HGM672/1998
ID intern unic:  296635
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 672
din  19.06.1998
cu privire la  parcările auto cu plată pe teritoriul Republicii Moldova
Publicat : 09.07.1998 în Monitorul Oficial Nr. 062     Promulgat : 19.06.1998
MODIFICAT
HG1457/12.11.02, MO151/14.11.02 art.1582
1. Din denumirea şi din tot textul hotărîrii cuvintele "parcaje şi", "parcajelor şi" se exclud.
2. Regulamentul cu privire la parcaje şi parcările auto cu plată pe teritoriul Republicii Moldova, aprobat prin hotărîrea nominalizată, se modifică şi se completează după cum urmează:
din titlu şi din tot textul Regulamentului cuvintele "parcaje şi", "parcajelor şi", se exclud;
    Întru executarea  prevederilor  Legii nr. 835-XIII din 17  mai  1996 "Privind  principiile urbanismului şi amenajării teritoriului" şi pentru aducerea  actelor  normative în conformitate cu legislaţia  în  vigoare,
Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Regulamentul cu privire la parcaje şi parcările auto cu plată pe teritoriul Republicii Moldova (se anexează).
    2. Organele administraţiei publice locale:
    vor permite amplasarea,  proiectarea  şi construcţia  parcajelor  şi parcărilor  auto  cu plată în strictă conformitate cu prevederile  Legii privind    principiile   urbanismului   şi   amenajării    teritoriului, Regulamentului  general  de urbanism, aprobat prin Hotărîrea  Guvernului Republicii  Moldova  nr.  5  din  5  ianuarie  1998,  şi  regulamentului menţionat la punctul 1 al prezentei hotărîri;
    vor autoriza  exploatarea  parcajelor  şi parcărilor auto  cu  plată existente  şi  vor elibera certificate de urbanism,  conform  cerinţelor actelor legislative şi normative nominalizate;
    vor asigura compatibilitatea  regulamentelor  locale cu  privire  la parcările auto cu plată cu actele legislative şi normative în vigoare;
    vor organiza  activitatea posesorilor de parcaje şi parcări auto  cu plată în conformitate cu regulamentul aprobat prin prezenta hotărîre.
    3. Se abrogă  Hotărîrea Guvernului Republicii Moldovanr. 295 din  10 mai  1995  "Cu privire la parcările auto cu plată"  (Monitorul  Oficial, 1995, nr. 31-32, art. 253).
    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                            Ion CIUBUC
    Chişinău, 19 iunie 1998.
    Nr. 672.
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului Republicii
Moldova nr. 672 din 19  iunie 1998
REGULAMENT
cu privire la parcările auto cu plată
pe teritoriul Republicii Moldova
I. Dispoziţii generale
    1. Prezentul regulament stabileşte condiţiile şi modul de exploatare a  parcajelor  şi  parcărilor  auto cu plată  pe  teritoriul  Republicii Moldova.  Prevederile prezentului regulament reglementează relaţiile  ce apar  în  procesul  exploatării, folosirii şi păstrării  mijloacelor  de transport la parcaje şi parcările auto cu plată.
    Modul de atribuire  a terenurilor, proiectare, construire şi dare în exploatare  a parcajelor şi parcărilor auto cu plată se reglementează de legislaţia şi actele normative în vigoare.
    Dirijarea metodologică şi controlul asupra activităţii parcajelor şi parcărilor auto cu plată pe teritoriul Republicii Moldova şi respectării legislaţiei în acest domeniu revine administraţiei publice locale.
    Prevederile prezentului   regulament   se  extind   asupra   tuturor parcajelor   şi  parcărilor  auto  cu  plată,  indiferent  de  forma  de proprietate, statutul organizatorico-juridic şi tipul de construcţie.
    2. Parcările  auto reprezintă un teritoriu special sau o construcţie specială, destinate pentru gararea şi păstrarea mijloacelor de transport şi prestarea serviciilor aferente contra plată.
[Pct. 3. exclus prin HG1457/12.11.02, MO151/14.11.02 art.1582]
    3. Parcajul reprezintă  un loc special amenajat, avînd destinaţia de parcare  a  mijloaclor  de transport pe un termen anumit.  Parcajele  se organizează  şi funcţionează în baza regulamentelor aprobate de organele administraţiei  publce respective. Parcajele pot funcţiona contra  plată sau fără plată.
3. Amplasarea parcărilor se efectuează în baza schemelor de amplasare a acestora, aprobate de autorităţile administraţiei publice locale, în conformitate cu prevederile planului urbanistic general al localităţii respective, coordonate cu Ministerul Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului, Direcţia poliţiei rutiere a Inspectoratului general de poliţie al Ministerului Afacerilor Interne, Direcţia pompieri şi salvatori a Departamentului Situaţii Excepţionale şi Serviciul sanitaro-epidemiologic de stat al Ministerului Sănătăţii, iar în zonele cu monumente istorice, în mod obligatoriu, şi cu Ministerul Culturii
[Pct. 4. în redacţia HG1457/12.11.02, MO151/14.11.02 art.1582]
    4. Amplasarea   parcajelor  şi  parcărilor  se  efectuează  în  baza schemelor  de amplasare a acestora, aprobate de organele  administraţiei publice  locale,  în  conformitate cu  prevederile  planului  urbanistic general al localităţii respective, iar în zonele cu construcţii istorice - prin coordonare în mod obligatoriu cu Ministerul Culturii.
[Pct. 4-20 devin 3-13 în redacţia HG1457/12.11.02, MO151/14.11.02 art.1582]  
  4. Se interzice organizarea şi amplasarea parcărilor cu plată pe carosabilul străzilor şi drumurilor publice.
[Cap. II şi III abrogate prin HG1457/12.11.02, MO151/14.11.02 art.1582]
II. Clasificarea parcajelor
    5. În funcţie de tipul de construcţie, parcajele se clasifică în:
    a) parcaje constituind   elemente   auxiliare   ale   construcţiilor administrative  (în  partea  subterană  sau  exterioară),  elemente  ale autostrăzilor,  străzilor şi drumurilor cartierelor locative,  centrelor comerciale, gărilor auto şi feroviare, altor locuri publice;
    b) parcaje constituind  obiecte autonome, avînd destinaţia  specială de  staţionare  a autovehiculelor pentru o anumită perioadă,  dotate  cu personal special sau contoare de evidenţă a timpului de staţionare.  
   6. Parcajele se amenajează cu pavaj dur, ce exclude posibilitatea de poluare a străzilor şi căilor de acces.
    7. Amplasarea,  proiectarea şi construirea parcajelor se  efectuează în  conformitate  cu  cerinţele articolelor 41 şi 42 ale  Legii  privind principiile urbanismului şi amenajării teritoriului.
III. Modul de exploatare a parcajelor
    8. Parcajele  sînt exploatate de către persoanele juridice şi fizice conform  condiţiilor  stipulate  în autorizaţia  eliberată  de  organele administraţiei publice locale.
    9. Parcajele  necesită a fi înzestrate cu semnele corespunzătoare şi marcajul locului de staţionare a unităţilor de transport.
    10. La parcajele   fără   plată  nu  se  garantează  păstrarea   sau integritatea mijlocului de transport.
    11. Responsabilitatea  pentru starea sanitaro-ecologică a parcajului revine agentului economic care îl exploatează.
IV. Clasificarea parcărilor
    5. În funcţie de tipul construcţiei, parcările auto se clasifică în:
    a) construcţii  capitale  -  edificii cu multe niveluri,  în  partea exterioară  sau  subterană,  cu cerinţe majore în  privinţa  amenajării, aspectului arhitectonic, gradului de asigurare şi prestare a serviciilor aferente;
    b) construcţii  capitale,  în  care unele părţi  ale  construcţiilor inginereşti   (viaducte,   subsoluri  ale  edificiilor,   construcţiilor sportive etc.) pot fi folosite ca parcări cu plată;
    c) construcţii  amplasate  la  suprafaţă, amenajate  cu  pavaj  dur, îngrădire  (pe perimetru ca îngrădire pot fi folosite garaje  provizorii sau  şoproane), care pot presta şi servicii aferente ce ţin de păstrarea şi deservirea tehnică a mijloacelor de transport.
    6. După durata păstrării, parcările se divizează în:
    a) parcări de lungă durată - peste 30 zile;
    b) parcări temporare - mai puţin de 30 zile;
    c) parcări sezoniere - funcţionează o anumită perioadă a anului;
    d) parcări de scurtă durată - cu program limitat.
V. Modul de amplasare
şi organizare a parcărilor auto
    7. Amplasarea,  proiectarea, construirea şi exploatarea  parcărilor auto  cu  plată se efectuează în conformitate cuart. 41 şi art.  42  din Legea  privind principiile urbanismului şi amenajării teritoriului,  iar modul  funcţionării  şi exploatării lor se stabileşte de către  organele administraţiei publice locale.
    Toate parcările   auto  cu  plată  existente  se  vor  conforma   cu prevederile  prezentului  regulament.  Întru  executarea  Legii  privind principiile  urbanismului  şi  amenajării teritoriului  şi  prevederilor prezentului   regulament,  organele  administraţiei  publice  locale  se abilitează  cu dreptul de eliberare a autorizaţiilor pentru  exploatarea parcărilor  auto cu plată. Terenurile pentru amplasarea parcărilor  sînt atribuite  de  către  organele administraţiei publice  locale  în  modul stabilit.
    Pentru fiecare parcare auto cu plată organele administraţiei publice locale,   în  temeiul  articolului  52  din  Legea  privind  principiile urbanismului  şi  amenajării teritoriului, eliberează  autorizaţiile  de funcţionare, în modul stabilit.
    Regulamentul   privind  modul  de  eliberare  a  autorizaţiilor   de funcţionare  se  elaborează şi se aprobă în conformitate cu art.  55  al Legii privind principiile urbanismului şi amenajării teritoriului.
    După darea în  exploatare a parcărilor auto cu plată şi în  procesul exploatării   acestora,   organele  administraţiei  publice  locale   şi serviciile  lor  abilitate  în  modul  stabilit  vor  efectua  controale periodice  asupra respectării cerinţelor prezentului regulament şi celor stipulate   în   autorizaţiile   eliberate.  La   propunerea   organelor competente,   în  cazul  încălcării  normelor  urbanistice,   ecologice, antiincendiare,  sanitare  sau condiţiilor stipulate în  autorizaţia  de exploatare,  aceasta  din urmă se retrage. Restabilirea autorizaţiei  se efectuează  în  modul  stabilit  de legislaţia şi  actele  normative  în vigoare.
    Parcarea e necesar   să  fie  acoperită  cu  pavaj  dur,  îngrădită, iluminată, aprovizionată cu apă, să dispună de loc pentru gunoi, closet, dispozitive  de protecţie contra incendiilor, punct de deservire tehnică sau estacadă, două porţi separate (în cazul în care capacitatea parcării este  de peste 50 unităţi de transport) cu ieşirea pe străzi şi  drumuri alăturate, încăperi pentru personal.
    La recepţie trebuie   să  fie  afişate  informaţii  cu  privire   la programul   de  lucru,  preţurile  şi  tarifele  serviciilor   prestate, prezentul  regulament, regulamentul individual al parcării, regulile  de protecţie   a  muncii  şi  antiincendiare,  obligaţiunile  personalului, modelele  pentru completarea bonurilor de plată şi autorizaţiilor pentru transportul transmis spre garare.
    Perfectarea documentelor  pentru  transportul primit spre  garare  o efectuează  recepţionerul  de serviciu, care face  înscrierile  necesare despre  proprietar  în  registrul  evidenţei  mijloacelor  de  transport primite  spre  garare, încasează plata pentru staţionare  şi  eliberează bonul de plată.
    Transportul deteriorat   se  primeşte  spre  garare  la  prezentarea adeverinţei   organelor   de   poliţie  cu  privire   la   înregistrarea accidentului rutier.
    În cazul primirii   pentru   garare  a  mijloacelor   de   transport incomplete   sau  cu  deteriorări  rezultate  din  accidente,  se   face înscrierea   respectivă  în  registrul  de  evidenţă,  autentificată  de proprietar.
    Eliberarea transportului   de  la  parcare  se  efectuează  în  baza autorizaţiei,   bonului   de   plată  şi  actelor  de   identitate   ale proprietarului, acest fapt fiind consemnat în registrul de evidenţă.
    Păstrarea mijloacelor  de  transport la parcările auto cu  plată  se efectuează,  de asemenea, în conformitate cu prevederile  regulamentului individual  al  parcării,  aprobat de  organele  administraţiei  publice locale, în care se va stabili responsabilitatea părţilor.
8. Modul de formare şi mărimea tarifelor pentru parcare se stabilesc în conformitate cu art. 9 al Legii nr. 186-XIII din 19 iulie 1994 privind taxele locale.
[Pct. 15. în redacţia HG1457/12.11.02, MO151/14.11.02 art.1582]
    15. Modul de  formare  a tarifelor pentru parcare se  stabileşte  de către  organul  administraţiei publice locale, luîndu-se în  considerare locul  amplasării,  gradul  de  amenajare,  înzestrarea  tehnică,  tipul parcării şi categoria unităţii de transport conform clasamentului.
VI. Obligaţiile posesorilor mijloacelor de transport
    9. Posesorul  mijlocului  de transport, beneficiar  al  serviciilor prestate de parcarea auto cu plată, este obligat:
    să respecte cerinţele  prevăzute de prezentul regulament şi regulile de parcare;
    să prezinte spre   control  exterior  recepţionerului  de   serviciu mijlocul de transport şi să-l parcheze la locul de garare;
    să achite la timp plata pentru garare;
    să respecte cerinţele  tehnicii securităţii antiincendiare, sanitare şi de protecţie a mediului înconjurător.
    10. Pe teritoriul parcării nu se permite:
    alimentarea cu combustibil şi lubrifianţi;
    deservirea tehnică,  spălarea şi reparaţia vehiculelor, cu  excepţia locurilor special amenajate şi înzestrate;
    odihna în salon sau în cabina mijlocului de transport, îmbarcarea şi debarcarea pasagerilor.
    Posesorii mijloacelor   de   transport  care   încalcă   prevederile prezentului  regulament  pot  fi lipsiţi de dreptul de a  se  folosi  de parcare.
VII. Drepturile posesorilor mijloacelor de transport
    11. Posesorii mijloacelor de transport au dreptul:
    de a preda spre  păstrare şi a primi mijlocul de transport în  orice timp convenabil lui;
    de a gara mijlocul de transport preponderent pe unul şi acelaşi loc;
    de a verifica  la primire integritatea mijlocului de transport şi de a-l  prelua  în starea în care a fost predat spre păstrare,  iar  atunci cînd  are  anumite  pretenţii - să le înainteze administraţiei  pînă  la plecare de pe teritoriul parcării.
VIII. Responsabilitatea
administraţiei parcărilor auto cu plată
    12. Administraţia  parcărilor  auto  cu  plată  garantează  paza  şi integritatea  transportului  primit pentru garare şi  poartă  răspundere  materială,   în  modul  stabilit  de  lege,  pentru  prejudiciile  aduse mijloacelor de transport din vina sa.
    Răspunderea pentru prejudiciile cauzate mijlocului de transport care s-au produs din vina posesorului o poartă însuşi posesorul.
    Administraţia  parcărilor auto cu plată nu poartă răspundere  pentru prejudiciile  aduse  mijloacelor de transport în circumstanţe  de  forţă majoră.
IX. Dispoziţii finale
    13. Parcările  auto cu plată îşi încetează activitatea în condiţiile prevăzute de lege.
    În cazul desfiinţării  parcărilor  auto  cu  plată  în  legătură  cu atribuirea  în alte scopuri a terenului ocupat de parcare, posesorului i se  restituie  valoarea  reziduală  de inventar, în  modul  prevăzut  de legislaţia în vigoare.
    Litigiile apărute  între  proprietarul  mijlocului de  transport  şi administraţia  parcării  auto  cu plată sînt examinate  în  instanţa  de judecată, conform legislaţiei în vigoare.
[Pct. 4-20 devin 3-13 în redacţia HG1457/12.11.02, MO151/14.11.02 art.1582]