KKO47/1997 ID intern unic: 310801 Версия на русском | Fişa actului juridic |
Republica Moldova | |
CURTEA DE CONTURI | |
HOTĂRÎRE
Nr. 47
din 14.11.1997 | |
privind rezultatele controlului asupra activităţii economico-financiare a Ministerului Comunicaţiilor şi Informaticii al Republicii Moldova şi a unor întreprinderi din subordine | |
Publicat : 23.04.1998 în Monitorul Oficial Nr. 036 Promulgat : 14.11.1997 | |
Curtea de Conturi, examinînd materialele controlului asupra activităţii economico-financiare a Ministerului Comunicaţiilor şi Informaticii (în continuare MCI) şi a unor întreprinderi din subordine, în perioada anilor 1994-1996, cu participarea ministrului MCI dl I. Casian, viceministrului dl I. Straşnic, fostului viceministru, actualmente director general-adjunct - director dezvoltare al Î. S. "Moldtelecom" dl V. Didilică,
C O N S T A T Ă:
În perioada supusă controlului Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii (MCI) n-a întreprins măsuri efective în vederea reducerii cheltuielilor de întreţinere a aparatului central. La finele anului 1996 pentru 61 de colaboratori ai aparatului central se utilizau 42 numere de telefon de legătură orăşenească directă şi fiecare lucrător al ministerului dispunea încă de cîte un număr de telefon de legătură orăşenească indirectă.
Pentru amplasarea aparatului central al ministerului se arendează încăperi cu o suprafaţă totală de 802 m.p., ceea ce, calculat la o unitate de personal, e aproximativ de 2 ori mai mult decît normele recomandate.
Reorganizarea structurii de conducere a ramurii, efectuate în anul 1993, a dus la reducerea formală a aparatului, deoarece a fost parţial redus aparatul central, pe cînd aparatul de conducere a ramurii, ţinînd cont de structurile de conducere de rang republican nou formate, nu s-a micşorat, ci dimpotrivă, s-a majorat.
Conducerea Ministerului Comunicaţiilor şi Informaticii (dl I. Casian), încălcînd schema de încadrare a personalului aparatului central, înregistrată în mai 1996 de către Ministerul Finanţelor, şi Hotărîrea Guvernului nr. 207 din 20.04.93, a efectuat schimbări în structura acestui aparat, reducînd 4 unităţi de personal şi introducînd alte 4 cu o salarizare lunară mai mare, ceea ce a generat creşterea cheltuielilor de întreţinere a personalului scriptic.
În perioada supusă controlului au fost admise cazuri cînd cheltuielile legate de întreţinerea aparatului central neîntemeiat erau suportate de întreprinderile subordonate. Din contul Î.S. "Moldtelecom" în anul 1996 au fost cheltuite 282 mii lei pentru procurarea a trei automobile (Opel Omega-1; Opel Vectra-2), pentru deservirea conducerii Ministerului Comunicaţiilor şi Informaticii (a ministrului şi viceministrilor). În pofida indicaţiilor date conform controalelor anterioare şi în perioada supusă controlului au avut loc cazuri de sustragere a mijloacelor financiare ale întreprinderilor subordonate şi fondurilor extrabugetare pentru finanţarea cheltuielilor de deplasări ale personalului aparatului central al ministerului.
Cheltuielile de întreţinere a aparatului central în anul 1995 s-au majorat faţă de anul 1994 cu 148,7% şi au constituit 592,5 mii lei.
Îndeosebi au crescut cheltuielile pentru delegaţii şi deplasări de serviciu - 456%. În perioada 01.04.95-01.07.96 au fost efectuate 66 de deplasări peste hotarele republicii, inclusiv peste hotarele CSI - 46.
În unele cazuri deplasările efectuate sînt puţin eficiente. Pe 23 de deplasări de serviciu în străinătate, în contradicţie cu Hotărîrea Guvernului nr. 805 din 07.11.94, lipsesc dările de seamă despre lucrul înfăptuit. Persoanele aflate în deplasări, inclusiv conducătorii ministerului (dnii I. Straşnic, V. Didilică), au încălcat termenele stabilite privind întocmirea dărilor de seamă financiare. Sînt admise cazuri de trecere la cheltuieli de la titularii de avansuri a unor sume în baza documentelor perfectate contrar cerinţelor în vigoare. În aşa mod au fost restituite 1140 mărci germane domnilor V. Didilică, I. Straşnic, L. Chiriac. În Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii lipseşte evidenţa cazurilor cînd deplasările se înfăptuiesc la invitaţiile diferitor organisme din străinătate cu efectuarea cheltuielilor de către aceste organisme.
Încălcînd prevederile Legii cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi şi Legii cu privire la întreprinderea de stat, conducerea ministerului, lezînd drepturile întreprinderilor subordonate de a dispune de sine stătător de mijloacele financiare proprii, a instituit Centrul de Decontări Internaţionale (CDI) la conturile bancare ale căruia, în baza hotărîrii ministerului, se acumulează şi se păstrează valuta străină obţinută de întreprinderile subordonate în calitate de plată pentru serviciile prestate. Scopul principal al constituirii acestei întreprinderi constă în scoatrea de sub ordonarea ordonatorilor de credite ai întreprinderilor subordonate a valutei străine şi ordonanţarea ei de către conducerea ministerului. Centrul de Decontări Internaţionale a fost instituit cu un fond statutar de 466 lei. Centrul a fost amplasat în încăperile care aparţin Î.S. "Moldtelecom" fără a plăti neîntemeiat plata de arendă care a alcătuit în perioada supusă controlului 19,5 mii lei. Aceasta a dus la diminuarea beneficiului impozabil al Î.S. "Moldtelecom" cu 19,5 mii lei.
Constituirea de către conducerea ministerului a CDI dă posibilitate întreprinderilor subordonate să se eschiveze de la plăţile curente în bugetul de stat şi Fondul Social, deoarece majoritatea întreprinderilor subordonate ministerului, avînd pe de o parte datorii neachitate în termenele stabilite către bugetul de stat şi Fondul Social, pe de alta, o parte din mijloacele financiare ce le aparţin le păstrează pe conturile bancare ale centrului, de unde se efectuează decontări cu diferiţi agenţi economici.
Cea mai mare parte a mijloacelor financiare acumulate de Centrul de Decontări Internaţionale îi revine Î.S. "Moldtelecom" (77%), care constant avea datorii faţă de buget şi Fondul Social. La 01.04.96 aceste datorii alcătuiau 13,4 milioane lei, în acelaşi timp în această perioadă de la serviciile prestate de Î.S. "Moldtelecom" pe conturile bancare ale Centrului de Decontări Internaţionale au fost acumulate 4,2 milioane lei, care au fost utilizate nu la achitările datoriilor faţă de buget şi Fondul Social, ci în alte scopuri, inclusiv 3,1 milioane lei - pentru diferite plăţi structurilor comerciale.
Mijloacele necesare pentru întreţinerea Centrului de Decontări Internaţionale parţial sînt acumulate prin cotele de întreţinere plătite de întreprinderile subordonate, parţial de la prestarea serviciilor de efectuare a operaţiunilor valutare de la aceleaşi întreprinderi, iar restul mijloacelor financiare sînt obţinute prin dobînda bancară primită de la păstrarea pe conturile bancare a valutei întreprinderilor subordonate. Veniturile obţinute de centru duc la majorarea cheltuielilor de producţie ale întreprinderilor subordonate şi la diminuarea beneficiului impozabil. În perioada anilor 1995-1996 veniturile centrului au alcătuit 654,7 mii lei, inclusiv de la efectuarea operaţiunilor valutare - 58 mii lei, de la cotele de întreţinere - 464 mii lei, de la dobînda bancară şi schimbul cursului valutei - 132,6 mii lei. În această perioadă cheltuielile centrului au constituit 270,8 mii lei, inclusiv cheltuielile pentru asigurarea pensiei directorului centrului dl E. Dabija, din calculul de 2157 lei pe lună - 12,9 mii lei. Personalul scriptic relativ mic şi prestarea serviciilor cu un nivel de rentabilitate de 107-112% dă posibilitate colectivului de muncă al Centrului de Decontări Internaţionale să obţină mijloace financiare însemnate, care sînt folosite pentru diferite premii şi adaosuri, acordarea ajutoarelor materiale, restituirea diferitor cheltuieli colaboratorilor centrului şi pentru asigurarea benevolă a lor. În 1995-1996 numai pentru asigurarea benevolă a colaboratorilor au fost utilizate 49,2 mii lei, din care în contradicţie cu Legea privind impozitul pe veniturile persoanelor fizice şi cu Instrucţiunea nr. 3 din 01.07.93 a Ministerului Finanţelor, coordonată cu Ministerul Justiţiei şi Arbitrajul de Stat, n-a fost reţinut impozitul pe veniturile persoanelor fizice în mărime de 19,4 mii lei. N-au fost efectuate nici defalcările în Fondul Social în sumă de 17,2 mii lei. Repartizarea şi utilizarea veniturilor obţinute de Centru se efectuează fără participarea Consiliului administrativ, care, din vina Ministerului Comunicaţiilor şi Informaticii, în contradicţie cu prevederile documentelor de constituire, nici n-a fost format.
Încălcînd prevederile Codului Funciar al Republicii Moldova şi ale Regulamentului cu privire la modul de transferare a întreprinderilor, asociaţiilor, instituţiilor, clădirilor şi construcţiilor, aprobat prin Hotărîrea Sovietului Miniştrilor al R.S.S. Moldoveneşti nr. 75 din 18.02.80 (p.6), Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii, transmiţînd în decembrie 1995 de la bilanţul Centrului Republican de Televiziune şi Radiodifuziune la bilanţul Detaşamentului de Pază Paramilitară (preşedintele comisiei de transmitere dl I. Straşnic) proprietatea aflată din anul 1988 în posesia obiectului cu regim închis de pe strada Colina Puşkin 30, n-a transmis şi documentele care confirmă dreptul de posesie şi folosinţă a terenului pe care această proprietate era amplasată. Din ianuarie 1988 a fost încetată activitatea obiectului cu regim închis. Cu toate acestea, conducerea Ministerului Telecomunicaţiilor şi Informaticii, folosindu-se de lipsa de control din partea organelor de resort, din ianuarie 1988 şi pînă în ianuarie 1996 neîntemeiat a menţinut acest obiect sub parafă secretă. Ca rezultat al ascunderii acestui obiect sub parafă secretă şi netransmiterii lotului de pămînt ocupat de el, Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii a tăinuit informaţia despre fondul funciar disponibil. Conducerea ministerului împreună cu Primăria mun. Chişinău, încălcînd prevederile actelor normative ce reglementează utilizarea fondului funciar, regulile de planificare şi construire a oraşului, modul de repartizare a loturilor pentru construcţiile individuale, a folosit nelegitim formarea fondului funciar disponibil pentru construcţia de case individuale, inclusiv pentru ea însăşi.
La 18.01.96, în timpul cînd încă obiectul de pe strada Colina Puşkin 30 se alfa sub parafă secretă, Primăria mun. Chişinău, încălcînd schema de plasare a construcţiilor individuale de locuinţe, prevederile Codului funciar, Legii privind reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare, Cadastrul funciar de stat şi Monitoringul funciar, Hotărîrile Guvernului nr. 561 din 01.09.92 Cu privire la serviciul pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare şi reforma funciară şi nr. 100 din 12.04.88 Cu privire la măsurile de accelerare a dezvoltării construcţiilor individuale de locuinţe, Regulamentele cu privire la pămînturile oraşelor şi aşezărilor de tip orăşenesc (nr. 242 din 02.07.74), Cu privire la construcţia individuală de locuinţe (nr. 24 din 22.01.86), Cu privire la modul de prezentare a cererilor şi de soluţionare a chestiunilor referitoare la repartizarea loturilor de pămînt pentru necesităţile statului şi cele obşteşti (nr. 118 din 04.04.72), Cu privire la atribuirea terenurilor (nr. 246 din 03.05.96), Cu privire la comisiile funciare săteşti, de orăşel, orăşeneşti şi raionale (nr. 130 din 02.03.92), Cu privire la secţiile pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare şi reforma funciară a organelor autoadministrării locale (ordinul Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei al Republicii Moldova nr. 8 din 15.01.93), Regulile de ridicare de construcţii în oraşe, orăşele, localităţi săteşti şi zone de odihnă (nr. 190 din 14.06.85), precum şi propria decizie nr. 23/50 din 27.10.92, a emis cu titlu de excepţie hotărîrea privind repartizarea unui lot de pămînt pentru construcţia unei case de locuit particulare dlui I. Casian pe terenul ocupat de obiectul cu regim închis. Dacă primul lot de construcţie pe acest teren a fost repartizat de Primăria mun. Chişinău cu titlu de excepţie, următoarele, contrar actelor normative enumerate, au fost repartizate fără acest titlu. În aşa mod, nelegitim, pe acest teren au fost repartizate loturi de pămînt pentru fiica dlui I. Straşnic, feciorii preşedintelui S.A. "Telecom" dl I. Muşuc şi directorului Detaşamentului de Pază Paramilitară dl E. Jechiu.
Toţi aceşti beneficiari nu stăteau în rîndul de primire a loturilor pentru construcţia caselor individuale de pe lîngă preturile mun. Chişinău, deoarece, reieşind din actele normative în vigoare, nu aveau aşa drept. Scrisorile semnate de pretorul sectorului Centru dl V. Guriţenco către Primăria mun. Chişinău privind alocarea loturilor de pămînt dnei A. Straşnic şi dlui A. Muşuc nu sînt înregistrate în documentaţia preturii, n-au fost perfectate de colaboratorii respectivi şi n-au nici un suport juridic.
Primăria mun. Chişinău, în pofida controlului efectuat de Curtea de Conturi şi indicării multiplelor încălcări la repartizarea loturilor pentru construcţia caselor particulare pe terenul de pe Colina Puşkin 30, la 27.02.97, prin decizia nr. 6/20-15, repartizează pe acest teren, cu încălcări flagrante, 9 loturi pentru construcţia caselor particulare fără indicarea beneficiarilor concreţi şi fără a controla necesitatea acestei repartizări Firmei SRL "Extremum" a Centrului comercial "Calea Basarabiei".
Pentru îngrădirea terenului de pe Colina Puşkin 30, pe teritoriul căruia au fost repartizate 11 loturi pentru construcţia caselor individuale, din contul Detaşamentului de Pază Paramilitară (DPP) au fost cheltuite 30,1 mii lei. Întreg terenul, inclusiv loturile pentru construcţia caselor individuale, este păzit gratis din contul Detaşamentului de Pază Paramilitară.
Risipirea de terenuri care aparţin municipiului Chişinău, prin intermediul ministerului, are loc şi în alte cazuri. La demersul ministerului, prin hotărîrea Primăriei din 03.03.92, a fost repartizat un lot de 0,2 ha pe strada Vlaicu Pîrcălab, pentru construirea unei staţii telefonice cu 20 mii de numere. Ulterior, după demolarea clădirilor, pregătirea acestui lot pentru construcţie şi îngrădirea lui, pentru ce Î.S. "Moldtelecom" a suportat cheltuieli în sumă de 65,0 mii lei, Primăria mun. Chişinău, cu consimţămîntul Ministerului Comunicaţiilor şi Informaticii, îşi anulează deciziile luate anterior şi transmite acest lot de pămînt în arendă structurii comerciale "Moldavian Mobile Telephon" ("MMT", preşedinte - dl I. Muşuc). În aşa mod, Î.S. "Moldtelecom" a suportat fără restituire sau includerea în fondul statutar al SRL "MMT" a cheltuielilor neîntemeiate în mărime de 65,0 mii lei.
Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii, încălcînd Legea cu privire la întreprinderea de stat, admite cazuri de amestec în activitatea economico-financiară a întreprinderilor subordonate. În baza hotărîrilor colegiului ministerului din 13.08.93 şi 16.09.93 a fost formată Întreprinderea mixtă moldo-americană "SUN-TV" cu participarea întreprinderii subordonate, Centrul Republican de Televiziune şi Radiodifuziune (CRTvR). Contractul de constituire al acestei întreprinderi (art. 10), elaborat de grupul de specialişti ai ministerului în frunte cu prim-viceministrul dl C. Secrieru şi prezentat colegiului, prevede că cota-parte în fondul statutar al părţii moldave va fi supusă privatizării, iar membrii cîrmuirii şi directorul general ca persoane care au participat direct la crearea întreprinderii mixte vor dispune de drept privilegiat la procurarea cotei acestei întreprinderi înaintate pentru privatizare. Conform procesului-verbal al fondatorilor nr. 5 din 03.04.95, membri ai cîrmuirii Î.M. "SUN-TV" din partea moldavă au fost aleşi dniiI. Casian, V. Badulescu, C. Secrieru. Astfel, contractul de constituire prevede un mod de ocolire a privatizării legale a proprietăţii de stat incluse în fondul statutar al Î.M. "SUN-TV" decît cel stabilit în republică. Mai mult decît atît, încălcînd prevederile hotărîrii colegiului din 16.09.93, ulterior Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii a permis micşorarea cotei-părţi a Centrului Republican de Televiziune şi Radiodifuziune de la 50% la 45% în folosul celui de al treilea fondator - SRL "Neocom".
Ultima firmă constituită din trei persoane fizice, inclusiv de fostul prim-viceministru dl C. Secrieru, introducînd în fondul statutar 5% de resurse, a obţinut dreptul să primească 20% din beneficiul repartizat fondatorilor (din contul beneficiului destinat CRTvR). SRL "Neocom" a primit în calitate de credit de la Firma americană "Internationl Telcel INC" (fondatorul american al Firmei "SUN-TV") 40 mii dolari SUA care i-a şi introdus în fondul statutar al Î.M. "SUN-TV". Acordul de creditare prevede eliberarea de rambursare a creditului şi dobînzii bancare a SRL "Neocom" cu condiţia că Debitorul va întreprinde reorganizarea întreprinderii în conformitate cu condiţiile acordate de Creditor şi Debitor, că Creditorul şi Debitorul vor constitui o întreprindere mixtă de comunicaţii tip "peiging", reieşind din condiţiile propuse de Creditor, că această întreprindere mixtă va fi asigurată de Debitor cu licenţele necesare pentru activitate. Îndeplinind aceste condiţii, Debitorul, adică SRL "Neocom", l-a ales în calitate de preşedinte pe unul din fondatorii săi - dl A. Sîrbu care, totodată, este şi directorul direcţiei executive a Î.M. "SUN-TV", iar anterior fost şef de direcţie al Ministerului Comunicaţiilor. În aşa mod, trei persoane (dnii A. Sîrbu, C. Secrieru, I. Casian) au primit dreptul de a beneficia de 20% din veniturile întreprinderii mixte, neintroducînd în fondul statutar al Î.M. "SUN-TV" nici un bănuţ din banii proprii. Încălcînd aceeaşi hotărîre a colegiului, care prevedea acordarea frecvenţelor pentru 24 canale de televiziune pentru crearea sistemului eter-cablu Centrului Republican de Televiziune şi Radiodifuziune, pentru a fi introduse ca cotă-parte din partea lui în fondul statutar al întreprinderii mixte, ministrul dl I. Casian, ca conducător al comisiei de repartizare a frecvenţelor, a repartizat aceste canale nu Centrului, ci direct Î. M. "SUN-TV". Î.M. "SUN-TV" a încălcat termenele de formare a fondului statutar. S-au comis încălcări la oglindirea în evidenţa contabilă a creării fondului statutar şi determinării beneficiului impozabil.
În perioada supusă controlului au fost admise şi alte cazuri de finanţare a activităţii structurilor nestatale de către întreprinderile de stat subordonate ministerului. SRL "Garas şi C", înregistrată cu fondul statutar în mărime 1800 lei, în lipsa oricăror garanţii, în calitate de plată prealabilă de la întreprinderile de stat - Detaşamentul de Pază Paramilitară, "Poşta Moldovei", "Moldtelecom", i-au fost transferate 291 mii lei, inclusiv neîntemeiat prin angajament trezorerial 170 mii lei. Această firmă a fost amplasată în încăperea aflată la balanţa altei întreprinderi subordonate ministerului - Centrul Comuncaţiilor Poştale Speciale. SRL "Garas şi C", fiind situată în acest sediu, încălcînd actele normative ce reglementează activitatea obiectelor cu regim special, toată perioada n-a plătit nici un bănuţ pentru plata de arendă, serviciile comunale şi de transport prestate. În aşa mod, din contul mijloacelor întreprinderilor de stat şi bugetului a fost finanţată activitatea firmei sus-numite. Pînă în prezent soldul neachitat Detaşamentului de Pază Paramilitară alcătuieşte 128,2 mii lei, datoria faţă de "Poşta Moldovei" în mărime de 57 mii lei a fost stinsă prin livrarea şi montarea unor staţii de radio uzate din punct de vedere moral şi fizic din 1980-1982, care în timpul efectuării controlului din această cauză au fost demontate şi se păstrează la depozitul întreprinderii. La momentul montării acestor staţii SRL "Garas şi C" nu dispunea de licenţa respectivă pentru efectuarea acestor lucrări.
Directorul Centrului Comunicaţiilor Poştale Speciale (CCPS) dl A. Guriev, depăşindu-şi împuternicirile de serviciu, a încheiat un contract în baza căruia unei structuri nestatale i-au fost realizate în februarie 1996, cu diminuarea preţului de cost în sumă totală de 165,8 mii lei, 7 automate "ACMS", 50 pistoale "Makarov", 7 mii cartuşe. Fondatori ai acestei structuri nestatale sînt conducătorul Firmei "Garas şi C" SRL dl M. Garbuz, fost inginer superior în Centrul Comunicaţiilor Poştale Speciale, şi dl A. Guriev, care totodată era şi conducătorul întreprinderii de stat şi structurii nestatale.
Cu toate că Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii a transmis în mod operativ organelor de drept materialele de sustragere nelegitimă a armelor de foc din proprietatea statului, Comisariatul de poliţie al sect. Rîşcani, mun. Chişinău (dnii V. Beleţchi, I. Bublic) neîntemeiat a refuzat intentarea dosarului penal privind acest caz (conform materialelor controlului efectuat de Procuratura Generală la rugămintea Curţii de Conturi).
În acelaşi mod, dl A. Guriev, folosind asemănarea denumirii filialei întreprinderii de stat conduse de d-lui şi a structurii nestatale conduse de asemenea de d-lui, a obţinut transferarea a 99,8 mii lei de la Banca Naţională pe contul ultimei întreprinderi pentru serviciile prestate de întreprinderea de stat.
Încălcînd prevederile Legii cu privire la arendă, filiala Î.S. "Poşta Moldovei" - Centrul Poştal Chişinău (conducător dna R. Stolearova), la insistenţa prim-viceministrului dl I. Straşnic, a dat în subarendă încăperea de pe strada Ştefan cel Mare 134 casei de schimb valutar SRL "Favorit", pe care Centrul o arendează pentru necesităţile proprii de la Î.S. "Moldtelecom". Contabilitatea Centrului Poştal Chişinău, la calcularea plăţilor de subarendă, nemotivat n-a inclus în calculele perfectate tarifele de arendă, ceea ce a dus la diminuarea beneficiului impozabil cu 6,1 mii lei şi neplătirea în buget a impozitului de la acest beneficiu în mărime de 1,9 mii lei.
Din cauza nivelului redus al disciplinei de executare, Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii împreună cu Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat n-a asigurat îndeplinirea Hotărîrii Guvernului nr. 770 din 20.10.94 Pentru aprobarea unor acte normative vizînd funcţionarea Legii cu privire la întreprinderea de stat privind compatibilitatea documentelor de constituire a întreprinderilor subordonate cu Legea nr. 146-XIII din 16.06.94 Cu privire la întreprinderea de stat. Statutele întreprinderilor subordonate nu prevăd normativele de repartizare a beneficiului obţinut în fondurile cu destinaţie specială, numărul de membri ai Consiliului administrativ, inclusiv al reprezentanţilor aleşi din partea întreprinderii cu indicarea numărului de reprezentanţi ai administraţiei şi altor categorii de salariaţi. Aceste încălcări conduc la formalism în activitatea consiliilor administrative, permit conducătorilor întreprinderilor de stat să dea deciziile luate unipersonal drept hotărîrii colegiale. La Î. S. "Poşta Moldovei", în Consiliul administrativ al căreia nu este nici un reprezentant al colectivului de muncă, directorul general al acestei întreprinderi dl I. Castraveţ a decis necesitatea procurării în mun. Chişinău a unui apartament de serviciu, alocînd pentru achitarea lui 125 mii lei, ori aproximativ cu 50% mai mult decît costau apartamentele similare în acea perioadă. Ca rezultat, pentru acest apartament a fost plătită suma de 30 mii USD, pe cînd costul de plată alcătuia în medie 17 mii USD. Încălcînd prevederile p. 14 al Statutului-model al întreprinderii de stat, aprobat prin hotărîrea nominalizată a Guvernului, acest apartament, fără consimţămîntul fondatorului, a fost dat în arendă pînă în a. 2006 directorului Centrului Poştal Chişinău dl N. Botnaru (asigurat cu spaţiu locativ în or. Sîngerei), care prin intermediul Comisariatului de poliţie al Preturii Buiucani, mun. Chişinău, neîntemeiat şi-a perfectat viză de reşedinţă permanentă în acest apartament pentru el şi 2 membri ai familiei sale. Plata de arendă din aprilie 1996 n-a fost calculată şi achitată.
La procurarea şi repartizarea apartamentului nominalizat au fost încălcate şi prevederile articolelor 105-108 ale Codului de locuinţe al Republicii Moldova din 03.06.83, Hotărîrii Guvernului nr. 192 din 05.06.94 Despre aprobarea Regulamentului cu privire la acordarea şi folosirea încăperilor de locuit de serviciu în R.S.S. Moldovenească şi a listei categoriilor de lucrători cărora le pot fi acordate încăperi de locuit de serviciu, Hotărîrii comune a Sovietului Miniştrilor al R.S.S. Moldoveneşti şi Consiliului Republican al Sindicatelor din Moldova nr. 405 din 25.11.87 Despre aprobarea Regulamentului cu privire la acordarea încăperilor de locuit în R.S.S. Moldovenească, cu modificările şi precizările efectuate în ele ulterior. Contrar documentelor respective acestui apartament nu i-a fost acordat statutul de locuinţă de serviciu, iar dl Botnaru nu face parte din categoriile de lucrători cărora le pot fi acordate locuinţe de serviciu, lipseşte consimţămîntul colectivului de muncă pentru repartizarea fără drept a acestui apartament dlui Botnaru în legătură cu transferarea d-lui din orăşelul Sîngerei în or. Chişinău, precum şi hotărîrea comună a Colegiului ministerului şi a Comitetului Republican al Sindicatelor.
Tot din cauza nivelului redus al disciplinei de executare n-au fost îndeplinite nici prevederile p. 2,4 ale Hotărîrii Guvernului nr. 581 din 17.08.95 care stipulau reînnoirea licenţelor de activitate pentru agenţii economici care prestează servicii în domeniul telecomunicaţiilor, n-a fost coordonat cu Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Justiţiei Regulamentul cu privire la eliberarea licenţelor pentru unele genuri de activitate, nu s-a respectat termenul de examinare şi eliberare a licenţelor.
Încălcînd prevederile Hotărîrii Guvernului nr. 547 din 04.08.95, ministerul, de sine stătător, fără împuternicirile necesare din partea Guvernului, neîntemeiat şi-a asumat dreptul de reglementare a preţurilor la serviciile prestate în domeniul comunicaţiilor.
MCI împreună cu Ministerul Economiei al Republicii Moldova n-a asigurat îndeplinirea de către întreprinderile subordonate a prevederilor Legii privind limitarea activităţii monopoliste şi dezvoltarea concurenţei nr. 906-XII din 29.02.92. Deşi majoritatea serviciilor prestate de MCI poartă un caracter monopolist pe piaţa republicii, întreprinderile care prestează aceste servicii (Î.S. "Poşta Moldovei", Centrul Republican de Televiziune şi Radiodifuziune, CDI ş.a.) nu sînt incluse în lista întreprinderilor monopoliste, în organele împuternicite nu sînt declarate preţurile şi tarifele la serviciile prestate de ele.
Cu participarea viceministrului dl V. Didilică, Î. S. "Moldtelecom" (dl V. Grumeza), fără desfăşurarea tenderului şi fără efectuarea unui studiu al preţurilor, a încheiat un contract cu Firma grecească S.A. "Intracom" privind livrarea în republică a 900 de taxofoane cu cartelă la preţul de 864 dolari SUA pentru o unitate. Cu toate că la încheierea controlului termenul de garanţie acordat de S.A. "Intracom" a expirat, 288 de taxofoane nici n-au fost montate. Lipsa studiului de preţuri şi nedesfăşurarea tenderului practic nu dă posibilitate de a aprecia eficienţa tranzacţiei efectuate. Din suma totală transferată în calitate de plată pentru taxofoanele primite 667,8 mii dolari SUA au fost transferate, conform documentelor bancare, pe un cont al Firmei S.A. "Intracom", iar 143,5 mii dolari SUA - pe altul.
Încălcînd prevederile legislaţiei în vigoare privind importarea şi exploatarea producţiei de import, inclusiv Hotărîrea nr. 4 din 02.05.95 Privind certificarea mărfurilor de import din polimeri destinate exploatării în încăperi, Î.S. "Moldtelecom" a procurat o partidă de cablu TSV fără certificarea lui la Centrul Naţional Ştiinţifico-Practic de Igienă şi Epidemiologie, care a fost utilizat la montarea STA-51 şi STA-58. În urma cercetărilor efectuate, din cauza concentrării mărite în aer de 400-600 ori a substanţelor toxice faţă de normele stabilite, Centrul Naţional Ştiinţifico-Practic de Igienă şi Epidemiologie a interzis în luna august 1996 exploatarea acestor staţii pînă la prelucrarea specială a cablului şi reconstrucţia sistemelor de ventilare. În pofida deciziei respective a Centrului, exploatarea staţiilor sus-numite n-a fost stopată pînă la îndeplinirea prevederilor acestei decizii.
Pentru a exclude consecinţele negative ale instalării cablului toxic, au fost cheltuite resurse financiare în mărime de 17,1 mii lei.
În pofida încălcărilor comise la utilarea staţiilor 51 şi 58, datorită cărora Reţeaua de Telefoane Chişinău a avut cheltuieli neproductive, conducerea ministerului nu a tras la răspundere persoanele de conducere care au participat la proiectarea şi montarea acestor staţii, ci dimpotrivă, o parte din ele a fost premiată cu cîte 3 salarii medii lunare pentru fiecare staţie.
O parte din întreprinderile nestatale, care prestează servicii în domeniul activităţii reglementate de Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii, sînt nelegitim amplasate în incinta întreprinderilor de telecomunicaţii de stat cu regim special şi au acces la informaţia care este apărată ca secret de stat (SRL "Radiotel-M"; SRL "Topex"; SRL "Transdata"; S.A. "Pulsar"; SRL "Systemcomputer"). În cazul de faţă au fost încălcate prevederile Legii cu privire la secretul de stat, ale Decretului Preşedintelui Republicii Moldova cu privire la aprobarea Nomenclatorului informaţiilor ce sînt atribuite la secret de stat şi ale organelor administraţiei publice şi altor instituţii, investite cu împuterniciri de a dispune de informaţiile în cauză nr. 147 din 05.06.96 (p. 39), ale Regulamentului nr. 26 din 14.02.96 al Comisiei interdepartamentale pentru apărarea secretului de stat.
Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii, care este organul administraţiei publice centrale de specialitate şi trebuie să realizeze politica Guvernului în domeniul telecomunicaţiilor, să coordoneze activitatea desfăşurată de persoanele fizice şi juridice în acest domeniu, nu-şi îndeplineşte pe deplin funcţiile privind reglementarea de stat a telecomunicaţiilor.
Pînă în prezent, în legătură cu neîndeplinirea prevederilor art. 36 dn Legea telecomunicaţiilor, nu sînt aprobate Regulamentele cu privire la tarife al Ministerului Comunicaţiilor şi Informaticii şi al Comisiei de Stat pentru frecvenţe radio. Din această cauză actualmente nu sînt reglementate tarifele pentru serviciile de telecomunicaţii prestate de operatori, prevăzute în art. 16 din Legea telecomunicaţiilor. Încălcînd prevederile art. 25 din aceeaşi lege, ministerul nu asigură publicitatea privind licenţele eliberate. Cu unele excepţii eliberarea licenţelor nu se efectuează prin concursuri şi licitaţii, nu se asigură încasarea şi vărsarea în bugetul de stat a plăţilor pentru licenţele elberate, cum este prevăzut de art. 19.
Primind prin Legea telecomunicaţiilor împuternicirile de a reglementa activitatea agenţilor economici în domeniul telecomunicaţiilor, Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii, încălcînd prevederile Legii cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi, Legii cu privire la limitarea activităţii monopoliste şi dezvoltarea concurenţei, creează condiţii neuniforme de activitate pentru ei. O parte din întreprinderile fondate cu participarea foştilor şi actualilor colaboratori din sistemul telecomunicaţiilor, precum şi cu participarea întreprinderilor subordonate, dispun de un şir de facilităţi prin intermediul Ministerului Comunicaţiilor şi Informaticii în desfăşurarea activităţii lor. Dacă Întreprinderii mixte moldo-romîne "Moldpac", în care ca cofondatori participă Î.S. "Moldtelecom" şi Centrul de Informatică al Ministerului Comunicaţiilor şi Informaticii, licenţa i-a fost eliberată în decurs de cinci zile, atunci SRL "Relsoft-Ţîrclevici", care prestează servicii analogice, deşi au fost perfectate toate documentele necesare, licenţa nu i-a fost eliberată pînă la terminarea controlului, cu toate că de la data depunerii cererii au trecut peste 600 de zile. Î.M. "Moldpac", în afară de plata oficială pentru licenţă, a evaluat primirea licenţei prin intermediul Centrului de Informatică al ministerului în mărime de 112 mii lei, considerînd-o ca cotă-parte a Centrului în fondul statutar al întreprinderii mixte. Ca rezultat, întreprinderile subordonate ministerului, folosindu-se de posibilitatea primirii operative a licenţelor prin intermediul conducerii ministerului, beneficiază nelegitim de sume mari de bani. În cazul cu Î. M. "Moldpac", statul, ca plată pentru emiterea licenţei, a beneficiat de suma de 900 lei, iar Centrul de Informatică al ministerului - de 112 mii lei, care nici nu şi-a găsit reflectare în evidenţa contabilă a Centrului. Analogic a primit licenţă de 40 mii dolari SUA şi SRL "Neocom". SRL "Moldavian Mobile Telephon", care a obţinut licenţă de activitate fără desfăşurarea concursului, a utilizat în anul 1996 reţeaua Î.S. "Moldtelecom" fără semnarea contractului respectiv şi fără achitarea plăţii. Numai pe 9 luni ale anului 1996 n-au fost achitate plăţile pentru utilizarea reţelelor de stat în sumă totală de 149 mii lei.
La eliberarea licenţelor s-au încălcat în mod flagrant prevederile Hotărîrii Guvernului nr. 581 din 17.08.95 Cu privire la reglementarea unor genuri de activitate în Republica Moldova şi ale hotărîrilor anterioare emise de Guvern în acest domeniu în ce priveşte evidenţa cererilor şi licenţelor eliberate, a condiţiilor de eliberare a licenţelor, a termenelor de examinare şi eliberare a licenţelor.
În anii 1994-1995 au fost examinate cererile de eliberare a licenţelor la 111 agenţi economici. Au fost înregistrate şi eliberate 53 de licenţe, iar în 58 cazuri, deşi au fost luate decizii de eliberare, sub diferite pretexte neîntemeiate, licenţele n-au fost eliberate. O parte din licenţele eliberate nu sînt înregistrate; sînt admise cazuri de eliberare a licenţelor fără plata respectivă, din care cauză în bugetul statului, din vina Direcţiei de Reglementări (dl I. Coşuleanu) şi direcţiilor de specialitate (dnii D. Dragudanov, L. Chiriac, V. Coţofană), nu s-au vărsat 52,2 mii lei.
În loc de cincisprezece zile din momentul prezentării documentelor, cererile de eliberare a licenţelor sînt examinate în termen de 0,5-2 ani. Firmei "Andromeda", care a depus cererea la 22.10.92, licenţa de activitate i-a fost eliberată la 07.02.95, adică peste 800 de zile. O parte din firmele care activează în domeniul activităţii reglementate din partea statului de către Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii lucrează fără a avea licenţele respective şi fără a plăti taxa necesară.
În aşa mod, Asociaţia "Catalan", fără a achita taxa pentru licenţă, activează în domeniul prestării serviciilor de televiziune în perioada anilor 1995-1996. Unor agenţi economici licenţele le sînt eliberate fără studierea existenţei bazei tehnico-materiale de prestare a serviciilor.
Din lipsa de control din partea Ministerului Comunicaţiilor şi Informaticii, Inspectoratul de Stat pentru Frecvenţe Radio a încălcat Regulamentul ministerului cu privire la modul de eliberare a licenţelor, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 581 din 17.08.95 şi propriul statut, care prevedeau eliberarea permiselor de procurare a echipamentului cu indicaţia parametrilor tehnici pentru agenţii economici cărora le-au fost eliberate licenţe de activitate. SRL "Moldavian Mobile Telephon" (director I. Muşuc) a importat în republică utilajul pentru sistemul mobil de telecomunicaţii fără a prezenta setul de documente necesare şi fără a avea permisul de procurare. În acest caz au fost încălcate şi prevederile art. 10, 18, 19 din Legea telecomunicaţiilor.
Încălcînd prevederile propriilor acte normative la eliberarea autorizaţiei pentru frecvenţe SRL "Moldavian Mobile Telephon", condiţiile licenţei prevăd plata pentru primii patru ani de activitate pentru utilizarea frecvenţelor radio nu conform tarifelor stabilite, ci cu un rabat tarifar de 90-30 procente. Conform calculărilor depline, costul anual de utilizare a frecvenţelor radio este mai mic decît tarifele stabilite cu 96,5 mii lei (265,7 mii lei - 169,2 mii lei).
Deşi, conform art. 26 din lege, spectrul de frecvenţe radio este patrimoniu naţional, plata pentru utilizarea frecvenţelor radio nelegitim, în contradicţie cu art. 19 (4), 20 (2), nu este vărsată în bugetul de stat, ci folosită pentru necesităţile întreprinderilor subordonate ministerului. Mărimea tarifelor pentru folosirea frecvenţelor radio este aprobată nu în conformitate cu art. 30 din lege, ci prin ordinele Ministerului Comunicaţiilor şi Informaticii.
Comisia de Stat pentru frecvenţe radio în frunte cu ministrul comunicaţiilor şi informaticii dl I. Casian, folosindu-se de lipsa de control din partea Guvernului Republicii Moldova, s-a autoînlăturat de la îndeplinirea sarcinilor puse în faţa sa. După adoptarea Legii telecomunicaţiilor n-a fost elaborat şi aprobat, reieşind din condiţiile noii legi, regulamentul de activitate al acestei comisii. Neîndeplinind prevederile Hotărîrii Guvernului nr. 704 din 11.11.93, Comisia de Stat pentru frecvenţe radio n-a elaborat şi n-a aprobat Tabelul naţional al benzilor frecvenţelor radio pentru necesităţile civile, de apărare şi de securitate, precum şi modul de repartizare a frecvenţelor în benzi de utilizare comune. Cu toate că regulamentul aprobat de Guvern prin hotărîrea indicată prevedea că hotărîrile comisiei sînt valabile dacă pentru ele au votat pro toţi membrii comisiei, iar în caz de neajungere la consens chestiunile sînt înaintate Guvernului spre examinare, Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii în multe cazuri ia decizii şi adoptă hotărîri privind utilizarea frecvenţelor radio în mod unilateral, iar în unele cazuri au fost luate spre executare decizii ale comisiei, adoptate fără participarea tuturor membrilor. Aceasta dă posibilitate Ministerului Comunicaţiilor şi Informaticii să comercializeze benzile de frecvenţe radio de sine stătător, să stabilească tarifele şi să determine folosirea plăţilor obţinute din această activitate. Prin procesul-verbal din 09.10.96, aprobat de dl I. Casian în calitate de preşedinte al Comisiei de Stat pentru frecvenţe radio, fără participarea a 5 membri ai comisiei din 6, a fost adoptată, din partea comisiei, decizia de repartizare a unor benzi de frecvenţe care anterior aparţineau Ministerelor Apărării şi Securităţii Naţionale.
Reprezentantul Ministerului Apărării, şeful direcţiei de transmisiuni dl I. Budigai, care anterior a semnat scrisoarea de refuz din partea ministerului pentru cedarea acestor frecvenţe, fără împuternicirile necesare, în schimbul la 120 de aparate terminale în calitate de recompensă, semnează acest proces-verbal.
Încălcîndu-se prevederile Legii contabilităţii nr. 426-XIII din 04.04.95, operaţiunile privind veniturile şi cheltuielile de organizare a licitaţiei în vederea selectării partenerului pentru înfiinţarea unei întreprinderi mixte de telecomunicaţii celulare mobile, au fost reflectate în evidenţa contabilă nu a aparatului central al Ministerului Comunicaţiilor şi Informaticii, ci în evidenţa contabilă a unei întreprinderi subordonate. La momentul efectuării controlului din 103,6 mii lei obţinuţi de la realizarea caietelor de sarcini au fost cheltuiţi 72,7 mii lei. Bunurile materiale procurate din contul acestor mijloace n-au fost luate la intrare şi în evidenţa contabilă pînă în prezent.
Serviciul economico-financiar al ministerului comite şi alte greşeli. Aşa, la evidenţă contabilă n-au fost luate 5 aparate de telefonie celulară de tip "Nokia" în sumă de 9,0 mii dolari SUA, procurate de întreprinderea subordonată "Moldtelecom" şi transmise pentru folosinţă aparatului central al Ministerului Comunicaţiilor şi Informaticii. Surplusul acestor aparate a fost obţinut prin intermediul Cancelariei de Stat care, primind de facto 15 aparate, a plătit costul a 20 de aparate, adică mai mult decît bunurile materiale primite cu 24,5 mii lei.
Încălcările şi deficienţele constatate în activitatea economico-financiară a Ministerului Comunicaţiilor şi Informaticii au devenit posibile din cauza neglijării şi nerespectării de către conducerea ministerului (dnii I. Casian, I, Straşnic, V. Didilică, I. Coşuleanu, L. Chiriac, I. Potlog), conducătorii întreprinderilor subordonate ministerului (dnii I. Castraveţ, E. Dabija ş.a.) a legislaţiei în vigoare a Republicii Moldova şi a actelor normative respective; iresponsabilităţii conducerii ministerului la îndeplinirea obligaţiunilor sale şi ignorării prescripţiilor organelor de control.
Curtea de Conturi, ţinînd cont de încălcările şi neajunsurile comise în activitatea economico-financiară, conform rezultatelor controlului efectuat la Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii şi la întreprinderile din subordine, precum şi în baza art. 25 din Legea nr. 312-XIII din 08.12.94 privind Curtea de Conturi,
H O T Ă R Ă Ş T E:
1. A menţiona că în perioada supusă controlului conducerea şi aparatul central al Ministerului Comunicaţiilor şi Informaticii n-au asigurat în deplină măsură îndeplinirea sarcinilor şi funcţiilor prevăzute de Regulamentul ministerului, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 719 din 23.09.94 în ce priveşte reducerea cheltuielilor de gestionare a ramurii, asigurarea administrării efective şi raţionale a patrimoniului statului aflat în posesia întreprinderilor din ramură, reglementarea de stat în domeniul telecomunicaţiilor.
2. Ţinînd cont de încălcările comise în activitatea Ministerului Comunicaţiilor şi Informaticii privind gestionarea patrimoniului de stat şi reglementarea de stat a activităţilor în domeniul telecomunicaţiilor şi a utilizării spectrului de frecvenţe radio, precum şi de încălcările comise la utilizarea lotului de pămînt de pe str. Colina Puşkin 30, mun. Chişinău, o parte din care a fost repartizat nelegitim pentru construcţia de case individuale pentru persoanele cu funcţii de răspundere din cadrul ministerului şi copiii acestora, a propune Guvernului să examineze gradul de responsabilitate a ministrului dl I. Casian, şi a fostului prim-viceministru dl I. Straşnic, actualmente viceministru.
3. A informa Guvernul Republicii Moldova, pentru o posibilă luare de atitudine, despre:
- iresponsabilitatea membrilor Comisiei de Stat pentru frecvenţe radio, formate prin Hotărîrea Guvernului nr. 704 din 11.11.93, care s-au autoînlăturat de la activitatea din cadrul Comisiei, fapt ce a dus la sistarea activităţii ei;
- încălcările comise de Primăria mun. Chişinău(dnii S. Urecheanu, I. Paladi, V. Modîrcă) la repartizarea loturilor de pămînt pe strada Colina Puşkin 30, pentru construcţia de case individuale de locuit, nelegitim repartizate pentru construcţia caselor diferitor demnitari de stat şi copiilor acestora, structurilor comerciale (s-au constatat încălcări a 17 acte normative emise de Parlament, Guvern şi alte organe împuternicite). A lua act că dl V. Modîrcă a fost eliberat din funcţia deţinută.
4. A cere de la Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii:
- examinarea gradului de responsabilitate a directorului Centrului de Decontări Internaţionale dl E. Dabija şi a directorului general al Î. S. "Poşta Moldovei" dl I. Castraveţ pentru încălcările şi neajunsurile depistate de control în activitatea economico-financiară a întreprinderilor conduse de d-lor;
- tragerea la răspunderea stabilită de lege a celorlalţi factori de decizie ai ministerului şi întreprinderilor subordonate, vinovaţi de încălcările şi abaterile depistate;
- asigurarea încasării depline de către întreprinderile subordonate a cheltuielilor efectuate în folosul structurilor nestatale şi persoanelor fizice şi a datoriilor debitoare;
- efectuarea unui control general asupra eficacităţii şi raţionalităţii contractelor încheiate cu structurile economice nestatale atît din partea ministerului, cît şi din partea întreprinderilor subordonate, asigurînd revizuirea lor în conformitate cu interesele statului;
- examinarea necesităţii existenţei şi funcţionării Centrului de Decontări Internaţionale şi, în caz de rezolvare pozitivă a acestei chestiuni, luarea măsurilor necesare de aducere a documentelor de constituire a acestei întreprinderi şi a activităţii ei în conformitate cu prevederile Legii cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi şi Legii cu privire la întreprinderea de stat. De exclus pe viitor cazurile de evaziune fiscală a întreprinderilor subordonate prin intermediul acestei întreprinderi;
- exercitarea controlului asupra legalităţii cheltuielilor efectuate de Centrul de Decontări Internaţionale, inclusiv a celor înfăptuite în folosul membrilor colectivului de muncă, impozitării lor depline şi a decontărilor cu bugetul şi Fondul Social;
- rambursarea din contul mijloacelor alocate pentru întreţinerea aparatului central al ministerului a cheltuielilor efectuate de către întreprinderile subordonate, inclusiv a cheltuielilor înfăptuite de către Î.S. "Moldtelecom" pentru procurarea automobilelor de serviciu pentru conducerea ministerului şi a aparatelor de telefonie celulară de tip "Nokia";
- luarea măsurilor necesare pentru asigurarea disciplinei, în conformitate cu prevederile legislaţiei şi actelor normative în vigoare, privind reglementarea de stat a telecomunicaţiilor, inclusiv a perceperii şi introducerii în bugetul de stat a sumelor legate de licenţierea activităţilor în domeniul telecomunicaţiilor, pentru crearea de condiţii egale pentru toţi agenţii economici care lucrează în această sferă;
- întreprinderea măsurilor necesare privind reglementarea activităţii Întreprinderii mixte "SUN-TV", inclusiv a preţurilor la serviciile prestate, reieşind din art. 7; 15; 16; 18; 19; 20; 23; 24; 25 din Legea telecomunicaţiilor, precum şi din faptul că această întreprindere utilizează proprietatea statului în mărime de 45 la sută din fondul ei statutar aflată în gestiunea ministerului;
- asigurarea în comun cu Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat a luării la evidenţă şi gestionării din numele statului a proprietăţii de stat în valoare de 112 mii lei introduse în fondul statutar al Î.M. "Moldpac" ca cotă-parte a Centrului de Informatică al ministerului în schimbul licenţei emise de minister pentru activitatea întreprinderii mixte;
- luarea măsurilor prevăzute de legislaţia în vigoare pentru recuperarea cheltuielilor neproductive, ce ţin de lichidarea consecinţelor negative de la utilizarea cablului toxic, din contul persoanelor vinovate;
- înlăturarea lacunelor comise în evidenţa contabilă privind luarea la intrări a bunurilor materiale şi mijloacelor băneşti indiferent de sursa lor de provenienţă;
- elaborarea unui plan de acţiuni orientat la înlăturarea şi celorlalte lacune şi încălcări depistate de control.
5. A cere de la Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat şi Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii revizuirea documentelor de constituire a întreprinderilor de stat subordonate şi aducerea lor în conformitate cu prevederile Legii cu privire la întreprinderea de stat nr. 146-XIII din 16.06.94 şi Hotărîrii Guvernului nr. 770 din 20.10.94 Pentru aprobarea unor acte normative vizînd funcţionarea Legii cu privire la întreprinderea de stat, inclusiv a Întreprinderii de Stat "Poşta Moldovei".
6. A propune Comisiei interdepartamentale pentru apărarea secretului de stat (dl N. Cernomaz), în conformitate cu prevederile Decretului Preşedintelui Republicii Moldova nr. 26 din 14.02.96 şi ale Regulamentului Comisiei, aprobat prin decretul nominalizat, efectuarea unui control asupra corectitudinii raportării de către Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii a informaţiei la secretul de stat şi îndeplinirii de către minister a prevederilor legislaţiei în vigoare privind protecţia secretului de stat, inclusiv protecţia informaţiei despre liniile de telecomunicaţii ale Republicii Moldova.
7. A cere efectuarea cercetărilor din oficiu şi aprecierea legalităţii acţiunilor:
- de la Ministerul Afacerilor Interne - ale colaboratorilor Comisariatului de poliţie al sect. Rîşcani, mun. Chişinău privind clasarea dosarului de realizare a armelor de foc de la Centrul Comunicaţiilor Poştale Speciale şi ai Comisariatului de poliţie Buiucani, mun. Chişinău privind perfectarea vizei de reşedinţă permanentă în mun. Chişinău, str. Dosoftei 102, ap. 61 a dlui N. Botnaru în baza contractului de arendă;
- de la Ministerul Apărării al Republicii Moldova - ale şefului Direcţiei de transmisiuni dl I. Budigai privind cedarea fără împuternicirile respective a frecvenţelor radio care aparţineau Ministerului Apărării şi Ministerului Securităţii Naţionale.
8. A cere Ministerului Finanţelor prin intermediul organelor subordonate:
- efectuarea unui control asupra legalităţii preţurilor utilizate de Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii pentru prestarea serviciilor de reglementare în domeniul telecomunicaţiilor, precum şi asupra legalităţii folosirii mijloacelor financiare acumulate de minister de la prestarea acestor servicii;
- exercitarea unui control total asupra legalităţii stabilirii preţurilor la serviciile prestate de agenţii economici care activează pe teritoriul Republicii Moldova şi prestează servicii în domeniul telecomunicaţiilor privind existenţa licenţelor tehnice, autorizaţiilor-tip, licenţelor pe gen de activitate şi corespunderii activităţii lor acestor licenţe şi autorizaţii;
- efectuarea unui control asupra impozitării sumelor îndreptate pentru asigurarea benevolă, inclusiv a pensiilor, precum şi a altor cheltuieli pentru întreţinerea materială a colaboratorilor Centrului de Decontări Internaţionale al Ministerului Comunicaţiilor şi Informaticii, a decontărilor pe aceste sume cu bugetul şi Fondul Social şi luarea deciziilor prevăzute de legislaţia în vigoare.
9. A lua act că MCI şi întreprinderile subordonate în perioada de la terminarea controlului şi pînă la examinarea materialelor de control la şedinţa Curţii de Conturi au efectuat următoarele acţiuni:
- ministrul dl Ion Casian, prin scrisoarea din 21.07.97, şi-a expus rugămintea de a fi exclus din componenţa cîrmuirii Î.M. "SUN-TV";
- ministerul, prin scrisoarea nr. 14-01/1400 din 10.11.97, a cerut de la Î.M. "SUN-TV", în termen de pînă la 01.12.97, efectuarea schimbărilor respective în actele de constituire, pentru a asigura distribuirea beneficiului acestei întreprinderi conform cotei-părţi în fondul statutar al fondatorilor;
- Firma "MMT" a rambursat Întreprinderii de Stat "Moldtelecom" cheltuielile pentru amenajarea lotului de pe str. Vlaicu Pîrcălab, mun. Chişinău în sumă de 65 mii lei (dispoziţia de plată nr. 323 din 05.08.97);
- conform contractelor ministrul dl I. Casian şi viceministrul dl I. Straşnic au început achitarea pentru asigurarea cu apă, energie electrică şi pază a construcţiilor individuale de pe Colina Puşkin 30, au restituit cheltuielile pentru construcţia gardului în jurul acestor construcţii, introducînd în casa Detaşamentului de Pază Paramilitară la 14.07.97 respectiv 2,0 mii lei şi 2,2 mii lei;
- Firma "Favorit" a achitat suma plăţii de arendă neplătite anterior Î.S. "Poşta Moldovei" în mărime de 6,1 mii lei (bonul de plată nr. 85 din 30.07.97) şi a reînnoit contractul de arendă în conformitate cu legislaţia în vigoare;
- au fost luate la evidenţă contabilă mijloacele fixe şi obiectele de mică valoare, procurate din fondurile tenderului GSM, în sumă de 33,1 mii lei;
- în prezent se elaborează o schemă nouă de dirijare şi gestionare a ramurii de telecomunicaţii atît la nivel republican, cît şi local, care prevede o reducere esenţială a personalului şi cheltuielilor de dirijare şi gestionare a ramurii;
- Guvernul R.M., prin Hotărîrea nr. 832 din 04.09.97, ca răspuns la scrisoarea Curţii de Conturi nr. 04-171 din 05.06.97, a efectuat modificări necesare în Regulamentul de bază cu privire la structura cheltuielilor de fabricare şi desfacere a producţiei, incluse în preţul de cost şi modul de formare a rezultatelor financiare ale întreprinderilor, excluzînd includerea cheltuielilor pentru asigurarea pensiilor suplimentare din componenţa cheltuielilor de producţie;
- Guvernul R.M., prin Hotărîrea nr. 544 din 12.06.97, a revăzut Regulamentul Comisiei de stat pentru frecvenţe, efectuînd schimbări în componenţa acestei comisii;
- au fost întreprinse măsurile necesare de asigurare cu autorizaţii pentru acces la secretul de stat a colaboratorilor structurilor comerciale care efectuează lucrări la obiectele cu regim închis.
10. Despre executarea pct. 4; 5; 6; 7 şi 8 ale prezentei hotărîri Curtea de Conturi va fi informată în termen de 2 luni de la data primirii ei.
11. A remite materialele prezentului control Procuraturii Generale a Republicii Moldova, pentru a fi verificate în conformitate cu art. 93 al C.P.P., ţinînd cont de încălcările comise de conducerea Ministerului Comunicaţiilor şi Informaticii şi Primăriei mun. Chişinău la repartizarea loturilor de pămînt pentru construcţia de case individuale pe str. Colina Puşkin 30, mun. Chişinău persoanelor fizice şi Firmei Ştiinţifice de Producere "Extremum" SRL, de sustragerea proprietăţii de stat prin intermediul întreprinderilor subordonate Ministerului Comunicaţiilor şi Informaticii pentru finanţarea activităţii structurilor nestatale, precum şi de încălcările comise de MCI la reglementarea activităţii în domeniul telecomunicaţiilor.
12. A propune Guvernului Republicii Moldova:
- suspendarea şi contestarea hotărîrilor Primăriei mun. Chişinău privind repartizarea loturilor de pămînt pentru construcţia caselor individuale persoanelor fizice pe str. Colina Puşkin 30, precum şi FŞP "Extremum" SRL pe aceeaşi adresă (9 loturi), acestea fiind luate cu încălcarea prevederilor actelor normative în vigoare;
- întreprinderea măsurilor pentru îndeplinirea prevederilor art. 36 din Legea telecomunicaţiilor nr. 520 din 07.07.95 în privinţa aprobării Regulamentului cu privire la tarife al Ministerului Comunicaţiilor şi Informaticii;
- elaborarea cadrului normativ privind alocarea loturilor de pămînt pentru construcţia individuală de locuinţe, ţinînd cont că actele normative anterior adoptate nu reflectă pe deplin situaţia reală la zi.
13. Pentru o posibilă luare de atitudine prezenta hotărîre să fie adusă la cunoştinţa Preşedintelui şi Parlamentului Republicii Moldova.
14. Prezenta hotărîre poare fi contestată cu recurs la Curtea Supremă de Justiţie în decurs de zece zile de la data primirii ei.
PREŞEDINTELE
CURŢII DE CONTURI Vasile COZMA
Chişinău, 14 noiembrie 1997.
Nr. 47.
|