HGO247/1996 ID intern unic: 300460 Версия на русском | Fişa actului juridic |
Republica Moldova | |
GUVERNUL | |
HOTĂRÎRE
Nr. 247
din 03.05.1996 | |
privind măsurile de realizare a prevederilor Legii Drumurilor | |
Publicat : 20.06.1996 în Monitorul Oficial Nr. 040 Promulgat : 03.05.1996 | |
Întru executarea prevederilor Legii Drumurilor, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Cerinţele speciale faţă de deţinătorii şi utilizatorii terenurilor din zona de protecţie a drumurilor (anexa nr. 1).
2. Se aprobă Regulile de înlăturare a obstacolelor pentru circulaţia pe drumuri, apărute în urma avariilor, calamităţilor naturale, schimbării bruşte a condiţiilor climaterice sau altor cazuri fortuite (anexa nr. 2).
3. Ministerul Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor va elabora şi aproba pînă la 1 aprilie 1997 regulamentele tehnice pentru reparaţia şi întreţinerea drumurilor.
PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVA Andrei SANGHELI
Anexa nr. 1
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr. 247
din 3 mai 1996
CERINŢE SPECIALE
faţă de proprietarii şi utilizatorii terenurilor
din zona de protecţie a drumurilor
În scopul protecţiei, creării posibilităţilor de dezvoltare, asigurării condiţiilor de întreţinere a drumurilor şi circulaţiei pe ele, în funcţie de destinaţia şi funcţionalitatea lor, pe terenurile adiacente drumurilor, conform Legii Dru murilor, se creează o zonă de protecţie.
Lăţimea zonei de protecţie a drumurilor naţionale este stabilită în proiect, iar pentru drumurile locale - de către organele respective ale Ministerului Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor şi organele administraţiei publice locale, în dependenţă de destinaţia şi amplasarea lor, dar nu mai mică de 20 m de ambele părţi ale axei drumului.
Terenurile zonei de protecţie rămîn în folosinţa deţinătorilor de terenuri. Pe terenul zonei de protecţie a drumurilor deţinătorul de terenuri prin activitatea sa nu trebuie să aducă prejudicii drumului sau traficului, care se desfăşoară pe el.
În scopul protecţiei drumurilor şi desfăşurării în condiţii de siguranţă a traficului rutier, în zona de protecţie a drumurilor este interzisă amplasarea de construcţii, instalaţii şi panouri publicitare ce nu aparţin drumului, precum şi efectuarea următoarelor activităţi:
a) lichidarea plantaţiilor din perdelele de protecţie a drumurilor;
b) executarea de împrejmuiri sau plantaţii care să provoace înzăpezirea drumurilor ori să împiedice vizibilitatea pe drum;
c) executarea unor lucrări, care periclitează stabilitatea, integritatea, aspectul estetic al drumului sau modifică regimul apelor subterane.
În cazuri excepţionale executarea lucrărilor, amplasarea mijloacelor de producţie şi materialelor, precum şi proiectarea şi amplasarea în zona de protecţie a drumului public a clădirilor, construcţiilor sau altor obiecte, ce nu ţin de exp loatarea drumului, se permite numai cu autorizaţia administratorului drumului, urmînd ca beneficiarul să execute pe cont propriu demolarea, mutarea sau modificarea lor, dacă aceste operaţii sînt impuse de modernizarea, modificarea şi exploatarea drumu lui public în condiţii de siguranţă.
Persoana fizică sau juridică, ce execută lucrări pe drum sau în zona lui de protecţie, asigură siguranţa circulaţiei rutiere şi respectă termenele de executare a lucrărilor şi prescripţiile indicate în autorizaţia eliberată de administrat orul drumului. În caz de refacere a elementelor drumului sau de înlăturare a defecţiunilor pricinuite, beneficiarul respectă întocmai cerinţele tehnice ale normativelor de construcţie.
Pentru încălcarea termenelor de executare a lucrărilor, de înlăturare a defecţiunilor sau pentru eschivarea de la îndeplinirea lucrărilor, înlăturarea defecţiunilor, se percepe o amendă în conformitate cu legislaţia.
Plata amenzii nu scuteşte de obligaţiunea de a efectua lucrările de înlăturare a defecţiunilor sau de a transfera mijloacele financiare, materiale şi tehnice necesare pentru executarea lor.
În cazul cînd lucrările de dezvoltare, rectificare de traseu sau alte lucrări legate de drum implică ocupări de terenuri din zona de protecţie a drumului, exproprierea lor se va face în corespundere cu legislaţia în vigoare.
Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr. 247
din 3 mai 1996
R E G U L I L E
de înlăturare a obstacolelor pentru circulaţia
pe drumuri, apărute în urma avariilor, calamităţilor
naturale, schimbării bruşte a condiţiilor climaterice
sau altor cazuri fortuite
1. Obstacole pentru circulaţia pe drumuri, apărute în urma avariilor, calamităţilor naturale, schimbării bruşte a condiţiilor climaterice sau altor cazuri fortuite (denumite în continuare obstacole), în înţelesul prezentelor reguli, sînt:
deteriorările podurilor, altor construcţii inginereşti, rambleurilor înalte ale drumurilor în urma cutremurelor de pămînt;
deteriorările podurilor, podeţelor, rambleurilor, altor construcţii, apărute în urma viiturilor de primăvară, ploilor torenţiale;
deteriorările terasamentelor, lucrărilor artificiale, apărute în urma alunecărilor de teren;
deteriorările terasamentelor în urma efectuării în zona drumului a diverselor lucrări fără coordonarea cu organele de administrare a drumului;
obstacolele apărute în urma înzăpezirilor puternice, formării poleiului pe partea carosabilă a drumurilor;
obstacolele apărute în urma avariilor pe drumuri, cauzate de deteriorarea mijloacelor de transport;
obstacolele apărute în urma descărcării samavolnice sau spontane pe partea carosabilă a drumului a diverselor materiale şi construcţii;
obstacolele create de mijloacele de transport lăsate pe partea carosabilă din cauza defectării lor sau neglijenţei utilizatorilor drumului;
alte deteriorări şi obstacole care creează pericole pentru securitatea circulaţiei sau pentru traficul continuu al mijloacelor de transport.
2. În componenţa sectoarelor de exploatare a drumurilor se constituie servicii rutiere de patrulare, cărora li se pune în sarcină revizia stării tehnice a drumurilor, construcţiilor rutiere, mijloacelor tehnice de organizare şi dirijare a circulaţiei rutiere.
Revizia se va efectua:
pe drumurile magistrale cel puţin o dată pe zi;
pe drumurile republicane cel puţin o dată în două zile.
3. Sursele de informare despre apariţia obstacolelor pe drumuri sînt comunicările:
serviciului rutier de patrulare prin intermediul mijloacelor de telecomunicaţii;
lucrătorilor Direcţiei Poliţiei Rutiere a Ministerului Afacerilor Interne;
participanţilor la trafic, ale reprezentanţilor organelor administraţiei publice locale, altor persoane.
4. La primirea informaţiei despre crearea obstacolelor, administraţia serviciului rutier este obligată:
să întreprindă măsuri urgente pentru asigurarea îngrădirii sectoarelor, în care s-au creat obstacole, în scopul preîntîmpinării accidentelor rutiere şi avariilor;
în comun cu serviciul Direcţiei Poliţiei Rutiere să organizeze de urgenţă circulaţia, ocolind obstacolele;
în comun cu serviciul Direcţiei Poliţiei Rutiere să înlăture, după caz, din zona de creare a obstacolelor mijloacele de transport (dacă ele sînt acolo), în scopul restabilirii, în măsura posibilităţilor, a circulaţiei normale;
să analizeze volumul lucrărilor şi termenele de execuţie a acestora în scopul restabilirii operative a circulaţiei normale.
5. În cazul deteriorării podurilor, rambleurilor înalte, debleurilor adînci, altor construcţii rutiere, apărute în urma cutremurelor, viiturilor de primăvară, ploilor torenţiale, alunecărilor de teren, administraţia serviciului rutier est e obligată:
să raporteze Departamentului Protecţie Civilă şi Situaţii Excepţionale despre calamităţile naturale produse;
să asigure, în comun cu serviciul Poliţiei Rutiere, continuitatea traficului pe o rută de ocolire a sectorului deteriorat al drumului, temporar închis pentru circulaţie;
să întreprindă măsuri pentru crearea variantei locale de ocolire. În acest scop se pot ocupa temporar, pînă la restabilirea drumului, terenuri situate în zona de protecţie sau în afara acesteia, conform legislaţiei;
să întreprindă, în modul stabilit, măsuri (elaborarea documentaţiei de proiect, soluţionarea problemelor de finanţare a lucrărilor etc.) pentru restabilirea ţ construcţiei sectorului de drum deteriorat.
6. În cazul apariţiei obstacolelor în urma înzăpezirilor, formării poleiului pe partea carosabilă a drumului, administraţia serviciului rutier este obligată:
să informeze organele administraţiei publice locale şi Poliţia Rutieră despre apariţia ostacolului şi să asigure continuitatea traficului pe rute ocolitoare;
să organizeze deszăpezirea şi înlăturarea obstacolelor pentru circulaţia mijloacelor de transport auto, antrenînd în acest scop tehnica rutieră şi de construcţii a altor organizaţii, inclusiv a unităţilor militare.
7. În cazul apariţiei obstacolelor în urma efectuării de lucrări în zona drumului fără autorizarea respectivă, administraţia rutieră este obligată:
să sisteze de urgenţă desfăşurarea lucrărilor, consemnînd acest fapt într-un act sau proces-verbal;
în corespundere cu legislaţia în vigoare, să întreprindă măsuri pentru remedierea deteriorărilor şi tragerea vinovaţilor la răspundere administrativă.
8. În cazul apariţiei obstacolelor în urma accidentelor rutiere cauzate de deteriorarea mijloacelor de transport, descărcarea samavolnică sau spontană a diverselor materiale sau construcţii de mijloacele de transport, maşinile şi mecanism ele lăsate de partea carosabilă a drumului, administraţia serviciului rutier este obligată să întreprindă, în coordonare cu Poliţia Rutieră, măsuri urgente pentru eliberarea părţii carosabile de obiectele menţionate. În astfel de situaţii serviciul ru tier nu poartă răspundere pentru integritatea valorilor materiale lăsate de proprietarii lor pe drumuri.
|