HGO434/1996 ID intern unic: 301984 Версия на русском | Fişa actului juridic | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Republica Moldova | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
GUVERNUL | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
HOTĂRÎRE
Nr. 434
din 23.07.1996 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
pentru aprobarea Instrucţiunii cu privire la evidenţa copiilor şi adolescenţilor cu vîrste între 5 şi 16 ani | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publicat : 10.10.1996 în Monitorul Oficial Nr. 065 Promulgat : 23.07.1996 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
În scopul realizării prevederilor articolelor 9, 17 şi 45 ale Legii Învăţămîntului, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Instrucţiunea cu privire la evidenţa copiilor şi adolescenţilor cu vîrste între 5 şi 16 ani şi formularul listei contingentului de copii (adolescenţi) pe ani de naştere (se anexează).
2. Comitetele executive raionale, primăriile municipiilor, oraşelor, satelor, comunelor şi preturile municipale vor ţine, începînd cu anul 1996, evidenţa copiilor şi adolescenţilor cu vîrste între 5 şi 16 ani conform Instrucţiunii sus-aprobate.
3. Tipărirea numitei Instrucţiuni, a formularelor de listă şi de raport statistic pentru tinerea evidenţei centralizate a copiilor şi adolescenţilor cu vîrste între 5 şi 16 ani, precum şi asigurarea cu acestea a comitetelor executive raionale, primăriilor municipiilor, oraşelor, satelor, comunelor şi a preturilor municipale se pune în sarcina Departamentului Statisticii.
4. Se abrogă Hotărîrea Consiliului de Miniştri al R.S.S. Moldoveneşti nr.43 din 14 februarie 1973 "Cu privire la aprobarea Instrucţiunii evidenţei copiilor şi adolescenţilor de vîrstă şcolară"
(Veştile R.S.S.Moldoveneşti, 1973, nr.2 şi 3, art.24).
Prim-Ministru
al Republicii Moldova Andrei SANGHELI
Chişinău, 23 iulie 1996.
Nr. 434.
Contrasemnată:
Ministrul învăţămîntului Petru Gaugaş
Aprobată
prin Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.434 din 23 iulie 1996
I N S T R U C N I U N E A
cu privire la evidenţa copiilor şi adolescenţilor cu vîrste între 5 şi 16 ani
Evidenţa copiilor şi adolescenţilor cu vîrste între 5 şi 16 ani inclusiv se ţine permanent în scopul pregătirii copiilor către şcoală şi realizării învăţămîntului obligatoriu de 9 ani.
Evidenţa se organizează şi se ţine de către executivele raionale, primăriile municipiilor, oraşelor, satelor, comunelor şi de către preturile municipale.
Organele sus-enumerate poartă răspundere de încadrarea în pregătirea obligatorie către şcoală a copiilor de 5 şi 6 ani în grădiniţe, în grupele (clasele) pregătitoare din şcoli sau în familii, şi de şcolarizarea integrală a copiilor şi adolescenţilor cu vîrste între 7 şi 16 ani, implicînd în procesul de ţinere a evidenţei structurile locale ale statisticii de stat.
I. Dispoziţii generale
1. Pentru organizarea unei evidenţe riguroase a preşcolarilor de 5-6 ani şi a copiilor şi adolescenţilor de vîrstă şcolară, executivele raionale şi primăriile municipiilor şi oraşelor vor dispune şi vor organiza anual în teritoriul administrat următoarele activităţi:
a) precizarea înregistrării minorilor de la 5 pînă la 16 ani din fiecare localitate în registrele de evidenţă a gospodăriilor şi în listele cetăţenilor cu vize provizorii;
b) organizarea, prin intermediul structurilor locale ale statisticii de stat, a instructajului persoanelor responsabile de efectuarea completă şi la timp a evidenţei copiilor şi adolescenţilor cu vîrste între 5 şi 16 ani;
c) asigurarea cu tipizatele necesare a autorităţilor, în competenţele cărora intră ţinerea nemijlocită a evidenţei copiilor şi adolescenţilor cu vîrste între 5 şi 16 ani;
d) controlul calităţii evidenţei acestor copii.
2. În vederea precizării grădiniţelor şi şcolilor în care vor fi pregătiţi către şcoală sau şcolarizaţi copiii, organele administraţiei publice locale vor diviza teritoriile localităţilor în circumscripţii şi le vor fixa, prin decizii speciale, după grădiniţe şi şcoli.
II. Modul de efectuare a evidenţei
3. În orice localitate sînt supuşi evidenţei, potrivit domiciliului părinţilor, toţi copiii şi adolescenţii cu vîrste între 5 şi 16 ani inclusiv (indiferent de formele pregătirii către şcoală, de profilul grădiniţei sau instituţiei de învăţămînt frecventate, precum şi de faptul dacă le frecventează sau nu, dacă au absolvit sau nu cursul gimnazial).
4. În oraşe şi municipii listele de contingentare pe ani de naştere a copiilor şi adolescenţilor vor fi întocmite de către direcţiile sectoarelor de exploatare a locuinţelor şi ale cooperativelor locative, administratorii caselor departamentale şi ai căminelor, directorii orfelinatelor şi ai şcolilor-internat, iar listele copiilor din familiile ce locuiesc în case proprii sau particulare în calitate de chiriaşi - de către împuterniciţii primăriilor sau preturilor, fiind prezentate primăriilor şi, respectiv, preturilor.
În localităţile săteşti listele vor fi întocmite de către primăriile în cauză.
5. Anual, între 15 iulie şi 1 august, organele administraţiei publice locale vor alcătui listele copiilor care vor atinge pînă la 1 septembrie a anului în curs vîrsta de 5 ani şi listele de contingentare pe ani de naştere a copiilor cu vîrste între 5 şi 16 ani, veniţi cu traiul în localitatea respectivă, şi vor face inscripţionările cuvenite în listele de contingentare din anii precedenţi referitor la copiii şi adolescenţii plecaţi din teritoriul administrat. În cazul cînd anumite date trezesc îndoieli, ele se vor preciza nemijlocit la domiciliul minorului în cauză.
6. Din listele generale se exclud copiii şi adolescenţii cu deficienţe mintale şi fizice, care vor fi contingentaţi în liste separate şi instituţionalizaţi ulterior în instituţii speciale (conform constatărilor consultaţiilor medico-psihologo-pedagogice).
Către începutul fiecărui an de studii, pînă la 10 august, consultaţiile medico-psihologo-pedagogice prezintă direcţiilor raionale, municipale (pretoriale) de învăţămînt listele copiilor cu deficienţe mintale şi fizice, depistaţi pînă la acest termen.
7. Organele administraţiei publice locale vor alcătui pe circumscripţii, în două exemplare, listele contingentului de 5 ani, împliniţi pînă la 1 septembrie al fiecărui an, şi le vor prezenta cel tîrziu pînă la 15 august, împreună cu listele contingentului de 6 ani, grădiniţelor respective, cu specificarea copiilor veniţi sau plecaţi. În acelaşi termen şcolilor respective li se vor transmite listele copiilor de 6 ani şi listele fiecărui contingent de copii cu vîrste între 7 şi 16 ani, stabiliţi cu traiul sau plecaţi din circumscripţia respectivă. Al doilea exemplar al listelor menţionate se va păstra la primărie (pretură) ca document, în temeiul căruia se va efectua controlul îndeplinirii Legii Învăţămîntului (articolul 9, pct.7 al articolului 17, pct.1 al articolului 19 şi pct.b al articolului 45). Acest al doilea exemplar va servi drept bază de date pentru întocmirea raportului statistic conform formularului 77-CER.
Toate listele prezentate grădiniţelor şi şcolilor în mod obligatoriu se vor semna de către primari (pretori) şi vor fi certificate cu sigiliul primăriilor (preturilor).
Pînă la 15 septembrie al fiecărui an un exemplar completat al formularului 77-CER se va prezenta organului statistic raional sau orăşenesc (municipal) care, la rîndul său, in baza formularelor primite din localităţile administrate, va alcătui raportul statistic pe raion sau pe oraş (municipiu).
Direcţia şcolii va introduce anual în liste inscripţionări ce vor reflecta modificările componenţei fiecărui contingent de copii (se vor include copiii nou-veniţi, se vor exclude cei plecaţi, se va consemna promovarea din clasă în clasă).
III. Controlul asupra corectitudinii evidenţei
copiilor şi adolescenţilor, supuşi pregătirii
obligatorii către şcoală şi învăţămîntul obligatoriu
8. Directorii grădiniţelor şi şcolilor pe data de 1 septembrie a fiecărui an vor controla prezenţa copiilor şi adolescenţilor în grădiniţe şi şcoli, vor stabili cauzele absenţelor şi vor expedia imediat listele nominale ale minorilor absenţi primăriilor satelor, comunelor, oraşelor, municipiilor şi preturilor municipale, iar direcţiilor raionale, municipale (secţiilor pretoriale) de învăţămînt - informaţia cifrică despre absenteismul copiilor şi adolescenţilor cu vîrste între 5 şi 16 ani rămaşi neşcolarizaţi, specificînd măsurile ce se impun pentru a-i integra în procesul de pregătire către şcoală şi, respectiv, a-i şcolariza.
9. Către 14 septembrie a anului în curs grădiniţele şi şcolile vor prezenta informaţii definitive primăriilor (preturilor) şi direcţiilor raionale, municipale (secţiilor pretoriale) de învăţămînt cu privire la numărul copiilor şi adolescenţilor, care nu frecventează grădiniţa sau şcoala, indicînd cauzele absenţelor, şi numai primăriilor (preturilor) - listele copiilor şi adolescenţilor care frecventează grădiniţa sau şcoala, dar nu au fost incluşi în listele de evidenţă.
10. Potrivit listelor copiilor ce urmau să fie pregătiţi către şcoală sau şcolarizaţi şi în baza informaţiilor primite din grădiniţe şi şcoli referitoare la copiii şi adolescenţii care nu s-au prezentat la grădiniţă sau şcoală, primăriile (preturile) întocmesc raportul anual statistic pe formularul 77-CER şi îl prezintă pînă la 15 septembrie al fiecărui an structurilor statistice raionale şi municipale care, în baza formularelor 77-CER, alcătuiesc raportul statistic general pe raion sau municipiu.
11. În decursul anului de studii şefii sectoarelor de exploatare a locuinţelor, preşedinţii cooperativelor locative, administratorii căminelor şi blocurilor departamentale, directorii orfelinatelor şi şcolilor-internat vor prezenta primăriilor oraşelor (preturilor) respective informaţii referitor la copiii şi adolescenţii între 5-16 ani, stabiliţi cu traiul în localitatea dată ori plecaţi din ea după începutul anului de studii, iar primăriile oraşelor (preturile municipale) vor informa grădiniţele şi şcolile circumscripţiilor corespunzătoare despre aceşti copii.
Primăriile satelor şi comunelor vor informa grădiniţele şi şcolile subordonate despre copiii şi adolescenţii de 5-16 ani, veniţi şi plecaţi după începutul anului de studii.
Toate aceste informaţii se vor expedia grădiniţelor şi şcolilor în cel tîrziu 5 zile de la venirea sau plecarea copiilor şi adolescenţilor în cauză.
12. Conducătorii grădiniţelor poartă răspunderea stabilită pentru păstrarea contingentelor de copii de 5-6 ani ce nu urmează clasa I şi sînt integraţi în procesul de pregătire către şcoală, iar conducătorii şcolilor - pentru menţinerea contingentelor de elevi, pînă la atingerea de către ei a vîrstei de 16 ani.
Frecvenţa obligatorie se suspendă la sfîrşitul anului de studii în care elevul a atins vîrsta de 16 ani.
Direcţiile grădiniţelor şi şcolilor vor anunţa imediat primăriile (preturile), cărora li se subordonează, despre cazurile de absentare sistematică şi nemotivată a preşcolarilor sau a elevilor.
Primăriile satelor, comunelor, oraşelor şi preturile municipale vor întreprinde în comun cu administraţia grădiniţelor şi şcolilor toate măsurile prevăzute de legislaţia în vigoare pentru reintegrarea copiilor în procesul de instruire din grădiniţă sau şcoală.
IV. Documentele de evidenţă a copiilor şi
adolescenţilor cu vîrste între 5 şi 16 ani, ce se
deţin în mod obligatoriu în grădiniţă, şcoală şi la
direcţia raională, municipală (secţia pretorială) de învăţămînt
13. Fiecare şef de grădiniţă trebuie să deţină referitor la copiii domiciliaţi în circumscripţia sa:
a) listele contingentului de 5 ani, împliniţi pînă la 1 septembrie a anului în curs, semnate de primar (pretor) şi certificate cu sigiliul acestuia, pentru a le utiliza şi în anul următor;
b) listele copiilor de 5 ani cu deficienţe mintale şi fizice, excluşi din listele generale.
Fiecare director de şcoală trebuie să deţină referitor la copiii domiciliaţi în circumscripţia sa:
a) listele contingentului de 6 ani, împliniţi pînă la 1 septembrie a anului în curs, semnate de primar (pretor) şi certificate cu sigiliul respectiv;
b) listele contingentelor pe ani de naştere, transmise şcolii de către primari (pretori) în anii precedenţi;
c) listele copiilor şi adolescenţilor cu deficienţe mintale şi fizice, excluşi din listele generale;
d) listele copiilor şi adolescenţilor care pînă la data de 1 septembrie a anului în curs nu au atins vîrsta de 16 ani, nu au absolvit cursul gimnazial şi nu-şi continuă studiile;
e) listele copiilor şi adolescenţilor excluşi din listele generale, care urmează şcoli din alte circumscripţii (certificate cu semnătura directorilor şi sigiliile acestor şcoli);
f) registrul de ordine pe şcoală referitor la fluctuaţia elevilor;
g) registrul de evidenţă a elevilor (alfabetic);
h) cataloagele claselor;
i) dosarele personale ale elevilor;
j) cererile depuse de părinţii elevilor plecaţi din şcoală, cu indicarea adreselor la noul loc de trai, şi confirmarea cazului strămutării de către primărie (pretură), anexată la aceste cereri. Totodată, şcoala trebuie să deţină confirmările instituţiilor de învăţămînt în care îşi continua studiile copiii, ai căror părinţi locuiesc în circumscripţia şcolii respective.
Elevii ce nu au frecventat temporar şcoala pe motiv de boală vor prezenta o adeverinţă medicală cu indicarea diagnosticului, iar cei ce au absentat din alte motive - explicaţia scrisă a părinţilor.
14. Direcţiile raionale municipale (secţiile pretoriale) de învăţămînt asigură deţinerea corectă şi completă în grădiniţe şi şcoli a documentelor sus-enumerate, păstrează copiile rapoartelor statistice pe raion, oraş (sector pretorial) după formularele 77-CER şi dispun de listele copiilor şi adolescenţilor care nu pot fi şcolarizaţi, confirmate în modul stabilit de consultaţiile medico-psihologo-pedagogice.
15. Direcţiile municipale de învăţămînt stabilesc în mod autonom tipul evidenţei copiilor şi adolescenţilor cu vîrste între 5 şi 16 ani în cazul fluctuaţiei lor în perimetrul municipiului, coordonînd acest formular cu Ministerul Învăţămîntului.
V. Îndatoririle structurilor locale ale statisticii de stat
16. Structurile locale ale statisticii de stat:
a) controlează exactitatea inscripţiilor din raportul statistic privind evidenţa copiilor (formularul 77-CER) şi iau măsuri pentru corectarea neajunsurilor depistate;
b) în baza rapoartelor statistice primite de la primării şi preturi, completează formularul 77-CER, raportul statistic pe raion sau municipiu şi îl prezintă în termenul stabilit Centrului Principal de Calcul al Departamentului Statisticii, comitetului executiv raional şi primăriilor municipale;
c) notifică comitetelor executive raionale şi primăriilor municipiilor datele efectuării evidenţei copiilor şi adolescenţilor, precum şi rezultatele controlului asupra corectitudinii şi deplinătăţii evidenţei copiilor şi adolescenţilor cu vîrste între 5 şi 16 ani;
d) asigură comitetele executive raionale, primăriile municipiilor, oraşelor, satelor, comunelor şi preturile cu formularele raportului statistic 77-CER şi cu blanchete pentru listele contingentelor de copii şi adolescenţi cu vîrste între 5 şi 16 ani, pe ani de naştere.
Raionul ________________________
Municipiul (oraşul) ____________
Orăşelul _______________________
Satul __________________________
Comuna _________________________
L I S T A
contingentului de copii (adolescenţi) din anul ______
____________________________________________________________________________
(denumirea primăriei, instituţiei care a alcătuit lista)
Notă. Conform prezentului formular se vor întocmi în fiecare an listele contingentelor de copii şi adolescenţi sosiţi, supuşi învăţămîntului obligatoriu şi pregătirii către acesta, separat pe fiecare an de naştere. În municipiul Chişinău, oraşe şi orăşele aceste liste se întocmesc de către administraţia sectoarelor de exploatare a spaţiului locativ, direcţia cooperativelor locative, împuterniciţii primăriilor, directorii orfelinatelor şi şcolilor-internat, iar în localităţile rurale - de către primării.
|