HGA1041/1997
ID intern unic:  297266
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1041
din  07.11.1997
privind modul de reorganizare a fondurilor de
investiţii pentru privatizare
Publicat : 15.01.1998 în Monitorul Oficial Nr. 2-4     art Nr : 1
    Abrogată prin HG465 din 16.06.14, MO160-166/20.06.14 art.497

    Întru executarea Legii nr. 1204-XIII din 5 iunie 1997 cu privire la fondurile de investiţii, Guvernul Republicii Moldova hotărăște:
    1. Se aprobă:
    Regulamentul privind reorganizarea fondurilor de investiţii pentru privatizare (anexa nr.1);
    Regulamentul cu privire la organizaţia de administrare a investiţiilor - managerul fondului (anexa nr.2);
    Lista documentelor care urmează a fi elaborate şi aprobate de Comisia de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare, coordonate cu alte ministere pînă la 20 noiembrie 1997 (anexa nr.3).
    2. Se recomandă Băncii Naţionale a Moldovei să completeze şi să modifice, în concordanţă cu prevederile prezentei hotărîri şi de comun acord cu Comisia de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare, actele sale normative care reflectă particularităţile:
    deschiderii, ţinerii şi închiderii contului de decontare, transmis în administrare fiduciară managerului fondului de investiţii;
    deschiderii, ţinerii şi închiderii contului depozitar de gaj al managerului fondului de investiţii;
    prestării de către băncile comerciale a serviciilor de depozitare fondurilor de investiţii.
    3. Fondurile de investiţii pentru privatizare vor efectua, conform situaţiei de la 1 ianuarie 1998, reevaluarea valorii de bilanţ a acţiunilor achiziţionate contra bonuri patrimoniale, în modul stabilit de Regulamentul privind reorganizarea fondurilor de investiţii pentru privatizare.
    4. Comisia de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare va exercita controlul şi va supraveghea executarea de către fondurile de investiţii pentru privatizare a modului de reorganizare, stabilit prin Legea cu privire la fondurile de investiţii şi prezenta hotărîre.

    Prim-ministru
    al Republicii Moldova                                       Ion CIUBUC

    Chişinău, 7 noiembrie 1997.
    Nr. 1041.


Anexa nr. 1
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr. 1041
din 7 noiembrie 1997

Regulamentul
privind reorganizarea fondurilor de investiţii pentru privatizare
I. Dispoziţii generale
    1. Regulamentul privind reorganizarea fondurilor de investiţii pentru privatizare (în continuare - Regulamentul) este elaborat în baza Legii cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi nr.845-XII din 3 ianuarie 1992 (cu completările şi modificările de rigoare), Legii privind societăţile pe acţiuni nr.1134-XIII din 2 aprilie 1997, Legii cu privire la fondurile de investiţii nr.1204-XIII din 5 iunie 1997 şi a altor acte normative din domeniu.
    2. Sub incidenţa prevederilor prezentului Regulament cad fondurile de investiţii pentru privatizare (denumite în continuare fonduri pentru privatizare), constituite în conformitate cu Decretul Preşedintelui Republicii Moldova cu privire la formarea infrastructurii privatizării nr.50 din 18 februarie 1994.
    3. Prezentul Regulament determină particularităţile reorganizării fondurilor pentru privatizare în fonduri de investiţii mutuale, pe intervale şi nemutuale (în continuare - fonduri de investiţii), precum şi ale înregistrării (reînregistrării) de stat şi licenţierii acestora.
    4. Reorganizarea fondurilor pentru privatizare se efectuează prin:
    a) transformarea fondului pentru privatizare, potrivit căruia, în scopurile prezentului Regulament, se subînţelege transformarea fondului pentru privatizare în fond de investiţii tip mutual, pe intervale sau nemutual, fără modificarea formei lui organizaţional-juridice;
    b) fuzionarea (asocierea) a două sau mai multe fonduri pentru privatizare şi crearea unui fond de investiţii;
    c) divizarea unui fond pentru privatizare în două sau mai multe fonduri de investiţii sau separarea din fondul pentru privatizare a unuia sau mai multor fonduri de investiţii.
    5. Pregătirea proiectelor de hotărîre şi a altor documente vizînd reorganizarea fondului pentru privatizare este efectuată sau asigurată de către consiliul observatorilor şi manager, care poartă răspundere pentru neîndeplinirea cerinţelor legislaţiei în vigoare privind reorganizarea fondurilor pentru privatizare.
II. Condiţii obligatorii pentru adoptarea hotărîrii
privind reorganizarea fondului pentru privatizare
    6. Condiţiile obligatorii pentru convocarea adunării generale a acţionarilor fondului pentru privatizare, care urmează să adopte hotărîrea privind reorganizarea acestuia în fond de investiţii, sînt:
    a) încheierea emisiunii a doua a acţiunilor fondului pentru privatizare, în conformitate cu Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.15 din 15 ianuarie 1996 "Cu privire la specificul încheierii emisiunii a doua a acţiunilor fondurilor de investiţii" şi reflectarea totalurilor ei în evidenţa contabilă a fondului;
    b) omologarea dreptului de proprietate asupra acţiunilor fondului pentru privatizare al cetăţenilor - titulari ai bonurilor patrimoniale, care au încheiat cu fondul pentru privatizare contracte de instituire a trastului şi care au schimbat acţiunile ce le aparţin ale întreprinderilor privatizate pe acţiunile fondului;
    c) determinarea valorii de piaţă (estimative) a activelor nete ale fondului pentru privatizare şi reevaluarea acţiunilor, achiziţionate contra bonuri patrimoniale sau prin schimbul acţiunilor, procurate contra bonuri patrimoniale.
    7. Drept document care confirmă reflectarea în scriptele evidenţei contabile a totalurilor emisiunii a doua a acţiunilor fondului pentru privatizare este bilanţul fondului pentru privatizare, la care se va anexa o notă explicativă în care vor fi indicate:
    a) direcţiile şi sumele de închidere a contului 98 "Capital atras conform contractului de trast", subcont 1 "Acţiuni şi investiţii pe termen lung contra B.P." şi subcont 2 "Acţiuni şi investiţii pe termen scurt contra B.P.";
    b) cauzele formării unui sold la creditul contului indicat.
    Nota explicativă va fi semnată de către preşedintele consiliului observatorilor şi contabilul-şef al fondului pentru privatizare.
    8. Drept document generalizator, care confirmă legalizarea dreptului de proprietate al cetăţenilor-fondatori ai trastului de plasare a acţiunilor fondului pentru privatizare se va considera darea de seamă unică a registratorului fondului în cauză.     Darea de seamă unică va fi întocmită conform tipizatei indicate în anexa nr.1 la prezentul Regulament.
    9. Calculul valorii de piaţă (estimative) a activelor nete a fondului pentru privatizare se autentifică de către comisia de revizie sau auditorul fondului pentru rivatizare şi se aprobă de către consiliul observatorilor acestui fond.
    10. Determinarea valorii de piaţă (estimative) a hîrtiilor de valoare de portofoliu ale fondului pentru privatizare se efectuează:
    a) în corespundere cu Instrucţiunea privind modul de evaluare şi calculare a valorii activelor nete ale fondurilor de investiţii, aprobate prin hotărîrea Ministerului Finanţelornr.05/2-30-65 din 27 martie 1996 şi a Comisiei de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare (denumită în continuare C.S.P.H.V.) nr.35-6 din 18.04.96 - în cazul preţurilor, publicate de către bursa de valori; şi/sau
    b) în conformitate cu Modul de evaluare de către fondurile de investiţii pentru privatizare a valorii hîrtiilor de valoare, care nu au cotare pe piaţă, şi de reflectare a rezultatelor evaluării în evidenţa contabilă, aprobat de Ministerul Finanţelor şi C.S.P.H.V. - în celelalte cazuri.
    Rezultatele determinării valorii de piaţă (estimative) a hîrtiilor de valoare de portofoliu ale fondului pentru privatizare se perfectează prin actul de inventariere şi evaluare a valorii de piaţă a hîrtiilor de valoare ale fondului pentru privatizare, întocmit conform anexei nr.2, şi se aprobă de către consiliul observatorilor.
    11. În cazul în care, conform actului de inventariere şi evaluare a valorii de piaţă a hîrtiilor de valoare ale fondului pentru privatizare, valoarea totală de piaţă (estimativă) a acţiunilor de portofoliu ale fondului, achiziţionate contra bonuri patrimoniale sau prin schimbul acţiunilor, achiziţionate contra bonuri patrimoniale (în continuare - acţiuni, achiziţionate contra bonuri patrimoniale) este mai mică decît valoarea de bilanţ (iniţială) a acestor acţiuni, fondul pentru privatizare reevaluează acţiunile în cauză, aducînd valoarea lor de bilanţ (iniţială) în corespundere cu valoarea lor curentă de piaţă (estimativă). Fondurile pentru privatizare vor efectua această reevaluare la data de 1 ianuarie 1998.
    12. Suma reducerii valorii acţiunilor, achiziţionate contra bonuri patrimoniale, se va reflecta în evidenţa contabilă astfel:
    a) se va debita la suma reducerii valorii contul 14 "Reevaluarea valorilor materiale şi mijloacelor valutare" şi se va credita contul 06 "Investiţii financiare pe termen lung", subcont 1 "Cote de participare şi acţiuni", şi contul 58 "Investiţii financiare pe termen scurt", subcont "Obligaţiuni şi alte hîrtii de valoare";
    b) se va debita contul 86 "Capital de rezervă" la suma mijloacelor, înregistrate pe subconturile 3 "Venituri de emisiune" şi 6 "Capital de reglementare", iar la diferenţa pozitivă dintre suma reducerii valorii şi suma mijloacelor pe subconturile menţionate se va debita contul 85 "Capitalul statutar", subcontul 3 "Capital vărsat", cu condiţia luării hotărîrii privind reducerea capitalului social şi se va credita contul 14 "Reevaluarea valorilor materiale şi mijloacelor valutare" pentru toată suma reducerii valorii.
    Reflectarea în evidenţa contabilă a micşorării (majorării) capitalului social se va face în baza înregistrării acestor schimbări în statutul fondului.
    13. În evidenţa analitică, pe contul 06 "Investiţii financiare pe termen lung", acţiunile achiziţionate contra bonuri patrimoniale se vor reflecta conform valorii lor de piaţă (estimative) în baza actului de inventariere şi evaluare a valorii de piaţă a hîrtiilor de valoare ale fondului pentru privatizare.
III. Transformarea fondului pentru privatizare
    14. Transformarea fondului pentru privatizare se efectuează în următorul mod:
    a) adunarea generală a acţionarilor fondului pentru privatizare adoptă deciziile, indicate în punctul 15;
    b) consiliul observatorilor fondului pentru privatizare aprobă declaraţia privind reorganizarea fondului care urmează a fi înregistrată la C.S.P.H.V.;
    c) încheierea de contracte cu organizaţia de administrare a investiţiilor fondului (denumită în continuare managerul fondului), cu organizaţia care prestează fondului servicii de depozitare (în continuare - depozitarul fondului), organizaţia care ţine registrul acţionarilor fondului (în continuare - registratorul fondului) şi cu organizaţia de audit a fondului (în continuare - auditorul fondului) sau realizarea conformităţii cu Legea cu privire la fondurile de investiţii a contractelor încheiate anterior cu atare structuri;
    d) aducerea structurii activelor fondului pentru privatizare în concordanţă cu normativele de diversificare, prevăzute de Legea cu privire la fondurile de investiţii, şi cu declaraţia de investiţii a fondului care se creează;
    e) elaborarea şi aprobarea de către consiliul fondului pentru privatizare a prospectului de emisiune a acţiunilor - la transformarea lui în fond mutual sau pe intervale;
    f) obţinerea autorizaţiei C.S.P.H.V. pentru reînregistrarea de stat a fondului;
    g) reînregistrarea de stat a fondului.
    Modul de înştiinţare cu privire la desfăşurarea adunării generale a acţionarilor fondului, care va lua hotărîrea cu privire la reorganizarea fondului pentru privatizare, este determinat de către consiliul observatorilor al fondului pentru privatizare.
    15. La adunarea generală a acţionarilor fondului pentru privatizare se aprobă:
    a) hotărîrea privind transformarea fondului pentru privatizare;
    b) hotărîrea privind modificarea capitalului social, dacă este cazul;
    c) hotărîrea privind emiterea acţiunilor fondului - la transformarea acestuia în fond mutual sau pe intervale;
    d) statutul fondului de investiţii;
    e) declaraţia de investiţii a fondului de investiţii;
    f) regulamentul consiliului observatorilor sau consiliului directorilor fondului de investiţii (în continuare - consiliul fondului);
    g) regulamentul privind stabilirea cuantumurilor remuneraţiei acordate managerului, depozitarului, registratorului şi auditorului fondului de investiţii;
    h) regulamentul privind plasarea şi răscumpărarea de către fond a acţiunilor - în cazul fondului mutual sau pe intervale;
    i) principalele clauze ale contractelor cu managerul, depozitarul, registratorul şi auditorul fondului - în cazul în care adunarea generală a acţionarilor nu a transmis această împuternicire consiliului fondului pentru privatizare.
    16. În temeiul hotărîrii adunării generale a acţionarilor privind transformarea fondului pentru privatizare, consiliul fondului aprobă declaraţia despre reorganizare, care va fi semnată de cel puţin două treimi din membrii consiliului observatorilor.
    17. Declaraţia despre reorganizarea fondului pentru privatizare va conţine următoarele informaţii:
    a) denumirea deplină a fondului pentru privatizare, numărul înregistrării de stat, sediul lui;
    b) valoarea nominală sumară a acţiunilor şi valoarea de bilanţ a cotelor de participare, achiziţionate de către fondul pentru privatizare contra bonuri patrimoniale;
    c) valoarea de bilanţ şi de piaţă (estimativă) a activelor nete ale fondului pentru privatizare;
    d) termenele de transformare a fondului pentru privatizare;
    e) denumirea integrală şi abreviată, tipul şi clasa fondului de investiţii care se creează, sediul lui;
    f) mărimea capitalului propriu minim - pentru fondurile mutuale sau pe intervale care se creează;
    g) mărimea capitalului social - pentru fondurile nemutuale care se creează;
    h) numărul de acţiuni autorizate spre plasare - pentru fondul mutual sau pe intervale ce se creează, sau
    i) numărul de acţiuni plasate şi autorizate spre plasare, precum şi valoarea nominală (fixată) a unei acţiuni sau menţionarea faptului că acţiunile nu au valoare nominală (fixată) - pentru fondul nemutual în curs de constituire.
    Modelul declaraţiei despre reorganizare este indicat în anexa nr.3.
    18. Denumirea fondului de investiţii poate include clasa fondului, care se va determina în conformitate cu criteriile de clasificare stabilite de C.S.P.H.V.
    19. Sediul fondului se va considera sediul consiliului fondului.
    20. În declaraţia despre reorganizare prin transformare a unui fond pentru privatizare în fond mutual sau pe intervale, în statut şi în alte documente ale fondurilor de acest tip se va indica numai numărul de acţiuni autorizate spre plasare. Determinarea valorii nominale (fixate) a acţiunilor fondurilor de acest tip nu este obligatorie, la fel şi indicarea numărului de acţiuni plasate în statutul fondului.
    21. În declaraţia despre reorganizare prin transformare a fondului pentru privatizare în fond nemutual, în statutul şi în alte documente ale acestui tip de fond numărul de acţiuni autorizate spre plasare poate fi mai mare sau egal cu numărul acţiunilor plasate ale fondului. În cazul numărului egal de acţiuni, hotărîrea privind plasarea acţiunilor din emisiunea suplimentară poate fi luată numai de adunarea generală a acţionarilor fondului nemutual.
    22. Mărimea capitalului propriu minim al fondului de investiţii mutual sau pe intervale care se creează, sau mărimea capitalului social al fondului de investiţii nemutual care se creează:
    a) nu va depăşi valoarea curentă de piaţă (estimativă) a activelor nete ale fondului; şi
    b) nu va fi mai mică decît mărimea stabilită în alineatul (5) din articolul 5 al Legii cu privire la fondurile de investiţii.
    23. Fondurile pentru privatizare, a căror valoare de piaţă (a activelor nete) nu corespunde cerinţelor alineatului (5) al articolului 5 al Legii cu privire la fondurile de investiţii, vor lua hotărîrea de a fuziona cu alte fonduri pentru privatizare sau de investiţii, de a se asocia acestora sau de a se lichida în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    24. Statutul fondului de investiţii, în scopul reflectării particularităţilor creării şi funcţionării lui, va conţine:
    a) stimularea calităţii sale de succesor de drept al fondului pentru privatizare, reorganizat prin transformare;
    b) atribuţiile fondului de investiţii, pasibile transmiterii către managerul, depozitarul, registratorul şi auditorul fondului;
    c) modul de adoptare a deciziilor privind efectuarea tranzacţiilor de proporţii;
    d) modul de încheiere, modificare şi reziliere a contractelor cu managerul, depozitarul, registratorul şi auditorul fondului;
    e) menţionarea faptului că evidenţa contabilă şi întocmirea dărilor de seamă ale fondului mutual sau pe intervale pot fi efectuate numai de către managerul fondului, depozitarul fondului sau o organizaţie de audit, care nu este auditor al fondului, sau
    f) menţionarea faptului că fondul nemutual este în drept să efectueze independent evidenţa contabilă şi întocmirea dărilor de seamă sau să transmită în baze contractuale aceste funcţii managerului fondului, depozitarului fondului sau unei organizaţii de audit, care nu este auditor al fondului;
    g) menţionarea faptului că acţiunile fondului, răscumpărate de către fondul mutual sau pe intervale, nu constituie acţiuni de tezaur şi nu sînt reflectate la balanţa fondului, fiind echivalate cu acţiunile neplasate ale fondului;
    h) menţionarea faptului că normativul-limită al cheltuielilor fondului pentru remuneraţia managerului, depozitarului, registratorului şi auditorului fondului se aprobă de către adunarea generală a acţionarilor fondului în conformitate cu regulamentul privind stabilirea cuantumurilor remuneraţiei managerului, depozitarului, registratorului şi auditorului fondului;
    i) modul de exercitare a controlului asupra managerului, depozitarului şi registratorului fondului.
    25. Principalele clauze ale contractului fondului pentru privatizare cu managerul, depozitarul, registratorul şi auditorul fondului vor include:
    a) denumirea contractantului;
    b) obiectul contractului (lista serviciilor prestate conform contractului);
    c) nomenclatorul şi valoarea hîrtiilor de valoare (cotelor de participare) şi a altor active, transmise în administrare fiduciară - pentru contractul cu managerul;
    d) nomenclatorul şi valoarea hîrtiilor de valoare (cotelor de participare) şi a altor active, transmise pentru păstrare şi/sau deţinere nominală - pentru contractul cu depozitarul;
    e) principalele obligaţiuni ale contractantului;
    f) cuantumul remuneraţiei, acordate conform contractului cu fondul;
    g) termenul de valabilitate al contractului.
    26. Consiliul observatorilor, în temeiul hotărîrii adunării generale a acţionarilor, aprobă declaraţia despre reorganizarea fondului pentru privatizare şi o prezintă C.S.P.H.V. pentru înregistrare în termen de 15 zile din data adoptării de către adunarea generală a hotărîrii în cauză.
    27. O condiţie obligatorie a înregistrării declaraţiei despre reorganizarea fondului pentru privatizare este depunerea la C.S.P.H.V. a documentelor, specificate în punctele 7, 8 şi 10 ale prezentului Regulament.
    28. Prospectul de emisiune a acţiunilor fondului mutual sau pe intervale se aprobă de către consiliul observatorilor fondului pentru privatizare în temeiul hotărîrii adunării generale a acţionarilor fondului şi în conformitate cu legislaţia cu privire la hîrtiile de valoare, statutul fondului de investiţii şi Regulamentul privind plasarea şi răscumpărarea de către fond a acţiunilor.
    29. În cazul în care adunarea generală a acţionarilor fondului pentru privatizare, care se transformă în fond nemutual, a decis emiterea suplimentară de acţiuni, C.S.P.H.V. este în drept să autorizeze una sau mai multe emisiuni suplimentare de acţiuni ale fondului nemutual, în limita numărului total de acţiuni neplasate ale acestui fond.
    30. Rezultatele restructurării activelor fondului pentru privatizare se reflectă în raportul "Informaţia privind portofoliul investiţiilor", întocmit conform tipizatei II-FI, prevăzute de îndrumarul cu privire la componenţa, modul de întocmire şi prezentare a dărilor de seamă specializate de către fondurile de investiţii şi companiile fiduciare, aprobat de C.S.P.H.V. la16 martie 1995.
    31. În conformitate cu alineatul (4), articolul 15 din Legea cu privire la fondurile de investiţii, fondul de investiţii nemutual este în drept să investească pînă la 25 la sută din valoarea activelor sale nete fără restricţia cotei hîrtiilor de valoare (mărimii cotei de participare) în capitalul social al unui emitent. Asupra părţii indicate a investiţiilor fondului nu se extinde Regulamentul provizoriu cu privire la holdinguri, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 550 din 26 iulie 1994.
    32. La adunarea generală a acţionarilor fondului pentru privatizare care se reorganizează, deasemenea se aleg:
    a) consiliul fondului de investiţii - în cazul în care este necesar ca efectivul consiliului observatorilor fondului pentru privatizare să se pună în concordanţă cu Legea privind societăţile pe acţiuni şi Legea cu privire la fondurile de investiţii, precum şi în alte temeiuri;
    b) comisia de revizie a fondului de investiţii.
    33. Consiliul observatorilor fondului pentru privatizare ia decizia privind organizarea ţinerii evidenţei contabile a fondului:
    a) pe baze contractuale cu managerul sau depozitarul fondului, sau cu o organizaţie de audit, care nu efectuează auditul fondului - pentru fondul mutual sau pe intervale;
    b) în mod independent de către fond sau prin contract cu managerul sau depozitarul fondului, sau cu organizaţia de audit, care nu efectuează auditul fondului - pentru fondul nemutual.
IV. Particularităţile reorganizării fondurilor pentru privatizare
prin fuziune (asociere)
    34. Fuziunea fondurilor pentru privatizare se efectuează prin consolidarea balanţelor lor, cu convertirea ulterioară a acţiunilor fondurilor, antrenate în fuziune, în acţiuni ale fondului de investiţii nou-creat.
    35. Asocierea fondurilor pentru privatizare se efectuează prin consolidarea balanţelor lor, cu convertirea ulterioară a acţiunilor fondurilor, antrenate în asociere, în acţiuni ale fondului de investiţii care va continua să activeze după reorganizare.
    36. În cazul fuziunii (asocierii) fondurilor pentru privatizare în procesul de reorganizare a lor în fond de investiţii, adunarea generală a acţionarilor fiecărui fond adoptă hotărîrea:
    a) privind fuziunea (asocierea) fondurilor, cu transformarea lor concomitentă;
    b) privind aprobarea principalelor clauze ale contractului de fuziune (asociere) a fondurilor.
    37. În cazul fuzionării (asocierii) fondurilor pentru privatizare, la adunarea comună a fondurilor:
    a) se aprobă bilanţul consolidat al fondului de investiţii care se creează;
    b) se aprobă statutul fondului de investiţii;
    c) se aleg organele de conducere ale fondului de investiţii care se creează;
    d) se aprobă regulamentul fondului de investiţii care se creează;
    e) se aprobă principalele clauze ale contractelor cu managerul, depozitarul, registratorul şi auditorul fondului de investiţii care se creează.
    38. Principalele clauze ale contractului privind fuziunea (asocierea) fondurilor pentru privatizare, care urmează a fi aprobate de către adunările generale ale acţionarilor fondurilor, antrenate în fuziune (asociere), vor include:
    a) denumirea deplină a fondurilor, antrenate în fuziune (asociere);
    b) denumirea deplină a fondului de investiţii, care se creează prin fuziune, sau denumirea deplină a fondului, care va continua să activeze după asociere;
    c) valoarea activelor nete, mărimea capitalului social, numărul de acţiuni plasate, valoarea nominală a unei acţiuni pentru fiecare fond, antrenat în fuziune (asociere);
    d) mărimea probabilă a capitalului propriu sau social, numărul de acţiuni plasate şi/sau autorizate spre plasare ale fondului de investiţii care se creează;
    e) modul şi proporţiile de convertire a acţiunilor fondurilor, antrenate în fuziune, în acţiunile fondului de investiţii care se creează sau de convertire a acţiunilor fondurilor, antrenate în asociere, în acţiunile fondului, care va continua să activeze după reorganizare;
    f) modul şi termenele de răscumpărare a acţiunilor deţinute de acţionarii, care au dreptul să ceară răscumpărarea acţiunilor lor în legătură cu reorganizarea fondurilor pentru privatizare;
    g) termenele de depunere la C.S.P.H.V. a documentelor în scopul obţinerii autorizaţiei acesteia pentru înregistrarea de stat;
h) termenele de transmitere a documentelor pentru înregistrarea de stat a fondului de investiţii sau pentru reînregistrarea fondului, care va continua să activeze după reorganizarea prin fuziune.
    39. Fondurile pentru privatizare, în termen de 15 zile din data hotărîrii privind reorganizarea prin fuziune (asociere), vor notifica în scris creditorilor săi acest fapt şi vor publica o comunicare în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    40. Hotărîrea privind reorganizarea fondurilor pentru privatizare prin fuziune (asociere) intră în vigoare după expirarea a două luni din ziua publicării ei, în absenţa cărorva pretenţii sau dacă au fost satisfăcute cerinţele legale ale creditorilor faţă de toate fondurile, antrenate în fuziune (asociere).
    41. În cazul reorganizării fondurilor pentru privatizare prin fuziune (asociere), declaraţia despre reorganizare va fi semnată de toate fondurile, antrenate în fuziune (asociere). În acest caz, declaraţia, în plus la informaţiile prevăzute în punctul     17, va include:
    a) denumirea deplină şi indicii principali ai fondurilor, antrenate în fuziune (asociere);
    b) denumirea integrală şi indicii principali ai fondului care se creează;
    c) proporţiile de convertire a acţiunilor fondurilor, antrenate în fuziune, în acţiunile fondurilor de investiţii care secreează; sau
    d) proporţiile de convertire a acţiunilor fondurilor, antrenate în asociere, în acţiunile fondului, care va continua să activeze după reorganizare.
    42. La fuziunea (asocierea) fondurilor pentru privatizare:
    a) valoarea de bilanţ a activelor fondului de investiţii ce se creează nu va depăşi 35 la sută din valoarea cumulativă de bilanţ a activelor tuturor fondurilor de investiţii din ţară;
    b) activele fondului de investiţii ce se creează vor fi plasate cu luarea în consideraţie a normativelor de diversificare, prevăzute de articolul 15 al Legii cu privire la fondurile de investiţii şi în declaraţia de investiţii a fondului.
    43. Actele de transmitere (actele de transmitere-preluare) şi bilanţul consolidat se vor întocmi în temeiul actului de inventariere şi evaluare a patrimoniului fondurilor pentru privatizare, antrenate în fuziune (asociere). Totodată, inventarierea se va efectua în conformitate cu Indicaţiile metodologice privind efectuarea inventarierii şi estimarea valorii iniţiale şi reziduale a mijloacelor fixe, bunurilor materiale, conturilor valutare, altor active şi pasive ale balanţelor de lichidare a întreprinderilor, indiferent de formele lor de proprietate, aprobate prin hotărîrea Ministerului Finanţelor nr. 11-3-27-153 din20 septembrie 1994.
    Actul de transmitere se va perfecta conform anexei nr. 4.
    44. Acţionarul fondului de investiţii este în drept să ceară răscumpărarea acţiunilor ce îi aparţin, dacă nu i s-a permis, fără un temei legal, să participe la adunarea generală a acţionarilor care a adoptat hotărîrea privind fuziunea (asocierea) fondului, sau a votat împotriva luării unei atare hotărîri şi a cerut ca acest fapt să fie consemnat în procesul-verbal al adunării generale şi în lista acţionarilor care au dreptul să ceară răscumpărarea acţiunilor ce le aparţin.
    Acţionarul fondului pentru privatizare nu este în drept să ceară răscumpărarea acţiunilor care îi aparţin, dacă acţiunile menţionate sînt incluse în primul nivel de listing la bursa de valori.
    45. Termenele de prezentare a cererii de răscumpărare a acţiunilor ce le aparţin de către acţionarii, care au acest drept, va constitui cel puţin două luni din data luării hotărîrii privind fuziunea (asocierea) fondurilor pentru privatizare.
    46. Răscumpărarea acţiunilor de la acţionarii fondului pentru privatizare va fi finalizată pînă la înregistrarea fondului de investiţii, creat prin fuziune (asociere).
    47. Răscumpărarea acţiunilor de la acţionari în cazul fuziunii (asocierii) fondurilor pentru privatizare se efectuează la valoarea de piaţă (estimativă) a activelor nete ale fiecărui fond, ce revine unei acţiuni a fondului, aflate în circulaţie. Valoarea specifică indicată a activelor nete ale fondului se determină la ziua evaluării activelor nete, prevăzută în contractul de fuziune (asociere).
    48. Documentele care certifică răscumpărarea acţiunilor de la acţionarii, care au prezentat cereri de răscumpărare, sînt:
    a) lista acţionarilor, care sînt în drept să ceară răscumpărarea acţiunilor ce le aparţin;
    b) lista (registrul) înregistrării cererilor acţionarilor privind răscumpărarea acţiunilor;
    c) lista de plată, dispoziţiile de plată şi alte documente de plată ale fondului pentru privatizare.
    49. Convertirea acţiunilor fondurilor pentru privatizare, care se reorganizează prin fuziune, în acţiuni ale fondului care se creează sau convertirea acţiunilor fondurilor care se asociază în acţiuni ale fondului, care îşi va continua activitatea după reorganizare, se va efectua în termen de o lună din data înregistrării (reînregistrării) de stat a fondului de investiţii. Convertirea indicată se efectuează în modul, stabilit de legislaţia cu privire la hîrtiile de valoare şi potrivit contractului de fuziune (asociere) a fondurilor.
V. Particularităţile reorganizării fondurilor pentru privatizare
prin divizare (separare)
    50. Divizarea fondului pentru privatizare se efectuează prin divizarea balanţei lui şi crearea a două şi mai multe fonduri de investiţii, cu convertirea ulterioară a acţiunilor fondului pentru privatizare în acţiuni ale fondurilor de investiţii create.
    51. Separarea din fondul pentru privatizare care funcţionează a unuia sau mai multor fonduri de investiţii se efectuează prin divizarea balanţei fondului care se reorganizează, cu convertirea ulterioară a unei părţi din acţiunile aflate în circulaţie ale fondului ce se reorganizează în acţiuni ale unuia sau mai multor fonduri de investiţii recent create.
    52. Hotărîrea adunării generale a acţionarilor fondului pentru privatizare privind divizarea (separarea) va conţine datele, prevăzute de alineatul (2) al articolului 33 al Legii privind societăţile pe acţiuni, specificînd totodată:
    a) modul şi termenele de divizare (separare), cu transformarea concomitentă a fondului pentru privatizare;
    b) lista acţionarilor fiecărui fond care se creează şi numărul de acţiuni ale fondului pentru privatizare, ce le aparţin şi urmează a fi convertite în acţiuni ale fondurilor de investiţii ce se creează;
    c) modul şi proporţiile de convertire a acţiunilor fondului pentru privatizare în acţiuni ale fondurilor de investiţii care se creează prin divizare (separare);
    d) modul de răscumpărare a acţiunilor de la acţionarii, care au dreptul să ceară răscumpărarea acţiunilor ce le aparţin în legătură cu reorganizarea fondului pentru privatizare prin divizare (separare).
    53. La reorganizarea fondului pentru privatizare prin divizare (separare), fondul care se reorganizează prezintă la C.S.P.H.V. declaraţia despre reorganizare. În declaraţie, în plus la informaţiile prevăzute în punctul 17 al prezentului Regulament, se va indica:
    a) denumirea şi indicii principali ai fondurilor, care se creează în rezultatul reorganizării prin divizare (separare);
    b) indicii principali ai fondului care va continua să activeze după separarea din el a unui sau mai multor fonduri - la reorganizarea prin separare;
    c) proporţiile de convertire a acţiunilor fondului care se reorganizează în acţiuni ale fondurilor de investiţii care se creează - în cazul divizării fondului pentru privatizare;
    d) proporţiile convertirii unei părţi a acţiunilor fondului, care va continua să activeze după reorganizare, în acţiuni ale fondurilor recent create - la reorganizarea fondului pentru privatizare prin separare.
    54. Fondul de investiţii pentru privatizare, în termen de 15 zile din data hotărîrii privind reorganizarea prin divizare (separare), îşi va notifica în scris creditorii despre acest fapt şi va publica o comunicare în Monitorul Oficial.
    55. Fiecare acţionar al fondului pentru privatizare, care se reorganizează prin divizare, solicită într-un demers scris calitatea de acţionar al vreunuia sau al cîtorva fonduri de investiţii care se creează.
    56. La reorganizarea prin separare, fiecare acţionar al fondului care se reorganizează solicită în scris calitatea de acţionar al vreunuia din fondurile care se creează şi/sau să rămînă acţionar al fondului care va continua să activeze după reorganizare.
    57. La divizarea (separarea) fondului pentru privatizare, balanţa de divizare şi actele de transmitere se întocmesc numai devreme de trimestrul, în care se efectuează înregistrarea de stat a fondurilor de investiţii, şi se aprobă de către adunarea generală a fondului care se reorganizează.
    În cazul divizării fondului pentru privatizare, precum şi în cazul creării fondurilor de investiţii prin separare, operaţiunile cu hîrtiile de valoare de portofoliu ale fondurilor de investiţii ce se creează sînt sistate din ziua în care a fost întocmit bilanţul de divizare şi pînă la obţinerea de către fonduri a licenţei C.S.P.H.V.
    58. La divizarea (separarea) fondurilor pentru privatizare, actele de transmitere şi bilanţul de divizare se întocmesc în modul prevăzut de punctul 43 din prezentul Regulament.
    59. La divizarea (separarea) fondului pentru privatizare, angajamentele şi creanţele lui se distribuie între fondurile care se creează (la divizare) sau între fondurile care se creează şi fondul care va continua să activeze (la separare) proporţional cu valoarea de bilanţ sau de piaţă (estimativă) a patrimoniului care li se transmite acestora.
    60. Adunarea generală a fiecărui fond de investiţii, care se creează prin divizare (separare), aprobă statutul, regulamentele, principalele clauze ale contractelor cu managerul, depozitarul, registratorul şi auditorul fondului de investiţii şi se aleg structurile conducătoare ale fondului.
    61. Răscumpărarea acţiunilor de la acţionarii fondului pentru privatizare, care se reorganizează prin divizare (separare), se efectuează în modul prevăzut la punctele 44-48 ale prezentului Regulament.
    62. Convertirea acţiunilor fondului pentru privatizare, care se reorganizează prin divizare (separare), în acţiuni ale fondurilor de investiţii recent create se efectuează în termen de o lună din data înregistrării de stat a fondurilor create, în modul stabilit de legislaţia cu privire la hîrtiile de valoare.
VI. Particularităţile înregistrării (reînregistrării)
de stat a fondului de investiţii şi licenţierea
activităţii lui
    63. Înregistrarea (reînregistrarea) de stat a fondului de investiţii, creat în procesul de reorganizare a fondului pentru privatizare, se efectuează în temeiul autorizaţiei C.S.P.H.V., care se eliberează odată cu prezentarea originalelor sau copiilor autentificate notarial ale următoarelor documente:
    a) extrasul din procesul-verbal al adunării generale a acţionarilor fondului pentru privatizare conţinînd hotărîrea privind reorganizarea fondului;
    b) statutul fondului de investiţii recent creat sau statutul în redacţie nouă a fondului de investiţii, creat prin transformare sau asociere;
    c) declaraţia de investiţii a fondului de investiţii;
    d) regulamentul consiliului fondului de investiţii;
    e) regulamentul privind stabilirea cuantumurilor remuneraţiei acordate managerului, depozitarului, registratorului şi auditorului fondului;
    f) regulamentul privind plasarea şi răscumpărarea de către fond a propriilor acţiuni - pentru fondul mutual sau pe intervale;
    g) procedura luării şi realizării deciziilor investiţionale privind administrarea fiduciară a investiţiilor fondului, aprobate de către managerul fondului şi coordonate cu fondul;
    h) documentul privind politica de evidenţă a fondului de investiţii;
    i) calculul valorii de piaţă (estimative) a activelor nete ale fondului pentru privatizare şi ale fondului de investiţii;
    j) actul de inventariere şi evaluare a valorii de piaţă a hîrtiilor de valoare ale fondului pentru privatizare;
    k) darea de seamă "Informaţia privind portofoliul investiţiilor", conform formei II-F1;
    l) balanţa fondului de investiţii;
    m) darea de seamă privind satisfacerea cerinţelor legale faţă de lichiditatea hîrtiilor de valoare de portofoliu ale fondului mutual sau pe intervale;
    n) contractele cu managerul, depozitarul, registratorul şi auditorul fondului de investiţii;
    o) prospectul de emisiune a acţiunilor fondului - pentru fondul mutual sau pe intervale;
    p) certificatul privind înregistrarea la bursa de valori a acţiunilor fondului pentru privatizare care se reorganizează în fond nemutual;
    q) actele de transmitere şi bilanţul consolidat - la crearea fondului prin fuziune (asociere);
    r) actul de transmitere şi bilanţul de divizare - în cazul divizării (separării) fondului pentru privatizare.
    64. Documentele, prevăzute de punctul 63 al prezentului Regulament, se prezintă la C.S.P.H.V. pe măsura aprobării lor de către fond, dar cel tîrziu cu două luni înainte de expirarea termenului înregistrării de stat a fondului de investiţii, indicat în declaraţia despre reorganizarea fondului pentru privatizare.
    65. În cazul reorganizării fondurilor pentru privatizare prin fuziune (asociere), în plus la documentele enumerate în punctul 63 al prezentului Regulament, se va prezenta în mod obligatoriu avizul privind respectarea de către fondul de investiţii, care se creează, a cerinţelor legislaţiei privind limitarea activităţii monopoliste, eliberat de Ministerul Economiei şi Reformelor.
    66. Autorizaţia C.S.P.H.V. pentru înregistrarea (reînregistrarea) de stat a fondului de investiţii se eliberează în termen de o lună din ziua prezentării documentelor respective, cu condiţia respectării legislaţiei în vigoare, inclusiv a prezentului Regulament. Autorizaţia C.S.P.H.V. se va perfecta conform tipizatei din anexa nr.5.
    După necesitate (în cazul existenţei pretenţiilor creditorilor către fond, contestaţiilor din partea acţionarilor, litigiilor etc.), termenul indicat poate fi prelungit, dar nu mai mult de 15 zile.
    67. C.S.P.H.V. este în drept să refuze eliberarea autorizaţiei pentru înregistrarea de stat a fondului de investiţii şi să-i expedieze o prescripţie, pentru lichidarea abaterilor de la lege, depistate în cadrul reorganizării, inclusiv încălcarea drepturilor şi intereselor legitime ale acţionarilor.
    68. La înregistrarea (reînregistrarea) în modul stabilit a fondului de investiţii de către Camera Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei, se va prezenta autorizaţia C.S.P.H.V. pentru înregistrare (reînregistrare).
    69. Din data înregistrării (reînregistrării) de stat a fondului de investiţii toate licenţele, eliberate anterior fondului pentru privatizare, precum şi statutul, declaraţia de investiţii şi prospectul lui de emisiune sînt nule.
    70. Fondul nemutual, ale cărui acţiuni au valoare nominală (fixată), este obligat, în termen de 15 zile din ziua înregistrării (reînregistrării) de stat, să pună:
    a) datele registrului acţionarilor în concordanţă cu valoarea nominală (fixată) modificată a acţiunilor plasate. Totodată, numărul de acţiuni, ce aparţin fiecărui acţionar sau deţinător nominal al acţiunilor fondului, nu va fi schimbat;
    b) sumele mijloacelor, reflectate pe contul contabil 85 "Capital statutar", subcontul 3 "Capital vărsat", în concordanţă cu mărimea capitalului social, indicată în statutul fondului.
    71. Fondurile de investiţii, ale căror statute nu prevăd determinarea valorii nominale (fixate) a acţiunilor fondului, sînt obligate în termen de 15 zile din ziua înregistrării (reînregistrării) de stat să închidă contul contabil 86 "Capital de rezervă" în ce priveşte subcontul 3 "Venituri de emisiune" şi toate mijloacele provenite din contul achitării acţiunilor plasate ale fondului vor fi reflectate în contul 85 "Capital statutar" , subcontul 3 "Capital vărsat".
    72. În scopul obţinerii licenţei pentru dreptul de a exercita activitate investiţională, fondul de investiţii va prezenta C.S.P.H.V., în plus la documentele stabilite conform modului de licenţiere a fondurilor de investiţii, darea de seamă "Date privind reorganizarea fondului" conform tipizatei EM-6, prevăzută de Instrucţiunea provizorie privind componenţa, modul de întocmire şi prezentare a dărilor de seamă specializate de către emitenţi şi participanţii profesionişti la piaţa hîrtiilor de valoare, aprobate prin hotărîrea C.S.P.H.V. nr.35-7 din 18 aprilie 1996.
    73. Înregistrarea prospectului de emisiune a acţiunilor fondului de investiţii mutual sau pe intervale şi eliberarea autorizaţiei pentru plasarea publică a acestor acţiuni se efectuează numai la prezentarea:
    a) de către fond - a licenţei pentru exercitarea activităţii de fond de investiţii;
    b) de către managerul fondului - a licenţei pentru exercitarea activităţii de administrare fiduciară a investiţiilor fondului.
    74. Fondul mutual sau pe intervale îşi plasează permanent acţiunile, nu înregistrează totalurile emisiunii de acţiuni, iar mijloacele provenite din plasarea acţiunilor fondului le trece nemijlocit la contul de decontare a fondului, aflat în administrarea fiduciară a managerului fondului, şi nu-şi înregistrează acţiunile la Bursa de Valori a Moldovei.
VII. Dispoziţii finale
    75. Alte acţiuni juridice, legate de reorganizarea fondurilor pentru privatizare (deschiderea contului de decontări şi contului depozitar de gaj, predarea ştampilei vechi şi primirea celei noi, schimbarea codului fiscal etc.) se efectuează conform legislaţiei în vigoare.
    76. Cerinţele prezentului Regulament, legate de încheierea şi executarea contractului privind prestarea către fonduri a serviciilor de depozitare, intră în vigoare după aprobarea şi publicarea în modul stabilit a Regulamentului cu privire la organizaţia de depozitare - depozitarul fondului de investiţii.
    77. Fondurile pentru privatizare nu vor efectua emisiuni suplimentare de acţiuni pînă la reorganizarea lor.
    78. Fondurile pentru privatizare, pînă la punerea activelor lor în concordanţă cu cerinţele Legii cu privire la fondurile de investiţii, sînt în drept să participe la votare la adunările generale ale acţionarilor societăţilor, ale căror acţiuni cu drept de vot fac parte din activele fondului, numai în limitele de pînă la 25 la sută din acţiunile acestor societăţi, în cazul în care activele ce le corespund depăşesc limita, prevăzută de alineatul (4) din articolul 15 al Legii cu privire la fondurile de investiţii.
    79. Dacă pînă la 1 ianuarie 1998 fondul pentru privatizare nu a încheiat contractele cu managerul, depozitarul, registratorul şi auditorul său în conformitate cu Legea cu privire la fondurile de investiţii şi nu a prezentat la C.S.P.H.V. declaraţia despre reorganizare, preşedintele consiliului observatorilor şi/sau managerul persoană fizică (conducătorul managerului persoană juridică) ai fondului vor fi lipsiţi de atestatele de calificare, eliberate de C.S.P.H.V.
    80. Dacă pînă la 1 iulie 1998 fondul pentru privatizare nu s-a reorganizat în fond de investiţii, licenţa C.S.P.H.V. se anulează, iar fondul este pasibil de lichidare conform hotărîrii adunării generale a acţionarilor pînă la 31 decembrie 1998.
    81. Dacă pînă la 31 decembrie 1998 adunarea generală a acţionarilor nu a luat hotărîrea privind lichidarea fondului pentru privatizare în temeiul punctului 80, lichidarea lui se va face de către instanţele judecătoreşti, conform cererii oricărui acţionar al fondului, cererii C.S.P.H.V. sau altui organ cu atare competenţe ale autorităţilor publice.
    82. Particularităţile de lichidare a fondurilor pentru privatizare sînt cele stabilite în legislaţia cu privire la hîrtiile de valoare.

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4

    anexa nr.5

Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr. 1041
din 7 noiembrie 1997

REGULAMENTUL CU PRIVIRE LA ORGANIZAŢIA DE
ADMINISTRARE
A INVESTIŢIILOR - MANAGERUL
FONDULUI

I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Regulamentul cu privire la organizaţia de administrare a investiţiilor - managerul fondului (în continuare - Regulamentul) este elaborat în baza Legii cu privire la fondurile de investiţii nr.1204-XIII din 5 iunie 1997, Legii privind societăţile pe acţiuni nr. 1134-XIII din 2 aprilie 1997 şi altor acte normative.
    2. Regulamentul determină particularităţile creării şi funcţionării organizaţiei de administrare a investiţiilor - managerul fondului (în continuare - organizaţia de administrare).
    3. Organizaţia de administrare este participant profesionist la piaţa hîrtiilor de valoare, funcţionează în baza licenţei pentru exercitarea activităţii de administrare fiduciară a investiţiilor fondurilor de investiţii (în continuare - fond), eliberată de Comisia de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare (în continuare - C.S.P.H.V.) şi este în drept să desfăşoare exclusiv activitatea specificată în licenţă.
    4. Drept administrare fiduciară a investiţiilor fondului (în continuare - administrare fiduciară) se consideră administrarea, precum şi alte acţiuni juridice şi reale cu patrimoniul fondului, efectuate de către organizaţia de administrare în temeiul contractului de administrare fiduciară şi în limitele, prevăzute de Legea cu privire la fondurile de investiţii, alte acte normative, inclusiv prezentul Regulament.
    5. Numai fondul poate fi beneficiar de pe urma realizării contractului de administrare fiduciară.
    6. Transmiterea de către fond a patrimoniului în administrare fiduciară nu are drept consecinţă transferul dreptului de proprietate asupra lui către organizaţia de administrare.
    7. Organizaţia de administrare încheie tranzacţii şi efectuează alte acţiuni juridice, legate de administrarea fiduciară, în numele său şi, după caz, cu indicarea denumirii fondului, ale cărui investiţii le administrează.
    8. Documentele organizaţiei de administrare referitoare la administrarea fiduciară vor avea menţiunea "M.F.".
    9. Organizaţia de administrare este în drept să administreze investiţiile unuia sau mai multor fonduri.
    10. Organizaţia de administrare nu poate fi persoană afiliată:
    a) fondului, cu excepţia afilierii conform contractului de administrare fiduciară;
    b) organizaţiei ce prestează servicii de depozitare fondului, cu care organizaţia de administrare a încheiat contract de administrare fiduciară (în continuare - depozitarul fondului);
    c) organizaţiei ce ţine registrul acţionarilor fondului, cu care organizaţia de administrare a încheiat contract de administrare fiduciară (în continuare - registratorul fondului);
    d) organizaţiei de audit ce efectuează auditul fondului, cu care organizaţia de administrare a încheiat contract de administrare fiduciară (în continuare - auditorul fondului);
    e) unui membru al consiliului observatorilor sau al consiliului directorilor (în continuare - consiliul fondului), cu care organizaţia de administrare a încheiat contract de administrare fiduciară.
    11. Persoane afiliate organizaţiei de administrare sînt persoanele:
    a) care exercită controlul asupra organizaţiei în cauză;
    b) aflate sub controlul ei, inclusiv societăţile comerciale, în care fondul şi/sau organizaţia deţin acţiuni şi cote de participare în mărimea care le asigură exercitarea controlului asupra respectivelor societăţi;
    c) aflate, împreună cu organizaţia de administrare, sub controlul unei terţe persoane;
    d) care acţionează în numele şi/sau din contul organizaţiei în cauză în bază de mandat sau contract, inclusiv agentul cu care organizaţia de administrare a încheiat contractul de plasare şi răscumpărare a acţiunilor fondului mutual sau pe intervale (în continuare - agentul organizaţiei de administrare) şi organizaţia de brokeri cu care organizaţia de administrare a încheiat contractul de servicii de brokeraj privind tranzacţiile cu hîrtiile de valoare din portofoliul fondului (în continuare - brokerul organizaţiei de administrare);
    e) în numele şi/sau din contul cărora acţionează organizaţia de administrare, inclusiv toate fondurile cu care organizaţia în cauză a încheiat contracte de administrare fiduciară;
    f) membrii organelor de conducere ale organizaţiei;
    g) aflate în raporturi de rudenie cu unul dintre membrii organelor de conducere ale organizaţiei (tata, mama, fiul, fiica, fratele, sora sau soţul (soţia).
    12. Persoanele afiliate organizaţiei de administrare - agenţi economici nu pot fi brokeri ai organizaţiei de administrare.
II. CONSTITUIREA ORGANIZAŢIEI DE ADMINISTRARE
    13. Organizaţia de administrare este constituită în una din formele organizaţional-juridice prevăzute de legislaţie pentru participanţii profesionişti la piaţa hîrtiilor de valoare.
    14. Denumirea completă a organizaţiei de administrare trebuie să conţină cuvintele "organizaţia de administrare a investiţiilor - managerul fondului", iar denumirea prescurtată - cuvintele "managerul fondului". Nici o organizaţie, cu excepţia celei de administrare, nu are dreptul să folosească în denumirea sa cuvintele "organizaţia de administrare a investiţiilor - managerul fondului" sau "managerul fondului".
    15. Organizaţia de administrare va fi amplasată pe teritoriul Republicii Moldova.
    16. Fondatori şi/sau membri ai organizaţiei de administrare pot fi persoane fizice şi/sau juridice, cu excepţia întreprinderilor de stat, instituţiilor finanţate de stat (bugetare) şi autorităţilor publice.
    17. Împuternicirile organului executiv al organizaţiei de administrare, inclusiv luarea deciziilor privind administrarea fiduciară (în continuare - decizii investiţionale) nu pot fi transmise altei persoane juridice, dacă contractul de administrare fiduciară nu stipulează altceva.
    18. Persoanele cu funcţii de răspundere ale fondului, ale depozitarului, registratorului şi auditorului acestuia, precum şi ale brokerului organizaţiei de administrare nu pot deţine funcţii de răspundere în organizaţia de administrare.
    19. Persoanele cu funcţii de răspundere ale organizaţiei de administrare şi ale persoanelor afiliate ei nu pot intra în componenţa:
    a) comisiei de numărare a voturilor a adunării generale a acţionarilor fondului;
    b) consiliului fondului;
    c) organelor de conducere ale depozitarului, registratorului şi auditorului fondului.
    20. Documentele constitutive ale organizaţiei de administrare, în scopul reflectării particularităţilor activităţii sale de administrare fiduciară pe piaţa hîrtiilor de valoare, trebuie să conţină stipulările prevăzute la punctele 3-12, 17-19, 21, 25-26, 48-50, 53, 55-70, 73-75 şi 80-85.
    21. Organizaţia de administrare este în drept să exercite administrarea fiduciară numai după:
    a) obţinerea licenţei C.S.P.H.V.;
    b) coordonarea cu fondul şi aprobarea de către organul de conducere împuternicit al organizaţiei în cauză a procedurilor de luare şi realizare a deciziilor investiţionale;
    c) încheierea contractului de administrare fiduciară;
    d) asigurarea unui capital propriu, a cărui mărime nu va fi mai mică decît suma determinată în conformitate cu normativele obligatorii indicate în anexa nr.1 la prezentul Regulament;
    e) deschiderea contului depozitar de gaj, a cărui mărime nu va fi mai mică decît suma determinată în conformitate cu normativele obligatorii indicate în anexa nr.2 la prezentul Regulament, sau obţinerea unei cauţiuni ori garanţii bancare, eliberate pentru suma echivalentă cu suma mijloacelor pasibile de păstrare pe contul depozitar de gaj.
III. CONTRACTUL DE ADMINISTRARE FIDUCIARĂ
    22. Proiectul contractului de administrare fiduciară se întocmeşte de către organizaţia de administrare, dacă acordurile precontractuale dintre fond şi organizaţie nu prevăd altceva.
    23. În perioada precontractuală, organizaţia de administrare şi fondul sînt obligate să întocmească un proces-verbal privind coordonarea costului contractual al serviciilor de administrare, fiduciară, cu evidenţierea cheltuielilor pentru achitarea serviciilor prestate de terţi, în conformitate cu contractele de drept civil încheiate cu organizaţia în cauză. Procesul-verbal este parte integrantă a contractului de administrare fiduciară.
    24. Contractul de administrare fiduciară va conţine informaţii despre părţile contractante, cu indicarea numărului licenţei şi datei eliberării ei de către C.S.P.H.V., precum şi următoarele clauze:
    a) obiectul contractului (nomenclatorul serviciilor prestate);
    b) nomenclatorul şi valoarea hîrtiilor de valoare de portofoliu, cuantumurile cotelor de participare la capitalul nedivizat în acţiuni al societăţilor comerciale (în continuare - cote de participare), a depozitelor pe conturi bancare speciale (în continuare - depozite) şi a altui patrimoniu, care se transmite în administrare fiduciară, cu indicarea patrimoniului grevat de dreptul de proprietate sau aflat sub arest ori în litigiu;
    c) drepturile şi obligaţiunile organizaţiei de administrare;
    d) restricţiile asupra activităţii organizaţiei de administrare, stabilite prin Legea cu privire la fondurile de investiţii, prezentul Regulament şi declaraţia de investiţii a fondului sau de către părţile contractante;
    e) drepturile şi obligaţiunile fondului;
    f) date despre persoanele afiliate ale fondului, membrii consiliului fondului şi organizaţiei de administrare;
    g) modul de determinare a cuantumului remuneraţiei acordate organizaţiei de administrare, precum şi modul, forma şi termenele de achitare a remuneraţiei;
    h) procedura modificării contractului;
    i) procedura încetării contractului, inclusiv modul şi termenele de transmitere a patrimoniului aflat în administrarea fiduciară a organizaţiei de administrare;
    j) responsabilităţile părţilor contractante şi alte măsuri, prevăzute de prezentul Regulament, în vederea asigurării executării contractului (contul depozitar de gaj, cauţiunea sau garanţia bancară);
    k) termenul de valabilitate a contractului.
    25. Contractul de administrare fiduciară se încheie pe termen de pînă la trei ani.
    26. Contractul de administrare fiduciară se încheie în formă scrisă şi este pasibil de:
    a) înregistrare la biroul notarial, în a cărui rază teritorială îşi are sediul organizaţia de administrare, în cazul în care aceasta a ales, drept mod de asigurare a executării obligaţiunilor sale contractuale, gajul sub formă de cont depozitar de gaj;
    b) autentificare notarială - în celelalte cazuri.
    27. În cazul nerespectării cerinţelor prevăzute la punctele 24-26, contractul de administrare fiduciară este considerat nul.
    28. Organizaţia de administrare prezintă fiecărui fond darea de seamă privind executarea contractului de administrare fiduciară în termenele prevăzute de contract, dar nu mai rar decît o dată în trimestru. Dacă darea de seamă nu este aprobată de consiliul fondului, suma definitivă a remuneraţiei pentru perioada plăţilor nu se achită.
    29. Contractul de administrare fiduciară poate fi reziliat numai în cazul:
    a) înţelegerii dintre părţi;
    b) declaraţiei uneia dintre părţi în legătură cu expirarea termenului contractului;
    c) anulării licenţei C.S.P.H.V., acordată fondului, falimentului şi/sau lichidării lui;
    d) anulării licenţei C.S.P.H.V., acordată organizaţiei de administrare, falimentului şi/sau lichidării acesteia;
    e) denunţării contractului de către fond fără explicarea motivelor;
    f) denunţării contractului de către organizaţia de administrare, în cazul în care aceasta nu a fost informată că patrimoniul, transmis ei în administrare fiduciară, nu aparţine fondului cu drept de proprietate sau că este grevat de dreptul de proprietate, sau se află în arest ori litigiu;
    g) hotărîrii instanţei judecătoreşti, luate conform cererii C.S.P.H.V., sau a altei autorităţi publice împuternicite.
    30. În cazul rezilierii contractului de administrare fiduciară din iniţiativa uneia dintre părţi, cealaltă parte va fi înştiinţată în formă scrisă despre acest fapt cu o lună înainte de data fixată, dacă contractul nu prevede un termen mai lung de înştiinţare.
    31. Din ziua în care una dintre părţile contractului de administrare fiduciară a notificat celeilalte părţi intenţia sa de a rezilia sau denunţa contractul, organizaţia de administrare administrează patrimoniul fondului numai cu consimţămîntul consiliului fondului.
    32. În cazul în care după expirarea termenului de valabilitate a contractului de administrare fiduciară nici una dintre părţi nu a depus cerere de modificare sau reziliere a contractului, el se consideră prelungit în aceleaşi condiţii şi pe acelaşi termen, dacă contractul nu stipulează altceva.
    33. Rezilierea contractului de administrare fiduciară conform înţelegerii dintre părţi sau în cazul denunţării contractului de către fond fără explicarea motivelor se efectuează numai în temeiul hotărîrii adunării generale a acţionarilor fondului sau al deciziei consiliului fondului, luate potrivit competenţelor acestora.
    34. În cazul denunţării de către fond a contractului de administrare fiduciară fără explicarea motivelor, organizaţia de administrare este în drept să ceară recuperarea cheltuielilor sale anticipate în suma argumentată prin calcule.
    35. În cazul rezilierii contractului de administrare fiduciară, patrimoniul fondului, aflat în administrare fiduciară, se transmite:
    a) altei organizaţii de administrare - succesor de drepturi, dacă fondul nu este declarat falit şi/sau nu se lichidează;
    b) fondului, dacă el este declarat falit şi/sau se lichidează.
    36. Dacă aprobarea organizaţiei de administrare ţine de competenţa adunării generale a acţionarilor fondului şi contractul de administrare fiduciară a fost reziliat din motivele expuse în subpunctele d), f) şi
g) ale punctului 29, consiliul fondului este în drept să încheie de sine stătător un contract de administrare fiduciară pe perioada de pînă la următoarea adunare generală a acţionarilor fondului.
    37. Litigiile apărute între organizaţia de administrare, pe de o parte, şi fond, depozitarul, registratorul, sau auditorul fondului, pe de altă parte, se soluţionează de către instanţele judecătoreşti.
IV. TRANSMITEREA PATRIMONIULUI FONDULUI
ÎN ADMINISTRARE FIDUCIARĂ
    38. În administrare fiduciară se transmit toate hîrtiile de valoare de portofoliu, cotele de participare, depozitele şi mijloacele băneşti ale fondului, precum şi alte bunuri ale fondului, conform nomenclatorului şi în mărimea prevăzută de contractul de administrare fiduciară.
    39. Transmiterea patrimoniului fondului în administrare fiduciară se perfectează printr-un act de transmitere.
    40. Organizaţia de administrare este în drept să administreze:
    a) mijloacele băneşti şi depozitele - din ziua deschiderii contului de decontare şi contului depozitar, ale căror mijloace aparţin fondului cu drept de proprietate şi al căror deţinător nominal, conform contractului de administrare fiduciară, va fi organizaţia de administrare;
    b) hîrtiile de valoare şi cotele de participare de portofoliu - din ziua înregistrării lor de către depozitarul fondului;
    c) bunurile imobiliare - din ziua înscrierii în cartea de registru a biroului teritorial de inventariere tehnică (cadastrul imobiliar) a datelor referitoare la organizţia de administrare a fondului în calitate de deţinător nominal al acestui patrimoniu;
    d) alt patrimoniu decît cel enumerat mai sus - din ziua transmiterii lui în administrare fiduciară.
    41. Dividendele, dobînga, sporul realizat al investiţiilor fondului şi alte venituri, obţinute în perioada administrării fiduciare, sînt proprietatea fondului.
    42. Organizaţia de administrare este în drept să dispună atît de patrimoniul, transmis ei în administrare fiduciară, cît şi de patrimoniul, achiziţionat de ea în proprietatea fondului în perioada administrării fiduciare.
    43. Dacă la efectuarea tranzacţiilor şi a altor acte juridice întru executarea contractului de administrare fiduciară organizaţia de administrare nu va declara că acţionează în calitate de organizaţie de administrare a fondului, ea îşi va asuma obligaţiuni personale faţă de terţi şi va purta răspundere în faţa lor cu patrimoniul propriu.
    44. Pentru obligaţiunile asumate în cazul încheierii de către organizaţia de administrare a unei tranzacţii cu depăşirea împuternicirilor acordate ei sau cu încălcarea restricţiilor, stabilite de legislaţie, declaraţia de investiţii şi contract, răspunderea o poartă respectiva organizaţie prin patrimoniul propriu, cu excepţia cazurilor stipulate în punctul 45.
    45. Dacă terţele persoane, care participă la tranzacţia încheiată de organizaţia de administrare cu depăşirea împuternicirilor acordate ei sau cu încălcarea restricţiilor, stabilite de legislaţie şi alte acte juridice, nu au avut la cunoştinţă acest fapt:
    a) angajamentele apărute faţă de terţi urmează a fi executate în modul prevăzut la punctul 46;
    b) fondul este în drept să ceară de la organizaţia în cauză recuperarea pierderilor suportate, inclusiv cîştigurile nerealizate.
    46. Obligaţiile apărute ca rezultat al administrării fiduciare se achită din contul patrimoniului fondului. În cazul cînd patrimoniul nu este suficient, în temeiul responsabilităţii subsidiare (complementare), dacă aceasta este prevăzută de lege sau de contractul de administrare fiduciară, poate fi urmărit patrimoniul organizaţiei de administrare.
V. ACTIVITATEA ORGANIZAŢIEI DE ADMINISTRARE
    47. Activitatea de administrare fiduciară a investiţiilor fondului include numai activitatea financiar-investiţională şi activitatea conexă prevăzută de Legea cu privire la fondurile de investiţii, alte acte normative, inclusiv prezentul regulament şi contractul de administrare fiduciară.
    48. Drept activitate financiar-investiţională, exercitată conform contractului de administrare fiduciară, se consideră:
    a) atragerea mijloacelor băneşti prin plasarea acţiunilor fondului. Mijloacele atrase nu sînt depozite;
    b) achiziţionarea sau răscumpărarea acţiunilor fondului;
    c) investirea şi reinvestirea mijloacelor atrase ale fondului în hîrtii de valoare, cote de participare şi depozite.
    d) deinvestirea mijloacelor fondului prin înstrăinarea hîrtiilor de valoare de portofoliu, cotelor de participare ale fondului şi închiderea depozitelor fondului.
    49. Drept activitate conexă, exercitată conform contractului de administrare fiduciară, se consideră:
    a) consultanţa investiţională a specialiştilor fondului, investitorilor şi acţionarilor fondului;
    b) efectuarea tranzacţiilor cu hîrtiile de valoare de portofoliu, cotele de participare şi depozitele fondului, transmise în administrare fiduciară;
    c) ţinerea evidenţei contabile şi întocmirea dărilor de seamă despre activitatea fondului, dezvăluirea informaţiei privind acţiunile şi activitatea fondului;
    d) calcularea şi achitarea impozitelor şi altor plăţi obligatorii din mijloacele fondului şi veniturile acţionarilor lui;
    e) convocarea adunărilor generale ale acţionarilor fondului şi lucrul curent cu acţionarii fondului;
    f) participarea la adunările generale ale asociaţilor şi în alte organe de conducere ale societăţilor comerciale, ale căror acţiuni sau cote de participare sînt transmise în administare fiduciară, şi exercitarea altor împuterniciri ale organului executiv al fondului, prevăzute de contractul de administrare fiduciară.
    50. Organizaţia de administrare plasează, achiziţionează sau răscumpără acţiunile fondului de sine stătător şi/sau în baza contractului cu agentul.
    51. Agent al organizaţiei de administrare poate fi doar o organizaţie de brokeri şi/sau o bancă comercială, care dispune de licenţa respectivă, eliberată de C.S.P.H.V.
    52. Organizaţia de administrare, la efectuarea tranzacţiilor de investire, reinvestire şi deinvestire a mijloacelor fondului:
    a) ia decizii în mod independent, dacă pentru anumite tipuri de tranzacţii indicate legislaţia sau contractul de administrare fiduciară nu prevede altceva;
    b) efectuează, prin brokerul organizaţiei de administrare şi independent, tranzacţii de drept civil cu hîrtiile de valoare de portofoliu;
    c) efectuează independent tranzacţii de drept civil cu cotele de participare şi depozitele fondului.
    53. Brokerul organizaţiei de administrare, în cazul administrării fiduciare a investiţiilor fondului mutual sau pe intervale, este în drept să exercite, de asemenea, împuternicirile agentului organizaţiei de administrare, dacă contractul de administrare fiduciară nu stipulează altceva.
    54. Organizaţia de administrare este în drept să efectueze independent tranzacţii cu hîrtiile de valoare de portofoliu ale fondului doar în cazurile în care tranzacţiile menţionate nu sînt pasibile de înregistrare la bursa de valori.
    55. În cazul în care organizaţia de administrare efectuează independent tranzacţii de drept civil cu hîrtiile de valoare de portofoliu, precum şi cu cotele de participare şi depozitele fondului, ea nu este în drept să ceară o remunerare separată pentru serviciile în cauză. Cheltuielile organizaţiei de administare pentru prestarea serviciilor menţionate se includ în spezele de regie.
    56. Organizaţia de administrare efectuează tranzacţii cu hîrtiile de valoare de portofoliu, cotele de participare şi depozitele fondului în baza deciziilor adoptate în conformitate cu procedurile de luare şi realizare a deciziilor investiţionale, care prevăd:
    a) repartizarea competenţelor de luare a deciziilor investiţionale între organele de administrare şi persoanele cu funcţii de răspundere ale organizaţiei de administrare;
    b) interacţiunea organizaţiei de administrare cu agentul şi brokerul ei, precum şi cu depozitarul şi registratorul fondului;
    c) schema circulaţiei documentelor legate de luarea şi realizarea deciziilor investiţionale.
    57. Documentele organizaţiei deadministrare, specificate în legislaţia cu privire la hîrtiile de valoare sau în contractul de administrare fiduciară, sînt valabile numai dată fiind prezenţa semnăturilor persoanelor împuternicite ale organizaţiei de administrare şi ale depozitarului fondului. Specialiştii organizaţiei de administrare pot fi abilitaţi să semneze aceste documente numai în cazul în care ei posedă atestate de calificare pentru efectuarea operaţiunilor cu hîrtiile de valoare.
    58. Reprezentantul organizaţiei de administrare poate participa la:
    a) adunările generale ale acţionarilor fondului şi la şedinţele consiliului fondului - cu dreptul de a lua parte la discutarea chestiunilor de pe ordinea de zi;
    b) adunările generale ale asociaţilor societăţilor comerciale, ale căror acţiuni sau cote de participare sînt incluse în activele (portofoliul) fondului - cu drept de vot, atunci cînd contractul de administrare fiduciară a investiţiilor nu prevede că pentru anumite societăţi comerciale acest drept rămîne o prerogativă a fondului.
    59. Organizaţia de administrare este obligată să decidă convocarea adunării generale a acţionarilor fondului în cazul prevăzut la alineatul (2) al articolului 53 al Legii privind societăţile pe acţiuni.
    60. În cazul în care organizaţia de administrare este declarată falită şi/sau în cazul lichidării ei:
    a) patrimoniul fondului, transmis în administrare fiduciară, nu se include în masa de concurs a organizaţiei de administrare care se lichidează;
    b) mijloacele de pe contul depozitar de gaj, după onorarea obligaţiunilor faţă de fond, se includ în masa de concurs a organizaţiei de administrare care se lichidează.
VI. RESTRICŢII LA ACTIVITATEA ORGANIZAŢIEI
DE ADMINISTRARE

    61. Dacă referitor la patrimoniul fondului între organizaţia de administrare şi fond există conflicte de interese, organizaţia este în drept să efectueze tranzacţii cu acest patrimoniu numai la decizia:
    a) consiliului fondului şi în conformitate cu principalele clauze ale acestor tranzacţii, aprobate de consiliul fondului - în cazul înstrăinării patrimoniului fondului către persoanele afiliate organizaţiei de administrare sau achiziţionării patrimoniului acestor persoane în proprietatea fondului;
    b) consiliului fondului sau a adunării generale a acţionarilor fondului, adoptate în conformitate cu competenţele lor - în celelalte cazuri, prevăzute de legislaţie şi de contractul de administrare fiduciară.
    62. Organizaţia de administrare nu este în drept să efectueze tranzacţii cu patrimoniul fondului dacă nu va obţine valoarea echivalentă a acestuia în hîrtii de valoare sau mijloace băneşti în termenele de reglementare a tranzacţiilor, stabilite de bursa de valori.
    Termenul respectiv poate fi majorat numai în cazul în care:
    a) obţine garantarea sub formă de gaj al hîrtiilor de valoare, cauţiune sau garanţie irevocabilă în mărime echivalentă cu valoarea patrimoniului, care se transmite, al fondului;
    b) în termen de cinci zile din data transmiterii patrimoniului fondului prezintă la C.S.P.H.V. copia contractului tranzacţiei;
    c) informează pe toţi acţionarii fondului, printr-un anunţ publicat în presă sau prin avize poştale, asupra principalelor clauze ale tranzacţiei, în cazul în care valoarea patrimoniului fondului, care se transmite conform tranzacţiei (contractelor sinalagmatice), depăşeşte 5 la sută din valoarea de piaţă estimativă a activelor nete ale fondului.
    63. Organizaţia de administrare nu este în drept de asemenea:
    a) să exercite administrarea fiduciară în comun cu alte organizaţii de administrare;
    b) să divulge şi/sau să utilizeze în propriile scopuri informaţia confidenţială (de serviciu) privind activitatea fondului, obţinută în procesul de administrare fiduciară;
    c) să utilizeze mijloacele băneşti ale fondului pentru a-şi asuma sau onora orice alte obligaţiuni decît cele de administrare fiduciară, inclusiv acordarea de împrumuturi, cauţiuni şi garanţii din numele său;
    d) să obţină garanţii şi cauţiuni de la depozitarul şi auditorul fondului cu care a încheiat contractul de administrare fiduciară, precum şi de la brokerul organizaţiei de administrare, ori să le acorde acestora cauţiuni sau garanţii din contul mijloacelor proprii.
    64. Dacă valoarea cumulativă de balanţă a activelor fondurilor administrate de o organizaţie de administrare a depăşit 35 la sută din valoarea cumulativă de balanţă a activelor tuturor fondurilor de investiţii din ţară, respectiva organizaţie, în termen de o lună din ziua în care s-a produs această depăşire, este obligată:
    a) să rezilieze contractul de administrare fiduciară a investiţiilor unuia sau ale mai multor fonduri şi/sau
    b) să efectueze reorganizarea lui/lor prin divizare (separare).
    Dacă această dispoziţie nu este executată în termen şi cota activelor administrate de organizaţia de administrare nu descreşte pînă la 35 la sută, respectiva organizaţie este pasibilă de lichidare conform hotărîrii adunării generale a participanţilor ei sau a instanţei judecătoreşti. Oricare dintre participanţii la organizaţia de administrare sau C.S.P.H.V. este în drept să depună la una din instanţele judecătoreşti o cerere de lichidare.
VII. REMUNERAŢIA ŞI RESPONSABILITATEA
    65. Remuneraţia plătită de fond organizaţiei de administrare în sumă cu remuneraţiile plătite depozitarului, registratorului şi auditorului lui nu va depăşi, în raport cu rezultatele financiare ale anului, 5 la sută din valoarea anuală medie pe piaţă a activelor nete ale fondului. În suma remuneraţiei plătite organizaţiei de administrare se va include recuperarea tuturor cheltuielilor legate de executarea contractului de administrare fiduciară.
    66. Remuneraţia cuvenită organizaţiei de administrare va fi plătită de către fond numai în formă bănească.
    67. Organizaţia de administrare este obligată să recupereze din contul patrimoniului propriu toate daunele, inclusiv cîştigul nerealizat, cauzate fondului prin acţiunile (inacţiunile) sale ilegale.
    68. În cazul insuficienţei mijloacelor proprii de lichiditate înaltă pentru recuperarea daunelor, cauzate fondului de către organizaţia de administrare ca rezultat al neexecutării sau executării inadecvate a contractului de administrare fiduciară, aceste daune vor fi compensate din mijloacele contului depozitar de gaj, deschis de organizaţia în cauză în conformitate cu contractul de administrare fiduciară, sau din sursele canţionarului (garantului) conform contractului în cauză.
    69. Creditorul gajist al contului depozitar de gaj este fondul, ale cărui investiţii sînt administrate de organizaţia de administrare. Contul se deschide pentru fiecare fond cu care organizaţia de administrare a încheiat contract de administrare fiduciară.
    70. Mijloacele contului depozitar de gaj pot fi retrase în folosul fondului, căruia organizaţia de administrare i-a cauzat daunele, numai:
    a) conform unei înţelegeri mutuale între fond şi organizaţia de administrare, sau
    b) la decizia instanţei judecătoreşti.
    71. Mijloacele contului depozitar de gaj pot fi retrase în folosul organizaţiei de administrare numai după rezilierea în modul stabilit a contractului de administrare fiduciară.
    72. Dacă în legătură cu recuperarea daunelor cauzate fondului sau cu creşterea valorii de piaţă (estimative) a activelor nete ale fondului, aflate în administrare fiduciară, sau în alte temeiuri suma mijloacelor băneşti de pe contul depozitar de gaj scade sub valoarea normativelor prevăzute în anexa nr. 2 la prezentul Regulament, organizaţia de administrare este obligată să majoreze în termen de o lună din ziua în cares-a produs scăderea, printr-un plasament suplimentar, suma respectivă pînă la valoarea prevăzută de normativ. Neexecutarea acestei obligaţiuni atrage sistarea acţiunii licenţei, eliberate de C.S.P.H.V., sau ridicarea certificatului de calificare al conducătorului organizaţiei de administrare, eliberat de C.S.P.H.V.
    73. În cazul în care organizaţia de administrare este trasă la răspundere pentru nerespectarea altor obligaţiuni decît cele de administrare fiduciară, patrimoniul pe care aceasta îl administrează conform contractului de administrare fiduciară nu poate fi urmărit.
    74. Persoanele cu funcţii de răspundere ale organizaţiei de administrare poartă răspundere pentru:
    a) abuzurile comise la plasarea, achiziţionarea sau răscumpărarea acţiunilor fondului;
    b) efectuarea tranzacţiilor cu hîrtiile de valoare de portofoliu şi cu cotele de participare ale fondului la preţuri de vînzare evident mai joase decît cele de piaţă sau la preţuri de cumpărare evident mai ridicate decît cele de piaţă;
    c) divulgarea cu sau fără premeditare a informaţiei confidenţiale (de serviciu) privind acţiunile şi activitatea fondului;
    d) încălcarea cerinţelor privind evidenţa şi dările de seamă despre activitatea fondului şi a organizaţiei de administrare;
    e) încălcarea cerinţelor referitoare la dezvăluirea informaţiei privind acţiunile şi activitatea fondului, precum şi privind activitatea organizaţiei de administrare;
    f) alte încălcări prevăzute de legislaţia muncii, civilă, administrativă, penală şi de altă natură.
VIII. EVIDENŢA DĂRILE DE SEAMĂ ŞI CONTROLUL
DEZVĂLUIREA INFORMAŢIEI
    75. Organizaţia de administrare ţine evidenţa contabilă, întocmeşte şi prezintă dările de seamă financiare, statistice şi specializate privind activitatea sa în modul prevăzut de Legea contabilităţii, legislaţia cu privire la hîrtiile de valoare, alte acte normative, precum şi de documentul privind politica de evidenţă a organizaţiei în cauză, aprobat de organul ei executiv.
    76. Organizaţia de administrare ţine evidenţa contabilă, întocmeşte şi prezintă dările de seamă privind activitatea fondului, dacă acest lucru este prevăzut de contractul de administrare fiduciară.
    77. Organizaţia de administrare ţine evidenţa contabilă, întocmeşte şi prezintă dări de seamă financiare, statistice şi specializate privind activitatea fondului în modul prevăzut de Legea contabilităţii, Legea cu privire la fondurile de investiţii, Legea privind societăţile pe acţiuni, legislaţia cu privire la hîrtiile de valoare, alte acte normative, precum şi de documentul privind politica de evidenţă a fondului, aprobat de consiliul fondului, şi de contractul de administrare fiduciară a investiţiilor.
    78. Dările de seamă privind activitatea fondului, întocmite de organizaţia de administrare, vor fi semnate de persoanele cu funcţii de răspundere împuternicite ale organizaţiei în cauză, ale depozitarului fondului şi ale fondului.
    79. Dacă ţinerea evidenţei contabile şi întocmirea dărilor de seamă privind activitatea fondului sînt exercitate de către fond, sau depozitarul fondului, sau de o organizaţie de audit, care nu efectuează auditul fondului, organizaţia de administrare este obligată să asigure cooperarea cu persoana care exercită aceste funcţii.
    80. Controlul asupra administrării fiduciare îl exercită:
    a) fondul - chestiunile ce ţin de competenţa adunării generale acţionarilor fondului şi consiliului fondului;
    b) depozitarul fondului- chestiunile prevăzute de contractul de prestare către fond a serviciilor de depozitare;
    c) registratorul fondului - chestiunile prevăzute de contractul de ţinere a registrului acţionarilor fondului;
    d) auditorul fondului - chestiunile prevăzute de contractul de audit;
    e) C.S.P.H.V. şi alte autorităţi publice împuternicite - chestiunile ce ţin de competenţa lor.
    81. La cererea fondului, depozitarului, registratorului sau auditorului lui, organizaţia de administrare este obligată să le prezinte toate documentele şi datele necesare pentru controlul sau confruntarea documentelor referitoare la executarea contractelor respective.
    82. Activitatea economico-financiară anuală a organizaţiei de administrare este supusă auditului obligatoriu.
    83. Organizaţia de administrare asigură accesul acţionarilor şi creditorilor fondului la informaţia privind activitatea lui şi o publică în modul şi termenele prevăzute de Legea cu privire la fondurile de investiţii, Legea privind societăţile pe acţiuni şi alte acte normative.
    84. În termen de trei zile din data în care a luat cunoştinţă de ele, organizaţia de administrare este obligată să notifice fiecărui fond, cu care a încheiat contractul de administrare fiduciară:
    a) ordinul scris, înmînat ei de C.S.P.H.V.;
    b) sistarea licenţei, eliberate de C.S.P.H.V.;
    c) anularea licenţei, eliberate de C.S.P.H.V., sau expirarea termenului de valabilitate a licenţei anterioare şi neobţinerea unei noi licenţe;
    d) actele de control al activităţii organizaţiei, întocmite de autorităţile publice împuternicite, şi acţiunile în judecată, intentate ei.
IX. DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
    85. C.S.P.H.V. publică trimestrial în Monitorul Oficial al Republicii Moldova valoarea de piaţă (estimativă) şi de bilanţ a activelor nete ale tuturor fondurilor din ţară şi a fiecăruia din ele în parte, cu indicarea organizaţiei de administrare (managerului) şi a depozitarului fiecărui fond.
    86. Organizaţia de administrare este în drept să încheie contracte de administrare fiduciară cu fondurile de pensii, dacă aceste contracte nu contravin restricţiilor la activitatea organizaţiei de administrare, prevăzute de Legea cu privire la fondurile de investiţii şi prezentul Regulament.
    87. Organizaţiile de administrare, create pînă la intrarea în vigoare a prezentului Regulament, sînt obligate să-şi pună statutele în corespundere cu cerinţele lui în termen de două luni din ziua publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Pentru înregistrarea modificărilor şi completărilor la statutele organizaţiilor menţionate, ce derivă din prezentul Regulament, plata nu se percepe.
    88. Statutele organizaţiilor de administrare, care nu au fost ajustate la prezentul Regulament în termenele fixate la punctul 87, sînt declarate nule şi fiecare participant la organizaţiile menţionate este în drept să se adreseze în instanţa judecătorească cu cererea de a constrînge aceste organizaţii să introducă în statutele lor modificările şi completările respective.
Anexa nr. 1
la Regulamentul   cu  privire  la
organizaţia  de  administrare   a
investiţiilor-managerul fondului
Normative obligatorii de suficienţă a capitalului propriu
al organizaţiei de administrare
-------------------------------------------------------------------------
    Perioada de valabilitate a normativului  | Valoarea   numerică   a
                                             |       normativului
-------------------------------------------------------------------------
    Pînă la 1 ianuarie   1998                   0,1  la  sută  din  valoarea
                                                de   piaţă (estimativă)  a
                                                activelor nete, aflate în
                                                administrare fiduciară, dar
                                                nu mai puţin de 25 mii lei.
    De la 1 ianuarie 1998                       0,2 la sută din valoarea de
                                                piaţă (estimativă)
                                                a activelor nete, aflate în
                                                administrare fiduciară, dar 
                                                nu mai puţin de 50 mii lei
    De la 1 ianuarie 1999                       0,4 la sută din valoarea de
                                                piaţă (estimativă)
                                                a  activelor nete, aflate în
                                                administrare fiduciară, dar
                                                nu mai puţin de 100 mii lei

Anexa nr. 2
la Regulamentul cu  privire la organizaţia de
administrare a investiţiilor-managerul
fondului
Normative obligatorii pentru mijloacele proprii pasibile
de păstrare de către organizaţia de administrare pe
contul depozitar de gaj
--------------------------------------------------------------------------
Perioada de valabilitate a normativului   |Valoarea numerică a                   
                                          |normativului pentru
                                          |fiecare cont depozitar în parte
--------------------------------------------------------------------------  
Pînă la 1 ianuarie   1998                   0,01  la  sută  din  valoarea
                                            de piaţă (estimativă) a
                                            activelor nete, aflate
                                            în administrare fiduciară, dar
                                            nu mai puţin de 5 mii lei
De la 1 ianuarie   1998                     0,02  la  sută  din  valoarea
                                            de piaţă (estimativă) a
                                            activelor nete, aflate
                                            în administrare fiduciară,dar
                                            nu mai puţin de 10 mii lei
De la 1 ianuarie   1999                     0,04  la  sută  din  valoarea
                                            de piaţă (estimativă) a
                                            activelor nete, aflate
                                            în administrare fiduciară, dar
                                            nu mai puţin de 20 mii lei
Anexa nr. 3
la Hotărîrea  Guvernului Republicii
Moldova nr. 1041 din 7 noiembrie
1997
L I S T A
documentelor  care urmează a fi elaborate şi aprobate de
Comisia  de Stat pentru Piaţa  Hîrtiilor de Valoare coordonate
cu alte ministere pînă la 20 noiembrie 1997
Denumirea documentelor
Responsabili de elaborare
1
2

I. Criteriile de clasificare a fondurilor de investiţii
Regulamentul cu privire la organizaţia de depozitare – depozitarul fondului de investiţii Regulamentul cu privire la licenţierea activităţii fondului de investiţii, managerului şi depozitarului fondului
Modul de dezvăluire a informaţiei de către fondurile de investiţii
Instrucţiunea cu privire la dările de seamă specializate ale fondului de investiţii, managerului şi depozitarului fondului
Modul de plasare, răscumpărare şi achiziţionare a acţiunilor de către fondurile de investiţii
Modul de stabilire a cuantumurilor remuneraţiei acordate managerului, depozitarului, registratorului şi auditorului fondului de investiţii şi de întocmire şi alte cheltuieli ale fondului
Statutele-cadru ale fondurilor de investiţii mutuale, pe intervale şi nemutuale
Regulamentele-cadru ale fondurilor de investiţii mutuale, pe intervale şi nemutuale
Modelele prospectelor de emisiune a acţiunilor fondurilor de investiţii mutuale, pe intervale şi nemutuale
Regulamentul-cadru al comisiei de revizie a fondului de investiţii

Comisia de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare

II. Instrucţiunea privind particularităţile ţinerii evidenţei contabile a activităţii fondurilor de investiţii
Instrucţiunea privind evidenţa de către organizaţia de depozitare a operaţiunilor cu hîrtiile de valoare (cotele-părţi) ale fondului de investiţii
Instrucţiunea privind determinarea valorii activelor nete ale fondului de investiţii
Modul de evaluare de către fondurile de investiţii pentru privatizare a hîrtiilor de valoare, care nu au cotare pe piaţă, şi reflectarea rezultatelor evaluării în evidenţa contabilă

Comisia de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare, Ministerul Finanţelor

Comisia de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare, Ministerul Finanţelor

III. Contracte model:
privind administrarea fiduciară a investiţiilor fondurilor de investiţii mutuale, pe intervale şi nemutuale;
privind prestarea serviciilor de depozitare către fondul de investiţii;
privind prestarea serviciilor de plasare şi răscumpărare a acţiunilor fondurilor de investiţii mutuale sau pe intervale;
privind ţinerea registrului acţionarilor fondurilor de investiţii mutuale, pe intervale sau nemutuale
privind auditul fondului de investiţii

Comisia de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare, Ministerul Justiţiei

Comisia de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare, Ministerul Finanţelor