HGO1009/1998 ID intern unic: 297080 Версия на русском | Fişa actului juridic | ||||||
Republica Moldova | |||||||
GUVERNUL | |||||||
HOTĂRÎRE
Nr. 1009
din 30.09.1998 | |||||||
despre aprobarea Regulamentului privind organizarea activităţii de evidenţă şi sistematizare a actelor juridice | |||||||
Publicat : 15.10.1998 în Monitorul Oficial Nr. 094 Promulgat : 30.09.1998 | |||||||
Întru executarea Legii nr.1325-XIII din 25 septembrie 1997 "Pentru aprobarea Clasificatorului general al legislaţiei", Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul privind organizarea activităţii de evidenţă şi sistematizare a actelor juridice (se anexează).
2. Ministerul Justiţiei:
va acorda organelor interesate, la solicitarea acestora, asistenţă organizatorică şi metodică la sistematizarea legislaţiei în baza Clasificatorului general al legislaţiei;
de comun acord cu Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor, va acorda asistenţă organizatorică şi practică la introducerea informaţiei prelucrate în sistemele computerizate.
3. Finanţarea cheltuielilor legate de implementarea Clasificatorului general al legislaţiei se va efectua din fondul de întreţinere a bazei tehnico-materiale a instanţelor judecătoreşti format de la amenzile aplicate de instanţele judecătoreşti în cauzele administrative şi penale.
PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVA Ion CIUBUC
Chişinău, 30 septembrie 1998.
Nr. 1009.
APROBAT
prin Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.1009 din 30 septembrie 1998
REGULAMENTUL
privind organizarea activităţii de evidenţă şi sistematizare a
actelor juridice
I. Dispoziţii generale
1. Prezentul Regulament stabileşte modul activităţii de evidenţă şi sistematizare a actelor juridice în ministere, departamente, autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, în instanţele judecătoreşti, precum şi în alte instituţii şi organizaţii din Republica Moldova (în continuare - instituţii).
2. Activitatea de evidenţă şi sistematizare a actelor juridice constă în:
asigurarea evidenţei complete a actelor juridice ale Republicii Moldova, actelor juridice internaţionale la care Republica Moldova este parte, legislaţiei altor state, precum şi a actelor departamentale în conformitate cu Clasificatorul general al legislaţiei, în baza fişierului;
menţinerea actelor juridice în stare de control;
respectarea regulilor de utilizare a exemplarelor de control;
asigurarea integrităţii fondului legislativ.
3. Instituţiile în care informaţia se prelucrează cu ajutorul sistemelor computerizate, întocmesc baza de date a actelor juridice în conformitate cu Clasificatorul general al legislaţiei şi prezentul Regulament.
4. Activitatea de evidenţă şi sistematizare a actelor juridice în instituţii este înfăptuită de specialistul principal (superior) al serviciului juridic. În lipsa serviciului juridic activitatea de evidenţă şi sistematizare a legislaţiei, prin ordinul conducătorului, poate fi pusă în sarcina unui alt lucrător al instituţiei respective.
În instanţele judecătoreşti activitatea de evidenţă a legislaţiei este înfăptuită de un consultant, iar în instanţele unde această unitate nu este prevăzută - acest lucru poate fi pus în sarcina unui alt lucrător, printr-o dispoziţie specială a preşedintelui judecătoriei.
5. Persoana responsabilă pentru evidenţa şi sistematizarea legislaţiei este obligată:
să informeze sistematic lucrătorii aparatului despre actele legislative primite;
să ţină fişierul de evidenţă şi sistematizare a actelor juridice;
să menţină actele juridice în stare de control;
să asigure evidenţa şi integritatea actelor juridice.
II. Fişierul de evidenţă şi sistematizare a legislaţiei
6. Fişierul de evidenţă şi sistematizare a legislaţiei se aplică în baza Clasificatorului general al legislaţiei, aprobat prin Legea nr. 1325-XIII din 25 septembrie 1997.
Clasificatorul general al legislaţiei stabileşte schema generală de sistematizare pe ramuri a actelor juridice. Fiecare ramură are, la rîndul său, un cod respectiv.
7. Fişierul de evidenţă şi sistematizare a legislaţiei se constituie din actele juridice adoptate, emise sau aprobate de Parlament, Preşedintele Republicii Moldova, Guvern, Curtea Constituţională, Banca Naţională a Moldovei, ministere, departamente, de alte autorităţi ale administraţiei publice centrale, precum şi din actele internaţionale la care Republica Moldova este parte.
În corespundere cu Clasificatorul general al legislaţiei, în instanţele judecătoreşti se iau la evidenţă şi hotărîrile Plenului Curţii Supreme de Justiţie şi practica judiciară.
8. Evidenţa şi sistematizarea legislaţiei constă în atribuirea unui cod actului juridic şi în reflectarea acestui fapt în fişe (anexa nr. 1).
9. Pe actul ce urmează a fi luat la evidenţă în corespundere cu Clasificatorul general al legislaţiei se indică codul.
Dacă în act sînt cuprinse norme ce au importanţă pentru activitatea practică a instituţiei, instanţei judecătoreşti respective, dar care se referă la diferite compartimente ale Clasificatorului general al legislaţiei, atunci acest act se ia la evidenţă cu cîteva coduri.
Codul, cu care actul juridic a fost luat la evidenţă în întregime, se plasează pe prima pagină a actului în partea ei de jos. Dacă se ia la evidenţă un singur articol (punct), codul se indică pe cîmp în dreptul articolului (punctului) corespunzător.
10. În corespundere cu codul aplicat pe act se completează şi fişa, în care se indică tipul actului (lege, decret, hotărîre etc.), organul care l-a emis, numărul şi data adoptării, denumirea lui (în caz dacă lipseşte - cuprinsul succint al actului) şi sursa oficială a actului sau organul de presă în care este publicat.
Pe fişele de evidenţă a articolului (punctului) actului, pe lîngă denumirea lui se indică şi numărul articolului (punctului), iar dacă e posibil - şi cuprinsul lui succint.
11. Fişele se întocmesc în limba de stat.
Pentru instanţele de judecată şi alte instituţii de justiţie, în care lucrările de secretariat se ţin şi în alte limbi, fişele se vor întocmi şi în limbile respective.
12. Fişa cu dimensiunile stabilite (19,5 cm x 13 cm) se împarte în două părţi. În partea de sus sînt prevăzute trei rubrici:
în prima rubrică se indică tipul actului juridic, organul carel-a emis, numărul şi data adoptării lui;
în rubrica a doua se indică sursa oficială sau organul de presă în care este publicat actul;
în rubrica a treia se indică codul.
În partea de jos a fişei se indică denumirea oficială a actului (în lipsa ei - cuprinsul lui succint).
13. Fişele se plasează în fişiere, pe care se notează codurile şi denumirea corespunzătoare a ramurilor Clasificatorului general al legislaţiei.
Ramurile se despart una de alta prin fişe de demarcare, care să depăşească cu 1,5 cm în înălţime fişele (anexa nr. 2). În partea de sus a acestor fişe se indică codul şi denumirea ramurii.
Fişele se plasează în fişier pe ramuri în ordine cronologică în corespundere cu codurile indicate pe ele. Fişele actelor adoptate în aceeaşi zi se plasează după număr (în ordine ascendentă).
14. Fişierul de evidenţă şi sistematizare a legislaţiei se menţine în stare de control. Dacă actul a fost modificat sau abrogat, despre aceasta pe fişa de evidenţă se face o menţiune cu indicarea tipului, numărului şi datei actului juridic, prin care a fost modificat sau abrogat.
III. Exemplarele de control ale actelor juridice
15. Exemplar de control al actului juridic se consideră exemplarul, în care sînt introduse toate datele privind publicarea, modificarea, completarea, extinderea, prelungirea sau menţinerea acţiunii şi abrogarea actului (articolului, punctului).
16. Exemplarele de control ale actelor juridice se ţin:
în aparatele Parlamentului, Preşedinţiei şi Guvernului - toate actele juridice adoptate, emise sau aprobate de Parlament, Preşedintele Republicii Moldova, Guvern şi Curtea Constituţională;
la Ministerul Justiţiei - toate actele juridice indicate în pct. 7 al prezentului Regulament;
în instanţele de judecată - codurile Republicii Moldova, hotărîrile Plenului Curţii Supreme de Justiţie, instrucţiunile Ministerului Justiţiei.
În ministere, departamente, alte autorităţi ale administraţiei publice centrale, locale şi instituţii exemplarele de control se ţin în funcţie de specificul lucrului.
17. Pe fiecare exemplar de control se aplică menţiunea: "de control".
La menţinerea exemplarelor în stare de control se respectă următoarele cerinţe:
a) dacă există indicaţii despre modificarea, completarea, extinderea, prelungirea acţiunii actului sau alte indicaţii, atunci în exemplarul de control al actului se introduce menţiunea respectivă cu indicarea tipului, numărului şi a datei actului.
Spre exemplu:
"se mod. - L. nr. 812-XIII din 12.09.95";
"se compl. - H.G. nr. 129 din 3.02.96";
"se abr. - H.P. nr. 361-XII din 12.03.96" etc.;
b) dacă se dă o nouă redacţie a articolului (punctului, alineatului), articolul (punctul, alineatul) respectiv se taie cu o linie punctată şi în dreptul lui se aplică menţiunea "red. nouă" cu indicarea tipului, numărului şi datei actului juridic. Dacă se modifică şi se completează articole din coduri, pe lîngă menţiuni, în mod obligatoriu se alătură şi noile lor texte;
c) dacă actul a fost abrogat, el se taie pe diagonală cu indicarea tipului, numărului şi datei actului juridic prin care a fost abrogat;
d) menţiunile în exemplarul de control al actului juridic dacă se referă la întregul act, - se aplică în partea stîngă de sus a primei pagini în ordine cronologică, iar cele ce se referă la un anume articol (punct) al actului - în dreptul articolului (punctului) respectiv;
e) la primirea noilor emisii de acte, exemplarele de control ale celor vechi se înlocuiesc cu exemplarele de control ale emisiilor noi.
Toate modificările şi completările ulterioare se introduc doar în exemplarele emisiilor noi. Exemplarele de control ale emisiilor vechi se păstrează doar ca informare.
IV. Evidenţa şi păstrarea actelor juridice
18. Actele juridice primite se supun evidenţei şi păstrării, precum şi inventarierii periodice.
Toate ediţiile oficiale şi actele juridice se copertează în ordine cronologică şi se înregistrează într-un registru special.
Eliberarea actelor juridice spre utilizare se efectuează conform fişelor-abonament sau conform registrului, în care trebuie să figureze data şi semnătura persoanei care a primit la mînă cartea.
În scopul asigurării integrităţii exemplarelor de control şi ediţiilor oficiale ale actelor juridice, se interzice scoaterea lor din incinta instituţiilor.
19. Răspunderea pentru înregistrarea şi asigurarea integrităţii actelor juridice se pune în sarcina persoanei, care ia la evidenţă şi sistematizează aceste acte.
Model de completare a fişei
Anexa nr. 1
la Regulamentul privind organizarea
activităţii de evidenţă şi
sistematizare a actelor juridice
Cu privire la colegiul de calificare şi atestare a judecătorilor
Anexa nr. 2
la Regulamentul privind organizarea
activităţii de evidenţă şi
sistematizare a actelor juridice
Modelul fişei de demarcare
________________________________________________________________________________________
06.04.00.00 Autoritatea judecătorească. Justiţia
|