LPA302/1994 ID intern unic: 310873 Версия на русском | Fişa actului juridic | ||||||||
Republica Moldova | |||||||||
PARLAMENTUL | |||||||||
LEGE
Nr. 302
din 02.12.1994 | |||||||||
privind preţul normativ al pămîntului | |||||||||
Publicat : 26.01.1995 în Monitorul Oficial Nr. 006 | |||||||||
Abrogat la 04.10.1997 ŞI PRIN LR1308/25.07.1997, MO147/06.12.2001 art.1161
Legea nr.1203-XIII din 29.05.97
Parlamentul adoptă prezenta lege.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Domeniul de aplicare a legii
Prezenta lege se aplică în cazurile:
a) excluderii terenurilor din categoriile de terenuri cu destinaţie agricolă şi ale fondului silvic, precum şi din circuitul agricol, şi atribuirii lor la alte categorii de terenuri;
b) exproprierii deţinătorilor de terenuri;
c) vînzării-cumpărării loturilor de pămînt de pe lîngă casă, loturilor de pămînt aflate în folosinţa întovărăşirilor pomicole şi terenurilor destinate construcţiilor în municipii, oraşe şi sate, inclusiv a terenurilor aferente obiectelor privatizate sau care se privatizează, precum şi a terenurilor aferente construcţiilor nefinalizate.
Lit.c) a art. 1 completată prin Legea nr.1203-XIII din 29.05.97
d) relaţiilor de arendă.
Articolul 2. Noţiunea de preţ normativ al pămîntului
(1) Preţul normativ al pămîntului constituie o măsură de estimare a valorii lui şi este echivalent cu potenţialul natural şi economic al acestuia, exprimat în valută naţională. El se determină de către prezenta lege şi se aplică în procesul realizării relaţiilor funciare, indiferent de tipul de proprietate asupra pămîntului.
(2) Tarifele pentru calcularea preţului normativ al pămîntului se stabilesc pentru o unitate convenţională (grad-hectar) pe baza indicilor cadastrali (cantitativi şi calitativi) conform anexei, şi se indexează anual, în funcţie de rata inflaţiei, de către Parlament la propunerea Guvernului, concomitent cu aprobarea bugetului public naţional.
(3) Preţul normativ al terenurilor localităţilor,al celor ocupate de obiecte industriale, de transport, de alte obiecte neagricole corespunde preţului normativ al terenurilor excluse din circuitul agricol. La preţul normativ al acestor terenuri se adaugă şi cheltuielile de amenajare inginerească a teritoriului.
Capitolul II
PREŢUL NORMATIV AL PĂMÎNTULUI PENTRU EXCLUDEREA TERENURILOR
DIN CATEGORIILE DE TERENURI CU DESTINAŢIE AGRICOLĂ
ŞI ALE FONDULUI SILVIC, PRECUM ŞI DIN CIRCUITUL AGRICOL,
ŞI ATRIBUIREA LOR LA ALTE CATEGORII DE TERENURI
Articolul 3. Excluderea terenurilor
Excluderea terenurilor din categoriile de terenuri cu destinaţie agricolă şi ale fondului silvic, precum şi din circuitul agricol, şi atribuirea lor la alte categorii de terenuri se face atît în interesele statului, cît şi în interesele deţinătorilor de terenuri.
Articolul 4. Compensarea pierderilor
(1) Compensarea pierderilor ocazionate de excluderea terenurilor din categoriile de terenuri cu destinaţie agricolă şi ale fondului silvic, precum şi din circuitul agricol, şi atribuirea lor la alte categorii de terenuri se efectuează în scopul obţinerii de mijloace pentru finanţarea programului de valorificare a terenurilor noi şi de sporire a fertilităţii solurilor, precum şi pentru efectuarea altor lucrări de îmbunătăţire a calităţii solurilor şi de ţinere a cadastrului funciar.
(2) Progamul de valorificare a terenurilor noi şi de sporire a fertilităţii solurilor este elaborat şi aprobat de Guvern şi urmează a fi realizat prin autorităţile administraţiei publice şi Serviciul de stat pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare.
(3) Compensarea pierderilor ocazionate de excluderea terenurilor din categoriile de terenuri cu destinaţie agricolă şi ale fondului silvic, se efectuiază în toate cazurile de către persoanele fizice şi juridice interesate, indiferent de scopul excluderii terenurilor şi tipul de proprietate asupra lor.
(4) Sînt compensate de asemenea pierderile ocazionate de excluderea din circuitul agricol a terenurilor fondului de rezervă şi a altor categorii de terenuri (cu excepţia celor destinate utilităţii publice sau a celor ce urmează să fie atribuite la categoriile fondului silvic).
Articolul 5. Mărimea tarifelor de compensare a pierderilor
Mărimea tarifelor de compensare a pierderilor ocazionate de excluderea terenurilor din categoriile de terenuri cu destinaţie agricolă şi ale fondului silvic, precum şi din circuitul agricol, şi atribuirea lor la alte categorii de terenuri este echivalentă cu mărimea venitului nerealizat de pe terenul respectiv pe un termen de 99 de ani.
Articolul 6. Acumularea şi utilizarea mijloacelor băneşti
rezultate din compensarea pierderilor
(1) Mijloacele băneşti destinate compensării pierderilor ocazionate de excluderea terenurilor din categoriile de terenuri cu destinaţie agricolă şi ale fondului silvic, precum şi din circuitul agricol, şi atribuirea lor la alte categorii de terenuri se acumulează la un cont special al Guvernului şi se utilizează exclusiv pentru realizarea programului de valorificare a terenurilor noi şi de sporire a fertilităţii solurilor conform unui regulament aprobat de Guvern.
(2) Persoanele fizice şi juridice care au primit terenuri din categoriile de terenuri cu destinaţie agricolă, fondului silvic sau din alte categorii de terenuri incluse în circuitul agricol, pentru a le folosi în alt scop decît cel agricol, în termen de o lună de la adoptarea de către Guvern a unei hotărîri cu privire la modificarea destinaţiei terenurilor, transferă la contul menţionat mijloacele băneşti echivalente cu pierderile ocazionate de excluderea terenurilor din circuitul agricol.
(3) Modificarea destinaţiei terenurilor şi legalizarea drepturilor deţinătorilor de terenuri se autorizează de către autorităţile administraţiei publice locale numai după compensarea pierderilor.
Capitolul III
PREŢUL NORMATIV AL PĂMÎNTULUI ÎN PROCESUL
EXPROPRIERII DEŢINĂTORILOR DE TERENURI
Articolul 7. Scopul şi cazurile de alienare
a terenurilor prin expropriere
(1) Exproprierea deţinătorilor de terenuri ca măsură forţată de alienare a terenurilor se efectuează de către Guvern de comun acord cu autorităţile respective ale administraţiei publice locale în scopul satisfacerii necesităţilor statului.
(2) Alienarea forţată temporară a terenurilor se efectuează prin decizia autorităţilor administraţiei publice locale.
(3) Exproprierea deţinătorilor de terenuri în scopuri agricole este determinată de necesitatea creării unor unităţi agricole de stat (ştiinţifice sau experimentale).
(4) Exproprierea deţinătorilor de terenuri în alte scopuri decît pentru agricultură este admisă numai în cazurile utilităţii publice:
construcţia întreprinderilor industriale, drumurilor, trasarea telecomunicaţiilor, construcţia altor obiecte cu destinaţie specială;
instalaţiilor hidrotehnice şi altor amenajări ale serviciului apelor;
extragerea zăcămintelor subterane, dezvoltarea localităţilor;
construcţia instituţiilor de cultură, de învăţămînt, de ocrotire a sănătăţii, complexelor sportive şi de agrement, crearea monumentelor naturii şi istoriei.
(5) Alienarea forţată se efectuează de asemenea în cazurile prevăzute de legislaţia funciară şi de împroprietărirea ilicită.
(6) Modul de alienare forţată a terenurilor se stabileşte prin regulament aprobat de Guvern.
Articolul 8. Drepturile persoanelor fizice şi juridice ale
căror terenuri au fost expropriate în scopul
satisfacerii necesităţilor funciare ale statului
(1) Statul propune deţinătorului de terenuri cu titlu de proprietate un alt teren în schimbul celui expropriat.
(2) În cazul cînd calitatea terenului propus în schimb este în defavoarea deţinătorului de terenuri, acestuia i se compensează pierderile ocazionate de schimb.
(3) Dacă deţinătorul de terenuri cu titlu de proprietate refuză să ia teren în schimb, pierderile i se compensează în bani sau în produse agroindustriale, conform unei înţelegeri mutuale sau contractuale între acesta şi organele de stat.
(4) Litigiile funciare, apărute în procesul exproprierii deţinătorului de terenuri, se soluţionează conform legislaţiei.
Articolul 9. Compensarea pierderilor ocazionate de
exproprierea deţinătorilor de terenuri
(1) Deţinătorilor de terenuri supuşi exproprierii li se compensează pierderile conform tarifelor prevăzute în caz de expropriere.
(2) În situaţia în care exproprierea deţinătorilor de terenuri se efectuează în alt scop decît cel agricol, noul deţinător de terenuri compensează şi pierderile ocazionate de excluderea terenurilor din circuitul agricol.
(3) Rata anuală de compensare pentru alienarea forţată temporară a terenurilor deţinătorilor de terenuri constituie 1/12 din mărimea tarifelor prevăzute în caz de expropriere.
(4) Nu se compensează pierderile deţinătorilor de terenuri cu titlu de proprietate la exproprierea lor în cazurile transgresării legislaţiei funciare sau împroprietăririi ilicite.
Capitolul IV
VÎNZAREA-CUMPĂRAREA LOTURILOR DE PĂMÎNT DE PE
LÎNGĂ CASĂ, TERENURILOR AFLATE ÎN FOLOSINŢA
ÎNTOVĂRĂŞIRILOR POMICOLE ŞI TERENURILOR DESTINATE
CONSTRUCŢIILOR ÎN MUNICIPII, ORAŞE ŞI SATE
Articolul 10. Vînzarea-cumpărarea loturilor de pămînt
de pe lîngă casă şi a terenurilor aflate
în folosinţa întovărăşirilor pomicole
(1) Lotul de pămînt de pe lîngă casă constituie terenul ocupat de casă şi anexele gospodăreşti,terenul pentru deservirea lor,precum şi terenurile grădinilor din intervilanul localităţii, atribuite cetăţenilor conform legislaţiei în vigoare.
(2) Proprietar al lotului de pămînt de pe lîngă casă este persoana fizică care a primit teren conform legislaţiei în vigoare şi are titlul de proprietate.
(3) Proprietarul lotului de pămînt de pe lîngă casă are dreptul de a-l vinde, inclusiv prin licitaţie, la preţ liber, atît persoanelor fizice şi juridice, cît şi statului.
(4) Nu poate fi vîndut-cumpărat lotul de pămînt de pe lîngă casă aflat în folosinţa temporară a cetăţenilor, precum şi terenurile supra normă, prevăzute de legislaţie.
(5) Pentru a dobîndi drepturile de proprietar şi de vînzare-cumpărare a terenurilor aflate în folosinţa întovărăşirilor pomicole, membrii acestora sînt obligaţi să cumpere terenurile respective de la stat.
Articolul 11. Legalizarea dreptului de proprietate asupra
lotului pomicol şi vînzarea-cumpărarea lui
(1) Primăriile oraşului şi satului pe al căror teritoriu se află întovărăşirea pomicolă, examinează cererea cetăţeanului Republicii Moldova - membru al întovărăşirii, privind dorinţa acestuia de a primi lot pomicol cu titlu de proprietate, precum şi avizul conducerii întovărăşirii pomicole, şi adoptă o hotărîre privind vînzarea-cumpărarea lotului pomicol, legalizînd astfel dreptul de proprietate asupra pămîntului. În caz de refuz privind vînzarea lotului pomicol hotărîrea autorităţii administraţiei publice locale poate fi atacată în instanţa judecătorească în modul stabilit.
(2) Suprafaţa loturilor pomicole, aflate în proprietate privată, se exclude din suprafaţa terenurilor întovărăşirilor pomicole. Aceste loturi sînt trecute în registrele cadastrale speciale ale primăriilor, iar deţinătorii lor poartă răspundere personală în faţa legii în calitate de proprietari ai pămîntului.
(3) Proprietarul are dreptul de a-şi vinde lotul pomicol, la preţ liber, inclusiv prin licitaţie, altui cetăţean al Republicii Moldova sau statului.
Articolul 12. Vînzarea-cumpărarea terenurilor destinate
construcţiilor în municipii, oraşe şi sate
(1) Terenurile destinate construcţiilor în municipii, oraşe şi sate constituie terenurile pe care sînt amplasate construcţiile şi amenajările şi cele pe care urmează să fie construite case, clădiri de menire social-culturală, industrială şi cu alte destinaţii.
(2) Persoanele fizice şi juridice din Republica Moldova şi investitorii străini au dreptul de a cumpăra de la stat şi respectiv de a vinde terenurile destinate construcţiilor în municipii, oraşe şi sate şi terenurile pentru deservirea lor, cu excepţia terenurilor care se atribuie pentru construcţia de case individuale şi pentru grădini, conform legislaţiei în vigoare.
Articolul 13. Preţul normativ al loturilor de pămînt
de pe lîngă casă, loturilor pomicole şi
terenurilor destinate construcţiilor în
municipii, oraşe şi sate
(1) Pentru loturile de pămînt de pe lîngă casă, loturile pomicole şi terenurile destinate construcţiilor în municipii, oraşe şi sate, inclusiv terenurile aferente obiectelor privatizate sau care se privatizează, precum şi terenurile aferente construcţiilor nefinalizate supuse vînzării-cumpărării este necesar de a primi în mod obligatoriu caracteristica cadastrală de la banca de informaţii "Cadastru", constituită pe lîngă Serviciul de stat pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare.
(2) Tarifele pentru calcularea preţului normativ la vînzarea-cumpărarea loturilor pomicole, terenurilor destinate construcţiilor în municipii, oraşe şi sate, inclusiv terenurile aferente obiectelor privatizate sau care se privatizează, precum şi terenurile aferente construcţiilor nefinalizate, precum şi calcularea taxei de stat la vînzarea-cumpărarea loturilor de pămînt de pe lîngă casă sînt indicate în anexă.
(3) Mijloacele băneşti rezultate de la vînzarea-cumpărarea loturilor pomicole şi terenurilor destinate construcţiilor în municipii, oraşe şi sate inclusiv terenurile aferente obiectelor privatizate sau care se privatizează, precum şi terenurile aferente construcţiilor nefinalizate de la stat se varsă la bugetele oraşelor şi satelor respective - 50% şi la bugetul de stat - 50%.
(4) Modul de vînzare-cumpărare a loturilor de pe lîngă casă, loturilor pomicole şi terenurilor destinate construcţiilor în municipii, oraşe şi sate inclusiv terenurile aferente obiectelor privatizate sau care se privatizează, precum şi terenurile aferente construcţiilor nefinalizate este stabilit prin regulament aprobat de Guvern.
Alin.(1)-(4) ale art.13 compl. prin Legea nr.1203-XIII din 29.05.97
Capitolul V
PLATA DE ARENDĂ A PĂMÎNTULUI
Articolul 14. Plata anuală de arendă a pămîntului
Plata anuală de arendă a pămîntului depinde de destinaţia terenurilor arendate. Ea nu poate fi mai mică de 2% şi nici mai mare de 10% din preţul pămîntului calculat pentru destinaţia respectivă.
Capitolul VI
SISTEMUL INFORMAŢIONAL FUNCIAR
Articolul 15. Sistemul informaţional funciar
(1) În scopul deservirii informaţional funciare a autorităţilor publice, judiciare, fiscale bancare, a organizaţiilor şi instituţiilor economice, ştiinţifice etc., pe lîngă serviciul de stat de reglementare a regimului proprietăţii funciare, funcţionează banca de infomaţii "Cadastru".
(2) Relaţiile dintre banca de informaţii "Cadastru" şi consumatorii de informaţie sînt reglementate prin regulament aprobat de Guvern.
PREŞEDINTELE
PARLAMENTULUI PETRU LUCINSCHI
Chişinău, 2 decembrie 1994.
Nr.302-XIII.
Anexă
la Legea privind preţul
normativ al pămîntului
T A R I F E
pentru calcularea preţului normativ al pămîntului
(pentru o unitate grad-hectar) în lei
în mediu pe republică 289,53 579,06 9264,96
Raioanele:
Anenii Noi 282,81 565,62 9049,92
Basarabeasca 310,34 620,68 9930,88
Briceni 254,21 508,42 8134,72
Cahul 371,97 743,94 11903,04
Camenca 250,75 501,50 8024,00
Cantemir 326,48 652,96 10447,36
Căinari 282,69 565,38 9046,08
Călăraşi 462,45 924,90 14798,40
Căuşeni 282,48 564,96 9039,36
Ciadîr-Lunga 307,45 614,90 9838,40
Cimişlia 312,61 625,22 10003,52
Comrat 340,45 680,90 10894,40
Criuleni 313,82 627,64 10042,24
Donduşeni 258,88 517,76 8284,16
Drochia 258,03 516,06 8256,96
Dubăsari 243,15 486,30 7780,80
Edineţ 260,62 521,24 8339,84
Făleşti 261,36 522,72 8363,52
Floreşti 247,17 494,34 7909,44
Glodeni 260,05 520,10 8321,60
Grigoriopol 232,14 464,28 7428,48
Hînceşti 358,60 717,20 11475,20
Ialoveni 389,29 778,58 12456,96
Leova 309,87 619,74 9915,84
Nisporeni 414,79 829,58 13273,28
Ocniţa 251,95 503,90 8062,40
Orhei 307,20 614,40 9830,40
Rezina 250,20 500,40 8006,40
Rîbniţa 254,72 509,44 8151,04
Rîşcani 253,80 507,60 8121,60
Sîngerei 260,33 520,66 8330,56
Slobozia 246,99 493,98 7903,68
Soroca 255,26 510,52 8168,32
Străşeni 459,65 919,30 14708,80
Şoldăneşti 249,13 498,26 7972,16
Ştefan Vodă 308,75 617,50 9880,00
Taraclia 361,83 723,66 11578,56
Teleneşti 269,88 539,76 8636,16
Ungheni 290,93 581,86 9309,76
Vulcăneşti 366,45 732,90 11726,40
Oraşele:
Chişinău 361,00 722,00 11552,00
Bălţi 260,33 520,66 8330,56
Tiraspol 246,99 493,98 7903,68
Bender 282,81 565,62 9049,92
Notă: 1. Calculele au fost efectuate reieşind din cursul valutei naţionale faţă de dolarul american 4:1
2. Preţul normativ al pămîntului pentru terenurile ocupate de obiecte industriale, de transport, de alte construcţii, precum şi pentru terenurile neagricole, se calculează în funcţie de bonitatea medie stabilită pentru sat, raion, oraş, republică.
3. În cazul vînzării de către stat a terenurilor aferente obiectelor privatizate sau care se privatizează, precum şi a terenurilor aferente construcţiilor nefinalizate, la preţul normativ calculat conform tarifelor specificate la rubrica 4 a anexei, se aplică următorii coeficienţi:
0,5 - pentru municipiul Chişinău;
0,3 - pentru municipiile Bălţi, Bender, Tiraspol;
0,2 - pentru oraşele-reşedinţă, alte oraşe şi pentru localităţile săteşti.
4. Preţul normativ al terenurilor aflate în folosinţa întovărăşirilor pomicole se calculează prin aplicarea coeficientului 0,5 la tarifele specificate la rubrica 2 a anexei.
5. Prevederile punctelor 3 şi 4 din notă se aplică în decurs de doi ani după data intrării în vigoare a prezentei legi.
6. Terenurile aferente obiectelor privatizate sau care se privatizează, precum şi terenurile aferente construcţiilor nefinalizate sînt vîndute de autorităţile administraţiei publice locale cu acordul Ministerului Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat.
7. În cazul cînd unele terenuri din categoria terenurilor cu altă destinaţie decît cea agricolă sînt trecute în categoria terenurilor cu destinaţie agricolă sau silvică, preţul normativ al pămîntului se calculează pornind de la tarifele specificate la rubrica 2 a anexei, fără aplicarea coeficientului.
Nota compl. cu pct. 3-7 prin Legea nr.1203-XIII din 29.05.97 |