IIFSA11/2001
ID intern unic:  310715
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
INSPECTORATUL FISCAL DE STAT
INSTRUCŢIUNE Nr. 11
din  04.09.2001
cu privire la modul de calculare şi achitare la buget
a impozitelor funciar şi pe bunurile imobiliare
Publicat : 19.10.2001 în Monitorul Oficial Nr. 126-128     art Nr : 301     Data intrarii in vigoare : 19.10.2001

    Abrogată prin OSFS426 din 21.08.18, MO336-346/07.09.18

    MODIFICAT

    OIFPS462 din 28.03.17, MO109-118/07.04.17 art.749; în vigoare 07.04.17


    NOTĂ:
   
în textul instrucțiunii sintagmele „organul fiscal teritorial”, „organele fiscale de stat teritoriale”, „organele Serviciului Fiscal de Stat” la orice formă gramaticală se substituie cu sintagma „subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat” la forma gramaticală corespunzătoare prin OIFPS462 din 28.03.17, MO109-118/07.04.17 art.749; în vigoare 07.04.17



    "Aprobat"                                          "Înregistrat"
Ministrul finanţelor                              Mnistrul justiţiei
al Republicii Moldova                         al Republicii Moldova
__________ Mihail Manoli                 ____________ Ion Morei
nr.11 din 4 septembrie 2001                nr.228 din 19.09.2001

Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Instrucţiunea cu privire la modul de calculare şi achitare la buget a impozitelor funciar şi  pe bunurile imobiliare (în continuare - Instrucţiune) este elaborată în baza Titlului I din Codul fiscal, aprobat prin Legea Republicii Moldova nr. 1163-XIII din 24 aprilie 1997, Titlului VI din Codul fiscal aprobat prin Legea Republicii Moldova nr. 1055-XIV din 16 unie 2000 (în continuare - Cod), Legii pentru punerea în aplicare a Titlului VI al Codului fiscal nr. 1056-XIV din 16 iunie 2000 (în continuare - Lege), Codului funciar nr.828-XII din 25 decembrie 1991 (în continuare - Codul funciar), Regulamentului privind modul de evaluare a bunurilor imobiliare impozabile aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 638 din 7 iulie 1999 (cu modificările efectuate conform Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.158 din 6 februarie 2001), Legii privind cadastrul bunurilor imobiliare nr. 1543-XIII din 25 februarie 1998, Clasificaţiei fondurilor fixe ale economiei naţionale a Republicii Moldova, aprobat de Departamentul de Stat pentru Statistică prin Hotărîrea nr.40 din 16 septembrie 1993, Legii privind finanţele publice locale nr. 491-XIV din 9 iulie 1999.  
2. Conform prevederilor Codului impozitul pe bunurile imobiliare - impozit local, care reprezintă o plată obligatorie la buget din valoarea bunurilor imobiliare.
Bunuri imobiliare - terenurile şi/sau îmbunătăţirile de pe ele (clădiri, construcţii, apartamente şi alte încăperi izolate a căror strămutare este imposibilă fără cauzarea de prejudicii destinaţiei lor).
Prin noţiunea de impozit pe bunuri imobiliare urmează a se subînţelege atît impozitul funciar, care se calculează pentru terenurile specificate în anexa nr. 1 la Lege, cît şi impozitul pe bunurile imobiliare în sensul noţiunii aplicate pînă la intrarea în vigoare a Codului, care se calculează pentru bunurile imobiliare specificate în anexa nr. 2  la Lege.
Pînă la 1 ianuarie 2004, prin derogare de la prevederile Codului, administrarea  impozitului funciar şi a impozitului pe bunurile imobiliare se reglementează conform prevederilor alin. (3) - (7) ale art.4 din Lege şi anexelor la ea.
3. În Instrucţiune se stabileşte modul de calculare şi achitare a impozitelor funciar şi pe bunurile imobiliare ale persoanelor juridice şi fizice pentru toate categoriile de terenuri şi îmbunătăţirile de pe ele, atît din intravilanul localităţilor, cît şi din extravilanul lor.
4. În sensul prezentei Instrucţiuni se folosesc următoarele noţiuni:
Cetăţean - persoană fizică neangajată în activitatea de întreprinzător.
Persoană fizică:
a) cetăţeanul Republicii Moldova, cetăţeanul străin, apatridul;
b) întreprinderea cu statut de persoană fizică - întreprinderea individuală, gospodăria ţărănească (de fermier).
Persoana juridică:
a) orice întreprindere (inclusiv reprezentanţa permanentă a nerezidentului în Republica Moldova), instituţiile, asociaţiile şi alte organizaţii, cu excepţia subdiviziunilor structurale ale organizaţiilor nominalizate ce nu dispun de un patrimoniu autonom, precum şi întreprinderile individuale şi gospodăriile ţărăneşti (de fermier);  
b) nerezidentul care are prezenţă economică pe teritoriul Republicii Moldova.
Rezident al Republicii Moldova:
a) orice persoană fizică care corespunde uneia din următoarele cerinţe:
01 are domiciliul permanent în Republica Moldova, inclusiv:
- se află la tratament, odihnă, învăţătură sau în deplasare peste hotare;
- este persoană cu funcţii de răspundere a Republicii Moldova, aflată în exerciţiul funcţiunii peste hotare;  
      01 se află pe teritoriul Republicii Moldova nu mai puţin de 183 zile pe parcursul anului fiscal;
b) orice persoană juridică sau întreprindere individuală, gospodărie ţărănească (de fermier), a cărei activitate este organizată sau gestionată în Republica Moldova ori al cărei loc de bază de desfăşurare a activităţii este Republica Moldova.
Faptul că persoana fizică este rezident al Republicii Moldova se confirmă prin  următoarele documente:
- buletinul de identitate sau paşaportul în care este indicată viza de reşedinţă a contribuabilului pe teritoriul Republicii Moldova, sau
- certificatul(ele) eliberat(e) de autoritatea(ăţile) administraţiei publice locale ale Republicii Moldova, de organele Ministerului Afacerilor Interne al Republicii Moldova, împuternicite cu funcţii de evidenţă a populaţiei şi de agenţii economici rezidenţi ai Republicii Moldova, care confirmă faptul că contribuabilul s-a aflat pe teritoriul Republicii Moldova nu mai puţin de 183 zile pe parcursul anului fiscal.
Nerezident:
a) orice persoană fizică care nu corespunde cerinţelor pentru rezident ori, deşi corespunde acestor cerinţe, se află în  Republica Moldova:
- în calitate de persoană cu statut diplomatic sau consilier ori în calitate de membru al familiei unei asemenea persoane;
- în calitate de colaborator al unei organizaţii internaţionale, create în baza acordului interstatal la care Republica Moldova este parte sau în calitate de membru al familiei unui asemenea colaborator;
- la tratament, odihnă, învăţătură sau în deplasare, dacă această persoană fizică s-a aflat în Republica Moldova exclusiv în aceste scopuri;
-  exclusiv în scopul trecerii dintr-un stat străin în alt stat străin prin teritoriul Republicii Moldova (tranzit);
b) orice personă juridică, întreprindere individuală, gospodărie ţărănească (de fermier), a cărei activitate (ori locul de bază de desfăşurare a activităţii) nu este organizată sau gestionată în Republica Moldova.
Codul fiscal este un număr personal de identificare al contribuabilului, atribuit în scopuri fiscale în modul stabilit de către Serviciul Fiscal de Stat. Modul de atribuire a codului fiscal este reglementat de Regulamentul nr. 09 din 28.06.2001 cu privire la atribuirea codului fiscal, aprobat de Ministerul Finanţelor şi coordonat cu Ministerul Justiţiei.
Codul fiscal pentru întreprinderile cu statut de persoană fizică sau juridică, inclusiv întreprinderile cu investiţii străine, instituţiile şi organizaţiile necomerciale (inclusiv uniunile şi asociaţiile acestora), uniunile de întreprinderi înfiinţate în conformitate cu legislaţia în vigoare, partide, mişcări social-politice, asociaţii obşteşti, fundaţii, sindicate, patronate, redacţii, publicaţiile şi agenţiile de presă, ambasadele şi reprezentanţele diplomatice ale ţărilor străine în Republica Moldova, reprezentanţele şi filialele instituţiilor internaţionale cu statut de persoane juridice fondate în baza acordurilor internaţionale, reprezentanţele firmelor şi companiilor străine din cadrul proiectelor de asistenţă tehnică şi umanitară ale statelor şi altor organisme internaţionale cu care a semnat acorduri Republica Moldova, persoanele fizice şi asociaţiile acestora (cetăţenii Republicii Moldova, cetăţeni străini şi apatrizi care dispun de obiecte impozabile, sau au obligaţiuni fiscale conform legislaţiei fiscale sau care au obţinut drepturi de a exercita un anumit gen de activitate, persoanele nerezidente fizice şi juridice care au prezenţă economică pe teritoriul Republicii Moldova sau care doresc să-şi deschidă conturi bancare în băncile Republicii Moldova se atribuie în conformitate cu modul de ţinere a Registrului Fiscal de Stat.
Codul fiscal al contribuabilului"cetăţean  al  Republicii Moldova este identic codului personal, acordat conform Registrului de Stat al Populaţiei Republicii Moldova. Codul personal se indică pe verso buletinului de identitate al cetăţeanului.
În cazurile, cînd contribuabilul nu are cod fiscal din motivul lipsei buletinului de identitate, se folosesc seria, numărul paşaportului şi anul naşterii.
În cazurile cînd contribuabilul nu are buletin de identitate şi nici paşaport, în calitate de cod fiscal se folosesc seria, numărul adeverinţei de naştere şi anul naşterii.
Codul fiscal al contribuabilului, care nu este cetăţean al Republicii Moldova, este numărul atribuit acestuia în scopuri fiscale în statul în care el este cetăţean sau agent economic.
Gospodăria ţărănească (de fermier) - întreprindere agricolă, cu statut de persoană fizică, constituită în conformitate cu legislaţia.
Întreprindere individuală se consideră întreprinderea care se află în proprietatea persoanei fizice sau a membrilor unei familii.
Înlesnire se consideră avantajele fiscale, inclusiv scutirea de plata impozitelor sau micşorarea acestora de care beneficiază unii subiecţi ai impunerii.
Grad-hectar este o unitate de măsură a fertilităţii terenului şi reprezintă echivalentul unui teren cu suprafaţa de un hectar şi bonitatea de un grad.
Intravilan - suprafaţa amplasată în perimetrul localităţii (municipiu, oraş, sat).
Extravilan - suprafaţa amplasată în afara perimetrului localităţii (municipiu, oraş, sat).
Valoarea bunurilor imobiliare este valoarea de intrare, corectată sau reevaluată, a clădirilor şi construcţiilor, diminuată cu mărimea uzurii acumulate.
Anul fiscal coincide cu anul calendaristic.
Capitolul II  
IMPOZITUL FUNCIAR
Subiecţii şi obiectele impunerii
5. Conform prevederilor art.277 din Cod şi în baza alin.(5) din art.4 al Legii subiecţi ai impunerii cu impozitul funciar sînt persoanele juridice şi fizice rezidenţi şi nerezidenţi ai Republicii Moldova:
a)  proprietarii terenurilor de pe teritoriul Republicii Moldova
Alin.(2) al art.277 din Cod stabileşte că persoanele care nu deţin un document ce ar atesta dreptul de proprietate asupra terenurilor menţionate, precum şi faptul neexecutării obligaţiei de înregistrare a drepturilor patrimoniale prevăzute de legislaţie nu pot constitui temei pentru nerecunoaşterea acestor persoane în calitate de subiecţi ai impunerii privind terenurile  respective, în cazul în care aceste persoane exercită, de fapt, dreptul de posesie, de folosinţă şi de dispoziţie asupra lor;
b) deţinătorii drepturilor patrimoniale (drepturilor de posesie, de gestiune, de administrare operativă) asupra terenurilor  de pe teritoriul Republicii Moldova, ce se află în proprietatea publică a statului sau în proprietatea publică a unităţilor administrativ- teritoriale ori privată, inclusiv arendaşii, în cazul în care obiectul impunerii  este arendat pe un termen mai mare de 3 ani şi contractul de arendă nu prevede altfel.
6. În conformitate cu art.20 al Codului funciar documentele ce confirmă drepturile deţinătorilor de teren sînt:
-  titlul de autentificare a dreptului deţinătorului de teren, eliberat de autorităţile administraţiei publice locale la atribuirea de către stat a terenurilor;
-  certificatul de moştenire;
-  contractul de vînzare-cumpărare;
-  contractul de donaţie;
-  contractul de schimb;
-  contractul de arendă funciară.
7. În cazul în care terenurile se află în proprietate (folosinţă) comună în diviziune a mai multor persoane, fiecare din ele este considerată subiect al impunerii respectiv  cotei-părţi ce îi revine.
8. Dacă terenurile se află în proprietate (folosinţă) comună în devălmăşie (cota-parte a terenului nu este determinată), subiect al impunerii, în baza acordului comun, este considerat unul din proprietari (coproprietari). În acest caz toţi proprietarii  (coproprietarii) poartă o răspundere solidară  pentru îndeplinirea obligaţiilor fiscale.
9. În cazurile relaţiilor de arendă subiecţi ai impunerii sînt arendaşii în cazul în care obiectul impunerii este arendat pe un termen mai mare de 3 ani şi contractul de arendă nu prevede altfel.
În continuare sînt expuse unele situaţii specifice care pot apărea la aplicarea normelor fiscale în cazurile relaţiilor de arendă.
1) La darea în arendă a terenurilor  pînă la 3 ani, subiect al impunerii cu impozitul funciar este arendatorul (persoana care dă în arendă). Arendaşul (persoana care ia în arendă) achită numai plata pentru arendă;
2) La darea în arendă a terenurilor pe un termen ce depăşeşte 3 ani şi în contractul de arendă este specificat că impozitul funciar se achită de către arendator (proprietar), arendaşul de asemenea achită doar plata pentru arendă;
3) La darea în arendă a terenurilor pe un termen ce depăşeşte 3 ani şi în contractul de arendă nu este specificat subiectul impunerii sau se prevede că acesta este arendaşul, subiectul impunerii este arendaşul şi modul de impozitare a acestuia depinde de forma organizatorico-juridică (gospodărie ţărănească (de fermier), societate cu răspundere limitată, societate pe acţiuni etc.).    
10. În cazurile repartizării, de către autorităţile administraţiei publice locale, a păşunilor şi fîneţelor în folosinţă temporară persoanelor juridice şi fizice, subiecţi ai impunerii cu impozitul funciar sînt înseşi persoanele menţionate.
11. Obiecte ale impunerii funciare sînt terenurile repartizate cu drept de proprietate, de posesie, de gestiune şi de administrare operativă (terenuri cu destinaţie agricolă; terenurile pe care sînt amplasate fondul de locuinţe şi cooperativele de construcţie a garajelor; loturile de pe lîngă casă, terenurile atribuite întovărăşirilor pomicole; terenurile destinate industriei, transporturilor, telecomunicaţiilor, întreprinderilor agricole şi terenurile cu o altă destinaţie specială amplasate atît în intravilanul localităţilor, cît şi în extravilanul lor).  
Cotele impozitului funciar
12. Cotele maxime ale impozitului funciar sînt stabilite de către Parlamentul Republicii Moldova pentru o unitate de teren în dependenţă de calitate, destinaţie şi amplasarea lui.
13. Conform prevederilor alin.(3) al art.4 din Lege organele reprezentative ale administraţiei publice locale (ale satelor (comunelor), oraşelor şi municipiilor), la aprobarea bugetelor pe anul respectiv, sînt în drept să stabilească cote concrete ale impozitului funciar în limitele (inclusiv  limitele maxime) specificate în anexa nr.1 la prezenta Instrucţiune. Nu se permite stabilirea cotelor concrete pentru terenuri altele decît cele indicate în anexa nr.1 la Lege şi/sau pentru anumite categorii de contribuabili, altele decît cele indicate în anexa menţionată.
14. Cotele concrete ale impozitului funciar se stabilesc de către consiliul local prin adoptarea unei decizii respective, copia căreia în termen de 10 zile de la data adoptării ei, se prezintă subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat. Decizia se adoptă şi în cazul în care pentru anul respectiv cotele impozitului, în localitatea respectivă, rămîn la nivelul cotelor maxime. Decizia adoptată se aduce la cunoştinţa contribuabililor prin publicare în mass-media sau afişare în locurile publice.
Modelul deciziei privind aprobarea cotelor concrete la impozitul funciar se prezintă în anexa nr.2 la prezenta Instrucţiune.
15. Impozitul funciar, pentru terenurile agricole ce au indici cadastrali, se determină ca produsul cotei concrete de impozitare la numărul de grade-hectare şi la suprafaţa terenurilor.
16. Pentru terenurile din intravilan, precum şi din extravilanul localităţii, care nu au indici cadastrali, impozitul funciar se determină ca produsul cotei concrete de impozitare, în dependenţă de destinaţia şi amplasarea terenului, la suprafaţa acestuia.
17. Terenurile cu destinaţie agricolă, altele decît cele destinate fîneţelor şi păşunilor, se supun impozitării cu următoarele cote ale impozitului:
-  care au indici cadastrali - pînă la 1,5 lei pentru 1 grad-hectar;
-  care nu au indici cadastrali - pînă la 110 lei pentru 1 hectar.
Pentru terenurile destinate fîneţelor şi păşunilor, cotele impozitului sînt:
-  care au indici cadastrali - pînă la 0,75 lei pentru 1 grad-hectar;
-  care nu au indici cadastrali - pînă la 55 lei pentru 1 hectar.
18. Pentru terenurile din intravilan pe care sînt amplasate fondul de locuinţe, cooperativele de construcţie a garajelor, loturile de pe lîngă casă se aplică următoarele cote ale impozitului:
-  în localităţile rurale - pînă la 1 leu pentru 100 m2 ;
-  în oraşe - pînă la 2 lei pentru 100 m2;
-  în municipiile Chişinău şi Bălţi - pînă la 10 lei pentru 100 m2;
-  în celelalte municipii - pînă la 4 lei pentru 100 m2.
Cu cotele menţionate se impozitează şi terenurile distribuite de către autoritatea administraţiei publice locale persoanelor fizice în extravilan, din cauza insuficienţei de terenuri în intravilan, ca loturi de pe lîngă casă (în limitele normelor stabilite).
19. Terenurile din intravilanul localităţii destinate industriei, transportului, telecomunicaţiilor, întreprinderilor agricole şi terenurile cu o altă destinaţie specială se supun impozitării la cota pînă la:
- 10 lei pentru 100 m2 - în localităţile rurale, oraşe şi municipii, cu excepţia municipiilor Chişinău şi Bălţi;
- 30 lei pentru  100 m2 - în municipiile Chişinău şi Bălţi.
20. Terenurile din extravilanul localităţii destinate industriei, transportului, telecomunicaţiilor şi cu alte destinaţii speciale pe care sînt amplasate construcţii şi instalaţii, cariere şi alte obiecte, care duc la distrugerea terenurilor în urma activităţii de producţie se impozitează cu cota pînă la 350 lei pentru un hectar. Cu aceeaşi cotă se impozitează şi terenurile pe care sînt amplasate construcţiile şi instalaţiile întreprinderilor agricole.
Categoriile terenurilor menţionate, pe care temporar nu sînt amplasate construcţii şi instalaţii se impozitează cu cota pînă la 70 lei pentru un hectar.
Conform art.52 din Codul funciar către terenurile destinate industriei, transportului, telecomunicaţiilor şi cu alte destinaţii speciale se enumeră terenurile, atribuite de către organele administraţiei publice locale întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor industriale, de extracţie minieră, de transport pentru amplasarea şi exploatarea clădirilor administrative şi de deservire, a construcţiilor auxiliare şi construcţiilor industriale, miniere, de transport şi a altor întreprinderi, instituţii şi organizaţii, pentru construirea căilor de acces, a reţelelor inginereşti, organizarea producţiei industriale, construcţia magistralelor de transport, instalarea liniilor de telecomunicaţii, de transport electric.
21. Pentru terenurile atribuite întovărăşirilor pomicole în dependenţă de locul amplasării se aplică cotele impozitului pînă la:
1 leu pentru 100 m2 - în localităţile rurale, oraşe şi municipii, cu excepţia municipiilor Chişinău şi Bălţi;
- 10 lei pentru  100 m2 - în municipiile Chişinău şi Bălţi.
22. Pentru terenurile, indicate în pct.18 şi/sau 19, incluse în hotarele primăriilor comunelor şi oraşelor care intră în administrarea municipiilor, impozitul funciar se calculează reieşind din cotele stabilite pentru localităţi rurale şi oraşe, iar pentru terenurile satelor, oraşelor care intră în componenţa primăriilor oraşelor şi/sau municipiilor - din cotele stabilite pentru aceste oraşe şi/sau municipii(vezi exemplele 1-2).
Exemplul 1. Comuna Budeşti în rezultatul reformei administrativ-teritoriale a intrat în administrarea mun.Chişinău. Totodată, necătînd la acest fapt ea şi-a păstrat statutul de localitate rurală. Prin urmare, terenurile din intravilanul acestei localităţi se vor impozita cu cota stabilită pentru localităţile rurale, adică cu cota pînă la 1 leu pentru 100 m2.
Exemplul 2. În rezultatul reformei administrativ-teritoriale localitatea rurală Cotihana din fostul raion Cahul a fost inclusă în componenţa municipiului Cahul devenind o parte indispensabilă a municipiului. Astfel, terenurile de pe lîngă casă ale cetăţenilor din localitatea menţionată urmează a fi impozitate la cota de pînă la 4 lei pentru 100 m2, adică cu cotele stabilite pentru municipii, cu excepţia municipiilor Chişinău şi Bălţi.
Modul de percepere şi termenele
de achitare a impozitului funciar
23. Calcularea şi perceperea impozitului funciar se efectuează în baza documentelor care confirmă dreptul de proprietate şi/sau drepturile patrimoniale ale persoanelor juridice şi fizice asupra pămîntului.  
24. Conform prevederilor lit.a) alin.(6) al art.4 din Lege persoanele juridice şi fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), calculează de sine stătător suma anuală a impozitului funciar şi prezintă subdiviziunilor Serviciului Fiscal de Stat, în termen de pînă la 1 iulie a anului fiscal în curs, forma FUNJ - "Calculul impozitului funciar" conform anexei nr. 3 la prezenta Instrucţiune. Calculul impozitului funciar se coordonează cu organele cadastrale teritoriale numai în cazurile în care la agentul economic pentru prima dată a apărut obligaţiunea fiscală faţă de buget la impozitul funciar şi/sau a avut loc trecerea terenurilor dintr-o categorie în alta.
25. Întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile care au pe teritoriul republicii filiale şi/sau
iuni prezintă pentru acestea din urmă calcule şi plătesc la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale de la reşedinţa acestora impozitul funciar.
26. Întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile care au terenuri amplasate în diferite unităţi administrativ-teritoriale ale unuia şi aceluiaşi subdiviziuni a Serviciului Fiscal de Stat în care se deservesc contribuabilii menţionaţi transferă impozitul funciar calculat pentru aceste terenuri, integral la bugetele satelor (comunelor), oraşelor sau municipiilor, pe teritoriul cărora sînt amplasate aceste terenuri.
27. Calcularea impozitului funciar pentru persoanele fizice-cetăţeni care nu desfăşoară activitate de întreprinzător, precum şi pentru gospodăriile ţărăneşti (de fermier) se efectuează de către serviciile de colectare a impozitelor şi taxelor locale ale primăriilor (în continuare - Serviciul de colectare a impozitelor) cu participarea subdiviziunilor Serviciului Fiscal de Stat.
Calcularea impozitului pentru persoanele menţionate se efectuează în "Registrul de evidenţă a contribuabililor - persoane fizice (cetăţeni) pe impozitul funciar şi impozitul pe bunurile imobiliare", iar pentru gospodăriile ţărăneşti (de fermier) în "Registrul de evidenţă a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) la impozitul funciar". Evidenţa sumelor calculate şi achitate ale impozitului funciar se ţine în registrul "Conturi personale pe impozitele funciar şi pe bunurile imobiliare". Modalitatea de completare a registrelor date este expusă în îndrumarul privind completarea registrelor menţionate remis autorităţilor administrativ-teritoriale şi subdiviziunilor Serviciului Fiscal de Stat prin scrisoarea Ministerului Finanţelor nr. 10-2-09/1-2339 din 2 mai 2001.
28. Avizele de plată la impozitul funciar se înmînează subiecţilor impunerii, indicaţi în pct.27 al prezentei Instrucţiuni, de către serviciile de colectare a impozitelor cel tîrziu cu 60 de zile pînă la expirarea primului termen de plată a impozitului, adică anual pînă la  15 iunie. Modelul Avizului de plată se prezintă în anexa nr. 4 la prezenta Instrucţiune.
29. Subiecţii impunerii cu impozitul funciar achită acest impozit în bugetul unităţii administrativ-teritoriale respective, în părţi egale, cel tîrziu la 15 august şi 15 octombrie ale anului fiscal în curs.
30. Întovărăşirile pomicole calculează suma impozitului funciar ce urmează a fi vărsată la buget conform cotelor stabilite la pct.3 din anexa nr.1 la prezenta Instrucţiune.
La determinarea sumei impozitului funciar, în calcul nu se include suprafaţa terenurilor întovărăşirilor pomicole ocupate de drumuri, clădiri şi obiective de deservire a membrilor întovărăşirilor pomicole. În conformitate cu prevederile alin.(3) al art.7 din Legea privind preţul normativ şi modul de vînzare-cumpărare a pămîntului nr.1308-XIII din 25 iulie 1997, terenurile menţionate sînt de uz public şi conform art.283 din Cod nu se supun impozitării.
Colectarea sumelor impozitului funciar de la membrii întovărăşirii pomicole şi vărsarea lor în buget se efectuează de către conducerea acesteia.
În cazurile în care membrii întovărăşirii pomicole au privatizat loturile pomicole, calcularea şi încasarea  impozitului funciar pentru aceste terenuri se efectuează de către   Serviciul de colectare a impozitelor în baza titlului deţinătorului de teren înregistrat în registrul cadastral al deţinătorilor de teren din primăria respectivă. Suprafaţa loturilor menţionate nu se include în Calculul impozitului funciar al întovărăşirii pomicole. La Calculul impozitului funciar ce urmează a fi prezentat subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat către data de 1 iulie a anului în curs  se anexează lista persoanelor care au privatizat loturile pomicole, cu indicarea domiciliului permanent al persoanelor date şi a suprafeţei terenului privatizat.
31. Calcularea şi perceperea impozitului funciar de la persoanele fizice pentru folosirea păşunilor şi fîneţelor se efectuează de către Serviciul de colectare a impozitelor în baza Deciziei consiliului local  privind repartizarea temporară a  acestora.
La decizie se anexează lista contribuabililor, pe fiecare lot, care se vor folosi de păşuni şi numărul de vite de fiecare specie, apreciate în rezultatul adunării petrecute cu locuitorii unităţii administrativ-teritoriale.
După adoptarea deciziei  menţionate şi perfectarea listei în cauză, fiecare persoană nominalizată în listă urmează să confirme prin semnătură (în lista nominalizată) acordul de a deveni plătitor al impozitului funciar  pentru folosirea păşunilor.
Lista în cauză este prezentată perceptorului fiscal din primăria respectivă pentru efectuarea calculului impozitului funciar şi înmînarea avizelor de plată contribuabililor menţionaţi.
Calcularea impozitului funciar pentru fiecare persoană indicată în listă se efectuează în dependenţă de mărimea impozitului funciar apreciată pentru un cap convenţional cu aplicarea coeficienţilor de transformare expuşi în anexa nr.5 la prezenta Instrucţiune. Calculele menţionate se efectuează, rotunjind toate rezultatele pînă la sutimi.
Astfel, fiecare persoană din localitatea respectivă, ce foloseşte păşunile aflate în administrarea primăriei este obligată să achite impozitul funciar în dependenţă de cota stabilită pentru lotul de care se foloseşte şi de numărul de vite (capete convenţionale), pe care le are în proprietate (vezi exemplul 3).
Exemplul 3.  Prin decizia primăriei comunei Chirsova au fost repartizate pentru păşuni lotul nr.1, fără indici cadastrali, cu o suprafaţă de 110 ha şi lotul nr.2 cu indicele cadastral de 37 grade-hectar cu suprafaţa de 100 ha.
La aprobarea bugetului localităţii date pentru anul în curs Consiliul primăriei a decis să adopte cotele concrete de impozitare la nivelul cotelor maximale stabilite prin anexa nr. 1 la Lege. Reieşind din cotele concrete  stabilite prin decizia menţionată, impozitul funciar pentru terenurile alocate pentru păşuni constituie 8 825 lei, unde
8 825 lei = (110 ha x 55 lei) +  (100 ha x 37 grade-hectar x 0,75 lei).
De aceste loturi se vor folosi locuitorii satului şi  gospodăria agricolă "Trandafir" din localitate.
Conform evidenţei contabile gospodăria agricolă "Trandafir" dispune de 120 vaci şi 55 junci. Cetăţenii din comuna dată dispun de 130 vaci şi  735 oi.
La adunarea petrecută cu locuitorii comunei şi reprezentanţii gospodăriei agricole a fost apreciat numărul concret de animale care vor paşte pe fiecare din aceste loturi.
Astfel, lotul nr.1 va fi folosit numai de cetăţeni pentru 110 vaci şi  735 oi, iar lotul nr.2 se va folosi atît de cetăţeni, cît şi de gospodăria agricolă pentru 136 vaci şi 55 junci  (unii cetăţeni au refuzat de a se folosi de păşunile repartizate).
Aplicînd coeficienţii de transformare şi ţinînd cont, că o vacă se consideră drept un cap convenţional se determină numărul de capete convenţionale, care revine la lotul nr.1:
- pentru oi  - 73,5 cap.conv. (735 oi x 0,1, unde 0,1 este coeficientul de transformare).
Numărul total de capete convenţionale pentru lotul nr.1 constituie183,5 cap.conv. (110 vaci + 73,5 cap.conv.).
Se calculează impozitul funciar pentru 1 cap convenţional:
(110 ha x 55 lei) : 183,5 cap.conv.= 32,97 lei.
Aplicînd coeficienţii de transformare, pentru lotul nr.1, se determină impozitul funciar pentru fiecare specie de animale:
1 vacă - 32,97 lei;
1 oaie  -  3,3 lei (32,97 lei x 0,1, unde 0,1 este coeficientul de transformare).
Calcule analogice se efectuează şi pentru lotul nr.2.
Se determină numărul de capete convenţionale, ce revine la acest lot:
-  pentru junci - 33 cap.conv. (55 junci x 0,6 , unde 0,6 este coeficientul de transformare).
Numărul total de capete convenţionale constituie 169 cap.conv. (136 vaci +33 cap.conv).
Se calculează impozitul funciar pentru un cap convenţional:
(0,75 lei x 37 grade-hectar x 100 ha) : 169 cap.conv.ă 16,42 lei.
Aplicînd coeficienţii de  transformare, pentru lotul nr.2, se determină impozitul funciar pentru fiecare gen de animale:
1 vacă -  16,42 lei,
1 juncă - 9,85 lei (16,42 lei x 0,6, unde 0,6 este coeficientul de transformare).
Pe lotul nr.2 vor pasc şi două vaci ale cetăţeanului Ion Nicu. Pentru folosirea păşunilor de pe lotul nr.2, cetăţeanului menţionat i se  calculează impozit funciar în mărime de - 32,84 lei (16,42 lei x 2). Impozitul funciar calculat va fi achitat de către acest contribuabil în două termene: către 15 august şi 15 octombrie, respectiv cîte 16,42 lei.
Mărimea impozitului funciar pentru o vită depinde de caracteristicile terenului (adică dacă are sau nu indici cadastrali), de numărul de vite ce pasc pe el şi de cotele impozitului.
Perceperea impozitelor de la contribuabili pentru folosirea fîneţelor se efectuează în baza deciziei primăriei privind repartizarea fîneţelor, iar mărimea impozitului se calculează în  dependenţă de suprafaţa terenului repartizat contribuabililor ca fîneţe şi cota impozitului stabilită pentru această categorie de teren de către autorităţile reprezentative ale administraţiei publice locale (a satelor (comunelor), oraşelor şi municipiilor), la aprobarea bugetelor respective.
Exemplul 4. În baza deciziei primăriei cetăţeanul Vasile Romanciuc se foloseşte în anul 2001 de un teren pentru fîneţe fără indici cadastrali cu suprafaţa de 0,60 ha (60 ari), iar cetăţeanul Andrei Buga de un teren cu aceeaşi suprafaţă, cu bonitatea de 62 grade-hectar.
Pentru terenul repartizat cetăţeanului V. Romanciuc, i s-a calculat impozit funciar în mărime de 33 lei (0,60 x 55 lei), care urmează să fie achitat în părţi egale către 15 august şi
15 octombrie, respectiv cîte 16,50 lei.
Pentru terenul repartizat cetăţeanului A.Buga i s-a calculat impozit funciar, în mărime de 27,90 lei (0,60 ha x 62 grade-hectar x 0,75 lei), care urmează să fie achitat în părţi egale către 15 august şi 15 octombrie, respectiv cîte 13,95 lei.
Sumele impozitului perceput de la persoanele fizice pentru folosirea păşunilor şi  fîneţelor se varsă în bugetul unităţii administrativ-teritoriale respective în hotarele căreia sînt amplasate aceste terenuri (paragraful 1, capitolul 114 "Impozit funciar pentru terenuri agricole").
32. Autorităţile administraţiei publice locale prezintă subdiviziunilor Serviciului Fiscal de Stat către data de 15 iulie a anului în curs forma BIPF - "Darea de seamă privind sumele calculate ale impozitelor funciar şi pe bunurile imobiliare persoanelor fizice (cetăţeni) şi gospodăriilor ţărăneşti (de fermier)" conform anexei nr. 6 la prezenta Instrucţiune.
33. Pentru terenurile destinate deservirii clădirilor şi construcţiilor, aflate în folosinţa separată a cîtorva persoane juridice sau fizice, impozitul funciar se calculează pentru fiecare deţinător proporţional cu suprafaţa clădirilor şi construcţiilor.
34. Pentru terenurile repartizate pe parcursul anului calcularea sumelor impozitului se efectuează în termen de o lună din momentul repartizării şi include perioada de pînă la sfîrşitul anului. Suma impozitului pe o lună se determină de la suma anuală a impozitului  împărţită la 12 (numărul lunilor în an). În cazurile în care repartizarea terenurilor a fost efectuată după expirarea termenului de prezentare a calculului impozitului funciar, prezentarea calculului menţionat se efectuează de către noul deţinător (posesor) în termen de o lună din momentul repartizării terenului.
35. Conform lit.c) alin.(6) al art.4 din Lege persoanele juridice şi persoanele fizice care  achită integral suma impozitului funciar necesară achitării pentru anul fiscal în curs pînă la data de 30 iunie a anului respectiv beneficiază de dreptul la o reducere cu 15 la sută a sumei impozitului ce urmează a fi achitat. La perfectarea avizelor de plată se ţine cont de acest drept (vezi exemplul 7).
36. La aprecierea sumei din care se calculează reducerea se ia în consideraţie soldul pe acest impozit, care se enumera după subiectul impunerii la situaţia din 1 ianuarie a anului respectiv. Suma impozitului funciar, care la situaţia din 1 ianuarie a anului în curs în evidenţa subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat, se enumera ca supraplată se consideră ca sumă a impozitului achitată anticipat de către contribuabil. De aceea, persoanele juridice cît şi persoanele fizice vor beneficia de reducerea respectivă numai dacă vor achita la buget, pînă la 30 iunie, suma, ce reprezintă diferenţa dintre suma calculată pentru acest an şi această supraplată (vezi exemplul 5).  
Exemplul 5. În evidenţa subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat, la situaţia din 1 ianuarie 2001, după SA "Prometeu" se enumera o supraplată în mărime de 10 600 lei. Suma impozitului funciar calculată pentru anul 2001 constituie 24 200 lei. Agentul economic intenţionează să achite suma  impozitului  pînă la 30 iunie 2001, pentru a beneficia de reducerea în mărime de 15 la sută. Deoarece obligaţiunea fiscală a agentului economic pentru anul în curs constituie suma de 24 200 lei, iar supraplata - 10 600 lei,  pentru a beneficia de reducerea respectivă a impozitului el urmează să îndrepte spre plată o sumă, ce reprezintă diferenţa dintre suma calculată a impozitului şi mărimea supraplăţii, adică  - 13 600 lei (24 200 lei - 10 600 lei).
Astfel, SA "Prometeu" urmează să achite la buget pînă la 30 iunie 2001 suma egală cu 9 970 lei (13 600 lei - 3 630 lei), beneficiind  de o reducere în mărime de 3 630 lei (24 200 x 0,15).
37. În cazul în care la situaţia din 1 ianuarie a anului în curs subiecţii impunerii au restanţe la plata impozitului funciar suma achitată anticipat se va îndrepta, în primul rînd, la stingerea acestei restanţe. Dacă contribuabilul intenţionează să beneficieze de reducerea respectivă, urmează să achite pînă la 30 iunie a anului fiscal în curs suma restanţei,  penalitatea calculată la ea şi suma impozitului calculată pentru anul fiscal, diminuată cu suma reducerii în mărime de 15 la sută (vezi exemplul 6).
Exemplul 6. La situaţia din 1 ianuarie 2001 agentul economic are restanţă la impozitul funciar în mărime de 2 500 lei. Suma impozitului calculată pentru anul curent constituie 7800 lei.  Astfel, în total obligaţiunea fiscală constituie 10 300 lei (2 500 lei +7 800 lei). Dacă contribuabilul intenţionează să beneficieze de reducerea respectivă, el urmează să achite integral pînă la 30 iunie curent suma restanţei (2 500 lei), penalitatea calculată la ea şi suma impozitului calculată pentru acest an redusă  cu 15 la sută.
Exemplul 7. Obligaţiunea fiscală (suma calculată) a persoanei fizice - cetăţean la impozitul funciar pentru anul 2001 constituie 108 lei. Restanţă sau  supraplată pentru anii precedenţi la acest impozit, contribuabilul nu are.  El intenţionează să achite acest impozit pînă la 30 iunie a anului în curs. Astfel, cetăţeanul va achita pînă la data menţionată doar 91,8 lei, beneficiind de o reducere în mărime de 15 la sută  care constituie 16,2 lei (108 lei x 0,15).
Sursa de achitare a impozitului
funciar şi ţinerea evidenţei
38. Suma impozitului funciar se include în componenţa cheltuielilor, permise către deducere din venitul brut, ca cheltuieli legate de desfăşurarea activităţii de întreprinzător.
39. Evidenţa decontărilor cu bugetul, privind impozitul funciar, se ţine de către agenţii economici în contul 534 "Datorii privind decontările cu bugetul", subcontul 5344 "Datorii privind impozitul funciar".
Calcularea impozitului se reflectă prin formula contabilă: Debitul contului 713 "Cheltuieli generale şi administrative", subcontul 7134 "Impozite, taxe şi plăţi, cu excepţia impozitului pe venit" şi Creditul contului 534 "Datorii privind decontările cu bugetul", subcontul 5344 "Datorii privind impozitul funciar".
Transferarea la buget a impozitului se reflectă prin formula contabilă: Debitul contului 534 "Datorii privind decontările cu bugetul", subcontul 5344 "Datorii privind impozitul funciar" şi Creditul conturilor 241 "Casa" şi 242 "Cont de decontare".  
Capitolul III
IMPOZITUL PE BUNURILE IMOBILIARE
Subiectele şi obiectele impunerii
40. Conform prevederilor art.277 din Cod şi în baza alin.(5) al art.4 din Lege subiecţi ai impunerii cu impozitul pe bunurile imobiliare sînt persoanele juridice şi fizice rezidenţi şi nerezidenţi ai Republicii Moldova:
a)  proprietarii bunurilor imobiliare de pe teritoriul Republicii Moldova.
Alin.(2) al art.277 din Cod stabileşte, că persoanele care nu deţin un document ce ar atesta dreptul de proprietate asupra bunurilor menţionate, precum şi faptul neexecutării obligaţiei de înregistrare a drepturilor patrimoniale prevăzute de legislaţie nu pot constitui temei pentru nerecunoaşterea acestor persoane în calitate de subiecţi ai impunerii privind bunurile  respective, în cazul în care aceste persoane exercită, de fapt, dreptul de posesie, de folosinţă şi de dispoziţie asupra lor;
b) deţinătorii drepturilor patrimoniale (drepturilor de posesie, de gestiune, de administrare operativă) asupra bunurilor de pe teritoriul Republicii Moldova, ce se află în proprietatea publică a statului sau în proprietatea publică a unităţilor administrativ- teritoriale ori privată, inclusiv arendaşii, în cazul în care obiectul impunerii  este arendat pe un termen mai mare de 3 ani şi contractul de arendă nu prevede altfel.
41. În conformitate cu art.28 din Legea privind cadastrul bunurilor imobiliare documentele în temeiul cărora se înregistrează dreptul asupra bunului imobil  sînt:
-  actele administrative emise de autorităţile publice abilitate în modul stabilit de legislaţia în vigoare;
-  contractele asupra bunului imobil, încheiate conform legislaţiei în vigoare;
-  certificatele de succesiune;
-  hotărîrile instanţei de judecată;
-  alte documente privind apariţia sau transmiterea drepturilor asupra bunurilor imobiliare, eliberate conform legislaţiei în vigoare la data apariţiei sau transmiterii acestor drepturi;
-  contractul de arendă.
42. În cazul în care bunurile imobiliare se află în proprietate (folosinţă) comună în diviziune a mai multor persoane, subiect al impunerii este considerat fiecare din aceste persoane în  cota-parte care îi revine.
43. În cazul în care bunurile imobiliare se află în proprietate comună în devălmăşie subiect al impunerii este considerat, în baza acordului comun, unul din proprietari (coproprietari). Răspunderea pentru obligaţiunea fiscală o poartă solidar fiecare din ei.
44. În cazurile relaţiilor de arendă subiecţi ai impunerii sînt arendaşii, în cazul în care obiectul impunerii este arendat pe un termen mai mare de 3 ani şi contractul de arendă nu prevede altfel. Situaţiile specifice care pot apărea la aplicarea normelor fiscale în cazurile relaţiilor de arendă sînt analogice cazurilor descrise în pct.8 la prezenta Instrucţiune.
45. Persoanele fizice care au cumpărat de la întreprinderi clădiri, apartamente în rate (în baza contractelor) sînt subiecţi ai impunerii cu impozitul pe bunurile imobiliare pentru aceste bunuri din luna în care a fost încheiat contractul de cumpărare- vînzare a acestor bunuri.
46. Obiectul impozabil pentru calcularea impozitului pe bunurile imobiliare la agenţii economici sînt clădirile şi construcţiile, raportate la fondurile fixe în conformitate cu "Clasificaţia fondurilor fixe ale economiei naţionale a Republicii Moldova" aprobată de Departamentul Statisticii prin Hotărîrea nr.40 din 16 septembrie 1993.
Conform clasificaţiei menţionate clădirile sînt construcţiile destinate creării condiţiilor materiale ale muncii, satisfacerii necesităţilor social-culturale a populaţiei şi păstrării valorilor materiale. De exemplu, la clădiri se raportă: blocurile secţiilor de producţie şi blocurile administrative, construcţiile şi clădirile ocupate de diferite secţii şi ateliere, clădirile gospodăriilor silvice, depozitele, magazinele, dughenele, chioşcurile, grajdurile, stînele, incubatoarele, autogările etc.
Din categoria construcţiilor fac parte construcţiile, care creează condiţii de desfăşurare normală a procesului de producţie, îndeplinind funcţii tehnice, ce nu acţionează asupra obiectului muncii. De exemplu, la construcţii se referă: baraje, estacade, rezervuare, poduri, drumuri auto şi feroviare etc.
47. Obiectul impozabil pentru calcularea impozitului pe bunurile imobiliare a persoanelor fizice este costul proprietăţii imobiliare, a locuinţelor privatizate, a construcţiilor şi instalaţiilor pe sectoarele pentru vile, garaje.
Cotele impozitului pe bunurile imobiliare
48. Cotele maxime ale impozitului pe bunurile imobiliare stabilite de către Parlamentul Republicii Moldova în anexa nr.2 la Lege sînt prezentate în anexa nr.7 la prezenta Instrucţiune.
49. În conformitate cu prevederile alin.(3) al art.4 din Lege organele reprezentative ale administraţiei publice locale sînt în drept să stabilească cote concrete de impozitare în limitele (inclusiv  limitele maxime) specificate în anexa nr.2 la Lege. Nu se permite stabilirea cotelor concrete pentru bunuri imobiliare altele decît cele indicate în anexa nr.2 la Lege şi/sau pentru anumite categorii de contribuabili, altele decît cele indicate în anexa menţionată.
Modalitatea de stabilire a cotelor concrete a impozitului pe bunurile imobiliare de către autorităţile administraţiei publice locale  este analogică modului indicat în pct.14 din  prezenta Instrucţiune.
50. Costul bunurilor imobiliare impozabile se determină conform Regulamentului prin evaluarea şi/sau reevaluarea acestor bunuri în baza documentelor de evidenţă contabilă.
51. Persoanele juridice (cu excepţia cooperativelor de construcţie a locuinţelor şi a cooperativelor de construcţie a garajelor) calculează impozitul pe bunurile imobiliare aplicînd cota stabilită în pct.1 din anexa nr.2 la Lege - la valoarea de bilanţ a clădirilor şi construcţiilor.
52. Pentru determinarea sumei impozitului pe bunurile imobiliare (locuinţe privatizate, proprietăţi imobiliare, construcţii şi instalaţii pe sectoarele pentru vile, garaje) ale persoanelor fizice, inclusiv pe bunurile imobiliare ale membrilor cooperativelor de construcţie a locuinţelor, ai cooperativelor de construcţie a garajelor şi ai întovărăşirilor pomicole se aplică cotele stabilite în pct.2 din anexa nr.2 la Lege în proporţie de:
- în localităţile rurale - pînă la 0,1 la sută din costul bunurilor imobiliare;
- în oraşe şi municipii, cu excepţia municipiilor Chişinău şi Bălţi - pînă la 0,2 la sută din costul bunurilor imobiliare;
- în municipiile Chişinău şi Bălţi - pînă la 0,3 la sută din costul bunurilor imobiliare.
În cazurile în care suprafaţa totală a locuinţelor şi a construcţiilor principale ale persoanelor fizice, înregistrate cu drept de proprietate, depăşeşte 100 m2 inclusiv, cotele concrete stabilite ale impozitului pe bunurile imobiliare se majorează în funcţie de suprafaţa totală, după cum urmează:
- de la 100 la 150 m2 inclusiv - de 1,5 ori;
- de la 150 la 200 m2 inclusiv - de 2 ori;
- de la 200 la 300 m2 inclusiv - de 10 ori;
- peste 300 m2 - de 15 ori.
Modul de calculare şi achitare a impozitului
pe bunurile imobiliare de către persoanele juridice şi fizice care practică activitatea de întreprinzător
53. Impozitul pe bunurile imobiliare se calculează prin aplicarea cotei impozitului  la valoarea medie anuală a bunurilor imobiliare impozabile.
În conformitate cu prevederile pct.8 din Regulament valoarea medie anuală a bunurilor imobiliare impozabile se determină ca valoarea medie cronologică, conform sumelor soldurilor la începutul fiecărei luni a perioadei gestionare. Soldurile la începutul şi sfîrşitul perioadei gestionare (trimestrul I, primul semestru, 9 luni şi un an) se iau în calcul pe jumătate. Suma obţinută se împarte la numărul de luni ale perioadei gestionare (vezi exemplul 8).
Exemplul 8. SRL "Loremar" dispune de următoarele bunuri imobiliare impozabile (clădiri şi construcţii), valoarea de bilanţ  a cărora la data de 1 a fiecărei luni a primului  trimestru constituie:

Luna Valoarea de bilanţ a bunurilor imobiliare impozabile (lei)
  la începutul lunii intrări/ieşiri mărimea uzurii acumulate la sfîrşitul lunii
I 134 798 - 1 145 133 653
II 133 653 120 000 2 685 250 968
III 250 968 - 2 510 248 458
IV 248 458      

                            
Astfel, valoarea medie a bunurilor imobiliare impozabile în  primul trimestru constituie - 192 083 lei
((134 798 lei : 2) + 133 653 + 250 968+  (248 458 lei : 2)) : 3.
54. În cazurile în care întreprinderea a dat în exploatare un bloc în prima jumătate a lunii, la calcularea valorii medii anuale, luna punerii în funcţiune se consideră ca lună completă,  iar dacă a fost dată în exploatare în a doua jumătate a lunii - la calcularea valorii medii anuale se include luna următoare celei de dare în exploatare.
55. Bunurile imobiliare ale cooperativelor de construcţie a locuinţelor şi ale celor de construcţie a garajelor,  întovărăşirilor pomicole sînt supuse evaluării în modul stabilit pentru persoanele fizice. Plătitori ai impozitului în aceste cazuri sînt membrii cooperativelor sau întovărăşirilor menţionate.
56. Suma impozitului pe bunurile imobiliare se calculează de către contribuabili de sine stătător prin total cumulativ de la începutul anului în baza datelor evidenţei contabile, ţinînd cont de înlesnirile prevăzute şi cota impozitului, stabilită de către autoritatea administrativ-teritorială respectivă.
57. Contribuabilii trimestrial, însă nu mai tîrziu de data de 20 a lunii următoare trimestrului gestionar, transferă la bugetul local suma impozitului pe bunurile imobiliare în mărime de 1/4 din suma anuală şi în acelaşi termen prezintă subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat calculul impozitului.
Persoanele juridice prezintă calculul impozitului pe bunurile imobiliare - forma BIJ "Calculul impozitului pe bunurile imobiliare ale persoanelor juridice", iar persoanele fizice care practică activitate de întreprinzător - forma BIF "Calculul impozitului pe bunurile imobiliare ale persoanelor fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător" (anexele nr.8 şi nr.9 la prezenta Instrucţiune).
58. Întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile care au pe teritoriul republicii filiale şi/sau subdiviziuni prezintă pentru acestea din urmă calcule şi plătesc la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale de la reşedinţa acestora impozitul pe bunurile imobiliare.
Ţinerea evidenţei  impozitului pe bunurile imobiliare
59. Evidenţa decontărilor cu bugetul, privind impozitul pe bunurile imobiliare, se ţine de către agenţii economici pe contul 534 "Datorii privind decontările cu bugetul", subcontul 5345 "Datorii privind impozitul pe bunurile imobiliare". În creditul acestui cont se reflectă plăţile necesare transferării la buget, iar în debit - plăţile virate efectiv.
60. Calcularea impozitului pe bunurile imobiliare se înregistrează prin formula contabilă: Debitul contului 713 "Cheltuieli generale şi administrative", subcontul 7134 "Impozite, taxe şi plăţi, cu excepţia impozitului pe venit" şi creditul contului 534 "Datorii privind decontările cu bugetul", subcontul 5345 "Datorii privind impozitul pe bunurile imobiliare".
61. Transferarea la buget a impozitului se înregistrează prin formula contabilă: Debitul contului 534 "Datorii privind decontările cu bugetul", subcontul 5345 "Datorii privind impozitul pe bunurile imobiliare" şi creditul conturilor 241 "Casa", 242 "Cont de decontare".  
Modul de calculare şi achitare a impozitului
pe bunurile imobiliare de către persoanele  fizice
care nu practică activitate de întreprinzător
62. Pentru persoanele fizice, care nu practică activitate de întreprinzător, calcularea sumei anuale a impozitului pe bunurile imobiliare ce le au în proprietate şi perfectarea avizelor de plată la impozitul dat se efectuează de către Serviciul de colectare a impozitelor cu participarea subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat. Suma impozitului se reflectă în "Registrul de evidenţă a contribuabililor-persoane fizice (cetăţeni) pe impozitul funciar şi impozitul pe bunurile imobiliare". Evidenţa sumelor calculate şi achitate ale impozitului pe bunurile imobiliare se ţine, ca şi sumele impozitului funciar, în registrul "Conturi personale pe impozitele funciar şi pe bunurile imobiliare".
Modalitatea de completare a registrelor date este expusă în îndrumarul privind completarea registrelor menţionate, remis autorităţilor administrativ-teritoriale şi subdiviziunilor Serviciului Fiscal de Stat prin scrisoarea Ministerului Finanţelor nr.10-2-09/1-2339 din 2 mai 2001.
63. Calcularea impozitului se efectuează în baza valorii bunului imobiliar, la situaţia din 1 ianuarie a anului fiscal.
64. După cum a fost menţionat în pct.52 al prezentei Instrucţiuni în cazul în care suprafaţa totală a locuinţelor şi a construcţiilor principale depăşeşte 100 m2 la determinarea sumei impozitului se aplică cotele impozitului majorate în funcţie de suprafaţa totală (vezi exemplul 9).
Exemplul 9.  Costul total al bunurilor imobiliare ale persoanei fizice-cetăţean care locuieşte în localitate rurală, constituie 175 000 lei. Conform datelor prezentate de organul cadastral teritorial suprafaţa totală a casei de locuit (construcţiei principale) constituie 308 m2. Costul casei (construcţiei principale) constituie 150 000 lei. Autoritatea administraţiei publice locale a adoptat cotele concrete ale impozitului pe bunurile imobiliare pentru anul în curs în mărimea cotelor maxime stabilite de legislaţie.
Astfel, calculul impozitului pe bunurile imobiliare se efectuează în următoarea ordine:
1.  Se calculează:
- suma impozitului pentru bunurile imobiliare cu excepţia părţii costului  casei de locuit (construcţiei principale) corespunzător suprafeţei totale ce nu depăşeşte 100 m2
((175 000 lei - 150 000 lei) +(150 000 lei : 308 m2 x 100 m2
- suma impozitului reieşind din costul corespunzător suprafeţei totale a casei de locuit (construcţiei principale) ce depăşeşte 100 m2 şi nu depăşeşte 150 m2:
(150 000 lei : 308 m2 x 50 m2) x 0,1 % : 100% x 1,5 =36,53 lei;
- suma impozitului reieşind din costul corespunzător suprafeţei totale  a casei de locuit (construcţiei principale) ce depăşeşte 150 m2 şi nu depăşeşte 200 m2
(150 000 lei : 308 m2 x 50 m2) x 0,1% : 100%  x 2 =48,70 lei;
- suma impozitului reieşind din costul suprafeţei totale a casei de locuit (construcţiei principale) ce depăşeşte 200 m2 şi nu depăşeşte 300 m2
(150 000 lei : 308 m2 x 100 m2) x 0,1% : 100%  x 10 =487,01 lei;
- suma impozitului reieşind din costul suprafeţei totale a casei de locuit (construcţiei principale) ce depăşeşte  300 m2
(150 000 lei : 308 m2 x 8 m2) x 0,1% : 100% x 15 =58,44 lei.
2. Se apreciază suma totală a impozitului pe bunurile imobiliare
73,70 lei + 36,53 lei + 48,70 lei + 487,01 lei + 58,44 lei = 704,38 lei.
65. Se supun impozitării, atît bunurile imobiliare înregistrate în organele cadastrale, cît şi cele neînregistrate în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
66. Bunurile imobiliare aflate în stadiul de construcţie (nefinalizate) gradul de finisare al cărora este de peste 50 la sută, acesta fiind apreciat de specialiştii organelor cadastrale, precum şi construcţiile ce nu sînt date în exploatare (inclusiv ridicate în mod samavolnic) constituie obiecte de impozitare şi, respectiv, se supun impozitării.
La calcularea impozitului pe bunurile imobiliare, în calitate de bază impozabilă se aplică (folosesc):
-  costul apreciat de organele cadastrale teritoriale;
-  datele de arhivă ale fostei companii Asito;
-  evaluarea provizorie a clădirilor şi construcţiilor principale, conform indicilor volumetrici şi/sau ai suprafeţei, apreciată de către comisia compusă din reprezentanţii autorităţilor administraţiei publice locale, organului cadastral şi subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat.
67. În cazurile în care clădirea, construcţia,  alte încăperi sînt înstrăinate pe parcursul anului fiscal de la un subiect al impunerii altui subiect (în cazul de vînzare, cumpărare, schimb, donaţie etc.), impozitul pe bunurile imobiliare se calculează şi se percepe de la posesorul iniţial, începînd cu 1 ianuarie a anului curent pînă la începutul lunii, în care a pierdut dreptul de proprietar al bunului menţionat, iar de la noul proprietar - începînd cu luna, în care a obţinut acest drept şi pînă la sfîrşitul anului.
68. Pentru clădirile, construcţiile şi încăperile izolate transmise în moştenire, impozitul se percepe de la moştenitori din momentul deschiderii succesiunii în conformitate cu legislaţia în vigoare. Moştenirea se consideră acceptată, cînd moştenitorul real a intrat în posesia averii moştenite.
69. În cazul lichidării, demolării sau distrugerii complete a bunurilor imobiliare perceperea impozitului se suspendează, începînd cu luna în care ele au fost lichidate, demolate sau distruse. Drept temei serveşte documentul, ce confirmă acest fapt, eliberat de către organele administraţiei publice locale şi/sau organele cadastrale teritoriale.
70. Serviciul de colectare a impozitelor de comun cu subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat perfectează şi înmînează avizele de plată cel tîrziu cu 60 de zile pînă la expirarea primului termen de plată a impozitului, adică anual pînă la data de 15 iunie.
71. Subiecţii impunerii achită impozitul pe bunurile imobiliare în bugetul unităţii administrativ-teritoriale respective, în părţi egale, cel tîrziu la 15 august şi 15 octombrie ale anului fiscal în curs.
72. În cazul achitării sumei integrale a impozitului pentru anul fiscal în curs pînă la 30 iunie a anului respectiv subiecţii impunerii beneficiază de dreptul la o reducere cu 15 la sută a sumei impozitului ce urmează a fi achitat. Avizele de plată a impozitului pe bunurile imobiliare, înmînate subiecţilor impunerii, se întocmesc ţinîndu-se cont de acest drept.
73. La aprecierea sumei din care se calculează reducerea se ia în consideraţie soldul pe acest impozit, care se enumera după subiectul impunerii la situaţia din 1 ianuarie a anului fiscal respectiv. Suma impozitului care la situaţia din 1 ianuarie a anului în curs se enumera ca supraplată se consideră ca sumă a impozitului achitată anticipat şi subiectul impunerii beneficiază de reducerea respectivă numai dacă achitarea integrală a sumei ce reprezintă diferenţa dintre suma calculată pentru acest an şi această suprafaţă se efectuează pînă la 30 iunie. Reducerea se determină din suma ce urmează a fi achitată pentru anul respectiv în mod analogic modului expus în pct.37 din prezenta Instrucţiune.
74. În cazul în care la situaţia din 1 ianuarie a anului în curs subiecţii impunerii au restanţe la plata impozitului, suma achitată anticipat se îndreaptă în primul rînd la stingerea acestei restanţe. Dacă subiectul impunerii intenţionează să beneficieze de reducerea respectivă, el urmează să achite pînă la 30 iunie a anului în curs, atît suma restanţei şi penalitatea calculată la ea, cît şi suma impozitului calculată pentru anul fiscal diminuată cu suma reducerii în mărime de 15 la sută.
Capitolul IV
ÎNLESNIRILE LA PLATA IMPOZITULUI
FUNCIAR ŞI IMPOZITULUI PE BUNURILE IMOBILIARE
75. În conformitate cu prevederile art.283 din Cod şi în
baza alin.(5) art.4 din Lege de plata impozitului funciar şi a
impozitului pe bunurile imobiliare se scutesc:
a)  autorităţile publice şi instituţiile finanţate de la bugetele de toate nivelurile;
b) Societatea Orbilor, Societatea Surzilor, Societatea Invalizilor şi întreprinderile create pentru realizarea scopurilor statutare ale acestor societăţi;
c)  întreprinderile penitenciarelor;
d) Centrul Republican Experimental pentru Protezare, Ortopedie şi Reabilitare al Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei;
e)  obiectivele de protecţie civilă;
f)  organizaţiile religioase - pentru bunurile imobiliare destinate riturilor de cult;
g)  misiunile diplomatice şi alte misiuni asimilate acestora, precum şi organizaţiile în conformitate cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte;
h)  persoanele fizice care arendează de la stat case de locuit şi alte încăperi de locuit;
i)  persoanele de vîrstă pensionară.
Această categorie de contribuabili include persoanele care primesc pensii pentru limita de vîrstă, stabilite conform prevederilor art.41 din Legea privind pensiile de asigurări sociale de stat nr. 156-XIV din 14 octombrie 1998. Conform articolului menţionat  persoanele care primesc pensii pentru limita de vîrstă sînt  considerate şi mamele care au născut şi au educat pînă la vîrsta de 8 ani 5 şi mai mulţi copii, precum şi persoanele ocupate la lucrări foarte nocive şi foarte grele, care au îndeplinit (atins) stagiul de cotizare necesar obţinerii drepturilor la pensie pentru limita de vîrstă;
j) invalizii de gradul I şi II;
k) invalizii din copilărie;
l) invalizii de gradul III (participanţi la acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova, participanţi la acţiunile de luptă din Afganistan, participanţi la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl.
Categoriile de persoane indicate la lit.i) - l) din punctul în cauză (cu excepţia persoanelor - invalizi de gradul I şi II, şi invalizi din copilărie),  sînt scutite de impozit în cazul în care nu locuiesc împreună cu membri ai familiei apţi pentru muncă;
m) familiile participanţilor căzuţi în acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova şi persoanele care au fost întreţinute de aceştia;
n)  familiile militarilor căzuţi în acţiunile de luptă din Afganistan şi persoanele care au fost întreţinute de aceştia;
o) familiile care au copii invalizi în vîrstă de pînă la 18 ani;
p)familiile persoanelor decedate în urma unor boli cauzate de participarea lor la lucrările de lichidare a consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl şi persoanele care au fost întreţinute de acestea.
76. Documentele care servesc temei pentru acordarea înlesnirilor la plata impozitului funciar şi a impozitului pe bunurile imobiliare, precum şi organele care eliberează aceste documente pentru persoanele indicate la lit.i) - p) se indică în tabelul 1.

Tabelul 1. Categoriile contribuabililor şi lista documentelor,

în temeiul cărora se acordă înlesniri la plata impozitului

funciar şi a impozitului pe bunurile imobiliare

 

Categoriile cetăţenilor care au dreptul la scutire de plata impozitului funciar şi impozitului pe bunurile imobiliare

Documentele care servesc drept temei pentru acordarea scutirii

Organele care eliberează documentele respective

1. Persoanele de vîrstă pensionară

Legitimaţia de pensionar

Direcţiile teritoriale de asistenţă socială şi protecţia familiei, alte organe împuternicite

2. Invalizii de gradul I şi II, invalizii din copilărie, invalizii de gradul III (participanţi la acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova, participanţi la acţiunile de luptă din Afganistan, participanţi la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl)

Legitimaţia de pensionar cu indicarea cauzei invalidităţii

Direcţiile teritoriale de asistenţăsocială şi protecţia familiei, alteorgane împuternicite

3. Familiile participanţilor căzuţi în acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova şi persoanele care au fost întreţinute de aceştia

Legitimaţia care confirmădreptul la înlesniri

Direcţiile (secţiile) militar-administrative

4. Familiile militarilor căzuţi în acţiunile de luptă din Afganistan şi persoanele care au fost întreţinute de aceştia

Legitimaţia care confirmădreptul la înlesniri

Direcţiile (secţiile) militar-administrative

5. Familiile care au copii invalizi în

vîrstă de pînă la 18 ani
Legitimaţia care confirmădreptul la înlesniri

Direcţiile teritoriale de asistenţăsocială şi protecţia familiei, alteorgane împuternicite

6.Familiile persoanelor decedate în

urma unor boli cauzate de participarea

lor la lucrările de lichidare a
consecinţelor avariei de la C.A.E.

Cernobîl şi persoanele care au fost

întreţinute de acestea

Legitimaţia care confirmădreptul la înlesniri

Direcţiile (secţiile) militar-administrative

 
 77. Pentru subiecţii impunerii indicaţi la lit. i) - p) din punctul 75 al prezentei Instrucţiuni, nu sînt prevăzute careva categorii de terenuri sau bunuri imobiliare pentru care persoanele menţionate se scutesc de plata impozitelor menţionate. Aceste persoane, în cazul în care satisfac cerinţele pentru acordarea înlesnirii, beneficiază de înlesnire la plata impozitului funciar pentru toate terenurile care le au în proprietate, inclusiv cotele echivalente de teren ce le aparţin membrilor gospodăriei ţărăneşti (de fermier), a impozitului pe bunurile imobiliare pentru toate bunurile imobiliare.
78. În cazul în care persoanele fizice care nu practică activitatea de întreprinzător, precum şi gospodăriile ţărăneşti (de fermier) obţin dreptul la scutire de impozitul funciar pe parcursul anului fiscal, recalcularea impozitului se efectuează de către serviciile de colectare a impozitelor cu participarea subdiviziunilor Serviciului Fiscal de Stat, începînd cu luna din care persoanele date obţin dreptul la această scutire, iar în cazul pierderii acestui drept înlesnirea rămîne în vigoare pînă în luna în care contribuabilul a pierdut acest drept.
79. În conformitate cu alin.(3) art.283 din Cod de plata impozitului funciar se scutesc proprietarii şi beneficiarii ale căror terenuri şi loturi de pămînt:
a)  sînt ocupate de rezervaţii, parcuri dendrologice şi naţionale, grădini botanice;
b) sînt destinate fondului silvic şi fondului apelor, în cazul în care nu sînt antrenate în activitatea de producţie. Pentru anul 2001 la aprecierea  scutirii de plata impozitului funciar pentru proprietarii şi beneficiarii terenurilor destinate fondului silvic este necesar de a ţine cont de prevederile pct.12 al alin.1 din art.16 al Legii bugetului pe anul 2001 care stabileşte că de vărsarea la buget a impozitului se scutesc întreprinderile Serviciului Silvic de Stat, cu condiţia utilizării mijloacelor respective la regenerarea, paza şi protecţia fondului forestier;
c)   sînt folosite  de organizaţiile ştiinţifice şi instituţiile de cercetări ştiinţifice cu profil agricol şi silvic în scopuri ştiinţifice şi instructive. Lista agenţilor economici scutiţi de plata impozitului funciar, precum şi suprafeţele terenurilor se aprobă anual prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova;
d) aparţin gospodăriilor piscicole - pentru suprafaţa acvatică a iazurilor;
e)  sînt ocupate de instituţiile de cultură, de artă, de cinematografie, de învăţămînt, de ocrotire a sănătăţii, indiferent de modul lor de finanţare; de complexele sportive şi de agrement (cu excepţia celor ocupate de instituţiile balneare), precum şi de monumentele naturii, istoriei şi culturii, a căror finanţare se face de la bugetul de stat sau din contul mijloacelor sindicatelor;
f)  sînt atribuite permanent căilor ferate, drumurilor auto publice, porturilor fluviale şi pistelor de decolare;
g)  sînt atribuite zonelor frontierei de stat;
h)  sînt de uz public în localităţi.
Conform art.47 din Codul funciar, terenuri de folosinţă comună a localităţilor sînt: terenurile folosite pentru căile de comunicaţie (pieţe, străzi, pasaje, drumuri şi altele asemenea), pentru necesităţile social-culturale ale populaţiei (grădini publice, parcuri, lacuri, plaje, bulevarde, scuaruri), pentru cimitire şi alte necesităţi ale gospodăriei comunale.
i)  sînt atribuite pentru scopuri agricole, la momentul atribuirii fiind recunoscute distruse, dar ulterior restabilite - pe o perioadă de 5 ani.
Înlesnirea dată se acordă persoanelor juridice şi fizice în baza deciziei respective a organului administraţiei publice locale şi concluziei serviciului abilitat cu funcţii de apreciere a terenurilor, care confirmă că terenurile date sînt distruse din momentul atribuirii acestor terenuri.
80. În conformitate cu prevederile pct.1 din anexa nr.2 la Lege întreprinderile producătoare de materie primă agricolă se scutesc de impozitul pe bunurile imobiliare folosite la obţinerea producţiei agricole (vezi exemplul 10).
Exemplul 10. Cooperativa agricolă "Tezaur" dispune de următoarele bunuri imobiliare:
-  clădirea administrativă,
-  atelier de reparaţii,
-  staţia de pompe,
-  depozit pentru păstrarea grînelor,
-  substaţie electrică,
-  moară de măcinat făina,
-  oloiniţă,
-  secţie de conservare a legumelor,
-  garaj.
Reieşind din prevederile pct.1 al anexei nr.2 la Lege cooperativa în cauză urmează să efectueze calcularea impozitului pe bunurile imobiliare cu prezentarea ulterioară a calculului respectiv subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat numai pentru următoarele bunuri imobiliare:
- moara de măcinat făina,
- moara pentru producerea uleiului,
- secţia de conservare a legumelor.
81. Autorităţile reprezentative ale administraţiei publice locale sînt în drept să acorde persoanelor fizice şi persoanelor juridice scutiri sau amînări la plata impozitului funciar şi a impozitului pe bunurile imobiliare pe  anul fiscal respectiv, în caz de:
a)  calamitate naturală sau incendiu, în urma cărora bunurile imobiliare au fost distruse sau au fost deteriorate considerabil;
b)  atribuire a terenurilor pentru evacuarea întreprinderilor cu impact negativ asupra mediului înconjurător. În acest caz pot fi acordate scutiri la plata impozitului pe durata normativă a lucrărilor de construcţie;
c)  boală îndelungată sau deces al proprietarului bunurilor imobiliare confirmate prin certificat medical sau, respectiv, prin certificat de deces.
În scopul aprecierii pierderilor cauzate de calamităţile naturale şi incendii, autorităţile reprezentative ale administraţiei publice locale, creează comisii speciale, în componenţa cărora se includ reprezentanţi ai consiliului primăriei localităţii date, specialişti din domeniul agriculturii şi alte domenii.
Comisiile menţionate întocmesc un act în care urmează a fi indicate:
-  suprafaţa terenurilor agricole distruse ca rezultat al calamităţilor naturale;
-  mărimea prejudiciilor cauzate;
-  suma impozitului funciar şi/sau a impozitului pe bunurile imobiliare de care urmează a fi scutite persoanele juridice şi/sau fizice, sau care urmează să fie amînată.
Organele menţionate examinează materialele comisiei privind acordarea înlesnirii la impozitul funciar şi/sau impozitului pe bunurile imobiliare, sau amînarea acestor sume persoanelor juridice şi fizice şi adoptă o decizie privind acordarea înlesnirilor la impozitele menţionate. La adoptarea deciziei în cauză organul menţionat urmează a ţine cont de prevederile alin.(2) al art.27 din Legea privind finanţele publice locale nr. 491-XIV din 9 iulie 1999, care stabileşte că rectificarea bugetelor locale se aprobă numai cu condiţia menţinerii echilibrului bugetar.
În deciziile adoptate se indică suprafaţa terenurilor agricole deteriorate cauzate ca rezultat al calamităţilor naturale, mărimea prejudiciilor cauzate şi suma impozitului funciar şi/sau a impozitului pe bunurile imobiliare de care urmează a fi scutite persoanele juridice şi fizice sau care urmează să fie amînată. Deciziile adoptate se remit în termen de 10 zile de la data adoptării lor consiliilor judeţene, consiliului mun. Chişinău, UTA Găgăuzia pentru sistematizarea şi concretizarea bugetelor locale şi subdiviziunilor Serviciului Fiscal de Statpentru introducerea modificărilor în conturile agenţilor economici. Autorităţile administraţiei publice locale în baza deciziei primite introduc modificările în conturile persoanelor fizice şi ale gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) cărora le-au fost acordate scutiri la plata impozitelor menţionate.
Capitolul V  
RESPONSABILITATEA CONTRIBUABILILOR PENTRU
 ÎNCĂLCAREA LEGISLAŢIEI FISCALE CU PRIVIRE LA
IMPOZITUL FUNCIAR ŞI IMPOZITUL PE BUNURILE
IMOBILIARE
82. Responsabilitatea contribuabililor pentru încălcarea legislaţiei fiscale cu privire la impozitul funciar şi impozitul pe bunurile imobiliare se reglementează prin legislaţia în vigoare la momentul apariţiei obligaţiunilor fiscale.
83. Începînd cu 1 ianuarie 2001 şi pînă la 1 ianuarie 2004, pentru încălcarea prevederilor Codului, a alineatelor (3) - (7) ale articolului 4 din Lege responsabilitatea contribuabililor se stabileşte prin alin.9 al aceluiaşi articol din Lege sub formă de penalitate şi amendă.
Penalitatea şi amenzile (sancţiunile financiare) constituie o parte indispensabilă a obligaţiunii fiscale şi se achită în modul stabilit de legislaţia în vigoare.  
În cazul comiterii de către subiecţii impunerii a încălcărilor fiscale privind impozitul funciar şi impozitul pe bunurile imobiliare, se aplică următoarele sancţiuni:
1. Sancţiuni pentru neachitarea impozitului funciar
şi/sau impozitului pe bunurile imobiliare
84. În conformitate cu alin.(9) art.4 din Lege pentru neachitarea în termen a oricărei sume a impozitului funciar şi/sau impozitului pe bunurile imobiliare, pentru fiecare zi de neachitare se calculează o penalitate în mărimea determinată, pornindu-se de la rata de bază (majorată sau diminuată cu o marjă), stabilită de Banca Naţională a Moldovei la creditele pe termen scurt şi mediu în luna noiembrie a anului care precedă anul fiscal de gestiune, majorată cu 5 puncte, rezultatul fiind rotunjit pînă la următorul procent întreg.
85. Penalitatea pentru neachitarea oricărei sume a impozitului se calculează pentru perioada care începe din ziua următoare zilei stabilite pentru achitarea impozitului şi pînă la data achitării inclusiv.
86. Pentru anul 2001, conform Hotărîrii Băncii Naţionale a Moldovei nr.351 din 23 noiembrie 2000, rata de bază a fost stabilită în mărime de 27,5 %. Astfel, pentru anul 2001 mărimea penalităţii rotunjită constituie 33 la sută  (27,5 % Ă 5, rotunjit pînă la următorul procent întreg), sau pentru fiecare zi de neachitare 0,09 % (33 % : 365 zile).
Mărimea penalităţii, calculată pentru neachitarea oricărei sume a impozitului, se determină în dependenţă de rata de bază, stabilită pentru anul respectiv de către Banca Naţională a Moldovei, de numărul de zile cu care au fost încălcaţi termenii de achitare a impozitelor şi suma impozitului neachitat şi se calculează după următoarea formulă:
Sp =(Simp. x Nz x Mp/365) / 100%,
unde Sp - suma penalităţii;
Simp. - suma impozitului neachitat în termenii stabiliţi;
Nz - numărul de zile pentru care se calculează penalitatea;
Mp - mărimea penalităţii stabilită pentru anul fiscal respectiv.
87. Suplimentar  la penalitatea pentru neachitarea în termen a oricărei sume a impozitului conform alin.(9) art.4 din Lege, contribuabilului i se aplică o amendă, ce constituie 2 %  din suma, care urmează a fi achitată,   dacă perioada de neachitare nu depăşeşte o lună, majorîndu-se (în caz de neachitare ulterioară a oricărei sume a impozitului) cu 2 % în fiecare din lunile următoare sau cu o cotă din aceste 2 %, în cazul în care luna este incompletă, totodată mărimea amenzii în totalitate nu trebuie să depăşească 24 % în ansamblu.
88. Penalitatea stabilită prin alin.(9) art.4 din Lege  se aplică începînd cu 1 ianuarie 2001 la suma calculată dar neachitată a impozitului funciar şi/sau impozitului pe bunurile imobiliare, inclusiv şi pentru sumele restante la aceste impozite înregistrate la situaţia din 1 ianuarie 2001, iar amenda pentru neachitarea acestor impozite în termen urmează a fi aplicată doar pentru sumele impozitelor calculate pentru anii fiscali, începînd cu 1 ianuarie 2001, şi neachitate în termenii stabiliţi (vezi exemplele 11 - 12).
Exemplul 11. Gospodăria ţărănească (de fermier) "Tera" a achitat impozitul funciar calculat pentru anul 2001 în sumă de
1 200 lei pe data de 10 noiembrie 2001.
Deoarece impozitul funciar se achită la buget în părţi egale pînă la 15 august şi 15 octombrie a anului respectiv, gospodăria ţărănească a încălcat primul termen de achitare a impozitului funciar (15 august) în sumă de 600 lei cu 87 de zile sau cu 2 luni şi 26 de zile, iar termenul doi (15 octombrie) la aceeaşi sumă -  cu 26 de zile (o lună incompletă).
Astfel, pentru neachitarea în termen a impozitului funciar gospodăriei ţărăneşti i se calculează:
a) penalitate în sumă de 61,30 lei, inclusiv:
- pentru neachitarea impozitului în perioada de la
16 august şi pînă la 15 octombrie - 33,09 lei(600 lei x 61 zile x 33 % /365 zile) / 100%;
- pentru neachitarea  impozitului în perioada de la
16 octombrie şi pînă la 10 noiembrie - 28,21 lei (1 200 lei x
26 zile x 33% / 365 zile) / 100%.
Deoarece către termenul doi de achitare a impozitului suma neachitată constituie 1 200 lei (600 lei +600 lei), penalitatea pentru această perioadă se calculează la întreaga sumă neachitată;
b) amendă pentru neachitarea în termen a  impozitului în total în sumă de 46,20 lei, inclusiv:
- pentru neachitarea impozitului  calculat pentru I termen de achitare (15 august) - 34,20 lei.
Perioada de neachitare a impozitului se începe cu
16 august şi se termină în ziua achitării, adică la 10 noiembrie, care constituie 2 luni şi 26 zile.
34,20 lei ă (600 lei x 0,057),
unde 0,057 ă (2%(I lună)+2% (II lună) + 2% x 26 zile : 30zile (III lună incompletă))/100%;
-  pentru neachitarea impozitului calculat pentru termenul II (15 octombrie) - 12 lei
12 lei = 600 lei x 0,02.
Astfel, gospodăriei ţărăneşti (de fermier) i s-au aplicat sancţiuni financiare în sumă totală de 107,50 lei (61,30 lei + 46,20 lei).
Exemplul 12. Obligaţiunea fiscală pe anul 2001 pe bunurile imobiliare, ce constituie proprietatea cetăţeanului Ion Ciobanu, este de 128 lei. Contribuabilul în cauză are restanţe la achitarea impozitului dat pe anul 2000 în sumă de 60 de lei şi penalitatea calculată la ea, la situaţia din 1 ianuarie 2001,  în mărime de 1,80 lei.
La data din 15 septembrie 2001 contribuabilul achită suma impozitului pe bunurile imobiliare în mărime de 64 lei (128 lei : 2), calculată pentru primul termen de achitare, încălcînd acest termen cu 1 lună de zile. La aceeaşi dată contribuabilul achită şi sumele restanţei pe anul 2000 şi penalităţii calculate la ea:
a) la achitarea acestor sume, la suma neachitată la primul termen de achitare pentru anul curent, precum şi pentru restanţa pe anul 2000, contribuabilului i se calculează penalitate, reieşind din rata de bază stabilită de Banca Naţională a Moldovei, care pentru anul curent constituie 33%.
La suma restanţei pentru anul 2000 (60 lei)  penalitatea se calculează pentru perioada începînd cu 1 ianuarie 2001 şi pînă la data 15 august, iar pentru perioada de 16 august pînă la ziua achitării (15 septembrie) penalitatea se calculează pentru suma totală, care include suma restanţei şi suma calculată pentru primul termen - 124 lei (60 lei+64 lei).
Astfel, contribuabilului i se calculează penalitate în mărime de 15,85 lei, inclusiv:
-  pentru perioada de la 1 ianuarie pînă la 15 august a anului curent - 12,37 lei (60 lei x 228 zile x33% : 100% : 365 zile);
- pentru perioada de la 16 august pînă la 15 septembrie (31 zile)  - 3,48 lei (124 lei x 31 zile x 33% : 100% : 365 zile);
b) suplimentar la penalitate contribuabilului pentru neachitarea în termenul stabilit (15 august) a sumei impozitului în mărime de 64 lei i se aplică amendă în sumă de 1,28 lei  (64 lei x 2% : 100%).
Pentru încălcarea legislaţiei fiscale cu privire la impozitul pe bunurile imobiliare, suplimentar la penalitatea în sumă de 1,80 lei, calculată la situaţia din 1 ianuarie 2001, contribuabilului i se aplică sancţiuni financiare pentru anul curent în sumă de 17,13 lei (15,85 lei +1,28 lei).
În total, la situaţia din 15 septembrie contribuabilul urmează să achite suma de 142, 93 lei (60 lei +1,80 lei + 64 lei + 17,13 lei).
89. Penalitatea şi amenda pentru neachitarea impozitului funciar şi/sau impozitului pe bunurile imobiliare în termenii stabiliţi de legislaţie nu se aplică sau, fiind calculate se anulează, dacă subiecţilor impunerii nu le-au fost înmînate avizele de plată.
2. Amenda pentru eschivarea de la prezentarea
calculelor impozitului funciar şi/sau impozitului
pe bunurile imobiliare
90. În conformitate cu alin.9 al art.4 din Lege, în cazurile eschivării de la prezentarea subdiviziunilor Serviciului Fiscal de Stat în termen a calculului impozitului funciar şi/sau impozitului pe bunurile imobiliare, contribuabilului i se aplică o amendă în mărime de 5% din suma impozitului ce urmează a fi indicată în calculul respectiv, în cazul în care perioada neprezentării calculelor nu depăşeşte o lună, majorîndu-se (în cazul neprezentării ulterioare a calculului) cu 5% în fiecare din lunile următoare sau cu o cotă din aceste 5%, în cazul în care luna este incompletă, însă în ansamblu nu trebuie să depăşească 25% (vezi exemplul 13).
Exemplul 13. SRL "Olimp" a prezentat calculul impozitului funciar pentru anul 2001, care urma a fi prezentat subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat pînă la data de 1 iulie 2001, doar la
20 septembrie a acestui an (cu întîrziere de 2 luni şi 20 zile). Obligaţiunea fiscală la impozitul funciar pentru anul 2001 constituie 18 600 lei.
Astfel, pentru neprezentarea în termenul stabilit a calculului impozitului dat contribuabilului i se aplică amendă în mărime de 2 480 lei ((18 600 lei x (5%(I lună) +5%(II lună) + 5%  x 20/30 (III lună- incompletă)) / 100%).
91. Suma impozitului funciar şi/sau impozitului pe bunurile imobiliare, care trebuia să fie indicată în calculul respectiv, se reduce cu partea sumei impozitului achitată în termen.
3. Amenda pentru diminuarea sumei impozitului funciar
şi/sau impozitului pe bunurile imobiliare
92. În conformitate cu prevederile alin.9 al art.4 din Lege, în cazul în care suma impozitului indicată în calculul impozitului funciar şi/sau impozitului pe bunurile imobiliare este diminuată în rezultatul  efectuării necorespunzătoare a calculului, ori ca urmare a îndeplinirii necorespunzătoare a altor cerinţe ale legislaţiei fiscale, se aplică amenda în mărime de 20% din suma diminuată (vezi exemplul 14).
Exemplul 14. La data de 15 iunie 2001 contribuabilul a prezentat calculul impozitului funciar, conform căruia suma impozitului funciar spre plată pentru anul 2001 constituie
12 000 lei.
Pe parcursul controlului cameral s-a stabilit, că în rezultatul aplicării incorecte a cotei de impozitare, suma impozitului funciar a fost diminuată cu 2 400 lei.
Astfel, pentru întocmirea necorespunzătoare a calculului contribuabilului i se aplică o amendă în mărime de 480 lei
(2 400 lei x 0,2).
Capitolul VI.
DISPOZIŢII TRANZITORII
93. Prezenta Instrucţiune intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

    ŞEFUL INSPECTORATULUI
    FISCAL PRINCIPAL DE STAT                          Mihai POP

    Chişinău, 4 septembrie 2001.
    Nr. 11.


    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    [Anexa nr.4 abrogată prin OIFPS462 din 28.03.17, MO109-118/07.04.17 art.749; în vigoare 07.04.17]


    anexa nr.5

    anexa nr.6

    anexa nr.7

    anexa nr.8

    anexa nr.9