HGM864/2005
ID intern unic:  305203
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 864
din  17.08.2005
pentru aprobarea Regulamentului cu privire la încorporarea cetăţenilor
în serviciul militar în termen sau în cel cu termen redus
Publicat : 26.08.2005 în Monitorul Oficial Nr. 113-116     art Nr : 937
    HG246 din 02.03.07, MO36-38/16.03.07 art.266

    NOTĂ:
   
Pe tot parcursul textului Regulamentului și al anexei nr. 6, cuvintele „Trupele de Carabinieri” se substituie cu cuvintele „Inspectoratul General de Carabinieri” prin HG214 din 03.04.19, MO132-138/12.04.19 art..256; în vigoare 12.04.19
    în tot textul Regulamentului, cuvintele „instituție de învățămînt militar”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „instituție de învățămînt în domeniul milităriei”, la forma gramaticală corespunzătoare prin HG783 din 01.08.18, MO321-332/24.08.18 art.855; în vigoare 24.08.18
    în tot textul Regulamentului, sintagma „Ministerul Dezvoltării Informaţionale” se substituie cu sintagma „Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor”, iar sintagma „Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului” se substituie cu sintagma „Ministerul Educaţiei” prin HG125 din 18.02.13, MO36-40/22.02.13 art.171; în vigoare 07.03.13




    În conformitate cu prevederile art.28 al Legii nr.1245-XV din 18 iulie 2002 cu privire la pregătirea cetăţenilor pentru apărarea Patriei (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.137-138, art.1054), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Regulamentul cu privire la încorporarea cetăţenilor în serviciul militar în termen sau în cel cu termen redus (se anexează).
    2. Ministerul Apărării, Ministerul Afacerilor Interne, în termen de o lună, vor aduce actele sale normative în conformitate cu regulamentul nominalizat.
   
[Pct.2 modificat prin HG925 din 12.12.12, MO270-272/25.12.12 art.1013]

    PRIM-MINISTRU                                             Vasile TARLEV
    Contrasemnează:
    Ministrul apărării                                                Valeriu Pleşca
    Ministrul afacerilor interne                                 Gheorghe Papuc
    Ministrul sănătăţii
    şi protecţiei sociale                                              Valerian Revenco
    Ministrul finanţelor                                              Zinaida Grecianîi

    Chişinău, 17 august 2005.
    Nr. 864. 

Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr. 864
din 17 august 2005
REGULAMENT
cu privire la încorporarea cetăţenilor în serviciul
militar în termen sau în cel cu termen redus
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Regulamentul cu privire la încorporarea cetăţenilor în serviciul militar în termen sau în cel cu termen redus (în continuare - Regulament) stabileşte criteriile selectării recruţilor pentru îndeplinirea serviciului militar şi repartizării lor pe genuri de arme şi componente ale Forţelor Armate, modul de organizare a recrutării şi încorporării cetăţenilor în serviciul militar în termen sau în cel cu termen redus şi obligaţiunile autorităţilor administraţiei publice locale.
    2. În sensul prezentului Regulament, se definesc următoarele noţiuni:
    recrutare - activitatea privind luarea în evidenţa militară a tinerilor, selectarea recruţilor apţi pentru îndeplinirea serviciului militar şi repartizarea lor preliminară pe genuri de arme şi componente ale Forţelor Armate;
    încorporare - selectarea recruţilor pentru îndeplinirea serviciului militar, repartizarea pe genuri de arme şi componente ale Forţelor Armate, trimiterea lor în unităţile militare pentru îndeplinirea serviciului militar în termen sau celui cu termen redus, conform deciziei comisiei de recrutare-încorporare;
    recrut - сetăţean al Republicii Moldova luat în evidenţa militară pînă la încorporarea lui în serviciul militar ori în cel civil sau pînă la trecerea lui în rezervă;
    ordin de chemare - ordin emis de comandantul organului administrativ-militar privind chemarea tinerilor la recrutare, recruţilor la încorporare sau pentru clarificarea situaţiei militare.  
    3. Recrutarea şi încorporarea cetăţenilor în serviciul militar în termen sau în cel cu termen redus se efectuează de autorităţile administraţiei publice locale, în comun cu organele administrativ-militare.
    Pentru organizarea recrutării şi încorporării cetăţenilor, se creează comisia de recrutare-încorporare, a cărei componenţă nominală se aprobă prin decizia consiliului unităţii administrativ-teritoriale de nivelul al doilea şi a organului executiv al unităţii teritoriale autonome cu statut juridic special.
    Coordonarea activităţii comisiilor de recrutare-încorporare şi controlul asupra desfăşurării încorporării cetăţenilor în serviciul militar în termen şi în cel cu termen redus se efectuează de Comisia de Stat pentru Încorporare, a cărei componenţă nominală se aprobă prin  hotărîre de Guvern.
    4. Atribuţiile şi responsabilităţile autorităţilor administraţiei publice, organelor administrativ-militare, instituţiilor publice, agenţilor economici şi cetăţenilor privind organizarea şi desfăşurarea recrutării şi încorporării cetăţenilor în serviciul militar în termen sau în cel cu termen redus sînt stabilite de legislaţia în vigoare.
II. RECRUTAREA TINERILOR
    5. Recrutarea tinerilor are drept scop evaluarea, sub aspect cantitativ şi calitativ, a contingentelor de cetăţeni ai Republicii Moldova care urmează să fie încorporaţi în serviciul militar în termen sau în cel cu termen redus.
    Activitatea de recrutare constă în luarea în evidenţă militară a tinerilor, selectarea recruţilor apţi pentru îndeplinirea serviciului militar şi repartizarea lor preliminară pe genuri de arme şi componente ale Forţelor Armate.
    În scopul selectării tinerilor pentru îndeplinirea serviciului militar şi repartizării lor nominale pe genuri de arme şi componente ale Forţelor Armate, se efectuează studierea multilaterală a acestora.
    6. Sînt pasibili de recrutare tinerii - cetăţeni ai Republicii Moldova, care, în anul recrutării, ating vîrsta de 16 ani.
    Recrutarea are loc anual, în perioada ianuarie-martie.
    7. Recrutarea tinerilor se organizează prin decizia consiliului unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul al doilea, a organului executiv al unităţii teritorial-autonome cu statut juridic special şi conform planului de recrutare, aprobat nu mai tîrziu de 1 octombrie a fiecărui an.
    Decizia consiliului unităţii administrativ-teritoriale de nivelul al doilea sau a organului executiv al unităţii teritoriale autonome cu statut juridic special privind recrutarea prevede:
    a) termenele de efectuare a recrutării;
    b) sarcinile autorităţilor administraţiei publice locale privind pregătirea şi desfăşurarea recrutării;
    c) completarea cu personal a comisiei de recrutare-încorporare;
    d) completarea cu personal medical a comisiei medico-militare;
    e) asigurarea financiară a activităţii de recrutare;
    f) amenajarea încăperilor de serviciu pentru desfăşurarea recrutării, asigurarea cu instrumentar şi aparataj necesar, mijloace de transport şi de transmisiuni.
    Planul de recrutare include următoarele activităţi:
    a) elaborarea proiectului de decizie a consiliului unităţii administrativ-teritoriale de nivelul al doilea sau a organului executiv al unităţii teritoriale autonome cu statut special privind organizarea recrutării;
    b) lucrul instructiv-metodic cu efectivul angajat nemijlocit în organizarea şi desfăşurarea recrutării şi persoanele cu funcţii de răspundere din teritoriu care participă la efectuarea recrutării;
    c) solicitarea de la organele abilitate a listelor de semnalizare;
    d) determinarea instituţiilor publice şi agenţilor economici din teritoriu care trebuie să prezinte listele tinerilor supuşi recrutării, cu solicitarea acestor liste;
    e) întocmirea listelor nominale ale tinerilor care urmează a fi recrutaţi;
    f) întocmirea graficului, pe zile şi localităţi, de prezentare a tinerilor la comisia de recrutare-încorporare;
    g) înştiinţarea şi chemarea tinerilor la recrutare;
    h) asigurarea cu mijloace de transport necesare pentru desfăşurarea recrutării tinerilor;
    i) lucrul de educaţie civică în perioada recrutării.
    8. În scopul asigurării unei bune recrutări a tinerilor, în termen de pînă la 1 noiembrie a anului premergător recrutării, la solicitarea organelor administrativ-militare teritoriale, se întreprind următoarele acţiuni:
    a) primăriile (preturile), instituţiile publice şi agenţii economici prezintă listele nominale ale tinerilor pasibili de recrutare (anexa nr.1 la prezentul Regulament);
    b) instituţiile medico-sanitare publice prezintă fişele medicale de evidenţă a bolnavului, cu foaia anexată a adolescentului la fişa medicală de ambulator (forma de evidenţă nr.025-l/e), extrasele din fişele de observaţie, datele dispensarizării şi supravegherii medicale, concluziile medicilor şi alte documente medicale ce caracterizează starea sănătăţii şi dezvoltarea fizică a tinerilor;
    c) dispensarele psiho-neurologice, ftizio-pulmonologice şi dermato-venerologice, precum şi instituţiile narcologice prezintă listele nominale ale tinerilor care sînt luaţi în evidenţă;
    d) instituţiile publice şi agenţii economici prezintă caracteristicile tinerilor de la locul de muncă sau de studii;
    e) secţiile de protecţie socială prezintă informaţia privind persoanele  handicapate supuse recrutării;
    f) şcolile speciale prezintă caracteristicile medico-pedagogice ale tinerilor  cu retard mintal;
    g) Serviciul tehnologii informaționale al Ministerului Afacerilor Interne prezintă informaţia privind tinerii supuşi urmăririi penale, ori a căror cauză penală se examinează în instanţa de judecată sau care аu antecedente penale nestinse.
    [Pct.8 lit.g) modificată prin HG783 din 01.08.18, MO321-332/24.08.18 art.855; în vigoare 24.08.18]
    9. Organele administrativ-militare teritoriale, în termen de pînă la 1 decembrie anual:
    a) examinează listele nominale prezentate conform punctului 43 litera a) din prezentul Regulament, precum şi cărţile de imobil şi alte documente de evidenţă corespunzătoare, asigurînd ca toţi tinerii supuşi recrutării să fie incluşi în liste;
    b) examinează listele şi alte materiale prezentate conform punctului 43 al prezentului Regulament şi întocmesc tabelul nominal centralizator al tinerilor pasibili de recrutare, care se aprobă de comandantul organului administrativ-militar (anexa nr.2 la prezentul Regulament).
    10. Înştiinţarea tinerilor de a se prezenta la comisia de recrutare-încorporare, pentru a trece recrutarea, se efectuează conform ordinului de chemare, semnat de comandantul organului administrativ-militar, în care se stabileşte termenul concret de prezentare a tînărului la comisia de recrutare-încorporare (anexa nr.3 la prezentul Regulament).
    Ordinul de chemare se înmînează tinerilor personal, de către primăriile (preturile), instituţiile publice şi agenţii economici, cu cel puţin 7 zile pînă la data recrutării.
    11. Autorităţile administraţiei publice locale asigură prezentarea, în termenul stabilit, la comisia de  recrutare-încorporare, a tinerilor chemaţi la recrutare, împreună cu documentele specificate în ordinul de chemare.
    Motive întemeiate pentru absenţa tînărului la recrutare se consideră:
    a) starea gravă a sănătăţii, confirmată prin certificatul instituţiei medico-sanitare publice, care nu permite deplasarea tînărului la comisia de recrutare-încorporare;
    b) decesul unei rude de gradul întîi (părinte, soţie, copil, frate sau soră), confirmat prin certificatul de deces;
    c) circumstanţe de forţă majoră, confirmate prin certificatul autorităţii administraţiei publice locale.
    În privinţa persoanelor care nu s-au prezentat la recrutare, în termenul stabilit, din motive neîntemeiate, se iau măsuri suplimentare pentru a fi asigurată prezentarea lor la o dată ulterioară.
    12. În vederea determinării aptitudinii tinerilor pentru serviciul militar şi repartizării lor preliminare pe genuri de arme şi componente  ale Forţelor Armate, comisia  de recrutare-încorporare:
    a) examinează  documentele din dosarele personale ale tinerilor;
    b) organizează  desfăşurarea examenului medical al tinerilor;
    c) studiază calităţile profesionale ale tinerilor;
    d) studiază starea psihologică a tinerilor.
    Completarea dosarelor personale ale tinerilor este asigurată de organul administrativ-militar, iar a fişelor de evidenţă - şi de către unităţile militare. Fişele de evidenţă se păstrează şi se eliberează ca document de strictă evidenţă.
    Criteriile de selectare a tinerilor pentru îndeplinirea serviciului militar şi de repartizare preliminară a recruţilor pe genuri de arme şi componente ale Forţelor Armate sînt stabilite în capitolul IV al prezentului Regulament.
    13. În conformitate cu decizia comisiei medico-militare şi rezultatele studierii multilaterale a situaţiei şi calităţilor personale ale tinerilor, comisia de recrutare-încorporare adoptă  hotărîrea privind luarea sau nu a cetăţeanului în evidenţa militară, cu repartizarea preliminară a acestuia pe genuri de arme şi componente ale Forţelor Armate, făcîndu-se înscrierea corespunzătoare în fişa de evidenţă a recrutului.
    14. În registrul de procese-verbale (anexele nr.4 şi nr.5 la prezentul Regulament) se înscriu toţi cetăţenii care urmează a fi luaţi în evidenţa militară, conform tabelului nominal centralizator, inclusiv persoanele care nu se pot prezenta la recrutare din diferite motive (conform punctului 11 lit. a), b) şi c)).
    Comisia de recrutare-încorporare controlează zilnic corectitudinea completării registrelor de procese-verbale, cu înscrierea rezultatelor controlului în procesul-verbal al şedinţei comisiei.
    15. În baza dosarelor personale şi fişelor de evidenţă ale recruţilor, organul administrativ-militar întocmeşte registrul de evidenţă alfabetică a recruţilor (anexa nr.6 la prezentul Regulament), în care se înscriu toţi recruţii luaţi în evidenţa militară, seria şi numărul fişei de evidenţă a fiecărui recrut, inclusiv a recruţilor recunoscuţi inapţi pentru serviciul militar pe timp de pace şi apţi necombatant pe timp de război.
    16. Tinerilor luaţi în evidenţa militară, inclusiv recruţii recunoscuţi inapţi pentru serviciul militar pe timp de pace sau apţi necombatant pe timp de război, li se înmînează adeverinţa de recrutare (anexa nr.7 la prezentul Regulament). Adeverinţa de recrutare (certificatul de înregistrare) se păstrează şi se eliberează ca document de strictă evidenţă.
   [Pct.16 al.(2) exclus prin HG125 din 18.02.13, MO36-40/22.02.13 art.171; în vigoare 07.03.13]
    În cazul pierderii adeverinţei de recrutare, prin decizia comandantului organului administrativ-militar, se eliberează duplicatul acesteia, în baza cererii motivate a recrutului.
    17. Tinerilor inapţi pentru serviciul militar, cu excludere din evidenţa militară, li se înmînează adeverinţă de modelul stabilit (anexa nr.8 la prezentul Regulament).
    18. După selectarea recruţilor pentru îndeplinirea serviciului militar şi repartizarea lor preliminară pe genuri de arme şi componente ale Forţelor Armate, organul administrativ-militar:
    a) efectuează selectarea preliminară a candidaţilor la studii în instituţiile de învățămînt în domeniul milităriei;
    b) selectează candidaţii pentru instruire în cadrul Centrului de pregătire a specialiştilor pentru Armata Naţională
    [Pct.18 lit.b) în redacția HG783 din 01.08.18, MO321-332/24.08.18 art.855; în vigoare 24.08.18]
    c) identifică recruţii care necesită tratament sau supraveghere medicală şi stabileşte instituţia medico-sanitară necesară, conform planului de tratament.
    19. După încheierea recrutării, în luna aprilie, organele administrativ-militare teritoriale:
    a) verifică conformitatea datelor de evidenţă a recruţilor cu datele de evidenţă a primăriilor (preturilor), instituţiilor publice şi agenţilor economici;
    b) verifică conformitatea datelor din dosarele personale ale recruţilor cu datele din registrele de procese-verbale, registrele de evidenţă alfabetică şi tabelul nominal totalizator;
    c) întocmesc caracteristica recruţilor sub aspectul calităţii;
   d) informează autorităţile administraţiei publice locale despre rezultatele recrutării şi prezintă spre aprobare planul de măsuri privind pregătirea cetăţenilor pentru încorporare în serviciul militar în Forţele Armate;
    e) transmit informaţia despre starea sănătăţii contingentului de recruţi în organele teritoriale de ocrotire a sănătăţii.
    20. Organizarea evidenţei militare a recruţilor, pînă la încorporarea lor în serviciul militar în termen sau în cel cu termen redus (serviciul civil), ori pînă la trecerea lor în rezerva Forţelor Armate, se efectuează în conformitate cu prevederile Legii cu privire la pregătirea cetăţenilor pentru apărarea Patriei şi Regulamentului cu privire la evidenţa militară, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 631 din 23 mai 2003.
    21. Organele administrativ-militare ţin evidenţa militară a recruţilor conform registrelor alfabetice şi dosarelor personale ale recruţilor.
    În registrele alfabetice sînt înscrişi toţi cetăţenii care au fost incluşi în tabelele nominale pentru luarea în evidenţa militară şi au trecut comisia de recrutare-încorporare, cu înscrierea în registrul de procese-verbale, indiferent de gradele de limită conform stării sănătăţii.
    În baza dosarului personal al recrutului (anexa nr.9 la prezentul Regulament) se întocmeşte fişa de evidenţă, care se păstrează ca document de strictă evidenţă.
    Evidenţa operativă a resurselor de încorporare se ţine conform registrului de evidenţă a mişcării recruţilor (anexa nr.10 la prezentul Regulament).
    22. Organele administrativ-militare păstrează dosarele personale ale recruţilor conform  următoarelor categorii ale acestora:
    a) sînt repartizaţi pentru încorporarea în serviciul militar în termen sau în cel cu termen redus;
    b) au dreptul la amînare, separat pe categorii, conform stării sănătăţii, stării familiale sau pentru continuarea studiilor;
    c) sînt inapţi pentru serviciul militar pe timp de pace;
    d) sînt plecaţi la un nou loc de domiciliu, dar dosarele lor nu au fost solicitate;
    e) au antecedente penale nestinse în modul stabilit de lege sau se află sub urmărire penală.
    Dosarele personale se păstrează în cartotecă pe primării (preturi), conform anului de naştere al recruţilor şi în ordine alfabetică.
   
[Pct.22 modificat prin HG577 din 20.07.17, MO265-273/28.07.17 art.675]
    23. Luarea (scoaterea) în (din) evidenţa militară a recruţilor sosiţi (plecaţi) din (în) alte localităţi se efectuează în modul următor:
    Luarea în evidenţa militară:
    a) în adeverinţa de recrutare se fac însemnările necesare privind luarea în evidenţa militară a recrutului sosit;
    b) în registrul de evidenţă alfabetică se înscriu datele despre recrut, locul precedent de evidenţă militară şi data luării în evidenţa militară;
    c) în baza datelor despre recrut, se întocmeşte fişa alfabetică a recrutului (anexa nr.11 la prezentul Regulament), în două exemplare, unul dintre care se păstrează în cartotecă, iar al doilea se expediază în organul administrativ-militar la locul precedent de evidenţă militară a recrutului, cu solicitarea de a transmite dosarul personal şi fişa alfabetică al acestuia;
    d) după primirea dosarului personal şi a fişei de evidenţă, în registrul alfabetic  se fac înscrierile despre data primirii dosarului personal, iar în fişa de evidenţă - data luării recrutului în evidenţa militară;
    dosarul personal primit se studiază minuţios şi se păstrează în cartoteca corespunzătoare, iar fişa alfabetică se nimiceşte.
    Luarea în evidenţa militară a recruţilor sosiţi din locurile de condamnare la privaţiune de libertate se efectuează în baza cererii depuse de către recrut pe numele comandantului organului administrativ-militar teritorial, cu anexarea copiei certificatului despre eliberare.
    Scoaterea din evidenţa militară:
    a) din cartoteca respectivă se scoate dosarul personal cu fişa de evidenţă şi în fişa de evidenţă se face înscrierea despre scoaterea din evidenţa militară, cu indicarea datei şi a organului administrativ-militar unde pleacă recrutul;
    b) în registrul alfabetic se înscriu datele despre data scoaterii din evidenţa militară şi organul administrativ-militar unde pleacă recrutul;
    c) dosarul personal cu fişa de evidenţă se transferă în cartoteca persoanelor scoase din evidenţa militară;
    d) în adeverinţa de recrutare se fac înscrierile necesare despre scoaterea din evidenţa militară;
    e) după primirea interpelării din organul administrativ-militar de la noul loc de domiciliu dosarul personal şi fişa de evidenţă, în termen de 3 zile, se expediază în organul administrativ-militar respectiv;
    f) în registrul alfabetic se fac înscrierile corespunzătoare despre expedierea dosarului personal şi a fişei de evidenţă, cu indicarea datei despre expediere şi în care organ administrativ-militar au fost expediate.
    Cererea în scris despre scoaterea din evidenţa militară şi interpelarea privind expedierea dosarului personal şi fişei de evidenţă se cos în dosarul corespunzător al organului administrativ-militar.
   
Primăriile înscriu în adeverinţa de recrutare menţiunea privind luarea în evidenţă, întocmesc fişa de evidenţă primară după modelul stabilit în anexa nr.15 la prezentul Regulament, care se păstrează în cartotecă, conform categoriilor menţionate la pct.22 din prezentul Regulament.
    Dacă, pe parcursul unei luni după scoaterea din evidenţa militară, nu a parvenit interpelare de la organul administrativ-militar de la noul loc de domiciliu, organul administrativ-militar, de unde recrutul a fost scos din evidenţa militară, este obligat să precizeze cauza reţinerii interpelării dosarului şi a fişei de evidenţă.
    În caz de plecare a recrutului fără scoaterea din evidenţa militară sau de neprezentare a lui pentru luarea în evidenţa militară la noul loc de domiciliu, organul administrativ-militar întreprinde toate măsurile pentru căutarea recrutului.
    Recruţii care pleacă peste hotarele Republicii Moldova pe un termen de peste 30 de zile sînt obligaţi să se prezinte în organul administrativ-militar teritorial pentru clarificarea situaţiei militare, conform legislaţiei în vigoare.
   
Primăriile înscriu în documentele de evidenţă ale recruţilor menţiunea privind scoaterea din evidenţă la schimbarea domiciliului acestora, iar fişa de evidenţă primară se păstrează în cartotecă pentru o perioadă de 3 ani.
    [Pct.23 modificat prin HG577 din 20.07.17, MO265-273/28.07.17 art.675]
   
231. La excluderea din evidenţa militară în legătură cu emigrarea autorizată din Republica Moldova, recruţilor li se eliberează adeverinţă de modelul stabilit în anexa nr.14 la prezentul Regulament.
    [Pct.231 introdus prin HG577 din 20.07.17, MO265-273/28.07.17 art.675]
III. PREGĂTIREA TINERETULUI  PENTRU
ÎNDEPLINIREA SERVICIULUI  
MILITAR
    24. Pregătirea tineretului pentru îndeplinirea serviciului militar în termen sau a celui cu termen redus prevede un complex de măsuri în vederea formării unor calităţi intelectuale, profesionale, fizice şi moral-psihologice ale recruţilor necesare pentru îndeplinirea serviciului militar în cadrul Forţelor Armate.
    25. Pregătirea recruţilor pentru îndeplinirea serviciului militar începe din momentul recrutării şi durează pînă la încorporarea lor în Forţele Armate, ori în serviciul civil, sau pînă la trecerea lor în rezervă.  
    Activitatea de pregătire a recruţilor pentru îndeplinirea serviciului militar include următoarele acţiuni principale:
    a) pregătirea premilitară;
    b) pregătirea fizică;
    c) efectuarea măsurilor curativ-profilactice;
    d) instruirea profesională;
    e) educaţia civică.
    26. Pregătirea premilitară include predarea unui curs facultativ de pregătire militară elementară pentru elevii instituţiilor de învăţămînt secundar care au fost recrutaţi în modul stabilit.
    Conducerea şi controlul asupra organizării pregătirii militare elementare revin organelor administrativ-militare, în comun cu organele de învăţămînt care asigură în acest scop:
    a) pregătirea instructiv-metodică a conducătorilor cursului de pregătire militară elementară în instituţiile de învăţămînt;
    b) acordarea ajutorului tehnico-material şi metodic necesar conducătorilor instituţiilor de învăţămînt în amenajarea cabinetelor de studii la pregătirea militară elementară;
    c) organizarea competiţiilor sportive şi altor activităţi militar-patriotice cu participarea recruţilor din teritoriu;
    d) analiza rezultatelor şi întocmirea dărilor de seamă privind desfăşurarea pregătirii militare elementare.
    Predarea cursului facultativ se efectuează în conformitate cu Programa privind pregătirea militară elementară, aprobată de Ministerul Apărării şi Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării.
    La sfîrşitul anului de studii, conducătorii instituţiilor de învăţămînt secundar prezintă în organele administrativ-militare teritoriale certificatele despre absolvirea cursului facultativ de pregătire militară elementară, în baza cărora se face înscrierea corespunzătoare în adeverinţele de recrutare şi în fişele de evidenţă ale recruţilor, cu indicarea timpului şi locului de absolvire.
    [Pct.26 modificat prin HG783 din 01.08.18, MO321-332/24.08.18 art.855; în vigoare 24.08.18]
    27. Pregătirea fizică a recruţilor se organizează la locul de studii şi de trai, conform programelor de pregătire fizică în instituţiile de învăţămînt secundar şi planurilor autorităţilor administraţiei publice locale privind dezvoltarea culturii fizice şi sportului în teritoriu.
    În scopul evaluării nivelului de pregătire fizică a tineretului, anual, se desfăşoară spartachiada militară cu jocuri sportive în vederea pregătirii fizice generale a recruţilor. Competiţiile sportive se organizează de organele administrativ-militare, în comun cu direcţiile învăţămînt, tineret şi sport.
   
[Pct.27 modificat prin HG577 din 20.07.17, MO265-273/28.07.17 art.675]
    28. În perioada de pregătire pentru încorporare, asistenţa curativ-profilactică a recruţilor are loc prin examinarea medicală, supravegherea sistematică a stării sănătăţii şi dezvoltării lor fizice, efectuarea măsurilor profilactice, curative şi de reabilitare.
    În scopul completării Forţelor Armate cu tineri apţi pentru serviciul militar, organele teritoriale ale ocrotirii sănătăţii, în comun cu organele administrativ-militare, întreprind următoarele măsuri:
    a) elaborează şi pun în aplicare planul anual de asistenţă curativ-profilactică şi de pregătire a recruţilor pentru îndeplinirea serviciului militar;
    b) asigură recruţii, din mijloacele bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale, cu asistenţa medicală de ambulator şi staţionar;
    c) organizează transmiterea informaţiei despre recruţi de la medicul de familie medicului responsabil de asistenţa medicală a adolescenţilor;
    d) efectuează analiza rezultatelor examenului medical, stabilesc cauzele neînsănătoşirii depline a tinerilor, întreprind măsuri suplimentare pentru lichidarea lacunelor în organizarea lucrului curativ-profilactic şi de expertiză medico-militară.
    29. Instruirea profesională a recruţilor are drept scop asimilarea cunoştinţelor teoretice şi formarea unor deprinderi tehnico-aplicative practice, necesare pentru îndeplinirea serviciului militar în cadrul Forţelor Armate.
    Instruirea profesională în cadrul Centrului de pregătire a specialiştilor pentru Armata Naţională se organizează în baza liberului consimţămînt, cu recruţii apţi pentru serviciul militar care urmează să fie încorporaţi în Forţele Armate în cadrul campaniei ordinare de încorporare.
    În scopul pregătirii specialiştilor pentru completarea Forţelor Armate cu specialităţi militare necesare, Marele Stat Major al Armatei Naţionale stabileşte lista specialităţilor militare şi numărul de specialişti care urmează a fi pregătiţi pentru îndeplinirea serviciului militar în termen sau în cel cu termen redus.
    Marele Stat Major al Armatei Naţionale repartizează comanda de pregătire a specialiştilor pentru organele administrativ-militare teritoriale, care asigură:
    a) selectarea recruţilor pentru instruire în cadrul cursurilor desfăşurate de către Centrul de pregătire a specialiştilor pentru Armata Naţională;
    b) controlul frecventării de către recruţi a cursurilor de instruire;
    c) încorporarea în Forţele Armate a absolvenţilor cursurilor de instruire din cadrul Centrului de pregătire a specialiştilor pentru Armata Naţională.
    Încorporarea absolvenţilor şcolilor tehnice în Forţele Armate este obligatorie. În caz de neîncorporare, se efectuează cercetarea administrativă cu stabilirea cauzei neîncorporării.
    În vederea completării Forţelor Armate cu numărul suficient de specialişti - conducători auto, Agenția Servicii Publice furnizează informaţia cu privire la recruţii care au obţinut permise de conducere, conform procedurii stabilite de Agenția Servicii Publice şi Ministerul Apărării.
    [Pct.29 modificat prin HG783 din 01.08.18, MO321-332/24.08.18 art.855; în vigoare 24.08.18]
    [Pct.29 modificat prin HG327 din 17.04.18, MO126-132/20.04.18 art.369]
    [Pct.29 modificat prin HG246 din 02.03.07, MO36-38/16.03.07 art.266]
    30. Educaţia civică a recruţilor are drept scop formarea şi dezvoltarea conştiinţei patriotice şi a devotamentului recruţilor faţă de Patrie, a respectului faţă de Constituţia Republicii Moldova şi legislaţia în vigoare, pregătirea lor moral-psihologică pentru apărarea Patriei.
    Educaţia civică a recruţilor include studierea istoriei, culturii şi tradiţiilor militare ale poporului moldovenesc, a Constituţiei şi legislaţiei Republicii Moldova referitor la îndeplinirea serviciului militar în cadrul Forţelor Armate.
    Educaţia civică se realizează de către autorităţile administraţiei publice locale, organele administrativ-militare, persoanele cu funcţii de răspundere ale instituţiilor publice şi agenţilor economici, în colaborare cu organizaţiile veteranilor de război şi ai Forţelor Armate.
IV. ASISTENŢA  MEDICALĂ
    31. Asistenţa medicală a recruţilor include expertiza medico-militară a tinerilor la recrutare şi a recruţilor la încorporare, precum şi măsurile curativ-profilactice efectuate în perioada de pregătire pentru îndeplinirea serviciului militar.
    Expertiza medicală a recruţilor se efectuează de instituţiile medico-sanitare publice din bugetele unităţilor administrativ-teritoriale, în comun cu organele administrativ-militare, conform prevederilor Regulamentului cu privire la expertiza medico-militară în Forţele Armate ale Republicii Moldova, aprobat de Guvern.
    32. Expertiza medico-militară a tinerilor la recrutare şi a recruţilor la încorporare este efectuată de comisia medico-militară care activează pe lîngă organul administrativ-militar, conform deciziilor unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul al doilea şi ale unităţii teritorial-autonome cu statut juridic special.
    Comisia medico-militară este completată din medici-specialişti calificaţi, avînd următoarele specialităţi: chirurg, internist, neurolog, psihiatru, oftalmolog, otorinolaringolog, stomatolog. În caz de necesitate, în comisia medico-militară sînt antrenaţi şi medici de alte specialităţi.
    Componenţa nominală a comisiei medico-militare se aprobă de consiliul unităţii administrativ-teritoriale de nivelul al doilea, de organul executiv al unităţii teritorial-autonome cu statut special, la propunerea conducătorului organului teritorial al ocrotirii sănătăţii.
    33. Pentru efectuarea expertizei medico-militare, organele teritoriale ale ocrotirii sănătăţii, în comun cu organele administrativ-militare, stabilesc modul şi locul efectuării examenului medical al tinerilor la recrutare şi al recruţilor la încorporare, asigură amenajarea şi dotarea încăperilor de serviciu pentru medicii-specialişti cu echipamentul, instrumentarul şi aparatajul necesar.
    Mijloacele financiare necesare pentru efectuarea examenului medical şi prestarea de servicii medicale tinerilor la recrutare şi recruţilor la încorporare se alocă din bugetul unităţilor administrativ-teritoriale.
    34. În cadrul expertizei medico-militare, medicii specialişti examinează listele recruţilor care se află în evidenţă la dispensarele psihoneurologice, ftiziopulmonologice, dermatovenerologice şi instituţiile narcologice, fişele sau extrasele din fişele medicale ale bolnavilor, rezultatele analizelor clinice, investigaţiilor de laborator şi altor investigaţii paraclinice, precum şi alte documente medicale ce caracterizează starea sănătăţii şi dezvoltării fizice a tinerilor.
    Medicii specialişti examinează fiecare tînăr în mod individual şi, în conformitate cu Baremul medical pentru stabilirea aptitudinii pentru îndeplinirea serviciului militar (anexa nr.2 la Regulamentul cu privire la expertiza medico-militară în Forţele Armate ale Republicii Moldova), decid în ceea ce priveşte aptitudinea sau inaptitudinea recrutului pentru îndeplinirea serviciului militar.
    Concluziile medicilor specialişti privind rezultatele examenului medical se înscriu în fişa de examinare medicală a recrutului.
    35. În baza concluziilor medicilor specialişti şi în conformitate cu prevederile Regulamentului cu privire la expertiza medico-militară în Forţele Armate ale Republicii Moldova, comisia medico-militară adoptă decizia privind aptitudinea pentru serviciul militar, necesitatea tratamentului (supravegherii medicale) recrutului sau amînarea încorporării, în funcţie de starea sănătăţii.
    Decizia comisiei medico-militare se înscrie în documentele medicale din dosarul personal al recrutului şi în registrul de procese-verbale ale şedinţelor comisiei medico-militare şi comisiei de recrutare-încorporare.
    36. Decizia comisiei medico-militare poate fi contestată în Comisia centrală de expertiză medico-militară a Forţelor Armate în termen de 7 zile de la adoptarea ei.
    Comisia centrală de expertiză medico-militară a Forţelor Armate examinează contestarea parvenită şi, în termen de 14 zile de la înaintarea ei, adoptă decizia privind aprobarea sau anularea deciziei comisiei medico-militare de pe lîngă organul administrativ-militar teritorial.
    Decizia comisiei medico-militare de pe lîngă organul administrativ-militar nu poate fi revizuită de comisiile medico-militare ale componentelor Forţelor Armate.
    37. Organul administrativ-militar ţine evidenţa recruţilor care, conform rezultatelor examenului medical, necesită supraveghere medicală şi tratament al maladiilor ce determină inaptitudinea temporară pentru serviciul militar şi ia sub control asigurarea asistenţei curativ-profilactice programate.
    În acest scop, organul administrativ-militar transmite, împreună cu alte documente medicale, în instituţiile medico-sanitare publice locale lista recruţilor care necesită supraveghere medicală şi tratament.
    În cazul în care recrutul necesită investigaţii medicale suplimentare şi tratament specializat, ce nu poate fi efectuat în instituţiile medico-sanitare publice de nivel raional şi municipal, el urmează a fi trimis în instituţiile medico-sanitare publice de nivel republican.
    Tratamentul recruţilor, temporar inapţi pentru serviciul militar în termen sau cel cu termen redus, se asigură conform legislaţiei în vigoare.
    38. Tinerii şi recruţii cu maladii, deficienţe fizice sau consecinţe ale traumelor cu caracter ireversibil (incurabile) care au fost depistate în urma examenului medical şi care fac imposibilă îndeplinirea serviciului militar nu se iau sau se exclud din evidenţa militară.
    [Pct.38 modificat prin HG783 din 01.08.18, MO321-332/24.08.18 art.855; în vigoare 24.08.18]
    39. Responsabilitatea pentru organizarea şi efectuarea la nivel a măsurilor profilactice, curative şi de însănătoşire a recruţilor trimişi în instituţia medico-sanitară publică se pune în seama conducătorului instituţiei în cauză.
    Coordonarea şi controlul efectuării activităţii profilactice, curative şi de însănătoşire a recruţilor în perioada pregătirii pentru serviciul militar se pune în sarcina conducătorului instituţiei respective.
    Responsabilitatea pentru organizarea activităţii profilactice, curative şi de însănătoşire a recruţilor în cadrul republicii se pune în seama Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale.
    [Pct.39 modificat prin HG783 din 01.08.18, MO321-332/24.08.18 art.855; în vigoare 24.08.18]
    [Pct.39 modificat prin HG462 din 24.03.08, MO66-68/01.04.08 art.437
V. SELECTAREA RECRUŢILOR PENTRU ÎNDEPLINIREA
SERVICIULUI MILITAR ŞI REPARTIZAREA LOR PE GENURI
DE ARME ŞI COMPONENTE  ALE FORŢELOR ARMATE
    40. Selectarea recruţilor pentru îndeplinirea serviciului militar în termen sau celui cu termen redus şi repartizarea lor pe genuri de arme şi componente ale Forţelor Armate au drept scop completarea raţională a unităţilor militare cu recruţi apţi din punctul de vedere al sănătăţii, nivelului de studii, pregătirii profesionale şi stării moral-psihologice.
    Selectarea recruţilor pentru îndeplinirea serviciului militar şi repartizarea lor pe genuri de arme şi componente ale Forţelor Armate se efectuează de către organul administrativ-militar,  în conformitate cu rezultatele studierii complexe a situaţiei şi a calităţilor personale ale recruţilor în cadrul recrutării, în perioada de pregătire pentru încorporare şi de trecere a comisiilor medico-militare şi de recrutare-încorporare.
    41. Studierea recruţilor se efectuează din momentul luării în evidenţa militară pînă la încorporarea lor în Forţele Armate sau trecerea în rezervă, conform unui plan anual de studiere a recruţilor, aprobat prin ordinul comandantului organului administrativ-militar.
    Studierea recruţilor se efectuează în baza listelor de studiere, aprobate de comandantul organului administrativ-militar, conform fişei de studiere, al cărei conţinut se aprobă de Ministerul Apărării, şi se asigură de organele administrativ-militare teritoriale, cu participarea autorităţilor administraţiei publice locale, instituţiilor publice, agenţilor economici şi în colaborare cu cetăţenii.
   
[Pct.41 modificat prin HG577 din 20.07.17, MO265-273/28.07.17 art.675]
    42. Studierea recruţilor şi obţinerea datelor obiective despre recruţi în vederea selectării lor pentru îndeplinirea serviciului militar şi repartizării pe genuri de arme şi componente ale Forţelor Armate prevede desfăşurarea următoarelor acţiunii:
    a) determinarea stării sănătăţii şi dezvoltării fizice a recrutului;
    b) studierea stării familiale;
    c) determinarea nivelului de studii;
    d) studierea calităţilor profesionale;
    e) studierea psihologică;
    f) examinarea materialelor privind recruţii supuşi urmăririi penale, ori a căror cauză se examinează în instanţa de judecată, sau care au antecedente penale nestinse.
    43. Starea sănătăţii şi dezvoltarea fizică a recrutului se determină în cadrul examenului medical al tinerilor la recrutare şi al recruţilor la încorporare sau în urma efectuării investigaţiilor medicale suplimentare în instituţiile medico-sanitare publice.
    44. În vederea studierii stării familiale a recrutului, organul administrativ-militar examinează certificatele privind componenţa familiei şi starea materială a familiei recrutului, prezentate de primărie (pretură), documentele confirmative privind decesul părinţilor sau atingerea limitei de vîrstă care le acordă dreptul la pensionare, gradul de invaliditate al membrilor familiei, alte documente ce caracterizează starea familială a recrutului.
    Pentru studierea stării familiale grave a anumitor categorii de recruţi, la solicitarea comandantului organului administrativ-militar, prin decizia primarului (pretorului) de la locul de trai al recrutului, se instituie o comisie, din componenţa căreia fac parte reprezentanţii organului administrativ-militar, primăriei (preturii), subdiviziunilor teritoriale ale Poliției, instituţiei publice sau agentului economic de la locul de studii sau de muncă al recrutului.
   Actul privind examinarea stării familiale a recrutului (anexa nr.13 la prezentul Regulament) se întocmeşte în urma examinării multilaterale şi minuţioase a tuturor circumstanţelor ce dovedesc situaţia familială gravă a recruţilor.
    [Pct.44 modificat prin HG783 din 01.08.18, MO321-332/24.08.18 art.855; în vigoare 24.08.18]
    45. Nivelul de studii al recruţilor se determină în baza adeverinţelor privind frecventarea sau absolvirea instituţiei de învăţămînt, caracteristicilor de la locul de studii al recruţilor, convorbirilor individuale cu recruţii şi cu pedagogii de la locul de studii al acestora, altor materiale ce ţin de instruirea recruţilor.
    46. Calităţile profesionale ale recruţilor se studiază în baza adeverinţelor privind absolvirea instituţiilor de învăţămînt superior, profesional tehnic postsecundar şi postsecundar nonterţiar, profesional tehnic cu programe combinate, precum şi profesional tehnic secundar, a cursului de instruire din cadrul Centrului de pregătire a specialiştilor pentru Armata Naţională, precum şi altor forme de învăţămînt.
    În vederea completării Forţelor Armate cu numărul necesar de specialişti-conducători auto, organele administrativ-militare examinează informaţia prezentată de Agenția Servicii Publice cu referinţă la recruţii care au obţinut permis de conducere auto.
   
[Pct.46 modificat prin HG327 din 17.04.18, MO126-132/20.04.18 art.369]
    [Pct.46 modificat prin HG577 din 20.07.17, MO265-273/28.07.17 art.675]
    47. Studierea psihologică a recruţilor înseamnă studierea lor social-psihologică, profesional-psihologică şi examinarea psihofiziologică.
    În cadrul studierii social-psihologice, se analizează condiţiile de educaţie şi dezvoltare, orientarea profesională, activitatea de muncă şi socială, particularităţile de comunicare şi comportament în colectiv, precum şi calităţile morale ale recrutului.
    Studierea profesional-psihologică reprezintă activitatea de stabilire a conformităţii calităţilor psihologice ale recrutului cu cerinţele activităţii profesionale, necesare pentru obţinerea unor anumite specialităţi militare.
    Examinarea psihofiziologică constă în determinarea proceselor psihice de cunoaştere (memoria, receptivitatea, gîndirea, atenţia, viteza şi coordonarea acţiunilor, psihomotorica, calităţile emoţional-volitive şi stabilitatea neuropsihică) caracteristice recrutului.
    Pentru organizarea la nivel a  studierii psihologice a recruţilor, comisia de recrutare-încorporare atrage specialişti în psihologie şi poate implica reprezentanţi ai instituţiilor publice şi agenţilor economici, cu acordul acestora.
    Modul de organizare a studierii psihologice a recruţilor se stabileşte de către Ministerul Apărării.
   
[Pct.47 modificat prin HG577 din 20.07.17, MO265-273/28.07.17 art.675]
    48. Pentru excluderea cazurilor de încorporare în serviciul militar a recruţilor supuşi urmăririi penale, ori a căror cauză penală se examinează în instanţa de judecată, sau care au antecedente penale nestinse, organele administrativ-militare teritoriale prezintă spre examinare în organele abilitate listele recruţilor supuşi încorporării.
    Organele abilitate examinează listele prezentate şi, conform bazelor de date deţinute, identifică recruţii care fac parte din categoriile sus-menţionate şi, în termen de 7 zile, informează despre aceasta organul administrativ-militar teritorial.
    49. În conformitate cu rezultatele studierii multilaterale a recruţilor, comisia de recrutare-încorporare efectuează selectarea lor pentru îndeplinirea serviciului militar, inclusiv:
    a) selectarea preliminară - în perioada recrutării tinerilor;
    b) selectarea definitivă - în perioada premergătoare încorporării recruţilor în serviciul militar în termen sau în cel cu termen redus.
    Activitatea de selectare constă în determinarea aptitudinii tinerilor pentru îndeplinirea serviciului militar în termen sau în cel cu termen redus şi include identificarea recruţilor care urmează a fi încorporaţi în serviciul militar, precum şi a celor care au dreptul la amînarea încorporării sau scutirea de serviciul militar.
    În cadrul activităţii de selectare, comisia de recrutare-încorporare analizează în mod obligatoriu rezultatele examenului medical, studierii stării familiale şi psihologice, precum şi examinează materialele privind recruţii supuşi urmăririi penale, ori a căror cauză se examinează în instanţa de judecată, sau care au antecedente penale nestinse.
    50. În conformitate cu prevederile Legii cu privire la pregătirea cetăţenilor pentru apărarea Patriei, comisia de recrutare-încorporare identifică categoriile de recruţi, inclusiv:
    a) recruţii care sînt apţi pentru serviciul militar şi în privinţa cărora nu există temei pentru amînarea încorporării sau scutirea de serviciul militar;
    b) recruţii care au dreptul la amînarea încorporării;
    c) recruţii care sînt scutiţi de serviciul militar;
    d) recruţii supuşi încorporării în serviciul civil.
    51. Încorporarea recruţilor în privinţa cărora se desfăşoară urmărirea penală, ori în privinţa cărora cauza penală se examinează de instanţa de judecată, sau care au antecedente penale nestinse se amînă pînă la adoptarea hotărîrii definitive pe cauza penală şi/sau stingerea antecedentelor penale.
  După adoptarea hotărîrii definitive pe cauza penală, în funcţie de caracterul acestei hotărîri, comisia de recrutare-încorporare decide asupra încorporării, amînării  încorporării sau scutirii cetăţeanului de serviciul militar.
    Nu se admite scutirea de serviciul militar în termen sau de cel cu termen redus a cetăţenilor ale căror:
    a) antecedente penale au fost stinse sau anulate în conformitate cu prevederile Codului penal al Republicii Moldova;
    b) rude de gradul întîi sînt supuse urmăririi penale, ori a căror cauză penală se examinează în instanţa de judecată, sau care au antecedente penale nestinse.
   
[Pct.51 modificat prin HG925 din 12.12.12, MO270-272/25.12.12 art.1013]
    52. Repartizarea recruţilor pe genuri de arme şi componente ale Forţelor Armate constă în identificarea recruţilor care, conform indicilor medicali, profesionali şi psihologici, posedă calităţile necesare pentru îndeplinirea serviciului militar, în funcţie de genurile de arme, în anumite unităţi (subunităţi) militare ale Armatei Naţionale sau Inspectoratul General de Carabinieri.
    Comisia de recrutare-încorporare repartizează pe genuri de arme şi componente ale Forţelor Armate doar recruţii care sînt apţi din punct de vedere medical pentru serviciul militar şi în privinţa cărora nu există temei pentru amînarea încorporării sau scutirea de serviciul militar.
    În perioada recrutării tinerilor are loc repartizarea lor preliminară, iar în perioada încorporării în serviciul militar - repartizarea definitivă a recruţilor, conform sarcinii de încorporare.
   
[Pct.52 modificat prin HG925 din 12.12.12, MO270-272/25.12.12 art.1013]
    53. În cadrul repartizării recruţilor pe genuri de arme şi componente ale Forţelor Armate, comisia de recrutare-încorporare examinează decizia comisiei medico-militare privind aptitudinea recrutului pentru serviciul militar, rezultatele studierii profesionale şi psihologice, documentele privind nivelul de studii, precum şi alte materiale ce contribuie la repartizarea raţională a recruţilor pentru îndeplinirea serviciului militar.
    54. Decizia comisiei medico-militare privind aptitudinea recrutului pentru serviciul militar se adoptă în conformitate cu Baremul medical pentru stabilirea aptitudinii pentru îndeplinirea serviciului militar (anexa nr.2 la Regulamentul cu privire la expertiza medico-militară în Forţele Armate ale Republicii Moldova) şi Cerinţele suplimentare privind starea sănătăţii şi dezvoltarea fizică (anexa nr.4 la Regulamentul cu privire la expertiza medico-militară în Forţele Armate ale Republicii Moldova).
    55. Conform rezultatelor studierii profesional-psihologice, comisia de recrutare-încorporare adoptă una din următoarele decizii privind repartizarea recruţilor pe genuri de arme şi componente ale Forţelor Armate:
    a) se recomandă, în primul rînd (corespunde totalmente cerinţelor profesionale de bază), prima grupă de aptitudine profesională;
    b) se recomandă în mod condiţional (corespunde parţial cerinţelor specialităţii, se admite spre instruire sau activitate profesională în caz de lipsă a candidaţilor), a doua grupă de utilitate profesională;
    c) nu se recomandă (nu corespunde cerinţelor specialităţii, necesită studiere şi examinare suplimentare, în scopul stabilirii specialităţii care corespunde capacităţilor psihologice individuale) a treia grupă de aptitudine profesională.
    56. Recruţii care au absolvit instituţii de învăţămînt superior, profesional tehnic postsecundar şi postsecundar nonterţiar, profesional tehnic cu programe combinate şi profesional tehnic secundar se repartizează în unităţi pe genuri de arme şi componente ale Forţelor Armate, în care pot fi numiţi în funcţiile respective conform pregătirii la profilul direct ori înrudit.
   
[Pct.56 modificat prin HG577 din 20.07.17, MO265-273/28.07.17 art.675]   
    Repartizarea recruţilor potrivit rezultatelor studierii profesionale se efectuează cu luarea în considerare a corespunderii genului de arme şi componentei Forţelor Armate cu specialitatea civilă înrudită şi în temeiul  următoarelor criterii de bază:
    I. Armata Naţională:
    a) în trupele de artilerie se încorporează, preferenţial, recruţii  care dispun de pregătire profesională specială, experienţă de muncă şi capacităţi individuale conform specialităţilor în următoarele domenii: mecanică, electronică, automatizare, geodezie, tehnică de calcul, montare staţii electrice;
    b) în trupele de autoblindate se încorporează, preferenţial, recruţii care dispun de pregătire profesională specială, experienţă de muncă şi capacităţi individuale conform următoarelor specialităţi: conducător auto, macaragiu auto, lăcătuş auto, mecanizator;
    c) în trupele de apărare antiaeriană se încorporează, preferenţial, recruţii  care dispun  de pregătire profesională specială, experienţă de muncă şi capacităţi individuale conform specialităţilor în următoarele domenii: mecanică, electronică, automatizare, geodezie, tehnică de calcul, montare staţii electrice;
    d) în unităţile de aviaţie militară se încorporează, preferenţial, recruţii care au absolvit instituţii speciale de învăţămînt de aviaţie civilă sau au experienţă de muncă conform specialităţilor de aviaţie, de maistru radio, specialist în reparaţia şi deservirea tehnicii;
    e) în trupele de transmisiuni se încorporează, preferenţial, recruţii care dispun de pregătire profesională specială, experienţă de muncă şi capacităţi individuale conform următoarelor specialităţi: radiotelegrafist, telegrafist, radiotelefonist, radist, acustician, mecanic staţii radio;
    f) în trupele de geniu se încorporează, preferenţial, recruţii care dispun  de pregătire profesională specială, experienţă de muncă şi capacităţi individuale conform următoarelor specialităţi: mecanic, lăcătuş, specialist în electronică, automatizare, montare şi asamblare;
    g) în unităţile (subunităţile) cu destinaţie specială se încorporează, preferenţial, recruţii care posedă pregătire specială în domeniul paraşutismului, luptelor marţiale şi altor genuri de sport.
   [Pct.56 compartimentul II exclus prin HG925 din 12.12.12, MO270-272/25.12.12 art.1013]
    III. În Inspectoratul General de Carabinieri se încorporează, preferenţial, recruţii care posedă cunoştinţe juridice de diferite niveluri, precum şi pregătire specială în luptele marţiale şi alte genuri de sport.
    57. Repartizarea recruţilor potrivit rezultatelor studierii psihologice se efectuează  în temeiul următoarelor criterii de bază:
    I. Armata Naţională:
    a) în trupele de artilerie se încorporează recruţii care posedă următoarele calităţi psihofiziologice: exactitate şi rapiditate în sesizarea vizuală şi auditivă; aprecierea vizuală precisă; concentrare şi stabilitate înaltă a atenţiei; memorie operativă; viteză de gîndire; pricepere de a evidenţia esenţialul din informaţia primită; stabilitate emoţională; coordonare a mişcărilor cu ambele mîini;
   b) în trupele de autoblindate se încorporează recruţii care posedă următoarele calităţi psihofiziologice: stabilitate a sesizării vizuale; reacţie rapidă sensomotorică; memorie motrică; repartizare a atenţiei;  coordonare simultană a mişcărilor cu mîinile şi picioarele;
   c) în trupele de apărare antiaeriană se încorporează recruţii care posedă următoarele calităţi psihofiziologice: exactitate şi rapiditate în sesizarea vizuală şi auditivă; apreciere vizuală precisă; concentrare şi stabilitate înaltă a atenţiei; memorie operativă; viteză de gîndire; pricepere de a evidenţia esenţialul din informaţia primită; stabilitate emoţională; coordonare a mişcărilor cu ambele mîini;
    d) în unităţile de aviaţie militară se repartizează recruţii care posedă următoarele calităţi psihofiziologice: gîndire intuitiv-reală şi intuitiv-imaginară dezvoltată;  nivel înalt de pregătire generală şi tehnică; auz şi văz fin; stabilitate a  atenţiei; memorie operativă;
    e) în trupele de transmisiuni se încorporează recruţii care posedă următoarele calităţi psihofiziologice: auz şi văz fin; exactitate în sesizarea vizuală şi auditivă; stabilitate a atenţiei; memorie operativă; dicţie corectă; posedare la nivel înalt a limbii de stat; străduinţă, perseverenţă; mobilitate a mîinilor şi degetelor;
    f) în trupele de geniu se încorporează recruţii care posedă următoarele calităţi psihofiziologice: gîndire intuitiv-reală şi intuitiv-imaginară dezvoltată; aptitudine pentru muncă manuală; nivel înalt de pregătire generală şi tehnică; auz şi văz fin; exactitate în sesizarea vizuală şi auditivă; stabilitate a  atenţiei; dicţie corectă; memorie operativă; străduinţă, perseverenţă; mobilitate a mîinilor şi degetelor;
    g) în unităţile şi subunităţile cu destinaţie specială se încorporează recruţii care posedă următoarele calităţi psihofiziologice: coordonare a mişcărilor; dibăcie; abilitate; putere fizică; rezistenţă; fermitate; stăpînire de sine; curaj.
    [Pct.57 compartimentul II exclus prin HG925 din 12.12.12, MO270-272/25.12.12 art.1013]
    III. În Inspectoratul General de Carabinieri se încorporează recruţii care posedă următoarele calităţi psihofiziologice: capacitate de repartizare a atenţiei; pricepere de a evidenţia esenţialul din informaţia primită;  memorie operativă; dicţiune corectă; rezistenţă fizică; perseverenţă.
    58. Selectarea recruţilor pentru îndeplinirea serviciului militar şi repartizarea lor pe genuri de arme şi componente ale Forţelor Armate se efectuează în funcţie de posibilităţile de încorporare.  
    Hotărîrea comisiei de recrutare-încorporare privind aptitudinea recruţilor pentru serviciul militar şi repartizarea lor pe genuri de arme şi componente ale Forţelor Armate se înscrie în fişa de evidenţă a recrutului.
VI. ÎNCORPORAREA CETĂŢENILOR ÎN SERVICIUL
MILITAR ÎN TERMEN SAU ÎN CEL CU TERMEN  REDUS
    59. Organizarea şi desfăşurarea încorporării cetăţenilor în serviciul militar în termen sau în cel cu termen redus se efectuează în conformitate cu prevederile Legii cu privire la pregătirea cetăţenilor pentru apărarea Patriei.
    În serviciul militar în termen sau în cel cu termen redus se încorporează bărbaţii, cetăţeni ai Republicii Moldova, care аu împlinit vîrsta de 18 ani sau ating această vîrstă în perioada încorporării.
    În primul rînd, se încorporează recruţii din contingentele precedente de încorporare, care au pierdut dreptul la amînarea încorporării sau care, din diferite motive, nu au fost încorporaţi la vîrsta de 18 ani.  
    Nu se încorporează în serviciul militar în termen sau în cel cu termen redus cetăţenii supuşi urmăririi penale sau a căror cauză penală se examinează în instanţa de judecată, pînă la încetarea urmăririi penale sau pînă la adoptarea hotărîrii  definitive, precum şi cetăţenii care au antecedente penale nestinse în modul stabilit de lege.
    60. Încorporarea cetăţenilor în serviciul militar în termen sau în cel cu termen redus se efectuează de către autorităţile administraţiei publice locale, în comun cu organele administrativ-militare, în temeiul decretului Preşedintelui Republicii Moldova şi hotărîrii de Guvern.
    Sarcina de încorporare, conform componentelor Forţelor Armate, se stabileşte de Guvern, în baza datelor privind necesitatea de încorporare, prezentate de Ministerul Apărării, Ministerul Afacerilor Interne.
   
[Pct.60 modificat prin HG925 din 12.12.12, MO270-272/25.12.12 art.1013]
    61. Pînă la emiterea  decretului Preşedintelui Republicii Moldova şi hotărîrii de Guvern, se elaborează Planul republican de încorporare, aprobat de  Ministerul Apărării.
    Planul republican de încorporare prevede:
    a) existenţa şi caracteristica calitativă a resurselor de încorporare;
    b) termenele şi modul de organizare a întrunirilor instructiv-metodice cu participarea militarilor organelor administrativ-militare, medicilor specialişti din cadrul comisiilor medico-militare, precum şi a altor persoane încadrate în activitatea de încorporare;
    c) organizarea controlului şi acordarea ajutorului necesar organelor administrativ-militare în organizarea şi desfăşurarea încorporării;
    d) organizarea activităţii de educaţie civică în perioada încorporării;
    e) asigurarea material-financiară a activităţii de încorporare;
    f) graficul de încorporare;
    g) repartizarea sarcinii de încorporare pe unităţi administrativ-teritoriale de nivelul al doilea, unităţi teritoriale autonome cu statut special, componente ale Forţelor Armate, genuri de arme şi specialităţi militare.
    Extrasele din Planul republican de încorporare se transmit Marelui Stat Major al Armatei Naţionale, Ministerului Afacerilor Interne.
   
[Pct.61 modificat prin HG925 din 12.12.12, MO270-272/25.12.12 art.1013]
    62. În conformitate cu Planul republican de încorporare, consiliile unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul al doilea, organul executiv al unităţii teritoriale autonome cu statut special, la propunerea organelor administrativ-militare teritoriale, aprobă şi pun în aplicare planurile de încorporare, în care se stipulează următoarele:
    a) existenţa şi caracteristica calitativă a resurselor de încorporare, aflate în evidenţa militară în unitatea administrativ-teritorială;
    b) stabilirea sarcinii de încorporare pentru primăriile (preturile) comunelor şi oraşelor din teritoriu;
    c) completarea cu personal a comisiei de recrutare-încorporare şi a comisiei medico-militare;
    d) pregătirea instructiv-metodică a reprezentanţilor primăriilor (preturilor) din teritoriu, responsabili pentru încorporarea cetăţenilor în Forţele Armate;
    e) asigurarea material-financiară a activităţii de încorporare;
    f) amenajarea şi dotarea încăperilor de serviciu ale comisiei de recrutare-încorporare cu echipamentul, aparatajul medical şi mijloacele de transmisiuni şi transport;
    g) planul-grafic al activităţii comisiei de recrutare-încorporare şi a comisiei medico-militare;
    h) modul de examinare medicală a recruţilor care necesită investigaţii medicale suplimentare şi tratament, devizul preventiv de cheltuieli;
    i) activitatea de educaţie civică în perioada încorporării;
    j) organizarea transportării recruţilor la comisia de recrutare-încorporare.
    63. În termen de 2 luni pînă la începutul încorporării, instituţiile publice prezintă în organele administrativ-militare documentele necesare, după cum urmează:
    a) centrul medicilor de familie prezintă fişele medicale de evidenţă ale bolnavului cu foile intercalate ale adolescentului (forma de evidenţă nr.025-l/e), extrasele din fişele de observaţie, datele dispensarizării şi supravegherii medicale, concluziile medicilor şi alte documente medicale ce caracterizează starea sănătăţii şi dezvoltării fizice a tinerilor;
    b) dispensarele psiho-neurologice, ftizio-pulmonologice şi dermato-venerologice, precum şi instituţiile narcologice prezintă listele recruţilor care sînt luaţi în evidenţă;
    c) Serviciul tehnologii informaționale al Ministerului Afacerilor Interne prezintă informaţia privind recruţii supuşi urmăririi penale, ori a căror cauză penală se examinează în instanţa de judecată, sau care аu antecedente penale nestinse.
    [Pct.63 lit.c) modificată prin HG783 din 01.08.18, MO321-332/24.08.18 art.855; în vigoare 24.08.18]
    64. În scopul asigurării desfăşurării la nivelul adecvat a încorporării cetăţenilor în serviciul militar, organele administrativ-militare teritoriale:
    a) verifică evidenţa militară a resurselor de încorporare;
    b) întocmesc listele nominale ale recruţilor pasibili de încorporare;
    c) studiază dosarele personale ale recruţilor şi documentele parvenite de la instituţiile publice din teritoriu referitor la anumite categorii de recruţi;
    d) pregătesc pentru examinare, în cadrul comisiei de recrutare-încorporare, propuneri privind selectarea şi repartizarea recruţilor pe componente ale Forţelor Armate, genuri de arme şi specialităţi militare.
    65. Pînă la începutul încorporării, organul administrativ-militar desfăşoară întruniri instructiv-metodice cu membrii comisiilor de recrutare-încorporare, medicii specialişti din cadrul comisiei medico-militare, primarii şi specialiştii în problemele recrutării şi încorporării, precum şi cu alte persoane atrase în activitatea de încorporare.
    În cadrul întrunirilor instructiv-metodice participanţii se familiarizează cu prevederile Legii cu privire la pregătirea cetăţenilor pentru apărarea Patriei, Regulamentului cu privire la expertiza medico-militară în Forţele Armate ale Republicii Moldova, prezentului Regulament, precum şi cu cerinţele stabilite prin ordinele ministrului apărării privind organizarea încorporării. La întruniri se studiază obligaţiile funcţionale la încorporare, se analizează rezultatele încorporării precedente şi se trasează măsurile necesare pentru îmbunătăţirea lucrului comisiei de recrutare-încorporare şi al comisiei medico-militare.
    66. Înştiinţarea recruţilor supuşi încorporării în serviciul militar în termen sau în cel cu termen redus se efectuează prin ordinul de chemare, care prevede termenul concret de prezentare a recrutului la comisia de recrutare-încorporare.
    Ordinul de chemare se înmînează personal recruţilor de către specialiştii în problemele recrutării şi încorporării sau de primari (pretori), de conducătorii instituţiilor publice şi agenţii economici, cu cel puţin 7 zile pînă la data încorporării.
    67. Prezentarea recruţilor la încorporare este obligatorie şi se asigură de autorităţile administraţiei publice locale.
    Deplasarea recruţilor la comisia de recrutare-încorporare se efectuează în mod organizat, sub conducerea specialiştilor în problemele recrutării şi încorporării sau primarilor (pretorilor).  
    Organele administrativ-militare controlează prezenţa recruţilor la comisia de recrutare-încorporare şi stabilesc motivele absenţei unor recruţi.
    Absenţa recrutului la comisia de recrutare-încorporare se consideră întemeiată, dacă există una din situaţiile prevăzute la punctul 6 al prezentului Regulament. Pentru recruţii, absenţi din motive întemeiate, se stabileşte un termen suplimentar de prezentare la comisia de recrutare-încorporare.
    Comandanţii organelor administrativ-militare informează subdiviziunile teritoriale ale Poliției despre cazurile neprezentării recruţilor la comisia de recrutare-încorporare pe motive neîntemeiate şi transmit în organele de procuratură materialele privind recruţii care se eschivează de la încorporare şi persoanele cu funcţii de răspundere care nu îndeplinesc prevederile legislaţiei cu privire la evidenţa militară şi încorporarea cetăţenilor în Forţele Armate.
    [Pct.67 modificat prin HG783 din 01.08.18, MO321-332/24.08.18 art.855; în vigoare 24.08.18]
    68. După verificarea prezenţei la încorporare, reprezentanţii organului administrativ-militar efectuează instructajul recruţilor privind modul trecerii comisiei de recrutare-încorporare, explică obligaţiile cetăţenilor la încorporare, controlează prezenţa documentelor personale şi fac schimbările necesare în dosarele personale ale recruţilor.
    69. Expertiza medico-militară a recruţilor la încorporare se efectuează în modul stabilit la capitolul IV al prezentului Regulament.
    70. Comisia de recrutare-încorporare îndeplineşte următoarele atribuţii:
    a) efectuează examenul medical al recruţilor;
    b) organizează testarea psihofiziologică a recruţilor;
   c) examinează rezultatele examenului medical şi documentele privind starea familială, nivelul de studii, pregătirea profesională, precum şi alte documente ce caracterizează pregătirea recruţilor pentru îndeplinirea serviciului militar în termen sau a celui cu termen redus;
    d) selectează recruţii pentru îndeplinirea serviciului militar şi îi repartizează pe genuri de arme şi componente ale Forţelor Armate, iar în cadrul Armatei Naţionale - şi pe unităţi militare;
    e) adoptă hotărîri privind încorporarea recruţilor în serviciul militar în termen sau în cel cu termen redus, ori în serviciul civil;
    f) informează recruţii despre hotărîrea adoptată;
    g) prezintă recruţii reprezentanţilor unităţilor militare, care le asigură deplasarea la locul de îndeplinire a serviciului militar;
    h) selectează candidaţii la studii în instituţiile de învățămînt în domeniul milităriei;
    i) adoptă decizii referitor la trimiterea în organele de urmărire penală a materialelor privind recruţii care se eschivează de la încorporare.
    71. Examinarea recruţilor de către comisia de recrutare-încorporare se organizează în modul următor:
    preşedintele comisiei medico-militare informează membrii comisiei de recrutare-încorporare despre rezultatele stării sănătăţii, cu referinţă la fiecare recrut;
    reprezentantul organului administrativ-militar aduce la cunoştinţa comisiei de recrutare-încorporare datele privind starea familială, nivelul de studii, pregătirea profesională, calităţile moral-psihologice, precum şi alte date referitoare la pregătirea recrutului pentru îndeplinirea serviciului militar;
    membrii comisiei de recrutare-încorporare examinează datele prezentate ale recrutului, a cărui prezenţă este obligatorie numai în cazul selectării acestuia pentru îndeplinirea serviciului militar sau al clarificării situaţiei existente, şi îşi expun părerea în privinţa hotărîrii ce urmează a fi adoptată;
    comisia de recrutare-încorporare adoptă, cu referinţă la fiecare recrut, hotărîrea corespunzătoare, în condiţiile legii;
    hotărîrea comisiei de recrutare-încorporare se aduce la cunoştinţa recrutului şi se înscrie în registrul de procese-verbale.
   
[Pct.71 modificat prin HG577 din 20.07.17, MO265-273/28.07.17 art.675]
    La sfîrşitul şedinţei, preşedintele comisiei de recrutare-încorporare face bilanţul lucrului comisiei şi aduce la cunoştinţă timpul următoarei şedinţe.
    72. În conformitate cu rezultatele examenului medical, calităţile profesionale şi moral-psihologice, nivelul de studii şi starea familială a recruţilor, comisia de recrutare-încorporare adoptă una din următoarele hotărîri:
    a) încorporarea în serviciul militar în termen, în cel cu termen redus şi repartizarea la locurile de îndeplinire a serviciului;
   
[Pct.72 lit.a) modificată prin HG865 din 15.07.08, MO131-133/22.07.08 art.875]
    b) amînarea încorporării în serviciul militar;
    [Pct.72 lit.b) modificată prin HG865 din 15.07.08, MO131-133/22.07.08 art.875]
    c) scutirea de serviciul militar;
    [Pct.72 lit.c) modificată prin HG865 din 15.07.08, MO131-133/22.07.08 art.875]
    d) necesitatea examinării medicale suplimentare sau unui tratament;
    e) inaptitudinea, conform stării sănătăţii, pentru serviciul militar pe timp de pace;
    f) excluderea din evidenţa militară;
    g) trecerea în rezervă a recruţilor care au atins vîrsta de 27 de ani.
    Hotărîrea comisiei de recrutare-încorporare poate fi contestată în Comisia de Stat pentru Încorporare sau în instanţa de judecată, în modul stabilit de lege, în termen de 10 zile de la data comunicării ei.
    73. În conformitate cu prevederile Legii cu privire la pregătirea cetăţenilor pentru apărarea Patriei, amînarea încorporării în serviciul militar în termen sau în cel cu termen redus se acordă recruţilor din motive familiale, de sănătate, în legătură cu necesitatea continuării studiilor, desfăşurarea activităţii de deputat în Parlament sau consilier al autorităţii administraţiei publice locale de nivelul al doilea, precum şi în alte cazuri prevăzute de legislaţia în vigoare.
    Amînarea încorporării cetăţenilor în serviciul militar în termen sau în cel cu termen redus se acordă exclusiv în baza hotărîrii comisiei de recrutare-încorporare. Recruţii care beneficiază de amînare se înregistrează într-un registru special, cu indicarea cauzei şi datei expirării termenului amînării.
    Hotărîrea comisiei de recrutare-încorporare privind acordarea amînării se înscrie în registrul de procese-verbale, cu indicarea termenului amînării.
    74. Amînarea încorporării din motive familiale se acordă recruţilor în condiţiile legii, în temeiul actului privind examinarea stării familiale (anexa nr.13 la prezentul Regulament).
    Pentru cercetarea stării familiale grave a recruţilor care necesită amînarea încorporării, la demersul comandantului organului administrativ-militar, prin decizia primarului (pretorului) de la locul de trai al recrutului, se instituie o comisie, din componenţa căreia fac parte reprezentanţii organului administrativ-militar, primăriei (preturii), subdiviziunilor teritoriale ale Poliției, instituţiei publice sau agentului economic de la locul de studii sau de muncă al recrutului.
    Actul privind examinarea stării familiale a recrutului (militarului) se întocmeşte în urma studierii multilaterale şi minuţioase a tuturor circumstanţelor legate de situaţia familială a recrutului.
    Comisia de recrutare-încorporare adoptă hotărîrea privind acordarea amînării din motive familiale o singură dată, la examinarea iniţială a problemei în cauză.
    În luna septembrie a fiecărui an, pînă la atingerea vîrstei-limită de încorporare în serviciul militar în termen sau în cel cu termen redus, reprezentanţii organului administrativ-militar şi primăriei (preturii) examinează starea familială a recruţilor cărora li s-a acordat amînarea încorporării din motive familiale.
    Dacă, în urma examinării, se constată că recrutul a decăzut din dreptul la amînarea încorporării din motive familiale, acesta se încorporează în serviciul militar în termen sau în cel cu termen redus, în condiţiile legii.
    [Pct.74 modificat prin HG783 din 01.08.18, MO321-332/24.08.18 art.855; în vigoare 24.08.18]
    75. Amînarea încorporării în serviciul militar în termen dictată de necesitatea continuării studiilor se acordă recruţilor care îşi fac studiile în instituţii de învăţămînt secundar, ciclul I – gimnazii şi ciclul II – licee, în instituţii de învăţămînt profesional tehnic secundar – şcoli profesionale, în instituţii de învăţămînt profesional tehnic postsecundar şi postsecundar nonterţiar – colegii ori în instituţii de învăţămînt superior – universităţi, academii de studii, institute, şcoli superioare, şcoli de înalte studii etc., cu orice formă de instruire, pe termenul stabilit de programele de studii.
    Hotărîrea privind acordarea amînării pentru continuarea studiilor se adoptă, în cadrul trecerii comisiei de recrutare-încorporare, în baza certificatului eliberat de instituţia de învăţămînt (anexa nr. 16 la prezentul Regulament).
    Studenţii şi elevii recruţi care şi-au întrerupt studiile pierd dreptul la amînare şi se încorporează în serviciul militar în termen, în condiţiile legii.
    În scopul acordării amînării încorporării studenţilor şi elevilor sau privării de acest drept, instituţiile de învăţămînt prezintă în organul administrativ-militar de la locul de trai al recruţilor următoarele documente:
    a) instituţiile de învăţămînt secundar şi profesional tehnic secundar, în termen de 10 zile de la începutul anului de studii - lista nominală şi certificatele corespunzătoare de studii privind elevii care аu împlinit vîrsta de 18 ani;
    b) instituţiile de învăţămînt superior, profesional tehnic postsecundar şi postsecundar nonterţiar, precum şi profesional tehnic cu programe combinate:
    în termen de 10 zile de la începutul anului de studii  - lista nominală şi certificatele corespunzătoare privind studenţii sau elevii înmatriculaţi la anul întîi de studii care nu аu îndeplinit serviciul militar;
    în termen de 30 de zile de la începutul anului de studii - lista nominală şi certificatele corespunzătoare privind studenţii sau elevii recruţi care şi-au întrerupt  studiile, au fost exmatriculaţi sau au rămas repetenţi;
    în termen de 10 zile de la începutul anului de studii - lista nominală a studenţilor sau elevilor recruţi de la ultimul an de studii.
    Certificatele menţionate la literele a) şi b) ale prezentului punct se păstrează în dosarele personale ale recruţilor.
    [Pct.75 modificat prin HG783 din 01.08.18, MO321-332/24.08.18 art.855; în vigoare 24.08.18]
    [Pct.75 modificat prin HG577 din 20.07.17, MO265-273/28.07.17 art.675]
    76. Amînarea încorporării din motive de sănătate se acordă recruţilor care, în baza expertizei medico-militare, sînt recunoscuţi temporar inapţi pentru îndeplinirea serviciului militar.
    În privinţa recruţilor trimişi la examinare medicală suplimentară sau tratament în instituţiile medico-sanitare publice, hotărîrea comisiei de recrutare-încorporare privind amînarea încorporării din motive de sănătate se adoptă după terminarea investigaţiilor medicale suplimentare sau a tratamentului.
    77. Amînarea încorporării se acordă cetăţenilor supuşi urmăririi penale, ori a căror cauză penală se examinează în instanţa de judecată, sau care au antecedente penale nestinse.
    După încetarea urmăririi penale sau rămînerea definitivă a hotărîrii instanţei de judecată, precum şi în funcţie de caracterul acestei hotărîri, comisia de recrutare-încorporare adoptă hotărîrea privind încorporarea ori prelungirea amînării încorporării, sau scutirea cetăţeanului de serviciul militar.
   78. Scutirea cetăţeanului de serviciul militar se efectuează în conformitate cu articolul 32 din Legea cu privire la pregătirea cetăţenilor pentru apărarea Patriei şi prevederile altor acte normative.
   
781. Cetăţenii care se află în evidenţa militară, dar care nu au fost încorporaţi în serviciul militar în termen pînă la atingerea vîrstei de 27 de ani, sînt trecuţi în rezerva Forţelor Armate ale Republicii Moldova de către comisia de recrutare-încorporare în ordinea stabilită de Ministerul Apărării, cu acordarea gradului militar „soldat în rezervă”, la prezentarea acestora la organul administrativ-militar.
    [Pct.781 introdus prin HG577 din 20.07.17, MO265-273/28.07.17 art.675]
    79. În baza hotărîrii comisiei de recrutare-încorporare, organul administrativ-militar perfectează actele necesare, respectînd următoarele cerinţe:
    a) recruţilor repartizaţi pentru îndeplinirea serviciului militar, cărora li s-a stabilit termenul de prezentare în organul administrativ-militar pentru a fi expediaţi în unitatea militară, li se înmînează ordinul de chemare;
    b) recruţii repartizaţi pentru îndeplinirea serviciului militar, dar cărora nu li s-a stabilit termenul de prezentare în organul administrativ-militar pentru a fi expediaţi în unitatea militară, sînt înştiinţaţi că li se interzice să părăsească locul de trai fără permisiunea comandantului organului administrativ-militar, pînă la luarea deciziei definitive. Citaţia privind prezentarea în organul administrativ-militar se înmînează acestei categorii de recruţi cu cel puţin 7 zile pînă la data prezentării în unitatea militară;
    c) referitor la recruţii cărora li s-a acordat amînarea de la încorporare, se face înscrierea corespunzătoare în registrul de evidenţă şi adeverinţa de recrutare care se vizează cu ştampila organului administrativ-militar;
    d) recruţilor care au primit amînare de la încorporare din motive familiale li se aduce la cunoştinţă obligaţia de a informa organul administrativ-militar despre schimbările ulterioare în situaţia familială;
    e) recruţii cărora li s-a acordat amînare de la încorporare din motive de sănătate sînt trimişi în instituţia medico-sanitară publică, fiind obligaţi să informeze organul administrativ-militar în termen de 3 zile, despre terminarea tratamentului;
    f) în privinţa recruţilor care sînt scutiţi de serviciul militar, conform legislaţiei în vigoare, cu excepţia celor încorporaţi în serviciul civil, se perfectează actele necesare pentru trecerea lor în rezervă.
    80. Recruţii în privinţa cărora comisia de recrutare-încorporare a adoptat hotărîrea de încorporare în serviciul militar, fiind repartizaţi conform genurilor de arme şi componentelor Forţelor Armate, sînt trimişi la locul de îndeplinire a serviciului militar, după cum urmează:
    a) organul administrativ-militar întocmeşte tabelul nominal al recruţilor încorporaţi, care se autentifică prin semnătura comandantului şi ştampila organului administrativ-militar teritorial;
    b) organul administrativ-militar teritorial transmite, iar reprezentantul Ministerului Afacerilor Interne sau al unităţii militare din cadrul Armatei Naţionale primeşte tabelul nominal, împreună cu fişele de evidenţă ale recruţilor încorporaţi şi verifică autenticitatea completării acestora. Documentele menţionate sînt transmise reprezentanţilor unităţilor militare cu prezentarea procurii corespunzătoare;
   
[Pct.80 lit.b) modificată prin HG925 din 12.12.12, MO270-272/25.12.12 art.1013]
    c) recruţii încorporaţi sînt însoţiţi la locul de îndeplinire a serviciului militar de reprezentantul Ministerului Afacerilor Interne sau al unităţii militare din cadrul Armatei Naţionale.
   
[Pct.80 lit.c) modificată prin HG925 din 12.12.12, MO270-272/25.12.12 art.1013]
    Transportul necesar pentru deplasarea recruţilor la locul de îndeplinire a serviciului militar este asigurat, după caz, de Ministerul Afacerilor Interne sau unitatea militară din cadrul Armatei Naţionale.
   
[Pct.80 alineat modificat prin HG925 din 12.12.12, MO270-272/25.12.12 art.1013]
    81. Începutul perioadei aflării cetăţeanului în serviciul militar se consideră ziua în care acesta, prin ordinul comandantului centrului militar, este încorporat în serviciul militar în termen sau în cel cu termen redus şi trimis în unitatea militară.
    82. Militarii în termen, pînă la depunerea jurămîntului militar, sînt supuşi controlului medical în unităţile militare.
   Militarii cu maladii depistate în urma examenului medical şi care condiţionează inaptitudinea lor pentru îndeplinirea serviciului militar se prezintă, cu documentele respective, la Comisia centrală de expertiză medico-militară a Forţelor Armate, care după examinarea fiecărui caz, adoptă decizia despre aptitudinea pentru serviciul militar. Militarii clasaţi inapţi pentru serviciul militar sînt retrocedaţi în organele administrativ-militare.
    83. După încheierea încorporării în serviciul militar în termen sau în cel cu termen redus:
    a) comisia de recrutare-încorporare anulează hotărîrile adoptate în privinţa recruţilor care au fost repartizaţi pentru îndeplinirea serviciului militar, dar nu au fost trimişi în sau au fost retrocedaţi din unităţile militare din diferite motive. Despre anularea hotărîrilor se face înscrierea corespunzătoare în registrul de procese-verbale;
    b) prin ordinul comandantului organului administrativ-militar teritorial, se creează comisia de control privind legitimitatea acordării amînării încorporării sau scutirii de serviciul militar, completarea registrelor alfabetice, dosarelor personale şi altor documente ale recruţilor. Drept rezultat al controlului, se întocmeşte un act care se aprobă de comandantul organului administrativ-militar.
    84. Referitor la bilanţul încorporării cetăţenilor în serviciul militar în termen sau în cel cu termen redus, organul administrativ-militar teritorial prezintă nota informativă în consiliul autorităţii administraţiei publice locale de nivelul al doilea, în organul executiv al unităţii teritoriale autonome cu statut special şi darea de seamă - în Ministerul Apărării.

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4

    anexa nr.5

    anexa nr.6
   
[Anexa nr.6 modificată prin HG214 din 03.04.19, MO132-138/12.04.19 art..256; în vigoare 12.04.19]
    [Anexa nr.6 modificată prin HG925 din 12.12.12, MO270-272/25.12.12 art.1013]

    anexa nr.7

    anexa nr. 8
   
[Anexa nr.8 modificată prin HG135 din 22.02.13, MO42-47/01.03.13 art.186]
    [Anexa nr.8 modificată prin HCC13 din 06.11.12, MO242-244/23.11.12 art.23; în vigoare 06.11.12]

    anexa nr.9
    [Anexa nr.9 în redacția HG577 din 20.07.17, MO265-273/28.07.17 art.675]

    anexa nr.10
    [Anexa nr.10 modificată prin HG577 din 20.07.17, MO265-273/28.07.17 art.675]

    anexa nr.11

   
[Anexa nr.12 abrogată prin HG577 din 20.07.17, MO265-273/28.07.17 art.675]

    anexa nr.13

    anexa nr.14
    [Anexa nr.14 introdusă prin HG577 din 20.07.17, MO265-273/28.07.17 art.675]

   
anexa nr.15
    [Anexa nr.15 introdusă prin HG577 din 20.07.17, MO265-273/28.07.17 art.675]

   
anexa nr.16
    [Anexa nr.16 introdusă prin HG577 din 20.07.17, MO265-273/28.07.17 art.675]