HGM1340/2001
ID intern unic:  295793
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1340
din  04.12.2001
cu privire la Comisia pentru Situaţii Excepţionale
a Republicii Moldova
Publicat : 11.12.2001 în Monitorul Oficial Nr. 150-151     art Nr : 1387
    HG831 din 21.06.02, MO95/01.07.02 art.936

    NOTĂ:
   
în textul hotărîrii şi al anexelor, cuvintele „Departamentul Situaţii Excepţionale” se substituie cu cuvintele „Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale al Ministerului Afacerilor Interne”, la cazul respectiv prin HG1499 din 29.12.08, MO3-6/16.01.09 art.10



    În temeiul art. 17 din Legea nr.271-XIII din 9 noiembrie 1994 cu privire la protecţia civilă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1994, nr.20, art.231) şi în temeiul art. 5 alin. (3) din Legea nr. 123-XVIII din 23 decembrie 2009 cu privire la gazele naturale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr. 23-24, art.31), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    [Preambulul în redacția HG827 din 08.10.14, MO319-324/24.10.14 art.898]
    [Preambulul modificat prin HG1499 din 29.12.08, MO3-6/16.01.09 art.10]
    1. Se aprobă:
    Componenţa nominală a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova,  conform anexei nr.1;
    Regulamentul Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, conform anexei nr.2.
    2. Se stabileşte că la depistarea pericolului sau la declanşarea diferitelor situaţii excepţionale alte comisii guvernamentale nu se creează.
   
[Pct.2 modificat prin HG1499 din 29.12.08, MO3-6/16.01.09 art.10]
    3. Pentru exercitarea atribuţiilor sale Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova i se pun la dispoziţie un punct de comandă de bază în municipiul Chişinău şi un punct de comandă de rezervă în afara oraşului.
   
[Pct.3 modificat prin HG1499 din 29.12.08, MO3-6/16.01.09 art.10]
    4. Conducătorii organelor administraţiei publice centrale şi locale, ai instituţiilor, organizaţiilor şi agenţilor economici cu orice formă organizaţional-juridică şi tip de proprietate, conform funcţiilor deţinute, sînt preşedinţi ai comisiilor pentru situaţii excepţionale în structurile respective şi vor crea, în termen de o lună, numitele comisii, aprobînd regulamentele de funcţionare ale acestora.
   
[Pct.4 modificat prin HG1499 din 29.12.08, MO3-6/16.01.09 art.10]
    5. Instruirea membrilor comisiilor pentru situaţii excepţionale se va efectua de către Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale al Ministerului Afacerilor Interne în conformitate cu indicaţiile metodico-organizatorice privind pregătirea anuală a protecţiei civile.
    [Pct.5 în redacţia HG1499 din 29.12.08, MO3-6/16.01.09 art.10]
    6. Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale al Ministerului Afacerilor Interne va asigura ţinerea lucrărilor de secretariat a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova.
    7. Se abrogă:
    Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.648 din 26 noiembrie 1996 "Cu privire la Comisia pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr.12, art.39);
    Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.1078 din 23 octombrie 1998 "Cu privire la modificarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.648 din 26 noiembrie 1996" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.100-102, art.1041);
    punctul 11 din anexa nr.3 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.214 din 6 martie 2000 "Privind componenţa unor comitete, comisii, consilii" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.31-33, art.315).

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                              Vasile TARLEV

    Chişinău, 4 decembrie 2001.
    Nr. 1340.

Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului nr. 1340
din 4 decembrie 2001
COMPONENŢA NOMINALĂ
a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova
    LEANCĂ Iurie             -    Prim-ministru, preşedinte al Comisiei
    CANDU Andrian         -    viceprim-ministru, ministru al economiei,
                                              vicepreşedinte al Comisiei
    GHERMAN Natalia     -    viceprim-ministru, ministru al afacerilor externe
                                              şi integrării europene, vicepreşedinte al Comisiei
    RECEAN Dorin            -    ministru al afacerilor interne, vicepreşedinte
                                              al Comisiei
    HARABAGIU Mihail   -    şef al Serviciului Protecţiei Civile şi Situaţiilor
                                             Excepţionale al Ministerului Afacerilor Interne,
                                             vicepreşedinte al Comisiei
    BODIU Victor             -    secretar general al Guvernului
    ARAPU Anatol            -    ministru al finanţelor
    BUMACOV Vasile      -    ministru al agriculturii şi industriei alimentare
    RĂDUCAN Marcel     -    ministru al dezvoltării regionale şi construcţiilor
    ȚAPIȘ Valentina          -    ministru al mediului
    SANDU Maia              -    ministru al educaţiei
    USATÎI Andrei            -    ministru al sănătăţii
    BULIGA Valentina       -    ministru al muncii, protecţiei sociale şi familiei
    BABUC Monica          -    ministru al culturii
    EFRIM Oleg                -    ministru al justiţiei
    TROENCO Valeriu     -    ministru al apărării
    BODIȘTEANU
    Octavian                      -    ministru al tineretului şi sportului
    FILIP Pavel                 -    ministru al tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor
    BOTNARI Vasile        -    ministru al transporturilor şi infrastructurii
                                             drumurilor
    GHILAȘ Anatolie        -    director general al Agenţiei Relaţii Funciare
                                             şi Cadastru
    CHITOROAGĂ
    Ştefan                         -    director general al Agenţiei „Moldsilva”
    PÎNTEA Vasile           -    director general al Agenţiei Rezerve Materiale
    CHETRARU Viorel    -    director al Centrului Naţional
    Anticorupţie
    GURIN Corneliu         -    procuror general
    BALAN Mihai            -    director al Serviciului de Informaţii şi Securitate
    DUCA Gheorghe        -    preşedinte al Academiei de Ştiinţe a Moldovei
    FORMUZAL Mihail   -    guvernator al unităţii teritoriale autonome Găgăuzia
                                            (Gagauz-Yeri)
    GRÎU Ion                   -    consilier principal de stat al Prim-ministrului în
                                            domeniul energetic
    GÎRBU Oleg              -    şef al Direcţiei probleme speciale a Cancelariei
                                           de Stat
    RUDICO Vitalie        -    şef al Direcţiei operative a Serviciului Protecţiei
                                           Civile şi Situaţiilor Excepţionale al Ministerului
                                           Afacerilor Interne, secretar al Comisiei
    CIOBANU Sergiu     -    director general al Agenţiei Naţionale pentru
                                           Reglementare în Energetică
    GUSEV Alexandru    -    preşedinte al S.A. „Moldovagaz”
    DIMOV Ghenadie     -    director general al S.A. „Moldelectrica”
    [Anexa nr.1 în redacţia HG827 din 08.10.14, MO319-324/24.10.14 art.898]
    [Anexa nr.1 modificată prin HG149 din 14.03.11, MO40-42/18.03.11 art.180]
    [Anexa nr.1 în redacţia HG234 din 07.04.10, MO52-53/14.04.10 art.299]
    [Anexa nr.1 în redacţia HG1499 din 29.12.08, MO3-6/16.01.09 art.10]
    [Anexa nr.1 în redactia HG831 din 21.06.2002 MO95/01.07.2002 art.936]

Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr. 1340
din 4 decembrie 2001
R E G U L A M E N T U L
Comisiei pentru Situaţii Excepţionale
a Republicii Moldova
    1. Regulamentul Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova determină sarcinile principale, modul de organizare şi funcţionare al Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova (în continuare - Comisia).
    2. Comisia este creată pentru exercitarea unor măsuri, menite să reducă riscul declanşări situaţiilor excepţionale, iar în cazul producerii acestora - pentru organizarea lichidării consecinţelor lor şi asigurarea protecţiei populaţiei şi teritoriului.
    [Pct.2 modificat prin HG1499 din 29.12.08, MO3-6/16.01.09 art.10]
   3. Preşedinte al Comisiei este desemnat Prim-ministrul Republicii Moldova, prim-vicepreşedinte este prim-viceprim-ministrul, iar vicepreşedinţi sînt viceprim-miniştrii, ministrul afacerilor interne şi şeful Serviciului Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale al Ministerului Afacerilor Interne.
    Se stabileşte că, în cazul eliberării membrilor Comisiei din funcţiile publice deţinute, atribuţiile lor în cadrul acesteia vor fi exercitate de persoanele nou-desemnate în funcţiile respective, fără emiterea unei noi hotărîri de Guvern.
    Pentru soluţionarea anumitor sarcini privind protecţia populaţiei şi teritoriului împotriva situaţiilor excepţionale, organele centrale de specialitate ale administraţiei publice, alte autorităţi administrative centrale creează subcomisii şi grupuri de lucru de profilurile corespunzătoare.
   
[Pct.3 în redacţia HG1499 din 29.12.08, MO3-6/16.01.09 art.10]
    4. Activitatea Comisiei este reglementată de Constituţia şi legislaţia Republicii Moldova, hotărîrile Parlamentului, decretele Preşedintelui Republicii Moldova şi hotărîrile Guvernului, de prezentul Regulament şi de alte acte normative, inclusiv internaţionale, ratificate de Republica Moldova.
    În acţiunile impuse de situaţiile excepţionale documentul operativ de bază al Comisiei este Planul Protecţiei Civile a Republicii Moldova în situaţii excepţionale.
   
[Pct.4 modificat prin HG1499 din 29.12.08, MO3-6/16.01.09 art.10]
    5. Sarcinile de bază ale Comisiei sînt:
    conjugarea eforturilor administraţiei publice centrale şi locale, întreprinderea şi orientarea acestora spre prevenirea situaţiilor excepţionale;
    verificarea capacităţii de intervenţie a structurilor de conducere, gradului de pregătire a forţelor şi mijloacelor necesare, folosirea acestora cu maximă eficienţă în situaţiile excepţionale;
    asigurarea protecţiei populaţiei, teritoriului, mediului ambiant şi patrimoniului în caz de pericol sau cazul declanşării situaţiilor excepţionale.
    [Pct.5  modificat prin HG1499 din 29.12.08, MO3-6/16.01.09 art.10]
    6. Comisia exercită conducerea generală a activităţii de prevenire şi reacţionare în situaţii excepţionale în scopul evitării sau reducerii pericolului declanşării acestora.
    Atribuţiile Comisiei sînt:
    realizarea programelor de lungă durată şi a măsurilor de prevenire a situaţiilor excepţionale şi lichidarea consecinţelor acestora, sporirea gradului de protecţie a populaţiei şi teritoriului, siguranţei funcţionării stabile a economiei şi obiectelor potenţial periculoase;
    crearea sistemului de stat de prevenire şi lichidare a consecinţelor situaţiilor excepţionale, menţinerea în stare de pregătire a forţelor şi mijloacelor acestuia;
    analiza cauzelor şi consecinţelor situaţiilor excepţionale, a eficacităţii măsurilor de protecţie aplicate, generalizarea şi popularizarea experienţei de lichidare a consecinţelor;
   
exercitarea funcţiilor Comisiei de supraveghere a situaţiilor excepţionale pe piaţa gazelor naturale prevăzute în Legea nr.123-XVIII din 23 decembrie 2009 cu privire la gazele naturale.
    [Pct.6 modificat prin HG827 din 08.10.14, MO319-324/24.10.14 art.898]
    [Pct.6 modificat prin HG1499 din 29.12.08, MO3-6/16.01.09 art.10]
    7. În caz de pericol şi declanşare a situaţiilor excepţionale, Comisia:
    coordonează activitatea sistemului de stat de prevenire sau lichidare a situaţiilor excepţionale;  
    analizează datele recepţionate privind situaţia creată, studiază caracterul, cauzele declanşării şi proporţiile situaţiei excepţionale, adoptă decizii cu privire la aplicarea unor măsuri urgente, precum şi unor măsuri ulterioare de protecţie a populaţiei, teritoriului şi patrimoniului, localizarea şi lichidarea consecinţelor situaţiilor excepţionale. Organele administraţiei publice centrale şi locale informează Comisia despre situaţia creată prin intermediul Serviciului Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale al Ministerului Afacerilor Interne;   
    controlează şi analizează modul de desfăşurare a lucrărilor de salvare şi de intervenţie urgentă, adoptă măsuri pentru asigurarea lor oportună cu forţele şi mijloacele necesare;
    în caz de necesitate, decide evacuarea populaţiei din zonele afectate;
    audiază rapoartele factorilor de decizie privind desfăşurarea lucrărilor de salvare-deblocare şi acordare a ajutorului necesar sinistraţilor;
    asigură informarea populaţiei, prin intermediul mass-media, despre cauzele şi proporţiile situaţiilor excepţionale, măsurile întreprinse de Guvern pentru prevenirea şi lichidarea consecinţelor acestora, protecţia populaţiei şi teritoriului, familiarizarea populaţiei cu regulile de comportament în situaţii excepţionale;  
    aduce la cunoştinţa conducătorilor ţărilor limitrofe despre declanşarea situaţiei excepţionale de categoria transfrontalieră pe teritoriul Republicii Moldova, caracterul pericolului existent pentru mediul ambiant şi populaţia acestor ţări şi măsurile întreprinse de către Guvernul Republicii Moldova pentru lichidarea acestuia, iar în cazul declanşării situaţiei excepţionale de mari proporţii lansează apelul internaţional de acordare a ajutorului cu forţe de salvare, resurse materiale şi financiare, în caz de necesitate coordonează cu ţările menţionate acţiunile de lichidare a consecinţelor situaţiei excepţionale create.
   
[Pct.7 modificat prin HG1499 din 29.12.08, MO3-6/16.01.09 art.10]
    8. În baza decretului Preşedintelui Republicii Moldova sau Hotărîrii Parlamentului Republicii Moldova cu privire la instituirea stării de urgenţă pe teritoriul republicii Comisia aduce în stare de alertă sistemul de stat de prevenire şi lichidare a situaţiilor excepţionale sau unele verigi concrete ale acestui sistem conform necesităţilor.
   
Pe durata stării de urgenţă, Comisia, suplimentar la atribuţiile prevăzute în prezentul Regulament, are următoarele obligaţii:
    a) emite dispoziţii privind aplicarea măsurilor de protecţie a populaţiei şi bunurilor, de localizare şi lichidare a consecinţelor situaţiilor excepţionale, de apărare a statului de drept şi de menţinere sau restabilire a stării de legalitate;
    b) controlează activitatea comisiilor pentru situaţii excepţionale ale autorităţilor administraţiei publice locale şi analizează modul de desfăşurare a operaţiunilor de salvare şi de intervenţie, adoptă măsuri pentru asigurarea oportună a acestor comisii cu forţele şi mijloacele necesare;
    c) exercită dreptul exclusiv de a interzice desfăşurarea adunărilor, manifestaţiilor publice şi a altor acţiuni de masă;
    d) coordonează activitatea mijloacelor de informare în masă privind informarea populaţiei despre cauzele şi proporţiile situaţiei excepţionale, despre măsurile întreprinse de Guvern pentru prevenirea pericolului, lichidarea urmărilor acestei situaţii şi protecţia populaţiei, precum şi privind familiarizarea populaţiei cu regulile de comportament în timpul situaţiei excepţionale;
    e) dispune, în caz de necesitate, sistarea temporară a livrării gazelor, energiei electrice şi a apei potabile;
    f) limitează sau interzice comercializarea băuturilor alcoolice;
    g) stabileşte procedura de numire în funcţie şi de destituire a conducătorilor agenţilor economici şi ai instituţiilor publice, în cazurile cînd este permisă demisia lucrătorilor;
    h) stabileşte regimul special de folosire a spaţiului aerian.
    [Pct.8 modificat prin HG1499 din 29.12.08, MO3-6/16.01.09 art.10]
    9. Comisia pentru Situaţii Excepţionale are dreptul:
    să adopte, în limitele competenţei sale, decizii şi să le emită sub formă de dispoziţii. Dispoziţiile Comisiei sînt obligatorii pentru conducătorii tuturor organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice, altor autorităţi administrative centrale, autorităţilor administraţiei publice locale, instituţiilor, organizaţiilor şi agenţilor economici, indiferent de forma de organizare juridică şi tipul de proprietate; 
    să adopte decizii privind utilizarea mijloacelor financiare şi materiale pentru lichidarea consecinţelor situaţiilor excepţionale şi acordarea ajutorului sinistraţilor;
    să controleze lucrul comisiilor pentru situaţii excepţionale ale organelor administraţiei publice centrale şi locale şi să examineze în şedinţele sale  rapoartele conducătorilor acestor comisii;
    să efectueze controale şi expertize, cu antrenarea instituţiilor şi specialiştilor în materie, în vederea prevenirii situaţiilor excepţionale, depistării cauzelor şi consecinţelor acestora, sporirii siguranţei protecţiei populaţiei, mediului ambiant şi stabilităţii funcţionării economiei naţionale; 
    în situaţii excepţionale să antreneze forţele şi mijloacele necesare, indiferent de apartenenţa lor, precum şi populaţia republicii aptă pentru muncă la desfăşurarea lucrărilor de salvare, deblocare şi altor lucrări de urgenţă;
    să prezinte Guvernului propuneri cu privire la perfecţionarea forţelor şi modernizarea mijloacelor protecţiei civile a Republicii Moldova.
   
[Pct.9 modificat prin HG1499 din 29.12.08, MO3-6/16.01.09 art.10]
    10. Comisia activează în baza planului anual. Şedinţele de lucru ale Comisiei se convoacă ori de cîte ori este necesar, dar cel puţin o dată în semestru.
    Chestiunile examinate la şedinţele Comisiei şi deciziile adoptate se consemnează în procese-verbale, semnate de preşedintele ei, şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
   
La şedinţele Comisiei, pe lîngă persoanele nominalizate în anexa nr.1, la decizia preşedintelui Comisiei, pot fi invitate şi alte persoane, reieşind din specificul situaţiei create sau problemelor abordate (experţi, specialişti în diferite domenii).
    Membrii Comisiei prezintă Serviciului Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale al Ministerului Afacerilor Interne, trimestrial şi la numirea în funcţie a persoanelor noi, informaţii actualizate privind datele de contact (telefoane de serviciu, de la domiciliu, mobile, fax, adrese electronice etc.), precum şi informaţiile de contact ale persoanelor care pot participa la şedinţele Comisiei, în caz de absenţă a membrilor titulari.
    [Pct.10 modificat prin HG1499 din 29.12.08, MO3-6/16.01.09 art.10]
    11. Formele principale de pregătire a membrilor Comisiei pentru acţiuni în situaţii excepţionale sînt antrenamentele planice, care se desfăşoară cel puţin de două ori pe an.
    12. Asigurarea financiară şi materială a activităţii Comisiei se realizează conform legislaţiei Republicii Moldova.
   
13. În condiţii de pericol, declanşare sau lichidare a consecinţelor situaţiilor excepţionale, activitatea Comisiei este asigurată de Centrul de dirijare în situaţii excepţionale, format pe lîngă Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale al Ministerului Afacerilor Interne.
    La solicitarea Serviciului Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale, organele centrale de specialitate ale administraţiei publice, alte autorităţi administrative centrale, instituţii, organizaţii vor detaşa reprezentanţi în Centrul de dirijare în situaţii excepţionale pentru desfăşurarea activităţilor de cooperare, consultare, schimb de informaţii pe toată durata desfăşurării lucrărilor respective.
    [Pct.13 introdus prin HG1499 din 29.12.08, MO3-6/16.01.09 art.10]