HGO147/1996
ID intern unic:  299348
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 147
din  12.03.1996
cu privire la aprobarea Regulilor deservirii sociale a populaţiei
Publicat : 11.04.1996 în Monitorul Oficial Nr. 022
    Întru executarea  Decretului Preşedintelui Republicii Moldova nr.613 din iulie 1992, Guvernul Republicii Moldova    h o t ă r ă ş t e :
                                                                        
    1. Se aprobă Regulile deservirii sociale a populaţiei (se anexează).
    Se stabileşte că numitele Reguli sînt executorii pentru toţi agenţii economici  care prestează servicii către populaţie, indiferent de  tipul proprietăţii şi subordonării lor.
                                                                        
    2. Uniunea de  Stat "Moldova-service", ministerele,  departamentele, organele   administraţiei  publice  locale  şi  agenţii  economici,   ce prestează  populaţiei  servicii  sociale, vor aduce numitele  Reguli  la cunoştinţa   colectivelor  de  muncă  din  unităţile  şi  subdiviziunile subordonate şi vor asigura respectarea lor strictă.
                                                                        
    3. Se abrogă   Hotărîrea   Consiliului   de   Miniştri   al   R.S.S. Moldoveneşti nr.402 din 27 decembrie 1988 (Veştile R.S.S.M., 1989, nr.2, art.52).
                                                                        
                                                                        
                                                                        
     Prim-ministru                                                      
  al Republicii Moldova                      ANDREI SANGHELI
                                                                        
    Contrasemnează:
    Ministru economiei                           Valeriu Bobuţac
    Ministru Finanţelor                          Valeriu Chiţan
                                                                        
Aprobate
prin Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr.147
din 12 martie 1996
                                                                        
R E G U L I L E            
deservirii sociale a populaţiei  
                                                                        
                          I. Dispoziţii generale        
    1. Prezentele  Reguli ale deservirii sociale a populaţiei  (denumite în continuare Reguli) au drept obiect asigurarea reglamentării univoce a relaţiilor,  care  apar  în procesul de prestare a  serviciilor  sociale între  cetăţeni  şi  agenţi economici cu orice formă de  proprietate  şi gestiune,  ce acordă atare servicii populaţiei şi aplicarea conformă  şi unitară   a   dispoziţiilor  legale  şi  normative   privind   prestarea serviciilor sociale.
    2. Prezentele  Reguli nu se extind asupra relaţiilor dintre cetăţeni şi   agenţii  economici  ce  prestează  servicii,  legate  de  prestarea bunurilor  personale  la  casele  de amanet,  camerele  şi  punctele  de păstrare,  de închiriere pentru folosinţa temporară a diferitor obiecte, precum  şi de înlăturare a defectelor la obiectele procurate în  reţeaua comerţului cu amănuntul în termenul exploatării lor garantate.
    3. La prestarea serviciilor agenţii economici în cauză sînt obligaţi să  asigure  populaţiei  un tratament binevoitor,  nediscriminatoriu  şi maximumul de comodităţi, oferite conform nomenclatorului de servicii.
    4. Clientul are  dreptul  să  i  se pună  la  dispoziţie  informaţia integrală  privind  sortimentul  producţiei  fabricate,  nomenclatoarele principalelor  tipuri  de  servicii prestate şi  preţurile  la  acestea, calitatea şi inofensivitatea lor, caracteristicele de consum, condiţiile de  prestare  a  lucrărilor  şi  serviciilor şi  modul  de  executare  a obligaţiilor  de garanţie de către producător (prestator) sau  vînzător, precum şi orice alte informaţii vizînd acordarea serviciilor.
    5. Agenţii economici  şi subdiviziunile lor (atelierele, punctele de recepţie  şi  altele asemenea), care recepţionează şi  execută  comenzi, trebuie să afişeze într-un loc vizibil, în limbile de stat şi rusă:
    regulile deservirii sociale a populaţiei;                            
    enumerarea principalelor tipuri de servicii prestate;                
    lista de preţuri (sau extrasele din acestea) pentru serviciile ce se acordă, ordinile şi dispoziţiile;
    documentul prin  care unităţii prestatoare i s-a conferit  categorie sau diplomă;
    vitrinile ((vitraliile)   şi  albumele  (fotoalbumele)  reprezentînd mostrele aprobate de articole şi lucrări;
    reviste de modă;                                                    
    mostrele de materiale,   furnituri,   lista  pieselor   de   schimb,produsele clientului;
    registrul evidenţei cererii la serviciile sociale;                  
    condica de sugestii şi reclamaţii;                                  
    modelele stabilite de chitanţe, contracte şi de alte documente;  
    informaţia privind regimul de lucru, termenele stabilite de executare a comenzilor obişnuite şi urgente,  termenele  de  garanţie pentru articolele reparate şi confecţionate;                            
    adresele şi numerele   de   telefon  ale   organizaţiilor   ierarhic superioare, zilele şi orele de audienţă la conducătorul întreprinderii.                                                                        
    Dreptul să fie  deservite fără rînd se acordă anumitor categorii  de cetăţeni în conformitate cu legislaţia în vigoare.                      
    În atelierele  fotografice  şi frizeriile care nu dispun de  saloane pentru copii, copii de vîrstă preşcolară sînt serviţi fără rînd.
                                                                        
                  II. Recepţia şi executarea comenzilor
    6. Agentul economic  care prestează serviciile sociale  specificate, denumit  în continuare cu termenul generic "întreprindere", este obligat să  recepţioneze  orice comandă ce corespunde profilului de  activitate, excepţie   constituind   cazurile   menţionate  la pct.14 al prezentelor  Reguli.
    7. Întreprinderea  prestatoare primeşte comenzile şi cererile pentru lucrări  şi  servicii  sociale nemijlocit la sediul  său  operativ  prin telefon, instalaţii automate, prin poştă.
    8. Recepţia comenzilor pentru confecţionarea articolelor se efectuează  după  reviste  de  mode şi schiţele  clientului,  precum  şi conform modelelor-tip, aprobate în modul stabilit şi etalate în calitate de mostre.                                                                 La dorinţa clientului  se  pot  face unele abateri  de  la  modelele aprobate  şi tehnologia convenită de fabricare a articolelor, abateri pe care  clientul  le coordonează cu întreprinderea în cauză şi le  acceptă prin   semnătură  într-un  document  de  formă  stabilită.  La  alegerea modelului,   fasonului  sau  construcţiei  articolului,  a  culorii   şi structurii   materialului,   precum  şi  la  crearea  schiţei   clientul beneficiază de o consultaţie calificată.
    9. Comanda pentru   serviciile  sociale  se  perfectează   printr-un document de formă stabilită (contract, chitanţă, recipisă etc.), în care se  completează toate rechizitele înserate. Serviciile acordate în regim de  urgenţă  sau prin metoda autoservirii, reparaţiile mici în  prezenţa clientului  şi alte lucrări (servicii) pot fi prestate fără  completarea documentelor sus-menţionate, doar prin eliberarea unui jeton, talon, bon de casă etc.
    Perfectarea comenzii se poate face fără participarea recepţionarului -  prin   metoda  încrederii  reciproce.  În  aceste cazuri clientul completează un formular-comandă sau un alt document indicat.
    10. Comenzile  se  execută atît din materialul, materiile  prime  şi articolele clientului, cît şi din cele ale întreprinderii.
    11. Preţul materialului, materiilor prime, articolelor sau componentelor oferite de client pentru executarea comenzii se stabileşte de către acesta din urmă de comun acord cu întreprinderea.
    12. Cantitatea de material, materii prime, articole sau componentele necesare pentru executarea lucrărilor (serviciilor) se determină conform normelor  de  consum  stabilite şi prin acordul comun al  clientului  cu întreprinderea.
    13. Întreprinderea   este  obligată  să  prevină  la  timp  clientul printr-un aviz în scris:
    despre faptul   că  materialul, materiile  prime,  articolele   sau componentele primite   de  la   el  sînt  inutilizabile  sau de calitate  proastă;                                                                
    despre faptul  că  respectarea  indicaţiilor lui  privind  modul  de efectuare  a  lucrării  poate  conduce la  executarea  necalificativă  a comenzii;                                                              
    despre eventualitatea  survenirii altor împrejurări, ce nu depind de întreprindere,  care pot periclita utilitatea sau durabilitatea lucrării prestate (articolul confecţionat).                                      
    În cazul cînd  clientul,  deşi  somat la timp şi cu  argumentele  de rigoare  de către întreprinderea prestatoare, nu a înlocuit în  termenul corespunzător  materialul, materiile prime, articolele sau  componentele neadecvate  sau necalitative, nu şi-a revăzut indicaţiile privind  modul de   executare   a  lucrării  sau  nu  a  înlăturat  circumstanţele   ce periclitează    utilitatea   ori   durabilitatea   lucrării   comandate, întreprinderea  în  cauză  este în drept să rezilieze contractul  şi  să pretindă clientului compensarea pagubelor suportate de ea.
   Dacă întreprinderea prestatoare nu a prevenit clientul despre faptul că  materialul, materiile prime, articolele sau componentele oferite  de el sînt inutilizabile ori de calitate proastă ori despre imposibilitatea de  a-i  respecta  indicaţiile  privind modul de  executare  sau  despre survenirea   altor   circumstanţe  neimputabile   întreprinderii,   care periclitează   utilitatea   sau  durabilitatea  lucrării   (serviciului) prestate  şi nu a inserat deficienţele şi împrejurările în cauză într-un document  de  formă  stabilită,  ea poartă  întreaga  răspundere  pentru calitatea executării comenzii.
    14. Întreprinderea nu primeşte comenzi:                          
    pentru producerea  nici unui tip de  muniţii,  substanţe explozibile articole pirotehnice;
    pentru fabricarea articolelor chimice, de cosmetică şi parfumerie, a substanţelor toxice şi narcotice, precum şi a celor medicamentoase;
    pentru prelucrarea  aurului şi argintului cu destinaţie industrială, prezentat  sub  formă  de  lingouri,  plăci  şi  bucăţi  de  minereu  şi confecţionarea  diferitor  articole  din  aceste  metale,  altele  decît bijuteriile;
    pentru confecţionarea  şi reparaţia armelor de vînătoare şi  armelor de  vînătoare subacvatică, potrivit autorizaţiei acordate de  Ministerul Afacerilor Interne;                                                    
    pentru asistenţă medicală, exceptînd serviciile prestate cu autorizaţia acordată de Ministerul Sănătăţii;
    pentru alte servicii, a căror prestare prin reţeaua de servicii sociale este interzisă de legislaţia în vigoare.
                                                                        
                      III. Executarea comenzilor
    15. Conform activităţilor   autorizate,  întreprinderea  îşi   asumă obligaţiunea să asigure:
    prestarea serviciilor  (executarea  lucrărilor) de înaltă  calitate, potrivit  listei  autorizate, acordarea asistenţei tehnice şi  reparaţia obiectelor  în conformitate cu cerinţele documentaţiei tehnico-normative în vigoare, cu condiţiile contractului şi doleanţele clientului;
    executarea obligaţiunilor de garanţie pentru articolele confecţionate şi reparate de ea;
    respectarea termenelor de executare a comenzilor;                    
    nivelul înalt al deservirii;                                        
    integritatea materialelor, materiilor prime, articolelor, componentelor primite de la clienţi;în cazul cînd  dispune de un fond de înlocuire - închirierea  contra unei  plăţi suplimentare, la dorinţa clientului, a unui obiect  analogic pentru perioada de executare a comenzii;                              
    aplicarea tehnologiilor   fără  impact  periculos  asupra   mediului ambiant;
    eliberarea bonurilor  de  casă  sau a chitanţelor  pentru  mărfurile comercializate  în  saloanele, magazinele, atelierele, punctele sale  de recepţie,  aceste  documente  avînd în reglementarea  relaţiilor  dintre beneficiar şi întreprindere, valoare de contract;                      
    crearea condiţiilor necesare pentru împuterniciţii organelor controlului de stat, detaşaţi la întreprindere în   exerciţiul funcţiunilor lor de serviciu.
    16. Termenele executării comenzilor sînt stabilite de întreprindere.
    Termenul de executare  a  unei  comenzi  începe să  curgă  din  ziua recepţiei.  Dacă  ultima  zi  a acestui termen  este  nelucrătoare  data expirării termenului se consideră prima zi lucrătoare imediat următoare.
    La dorinţa clientului comanda poate fi executată în regim urgent. În acest  caz,  termenul de executare a comenzii începe din momentul  (ora, ziua)  primirii  comenzii,  indicat  în  chitanţă,  fără  să  se  ia  în considerare zilele de repaus ale întreprinderii.
    17. Anumite servicii  pot fi acordate la domiciliul  beneficiarului, întreprinderea  asigurînd prezentarea salariului său la ora convenită cu clientul,  iar  clientul fiind obligat să-i creeze  acestuia  condiţiile necesare pentru prestarea serviciilor (lucrărilor) comandate.                                                                        
    18. Transportarea  materialului,  materiilor prime, articolelor  sau componentelor  poate  fi  efectuată atît cu  mijloacele  întreprinderii, contra unei plăţi suplimentare, cît şi de către client.
    Dacă obiectul,  ansamblul sau agregatul, confecţionat sau reparat de întreprindere,   s-a   defectat  în  cadrul  termenului   de   garanţie, transportarea  lui  la întreprindere şi înapoi se face din contul şi  cu mijloacele întreprinderii.
    19. În procesul  executării  comenzii  clientul  este  în  drept  să introducă  în ea modificări parţiale, pe care întreprinderea trebuie  să le  accepte dacă realizarea lor este posibilă din punct de vedere tehnic şi  tehnologic. Toate modificările vor fi corelate cu întreprinderea  şi introduse într-un document de formă stabilită.
    20. Clientul  are dreptul să realizeze contractul în cazurile  cînd:
  întreprinderea  nu începe în termenul fixat realizarea  contractului sau execută lucrarea  (prestează  serviciul)  atît  de  încet,  încît finalizarea ei în termen este evident imposibilă;                      
    în procesul executării lucrării (prestarea serviciului) apar indicii că  ea  nu va fi efectuată calitativ şi în termenul convenit.  În  atare situaţie,  clientul  este în drept să fixeze antreprenorului  un  termen adecvat   pentru   înlăturarea   deficienţilor,  iar   în   cazul   cînd antreprenorul  nu  a fost în stare să se conformeze acestei  cerinţe  în termenul  fixat  -  să  rezilieze contractul  şi  să  ceară  compensarea pagubelor  sau  să  încredinţeze înlăturarea  deficienţelor  unei  terţe persoane, pe contul antreprenorului;                                  
    lucrarea este  efectuată cu abateri considerabile de la  prevederile contractului  sau  cu  alte  deficienţe esenţiale. În  atare  caz,  dacă obiectul a fost confecţionat din materialul (materiile prime, articolele componentele)   clientului,   acesta   este   în   drept   să   pretindă întreprinderii  să  i  se confecţioneze din nou  obiectul  comandat  din materialele  (materii  prime, articole, componente) similare de  aceeaşi calitate ca şi cele furnizate de el iniţial.                            
    În cazul rezilieii  contractului,  întreprinderea este  obligată  să compenseze clientului prejudiciul suportat.
    21. Clientul  poate să rezilieze contractul în orice moment pînă  la definitivarea  lucrării , plătind întreprinderii costul părţii executate şi compensîndu-i prejudiciul cauzat.
    22. Întreprinderea  poartă  răspundere pentru folosirea incorectă  a materialului  (materiilor prime, articolelor, componentelor), prezentate de client.                                                              
    La definitivarea  lucrărilor  sau anularea  comenzii  întreprinderea este   obligată   să  restituie  clientului  resturile  nefolosite   din materialul (materiile prime, articolele, componentele) oferite de el sau întreg  volumul  acestora,  dacă întreprinderea în cauză  nu  a  început executarea comenzii.
    223. Executantul  (prestatorul serviciilor) asigură buna funcţionare (utilitatea  prevăzută)  a obiectelor fabricate (serviciilor  prestate), inclusiv  a  articolelor  de completare şi acordă  clientului  asistenţa necesară  de specialitate pe tot parcursul termenului de garanţie sau al termenului  stabilit prin documentaţia tehnico-normativă ori de clauzele contractului.                                                          
    Termenul de garanţie  începe  să curgă din ziua vînzării  mărfii  în cauză, iar termenul de funcţionare (utilitate) - din ziua fabricării.
    Termenul de garanţie  se indică în documentele de însoţire a  mărfii pe eticheta ei sau în alte documente care se eliberează clientului.
    În cazul cînd  este  nevoie  să  se  înlăture  defectele  depistate, termenul  de  garanţie  a mărfurilor şi fabricatelor se  prelungeşte  cu perioada  în care marfa sau fabricatul nu au fost folosite. Acest termen se  socoate  din data reclamaţiei clientului, în care a  fost  formulată cererea de a înlătura defectul.                                    
    Dacă termenul  de  garanţie nu a fost stabilit de către  producător, atunci  se cocnsideră că marfa are un termen de garanţie de 12 luni  din ziua  comercializării  ei. Dacă data comercializării nu  este  indicată, termenul de garanţie începe să curgă din data fabricării ei.
    24. Marcarea  şi  ambalarea obiectelor confecţionate şi reparate  de întreprindere  se  face în limba romînă şi rusă. Toate  fabricatele  vor corespunde în mod obligatoriu cerinţelor documentaţiei tehnico-normative şi vor fi însoţite de marca de fabricaţie şi semnul de firmă, în care se vor  include  denumirea obiectului, denumirea producătorului, adresa  şi numărul  acestuia  de  telefon  şi telefax,  standardul  sau  documentul tehnico-normativ, ale căror cerinţe le întruneşte obiectul în cauză.
    25. Obiectele  confecţionate şi reparate, maşinile şi  dispozitivele de  uz casnic şi aparatura radioelectronică trebuie să fie verificate în prezenţa clientului.                                                    
    Clientul este  obligat  să  ia în primire şi  să  verifice  lucrarea executată de către întreprindere conform clauzelor contractului.
    26. Clientul  confirmă prin semnătura sa în chitanţă sau într-un alt document  de evidenţă contabilă achitarea pentru serviciile prestate  şi luarea  în primire a obiectelor sau lucrărilor comandate de el. În cazul cînd  întreprinderea  îşi organizează activitatea şi retribuţia pe  baze contractuale,  precum şi atunci cînd pentru executarea lucrărilor nu  se folosesc  documentele  de  evidenţă, confirmarea în scris  a  clientului precum  că a achitat srviciile prestate (şi-a luat în primire  obiectele sau lucrările comandate) nu se cere.                                    
    Întreprinderea  asigură  clientului  posibilitatea de  a-şi  exprima părerea  privitor  la  calitatea  serviciilor  prestate  în  condica  de reclamaţii  şi sugestii, pe care toate subdiviziunile întreprinderilor o vor  ţine la vedere şi o vor prezenta în mod obligatoriu la prima cerere a beneficiarilor.                                                        
                                                                        
    27. În cazul  cînd  clientul pierde documentul ce confirmă  recepţia comenzii,  el este obligat să înştiinţeze despre aceasta  întreprinderea care ia primit comanda.
    În această situaţie  clientului i se va elibera obiectul indicat  în comandă  în baza cererii scrise de el şi după ce va prezenta  paşaportul sau  alt  document  ce-i confirmă identitatea, iar  în  cazul  pierderii chitanţei pentru repararea mijloacelor de transport clientul va prezenta în plus un  document  prin  care  se va   confirma  că   le   deţine  în proprietate.
    28. Dacă clientul  nu  se  prezintă  să-şi ia  în  primire  obiectul (lucrarea)  în  cauză, antreprenorul este în drept peste şase luni  după expirarea  termenului  de  executare a comenzii pentru  care  a  folosit materialul  clientului  şi peste trei luni după executarea comenzii  din materialul  său, să comercializeze obiectul în modul stabilit, dar numai după  ce-i va expedia clientului două avertismente în scris (cu aviz  de primire).  Suma  obţinută  în urma comercializării comenzii după  ce  va exclude  plata  ce  i se cuvine întreprinderii,  (inclusiv  cheltuielile pentru înştiinţarea clientului despre executarea şi păstrarea comenzii), antreprenorul  o  va  depune în depozitul biroului notarial de  stat  pe numele clientului.                                                      
                                                                        
                        IV. Decontările cu clientul
    29. Costul prestaţiilor  şi  lucrărilor  este achitat de  client  la preţuri  libere  (de  piaţă),  care  se  determină  în  conformitate  cu Regulamentul  de bază cu privire la structura cheltuielilor de fabricare şi desfacere a producţiei şi lucrărilor (serviciilor), incluse în preţul de   cost   şi   modul  de  formare  a   rezultatelor   financiare   ale întreprinderilor,  aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii  Moldova nr.340 din 2 iunie 1993, cu modificările şi completările ei ulterioare.
    30. Costul materialelor (materiilor prime, articolelor, componentelor) întreprinderii, pe care aceasta le-a folosit la prestarea lucrărilor  (serviciilor) care nu au fost incluse în costul serviciilor, este  achitat  suplimentar  de  client la  preţuri  libere  (de  piaţă), calculate în conformitate cu Regulamentul sus-menţionat.
    31. Costul lucrărilor   efectuate   se  achită,  de   regulă,   după executarea comenzii.
    La încheierea   contractului  pentru  prestarea  anumitor  servicii, clientul plăteşte cel puţin 50% din costul comenzii.                    
    Dacă doreşte  clientul poate plăti integral costul oricărui serviciu la perfectarea comenzii.
    32. Întreprinderile  care prestează populaţiei servicii vor  efectua decontările  băneşti  numai cu aplicarea maşinilor de casă  şi  control, precum  şi eliberănd beneficiarilor   bonuri, chitanţe, taloane sau alte documente  de  evidenţă  de  formă  stabilită,  aprobate  de  Ministerul Finanţelor  potrivit  anexei  nr.2 la  Hotărîrea  Guvernului  Republicii Moldova nr.796 din 22 decembrie 1993.
    33. În cazul   cînd   cheltuielile  pentru  executarea   serviciilor (lucrărilor)   achitate  doar  parţial  de  client  se  modifică   (prin modificarea   costului   materialelor,  materiilor   prime,   resurselor energetice  şi  de  combustibil, creşterea  amortismentelor,  salariului minim,  defalcărilor în fondul de asistenţă socială etc.),  conducătorul întreprinderii  are dreptul să efectuieze recalcularea părţii neachitate a  costului  comenzii,  dacă  a informat în  prealabil  clientul  despre eventualitatea  unei  recalculări  încă la încheierea  contractului  sau perfectarea comenzii şi a primit în scris acordul acestuia.              
    Pentru serviciile sau comenzile achitate integral de către client la încheierea contractului recalcularea costurilor nu se efectuează.
                    V. Răspunderea materială a întreprinderii şi a clientului
    34. Întreprinderea   este   obligată  să  efectuieze   în   limitele termenului de garanţie:
    lichidarea gratuită a defectelor în termenul stabilit;              
    executarea din  nou a articolului comandat din acelaşi material  sau dintr-unul similar;
compensarea cheltuielilor  suportate de client în cazul cînd  acesta înlătură  singur  defectele comenzii luate în primire cu  consimţămîntul antreprenorului;                                                        
    rezilierea contractului şi restituirea pagubelor pricinuite.
    35. Clientul  este  în  drept să-şi  înainteze  pretenţiile  privind calitatea   serviciilor  sociale  în  decursul  termenului  stabilit  de garanţie  sau  de  utilizare,  iar  în  cazul  mărfurilor  de  folosinţă îndelungată  -  în decursul a cel mult doi ani din momentul  cumpărării, exceptînd   situaţiile   cînd  legislaţia  în  vigoare  sau   condiţiile contractului prevăd termene mai mari.                                  
    Cererile pentru  preschimbarea gratuită a obiectelor se prezintă  în decursul  a  14  zile,  termen în care nu  se  include  ziua  procurării acestora, iar în cazul depistării viciilor ascunse - în termen de 6  luni.
    36. Pretenţiile  privind  recuperarea pagubelor cauzate clientul  le adresează   întreprinderii,  iar  în  cazul  cînd  pagubele  i-au   fost pricinuite  din cauza unei reclame dezinformative - agenţiei  respective de reclamă.
    37. Întreprinderea  trebuie  să  examineze  neîntîrziat  pretenţiile clientului,   iar  pe  cele  care  necesită  o  studiere  şi  veridicare suplimentară le va rezolva în decursul a 14 zile din ziua primirii lor.
    38. Dacă întreprinderea nu a lichidat defectele obiectului în termen de  14  zile  ea va plăti clientului o penalizare în mărime  de  2%  din costul  lucrării  (serviciului) pentru fiecare zi de depăşire a  acestui termen.
    39. Dacă întreprinderea  nu se încadrează în termenul de executare a comenzii ea este obligată să plătească clientului o penalizare în mărime de  4%  din costul comenzii pentru fiecare zi de depăşire a  termenului, exceptînd  cazurile cînd se aplică penalizări mai drastice, prevăzute în contractul încheiat cu clientul.
    40. Dacă întreprinderea   a  pierdut  materialul  sau   componentele oferite  de  client, ea este obligată la cererea clientului  să  execute comanda  din  acelaşi material sau dintr-unul de calitate  similară  ori să-i  achite în mărime triplă costul materialului (componetelor) evaluat la preţurile în vigoare.
    41. Clientul  este  în  drept să ceară prin  judecată  sau  arbitraj recuperarea prejudiciului cauzat în toate cazurile constatării lui.
    42. Întreprinderea este scutită de recuperarea prejudiciului dacă se dovedeşte  că  clientul a încălcat regulile de exploatare  a  obiectului fabricat  (reparat)  sau de utilizare a serviciilor ori nu  a  respectat regulile  de  utilizare a obiectului (serviciului), sau nu  l-a  folosit conform destinaţiei.
    43. Întreprinderea  va compensa în modul stabilit prejudiciul  moral pricinuit   clientului   prin  culpa  sau  negligenţa  sa,   precum   şi cheltuielile   comportate   de  acţionarea  sa  în   justiţie.   Mărimea prejudiciului cauzat se stabileşte de către instanţa de judecată.
    44. Întreprinderea  păstrează pe gratis comenzile executate timp  de 30 zile calendaristice. La expirarea acestui termen pentru fiecare zi de păstrare  a  comenzilor nereclamate (din motive neîntemeiate),  clientul plăteşte  o  amendă în mărime de un procent din costul comenzii, dar  nu mai  mult  de  50% din costul integral al lucrătorilor sau  al  comenzii executate.              
    45. Litigiile  ce apar între întreprinderea prestatoare şi client se soluţionează pe cale judiciară.