţinut dreptul de înregistrare în calitate de rezident al zonei libere, încheie cu Administraţia un contract pentru dreptul de a efectua în această zonă activităţi antreprenoriale.
   
301. Administraţia coordonează în prealabil cu Ministerul Economiei și Infrastructurii textul contractului ce urmează a fi încheiat între Administraţie şi rezident, precum şi orice modificare, suspendare sau încetare a acestuia.
    [Pct.301 introdus prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
31. În cazul în care învingătorul nu a încheiat sus-numitul contract în termen de o lună din data aprobării rezultatelor concursului şi nu a adus la cunoştinţa Administraţiei motivele întemeiate care l-au împiedicat s-o facă, el îşi pierde dreptul de înregistrare în calitate de rezident al zonei libere, iar taxele de înregistrare şi alte plăţi, legate de participarea la concurs, nu i se restituie.
32. Administraţia este obligată să controleze realizarea clauzelor contractului pentru dreptul de a desfăşura activităţi antreprenoriale în zona liberă şi respectarea cerinţelor legale referitoare la acestea.
33. În cazul cînd nu înlătură încălcările descoperite, rezidenţilor care nu îndeplinesc condiţiile contractului li se revocă statutul de rezident (prin anularea înregistrării) la expirarea a trei luni din data primirii de către ei a preavizului în scris al Administraţiei.
34. Modul de modificare, sistare şi reziliere a contractului pentru dreptul de a desfăşura activităţi antreprenoriale în zona liberă va fi stabilit în acest contract.
35. Rezidentul este obligat să obţină autorizaţie pentru fiecare din genurile de activitate desfăşurate în zona liberă. Autorizaţia este acordată de Administraţie în conformitate cu regulamentul privind acordarea autorizaţiilor, aprobat de administratorul principal în coordonare cu Ministerul Economiei și Infrastructurii.
   
[Pct.35 modificat prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
36. Conform înţelegerii cu Administraţia, în cazul apariţiei unor situaţii de forţă majoră rezidentul are dreptul, în perioada înlăturării definitive sau parţiale a acestora, să-şi suspende activitatea în zona liberă. Pentru aceste cazuri, în contractul încheiat de el cu Administraţia se vor prevedea completările respective, cu acordul Ministerului Economiei și Infrastructurii.
   
[Pct.36 modificat prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
37. În cazul în care i-a  fost revocat statutul de rezident al zonei libere, agentului economic i se anulează înregistrarea şi autorizaţiile acordate pentru practicarea anumitor genuri de activitate în această zonă, cu informarea organelor respective.
38. Agentul economic căruia i s-a retras statutul de rezident al zonei libere (inclusiv din proprie dorinţă) nu i se restituie taxele pentru participarea la concurs, pentru înregistrarea în calitate de rezident, investiţiile cu titlu gratuit transferate anterior pentru dezvoltarea infrastructurii zonei libere, taxele zonale,  taxele pentru eliberarea autorizaţiilor şi alte plăţi şi taxe obligatorii, menţionate în contractele cu Administraţia.
39. Administraţia, cu acordul Ministerului Economiei și Infrastructurii, stabileşte cotele plăţilor şi taxelor zonale.
40. Mărimea plăţilor şi taxelor zonale, precum şi modul de achitare a acestora se fixează în contractele încheiate de Administraţie cu rezidenţii.
Administraţia, cu acordul Ministerului Economiei și Infrastructurii, poate acorda facilităţi la achitarea plăţilor şi taxelor zonale în limitele cotelor stabilite, conform punctului 39 al prezentului Regulament.
   
[Pct.40 modificat prin HG1052 din 08.11.18, MO424-429/16.11.18 art.1139]
41. Încetarea activităţii zonei (subzonei) libere se efectuează în conformitate cu legislaţia cu privire la zonele economice libere.
42. În cazul încetării activităţii zonei (subzonei) libere, Guvernul asigură respectarea garanţiilor de stat prevăzute de lege prin elaborarea şi aprobarea procedurii de încetare a funcţionării zonei (subzonei) libere.