HGO984/1998
ID intern unic:  305862
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 984
din  21.09.1998
cu privire la unele măsuri pentru urgentarea
procesului de împroprietărire
Publicat : 01.10.1998 în Monitorul Oficial Nr. 90
În scopul urgentării transmiterii în proprietate privată, eliberării titlurilor  de  autentificare a dreptului deţinătorului de teren  pentru asigurarea  înregistrării  corecte  a bunurilor imobile  şi  drepturilor asupra  lor în cadrul înregistrării primare masive,
Guvernul  Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă  Regulamentul  cu  privire la modul de  transmitere  în proprietate   privată  a  loturilor  de  pămînt  de  pe  lîngă  casă  în localităţile urbane (se anexează).
2. Autorităţile   administraţiei   publice  locale  organizează   în conformitate  cu  Regulamentul  menţionat  transmiterea  în  proprietate privată  a loturilor de pămînt de pe lîngă casele de locuit,  indiferent de  locul  amplasării  şi  conţinutul planului  general  al  dezvoltării localităţii,   şi   eliberează  titlul  de  autentificare  a   dreptului deţinătorului de teren.
3. Organele cadastrale      teritoriale     asigură     autorităţile administraţiei  publice locale cu informaţia necesară obţinută în cadrul lucrărilor  de  înregistrare  masivă pentru realizarea  transmiterii  în proprietate privată a loturilor de pămînt de pe lîngă casă.
4. Se obligă    Ministerul   Transporturilor   şi    Comunicaţiilor, Ministerul   Dezvoltării  Teritoriului,  Construcţiilor  şi  Gospodăriei Comunale,  Compania de Stat "Moldenergo", Concernul de Stat "Apă-Canal", Concernul  Republican pentru Gospodărirea Apelor "Apele Moldovei",  alte organe   centrale  de  specialitate,  Societatea  pe  Acţiuni  Concernul "Moldova-gaz",  în  termen  de  15 zile de la  solicitare,  să  prezinte gratuit  autorităţilor administraţiei publice locale informaţia  privind amplasarea  obiectelor  de  infrastructură inginerească de uz  comun  în vederea  stabilirii  servituţilor pentru terenurile aferente caselor  de locuit   în  scopul  asigurării  accesului  la  aceste  obiecte   pentru deservirea, reconstruirea şi repararea lor.
   
PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVA                           Ion CIUBUC

Chişinău, 21 septembrie 1998.
Nr. 984.
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.984 din 21 septembrie 1998
REGULAMENTUL
cu privire la modul de transmitere în proprietate privată a
loturilor de pămînt de pe lîngă casă în localităţile urbane
I. Dispoziţii generale
1. Regulamentul  cu  privire la modul de transmitere în  proprietate privată  a  loturilor de pămînt de pe lîngă casă în localităţile  urbane (în   continuare   -  Regulamentul)  este  elaborat   întru   realizarea articolului 11 din Codul funciar.
2. Prezentul   Regulament   stabileşte  modul  de   transmitere   în proprietate  privată  a  sectoarelor  de teren ocupate  de  case,  anexe gospodăreşti  şi grădini, atribuite conform legislaţiei, în localităţile urbane.
3. Loturile de pămînt de pe lîngă casă sînt trecute în proprietate:
a) proprietarilor   caselor  de  locuit  cu  drept  de   proprietate individuală;
b) proprietarilor  caselor de locuit cu drept de proprietate  comună în devălmăşie;
c) proprietarilor  caselor de locuit cu drept de proprietate  comună în diviziune.
4. Nu pot fi  transmise în proprietate privată, conform  prezentului Regulament:
a) terenurile  aferente  caselor de locuit cu mai multe  apartamente privatizate;
b) loturile de   pămînt  de  pe  lîngă  casă,  aflate  în  folosinţă provizorie a cetăţenilor.
5. Transmiterea  în  proprietate a loturilor de pămînt de  pe  lîngă casă  se  efectuează din iniţiativa autorităţii  administraţiei  publice locale,  concomitent  cu efectuarea înregistrării primare masive sau  la cererea proprietarilor caselor de locuit.
6. Autorităţile  administraţiei  publice locale transmit  terenurile prevăzute  în  punctul  2  al  prezentului  Regulament  în  proprietatea proprietarilor caselor de locuit în limitele prevăzute de documentele de atribuire a terenului pentru construcţia şi exploatarea casei de locuit, inclusiv de contractul de atribuire a terenurilor în folosinţă pe termen nelimitat.
Dacă suprafaţa  lotului  de pămînt de pe lîngă casă de care real  se foloseşte  la  moment proprietarul casei de locuit este mai  mare  decît suprafaţa  menţionată  în  documentul de atribuire  a  terenului  pentru construcţia şi exploatarea casei de locuit, administraţia publică locală poate  decide  transmiterea în proprietate a terenului de care  real  se foloseşte proprietarul casei de locuit, dacă suprafaţa lui este mai mare cu  cel  mult  10 la sută decît suprafaţa menţionată  în  documente.  În celelalte cazuri asupra porţiunii de teren rămase, administraţia publică locală decide în conformitate cu legislaţia.
7. În decizia  privind  transmiterea lotului de pămînt de  pe  lîngă casă  în proprietate privată autoritatea administraţiei publice  locale, în   scopul  asigurării  accesului  public  la  teren  sau  în  favoarea proprietarilor  vecini,  stabileşte servituţi asupra  terenului  aferent casei  de locuit. Decizia privind stabilirea servituţii poate fi atacată de  către  proprietarul lotului de pămînt de pe lîngă casă  în  instanţa judecătorească.
8. În cazurile  cînd casa de locuit se află în proprietate comună în diviziune,  administraţia publică locală transmite lotul de pămînt de pe lîngă  casa  de  locuit  în proprietate comună  în  diviziune,  indicînd cota-parte  ideală  a  fiecărui proprietar, care este  proporţională  cu cota-parte de proprietate asupra casei de locuit.
9. Finanţarea   lucrărilor   legate  de  pregătirea  şi   efectuarea transmiterii terenului în proprietate privată se înfăptuieşte din contul bugetului de stat sau local.
II. Procedura transmiterii lotului de pămînt
de pe lîngă casă în proprietate privată în cadrul înregistrării
primare masive
10. Autorităţile administraţiei publice locale iniţiază transmiterea loturilor  de  pămînt  de  pe  lîngă  casă  în  localităţile  urbane  în proprietatea  proprietarilor  caselor  de  locuit o  dată  cu  începerea lucrărilor  de  înregistrare  masivă în  teritoriul  respectiv,  conform Programului   de  creare  a  cadastrului  bunurilor  imobile,   folosind informaţia deţinută de organul cadastral teritorial.
11. Pentru asigurarea     informării     populaţiei     autorităţile administraţiei publice locale publică în mijloacele de informare în masă un  comunicat privitor la iniţierea trecerii în proprietatea cetăţenilor a loturilor de pămînt de pe lîngă casă.
12. Organele  cadastrale teritoriale selectează datele despre casele de  locuit din arhiva B.I.T., datele despre terenurile aferente  caselor de  locuit  - din informaţia transmisă de autoritatea publică locală  şi din  informaţia  colectată  pe teren,  efectuează  lucrările  cadastrale necesare  în  cadrul înregistrării primare masive,  întocmesc  proiectul planului  cadastral al terenului şi sistematizează informaţia colectată, sub formă de aviz privind dreptul de folosinţă asupra terenurilor.
Avizul privind   dreptul  de  folosinţă  asupra  terenului  conţine:
numărul  cadastral al terenului, adresa, numele proprietarului casei  de locuit, date despre documentul ce confirmă dreptul de proprietate asupra casei  de locuit, documentul ce confirmă dreptul de folosinţă pe  termen nelimitat  asupra terenului, suprafaţa terenului conform documentelor şi cea  reală,  cota-parte de proprietate asupra casei de locuit, în  cazul dreptului de proprietate comună în diviziune.
Organele cadastrale  teritoriale prezintă avizul privind dreptul de folosinţă  asupra  terenului  şi proiectul planului  cadastral  comisiei funciare, constituite de autoritatea publică locală.
13. În termen de 10 zile:
comisia funciară  examinează  informaţia  prezentată şi,  după  caz, precizează   datele  despre  suprafaţa,  hotarele  terenului,   prezintă propuneri  privind porţiunea de teren care depăşeşte suprafaţa menţonată în   documente,   apreciază  necesitatea  stabilirii   servituţilor   şi întocmeşte   documentele  necesare  pentru  transmiterea  terenului   în proprietate privată.
Autoritatea publică  locală  emite decizia cu privire la  atribuirea terenului, efectuează înscrierea în registrul cadastral al deţinătorilor de   terenuri,   eliberează   titlul  de   autentificare   a   dreptului deţinătorului de teren şi transmite neîntîrziat copia deciziei, extrasul din  registrul cadastral al deţinătorilor de terenuri, copia titlului de autentificare  a  dreptului deţinătorului de teren  organului  cadastral teritorial.
III. Procedura transmiterii loturilor de pămînt de pe lîngă
casă în proprietate privată, la cererea prorpietarilor
caselor de locuit
14. Trecerea  în  proprietate  privată a loturilor de pămînt  de  pe lîngă  casă se poate efectua, la cererea persoanei interesate, atît pînă la  iniţierea,  cît  şi  în cadrul lucrărilor  de  înregistrare  primară masivă.  În  acest caz persoana depune la primăria localităţii o  cerere privind  transmiterea  terenului  în proprietate privată  şi  eliberarea titlului  de autentificare a dreptului deţinătorului de teren. La cerere se anexează:
a) contractul  de dare în folosinţă a terenului pe termen  nelimitat sau   documentul   de  atribuire  a  terenului  pentru  construcţia   şi exploatarea casei de locuit şi
b) documentul ce confirmă dreptul de proprietate asupra casei.
15. Cererea privind transmiterea terenului în proprietate privată şi eliberarea  titlului de proprietate asupra lotului de pămînt de pe lîngă casă  este  primită de către persoana responsabilă din cadrul  organului administraţiei publice locale şi înregistrată neîntîrziat.
16. Cererea se  examinează  de comisia funciară. În urma  examinării cererii, în funcţie de caz, poate fi primită una din următoarele decizii:
a) cererea se  acceptă şi se iniţiază procedura necesară în  vederea pregătirii  documentelor  pentru transmiterea terenului  în  proprietate privată proprietarului casei de locuit;
b) cererea se  respinge în cazul nerespectării condiţiilor prevăzute de  legislaţia în vigoare sau de prevederile prezentului Regulament,  cu indicarea motivului de respingere a cererii;
c) examinarea  cererii se amînă pentru obţinerea unor informaţii sau documente   suplimentare   necesare   soluţionării   problemei   privind transmiterea terenului aferent casei de locuit în proprietate privată.
17. La examinarea  cererii  poate să asiste şi persoana  interesată, iar în caz de necesitate ea poate fi invitată.
18. În cazul acceptării cererii, comisia funciară asigură efectuarea lucrărilor necesare pentru transmiterea terenului în proprietate privată şi   efectuează   lucrările  prevăzute  în  punctul  13  din   prezentul Regulament.  Autoritatea administraţiei publice locale, în termen de  10 zile,  emite  decizia cu privire la atribuirea terenului în  proprietate privată,  efectuează înscrierea în registrul cadastral al  deţinătorilor de   terenuri   şi  eliberează  titlul  de  autentificare  a   dreptului deţinătorului de teren.
19. Decizia organului  administraţiei publice locale privind refuzul trecerii   lotului   de  pămînt  de  pe  lîngă  casă   în   proprietatea proprietarului   casei   de  locuit,  poate  fi  atacată   în   instanţa judecătorească în conformitate cu legislaţia.