LA491/1999
ID intern unic:  310886
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PARLAMENTUL
LEGE Nr. 491
din  09.07.1999
privind finanţele publice locale
Publicat : 16.09.1999 în Monitorul Oficial Nr. 101     Promulgat : 08.09.1999     Data intrarii in vigoare : 16.09.1999
Abrogat prin LP397/16.10.03, MO248-253/19.12.03 art.996
MODIFICAT PRIN:
L173/10.03.03, MO87/23.05.03 art.404
L1440/08.11.02, MO178/27.12.02 art.1354
L1497/29.11.02, MO173/17.12.02 art. 1321
L1040/03.05.2002, MO91/27.06.2002 art.666
L669/23.11.2001 MO150/11.12.2001 art. 1197
LP298/22.06.2001 MO67/27.06.2001
L1101/30.06.2000, MO109/31.08.2000
    Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
    Articolul 1. Noţiuni principale
    În sensul prezentei legi, prin noţiunile de mai jos se înţelege:
    bugetele unităţilor administrativ-teritoriale  -  bugetele  satelor (comunelor),  oraşelor,  municipiilor, judeţelor,  unităţii  teritoriale autonome şi municipiului Chişinău;
    echilibru bugetar   -  egalitatea  dintre  veniturile  bugetare   şi cheltuielile bugetare;
    deficit bugetar  -  suma  cu  care  cheltuielile  bugetare  depăşesc veniturile bugetare;
    excedent bugetar   -  suma  cu  care  veniturile  bugetare  depăşesc cheltuielile bugetare;
    normative de defalcări de la veniturile generale de stat - normative procentuale  de  defalcări  de  la veniturile generale  de  stat  pentru unităţile  administrativ-teritoriale,  aprobate de către Parlament  prin legea  bugetară  anuală  sau de către consiliul  judeţean,  al  unităţii teritoriale autonome şi al municipiului Chişinău pentru bugetele locale;
  normative de defalcări de la impozitele locale - normative procentuale de defalcări de la impozitul pe bunurile imobiliare, aprobate de consiliul respectiv;
[Art.1 completat prin  L1040/03.05.2002, MO91/27.06.2002 art.666]
    transferuri -  mijloace  financiare  alocate,  conform  prevederilor legale, cu titlu definitiv şi în sumă absolută, de la bugetul de stat la bugetele  judeţene, bugetul central al unităţii teritoriale autonome  şi bugetul  municipal al municipiului Chişinău sau de la bugetele judeţene, bugetul central al unităţii teritoriale autonome şi bugetul municipal al municipiului    Chişinău    la   bugetele   locale   pentru    nivelarea posibilităţilor   financiare  ale  teritoriilor,  în  scopul  asigurării exercitării  unor  anumite  funcţii publice,  finanţării  domeniilor  de activitate  ce  sînt în competenţa autorităţilor publice locale  sau  în alte scopuri speciale;
    împrumut - mijloace  financiare acordate, rambursabile la un  anumit termen  (scadenţă),  cu  calcularea,  de  regulă,  a  unei  dobînzi,  cu respectarea prevederilor legale;
    ordonatori de  credite (executori de buget) - persoane cu dreptul de a  efectua  cheltuieli  pentru  activităţile aprobate  în  buget  şi  în fondurile extrabugetare.
    Articolul 2. Finanţele publice locale
    (1) Finanţele  publice  locale  fac parte  integrantă  din  sistemul finanţelor publice naţionale şi includ:
    1) bugetele judeţelor, constituite din:
    a) bugetul judeţean,  care  reprezintă  totalitatea  veniturilor  şi cheltuielilor  necesare  exercitării  funcţiilor ce sînt  în  competenţa judeţului în ansamblu sau a funcţiilor delegate de Guvern;
    b) bugetele locale  -  bugetele  satelor  (comunelor),  oraşelor  şi municipiilor din teritoriul judeţului;
    2) bugetul unităţii teritoriale autonome, constituit din:
    a) bugetul central al unităţii teritoriale autonome, care reprezintă totalitatea veniturilor şi cheltuielilor necesare exercitării funcţiilor ce  sînt  în competenţa unităţii teritoriale autonome în ansamblu sau a funcţiilor delegate de Guvern;
    b) bugetele locale  -  bugetele  satelor  (comunelor),  oraşelor  şi municipiilor din teritoriul unităţii autonome;
    3) bugetul municipiului Chişinău, constituit din:
    a) bugetul municipal,  care  reprezintă totalitatea  veniturilor  şi cheltuielilor  necesare  exercitării  funcţiilor ce sînt  în  competenţa municipiului în ansamblu sau a funcţiilor delegate de Guvern;
    b) bugetele locale  -  bugetele satelor (comunelor) şi  oraşelor  ce formează suburbia municipiului Chişinău;
    4) fondurile extrabugetare ale unităţilor administrativ-teritoriale.
    (2) Bugetele enumerate la alin.(1) al prezentului articol constituie elemente  independente  care se elaborează, se aprobă şi se  execută  în condiţii   de  autonomie  financiară,  în  conformitate  cu  prevederile prezentei legi.
    (3) Bugetul fiecărei   unităţi   administrativ-teritoriale   include bugetele  instituţiilor  publice  din  teritoriul  respectiv  care  sînt susţinute financiar de către autoritatea administraţiei publice.
Capitolul II
SISTEMUL BUGETAR AL UNITĂŢILOR ADMINISTRATIV-TERITORIALE
    Articolul 3. Veniturile bugetelor unităţilor
                       administrativ-teritoriale
    (1) Veniturile bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale se constituie din impozite, taxe, alte venituri prevăzute de legislaţie şi se împart în:
    a) venituri proprii ale bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale,  ce se constituie din impozitele şi taxele locale prevăzute pe  fiecare  teritoriu în parte, în conformitate cu Codul fiscal  şi  cu Legea  privind  impozitele  şi taxele locale, şi se  virează  direct  şi integral la bugetele respective;
    b) încasări de mijloace speciale obţinute din executarea lucrărilor, prestarea  serviciilor sau din alte activităţi desfăşurate contra  plată de către instituţiile publice finanţate de la buget, cu excepţia instituţiilor medico-sanitare publice ale căror mijloace sînt defalcate din fondurile asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală şi din alte surse financiare permise de legislaţie;
[Art.3 al.(1) lit.b) modificat prin L173/10.03.03, MO87/23.05.03 art.404]
b) încasări de mijloace speciale obţinute din executarea lucrărilor, prestarea  serviciilor sau din alte activităţi desfăşurate contra  plată de către instituţiile publice finanţate de la buget;
    c) defalcări,  conform normativelor procentuale stabilite prin legea bugetară  anuală, de la veniturile generale de stat, în cote nu mai mici decît  cele  prevăzute la art.4 alin.(2) pct.2) şi alin.(3)  pct.2)  din prezenta  lege. Pentru bugetele locale, aceste normative sînt  stabilite anual  de  către consiliul judeţean, al unităţii  teritoriale  autonome, respectiv al municipiului Chişinău;
  d) defalcări de la impozitele locale (impozitul pe bunurile imobiliare), conform normativelor procentuale aprobate de consiliul respectiv;
[Art.3 al. (1) lit.d.1) introdus prin L1040/03.05.2002, MO91/27.06.2002 art.666, lit.d) devine e]
    e) transferuri de la bugetul de stat la bugetele judeţene,  bugetul central al unităţii  teritoriale  autonome,  bugetul  municipal   al municipiului  Chişinău  şi transferuri de la bugetele judeţene,  bugetul central   al   unităţii  teritoriale  autonome,  bugetul  municipal   al municipiului Chişinău la bugetele locale.
    (2) Veniturile  bugetelor  de  orice nivel nu  includ  împrumuturile acordate  din bugetul de stat sau din alt buget, precum şi împrumuturile din sistemul bancar.
    Articolul 4. Repartizarea veniturilor între bugetele
                      unităţilor administrativ-teritoriale
    (1) Veniturile bugetelor satelor (comunelor), oraşelor şi municipiilor se formează din:
    1) încasări directe şi integrale ale următoarelor tipuri de impozite, taxe şi alte venituri:
    a) impozitul pe bunurile imobiliare;
    b) impozitul funciar;
    a) veniturile din vînzarea apartamentelor (caselor) către cetăţeni;
    b) veniturile din vînzarea pămîntului proprietate publică a unităţii administrativ-teritoriale, conform legislaţiei;
    c) impozitele şi taxele locale stabilite, în conformitate cu legislaţia, de către consiliile locale;
    d) impozitul privat (după apartenenţă);
    e) încasările din vînzarea bunurilor confiscate (după apartenenţă);
    f) taxa pentru eliberarea licenţelor (autorizaţiilor) pentru practicarea anumitor genuri de activitate;
    h) taxa pentru patenta de întreprinzător în partea ce revine bugetelor locale;
    [Art.4 pct.(1) lit.i) modificat prin L1101/30.06.2000, MO109/31.08.2000]
    j) încasări din arenda patrimoniului local;
    i) alte venituri prevăzute de legislaţie;
  [Art.4 al. (1) pct.1) modificatat  prin L1040/03.05.2002, MO91/27.06.2002 art.666, lit.c)-k) devin a)-i)]
    2) defalcări de la următoarele tipuri de venituri generale de stat:
    a) impozitul pe venitul din activitatea de întreprinzător a persoanelor juridice din teritoriul respectiv;
    b) impozitul pe venitul persoanelor fizice;
    c) taxa pe valoarea  adăugată la mărfurile produse şi la  serviciile prestate pe teritoriul respectiv;
  3) defalcări de la impozitele locale (impozitul pe bunurile imobiliare), conform normativelor procentuale aprobate de consiliul respectiv;
    4) încasări de mijloace speciale obţinute din executarea lucrărilor, prestarea  serviciilor sau din alte activităţi desfăşurate contra  plată de către instituţiile publice finanţate de la bugetele locale;
    5) transferuri  de la bugetul judeţean, bugetul central al  unităţii teritoriale  autonome  şi  bugetul municipal  al  municipiului  Chişinău prevăzute la art.9 şi art.10 din prezenta lege.
[Art.4 al (1) pct. 3) întrodus  prin L1040/03.05.2002, MO91/27.06.2002 art.666, pct.3),4) devin 4),5)]
    (2) Veniturile bugetelor judeţene şi bugetului central al  unităţii teritoriale autonome se formează din:
    1) încasări directe şi integrale ale următoarelor categorii de impozite, taxe şi alte venituri:
    a) impozitul pe venitul persoanelor fizice;
    b) impozitul pentru folosirea resurselor naturale;
    c) veniturile  din operaţiile cu capital, cu excepţia acţiunilor  ce constituie cota-parte a statului;
    d) impozitul privat (după apartenenţă);
    e) încasări din vînzarea bunurilor confiscate (după apartenenţă);
    f) taxa de stat pentru examinarea cauzelor în instanţe judecătoreşti, cu excepţia instanţelor judecătoreşti  economice,  şi pentru întocmirea documentelor;
lg) amenzile aplicate de colaboratorii poliţiei municipale;
[Art.4. al.(2) pct.1) lit.g) intodusă prin L1440/08.11.02, MO178/27.12.02 art.1354 lit.g) devine h)]
    h) alte venituri prevăzute de legislaţie;
    2) defalcări de la următoarele tipuri de venituri generale de stat:
    a) impozitul  pe venitul din activitatea de întreprinzător a persoanelor juridice din teritoriul respectiv - cel puţin 50%;
    b) taxa pe valoarea  adăugată la mărfurile produse şi la  serviciile prestate pe teritoriul respectiv - cel puţin 10%;
    c) taxa pentru  folosirea  drumurilor,  percepută  de  la  posesorii mijloacelor  de transport înmatriculate în Republica Moldova - cel puţin 50%;
    3) defalcări de la impozitele locale (impozitul pe bunurile imobiliare), conform normativelor procentuale aprobate de consiliul judeţean;
[Art.4 al (2) pct. 3) întrodus  prin L1040/03.05.2002, MO91/27.06.2002 art.666, pct.3),4) devin 4),5)]
    4) încasări de mijloace speciale obţinute din executarea lucrărilor, prestarea  serviciilor sau din alte activităţi desfăşurate contra  plată de către instituţiile publice finanţate de la bugetele respective;
      5) transferuri  de  la bugetul de stat prevăzute la art.9 şi  art.10 din prezenta lege.
    (3) Veniturile bugetului  municipal  al  municipiului  Chişinău  se formează din:
    1) încasări directe   şi   integrale  ale  următoarelor  tipuri   de impozite, taxe şi alte venituri:
    a) impozitul pe venitul persoanelor fizice;
    b) impozitul pe bunurile imobiliare;
    c) impozitul pentru folosirea resurselor naturale;
    d) veniturile  din operaţiile cu capital, cu excepţia acţiunilor  ce constituie cota-parte a statului;
    e) veniturile din vînzarea apartamentelor (caselor) către cetăţeni;
    f) veniturile din vînzarea pămîntului;
    g) impozitele   şi  taxele  locale  stabilite,  în  conformitate  cu legislaţia, de către consiliul municipal;
    h) impozitul privat (după apartenenţă);
    i) încasările din vînzarea bunurilor confiscate (după apartenenţă);
    j) taxa pentru eliberarea licenţelor (autorizaţiilor) pentru practicarea anumitor genuri de activitate;
    k) taxa pentru patenta de întreprinzător;
  l) taxa de stat pentru  examinarea cauzelor în instanţe judecătoreşti, cu excepţia instanţelor judecătoreşti  economice, şi pentru întocmirea documentelor;
    m) amenzile aplicate de colaboratorii poliţiei municipale;
[Art.4. al.(3) pct.1) lit.m) intodusă prin L1440/08.11.02, MO178/27.12.02 art.1354 lit.n) devine n)]
    n) alte venituri prevăzute de legislaţie;
[Art.4 al (3) pct. 3) întrodus  prin L1040/03.05.2002, MO91/27.06.2002 art.666, lit.d)-n) devin c)-m)]
    2) defalcările de la următoarele tipuri de venituri generale de stat:
    a) impozitul pe venitul din activitatea de  întreprinzător a persoanelor juridice din teritoriul respectiv - cel puţin 50%;
    b) taxa pe valoarea  adăugată la mărfurile produse şi la  serviciile prestate pe teritoriul respectiv - cel puţin 10%;
    c) taxa pentru  folosirea  drumurilor,  percepută  de  la  posesorii mijloacelor  de transport înmatriculate în Republica Moldova - cel puţin 50%;
    3) încasări de mijloace speciale din executarea lucrărilor, prestarea serviciilor sau din alte activităţi desfăşurate contra  plată de către instituţiile publice finanţate de la bugetul municipal;
    4) transferuri  de  la bugetul de stat prevăzute la art.9 şi  art.10 din prezenta lege.
    Articolul 5. Mijloacele speciale
    (1) Mijloacele  obţinute  în  conformitate cu  legislaţia  de  către instituţiile  publice  din executarea lucrărilor, prestarea  serviciilor sau din desfăşurarea contra plată a altor activităţi (mijloace speciale) se  virează  integral  la un cont special al instituţiei  respective  în trezorerie şi se utilizează conform devizului aprobat.
    (2) Mijloacele speciale, acumulate de către instituţie suplimentar la devizul aprobat, pot fi utilizate cu  autorizaţia  consiliului respectiv.
    Articolul 6. Cheltuielile bugetare ale unităţilor
                      administrativ-teritoriale
    (1) În bugetele unităţilor administrativ-teritoriale se prevăd alocaţii necesare asigurării funcţionării instituţiilor publice şi altor servicii din teritoriu.
    (2) Cheltuielile anuale ale bugetelor unităţilor administrativ- teritoriale se aprobă numai în limita resurselor financiare disponibile.
Această  prevedere nu are efect în cazurile angajării  împrumuturilor prevăzute la art.15 din prezenta lege.
    (3) Cheltuielile aprobate în bugetele unităţilor administrativ-teritoriale reprezintă limite maxime care nu pot fi depăşite. Contractarea de lucrări, servicii, bunuri materiale şi  efectuarea  de cheltuieli  se  realizează  de către ordonatorii de  credite,  numai  cu respectarea prevederilor legale şi în cadrul limitelor aprobate.
    (4) Guvernul  nu  poate obliga autorităţile  administraţiei  publice locale  să  presteze un nou tip de servicii sau să efectueze  cheltuieli suplimentare   fără  să  le  aloce  totodată  mijloace  corespunzătoare, necesare îndeplinirii noilor obligaţii.
    (5) Consiliile unităţilor administrativ-teritoriale sînt responsabile de stabilirea caracterului prioritar al   propriilor cheltuieli şi de aprobarea, în limita resurselor financiare disponibile, a unor cheltuieli care nu sînt prevăzute de prezenta lege.
    Articolul 7. Delimitarea competenţelor în efectuarea
                      cheltuielilor publice
    (1) Competenţele în ce priveşte efectuarea cheltuielilor publice sînt delimitate între bugetele unităţilor administrativ-teritoriale  în baza Legii privind administraţia publică locală.
    (2) De la bugetele  satelor  (comunelor), oraşelor, municipiilor  se finanţează cheltuielile ce ţin de:
    1) amenajarea teritoriului;
    2) construcţia şi întreţinerea, în hotarele localităţilor respective,  a  drumurilor, străzilor, podurilor şi  locurilor  publice, iluminatul străzilor;
    3) întreţinerea  următoarelor  instituţii  publice  şi  desfăşurarea următoarelor activităţi:
    a) instituţiile preşcolare; şcolile primare; şcolile  medii  de cultură  generală, gimnaziile; şcolile medii de cultură generală  serale şi  fără  frecvenţă;  alte  instituţii  din  învăţămînt  care  deservesc populaţia localităţii respective;
    b) activităţi pentru tineret, cultura fizică şi sportul;
    c) căminele culturale, bibliotecile şi alte instituţii de culturalizare;
    d) punctele felceroobstetricale;
    d) serviciile, staţiile şi posturile de salvare pe apă;
    e) instituţiile  şi  activităţile  în domeniul  asistenţei  sociale, inclusiv la domiciliu;
    f) tutela şi plata indemnizaţiilor şi compensaţiilor nominative;
    g) aparatul primăriei şi contabilitatea centralizată;
    h) alte instituţii şi activităţi necesare asigurării bunei funcţionări a teritoriului respectiv.
[Art.7 al (2) pct. 3) modificat prin L1040/03.05.2002, MO91/27.06.2002 art.666, lit.e)-i) devin d)-h)]
   (3) Cheltuielile pentru retribuirea muncii şi contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii la bugetul asigurărilor sociale de stat pentru angajaţii instituţiilor specificate la alin.(2) pct.3) lit.a), b) şi c) se vor efectua integral din contul transferurilor cu destinaţie specială către bugetele locale de la bugetele judeţene.
alineatele (3)-(5) devin alineatele (4)-(6);
[Art.7 al (3)  întrodus  prin L1040/03.05.2002, MO91/27.06.2002 art.666, al.(3)-(5) al.(4)-(6)]
    (4) De la bugetele judeţene şi bugetul central al unităţii teritoriale autonome se finanţează cheltuielile ce ţin de:
    1) construcţia şi întreţinerea drumurilor de importanţă judeţeană şi pentru teritoriul autonom;
    2) construcţia  obiectivelor  publice  de  importanţă  judeţeană  şi pentru teritoriul autonom;
    3) întreţinerea  următoarelor  instituţii  publice  şi  desfăşurarea următoarelor activităţi:
    a) poliţia municipală;
    b) serviciul de pompieri şi de salvatori;
    c) liceele; şcolile-internat,  gimnaziile-internat, liceele-internat de   cultură  generală;  şcolile-internat  cu  regim  special;   şcolile profesionale  polivalente;  şcolile de meserii; şcolile muzicale  şi  de arte plastice, şcolile de artă;
    d) instituţiile şi acţiunile privind lucrul extraşcolar cu copiii şi activitatea metodică în domeniul învăţămîntului;
    e) muzeele, expoziţiile,  teatrele şi alte instituţii şi  activităţi cultural-educative;
   f) asigurarea obligatorie de asistenţă medicală efectuată de către autorităţile administraţiei publice locale în calitate de asigurător al persoanelor neangajate ale căror categorii sînt prevăzute în Legea nr.1593-XV din 26 decembrie 2002 cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală;
[Art.7 al.(3) pct.3) lit.f) modificat prin L173/10.03.03, MO87/23.05.03 art.404]"
f) instituţiile medico-sanitare, cu excepţia punctelor felceroobstetricale, şi activităţile;
[Art.7 al (4) pct. 3) lit.f) modificat  prin L1040/03.05.2002, MO91/27.06.2002 art.666]
    g) instituţiile  şi  activităţile  în domeniul  asistenţei  sociale, inclusiv la domiciliu;
    h) staţiunile de combatere a bolilor animalelor;
    i) aparatul consiliului judeţean şi al unităţii teritoriale autonome cu direcţiile ramurale din componenţa acestora.
    (5) De la bugetul  municipal al municipiului Chişinău se  finanţează cheltuielile ce ţin de:
    1) amenajarea teritoriului;
    2) construcţia  şi întreţinerea, în hotarele teritoriului respectiv, a  drumurilor,  străzilor,  podurilor şi locurilor  publice,  iluminatul străzilor;
    3) construcţia  obiectivelor  publice de importanţă  municipală,  la relaţiile  interbugetare  fiind  atribuite cheltuielile  pe  obiectivele incluse în programul de stat de investiţii capitale;
    4) întreţinerea  următoarelor  instituţii  publice  şi  desfăşurarea următoarelor activităţi:
    a) poliţia municipală;
    b) serviciul de pompieri şi de salvatori;
    c) instituţiile preşcolare; şcolile primare; şcolile medii de cultură generală, gimnaziile; liceele; şcolile medii de cultură generală serale (pe schimburi) şi fără frecvenţă; şcolile-internat, gimnaziile-internat, liceele-internat de    cultură  generală; şcolile-internat  cu  regim special; şcolile  profesionale  polivalente; şcolile de meserii; şcolile muzicale şi de arte plastice, şcolile de artă; alte instituţii din învăţămînt care deservesc populaţia localităţii respective;
    d) activităţile pentru tineret, cultura fizică şi sportul;
    e) căminele culturale,    bibliotecile   şi   alte   instituţii   de culturalizare;
    f) muzeele, expoziţiile,  teatrele şi alte instituţii şi  activităţi cultural-educative;
  g) asigurarea obligatorie de asistenţă medicală efectuată de către autorităţile administraţiei publice locale în calitate de asigurător al persoanelor neangajate ale căror categorii sînt prevăzute în Legea nr.1593-XV din 26 decembrie 2002 cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală;
[Art.7 al.(5) pct.4) lit.g) modificat prin L173/10.03.03, MO87/23.05.03 art.404]"
g) instituţiile şi acţiunile medico-sanitare;
    h) serviciile, staţiile şi posturile de salvare pe apă;
    i) instituţiile  şi  activităţile  în domeniul  asistenţei  sociale, inclusiv la domiciliu;
    j) tutela şi plata indemnizaţiilor şi compensaţiilor nominative;
    k) aparatul consiliului   municipal primăriei municipiului  cu  direcţiile  ramurale din componenţa acestuia;
la alineatul (5) punctul 4) litera k), cuvintele "consiliului municipal" se înlocuiesc cu cuvintele "primăriei municipiului".
[Art.7 al (5) pct. 4) lit.k) modificat  prin L1040/03.05.2002, MO91/27.06.2002 art.666]
    l) alte instituţii şi activităţi necesare asigurării bunei funcţionări a teritoriului respectiv.
    (6) Consiliile  locale pot hotărî finanţarea, prin asociere, a  unor lucrări  şi  servicii de interes comun în limita  resurselor  financiare disponibile.
    Articolul 8. Transferurile
    Pentru asigurarea  nivelării  bugetare a  unităţilor  administrativ-teritoriale,  prin  legea bugetară anuală, de la bugetul de stat  pentru bugetele  judeţene, bugetul central al unităţii teritoriale autonome  şi bugetul  municipal  al  municipiului Chişinău se  stabilesc  următoarele categorii de transferuri:
    a) transferuri, din contul fondului de susţinere financiară a teritoriilor, pentru nivelarea posibilităţilor   financiare   ale teritoriilor,  care  vor fi utilizate prioritar pentru plata  salariilor angajaţilor   din   instituţiile  finanţate  din   bugetele   unităţilor administrativ-teritoriale,  pentru  defalcări  la  bugetul  asigurărilor sociale  de stat şi pentru achitarea consumului de resurse energetice de către instituţiile finanţate de la bugetele respective.
     [Lit.a) completată prin L1049/15.06.2000.MO78/08.07.2000]
    b) transferuri  cu destinaţie specială pentru finanţarea exercitării funcţiilor delegate de către Guvern sau în alte scopuri speciale.
    
    Articolul 9. Transferuri din contul fondului de susţinere
                       financiară a teritoriilor
    (1) Fondul de susţinere financiară a teritoriilor se constituie din:
    a) alocaţiile aprobate anual în bugetul de stat;
   b) defalcările efectuate de către unităţile administrativ-teritoriale,  ale căror venituri bugetare depăşesc cu 20% nivelul  mediu de cheltuieli bugetare pentru un locuitor pe teritoriul respectiv.
    (2) Se stabileşte următoarea modalitate de calculare a transferurilor:
    a) în conformitate   cu  prevederile  art.7  alin.(2),  alin.(3)  şi alin.(4)  din prezenta lege, pentru fiecare grupă de cheltuieli  aparte, se  calculează  cheltuielile publice ce revin în medie la  un  locuitor, care,  în  anul bugetar următor, conform normelor legale, urmează  a  fi suportate de către unităţile administrativ-teritoriale (c). (Cheltuielile  bugetare  medii  pentru un locuitor se  calculează  anual pentru  fiecare  grupă  de  cheltuieli  la  etapa  elaborării  prognozei macroeconomice pe anul financiar următor);
    b) pentru unităţile administrativ-teritoriale care, conform normelor legale, suportă  cheltuieli  specifice,  se  aplică  coeficientul  de corectare a cheltuielilor medii pentru un locuitor (f);
   c) în baza prevederilor art.4 din prezenta lege, cu excepţia impozitelor şi taxelor locale, stabilite în conformitate cu  legislaţia de  către  consiliile locale, încasărilor de mijloace speciale  obţinute din executarea lucrărilor, prestarea serviciilor sau din alte activităţi desfăşurate  contra plată de către instituţiile publice finanţate de  la buget şi transferurilor de la alte bugete, se prognozează baza fiscală a fiecărei unităţi administrativ-teritoriale;
    d) în baza prognozei  bazei fiscale, se calculează cota  veniturilor ce revin pentru un locuitor din fiecare teritoriu (v);
    e) diferenţa  dintre suma cheltuielilor medii pentru un locuitor din fiecare  unitate administrativ-teritorială (suma c) şi cota  veniturilor pentru   un   locuitor   din  teritoriul   respectiv   constituie   suma transferurilor ce revin unui locuitor (t):
    t= suma cf-v
    f) înmulţind  suma transferurilor ce revin unui locuitor la  numărul total  de locuitori din teritoriul respectiv (n), se calculează  volumul transferurilor pentru fiecare unitate administrativ-teritorială (T):
    T=tn
    (3) Unităţile administrativ-teritoriale în care cota veniturilor, ce revin  unui  locuitor,  depăşeşte  suma cheltuielilor  medii  pentru  un locuitor  cu  20% (v cu 20% > suma cf) transferă în fondul de  susţinere financiară  a  teritoriilor suma veniturilor fiscale ce depăşesc cu  20% necesităţile minime de cheltuieli ale teritoriului respectiv.
    (4) Sistemul  de  susţinere financiară a teritoriilor,  prevăzut  la alin.(2)  şi  alin.(3)  ale  prezentului articol, se  aplică  şi  pentru stabilirea  sumei transferurilor de la bugetul judeţean, bugetul central al  unităţii  teritoriale autonome şi bugetul municipal al  municipiului Chişinău la bugetele locale.
    Articolul 10. Transferuri cu destinaţie specială
    (1) Transferurile cu destinaţie specială se prevăd în legea bugetară anuală  şi pot fi alocate bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale în caz de:
    a) delegare de către Guvern a unor funcţii autorităţilor administraţiei publice locale;
  b) compensare a unor venituri ratate ale bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale în urma modificării legislaţiei fiscale;
    c) modificare a organizării administrativ-teritoriale;
    d) adoptare de  acte  legislative  şi alte acte  normative  a  căror intrare în vigoare necesită mijloace bugetare suplimentare.
    (2) Transferurile  cu destinaţie specială, alocate de la bugetul  de stat sau de la bugetul judeţean, bugetul central al unităţii teritoriale autonome şi bugetul municipal al municipiului Chişinău şi utilizate de către unităţile   administrativ-teritoriale  contrar  destinaţiei   se virează,  pînă la sfîrşitul anului bugetar, în mărimea sumei  respective în  bugetul  de la care au fost primite. În baza dării de seamă  anuale, Ministerul  Finanţelor  sau direcţia generală financiară  prefecturii judeţului, a  unităţii  teritoriale autonome   şi   a  municipiului direcţia generală finanţe a judeţului, a autorităţii executive a  administraţiei publice a unităţii teritoriale autonome şi a Primăriei municipiului Chişinău este  în  drept   să   revoce transferurile  utilizate contrar destinaţiei prin intermediul relaţiilor interbugetare.
[Art.10 al.2  modificat prin L669/23.11.2001 MO150/11.12.2001 art. 1197]
[Alin.2 art.10 modificat prin LP298/22.06.2001 MO67/27.06.2001]
Articolul 11. Echilibrul bugetar
    (1) Bugetele  anuale ale unităţilor administrativ-teritoriale nu pot fi  aprobate  şi executate cu deficit bugetar. Această condiţie  nu  are efect în cazul angajării împrumuturilor prevăzute la art.15 din prezenta lege.
    (2) Autorităţile  administraţiei  publice  locale sînt  obligate  să întreprindă  toate  măsurile  necesare menţinerii  echilibrului  bugetar aprobat.
    (3) În cazul  în  care  nu se încasează venituri  în  mărimea  sumei prognozate,   autorităţile   administraţiei  publice   din   teritoriile respective  sînt  obligate  să  reducă  cheltuielile  lor,  care  includ obligaţiile şi plăţile stabilite în scopul încheierii anului cu un buget echilibrat.
    Articolul 12. Insuficienţa de mijloace bugetare
    Veniturile prognozate şi neîncasate în bugetul unităţii administrativ-teritoriale,  precum şi cheltuielile efectuate suplimentar de la bugetul ei, nu se recuperează de la bugetul de alt nivel.
    Articolul 13. Surplusul de mijloace bugetare
    Veniturile fiscale  încasate  în procesul de executare  a  bugetului suplimentar  la  cele  prevăzute  în legea bugetară  anuală,  precum  şi economiile de cheltuieli, cu excepţia mijloacelor ce urmează a fi virate în conformitate cu art.9 alin.(3) din prezenta lege, rămîn la dispoziţia autorităţilor administraţiei publice respective.
    Articolul 14. Împrumuturi cu scadenţa în acelaşi an financiar
    (1) Autorităţile administraţiei publice judeţene, unităţii teritoriale autonome şi ale municipiului Chişinău, în  baza  deciziei proprii,  pot angaja împrumuturi cu scadenţa în acelaşi an financiar  de la bugetul de stat şi de la sistemul bancar.
    (2) Autorităţile administraţiei publice ale  satelor  (comunelor), oraşelor  şi municipiilor pot angaja împrumuturi cu scadenţa în acelaşi an financiar de la bugetul judeţean, bugetul central al unităţii teritoriale autonome şi de la bugetul municipal al municipiului Chişinău.
    (3) Autorităţile administraţiei publice ale unităţilor administrativ-teritoriale de orice nivel nu pot angaja împrumuturi  cu scadenţa  în acelaşi an financiar în mărime ce depăşeşte suma pe care o pot  rambursa  pe parcursul unui an financiar, precum şi în caz dacă  au datorii la împrumuturile angajate anterior.
    (4) Volumul total  al  împrumuturilor  cu  scadenţa  în  acelaşi  an financiar  nu  va  depăşi  5% din totalul veniturilor  proprii  pe  care unitatea  administrativ-teritorială prognozează să le încaseze pe durata anului financiar, în care se atribuie împrumutul, cu condiţia asigurării cu venituri a acestui împrumut şi a celorlalte datorii ale sale.
    Articolul 15. Împrumuturi contractate pentru cheltuieli de capital
    (1) Prefectura, în comun cu consiliul  judeţean, al unităţii teritoriale autonome şi consiliul municipiului Chişinău Prefectul judeţului, în comun cu consiliul judeţean, autoritatea executivă a administraţiei publice a unităţii teritoriale autonome, cu acordul autorităţii reprezentative a unităţii teritoriale autonome, şi Primăria municipiului Chişinău, cu acordul  consiliului municipiului Chişinău au dreptul să contracteze împrumuturi pe termen  lung  pentru cheltuieli de capital sau pentru refinanţarea  unei datorii de capital existente.
    (2) Consiliul judeţean, al unităţii teritoriale autonome şi consiliul municipiului Chişinău Prefectul judeţului, în  comun  cu  consiliul  judeţean,  autoritatea  executivă  a  administraţiei publice a unităţii teritoriale autonome, cu acordul autorităţii reprezentative a unităţii teritoriale autonome, şi Primăria municipiului Chişinău, cu acordul consiliului municipiului Chişinău au dreptul să contracteze împrumuturi pe termen   lung  cu  instituţiile  financiare  din  ţară,  precum  şi,  în conformitate   cu  prevederile  Legii  cu  privire  la  piaţa  valorilor mobiliare,  să emită valori mobiliare - contracte de împrumut pe  termen scurt  sau  pe  termen lung în monedă naţională, care se  încheie  între autoritatea  administraţiei  publice  judeţene, a  unităţii  teritoriale autonome sau a municipiului Chişinău în calitate de debitor (beneficiar) şi persoane fizice şi juridice în calitate de creditori.
    (3) Împrumutul pe termen lung reprezintă o obligaţie prioritară care trebuie   rambursată,  conform  acordurilor  încheiate,  din  veniturile bugetare   aflate   la  dispoziţia  unităţii   administrativ-teritoriale respective.
    (4) Documentele,  care se perfectează la contractarea de împrumut pe termen  lung,  vor  include  clauze prin  care  prefectura judeţului, a unităţii  teritoriale autonome sau al municipiului Chişinău prefectul judeţului şi consiliul  judeţean, autoritatea executivă a administraţiei publice a unităţii teritoriale autonome, Primăria municipiului Chişinău se obligă să ramburseze suma principală a împrumutului şi să plătească dobîndă pentru acest  împrumut  numai  din  veniturile  bugetului  respectiv,  fără  ca Guvernul  sau autoritatea administraţiei publice subordonată acestuia să aibă  vreo obligaţie de plată şi fără ca credibilitatea sau  capacitatea de  impozitare  a  Guvernului ori a autorităţii  administraţiei  publice subordonate  acestuia  să  fie folosită  pentru  garantarea  rambursării datoriei unităţii administrativ-teritoriale respective. Contractele care nu conţin astfel de clauze sînt considerate nevalabile.
    (5) Prefectura judeţului, a unităţii teritoriale autonome, consiliul municipiului  Chişinău Prefectul judeţului şi consiliul  judeţean, autoritatea executivă a administraţiei publice a unităţii teritoriale autonome, Primăria municipiului Chişinău nu au dreptul să încheie contracte de împrumut pe termen  lung  dacă totalul datoriilor anuale, care include  restanţe  de împrumuturi  cu  scadenţa în acelaşi an financiar şi alte  restanţe  ale unităţii administrativ-teritoriale, precum şi împrumutul care urmează să fie  angajat,  depăşeşte limita de 20% din totalul  veniturilor  proprii anuale prognozate.
    (6) Împrumuturile   care   urmează   să  fie   contractate   conform prevederilor   prezentului   articol  se  înregistrează  la   Ministerul Finanţelor, aceasta fiind o condiţie obligatorie pentru acordarea lor.
[Art.15 modificat prin LP298/22.06.2001 MO67/27.06.2001]
[ Art.15 modificat prin L669/23.11.2001 MO150/11.12.2001 art. 1197]
    Articolul 16. Evidenţa împrumuturilor
    Consiliul judeţean, al unităţii teritoriale autonome şi  consiliul municipiului  Chişinău ţin registrul împrumuturilor. Aceste  împrumuturi se raportează anual prin dările de seamă contabile.
    Articolul 17. Inadmisibilitatea dezafectării mijloacelor bugetare
   Prefectul judeţului şi consiliile unităţilor  administrativ-teritoriale nu sînt în drept să dezafecteze  mijloacele  bugetare  sub formă de  credite,  garanţii  sau ajutor  financiar,  care se acordă persoanelor juridice  şi  persoanelor fizice, inclusiv în scopuri de filantropie şi de sponsorizare.
[ Art.17 modificat prin L669/23.11.2001 MO150/11.12.2001 art. 1197]
Consiliile Prefectul judeţului şi consiliile unităţilor  administrativ-teritoriale nu sînt în drept să dezafecteze  mijloacele  bugetare  sub formă de  credite,  garanţii  sau ajutor  financiar,  care se acordă persoanelor juridice  şi  persoanelor fizice, inclusiv în scopuri de filantropie şi de sponsorizare.
(2) Prevederile alineatului (1) nu se extind asupra garanţiilor acordate de autorităţile administraţiei publice locale băncilor comerciale pentru creditele preferenţiale eliberate participanţilor la acţiunile de luptă din Afganistan, participanţilor la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl, participanţilor la acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova, cetăţenilor care nu au participat la acţiunile de luptă, însă ale căror case au fost distruse în timpul acestor acţiuni, refugiaţilor, victimelor represiunilor politice, reabilitate, participanţilor la cel de-al doilea război mondial, persoanelor sinistrate în 1994, precum şi cooperativelor de construcţie a locuinţelor în conformitate cu hotărîrile Parlamentului sau cu alte acte normative.
[ Art.17 al.(2) introdus prin L1497/29.11.02, MO173/17.12.02 art. 1321]
    Articolul 18. Fondurile de rezervă ale autorităţilor
                        administraţiei publice
    Autorităţile administraţiei publice pot constitui fonduri de rezervă în mărime de cel mult 2% din volumul cheltuielilor bugetelor respective, în  baza regulamentelor de utilizare a fondurilor de rezervă aprobate de ele.
3. La articolul 16, textul "Consiliul judeţean, al unităţii teritoriale autonome şi consiliul municipiului Chişinău" se substituie prin textul "Direcţia generală   finanţe a judeţului, a autorităţii executive a administraţiei publice a unităţii teritoriale autonome şi a Primăriei municipiului Chişinău".
[ Art.16 modificat prin L669/23.11.2001 MO150/11.12.2001 art. 1197]
Capitolul III
ELABORAREA ŞI APROBAREA BUGETELOR UNITĂŢILOR
ADMINISTRATIV-TERITORIALE
    Articolul 19. Elaborarea bugetelor unităţilor
                        administrativ-teritoriale
    (1) Autorităţile administraţiei publice ale unităţilor administrativ-teritoriale  sînt  responsabile de elaborarea şi aprobarea bugetelor  proprii în conformitate cu clasificaţia bugetară unică şi  în baza prevederilor legale.
    (2) Bugetele  unităţilor administrativ-teritoriale se elaborează  de către  autorităţile administraţiei publice respective în modul  stabilit de acestea, ţinîndu-se cont de următoarele prevederi:
    a) în termenele  stabilite de Guvern, Ministerul Finanţelor comunică autorităţii  administraţiei  publice  judeţene, a  unităţii  teritoriale autonome   şi   a  municipiului  Chişinău   prognozele   macroeconomice, principiile  de  bază ale politicii statului în domeniul veniturilor  şi cheltuielilor  bugetare  pe  anul următor,  prognozele  normativelor  de defalcări  de  la veniturile generale de stat în bugetele respective  şi unele  momente specifice de calculare a transferurilor ce se prognozează a fi alocate acestor bugete de la bugetul de stat;
    b) în termen  de  5  zile după  primirea  indicaţiilor  metodologice prevăzute  la lit.a) a prezentului alineat, direcţia generală financiară prefecturii judeţului, a  unităţii teritoriale  autonome şi a municipiului Chişinău direcţia generală finanţe a judeţului, a autorităţii executive a administraţiei publice a unităţii teritoriale autonome şi a Primăriei municipiului Chişinău comunică  autorităţilor publice săteşti (comunale), orăşeneşti şi municipale principiile de bază ale politicii statului în domeniul veniturilor şi cheltuielilor bugetare pe  anul următor, prognozele normativelor de defalcări de la  veniturile generale   de   stat  în  bugetele  satelor  (comunelor),  oraşelor   şi municipiilor şi unele momente specifice de calculare a transferurilor ce se  prognozează  a  fi alocate acestor bugete de  la  bugetul  judeţean, bugetul central al unităţii teritoriale autonome şi bugetul municipal al municipiului Chişinău;
    c) în termen  de 20 de zile după primirea indicaţiilor  metodologice prevăzute   la   lit.b)  a  prezentului  alineat,   primăriile   satelor (comunelor),  oraşelor şi municipiilor vor elabora, în baza principiilor politicii  fiscale,  prognoza tuturor tipurilor de impozite şi  taxe  ce urmează  a fi colectate în anul următor în teritoriul respectiv,  precum şi  proiectul  de  buget al teritoriului dat, care  se  prezintă  pentru analiză   direcţiei  generale  financiare prefecturii judeţului, a unităţii teritoriale autonome sau  a municipiului Chişinău direcţiei generale financiare a judeţului, a autorităţii executive a administraţiei publice a unităţii teritoriale autonome şi a Primăriei municipiului Chişinău;
    d) în termenele  stabilite de Guvern, direcţia generală financiară prefecturii judeţului,  a  unităţii teritoriale  autonome şi cea a municipiului Chişinău direcţia generală finanţe a judeţului, a autorităţii executive a administraţiei publice a unităţii teritoriale autonome şi a Primăriei municipiului Chişinău depun la Ministerul Finanţelor  prognoza tuturor tipurilor de impozite şi taxe, ce urmează a fi încasate în anul următor din teritoriul respectiv, precum şi prezintă pentru  analiză  proiectele  de  bugete la venituri  şi  cheltuieli  ale judeţelor, unităţii teritoriale autonome şi municipiului Chişinău.
[ Art.19 modificat prin L669/23.11.2001 MO150/11.12.2001 art. 1197]
    (3) Analiza proiectelor    de   bugete   ale   judeţelor,   unităţii teritoriale  autonome şi municipiului Chişinău are caracter consultativ. Ministerul   Finanţelor  nu  poate  obliga  autorităţile  administraţiei publice  ale unităţilor administrativ-teritoriale să modifice proiectele de  buget,  cu  excepţia cazurilor cînd acestea  contravin  prevederilor legale,  principiilor  politicii  bugetar-fiscale a  statului  sau  unor prevederi  specifice  pentru  anul  bugetar următor,  care  se  aduc  la cunoştinţă autorităţilor publice respective de către minister.
    (4) În cazul  în care Ministerul Finanţelor operează modificări întemeiate în proiectele de buget ale unităţilor administrativ-teritoriale, aceste modificări, vor fi aduse la cunoştinţa autorităţilor administraţiei publice respective în termen de10 zile.
  [Alin.2 art.19 modificat prin LP298/22.06.2001 MO67/27.06.2001]
    Articolul 20. Examinarea şi aprobarea bugetelor locale
    (1) Primarul  satului (comunei), oraşului şi municipiului examinează proiectul  bugetului elaborat şi, cel mai tîrziu la data de 1 noiembrie, printr-o dispoziţie, îl prezintă spre aprobare consiliului local.
    (2) Proiectul  bugetului  local prezentat spre aprobare  consiliului local include:
    a) proiectul deciziei consiliului local privind aprobarea bugetului;
    b) anexele la proiectul deciziei, în care se vor reflecta:
    - veniturile  şi cheltuielile bugetare prevăzute pentru anul bugetar următor;
    - cotele impozitelor şi taxelor locale ce vor fi încasate în buget;
    - sumele mijloacelor  speciale, ce vor fi încasate de către  fiecare instituţie  publică  finanţată de la buget, din  executarea  lucrărilor, prestarea  serviciilor sau din alte activităţi desfăşurate contra  plată şi tarifele pentru aceste lucrări şi servicii;
    - limitele numărului  de  personal angajat în  instituţiile  publice finanţate de la buget;
    c) alte date adiţionale, conform cerinţelor consiliului local;
    d) nota explicativă la proiectul bugetului.
    (3) Consiliul  local  examinează proiectul bugetului local  în două lecturi la un interval de cel mult 5 zile.
    (4) Consiliul  local aprobă bugetul pe anul bugetar următor cel  mai tîrziu la data de 10 decembrie a fiecărui an.
    Articolul 21. Examinarea şi aprobarea bugetului judeţean,
                        bugetului central al unităţii teritoriale autonome
                        şi bugetului municipal al municipiului Chişinău
    (1) Biroul permanent  al consiliului judeţean, autoritatea executivă a  administraţiei  publice a unităţii teritoriale autonome şi primăria municipiului Chişinău, cel mai tîrziu la data de 15  noiembrie, examinează   în  şedinţă  specială  proiectul  bugetului  judeţean, al bugetului  central  al  unităţii teritoriale autonome  şi  al  bugetului municipal  al  municipiului  Chişinău  şi  decid  prezentarea  lui  spre aprobare consiliului respectiv.
    (2) Proiectul  bugetului  judeţean,  bugetului central  al  unităţii teritoriale  autonome  şi proiectul bugetului municipal al  municipiului Chişinău, prezentate spre aprobare consiliilor respective, includ:
    a) proiectul   deciziei  consiliului  respectiv  privind   aprobarea bugetului;
    b) anexele la proiectul deciziei, în care se vor reflecta:
    - veniturile  şi  cheltuielile bugetului respectiv prevăzute  pentru anul bugetar următor;
    - normativele  defalcărilor  de  la veniturile generale de  stat  în bugetele locale;
     - normativele defalcărilor de la impozitele locale (impozitul pe bunurile imobiliare) în bugetele locale;
[Art.21 al. (2) lit. b) lin.2 introdus modificat  prin L1040/03.05.2002, MO91/27.06.2002 art.666]
    - sumele mijloacelor  speciale, ce vor fi încasate de către  fiecare instituţie  publică  finanţată de la bugetul respectiv,  din  executarea lucrărilor,  prestarea  serviciilor sau din alte activităţi  desfăşurate contra plată şi tarifele pentru aceste lucrări şi servicii;
    - transferurile de la bugetul respectiv la bugetele locale;
    - limitele numărului  de  personal angajat în  instituţiile  publice finanţate de la bugetul respectiv;
    c) alte date adiţionale, conform cerinţelor consiliului respectiv;
    d) nota explicativă la proiectul bugetului.
    (3) Consiliul  judeţean,  al  unităţii teritoriale  autonome  şi  al municipiului  Chişinău examinează proiectul bugetului respectiv în  două lecturi.
    (4) În prima lectură, consiliul audiază raportul preşedintelui consiliului asupra proiectului bugetului, examinează şi aprobă  volumul total  al veniturilor şi cheltuielilor bugetului, tarifele la  lucrările executate şi serviciile prestate de către instituţiile publice finanţate de la bugetul respectiv.
    (5) În lectura a doua, consiliul examinează şi aprobă:
    a) veniturile sub formă de calcule, structura lor;
    b) prognoza cheltuielilor, structura şi destinaţia lor;
    c) unele cheltuieli de capital şi sursele de finanţare a acestora;
    d) alocaţiile care vor fi finanţate în mod prioritar;
    e) limitele numărului  de personal  pentru  instituţiile publice finanţate de la bugetul respectiv;
    f) alte detalii ale bugetului.
    (6) Consiliul  judeţean, al unităţii teritoriale autonome şi al municipiului Chişinău aprobă bugetele respective pe anul bugetar următor cel mai tîrziu la data de 20 decembrie a fiecărui an.
    Articolul 22. Publicitatea bugetelor unităţilor
                        administrativ-teritoriale
    Bugetele unităţilor  administrativ-teritoriale,  aprobate  de  către consiliile  respective,  şi  rectificările la aceste  bugete  sînt  date publicităţii în mod obligatoriu.
    Articolul 23. Acţiuni în cazul neaprobării bugetului unităţii
                       administrativ-teritoriale
    Dacă bugetul  unităţii  administrativ-teritoriale nu a fost  aprobat pînă  la  data de 31 decembrie, finanţarea cheltuielilor  se  efectuează lunar proporţional mărimii de 1/12 parte din suma cheltuielilor, conform clasificaţiei  bugetare  pe  anul bugetar precedent, pînă  la  aprobarea noului buget.
    Articolul 24. Corelarea bugetelor unităţilor administrativ-
                        teritoriale cu legea bugetară anuală
   În termen de  15  zile  de  la  publicarea  legii  bugetare  anuale, consiliul local, judeţean, al unităţii teritoriale autonome şi consiliul municipiului Chişinău revizuiesc bugetele aprobate pentru a le corela cu prevederile legii bugetare anuale.
  (1) În termen de cel mult 30 de zile de la data publicării legii bugetului pe anul respectiv, consiliul local, consiliul judeţean, autoritatea reprezentativă a unităţii teritoriale autonome şi  consiliul municipiului Chişinău vor aduce în concordanţă bugetele aprobate de ele cu prevederile legii menţionate.
  (2) În cazul în care bugetul unităţii administrativ-teritoriale nu este aprobat pînă la publicarea legii bugetului pe anul respectiv, consiliul unităţii administrativ-teritoriale în cauză va aproba bugetul corespunzător în termen de cel mult 30 de zile de la data publicării legii menţionate. Bugetul aprobat va fi adus în concordanţă cu prevederile legii menţionate.
  (3) În caz de nerespectare a prevederilor alineatelor (1) şi (2), efectuarea defalcărilor din veniturile generale de stat şi a transferurilor din fondul de susţinere financiară a teritoriului la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale respective se suspendă.
  [ Art.24 modificat prin L669/23.11.2001 MO150/11.12.2001 art. 1197]
    Articolul 25. Repartizarea pe luni a veniturilor şi cheltuielilor
                         bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale
    (1) În termen   de   10  zile  de  la  aprobarea  bugetului   local, contabilitatea   centralizată   a   primăriei  solicită  de   la   toate instituţiile   publice  finanţate  de  la  bugetul  local  propuneri  de repartizare  pe luni a cheltuielilor aprobate în buget pentru instituţia respectivă  şi  a  veniturilor ei provenite din  executarea  lucrărilor, prestarea   serviciilor  sau  din  desfăşurarea  contra  plată  a  altor activităţi, şi generalizează propunerile primite.
    (2) În termen  de  pînă  la data de 20  decembrie,  primarul  aprobă repartizarea  pe  luni  a veniturilor şi cheltuielilor  bugetului  local conform clasificaţiei bugetare.
    (3) În termen  de  10  zile  de  la  aprobarea  bugetului  judeţean, bugetului   central  al  unităţii  teritoriale  autonome  şi   bugetului municipal  al  municipiului Chişinău, direcţia generală  financiară direcţia generală finanţe din teritoriul respectiv:
    a) solicită de  la  instituţiile  publice finanţate  de  la  bugetul judeţean,  bugetul  central al unităţii autonome teritoriale şi  bugetul municipal  al  municipiului Chişinău propuneri de repartizare pe luni  a cheltuielilor  aprobate  în  buget  pentru instituţia  respectivă  şi  a veniturilor   ei   provenite   din  executarea   lucrărilor,   prestarea serviciilor sau desfăşurarea contra plată a altor activităţi;
    b) întocmeşte repartizarea  pe luni a veniturilor prevăzute  pentru încasare  în  bugetul judeţean, bugetul central al unităţii  teritoriale autonome şi bugetul municipal al municipiului Chişinău;
    c) întocmeşte  repartizarea  pe  luni a transferurilor  la  bugetele locale,  prevăzute  în  bugetul judeţean, bugetul  central  al  unităţii teritoriale autonome şi bugetul municipal al municipiului Chişinău.
    (4) În termen  de pînă la data de 30 decembrie, biroul permanent al consiliului  judeţean prefectul judeţului, autoritatea executivă a administraţiei publice  a unităţii  teritoriale autonome şi primăria minicipiului Chişinău  aprobă repartizarea  pe luni a veniturilor şi cheltuielilor bugetului respectiv conform clasificaţiei bugetare.
    (5) În termen de pînă  la data de 30 decembrie,  fiecare  primărie depune  la  direcţia  generală  financiară  a  autorităţii executive a administraţiei publice judeţene, a unităţii teritoriale autonome şi a municipiului Chişinău   direcţia generală finanţe a judeţului, a  autorităţii executive a administraţiei publice a unităţii teritoriale autonome şi a  Primăriei municipiului Chişinăurepartizarea pe luni a veniturilor şi cheltuielilor bugetului local conform clasificaţiei bugetare.
    (6) Direcţiile  generale financiare Direcţiile generale finanţe, pe baza repartizării pe luni  a veniturilor  şi cheltuielilor bugetelor locale, întocmesc totalizări ale repartizărilor pe luni ale veniturilor şi cheltuielilor bugetelor judeţelor, bugetului unităţii  teritoriale  autonome  şi   bugetului municipiului  Chişinău şi, anual, cel mai tîrziu la15 ianuarie, le depun la Ministerul Finanţelor.
[ Art.25 modificat prin L669/23.11.2001 MO150/11.12.2001 art. 1197]
    Articolul 26. Depunerea bugetelor aprobate
    (1) Imediat după aprobarea bugetului local, autorităţile administraţiei publice locale vor depune la direcţia generală financiară a prefecturii judeţului, a  unităţii teritoriale  autonome  şi a municipiului Chişinău direcţia generală finanţe a judeţului, a autorităţii executive a administraţiei publice a unităţii teritoriale autonome şi a Primăriei municipiului Chişinău o copie  legalizată  a acestuia.
    (2) În termenele stabilite de Ministerul  Finanţelor, direcţiile generale  financiare direcţiile generale finanţe prezintă ministerului bugetul  judeţului,  bugetul unităţii  teritoriale autonome şi bugetul municipiului Chişinău pentru a fi incluse în bugetul consolidat al ţării.
  [ Art.26 modificat prin L669/23.11.2001 MO150/11.12.2001 art. 1197]
  [Alin.1 art.26 modificat prin LP298/22.06.2001 MO67/27.06.2001]
    Articolul 27. Rectificarea bugetelor unităţilor
                        administrativ-teritoriale
    (1) Autorităţile executive ale administraţiei publice înaintează consiliilor respective propuneri privind   rectificarea bugetelor aprobate, după caz.
    (2) Rectificarea  bugetelor  se aprobă numai cu condiţia  menţinerii echilibrului bugetar.
    (3) Rectificarea  bugetelor se aprobă de către consiliile unităţilor administrativ-teritoriale în caz dacă:
    a) s-au modificat  condiţiile de colectare a impozitelor şi  taxelor locale;
    b) a diminuat necesitatea de cheltuieli aprobate în buget;
    c) a apărut necesitatea unor cheltuieli neaprobate în buget.
    (4) Drept surse la rectificarea bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale  pot servi mijloacele împrumutate pe un termen ce depăşeşte un an, mijloacele primite pe parcursul anului bugetar de la bugetul  de stat prin intermediul transferurilor cu destinaţie specială, veniturile încasate în bugetele respective, în sume ce depăşesc prognoza anuală,  şi soldurile de mijloace băneşti constituite în urma executării bugetului pentru anul precedent.
Capitolul IV
EXECUŢIA BUGETELOR UNITĂŢILOR ADMINISTRATIV-TERITORIALE
    Articolul 28. Execuţia de casă a bugetelor unităţilor
                        administrativ-teritoriale
    (1) Execuţia de casă a bugetelor unităţilor administrativ- teritoriale se efectuează prin sistemul trezorerial, reflectîndu-se  în conturi distincte:
    a) încasările veniturilor bugetare  în conformitate cu structura clasificaţiei bugetare;
    b) efectuarea  de cheltuieli în limita alocaţiilor bugetare aprobate şi conform destinaţiei stabilite;
    c) alte operaţii financiare.
    (2) Sistemul  trezorerial prin care se efectuează execuţia de casă a bugetelor  unităţilor administrativ-teritoriale şi reglarea decontărilor dintre  bugetele de toate nivelurile este reprezentat prin Trezoreria de Stat, formată din Trezoreria Centrală şi trezoreriile teritoriale.
    (3) Trezoreria  Centrală, în baza legii bugetare anuale,  efectuează alocări  de  transferuri  de  la bugetul de stat  la  bugetul  judeţean, bugetul central al unităţii teritoriale autonome şi bugetul municipal al municipiului  Chişinău,  precum  şi  defalcări în aceste  bugete  de  la veniturile generale de stat.
    (4) Trezoreriile teritoriale au următoarele atribuţii:
    a) efectuează,  în  baza  deciziilor  consiliului  judeţean  sau  al unităţii  teritoriale  autonome,  alocări de transferuri de  la  bugetul judeţean  sau  bugetul  central  al  unităţii  teritoriale  autonome  la bugetele  locale, precum şi defalcări în aceste bugete de la  veniturile generale de stat;
    b) asigură execuţia  bugetelor instituţiilor publice finanţate de la bugetul  judeţean  sau  de la bugetul central  al  unităţii  teritoriale autonome;
    c) asigură execuţia   bugetelor  satelor  (comunelor),  oraşelor  şi municipiilor, precum şi ale instituţiilor publice finanţate de la aceste bugete, din raza de activitate a trezoreriei teritoriale.
    (5) Trezoreria  municipiului Chişinău este trezorerie teritorială şi are următoarele atribuţii:
    a) efectuează,  în  baza deciziei consiliului municipal, alocări  de transferuri  de  la  bugetul  municipal la bugetele  locale,  precum  şi defalcări în aceste bugete de la veniturile generale de stat;
    b) asigură execuţia  bugetelor instituţiilor publice finanţate de la bugetul municipal, precum şi a bugetelor satelor (comunelor) şi oraşelor din componenţa municipiului.
    (6) Conturile   pentru  gestionarea  veniturilor  şi   cheltuielilor unităţilor   administrativ-teritoriale,  precum  şi  pentru  gestionarea bugetelor  instituţiilor publice finanţate de la bugete, pot fi deschise numai în trezoreriile teritoriale respective.
    (7) Metodologia de execuţie a bugetelor unităţilor  administrativ-teritoriale  prin  sistemul  trezorerial se aprobă de către Ministerul Finanţelor de comun acord cu Banca Naţională a Moldovei, în conformitate cu Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Trezoreriei de Stat, precum şi cu prevederile prezentei legi.
    Articolul 29. Rapoartele privind execuţia bugetelor
                        unităţilor administrativ-teritoriale
(1) Subdiviziunile financiare ale autorităţilor executive ale administraţiei publice a unităţilor administrativ- teritoriale (contabilităţile  centralizate  şi  direcţiile generale  financiare direcţiile generale finanţe)  şi trezoreriile  teritoriale  întocmesc  rapoarte lunare,  trimestriale  şi anuale privind execuţia bugetelor respective.
    (2) Raportul trimestrial se examinează şi se aprobă de către primar, biroul   permanent  al  consiliului  judeţean  şi,  respectiv  de  către autoritatea  executivă  a administraţiei publice a unităţii  teritoriale autonome.
    (3) Raportul  privind mersul execuţiei bugetului unităţii administrativ-teritoriale  pe semestrul întîi şi pe 9 luni ale anului în curs se examinează şi se aprobă de către consiliul respectiv.
    (4) Raportul anual privind execuţia bugetului unităţii administrativ-teritoriale se prezintă spre aprobare   consiliului respectiv  de  către autoritatea executivă a administraţiei publice  cel mai tîrziu la data de 1 februarie a anului următor.
    (5) Direcţiile generale financiare finanţe, în termenele stabilite de Ministerul Finanţelor, prezintă  ministerului   rapoarte   lunare, trimestriale şi anuale privind execuţia bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale pentru a fi incluse în  raportul  privind execuţia bugetului consolidat al ţării.
[ Art.29 modificat prin L669/23.11.2001 MO150/11.12.2001 art. 1197]
Capitolul V
DREPTURILE ŞI RESPONSABILITĂŢILE ORDONATORILOR DE CREDITE
    Articolul 30. Ordonatorii de credite
    (1) Primarii satelor (comunelor), oraşelor  şi   municipiilor, prefecţii  judeţelor,  guvernatorul  unităţii  teritoriale autonome,  primarul  general  al municipiului Chişinău  sînt  ordonatori principali de credite ai bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale.
    (2) Conducătorii instituţiilor publice care sînt subordonate consiliului  judeţean, al unităţii teritoriale autonome, al municipiului Chişinău  şi  consiliului local şi care au statut de  persoană  juridică sînt ordonatori secundari de credite.
    (3) Conducătorii instituţiilor publice care sînt subordonate consiliului  judeţean, al unităţii teritoriale autonome, al municipiului Chişinău  şi  consiliului local, dar nu au statut de persoană  juridică, care sînt împuterniciţi să utilizeze mijloacele financiare ce le-au fost repartizate  numai pentru necesităţile unităţilor pe care le conduc sînt ordonatori terţiari de credite.
  [Art.30 modificat prin LP298/22.06.2001 MO67/27.06.2001]
    Articolul 31. Drepturile ordonatorilor de credite
    (1) Ordonatorii   principali  de  credite  repartizează  alocaţiile, aprobate  în bugetele respective, pe unităţile subordonate în raport  cu sarcinile   acestora,   cuprinse   în  bugete,  şi   aprobă   efectuarea cheltuielilor din bugetele proprii respective, cu respectarea dispoziţiilor legale.
  [ Art.31 modificat prin L669/23.11.2001 MO150/11.12.2001 art. 1197]
    (2) Ordonatorii secundari de credite aprobă efectuarea cheltuielilor din   bugetele   proprii,  cu  respectarea  dispoziţiilor   legale,   şi repartizează  alocaţiile bugetare aprobate pe unităţile subordonate  ale căror conducători sînt ordonatori terţiari de credite.
    (3) Ordonatorii  terţiari de credite utilizează alocaţiile bugetare, ce  le-au fost repartizate, numai pentru necesităţile unităţilor pe care le  conduc, potrivit prevederilor din bugetele aprobate şi în condiţiile stabilite prin dispoziţiile legale.
    (4) Ordonatorii  de  credite  au obligaţia de a  angaja  şi  utiliza alocaţiile  bugetare  numai  în  limita  prevederilor  şi  destinaţiilor aprobate,  pentru cheltuieli strict legate de activitatea  instituţiilor şi serviciilor publice respective şi cu respectarea dispoziţiilor legale.
    Articolul 32. Responsabilităţile ordonatorilor de credite
    (1) Ordonatorii  principali,  secundari şi terţiari de credite  sînt responsabili de:
    a) elaborarea proiectului de buget;
    b) urmărirea modului de încasare a veniturilor;
    c) necesitatea, oportunitatea şi legalitatea angajării şi utilizării alocaţiilor bugetare în limita şi cu destinaţia aprobate prin buget;
    d) integritatea bunurilor aflate în administrare;
    e) organizarea  şi ţinerea la zi a contabilităţii şi prezentarea  la termen  a  bilanţurilor, dărilor de seamă contabile şi a  conturilor  de execuţie   a   bugetului.  Această  prevedere  nu  se   extinde   asupra ordonatorilor terţiari de credite.
    (2) Angajarea şi efectuarea cheltuielilor din alocaţiile bugetare se aprobă  de  ordonatorul  de  credite  şi se  realizează  numai  cu  viza prealabilă   de  control  financiar  intern,  care  atestă   respectarea dispoziţiilor  legale,  încadrarea  în alocaţiile bugetare  aprobate  şi destinaţia acestora.
    Articolul 33. Justificarea cheltuielilor bugetare
    Cheltuielile bugetare se efectuează numai pe bază  de  documente justificative,   care  confirmă  angajamentele  contractuale,   primirea bunurilor materiale, executarea lucrărilor, prestarea serviciilor, plata salariilor  şi altor drepturi băneşti, plata obligaţiilor către  bugete, precum şi a altor obligaţii.
    Articolul 34. Priorităţi în efectuarea cheltuielilor bugetare
    Ordonatorii principali de credite sînt obligaţi să asigure finanţarea prioritară a instituţiilor învăţămîntului public.
Capitolul VI
RESPONSABILITĂŢI ŞI CONTROLUL ASUPRA PROCESULUI DE EXECUŢIE
A BUGETELOR UNITĂŢILOR ADMINISTRATIV-TERITORIALE
    Articolul 35. Responsabilitatea pentru execuţia bugetelor
                        unităţilor administrativ-teritoriale
    (1) Responsabilitatea pentru execuţia bugetelor locale revine primarilor satelor (comunelor), oraşelor şi municipiilor.
    (2) Responsabilitatea pentru execuţia bugetului judeţean şi bugetului central  al  unităţii teritoriale  autonome  revine  prefectului judeţului şi  autorităţii executive a administraţiei publice a unităţii teritoriale autonome.
    (3) Responsabilitatea pentru execuţia bugetului municipal al municipiului Chişinău revine primăriei municipiului.
    (4) Autorităţile executive ale administraţiei publice ale unităţilor administrativ-teritoriale sînt responsabile de:
    a) corectitudinea şi veridicitatea bugetelor elaborate;
    b) asigurarea colectării depline şi în termenele stabilite a veniturilor proprii;
    c) utilizarea conform destinaţiei a alocaţiilor bugetare aprobate;
    d) respectarea  termenelor  de  plată a salariilor  către  angajaţii instituţiilor  publice finanţate de la buget şi de plată pentru lucrări, servicii şi bunuri materiale contractate, conform bugetelor aprobate.
    (5) Conducătorii  instituţiilor  publice finanţate de la buget  sînt responsabili  de respectarea limitelor alocaţiilor bugetare aprobate  în devizele de cheltuieli.
    (6) În caz de efectuare de către instituţia publică a unor cheltuieli neprevăzute în deviz, autorităţile executive   ale administraţiei   publice  sînt  în  drept  să  nu  achite   cheltuielile neasigurate cu suport financiar.
  [Art.35 modificat prin LP298/22.06.2001 MO67/27.06.2001]
    Articolul 36. Controlul financiar
    (1) Controlul  asupra corectitudinii execuţiei bugetelor  unităţilor administrativ-teritoriale  se efectuează de către organele financiare şi fiscale  teritoriale şi Departamentul Control Financiar şi Revizie de pe lîngă Ministerul Finanţelor.
    (2) Activitatea  autorităţilor  administraţiei publice locale va  fi supusă  unei  verificări  excepţionale de  către  Departamentul  Control Financiar şi Revizie în următoarele situaţii:
    a) dacă autoritatea  administraţiei  publice locale nu  a  rambursat toate  obligaţiile  de  plată pe termen scurt pînă la  sfărşitul  anului bugetar în care a fost angajat împrumutul;
    b) dacă, la un anumit moment, pe durata anului bugetar, împrumutul pe termen scurt al autorităţii  administraţiei publice a unităţii administrativ-teritoriale depăşeşte limitele stabilite la art.14 alin.(4) din prezenta lege.
    (3) Departamentul   Control   Financiar  şi  Revizie   va   solicita autorităţilor administraţiei publice locale care se află într-una dintre situaţiile specificate la alin.(2) al prezentului articol să întocmească şi să depună un plan de redresare prevăzut pe 12 luni.
Capitolul VII
FONDURILE EXTRABUGETARE
    Articolul 37. Fondurile extrabugetare ale unităţilor
                        administrativ-teritoriale
    (1) Consiliile  unităţilor  administrativ-teritoriale pot  constitui fonduri  extrabugetare pentru susţinerea unor programe de interes local, cu respectarea dispoziţiilor legale.
    (2) Drept surse de constituire a fondurilor extrabugetare pot fi:
    a) depunerile  benevole  ale persoanelor juridice şi  fizice  pentru soluţionarea problemelor de interes comun;
    b) veniturile   provenite   din  desfăşurarea   loteriilor   locale, concursurilor etc.
    (3) Sursele de  formare a fondurilor extrabugetare şi destinaţia lor se  aprobă  de  către consiliile  unităţilor  administrativ-teritoriale.
Mijloacele obţinute în conformitate cu prezentul articol se virează integral la un cont special al unităţii  administrativ-teritoriale  în trezorerie.
Capitolul VIII
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
    Articolul 38. Intrarea în vigoare a prezentei legi
    Prezenta lege  intră  în  vigoare la 1 ianuarie  2000,  cu  excepţia art.28 care va intra în vigoare pînă la 1 iulie 2000.
    Articolul 39. Aducerea legislaţiei în conformitate cu prezenta lege
    Guvernul, în termen de 2 luni:
    a) va prezenta   Parlamentului  propuneri  referitoare  la  aducerea legislaţiei în conformitate cu prezenta lege;
    b) va aduce actele sale normative în conformitate cu prezenta lege.
    PREŞEDINTELE
    PARLAMENTULUI                                   Dumitru DIACOV
    Chişinău, 9 iulie 1999.
    Nr. 491-XIV.