HKKM58/2001
ID intern unic:  305991
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA DE CONTURI
HOTĂRÎRE Nr. 58
din  15.06.2001
privind rezultatele controlului asupra unor aspecte
ale activităţii economico-financiare a Complexului
Hotelier "Codru" în anii 1998-2000
Publicat : 02.10.2001 în Monitorul Oficial Nr. 120     art Nr : 56
MODIFICAT
HKK94 din 01.11.01, MO144/29.11.01 art.65

Curtea de Conturi a Republicii Moldova, în prezenţa directorului-adjunct al Complexului Hotelier "Codru" dl N.Lungu,  contabilului-şef dna T.Strelcov, inginerului-şef dl D.Cernat, ex-directorului dna S.Lazari, directorului general al Cancelariei de Stat dl P.Tîltu, a examinat materialele controlului asupra unor aspecte ale activităţii economico-financiare a Complexului Hotelier  "Codru" în anii 1998-2000 şi a
c o n s t a t a t:
Complexul Hotelier "Codru" (CH "Codru") a fost înfiinţat de Cancelaria de Stat (dl B.Iacob) şi înregistrat la Camera Înregistrării de Stat la 18.01.93, cu încălcarea pct.6 din Regulamentul cu privire la întreprinderea de stat în Republica Moldova, aprobat prin HG nr.105 din 28.02.91 (în redacţia HG nr.770 din 25.11.92), şi a pct.2 şi 5 din Regulamentul înregistrării de stat a întreprinderilor în Republica Moldova, aprobat prin HG nr.50 din 29.01.92, în lipsa formei juridice de organizare şi a deciziei Guvernului sau organului administrativ de stat, autorizat să dispună de proprietate de stat. Contrar HP nr.147-XIII din 16.06.94 şi HG nr.770 din 20.10.94, fostul Minister al Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat n-a asigurat compatibilitatea documentelor de constituire şi actelor întreprinderii cu Legea cu privire la întreprinderea de stat nr.146-XIII din 16.06.94 (Legea nr.146). CH "Codru" practic pînă la 30.03.2001 (data înregistrării Întreprinderii de stat Complexul Hotelier "Codru") a activat cu aceleaşi încălcări ale legislaţiei în vigoare, contrar Regulamentului cu privire la întreprinderea de stat şi în lipsa consiliului de administraţie - organul colegial de administrare a întreprinderii, întreaga activitate fiind dirijată de către directorul numit de Cancelaria de Stat, şi nu de consiliu. De asemenea, contrar prevederilor Regulamentului dat (pct.16), controlul asupra activităţii economico-financiare era efectuat nu de comisia de revizie, ci de către Cancelaria de Stat. Acest fapt, precum şi lipsa de control din partea Cancelariei de Stat şi a fostului Minister al Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat (ulterior Departamentul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat) asupra administrării şi gestionării patrimoniului de stat au determinat imobilizarea nelegitimă a unei părţi considerabile a patrimoniului de stat aflat în gestiunea întreprinderii. Astfel, Curtea de Conturi, prin hotărîrea nr.40 din 02.10.97, a constatat diminuarea cotei-părţi a statului gestionată de CH "Codru" şi includerea nelegitimă a acesteia în capitalul statutar al Î.M. "Cotour" S.R.L. Actualmente materialele privind revendicarea patrimoniului de stat din posesia S.R.L "Cotour" se află în proces de judecată, iniţiat de Procuratura Generală.
Venitul global al CH "Codru" în anii 1998, 1999, 2000 a constituit, respectiv, 7,42, 12,45 şi 14,58 mil.lei, creşterea acestuia fiind generată în cea mai mare parte de modificarea  tarifelor pentru prestarea serviciilor hoteliere (activitatea de bază), care, începînd cu 01.01.98, s-au majorat de circa 4 ori pe fondul unui coeficient scăzut de completare a numerelor hoteliere (în a.1998-25,8%, în a.1999-30,2%, în a.2000-33,9%). Doar 14,0 mil.lei (40,8%) din veniturile obţinute în anii 1998-2000 s-au utilizat de către conducerea CH "Codru" pentru organizarea activităţii de bază. În scopul procurării mijloacelor fixe, reconstrucţiei, reparaţiei capitale şi noilor construcţii au fost utilizate venituri în sumă de 10,3 mil.lei, din care doar 1,49 mil.lei au influenţat direct rezultatele financiare ale întreprinderii, cu restul - 8,84 mil.lei majorîndu-se valoarea de bilanţ a mijloacelor fixe şi a obiectelor nefinisate.
Contrar prevederilor art.8, lit. f) şi g) din Legea nr.146 şi încălcînd principiile raţionalităţii şi eficienţei, conducerea CH "Codru" (dna S.Lazari), în lipsa unui proiect general de reconstrucţie, reparaţie capitală şi amenajare a complexului şi fără coordonarea cu fondatorul, a utilizat sume considerabile de mijloace financiare pentru realizarea unor proiecte nejustificate economic, în timp ce numerele hoteliere şi infrastructura hotelului erau într-o stare deplorabilă (holul, recepţia, acoperişurile blocurilor etc.) şi necesitau o reutilare modernă, corespunzătoare tarifelor de cazare. Aceasta a cauzat pierderi întreprinderii de stat şi statului (întreprinderea fiind scutită de plata impozitului pe venit în sumă de 882,0 mii lei).
Astfel, în lipsa studiului de selectare a locurilor pitoreşti din Moldova pentru amplasarea unei baze turistice, studierii fundamentale a cererii şi ofertei pe piaţa turismului (turismul rural la Vila "Albasadorf"), documentelor justificative de proprietate, actului de predare-primire în arendă a clădirilor şi instalaţiilor taberei de odihnă din s.Albota arendate, precum şi în lipsa calculului tehnico-economic al afacerii, documentaţiei de proiect şi deviz a  lucrărilor de reconstrucţie, aprobărilor obligatorii din partea organelor de resort şi a unei protecţii legale a investiţiilor, directorul CH "Codru" dna S.Lazari a luat în arendă de la S.A. "Albota" pe un termen de 15 ani o parte din fosta tabără pionerească din s.Albota de Sus (Taraclia), iniţiind renovarea capitală a averii arendate şi construcţia de noi obiecte (casa vînătorului, terenul de tenis, bucătăria naţională, beciul improvizat ş.a.) şi utilizînd pentru aceasta, fără coordonarea cu Cancelaria de Stat, mijloace financiare în sumă de 1,59 mil.lei. Totodată, CH "Codru" a suportat cheltuieli curente (procurarea materialelor, salariile administraţiei bazei turistice, produse alimentare, arenda vilei, arenda automobilului etc.) în sumă totală de 821,6 mii lei, pe cînd veniturile de la prestarea serviciilor de turism în cadrul bazei "Albasadorf" au constituit doar 169,7 mii lei, iar pierderile - 651,8 mii lei. Cheltuielile totale, luîndu-se în consideraţie şi cele de reconstrucţie, constituie suma de 2,24 mil.lei. Totodată, pentru deservirea turiştilor puţin numeroşi au fost exploatate fonduri fixe (mobilier de lux, aparate electrice ş.a) în sumă de 182,0 mii lei şi inventar în sumă de 199,0 mii lei.
În lipsa calculelor tehnico-economice şi a sălii de deservire, în timp ce în blocul central al hotelului funcţiona un restaurant (proprietate parţială a hotelului -50%) cu 76 locuri, directorul CH "Codru" dna S.Lazari a început reconstrucţia subsolului blocului principal pentru bucătăria unui nou restaurant, utilizînd 1,05 mil.lei. În contractul pentru îndeplinirea lucrărilor de construcţie, încheiat la 24.12.98 cu antreprenorul "Cridens" S.R.L. (E.Pusicov), părţile au convenit că acestea vor costa 250,0 mii lei. Ulterior aceste lucrări au fost revizuite şi completate cu altele, prolongîndu-se şi termenele de finalizare.
Pentru înzestrarea restaurantului inexistent s-au utilizat 1,29 mil.lei, admiţîndu-se imobilizări de mijloace financiare ale întreprinderii în proporţii deosebit de mari. S-a procurat: utilaj electric de la firma "Arctica" S.R.L. (Chişinău) -719,6 mii lei, veselă de porţelan de la "CMV" S.R.L. (Chişinău) -91,5 mii lei, veselă de sticlă de la firma "Jan Havlik Taxon" (Cehia) -107,8 mii lei, tacîmuri de la Casa de Comerţ "Colciug-Miţap" (Rusia)- 84,3 mii lei etc. Suma totală a mijloacelor băneşti investite iraţional în obiectul menţionat constituie 2,34 mil.lei.
În lipsa unui proiect general de reconstrucţie şi reparaţie capitală a CH "Codru", dna S.Lazari a încheiat o serie de contracte cu diferite firme pentru reconstrucţia şi reparaţia capitală a 25 saloane  hoteliere, estimînd costul lucrărilor în dolari SUA şi efectuînd plata în mărime de 3,18 mil. lei (în avans - de la 30% pînă la 60%, fără careva garanţii). Unele contracte nu prevăd sancţiuni în cazul nerespectării obligaţiunilor şi, ca urmare, pînă la 01.03.2001 firmele nu şi-au îndeplinit obligaţiunile contractuale expirate (datorii: "Anamax" S.R.L. - 159,0 mii lei, "Trans World" S.R.L.- 93,0 mii lei, "Plastlux" S.A.- 14,0 mii lei, "Onursan" (Turcia) -22,6 mii lei), iar lucrările primite (dl D. Cernat) nu corespund normelor de calitate.
Pe parcursul efectuării lucrărilor, costul acestora în repetate rînduri a fost majorat prin înţelegeri bilaterale. Astfel, conform contractului din 10.05.99, încheiat cu firma "Fantima" S.R.L., costul lucrărilor pentru reconstrucţia saloanelor hoteliere 601, 603, 605, 607 a fost apreciat în mărime de 33,1 mii dol. SUA, iar conform contractului din 22.12.2000, încheiat (după ce firma "Fantima" S.R.L. a întrerupt lucrările, formînd o datorie de 11,0 mii lei) cu  firma "Anamax" S.R.L., costul  aceloraşi lucrări s-a majorat cu 19,2 mii dolari SUA.
În lipsa unui program de activitate coordonat cu Cancelaria de Stat şi fără a se lua în consideraţie priorităţile stringente în activitatea întreprinderii, s-au admis procurări de mijloace fixe, inventar etc. în sumă totală de 9,0 mil.lei. Conform contractului din 24.12.99 (semnatar dna S.Lazari),  încheiat cu firma "Promtehsbît" S.A.(Rusia), în pofida neonorării anterioare de către aceasta a obligaţiunilor şi avizurilor negative ale specialiştilor, a fost efectuată plata în avans (50%). Firma, care trebuia să livreze mobilă în sumă de 54,0 mii dol. SUA, nu şi-a îndeplinit obligaţiunile contractuale, rămînînd la 01.03.2000 (după 15 luni) datoare cu 27,0 mii dol. SUA (347,0 mii lei). În hotel a fost cazat (126 zile) un reprezentant al firmei - dl Savoian, care, cu  permisiunea dnei S.Lazari, n-a achitat serviciile prestate, formînd o datorie de 77,6 mii lei, şi căruia i s-au făcut reduceri în sumă de 15,6 mii lei (20%), în baza ordinului nr.169 din 07.11.2000, semnat de economistul dna L.Spînu. Ca urmare a acţiunilor autoritare ale dnei S.Lazari, CH "Codru" a fost sancţionat pentru nerepatrierea valutei (27,0 mii dol. SUA) cu suma de 350,5 mii lei, iar datoria de 77,6 mii lei a fost trecută în contul datoriei debitoare a firmei "Promtehsbît".
Încercarea de stingere a datoriei debitoare a acestei firme şi de închidere a repatrierii mijloacelor valutare printr-un set de mobilă primit în baza unor documente neveridice, prezentate din partea firmei "Dio-Farm" de reprezentantul firmei "Promtehsbît" dl Savoian, n-a fost acceptată de contabilul-şef. Firma de audit "Lumix", peste 2,5 luni, a prezentat un alt set de facturi de expediţie a mobilei în sumă de 610,8 mii lei de la firma "Garlasco-Com" S.R.L., Moldova, datate cu 10.07.2000, de asemenea cu date neveridice, firma fiind înregistrată la Camera Înregistrării de Stat cu 18 zile (28.07.2000) mai tîrziu de data perfectării facturilor. În pofida acestui fapt, dna S.Lazari a semnat contractul de cesiune a datoriei din 29.11.2000 şi actul de verificare a soldurilor, prin care a fost recunoscută stingerea datoriei firmei ruse "Promtehsbît" faţă de CH "Codru". Expertiza mobilei livrate în modul menţionat de către furnizorii suspecţi, efectuată de către Camera de Comerţ şi Industrie la  02.04.2001, a stabilit că preţul mobilei a fost majorat cu 180,0 mii lei. În actul de expertiză au mai fost constatate majorări de preţuri ale mobilei primite de la firmele din Moldova "Infopod-Unic" şi "Faragma-Croup" cu 95,3 mii lei.
Astfel, în rezultatul tranzacţiilor cu mobilă, efectuate de dna S.Lazari, statul a suportat pierderi în sumă de 275,3 mii lei, plus sancţiunile impuse pentru nerepatrierea valutei în sumă de 350,0 mii lei şi datoria neachitată pentru cazarea reprezentantului firmei "Promtehsbît" de 93,2 mii lei. Prejudiciile aduse CH "Codru" de către dna S.Lazari constituie 719,0 mii lei.
Conducerea CH "Codru" (dna S.Lazari) a acceptat documente neveridice la procurarea de la firma "Intervix" S.R.L. a unei minisaune în valoare de 46,7 mii lei.
Prin contractul din 03.11.2000, încheiat de CH "Codru" (dna S.Lazari, D.Cernat şi V.Ostrovan) cu S.A."Accent Electronic" (dl V.Rusu), a prevăzut livrarea şi instalarea în termen de 45 zile după plata avansului în mărime de 50% a 200 lăcăţi electronice şi a programului respectiv în sumă totală de 78,4 mii dolari SUA. Primind avansul de 423,0 mii lei (34,2 mii dol. SUA), firma "Accent Electronic" pînă la 01.03.2001 nu şi-a onorat obligaţiunile contractuale. Lăcăţile cu preţ exagerat (400 dol. SUA/bucata) urmau a fi instalate la numerele hoteliere după reconstrucţie, însă la momentul controlului doar 31 de saloane au fost reconstruite ori se aflau în faza de reconstrucţie.
Cu aceeaşi firmă, în lipsa calculelor tehnico-economice ale tranzacţiei şi aprecierii gradului de defectare a staţiei telefonice (în funcţiune din a.1994) şi fără coordonarea cu specialiştii, au fost încheiate (dna S.Lazari) contractele din 01.12.99 şi 10.04.2000 în sumă totală de 48,4 mii dolari SUA pentru procurarea şi montarea unui sistem de telecomunicaţii, produs de firma "Siemens". S.A."Accent Electronic" a procurat utilajul printr-un şir de intermediari, inclusiv S.R.L."Virghilii".
La încheierea contractului din 05.09.2000 de către CH "Codru" (dna S.Lazari) cu firma "Victor-comunication" S.R.L.(Chişinău), privind livrarea a 30 televizoare "Panasonic" TX-21JTIP, produse în Cehia, în sumă totală de 11,1 mii dolari SUA, a fost acceptat un preţ exagerat de 365 dol.SUA (4574 lei) pentru un televizor fără garanţie. Televizoarele au fost primite de către CH "Codru" fără documentele necesare: certificatele de origine şi de corespundere, copia declaraţiei vamale. În magazinul specializat "Alina-electronic" preţul cu amănuntul la acelaşi tip de televizoare (cu garanţie de 1-2 ani) constituia în perioada respectivă 3300 lei/bucata, iar în caz de vînzare cu ridicata - cu reduceri de 20 la sută. Astfel, CH "Codru" a majorat preţul de procurare cu circa 1900 lei pentru un televizor, pierderile cauzate de dna S.Lazari constituind circa 58,0 mii lei. Anterior, CH "Codru" (dna S.Lazari) a mai procurat de la firma "Iarosotex" S.R.L. 80 de televizoare de acelaşi tip în sumă de 239,5 mii lei (370 dol.SUA pentru un televizor) şi 80 de suporturi  pentru televizor în sumă de 49,5 mii lei.
Conform contractului din 04.03.99, încheiat cu compania "Cool Airconditioning GmbH" (Germania), fără analiza alternativelor, în lipsa devizului de cheltuieli pentru montarea şi darea în exploatare a sistemului de condiţionare a aerului, a oricăror calcule tehnico-economice, urmau să fie procurate 156 climatizoare de tip "multisiti" (265,4 mii dolari SUA), din care pînă în prezent au fost livrate doar 30. În urma încheierii contractului cu Î.M. "Termoinjeniring" (Chişinău) şi plăţii depline a 155,0 mii lei pentru montarea întregii partide, au fost instalate doar 26 climatizoare.
Contractul f/n din 02.04.99, încheiat de dna S.Lazari cu persoana fizică  dl A.Negură, a prevăzut proiectarea şi materializarea unui ciclu din patru tapiserii (goblenuri) cu o suprafaţă totală de 56,16 metri pătraţi, lucrările fiind apreciate cu  42,2 mii dolari SUA (750 dolari/m2). Suma contractului a fost stabilită de parteneri fără a apela la specialişti pentru aprecierea valorii artistice. Punctul 3.2 al contractului, care a fost îndeplinit întocmai, prevede plata pentru achitare executantului doar în mărime de 2,0 mii dolari, suma de 40,2 mii fiind achitată unor 4 subantreprenori neindicaţi în contractul menţionat, dar cu care au fost încheiate subcontracte tripartite: (S.R.L. "Bonalir" (V.Opoca) - 5027 dolari SUA, S.R.L. "Vestido-Cer" (V.Caraganov) - 5018 dolari SUA, S.R.L. "Sebalico" (A.Rutkii) - 20098 dolari SUA, S.R.L. "Sarblonard" (A.Hohlov) - 10055 dolari SUA. Lucrările au fost primite pe etape şi înregistrate în evidenţa contabilă în baza a 14 acte de predare-primire, în sume concrete.
Expertiza din 09.04.2001, efectuată de către Camera de Comerţ şi Industrie, a constatat că costul tapiseriilor neîntemeiat a fost majorat cu 447,2 mii lei, dna S.Lazari, prin activitatea sa,  pricinuind întreprinderii de stat prejudicii în aceeaşi sumă.
Conducerea CH "Codru" (dna S.Lazari) nejustificat a utilizat mijloace băneşti din contul întreprinderii de stat la contractarea serviciilor de marketing. Astfel, la 31.05.99 a fost semnat contractul cu firma "Clipardix" S.R.L. (V.Sinelnicov) privind prestarea serviciilor de studiere a pieţei de utilaj tehnologic, inventar pentru bucătării şi veselă pentru restaurant, întocmirea şi semnarea contractelor de livrări, volumul lucrărilor fiind stabilit în mod arbitrar în sumă de 29,0 mii lei. Nefiind prevăzută plata în avans, la indicaţia dnei S.Lazari, contabilitatea la 25.06.99 a transferat firmei 17550 lei (1700 dolari SUA), în baza unui cont-factură fără număr şi fără dată, "pentru servicii de transport conform contractului nr.34 din 24.06.99". Contractul nr.34 prevedea prestarea serviciilor de transport al veselei de sticlă din Cehia doar în sumă de 300 dolari SUA, care a fost achitată integral furnizorului din Cehia.
La 14.07.99 firmei nominalizate i s-au mai transferaţ 15527 lei pentru serviciile prestate conform contractului de intermediere din 31.05.99, în baza actului nr.64 din 20.07.99, care fixează găsirea a trei furnizori potenţiali pentru livrarea utilajului şi inventarului ("Dina Cociuc", "Water Vaise" şi "Taxon"), dar în lipsa documentului care ar confirma lucrul efectuat. În evidenţa contabilă mijloacele băneşti au fost trecute la cheltuieli pentru serviciile de marketing - 24222 lei, pentru serviciile de transport - 3342 lei (300 dolari), precum şi la decontări cu bugetul pentru TVA - 4844 lei. Astfel, mijloacele băneşti în sumă de 32,4 mii lei (17550 + 15527-677) au fost imobilizate de către dna S.Lazari în detrimentul întreprinderii şi al statului.
Conform contractului de intermediere din 21.06.99, firma "Chincaiu" S.R.L. (Cricova) urma să atragă suplimentar clienţi pentru cazarea în CH "Codru", să presteze servicii de reclamă şi să achite plata preventivă pentru cazarea clienţilor atraşi conform tarifelor. În actul de îndeplinire a lucrărilor  (fără număr şi fără dată) s-a indicat că firma a cazat în hotel 46 clienţi (scrisoarea nr.3/1 din 23.09.99), pentru ce hotelul a achitat 8,5 mii lei. De fapt, firma n-a avut nici o atribuţie la cazarea acestor persoane, ele achitîndu-se de sine stătător în numerar la recepţia hotelului. Lipsesc documentele care ar justifica  plata achitată firmei intermediare.
Un contract analogic a fost încheiat de dna S.Lazari la  03.03.2000  cu cetăţeanul C.Balan, în baza căruia din circuitul întreprinderii s-au imobilizat 20,3 mii lei. Prin ordinul de deplasare nr.40, semnat de dna S.Lazari, domnului C.Balan i s-a eliberat din casieria hotelului suma de 20,0 mii lei pentru deplasarea dumnealui la Duseldorf (Germania) pe un termen de 13 zile, în scopul încheierii contractelor de cazare cu partenerii din străinătate. Documentele justificative privind lucrul efectuat de către C.Balan lipsesc.
Conducerea CH "Codru" (dna S.Lazari), fără un studiu de marketing corespunzător, a imobilizat sume considerabile de mijloace băneşti din contul întreprinderii de stat pentru încheierea contractelor de asigurare. În anii 1998-2000 au fost încheiate 15 contracte de asigurare contra accidentelor, asigurare medicală şi asigurare cu pensie suplimentară, prima de asigurare constituind 867,0 mii lei. Majoritatea contractelor de asigurare cu prime în sumă totală de 666,0 mii lei au fost încheiate cu filiala din Rîşcani (judeţul Bălţi) a CA "Protect-Impex" şi nu prevăd obiectul asigurării şi perioada de asigurare, lipsesc poliţele de asigurare şi lista obiectelor asigurate, fără o asigurare reală şi despăgubiri.
În anii 1998-2000 administraţia CH "Codru" (dna S.Lazari), în scopul dezvoltării serviciilor hoteliere şi  de turism, a desfăşurat un şir de acţiuni legate de publicitate, pentru care s-au utilizat mijloace financiare în sumă de 771,3 mii lei. Contractele s-au încheiat în lipsa studiului de selectare a firmelor prestatoare de aceste servicii, pentru obţinerea unor preţuri mai favorabile, iar în unele cazuri - în interese personale. Astfel, conducerea CH "Codru" (dna S.Lazari) a încheiat cu firma "R plus R" S.A. contractele din 17.10.2000 şi 01.11.2000 pentru tipărirea calendarelor, ofertelor de Anul Nou şi cărţilor poştale de buzunar cu imaginea Hotelului "Codru" şi a Vilei "Albasadorf", dar în majoritate - cu peisaje (autorul M.Potîrniche - soţul dnei S.Lazari), cheltuindu-se pe ambele contracte suma de 176,2 mii lei. Dl M.Potîrniche a mai fost sponsorizat din mijloacele CH "Codru" (dna S.Lazari) la 29.11.2000 cu 10,0 mii lei pentru organizarea expoziţiei personale "Ochiul magic".
În octombrie 1999, fără  argumentările corespunzătoare, a fost trecută la cheltuieli pentru servicii de reclamă suma de 96,7 mii lei (10,6 mii dolari SUA). Operaţiunea dată este confirmată de o copie-fax a suplimentului contractului încheiat cu "The Washington Times", fără semnături, fără concretizarea obiectului contractului, în lipsa invoice-ului etc., conţinînd doar indicaţia dnei S.Lazari către contabilitate - "pentru achitări  reciproce". Aceasta s-a redus la cazarea în hotel a două persoane pe un termen de 42 zile în schimbul oferirii unui sfert de pagină a ziarului "The Washington Times" pentru ţările străine, în scopul reclamei hotelului, cu toate că pentru achitarea cazării lor dna S.Lazari a fost autorizată să extragă mijloace băneşti de pe cartea de credit a dlui Carl M.Hagen (Director International Business Development), iar persoanele menţionate au achitat aparte serviciile de telefon, xerox, minibar. De menţionat că publicaţia despre sistemul bancar din acelaşi număr al ziarului pentru BNM a fost efectuată gratis.
O afacere suspectă a fost acceptată de dna S.Lazari la 14.03.2000 prin semnarea contractului de cumpărare a spaţiului de publicitate de la compania "Margy Consultant" în schimbul stingerii datoriei neachitate de dna Pencova (reprezentanta companiei) pentru cazare în sumă de 28,9 mii lei(2310 dol. SUA). Pînă la finele controlului compania nominalizată n-a prezentat confirmarea lucrului efectuat.
Conducerea CH "Codru" (dna S.Lazari), utilizînd neeficient şi iraţional mijloacele băneşti ale întreprinderii de stat, a încheiat contracte de audit, fără coordonarea cu fondatorul - Cancelaria de Stat. Astfel, în perioada 1998-2000 au fost încheiate patru contracte de prestare a serviciilor de consultanţă şi audit cu firma de audit "Lumix" S.R.L.(dna L.Bejenari), plăţile în sumă totală de 69,6 mii lei (100%) fiind achitate anticipat. Rapoartele de audit pentru anii 1998-1999 conţin doar înscrieri din statutul întreprinderii şi bilanţul consolidat, formulări generale despre activitatea întreprinderii, nefundamentate analitic şi contrar prevederilor Legii cu privire la activitatea de audit. Nu s-a dat atenţie neimpozitării persoanelor fizice (angajaţi ai întreprinderii), asigurate (în anii 1998, 1999, 2000) din contul întreprinderii prin companiile de asigurări "Protect-Impex" S.R.L. şi "Carat" S.R.L. Două din contracte, cu termenul expirat (f/n din 18.12.98 pentru întocmirea planului-business pe a.1999, f/n din 15.10.2000 pentru efectuarea controlului de audit pe anul 2000), în sumă totală de 21,0 mii lei, au rămas nerealizate, dna S.Lazari neluînd măsurile prevăzute pentru restituirea mijloacelor băneşti.
La 26.01.98, denaturînd sensul permisiunii Cancelariei de Stat de a deschide o casă de schimb valutar în cadrul hotelului, dna S.Lazari a deschis în holul hotelului casa de schimb valutar a S.R.L. "Selena-Codru". Pentru formarea capitalului social al acesteia, CH "Codru" pe parcursul anilor 1998-2000 a imobilizat mijloace băneşti în sumă de 183,0 mii lei şi i-a predat mijloace fixe în sumă de 23,3 mii lei. Casa de schimb a obţinut beneficii numai în anul 1998, dividendele în sumă de 17,6 mii lei fiind transferate CH "Codru" abia la 09.02.2000. Pentru acoperirea pierderilor în mărime de 58,6 mii lei, suportate de casa de schimb în activitatea sa din anul de gestiune 1999, directorul CH "Codru" dna  S.Lazari unilateral, fără acordul Cancelariei de Stat şi al Departamentului Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat, i-a  acordat din sursele întreprinderii de stat ajutor financiar în mărime de 57,3 mii lei. Din cauza rezultatelor financiare negative în anii de gestiune 1999-2000, la 01.03.2001 în  casa de schimb valutar indicată s-au stabilit lipsuri de mijloace băneşti (transferate) în sumă de 70,8 mii lei.
Conducerea CH "Codru" (dna S.Lazari) în permanenţă a admis formarea creanţelor. Astfel, la situaţia din 01.01.99, creanţele pe termen scurt au constituit 630,8 mii lei şi au fost formate (43%) din datoriile pentru cazare şi arendă. Creanţele aferente avansurilor acordate pentru procurarea mijloacelor fixe, materialelor şi serviciilor au constituit 112,2 mii lei. În anul 1999, ca  rezultat al gestionării iraţionale a activităţii întreprinderii, datoriile debitoare formate din datoriile aferente facturilor comerciale pentru prestarea serviciilor de cazare şi arendă (80 la sută) s-au majorat esenţial, constituind la 01.01.2000 suma de 1231,6 mii lei. Încasarea plăţilor la sfîrşitul perioadei de cazare a clienţilor a devenit, cu aprobarea tacită a dnei S.Lazari, regulă pentru funcţionarii de la recepţie. Abia la 03.11.2000 a fost emis  ordinul nr.168 privind încasarea plăţilor la momentul cazării, dar şi aceasta n-a schimbat situaţia. Astfel, la 24.03.2001, din 46 clienţi cazaţi, 13 nu aveau achitată cazarea, iar chitanţele de strictă evidenţă nu erau completate. La situaţia din 01.01.2001, datoriile debitoare au constituit 2823,2 mii lei, majorîndu-se de peste două ori comparativ cu 01.01.2000 şi fiind formate  din neachitările clienţilor - 1552,4 mii lei (55%), precum şi din achitările în avans pentru procurarea mărfurilor şi serviciilor - 1270,8 mii lei.
La situaţia din 01.01.2001, întreprinderea avea creanţe pe termen scurt  cu termene expirate de peste un an în sumă de 685,4 mii lei ("Promtehsbît" S.A., Moscova - 334,3 mii lei, "Violan" S.R.L.- 86,2 mii lei, "Condaver" S.R.L.- 72,7 mii lei, Aparatul Parlamentului - 34,4 mii lei ş.a.) şi cu termen de la trei luni pînă la un an - de 1061,3 mii lei ("Camelotrex", pentru arenda spaţiului hotelier - 666,7 mii lei; "Cabavarum" S.R.L., pentru arenda spaţiului hotelier - 149,7 mii lei; "Promtehsbît" S.A., pentru cazare - 77,6 mii lei; GPI, Franţa, servicii de publicitate - 28,9 mii lei).
Dna S.Lazari, ca director, a utilizat mijloace financiare ale întreprinderii pentru angajarea feciorului în calitate de translator pentru perioada de deplasare la Madrid, CH "Codru" suportînd pentru 3 persoane cheltuieli de 68,5 mii lei. Alte cheltuieli în sumă de 123,5 mii lei, legate de deplasările dnei S.Lazari în Japonia, Spania, Germania, Franţa, Rom`nia, au rămas nefundamentate.
La întreprindere persistă nereguli în evidenţa, înregistrarea şi emiterea actelor privind activitatea ei. Lipsesc registrele de evidenţă a corespondenţei intrate şi ieşite, registrele de evidenţă a contractelor, ordinelor privind activitatea economico-financiară a întreprinderii şi cadrele (inspector serviciu personal A.Ganaciuc şi secretar L. Levinschi). Nu sînt schimbate carnetele de muncă de tip vechi, al căror termen a expirat la 01.01.99. La un nivel scăzut şi-a îndeplinit obligaţiunile de serviciu  marketologul S.Daniţă, care n-a studiat cererea şi oferta pe piaţa turismului, în rezultat fiind suportate pierderi (Vila "Albasadorf"). Realizarea serviciilor de publicitate au avut drept scop îndeplinirea indicaţiilor dnei S.Lazari, ceea ce a cauzat efectuarea de către întreprindere a unor cheltuieli nejustificate. Economistul întreprinderii dl L.Spînu şi-a îndeplinit obligaţiunile de serviciu la un nivel nesatisfăcător, neprevenind pierderile şi cheltuielile neproductive.
Organizarea nesatisfăcătoare a activitaţii întreprinderii, utilizarea neeficientă şi iraţională a mijloacelor financiare în sumă de 9,7 mil.lei din partea directorului CH "Codru"  dna S.Lazari, posibile doar în lipsa unui control eficient din partea fostei conduceri a Cancelariei de Stat ( N.Morgun), tolerarea din partea administraţiei CH "Codru" a nerespectării obligaţiunilor contractuale de către clienţi şi parteneri prin neaplicarea sancţiunilor cuvenite, procurările efectuate la  preţuri ridicate, încheierea si realizărea unor contracte dubioase au cauzat întreprinderii de stat pierderi directe în sumă de 2,14 mil.lei, iar statului - de 0,78 mil.lei.
[Al. 4 modificat prin HKK94 din 01.11.01, MO144/29.11.01 art.65]
Curtea de Conturi, ţinînd cont de încălcările depistate şi în baza art.18, 25, 26 din Legea privind Curtea de Conturi nr.312-XIII din 08.12.94,  
h o t ă r ă ş t e:
1. Se menţionează gestionarea iresponsabilă şi iraţională a Complexului Hotelier "Codru" în perioada anilor 1998-2000 din partea fostei conduceri (director dna S.Lazari), care a pricinuit statului pierderi considerabile.
2. Se ia act de:
- eliberarea dnei S.Lazari din funcţia deţinută;
-  intentarea de către Departamentul pentru Combaterea Crimei Organizate şi Corupţiei a acţiunii penale împotriva dnei S.Lazari, în baza art.1231 CP;
-  aflarea în stadiu de examinare în instanţele judecătoreşti a materialelor privind revendicarea patrimoniului statului din posesia Î.M. "Cotour" S.R.L.
3. Conducerea Cancelariei de Stat să stabilească gradul de responsabilitate a directorului-adjunct al Complexului Hotelier "Codru" dl N.Lungu, inginerului-şef dl D.Cernat, contabilului-şef dna T.Strelcov pentru încălcările admise.
4.  Se cere de la conducerea Complexului Hotelier "Codru" (dl I.Cebotari):
- tragerea la răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare a persoanelor responsabile pentru încălcările comise (L.Spînu, S.Daniţa, A.Ganaciuc);
- luarea unor măsuri eficiente pentru lichidarea datoriilor debitoare în sumă totală de 2823,2 mii lei, inclusiv ale firmelor "Camelotrex" - 666,7 mii lei, "Cabavarum"- 149,8 mii lei, "Promtehsbît" - 427,5 mii lei, "Violan" - 86,2 mii lei, "Condaver"-72,7 mii lei etc.;
-  întreprinderea măsurilor pentru înlăturarea încălcărilor şi neajunsurilor depistate, inclusiv în activitatea serviciilor tehnic şi juridic.
5. Se remit Procuraturii Generale, pentru verificare în conformitate cu art.93 CPP, materialele controlului privind:
- tranzacţiile cu firmele "Promtehsbît" S.A., "Victor-comunication" S.R.L., "Iarosotex" S.R.L., "Accent Electronic" S.A., "Dio-Farm" S.R.L., "Garlasco-Com", "Infopod-Unic" S.R.L., "Faragma Group" S.R.L., "Bonalir" S.R.L., "Vestido-Cer" S.R.L., "Sebalico" S.R.L. şi "Sarblonard" S.R.L. de procurare a mobilei, a unei minisaune, a tapiseriilor şi televizoarelor la preţuri exagerate, prin documente neveridice, precum şi în lipsa documentelor;
- imobilizarea mijloacelor întreprinderii în sumă de 2,24 mil.lei pentru reconstrucţia Vilei "Albasadorf";
- tranzacţia cu firma  "Cridens" S.R.L. privind reconstrucţia subsolului pentru bucătăria unui nou restaurant;
- cheltuielile nejustificate pentru publicitate în ziarul "The Washington Times" şi prin firma GPI (Compania "Margy Consultant");
- cheltuielile nejustificate pentru serviciile de intermediere, prestate de firmele "Clipardix" S.R.L., "Chincaio"S.R.L. şi persoana fizică C.Balan;
-  asigurările efectuate prin filiala Rîşcani (jud. Bălţi) a CA "Protect-Impex".
6. Se cere de la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat să efectueze controlul asupra corectitudinii decontărilor cu bugetul de către firmele "Dio-Farm" S.R.L., "Garlasco-Com", "Infopod-Unic" S.R.L., "Faragma Group" S.R.L., S.R.L. "Bonalir", S.R.L. "Vestido-Cer", S.R.L. "Sebalico", S.R.L. "Sarblonard", "Victor-comunication" S.R.L., "Iarosotex" S.R.L., "Accent Electronic" S.A., CA "Protect-Impex" şi filialele ei.
7. Se informează Guvernul Republicii Moldova despre controlul neeficient efectuat din partea fostei conduceri a Cancelariei de Stat ( N.Morgun) asupra activităţii economico-financiare a Complexului Hotelier "Codru", pentru luare de măsuri.
[Pct. 7 modificat prin HKK94 din 01.11.01, MO144/29.11.01 art.65]
8. Se informează Preşedintele Republicii Moldova despre rezultatele controlului.
9. Despre executarea cerinţelor pct. 3-7 ale prezentei hotărîri se va  informa Curtea de Conturi în termen de o lună.
10. Prezenta hotărîre este obligatorie pentru executare.

Preşedintele
Curţii de Conturi                                           Vasile Pentelei

Chişinău, 15 iunie 2001.
Nr. 58.