HGM1058/2002
ID intern unic:  297355
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1058
din  06.08.2002
cu privire la crearea sistemului informaţional automatizat
"Registrul de stat al conducătorilor de vehicule"
Publicat : 15.08.2002 în Monitorul Oficial Nr. 117-119     art Nr : 1178

    NOTĂ:
   
în tot textul hotărîrii,sintagma „Ministerul Tehnologiei Informației și Comunicațiilor”, la orice caz gramatical, se substituie cu sintagma „Agenția Servicii Publice”, la cazul gramatical corespunzător prin HG327 din 17.04.18, MO126-132/20.04.18 art.369
    În hotărîre şi în anexele la aceasta, sintagma „Ministerul Dezvoltării Informaţionale” se substituie cu sintagma „Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor”, la cazul gramatical corespunzător prin HG389 din 17.05.10, MO78-80/21.05.10 art.460
În Hotărîre cuvintele "Departamentul Tehnologii Informaţionale" se substituie prin cuvintele "Ministerul Dezvoltării Informaţionale" prin HG30 din 10.01.06, MO13-15/24.01.06 art.85





În conformitate cu Legea nr. 1320-XIII din 25 septembrie 1997 cu privire la registre (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr. 77-78, art. 639) şi pentru executarea prevederilor punctului 2 al Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 52 din 23 ianuarie 2001 "Pentru aprobarea şi punerea în aplicare a Regulamentului privind modul de pregătire şi calificare a conducătorilor de autovehicule, precum şi condiţiile de admitere a acestora la trafic" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr. 19-20, art.157), Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
1. Se creează în baza complexului tehnic de program al Agenției Servicii Publice sistemul informaţional automatizat "Registrul de stat al conducătorilor de vehicule".
    [Pct.1 modificat prin HG962 din 08.08.16, MO265-276/19.08.16 art.1046]
2. Se aprobă:
Concepţia sistemului informaţional automatizat "Registrul de stat al condu-cătorilor de vehicule" (anexa nr. 1);
Regulamentul cu privire la Registrul de stat al conducătorilor de vehicule (anexa nr. 2).
3. Ministerele, departamentele, autorităţile administraţiei publice, agenţii economici, activitatea cărora generează, modifică sau suspendă relaţiile de drept în domeniul documentării conducătorilor de vehicule şi securităţii circulaţiei rutiere, vor asigura prezentarea în Registrul de stat al conducătorilor de vehicule a datelor corespunzătoare în volumul şi termenii coordonaţi cu Agenția Servicii Publice.
    [Pct.3 modificat prin HG962 din 08.08.16, MO265-276/19.08.16 art.1046]

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                                  Vasile TARLEV

    Contrasemnată:
    Ministrul afacerilor interne                                         Gheorghe Papuc

    Chişinău, 6 august 2002.
    Nr. 1058.
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr. 1058
din 6 august 2002
CONCEPŢIA
sistemului informaţional automatizat
"Registrul de stat al conducătorilor de vehicule"
Introducere
Un indiciu indispensabil al oricărui stat modern civilizat îl constituie organizarea unui spaţiu informaţional naţional unic, ce reprezintă totalitatea resurselor naţionale informaţionale, baza şi banca de date, tehnologiile ţinerii şi utilizării lor, reţelele şi sistemele informaţionale de telecomunicaţii, care funcţionează în baza unor principii unice şi a regulilor generale şi asigură interoperativitatea informaţională în ţară.
Crearea sistemului informaţional automatizat "Registrul de stat al conducătorilor de vehicule" este impusă de necesitatea recunoaşterii drepturilor persoanei fizice de a conduce mijloace de transport.
Spre deosebire de celelalte registre, obiectul de bază al evidenţei în Registrul de stat al conducătorilor de vehicule îl constituie noţiunea abstractă "dreptul de a conduce".
Evidenţa automatizată a conducătorilor auto a fost iniţiată în anul 1988, cînd în Republica Moldova a fost creată pentru prima dată Banca de date privind conducătorii de vehicule.
Conform Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 778 din 20 noiembrie 1995, au fost introduse permisele plastice de conducere de tip nou, care conţin un rînd de date mecanolizibile.
Experienţa acumulată în acest domeniu a relevat necesitatea implementării unui program şi a unor tehnologii noi.
Capitolul I. Noţiuni generale
1. Definiţia sistemului
Registrul de stat al conducătorilor de vehicule (în continuare - R.S.C.V.) este un sistem informaţional automatizat unic de evidenţă a conducătorilor de vehicule, a persoanelor care solicită permis de conducere, a agenţilor economici care realizează instruirea şi perfecţionarea conducătorilor de vehicule şi le eliberează documente, precum şi a altor factori, ce contribuie la securitatea circulaţiei rutiere şi sancţionarea pentru contravenţiile comise.
R.S.C.V. funcţionează într-un mediu normativ-juridic, informaţional, funcţional, tehnologic etc. neomogen şi, în ansamblul său, constituie un sistem complex.
    R.S.C.V. este o parte componentă a Sistemului informaţional naţional (des. 1).

2. Noţiuni generale
Vehicul - un sistem mecanic, cu sau fără motor, destinat transportului de persoane şi încărcături sau echipat cu mecanisme care pot executa unele lucrări.
Dreptul de a conduce reprezintă permisul, atribuit în  modul stabilit persoanei fizice, pentru a conduce anumite categorii de vehicule.
Conducătorul de vehicul este persoana căreia i s-a acordat dreptul de a conduce.
Candidatul este persoana care solicită să i se acorde în modul stabilit dreptul de a conduce un vehicul.
Instituţia de învăţămînt este unitatea care instruieşte şi organizează perfecţionarea conducătorilor de vehicule în modul stabilit de lege.
Corpul didactic este personalul de ingineri tehnici şi de specialişti în alte domenii decît cel tehnic, dar care predau obiectele prevăzute de programul de instruire şi perfecţionare a conducătorilor de vehicule.
Documentele conducătorului de vehicul sînt actele prevăzute de legislaţie, ce îi confirmă dreptul de conducere.
Accesul la examene este hotărîrea emisă de instituţia abilitată de stat cu privire la accesul la examenele de calificare a persoanelor, care solicită dreptul de a conduce vehicule, sau cu privire la confirmarea dreptului obţinut anterior.
IDNP este numărul de identificare de stat al persoanei fizice ce constituie unicul mijloc de identificare a persoanei fizice în toate sistemele informaţionale de stat, speci-ficat conform uzanţelor internaţionale ca abreviere a sintagmei din limba engleză "Identification Number of Person".
3. Destinaţia R.S.C.V.
R.S.C.V. este destinat pentru acumularea, stocarea, actualizarea şi analiza datelor despre persoanele fizice, care posedă dreptul de conducere a vehiculelor sau solicită astfel de drepturi, cu furnizarea acestei informaţii autorităţilor publice ale Republicii Moldova, altor persoane juridice şi fizice împuternicite.
4. Obiectivele creării R.S.C.V.
Prin crearea R.S.C.V. se vor atinge următoarele scopuri:
a) formarea bazei organizaţionale şi informaţionale pentru evidenţa centralizată a conducătorilor de vehicule;
b) acordarea de ajutor organelor administraţiei publice centrale şi locale în vederea eficientizării activităţii de realizare a politicii de stat în domeniul securităţii circulaţiei rutiere;
c) acordarea asistenţei necesare organelor de drept şi de control în vederea asigurării legalităţii şi ordinii de drept;
d) ridicarea nivelului de calitate al asigurării informaţionale a persoanelor fizice şi juridice, care instruiesc şi perfecţionează conducători de vehicule;
e) asigurarea constituirii resurselor informaţionale de stat privind calificarea conducătorilor de vehicule din contul informaţiei acumulate şi actualizarea datelor despre fiecare conducător de vehicul, despre calificarea lor, limitarea sau suspendarea dreptului de conducere a mijlocului de transport.
5. Principiile de bază ale creării R.S.C.V.
Principiile de bază ale creării R.S.C.V. sînt:
principiul legitimităţii, care prevede realizarea şi exploatarea R.S.C.V. în conformitate cu legislaţia naţională în vigoare;
principiul respectării drepturilor omului, care prevede utilizarea sistemului în strictă conformitate cu actele normative naţionale şi în limitele prevederilor tratatelor şi convenţiilor în domeniul asigurării drepturilor omului, la care Republica Moldova este parte;
principiul primei persoane/al centrului unic, care presupune existenţa unui conducător de rang înalt, abilitat cu împuterniciri suficiente pentru adoptarea deciziilor şi coordonarea lucrărilor de creare şi exploatare a sistemului;
principiul temeiniciei datelor R.S.C.V., care prevede introducerea datelor în sistem numai în baza înscrierilor din documentele calificate drept surse de informaţii;
principiile integrităţii, plenitudinii şi veridicităţii datelor:
- prin integritatea datelor se subînţelege starea datelor
ce-şi păstrează conţinutul şi interpretarea uniformă în condiţiile influenţei unor factori neprevăzuţi. Se consideră că datele îşi menţin integritatea, dacă acestea nu au fost denaturate sau distruse (şterse);
- prin plenitudinea datelor se subînţelege volumul informaţiei colectate despre persoana fizică/juridică în conformitate cu documentele normative;
- prin veridicitatea datelor se subînţelege gradul de corespundere a datelor din memoria maşinii electronice de calcul sau din documente cu starea reală a obiectelor reflectate sau a obiectelor dintr-un domeniu concret al sistemului;
principiul identificării de stat a obiectelor înregistrării, prin care se subînţelege utilizarea în R.S.C.V. a numărului de identificare al persoanelor fizice (IDNP), atribuit în Registrul de stat al populaţiei;
principiul controlului asupra formării şi utilizării R.S.C.V., care se realizează printr-un ansamblu de măsuri organizaţionale, tehnice şi de program, menite să asigure calitatea înaltă a resurselor informaţionale de stat constituite, siguranţa păstrării şi acumulării lor, precum şi utilizarea lor corectă în conformitate cu legislaţia în vigoare;
principiul autogestiunii, care prevede acoperirea propriilor cheltuieli de producere şi de întreţinere.
6. Sarcinile principale ale R.S.C.V.
R.S.C.V. i se atribuie următoarele sarcini:
formarea băncii de date despre conducătorii de vehicule, persoanele care solicită dreptul de a conduce, persoanele lipsite de dreptul de a conduce, precum şi despre agenţii economici, care instruiesc şi organizează perfecţionarea conducătorilor de vehicule;
asigurarea recunoaşterii publice a dreptului persoanei fizice de a conduce vehicule;
actualizarea bazei de date a R.S.C.V. în baza datelor interdepartamentale acumulate în procesul formării resurselor informaţionale de stat;
exploatarea R.S.C.V.;
organizarea controlului informaţional al datelor, asigurarea acumulării informaţiei de tipul şi calitatea stabilite cu ajutorul unor mijloace tehnice de program speciale şi cu forţele subdiviziunilor şi colaboratorilor desemnaţi;
crearea şi asigurarea funcţionării băncii republicane clasificate de date interdepartamentale integrate referitor la conducătorii de vehicule din Republica Moldova;
asigurarea interacţiunii informaţionale şi colaborării în procesul schimbului informaţio-nal interstatal şi internaţional;
asigurarea securităţii informaţionale în cadrul realizării şi exploatării R.S.C.V.;
eficientizarea măsurilor de asigurare a securităţii circulaţiei rutiere şi de ocrotire a mediului ambiant;
acordarea de ajutor organelor de drept în scopul prevenirii, descoperirii şi curmării infracţiunilor şi altor contravenţii comise cu ajutorul mijloacelor de transport sau faţă de acestea;
asigurarea autorităţilor publice, agenţilor economici şi populaţiei cu informaţie statistică, analitică etc.
    Capitolul II. Cadrul normativ-juridic al R.S.C.V.
7. Cadrul normativ-juridic al R.S.C.V. este constituit din legislaţia naţională în vigoare, tratatele şi convenţiile internaţionale, la care Republica Moldova este parte.
Crearea şi funcţionarea R.S.C.V. sînt reglementate de următoarele acte legislative şi normative de drept:
Constituţia Republicii Moldova;
Legea Republicii Moldova cu privire la registre nr.1320-XIII din 25 septembrie 1997;
Legea Republicii Moldova privind accesul la informaţie nr.928-XIV din 11 mai 2000;
Legea Republicii Moldova privind licenţierea unor genuri de activitate nr.230-III din 5 septembrie 2001;
Hotărîrile Guvernului Republicii Moldova:
nr. 685 din 12 septembrie 1994 "Cu privire la crearea Sistemului naţional de paşapoarte al Republicii Moldova, Registrului de stat al populaţiei şi altor sisteme de importanţă statală";
nr. 778 din 20 noiembrie 1995 "Cu privire la aprobarea şi punerea în aplicare a tipurilor mecanolizibile de permis de conducere şi certificatului de înmatriculare a mijloacelor de transport";
nr. 52 din 23 ianuarie 2001 "Pentru aprobarea şi punerea în aplicare a Regulamentului privind modul de pregătire şi calificare a conducătorilor de autovehicule, precum şi condiţiile de admitere a acestora la trafic";
contractele, instrucţiunile departamentale şi interdepartementale şi alte documente.
Capitolul III. Spaţiul funcţional al R.S.C.V.
8. Funcţiile de bază ale R.S.C.V.
Funcţiile de bază ale R.S.C.V sînt:
A. Formarea băncii de date a R.S.C.V.
În procesul formării băncii de date a R.S.C.V funcţiile lui principale sînt: evidenţa iniţială, actualizarea datelor şi radierea din evidenţă a obiectului înregistrării.
Funcţiile sus-specificate sînt realizate în cadrul organizării colectării datelor referi-toare la obiectele înregistrării şi schimbului informaţional cu structurile administraţiei publice centrale şi locale şi cu alţi subiecţi.
Evidenţa iniţială constă în introducerea în banca de date a R.S.C.V. a volumului stabilit de informaţii despre respectivul obiect. Această procedură se efectuează la:
semnarea de către membrii comisiei a procesului-verbal întocmit la examenul de calificare cu decizia pozitivă;
preschimbarea documentului (adică la confirmarea permisului de conducere precedent);
confirmarea dreptului cetăţeanului de a conduce vehicule, primit peste hotarele Republicii Moldova.
Actualizarea datelor R.S.C.V. constă în introducerea sistematică a modificărilor (rectificărilor, completărilor) în datele înregistrate. Procedura indicată se realizează la:
schimbarea categoriei;
suspendarea dreptului de a conduce vehicule sau limitarea lui temporară;
restabilirea dreptului de a conduce vehicule;
documentare;
depistarea unei contravenţii ce ţine de conducerea vehiculului;
examinarea medicală pentru determinarea aptitudinii de a conduce vehicule.
Toate modificările se păstrează în R.S.C.V. în ordine cronologică.
Radierea din evidenţă a obiectelor înregistrate se realizează în următoarele cazuri:
decesul persoanei respective sau în temeiul deciziei instanţei de judecată referitor la decesul ei;
recunoaşterea inaptitudinii persoanei (fără termen de limitare);
recunoaşterea că dreptul de a conduce vehicule a fost obţinut ilegal.
B. Organizarea asigurării informaţionale din banca de date a R.S.C.V.
Informaţia din banca de date a R.S.C.V. se furnizează conducerii Republicii Moldova, organelor administraţiei publice centrale şi locale, persoanelor fizice şi juridice în cadrul schimbului de date. Autorităţile publice, persoanele fizice şi juridice, care folosesc informaţii din R.S.C.V., sînt responsabile pentru divulgarea ei în condiţiile legii.
C. Asigurarea cu toate tipurile de documente de model nou ale R.S.C.V.
D. Asigurarea calităţii informaţiei prin crearea şi menţinerea componentelor sistemului de calitate.
E. Asigurarea protecţiei datelor personale la toate etapele de acumulare, păstrare şi utilizare a resurselor informaţionale de stat despre conducătorii de vehicule din ţară.
F. Asigurarea multilaterală a funcţionării R.S.C.V.
9. Contururile funcţionale ale R.S.C.V.
R.S.C.V. include următoarele contururi funcţionale (des.2):
conturul controlului de stat asupra acumulării, păstrării şi utilizării resurselor informaţionale despre conducătorii de vehicule;
conturul de evidenţă automatizată şi control al instruirii şi perfecţionării persoanelor care solicită dreptul de a conduce ("INSTRUIRE ŞI PERFECŢIONARE");
conturul de evidenţă automatizată şi control al rezultatelor obţinute la examenele de calificare ("EXAMEN");
conturul de evidenţă automatizată a aptitudinilor persoanelor de a conduce vehicule ("INDICI MEDICALI");
conturul de evidenţă automatizată a drepturilor persoanelor fizice de a conduce vehicule ("DREPTUL DE A CONDUCE");
conturul de evidenţă automatizată şi control al eliberării tuturor tipurilor de documente din R.S.C.V. ("DOCUMENTARE");
conturul de evidenţă automatizată şi control al instituţiilor de învăţămînt ("INSTITUŢIA DE ÎNVĂŢĂMÎNT");
conturul de evidenţă automatizată a contravenţiilor administrative ("CONTRAVEN-ŢII").

10.  Fiecare contur funcţional, la rîndul său, constă
dintr-un şir de funcţii specifice:
A. Conturul controlului de stat asupra acumulării, păstrării şi utilizării resurselor informaţionale despre conducătorii de vehicule este un sistem de control unic de stat al resurselor informaţionale despre conducătorii de vehicule, incluse în sistemele informaţionale automatizate departamentale.
B. Conturul de evidenţă automatizată şi control al instruirii şi perfecţionării persoanelor care solicită dreptul de a conduce ("INSTRUIRE ŞI PERFECŢIONA-RE") este un sistem de evidenţă şi control automatizat al persoanelor fizice, care solicită dreptul de a conduce vehicule, precum şi al persoanelor care se perfecţionează în scopul obţinerii unei categorii mai înalte sau altei categorii.
Conturul include următoarele funcţii:
evidienţa persoanelor care parcurg cursurile de instruire şi perfecţionare;
evidenţa persoanelor care au încheiat cursurile de instruire şi perfecţionare şi au obţinut actele corespunzătoare;
evidenţa persoanelor care au susţinut examenele de calificare extern (cu pregătire fără frecvenţă);
evidenţa actelor de absolvire a cursurilor de conducător de vehicul;
evidenţa diplomelor ce acordă dreptul de a susţine examenele de calificare fără pregătire suplimentară.
C.  Conturul de evidenţă automatizată şi control al rezultatelor obţinute la examene ("EXAMEN").
Conturul include următoarele funcţii:
automatizarea procesului de susţinere a examenului teoretic;
evidenţa rezultatelor de la examenele de calificare.
D.  Conturul de evidenţă automatizată a aptitudinilor persoanelor de a conduce vehicule ("INDICI MEDICALI").
Conturul include următoarele funcţii:
evidenţa aptitudinii de a conduce vehicule;
evidenţa certificatelor medicale.
E.  Conturul de evidenţă automatizată a drepturilor persoanelor fizice de a conduce vehicule ("DREPTUL DE A CONDUCE") cuprinde evidenţa automatizată a persoanelor care au dreptul de a conduce vehicule.
Conturul include următoarele funcţii:
evidenţa apariţiei drepturilor de a conduce vehicule;
evidenţa limitărilor şi schimbărilor privind dreptul de a conduce vehicule;
evidenţa suspendării dreptului de a conduce vehicule;
F. Conturul de evidenţă automatizată şi control al eliberării tuturor tipurilor de documente din R.S.C.V. ("DOCUMENTARE") cuprinde evidenţa automati-zată şi controlul eliberării documentelor în teritoriul Republicii Moldova.
Conturul include următoarele funcţii:
evidenţa documentelor eliberate;
evidenţa permiselor de conducător de vehicul retrase.
G. Conturul de evidenţă automatizată şi control al instituţiilor de învăţămînt ("INSTITUŢIA DE ÎNVĂŢĂMÎNT") cuprinde evidenţa automatizată a agenţilor economici, care se ocupă de instruirea şi perfecţionarea conducătorilor de vehicule.
Conturul include următoarele funcţii:
evidenţa stării bazei tehnice şi materiale a agenţilor economici;
evidenţa corpului didactic;
evidenţa rezultatelor controlului efectuat la instituţiile de învăţămînt.
H. Conturul de evidenţă automatizată a contravenţiilor administrative ("CON-TRAVENŢII") cuprinde evidenţa automatizată a contravenţiilor comise de conducătorii de vehicule, a sancţiunilor aplicate şi a datelor privind executarea acestor sancţiuni.
11. Funcţiile comune pentru toate contururile funcţionale sînt:
evidenţa şi controlul documentelor ce se referă la R.S.C.V.;
evidenţa formularelor de strictă evidenţă;
introducerea masivelor de filtrare, stipulate de documentele normative;
eliberarea informaţiei analitice şi statistice.
La executarea tuturor funcţiilor sus-numite, documentele prezentate şi informaţiile introduse se verifică, utilizîndu-se datele deja existente în R.S.C.V., precum şi datele altor sisteme informaţionale automatizate şi de evidenţă manuală.
Conturul "INDICI MEDICALI" este comun pentru R.S.C.V. şi S.I:A. "OCRO-TIREA SĂNĂTĂŢII".
Capitolul IV. Structura organizaţională a R.S.C.V.
12.Funcţiile de bază ce ţin de crearea şi exploatarea R.S.C.V. sînt exercitate de Agenția Servicii Publice (des.3).


Agenția Servicii Publice primeşte examenele de calificare şi documentează conducătorii de vehicule.
   
[Pct.12 modificat prin HG327 din 17.04.18, MO126-132/20.04.18 art.369]
13. Unele funcţii sînt exercitate de următoarele instituţii de stat:
Poliţia rutieră din cadrul Ministerului Afacerilor Interne ţine evidenţa contravenţiilor comise de conducătorii de vehicule şi măsurilor aplicate acestora.
Direcţia de informaţii din cadrul Ministerului Afacerilor Interne ţine evidenţa persoanelor aflate în urmărire.
Subdiviziunile Ministerului Sănătăţii efectuează examenul medical al persoanelor privind aptitudinile lor pentru conducerea vehiculelor şi eliberează certificatele corespunzătoare.
Inspecţia de stat "INTEHAGRO" din cadrul Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare realizează documentarea conducătorilor cu certificate de tractorist-mecanic.
Inspecţia de stat pentru navele de tonaj mic şi serviciul de salvare pe apă din cadrul Ministerului Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului documentează conducătorii navelor de tonaj mic.
Capitolul V. Documentele R.S.C.V.
14. Toate documentele utilizate în R.S.C.V. pot fi divizate în următoarele categorii:
documente de identificare a persoanei;
documente ce confirmă parcurgerea cursurilor de instruire şi perfecţionare;
documente medicale;
documentele conducătorului de vehicul;
documentele unităţilor de drept;
documente tehnologice.
15. Documentele de identificare a persoanei
Actele de identificare a persoanei sînt:
buletinul de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova;
buletinul de identitate al apatridului;
permisul de şedere permanentă al cetăţeanului străin;
permisul de şedere temporară al cetăţeanului străin şi al apatridului;
paşaportul diplomatic;
paşaportul de serviciu.
16. Documentele ce confirmă parcurgerea cursurilor de instruire şi perfecţionare
La această categorie se referă:
certificatul de absolvire a cursurilor;
diploma instituţiei de învăţămînt superior cu specializarea conducător auto.
17. Documentele medicale
La documentele medicale se referă certificatul de aptitudine pentru conducerea vehiculelor.
18. Documentele conducătorului de vehicul
Din această categorie de documente fac parte:
permisul de conducere (des. 4);


permisul temporar de conducere;
permisul naţional de conducere al cetăţeanului străin;
certificatul de tractorist-mecanic;
permisul conducătorului mijlocului de transport acvatic de tonaj mic (se eliberează de Inspecţia de stat pentru navele de tonaj mic şi serviciul de salvare pe apă a Ministerului Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului);
autorizaţia temporară de conducere a vehiculului (se eliberează de organele abilitate în schimbul permiselor de conducere ridicate).
19. Documentele unităţilor de drept
Această categorie include:
certificatul de înregistrare;
licenţa;
cartela de înregistrare;
cartela de licenţiere.
20. Documentele tehnologice
Documentele tehnologice sînt:
procesele-verbale de la examenele de calificare;
cartela deţinătorului permisului de conducere;
listele persoanelor ce parcurg cursurile de instruire şi perfecţionare;
extrasele din R.S.C.V.;
diverse tipuri de certificate şi chitanţe;
anchete-cereri pentru confecţionarea permiselor de conducere;
documentele ce confirmă stagiul de conducere (carnetul de muncă etc.).
Capitolul VI. Spaţiul informaţional al R.S.C.V.
21. Spaţiul informaţional al R.S.C.V. este determinat de structura nucleului şi de fluxurile lui informaţionale.
22. Structura nucleului informaţional
Ca şi orice alt sistem informaţional, R.S.C.V. este format dintr-un nucleu constituit din ansamblul indivizibil al obiectelor supuse evidenţei şi controlului în cadrul sistemului şi din scenariile, după care acestea se interacţionează (des. 5). Cîmpurile de date se formează prin manifestarea atributelor obiectelor în rezultatul interacţiunii lor conform scenariilor ordinare, care au un caracter ciclic.


A.  Obiectele evidenţei şi controlului
Obiectele evidenţei şi controlului sînt:
dreptul de a conduce vehicule;
documentele;
formularele documentelor de strictă evidenţă.
B.  Identificarea obiectelor sistemului
Dreptul de a conduce vehicule se identifică prin numărul de ordine, care constituie în acelaşi timp identificatorul intern.
Identificarea documentelor şi formularelor de strictă evidenţă se efectuează conform unei chei combinate, ce conţine:
codul documentului Ă seria Ă numărul.
Pentru realizarea legăturii între Registrul de stat al populaţiei şi Registrul de stat al unităţilor de drept se utilizează identificatorii persoanei fizice IDNP şi ai unităţii de drept IDNO.
Identificarea persoanei fizice
Indicele de bază de identificare a persoanei fizice este numărul de identificare de stat al persoanei fizice IDNP, ce reprezintă o serie din 13 simboluri alfanumerice, aranjate într-o ordine strictă (des. 6).


    IDNP se acordă fiecărei persoane fizice la introducerea iniţială a datelor despre ea în Registrul de stat al populaţiei şi rămîne neschimbat pe întreaga perioadă de existenţă a acestor da
te, fiind inclus în toate documentele persoanei fizice.
Identificarea unităţii de drept
Indicele de bază de identificare a fiecărei unităţi de drept este numărul de identificare de stat al unităţii de drept IDNO, ce reprezentă o serie din 13 simboluri alfanumerice, aranjate într-o ordine strictă (des. 7).

C.  Scenariile de bază
Scenariile de bază, prin intermediul cărora R.S.C.V. îşi realizează funcţiile, se divizează în grupuri ce vizează introducerea, actualizarea şi furnizarea informaţiilor. Grupul de scenarii, ce ţine de introducerea şi actualizarea informaţiilor, interacţionează cu obiectele informaţionale ale sistemului.
În cursul elaborării concepţiei au fost întocmite următoarele scenarii:
1) DREPTUL DE A CONDUCE
Dreptul de a conduce se acordă:
la semnarea de către membrii comisiei a procesului-verbal întocmit la examenul de calificare;
la preschimbarea documentului (adică la confirmarea permisului de conducere precedent);
la confirmarea dreptului cetăţeanului de a conduce vehicule, obţinut peste hotarele Republicii Moldova.
Modificarea dreptului de a conduce se efectuează:
la schimbarea categoriei;
la suspendarea dreptului de a conduce vehicule.
Suspendarea dreptului:
în cazul decesului persoanei respective sau în temeiul deciziei instanţei de judecată referitor la decesul ei;
la recunoaşterea inaptitudinii persoanei (fără termen de limitare);
în cazul obţinerii ilegale a dreptului de a conduce vehicule.
2) DOCUMENTUL
Evidenţa iniţială se realizează:
la producere;
la evidenţa documentelor din alte sisteme (de exemplu, introducerea datelor despre paşaportul naţional al cetăţeanului străin).
Actualizarea datelor:
la declararea nevalabilităţii documentului;
la modificarea termenului de valabilitate.
Radierea din evidenţă - la nimicire.
3)  FORMULARELE DOCUMENTELOR DE STRICTĂ EVIDENŢĂ
Evidenţa iniţială - la producere.
Actualizarea datelor:
la transmiterea dintr-o subdiviziune în alta;
la declararea nevalabilităţii.
Radierea din evidenţă:
la nimicire;
la completarea (producerea) documentului.
D.  Datele ce se conţin în R.S.C.V.:
a)  date despre persoana fizică:
IDNP;
numele;
prenumele;
prenumele tatălui (patronimicul);
data naşterii;
cetăţenia;
reşedinţa;
b)  date despre cursul de instruire sau de perfecţionare parcurs de conducătorul de vehicul:
data înmatriculării la cursul de şcolarizare;
data absolvirii cursului de şcolarizare;
categoria de vehicul, pentru conducerea căruia se solicită dreptul;
IDNO unităţii de drept ce a organizat cursul de şcolarizare;
numărul grupei de studiu;
c)  date despre examenele de calificare:
tipul examenului;
data susţinerii;
rezultatul;
d)  date despre dreptul de a conduce:
data apariţiei dreptului;
temeiul apariţiei dreptului;
categoriile de vehicule pentru care s-a acordat dreptul de a conduce;
data suspendării dreptului;
temeiul suspendării dreptului;
starea dreptului;
e)  date despre starea de sănătate:
data efectuării examenului medical;
rezultatele examenului medical;
f)  date despre contravenţii:
calificarea contravenţiei;
data comiterii;
sancţiunea;
mărimea amenzii;
executarea sancţiunii;
g)  date despre documente:
tipul;
seria;
numărul;
data eliberării;
termenul de valabilitate;
starea documentului.
h)  date despre formularele documentelor de strictă evidenţă:
tipul;
seria;
numărul;
data eliberării;
termenul de valabilitate;
starea formularului;
i)  date despre baza tehnico-materială a agenţilor economici, care practică activitatea de instruire şi perfecţionare a conducătorilor de vehicule:
IDNO;
vehicule pentru instruirea de conducere;
imobilul;
utilajul;
corpul didactic;
data efectuării controlului;
cine a efectuat controlul;
rezultatele controlului.
E.  Clasificatorii
În scopul asigurării veridicităţii şi reducerii volumului informaţiei păstrate în R.S.C.V., se foloseşte un sistem de clasificatori, care pot fi divizaţi în trei grupuri:
-  internaţionali;
-  naţionali;
-  interni de sistem.
Clasificatorii interni de sistem se elaborează şi se utilizează în cadrul R.S.C.V. numai în lipsa clasificatorilor naţionali şi internaţionali aprobaţi.
23.Sursele şi fluxurile de informaţii
Principalele surse de informaţii pentru registru servesc datele obţinute, în primul rînd, în procesul pregătirii conducătorilor de vehicule şi documentării populaţiei cu permise de conducere.
24.Sursele principalele de informaţii (des. 8):


Agenția Servicii Publice prezintă date cu privire la:
-  persoanele fizice - datele personale;
-  decesul persoanei;
-  susţinerea examenelor de calificare;
-  obţinerea dreptului de a conduce;
-  limitarea în drept;
-  suspendarea dreptului;
-  documentele eliberate;
-  formularele tipărite ale documentelor de strictă evidenţă;
-  unităţile de drept, care practică activitatea de instruire şi perfecţionare a conducătorilor de vehicule şi cu privire la licenţele respective.
Ministerul Sănătăţii prezintă date cu privire la:
-  certificatele medicale eliberate în ceea ce priveşte aptitudinile persoanelor de a conduce vehicule;
-  limitările în conducere, aplicate unor conducători de vehicule.
Agenţii economici, care practică activitatea de instruire şi perfecţionare a conducătorilor de vehicule, prezintă date cu privire la:
-  înmatricularea la cursuri şi susţinerea examenelor de absolvire;
-  certificatele de absolvire a cursurilor eliberate.
Poliţia rutieră din cadrul Ministerului Afacerilor Interne prezintă date cu privire la:
-  contravenţiile comise de către conducători în timpul conducerii vehiculelor;
-  suspendarea şi limitarea în drept la conducerea vehiculelor;
-  sancţiunile aplicate;
-  executarea sancţiunilor.
Direcţia de informaţii din cadrul Ministerului Afacerilor Interne prezintă date despre persoanele aflate în urmărire.
Instanţele de judecată prezintă date despre:
-  sancţiunile aplicate;
-  restabilirea în drept;
-  recunoaşterea conducătorilor de vehicule ca fiind inapţi (apţi);
-  limitarea în drept;
-  executarea sancţiunilor.
Inspecţia de stat pentru navele de tonaj mic şi serviciul de salvare pe apă din cadrul Ministerului Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului prezintă date despre certificatele de conducător de nave de tonaj mic eliberate (retrase).
Inspecţia de stat "INTEHAGRO" din cadrul Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare prezintă date despre certificatele de tractorist-mecanic eliberate (retrase).
Inspectoratul auto militar din cadrul Ministerului Apărării prezintă date cu privire la:
-  contravenţiile comise de conducători în timpul conducerii vehiculelor depar-tamentale;
-  sancţiunile aplicate;
-  conducătorii de vehicule privaţi temporar de dreptul de a conduce;
-  executarea sancţiunilor.
   
[Pct.24 modificat prin HG925 din 12.12.12, MO270-272/25.12.12 art.1013]
25.Utilizatorii sistemului
Utilizatorii potenţiali ai produselor şi serviciilor din R.S.C.V. sînt autorităţile publice, persoanele fizice şi juridice, precum şi organizaţiile şi întreprinderile internaţionale/străine participante la schimbul internaţional de informaţii.
Informaţia din R.S.C.V. este pusă la dispoziţie de către deţinătorul acestuia în bază de contract în conformitate cu actele normative în vigoare.
26.Platforma informaţională a R.S.C.V.
R.S.C.V. este unica sursă de informaţii referitoare la conducătorii de vehicule pentru sistemele informaţionale automatizate departamentale.
Totalitatea informaţiilor din R.S.C.V. şi din sistemele informaţionale departamentale, care acumulează şi prelucrează datele cu privire la diferite aspecte ale vieţii şi activităţii persoanelor fizice, constituie platforma informaţională a Registrului de stat al conducătorilor de vehicule (des. 9).

R.S.C.V. utilizează date din următoarele registre:
Registrul de stat al populaţiei, care conţine date despre persoanele fizice şi documentele lor;
Registrul de stat al unităţilor de drept, care conţine informaţii despre unităţile de drept, tipurile de activitate, documentele de înregistrare şi ştampile;
Registrul de stat al transporturilor, care conţine date despre mijloacele de transport;
Registrul învăţămîntului, care monitorizează procesul de învăţămînt şi de eliberare a diplomelor ce oferă posibilitatea de a obţine dreptul de a conduce vehicule;
Registrul sănătăţii, care trebuie să efectueze monitorizarea stării de sănătate a persoanei fizice şi să ţină evidenţa actelor cu caracter medical eliberate.
Separat trebuie menţionate registrele de evidenţă specială, care intră în componenţa sistemului controlului de stat al disciplinei de drept şi financiare, ale Sistemului informaţional naţional (des.1). Este vorba, în primul rînd, de registrul judiciar şi de conturul criminogen.
Deţinătorii registrelor sus-menţionate sînt autorităţile administraţiei publice, desemnate prin hotărîrile guvernamentale corespunzătoare.
Capitolul VII. Spaţiul tehnologic
27. Nivelele R.S.C.V.
În conformitate cu divizarea teritorial-administrativă a Republicii Moldova şi cu structura organizaţională a subdiviziunilor, care participă la crearea R.S.C.V., sistemul este format din două nivele (des. 10):
- central;
- local.
Fiecare dintre nivele conţine unul sau mai multe complexe informaţionale de telecomunicaţii.

Amplasarea teritorială a complexelor informaţionale de telecomunicaţii ale nivelelor central şi local este reprezentată pe des.11.


28. Destinaţia şi componenţa complexului informaţional de telecomunicaţii de nivel central
Complexul informaţional de telecomunicaţii de nivel central este amplasat în municipiul Chişinău şi are menirea să asigure funcţionarea organizaţiilor, implicate în crearea şi exploatarea R.S.C.V., precum şi administrarea acestui sistem şi producerea documentelor.
În componenţa complexului informaţional de telecomunicaţii de nivel central intră (des. 12):
  Banca centrală de date;
  locurile de muncă automatizate (L.M.A.) ale administratorilor sistemului;
  locurile de muncă automatizate ale analiştilor de sistem;
  reţelele de calcul locale (R.C.L.) ale organizaţiilor, care participă la ţinerea R.S.C.V. Fiecare dintre R.C.L. indicate include locurile automatizate de muncă ale administratorilor subsistemelor corespunzătoare şi locurile de muncă automatizate ale colaboratorilor sus-numitelor organizaţii;
  reţeaua de calcul locală şi complexul tehnic de producere a documentelor;
  utilajele de telecomunicaţii pentru asigurarea legăturii locurilor de muncă auto-matizate şi reţelelor de calcul locale cu banca centrală de date, precum şi a întregului complex cu complexele informaţionale de telecomunicaţii regionale şi locale.


Cîteva module funcţionale, care realizează funcţii concrete, pot fi grupate într-un loc de muncă automatizat sau, dimpotrivă, unul şi acelaşi modul funcţional poate fi instalat în cîteva locuri de muncă automatizate de acelaşi tip, la indicaţia administratorului sistemului şi administratorilor subsistemelor corespunzătoare.
29.Banca centrală de date
Banca centrală de date serveşte pentru păstrarea şi prelucrarea informaţiilor ce se conţin în R.S.C.V. şi este alcătuită din următoarele componente (des.13):


depozitul de date este utilizat pentru păstrarea permanentă şi în volum deplin a informaţiilor privind obiectele de evidenţă şi control şi documentele, inclusiv datele despre documentele, în baza cărora au fost actualizate informaţiile (fişele), informaţiile referitoare la etapele de adoptare a deciziilor, data luării deciziilor şi numele colaboratorilor, care au luat deciziile în cauză;
baza de formate este destinată asigurării securităţii în procesul de lucru cu utilizatorii îndepărtaţi, precum şi pentru păstrarea clasificatorilor şi determinarea dreptului de acces la informaţiile anumitor utilizatori. Legătura locurilor de muncă automatizate ale utilizatorilor cu Banca centrală de date se efectuează numai prin baza de formate;
bazele tehnologice de date, sînt destinate păstrării temporare a informaţiilor parvenite de la nivelele inferioare, care implică adoptarea unor decizii de către colaboratorii împuterniciţi, precum şi pentru efectuarea tuturor verificărilor necesare la adoptarea deciziei. Informaţiile din baza tehnologică de date sînt stocate în depozitul de date numai după luarea deciziei finale referitor la formular.
baza de date de producere, destinată controlului tuturor etapelor de producere a documentelor, precum şi pentru păstrarea informaţiilor cu privire la materialele consumabile. Această bază de date poate efectua schimburi de informaţii numai cu baza tehnologică de date;
vitrinele de date reprezintă baze de date cu extrase din depozitul central de date, prin intermediul cărora utilizatorilor li se asigură accesul rapid şi facil la informaţia necesară, fără să le acorde acces la depozitul de date. Vitrinele de date pot furniza anumitor categorii de utilizatori date în forma cea mai convenabilă pentru utilizare. Totodată, ele constituie unul din elementele de protecţie a informaţiilor de accesul nesancţionat, deoarece conţin numai volumul de date accesibil utilizatorului. Renovarea datelor din vitrinele de date se face în mod automat la actualizarea informaţiilor ce se conţin în depozitul de date.
La rîndul său, R.S.C.V. utilizează vitrinele de date ale altor sisteme informaţionale, în primul rînd pe cele ale Registrului de stat al populaţiei, Registrului de stat al unităţilor de drept şi Registrului de stat al transporturilor.
Componentele Băncii centrale de date efectuează schimburi de informaţii prin anumite proceduri securizate, inaccesibile utilizatorilor externi, aceste proceduri constituind elemente ale sistemului de protecţie al băncii de date.
30. Structura depozitului de date
Depozitul de date include următoarele baze de date:
"Dreptul de a conduce", care conţine date privind dreptul persoanelor fizice de a conduce vehicule.
"Documentul", ce conţine date cu privire la ciclul vital al formularelor de strictă evidenţă şi al documentelor înseşi, precum şi despre starea lor curentă (valabil, expirat, pierdut, ridicat etc.).
În plus, depozitul de date include baza de date "Filtru", destinat pentru păstrarea masivelor de filtrare. Ca exemplu de asemenea masiv poate servi lista conducătorilor de vehicule aflaţi în urmărire.
31. Complexul tehnic de program de nivel central
Complexul tehnic de program de nivel central este constituit din următoarele componente:
serverele băncilor de date:
1) Risk HP-9000 class K;
2) Risk HP-9000 class D;
3) HP NetServer (LC-3, LDPRO, LHPRO, E30, E45);
sistemele operaţionale - HP-UX 10.20 şi SUN-Solaris 5.2;
sistemul de administrare a băncii de date - Informix 7.3.
Produsul de program pentru utilizatori este elaborat în limbajele Visual FoxPro, Borland Delphi, Java.
Locurile de muncă automatizate sînt instalate la computerele personale Pentium, sistemul operaţional Windows.
32. Destinaţia şi componenţa complexului informaţional de telecomunicaţii de nivel local
Fiind amplasate în centrele raionale, complexele informaţionale de telecomunicaţii de nivel local servesc pentru asigurarea funcţionării tuturor organizaţiilor implicate, precum şi pentru administrarea sistemului.
În componenţa complexului informaţional de telecomunicaţii de nivel local intră (des. 14):
vitrina de date;
baza tehnologică de date;
locul de muncă automatizat al administratorului sistemului;
reţelele de calcul locale ale organizaţiilor implicate;
echipamentele de telecomunicaţii pentru asigurarea legăturii locurilor de muncă automatizate şi reţelelor de calcul locale cu vitrina de date, precum şi a complexului în ansamblu - cu complexul informaţional central de telecomunicaţii.

Cîteva module funcţionale, care realizează funcţii concrete, pot fi grupate într-un loc de muncă automatizat sau, dimpotrivă unul şi acelaşi modul funcţional poate fi instalat în cîteva locuri de muncă automatizate de acelaşi tip, la indicaţia administratorului sistemului şi administratorilor subsistemelor corespunzătoare.
Baza tehnologică de date serveşte pentru acumularea informaţiilor, transmise la nivel central, în scopul reducerii sarcinii canalelor de legătură sau în cazul lipsei legăturii din motive tehnice.
33. Complexul tehnic de program de nivel local
Locurile de muncă automatizate de nivel local sînt instalate la computerele personale Pentium, sistemul operaţional fiind Windows.
Produsul de program pentru utilizatori este elaborat în limbajele Visual FoxPro, Borland Delphi, Java.
34. Reţeaua informaţională de telecomunicaţii
Topologia şi parametrii tehnici ai reţelei informaţionale de telecomunicaţii sînt determinaţi de operatorul Reţelei naţionale de transmisiune a datelor, desemnat de Guvern.
Capitolul VIII. Asigurarea protecţiei informaţiilor
35. Definiţie
Prin sistemul de securitate informaţională se subînţelege ansamblul unitar al normelor de drept şi etico-morale, al măsurilor organizaţionale (administrative) şi al mijloacelor tehnice de program, orientat spre contracararea pericolelor ce ameninţă R.S.C.V. şi minimizarea eventualelor prejudicii ce ar putea fi cauzate posesorilor şi utilizatorilor de informaţii.
36. Scopul protecţiei informaţiilor
Scopul de bază, urmărit prin protecţia informaţiilor R.S.C.V., constă în prevenirea oricăror ingerinţe neautorizate în funcţionarea lui, precum şi a tentativelor de sustragere şi modificare a datelor, de scoatere din funcţiune sau de distrugere a elementelor structurale ale registrului, adică protecţia tuturor componentelor sistemului: a echipamentelor, utilajelor, produselor de program, datelor (informaţiilor) şi a personalului.
37. Pericolele ce ameninţă securitatea
Aspectele esenţiale ale asigurării securităţii sistemului R.S.C.V. sînt determinarea, analiza şi clasificarea eventualelor pericole pentru securitatea acestuia.
Prin pericol se subînţelege, de obicei, evenimentul, acţiunea (influenţe), procesul sau fenomenul, care ar putea pregudicia anumite interese.
La crearea sistemului de securitate a R.S.C.V., au fost luate în considerare următoarele tipuri de pericole grave:
avariile în sistemul de alimentare cu energie electrică, termică şi apă;
deteriorarea sau întreruperea funcţionării mijloacelor tehnice ale sistemului;
consecinţele erorilor de proiectare şi elaborare a componentelor sistemului (echipamentelor şi aparatajelor, tehnologiilor de procesare a informaţiilor, programelor, structurilor de date etc.);
erorile de exploatare (ale utilizatorilor, operatorilor şi altor categorii de personal);
acţiunile distructive premeditate ale eventualilor delincvenţi.
38. Prescripţiile generale de securitate
Principiul de bază al evidenţei de registru este personificarea, ceea ce presupune respectarea strictă a confidenţialităţii informaţiei. În baza de date a R.S.C.V. se introduc datele personale şi această activitate este reglementată prin:
certificarea şi atestarea subsistemelor informaţionale de date personale;
licenţierea activităţii cu datele personale;
convenţiile internaţionale cu privire la transmiterea transfrontalieră a datelor personale.
Prescripţiile de securitate, care se conţin în documentele de exploatare, asigură securitatea la montarea, ajustarea, exploatarea şi reparaţia mijloacelor tehnice şi corespund standardelor în vigoare şi Regulilor tehnicii de securitate în exploatarea instalaţiilor electrice de către utilizatori.
Conceptul securităţii informaţionale a R.S.C.V. este reprezentat pe des. 15.

39. Protecţia informaţiilor de accesul neautorizat
Sistemul de protecţie a informaţiilor include măsuri organizaţionale, echipamente şi produse de program, care asigură blocarea:
scurgerii informaţiilor prin canalele tehnice;
accesului neautorizat la resursele reţelei.
Măsurile organizaţionale sînt desfăşurate de serviciile corespunzătoare şi exclud accesul necontrolat al persoanelor străine la mijloacele tehnice ale reţelei informaţionale de telecomunicaţii, la purtătorii magnetici, mijloacele de eliberare a copiilor pe hîrtie şi la sistemele de cabluri.
Echipamentele şi produsele de program de protecţie contra accesului neautorizat asigură:
identificarea resurselor protejate;
autentificarea resurselor şi utilizatorilor protejaţi;
confidenţialitatea informaţiilor vehiculate prin sistem;
autentificarea schimbului de date;
integritatea informaţiilor în timpul apariţiei, transmiterii, utilizării şi păstrării lor;
accesul autorizat la toate resursele sistemului în condiţii normale de exploatare;
delimitarea accesului utilizatorilor la sistem;
delimitarea accesului utilizatorilor la resursele protejate;
administrarea (indicarea dreptului de acces la resursele protejate, prelucrarea informaţiei din registre, instalarea şi scoaterea sistemului de protecţie);
înregistrarea acţiunilor de intrare în şi de ieşire din sistem a utilizatorilor, precum şi a cazurilor de încălcare a drepturilor de acces la resursele protejate;
controlul integrităţii şi operativităţii sistemului de protecţie;
securitatea în cazurile de avarii.
40. Integritatea informaţiilor în caz de avarie
În cazul producerii unor avarii în reţeaua informaţională de telecomunicaţii, integritatea informaţiilor este asigurată prin:
oprirea (disfuncţionalitatea) anumitor mijloace tehnice;
întreruperea alimentării cu energie electrică.
41. Protecţia informaţiei de impactul factorilor exteriori
Cîmpurile magnetice şi electrice existente în zona de exploatare, deteriorările posibile ale surselor de alimentare cu curent electric şi cataclismele naturale nu influenţează asupra capacităţii de lucru a mijloacelor tehnice şi de program ale reţelei informaţionale de telecomunicaţii.
Încheiere
În scopul creării sistemului informaţional automatizat de evidenţă şi control al persoanelor deţinătoare ale dreptului de a conduce vehicule, este necesară soluţionarea următoarelor măsuri:
-  elaborarea şi implementarea noilor resurse programatice care ar permite automatizarea sus-numitelor funcţii;
-  dotarea tehnică a Direcţiei principale înregistrarea transportului şi calificare a conducătorilor auto şi a subdiviziunilor sale teritoriale;
-  crearea reţelei informaţionale naţionale de telecomunicaţii de transmitere a datelor.
Pe viitor, se preconizează introducerea cipului electronic în permisele de conducere, ceea ce va oferi posibilitatea actualizării informaţiei din document, va ridica gradul de protecţie a lui, va uşura şi va spori viteza de citire a informaţiilor din document.

Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr. 1058
din 6 august 2002
REGULAMENTUL
cu privire la Registrul de stat al conducătorilor de vehicule
I. Dispoziţii generale
1. Registrul de stat al conducătorilor de vehicule este un sistem informaţional automatizat unic de evidenţă a conducătorilor de vehicule, a persoanelor care solicită permis de conducere (în continuare - candidaţi în conducători de vehicule), a agenţilor economici care realizează instruirea şi perfecţionarea conducătorilor de vehicule şi a documentelor eliberate de către aceştia, precum şi a altor factori, ce contribuie la securitatea circulaţiei rutiere şi sancţionarea pentru infracţiunile şi contravenţiile comise.
2. Registrul de stat al conducătorilor de vehicule este o parte componentă a Sistemului informaţional naţional.
3. Obiectele de bază supuse evidenţei şi controlului de  către Registrul de stat al conducătorilor de vehicule sînt: dreptul de a conduce vehicule, documentele eliberate conducătorilor de vehicule, alţi factori ce ţin de instruirea şi perfecţionarea conducătorilor de vehicule.
Obiectele de bază ale evidenţei şi controlului:
-  dreptul de a conduce vehicule;
-  documentele;
-  formularele de documente de strictă evidenţă.
4. Registrul de stat al conducătorilor de vehicule se ţine în limba de stat, în formă electronică, prin întocmirea automatizată a registrelor pe diferiţi purtători, inclusiv de hîrtie.
5. În prezentul regulament se folosesc noţiunile şi termenii definiţi în Concepţia sistemului informaţional automatizat "Registrul de stat al conducă-torilor de vehicule".
II. Conţinutul registrului de stat al conducătorilor
de vehicule
6. Registrul de stat al conducătorilor de vehicule are următoarea structură:
a)  date despre persoana fizică:
-  IDNP;
-  numele;
-  prenumele;
-  prenumele tatălui (patronimicul);
-  data naşterii;
-  cetăţenia;
-  reşedinţa;
b) date despre cursul de instruire sau de perfecţionare parcurs de conducătorul de vehicul:
-  IDNO al unităţii de drept ce a organizat cursul de şcolarizare;
-  numărul grupei de studiu;
-  categoria vehiculului, pentru conducerea căruia se solicită dreptul;
-  data înmatriculării la cursul de şcolarizare;
-  data absolvirii cursului de şcolarizare;
c)  date despre examenele de calificare:
-  tipul examenului;
-  data susţinerii;
-  rezultatul;
d) date despre dreptul de a conduce:
-  data apariţiei dreptului;
-  temeiul apariţiei dreptului;
-  categoriile de vehicule, pentru care s-a acordat dreptul de a conduce;
-  data limitării în drept;
-  temeiul limitării în drept;
-  data suspendării dreptului;
-  temeiul suspendării dreptului;
-  starea dreptului;
e) date despre starea de sănătate:
-  data efectuării examenului medical;
-  rezultatele examenului medical;
f) date despre contravenţii:
- calificarea сontraventiei;
-  data comiterii;
-  sancţiunea;
-  mărimea amenzii;
-  executarea sancţiunii;
g) date despre documente:
-  tipul;
-  seria;
-  numărul;
-  data eliberării;
-  termenul de valabilitate;
-  starea documentului;
h) date despre formularele documentelor de strictă evidenţă:
-  tipul;
-  seria;
-  numărul;
-  data eliberării;
-  cui i-au fost eliberate;
-  termenul de valabilitate;
-  starea formularului;
i)  date despre baza tehnico-materială a agenţilor economici, care practică activitatea de instruire şi perfecţionare a conducătorilor de vehicule:
-  IDNO;
-  vehicule pentru instruirea de conducere;
-  imobilul;
-  utilajul;
-  corpul didactic;
-  data efectuării controlului;
-  cine a efectuat controlul;
-  rezultatele controlului.
III. Modul de ţinere a registrului de stat
al conducătorilor de vehicule
7. Ţinerea Registrului de stat al conducătorilor de vehicule include introducerea iniţială, actualizarea, excluderea şi păstrarea în arhivă a informaţiei.
8. Introducerea iniţială a datelor în Registrul de stat al conducătorilor de vehicule se efectuează de către Agenția Servicii Publice în temeiul deciziei de acordare a dreptului de conducere a vehiculului, luată de instituţia de stat abilitată cu acest drept.
    [Pct.8 modificat prin HG327 din 17.04.18, MO126-132/20.04.18 art.369]
9. Actualizarea datelor din Registrul de stat al conducătorilor de vehicule constă în modificarea şi completarea sistematică a acestora, în baza informaţiei prezentate regulamentar de:
a) Agenția Servicii Publice:
-  despre datele personale ale persoanelor fizice;
-  despre decesul persoanei;
-  despre susţinerea examenelor de calificare;
-  despre atribuirea calificării;
-  despre anularea dreptului;
-  despre limitarea în drept;
-  despre documentele eliberate;
-  despre formularele documentelor de strictă evidenţă, tipărite;
-  despre unităţile de drept, care practică activitatea de instruire şi perfec-ţionare a conducătorilor de vehicule şi despre licenţele respective;
   
[Pct.9 lit.a) modificată prin HG327 din 17.04.18, MO126-132/20.04.18 art.369]
b)  Ministerul Sănătăţii:
-  despre certificatele medicale eliberate în ceea ce priveşte aptitudinile persoanelor de a conduce vehicule;
- despre limitările în dreptul de a conduce, aplicate unor conducători de vehicule;
c)  agenţii economici, care practică activitatea de instruire şi perfecţionare a conducătorilor de vehicule:
-  despre înmatricularea la cursuri şi susţinerea examenelor de absolvire;
-  despre certificatele de absolvire eliberate;
d)  Ministerul Afacerilor Interne:
-  despre contravenţiile comise de conducătorii de vehicule în timpul conducerii acestora;
-  despre sancţiunile aplicate;
-  despre persoanele aflate în căutare;
-  despre executarea sancţiunilor;
e)  instanţele de judecată:
-  despre sancţiunile aplicate;
-  despre restabilirea în drept;
-  despre recunoaşterea conducătorilor de vehicule ca fiind inapţi (apţi);
-  despre limitarea în drept;
-  despre executarea sancţiunilor;
f) Ministerul Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului:
- despre certificatele de conducător de nave de tonaj mic eliberate (retrase);
g)  Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare:
-  despre certificatele de tractorist-mecanic eliberate (retrase);
h) inspectoratul auto militare din cadrul Ministerului Apărării:
-  despre contravenţiile comise de conducătorii de vehicule în timpul conducerii vehiculelor departamentale;
-  despre sancţiunile aplicate;
-  despre conducătorii de vehicule privaţi temporar de dreptul de a conduce;
-  despre executarea sancţiunilor.
   
[Pct.9 lit.h) modificată prin HG925 din 12.12.12, MO270-272/25.12.12 art.1013]
10. Toate modificările introduse în Registrul de stat al conducătorilor de vehicule se păstrează în ordinea lor cronologică.
11. Excluderea datelor din Registrul de stat al conducătorilor de vehicule şi transmiterea lor în arhivă are loc:
-  în cazul decesului persoanei fizice;
-  în cazul cînd persoana fizică este recunoscută inaptă;
-  în cazul anulării rezultatelor examinării.
12. Termenul de păstrare a informaţiei în arhivă este de cel puţin 75 ani.
13. Informaţia se introduce în Registrul de stat al conducătorilor de vehicule numai în temeiul documentelor ce confirmă autenticitatea datelor. Rechizitele documentelor confirmătoare se introduc şi ele în registru.
14. În caz de pierdere sau nimicire a datelor din Registrul de stat al conducătorilor de vehicule, acestea se restabilesc, despre care fapt se face menţiunea respectivă în modul stabilit.
IV. Furnizarea informaţiei din Registrul de stat
al conducătorilor de vehicule
15. Datele din Registrul de stat al conducătorilor de vehicule, autentificate de persoana responsabilă abilitată de stat, precum şi orice copie sau extras din el constituie documente cu putere juridică.
16. Informaţia din Registrul de stat al conducătorilor de vehicule se furnizează autorităţilor administraţiei publice, persoanelor fizice şi juridice pe bază de contract.
Autorităţilor administraţiei publice li se oferă informaţia din Registrul de stat al conducătorilor de vehicule pe purtători de hîrtie, în modul stabilit.
Contractul privind furnizarea informaţiei conţine scopul pentru care este solicitată informaţia şi modul de utilizare a ei, volumul şi structura datelor, forma şi limba în care se execută documentul, tipul purtătorului pe care se oferă datele, periodicitatea furnizării şi măsurile de protecţie a acestora, procedura de efectuare a controalelor, modul de furnizare a informaţiei (cu plată, gratis). În cazul cînd informaţia se eliberează contra plată, suplimentar se indică suma şi devizul cheltuielilor materiale, legate de prelucrarea, livrarea şi utilizarea, datelor.
V. RESPONSABILITATEA
pentru ţinerea Registrului de stat al conducătorilor
de vehicule şi utilizarea informaţiei furnizate
17. Agenția Servicii Publice este deţinătorul Registrului de stat al conducătorilor de vehicule şi determină modul de ţinere a lui, de formare, păstrare şi utilizare a resurselor informaţionale de stat, care se reflectă în ordinele şi instrucţiunile departamentale şi interdepartamentale corespunzătoare.
    [Pct.17 modificat prin HG327 din 17.04.18, MO126-132/20.04.18 art.369]
18. Persoanele oficiale, în obligaţiunile cărora intră ţinerea Registrului de stat al conducătorilor de vehicule, sînt responsabile personal pentru plenitudinea, autenticitatea, integritatea şi protecţia informaţiei cuprinse în el, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
19. Autorităţile administraţiei publice, persoanele fizice şi juridice, care utilizează informaţia din Registrul de stat al conducătorilor de vehicule, sînt responsabile pentru divulgarea ei, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
20. Calitatea datelor, modul de formare şi de utilizare a resurselor informaţionale de stat despre conducătorii de vehicule  sînt asigurate de sistemul de control intern şi extern.