HGA526/2002
ID intern unic:  302751
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 526
din  29.04.2002
cu privire la Consiliul Naţional de Evaluare şi Acreditare în Sănătate
Publicat : 09.05.2002 în Monitorul Oficial Nr. 62     art Nr : 612
HG275 din16.03.06, MO51-54/31.03.06 art.338



În scopul executării Legii nr.552-XV din 18 octombrie 2001 privind evaluarea şi acreditarea în sănătate, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
1. Se instituie pe lîngă Ministerul Sănătăţii, începînd cu 1 mai 2002, Consiliul Naţional de Evaluare şi Acreditare în Sănătate.
2. Se aprobă Regulamentul Consiliului Naţional de Evaluare şi Acreditare în Sănătate (se anexează).
3. Ministrul Sănătăţii, în termen de o lună, va numi prin ordin directorul executiv al Consiliului Naţional de Evaluare şi Acreditare în Sănătate.
4. Finanţarea Consiliului Naţional de Evaluare şi Acreditare în Sănătate în anul 2002 se va efectua din contul alocaţiilor totale, prevăzute Ministerului Sănătăţii pentru ramura ocrotirii sănătăţii publice, stabilindu-i-se un buget de întreţinere de 100 mii lei.
5. Mijloacele obţinute din prestarea serviciilor de evaluare şi acreditare a unităţilor medico-sanitare şi farmaceutice în anul 2002 se acumulează pe contul special al Consiliului şi se utilizează pentru acoperirea cheltuielilor aferente în modul stabilit.
6. Consiliul Naţional de Evaluare şi Acreditare în Sănătate va începe de la 1 septembrie 2002 acreditarea unităţilor medico-sanitare şi farmaceutice în modul stabilit.

    Prim-ministru
    al Republicii Moldova                                                Vasile TARLEV
    Contrasemnată:
    Ministrul sănătăţii                                                       Andrei Gherman
    Ministrul finanţelor                                                     Zinaida Grecianîi
    Ministrul justiţiei                                                         Ion Morei

    Chişinău, 29 aprilie 2002.
    Nr. 526.

Aprobat
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr. 526
din 29 aprilie 2002
REGULAMENTUL
Consiliului Naţional de Evaluare şi Acreditare în Sănătate
I. PRINCIPII GENERALE
1. Consiliul Naţional de Evaluare şi Acreditare în Sănătate, denumit în continuare Consiliu, este o instituţie de stat autonomă, înfiinţată pe lîngă Ministerul Sănătăţii, care funcţionează pe principii de autogestiune şi îşi desfăşoară activitatea pe întreg teritoriul Republicii Moldova în domeniul evaluării şi acreditării în sănătate în scopul îmbunătăţirii calităţii serviciilor acordate populaţiei de către unităţile medico-sanitare şi farmaceutice.
2. Consiliul este persoană juridică, dispune de conturi bancare, are ştampilă proprie cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi cu denumirea sa în limba de stat şi alte atribute simbolice, prevăzute de legislaţie.
3. Consiliul se călăuzeşte în activitatea sa de Constituţia Republicii Moldova, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, legile şi hotărîrile Parlamentului, tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, ordonanţele, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului Republicii Moldova, de alte acte normative, precum şi de prezentul Regulament.
4. Sediul Consiliului se află în municipiul Chişinău.
II. SCOPUL ŞI SARCINILE CONSILIULUI
5. Scopul activităţii Consiliului constă în organizarea şi desfăşurarea procesului de evaluare şi acreditare a unităţilor medico-sanitare şi farmaceutice cu orice tip de proprietate, formă juridică de organizare şi subordonare administrativă, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
6. Sarcinile Consiliului constau în:
elaborarea actelor normative privind evaluarea şi acreditarea unităţilor medico-sanitare şi farmaceutice;
elaborarea criteriilor de evaluare şi standardelor de acreditare;
participarea, la nivel naţional şi internaţional, la elaborarea standardelor în domeniul medicinei şi farmaciei;
contribuirea la îmbunătăţirea calităţii serviciilor acordate populaţiei de către unităţile medico-sanitare şi farmaceutice;
promovarea colaborării internaţionale în domeniul evaluării şi acreditării.
7. Pentru realizarea scopului şi sarcinilor ce îi revin, Consiliul desfăşoară următoarele activităţi:
informarea unităţilor medico-sanitare şi farmaceutice despre cerinţele, condiţiile şi modul de evaluare şi acreditare;
analiza rezultatelor autoevaluării unităţilor medico-sanitare şi farmaceutice;
elaborarea recomandărilor pentru conformizarea unităţilor medico-sanitare şi farmaceutice cu standardele de acreditare;
efectuarea expertizei pentru determinarea gradului de conformitate a unităţilor medico-sanitare şi farmaceutice pasibile de evaluare şi acreditare cu standardele respective;
luarea deciziilor privind acreditarea sau neacreditarea în sănătate şi eliberarea certificatelor de acreditare.
[Pct.7 modificat prin HG275 din 16.03.06, MO51-54/31.03.06 art.338]
III. DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILECONSILIULUI
8. Consiliul are dreptul:
de a organiza şi de a executa procedura de evaluare şi acreditare în sănătate;
de a elabora documente normative referitoare la procedura de evaluare şi acreditare în sănătate;
de a înainta propuneri Ministerului Sănătăţii în scopul perfecţionării actelor normative cu privire la calitatea serviciilor prestate de unităţile medico-sanitare şi farmaceutice;
de a examina documentaţia unităţilor medico-sanitare şi farmaceutice care au solicitat evaluarea şi acreditarea în modul stabilit de legislaţie;
de a adopta decizii despre acreditarea sau neacreditarea unităţilor medico-sanitare şi farmaceutice;
de a elabora şi de a aproba planuri proprii de activitate;
de a constitui şi de a aproba componenţa comisiilor de evaluare şi acreditare;
de a stabili criteriile de selectare a experţilor pentru a fi antrenaţi în procesul de evaluare şi acreditare şi criteriile de evaluare a activităţii acestor experţi;
de a angaja specialişti pentru realizarea procedurilor de evaluare şi acreditare în sănătate, remunerîndu-i conform prevederilor legislaţiei în vigoare;
de a participa în calitate de membru în uniunile, asociaţiile şi societăţile internaţionale de acreditare.
9. Consiliul este obligat:
să examineze în termen de 30 zile cererea de acreditare a unităţii medico-sanitare şi farmaceutice;
să informeze în termen de 15 zile unitatea medico-sanitară şi farmaceutică despre decizia referitoare la acreditare sau neacreditare;
să elibereze unităţilor medico-sanitare şi farmaceutice acreditate certificatul de acreditare;
să examineze şi să soluţioneze, în limitele competenţelor sale, litigiile şi reclamaţiile referitoare la evaluarea şi acreditarea în sănătate.
IV. COMPONENŢA ORGANIZAŢIONALĂ A CONSILIULUI
10. Organele de administrare şi control ale Consiliului sînt:
Prezidiul Consiliului Naţional de Evaluare şi Acreditare în Sănătate;
secretariatul Consiliului şi personalul tehnic (organul executiv al Consiliului);
comisia de cenzori.
11. Prezidiul Consiliului Naţional de Evaluare şi Acreditare în Sănătate (în continuare - Prezidiul Consiliului) este organul suprem de administrare a Consiliului,  care asigură reprezentarea intereselor tuturor părţilor în raporturile cu secretariatul Consiliului, transparenţa şi echitatea socială în realizarea procesului de evaluare şi acreditare în sănătate.
12. Prezidiul Consiliului se constituie prin delegarea reprezentanţilor Ministerului Sănătăţii, Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, asociaţiilor profesioniştilor medicali şi asociaţiilor de pacienţi, la propunerea părţilor respective, care stabilesc modul de delegare a reprezentanţilor.
13. Prezidiul Consiliului este format din nouă membri şi include în mod obligatoriu doi reprezentanţi ai Ministerului Sănătăţii, doi reprezentanţi ai Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, doi reprezentanţi ai asociaţiilor profesioniştilor   medicali, doi reprezentanţi ai asociaţiilor de pacienţi (consumatorii serviciilor de sănătate) şi directorul executiv al Consiliului Naţional de Evaluare şi Acreditare în Sănătate.
14. Termenul de exercitare a calităţii de membru al Prezidiului Consiliului este de patru ani şi poate fi repetat o singură dată pe aceeaşi perioadă, după care persoana respectivă pierde dreptul de a mai fi propus în componenţa lui.
15. Membrii Prezidiului Consiliului îşi îndeplinesc obligaţiile pe principii de voluntariat şi au dreptul doar la compensarea cheltuielilor aferente îndeplinirii acestor obligaţii (de transport, diurnă, cazare).
16. Membrii Prezidiului Consiliului au obligaţia:
să respecte, pe tot parcursul mandatului lor, prescripţiile deontologice care au determinat numirea lor în Consiliu;
să participe la şedinţele ordinare şi extraordinare ale Consiliului.
17. Membrii Prezidiului Consiliului, cu sau fără funcţii de conducere, nu au dreptul să facă declaraţii publice sau să ia decizii personale în numele Consiliului, nu pot utiliza această calitate sub nici o formă în interesul personal.
18. Membrii Prezidiului Consiliului pot fi excluşi (înlocuiţi) din componenţa Prezidiului înainte de termen:
prin simpla acceptare de către Prezidiu cu simpla majoritate de voturi nominale, în cazul revocării lor de către organele, ale căror interese le reprezintă;
în cazul absentării mai mult de trei ori consecutiv pe an de  la şedinţele Prezidiului Consiliului fără desemnarea unui delegat împuternicit să-l înlocuiască.
19. Prezidiul Consiliului are următoarele atribuţii:
elaborarea strategiei şi trasarea direcţiilor principale de activitate a Consiliului Naţional de Evaluare şi Acreditare în Sănătate;
supravegherea respectării echităţii sociale la realizarea evaluării şi acreditării în sănătate;
participarea la elaborarea şi aprobarea standardelor de calitate, a criteriilor de evaluare şi acreditare în sănătate;
elaborarea şi aprobarea programelor, regulamentelor şi instrucţiunilor necesare ce ţin de competenţa Consiliului privind realizarea procesului de evaluare şi acreditare în sănătate;
aprobarea dărilor de seamă anuale ale Consiliului;
aprobarea nominală a Comisiei de cenzori cu determinarea competenţei şi responsabilităţii membrilor ei;
aprobarea structurii statelor de personal şi devizului de cheltuieli ale secretariatului Consiliului, propuse de către directorul executiv al Consiliului;
informarea opiniei publice despre activitatea Consiliului.
20. Prezidiul Consiliului se convoacă în funcţie de necesităţi, dar cel puţin de patru ori pe an, iar în cazuri excepţionale  - în termen de 15 zile din iniţiativa directorului executiv al Consiliului, a 1/3 din  membrii Prezidiului Consiliului sau a comisiei de cenzori.
21. Viceministrul sănătăţii îndeplineşte funcţia de preşedinte al Prezidiului Consiliului. Secretarul Prezidiului Consiliului este ales pe termen de doi ani din rîndul membrilor Prezidiului Consiliului cu 2/3 de voturi, la prima şedinţă a Prezidiului Consiliului.
22. Şedinţele Prezidiului Consiliului sînt conduse de preşedintele acestuia.
23. Şedinţele Prezidiului Consiliului sînt deliberative în cazul cînd la ele participă cel puţin 3/4 din membrii Prezidiului Consiliului. Deciziile se adoptă cu 2/3 de voturi din numărul total al membrilor Prezidiului Consiliului.
24. Preşedintele Prezidiului Consiliului coordonează activitatea acestuia.
25. Şedinţele Prezidiului Consiliului se consemnează într-un proces-verbal semnat de preşedinte şi secretarul Prezidiului Consiliului.
26. Directorul executiv al Consiliului Naţional de Evaluare şi Acreditare în Sănătate (în continuare - directorul executiv al Consiliului) este numit prin ordinul ministrului sănătăţii pe termen de patru ani,  la expirarea căruia el  poate fi numit pe încă un  termen.
27. Directorul executiv al Consiliului îndeplineşte următoarele funcţii:
organizează şi dirijează activitatea curentă a Consiliului, a subdiviziunilor lui şi asigură realizarea deciziilor adoptate de Prezidiul Consiliului;
aprobă statele şi regulamentele interne de activitate ale Consiliului;
înaintează pentru aprobare Ministerului Sănătăţii candidatura vicedirectorului executiv al Consiliului;
deschide şi închide conturi curente şi valutare în instituţiile bancare;
încheie în numele Consiliului şi semnează fără procură contracte şi alte acte, permise de legislaţia în vigoare;
numeşte şi eliberează din funcţie personalul angajat;
conform dispoziţiilor Prezidiului Consiliului, stabileşte relaţii de colaborare cu organizaţiile de stat, obşteşti şi internaţionale în problemele ce ţin de activitatea Consiliului;
prezintă Prezidiului Consiliului dările de seamă şi bilanţul anual ale Consiliului.
28. Directorul executiv al Consiliului are dreptul de a lua decizii în formă de ordine şi dispoziţii în orice domeniu ce ţine de activitatea Consiliului, cu excepţia celor incluse în competenţa Prezidiului Consiliului.
29. Directorul executiv al Consiliului poate fi destituit înainte de termen prin ordinul ministrului sănătăţii în temeiul hotărîrii Prezidiului Consiliului, adoptată cu 2/3 de voturi din numărul membrilor Prezidiului Consiliului, în cazul cînd acesta:
nu-şi onorează obligaţiile prevăzute de prezentul Regulament;
practică o activitate sau deţine o funcţie incompatibilă cu funcţia de director executiv al Consiliului;
este tras la răspundere sau condamnat  pentru infracţiuni premeditate.
30. Pentru realizarea evaluării şi acreditării unităţilor medico-sanitare şi farmaceutice, Consiliul înfiinţează şi aprobă componenţa următoarelor comisii:
comisia de evaluare şi acreditare a unităţilor medico-sanitare;
comisia de evaluare şi acreditare a unităţilor farmaceutice;
comisia de evaluare şi acreditare a instituţiilor de medicină preventivă.
31. Comisiile menţionate formează grupuri de experţi din rîndul specialiştilor din domeniile respective cu o înaltă calificare profesională. Componenţa acestor grupuri se aprobă de Consiliu. Remunerarea experţilor se efectuează în bază de contract, conform legislaţiei în vigoare.
32. Grupurile de experţi specializate efectuează în teren expertiza unităţilor pasibile de evaluare şi acreditare şi prezintă materialele corespunzătoare Consiliului.
33. Comisiile de evaluare şi acreditare determină gradul de conformitate a unităţilor pasibile de evaluare şi acreditare cu standardele de calitate din domeniul medicinei sau farmaciei.
34. Comisiile prezintă Consiliului, pentru luarea deciziei, propuneri privind acreditarea sau neacreditarea.
35. Controlul asupra activităţii Consiliului şi a organelor lui de conducere are loc cel puţin o dată pe an şi este exercitat de către comisia de cenzori.
36. Comisia de cenzori este constituită din trei membri, specialişti în domeniul financiar-bancar: reprezentanţi ai Ministerului Sănătăţii, Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină şi ai consumatorilor de servicii medico-sanitare şi farmaceutice, fiind confirmaţi  în funcţie de Prezidiul Consiliului pe termen de patru ani.
37. Membrii comisiei de cenzori îşi îndeplinesc obligaţiile pe principii de voluntariat şi au dreptul doar la compensarea cheltuielilor aferente îndeplinirii acestor obligaţii (de transport, diurnă, cazare).
38. Comisia de cenzori supraveghează legalitatea şi corectitudinea adoptării deciziilor, efectuează controlul activităţii economico-financiare a Consiliului.
39. Rezultatele controlului sînt expuse într-un raport, care urmează a fi prezentat Prezidiului Consiliului.
40. Controlul asupra activităţii generale a Consiliului este exercitat de către organele abilitate în modul stabilit de legislaţia Republicii Moldova.
V. RESURSELE FINANCIARE ALE CONSILIULUI
41. Bugetul Consiliului se formează din:
taxele pentru înregistrarea şi examinarea cererilor de acreditare;
taxele pentru expertiza documentelor;
taxele pentru evaluarea unităţii medico-sanitare sau farmaceutice, inclusiv cheltuielile pentru delegarea experţilor şi pentru audit;
taxele pentru includerea unităţilor medico-sanitare şi farmaceutice în sistemul naţional de evaluare şi acreditare;
granturile acordate de organismele internaţionale sau interne pentru optimizarea activităţii Consiliului;
alte surse, care nu contravin legislaţiei şi prezentului Regulament.
42. Mijloacele financiare obţinute din prestarea serviciilor de evaluare şi acreditare a unităţilor medico-sanitare şi farmaceutice se acumulează pe contul Consiliului şi se utilizează pentru întreţinerea lui în conformitate cu actele legislative în vigoare.
VI. TRANSPARENŢA ACTIVITĂŢII ŞI RAPORTAREA
43. Darea de seamă a Consiliului se efectuează conform legislaţiei în vigoare. La încheierea anului financiar, directorul executiv al Consiliului prezintă un raport referitor la activitatea Consiliului.
44. La finele anului de activitate, dar cel mult peste trei luni din data expirării acestuia, Consiliul va prezenta Guvernului şi Ministerului Sănătăţii raportul anual de activitate, cu publicarea ulterioară a acestuia.