HGM606/2002
ID intern unic:  296547
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 606
din  15.05.2002
cu privire la Sistemul naţional de control al exportului,
reexportului, importului şi tranzitului de mărfuri strategice
în Republica Moldova
Publicat : 30.05.2002 în Monitorul Oficial Nr. 69-70     art Nr : 724
    MODIFICAT
   
HG204 din 03.04.19, MO148-158/26.04.19 art.259; în vigoare 26.05.19
    HG738 din 20.07.18, MO309-320/17.08.18 art.850
    HG1344 din 19.12.05, MO176-181/30.12.05 art.1457
    HG1360 din 08.12.04, MO233-236/17.12.04 art.1558
   
HG606 din 15.05.02, MO40/13.03.03


    NOTĂ:
   
pe tot parcursul textului, cuvintele „Ministerul Economiei și Infrastructurii”, „Secția control al circulației mărfurilor cu dublă destinație”, „Secția”, la orice caz gramatical, se substituie cu cuvintele „Agenția Servicii Publice”, la cazul gramatical corespunzător prin HG204 din 03.04.19, MO148-158/26.04.19 art.259; în vigoare 26.05.19
În tot textul hotărîrii și al anexelor, sintagma „Ministerul Economiei” și „Ministerul Economiei și Comerțului”, la orice caz gramatical, se substituie cu sintagma  „Ministerul Economiei și Infrastructurii”, la cazul gramatical corespunzător prin HG738 din 20.07.18, MO309-320/17.08.18 art.850
      Pe tot cuprinsul textului, cuvîntul "Direcţia" se substituie prin cuvîntul "Secţia", la forma gramaticală respectivă  prin HG1344 din 19.12.05, MO176-181/30.12.05 art.1457




Întru executarea Legii nr.1163-XIV din 26 iulie 2000 cu privire la controlul exportului, reexportului, importului şi tranzitului de mărfuri strategice (Monitorul Oficial, 2000, nr. 137-138, art. 970), în scopul creării în Republica Moldova a Sistemului naţional de control ce prevede un regim unic de reglementare a activităţii economice externe în domeniul tranzacţiilor cu mărfuri strategice, precum şi reglementării traficului acestor mărfuri, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
Regulamentul Comisiei interdepartamentale de control asupra exportului, reexportului, importului şi tranzitului de mărfuri strategice;
Regulamentul cu privire la regimul de control al exportului, reexportului, importului şi tranzitului de mărfuri strategice;
Nomenclatorul mărfurilor strategice supuse controlului.
2. Organele de stat, angajate în controlul exportului, reexportului, importului şi tranzitului de mărfuri strategice, în termen de trei luni, vor aduce actele sale normative în conformitate cu regulamentele sus-menţionate.
3. Ministerul Justiţiei, în comun cu ministerele şi departamentele de resort, vor elabora şi prezenta spre aprobare, în termen de trei luni, amendamentele la Codul penal şi Codul cu privire la contravenţiile administrative referitor la încălcarea legislaţiei ce ţine de controlul exportului, reexportului, importului şi tranzitului de mărfuri strategice.
4. Ministerul Economiei, în comun cu ministerele şi departamentele de resort, în termen de două luni, vor elabora şi aproba modelele documentelor necesare pentru autorizarea tranzacţiilor cu mărfuri strategice.
5. Se abrogă Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 283-1 din 10 mai 1995 "Cu privire la modul de licenţiere a importului, exportului articolelor de menire specială şi producţiei cu destinaţie dublă care solicită eforturi intelectuale deosebite, traficului de încărcături speciale şi producţie cu destinaţie militară prin teritoriul Republicii Moldova".

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                              Vasile TARLEV
    Contrasemnată:
    Viceministru al economiei                                        Elena Gorelova

    Chişinău, 15 mai 2002.
    Nr. 606.

    [Anexele 1- 3 introduse prin MO40/13.03.03]
Anexa nr. 1
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr. 606
din 15 mai 2002*
__________________________
* Monitorul Oficial al Republicii Moldova, nr. 69-70 din 30 mai 2002, art. 724.
REGULAMENTUL
Comisiei interdepartamentale de control
asupra exportului, reexportului, importului
şi tranzitului de mărfuri strategice
1. Comisia interdepartamentală de control asupra exportului, reexportului, importului şi tranzitului de mărfuri strategice (în continuare - Comisia) se instituie în conformitate cu Legea nr. 1163-XIV din 26 iulie 2000 cu privire la controlul exportului, reexportului, importului şi tranzitului de mărfuri strategice şi este organul permanent al Guvernului Republicii Moldova. În activitatea sa Comisia se călăuzeşte de legislaţia în vigoare ce reglementează controlul exportului, reexportului, importului şi tranzitului de mărfuri strategice în Republica Moldova, precum şi de prezentul Regulament.
   
11. Componența Comisiei se aprobă după cum urmează:
    ministrul economiei și infrastructurii, președinte al Comisiei;
    șef al Marelui Stat Major al Armatei Naționale, vicepreședinte al Comisiei;
    șef al Secției autorizare și certificare din cadrul Agenției Servicii Publice, secretar al Comisiei;
    secretar de stat al Ministerului Afacerilor Interne (în domeniul ordinii şi securității publice, prevenirii şi combaterii criminalității);
    șef al Direcției generale din cadrul Serviciului de Informații și Securitate;
    șef adjunct al Departamentului venituri și control vamal din cadrul Serviciului Vamal;
    secretar de stat al Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene.
2. Comisia are următoarele funcţii:
examinarea propunerilor privind semnarea sau aderarea la acordurile interstatale şi interguvernamentale (la nivel bilateral şi multilateral) în domeniul neproliferării armelor de distrugere în masă şi altor mărfuri strategice;
efectuarea controlului asupra respectării angajamentelor asumate în cadrul acordurilor interstatale şi interguvernamentale privind neproliferarea şi controlul asupra traficului de arme de distrugere în masă şi alte mărfuri strategice;
examinarea şi luarea deciziilor privind eliberarea autorizaţiilor de export, reexport, import şi tranzit al mărfurilor strategice pe teritoriul Republicii Moldova;
luarea deciziilor privind suspendarea sau anularea autorizaţiei pentru exportul, reexportul, importul şi tranzitul de mărfuri strategice în cazul în care  agentul economic titular de autorizaţie a încălcat prevederile legislaţiei în vigoare în domeniul respectiv sau reieşind din angajamentele internaţionale şi politica statului în domeniul controlului traficului de mărfuri strategice.
3. Comisia, în caz de necesitate, creează grupuri de lucru în care vor fi incluşi reprezentanţi ai altor ministere şi instituţii pentru examinarea şi pregătirea propunerilor asupra soluţionării problemelor concrete ce pot apărea pe parcursul controlului exportului, reexportului, importului şi tranzitului de mărfuri strategice.
4. Activitatea Comisiei este asigurată de Agenția Servicii Publice, care, în baza deciziilor Comisiei, va asigura emiterea, eliberarea şi evidenţa autorizaţiilor, certificatelor şi altor documente necesare pentru exportul, reexportul, importul şi tranzitul de mărfuri strategice.  
5. Comisia dispune de foaie  cu antet şi ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa şi a Agenției Servicii Publice în limba de stat, care sînt păstrate în Agenția Servicii Publice.
6. Şedinţele Comisiei se convoacă pe măsura necesităţilor, dar nu mai rar de o dată în semestru. Şedinţa Comisiei este deliberativă, dacă la ea sînt prezenţi mai mult de jumătate din membri.
7. Deciziile Comisiei se adoptă cu majoritatea de voturi ale membrilor prezenţi la şedinţă şi se consemnează în procese-verbale, semnate de preşedintele şi secretarul Comisiei. Procesele-verbale sînt păstrate în Agenția Servicii Publice şi, în caz de necesitate, sînt expediate ministerelor şi departamentelor de ramură pentru controlul asupra îndeplinirii deciziilor luate.
    [Anexa nr.1 modificată prin HG204 din 03.04.19, MO148-158/26.04.19 art.259; în vigoare 26.05.19]
    [Anexa nr.1 modificată prin HG1344 din 19.12.05, MO176/30.12.05 art.1457]
    [Anexa nr.1 modificată prin HG1360 din 08.12.04, MO233-236/17.12.04 art.1558]


Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr. 606
din 15 mai 2002
REGULAMENTUL
cu privire la regimul de control al exportului, reexportului,
importului şi tranzitului de mărfuri strategice
Regulamentul cu privire la regimul de control al exportului, reexportului, importului şi tranzitului de mărfuri strategice (în continuare - Regulament) este elaborat în scopul implementării Legii cu privire la controlul exportului, reexportului, importului şi tranzitului de mărfuri strategice nr. 1163-XIV din 26 iulie 2000 (în continuare - Legea) şi respectării angajamentelor internaţionale pe care şi le-a asumat Republica Moldova, stabilind modalitatea de efectuare a controlului traficului de mărfuri strategice pe teritoriul Republicii Moldova.
I. DISPOZIŢII GENERALE
1.1. Regulamentul stabileşte regulile şi principiile privind modul de solicitare, eliberare, prelungire şi anulare a documentelor necesare pentru exportul, reexportul, importul şi tranzitul de mărfuri strategice; termenele de examinare şi eliberare a autorizaţiilor pentru exportul, reexportul, importul şi tranzitul de mărfuri strategice; modalitatea de interacţiune a organelor publice centrale implicate în controlul traficului de mărfuri strategice.
1.2. Termenii utilizaţi în prezentul Regulament (suplimentar celor specificaţi în Lege) semnifică:
autorizaţie de export - permisiune unică de transfer al mărfurilor strategice supuse controlului şi care se află pe teritoriul vamal al Republicii Moldova spre a fi amplasate permanent pe teritoriul altor ţări;
autorizaţie de reexport - permisiune unică de transfer al mărfurilor strategice, provenite din alte ţări, de pe teritoriul vamal al Republicii Moldova sau de export de pe teritoriul unei alte ţări al mărfurilor strategice, originare din Republica Moldova, într-o ţară terţă;
autorizaţie de import - permisiune unică de a importa mărfurile strategice pe teritoriul vamal al Republicii Moldova;
autorizaţie de tranzit - permisiune unică de transportare a mărfurilor strategice prin teritoriul vamal al Republicii Moldova;
certificat internaţional de import - document care certifică faptul că importatorul dispune de autorizaţie de import al mărfurilor strategice şi care  urmează a fi prezentat instituţiilor de stat ce efectuează controlul exportului de mărfuri strategice, din cadrul ţării din care mărfurile strategice sînt exportate;
certificat de verificare a livrării - document care certifică faptul că mărfurile strategice controlate, specificate în autorizaţie, au fost legal importate pe teritoriul vamal al ţării importatoare;
certificat al utilizatorului final - document care garantează că mărfurile strategice exportate, reexportate sau importate vor fi utilizate conform destinaţiei stipulate în autorizaţia de export, reexport sau import, eliberată de organizaţia respectivă din Republica Moldova sau de peste hotare, implicată în controlul exportului, reexportului, importului şi tranzitului de mărfuri strategice;
solicitant - agentul economic sau persoanele ce au solicitat autorizaţie pentru efectuarea exportului, reexportului, importului sau tranzitului de mărfuri strategice;
   
autorizaţie individuală – autorizaţie acordată unei persoane pentru exportul, reexportul, importul sau tranzitul mărfurilor strategice pentru un singur utilizator final ori destinatar dintr-o altă ţară şi care acoperă una sau mai multe mărfuri strategice.
    [Pct.1.2 modificat prin HG204 din 03.04.19, MO148-158/26.04.19 art.259; în vigoare 26.05.19]
1.3. Agenția Servicii Publice este organul abilitat prin lege pentru eliberarea, prelungirea, suspendarea sau anularea autorizațiilor de export, reexport, import și tranzit al mărfurilor strategice.
   
[Pct.1.3 în redacția HG204 din 03.04.19, MO148-158/26.04.19 art.259; în vigoare 26.05.19]
[Pct.1.3 modificat prin HG1344 din 19.12.05, MO176/30.12.05 art.1457]
    [Pct.1.3 modificat prin HG1360 din 08.12.04, MO233-236/17.12.04 art.1558]
1.4. În scopul importului mărfurilor incluse în Nomenclatorul mărfurilor strategice supuse controlului, (în continuare - Nomenclator), sau mărfurilor considerate ca fiind strategice într-un stat străin şi care se află pe teritoriul vamal al Republicii Moldova, Agenția Servicii Publice eliberează, la cerere, certificatele internaţionale de import, certificatele de verificare a livrării şi certificatele utilizatorului final ce urmează a fi prezentate organului competent în ţara de destinaţie.
1.5. Dacă documentele specificate la punctul 1.2. sînt solicitate pentru mărfurile neincluse în Nomenclator, Agenția Servicii Publice, la cererea solicitantului, va elibera notificarea respectivă pentru a fi prezentată Serviciului Vamal al Republicii Moldova.
1.6. Autorizaţiile de export, reexport, import sau tranzit al mărfurilor strategice, precum şi alte documente aferente, sînt eliberate în baza deciziilor Comisiei interdepartamentale de control asupra exportului, reexportului, importului şi tranzitului de mărfuri strategice (în continuare - Comisia) şi în conformitate cu Legea, prezentul Regulament, hotărîrile Guvernului Republicii Moldova, precum şi acordurile şi convenţiile internaţionale la care Republica Moldova este sau va deveni parte.
II. MECANISMUL DE ELIBERARE A AUTORIZAŢIILOR DE
EXPORT, REEXPORT, IMPORT SAU TRANZIT AL
MĂRFURILOR STRATEGICE
    2.1.1. În vederea obţinerii autorizaţiei individuale de export sau reexport al mărfurilor strategice, solicitantul depune o cerere, pe suport de hîrtie, în format electronic sau prin intermediul ghișeului unic electronic de solicitare a actelor permisive, către organul abilitat de Guvern, care să conțină datele de identificare ale solicitantului și la care se anexează următoarele documente:
    a. documentele care certifică originea mărfurilor (la solicitarea Comisiei);
    b. documentele privind caracteristicile calitative şi tehnice ale mărfurilor şi codul mărfii respective conform Nomenclatorului mărfurilor strategice supuse controlului;
    c. copia de pe contractul încheiat cu compania din străinătate care importă sau exportă mărfurile strategice (pentru export sau reexport) ori de pe documentul comercial (invoice, proformă, borderouri de expediere etc.);
    d. copia, legalizată de agentul economic, de pe autorizaţia care certifică permisiunea pentru compania din străinătate de a efectua operaţiuni de export-import cu mărfuri strategice, eliberată de organul autorizat al ţării în care este înregistrată compania respectivă;
    e. certificatul utilizatorului final, la cererea organului abilitat de Guvern;
    f. certificatul internațional de import, la cererea organului abilitat de Guvern.
    2.1.2. În vederea obţinerii autorizaţiei individuale de import sau tranzit al mărfurilor strategice, solicitantul depune o cerere, pe suport de hîrtie, în format electronic sau prin intermediul ghișeului unic electronic de solicitare a actelor permisive, către organul abilitat de Guvern, care să conțină datele de identificare ale solicitantului și la care se anexează următoarele documente:
    a. documentele care certifică originea mărfurilor (la solicitarea Comisiei);
    b. documentele privind caracteristicile calitative şi tehnice ale mărfurilor şi codul mărfii respective conform Nomenclatorului mărfurilor strategice supuse controlului;
    c. copia de pe contractul încheiat cu compania din străinătate care importă sau exportă mărfurile strategice (pentru export sau reexport) ori de pe documentul comercial (invoice, proformă, borderouri de expediere etc.);
    d. copia, legalizată de agentul economic, de pe autorizaţia care certifică permisiunea pentru compania din străinătate de a efectua operaţiuni de export-import cu mărfuri strategice, eliberată de organul autorizat al ţării în care este înregistrată compania respectivă.
    2.1.3. Agenția Servicii Publice verifică documentele care certifică înregistrarea solicitantului ca agent economic, precum și actele permisive ce țin de domeniul de activitate al agentului, care ulterior vor fi anexate la dosar.
[Pct.2.1 în redacția HG204 din 03.04.19, MO148-158/26.04.19 art.259; în vigoare 26.05.19]
   
[Pct.2.1 modificat prin HG204 din 03.04.19, MO148-158/26.04.19 art.259; în vigoare 26.05.19]
2.2. Contractul depus de solicitant pentru eliberarea autorizaţiei trebuie să conţină în mod obligatoriu:
rechizitele juridice şi bancare ale părţilor contractante;
specificaţia mărfurilor livrate, cerinţele tehnice şi de calitate (formula chimică în cazul substanţelor chimice), conţinutul de radionuclizi şi activitatea lor în cazul materialelor radioactive;
domeniul şi locul de utilizare, locul depozitării şi cantitatea mărfurilor;
condiţiile de plată şi de livrare;
modalitatea de soluţionare a litigiilor.
2.3. Pentru examinarea cererii de eliberare a autorizaţiei de export, reexport, import sau tranzit al mărfurilor strategice, Agenția Servicii Publice este în drept, în caz de necesitate, să ceară de la solicitant informaţii şi documente suplimentare la cererea depusă.
2.4. Solicitantul cererii pentru autorizaţia de export, reexport, import sau tranzit al mărfurilor strategice este în drept să depună informaţii şi documente suplimentare pentru a facilita examinarea ei.
2.5. Documentele în limbile străine anexate la cererea de eliberare a autorizaţiei de export, reexport, import sau tranzit al mărfurilor strategice vor fi depuse împreună cu traducerea acestora în limba de stat sau rusă şi autentificate notarial.
2.6. Pentru examinarea cererii de eliberare a  autorizaţiei de export, reexport, import sau tranzit, Agenția Servicii Publice poate cere de la solicitant certificatul internaţional de import şi  certificatul utilizatorului final, eliberate de utilizatorul final, care sînt aprobate de organul competent din ţara de destinaţie. Astfel, importatorul va asigura că:
a)  mărfurile vor fi depozitate pe adresa indicată în certificatele sus-menţionate;
b)  mărfurile vor fi utilizate în scopul indicat;
c)  mărfurile nu-şi vor schimba regimul, nu vor fi reexportate sau transbordate fără autorizaţia Agenției Servicii Publice;
d) Agenția Servicii Publice şi instituţiile ce participă la controlul traficului de mărfuri strategice vor putea monitoriza folosirea mărfurilor în scopul indicat.
2.7. În conformitate cu deciziile Comisiei, Agenția Servicii Publice va elibera sau va refuza să elibereze autorizaţia de export, reexport, import sau tranzit al mărfurilor strategice şi va anunţa solicitantul acestei autorizaţii despre decizia luată în termen de 30 de zile calendaristice după primirea tuturor documentelor necesare pentru solicitarea autorizaţiei de export, reexport, import sau tranzit al mărfurilor strategice.
2.8. Autorizaţia de export, reexport, import sau tranzit va include informaţia cu privire la exportator, importator şi/sau solicitant, ţara de destinaţie şi ţara de origine a mărfurilor strategice transportate, caracterul mărfurilor, termenul de valabilitate a autorizaţiei şi condiţiile speciale cu privire la cantitatea şi/sau utilizarea mărfurilor.
2.9. Dacă informaţia depusă pentru solicitarea autorizaţiei de export, reexport, import sau tranzit al mărfurilor strategice necesită o examinare mai îndelungată, Agenția Servicii Publice poate prelungi perioada de examinare a cererii de eliberare a autorizaţiei cu încă 30 de zile, fapt despre care va informa solicitantul nu mai tîrziu de 5 zile de la expirarea termenului specificat la puntul 2.7.
2.10. Termenul de valabilitate a fiecărei autorizaţii de export, reexport, import sau tranzit al mărfurilor strategice se determină de Comisie în conformitate cu propunerea Agenției Servicii Publice, bazată pe informaţia prezentată de solicitant.
2.11. Cererea în scris privind prelungirea termenului de valabilitate a autorizaţiei de export, reexport, import sau tranzit al mărfurilor strategice se depune la Agențiea Servicii Publice, însoţită de o explicaţie respectivă. La decizia Comisiei, Agenția Servicii Publice va prelungi autorizaţia în decursul a 30 de zile calendaristice.
   
2.12. Solicitantul actului permisiv şi al actelor conexe îşi asumă pe propria răspundere, sub sancțiunea articolului 112 alineatul (1) litera c) din Legea nr. 1163/2000 cu privire la controlul exportului, reexportului, importului și tranzitul de mărfuri strategice, veridicitatea informaţiei prezentate şi respectarea condiţiilor prevăzute de prezentul Regulament.
    [Pct.2.12 introdus prin HG204 din 03.04.19, MO148-158/26.04.19 art.259; în vigoare 26.05.19]
III. MECANISMUL DE ELIBERARE A CERTIFICATELOR
INTERNAŢIONALE DE IMPORT, CERTIFICATELOR UTILIZATORULUI 
FINAL ŞI CERTIFICATELOR DE VERIFICARE A LIVRĂRII
3.1. Pentru a obţine certificatul internaţional de import, certificatul utilizatorului final sau certificatul de verificare a livrării, solicitantul va depune o cerere la Agenția Servicii Publice, la care vor fi anexate următoarele documente:
copia documentului care certifică înregistrarea solicitantului ca agent economic;
copia licenţei de activitate (dacă domeniul de activitate implică licenţierea);
documentele privind caracteristicile calitative şi tehnice ale mărfurilor, opţional, codul mărfii respective, conform Nomenclatorului;
copia contractului încheiat cu compania străină care exportă mărfurile.
În cazul solicitării certificatului de verificare a livrării, se prezintă și documentele vamale asupra mărfurilor importate. După analiza documentelor depuse, secretarul Comisiei, în comun cu reprezentantul Serviciului de Securitate și Informații va efectua o deplasare la fața locului, în scopul verificării respectării cerinţelor legale.
    [Pct.3.1 modificat prin HG204 din 03.04.19, MO148-158/26.04.19 art.259; în vigoare 26.05.19]
3.2. Pentru examinarea cererii de eliberare a certificatului internaţional de import, certificatului utilizatorului final sau certificatului de verificare a livrării, Agenția Servicii Publice este în drept, în caz de necesitate, să ceară de la solicitant informaţii suplimentare la cererea depusă.
3.3. Agenția Servicii Publice va decide asupra eliberării sau refuzului de a elibera certificatul internaţional de import, certificatul utilizatorului final sau certificatul de verificare a livrării şi va anunţa solicitantul acestor certificate în termen de 30 zile calendaristice după primirea tuturor documentelor necesare pentru solicitarea certificatelor menţionate.
   
[Pct.3.3 modificat prin HG204 din 03.04.19, MO148-158/26.04.19 art.259; în vigoare 26.05.19]
3.4. Certificatul internaţional de import, certificatul utilizatorului final sau certificatul de verificare a livrării pentru depunerea la organul corespunzător din ţara exportatoare este valabil pînă la 6 luni. În baza informaţiilor depuse, Agenția Servicii Publice determină termenul de valabilitate a fiecărui document eliberat.
IV. EXPORTUL, REEXPORTUL, IMPORTUL ŞI TRANZITUL
MĂRFURILOR STRATEGICE FOLOSITE ÎN SCOPURI MILITARE,
AL ARMELOR, MUNIŢIILOR,  MATERIALELOR ŞI
SERVICIILOR AFILIATE ACESTORA
4.1 Pentru a obţine autorizaţia de export, reexport, import sau tranzit al mărfurilor folosite în scopuri militare şi paramilitare, incluse în Nomenclator, solicitantul va depune o cerere la Agenția Servicii Publice, la care, pe lîngă documentele specificate la punctul 2.1., vor fi anexate suplimentar:
a)  copiile licenţelor de activitate statală ce acordă solicitantului dreptul de a fi implicat în domeniile de activitate legate de armament şi muniţii;
b)  certificatul internaţional de import sau certificatul utilizatorului final, aprobat de organul competent din ţara de destinaţie,  în cazul exportului sau tranzitului armamentului şi muniţiilor.
V. EXPORTUL, REEXPORTUL, IMPORTUL ŞI TRANZITUL
SUBSTANŢELOR RADIOACTIVE, ECHIPAMENTULUI
ŞI ACCESORIILOR
5.1. Pentru a obţine autorizaţia de export, reexport, import sau tranzit al  substanţelor nucleare şi radioactive, incluse în Nomenclator, precum şi al sistemelor, echipamentelor şi accesoriilor acestora (categoria 0 din lista produselor şi tehnologiilor cu dublă utilizare şi substanţelor nucleare, elementelor chimic - radioactive, radio - izotopi şi compresiilor, amestecurile şi reziduurile ce conţin aceste substanţe, incluse în grupa C din categoria 1) incluse în Nomenclator, solicitantul va depune o cerere la Agenția Servicii Publice, la care, pe lîngă documentele specificate la punctul 2.1.,  vor fi anexate suplimentar:
a)  copiile licenţelor de stat pentru facilităţi radiologice, licenţe ce acordă exportatorului şi importatorului dreptul de a transporta substanţe nucleare, substanţe radioactive şi sisteme, echipamente şi accesoriile acestora, care pot genera cîmpuri de radiaţii ionizante;
b)  pentru exportul sau tranzitul substanţelor nucleare, substanţelor radioactive şi a sistemelor, echipamentului, accesoriilor acestora, care pot genera cîmpuri de radiaţii ionizante, va fi prezentat şi certificatul internaţional de import sau certificatul utilizatorului final, aprobat de organul competent în ţara de destinaţie.
VI. EXPORTUL, REEXPORTUL, IMPORTUL ŞI TRANZITUL
SUBSTANŢELOR CHIMICE,  MICROORGANISMELOR
SAU ALTOR SUBSTANŢE BIOLOGIC-ACTIVE
SAU TOXINELOR
6.1. Pentru a obţine autorizaţia de export, reexport, import sau tranzit al substanţelor chimic - toxice, a  predecesorilor acestora, microorganismelor sau altor substanţe biologic-active sau toxinelor, precum şi al sistemelor, echipamentului sau accesoriilor acestora (clauza ML7 din categoria ML a listei de armamente şi muniţii şi a produselor chimice, microorganismelor, substanţelor biologic - active şi toxine, incluse în grupa C din categoria 1 a listei mărfurilor strategice), care pot fi folosite pentru producerea armelor chimice, bacteriologice  (biologice) sau toxice şi care sînt incluse în Nomenclator, solicitantul depune o cerere la Agenția Servicii Publice, la care, în cazul de export sau tranzit, pe lîngă documentele specificate la punctul 2.1., se va anexa şi certificatul utilizatorului final, aprobat de organul competent din ţara de destinaţie.
6.2. Pentru exportul, reexportul, importul sau tranzitul substanţelor chimico - toxice şi  predecesorilor acestora, care sînt incluse în clauzele 1C350 şi 1C450 ale Nomenclatorului şi în Lista nr. 1 a Convenţiei privind interzicerea prelucrării, producerii, păstrării şi folosirii armelor chimice şi nimicirea lor (armelor chimice) (în continuare - CAC), s-au stabilit următoarele cerinţe:
substanţele chimico-toxice şi predecesorii acestora, incluse în clauzele 1C350 şi 1C450, pot fi importate din şi exportate  numai din statul  parte  la CAC şi doar în scopuri ştiinţifice, medicale sau farmaceutice sau în scopurile protecţiei personale. De aceea tipurile şi cantitatea substanţelor chimice sînt strict limitate în funcţie de necesitatea posibilă şi justificată a folosirii acestor substanţe în scopurile corespunzătoare;
substanţele chimico-toxice importate şi predecesorii acestora nu pot fi reexportate, transportate în statele terţe;
procedurile privind importul sau exportul pot fi începute nu mai devreme decît cu 30 de zile după emiterea autorizaţiei de export sau import;
importul, tranzitul sau reexportul de pe teritoriul vamal al Republicii Moldova al oricăror mărfuri radioactive (cu excepţia celor cu destinaţie medicală, veterinară şi ştiinţifică cu activităţi conform regulamentelor normative în vigoare), precum şi al agenţilor de afecţiuni umane, animale şi vegetale, modificate genetic, sînt interzise.
6.3. Pentru exportul, importul sau tranzitul substanţelor chimico - toxice  şi al  predecesorilor acestora, incluse în clauzele 1C350 şi 1C450 ale  Nomenclatorului şi Listei nr. 2 a CAC,  s-au stabilit următoarele cerinţe:
substanţele chimico - toxice şi predecesorii acestora, incluse în 1C350 şi 1C450, pot fi importate numai din, exportate  şi  tranzitate numai în statul parte la CAC;
exportul şi tranzitul substanţelor chimico-toxice şi al predecesorilor acestora, incluse în Lista nr. 2 a CAC, în statul ce nu este parte la CAC este permis, dacă guvernul ţării de destinaţie a mărfurilor a emis certificatul ce asigură că substanţele chimice specificate vor fi folosite doar în scopurile neinterzise de CAC şi ele nu vor fi reexportate sau transbordate.
6.4. Exportul şi tranzitul substanţelor chimico - toxice şi al predecesorilor acestora, incluse în clauzele 1C350 şi 1C450 ale Nomenclatorului şi Lista nr. 3 a CAC, într-un stat ce nu este parte la CAC este permis numai în cazul în care ţara de destinaţie a mărfurilor a emis certificatul ce asigură că substanţele chimice specificate vor fi folosite doar în scopurile neinterzise de Convenţia privind interzicerea prelucrării, producerii, păstrării şi folosirii armelor chimice şi privind distrugerea armelor chimice şi că ele nu vor fi reexportate sau transbordate.
VII. EXPORTUL, REEXPORTUL, IMPORTUL ŞI
TRANZITUL MĂRFURILOR STRATEGICE
7.1. Eliberarea autorizaţiei pentru exportul, reexportul, importul sau tranzitul mărfurilor strategice acordă dreptul, în condiţiile speciale prevăzute în autorizaţie, pentru exportul, reexportul, importul sau tranzitul de către ultimul consumator al cantităţii minime de software (programe) şi tehnologii necesare pentru folosirea mărfurilor exportate, importate sau tranzitate.
7.2. În cazul în care exportul şi importul temporar al mărfurilor strategice implică schimbarea proprietarului de mărfuri, acest export sau import poate fi realizat doar pe baza autorizaţiei corespunzătoare de import sau export.
7.3 Exportul, reexportul, importul şi tranzitul unor mărfuri strategice ce nu sînt incluse în Nomenclator, dar care pot fi utilizate pentru fabricarea sau utilizarea producţiei militare, armamentului nuclear, chimic, biologic, precum şi altor tipuri de armament de distrugere în masă şi a mijloacelor producătoare de asemenea arme, poate fi efectuat în baza unei singure autorizaţii. Pentru a obţine o astfel de autorizaţie, solicitantul va depune la Agenția Servicii Publice o cerere standard, la care vor fi anexate documentele specificate la punctul 2.1. al prezentului Regulament.
VIII. EXPORTUL, REEXPORTUL, IMPORTUL ŞI TRANZITUL
DE SOFTWARE, TEHNOLOGII ŞI SERVICII
8.1. Exportul, reexportul, importul şi tranzitul de software şi tehnologii, incluse în Nomenclator, şi al serviciilor ce ţin de dezvoltarea, producerea, utilizarea şi întreţinerea mărfurilor strategice poate fi efectuat în baza autorizaţiei de export, reexport, import sau tranzit. Pentru a obţine o autorizaţie de export, reexport, import sau tranzit, solicitantul va depune la Agenția Servicii Publice o cerere standard, la care vor fi anexate documentele specificate la punctul 2.1 al prezentului Regulament.
    [Pct.8.1 în redacția HG204 din 03.04.19, MO148-158/26.04.19 art.259; în vigoare 26.05.19]
8.2. Eliberarea autorizaţiei pentru exportul, reexportul, importul şi tranzitul de software şi tehnologii, specificate în Nomenclator, oferă dreptul, în condiţiile speciale stipulate în autorizaţie, pentru exportul, reexportul, importul sau tranzitul de către ultimul consumator al cantiţăţii minime de mărfuri strategice necesare pentru utilizarea de software sau de tehnologii exportate, reexportate, importate sau tranzitate.
IX. OBLIGAŢIUNILE SOLICITANŢILOR
9.1. Solicitanţii sînt obligaţi:
să supravegheze ca mărfurile strategice exportate, reexportate, importate sau tranzitate să corespundă cu specificaţia indicată în autorizaţia de export, reexport, import sau tranzit;
să supravegheze ca cantitatea mărfurilor strategice exportate, reexportate, importate sau tranzitate să corespundă cu cea  indicată în autorizaţia de export, reexport, import sau tranzit;
să urmărească ca exportul, reexportul, importul sau tranzitul să fie efectuat în termenul de validitate specificat în autorizaţia de export, reexport, import sau tranzit;
să urmărească ca mărfurile strategice exportate, reexportate, importate sau tranzitate să fie transportate la locul de destinaţie indicat în autorizaţia de export, reexport, import sau tranzit;
să îndeplinească condiţiile speciale prevăzute în autorizaţia de export, reexport, import sau tranzit;
să respecte legislaţia cu privire la controlul mărfurilor strategice.
9.2. Importatorii mărfurilor strategice pe teritoriul vamal al Republicii Moldova, în baza certificatului internaţional de import, certificatului de verificare a livrării sau certificatului utilizatorului final, sînt obligaţi să supravegheze:
ca mărfurile importate să corespundă celor specificate în certificatul internaţional de import sau certificatul utilizatorului final;
ca cantitatea mărfurilor strategice importate să corespundă cu cea specificată în certificatul internaţional de import sau certificatul utilizatorului final;
ca importul să fie realizat în termenul de valabilitate indicat în certificatul internaţional de import;
ca mărfurile strategice importate să fie transportate la locul de destinaţie indicat în certificatul internaţional de import sau certificatul utilizatorului final;
ca mărfurilor strategice să nu li se schimbe regimul vamal, ca acestea să nu fie reexportate sau transbordate fără autorizaţia Agenției Servicii Publice.
9.3. Pentru modificarea informaţiei indicate în certificatul internaţional de import, certificatul de verificare a livrării sau certificatul utilizatorului final, certificatul iniţial va fi restituit Agenției Servicii Publice spre a fi anulat.
9.4. Dacă solicitantul care a obţinut autorizaţia de export, reexport, import sau tranzit nu a utilizat-o în termenul de valabilitate stabilit, autorizaţia urmează a fi restituită Agenției Servicii Publice nu mai tîrziu de două săptămîni după expirarea termenului de valabilitate a ei, împreună cu o explicaţie în scris privind cauzele neefectuării exportului, reexportului, importului sau tranzitului de mărfuri strategice.
9.5. Dacă solicitantul care a obţinut certificatul internaţional de import, certificatul de verificare a livrării sau certificatul utilizatorului final nu l-a utilizat în termenul de valabilitate al acestuia, certificatul urmează a fi restituit Agenției Servicii Publiceimediat, însoţit de o explicaţie în scris privind cauzele neefectuării importului mărfurilor.
9.6. Solicitantul autorizaţiei de export, reexport, import sau tranzit, al certificatului internaţional de import, certificatului de verificare a livrării sau al certificatului utilizatorului final este obligat să notifice Agenția Servicii Publice imediat şi în scris despre orice modificări sau greşeli din documentele depuse pentru solicitarea autorizaţiei sau certificatului.
9.7. În caz de pierdere a autorizaţiei de export, reexport, import sau tranzit, a certificatului internaţional de import, certificatului de verificare a livrării sau certificatului utilizatorului final, persoana căreia i s-a eliberat autorizaţia sau certificatul este obligată să anunţe despre aceasta Agenția Servicii Publice imediat şi în formă scrisă.
X. ANULAREA SAU REFUZUL ELIBERĂRII AUTORIZAŢIILOR DE
EXPORT, REEXPORT, IMPORT ŞI TRANZIT, CERTIFICATELOR
INTERNAŢIONALE DE IMPORT, CERTIFICATELOR DE VERIFICARE
A LIVRĂRII ŞI CERTIFICATELOR UTILIZATORULUI FINAL
    10.1. În conformitate cu articolul 17 din Legea nr. 235/2006 cu privire la principiile de bază de reglementare a activității de întreprinzător, autorizaţia de export, reexport, import sau tranzit se anulează în următoarele cazuri:
    dacă autorizaţia de import, export sau tranzit, certificatul internaţional de import, certificatul de verificare a livrării sau certificatul utilizatorului final au fost pierdute;
    dacă au apărut fapte noi, a căror cunoaştere, la momentul examinării cererii pentru primirea autorizaţiei de export, reexport, import sau tranzit, certificatului internaţional de import, certificatului de verificare a livrării sau certificatului utilizatorului final, ar fi cauzat refuzul eliberării lor;
    dacă solicitantul a încălcat legislaţia privind controlul exportului, reexportului, importului şi tranzitului de mărfuri strategice.
[Pct.10.1 în redacția HG204 din 03.04.19, MO148-158/26.04.19 art.259; în vigoare 26.05.19]
10.2. La decizia Comisiei, Agenția Servicii Publice va refuza eliberarea autorizaţiei de export, reexport, import sau tranzit, dacă:
eliberarea autorizaţiilor  va cauza prejudicii securităţii şi intereselor naţionale, politicii externe a Republicii Moldova sau la decizia organizaţiilor internaţionale din care ea face parte;
a fost declarat embargo ţării de destinaţie a mărfurilor strategice, în cazul în care aceasta nu-şi onorează obligaţiunile asumate faţă de Republica Moldova;
în urma investigaţiilor s-a dovedit că solicitantul a prezentat informaţie neautentică asupra documentelor anexate la cererea depusă la Agenția Servicii Publice, pentru eliberarea autorizaţiei.
   
[Pct.10.2 modificat prin HG204 din 03.04.19, MO148-158/26.04.19 art.259; în vigoare 26.05.19]
   
10.3. Agenția Servicii Publice va decide asupra anulării certificatului internaţional de import, certificatului de verificare a livrării sau certificatului utilizatorului final în următoarele cazuri:
    dacă certificatul internaţional de import, certificatul de verificare a livrării sau certificatul utilizatorului final au fost pierdute;
    dacă au apărut fapte noi, a căror cunoaştere, la momentul examinării cererii pentru primirea certificatului internaţional de import, certificatului de verificare a livrării sau certificatului utilizatorului final, ar fi cauzat refuzul eliberării lor;
    dacă solicitantul a încălcat legislaţia privind controlul exportului, reexportului, importului şi tranzitului de mărfuri strategice.
    [Pct.10.3 introdus prin HG204 din 03.04.19, MO148-158/26.04.19 art.259; în vigoare 26.05.19]
    10.4. Agenția Servicii Publice va decide asupra refuzului eliberării certificatului internaţional de import, certificatului de verificare a livrării sau certificatului utilizatorului final în următoarele cazuri:
    dacă eliberarea autorizaţiilor şi certificatelor va cauza prejudicii securităţii şi intereselor naţionale, politicii externe a Republicii Moldova sau la decizia organizaţiilor internaţionale din care ea face parte;
    dacă a fost declarat embargo ţării de destinaţie a mărfurilor strategice, în cazul în care aceasta nu-şi onorează obligaţiunile asumate faţă de Republica Moldova;
    dacă în urma investigaţiilor s-a dovedit că solicitantul a prezentat informaţie neautentică asupra documentelor anexate la cererea depusă la Agenția Servicii Publice, pentru eliberarea autorizaţiei sau certificatului.
    [Pct.10.4 introdus prin HG204 din 03.04.19, MO148-158/26.04.19 art.259; în vigoare 26.05.19]
XI. TRANSPORTAREA MĂRFURILOR STRATEGICE PRIN
TERITORIUL VAMAL AL REPUBLICII MOLDOVA  
11.1. Pentru importarea mărfurilor strategice care constituie obiectul autorizaţiei de import, autorităţilor vamale, în procesul perceperii taxelor vamale, li se va prezenta autorizaţia de import în original şi copia acesteia. Funcţionarul vămii va nota pe originalul autorizaţiei de import, precum şi pe copia acesteia, cantitatea reală de mărfuri importate, va indica data importării şi numărul declaraţiei de mărfuri şi va confirma această informaţie prin semnătura şi ştampila sa. Dacă mărfurile sînt importate în mai multe loturi în baza unei singure autorizaţii de import, funcţionarul vamal va verifica ca suma totală a cantităţii de mărfuri să nu depăşească cantitatea specificată în autorizaţia de import.
11.2. Funcţionarul vămii va restitui importatorului originalul autorizaţiei de import; copia autorizaţiei de import va fi păstrată de către autorităţile vamale ca anexă la prima copie originală a declaraţiei de mărfuri.
11.3. Pentru exportarea mărfurilor strategice care constituie obiectul autorizaţiei de export, autorităţilor vamale, în procesul perceperii taxelor vamale, li se va prezenta autorizaţia de export în original şi copia acesteia. Funcţionarul vămii va nota pe originalul autorizaţiei de export, precum şi pe copia acesteia, cantitatea reală de mărfuri exportate, va indica data exportării şi numărul declaraţiei de mărfuri şi va confirma această informaţie prin semnătura şi ştampila sa. Dacă mărfurile sînt exportate în mai multe loturi în baza unei singure autorizaţii de export, funcţionarul vamal va verifica ca suma totală a cantităţii de mărfuri să nu depăşească cantitatea specificată în autorizaţia de export.
11.4. Funcţionarul vămii va restitui exportatorului originalul autorizaţiei de export; copia autorizaţiei de export va fi păstrată de către autorităţile vamale ca anexă la prima copie originală a declaraţiei de mărfuri.
11.5. Declarantul va prezenta autorităţilor vamale autorizaţia de tranzit al mărfurilor strategice prin Republica Moldova, precum şi declaraţia procedurii vamale de tranzit în cazul introducerii mărfurilor în teritoriul vamal sau în procesul anterior de percepere a taxelor vamale. Autorizaţia de tranzit se foloseşte doar o singură dată şi se anexează la copia originală a declaraţiei de tranzit ce însoţeşte mărfurile. Funcţionarul vămii va înregistra autorizaţia de tranzit în cazul în care mărfurile sînt permise de a intra pe teritoriul vamal şi va anula autorizaţia cînd mărfurile părăsesc teritoriul vamal, confirmînd acest fapt prin semnătură şi ştampilă.
11.6. Serviciul Vamal raportează trimestrial Comisiei informația asupra mărfurilor importate în, exportate din și tranzitate prin teritoriul vamal al Republicii Moldova în baza autorizațiilor de import, export, reexport și tranzit.
    [Pct.11.6 în redacția HG204 din 03.04.19, MO148-158/26.04.19 art.259; în vigoare 26.05.19]
11.7. Transportarea prin teritoriul vamal al Republicii Moldova a mărfurilor periculoase, incluse în Nomenclator, se va efectua în conformitate cu prezentul Regulament şi normativele naţionale şi internaţionale în domeniul transportării acestor tipuri de mărfuri.
XII. REGIMUL DE CONTROL ÎN RELAŢIILE
CU PARTENERII EXTERNI
12.1. În cazul exporturilor de mărfuri strategice, exportatorul, la cererea Agenției Servicii Publice, este obligat să solicite partenerului extern cerificatul internaţional de import, certificatul utilizatorului final sau un alt document echivalent, emis sau confirmat de autoritatea competentă din ţara importatorului, prin care acesta se angajează să respecte destinaţia şi utlizarea finală a mărfurilor declarate şi să nu reexporte mărfurile imporate decît cu aprobarea prealabilă, scrisă, a autorităţilor abilitate potrivit legii. Certificatul internaţional de import sau documentul echivalent, în original, se anexează, la solicitarea Agenției Servicii Publice, la cererea de obţinere a autorizaţiei de export.
12.2. După livrarea mărfurilor strategice, la solicitarea Agenției Servicii Publice, exportatorul, în termen de cel mult 2 luni, trebuie să obţină de la partenerul extern certificatul de verificare a livrării sau un alt document echivalent, emis sau confirmat de autoritatea competentă din ţara importatoare, atestînd că marfa a ajuns la destinaţie.
12.3. Certificatul de verificare a livrării sau documentul echivalent se prezintă Agenției Servicii Publice, în original, în termenul prevăzut la punctul 12.2.
12.4. În cazul importului de mărfuri strategice, importatorul, la cererea partenerului extern, este obligat să solicite Agenției Servicii Publice eliberarea certificatului internaţional de import, certificatului utilizatorului final sau a unui document echivalent, emis sau certificat în condiţiile cerute de autoritatea competentă din ţara exportatorului.
12.5. După efectuarea importului, importatorul, la cererea partenerului extern, este obligat să solicite Agenției Servicii Publice eliberarea certificatului de verificare a livrării sau a unui document echivalent, emis sau certificat în condiţiile cerute de autoritatea competentă din ţara exportatorului.
12.6. În cazul operaţiunilor necomerciale de scoatere, în regim definitiv sau temporar, din teritoriul Republicii Moldova a mărfurilor strategice, solicitantul de autorizaţie trebuie să obţină de la partenerul extern documente cuprinzînd garanţiile acestuia, din care să rezulte că mărfurile strategice transferate nu vor fi folosite în scopuri care pot să prejudicieze obligaţiile sau angajamentele internaţionale asumate de Republica Moldova. Aceste documente se anexează la cererea de autorizaţie pentru operaţiuni necomerciale.
12.7. În cazul operaţiunilor necomerciale de introducere, în regim definitiv sau temporar, în teritoriul Republicii Moldova a mărfurilor strategice, solicitantul de autorizaţie va obţine de la Agenția Servicii Publice documentele cerute de partenerul extern, potrivit reglementărilor din ţara acestuia.
XIII. ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA
SISTEMULUI DE CONTROL
13.1. Agenția Servicii Publice în comun cu Ministerul Economiei și Infrastructurii asigură controlul exportului, reexportului, importului şi tranzitului de mărfuri strategice, conform competențelor funcționale.
   
[Pct.13.1 în redacția HG204 din 03.04.19, MO148-158/26.04.19 art.259; în vigoare 26.05.19]
[Pct.13.1 modificat prin HG1344 din 19.12.05, MO176/30.12.05 art.1457]
    [Pct.13.1 modificat prin HG1360 din 08.12.04, MO233-236/17.12.04 art.1558]

   
13.2.1. Pentru îndeplinirea sarcinilor ce îi revin, Agenția Servicii Publice exercită următoarele funcții:
    a) verifică, scriptic sau faptic, după caz, aspectele relevante privind încheierea, derularea sau finalizarea tranzacțiilor cu mărfuri strategice, precum și respectarea destinației şi utilizării finale a acestora, implicînd, în caz de necesitate, ministerele, departamentele şi organizațiile interesate;
    b) verifică conformitatea și exactitatea declarațiilor persoanelor care desfășoară tranzacțiile cu mărfuri strategice;
    c) evaluează și acceptă, după caz, certificatul internațional de import și certificatul utilizatorului final sau documentele echivalente, emise sau certificate, eliberate de autoritățile competente din țările partenerilor importatori, în vederea eliberării autorizațiilor de export al mărfurilor strategice;
    d) eliberează certificatul internațional de import, certificatul utilizatorului final, precum şi certificatul de verificare a livrării pentru importurile de mărfuri strategice;
    e) recepționează și examinează cererile de autorizație privind exportul, reexportul, tranzitul sau importul de mărfuri strategice;
    f) eliberează, în baza deciziei Comisiei, autorizațiile de export, reexport sau import de mărfuri strategice;
    g) eliberează, pentru operațiuni necomerciale, în baza deciziei Comisiei, autorizații de import, export, reexport şi tranzit de mărfuri strategice, precum şi documentele solicitate de partenerii externi;
    h) dispune, în cazul încălcării prevederilor prezentului Regulament, cu ajutorul organelor competente în domeniu (prin informare), stoparea sau interzicerea derulării operațiunilor de export, reexport, import, tranzit, transbordare sau alte transferuri de mărfuri strategice;
    i) acordă, la cerere, consultanță de specialitate agenților economici și altor persoane interesate de efectuarea operațiunilor de export, reexport, import sau altor operațiuni cu mărfuri strategice, supuse regimului de control reglementat prin legislație.
    13.2.2. Pentru îndeplinirea sarcinilor ce îi revin, Ministerul Economiei și Infrastructurii exercită următoarele funcții:
    a) inițiază proiecte de acte normative, elaborează reglementări în comun cu alte autorități abilitate în domeniu, potrivit legii, și colaborează cu acestea pentru aplicarea prevederilor prezentului Regulament;
    b) informează Comisia despre operațiunile cu mărfuri strategice care sînt reglementate de actele normative;
    c) organizează, cu sprijinul ministerelor, departamentelor și organizațiilor din țară și al celor străine, programe de informare a agenților economici în legătură cu principiile, obiectivele, normele și procedurile privind regimul exporturilor, reexporturilor, importurilor și tranzitului de mărfuri strategice;
    d) reprezintă Republica Moldova în cadrul activităților desfășurate de organismele internaționale responsabile în domeniul controlului exporturilor și importurilor de mărfuri strategice;
    e) cooperează cu autoritățile similare din alte state, în scopul:
    informării reciproce și consultării în cazul cererilor de eliberare a autorizației pentru exportul, reexportul, importul și tranzitul mărfurilor strategice, dacă există indici temeinici privind posibilitatea utilizării acestora în alte scopuri decît cele declarate;
    actualizării și aplicării uniforme a reglementărilor în materie, inclusiv a Nomenclatorului;
    sesizării încălcărilor regimului de control, în vederea sancționării de către organele competente din fiecare țară a persoanelor vinovate;
    f) inițiază, în comun cu instituțiile competente, actualizarea Nomenclatorului, în conformitate cu angajamentele internaționale asumate de Republica Moldova;
    g) inițiază, în colaborare cu ministerele și departamentele de resort ale Republicii Moldova, acțiuni de promovare a intereselor Republicii Moldova în relațiile cu organismele internaționale de control al exporturilor, reexporturilor, importurilor și tranzitului de mărfuri strategice.
   
[Pct.13.2 în redacția HG204 din 03.04.19, MO148-158/26.04.19 art.259; în vigoare 26.05.19]
13.3. Examinarea cererilor agenţilor economici din structura sau din subordinea organelor sistemului naţional de apărare, ordinii publice şi securităţii naţionale de eliberare a autorizaţiei pentru exportul sau importul de armamente, muniţii şi alte produse militare este condiţionată şi de prezentarea de către solicitant a avizului Ministerului Apărării.
13.4. Examinarea cererilor de autorizaţie ale altor persoane, decît cele prevăzute la punctul 13.3., pentru exportul sau importul de armamente, muniţii şi alte produse militare este condiţionată şi de prezentarea de către solicitant a autorizaţiei de export sau de import emise de Agenția Servicii Publice, cu avizul Ministerului Apărării.
13.5. Examinarea cererilor de eliberare a autorizaţiilor este condiţionată şi de prezentarea, după caz, a altor avize sau acte de autorizare, eliberate, potrivit legii, de autorităţile publice abilitate în domeniu.
13.6. Decizia privind eliberarea autorizaţiilor şi certificatelor este luată de Comisie, la propunerea Agenției Servicii Publice, bazată pe avizele prezentate de grupurile de experţi din ministerele şi departamentele de resort ale Republicii Moldova implicate în problema respectivă.
13.7. În aplicarea prevederilor prezentului Regulament Comisia şi Agenția Servicii Publice sînt beneficiari autorizaţi şi valorificatori de informaţii specifice, inclusiv confidenţiale, inclusiv pentru cele deţinute de organele de stat abilitate, potrivit legii, să desfăşoare activităţi informative.
13.8. Ministerele şi departamentele de resort vor examina cererile de eliberare a autorizaţiilor şi ceritificatelor pentru efectuarea tranzacţiilor cu mărfuri strategice în termen de cel mult 20 de zile de la primirea tuturor materialelor necesare pentru examinare. În caz de necesitate, termenul de examinare a cererilor poate fi prelungit cu 20 de zile, la solicitarea motivată în scris adresată Agenției Servicii Publice.
13.9. Comisia şi Agenția Servicii Publice au acces nelimitat, în condiţiile legii, la toate informaţiile referitoare la operaţiunile cu mărfuri strategice, precum şi la informaţiile necesare evaluării oricăror forme de activităţi cu asemenea mărfuri.
13.10. Autorităţile publice abilitate, potrivit legii, să desfăşoare activităţi informative sînt obligate să transmită Comisiei şi Agenției Servicii Publice datele obţinute, referitoare la încălcarea prevederilor prezentului Regulament.
13.11. La solicitarea Agenției Servicii Publice, instituţiile abilitate efectuează verificări specifice şi o informează în vederea luării măsurilor necesare în conformitate cu legislaţia în vigoare.
13.12. Persoanele din ministerele şi departamentele de resort, implicate în examinarea cererilor pentru eliberarea autorizaţiilor de export, reexport, import sau tranzit, sînt obligate să repecte confidenţialitatea informaţiei obţinute.
   
13.13. Decizia privind autorizarea tranzacțiilor cu mărfuri strategice este luată de către Comisie, ținînd cont de aplicarea măsurilor restrictive internaționale conform Legii nr.25/2016. Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene va oferi suportul informațional Agenției Servicii Publice și Ministerului Economiei și Infrastructurii privind actualizarea acestor măsuri.
    [Pct.13.13 introdus prin HG204 din 03.04.19, MO148-158/26.04.19 art.259; în vigoare 26.05.19]
XIV. SANCŢIUNI
14.1. Încălcarea prevederilor prezentului Regulament şi legislaţiei ce reglementează controlul exportului, reexportului, importului şi tranzitului de mărfuri strategice, atrage, după caz, răspunderea disciplinară, administrativă şi/sau penală, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
14.2. Nerespectarea destinaţiei şi utilizării finale a mărfurilor strategice, precum şi a altor condiţii specificate în autorizaţiile de export, reexport, import şi tranzit, certificatele internaţionale de import, certificatele utilizatorului final şi certificatele de verificare a livrării, precum şi în alte documente, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă, valoarea căreia se stabileşte în funcţie de încălcarea comisă.
XV. DISPOZIŢII FINALE
15.1. Documnetele prezentate în copie vor fi însoţite de originale, care vor fi returnate.
15.2. Agenția Servicii Publice poate solicita, după caz, copii autentificate de pe unele documente.

   
anexa nr.3
    [Anexa nr.3 în redacția HG204 din 03.04.19, MO148-158/26.04.19 art.259; în vigoare 26.05.19]

   
anexa nr.4
    [Anexa nr.4 introdusă prin HG204 din 03.04.19, MO148-158/26.04.19 art.259; în vigoare 26.05.19]