HKK27/2001
ID intern unic:  306101
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA DE CONTURI
HOTĂRÎRE Nr. 27
din  16.03.2001
privind rezultatele controlului asupra gestionării patrimoniului
 de stat aflat la dispoziţia Universităţii de Stat din Moldova
Publicat : 19.04.2001 în Monitorul Oficial Nr. 44-45     art Nr : 26
Curtea de Conturi a Republicii Moldova, în prezenţa rectorului Universităţii de Stat din Moldova dl Gh.Rusnac, prim-prorectorului dl P.Gaugaş, contabilului-şef dna M.Iarovoi, şefului secţiei planificare dna S.Bajurea, ministrului educaţiei şi ştiinţei dl I.Vancea, viceministrului finanţelor dl N.Luchian, şefului de direcţie a Ministerului Finanţelor dna N.Raţă, preşedintelui Camerei Înregistrării de Stat dl V.Cebotari, a examinat rezultatele controlului asupra gestionării patrimoniului de stat aflat la dispoziţia acestei instituţii şi
a  c o n s t a t a t:
Avînd în gestiune patrimoniu de stat în sumă de 123,5 mil.lei (la situaţia din 01.01.2000), Universitatea de Stat din Moldova (U.S.M.)  n-a respectat pe deplin prevederile actelor legislative şi normative în vigoare la utilizarea eficientă şi evidenţa acestuia.
Pe lîngă U.S.M. activează 6 instituţii de învăţămînt superior, cu care aceasta, încălcînd art.36 (pct.13) din Legea învăţămîntului nr.547-XIII din 21.07.95, a încheiat contracte de activitate în comun, în care instituţiile date se definesc ca instituţii "afiliate" U.S.M. Reieşind din condiţiile contractelor de activitate în comun, instituţiile "afiliate" s-au obligat să transfere U.S.M. 30 la sută din veniturile obţinute în urma desfăşurării activităţii conform statutului, Institutul Internaţional de Management - 20 la sută, fără a se stipula modul de achitare, termenul achitării plăţilor, responsabilitatea părţilor.
Profitînd de caracterul confuz al formulărilor  în contracte privind termenele îndeplinirii obligaţiunilor, majoritatea instituţiilor "afiliate" permanent aveau mari datorii creditoare faţă de U.S.M. De exemplu, datoria S.R.L."Academia de Drept" la 01.01.99 a constituit 940 mii lei, la 01.01.2000 - 638 mii lei şi la 01.12.2000- 1338 mii lei. La unele instituţii "afiliate" (S.R.L. "Academia de Drept" - director general Iu.Sedleţchi, Institutul Internaţional de Management - rector dl V.Railean) evidenţa contabilă se efectuează cu încălcări grave ale prevederilor Legii contabilităţii şi Standardelor naţionale ale contabilităţii.
În a.1999 şi 9 luni ale a.2000 veniturile de la activitatea de bază a instituţiilor "afiliate" au constituit 25351 mii lei. În contul sumelor ce urmau a fi achitate U.S.M. nemijlocit în bani de către instituţiile menţionate s-au transferat numai
725 mii lei. Potrivit indicaţiilor în scris ale conducerii U.S.M., suma restantă de 4200 mii lei a fost transferată de către instituţiile "afiliate" la conturile furnizorilor de mărfuri şi servicii şi reflectată la decontările cu U.S.M.
Intrările de mijloace speciale în perioada a.1999 şi 9 luni ale a.2000, primite de la instituţiile "afiliate" în sumă de 4925 mii lei, nu sînt prevăzute de Hotărîrea Sovietului Miniştrilor nr.120 din 29.03.82. Aceste intrări, fiind înregistrate la conturile corespunzătoare, nu sînt reflectate în evidenţa contabilă a Universităţii la decontările cu instituţiile "afiliate", ceea ce contravine articolului 15 din Legea contabilităţii nr.426-XIII din 04.04.95.
În lista instituţiilor "afiliate" Î.S. "Institutul de Instruire Continuă" (Centrul de Studii Postuniversitare) este înregistrat ca întreprindere de stat, deşi în realitate nu există temei pentru înregistrarea acestei instituţii ca întreprindere de stat de către Camera Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei, deoarece lipseşte Hotărîrea Guvernului privind înfiinţarea instituţiei, ceea ce contravine art.2 din Legea cu privire la întreprinderea de stat nr.146-XIII din 16 iunie 1994.
La balanţa U.S.M. se află Casa de cultură şi Combinatul de alimentare studenţesc, care dispun de certificate de înregistrare cu forma organizatorică-juridică de întreprindere de stat. Înregistrarea de către Camera Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei a acestor subdiviziuni ca întreprinderi de stat a fost efectuată cu încălcarea Legii cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi nr.845-XII din 03.01.92 şi a Legii cu privire la întreprinderea de stat, care prevăd că pentru întreprinderea de stat documentele de constituire sînt statutul şi Hotărîrea Guvernului, care lipseşte.
Nerespectîndu-se prevederile art.71 din Legea cu privire la arendă nr.861 din 14.01.92 (cu modificările ulterioare), au fost admise cazuri de încheiere a contractelor de arendă pe un termen mai mare de 3 ani, fără a fi înregistrate în registrul bunurilor imobiliare. Astfel, au fost încheiate contractele nr.29 din 23.11.99 cu S.R.L. "Institutul de Studii Politice şi Relaţii Internaţionale" pe perioada 01.12.99-31.12.2004 şi nr.4 din 01.03.2000 cu S.R.L."Travor-Com" pe perioada 01.06.2000-1.06.2010.
La U.S.M. se admit multiple cazuri de utilizare contrar destinaţiei a mijloacelor speciale. Astfel, din mijloacele speciale acumulate de la pregătirea specialiştilor, în luna octombrie 1999 a fost procurată baza de odihnă "Păduricea verde" în valoare de 1210,5 mii lei, prin ce au fost încălcate prevederile pct.3 al Hotărîrii Sovietului Miniştrilor al RSSM nr.120 din 29.03.82 "Cu privire la mijloacele speciale ale instituţiilor finanţate de la bugetul republican şi bugetele locale ale R.S.S. Moldoveneşti". În pofida faptului că costul acestei baze de odihnă a fost achitat în întregime de către U.S.M., în Organul cadastral teritorial Chişinău acest imobil este înregistrat după U.S.M. - 3/5 din valoarea lui, şi după S.R.L. "Academia de Drept" - 2/5.
De asemenea, din aceleaşi mijloace, fără a fi prevăzut în devizul de cheltuieli, în a.1999 a fost procurat utilaj pentru tipografie în sumă de 1634,5 mii lei.
În lunile septembrie-octombrie 1999 U.S.M., din mijloacele provenite de la pregătirea specialiştilor în bază de contract, a transferat S.R.L. "Academia de Drept" suma de 2000,0 mii lei ca plată prealabilă pentru proiectarea şi construcţia blocului de studii de pe bd. D. Cantemir 1, conform contractului fără număr din 21 noiembrie 1997. Nefiind îndeplinite lucrări de construcţie la acest obiect, începînd cu luna februarie şi pînă în luna iulie 2000, S.R.L. "Academia de Drept" a restituit suma de 1900,0 mii lei, iar suma de 100,0 mii lei aşa şi n-a fost achitată şi nici la decontările cu ultima nu este înregistrată, ea figurînd la contul "Cheltuieli din mijloacele speciale pentru investiţii capitale". Astfel, potrivit Legii bugetului pe anul 1999 nr.216-XIV din 12.12.98, de către U.S.M. au fost dezafectate mijloace în sumă de 2000,0 mii lei pentru o perioadă de peste 4,5 luni, iar S.R.L. "Academia de Drept" a beneficiat din partea U.S.M. de un credit pe acest termen.
Tot S.R.L. "Academia de Drept" neîntemeiat i-a fost transferată de către U.S.M. suma de 444 mii lei, destinată achitarii datoriei creditoare pentru documentaţia de proiectare conform contractelor încheiate între S.R.L. "Academia de Drept" şi antreprenorul S.R.L."Maistru". Sub formă de împrumut a mai fost transferată şi suma de 320 mii lei Institutului de Ştiinţe Reale (instituţie obştească).
O altă dovadă de imobilizare a mijloacelor financiare pe un termen de un an este şi achitarea sumei de 11,4 mii lei pentru procurarea tehnicii de calcul, destinată Înstitutului de Studii Aplicative Integrate.
În anul 2000 neîntemeiat a fost transferată suma de 10,5 mii lei diferitor agenţi economici, însă cheltuielile urmau a fi efectuate de către instituţiile""afiliate".
Conducerea U.S.M., încălcînd pct.5 din Regulamentul privind casarea bunurilor uzate, raportate la mijloacele (fondurile) fixe, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.500 din 12.05.98, şi fără acordul organului ierarhic superior (Ministerul Educaţiei şi Ştiinţei), a casat mijloace fixe în sumă de 174,3 mii lei, inclusiv calculatoare, frigidere, televizoare şi altele.
Au fost admise multiple cazuri de încălcare a prevederilor Legii contabilităţii şi Instrucţiunii cu privire la evidenţa contabilă în instituţiile publice, aprobată prin ordinul Ministerului Finanţelor nr.85 din 02.10.96, la reflectarea în evidenţa contabilă a operaţiunilor economice.
La determinarea valorii a 114 calculatoare în rezultatul modernizării lor neargumentat a fost micşorat costul acestora cu suma uzurii, fiind micşorată valoarea mijloacelor fixe cu 330,6 mii lei.
Încălcîndu-se aceeaşi Instrucţiune a Ministerului Finanţelor, n-au fost incluse în evidenţa contabilă 23 contoare de evidenţă a energiei termice, în aşa mod micşorîndu-se fondul mijloacelor fixe cu 162,3 mii lei. De asemenea, a fost micşorat fondul mijloacelor fixe cu 14,7 mii lei la instalarea liftului în tipografia U.S.M.
Încălcările şi neajunsurile depistate în rezultatul controlului sînt o consecinţă a nerespectării de către persoanele cu funcţii de răspundere ale U.S.M. (dl Gh.Rusnac, dna M.Iarovoi) a actelor legislative şi normative în vigoare, ce reglementează modul de utilizare a mijloacelor speciale şi de reflectare în evidenţa contabilă a operaţiunilor efectuate, nereglementării relaţiilor reciproce cu instituţiile de învăţămînt "afiliate" în ce priveşte folosirea în comun a patrimoniului U.S.M. şi evidenţa decontărilor reciproce, precum şi a lipsei controlului cuvenit din partea Ministerului Educaţiei şi Ştiinţei privind utilizarea eficientă a proprietăţii de stat transmise U.S.M. în gestiune operativă.
Curtea de Conturi, ţinînd cont de încălcările depistate de control şi în conformitate cu art.18, 25 din Legea privind Curtea de Conturi nr.312-XIII din 08.12.94,
h o t ă r ă ş t e:
1. Se atenţioneaz‘ conducerea U.S.M. (dl Gh.Rusnac) asupra încălcărilor şi neajunsurilor depistate de control şi se cere:
-asigurarea restituirii de către S.R.L. "Academia de Drept" a mijloacelor băneşti neargumentat primite în sumă de 544 mii lei şi a sumei de 10,5 mii lei - cheltuită de Universitate în locul S.R.L. "Academia de Drept";
-înregistrarea contractelor de arendă, încheiate pe un termen mai mare de 3 ani, în Organul cadastral teritorial conform legislaţiei în vigoare;
-încheierea contractelor cu instituţiile afiliate în strictă conformitate cu art.36 (pct.13) din Legea învăţămîntului;
-reflectarea în evidenţa contabilă a decontărilor cu instituţiile "afiliate";
-restabilirea costului de bilanţ al calculatoarelor, micşorat neîntemeiat în rezultatul modernizării lor;
-înregistrarea la intrări de fonduri fixe a contoarelor de evidenţă a energiei termice, precum şi a altor fonduri;
-înlăturarea neajunsurilor depistate de control şi luarea măsurilor necesare pentru neadmiterea lor pe viitor;
-tragerea la răspundere a persoanelor vinovate de comiterea încălcărilor depistate.
2. Se informează Ministerul Educaţiei şi Ştiinţei (dl I.Vancea) despre rezultatele controlului efectuat la U.S.M. şi se cere:
-asigurarea unui control efectiv asupra lichidării încălcărilor şi neajunsurilor depistate;
-includerea în Regulamentul provizoriu cu privire la pregătirea cadrelor în instituţiile de învăţămînt de stat din Republica Moldova  pe bază de contract, cu achitarea cheltuielilor pentru studii, a unor indici economici concreţi, care ar limita nivelul cheltuielilor efectuate de către aceste instituţii;
-aducerea în corespundere cu prevederile art.2 din Legea cu privire la întreprinderea de stat a înfiinţării întreprinderilor de stat: Combinatul de alimentare studenţesc, Institutul de Instruire Continuă, Casa de cultură.
3. Se cere de la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat (dl M.Pop) efectuarea controlului asupra impozitării veniturilor instituţiilor de învăţămînt care activează pe lîngă Universitatea de Stat din Moldova, inclusiv a veniturilor personalului titular şi netitular al acestora, şi examinarea corectitudinii includerii de către contabilitatea U.S.M. a veniturilor obţinute de la instituţiile de învăţămînt superior în veniturile de la pregătirea specialiştilor în bază de contract.
4. Despre rezultatele controlului se va informa Guvernul Republicii Moldova, pentru luare de măsuri.
5. Despre îndeplinirea pct.1 şi 2 ale prezentei hotărîri se va informa Curtea de Conturi în termen de o lună, iar a pct.3 - în termen de două luni.
6. Prezenta hotărîre este obligatorie pentru executare.

    PREŞEDINTELE
    CURŢII DE CONTURI                                 Vasile PENTELEI

    Chişinău, 16 martie 2001.
    Nr. 27.