HGM1310/2003
ID intern unic:  298745
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1310
din  31.10.2003
despre aprobarea Regulamentului cu privire la obţinerea,
evidenţa, păstrarea, sistematizarea  şi utilizarea informaţiei
dactiloscopice şi Listei funcţiilor deţinute de persoanele
supuse înregistrării dactiloscopice obligatorii
Publicat : 14.11.2003 în Monitorul Oficial Nr. 226-228     art Nr : 1366
    MODIFICAT
   
HG869 din 05.09.18, MO366-376/28.09.18 art.966; în vigoare 28.09.18
    HG547 din 12.06.18, MO195-209/15.06.18 art.596
    HG522 din 06.07.17, MO244-251/14.07.17 art.616
    HG930 din 14.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1003
    HG868 din 19.11.12, MO242-244/23.11.12 art.938


   NOTĂ:
   
în anexa nr. 1, cuvintele „Departamentul instituțiilor penitenciare al” se substituie cu cuvintele „Administrația Națională a Penitenciarelor a” prin HG869 din 05.09.18, MO366-376/28.09.18 art.966; în vigoare 28.09.18
    în denumirea, cuprinsul hotărîrii și al anexelor la aceasta, cuvintele „informație dactiloscopică” şi „Direcţia informaţii şi evidenţe operative”, la orice caz gramatical, se substituie cu cuvintele „date dactiloscopice”, şi, respectiv, „Serviciul tehnologii informaţionale”, la cazurile gramaticale corespunzătoare prin HG547 din 12.06.18, MO195-209/15.06.18 art.596
    În textul hotărîrii şi în anexele la aceasta, următoarele cuvinte: „departamentele şi serviciile”, „cetăţenii străini şi apatrizii”, „arest administrativ”, „Direcţia informaţii şi evidenţă operativă”, „Departamentul Vamal”, „Serviciul Fiscal de Stat”, la orice formă gramaticală, se substituie, respectiv, prin cuvintele: „instituţiile”, „străinii”, „arest contravenţional”, „Direcţia informaţii şi evidenţe operative”, „Serviciul Vamal al Ministerului Finanţelor”, „Inspectoratul Fiscal Principal de Stat”, la formele gramaticale corespunzătoare prin HG930 din 14.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1003




    Întru executarea alineatului (3) al articolului 12 şi alineatului (2) al articolului 13 din Legea cu privire la înregistrarea dactiloscopică de stat nr. 1549-XV din 19 decembrie 2002 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.14-17, art. 51), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Regulamentul cu privire la obţinerea, evidenţa, păstrarea, sistematizarea şi utilizarea informaţiei dactiloscopice, conform anexei nr. 1;
    Lista funcţiilor deţinute de persoanele supuse înregistrării dactiloscopice obligatorii, conform anexei nr.2.
    2. Finanţarea măsurilor ce ţin de organizarea şi efectuarea înregistrării dactiloscopice, precum şi de evidenţa, păstrarea şi sistematizarea informaţiei dactiloscopice, se face de la bugetele ministerelor, instituţiilor respective. Devizul de cheltuieli al ministerelor, instituţiilor respective, prezentat Ministerului Finanţelor, va include şi cheltuielile legate de activitatea de înregistrare dactiloscopică de stat, începînd cu 1 ianuarie 2004.
    3. Se stabileşte că ministerele, instituţiile care efectuează înregistrarea dactiloscopică de stat vor fi asigurate cu:
    mijloace tehnice corespunzătoare şi suporţi materiali necesari;
    condiţii pentru păstrarea masivelor dactiloscopice şi regimul secret de utilizare a informaţiei.
    4. Ministerele, instituţiile, care efectuează înregistrarea dactiloscopică de stat, în termen de 10 zile de la publicarea prezentei hotărîri, vor revizui actele normative departamentale în conformitate cu prevederile prezentei hotărîri.

    PRIM-MINISTRU                                           Vasile TARLEV
    Contrasemnată:
    Ministrul justiţiei                                              Vasile Dolghieru
    Ministrul finanţelor                                           Zinaida Grecianîi
    Ministrul afacerilor interne                               Gheorghe Papuc

    Chişinău, 31 octombrie 2003.
    Nr. 1310.


Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului nr. 1310
din 31 octombrie 2003

REGULAMENT
cu privire la obţinerea, evidenţa, păstrarea, sistematizarea
şi utilizarea informaţiei dactiloscopice

I. Dispoziţii generale
    1. Prezentul Regulament a fost întocmit în conformitate cu Legea nr.1549-XV din 19 decembrie 2002, cu privire la înregistrarea dactiloscopică de stat şi stabileşte condiţiile de bază despre obţinerea, evidenţa, păstrarea, sistematizarea şi utilizarea informaţiei dactiloscopice, obţinute în urma efectuării înregistrării dactiloscopice de stat.
    11. Prelucrarea datelor cu caracter personal în cadrul obținerii, evidenței, păstrării, sistematizării și utilizării datelor dactiloscopice se efectuează în conformitate cu prevederile Legii privind protecția datelor cu caracter personal.
    [Pct.11 introdus prin HG547 din 12.06.18, MO195-209/15.06.18 art.596]
    12. În condițiile prezentului Regulament, vor fi prelucrate doar datele cu caracter personal strict necesare, neexcesive scopului prestabilit, conform competențelor atribuite organelor competente, asigurîndu-se un nivel de securitate și confidențialitate adecvat în ceea ce privește riscurile prezentate de prelucrare și caracterul datelor, conform principiilor stabilite de legislația privind protecția datelor cu caracter personal.
    [Pct.12 introdus prin HG547 din 12.06.18, MO195-209/15.06.18 art.596]
    13. În cadrul operațiunilor de prelucrare a datelor cu caracter personal efectuate conform prezentului Regulament se asigură respectarea drepturilor subiecților de date cu caracter personal, conform prevederilor Legii privind protecția datelor cu caracter personal.
    [Pct.13 introdus prin HG547 din 12.06.18, MO195-209/15.06.18 art.596]
    2. Masivul informaţional, creat în procesul efectuării înregistrării dactiloscopice de stat şi gestionat de Ministerul Afacerilor Interne, este destinat pentru:
    a) căutarea şi stabilirea identităţii cetăţenilor Republicii Moldova şi a străinilor dispăruţi fără urmă;
    b) stabilirea identităţii cadavrelor necunoscute;
    c) stabilirea şi/sau confirmarea identităţii cetăţenilor Republicii Moldova şi a străinilor, dacă aceasta nu este posibilă prin utilizarea altor mijloace;
    d) prevenirea şi combaterea criminalităţii.
    [Pct.2 în redacţia HG930 din 14.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1003]
    3. Masivul informaţional, creat în procesul înregistrării dactiloscopice de stat, include masivele dactiloscopice, care se formează şi se gestionează de organele afacerilor interne şi Serviciul Informaţii şi Securitate.
    4. Tehnologia informaţională de funcţionare a masivelor dactiloscopice trebuie să fie compatibilă cu tehnologia informaţională, utilizată în organele afacerilor interne.
    5. Gradul de secretizare a informaţiei, conţinută în masivele dactiloscopice, se stabileşte de conducătorul organului, cu drept de a atribui informaţia la secret de stat. Utilizarea informaţiei se efectuează în conformitate cu cerinţele legislaţiei în domeniul secretului de stat.
    51. Controlul asupra conformității operațiunilor de prelucrare a datelor cu caracter personal se efectuează de Centrul Național pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal, în condițiile prevăzute de legislația privind protecția datelor cu caracter personal. În cadrul controalelor efectuate, acestei entități i se va oferi suportul necesar și i se va asigura accesul la informațiile necesare relevante controlului.
    [Pct.51 introdus prin HG547 din 12.06.18, MO195-209/15.06.18 art.596]
II. Structura şi obiectele evidenţei masivului informaţional,
creat în procesul efectuării înregistrării dactiloscopice de stat
    6. Masivul informaţional, creat în procesul efectuării înregistrării dactiloscopice şi gestionat de Ministerul Afacerilor Interne, este compus din informaţia dactiloscopică a obiectelor evidenţei prevăzute de punctul 7 din prezentul Regulament.
    Masivul informaţiei dactiloscopice al efectivului Serviciului de Informaţii şi Securitate este format şi gestionat de Serviciul de Informaţii şi Securitate.
    [Pct.6 în redacţia HG930 din 14.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1003]
    [Pct.6 modificat prin HG868 din 19.11.12, MO242-244/23.11.12 art.938]
    7. Obiecte ale evidenţei masivului informaţional, creat în procesul efectuării înregistrării dactiloscopice şi gestionat de Ministerul Afacerilor Interne, constituie:
    1) cetăţenii Republicii Moldova care îşi fac serviciul în:
    a) Ministerul Afacerilor Interne;
    b) Ministerul Apărării;
    c) Serviciul de Protecţie şi Pază de Stat;
    d) Administrația Națională a Penitenciarelor a Ministerului Justiţiei;
    e) Procuratura;
    f) Centrul Naţional Anticorupţie;
    g) Serviciul Vamal;
    h) Serviciul Fiscal de Stat;
    [Pct.7 subpct.1), lit.h) modificată prin HG522 din 06.07.17, MO244-251/14.07.17 art.616]
    2) membrii echipajelor aeronavelor de stat şi private din Republica Moldova;
    3) conducătorii mijloacelor de transport auto;
    4) cetăţenii Republicii Moldova care pleacă la munci peste hotare;
    5) cetăţenii Republicii Moldova şi străinii care, din motive de sănătate ori de vîrstă, sînt incapabili să comunice date privind identitatea lor, dacă aceste date nu pot fi obţinute într-o altă modalitate;
    6) cetăţenii Republicii Moldova şi străinii care se află sub urmărire penală, care sînt învinuiţi sau condamnaţi pentru infracţiuni ori sînt supuşi arestului contravenţional;
    7) străinii sosiţi în Republica Moldova în căutare de azil care au depus cerere pentru a li se acorda azil politic ori un alt fel de azil sau pentru a li se atribui statut de refugiat;
    8) cadavrele necunoscute;
    9) cetăţenii Republicii Moldova care au fost dactiloscopiaţi benevol.
    [Pct.7 în redacţia HG930 din 14.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1003]
    8. Obiecte ale evidenţei masivului informaţional gestionat de S.I.S. constituie cetăţenii care activează în cadrul acestuia.
    [Pct.8 în redacţia HG930 din 14.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1003]
    [Pct.9-11 excluse prin HG930 din 14.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1003]
III. Formele suporţilor materiali, care conţin informaţia
dactiloscopică
    12. În masivul informaţional, creat în procesul efectuării înregistrării dactiloscopice de stat, se folosesc următoarele forme de bază ale suporţilor materiali, care conţin informaţia dactiloscopică (în continuare - suporţi materiali):
    fişa dactiloscopică destinată pentru înregistrarea dactiloscopică de stat obligatorie a persoanelor menţionate la subpunctele 1), 2), 4), 7) şi 9) ale punctului 7 ale prezentului Regulament şi pentru înregistrarea dactiloscopică de stat benevolă a persoanelor menţionate la punctul 11 al prezentului Regulament (anexa nr.1);  
    fişa dactiloscopică destinată pentru înregistrarea dactiloscopică de stat obligatorie a persoanelor menţionate la subpunctele 5), 6) şi 8)  ale punctului 7 al prezentului Regulament (anexa nr.2).
    [Pct.12 modificat prin HG547 din 12.06.18, MO195-209/15.06.18 art.596]
    [Pct.12 modificat prin HG930 din 14.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1003]
    13. Completarea suporţilor materiali se efectuează în conformitate cu Regulile de bază ale amprentării şi întocmirii fişelor dactiloscopice şi cu utilizarea noilor tehnologii informaţionale biometrice de înaltă precizie (anexa nr.3). Datele dactiloscopice în privinţa persoanelor indicate la punctul  7 subpunctul 3) se prezintă în exclusivitate în format electronic.
    [Pct.13 modificat prin HG547 din 12.06.18, MO195-209/15.06.18 art.596]
    14. Suporţii materiali se completează prin metoda de tipar. Ca excepţie se permite completarea de mînă cu litere de tipar şi cu pix cu bilă.
IV. Obţinerea informaţiei dactiloscopice şi expedierea
purtătorilor materiali pentru a fi luaţi la evidenţă
    15. Obţinerea informaţiei dactiloscopice (amprentarea) se efectuează în conformitate cu Regulile de bază ale amprentării dactiloscopice şi întocmirii fişelor dactiloscopice (anexa nr.3).
    16. Informaţia dactiloscopică a persoanelor menţionate în subpunctele 1) şi 2) punctul 7 al prezentului Regulament este obţinută de către ministerele, instituţiile respective.
    Organizarea obţinerii informaţiei dactiloscopice este determinată de conducătorii ministerelor, instituţiilor respective în coordonare cu Ministerul Afacerilor Interne.
    [Pct.16 modificat prin HG930 din 14.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1003]
    17. Informaţia dactiloscopică a persoanelor menţionate la punctul 8 al prezentului Regulament este obţinută de către organele S.I.S., care de sine stătător formează şi gestionează masivele dactiloscopice ale efectivului. Suporţii materiali sînt îndreptaţi în masivele dactiloscopice respective.
    18. Informaţia dactiloscopică a persoanelor menţionate la subpunctele  4), 5), 7), 8) şi 9) ale punctului 7 din prezentul Regulament este obţinută de subdiviziunile specializate ale Ministerului Afacerilor Interne. Suporţii materiali (anexa nr.1) se îndreaptă în masivul informaţional gestionat de Ministerul Afacerilor Interne, fără a fi însoţiţi de fişa de evidenţă (anexa nr.4). Datele dactiloscopice ale persoanelor menţionate la punctul 7 subpunctul 3) din prezentul Regulament se obţin de subdiviziunile specializate ale Ministerului Afacerilor Interne, amplasate în cadrul oficiilor Agenției Servicii Publice doar cu utilizarea live-scanerelor
    [Pct.18 modificat prin HG547 din 12.06.18, MO195-209/15.06.18 art.596]
    [Pct.18 în redacţia HG930 din 14.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1003]
    19. Informaţia dactiloscopică a persoanelor menţionate la subpunctul 6) al punctului 7 din prezentul Regulament, şi anume cea ce se referă la cetăţenii Republicii Moldova şi străinii care se află sub urmărire penală, care sînt învinuiţi sau condamnaţi pentru infracţiuni, este obţinută de organele de urmărire penală sau, după caz, de Administrația Națională a Penitenciarelor a Ministerului Justiţiei. Suporţii materiali (anexa nr.2), împreună cu fişa de evidenţă (anexa nr.4), se transmit ulterior în masivul informaţional gestionat de Ministerul Afacerilor Interne.
    Informaţia dactiloscopică a persoanelor menţionate la subpunctul 6) al punctului 7 din prezentul Regulament, şi anume cea ce se referă la cetăţenii Republicii Moldova supuşi arestului contravenţional, este obţinută de Administrația Națională a Penitenciarelor a Ministerului Justiţiei. Suporţii materiali (anexa nr.2) se transmit ulterior în masivul informaţional gestionat de Ministerul Afacerilor Interne, fără a fi însoţiţi de fişa de evidenţă (anexa nr.4)
    [Pct.19 în redacţia HG930 din 14.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1003]
   [Pct.20 exclus prin HG930 din 14.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1003]
    21. Suporţii materiali, obţinuţi în urma efectuării înregistrării dactiloscopice de stat (cu excepţia celor menţionaţi la punctul 17 al prezentului Regulament), sînt îndreptaţi în organele afacerilor interne.
    Suporţii materiali trebuie îndepliniţi cu respectarea tehnologiilor informaţionale, utilizate la gestionarea evidenţelor operativ-informaţionale şi trebuie să conţină pe lîngă impresiunile papilare şi palmare şi următoarele date:
    numele de familie, prenumele, patronimicul, codul personal, cetăţenia, sexul, data şi locul naşterii, domiciliul sau reşedinţa persoanei supuse înregistrării dactiloscopice de stat obligatorii;
    motivul şi data efectuării înregistrării dactiloscopice;
    denumirea organului care a efectuat înregistrarea dactiloscopică.
    Datele privind antecedentele penale ale persoanei supuse înregistrării dactiloscopice de stat obligatorii se introduc pe suporţii materiali nemijlocit de către Ministerul Afacerilor Interne.
    [Pct.21 modificat prin HG547 din 12.06.18, MO195-209/15.06.18 art.596]
    22. Suporţii materiali cu sau, după caz, fără fişa de evidenţă (anexa nr.4) sînt expediaţi de organele care efectuează obţinerea informaţiei dactiloscopice, în termen de 3 zile, într-un exemplar, în adresa Direcţiei informaţii şi evidenţe operative a Ministerului Afacerilor Interne.
    Pînă la expedierea în Direcţiei informaţii şi evidenţe operative a Ministerului Afacerilor Interne suporţii materiali se păstrează în subdiviziunile organelor şi instituţiilor respective.
    [Pct.22 modificat prin HG930 din 14.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1003]
    23. Expedierea suporţilor materiali în masivul dactiloscopic al S.I.S., menţionaţi în alineatul doi al punctului 6 al prezentului Regulament, se efectuează în modul, stabilit de actele normative ale organelor respective.
    După concedierea din serviciu (lucru) suporţii materiali, cu informaţia dactiloscopică a angajaţilor organelor S.I.S., se îndreaptă, în termen de 3 zile, în Direcţia informaţii şi evidenţe operative a Ministerului Afacerilor Interne, în conformitate cu cerinţele stabilite la alineatul doi al punctului 21 din prezentul Regulament.
    [Pct.23 modificat prin HG930 din 14.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1003]
V. Modalitatea formării şi gestionării masivelor dactiloscopice
    24. Formarea şi gestionarea masivelor dactiloscopice se realizează în două moduri: manual (de fişierul evidenţă dactiloscopică) şi automatizat.
    [Pct.24 modificat prin HG930 din 14.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1003]
    25. În cazul modului manual de formare şi gestionare a masivelor dactiloscopice, se formează fişierul evidenţă dactiloscopică, destinat pentru organizarea accesului la masivul dactiloscopic conform formulelor dactiloscopice şi codurilor de bare indicate pe suporţii materiali (anexele nr.1 şi nr.2)
    Modul de alcătuire şi gestionare a evidenţelor operativ-informaţionale este determinat de Ministerul Afacerilor Interne.
    [Pct.25 modificat prin HG547 din 12.06.18, MO195-209/15.06.18 art.596]
    [Pct.25 modificat prin HG930 din 14.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1003]
    26. Modul automatizat de formare şi gestionare a masivelor informaţionale presupune utilizarea sistemului informaţional automatizat de evidenţă dactiloscopică gestionat de Ministerul Afacerilor Interne, cu excepția masivului informațional dactiloscopic gestionat de Serviciul Informații și Securitate.
    Automatizarea masivului dactiloscopic presupune transpunerea (prin scanare) a datelor dactiloscopice de pe suporții materiali în format electronic sau obținerea directă în format electronic a datelor dactiloscopice cu ajutorul live-scanerelor conectate la stațiile de lucru, care la rîdul lor sînt direct conectate prin intermediul conexiunilor securizate la sistemul informaţional automatizat de evidenţă dactiloscopică gestionat de Ministerul Afacerilor Interne.
    Pentru extragerea/verificarea/contrapunerea unor date necesare înregistrării dactiloscopice, sistemele informaţionale automatizate de evidenţă dactiloscopică, gestionate de Ministerul Afacerilor Interne pot fi interconectate în strictă conformitate cu actele normative în vigoare, cu alte registre de stat.
    Mecanismul de înregistrare și evidență a utilizatorilor care au acces, drepturile și obligațiile persoanelor responsabile de accesarea, vizualizarea, colectarea și prelucrarea datelor dactiloscopice, inclusiv modalitatea de păstrare și stocare a acestora, vor fi prevăzute de Regulamentul privind organizarea și funcționarea Sistemului informațional automatizat „Registrul dactiloscopic”.
    Asigurarea protecţiei, securităţii şi integrităţii informaţiei conţinute în sistemele informaționale de evidență dactiloscopică se efectuează de către subdiviziunile specializate ale Ministerului Afacerilor Interne, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    [Pct.26 în redacția HG547 din 12.06.18, MO195-209/15.06.18 art.596]
    27. La formarea masivelor dactiloscopice automatizate este permisă utilizarea scanerelor electronice dactiloscopice şi live-scanerelor.
    [Pct.27 modificat prin HG930 din 14.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1003]
VI. Adresarea către masivul informaţional
    28. Informaţia dactiloscopică din masivul informaţional (copiile fişelor dactiloscopice), format în procesul înregistrării dactiloscopice de stat, este prezentată judecătoriilor, organelor procuraturii, organelor de urmărire penală şi organelor care desfăşoară activitatea operativă de investigaţie (în continuare - organul-iniţiator al interpelării) în conformitate cu atribuţiile şi restricţiile stabilite de legislaţie în cazul utilizării informaţiei dactiloscopice.
    [Pct.28 modificat prin HG930 din 14.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1003]
    29. Adresarea către masivul informaţional, format în procesul înregistrării dactiloscopice de stat, se efectuează sub formă de interpelare. Interpelarea conţine o scrisoarea motivată alcătuită în formă liberă, cu anexarea suporţilor materiali:
    fişelor dactiloscopice (anexele nr.1 şi 2);
    fişelor dactiloscopice (anexa nr.2) a amprentelor papilare ale cadavrelor neidentificate;
    cartelelor informaţionale cu urme papilare, ridicate de la locurile faptelor crimelor nedescoperite, în cazul în care tehnologia gestionării masivului dactiloscopic permite efectuarea căutărilor după o singură impresiune papilară (în cazul gestionării automatizate a masivului dactiloscopic).
    30. În scrisoarea motivată se indică obligatoriu date, care dau posibilitatea de a presupune aflarea informaţiei solicitate în masivul dactiloscopic.
    31. Scrisorile motivate obligatoriu trebuie semnate de persoanele responsabile ale organului iniţiator al interpelării, cărora acest drept le-a fost conferit prin actele normative şi justificat cu impresiunea de ştampilă a organului.
    32. Scrisorile motivate fără semnătura persoanei responsabile şi impresiunea de ştampilă ale organului-iniţiator al interpelării, precum şi suporţii materiali ai informaţiei dactiloscopice, întocmite neglijent, cu încălcarea Regulilor de bază ale amprentării şi întocmirii fişelor dactiloscopice (anexa nr.3) şi care nu corespund cerinţelor actelor normative ale organelor respective, se reîntorc iniţiatorului interpelării fără îndeplinire.
    33. Organul-iniţiator al interpelării, în limitele competenţei, adresează interpelarea în unul sau mai multe organe, care efectuează formarea şi gestionarea masivelor
dactiloscopice (în continuare - executorii).
    34. Accesul la masivele dactiloscopice poate fi restricţionat de cerinţele actelor legislative în domeniul secretului de stat.
    35. Controlul asupra utilizării informaţiei dactiloscopice este încredinţat conducătorilor organelor de stat, cărora le-a fost eliberată informaţia dactiloscopică.
    36. La primirea interpelării executorul efectuează controlul masivului dactiloscopic. Rezultatele controlului, îndreptate iniţiatorului interpelării, se perfectează în formă liberă, cu anexarea suportului material prezentat pentru control.
    37. Interpelările organelor de stat adresate în limitele competenţei pentru controlul masivului informaţional format în urma înregistrării dactiloscopice de stat se execută în termen de cel mult 5 zile din momentul primirii, cele urgente - nu mai tîrziu de următoarea zi de lucru.
    38. Executarea interpelării se efectuează în modul stabilit de actele normative ale organelor respective.
VII. Controlul asupra formării şi gestionării masivului informaţional
creat în procesul efectuării înregistrării dactiloscopice de stat
    39. În scopul asigurării calităţii, veridicităţii, plenitudinii informaţiei dactiloscopice, expedierii la timp a suporţilor materiali, stabilite de prezentul Regulament, se efectuează controlul asupra îndeplinirii acestora. Un atare control se efectuează:
    de subdiviziunile ministerelor, instituţiilor, care efectuează obţinerea informaţiei dactiloscopice - înainte de expedierea suporţilor materiali în masivele dactiloscopice;
    de subdiviziunile organelor, care efectuează formarea şi gestionarea masivelor dactiloscopice - la primirea suporţilor materiali.
    40. Suporţii materiali, pregătiţi cu încălcarea Regulilor de bază ale amprentării dactiloscopice şi îndeplinirii fişelor dactiloscopice (anexa nr.3) şi cu greşeli, care nu pot fi corectate fără precizare, sînt restituiţi imediat expeditorului.
    41. Modalităţile de control asupra calităţii, veridicităţii, plenitudinii informaţiei dactiloscopice şi expedierii la timp a suporţilor materiali sînt stabilite de actele normative ale organelor, care efectuează formarea şi gestionarea masivelor dactiloscopice.
    42. Controlul asupra calităţii formării şi gestionării masivelor dactiloscopice se încredinţează conducătorilor subdiviziunilor organelor respective.
VIII. Termenele de păstrare a suporţilor materiali
    43. Direcţia informaţii şi evidenţe operative a Ministerului Afacerilor Interne păstrează suporţii materiali cu informaţia dactiloscopică privind:
    a) persoanele asupra cărora se extinde prezenta hotărîre (cu excepţia cetăţenilor angajaţi în cadrul Serviciului de Informaţii şi Securitate) – pînă la constatarea decesului acestora;
    b) cadavrele necunoscute – pînă la stabilirea identităţii lor.
    Serviciul de Informaţii şi Securitate păstrează suporţii materiali cu informaţia dactiloscopică privind cetăţenii angajaţi în cadrul acestuia pînă la constatarea decesului acestor persoane.
    Informaţia dactiloscopică acumulată în urma înregistrărilor dactiloscopice benevole şi obligatorii este nimicită la expirarea termenelor de păstrare.
    [Pct.43 în redacţia HG930 din 14.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1003]
    [Pct.44-48 excluse prin HG930 din 14.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1003]

    anexa nr. l
    [Anexa nr.1 modificată prin HG930 din 14.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1003]
    [Anexa nr.2 modificată prin HG930 din 14.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1003]

Anexa nr.3
la Regulamentul cu privire
la obţinerea, evidenţa, păstrarea, sistematizarea
şi utilizarea informaţiei dactiloscopice

Regulile de bază ale amprentării dactiloscopice
şi întocmirii fişelor dactiloscopice
1. Pentru amprentare sînt necesare:
blanchete de fişe dactiloscopice (anexele nr.1 şi 2 la prezentul Regulament);
tuş tipografic de culoare neagră (care asigură păstrarea informaţiei dactiloscopice);
rulou pentru aplicarea tuşului;
două plăci netede din metal sau sticlă pentru întinderea tuşului (în continuare - plăci);
dizolvant al vopselei sau seturi dactiloscopice specializate;
masă dactiloscopică.
Tuşul nu trebuie să se scuture şi să se topească atît în timpul amprentării dactiloscopice, cît şi la utilizarea îndelungată a fişelor dactiloscopice. Folosirea altor mijloace de amprentare este permisă numai după certificarea lor de organele respective.
2. Înainte de obţinerea amprentelor este necesar de a examina mîinile persoanei supuse amprentării. Dacă pe degete şi palme sînt depistate răni deschise sau leziuni ale pielii, amprentarea se efectuează după lecuirea acestora.
3. Tuşul tipografic se întinde cu ajutorul ruloului într-un strat uniform pe placă. Cu acelaşi rulou (fără aplicarea suplimentară a tuşului) se întinde un strat subţire de tuş pe a doua placă, pe care rulează degetele persoanei supuse amprentării. Pe marginea mesei lîngă placă (din partea dreaptă a acesteia) se plasează blancheta fişei dactiloscopice îndoită la linia de sus. Colaboratorul, care ia impresiunile, stă de partea dreaptă a mesei, persoana supusă amprentării - în stînga colaboratorului, cu faţa la masă.
4. Amprentarea dactiloscopică începe cu degetul mare a mîinii drepte şi se termină cu degetul mic. Persoana supusă amprentării îndreaptă degetele succesiv, începînd cu degetul mare, strîngînd celelalte degete ale mîinii în palmă. Colaboratorul care efectuează amprentarea cu trei degete ale mîinii stîngi (mare, arătător şi mijlociu) ia degetul persoanei supuse amprentării de la bază (mai aproape de palmă), iar cu degetele omonime de la mîna dreaptă ia falangeta aceluiaşi deget. Mîna persoanei dactiloscopiate trebuie ţinută liber şi neîncordată. Degetul persoanei dactiloscopiate cu partea laterală a falangetei se plasează pe marginea plăcii şi se rulează pe ea de la o margine a unghiei pînă la cealaltă. Degetele mari se rulează în direcţia celorlalte patru degete. Degetul arătător, mijlociu, inelar şi mic se rulează în direcţia degetului mare. La rularea degetului pe placă este necesar ca să rămînă vopsită toată suprafaţa falangetei şi 3-5mm din falangină. După aceasta degetul acoperit cu tuş în acelaşi mod se rulează pe sectorul respectiv de pe blancheta fişei dactiloscopice pentru obţinerea amprentei. Rularea se efectuează cu o apăsare uşoară asupra degetului, uniform şi fără devieri. După terminarea rulării colaboratorul care efectuează amprentarea, neeliberînd degetul, îl ridică în sus fără mîzgălirea imaginii desenului papilar. În cazul lipsei unui oarecare deget, locul respectiv din blancheta fişei dactiloscopice se lasă gol.
5. Pentru amprentarea degetelor mîinii stîngi tuşul de pe a doua placă se întinde din nou în conformitate cu punctul 3. Blancheta fişei dactiloscopice se îndoaie la linia de jos. Amprentarea degetelor mîinii stîngi se efectuează în aceeaşi ordine ca şi pentru mîna dreaptă.
6. După terminarea amprentării degetelor mîinii stîngi tuşul de pe placă se întinde din nou pe un strat subţire şi uniform pentru obţinerea amprentelor de control al degetelor ambelor mîini. Amprentele de control se obţin prin plasarea concomitentă a patru degete (cu excepţia celor mari) întîi a mîinii stîngi, apoi a celei drepte pe placa vopsită, apoi în sectoarele respective pe blancheta fişei dactiloscopice. Analogic se obţin amprentele degetelor mari în sectoarele respective de pe blancheta fişei dactiloscopice. În timpul obţinerii amprentelor de control degetele trebuie să se plaseze perpendicular marginii de jos a fişei dactiloscopice.
7. După amprentele de control se verifică corectitudinea amplasării amprentelor pe fişa dactiloscopică. Fiecare amprentă trebuie să se găsească în sectorul respectiv de pe blancheta fişei dactiloscopice.
8. După finisarea amprentării dactiloscopice se controlează calitatea fiecărei amprente:
plenitudinea rulării, care asigură reflectarea tuturor particularităţilor caracteristice desenului papilar;
lipsa unor sectoare murdare şi care nu s-au imprimat;
claritatea reflectării tuturor crestelor (liniilor) papilare, care asigură numărarea lor cu ochiul liber, calcularea formulei dactiloscopice şi formulei suplimentare de clasificare.
9. În cazul încălcării cerinţelor punctelor 7 şi 8 se efectuează amprentarea repetată.
    91. Pentru amprentarea palmelor, tușul tipografic se întinde cu ajutorul ruloului într-un strat uniform pe două plăci. Stratul subţire de tuş se întinde pe a doua placă cu acelaşi rulou (fără aplicarea suplimentară a tuşului), pe care se rulează palmele persoanei supuse amprentării. Pe marginea mesei, lîngă placă (din partea dreaptă a acesteia) se plasează blancheta fişei dactiloscopice (partea reversă). Angajatul care ia impresiunile stă în partea dreaptă a mesei, persoana supusă amprentării – în partea stîngă a angajatului, cu faţa la masă. Mîna persoanei dactiloscopiate trebuie ţinută liber şi neîncordată. Palma persoanei dactiloscopiate cu partea inferioară se plasează pe suprafața plăcii şi se rulează pe ea de la o margine pînă la cealaltă. La rularea palmei pe placă este necesar ca să rămînă vopsită toată suprafaţa palmei.
    Ulterior, palma acoperită cu tuş se rulează pe sectorul respectiv de pe blancheta fişei dactiloscopice (versoul blanchetei) pentru obținerea amprentei palmare. Rularea se efectuează uniform şi fără devieri, cu o apăsare ușoară asupra palmei. După terminarea rulării, angajatul care efectuează amprentarea, fără a elibera palma, o ridică fără mîzgălirea imaginii desenului papilar.
    După finalizarea amprentării dactiloscopice se controlează calitatea fiecărei amprente:
    - plenitudinea rulării, care asigură reflectarea tuturor particularităților caracteristice desenului papilar;
    - lipsa unor sectoare murdare şi care nu s-au imprimat;
    - claritatea reflectării tuturor crestelor (liniilor) papilare, care asigură numărarea lor cu ochiul liber.
    92. Procesul de amprentare a persoanelor menţionate la punctul 7 subpunctul 3) din prezentul Regulament începe cu deschiderea de pe stația de lucru a aplicaţiei „AFIS” la poziţia înregistrării fişei dactiloscopice şi completarea cîmpurilor obligatorii: numărul de ordine, IDNP, numele, prenumele, patronimicul, data, luna, anul naşterii, locul naşterii, domiciliul, categoria şi tipul înregistrării, subdiviziunea care a efectuat înregistrarea.
    În continuare, din aplicația „AFIS” se apasă butonul de preluare a amprentelor cu ajutorul live-scanerului. Mîna persoanei dactiloscopiate trebuie ținută liber şi neîncordată. Inițial se obțin amprentele de control ale degetelor (arătător, mijlociu, inelar și mic) ale persoanei dactiloscopiate, prin plasarea concomitentă a acestora în sectoarele respective pe suprafața luminoasă de sticlă a live-scanerului. Se efectuează scanarea amprentelor de control ale degetelor mîinii stîngi (arătător, mijlociu, inelar și mic), apoi în același mod degetele mîinii drepte (arătător, mijlociu, inelar și mic), pe urmă degetele mari ale ambelor mîini, așteptînd semnalul sonor de fixare a imaginii desenului papilar în aplicația „AFIS”. După efectuarea scanării amprentelor de control ale degetelor ambelor mîini se realizează scanarea amprentelor degetelor prin rularea pe suprafața luminoasă de sticlă a live-scanerului, în ordinea indicatorului electronic (arătător, mijlociu, inelar și mic ale mîinii stîngi, mîinii drepte, apoi degetului mare al mîinii stîngi și drepte), de la o margine pînă la cealaltă, așteptîndu-se semnalul sonor de fixare a imaginii desenului papilar în aplicația „AFIS”. Degetul arătător, mijlociu, inelar şi mic se rulează în direcția degetului mare. Degetele mari se rulează în direcția celorlalte patru degete. În cazul lipsei unui deget, colaboratorul bifează în aplicația „AFIS” locul respectiv cu „x”.
    Scanarea palmelor (mîna stîngă, apoi mîna dreaptă) se efectuează prin poziționarea pe suprafața luminoasă de sticlă a live-scanerului, cu o apăsare ușoară a palmei, uniform şi fără devieri, așteaptîndu-se semnalul sonor de fixare a imaginii desenului palmar în aplicația „AFIS” de pe calculator. După finalizarea preluării amprentelor digitale şi palmare se controlează calitatea fiecărei amprente poziționate în aplicația „AFIS”, după care se apasă butonul „Salvați”.
10. În cazul amprentării nu se permite:
amprentarea mîinilor murdare sau umede;
apăsarea puternică asupra degetelor persoanei supuse amprentării la rularea acestora pe placă şi pe fişa dactiloscopică;
alunecarea degetului atît pe placă, cît şi pe fişa dactiloscopică;
rularea degetului pe stratul de vopsea folosit de pe placă;
folosirea unui rulou şi a unei plăci murdare (care, după luarea amprentelor, nu au fost şterse cu dizolvant pînă la înlăturarea tuşului de pe suprafaţa acestora).
11. Pentru obţinerea amprentei degetului deformat, care nu poate fi îndreptat, falangeta se acoperă cu tuş tipografic cu ajutorul rolei. Apoi se taie din hîrtie un pătrat, care, cu ajutorul unui suport (sau unei cutii de chibrituri), se plasează pe falangeta degetului deformat. Pentru obţinerea amprentei, degetul, cu o uşoară apăsare se rulează pe hîrtie. Pătratul din hîrtie cu amprenta degetului se lipeşte în sectorul respectiv din blancheta fişei dactiloscopice cu controlul ulterior obligatoriu al corectitudinii amplasării lui.
12. Amprentarea degetelor şi palmelor cadavrului se efectuează în conformitate cu cerinţele menţionate în punctul 11. Înainte de amprentare degetele cadavrului se şterg cu o substanţă degresantă - spirt, benzină, schipidar etc. După terminarea amprentării se efectuează controlul corectitudinii amplasării amprentelor pe blancheta fişei dactiloscopice. Amprentele de control a degetelor cadavrului se obţin în conformitate cu cerinţele menţionate la punctul 6. În cazurile dificultăţii amprentării legate de cadavre se implică expertul medico-legal.
13. Dacă la persoana supusă amprentării lipseşte mîna sau careva din degete, în sectoarele respective din fişa dactiloscopică se face o remarcă despre aceasta, inducîndu-se obligatoriu anul pierderii mîinii sau degetului.
14. În fişele dactiloscopice se îndeplinesc următoarele date:
1) în anexa nr.1 la Regulament:
tipul înregistrării dactiloscopice - benevolă sau obligatorie;
2) în anexele nr.1 şi 2 la Regulament:
numele de familie, prenumele, patronimicul, codul personal, cetăţenia, sexul, data şi locul naşterii, domiciliul sau reşedinţa, datele privind antecedentele penale ale persoanei supuse înregistrării dactiloscopice de stat;
denumirea organului care a efectuat înregistrarea dactiloscopică;
motivul şi data efectuării înregistrării dactiloscopice de stat, numele de familie şi semnătura persoanei care a întocmit fişa dactiloscopică şi care a controlat corectitudinea întocmirii acesteia.
15. Calcularea formulei dactiloscopice şi formulei suplimentare de clasificare se efectuează de organele, care formează şi gestionează masivele dactiloscopice.
    [Anexa nr.3 modificată prin HG547 din 12.06.18, MO195-209/15.06.18 art.596]

    anexa nr.4
    [Anexa nr.4 în redacţia HG930 din 14.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1003]

Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului nr. 1310
din 31 octombrie 2003

Lista
funcţiilor deţinute de persoanele supuse înregistrării
dactiloscopice obligatorii
    1. Ministerul Afacerilor Interne
    toţi angajaţii
    2. Centrul Naţional Anticorupţie
    toţi angajaţii
    3. Serviciul Vamal
    Aparatul central
    director general
    prim-vicedirector general
    vicedirector general
    consilier
    şef de direcţie
    şef de secţie
    specialist principal
    specialist superior
    specialist
    secretar-dactilograf
    Birourile vamale
    şef de birou vamal
    şef adjunct de birou vamal
    şef de post vamal
    şef de secţie
    inspector principal
    inspector superior
    inspector
    secretar
    dactilograf
    casier
    4. Ministerul Apărării
    a) militarii care îndeplinesc serviciul militar prin contract în cadrul Armatei Naţionale şi sînt:
    – membri ai echipajelor aeronavelor aflate în dotarea Armatei Naţionale, precum şi personalul tehnic care deserveşte aeronavele respective, în cazul detaşării acestuia peste hotare;
    – incluşi în echipele de genişti antrenate la deminarea şi neutralizarea obiectelor explozive;
    – detaşaţi peste hotare pentru participarea la activităţi legate de participarea la operaţiuni internaţionale de menţinere a păcii sau umanitare, efectuate sub egida ONU sau OSCE şi la alte activităţi vizînd consolidarea stabilităţii şi securităţii internaţionale;
    b) militarii care îndeplinesc serviciul militar în cadrul Armatei Naţionale şi sînt:
    – detaşaţi peste hotare pentru participare la exerciţii militare comune cu unităţi militare ale altor state;
    c) angajaţii civili din cadrul Armatei Naţionale, responsabili pentru evidenţa, păstrarea şi utilizarea documentelor cu caracter secret.
    5. Organele procuraturii
    procurorii
    adjuncţii de procuror
    consultanţii procurorului
    şefii de direcţii şi şefii de secţii şi adjuncţii lor
    6. Serviciul Fiscal de Stat
    Director și directori adjuncți
    şefi de direcţii şi adjuncţii lor
    şefi de secţii şi adjuncţii lor
    inspectori principali
    inspectori superiori
    inspectori
    specialişti principali
    specialişti superiori
    specialişti   
   
7. Serviciul de Protecţie şi Pază de Stat
    conducătorul şi adjuncţii acestuia
    şef de direcţie şi adjuncţii acestuia
    şef de secţie şi adjuncţii acestuia
    specialist (inspector) principal
    specialist (inspector)
    colaborator
    8. Administrația Națională a Penitenciarelor
   
toţi angajaţii
   
[Anexa nr.2 modificată prin HG869 din 05.09.18, MO366-376/28.09.18 art.966; în vigoare 28.09.18]
[Anexa nr.2 modificată prin HG522 din 06.07.17, MO244-251/14.07.17 art.616]
    [Anexa nr.2 în redacţia HG930 din 14.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1003]