HGM672/1998 ID intern unic: 296635 Версия на русском | Fişa actului juridic |
Republica Moldova | |
GUVERNUL | |
HOTĂRÎRE
Nr. 672
din 19.06.1998 | |
cu privire la parcările auto cu plată pe teritoriul Republicii Moldova | |
Publicat : 09.07.1998 în Monitorul Oficial Nr. 062 Promulgat : 19.06.1998 | |
MODIFICAT
HG1457/12.11.02, MO151/14.11.02 art.1582
1. Din denumirea şi din tot textul hotărîrii cuvintele "parcaje şi", "parcajelor şi" se exclud.
2. Regulamentul cu privire la parcaje şi parcările auto cu plată pe teritoriul Republicii Moldova, aprobat prin hotărîrea nominalizată, se modifică şi se completează după cum urmează:
din titlu şi din tot textul Regulamentului cuvintele "parcaje şi", "parcajelor şi", se exclud;
Întru executarea prevederilor Legii nr. 835-XIII din 17 mai 1996 "Privind principiile urbanismului şi amenajării teritoriului" şi pentru aducerea actelor normative în conformitate cu legislaţia în vigoare,
Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul cu privire la parcaje şi parcările auto cu plată pe teritoriul Republicii Moldova (se anexează).
2. Organele administraţiei publice locale:
vor permite amplasarea, proiectarea şi construcţia parcajelor şi parcărilor auto cu plată în strictă conformitate cu prevederile Legii privind principiile urbanismului şi amenajării teritoriului, Regulamentului general de urbanism, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 5 din 5 ianuarie 1998, şi regulamentului menţionat la punctul 1 al prezentei hotărîri;
vor autoriza exploatarea parcajelor şi parcărilor auto cu plată existente şi vor elibera certificate de urbanism, conform cerinţelor actelor legislative şi normative nominalizate;
vor asigura compatibilitatea regulamentelor locale cu privire la parcările auto cu plată cu actele legislative şi normative în vigoare;
vor organiza activitatea posesorilor de parcaje şi parcări auto cu plată în conformitate cu regulamentul aprobat prin prezenta hotărîre.
3. Se abrogă Hotărîrea Guvernului Republicii Moldovanr. 295 din 10 mai 1995 "Cu privire la parcările auto cu plată" (Monitorul Oficial, 1995, nr. 31-32, art. 253).
PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVA Ion CIUBUC
Chişinău, 19 iunie 1998.
Nr. 672.
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului Republicii
Moldova nr. 672 din 19 iunie 1998
REGULAMENT
cu privire la parcările auto cu plată
pe teritoriul Republicii Moldova
I. Dispoziţii generale
1. Prezentul regulament stabileşte condiţiile şi modul de exploatare a parcajelor şi parcărilor auto cu plată pe teritoriul Republicii Moldova. Prevederile prezentului regulament reglementează relaţiile ce apar în procesul exploatării, folosirii şi păstrării mijloacelor de transport la parcaje şi parcările auto cu plată.
Modul de atribuire a terenurilor, proiectare, construire şi dare în exploatare a parcajelor şi parcărilor auto cu plată se reglementează de legislaţia şi actele normative în vigoare.
Dirijarea metodologică şi controlul asupra activităţii parcajelor şi parcărilor auto cu plată pe teritoriul Republicii Moldova şi respectării legislaţiei în acest domeniu revine administraţiei publice locale.
Prevederile prezentului regulament se extind asupra tuturor parcajelor şi parcărilor auto cu plată, indiferent de forma de proprietate, statutul organizatorico-juridic şi tipul de construcţie.
2. Parcările auto reprezintă un teritoriu special sau o construcţie specială, destinate pentru gararea şi păstrarea mijloacelor de transport şi prestarea serviciilor aferente contra plată.
[Pct. 3. exclus prin HG1457/12.11.02, MO151/14.11.02 art.1582]
3. Parcajul reprezintă un loc special amenajat, avînd destinaţia de parcare a mijloaclor de transport pe un termen anumit. Parcajele se organizează şi funcţionează în baza regulamentelor aprobate de organele administraţiei publce respective. Parcajele pot funcţiona contra plată sau fără plată.
3. Amplasarea parcărilor se efectuează în baza schemelor de amplasare a acestora, aprobate de autorităţile administraţiei publice locale, în conformitate cu prevederile planului urbanistic general al localităţii respective, coordonate cu Ministerul Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului, Direcţia poliţiei rutiere a Inspectoratului general de poliţie al Ministerului Afacerilor Interne, Direcţia pompieri şi salvatori a Departamentului Situaţii Excepţionale şi Serviciul sanitaro-epidemiologic de stat al Ministerului Sănătăţii, iar în zonele cu monumente istorice, în mod obligatoriu, şi cu Ministerul Culturii
[Pct. 4. în redacţia HG1457/12.11.02, MO151/14.11.02 art.1582]
4. Amplasarea parcajelor şi parcărilor se efectuează în baza schemelor de amplasare a acestora, aprobate de organele administraţiei publice locale, în conformitate cu prevederile planului urbanistic general al localităţii respective, iar în zonele cu construcţii istorice - prin coordonare în mod obligatoriu cu Ministerul Culturii.
[Pct. 4-20 devin 3-13 în redacţia HG1457/12.11.02, MO151/14.11.02 art.1582]
4. Se interzice organizarea şi amplasarea parcărilor cu plată pe carosabilul străzilor şi drumurilor publice.
[Cap. II şi III abrogate prin HG1457/12.11.02, MO151/14.11.02 art.1582]
II. Clasificarea parcajelor
5. În funcţie de tipul de construcţie, parcajele se clasifică în:
a) parcaje constituind elemente auxiliare ale construcţiilor administrative (în partea subterană sau exterioară), elemente ale autostrăzilor, străzilor şi drumurilor cartierelor locative, centrelor comerciale, gărilor auto şi feroviare, altor locuri publice;
b) parcaje constituind obiecte autonome, avînd destinaţia specială de staţionare a autovehiculelor pentru o anumită perioadă, dotate cu personal special sau contoare de evidenţă a timpului de staţionare.
6. Parcajele se amenajează cu pavaj dur, ce exclude posibilitatea de poluare a străzilor şi căilor de acces.
7. Amplasarea, proiectarea şi construirea parcajelor se efectuează în conformitate cu cerinţele articolelor 41 şi 42 ale Legii privind principiile urbanismului şi amenajării teritoriului.
III. Modul de exploatare a parcajelor
8. Parcajele sînt exploatate de către persoanele juridice şi fizice conform condiţiilor stipulate în autorizaţia eliberată de organele administraţiei publice locale.
9. Parcajele necesită a fi înzestrate cu semnele corespunzătoare şi marcajul locului de staţionare a unităţilor de transport.
10. La parcajele fără plată nu se garantează păstrarea sau integritatea mijlocului de transport.
11. Responsabilitatea pentru starea sanitaro-ecologică a parcajului revine agentului economic care îl exploatează.
IV. Clasificarea parcărilor
5. În funcţie de tipul construcţiei, parcările auto se clasifică în:
a) construcţii capitale - edificii cu multe niveluri, în partea exterioară sau subterană, cu cerinţe majore în privinţa amenajării, aspectului arhitectonic, gradului de asigurare şi prestare a serviciilor aferente;
b) construcţii capitale, în care unele părţi ale construcţiilor inginereşti (viaducte, subsoluri ale edificiilor, construcţiilor sportive etc.) pot fi folosite ca parcări cu plată;
c) construcţii amplasate la suprafaţă, amenajate cu pavaj dur, îngrădire (pe perimetru ca îngrădire pot fi folosite garaje provizorii sau şoproane), care pot presta şi servicii aferente ce ţin de păstrarea şi deservirea tehnică a mijloacelor de transport.
6. După durata păstrării, parcările se divizează în:
a) parcări de lungă durată - peste 30 zile;
b) parcări temporare - mai puţin de 30 zile;
c) parcări sezoniere - funcţionează o anumită perioadă a anului;
d) parcări de scurtă durată - cu program limitat.
V. Modul de amplasare
şi organizare a parcărilor auto
7. Amplasarea, proiectarea, construirea şi exploatarea parcărilor auto cu plată se efectuează în conformitate cuart. 41 şi art. 42 din Legea privind principiile urbanismului şi amenajării teritoriului, iar modul funcţionării şi exploatării lor se stabileşte de către organele administraţiei publice locale.
Toate parcările auto cu plată existente se vor conforma cu prevederile prezentului regulament. Întru executarea Legii privind principiile urbanismului şi amenajării teritoriului şi prevederilor prezentului regulament, organele administraţiei publice locale se abilitează cu dreptul de eliberare a autorizaţiilor pentru exploatarea parcărilor auto cu plată. Terenurile pentru amplasarea parcărilor sînt atribuite de către organele administraţiei publice locale în modul stabilit.
Pentru fiecare parcare auto cu plată organele administraţiei publice locale, în temeiul articolului 52 din Legea privind principiile urbanismului şi amenajării teritoriului, eliberează autorizaţiile de funcţionare, în modul stabilit.
Regulamentul privind modul de eliberare a autorizaţiilor de funcţionare se elaborează şi se aprobă în conformitate cu art. 55 al Legii privind principiile urbanismului şi amenajării teritoriului.
După darea în exploatare a parcărilor auto cu plată şi în procesul exploatării acestora, organele administraţiei publice locale şi serviciile lor abilitate în modul stabilit vor efectua controale periodice asupra respectării cerinţelor prezentului regulament şi celor stipulate în autorizaţiile eliberate. La propunerea organelor competente, în cazul încălcării normelor urbanistice, ecologice, antiincendiare, sanitare sau condiţiilor stipulate în autorizaţia de exploatare, aceasta din urmă se retrage. Restabilirea autorizaţiei se efectuează în modul stabilit de legislaţia şi actele normative în vigoare.
Parcarea e necesar să fie acoperită cu pavaj dur, îngrădită, iluminată, aprovizionată cu apă, să dispună de loc pentru gunoi, closet, dispozitive de protecţie contra incendiilor, punct de deservire tehnică sau estacadă, două porţi separate (în cazul în care capacitatea parcării este de peste 50 unităţi de transport) cu ieşirea pe străzi şi drumuri alăturate, încăperi pentru personal.
La recepţie trebuie să fie afişate informaţii cu privire la programul de lucru, preţurile şi tarifele serviciilor prestate, prezentul regulament, regulamentul individual al parcării, regulile de protecţie a muncii şi antiincendiare, obligaţiunile personalului, modelele pentru completarea bonurilor de plată şi autorizaţiilor pentru transportul transmis spre garare.
Perfectarea documentelor pentru transportul primit spre garare o efectuează recepţionerul de serviciu, care face înscrierile necesare despre proprietar în registrul evidenţei mijloacelor de transport primite spre garare, încasează plata pentru staţionare şi eliberează bonul de plată.
Transportul deteriorat se primeşte spre garare la prezentarea adeverinţei organelor de poliţie cu privire la înregistrarea accidentului rutier.
În cazul primirii pentru garare a mijloacelor de transport incomplete sau cu deteriorări rezultate din accidente, se face înscrierea respectivă în registrul de evidenţă, autentificată de proprietar.
Eliberarea transportului de la parcare se efectuează în baza autorizaţiei, bonului de plată şi actelor de identitate ale proprietarului, acest fapt fiind consemnat în registrul de evidenţă.
Păstrarea mijloacelor de transport la parcările auto cu plată se efectuează, de asemenea, în conformitate cu prevederile regulamentului individual al parcării, aprobat de organele administraţiei publice locale, în care se va stabili responsabilitatea părţilor.
8. Modul de formare şi mărimea tarifelor pentru parcare se stabilesc în conformitate cu art. 9 al Legii nr. 186-XIII din 19 iulie 1994 privind taxele locale.
[Pct. 15. în redacţia HG1457/12.11.02, MO151/14.11.02 art.1582]
15. Modul de formare a tarifelor pentru parcare se stabileşte de către organul administraţiei publice locale, luîndu-se în considerare locul amplasării, gradul de amenajare, înzestrarea tehnică, tipul parcării şi categoria unităţii de transport conform clasamentului.
VI. Obligaţiile posesorilor mijloacelor de transport
9. Posesorul mijlocului de transport, beneficiar al serviciilor prestate de parcarea auto cu plată, este obligat:
să respecte cerinţele prevăzute de prezentul regulament şi regulile de parcare;
să prezinte spre control exterior recepţionerului de serviciu mijlocul de transport şi să-l parcheze la locul de garare;
să achite la timp plata pentru garare;
să respecte cerinţele tehnicii securităţii antiincendiare, sanitare şi de protecţie a mediului înconjurător.
10. Pe teritoriul parcării nu se permite:
alimentarea cu combustibil şi lubrifianţi;
deservirea tehnică, spălarea şi reparaţia vehiculelor, cu excepţia locurilor special amenajate şi înzestrate;
odihna în salon sau în cabina mijlocului de transport, îmbarcarea şi debarcarea pasagerilor.
Posesorii mijloacelor de transport care încalcă prevederile prezentului regulament pot fi lipsiţi de dreptul de a se folosi de parcare.
VII. Drepturile posesorilor mijloacelor de transport
11. Posesorii mijloacelor de transport au dreptul:
de a preda spre păstrare şi a primi mijlocul de transport în orice timp convenabil lui;
de a gara mijlocul de transport preponderent pe unul şi acelaşi loc;
de a verifica la primire integritatea mijlocului de transport şi de a-l prelua în starea în care a fost predat spre păstrare, iar atunci cînd are anumite pretenţii - să le înainteze administraţiei pînă la plecare de pe teritoriul parcării.
VIII. Responsabilitatea
administraţiei parcărilor auto cu plată
12. Administraţia parcărilor auto cu plată garantează paza şi integritatea transportului primit pentru garare şi poartă răspundere materială, în modul stabilit de lege, pentru prejudiciile aduse mijloacelor de transport din vina sa.
Răspunderea pentru prejudiciile cauzate mijlocului de transport care s-au produs din vina posesorului o poartă însuşi posesorul.
Administraţia parcărilor auto cu plată nu poartă răspundere pentru prejudiciile aduse mijloacelor de transport în circumstanţe de forţă majoră.
IX. Dispoziţii finale
13. Parcările auto cu plată îşi încetează activitatea în condiţiile prevăzute de lege.
În cazul desfiinţării parcărilor auto cu plată în legătură cu atribuirea în alte scopuri a terenului ocupat de parcare, posesorului i se restituie valoarea reziduală de inventar, în modul prevăzut de legislaţia în vigoare.
Litigiile apărute între proprietarul mijlocului de transport şi administraţia parcării auto cu plată sînt examinate în instanţa de judecată, conform legislaţiei în vigoare.
[Pct. 4-20 devin 3-13 în redacţia HG1457/12.11.02, MO151/14.11.02 art.1582]
|