HGM395/1998 ID intern unic: 296237 Версия на русском | Fişa actului juridic | ||||||||||||||||||||
![]() Republica Moldova | |||||||||||||||||||||
GUVERNUL | |||||||||||||||||||||
HOTĂRÎRE
Nr. 395
din 08.04.1998 | |||||||||||||||||||||
pentru aprobarea Regulamentului privind auditul ecologic al întreprinderilor | |||||||||||||||||||||
Publicat : 25.06.1998 în Monitorul Oficial Nr. 056 Promulgat : 08.04.1998 Data intrarii in vigoare : 25.06.1998 | |||||||||||||||||||||
MODIFICAT
HG283/11.03.2002, MO39/16.03.2002, art. 353
Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
Se aprobă Regulamentul privind auditul ecologic al întreprinderilor (se anexează).
PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVA Ion CIUBUC
Chişinău, 8 aprilie 1998.
Nr. 395.
Notă
pe parcursul întregului text cuvintele "Departamentul Protecţia Mediului Înconjurător", "Preşedintele comitetului executiv raional, primarul", "Directorul general al Departamentului Protecţia Mediului Înconjurător al Republicii Moldova" se substituie, la cazurile respective, prin cuvintele "Ministerul Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului", "Conducătorul organului autorităţii publice locale", "viceministru al ecologiei, construcţiilor şi dezvoltării teritoriului"; HG283/11.03.2002, MO39/16.03.2002, art. 353
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr.395
din 8 aprilie 1998
R E G U L A M E N T U L
privind auditul ecologic al întreprinderilor
I. Dispoziţii generale
1. Regulamentul privind auditul ecologic al întreprinderilor (în continuare - Regulamentul) este elaborat în scopul executării Legii privind protecţia mediului înconjurător, nr.1515-XII,16 iunie 1993, Legii privind asigurarea sanitaro-epidemiologică a populaţiei, nr.1513-XII, 16 iunie 1993 şi altor acte normative, precum şi în scopul stabilirii modalităţii efectuării auditului ecologic la întreprinderi, subdiviziunile interioare, obiectele şi complexele care asigură funcţionarea lor.
2. Prezentul Regulament determină bazele efectuării auditului ecologic la întreprinderea în funcţiune, stabileşte cerinţele faţă de conţinutul documentaţiei de audit ecologic şi modalitatea coordonării şi aprobării lui.
Auditul ecologic constituie o examinare calificată independentă şi evaluare a impactului asupra mediului înconjurător a întreprinderii în funcţiune în scopul elaborării recomandărilor privind diminuarea acestui impact şi protecţia mediului înconjurător.
3. Cerinţele prezentului Regulament sînt obligatorii pentru toate întreprinderile, organizaţiile şi instituţiile, indiferent de forma organizatorico-juridică, tipul de proprietate şi destinaţia funcţională, la care se efectuează auditul ecologic.
4. Iniţiatori ai auditului ecologic al întreprinderii pot fi:
organele republicane şi zonale de control ecologic;
organele administraţiei publice;
cetăţenii, organizaţiile obşteşti;
organele procuraturii şi judecătoreşti;
instituţiile bancare, agenţii economici (inclusiv întreprinderea respectivă).
Decizia efectuării auditului ecologic o ia organul central de protecţie a mediului înconjurător în comun cu întreprinderea în termen de 45 zile de la data depunerii cererii.
5. Materialele privind auditul ecologic pot fi elaborate de organizaţiile şi instituţiile, în regulamentul cărora este prevăzut acest gen de activitate şi care dispun de certificat de competenţă, eliberat de către Departamentul Protecţia Mediului Înconjurător.
[Pct. 5 modificat prin HG283/11.03.2002, MO39/16.03.2002, art. 353]
6. Executorul auditului ecologic perfectează documentul respectiv, în baza contractului încheiat cu întreprinderea în funcţiune, în conformitate cu prezentul Regulament şi anexele nr.1 şi 2.
7. Drept temei pentru luarea deciziei privind necesitatea efectuării auditului ecologic pot servi:
datele care demonstrează gradul sporit de impact al întreprinderii asupra mediului înconjurător şi sănătăţii populaţiei;
insuficienţa informaţiei ce caracterizează impactul întreprinderii asupra mediului şi sănătăţii populaţiei, ceea ce complică efectuarea unui control ecologic de stat;
necesitatea determinării gradului de impact asupra mediului şi sănătăţii populaţiei în scopul optimizării cheltuielilor economice, ecologice şi sociale.
Auditului ecologic vor fi supuse:
1) obiectele şi genurile de activitate enumerate în capitolul X al Regulamentului cu privire la evaluarea impactului asupra mediului înconjurător (anexă la Legea privind expertiza ecologică şi evaluarea impactului asupra mediului înconjurător nr.851-XIII din 29 mai 1996);
2) obiectele proiectate şi date în exploatare fără a dispune de avizul pozitiv al expertizei ecologice de stat.
În caz de necesitate, prin decizia autorităţii centrale pentru protecţia mediului înconjurător, auditului ecologic pot fi supuse şi alte obiecte şi activităţi ce poluează mediul înconjurător.
8. Finanţarea auditului ecologic pentru obiectele specificate la punctul 7 subpunctul 2) se pune în sarcina întreprinderii.
[Pct.7-8 modificate prin HG275/16.03.06, MO51-54/31.03.06 art.338]
[Pct.7-8 modificate prin HG275/16.03.06, MO51-54/31.03.06 art.338]
7. Drept temei pentru luarea deciziei privind necesitatea efectuării auditului ecologic pot servi:
datele care demonstrează gradul sporit de impact al întreprinderii asupra mediului înconjurător şi sănătăţii populaţiei;
insuficienţa informaţiei ce caracterizează impactul întreprinderii asupra mediului şi sănătăţii populaţiei, ceea ce complică efectuarea unui control ecologic de stat;
necesitatea determinării gradului de impact asupra mediului şi sănătăţii populaţiei în scopul optimizării cheltuielilor economice, ecologice şi sociale.
Auditului ecologic obligatoriu vor fi supuse:
1) obiectele şi genurile de activitate enumerate în capitolul X al Regulamentului cu privire la evaluarea impactului asupra mediului înconjurător (anexă la Legea privind expertiza ecologică şi evaluarea impactului asupra mediului înconjurător nr.851-XIII din 29 mai 1996);
2) obiectele proiectate şi date în exploatare fără a dispune de avizul pozitiv al expertizei ecologice de stat.
În caz de necesitate, prin decizia autorităţii centrale pentru protecţia mediului înconjurător, auditului ecologic pot fi supuse şi alte obiecte şi activităţi ce poluează mediul înconjurător.
8. Finanţarea auditului ecologic se pune în sarcina întreprinderii.
9. În caz de necesitate, auditul ecologic repetat poate fi efectuat după expirarea unui termen de cel puţin 5 ani.
II. Scopul şi principiile efectuării auditului ecologic
10. Auditul ecologic are următoarele scopuri:
evidenţa şi evaluarea activităţii şi dărilor de seamă a agenţilor economici cu scopul de a determina corespunderea lor actelor normative în vigoare, standardelor, regulilor, cerinţelor de asigurare a securităţii ecologice, relevarea încălcărilor privind caracterul natural al stării componenţilor mediului înconjurător, care au condus la degradarea lor sau la înrăutăţirea condiţiilor de viaţă ale populaţiei şi la risc ecologic, în genere, legate de activitatea întreprinderii sau a subdiviziunii ei funcţionale;
autocontrolul asupra consecinţelor ecologice ale activităţii întreprinderii în scopul prevenirii şi lichidării încălcărilor comise ale normelor şi regulilor de protecţie a mediului;
determinarea posibilităţilor şi direcţiilor activităţii ulterioare a întreprinderii pe teritoriul concret (menţinerea regimului vechi de lucru, reconstruirea, modernizarea, reprofilarea, conservarea, lichidarea unor secţii, sectoare, obiecte aparte sau a întreprinderii în ansamblu).
11. Auditul ecologic serveşte drept instrument de control al întreprinderii conform legislaţiei ecologice şi cerinţelor tehnice de protecţie a mediului înconjurător.
Principiile de bază ale auditului ecologic sînt:
a) examinarea în ansamblu şi în interconexiune a tuturor aspectelor ecologice pozitive şi negative în activitatea întreprinderii;
b) accesul populaţiei la informaţie şi participarea ei la procedura efectuării auditului ecologic;
c) responsabilitatea beneficiarului şi elaboratorului (executorului) auditului ecologic privind veridicitatea informaţiei;
d) responsabilitatea tuturor participanţilor pentru consecinţele realizării propunerilor auditului ecologic.
12. Auditul ecologic se efectuează în baza:
a) actelor legislative şi normative în vigoare, materialelor metodice şi instructive, elaborate de către organele centrale de protecţie a mediului înconjurător şi ocrotirii sănătăţii;
b) caracteristicilor tehnice şi ecologice ale activităţii economice a întreprinderii, inclusiv a datelor privind:
necesităţile în resurse (minerale, organice, acvatice, biologice, de muncă);
consumul specific de materiale (la o unitate de bunuri principale fabricate şi în total pentru întregul volum);
asigurarea cu transport;
volumul emisiilor substanţelor nocive în aerul atmosferic, evacuării apelor reziduale, depozitării pe teritoriul întreprinderii a deşeurilor de producţie şi consum, înhumării lor la poligoanele specializate, înmagazinării în halde, bazine pentru reziduuri ş.a.;
valorile specifice ale substanţelor nocive emise (la o tonă de producţie fabricată sau la o tonă de materie primă prelucrată);
analiza datelor privind calitatea mediului înconjurător în zona de activitate a obiectelor întreprinderii;
datele relative privind tehnologiile folosite şi cele înaintate cu profil asemănător;
c) datelor conform monitoringului cu privire la starea mediului înconjurător în localitatea unde este situată întreprinderea;
d) rezultatelor cercetărilor ştiinţifice şi altor lucrări privind perfecţionarea soluţiilor tehnice, tehnologice şi inginereşti, realizarea cărora va asigura asanarea mediului ambiant;
e) datelor statistice privind activitatea întreprinderilor în domeniul protecţiei mediului înconjurător şi dinamicii morbidităţii populaţiei oraşului (localităţii), analizate de organele protecţiei mediului înconjurător şi ocrotirii sănătăţii.
13. Rezultatele auditului ecologic al întreprinderii se prezintă în avizul privind auditul ecologic al întreprinderii (anexa nr.2).
III. Modalitatea realizării procedurii auditului ecologic
14. Programul auditului ecologic include:
a) colectarea datelor iniţiale privind aspectele tehnologice şi ecologice ale activităţii întreprinderii şi starea mediului înconjurător în teritoriul amplasării ei şi teritoriile aferente;
b) efectuarea cercetărilor ştiinţifice în scopul completării informaţiei pentru evaluarea impactului.
15. Auditul ecologic include:
evaluarea impactului în baza rezultatelor cercetărilor ştiinţifice, analiza comparabilă a tehnologiilor utilizate, determinarea criteriilor stării mediului natural (indicilor de evaluare), elaborarea unui set de măsuri recomandate, inclusiv tehnologice, organizaţionale, care ar asigura reabilitarea mediului natural şi îmbunătăţirea condiţiilor de trai ale populaţiei;
întocmirea avizului privind auditul ecologic al întreprinderii (anexa nr.2);
expertiza ecologică, sanitaro-epidemiologică a materialelor auditului, aprobarea lor definitivă.
16. Materialele aprobate ale auditului ecologic servesc drept bază pentru:
organizarea sistemului monitoringului de producţie, departamental şi naţional;
modificarea mecanismului economic de utilizare a resurselor naturale la întreprinderea examinată;
calcularea volumelor (limitelor) admise de substanţe poluante evacuate în mediul înconjurător, de depozitare a deşeurilor de producţie şi consum, mărimea plăţilor pentru impactul respectiv;
elaborarea argumentării tehnico-ştiinţifice de dezvoltare continuă a întreprinderii, care ar include un set de măsuri tehnologice, ecologice şi sociale.
17. Realizarea recomandărilor auditului ecologic o asigură:
întreprinderile supuse auditului ecologic;
structurile economice (companii, societăţi pe acţiuni, holdinguri), în componenţa căror sînt incluse întreprinderile;
organele bancare care acordă credite, întreprinderii în scopul protecţiei mediului.
18. Controlul asupra realizării recomandărilor auditului ecologic este exercitat de către Departamentul Protecţia Mediului Înconjurător, subdiviziunile lui, (Inspectoratul Ecologic de Stat cu agenţiile ecologice zonale), organele administraţiei publice locale.
IV. Cerinţele generale faţă de etapele
efectuării auditului ecologic
19. Sarcina privind efectuarea auditului ecologic trebuie să includă:
informaţia de bază despre întreprindere: sediul, adresa poştală, profilul, tipul de proprietate, lista subdiviziunilor interioare (secţii), sursele de apă, de energie termică, bazinele pentru reziduuri, dispozitivele de acumulare a deşeurilor solide şi lichide de producţie şi de consum, tipurile şi volumul producţiei de bază (conform datelor ultimului an gestionar);
informaţia despre decizia privind efectuarea auditului ecologic (cînd şi de cine a fost adoptată);
denumirea organizaţiei - executorul principal al auditului ecologic;
datele privind necesitatea colectării informaţiei iniţiale;
termenele de executare a auditului (începutul, sfîrşitul);
costul orientativ al lucrărilor de audit;
lista documentelor care urmează a fi întocmite în procesul auditului.
20. La etapa elaborării programului de efectuare a auditului ecologic al întreprinderii se efectuează analiza informaţiei obţinute privind consecinţele ecologice rezultate din activitatea întreprinderii.
Structura programului se elaborează în conformitate cu anexa la Legea privind expertiza ecologică şi evaluarea impactului asupra mediului înconjurător, Regulamentul cu privire la evaluarea impactului asupra mediului înconjurător şi alte acte normative în domeniul protecţiei mediului înconjurător şi ocrotirii sănătăţii.
21. Modalitatea efectuării auditului ecologic, cerinţele generale faţă de materialele auditului ecologic.
1) Auditul ecologic se exercită în conformitate cu Programul efectuării auditului ecologic al întreprinderii (anexa nr.1) şi se bazează pe datele privind starea mediului, obţinute în urma măsurărilor direct în natură şi în baza rezultatelor investigaţiilor, care evidenţiază impactul antropogen cumulativ, direct şi indirect.
2) În procesul auditului:
a) se efectuează:
analiza stării ecologice a componenţilor mediului înconjurător;
inventarierea surselor de impact ale substanţelor nocive, de impact fizic ş.a.;
b) se determină:
toate tipurile de impact ale întreprinderii asupra componenţilor mediului ambiant;
consecinţele ecologice, sociale şi economice ale activităţii întreprinderii;
c) se elaborează:
propunerile privind acţiunile tehnice, tehnologice, ecologice orientate spre asanarea mediului înconjurător, îmbunătăţirea condiţiilor ecologice şi de trai ale populaţiei;
recomandările privind regimul de perspectivă al întreprinderii şi perfecţionarea (crearea) sistemului monitoringului de producţie şi de stat.
22. Modalitatea studierii stării componenţilor mediului ambiant.
1) Caracteristica mediului natural al raionului unde este situată întreprinderea:
particularităţile climaterice (tipul climei, insolaţia, vîntul, precipitaţiile, temperatura aerului);
caracteristica hidrologică - balanţa hidrică a teritoriului, existenţa surselor apelor de suprafaţă, regimul de scurgere a lor, caracteristica componenţei hidrochimice şi impurificării bacteriale, conform normativelor pentru apa potabilă şi apa utilizată în piscicultură;
particulartăţile geomorfologice;
structura geologică şi caracteristicile inginereşti şi geologice;
condiţiile hidrogeologice, rezervele apelor subterane, caracteristica hidrochimică şi condiţiile de stratificare;
caracteristica florei şi solului, inclusiv existenţa în zona impactului întreprinderii a spaţiilor verzi, parcurilor şi masivelor acoperite cu păduri, teritoriilor şi speciilor de plante special protejate, incluse în Cartea Roşie a Republicii Moldova;
existenţa în teritoriile aferente întreprinderii, locurilor, zonelor protejate de stat în care vieţuiesc animale sălbatice, a căilor de migraţie a lor;
caracteristica peisagistică, analiza posibilităţilor complexului natural de a se autopurifica şi autorestabili.
2) Caracteristica întreprinderii:
lista secţiilor, sectoarelor, producţiilor de bază şi auxiliare, volumele şi tipurile de producţie;
amplasarea obiectelor pe teritoriul întreprinderii;
necesitatea în resurse (tipurile, volumele, sursa, modalitatea de transportare), bilanţul material;
caracteristica terenului atribuit, inclusiv a teritoriului destinat organizării amenajării zonei sanitare de protecţie;
sursele de aprovizionare cu energie, apă şi căldură;
resursele de muncă;
importanţa socială şi economică a întreprinderii pentru localitate.
3) Impactul asupra aerului atmosferic:
poluarea chimică:
a) caracteristica surselor staţionare de emisii şi degajări ale substanţelor chimice:
caracteristica utilajului producţiei de bază şi auxiliare, care constituie sursele de emisii ale substanţelor nocive;
comparaţia, conform indicilor absoluţi şi specifici, de emisie şi degajare a substanţelor nocive cu volumele adoptate pentru tehnologia respectivă cu utilizarea celor analoage de peste hotare;
scoaterea la iveală a cauzelor de depăşire a normativelor de emisie şi degajare a substanţelor nocive în aerul atmosferic;
determinarea nivelului de impact al surselor de degajări asupra gradului de poluare a stratului inferior al aerului atmosferic adoptat ca normativ pentru zona sanitară de protecţie a întreprinderii, a masivelor locative, terenurilor aferente unde sînt situate grădiniţele de copii şi instituţiile curative.
În aceste scopuri se folosesc:
datele posturilor de observări;
valorile calculate ale cîmpurilor de impurificare a aerului atmosferic, obţinute în urma calculelor de dispersare a substanţelor poluante, inclusiv datele cercetărilor în zona de ardere pe rută, în zona sanitară de protecţie şi în zona de trai;
analiza datelor situaţiilor de avarie la întreprindere şi nivelul de impurificare a aerului atmosferic înregistrat de către posturile de observare;
analiza eficacităţii măsurilor tehnice, tehnologice, ecologice efectuate de întreprindere în scopul micşorării volumelor şi toxicităţii emisiilor;
b) evaluarea impactului transportului, care efectuează transportarea producţiei întreprinderii, reieşind din datele "Paşaportului ecologic al întreprinderii industriale", STAS-17.0.0.04-90.
4) Impactul fizic:
a) stabilirea şi studierea surselor impactului de zgomot, electromagnetic, vibratoriu, precum şi a impactului radiaţiei ionizate, inclusiv:
utilajului tehnologic şi de laborator şi al proceselor tehnologice;
aparatelor, instalaţiilor ce conţin radionuclide sau alte surse de radiaţie ionizate etc.;
b) stabilirea zonelor de impact (în locurile de manifestare a lor):
zgomotelor pe teritoriul întreprinderii, în masivele locative, grădiniţele de copii, instituţiile curative, zonele de agrement etc., întocmirea hărţilor;
radiaţiei electromagnetice;
iradierii ionizate;
c) analiza eficacităţii măsurilor întreprinse de către întreprindere pentru a micşora intensitatea impactului fizic (măsuri antizgomot şi antivibratoare, regimuri speciale de funcţionare a instalaţiilor de radiolocaţie, restricţii de amplasare a liniilor de transport al energiei electrice, alte măsuri).
5) Impactul asupra apelor de suprafaţă şi subterane. Protecţia resurselor acvatice.
Caracteristica sursei de aprovizionare cu apă:
denumirea;
amplasarea, distanţa de la întreprindere;
tipul prizei de apă (de albie, lîngă albie, de mal, subterană), capacitatea (m3/oră);
existenţa zonei sanitare (I, II, III), volumele normative, de calcul şi de facto;
datele privind rezervele apelor subterane utile; datele generale privind stratul acvifer (adîncimea, caracteristica rocilor-magazin, numărul sondelor, adîncimea, productivitatea);
indicii calitativi privind starea apelor de suprafaţă şi subterane, inclusiv conform datelor posturilor de observare.
Analiza sistemului de aprovizionare cu apă şi evacuare a apelor reziduale de la întreprindere:
a) procesele tehnologice care au la bază folosirea resurselor acvatice şi, volumul apei utlizate;
b) cerinţele faţă de calitatea apelor utilizate;
c) consumul total de apă pentru necesităţile de producţie şi comunale, inclusiv:
folosirea apei potabile (m3/oră);
sisteme de circuit închis: volumul apei folosite în procesul de producţie, în alte scopuri, volumul apei folosite pentru alimentarea sistemului (m3/oră), inclusiv apă potabilă, pierderi irevocabile (evaporare, scurgeri);
d) sistemul de evacuare a apelor reziduale:
volumul apelor reziduale de producţie evacuate (m3/oră), inclusiv conform proceselor tehnologice (secţii, sectoare), sistemul evacuării reziduurilor, inclusiv apelor de ploaie;
volumul apelor reziduale comunale evacuate (m3/oră), reţelele de canalizare (proprii, mixte, orăşeneşti);
volumul total de ape evacuate (m3/oră, m3/24 ore);
e) existenţa şi regimul funcţionării sistemelor locale şi pe întreaga întreprindere de purificare:
componenţa instalaţiilor de purificare;
debitul apelor reziduale;
substanţele poluante, ce se conţin în apele reziduale;
metodele de purificare;
concentraţia substanţelor poluante în apele reziduale pînă la şi după trecerea prin sistemul de purificare (inclusiv conform datelor de paşaport, serviciilor de control), determinarea gradului de purificare;
existenţa şi dimensiunile zonelor sanitare de protecţie, respectarea cerinţelor de regim;
bazinul de apă recipient şi volumul de apă purificată folosită (în sistemul irevocabil, la irigări, evacuată în acumulatoare, la instalaţiile de purificare pe întreaga întreprindere, în sistemul de canalizare orăşenesc);
stabilirea în procesul auditului a neajunsurilor în lucrul sistemului, cauzele;
f) balanţa apei la întreprindere conform schemei STAS-ului - 17.0.0.04-90, analiza folosirii raţionale a resurselor acvatice:
volumul limitelor stabilite de organele de control privind folosirea apei proaspete şi evacuarea apelor reziduale;
cauzele de nerespectare a limitelor;
eficacitatea sancţiunilor aplicate faţă de întreprindere pentru folosirea neraţională a resurselor acvatice.
Analiza impactului întreprinderii asupra resurselor acvatice din zonă:
regimul evacuării apelor reziduale;
conţinutul substanţelor nocive în apele reziduale, lista lor, concentraţia substanţelor la punctele de evacuare (mg/l);
modificarea componenţei (nivelul de impurificare) resurselor acvatice naturale în urma evacuării apelor reziduale de la întreprindere;
analiza situaţiilor de avarie, care au avut loc, măsurile de lichidare a avariilor precedente;
analiza posibilităţilor de a atinge nivelul concentraţiilor maxim admisibile.
Evaluarea factorilor pozitivi şi negativi de folosire de către întreprindere a resurselor acvatice:
asigurarea populaţiei cu apă potabilă;
recepţionarea şi purificarea apelor reziduale de la întreprinderile altor departamente, de la complexul locativ;
modificările negative în ceea ce priveşte starea resurselor naturale (pîlniile de depresiune, dispariţia izvoarelor, degradarea florei, micşorarea resurselor piscicole;
înrăutăţirea condiţiilor de trai a populaţiei, funcţionării altor întreprinderi, complexelor de producţie;
analiza eficacităţii acţiunilor ecologice întreprinse de întreprindere şi măsurile de folosire raţională a resurselor acvatice.
6) Folosirea şi protecţia resurselor funciare.
Evaluarea folosirii raţionale a resurselor funciare:
a) atribuirea terenului, scopul atribuirii;
b) balanţa funciară cu indicarea utilizării terenului conform destinaţiei:
pentru construcţii şi instalaţii;
pentru acumulatoare de deşeuri: halde, gunoişti, bazine - evaporatoare etc.;
pentru infrastructura inginerească (drumuri, comunicaţii de ţevi şi linii de transport al energiei electrice);
pentru spaţii verzi;
alte tipuri de folosinţă;
c) confruntarea balanţei funciare reale şi de proiect (la momentul auditului).
Deteriorarea resurselor funciare, impactul asupra solului:
a) caracteristica învelişului de sol: diversitatea teritoriului, proprietăţile hidrofizice, chimice şi biologice, fertilitatea principalilor tipuri de sol, componenţa granulometrică a principalelor tipuri de sol şi roci;
b) caracteristica şi sursele de impact asupra învelişului de sol;
c) modificarea mecanică a solurilor şi rocilor, provocată de:
replanificarea suprafeţelor şi crearea formelor noi ale reliefului (excavaţii, valuri, halde etc.);
activizarea proceselor erozionale naturale;
d) poluarea chimică a solurilor cu deşeuri de producţie şi cele căzute din aerul atmosferic, modificarea proceselor geochimice în zona de impact a obiectului, cu menţionarea:
compoziţiei ingrediente, concentraţiei elementelor toxice, clasa pericolului;
dinamicii acumulării multianuale şi sezoniere şi evacuării substanţelor toxice;
valorilor calculate ale conţinutului maxim admisibil al substanţelor toxice în deşeurile de producţie;
e) analiza eficacităţii măsurilor de restabilire a solurilor:
volumul total al terenurilor deteriorate;
suprafeţele terenurilor recultivate la momentul începutului auditului;
metodele de recultivare utilizate;
eficacitatea măsurilor de recultivare;
eficacitatea măsurilor de combatere a alunecărilor de teren, a eroziunilor.
7) Deşeurile de producţie şi consum. Impactul lor asupra mediului înconjurător:
a) caracteristica deşeurilor solide de producţie şi consum:
lista proceselor tehnologice, în urma cărora se creează deşeurile;
tipurile de deşeuri, volumele lor, inclusiv conform formelor de dare de seamă şi schemelor de bilanţ ale întreprinderii;
particularităţile fizico-chimice ale deşeurilor, inclusiv celor explozibile, existenţa substanţelor chimice şi biologice extrem de nocive, radionuclizilor;
b) schema bilanţului de distribuire a deşeurilor, care reflectă:
folosirea nemijlocită a deşeurilor la întreprindere în calitate de materie primă şi materiale sau transmiterea lor în altă parte;
depozitarea temporară a deşeurilor pe teritoriul întreprinderii;
depozitarea permanentă în acumulatoare;
neutralizarea, utilizarea şi înhumarea deşeurilor pe poligoane speciale;
c) acumulatoarele de deşeuri: haldele de roci, gunoiştile, bazinele pentru reziduuri, haldele de cenuşă şi zgură ş.a. Amplasarea lor, suprafeţele, volumele, construcţiile inginereşti, modalitatea de transportare a deşeurilor spre locul de păstrare:
respectarea prevederilor de proiect în exploatarea acumulatoarelor:
măsurile antipenetrare, volumele de înhumare, de depozitare a deşeurilor, corespunderea acestora limitelor aprobate, faptele de recepţionare a substanţelor extrem de nocive şi radioactive, sistemul de evacuare a apelor de ploaie, de la topirea zăpezii, apelor de drenaj etc.;
d) sistemul de control asupra stării mediului înconjurător:
existenţa sondelor de control şi a posturilor, care înregistrează starea apelor subterane, aerului atmosferic, funcţionarea lor;
organizarea controlului asupra stării solurilor;
analiza datelor, care caracterizează gradul impactului acumulatoarelor de deşeuri asupra mediului înconjurător, pătrunderea substanţelor chimice, biologice şi altor substanţe toxice în anumiţi componenţi ai mediului înconjurător, cazurile de depăşire a limitelor de amplasare a deşeurilor aprobate pentru întreprinderi, stabilirea cauzelor consecinţelor încălcărilor depistate;
e) analiza eficacităţii acţiunilor ecologice, tehnice, organizatorice, întreprinse pentru diminuarea acestui tip de impact, determinarea necesităţii de a elabora măsuri suplimentare.
8) Resursele minerale, protecţia subsolului, impactul asupra mediului geologic:
a) Impactul asupra mediului geologic, cauzele impactului negativ:
construirea clădirilor şi instalaţiilor de producţie, a drumurilor şi reţelelor inginereşti;
încălcarea regulilor de exploatare a reţelelor inginereşti însoţite de evacuarea apelor reziduale de producţie, poluarea cu substanţe chimice, biologice în procesele de eroziune tehnogenă;
transformarea antropogenă a reliefului în urma activităţii întreprinderii;
manifestarea proceselor geologice periculoase de provenienţă tehnogenă şi naturală - transformarea formelor reliefului, schimbarea nivelului apelor freatice, inundaţia teritoriului, modificarea particularităţilor rocilor şi calităţii apelor subterane, procesele de sufoziune şi carst, eroziunea irigaţională;
modificarea proprietăţilor solurilor;
analiza eficacităţii acţiunilor înfăptuite de întreprindere pentru diminuarea acestui tip de impact;
b) Resursele minerale, protecţia subsolului:
necesitatea întreprinderii în resurse minerale - tipurile, volumele în dinamică în ultimii 3-5 ani;
caracteristica zăcămintelor de substanţe minerale utile, exploatate nemijlocit de către întreprindere, cu menţionarea rezervelor de materie primă după categorii, direcţii şi modul de prelucrare;
existenţa în structura întreprinderii a subdiviziunilor pentru exploatarea substanţelor minerale utile;
caracterul raţional de folosire a materiei prime: complexicitatea folosirii substanţei minerale utile dobîndite.
9) Impactul asupra biosferei, protecţia regnului animal şi vegetal.
La executarea prezentului compartiment este necesar de a lua în considerare:
locul amplasării întreprinderii;
procesele tehnologice, care influenţează componentele biologice ale complexului natural, impactul asupra componenţilor biologici;
a) covorul vegetal, starea lui:
descrierea floristică succintă şi caracteristica asociaţiilor vegetale, dinamica lor naturală, speciile rare, pe cale de dispariţie, endemice şi de relict, inclusiv cele incluse în Cartea Roşie a Republicii Moldova, starea lor;
modificările depistate ale vegetaţiei, legate de impactul antropic;
stabilirea surselor impactului asupra stării vegetaţiei;
b) pădurile şi spaţiile verzi ale oraşelor:
repartizarea funcţională a spaţiilor verzi în localităţi;
gradul de împădurire, suprafeţele spaţiilor verzi în localitate;
modificările în componenţa spaţiilor verzi (îmbolnăviri, deprimări, micşorarea diversităţii componenţei speciilor), cauzele acestor modificări;
c) regnul animal:
componenţa speciilor, numărul, inclusiv rare, pe cale de dispariţie, incluse în Cartea Roşie a Republicii Moldova, speciilor de vînătoare şi pescuit;
existenţa locurilor de concentrare, căile şi timpul migraţiei;
constatarea modificărilor în starea faunei, stabilirea cauzelor acestor modificări;
analiza eficacităţii măsurilor întreprinse în scopul diminuării impactului asupra biosferei.
10) Mediul social.
Evaluarea condiţiilor generale de trai ale populaţiei în zona impactului întreprinderii:
particularităţile meteorologice şi climaterice ale raionului;
asigurarea cu spaţiu locativ, confortabilitatea traiului (transportul, existenţa locurilor de odihnă, zonelor verzi);
procesele de migraţie;
datele demografice;
situaţia sanitaro-epidemiologică, starea sănătăţii populaţiei.
Evaluarea impactului activităţii întreprinderii asupra stării sănătăţii populaţiei, care locuieşte în zona de impact:
a) particularităţile igienice ale substanţelor toxice, ce se conţin în emisiile, deversările, deşeurile de producţie şi de consum ale întreprinderii din punct de vedere al impactului individual sau în complex asupra anumitor forme de îmbolnăvire a populaţiei, cu indicarea celor mai esenţiale patologii;
b) analiza indicilor specifici ai emisiilor, deversărilor, deşeurilor de producţie şi consum, care se formează şi depozitează, calculate pe cap de locuitor;
c) analiza indicilor morbidităţii şi mortalităţii populaţiei din punctul de vedere al posibilului impact negativ al întreprinderii în cauză;
d) analiza influenţei întreprinderii asupra condiţiilor de trai ale populaţiei;
aprecierea totală de expertiză a daunei, cauzate stării sănătăţii populaţiei prin activitatea întreprinderii.
11) Analiza situaţiilor de avarie la întreprindere (pentru o perioadă de cel puţin 3 ani).
Cauzele care au provocat sitiuaţii de avarie, scenariul evoluţiei.
Proprietăţile situaţiilor de avarie reieşind din:
indicii concentraţiilor substanţelor chimice nocive în aerul atmosferic, în apele de suprafaţă şi subterane, sol, conform informaţiilor serviciilor controlului de stat; sau consecinţele de proporţii ale acestor situaţii (pieirea peştelui în bazinele acvatice, afectarea masivelor de păduri etc.);
informaţia instituţiilor medicale, ce caracterizează creşterea numărului de adresări la medici ale populaţiei adulte şi copiilor, acutizarea unor tipuri de îmbolnăviri etc..
Determinarea:
volumelor şi concentraţiei substanţelor nocive, emise în mediul înconjurător;
duratei menţinerii condiţiilor sanitaro-epidemiologice nefavorabile în localitate (completitatea capturării apei cauzată de poluarea surselor de suprafaţă şi subterane, de poluarea solurilor pe parcelele vilelor şi sectoarele din suburbia oraşului);
gradul afectării vegetaţiei, inclusiv a semănăturilor culturilor agricole;
cazurile de îmbolnăvire şi pieire a speciilor regnului animal, inclusiv celor incluse în Cartea Roşie a Republicii Moldova.
Generalizarea materialelor, stabilirea:
teritoriilor, care au suferit cel mai mult în urma avariilor de la întreprinderi;
numărului populaţiei, care a fost maximum afectată.
12) Elaborarea recomandărilor privind înfăptuirea unui set de măsuri suplimentare de protecţie a mediului înconjurător şi îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă a populaţiei:
modificarea regimului de lucru şi profilului întreprinderii;
implementarea măsurilor de alternativă privind satisfacerea necesităţilor de producţie;
modificarea surselor şi tipurilor de materie primă, resurselor de căldură, apă şi energie, inclusiv folsoirea deşeurilor proprii şi ale altor întreprinderi, înlocuirea completă sau parţială a surselor tradiţionale de energie cu cele netradiţionale etc.;
măsurile tehnice, tehnologice şi de protecţie a mediului înconjurător, care ar facilita securitatea ecologică;
măsurile organizatorice, inclusiv de planificare şi construcţie.
13) Recomandările privind asigurarea economică şi finanţarea realizării măsurilor.
Determinarea:
costului preliminar al măsurilor;
surselor de finanţare: mijloacele întreprinderii, creditele, investiţiile atrase, inclusiv mijloacele de peste hotare ale fondurilor specializate, mijloacele bugetare.
V.Obligaţiile şi responsabilitatea participanţilor
la efectuarea auditului ecologic
23. Obligaţiile beneficiarului:
organizarea şi crearea condiţiilor necesare pentru efectuarea auditului ecologic;
finanţarea tuturor procedurilor auditului, dacă nu este stabilită o altă sursă de finanţare;
prezentarea către executorul general a informaţiei depline necesare pentru formarea băncii de date şi întocmirea programului de desfăşurare a auditului ecologic;
organizarea în comun cu executorul general a tuturor procedurilor auditului ecologic, inclusiv coordonarea şi aprobarea avizului privind auditul ecologic al întreprinderii.
24. Obligaţiile şi drepturile executorului general:
organizarea efectuării cercetărilor necesare;
generalizarea tuturor datelor iniţiale acumulate, rezultatelor cercetărilor ştiinţifice, efectuarea evaluării impactului;
elaborarea recomandărilor în vederea realizării unui set de măsuri cu privire la neutralizarea impactului întreprinderii asupra mediului înconjurător şi sănătăţii populaţiei, precum şi a optimizării situaţiei ecologice în zona de influenţă a surselor de impact.
Executorul are dreptul la remunerarea neîntîrziată pentru efectuarea auditului ecologic după coordonarea şi aprobarea avizului privind auditul ecologic al întreprinderii.
Executorul dispune de dreptul de coautor al cercetărilor efectuate la îndeplinirea auditului ecologic al întreprinderii.
25. Beneficiarul poartă răspunderea pentru asigurarea îndeplinirii tuturor recomandărilor, care sînt incluse în documentele rezultative ale auditului şi formulate în avizul privind auditul ecologic al întreprinderii aprobat.
26. Participanţii la auditul ecologic poartă răspunderea în conformitate cu legislaţia în vigoare, pentru autenticitatea, plenitudinea şi calitatea auditului efectuat şi justeţea recomandărilor propuse.
Anexa nr.1
la Regulamentul privind auditul
ecologic al întreprinderilor
Coordonat Aprobat
Departamentul Protecţia Mediului Întreprinderea supusă
Înconjurător al Republicii Moldova auditului ecologic
"___"___________________ 199___ "___"__________ 199__
Ministerul Sănătăţii
al Republicii Moldova
"___"__________ 199__
P R O G R A M U L
efectuării auditului ecologic al întreprinderii
1. Denumirea întreprinderii_________________________________________
2. Particularităţile complexului natural, capacităţile de autorestabilire (precipitaţiile, caracteristica vîntului (eolitică), existenţa cursurilor mari de apă, caracteristica reliefului etc.).
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
3. Informaţia generală despre întreprindere: componenţa structurală (secţii, sectoare), volumul producţiei de bază şi suplimentare, procesul tehnologic, necesităţile întreprinderii în resurse ( naturale şi sociale), căldură, energie, materie primă şi materiale, transport _____________________________________________________________
4. Caracteristica nivelului impactului întreprinderii:
1) Tipul, componenţa, volumul substanţelor poluante emise în aerul atmosferic, apă, sol, deşeurile de producţie (tipul, clasa, toxicitatea)
________________________________________________________________________________________
2) Datele ce caracterizează gradul de impact (conform materialelor statistice):
nivelul poluării aerului atmosferic, apelor de suprafaţă şi subterane, solurilor (în ultimii 3 ani) conform celor mai caracteristici ingredienţi pentru întreprindere ______________________________________________________
________________________________________________________________________________________
nivelul impactului factorilor fizici, remarcat în afara hotarelor teritoriului întreprinderii ______________________
________________________________________________________________________________________
evenimentele care indică gradul înalt de impact al întreprinderii asupra mediului înconjurător, dar nerelevate pînă la capăt şi care cer efectuarea auditului ecologic (plîngerile locuitorilor cu privire la anumite încălcări, de către întreprindere, a normelor şi regulilor de protecţie a mediului înconjurător, avariile mari, care influenţează negativ asupra complexului natural şi condiţiilor de trai ale populaţiei, schimbările stării biocenozelor observate vizual etc.)
________________________________________________________________________________________
5. Datele care necesită precizare, studiu special, cercetările ştiinţifice şi investigaţiile în procesul auditului, teritoriul cercetărilor: ___________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
6. Direcţiile principale ale cercetărilor preconizate:
Executorul general
"____"_____________ 199__
Executori:
"____"_____________ 199__
Anexa nr.2
la Regulamentul privind auditul
ecologic al întreprinderii
APROBAT APROBAT
Preşedintele comitetului executiv Conducătorul întreprinderii
raional, primarul
_________________________ ________________________
(funcţia conducătorului)
_________________________ _________________________
Semnătura Semnătura
C O O R D O N A T
Directorul general al Departamentului
Protecţia Mediului Înconjurător al
Republicii Moldova
_____________________________________
_____________________________________
(semnătura)
"_____" "__________________" 199 ___
A V I Z U L
privind auditul ecologic al
întreprinderii
__________________________
__________________________
__________________________
__________________________
(oraşul, localitatea)
__________________________
1. Auditul este efectuat de:
organizaţia-executor general
______________________________________________________________________________________
(denumirea, recuzitele)
______________________________________________________________________________________
cu participarea __________________________________________________________________________
(organizaţia coexecutoare, denumirea, recuzitele,
______________________________________________________________________________________
experţii-consultanţi, numele, prenumele, funcţia,
______________________________________________________________________________________
gradul ştiinţific)
2. Materialele au fost coordonate cu:
______________________________________________________________________________________
(denumirea, numărul şi data avizului)
______________________________________________________________________________________
a) Întreprinderea _________________________________________________________________________
(denumirea, adresa poştală)
______________________________________________________________________________________
siuată _________________________________________________________________________________
(oraşul, localitatea)
______________________________________________________________________________________
b) Apartenenţa departamentală, tipul de proprietate
______________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________
c) În ce bază s-a efectuat auditul:
decizia adoptată de organele executive, Departamentul Protecţia Mediului Înconjurător, alte organizaţii
______________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________
(denumirea, data)
______________________________________________________________________________________
d) Programul lucrărilor este aprobat __________________________________________________________
______________________________________________________________________________________
(denumirea, data)
c) Scopul efectuării auditului (formularea sarcinii):
______________________________________________________________________________________
3. Avizul privind auditul ecologic al întreprinderii corespunde cerinţelor capitolului 4 al Regulamentului privind auditul ecologic al întreprinderii, în special:
3.1. Particularităţile condiţiilor fizico-geografice şi meteorologice ale raionului unde este situată întreprinderea:
temperatura medie anuală a celei mai reci luni ____________ grade C, celei mai calde luni _________ grade C;
norma medie anuală a precipitaţiilor _____________ mm;
direcţia predominantă şi viteza vîntului, m/sec;
forma suprafeţei terenului, cotele ________________ m;
nivelul apelor freatice _________________________ m;
caracteristica gradului de drenare a teritoriului;
poluarea potenţială a aerului atmosferic.
3.2. Caracteristica întreprinderii:
caracteristica secţiilor şi sectoarelor principale şi producţie, volumul şi tipurile de producţie (în unităţi naturale), volumele serviciilor prestate ______________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
3.3. Caracteristica planificării raionului unde este situată întreprinderea:
caracteristica amplasării;
amplasarea în raza impactului şi zonelor sanitare de protecţie, instituţiilor pentru copii, de tratament, altor obiective, care necesită condiţii speciale de protecţie ___________________________________________________
________________________________________________________________________________________
distanţa de la masivele locative ______________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
3.4. Necesitatea în resurse:
de materie primă minerală (tipurile, volumele, caracteristicile, sursele, transportarea): ____________________
energetice: _____________________________________________________________________________
funciare: _______________________________________________________________________________
acvatice: _______________________________________________________________________________
biologice: ______________________________________________________________________________
de muncă: ______________________________________________________________________________
3.5. Importanţa social-economică a obiectului:
3.6. Caracteristica surselor impactului şi starea componenţilor mediului înconjurător.
3.6.1. Mediul aerului atmosferic:
3.6.1.1. Parametrii surselor organizate de emisii şi degajări a substanţelor nocive în aerul atmosferic, analiza posibilităţilor atingerii normativelor de emisii şi degajări maxim admisibile stabilite;
3.6.1.2. Volumele substanţelor nocive emise în aerul atmosferic de către sursele neorganziate:
depozite; ______________________________________________________________________________
materia primă şi materialele; ________________________________________________________________
ingredientele, volumele; ____________________________________________________________________
haldele de cenuşă; ________________________________________________________________________
deşeurile de producţie; ____________________________________________________________________
evaporatoare (acumulatoare); _______________________________________________________________
gunoişti nesancţionate. _____________________________________________________________________
3.6.1.3. Lista discordanţelor privind parametrii din proiectele normelor maximal admisibile de emisii, depistate în procesul efectuării auditului şi celor existente.
3.6.1.4. Volumul total de emisii nocive _______________
3.6.1.5. Concentraţia substanţelor nocive în diverse puncte şi distanţe de la întreprindere ________________
________________________________________________________________________________________
3.6.1.6. Lista surselor principale, care determină:
zona de impact a întreprinderii _______________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
3.6.1.7. Analiza actviităţii întreprinderii:
plenitudinea normelor maximal admisibile de emisii, măsurilor privind asigurarea diminuării concentraţiilor pînă la mărimile necesare ___________________________________________________________________________
recomandările privind perfecţionarea regimurilor de lucru a întreprinderii ___________________________
3.6.1.8. Analiza eficacităţii măsurilor întreprinse de către întreprindere _____________________________
3.6.1.9. Analiza eficacităţii metodelor de control asupra surselor de emisii nocive ________________________
3.6.1.10. Determinarea contribuţiei surselor mobile de transport
________________________________________________________________________________________
3.6.1.11. Concluzii:
3.6.2. Zgomotele, sursele ionizante, poluarea radioactivă a solurilor, apelor ş.a.m.d.
3.6.3. Mediul acvatic:
3.6.3.1. Caracteristica prizelor de apă _________________________________________________________
_______________________________________________________________________.
3.6.3.2. Folosirea resurselor acvatice _________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
3.6.3.3. Cantitatea şi caracteristica apelor reziduale _______________________________________________
________________________________________________________________________________________
3.6.3.4. Analiza balanţei apei la întreprindere ____________________________________________________
________________________________________________________________________________________
3.6.3.5. Controlul________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
3.6.4. Poluarea termică ____________________________________________________________________
3.6.5. Deşeurile solide industriale, impactul lor asupra componenţilor mediului înconjurător:
3.6.5.1. Procesele care formează deşeuri ______________________________________________________
3.6.5.2. Clasificarea deşeurilor ______________________________________________________________
3.6.5.3. Eficacitatea metodelor de colectare, depozitare, transportare a deşeurilor __________________
3.6.5.4. Metodele de regenerare şi utilizare a deşeurilor
________________________________________________________________________________________
3.6.5.5. Păstrarea deşeurilor, locurile de păstare _________________________________________________
________________________________________________________________________________________
3.6.6. Impactul asupra complexului natural:
a) amplificiarea chimică, constatată în procesul auditului, în:
aerul atmosferic _________________________________________________________________________
apele de suprafaţă şi subterane ______________________________________________________________
soluri _________________________________________________________________________________
b) impurificarea cu substanţe radioactive:
sursele ________________________________________________________________________________
tipurile ________________________________________________________________________________
răspîndirea _____________________________________________________________________________
3.6.7. Măsurile privind diminuarea impactului şi necesitatea măsurilor noi de protecţie a mediului înconjurător _________________________________________________________________________________
3.6.8. Materia primă minerală, protecţia subsolului, impactul asupra mediului geologic:
Caracteristica mediului geologic ______________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
3.6.9. Impactul asupra biosferei, protecţia regnului vegetal şi regnului animal.
3.7. Mediul social ________________________________________________________________________
3.8. Analiza situaţiilor de avarie ______________________________________________________________
3.9. Evaluarea complexă a nivelului de impact a întreprinderii asupra mediului înconjurător _______________
3.10. Analiza eficacităţii sistemului existent a monitoringului integrat _________________________________
3.11. Măsurile recomandate întreprinderii în scopul asanării mediului înconjurător şi îmbunătăţirii condiţiilor de trai a populaţiei ____________________________________________________________________________
3.11.1. Analiza eficacităţii măsurilor precedente întreprinse, inclusiv ale măsurilor privind atingerea normelor maximal admisibile de emisii, deversări, a nivelului maximal admisibil de impact fizic (mecanic) ___________________________________________________________________________________________
3.11.2. Cauzele efectului cuvenit _____________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
3.11.3. Principiul de selectare a complexului suplimentar de măsuri:
________________________________________________________________________________________
3.11.4. Tipurile, grupele de măsuri, inclusiv ale celor care permit:
modificarea procesului tehnologic;
sporirea eficacităţii sistemelor de purificare;
organizarea zonelor de protecţie şi sanitare de protecţie;
scoaterea tensiunii în raioanele amplasării cantităţilor mari de deşeuri;
diminuarea pînă la nivelul maximal posibil a impactului fizic (mecanic), chimic şi biologic;
păstrarea regnului vegetal şi animal.
Setul special de măsuri, elaborate pentru cazul imposibilităţii asigurării securităţii ecologice, inclusiv conservarea, lichidarea secţiilor, sectoarelor, producţiilor _______________________________________________
________________________________________________________________________________________
3.12. Recomandările privind componenţa şi etapele documentaţiei de proiect şi deviz la realizarea complexului de măsuri, elaborat în procesul auditului.
Necesitatea elaborării documentaţiei de proiect şi deviz: studiu tehnico-economic, proiect, proiect de lucru, care prevede complexul de măsuri recomandate ____________________.
Conţinutul materialelor, inclusiv lucrările speciale de protecţie a mediului înconjurător: corectarea proiectelor normelor de emisii şi deversări maxim admisibile, obiectelor social-cultrale ş.a.m.d.
________________________________________________________________________
3.13. Recomandările privind asigurarea economică şi financiară a realizării măsurilor:
3.13.1. Calcularea costului orientativ al măsurilor: principiile determinării, valorile
mijloacelor necesare pentru realizarea măsurilor: ______________________________________________________
3.13.2. Sursele de finanţare recomandate: ______________________________________
________________________________________________________________________
3.13.3. Calculele măsurilor întreprinse:
Tabelul
3.13.4. Cuantumul de plată pentru folosirea specializată a resurselor naturale recomandat
întreprinderii (ţinînd cont de etapele realizării măsurilor):
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
3.14. Concluzii: _________________________________________________________
_______________________________________________________________________
Executorul general
"____" _________________ 199__
Executorii
"____" _________________ 199__
|