HGM1242/2003
ID intern unic:  298375
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1242
din  15.10.2003
despre unele măsuri de implementare a Legii
cu privire la teatre, circuri şi organizaţii concertistice
Publicat : 24.10.2003 în Monitorul Oficial Nr. 218-220     art Nr : 1293

   
MODIFICAT
   
HG5 din 18.01.19, MO59-65/22.02.19 art.116 art.116; în vigoare 22.02.19
   
HG327 din 17.04.18, MO126-132/20.04.18 art.369
    HG592 din 24.07.17, MO289-300/11.08.17 art.727

    Notă:
   
pe parcursul textului Regulamentului, cuvintele „Ministerul Culturii”, la orice caz gramatical, se substituie cu cuvintele „Ministerul Educației, Culturii și Cercetării”, la cazul gramatical corespunzător prin HG5 din 18.01.19, MO59-65/22.02.19 art.116 art.116; în vigoare 22.02.19

    În scopul implementării Legii nr. 1421-XV din 31 octombrie 2002 cu privire la teatre, circuri şi organizaţii concertistice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr. 174-176, art. 1331), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
Se aprobă:
Regulamentul teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice, conform anexei nr. 1;
Regulamentul cu privire la regulile de ţinere a Registrului de stat al instituţiilor de cultură şi artă, conform anexei nr. 2.

PRIM-MINISTRU                                                      Vasile TARLEV
Contrasemnată:
Ministrul culturii                                                           Veaceslav Madan
Ministrul finanţelor                                                       Zinaida Grecianîi
Ministrul justiţiei                                                           Vasile Dolghieru

Chişinău, 15 octombrie 2003.
Nr. 1242.

Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului nr.1242
din 15 octombrie 2003
REGULAMENTUL
teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice
I. Dispoziţii generale
1.  Teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice sînt instituţii publice de cultură şi artă, care desfăşoară, în ansamblul lor, o activitate profesionistă, îmbinînd activitatea de creaţie cu cea economică, ştiinţifică, tehnică şi de instruire în vederea creării şi prezentării pe viu publicului a spectacolelor, concertelor, programelor de circ, practicînd, totodată, şi alte activităţi culturale.
2. Teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice pot fi instituţii de  repertoriu şi de proiecte, precum şi instituţii gazdă. Ele se pot afla atît în subordinea Ministerului Culturii și Cercetării, cît şi în subordine municipală, departamentală, atribuindu-li-se, în funcţie de sarcini, statut naţional, republican, municipal, departamental.
3.  Pot fi constituite teatre, circuri şi organizaţii concertistice private în baza capitalului statutar, investit de una sau mai multe persoane fizice sau juridice.
4.  Conform statutului aprobat de fondator, teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice pot avea diverse forme de activitate: dramatice, muzical-dramatice, de comedie, muzicale, de operă, de concert, coregrafice, de circ etc.
5.  Teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice sînt fondate de persoane juridice şi fizice, îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu legislaţia în vigoare, cu statutele şi regulamentele individuale de funcţionare, aprobate de  fondator.
6.  Activitatea economico-financiară a teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice private  se desfăşoară în conformitate cu legislaţia în vigoare.
7. Teatrele, circurile și organizațiile concertistice pot activa în condiții de autogestiune, conform statutului aprobat de fondator, dispun de ștampilă cu denumirea lor, dețin conturi în contul unic trezorerial al Ministerului Finanțelor. Ele asigură gestionarea patrimoniului și a resurselor financiare în mod transparent și în conformitate cu principiile bunei guvernări.
    [Pct.7 în redacția HG5 din 18.01.19, MO59-65/22.02.19 art.116 art.116; în vigoare 22.02.19]
8.  Candidaturile la funcţiile de conducere (director general, director economic, director artistic) sînt propuse şi aprobate de către fondatorul teatrului, circului sau instituţiei concertistice.
9.  Toţi colaboratorii teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice sînt angajaţi, în funcţie de statutul acestora, de către directorul general (director), încheindu-se cu fiecare un contract individual de muncă, în bază de concurs sau în afară de concurs.
II. Teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice
cu statut naţional
10. Se consideră cu statut naţional teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice care promovează o strategie repertorială de importanţă deosebită pentru procesul cultural naţional, opere naţionale şi universale de valoare şi de o înaltă calitate artistică, în spiritul celor mai bune tradiţii autohtone, ce constituie un reper estetic şi etico-moral pentru societate.
11. Statutul de instituţie naţională se acordă şi se retrage prin hotărîre de Guvern, la propunerea Ministerului Culturii și Cercetării, uniunilor de creaţie şi autorităţilor administraţiei publice locale, în baza deciziei Comisiei de experţi, instituite de Ministerul Culturii și Cercetării, ţinîndu-se cont de următoarele  condiţii şi criterii:
a) dispunerea de patrimoniu şi de un repertoriu valoros;
b) importanţa naţională;
c) respectarea tradiţiei şi şcolii naţionale;
d) varietatea de genuri în repertoriu;
e) un înalt nivel artistic şi interpretativ;
f) montări ale operelor naţionale clasice şi contemporane nu mai puţin de 30 la sută în cadrul unei stagiuni;
g) etalon al măiestriei şi creativităţii artistice;
h) experienţă de activitate a instituţiei de cel puţin 25 de ani;
i) constituirea trupei de creaţie din artişti valoroşi, maeştri recunoscuţi ai scenei, posesori ai distincţiilor de stat ( în proporţie de cel puţin 70 la sută), inclusiv veterani ai scenei ce activează după pensionare în ultimii 5 ani;
j) efectuarea turneelor interne (cel puţin 20 pe an) cu prezentarea integrală a repertoriului în localităţile ţării, în baza unui program coordonat cu  Ministerul Culturii și Cercetării;
k) participarea şi obţinerea premiilor naţionale şi internaţionale;
l) efectuarea turneelor peste hotare.
  III. Sistemul de teatre, circuri şi organizaţii concertistice
12. În vederea stabilirii sau ajustării sistemului (reţelei) de instituţii sau resubordonării lor, Ministerul Culturii și Cercetării instituie o comisie de experţi şi prezintă Guvernului spre aprobare reţeaua teatrelor de stat: naţionale, republicane, municipale,  departamentale, acordîndu-li-se statutele de rigoare, cu desemnarea fondatorului. Comisia de experţi îşi desfăşoară activitatea în baza regulamentului aprobat de  Ministerul Culturii și Cercetării.
IV. Obiectivele şi direcţiile de activitate ale teatrelor, circurilor
şi organizaţiilor concertistice, inclusiv ale celor naţionale
13.  Teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice, ca instituţii  de cultură, avînd drept scop promovarea valorilor spirituale şi etico-estetice, îşi propun  următoarele obiective:
a) elaborarea  şi coordonarea cu fondatorul a strategiilor culturale şi educaţionale curente şi de perspectivă, vizînd toate categoriile sociale şi de vîrstă ale spectatorilor;
b) promovarea unui repertoriu  de înaltă ţinută artistică, bazat în exclusivitate pe profesionalism;
c) montarea a 3-6 spectacole noi pe parcursul unei stagiuni;
d) prezentarea a cel puţin 20 spectacole pe lună publicului spectator într-o stagiune, care durează pe parcursul a 9 luni  ale anului în curs;
e) educarea şi menţinerea unei trupe, întemeiate pe criteriile profesionalismului, moralei şi eticii;
f) elaborarea unui program repertorial, bazat pe  dramaturgie (literatură) şi  muzică de valoare, clasică şi contemporană, naţională şi universală;
g) afirmarea propriei identităţi estetice prin contopirea tradiţiei cu  noile curente şi tendinţe  în  arta teatrală, de circ şi muzicală;
h) stimularea tinerilor creatori prin intermediul unor proiecte speciale;
i) colaborarea cu instituţii şi personalităţi din domeniul teatral, de circ şi muzical din ţară şi străinătate la realizarea coproducţiilor, schimbului de turnee, programelor mixte etc.;
j) efectuarea turneelor interne (cel puţin 15 pe an), cu prezentarea integrală a repertoriului în localităţile din ţară, în baza unui program coordonat cu  Ministerul Culturii și Cercetării;
k) participarea, cu acordul fondatorului, la festivaluri, concursuri, treceri în revistă, simpozioane, laboratoare de creaţie etc. în ţară şi peste hotare;
l) iniţierea şi organizarea conferinţelor ştiinţifice şi dezbaterilor pe marginea spectacolelor, laboratoarelor practice cu studenţii facultăţilor teatrale şi muzicale, întîlnirilor cu tinerii spectatori etc.;
m) organizarea, conform legislaţiei în vigoare, a filialelor, studiourilor.
14. Întru îndeplinirea sarcinilor şi obiectivelor scontate, precum şi în scopul sporirii beneficiului instituţiei teatrale, circului şi organizaţiei  concertistice, de comun acord cu fondatorul, pot fi desfăşurate următoarele activităţi:
a)  darea în arendă a sălilor de spectacole, holurilor, terenurilor aferente, clădirilor auxiliare, decorurilor, costumelor etc., ţinînd cont de prevederile legislaţiei în vigoare;
b) desfăşurarea activităţilor editoriale;
c) desfăşurarea activităţilor de impresariat în republică şi peste hotare;
d) organizarea concertelor, discotecilor, programelor distractive, altor sărbători tematice;
e) producerea, multiplicarea, difuzarea producţiei video  şi audio, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
f) organizarea spectacolelor de creaţie, simpozioanelor etc.;
g) efectuarea turneelor în ţară şi străinătate;
h) prestarea diverselor servicii, ce nu contravin legislaţiei în vigoare şi contribuie la realizarea  obiectivelor propuse;
i) prestarea serviciilor de multiplicare a documentelor, de transport, precum şi alte activităţi în condiţiile legii.
V. Atribuţiile Ministerului Culturii și Cercetării
15. Activitatea teatrelor, circurilor  şi instituţiilor concertistice de stat şi celor cu statut naţional este administrată de Ministerul Culturii și Cercetării, în conformitate cu legislaţia în vigoare, şi cuprinde următoarele obiective:
a) elaborarea, selectarea şi finanţarea proiectelor prevăzute în Comanda de stat, conform Regulamentului cu privire la Comanda de stat;
b) înscrierea instituţiilor în Registrul de stat al instituţiilor de cultură al Ministerului Culturii și Cercetării;
c) aprobarea planurilor de lucru, proiectelor de creaţie, regulamentelor de funcţionare interioară şi obligaţiunilor funcţionale ale personalului de creaţie, administrativ şi tehnic;
d) achiziţionarea operelor literar dramatice şi muzicale, interpretate pe scena teatrelor, circurilor şi organizaţiilor  concertistice;
e) organizarea şi dirijarea activităţii ştiinţifico-metodice, perfecţionarea specialiştilor în domeniu;
f)  dezvoltarea şi promovarea artei teatrale şi muzicale, de concert şi de circ în republică;
g) organizarea de manifestări cultural-artistice de amploare (festivaluri, concursuri, simpozioane etc.), de rang naţional şi internaţional, ce contribuie la promovarea valorilor  autentice în domeniul teatrului, muzicii, artei de circ şi coregrafice, cu participarea specialiştilor din ţară şi de peste hotare.
VI. Statele şi atribuţiile funcţionale ale teatrelor
departamentale şi private
16.  Teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice departamentale şi private stabilesc, de comun acord cu fondatorul, statele şi atribuţiile funcţionale, ţinînd cont de necesităţile sale, şi de cerinţele uniunilor profesionale de creaţie, în baza  legislaţiei în vigoare.
VII. Conducerea teatrelor, circurilor şi organizaţiilor
concertistice
17. În funcţia de conducător al teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice publice este numită o persoană cu experienţă în domeniu de cel puţin 10 ani, de specialitate: regizor, dirijor, actor, solist, teatrolog, muzicolog, dramaturg, compozitor, scenograf, coregraf sau animator al procesului de creaţie.
18. Numirea în funcţie şi destituirea conducătorilor se efectuează în temeiul Legii cu privire la teatre, circuri şi organizaţii concertistice.
19. Instituţiile naţionale sînt conduse de director, care are în subordinea sa un director artistic şi un director economic şi activează în baza Regulamentului interior de funcţionare şi conform statelor de funcţiuni, aprobate prin ordinul Ministerului Culturii și Cercetării. Conducerea instituţiei este asigurată în baza contractului managerial, încheiat cu Ministerul Culturii și Cercetării, conform Regulamentului de desemnare în funcţia de conducător al instituţiei. La propunerea directorului, Ministerul Culturii și Cercetării emite ordin de numire a directorului artistic şi directorului economic.
În celelalte instituţii conducerea este asigurată de către directorul instituţiei, care este numit în funcţie de către fondator, în baza contractului managerial, conform Regulamentului de desemnare în funcţia de conducător al instituţiei.
20. Conducătorul teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice coordonează activităţile în conformitate cu  Legea cu privire la teatre, circuri şi organizaţii concertistice şi  prezentul Regulament.
21. Conducătorul teatrului, circului şi organizaţiei concertistice de stat: naţionale, republicane, municipale, departamentale nu are dreptul să deţină funcţii de conducere în instituţii particulare de acelaşi profil.
VIII. Drepturile şi obligaţiile conducerii teatrului, circului,
organizaţiei concertistice
22. Directorul are următoarele drepturi şi obligaţii:
a) coordonează activitatea instituţiei (atît cea economico-financiară, cît şi cea artistică) cu directorul economic şi artistic al instituţiei, în conformitate cu strategia guvernamentală şi actele legislative în vigoare;
b) deţine ştampila şi dreptul primei semnături pe toate actele cu caracter bancar-financiar;
c) face parte din Consiliul artistic, fiind preşedintele acestuia;
d) aprobă schema de încadrare a personalului de creaţie, tehnic şi administrativ şi o coordonează cu fondatorul;
e) anunţă concurs pentru ocuparea posturilor vacante ale instituţiei;
f) aprobă Regulamentul de ordine interioară al instituţiei, stabileşte obligaţiunile funcţionale ale angajaţilor şi deţine dreptul decisiv în aplicarea sancţiunilor, după caz;
g) aprobă proiectele contractelor economico-comerciale, iniţiate de directorul economic, şi cele de creaţie, iniţiate de directorul artistic, de angajare temporară sau pe termen limitat;
h) asigură prezentarea, în termenele stabilite, în instanţele ierarhic superioare a planurilor de activitate, proiectelor de spectacole, programelor artistice, dărilor de seamă financiare şi de creaţie ale instituţiei;
i) reprezintă instituţia în relaţiile cu instituţiile statale din Republica Moldova, cu organismele internaţionale şi cele nonguvernamentale;
j) asigură elaborarea programului strategic al instituţiei şi este responsabil de proiectarea repertoriului instituţiei;
k) este responsabil de cheltuielile şi beneficiile instituţiei, de eficienţa activităţii ei;
l) activează în temeiul contractului încheiat cu Ministerul Culturii și Cercetării, ce reglementează drepturile şi obligaţiile lui, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
23.  Directorul artistic are următoarele drepturi şi obligaţii:
a) coordoneaza cu directorul activitatea de creaţie a instituţiei;
b) face parte din Consiliul artistic al teatrului;
c) organizează şi coordonează procesul de creaţie, elaborează programul repertorial, de comun acord cu directorul economic;
d) face propuneri privind angajarea personalului artistic şi de creaţie în statele de funcţiuni ale teatrului;
e) colaborează la elaborarea Regulamentului de ordine interioară şi la determinarea obligaţiunilor funcţionale ale colaboratorilor;
f) coordonează cu directorul şi directorul economic salariile, adaosurile la salariu şi mărimea primelor personalului artistic şi de creaţie al instituţiei, conform hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova;
g) elaborează, în comun cu Consiliul artistic, repertoriul curent şi cel de perspectivă al instituţiei;
h) asigură montarea noilor spectacole, invitarea unor regizori din ţară şi/sau străinătate, ţine la control nivelul artistic al repertoriului activ;
i) întreprinde acţiuni în vederea perfecţionării nivelului interpretativ al trupei şi ridicării calificării, propune efectuarea unor stagieri, cursuri de recalificare, laboratoare, lecţii etc.;
j) asigură respectarea disciplinei de muncă de către personalul artistic şi de creaţie al instituţiei;
k) asigură refacerea unor spectacole din repertoriul anterior al instituţiei, realizarea unor proiecte sau scenarii de spectacole omagiale sau tematice;
l) înainteaza, în modul stabilit, personalul artistic si de creaţie al instituţiei pentru conferire de titluri onorifice şi distincţii de stat;
m) prezintă fondatorului, în modul stabilit, planurile proiectelor de creaţie, ale deplasărilor în ţară şi străinătate, dări de seamă, alte tipuri de informaţii solicitate;
n) contribuie la organizarea lucrului Consiliului artistic şi al secretariatului literar al instituţiei;
o) asigură mediatizarea producţiei şi activităţii instituţiei  în general.
24. Directorul economic are următoarele drepturi şi obligaţii:
a) coordonează  activitatea sa cu directorul instituţiei;
b) deţine ştampila şi dreptul celei de-a doua semnături pe toate actele cu caracter bancar-financiar, pe contractele de muncă permanente, temporare etc.;
c) elaborează, de comun acord cu directorul artistic, devizele de cheltuieli ale proiectelor de creaţie şi le prezintă spre aprobare directorului instituţiei;
d) face parte din Consiliul artistic al instituţiei;
e) este responsabil de activitatea economico-financiară şi de marketing a instituţiei;
f) asigură respectarea disciplinei de muncă de către personalul tehnic al instituţiei;
g) poartă răspundere materială şi disciplinară pentru respectarea planului financiar, bugetar şi contractual, precum şi pentru desfăşurarea activităţii economice;
h) asigură întreţinerea şi valorificarea judicioasă  a bunurilor de stat, transmise spre administrare;
i) face propuneri privind angajarea personalului tehnic în statele de funcţiuni ale instituţiei;
j) coordonează cu directorul eliberarea procurilor, semnarea cecurilor, deschiderea în organizaţiile bancare a conturilor de decontare, precum şi a altor documente cu caracter bancar-financiar;
k) efectueaza asigurarea socială, medicală şi alte tipuri de asigurări obligatorii ale salariaţilor, creîndu-le condiţii adecvate pentru activitate, conform legislaţiei şi contractului colectiv;
l) remunerează integral munca salariaţilor instituţiei, conform contractelor încheiate;
m) execută hotărîrile organelor administraţiei publice centrale şi locale privind protecţia socială a persoanelor cu dizabilităţi şi altor persoane cu posibilităţi de muncă limitate;
    [Pct.24 lit.m) modificată prin HG592 din 24.07.17, MO289-300/11.08.17 art.727]
n) prezintă, în modul stabilit, organelor de stat dări de seamă, date statistice şi alte tipuri de informaţii;
o) asigură condiţii favorabile de muncă, securitatea muncii, a normelor de producţie şi sanitare, securitatea antiincendiară, precum şi protecţia mediului ambiant;
p) obţine licenţe, în modul stabilit de Guvern, pentru a desfăşura activităţi ce necesită deţinerea  licenţelor;
q) coordonează şi stabileste cu directorul preţul la bilete şi la arenda sălii de spectacole, în conformitate cu tarifele în vigoare.
IX. Consiliul artistic al teatrelor, circurilor
şi organizaţiilor concertistice
25. Componenţa Consiliului artistic al teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concentristice (în continuare - Consiliu) se aprobă prin ordinul fondatorului, la propunerea directorului instituţiei.
26. Consiliul este organul consultativ al direcţiei artistice a instituţiei, abilitat să ia decizii în problemele de creaţie şi cele manageriale.
27.  Consiliul este format din 7-11 membri, în funcţie de necesitate.
28.  Din Consiliu fac parte directorul (în instituţiile naţionale - directorul  artistic şi directorul economic), şefii serviciilor de specialitate, personalităţile artistice ale instituţiei, cu experienţă  profesională valoroasă în domeniu.
29. Din Consiliu fac parte în mod obligatoriu, în proporţie de 40 la sută, persoane publice cunoscute, personalităţi marcante din domeniul culturii din afara instituţiei, reprezentanţi ai uniunilor de creaţie. Consiliul este ales de adunarea generală a colectivului prin vot deschis, pe un  termen de 2 ani, iar componenţa lui este aprobată de directorul instituţiei.
30. În cazul în care, din anumite motive, unul sau mai mulţi membri încetează să-şi exercite funcţiile în Consiliu, ei sînt substituiţi de alţi reprezentanţi ai colectivului, conform aceleiaşi proceduri.
31. Activitatea Consiliului este coordonată de directorul instituţiei.
32. Consiliul are următoarele competenţe şi responsabilităţi:
a) contribuţie la elaborarea Planului de activitate a instituţiei;
b) ia parte la dezbaterile privind opţiunile repertoriale ale instituţiei;
c) se pronunţă  asupra calităţii şi oportunităţii unor proiecte sau lucrări;
d) se implică în procesul de completare a personalului de creaţie;
e) atestează gradul de calificare al personalului de creaţie al instituţiei;
f) pune în discuţie planul de efectuare a turneelor şi deplasărilor de serviciu, de participare la festivaluri naţionale şi internaţionale;
g) asigură transparenţa gestionării bunurilor materiale şi fondurilor  bugetare alocate, precum şi a  celor extrabugetare;
h) examinează proiectele în domeniul culturii propuse instituţiei;
i) înaintează membrii colectivului pentru atribuire de titluri şi distincţii guvernamentale;
j) analizează rezultatele activităţii instituţiei şi propune modalităţi de eficientizare a acesteia;
k) audiază trimestrial dările de seamă ale direcţiei cu privire la activitatea instituţiei.
33.  Modul de organizare a activităţii Consiliului:
a) Consiliul se întruneşte de 1-2 ori pe trimestru sau în funcţie de necesităţi;
b) la şedinţele Consiliului pot fi invitaţi conducători sau specialişti în
domeniu din afara instituţiei, din ţară sau de peste hotare;
c) programul de activitate a Consiliului se aprobă anual de directorul instituţiei;
d) şedinţele Consiliului sînt stenografiate, iar hotărîrile privind problemele puse în discuţie, precum şi toate opiniile divergente ori abţinerile de la punctul de vedere al direcţiei teatrului sau majorităţii, se consemnează în procesul-verbal al şedinţei. Stenogramele şi procesele-verbale se consideră valabile dacă sînt contrasemnate de directorul instituţiei  şi secretarul acesteia;
e) secretarul Consiliului elaborează programul de activitate, convoacă şedinţele, pregăteşte materialele supuse dezbaterii, ţine lucrările de secretariat. Deciziile Consiliului se aduc la cunoştinţa colectivului instituţiei verbal sau prin intermediul ordonanţelor;
f) Consiliul acordă categoriile de tarifare personalului de creaţie,  în conformitate cu Regulamentul atestării lucrătorilor  de creaţie din instituţii circuri şi organizaţii concertistice ale Republicii Moldova, aprobat de Ministerul Culturii și Cercetării.
X. Proprietatea, bunurile şi fondurile teatrelor, circurilor şi
organizaţiilor concertistice
34.  Spectacolele şi operele scenice create constituie proprietatea de bază a instituţiei.
35. Mijloacele fixe şi cele circulante repartizate teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice  formează fondul de bază al acestora.
36. În afara fondurilor de bază, în teatre, circuri şi organizaţii concertistice  pot fi formate, conform hotărîrii direcţiei instituţiei în cauză, rezerve stabilite de legislaţie, rezerve prevăzute de statut, inclusiv pentru dezvoltarea producţiei, dezvoltarea socială, şi rezerve cu diverse destinaţii, ce stimulează iniţiativa de creaţie a personalului, susţin activităţi suplimentare neprevăzute pentru finanţare în proiectul legii bugetului pe anul respectiv (montări, deplasări la festivaluri, turnee, organizarea  reclamei, favorizarea investigaţiilor de teatrologie, sociologie, întreţinerea muzeului teatral, instruirea trupei artistice, turnarea filmelor de reclamă sau documentare despre personalităţi marcante în domeniu, emisiuni televizate şi radiofonice etc.).
Teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice dispun de fondurile lor şi le administrează în conformitate cu legislaţia în vigoare.
XI. Finanțarea teatrelor, principiile de subvenționare și dările de seamă
[Capitolul XI denumirea în redacția HG5 din 18.01.19, MO59-65/22.02.19 art.116 art.116; în vigoare 22.02.19]
   
361. Finanțarea activității teatrelor, circurilor și organizațiilor concertistice se efectuează în limitele alocațiilor bugetare prevăzute în legea bugetară anuală, din:
    1) subvențiile de la bugetul de stat sau bugetul local, prin intermediul fondatorului;
    2) alocaţiile pentru îndeplinirea comenzilor de stat, prin intermediul fondatorului;
    3) veniturile din activitatea de bază și prestarea de servicii contra plată;
    4) alte surse neinterzise de legislație.
    [Pct.361 introdus prin HG5 din 18.01.19, MO59-65/22.02.19 art.116 art.116; în vigoare 22.02.19]
    362. Mijloacele financiare de la bugetul de stat și bugetele locale se transferă în conturile teatrelor, circurilor și organizațiilor concertistice deschise în contul unic trezorerial. Mijloacele financiare neutilizate pe parcursul anului curent de către teatrele, circurile și organizațiile concertistice fondate de stat, care activează în condiții de autogestiune se transferă spre utilizare în anul următor.
    [Pct.362 introdus prin HG5 din 18.01.19, MO59-65/22.02.19 art.116 art.116; în vigoare 22.02.19]
37.Teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice, fondate de stat, beneficiază de subvenţii din partea fondatorului, conform prevederilor art.17 al Legii cu privire la teatre, circuri şi organizaţii concertistice: pentru instituţiile cu statut naţional - în proporţie de 80% faţă de cheltuielile totale, pentru restul instituţiilor - în proporţie de 60% din cheltuielile întreprinderii, precum şi în conformitate cu calculele normativelor de cheltuieli, aprobate de Guvern. Instituţiile municipale, departamentale, regionale sînt subvenţionate, respectiv, din bugetele municipale, departamentale, locale în aceleaşi proporţii, conform Legii cu privire la teatre, circuri şi organizaţii concertistice.  
38. Teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice, a căror activitate corespunde principiilor politicii de stat în domeniul culturii şi artei, beneficiază de finanţare suplimentară de la bugetul de stat, sub forma Comenzii de stat, conform Regulamentului cu privire la Comanda de stat.
   
381. Salarizarea angajaților teatrelor, circurilor și organizațiilor concertistice fondate de stat va avea loc similar personalului cu funcții identice din cadrul unităților bugetare, conform prevederilor Legii nr. 270/2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar. În funcție de veniturile proprii acumulate, teatrele, circurile și organizațiile concertistice, care activează în condiții de autogestiune, pot acorda și alte sporuri și suplimente angajaților, în modul stabilit de regulamentele interne.
    [Pct.381 introdus prin HG5 din 18.01.19, MO59-65/22.02.19 art.116 art.116; în vigoare 22.02.19]
39.  Teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice private nu beneficiază de subvenţii de stat.
40. Teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice  prezintă fondatorului  dări de seamă despre activitatea lor termenele şi în formele stabilite de fondator.
41.  Teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice  prezintă fondatorului spre examinare şi aprobare bilanţul activităţii de bază pe anul curent, precum şi proiecte pentru anul financiar în curs.
42. Revizia activităţii teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice este efectuată de către fondator şi alte organe şi persoane împuternicite conform legislaţiei în vigoare.
43. Cu excepţia cazurilor prevăzute de lege, alte organe ale puterii de stat pot cere direcţiei teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice informaţii şi dări de seamă doar cu consimţămîntul Ministerului Culturii și Cercetării.
XII. Înregistrarea teatrelor, circurilor şi organizaţiilor
concertistice
44. Toate tipurile de teatre, circuri şi organizaţii concertistice de pe teritoriul Republicii Moldova se înscriu în Registrul de stat al instituţiilor de cultură şi artă al Ministerului Culturii și Cercetării, inclusiv cele particulare.
45. Înregistrarea teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice este obligatorie.
46. Fără deţinerea certificatului de înregistrare al Ministerului Culturii și Cercetării funcţionarea instituţiei în cauză este interzisă.
XIII. Reorganizarea şi lichidarea teatrelor, circurilor
şi organizaţiilor concertistice
47. Reorganizarea şi lichidarea teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice se efectuează în conformitate cu Legea privind teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice.
48. Fondatorul dispune reorganizarea sau lichidarea instituţiei în următoarele cazuri:
a) necesitatea reprofilării instituţiei în baza altor criterii estetico-artistice;
b) lipsa concepţiei estetice a instituţiei;
c) deprofesionalizarea trupei de creaţie;
d) inexistenţa colectivului de creaţie;
e) inactivitatea teatrului pe parcursul a cel mult 6 luni de zile;
f) necorespunderea activităţii de bază cu cerinţele societăţii;
g) acumularea datoriilor insolvabile;
h) necorespunderea activităţii cu statutul acordat.
49. După lichidare bunurile teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice  rămîn la dispoziţia fondatorului.

Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului nr. 1242
din 15 octombrie 2003
Regulamentul cu privire la regulile de ţinere a
Registrului de stat al instituţiilor de cultură şi artă
I. Dispoziţii generale
1. Înregistrarea în Registrul de stat al instituţiilor de cultură şi artă din republică (naţionale, republicane, municipale, departamentale, particulare) are drept scop asigurarea evidenţei acestora în vederea elaborării unor strategii de stat, curente şi de perspectivă, în domeniul culturii, promovării valorilor culturale autentice în republică şi peste hotare, protejării drepturilor patrimoniale ale instituţiilor şi creatorilor.
Registrul de stat al instituţiilor de cultură şi artă este parte componentă a Registrului de stat al unităţilor de drept.
2. Înregistrarea reprezintă înscrierea în Registrul de stat al instituţiilor de cultură şi artă (în continuare - Registru) a datelor referitoare la instituţiile de cultură şi artă din republică. Registrul de stat se ţine manual, datele fiind introduse în calculator.
3. În cadrul Ministerului Culturii și Cercetării se instituie:
Registrul muzeelor din Republica Moldova;
Registrul bibliotecilor din Republica Moldova;
Registrul teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice din Republica Moldova;
Registrul caselor de cultură din Republica Moldova;
Registrul instituţiilor de învăţămînt artistic din Republica Moldova.
4. Registrele respective se ţin de către direcţiile specializate ale Ministerului Culturii și Cercetării.
5. Registrul este instituit în cadrul Ministerului Culturii și Cercetării, conform Legii nr. 1320-XIII din 25 septembrie 1997 cu privire la registre.
II. Regulile de evidenţă a Registrului
6. Registrul conţine următoarea informaţie:
a) denumirea completă a instituţiei, adresa, codul fiscal;
b) numărul de identificare de stat al unităţii de drept (IDNO);
c) Statutul instituţiei (întreprinderii) concertistice, teatrale, de circ, care cuprinde data, luna, anul înregistrării şi ştampila Agenției Servicii Publice;
   
[Pct.6 lit.c) modificată prin HG327 din 17.04.18, MO126-132/20.04.18 art.369]
d) Regulamentul de funcţionare interioară a instituţiei, cu obligaţiunile funcţionale ale personalului de conducere, de creaţie şi serviciilor de deservire tehnică;
e) exemplarele contractelor de muncă, încheiate cu personalul de conducere al instituţiilor din domeniu;
f) copiile statelor de funcţiuni ale instituţiilor;
g) extrasul din Registrul bunurilor imobile.
7. În cazul lichidării instituţiei, precum şi în cazul reorganizării ei, în Registru se introduce informaţia cu privire la lichidarea sau reorganizarea acesteia (ordinul de lichidare, nr., data, anul). Materialele rămase în urma lichidării instituţiei se transmit la Arhiva de Stat a Republicii Moldova.
8. În urma înscrierii instituţiei în Registru, se eliberează un certificat de înregistrare, care trebuie să conţină seria, numărul şi data înregistrării, să fie autentificat prin semnătura şi ştampila organelor deciziţionale ale Ministerului Culturii și Cercetării.
9. În caz de pierdere sau deteriorare a certificatului, se eliberează un alt certificat, în baza materialelor existente în arhiva Registrului.
10. În caz de necesitate, registratorul poate elibera extrase din Registru, precum şi copiile materialelor identificatoare, autentificate în modul stabilit.
III. Termenul de păstrare a documentelor şi responsabilitatea
administrării Registrului
11. În Registru se păstrează toate materialele informative pe un termen nelimitat.
12. Registrul se ţine şi se completează pe parcurs (în funcţie de necesităţi), asigurîndu-se integritatea documentelor. În cazul pierderii (deteriorării) informaţiei, registratorul poartă răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.