RAIMO247/2004
ID intern unic:  314079
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
REPUBLICII SOVIETICE SOCIALISTE MOLDOVENEŞTI
RAPORT Nr. 247
din  01.06.2004
RAPORT DE ACTIVITATE
al Inspecţiei Muncii pe anul 2003
Publicat : 16.07.2004 în Monitorul Oficial Nr. 112     art Nr : 247
Munca este un segment deosebit al relaţiilor interumane, care în orice stat constituie cea mai esenţială componentă pentru garantarea unui anumit nivel al calităţii vieţii. Aceste relaţii reprezintă un proces dinamic, reglementat de un sistem legislativ echilibrat şi armonizat cu normele de drept internaţional. Sistemul legislativ ce reglementează relaţiile de muncă în Republica Moldova se constituie din prevederile Constituţiei, Codului muncii, altor legi şi acte normative care conţin norme ale dreptului muncii. Asigurarea aplicării dispoziţiilor Codului muncii, actelor legislative şi altor acte normative referitoare la condiţiile de muncă şi la protecţia salariaţilor în exercitarea atribuţiilor lor, potrivit Legii nr. 140-XV din 10 mai 2001, este obiectivul principal al Inspecţiei Muncii.
Acest obiectiv impune Inspecţia Muncii să menţină sub control modul în care se respectă cadrul legal de reglementări în domeniul muncii şi să întreprindă acţiuni în vederea prevenirii şi combaterii ilegalităţilor din acest domeniu.
Pentru realizarea acestui obiectiv şi pentru a asigura activitatea sa, Inspecţia Muncii, în temeiul Hotărîrii Guvernului nr. 735 din 16 iunie 2003, dispune de un efectiv de personal de 121 unităţi care este repartizat după cum urmează.
Aparatul Inspecţiei Muncii - 28 unităţi de personal.
Personalul inspectoratelor teritoriale de muncă - 93 unităţi, divizat în 35 inspectorate teritoriale de muncă desconcentrate în fiecare raion, în municipiile Chişinău şi Bălţi şi în UTA Găgăuzia. Efectivul de personal de care dispune fiecare inspectorat teritorial de muncă se reprezintă în felul următor.
ITM municipiul Chişinău-17 unităţi de personal; ITM municipiul Bălţi - 6 unităţi de personal; ITM Cahul, ITM Edineţ, ITM Orhei, ITM UTA Găgăuzia cîte 3 unităţi de personal; în celelalte inspectorate teritoriale de muncă sînt prevăzute cîte 2 unităţi de personal (un inginer şi un jurist sau economist).
Repartizarea de mai sus a efectivului de personal al Inspecţiei Muncii este stabilită în statele de personal, aprobate de ministrul muncii şi protecţiei sociale.
În prezent în Inspecţia Muncii activează 112 persoane. Din acestea 108 persoane au atribuţii de inspector de muncă. Toţi inspectorii de muncă au studii superioare. Din aceştia au studii tehnice (ingineri constructori, electricieni, mecanici şi de alte calificări) 53 persoane, studii juridice - 44 persoane şi studii economice - 11 persoane. Din numărul personalului cu atribuţii de inspector de muncă - 20 sînt femei. Acestea au calificativul după cum urmează: ingineri - 2 persoane, jurişti-13 persoane, economişti-5 persoane.
Structura organizaţională a Inspecţiei Muncii este reflectată în anexa 1 la prezentul Raport.
În sensul obiectivelor ce revin Inspecţiei Muncii, sînt pasibile de control toate întreprinderile, instituţiile, organizaţiile, indiferent de tipul de proprietate şi forma organizatorico-juridică, care desfăşoară activităţi legale pe teritoriul Republicii Moldova. Excepţie constituie Ministerul Apărării, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Serviciul de Protecţie şi Pază de Stat, Departamentul Situaţii Excepţionale, Departamentul Trupelor de Grăniceri, Departamentul instituţiilor penitenciare ale Ministerului Justiţiei, Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei.
În anul 2003, în 25471 întreprinderi, instituţii, organizaţii din Republica Moldova, care au depus rapoarte statistice, au activat 763588 salariaţi, din care 398251 femei, iar 945 persoane sub 18 ani.
Conform datelor statistice, cel mai mare număr de întreprinderi au activat în "Comerţul cu ridicata şi cu amănuntul". Partea cea mai mare a salariaţilor, 145507 la număr au fost angajaţi în "Agricultură şi silvicultură". Cele mai multe femei au fost angajate în "Învăţămînt".
Numărul întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor şi numărul salariaţilor existenţi în scripte în anul 2003, prin prisma activităţilor, sînt reflectate în anexa 2 la prezentul Raport.
Urmărind realizarea obiectivelor sale, Inspecţia Muncii şi subdiviziunile sale teritoriale, în anul 2003 a efectuat 7005 controale privind respectarea legislaţiei şi altor acte normative în domeniul muncii în întreprinderi, instituţii, organizaţii. Din acestea, 3643 controale au avut în vizor modul în care se respectă legislaţia şi alte acte normative referitoare la relaţiile de muncă, iar 3362 controale au urmărit modul în care se respectă legislaţia şi alte acte normative de protecţie a muncii. Numărul controalelor care revine în mediu unui inspectorat teritorial de muncă este de 200 controale. Controalele întreprinse au finalizat cu întocmirea proceselor-verbale de control în care au fost înregistrate 60884 încălcări ale prevederilor legale. Tot în acestea, de către inspectorii de muncă au fost dispuse măsuri pentru conformarea şi respectarea normelor de drept din domeniul muncii.
Indicatori referitori la activitatea Inspecţiei Muncii şi la numărul controalelor întreprinse de inspectorii de muncă în anul 2003 sînt reflectaţi în anexele 3 şi 4 la prezentul Raport.
Concomitent cu controalele ordinare Inspecţia Muncii a întreprins şi o serie de controale cu caracter specific, numărul cărora se integrează în numărul total de controale efectuate.
În domeniul agriculturii au fost supuşi controlului 294 agenţi economici cu un personal scriptic de 17192 salariaţi, inclusiv 8039 femei.
În urma controalelor efectuate au fost constatate circa 3000 de cazuri de încălcări a legislaţiei şi altor acte normative din domeniul muncii.
Despre cele depistate pe parcursul controalelor întreprinse a fost informat Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare. Pentru asigurarea remedierii situaţiei de protecţie a muncii în agricultură a fost emis şi remis şefilor direcţiilor raionale agricole Ordinul Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare nr. 195 din 03.09.2003 "Cu privire la măsurile de protecţie a muncii".
În învăţămînt controlului au fost supuse 68 instituţii subordonate Ministerului Educaţiei, la care activează 2955 salariaţi din care 2507 femei.
În urma controalelor efectuate în vederea prevenirii accidentelor de muncă şi îmbolnăvirilor profesionale au fost constatate 776 încălcări. În vederea prevenirii accidentelor de muncă a fost dispusă oprirea temporară pînă la remedierea abaterilor de la prevederile legale a 79 de echipamente tehnice ce prezentau pericol deosebit de accidentare.
Controalele efectuate au arătat că, în majoritatea instituţiilor de învăţămînt situaţia protecţiei muncii nu corespunde cerinţelor actelor normative ce reglementează acest domeniu. Despre situaţia constatată în urma controalelor Inspecţia Muncii a informat Ministerul Educaţiei, care luînd atitudinea corespunzătoare a elaborat un plan de activitate în scopul realizării măsurilor de ameliorare continuă a protecţiei muncii în instituţiile de învăţămînt, în comun cu sindicatul de ramură a organizat şi a desfăşurat acţiuni cu caracter instructiv şi informaţional care vizează căile de asigurare a protecţiei muncii. În continuare Ministerul Educaţiei urmează să elaboreze şi să aplice Regulamentul cu privire la organizarea protecţiei muncii în instituţiile de învăţămînt, instrucţiuni de protecţie a muncii şi alte acte care să soluţioneze problemele de protecţie a muncii.
De către inspectorii de muncă au fost efectuate controale privind respectarea actelor legislative şi altor acte normative din domeniul muncii la întreprinderile care desfăşoară activităţi de captare, epurare şi distribuire a apei.
Au fost controlate 31 întreprinderi din 26 raioane şi municipii din ţară şi întocmite 31 procese-verbale de control. La întreprinderile controlate activează 2916 salariaţi din care 862 femei. În urma controalelor au fost constatate 623 încălcări. În vederea remedierii au fost realizate diverse acţiuni, printre care oprirea temporară pînă la remedierea abaterilor de la prevederile legale a 62 utilaje, maşini şi instalaţii ce prezentau pericol deosebit de accidentare, precum şi aplicarea a 26 sancţiuni pentru nerespectarea actelor legislative şi altor acte normative din domeniul muncii. În rezultat, în comun cu specialişti din Asociaţia Republicană "Apă-Canal", Inspecţia Muncii a realizat un şir de măsuri cu caracter instructiv în vederea definirii căilor de soluţionare a problemelor de protecţie a muncii cu care se confruntă întreprinderile din această ramură.
La solicitarea Ministerului Economiei inspectorii de muncă au desfăşurat controale la întreprinderile de prelucrare a produselor de carne. Controlului au fost supuşi 75 agenţi economici, la care activează 6550 salariaţi, din care 2830 sînt femei. În urma acţiunilor de control au fost scoase la iveală 779 cazuri de încălcare a legislaţiei şi altor acte normative din domeniul muncii. Despre rezultatele controalelor a fost informat Ministerul Economiei.
În acelaşi context au fost efectuate controale la agenţi economici antrenaţi în transportul de pasageri.
În comun cu reprezentanţi ai Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, ai inspectoratelor fiscale, ai Casei Naţionale de Asigurări Sociale au fost întreprinse controale pentru testarea mărimii salariului. Controlului au fost supuşi mai mult de 150 unităţi economice.
În rezultatul controalelor întreprinse de Inspecţia Muncii au fost constatate diferite încălcări ale actelor legislative şi normative. În particular, printre cele mai frecvente încălcări ale Codului muncii enumerăm:
- utilizarea forţei de muncă fără întocmirea contractului individual de muncă în modul stabilit de legislaţie (Titlul III Contractul individual de muncă, art. 47, 49, 55, 85, 86);
- nerespectarea duratei legale a timpului de muncă (Titlul IV, Timpul de muncă şi timpul de odihnă, art.95 - 105, 107,109, 110, 111);
- angajarea cu un salariu mai mic decît salariul minim prevăzut de legislaţie, neefectuarea plăţilor compensatorii (Titlul V, Salarizarea şi normarea muncii, art. 128 alineatul (2), 131, 139, 141, 142, 152, 153);
- desfăşurarea activităţii fără a deţine autorizaţie de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii; admiterea la lucru a persoanelor fără pregătire profesională şi fără instruire în materie de protecţie a muncii; exploatarea echipamentelor de muncă improvizate fără dispozitive de protecţie, ceea ce creează situaţii accidentogene sau pericol iminent de accidentare (Titlul IX, Protecţia muncii, art. 225, 226, 229 - 243).
Toate încălcările depistate în rezultatul controalelor sînt elemente constituante ale utilizării nelegale a muncii şi prejudiciază esenţial drepturile ce decurg din raporturile de muncă. Aceste încălcări impun aplicarea diferitor mecanisme de conformare la prevederile legale.
În scopul prevenirii unor eventuale accidente de muncă inspectorii de muncă au dispus oprirea din funcţiune a 1598 obiective (secţii, sectoare, echipamente tehnice), exploatarea cărora prezenta pericol iminent de accidentare şi acţiuni de înlăturare sau reducere a riscurilor ce determinau pericolul de accidentare. Indicatori referitori la numărul obiectivelor sistate de inspectorii de muncă sînt reflectaţi în anexa 5 la prezentul Raport.
Pentru comiterea încălcărilor depistate în rezultatul controalelor efectuate, cît şi pentru combaterea ilegalităţilor din domeniul muncii, inspectorii de muncă au întocmit şi au înaintat instanţelor de judecată 5089 procese-verbale cu privire la contravenţia administrativă.
Potrivit informaţiilor parvenite în inspectoratele teritoriale de muncă şi în aparatul Inspecţiei Muncii de la instanţele judecătoreşti, în urma examinării de către acestea a proceselor-verbale cu privire la contravenţia administrativă au fost sancţionate administrativ prin aplicarea amenzii 3200 persoane cu funcţii de răspundere. Indicatori referitori la numărul proceselor-verbale cu privire la contravenţia administrativă întocmite de inspectorii de muncă şi examinarea acestora în instanţele judecătoreşti în anul 2003 sînt reflectaţi în anexa 6 la prezentul Raport.
Valoarea totală a amenzilor constituie circa 244,349 mii lei. Din diferite motive circa 36 la sută din procesele-verbale cu privire la contravenţia administrativă înaintate instanţelor de judecată nu sînt examinate în termen.
Raportînd valoarea amenzilor la numărul persoanelor cu funcţii de răspundere, cărora le-a fost aplicată sancţiunea administrativă, se observă cu uşurinţă că în mediu valoarea amenzii constituie circa 75 lei. Această sumă nu poate reprezenta obiectiv valoarea prejudiciilor aduse salariaţilor prin utilizarea ilegală a muncii, prin neplata în termen a salariilor, prin nerespectarea normelor referitoare la timpul de muncă şi odihnă şi altele.
O altă atribuţie a Inspecţiei Muncii şi inspectoratelor teritoriale de muncă şi una din metodele de menţinere sub control a nivelului de protecţie a muncii este autorizarea funcţionării persoanelor juridice şi fizice din punct de vedere al protecţiei muncii. În acest context, inspectoratele teritoriale de muncă în perioada de referinţă au examinat cererile şi documentele prezentate de diferiţi agenţi economici şi au eliberat 1235 autorizaţii de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii (1071 autorizaţii de funcţionare totală şi 164 - autorizaţii de funcţionare parţială). Indicatori referitori la autorizaţiile de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii eliberate de ITM în anul 2003 sînt reflectaţi în anexa 7 la prezentul Raport.
Şirul agenţilor economici care încalcă legea este echivalent cu numărul de controale efectuate. Practic, toţi agenţii economici controlaţi încalcă unele sau alte aspecte ale legislaţiei din domeniul muncii. Aceasta denotă o atitudine nerespectuoasă faţă de drepturile salariaţilor ce decurg din raporturile de muncă, ceea ce se confirmă şi de statisticile din domeniul protecţiei muncii.
Potrivit statisticilor, în anul raportat 18714 salariaţi au fost ocupaţi în condiţii de muncă necorespunzătoare normelor igienico-sanitare, ce constituie 2,45 la sută din numărul total al salariaţilor. Din numărul total al salariaţilor ocupaţi în condiţii de muncă ce nu corespund normelor igienico-sanitare 7478 sînt femei. Situaţia condiţiilor de muncă, inclusiv a condiţiilor de muncă a femeilor, sînt reflectate în anexele nr. 8 şi nr. 9 la prezentul Raport.
Pe parcursul anului 2003 pentru realizarea măsurilor de protecţie a muncii întreprinderile, instituţiile, organizaţiile au cheltuit în ansamblu circa 79582214 lei. Date referitoare la cheltuielile pentru protecţia muncii se conţin în anexa nr. 10 la prezentul Raport.
În perioada raportată, la scară naţională s-a înregistrat un număr total de 662 accidentaţi, proveniţi din accidente de muncă, ce determină un indice de frecvenţă de 0,87 (numărul de accidentaţi care revine la o mie de salariaţi).
Numărul de accidentaţi şi pierderile materiale aferente accidentelor de muncă, precum şi repartizarea accidentaţilor în muncă pe activităţi, împrejurări şi cauze se reprezintă în anexele nr. 11 şi nr. 12 la prezentul Raport.
Numărul total de om-zile de incapacitate temporară de muncă al accidentaţilor a fost de 20398, determinînd un indice de durată medie al incapacităţii temporare de muncă pentru accidente de muncă de 32,95 (număr de om-zile de incapacitate temporară de muncă ce revin la un accidentat).
De către inspectorii de muncă cu atribuţii de control în domeniul protecţiei muncii au fost cercetate împrejurările şi cauzele care au condus la producerea accidentelor de muncă, în urma cărora au fost accidentate mortal - 45 persoane, iar grav - 109 persoane. Dosarele de cercetare a acestor evenimente au fost adresate organelor de urmărire penală.
Producerea accidentelor de muncă este cauzată, în mare parte, de încălcarea cerinţelor de protecţie a muncii. Cea mai mare pondere în producerea accidentelor de muncă mortale revine activităţilor de construcţii. La desfăşurarea acestui gen de activităţi au fost accidentaţi mortal 10 persoane. O pondere de 8 persoane accidentate mortal revine activităţilor agricole. Asemănătoare este şi ponderea agriculturii şi industriei de construcţii în producerea accidentelor de muncă grave. Numărul accidentaţilor proveniţi din accidente de muncă mortale şi grave, în raport cu anul 2002, reprezintă o creştere de 73 la sută - accidentaţi mortal şi de 58 la sută accidentaţi grav.
Pierderile materiale suportate de întreprinderi, instituţii, organizaţii, în urma accidentelor de muncă, în anul 2003 se estimează la circa 3111524 lei, din care 32,56 la sută constituie plăţile conform certificatelor de concediu medical, 10,69 la sută reprezintă plăţi pentru repararea prejudiciului cauzat, 37,72 la sută sînt plăţile indemnizaţiilor unice în cazul reducerii capacităţii de muncă sau decesul angajatului şi 19,03 la sută constituie valoarea mijloacelor de producţie defectate.
În anul 2003 au fost înregistrate noi cazuri de îmbolnăvire profesională, cauzată de condiţiile de muncă nefavorabile din întreprinderi, a 37 persoane.
Pentru realizarea anumitor garanţii stabilite de legislaţie, în anul raportat au beneficiat de înlesniri şi sporuri pentru condiţii nefavorabile de muncă 76767 salariaţi, din care 38384 femei. Înlesnirile şi sporurile pentru condiţii nefavorabile de muncă sînt reflectate în anexele nr. 13 şi nr. 14 la prezentul Raport.
O altă latură a activităţii Inspecţiei Muncii este examinarea petiţiilor cetăţenilor. În această ordine de idei, compartimentele structurale şi subdiviziunile teritoriale ale Inspecţiei Muncii au examinat 799 petiţii în care se solicita soluţionarea diferitor probleme ce ţin de domeniul reglementat de legislaţie şi alte acte normative referitoare la muncă şi la protecţia muncii.
Un rol esenţial în succesul activităţilor de inspecţie este planificarea şi utilizarea fondului timpului de muncă. În anul 2003 utilizarea fondului timpului de muncă de către inspectorii de muncă se reprezintă după cum urmează.
Pentru efectuarea controalelor au fost consumate 11734 zile. Aceasta constituie 56 la sută din fondul timpului de muncă. Pentru examinarea petiţiilor total au fost consumate 1452 zile sau 7 la sută din fondul timpului de muncă. La cercetarea accidentelor comunicate s-au consumat 957 zile-om, ceea ce constituie 5 la sută din fondul timpului de muncă.
Timpul utilizat de inspectorii de muncă pentru efectuarea unui control variază de la un inspectorat teritorial de muncă la altul şi este cuprins de la o zi pînă la două pentru controale ce vizează protecţia muncii şi relaţiile de muncă. În mediu un control se realizează în 1,7 zile.
Întru realizarea prevederilor legislaţiei muncii şi sporirea eficienţei activităţii de inspecţie a fost încheiat Acorduri de colaborare cu Casa Naţională de Asigurări Sociale. Problemele aplicării legislaţiei muncii şi ale activităţii Inspecţiei Muncii au fost luate în dezbateri în cadrul şedinţelor organelor de conducere ale Confederaţiei Naţionale a Patronatului, Confederaţiei Sindicatelor Independente din Republica Moldova "Solidaritate", Comisiei Naţionale pentru Consultări şi Negocieri Colective.
Au fost realizate acţiuni de informare a populaţiei prin diferite mijloace mass-media despre căile cele mai eficiente de aplicare a Codului muncii şi despre activitatea Inspecţiei Muncii. În această ordine de idei au fost acordate interviuri şi publicate informaţii în diverse publicaţii periodice centrale şi locale, printre care enumerăm "Nezavisimaia Moldova", "Moldova Suverană", "BUSINESS info", "Кишиневский oбoзреватель", "Flux", "Vocea Poporului" şi alte publicaţii. Specialişti din cadrul Inspecţiei Muncii au participat în cadrul unor emisiuni radiofonice şi televizate.
Activitatea de control întreprinsă de Inspecţia Muncii scoate în evidenţă o serie de probleme în aplicarea Codului muncii, altor acte legislative şi normative din domeniul muncii şi protecţiei muncii pe care le înfruntă majoritatea întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor.
Cea mai importantă problemă o  constituie insuficienţa sau lipsa de cunoştinţe necesare angajatorilor pentru a asigura respectarea legislaţiei şi altor acte normative ce reglementează raporturile de muncă. Aceasta generează, la rîndul său, atitudine nerespectuoasă faţă de prevederile legale. Problema în cauză este specifică în cele mai multe cazuri unităţilor economice cu un efectiv de personal mic şi afectează, mai cu seamă, legislaţia referitoare la protecţia muncii. Soluţionarea inadecvată şi insuficientă a problemelor ce ţin de prevenirea accidentelor de muncă se întîlneşte frecvent şi la întreprinderi cu un efectiv de personal mai mare de 50 de salariaţi, însă care nu dispun de serviciul sau specialistul pentru protecţia muncii, sau funcţiile acestuia sînt cumulate de alţi specialişti.
Controalele întreprinse de inspectorii de muncă denotă, că în majoritatea cazurilor încălcările legislaţiei se comit cu acordul tacit al salariaţilor, motivat de frica de a-şi pierde locul de muncă şi de lipsa unei protecţii reale a colectivului de muncă sau a sindicatului.
O anumită dificultate în aplicarea legislaţiei muncii rămîne şi în continuare cadrul normativ de protecţie a muncii, depăşit din toate punctele de vedere, care nu mai corespunde nici tehnologiilor aplicate, nici echipamentelor de muncă utilizate, nici noilor forme de organizare şi dirijare a proceselor de muncă, şi nici altor exigenţe caracteristice economiei de piaţă.
Inspecţia Muncii acordă atenţie deosebită activităţilor legate de formarea inspectorilor de muncă şi supravegherea activităţilor desfăşurate de aceştia. În acest context au fost dispuse acţiuni de monitorizare a activităţii inspectoratelor teritoriale de muncă. Obiectivul acestor acţiuni este de a evalua activitatea inspectorilor de muncă şi de a asigura sporirea nivelului de pregătire a inspectorilor de muncă, a eficacităţii şi calităţii activităţilor de inspecţie. La realizarea acestor acţiuni şi-au dat concursul atît specialişti din cadrul Inspecţiei Muncii cît şi specialişti din Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
În procesul de supraveghere a activităţii inspectoratelor teritoriale de muncă, de rînd cu anumiţi indicatori de activitate obţinuţi pe parcursul anului, s-au constatat şi anumite lacune şi rezerve nevalorificate. Acestea ţin de organizareaactivităţilor de inspecţie, de planificarea controalelor, de operativitatea efectuării controalelor. Se simte insuficienţă de pregătire în unele materii ce ţin de obiectivul controalelor, ceea ce conduce la diminuarea calităţii controalelor. Nu este acţionat pe măsura necesară mecanismul "legăturii inverse". Practic inspectorii de muncă obţin cu dificultate informaţii de la angajatori despre situaţia în întreprinderile unde deja s-a efectuat controlul, despre remedierea încălcărilor şi conformarea la legislaţie în termenii stabiliţi în procesele-verbale de control întocmite anterior.
Una din rezervele potenţiale ale inspectoratelor teritoriale de muncă este realizarea mai activă şi mai insistentă a mecanismelor legale pentru asigurarea respectării legislaţiei muncii - anularea autorizaţiilor de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii, atunci cînd nu se respectă condiţiile pentru care acestea au fost eliberate, constatarea încălcărilor care constituie contravenţii administrative şi înaintarea proceselor-verbale cu privire la contravenţia administrativă în instanţele de judecată, sesizarea organelor de urmărire penală, organelor de licenţiere şi alte mecanisme. Tot aici se înscrie mobilizarea spre o colaborare mai eficientă cu uniunile sindicale din teritoriu şi cu alte organe şi instituţii cu atribuţii de control, cu organizaţii neguvernamentale interesate în asigurarea aplicării legislaţiei şi altor acte normative care reglementează relaţiile de muncă.
Inspecţia Muncii resimte o deosebită insuficienţă de mijloace de prelucrare automată a datelor, de mijloace operative de comunicaţii, de echipamente de intervenţie şi de măsurare necesare controalelor de protecţie a muncii. Inspecţia Muncii suportă lipsa mijloacelor de transport. Numărul efectivului de personal asigură doar eficacitatea minimal posibilă a activităţilor de inspecţie. Cu un asemenea efectiv practic este imposibil să fie acoperite cu controale eficiente toate aspectele legislaţiei şi altor acte normative care reglementează relaţiile de muncă. Suplimentar la acestea se mai suprapune şi antrenarea inspectorilor de muncă de către autorităţile administraţiei publice locale în activităţi improprii, (şedinţe, diverse acţiuni, seminare) care nu au nici o tangenţă cu atribuţiile Inspecţiei Muncii şi ale inspectorilor de muncă. Acestea constituie circa 4 la sută din timpul predestinat activităţilor de inspecţie.
Rezultatele activităţilor de inspecţie vorbesc elocvent despre aplicarea anevoioasă şi respectarea insuficientă de către angajatori a legislaţiei şi altor acte normative ce reglementează relaţiile de muncă. Aceasta este condiţionată de atitudinea nepăsătoare a unor salariaţi faţă de drepturile legale pe care le deţin şi a unor angajatori faţă de onorarea obligaţiunilor legale aferente raporturilor de muncă, precum şi de responsabilitatea juridică insuficientă. Atitudinea menţionată poate fi influenţată adecvat prin înăsprirea considerabilă a responsabilităţii juridice a persoanelor care au obligaţia de a respecta legislaţia şi alte acte normative din domeniul muncii. În acest context, Inspecţia Muncii a elaborat şi înaintat de mai multe ori proiecte de lege pentru modificarea unor acte legislative. Aceste proiecte vizau abordarea mult mai diferenţiată a faptelor ce constituie contravenţie administrativă în domeniul muncii şi înăsprirea esenţială a responsabilităţii juridice a persoanelor cu funcţii de răspundere care încalcă legislaţia muncii. Unul din proiectele menţionate a fost aprobat de către Parlament în prima lectură şi prin Hotărîrea nr. 850-XV din 14 februarie 2002 a fost remis Comisiei juridice, pentru numiri şi imunităţi pentru îmbunătăţire şi includere în proiectul noului Cod contravenţional. În august 2003 a fost prezentat pentru examinare şi promovare Centrului Creaţie Legislativă un alt proiect similar. Acesta a fost examinat la 26 mai 2004 în şedinţa Guvernului şi urmează să fie îmbunătăţit şi promovat spre aprobare.
Deşi există şi anumite probleme, despre care s-a menţionat mai sus, rezultatele obţinute, confirmă că activitatea Inspecţiei Muncii reprezintă un proces complex în derulare care cere eforturi şi coerenţă în acţiuni.
Pentru a asigura realizarea continuă a obiectivelor Inspecţiei Muncii, stabilite de Lege, Inspecţia Muncii şi în continuare va fi preocupată de soluţionarea problemelor şi valorificarea rezervelor menţionate. Urmează să fie întreprinse acţiuni mai intense şi mai concrete de colaborare constructivă cu autorităţile administraţiei publice locale în vederea excluderii atitudinii tolerante faţă de agenţii economici din raioanele respective care comit ilegalităţi în raporturile de muncă. Aceasta va conduce la realizarea mai profundă şi mai integră a drepturilor angajaţilor ce decurg din raporturile de muncă, la o protecţie mai sigură a salariaţilor în exercitarea funcţiilor lor, or acestea sînt obiectivele Inspecţiei Muncii stabilite de Codul muncii, alte acte legislative şi normative din domeniul muncii, precum şi de Legea privind Inspecţia Muncii.
Inspector General
de Stat al Muncii                                        Dumitru STĂVILĂ
iunie 2004
Anexa nr.1
la Raportul de activitate a Inspecţiei Muncii
pe anul 2003
Anexa nr.2                                  
la Raportul de activitate a Inspecţiei Muncii
pe anul 2003  
Numărul întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor şi numărul
salariaţilor existenţi în scripte în anul 2003

Activitatea economică Numărul de unităţi economice Efectivul existent în scripte la 31 decembrie 2003 din care
femei adolescenţi pînă la 18 ani
Agricultură şi silvicultură 1655 145507 62327 404
Pescuit 41 705 110 1
Exploatarea carierelor 44 2182 299 -
Industria prelucrătoare 3109 119834 61576 284
Energie electrică, gaze şi apă 124 19647 5081 1
Construcţii 1276 21862 4355 18
Comerţ cu ridicata şi cu amănuntul 9998 72789 37784 111
Hoteluri şi restaurante 730 8133 5613 6
Transporturi, depozitare şi comunicaţii 1609 54662 17653 15
Activităţi financiare 414 10645 6675 7
Tranzacţii imobiliare 2603 36982 16238 23
Administraţie publică şi apărare 1479 54650 21181 10
Învăţămînt 458 127067 94325 14
Sănătate şi asistenţă socială 387 64291 51426 14
Alte activităţi de servicii comunale, sociale şi personale 1544 24632 13608 37
TOTAL 25471 763588 398251 945

Anexa nr. 3    
la Raportul de activitate a Inspecţiei Muncii
pe anul 2003    
Indicatori referitori la activitatea Inspecţiei Muncii în anul 2003

Nr. d/o Denumirea indicatorului total
1. Controale efectuate privind respectarea legislaţiei muncii Relaţii de muncă 3643
Protecţia muncii 3362
Total 7005
2. Numărul de încălcări constatate Relaţii de muncă 24838
Protecţia muncii 36046
Total 60884
3. Examinări petiţii Relaţii de muncă 656
Protecţia muncii 143
Total 799
4. Numărul obiectivelor a căror activitate a fost oprită:    
întreprinderi 5
secţii, sectoare 87
echipamente tehnice 1506
5. Autorizaţii de funcţionare eliberate   1235
6. Cercetarea accidentelor de muncă   154
Numărul accidentaţilor 45
mortal 109
grav  
7. Procese-verbale cu privire la contravenţia administrativă înaintate în instanţa de judecată 5089
examinate 3200
lipsă de informaţie 1813
clasate 76
8. Suma totală a amenzilor administrative aplicate de către instanţele de judecată, lei 244349

    
                                 Anexa nr. 4
la Raportul de activitate al Inspecţiei Muncii
pe anul 2003        
Indicatori referitori la numărul controalelor întreprinse
de inspectorii de muncă în anul 2003

Nr.d/o Denumirea subdiviziunii numărul controalelor
în domeniul protecţiei muncii în domeniul relaţiilor de muncă total
1. Direcţia monitorizare PM 190 - 190
2 Direcţia monitorizare RM - 277 277
3. ITM mun. Chişinău 499 681 1180
4. ITM mun. Bălţi 142 217 359
5. ITM Anenii Noi 89 65 154
6. ITM Basarabeasca 70 88 158
7. ITM Briceni 92 81 173
8. ITM Cahul 179 95 274
9. ITM Cantemir 90 103 193
10. ITM Călăraşi 85 99 184
11. ITM Căuşeni 104 93 197
12. ITM Cimişlia 69 47 116
13. ITM Criuleni 69 80 149
14. ITM Drochia 99 73 172
15. ITM Donduşeni 76 69 145
16. ITM Dubăsari 1 - 1
17. ITM Edineţ 105 95 200
18. ITM Făleşti 63 106 169
19. ITM Floreşti 66 71 137
20. ITM Glodeni 40 59 99
21. ITM Hănceşti 45 15 60
22. ITM Ialoveni 90 83 173
23. ITM Leova 94 79 173
24. ITM Nisporeni 74 120 194
25. ITM Ocniţa 23 61 84
26. ITM Orhei 146 95 241
27. ITM Rezina 42 55 97
28. ITM Răscani 48 82 130
29. ITM Săngerei 82 67 149
30. ITM Soroca 73 49 122
31. ITM Străşeni 74 74 148
32. ITM Soldăneşti 66 74 140
33. ITM Ştefan-Vodă 62 59 121
34. ITM Taraclia 89 78 167
35. ITM Teleneşti 57 67 124
36. ITM Ungheni 77 92 169
37. ITM U.T.A. Găgăuzia 92 94 186
  Total 3362 3643 7005

Anexa nr. 5                                                          
la Raportul de activitate al Inspecţiei Muncii
pe anul 2003                                                    
Indicatori referitori la numărul obiectivelor sistate de inspectorii
de muncă în anul 2003

Nr.d/o Denumirea subdiviziunii Numărul obiectivelor sistate
1.   Direcţia monitorizare PM 78
2.   ITM mun. Chişinău 146
3.   ITM Bălţi 225
4.   ITM Anenii Noi 179
5.   ITM Basarabeasca 7
6.   ITM Briceni 16
7.   ITM Cahul 34
8.   ITM Cantemir 20
9.   ITM Călăraşi 19
10.   ITM Căuşeni -
11.   ITM Cimişlia 50
12.   ITM Criuleni 6
13.   ITM Drochia 45
14.   ITM Donduşeni 30
15.   ITM Dubăsari -
16.   ITM Edineţ 134
17.   ITM Făleşti 101
18.   ITM Floreşti 2
19.   ITM Glodeni 2
20.   ITM Hănceşti 14
21.   ITM Ialoveni 11
22.   ITM Leova 7
23.   ITM Nisporeni 125
24.   ITM Ocniţa 3
25.   ITM Orhei 40
26.   ITM Rezina 2
27.   ITM Răscani 29
28.   ITM Săngerei 21
29.   ITM Soroca 60
30.   ITM Străşeni 20
31.   ITM Soldăneşti 9
32.   ITM Ştefan-Vodă 27
33.   ITM Taraclia 47
34.   ITM Teleneşti 25
35.   ITM Ungheni 53
36.   ITM U.T.A. Găgăuzia 11
  Total 1598

Anexa nr. 6    
la Raportul de activitate a Inspecţiei Muncii
pe anul 2003
Indicatori referitori la procesele verbale cu privire la contravenţia
administrativă întocmite de inspectorii de muncă şi examinarea acestora
în instanţa de judecată în anul 2003

Nr. d/o Denumirea subdiviziunii Înaintate în instanţa de judecată Decizii judecătoreşti Suma totală a amenzilor aplicate
de aplicare a sancţiunii lipsă de informaţie de clasare
1. Direcţia monitorizare PM 158 63 95 - 7271
2. Direcţia monitorizare RM 244 182 46 16 31536
3. ITM Chişinău 915 515 367 33 74430
4. ITM Bălţi 286 193 93 - 14870
5. ITM Anenii Noi 123 70 53 - 4078
6. ITM Basarabeasca 97 56 41 - 3402
7. ITM Briceni 117 101 16 - 7016
8. ITM Cahul 205 52 145 8 1620
9. ITM Cantemir 174 165 9 - 6210
10. ITM Călăraşi 160 160 - - 6200
11. ITM Căuşeni 129 108 21 - 2322
12. ITM Cimişlia 72 52 20 - 6282
13. ITM Criuleni 82 33 48 1 2844
14. ITM Drochia 161 123 38 - 12938
15. ITM Donduşeni 140 102 38 - 2214
16. ITM Dubăsari - - - - -
17. ITM Edineţ 151 71 80 - 7344
18. ITM Făleşti 119 68 51 - 1998
19. ITM Floreşti 69 57 12 - 2934
20. ITM Glodeni 40 29 11 - 1008
21. ITM Hănceşti 45 10 34 1 2302
22. ITM Ialoveni 83 25 58 - 1476
23. ITM Leova 117 41 76 - 1134
24. ITM Nisporeni 158 145 13 - 7056
25. ITM Ocniţa 59 59 - - 3060
26. ITM Orhei 166 91 69 6 5094
27. ITM Rezina 41 33 8 - 1080
28. ITM Răscani 114 21 93 - 1710
29. ITM Săngerei 125 83 42 - 2050
30. ITM Soroca 110 71 39 - 2574
31. ITM Străşeni 90 45 45 - 2430
32. ITM Soldăneşti 112 77 35 - 2286
33. ITM Ştefan-Vodă 42 27 15 - 1846
34. ITM Taraclia 102 71 31 - 2766
35. ITM Teleneşti 72 21 51 - 786
36. ITM Ungheni 142 129 13 - 7932
37. ITM U.T.A. Găgăuzia 69 51 7 11 2250
  Total 5089 3200 1813 76 244349

Anexa nr. 7      
la Raportul de activitate al Inspecţiei Muncii
pe anul 2003                                                                                  
Indicatori referitori la autorizaţiile eliberate de către inspectoratele
teritoriale de muncă  în anul 2003

Nr. d/o Denumirea subdiviziunii Numărul autorizaţiilor eliberate
1. Direcţia monitorizare PM 1
2. ITM mun. Chişinău 409
3. ITM mun. Bălţi 11
4. ITM Anenii Noi 14
5. ITM Basarabeasca 12
6. ITM Briceni 7
7. ITM Cahul 18
8. ITM Cantemir 10
9. ITM Călăraşi 73
10. ITM Căuşeni 55
11. ITM Cimişlia 38
12. ITM Criuleni 33
13. ITM Drochia 45
14. ITM Donduşeni 28
15. ITM Dubăsari -
16. ITM Edineţ 28
17. ITM Făleşti 6
18. ITM Floreşti 14
19. ITM Glodeni 1
20. ITM Hănceşti 7
21. ITM Ialoveni 31
22. ITM Leova 28
23. ITM Nisporeni 61
24. ITM Ocniţa 2
25. ITM Orhei 54
26. ITM Rezina 22
27. ITM Răscani 3
28. ITM Săngerei 22
29. ITM Soroca 21
30. ITM Străşeni 52
31. ITM Soldăneşti 15
32. ITM Ştefan-Vodă 28
33. ITM Taraclia 11
34. ITM Teleneşti 7
35. ITM Ungheni 44
36. ITM U.T.A. Găgăuzia 24
  TOTAL 1235

Anexa nr. 8    
la Raportul de activitate a Inspecţiei Muncii
pe anul 2003            
                
Situaţia condiţiilor de muncă                                                          

Activitatea economică Numărul personalului ocupat în condiţii de muncă care nu corespund normelor igienico-sanitare din care lucrează sub acţiunea:
zgomotului de nivel sporit vibraţiei de nivel sporit iluminării cu deviere de la normele stabilite gazelor, prafului ale căror concentraţii la locul de muncă depăşesc limitele maxim admisibile temperaturii mediului de muncă cu devieri de la normele stabilite
Agricultură şi silvicultură 859 76 2 71 321 61
Pescuit - - - - - -
Exploatarea carierelor 722 180 33 - 373 107
Industria prelucrătoare 8200 2686 81 180 2906 1711
Energie electrică, gaze şi apă 2434 786 132 167 360 852
Construcţii 192 31 18 4 66 21
Comerţ cu ridicata şi cu amănuntul 742 4 - 8 39 160
Hoteluri şi restaurante 2 - - - - -
Transporturi, depozitare şi comunicaţii 1590 675 67 266 374 147
Activităţi financiare - - - - - -
Tranzacţii imobiliare 644 18 3 - 195 121
Administraţie publică şi apărare 88 1 - - 1 15
Învăţămînt 1122 - - - 205 53
Sănătate şi asistenţă socială 1905 23 - 35 80 43
Alte activităţi de servicii comunale, sociale şi personale 214 - - - 60 -
TOTAL 18714 4480 336 731 4980 3291


din care lucrează sub acţiunea: Numărul personalului ocupat cu munca fizică grea Numărul personalului care manipulează utilaje necorespun-zătoare cerinţelor securităţii muncii Numărul personalului ocupat în încăperi, necorespunzătoare cerinţelor securităţii muncii
umedităţii relative a aerului de nivel sporit aerului cu viteza de mişcare inadmisibilă ionizaţiei de nivel sporit altor factori nocivi şi/sau periculoşi
71 42 - 367 230 8 58
- - - - - - -
- - 11 18 209 - -
208 63 5 404 454 3 4
58 22 61 735 283 - -
4 - 10 40 175 - 44
- - - 540 47 1 -
- - - 2 2 - -
28 23 6 246 19 - 2
- - - - - - -
22 - 12 273 63 - -
5 - 1 76 - - -
- - 1 1058 - - -
72 30 203 1432 22 21 107
9 - 8 137 21 - -
477 180 318 5328 1525 33 215

Anexa nr. 9    
la Raportul de activitate a Inspecţiei Muncii
pe anul 2003                                
Situaţia condiţiilor de muncă a femeilor

Activitatea economică Numărul personalului ocupat în condiţii de muncă care nu cores-pund nor-melor igienico-sanitare din care lucrează sub acţiunea:
zgomotului de nivel sporit vibraţiei de nivel sporit iluminării cu deviere de la normele stabilite gazelor, prafului ale căror con-centraţii la locul de muncă depăşesc limitele maxim admisibile temperaturii mediului de muncă cu devieri de la normele stabilite
Agricultură şi silvicultură 325 23 - 3 164 -
Exploatarea carierelor 21 3 - - 8 4
Industria prelucrătoare 3690 1263 21 79 1232 834
Energie electrică, gaze şi apă 423 183 17 54 74 155
Construcţii 17 1 2 - 11 1
Comerţ cu ridicata şi cu amănuntul 143 - - 7 7 111
Hoteluri şi restaurante 2 - - - - -
Transporturi, depozitare şi comunicaţii 217 64 - 60 36 30
Tranzacţii imobiliare 246 3 - - 37 18
Administraţie publică şi apărare 43 - - - - 14
Învăţămînt 771 - - - 197 49
Sănătate şi asistenţă socială 1527 6 - 28 43 43
Alte activităţi de servicii comunale, sociale şi personale 53 - - - 26 -
TOTAL 7478 1546 40 231 1835 1259


din care lucrează sub acţiunea: Numărul personalului ocupat cu munca fizică grea Numărul personalului care manipulează utilaje necorespunzătoare cerinţelor securităţii muncii Numărul personalului ocupat în încăperi necorespunzătoare cerinţelor securităţii muncii
umedităţii relative a aerului de nivel sporit aerului cu viteza de mişcare inadmisibilă ionizaţiei de nivel sporit altor factori nocivi şi/sau periculoşi
17 - - 137 51 - -
- - 6 - - - -
92 24 4 146 45 - -
26 4 4 70 34 - -
- - 1 1 54 - -
- - - 25 3 - -
- - - 2 - - -
6 - - 55 - - -
5 - 8 175 22 - -
5 - 1 33 - - -
- - 1 715 - - -
72 25 149 1173 16 18 96
1 - 8 18 1 - -
224 53 182 2550 226 18 96

Anexa nr. 10    
la Raportul de activitate a Inspecţiei Muncii
pe anul 2003
Cheltuieli pentru protecţia muncii, lei

Activitatea economică Cheltuieli pentru protecţia muncii, lei din care:
pentru realizarea măsurilor tehnice de protecţie a muncii pentru realizarea măsurilor organizatorice de protecţie a muncii pentru acordarea gratuită a materialelor igienico-sanitare, lei aferente asigurării angajaţilor cu echipament de rotecţie, lei aferente distribuirii alimentaţiei curativ-profilactice, laptelui sau a altor produse alimentare echivalente, lei
Agricultură şi silvicultură 4451917 687062 3764855 201149 1569164 1882225
Pescuit 58511 - 58511 - 56620 1891
Exploatarea carierelor 705892 207472 498420 17682 322360 105359
Industria prelucrătoare 29516835 10121510 19395325 1949507 10652311 5967540
Energie electrică, gaze şi apă 10469677 3402464 7067213 570934 4398452 1798073
Construcţii 2735766 474237 2261529 162245 1850825 204847
Comerţ cu ridicata şi cu amănuntul 3360143 1003456 2356687 373687 1563932 333787
Hoteluri şi restaurante 408215 69180 339035 40213 236278 53262
Transporturi, depozitare şi comunicaţii 15848346 6889921 8958425 786678 5482978 1964051
Activităţi financiare 1666884 689511 977373 410519 423654 72000
Tranzacţii imobiliare 3371123 665304 2705819 270319 2052136 325660
Administraţie publică şi apărare 1901545 1153764 747781 59403 421338 74228
Învăţămînt 1165821 376764 789057 212572 164548 102487
Sănătate şi asistenţă socială 3037817 955601 2082216 628885 830733 370605
Alte activităţi de servicii comunale, sociale şi personale 883722 280414 603308 63194 332579 197718
TOTAL 79582214 26976660 52605554 5746987 30357908 13453733

Anexa nr. 11                                    
la Raportul de activitate al Inspecţiei Muncii
pe anul 2003            
Numărul de accidentaţi în muncă şi pierderile materiale aferente
accidentelor de muncă                            

Activitatea economică Numărul total de accidentaţi (inclusiv mortal) din care: Numărul accidentaţilor mortal din care:
femei adolescenţi pînă la 18 ani femei adolescenţi pînă la 18 ani
Agricultură şi silvicultură 91 31 1 9 - 1
Pescuit - - - - - -
Exploatarea carierelor 7 - - 1 - -
Industria prelucrătoare 253 72 - 7 - -
Energie electrică, gaze şi apă 97 25 - 4 - -
Construcţii 29 3 - 7 - -
Comerţ cu ridicata şi cu amănuntul 16 8 - 3 - -
Hoteluri şi restaurante 2 1 - - - -
Transporturi, depozitare şi comunicaţii 57 18 - 2 - -
Activităţi financiare 2 2 - - - -
Tranzacţii imobiliare 22 6 - 2 - -
Administraţie publică şi apărare 22 5 - 2 - -
Învăţămînt 31 23 - 3 - -
Sănătate şi asistenţă socială 23 14 - - - -
Alte activităţi de servicii comunale, sociale şi personale 10 1 - 3 1 -
TOTAL 662 209 1 43 1 1


Indicele de frecvenţă a accidentelor de muncă (numărul de accidentaţi la o mie de angajaţi) Numărul zile-om incapacitate de muncă a accidentaţilor care au pierdut capacitatea de muncă de o zi şi mai mult (inclusiv a decedaţilor),ai căror incapacitate temporară de muncă a expirat în anul raportat Indicele de durată medie a incapacităţii temporare de muncă pentru  accidente de muncă (numărul de zile-om incapacitate temporară de muncă ce revine unui accidentat) Pierderi materiale aferente accidentelor de muncă, lei din care:
plăţi conform certificatelor de concediu medical plăţi pentru repararea prejudiciilor plăţi pentru indemnizaţiile unice în cazul reducerii capacităţii de muncă sau decesul angajatului valoarea utilajelor şi sculelor defectate, clădirilor şi construcţiilor  deteriorate şi alte cheltuieli
0.625 3352 40.88 141365 39222 14714 66629 20800
- - - - - - - -
3.21 80 13.33 4289 4273 - 16 -
2.11 6888 28 1148112 523725 146519 421506 56362
4.94 2070 22.26 448365 147840 94616 205909 -
1.33 784 35.64 194666 45452 27704 121510 -
0.22 788 60.62 81149 34057 - 4100 42992
0.25 853 426.5 24906 24506 400 - -
1.04 2126 38.65 702966 81670 33429 122690 465177
0.19 35 17.5 4638 4638 - - -
0.59 616 30.8 209622 23144 15196 166443 4839
0.40 542 271 37905 37905 - - -
0.24 1330 47.5 85032 20632 - 64400 -
0.36 667 29 17053 17053 - - -
0.41 267 38.14 11456 8894 - 360 2202
0.87 20398 32.95 3111524 1013011 332578 1173563 592372

Anexa nr. 12                                      
la Raportul de activitate a Inspecţiei Muncii
pe anul 2003                              
                                        
Repartizarea accidentaţilor în muncă pe împrejurări şi cauze

Împrejurări şi cauze Agricultură şi silvicultură Exploatarea carierelor Industria prelucrătoare Energie electrică, gaze şi apă Construcţii Comerţ cu ridicata şi cu amănuntul Hoteluri şi restaurante Transporturi, depozitare şi comunicaţii Activităţi financiare Tranzacţii imobiliare Administraţie publică şi apărare Învăţămînt Sănătate şi asistenţă socială Alte activităţi de servicii comunale, sociale şi personale Total
1. Repartizarea accidentaţilor pe împrejurări:
Căderea de la înălţime şi de la acelaşi nivel 42 1 83 35 14 8 - 29 2 9 13 21 9 3 269
Căderea, prăbuşirea, proiectarea materialelor şi obiectelor 15 5 37 2 7 1 - 2 - 1 - 1 - - 71
Prinderea, lovirea sau strivirea cu maşini utilaje, diferite obiecte etc. 19 1 84 9 5 3 1 8 - 5 1 1 8 3 148
Contact cu obiecte şi substanţe fierbinţi şi nocive 1 - 6 6 - 1 1 - - - - - - - 15
Contact cu curent electric - - 9 9 1 - - 2 - - - 1 - 1 23
Atac cu premeditare 1 - 2 4 - 1 - 4 - - 2 1 2 - 17
Alte împrejurări 13 - 32 32 2 2 - 12 - 7 6 6 4 3 119
TOTAL 91 7 253 97 29 16 2 57 2 22 22 31 23 10 662
2. Repartizarea accidentaţilor pe cauze:
Dependente de executant 73 7 199 70 29 15 2 40 1 16 15 18 19 8 512
Dependente de mijloacele de producţie 4 - 31 5 - - - 9 1 1 6 4 3 - 64
Dependente de sarcina de muncă 7 - 21 1 - - - 5 - 4 1 1 - 2 42
Dependente de mediul de muncă 7 - 2 21 - 1 - 3 - 1 - 8 1 - 44
TOTAL 91 7 253 97 29 16 2 57 2 22 22 31 23 10 662

Anexa nr. 13
la Raportul de activitate a Inspecţiei Muncii
pe anul 2003                                                                  
Înlesniri şi sporuri pentru condiţii nefavorabile de muncă

Activitatea economică Numărul scriptic al personalului care pentru condiţii de muncă nefavorabile beneficiază de:
concedii suplimentare program zilnic de muncă redus retribuţii tarifare majorate sporuri pentru condiţiile nefavorabile şi intensitatea muncii
Agricultură şi silvicultură 621 90 108 641
Exploatarea carierelor 267 32 127 266
Industria prelucrătoare 10293 378 1203 7975
Energie electrică, gaze şi apă 5317 - 305 4926
Construcţii                       750 1 12 189
Comerţ cu ridicata şi cu amănuntul 183 48 27 617
Hoteluri şi restaurante 1 - - 18
Transporturi, depozitare şi comunicaţii 4364 174 1224 3026
Activităţi financiare 11 11 - -
Tranzacţii imobiliare 540 350 75 2306
Administraţie publică şi apărare 388 99 2 817
Învăţămînt 345 82 49 2993
Sănătate şi asistenţă socială 9925 5317 754 7852
Alte activităţi de servicii comunale, sociale şi personale 147 14 131 1376
TOTAL 33152 6596 4017 33002

Anexa nr. 14                        
la Raportul de activitate a Inspecţiei Muncii
pe anul 2003                            
                
Înlesniri şi sporuri pentru condiţii nefavorabile
de muncă acordate femeilor

Activitatea economică Numărul  femeilor salariate, care pentru condiţii de muncă nefavorabile beneficiază de:
concedii suplimentare program zilnic de muncă redus retribuţii tarifare majorate sporuri pentru condiţiile nefavorabile şi intensitatea muncii
Agricultură şi silvicultură 59 14 15 165
Exploatarea carierelor 25 - 4 5
Industria prelucrătoare 3969 246 445 3779
Energie electrică, gaze şi apă 1033 - 32 778
Construcţii 73 1 - 13
Comerţ cu ridicata şi cu amănuntul 106 39 5 66
Hoteluri şi restaurante - - - 16
Transporturi, depozitare şi comunicaţii 688 161 71 693
Activităţi financiare 11 11 - -
Tranzacţii imobiliare 293 266 50 1646
Administraţie publică şi apărare 322 89 - 393
Învăţămînt 285 65 39 2240
Sănătate şi asistenţă socială 7711 4552 648 6514
Alte activităţi de servicii comunale, sociale şi personale 32 4 19 693
TOTAL 14607 5448 1328 17001