HGA1047/2001 ID intern unic: 297297 Версия на русском | Fişa actului juridic | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Republica Moldova | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
GUVERNUL | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
HOTĂRÎRE
Nr. 1047
din 04.10.2001 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
cu privire la aprobarea Programului de diminuare a poluării aerului atmosferic de către mijloacele de transport auto | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publicat : 05.10.2001 în Monitorul Oficial Nr. 121-123 art Nr : 1096 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Abrogată prin HG796 din 25.10.12, MO228/31.10.12 art.858
Întru ameliorarea calităţii aerului atmosferic prin reducerea poluării cu emisiile de gaze ale mijloacelor de transport auto, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Programul de diminuare a poluării aerului atmosferic de către mijloacele de transport auto (se anexează). 2. Ministerele, departamentele, autorităţile administraţiei publice locale şi agenţii economici: vor asigura planificarea şi realizarea măsurilor de reducere a emisiilor nocive ale poluanţilor în aerul atmosferic în vederea implementării prevederilor programului nominalizat; vor informa anual Ministerul Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului despre realizarea măsurilor preconizate şi executarea prevederilor programului sus-menţionat. 3. Ministerul Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului va prezenta anual Guvernului o informaţie sintetizată privind rezultatele realizării Programului de diminuare a poluării aerului atmosferic de către mijloacele de transport auto. Prim-ministru al Republicii Moldova Vasile TARLEV Contrasemnată: Ministrul ecologiei, construcţiilor şi dezvoltării teritoriului Gheorghe Duca Ministrul finanţelor Mihail Manoli Ministrul afacerilor interne Vasile Drăgănel Ministrul justiţiei Ion Morei Chişinău, 4 octombrie 2001. Nr. 1047. Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 1047 din 4 octombrie 2001 PROGRAM
1. Complexul de transport auto este unul din componenţii de bază ai economiei naţionale şi, totodată, una din principalele surse de poluare a aerului atmosferic, problemă care actualmente necesită o urgentă rezolvare. de diminuare a poluării aerului atmosferic de către mijloacele de transport auto I. Privire generală 2. Exploatarea parcului de transport auto cu o uzură sporită, creşterea numărului mijloacelor de transport auto importate în ţară, avînd o vechime de 10 şi mai mulţi ani, calitatea insuficientă a combustibilului reprezintă cauzele principale ce conduc la poluarea aerului atmosferic cu substanţe toxice. Din lipsa unui sistem permanent de supraveghere a calităţii aerului pe întreg teritoriul republicii, precum şi din cauza neexercitării sistematice a controlului ecologic instrumental al mijloacelor de transport auto din partea organelor statale şi celor departamentale, dezvoltării insuficiente a bazei tehnico-materiale s-a creat o situaţie deplorabilă în domeniul protecţiei aerului atmosferic, poluării acestuia de către transportul auto. Din aceste motive este necesară elaborarea unui program de diminuare a poluării aerului atmosferic de către mijloacele de transport auto. 3. Programul de diminuare a poluării aerului atmosferic de către mijloacele de transport auto (în continuare - Program) este elaborat în baza prevederilor articolelor 2, 28 şi 56 din Legea privind protecţia mediului înconjurător nr.l515-XII din 16 iunie 1993 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1993, nr.10, art.283), art.17 din Legea privind protecţia aerului atmosferic nr. 1422-XIII din 17 decembrie 1997 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.44-46, art.312), articolelor 7 şi 8 din Legea privind plata pentru poluarea mediului nr.1540-XIII din 25 februarie 1998 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.54-55, art.378) şi stabileşte căile de diminuare a poluării aerului atmosferic de către transportul auto, exploatarea eficientă a acestuia cu respectarea normelor prevăzute de standardele naţionale şi cele internaţionale, actelor normative tehnice şi ecologice. 4. Programul include măsuri prioritare, menite să diminueze gradul de poluare a aerului atmosferic, ce ţin de competenţa autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, persoanelor fizice şi juridice, precum şi a tuturor organizaţiilor statale şi nonguvernamentale, care au atribuţii directe sau indirecte la problemele ecologice şi sînt obligate să respecte legislaţia şi actele normative privind protecţia aerului atmosferic. 5. Lipsa unui program naţional privind diminuarea poluării aerului atmosferic a generat probleme serioase privind securitatea ecologică a transportului auto: majorarea normelor de emisie faţă de cele europene, absenţa unei politici fiscale eficiente de protecţie a mediului, lipsa unor programe complexe de stat vizînd diminuarea emisiilor de gaze de eşapament etc. II. Situaţia existentă în domeniul poluării aerului
6. Poluanţii emişi de către transportul auto pe parcursul anului 2000 constituie 110,12 mii tone, inclusiv:atmosferic de către transportul auto particule solide - 3,6 mii tone; dioxid de sulf - 3,8 mii tone; oxizi de azot - 9,1mii tone; oxid de carbon - 74,4 mii tone; hidrocarburi volatile - 19,2 mii tone; plumb - 11,9 tone. Cota emisiilor poluante de la autovehicule în volumul sumar de poluanţi ai aerului atmosferic constituie în mediu 82,3%. În oraşele mari această cotă a sporit considerabil: Chişinău - 92,0%, Cahul - 95,0%, Bălţi - 95,0%. În municipiile nominalizate substanţele nocive ale emisiilor auto pe cap de locuitor au ajuns în mediu la 115 kg/an. Această situaţie constituie un pericol serios pentru calitatea aerului atmosferic şi sănătatea populaţiei. Potrivit datelor serviciului hidrometeorologic de stat, în oraşele mari concentraţiile maxime în aer ale oxidului de carbon şi oxizilor de azot depăşesc de cîteva ori concentraţia maximă admisibilă (C.M.A.). Conform ultimelor date statistice, în plante şi în solul aferent drumurilor s-au înregistrat concentraţii majorate de cadmiu, plumb, cupru, zinc, nichel, siliciu etc. Autovehiculele care funcţionează pe bază de motorină, deşi emit un volum mai redus de oxid de carbon şi hidrocarburi, comparativ cu cele ce funcţionează pe bază de benzină, poluează cu particule solide de 30-50 ori mai mult aerul atmosferic. Aceste particule conţin diverşi compuşi organici care provoacă maladii cancerogene. 7. Unii deţinători de autovehicule nu respectă în mare măsură prevederile standardelor cu privire la concentraţia emisiilor de poluanţi ai gazelor de eşapament. Majoritatea autovehiculelor cu o uzură sporită, supuse controlului ecologic instrumental de stat, depăşesc de două şi mai multe ori normele admisibile de oxid de carbon şi gradul de fum. Fiecare al treilea autoturism şi al doilea camion, care participă la trafic, nu corespund cerinţelor securităţii ecologice şi standardelor naţionale. Actualmente controlul ecologic instrumental de stat al autovehiculelor se reduce doar la determinarea concentraţiei oxidului de carbon în gazele de eşapament ale motoarelor cu benzină şi a gradului de fumegare al motoarelor diesel. 8. Din lipsa mijloacelor financiare s-a micşorat esenţial procurarea noilor autovehicule, s-au redus cadrele ecologice din organizaţiile şi întreprinderile respective, influenţînd, astfel, în sens negativ, modul de respectare a legislaţiei ecologice privind poluarea aerului atmosferic de către mijloacele de transport auto care activează atît în sectorul privat, cît şi în cel public, devenind obiectul unor acţiuni ineficiente şi nesupuse controlului organelor autorităţii centrale de mediu. 9. În prezent normele emisiilor de poluanţi în gazele de eşapament, prevazute de standardele în vigoare pentru autovehiculele cu motoarele pe bază de benzină, nu corespund celor europene. Standardele naţionale corespund regulilor internaţionale numai în ceea ce priveşte stabilirea gradului de fumegare cu gaze de eşapament ale motoarelor diesel. Una din cauzele poluării mediului este indiferenţa populaţiei faţă de necesitatea verificării periodice a stării tehnice şi ecologice a mijloacelor de transport auto. 10. Carburanţii şi lubrifianţii importaţi în ţară sînt de o calitate inferioară, cu conţinut mărit de sulf şi plumb şi în multe cazuri nu corespund standardelor europene. Cota benzinei neetilate este neînsemnată şi comercializarea ei pe teritoriul republicii este limitată. Lipsa unui control permanent asupra calităţii produselor petroliere şi gazelor puse în comercializare la staţiile de alimentare auto are un impact negativ asupra calităţii acestor produse, conduce la necorespunderea lor standardelor şi certificatelor de producere. 11. Actualul sistem legislativ-normativ nu asigură pe deplin diminuarea poluării aerului atmosferic de către transportul auto şi nu permite luarea de măsuri mai drastice faţă de cei care poluează mediul ambiant, aplicîndu-se principiul "Cine poluează - plăteşte". III. Direcţiile de bază privind diminuarea
12. O pîrghie eficientă de diminuare a poluării aerului o constituie exercitarea controalelor mai stricte referitor la calitatea carburanţilor importaţi şi corespunderea lor standardelor europene.poluării aerului atmosferic Problema calităţii carburanţilor poate fi soluţionată odată cu trecerea obligatorie a transportului auto la utilizarea benzinei neetilate şi motorinei cu conţinut redus de sulf, aşa cum se practică în ţările industrial dezvoltate din Europa. 13. Drept direcţie importantă în asigurarea tehnică a unui nivel redus de poluare a spaţiului aerian se consideră şi reutilarea mijloacelor de transport pentru folosirea gazelor naturale lichefiate şi comprimate. 14. Utilarea automobilelor cu convertori catalitici asigură reducerea de două ori a gradului de poluare a aerului atmosferic. 15. Efectuarea controlului calităţii aerului şi dirijarea acestui proces, în special a emisiilor de poluanţi de la sursele mobile, prezintă o direcţie prioritară în domeniul protecţiei mediului înconjurător. 16. Mijloacele de transport auto din sectorul agricol (tractoarele, combinele etc.), tehnica rutieră, utilate cu motoare cu ardere internă, practic nu sînt supuse controlului ecologic, întrucît lipsesc standardele naţionale privind evaluarea toxicităţii gazelor de eşapament în condiţiile de exploatare a numitelor mijloace. 17. În ultimii 10 ani investiţiile capitale de stat în domeniul protecţiei mediului s-au redus brusc. Perceperea plăţilor pentru emisiile de poluanţi în aerul atmosferic din sectoarele privat şi cel public se efectuează la un nivel insuficient. Nu se percep plăţile pentru poluarea aerului atmosferic de la compuşii produselor petroliere care se importă în ţară, altor substanţe chimice, fapt ce necesită o corectare respectivă a actelor legislative. 18. Dezvoltarea economiei, inclusiv modernizarea parcului de transport auto, va depinde în mare măsură de investiţiile private, concomitent şi problema securităţii tehnice şi ecologice a vehiculelor va avea aceeaşi perspectivă. Actualmente investitorii străini sînt dispuşi să colaboreze în acest domeniu, propunînd programe speciale privind sporirea eficienţei măsurilor de asigurare a securităţii circulaţiei rutiere şi de protecţie a mediului. Finanţarea acţiunilor preconizate pentru diminuarea poluării aerului se va efectua, în primul rînd, din fondurile extrabugetare, conturile speciale şi investiţiile străine, prevăzute în acest scop. Normele povizorii ale emisiilor limitate admisibile (E.L.A.)
(pentru anii 2002-2010) în funcţie de anul fabricării automobilelor
Notă: Normele de emisii limitate admisibile pentru automobolele fabricate în U.R.S.S. la prima etapă corespund STAS 17.22.03.87
IV. Măsurile de realizare a Programului de diminuare
a poluării aerului atmosferic de către mijloacele
de transport auto
V. Dispoziţii finale
19. Prezentul Program are o semnificaţie deosebită în soluţionarea problemelor ce ţin de securitatea ecologică a transportului auto în republică. El propune o identificare a factorilor care contribuie la diminuarea poluării aerului atmosferic de către transportul auto şi, ceea ce este cel mai important, o abordare nouă şi eficientă a modului concret de soluţionare a acestor probleme.
20. Programul va fi reactualizat la fiecare trei ani. El va permite a verifica exact gradul de realizare a prevederilor lui, va determina obligaţiile şi responsabilităţile autorităţilor administraţiei publice locale, ale agenţilor economici şi persoanelor fizice pentru ameliorarea continuă a calităţii mediului înconjurător.
|