RMMO165/2003
ID intern unic:  314190
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL MUNCII ŞI PROTECŢIEI SOCIALE
RAPORT Nr. 165
din  01.06.2003
RAPORT DE ACTIVITATE
al Inspecţiei Muncii pe anul 2002
Publicat : 27.06.2003 în Monitorul Oficial Nr. 126     art Nr : 165
În scopul apărării drepturilor cetăţenilor în domeniul muncii, Parlamentul Republicii Moldova a adoptat la 10 mai 2001 Legea nr. 140-XV privind Inspecţia Muncii.
Potrivit acestei Legi, Inspecţia Muncii este un organ al administraţiei publice centrale subordonat Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale. Obiectivul principal al activităţii acesteia este asigurarea aplicării dispoziţiilor actelor legislative şi altor acte normative referitoare la condiţiile de muncă şi la protecţia salariaţilor în exercitarea atribuţiilor lor. Printre acestea se înscriu Codul Muncii al Republicii Moldova, Legea privind contractul colectiv de muncă, Legea salarizării, Legea privind modul de stabilire şi reexaminare a salariului minim, Legea cu privire la protecţia muncii, alte legi care au tangenţe cu relaţiile de muncă şi un şir de Regulamente, Norme, Reguli, alte acte normative care reprezintă mecanismele de aplicare a legilor din domeniul muncii.
În primul an de activitate Inspecţia Muncii a susţinut toate etapele organizatorice necesare pentru asigurarea realizării obiectivelor sale.
În acest context, prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 1481 din
27 decembrie 2001 a fost reorganizat Inspectoratul de Stat pentru Protecţia Muncii în Inspecţia Muncii, şi aprobat Regulamentul Inspecţiei Muncii. A fost stabilită structura organizatorică a Inspecţiei Muncii. Prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 891 din 9 iulie 2002 "Cu privire la aprobarea statelor de personal ale serviciilor publice ale ministerelor şi departamentelor desconcentrate în teritoriu" efectivul de personal al Inspecţiei Muncii a fost stabilit în număr de 127 unităţi. Pentru a asigura activitatea Inspecţiei Muncii efectivul de personal este repartizat după cum urmează.
Aparatul Inspecţiei Muncii - 32 unităţi de personal.
Din acestea:
Conducerea Inspecţiei Muncii - 3 unităţi de personal.
Direcţia tehnologii de inspecţie -  7 unităţi de personal.
Direcţia monitorizare protecţia muncii - 8 unităţi de personal.
Direcţia monitorizare relaţii de muncă -  8 unităţi de personal.
Secţia personal şi secretariat - 3 unităţi de personal.
Secţia economie, finanţe şi evidenţă contabilă -  3 unităţi de personal.
Din numărul total al efectivului de personal 95 unităţi constituie personalul inspectoratelor teritoriale de muncă. Acesta este repartizat în 35 inspectorate teritoriale de muncă desconcentrate în fiecare raion, în municipiile Chişinău şi Bălţi şi în UTA Găgăuzia. Efectivul de personal de care dispune fiecare inspectorat teritorial de muncă se reprezintă în felul următor.
ITM municipiul Chişinău 21 unităţi de personal.
ITM municipiul Bălţi 5 unităţi de personal.
ITM Orhei, ITM Cahul, ITM UTA Găgăuzia cîte 3 unităţi de personal.
În celelalte 30 inspectorate teritoriale de muncă sînt prevăzute cîte 2 unităţi de personal (un inginer şi un jurist sau economist).
Repartizarea de mai sus a efectivului de personal al Inspecţiei Muncii este stabilită în Statele de personal, aprobate de Ministrul Muncii şi Protecţiei Sociale.
În prezent în Inspecţia Muncii activează 115 persoane. Din acestea 111 persoane au atribuţii de inspector de muncă. Toţi inspectorii de muncă au studii superioare. Din aceştia au studii tehnice (ingineri constructori, electricieni, mecanici şi de alte calificări) 56 persoane, studii juridice - 38 persoane şi studii economice - 17 persoane. Din numărul personalului cu atribuţii de inspector de muncă -  15 sînt femei. Acestea au calificativul după cum urmează: ingineri - 3 persoane, jurişti 9 persoane, economişti 6 persoane. Structura organizatorică a Inspecţiei Muncii este reflectată în anexa 1 la prezentul Raport.
Pentru organizarea şi asigurarea desfăşurării corespunzătoare a activităţilor de inspecţie a fost creat sistemul intern de reglementări. În acest context au fost elaborate şi aprobate Legitimaţia de inspector de muncă, regulamentele direcţiilor, secţiilor, inspectoratului teritorial de muncă, fişa postului pentru fiecare unitate de personal, regulamentul de ordine interioară, documente de evidenţă şi raportare a activităţii inspectorilor de muncă şi alte atribute necesare pentru desfăşurarea activităţii de inspecţie.
În vederea asigurării pregătirii necesare pentru desfăşurarea activităţilor de inspecţie au fost organizate şi realizate seminare la care au participat inspectorii de muncă.  Aceste seminare au avut în vizor tematici legate de aplicarea corectă şi univocă a legislaţiei şi altor acte normative din domeniul muncii, precum şi de desfăşurarea eficientă a activităţilor de inspecţie.
Activitatea Inspecţiei Muncii în anul 2002 a fost orientată spre asigurarea realizării drepturilor legale ale salariaţilor ce decurg din raporturile de muncă. Principalul reper al activităţii Inspecţiei Muncii este exercitarea controlului asupra respectării de către agenţii economici a actelor legislative şi a altor acte normative în domeniul muncii.
În contextul obiectivelor puse în seama Inspecţiei Muncii sînt pasibile de control toate întreprinderile, instituţiile, organizaţiile, indiferent de tipul de proprietate şi forma organizatorico-juridică, care desfăşoară activităţi legale pe teritoriul Republicii Moldova. Excepţie constituie Ministerul Apărării, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţii, şi Securitate, Serviciul de Protecţie şi Pază de Stat, Departamentul Situaţii Excepţionale, Departamentul Trupelor de Grăniceri, Departamentul instituţiilor penitenciare ale Ministerului Justiţiei. În anul 2002,  în 22596 întreprinderi, instituţii, organizaţii din Republica Moldova, care au depus raporturi statistice, au activat 770771 salariaţi, din care 395918 femei, iar 1357 persoane sub 18 ani.
Conform datelor statistice, cel mai mare număr de întreprinderi au activat în "Comerţul cu ridicata şi cu amănuntul". Partea cea mai mare a salariaţilor, 164569 la număr au fost angajaţi în "Agricultură şi silvicultură". Cele mai multe femei au fost angajate în "Învăţămînt".
Numărul întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor şi numărul salariaţilor existenţi în scripte în anul 2002, prin prisma activităţilor, sînt reflectate în anexa 2 la prezentul Raport.
În anul 2002 Inspecţia Muncii şi subdiviziunile sale teritoriale, au supus controlului 7292 întreprinderi, instituţii, organizaţii cu un efectiv de personal mai mare de 220 mii de salariaţi. Din aceştia femeile constituie mai mult de 52 la sută. În mediu un inspector de muncă în anul 2002 a realizat 63 controale. Acestea au avut în vizor modul în care se respectă legislaţia şi alte acte normative în domeniul muncii. Controalele au fost finalizate cu întocmirea proceselor-verbale de control în care au fost înregistrate 85355 cazuri de încălcări ale diverselor prevederi legale şi dispuse de către inspectorii de muncă măsuri pentru a asigura respectarea normelor de drept din domeniul muncii. Indicatori referitori la activitatea Inspecţiei Muncii şi la numărul controalelor întreprinse de inspectorii de muncă în anul 2002 sînt reflectaţi în anexele 3 şi 4 la prezentul Raport.
Concomitent cu controalele ordinare Inspecţia Muncii a întreprins şi o serie de controale cu caracter specific, numărul cărora se integrează în numărul total de controale efectuate.
Sub acest aspect au fost efectuate controale de fond privind protecţia muncii la toate întreprinderile Agenţiei de Stat pentru Silvicultură "Moldsilva". Numărul de salariaţi angajaţi în acest sector de activitate depăşeşte 4000 din care mai mult de 600 sînt femei.
Controale similare au fost întreprinse şi la şantierele de construcţii din municipiul Chişinău. Controlului au fost supuse 28 organizaţii de construcţie care îşi desfăşoară activitatea pe 32 şantiere din municipiu. Numărul de salariaţi la aceste întreprinderi constituie 412 persoane, din care 108 femei.
Un control de sondaj privind activitatea de protecţie a muncii a fost efectuat la întreprinderile grupului "Union Fenosa", SA "RE Chişinău", SA "RED Centru", SA "RED Sud".
Tot în contextul controalelor cu caracter specific au fost efectuate controale asupra modului în care se respectă legislaţia şi alte acte normative referitoare la salarizare într-o serie de întreprinderi din industria prelucrătoare. Controlului au fost supuse 60 întreprinderi cu un efectiv de personal scriptic de 10734 salariaţi. În urma controlului au fost constatate restanţe la salarii suma cărora, la momentul controlului, constituia mai mult de 3058 mii lei.
Ca rezultat al controalelor întreprinse de Inspecţia Muncii au fost constatate diferite încălcări ale actelor legislative şi normative din domeniul muncii şi protecţiei muncii. Printre cele mai frecvente încălcări enumerăm:
utilizarea forţei de muncă fără întocmirea contractului individual de muncă în modul stabilit de legislaţie; nerespectarea duratei legale a timpului de muncă; angajarea cu un salariu mai mic decît salariul minim prevăzut de legislaţie; neefectuarea plăţilor compensatorii; restanţe la plata salariilor pe un termen de două luni şi mai mult, constatat la data efectuării controlului; admiterea la lucru a persoanelor fără pregătire profesională şi fără instruire în materie de protecţie a muncii; desfăşurarea activităţii cu încălcări ale legislaţiei de protecţie a muncii, exploatarea echipamentelor de muncă improvizate fără dispozitive de protecţie, ceea ce creează situaţii accidentogene sau pericol iminent de accidentare.
Toate încălcările depistate în rezultatul controalelor sînt elemente constituante ale utilizării nelegale a muncii şi prejudiciază esenţial drepturile salariaţilor aplicabile în raporturile de muncă. Aceste încălcări impun aplicarea diferitor mecanisme de conformare a angajatorilor la prevederile legale.
Drept rezonanţă la încălcările comise de unii agenţi economici inspectoratele teritoriale de muncă au retras 6 autorizaţii de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii. (ITM sectorul Criuleni - 1autorizaţie, ITM sectorul Străşeni - 5 autorizaţii).
În scopul prevenirii unor eventuale accidente de muncă inspectorii de muncă au dispus oprirea din funcţiune a 2 întreprinderi (sectorul Străşeni, oprite în luna septembrie şi repuse în funcţiune la începutul lunii octombrie, după lichidarea încălcărilor), şi a 3648 de alte obiective (secţii, sectoare, echipamente tehnice), exploatarea cărora prezenta pericol iminent de accidentare. Indicatori referitori la numărul obiectivelor sistate de inspectorii de muncă sînt reflectaţi în anexa 5 la prezentul Raport.
Pentru comiterea încălcărilor depistate în rezultatul controalelor efectuate, cît şi pentru combaterea ilegalităţilor din domeniul relaţiilor de muncă inspectorii de muncă au întocmit şi au înaintat instanţelor de judecată 2469 procese-verbale cu privire la contravenţia administrativă. Potrivit informaţiilor parvenite în inspectoratele teritoriale de muncă şi în aparatul Inspecţiei Muncii de la instanţele judecătoreşti, în urma examinării de către acestea a proceselor verbale cu privire la contravenţia administrativă au fost sancţionate administrativ prin aplicarea amenzii 1064 persoane. Valoarea totală a amenzilor constituie 92665 lei. Din diferite motive circa 43 la sută din dosarele administrative înaintate instanţelor de judecată nu sînt examinate în termen, iar circa 4 la sută au fost clasate. Indicatori referitori la numărul proceselor-verbale cu privire la contravenţia administrativă întocmite de inspectorii de muncă şi examinarea acestora în instanţele judecătoreşti în anul 2002 sînt reflectaţi în anexa 6 la prezentul Raport.
Altă atribuţie a Inspecţiei Muncii şi inspectoratelor teritoriale de muncă este autorizarea funcţionării persoanelor juridice şi fizice din punct de vedere al protecţiei muncii. La temelia eliberării autorizaţiei de funcţionare este asigurarea de către agenţii economici a condiţiilor de muncă nepericuloase şi conforme prevederilor actelor normative de protecţie a muncii.
În acest context, Inspecţia Muncii şi inspectoratele sale teritoriale de muncă în anul ce s-a scurs au examinat cererile şi documentele prezentate de diferiţi agenţi economici şi au eliberat 1140 autorizaţii de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii. Din momentul adoptării Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 75 din 2 februarie 1999 "Cu privire la autorizarea funcţionării persoanelor juridice şi fizice din punct de vedere al protecţiei muncii" au fost autorizaţi 3322 agenţi economici (în anul 1999 au fost eliberate 764 autorizaţii, în anul 2000 - 807 autorizaţii, în anul 2001 - 611 autorizaţii). Indicatori referitori la numărul autorizaţiilor de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii eliberate de ITM în anul 2002 sînt reflectaţi în anexa 7 la prezentul Raport.
Şirul agenţilor economici care încalcă legea este echivalent cu numărul de controale efectuate. Practic toţi agenţii economici controlaţi încalcă unele sau altele aspecte ale legislaţiei din domeniul muncii. Aceasta denotă o atitudine nerespectuoasă faţă de drepturile salariaţilor ce decurg din raporturile de muncă, ceea ce se confirmă şi de statisticile din domeniul protecţiei muncii.
Potrivit statisticilor, în anul raportat 19910 salariaţi au fost ocupaţi în condiţii de muncă necorespunzătoare normelor igienico-sanitare, ce constituie 2,58 la sută din numărul total al salariaţilor. Din numărul total al salariaţilor ocupaţi în condiţii de muncă ce nu corespund normelor igienico-sanitare 8357 sînt femei. Situaţia condiţiilor de muncă, inclusiv a condiţiilor de muncă a femeilor sînt reflectate în anexele nr. 8 şi nr. 9 la prezentul Raport.
Pe parcursul anului 2002 pentru realizarea măsurilor de protecţie a muncii întreprinderile, instituţiile, organizaţiile au cheltuit în ansamblu circa 60796698 lei. Date referitoare la cheltuielile pentru protecţia muncii se conţin în anexa nr. 10 la prezentul Raport.
În perioada raportată, la scară naţională s-a înregistrat un număr total de 606 accidentaţi proveniţi din accidente de muncă, ce determină un indice de frecvenţă de 0,79 (numărul de accidentaţi care revine la o mie de salariaţi).
Numărul de accidentaţi şi pierderile materiale aferente accidentelor de muncă, precum şi Repartizarea accidentaţilor în muncă pe activităţi, împrejurări şi cauze se reprezintă în anexele nr. 11 şi nr. 12 la prezentul Raport.
Numărul total de om-zile de incapacitate temporară de muncă al accidentaţilor a fost de 21817, determinînd un indice de durată medie al incapacităţii temporare de muncă pentru accidente de muncă de 38,61 (număr de om-zile de incapacitate temporară de muncă ce revin la un accidentat).
De către inspectorii de muncă cu atribuţii de control în domeniul protecţiei muncii au fost cercetate împrejurările şi cauzele care au condus la producerea accidentelor de muncă mortale şi grave. În urma acestor evenimente au fost accidentate mortal - 33 persoane, iar grav - 62 persoane. Producerea accidentelor de muncă este cauzată, în mare majoritate, de încălcarea instrucţiunilor de protecţie a muncii, de deficienţe tehnice ale mecanismelor şi utilajelor folosite în procesul de muncă, de necoordonarea acţiunilor între realizatorii unei sarcini de muncă, de necunoaşterea cerinţelor de securitate  a muncii. Numărul accidentelor de muncă mortale în raport cu aceeaşi perioadă a anului 2001 se menţine la acelaşi nivel, iar numărul accidentelor de muncă grave - în descreştere. Dosarele de cercetare a acestor evenimente au fost înaintate organelor de procuratură.
Pierderile materiale suportate de întreprinderi, instituţii, organizaţii, în urma accidentelor de muncă, în anul 2002 se estimează la circa 1665457 lei, din care 39,12 la sută constituie plăţile conform certificatelor de concediu medical, 10,87 la sută reprezintă plăţi pentru repararea prejudiciului cauzat, 48,33 la sută sînt plăţile indemnizaţiilor unice în cazul reducerii capacităţii de muncă sau decesul angajatului şi 1,68 la sută constituie valoarea mijloacelor de producţie defectate.
În anul 2002 au fost înregistrate noi cazuri de îmbolnăvire profesională, cauzată de condiţiile de muncă nefavorabile din întreprinderi, a  45 persoane.
Pentru realizarea anumitor garanţii stabilite de legislaţie, în anul raportat au beneficiat de înlesniri şi sporuri pentru condiţii nefavorabile de muncă 72875 salariaţi, din care 35750 femei. Înlesnirile şi sporurile pentru condiţii nefavorabile de muncă sînt reflectate în anexele nr. 13 şi nr. 14 la prezentul Raport.
O altă dimensiune a activităţii Inspecţiei Muncii este examinarea petiţiilor cetăţenilor. În această ordine de idei compartimentele structurale şi subdiviziunile teritoriale ale Inspecţiei Muncii au examinat 414 petiţii în care se solicita soluţionarea diferitor probleme ce ţin de domeniul reglementat de legislaţia şi alte acte normative referitoare la muncă şi la protecţia muncii.
În urma analizei modului în care se aplică unele acte normative din domeniul protecţiei muncii au fost elaborate şi propuse Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale modificări în Normele pentru elaborarea şi realizarea măsurilor de protecţie a muncii, aprobate prin Ordinul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale nr. 40 din 16 august 2001, şi în Normele pentru elaborarea instrucţiunilor de protecţie a muncii, aprobate prin Ordinul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale nr. 54 din 8 noiembrie 2001. Modificările respective au fost aprobate prin Ordinul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale nr. 71 din 5 decembrie 2002, au susţinut expertiza juridică şi au fost înregistrate de Ministerul Justiţiei. Modificările nominalizate au fost publicate în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr. 206-208, art. 423.
De către Inspecţia Muncii a fost elaborat şi aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.706 din 5 iunie 2002 un nou Regulament privind modul de cercetare a accidentelor de muncă. Acesta este publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002 nr.74, art. 800.
Întru sporirea eficienţei activităţii de inspecţie a fost iniţiată încheierea unor acorduri de colaborare cu partenerii sociali şi cu alte organe şi instituţii interesate. În acest context Inspecţia Muncii a încheiat Acorduri de colaborare cu Confederaţia Sindicatelor Libere din Republica Moldova "Solidaritate", cu Confederaţia Sindicatelor din Republica Moldova, cu Confederaţia Naţională a Patronatului, cu Institutul Muncii.
Un aspect pozitiv în asigurarea aplicării legislaţiei şi altor acte normative din domeniul muncii este informarea populaţiei prin diferite mijloace mass-media despre drepturile legale ce decurg din raporturile de muncă. Tot aici se înscrie difuzarea şi propagarea celor mai eficiente mijloace de respectare şi conformare la prevederile legale. În această ordine de idei au fost acordate diverse interviuri şi publicate informaţii despre aplicarea unor sau altor aspecte ale legislaţiei muncii în multe publicaţii periodice centrale şi locale ("Nezavisimaia Moldova", "Moldova Suverană", "BUSINESS info" sectorul Basarabeasca, "ETALON" sectorul Drochia, "?ишиневский oбoзреватель", "Flux", "Ora locala" judeţul Chişinău, "Plai Bălţean" şi "?oлoс Бэлць" judetul Bălţi, "Ecoul nostru" sectorul Sîngerei judeţul Bălţi, "Nord info" judeţul Edineţ, "Cuvîntul liber" sectorul Leova judeţul Lăpuşna, "Contabiliate şi Audit", "Realitatea" judeţul Soroca, "Glia Drochiană" sectorul Drochia şi alte publicaţii). Specialişti din cadrul Inspecţiei Muncii au participat în emisiuni radiofonice şi televizate (emisiunea "Specialişti la microfon" difuzată de Radio Moldova, la postul de radio "Antena C", fosta emisiune informaţională "Mesager" difuzată de postul de televiziune naţională Moldova 1, emisiunea "Veştile Găgăuziei"). Informaţii despre starea protecţiei muncii se publică cu regularitate în revista "Mesagerul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale".
Activităţile de inspecţie scot în evidenţă o serie de probleme în aplicarea legislaţiei din domeniul muncii şi protecţiei muncii pe care le înfruntă majoritatea întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor.
O problemă în aplicarea legislaţiei muncii o constituie cadrul normativ de protecţie a muncii depăşit din toate punctele de vedere, care nu mai corespunde nici tehnologiilor aplicate, nici echipamentelor de muncă utilizate, nici noilor forme de organizare şi dirijare a proceselor de muncă, şi nici altor exigenţe caracteristice economiei de piaţă. În acest context se constată că normele de protecţie a muncii specifice activităţilor agricole sînt emise încă în anii 70-80. Acestea nici pe departe nu acoperă tot spectrul riscurilor la care este supus salariatul la desfăşurarea activităţilor din agricultură. Nu sînt reglementate relaţiile de securitate şi igienă a muncii la creşterea animalelor şi producţia de lapte, la activităţi de cultivare a culturilor agricole anuale şi multianuale, mai ales a tutunului şi altele. Este depăşit cadrul normativ de protecţie a muncii specific activităţilor de prelucrare primară a produselor agricole. Asemenea este şi cadrul normativ care reglementează protecţia muncii la desfăşurarea diferitor activităţi caracteristice industriilor prelucrătoare (protecţia muncii în activităţi de prelucrare a metalelor, de producere a maselor plastice, la activităţi de producere a materialelor şi articolelor pentru construcţii, la efectuarea lucrărilor de încărcare-descărcare şi transportare manuală a greutăţilor şi alte domenii).
Cea mai importantă problemă o  constituie insuficienţa sau lipsa de cunoştinţe necesare angajatorilor pentru a asigura respectarea legislaţiei şi altor acte normative ce reglementează raporturile de muncă. Această problemă este specifică unităţilor economice cu un efectiv de personal mai mic de 50 salariaţi. Conform legislaţiei, funcţiile specialistului pentru protecţia muncii în asemenea unităţi economice sînt puse în seama conducătorilor acestora. În cele mai multe cazuri nivelul de pregătire a conducătorilor unor asemenea agenţi economici nu permite soluţionarea adecvată şi calitativă a problemelor ce ţin de prevenirea accidentelor de muncă. Soluţionarea inadecvată şi insuficientă a problemelor de prevenire a accidentelor de muncă se întîlneşte frecvent şi la întreprinderi cu un efectiv de personal mai mare de 50 de salariaţi, însă care nu dispun de serviciul sau specialistul pentru protecţia muncii, sau funcţiile acestuia sînt cumulate de alţi specialişti.
Obiectivul protecţiei muncii în cadrul întreprinderii, instituţiei, organizaţiei, stabilit de legislaţia referitoare la protecţia muncii, este prevenirea accidentelor de muncă şi a îmbolnăvirilor profesionale. Aceasta presupune cunoaşterea profundă a proceselor tehnologice, a factorilor de risc şi a modului în care aceştia acţionează asupra angajaţilor, metodele de înlăturare sau de diminuare a acţiunii negative a factorilor de risc asupra organismului uman şi altele.
Pentru asigurarea suportului instructiv-didactic şi informaţional referitor la metodele cele mai eficace de respectare a legislaţiei muncii a fost înfiinţat Centrul de Instruire în Domeniul Relaţiilor de Muncă. Centrul contribuie esenţial la sporirea nivelului de cunoştinţe, necesare pentru aplicarea corectă a legislaţiei şi pentru respectarea normelor de drept din domeniul muncii, al angajatorilor şi al altor persoane interesate din unităţile economice, precum şi la formarea şi perfecţionarea abilităţilor profesionale ale inspectorilor de muncă.
Totodată, în activităţile desfăşurate de inspectorii de muncă există şi rezerve nevalorificate. Una din rezervele potenţiale ale inspectoratelor teritoriale de muncă este realizarea mai activă şi mai insistentă a mecanismelor legale pentru asigurarea respectării legislaţiei şi altor acte normative din domeniul muncii - anularea autorizaţiilor de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii atunci cînd nu se respectă condiţiile pentru care acestea au fost eliberate, constatarea încălcărilor care constituie contravenţii administrative, sesizarea organelor de procuratură şi alte mecanisme. Tot aici se înscrie mobilizarea spre o colaborare mai eficientă cu uniunile sindicale din teritoriu şi cu alte organe şi instituţii cu atribuţii de control, cu organizaţii obşteşti interesate în asigurarea aplicării legislaţiei şi altor acte normative care reglementează relaţiile de muncă. Numărul efectivului de personal al Inspecţiei Muncii asigură doar eficacitatea minimal posibilă a activităţilor de inspecţie. Cu un asemenea număr al efectivului de personal este dificil să fie acoperite cu controale eficiente toate aspectele legislaţiei şi altor acte normative care reglementează relaţiile de muncă. Este necesară dotarea inspectoratelor teritoriale de muncă cu mijloace de prelucrare automată a datelor şi cu sisteme informaţionale, care ar facilita exercitarea activităţilor de inspecţie şi ar spori operativitatea acestor activităţi.
Rezultatele activităţilor de inspecţie, precum şi problemele relatate vorbesc elocvent despre aplicarea foarte anevoioasă şi respectarea insuficientă de către angajator a legislaţiei şi altor acte normative ce reglementează relaţiile de muncă. Aceasta este condiţionată, după cum s-a menţionat mai sus, de atitudinea nepăsătoare a angajatorilor faţă de onorarea obligaţiunilor legale aferente raporturilor de muncă şi de responsabilitatea juridică insuficientă. Atitudinea menţionată poate fi influenţată adecvat prin înăsprirea considerabilă a responsabilităţii juridice a persoanelor care au obligaţia de a respecta legislaţia şi alte acte normative din domeniul muncii.
Este oportun şi necesar ca Inspecţia Muncii să fie susţinută la toate nivelurile în promovarea celor mai eficiente măsuri orientate spre asigurarea respectării legislaţiei muncii, aplicarea cărora să fie mult mai convenabilă angajatorilor decît tolerarea încălcărilor dispoziţiilor legale din acest domeniu.
Inspectoratele teritoriale de muncă vor întreprinde acţiuni mai intense şi mai concrete de colaborare cu autorităţile administraţiei publice locale în vederea excluderii atitudinii tolerante faţă de agenţii economici din teritoriile sectoarelor respective care desfăşoară activităţi fără să deţină autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii şi care comit ilegalităţi în raporturile de muncă.
În continuare Inspecţia Muncii va fi preocupată de soluţionarea problemelor ce ţin de asigurarea respectării legislaţiei din domeniul muncii şi valorificarea rezervelor menţionate, ceea ce va contribui la sporirea numărului de controale şi la ridicarea nivelului calitativ al acestora. Aceasta va conduce la realizarea mai profundă şi mai integră a drepturilor angajaţilor ce decurg din raporturile de muncă, la o protecţie mai sigură a salariaţilor în exercitarea funcţiilor lor, or acestea sînt obiectivele Inspecţiei Muncii stabilite de Legea privind Inspecţia Muncii.
Inspectorul General
de Stat al Inspecţiei Muncii           Dumitru STĂVILĂ
1 Iunie 2003
Anexa nr. 1
la Raportul de activitate al
Inspecţiei Muncii pe anul 2002
Anexa nr.2
la Raportul de activitate al
Inspecţiei Muncii pe anul 2002
Numărul întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor
şi numărul salariaţilor existenţi în scripte în anul 2002

Activitatea economică Numărul de unităţi economice Efectivul existent în scripte la 31 decembrie 2002 din care
femei adolescenţi pînă la 18 ani
Agricultură şi silvicultură 1546 164569 69981 741
Pescuit 36 741 99 -
Exploatarea carierelor 43 2088 296 -
Industria prelucrătoare 2817 116342 59574 382
Energie electrică, gaze şi apă 112 19954 5211 6
Construcţii 1200 22424 4253 15
Comerţ  cu ridicata şi cu amănuntul 8944 67891 33615 98
Hoteluri şi restaurante 558 7177 5016 10
Transporturi, depozitare şi comunicaţii 1442 53157 16960 21
Activităţi financiare 387 9779 6139 2
Tranzacţii imobiliare 2336 36330 13712 15
Administraţie publică şi apărare 1085 53993 21537 8
Învăţămînt 414 125785 92951 18
Sănătate şi asistenţă socială 343 67703 53740 18
Alte activităţi de servicii comunale, sociale şi personale 1333 22838 12834 23
TOTAL 22596 770771 395918 1357

Anexa nr. 3
la Raportul de activitate al Inspecţiei Muncii pe anul 2002
Indicatori referitori la activitatea Inspecţiei Muncii în anul 2002
Indicatori referitori la activitatea Inspecţiei Muncii în anul 2002

Nr. d/o Denumirea indicatorului total
1. Controale efectuate privind respectarea legislaţiei muncii Relaţii de muncă 2651
Protecţia muncii 4641
Total 7292
2. Numărul de încălcări constatate Relaţii de muncă 14805
Protecţia muncii 70550
Total 85355
3. Examinări petiţii Relaţii de muncă 318
Protecţia muncii 96
Total 414
4. Numărul obiectivelor a căror activitate a fost oprită: 3650
întreprinderi 2
secţii, sectoare 94
echipamente tehnice 3554
5. Autorizaţii de funcţionare eliberate 1140
6. Cercetarea accidentelor de muncă  
Numărul accidentaţilormortal 39
grav 62
7. Procese-verbale cu privire la contravenţiile administrative înaintate în instanţa de judecată 2469
examinate 1064
neexaminate din diferite motive 1324
8. Suma totală a amenzilor administrative aplicate de către instanţele de judecată, lei 92665

Anexa nr. 4
la Raportul de activitate al
Inspecţiei Muncii pe anul 2002
Indicatori referitori la numărul controalelor
întreprinse de inspectorii de muncă în anul 2002

Nr. d/o Denumirea subdiviziunii numărul controalelor: total
în domeniul protecţiei muncii în domeniul relaţiilor de muncă
1. Direcţia monitorizare PM 498 0 498
2. Directia monitorizare RM 0 463 463
3. ITM mun. Chişinău 772 598 1370
4. ITM mun. Bălti 204 165 369
5. ITM Anenii Noi 169 93 262
6. ITM Basarabeasca 39 56 95
7. ITM Briceni 111 68 179
8. ITM Cahul 236 40 276
9. ITM Cantemir 46 10 56
10. ITM Călăraşi 86 93 179
11. ITM Căuşeni 186 32 218
12. ITM Cimişlia 63 13 76
13. ITM Criuleni 126 82 208
14. ITM Drochia 84 35 119
15. ITM Donduşeni 65 36 101
16. ITM Dubăsari 28 0 28
17. UM Edinet 140 0 140
18. ITM Făleşti 43 37 80
19. ITM Floreşti 12 29 41
20. ITM Glodeni 53 0 53
21. ITM Hănceşti 130 39 169
22. ITM laloveni 100 61 161
23. ITM Leova 63 43 106
24. ITM Nisporeni 111 93 204
25. ITM Ocnita 64 38 102
26. ITM Orhei 258 75 333
27. ITM Rezina 19 33 52
28. ITM Răscani 67 0 67
29. ITM Săngerei 54 54 108
30. ITM Soroca 130 0 130
31. ITM Străşeni 85 77 162
32. ITM Soldăneşti 49 47 96
33. ITM Ştefan-Vodă 38 24 62
34. ITM Taraclia 125 100 225
35. ITM Teleneşti 13 25 38
36. ITM Ungheni 249 54 303
37. ITM U.T.A. Găgăuzia 125 38 163
Total 4641 2651 7292

Anexa nr. 5
la Raportul de activitate al
Inspecţiei Muncii pe anu! 2002
Indicatori referitori la numărul obiectivelor
sistate de inspectorii de muncă în anul 2002

Nr. d/o Denumirea subdiviziunii numărul obiectivelor sistate
1. Direcţia monitorizare PM 721
2. ITM mun. Chişinău 202
3. ITM Bălti 428
4. ITM Anenii Noi 91
5. ITM Basarabeasca 0
6. ITM Briceni 23
7. ITM Cahul 121
8. ITM Cantemir 0
9. ITM Călăraşi 42
10. ITM Căuşeni 90
11. ITM Cimişlia 80
12. ITM Criuleni 24
13. ITM Drochia 46
14. ITM Donduşeni 94
15. ITM Dubăsari 0
16. ITM Edineţ 319
17. ITM Făleşti 69
18. ITM Floreşti 0
19. ITM Glodeni 34
20. ITM Hănceşti 110
21. ITM laloveni 18
22. ITM Leova 0
23. ITM Nisporeni 128
24. ITM Ocniţa 79
25. ITM Orhei 310
26. ITM Rezina 0
27. ITM Răscani 181
28. ITM Săngerei 6
29. ITM Soroca 88
30. ITM Străşeni 18
31. ITM Soldăneştî 1
32. ITM Ştefan-Vodă 1
33. ITM Taraclia 109
34. ITM Teleneşti 0
35. ITM Ungheni 192
36. ITM U.T.A. Găgăuzia 25
  Total 3650

Anexa nr. 6
la Raportul de activitate al
Inspecţiei Muncii pe anul 2002
Indicatori referitori la procesele verbale cu privire la contravenţia
administrativă întocmite de inspectorii de muncă
şi examinarea acestora în instanţele judecătoreşti în anul 2002

Nr. d/o Denumirea subdiviziunii Înaintate în instanţa de judecată Decizii judecătoreşti Suma totală a amenzilor aplicate
de aplicare a sancţiiniii de clasare
1. ITM Chişinău 767 174 30 41526
2. ITM Bălti 187 81 2 5652
3. ITM Anenii Noi 53 27 0 3626
4. ITM Basarabeasca 33 12 0 648
5. ITM Briceni 76 37 0 2646
6. ITM Cahul 80 7 0 126
7. ITM Cantemir 41 22 1 1602
8. ITM Călăraşi 68 18 9 738
9. ITM Căuşeni 21 9 4 234
10. ITM Cimişlia 26 16 0 2232
11. ITM Criuleni 44 33 3 2269
12. ITM Drochia 48 32 2 1620
13. ITM Donduşeni 76 37 1 694
14. ITM Dubăsari 14 0 0 0
15. FTM Edinet 58 41 5 5084
16. ITM Făleşti 47 26 0 764
17. ITM Floreşti 22 8 0 432
18. ITM Glodeni 13 10 0 352
19. ITM Hănceşti 49 14 8 2862
20. ITM laloveni 57 8 3 432
21. ITM Leova 85 0 0 0
22. ITM Nisporeni 48 18 4 2934
23. ITM Ocnita 27 20 0 972
24. ITM Orhei 69 36 1 1404
25. ITM Rezina 21 12 0 252
26. FTM Răscani 13 7 0 126
27. ITM Săngerei 53 7 0 126
28. ITM Soroca 55 19 1 756
29. ITM Străşeni 45 39 0 2486
30. ITM Soldăneşti 43 14 0 648
31. ITM Ştefan-Vodă 5 1 0 18
32. ITM Taraclia 61 33 0 3824
33. ITM Teleneşti 29 7 0 126
34. ITM Ungheni 83 41 0 4392
35. ITM U.T.A. Găgăuzia 52 19 7 1062
  Total 2469 1064 81 92665

Anexa nr. 7
la Raportul de activitate al Inspecţiei Muncii pe anul 2002
Indicatori referitori la autorizaţiile eliberate
de către inspectoratele teritoriale de muncă în anul 2002

Nr. d/o Denumirea subdiviziunii Numărul autorizaţiilor eliberate
1. ITM mun. Chişinău 400
2. ITM mun. Bălţi 35
3. ITM Anenii Noi 49
4. ITM Basarabeasca 0
5. ITM Briceni 46
6. ITM Cahul 45
7. ITM Cantemir 0
8. ITM Călăraşi 33
9. ITM Căuşeni 42
10. ITM Cimişlia 16
11. ITM Criuleni 52
12. ITM Drochia 20
13. ITM Donduşeni 6
14. UM Dubăsari 12
15. ITM Edineţ 12
16. ITM Făleşti 11
17. ITM Floreşti 2
18. ITM Glodeni 11
19. ITM Hănceşti 5
20. ITM laloveni 30
21. ITM Leova 1
22. ITM Nisporeni 29
23. ITM Ocniţa 7
24. ITM Orhei 62
25. ITM Rezina 0
26. ITM Răscani 9
27. ITM Săngerei 0
28. ITM Soroca 8
29. ITM Străşeni 17
30. ITM Soldăneşti 4
31. ITM Ştefan-Vodă 20
32. ITM Taraclia 52
33. ITMTeleneşti 0
34. ITM Ungheni 90
35. ITMU.T.A.Găgăuzia 14
  TOTAL 1140

Anexa nr. 8
la Raportul de activitate al Inspecţiei Muncii pe anul 2002

Situaţia condiţiilor de muncă
Activitatea economică Numărul personalului ocupat în condiţiii de muncă care nu cores-pund normelor igienico-sanitare din carc lucrează sub acţiunca: Numărul personalului ocupat cu munca fizică grea Numărul personalului care manipulează utilaje necorespunzătoare cerinţelor securităţii muncii Număml personalului ocupat în încăperi, necorespunzătoare cerinţelor securităţii muncii
zgomotului de nivel sporit vibraţiei de nivel sporit iluminării cu deviere de la normele stabilite gazelor, prafului ale căror con-centraţii la locul de muncă depăşesc limitele maxim admisibite temperaturii mediului de muncă cu devieri de la nomele stabilite umedităţii relative a aerulut de nivel sporit aerului cu viteza demişcare inadmsibilă ionizaţiei de nivel sporit altor factori nocivi şi/sau periculoşi
Agricultură şi silvicultură 1076 136 40 151 304 141 110 58 - 361 363 2 106
Pescuit - - - - - - - - - - - - -
Exploatarea carierelor 340 140 25 8 287 - 48 - - 3 123 - -
Industria prelucrătoare 9561 2971 33 653 2975 2318 510 38 7 545 371 2 -
Energie electrică, gaze şi apă 2041 783 95 128 320 710 55 20 61 407 290 - 8
Construcţii 188 67 7 7 54 19 - - - 63 194 5 6
Comerţ cu ridicata şi cu amănuntul 1108 50 - 9 30 418 72 - - 533 43 7 3
Hoteluri şi restaurante 11 2 - - - - - - - 9 7 - -
Transporturi, depozitare şi comunicaţii 1664 584 64 294 396 333 28 27 1 314 57 5 1
Activităţi financiare - - - - - - - - - - - - -
Tranzacţii imobiliare 563 16 - 40 38 130 15 - 8 341 3 3 4
Administraţie   publică şi apărare 434 3 - - 52 13 3 - 16 347   - -
Învăţămînt 769 - - - - - - - - 769 - - -
Sănătate şi asistenţă socială 1943 6 - - 22 23 43 - 245 1609 23 6 6
Alte activităţi de servicii comunale,      sociale şi personale 212 - - - 11 3 28 - 8 162 21 - 3
TOTAL 19910 4758 264 1290 4489 4108 912 143 346 5463 1495 30 137

Anexa nr. 9
la Raportul de activitate al Inspecţiei Muncii pe anul 2002
Situaţia condiţiilor de muncă a femeilor

Activitatea economică Numărul personaluluiocupat în con diţii de muncă care nu corespund normelorigienico-sanitare din care lucrează sub acţiunea: Numărul personalului ocupat cu munca fizică grea Numărulpersonaluluicare manipulează utitaje necorespunză toare cerinţelorsecurităţii muncii Numărul personalului ocupat în încăperi necorespunzătoare cerinţelor securităţii muncii
zgomotului de nivel sporit vibraţiei de nivel sporit gazelor,iluminării cu deviere de la normele stabile gazelor, prafului ale căror concentraţii la locul de muncă depăşesclimitele maxim admisibile temperaturii mediului de muncă cu devieri de la normelestabilite umedităţii relative a aerului de nivelsporit aerului cu viteza de mişcare inadmisibilă ionizaţiei de nivel sporit altor factori nocivi şi/sau periculoşi
Agricultură şi silvicultură 429 - 1 29 167 40 33 - - 163 128 - 38
Exploatarea carierelor 6 3 - - 6 - 3 - - - - - -
Industria prelucrătoare 4409 1442 7 492 1319 947 280 6 7 251 26 - -
Energie electrică, gaze şi apă 389 178 31 14 26 135 28 4 4 53 34 - -
Construcţii 15 5 - - 2 2 - - - 11 38 - -
Comerţ cu ridicata şi cu amănuntul 366 19 . 7 6 313 68 _ _ 24 . 2 2
Hoteluri şi restaurante 9 - - - - - - - - 9 - - -
Transporturi, depozitare şi comunicaţii 210 55 2 68 20 35 4 - - 81 - - -
Tranzacţii imobiliare 105 7 - 13 - 18 - - 5 75 - - -
Administraţie   publică   şi apărare 320 2 - - 33 12 3 - 12 258 - - -
Învăţămînt 529 - - - - - - - - 529 - - -
Sănătate şi asistenţă sociali 1506 4 - - - 23 37 - 179 1267 7 6 6
Alte activităţi  de servicii comunale,      sociale      şi personale 64 - - - 4 2 19 - 8 31 - - 2
TOTAL 8357 1715 41 623 1583 1527 475 10 215 2752 233 8 48

Anexa nr. 10
la Raportul de activitate al Inspecţiei Muncii pe anul 2002
Cheltuieli pentru protecţia muncii, lei

Activitatea economică Cheltuieli pentru protecţia muncii, lei din care:
pentru realizarea măsurilor tehnice de protecţie a muncii pentru realizarea măsurilor organizatorice de protecţie a muncii pentru acordarea gratuită a materialelor igienico-sanitare, lei aferente asigurării angajaţilor cu echipament de protecţie, lei aferente distribuirii alimentaţiei curativ-profilactice, laptelui sau a altor produse alimentare echivalente, lei
Agricultură şi silvicultură 3347168 603548 2744120 244857 1502871 1109712
Pescuit 59453 - 59453 - 70253 -
Exploatarea carierelor 399680 87232 312448 12262 237849 62337
Industria prelucrătoare 21654885 7235169 14419716 1423625 8600008 4370104
Energie electrică, gaze şi apă 10985094 4158588 6826506 409921 4519398 1744112
Construcţii 2010052 451633 1558419 122114 1219593 196359
Comerţ cu ridicata şi cu amănuntul 2833248 622527 2210721 277156 1638141 243898
Hoteluri şi restaurante 625797 158582 467215 53906 272891 139668
Transporturi, depozitare şi comunicaţii 13474865 5100875 8373990 898357 5753082 1541089
Activităţi financiare 530862 124185 406677 137824 179658 89062
Tranzacţii imobiliare 1578351 408763 1169588 141689 702835 316646
Administraţie publică şi apărare 229251 70389 158862 33245 73189 47136
Invăţămînt 378983 74869 304114 60746 124552 108756
Sănătate şi asistenţă socială 2069649 461040 1608609 542003 570627 207978
Alte activităţi de servicii comunale, sociale şi personale 619360 143843 475517 60296 243441 169683
TOTAL 60796698 19701243 41095955 4418001 25708388 10346540

Anexa nr. 11
la Raportul de activitate al Inspecţiei Muncii pe anul 2002
Numărul de accidentaţi în muncă şi pierderile materiale aferente accidentelor de muncă

Activitatea economică Numărul total de accidentaţi (inclusiv mortal) din care din care: Numărul zile-om incapacitate de muncă a accidentaţilor care au pierdut capacitaea de muncă de o zi şi mai mult (inclusiv a decedaţilor), ai căror incapacitate temporară de muncă a expirat în anul raportat Indicele de durată medie a incapacităţii temporare de muncă pentru accidente de muncă (numărul de zile-om incapacitate temporară de muncă ce revine unui accidentat ) Pierderi materiale aferente accidentelor de muncă, lei din care:
femei adolescenţi pînă la 18 ani Numărul accidentaţilor mrtal femei adolescenţi pînă la 18 ani Indicele de frecvenţă a accidentelor de muncă (numărul de accidentaţi la o mie de angajaţi) plăţi conform certificatelor de concediu medical plăţi pentru repararea prejudiciilor plăţi pentru indemnizaţiile unice în cazul reducerii capacităţii de muncă sau decesul angajatului valoarea utilajelor şi sculelor defectate, clădirilor şi construcţiilor deteriorate şi alte cheltuieli
Agricultură şi silvicultură 93 16 1 9 - 1 0,565 2725 32,44 84926 45804 2522 35100 1500
Pescuit - - - - - - - - - - - - - -
Exploatarea carierelor 14 - - - - - 6,7 320 22,86 12944 12944 - - -
Industria prelucrătoare 176 56 - 7 1 - 1,5 9228 54,6 1104000 368433 101241 634326 -
Energie electrică, gaze şi apă 75 24 - 5 - - 3,76 2243 32,04 172011 56266 40214 75531 -
Construcţii 28 2 1 3 - 1 1,25 1207 48,28 112038 48691 27904 15322 20121
Comerţ cu ridicata şi cu amănuntul 17 5 - 1 - - 0,25 626 39,125 42545 10426 - 32119 -
Hoteluri şi restaurante 2 1 - - - - 0,28 562 281 11379 11379 - - -
Transporturi, depozitare şi comunicaţii 42 10 - 2 - - 0,79 1643 41,08 62251 46719 3992 5311 6229
Activităţi financiare 1 - - - - - 0,1 12 12 1612 1612 - - -
Tranzacţii imobiliare 15 2 - 1 - - 0,41 398 28,43 14951 14951 15 - -
Administraţie publică şi apărare 99 8 - 10 - - 1,83 1520 17,08 14377 13223 1154 - -
Invăţămînt 12 9 - - - - 0,095 318 26,5 7985 3985 4000 - -
Sănătate şi asistenţă socială 25 15 - 2 1 - 0,37 848 36,87 18978 12065 - 6913 -
Alte activităţi de servicii comunale, sociale şi personale 7 2 - 1 - - 0,31 167 27,83 5460 5100 - 360 -
TOTAL 606 150 2 41 2 2 0,79 21817 38,61 1665457 651598 181042 804982 27850

Anexa nr. 12
La Raportul de activitate al Inspecţiei Muncii pe anul 2002
Repartizarea accidentaţilor în muncă pe împrejurări şi cauze

Împrejurări şi cauze Agricultură şi silvicultură Exploatarea carierelor Industria prelucrătoare Energie electrică, gaze şi apă Construcţii Comerţ cu ridicata şi cu amănuntul Hoteluri şi restaurante Transporturi, depozitare şi comunicaţii Activităţi financiare Tranzacţii imobiliare Administraţie publică şi apărare Invăţămînt Sănătate şi asistenţă socială Alte activităţi de servicii comunale, sociale şi personale Total
1. Repartizarea accidentaţilor pe împrejurări:
Căderea de la înălţime şi de la acelaşi nivel 38 7 58 25 14 4 1 16 1 3 55 12 12 3 249
Căderea,          prăbuşirea, proiectarea materialelor şi obiectelor 5 5 35 3 3 6 - 4 - - 1 - - - 62
Prinderea,     lovirea    sau strivirea cu maşini utilaje, diferite obiecte etc. 25 2 56 7 9 2 - 11 - 4 15 - 11 1 143
Contact    cu    obiecte    şi substanţe      fierbinţi      şi nocive 3 - 8 4 - 1 1 1 - - 1 - - - 19
Contact cu curent electric 1 - 4 8 - - - - - - - - 1 1 15
Atac cu premeditare 5 - 1 9 - 2 - 3 - 3 10 - 1 - 34
Alte împrejurări 16 - 14 19 2 2 - 7 - 5 17 - - 2 84
TOTAL 93 14 176 75 28 17 2 42 1 15 99 12 25 7 606
2. Repartizarea accidentaţilor pe cauze:
Dependente de executant 68 13 142 65 26 16 2 32 1 13 92 6 17 6 499
Dependente de mijloacele de producţie 14 1 15 3 - - - 6 - 1 5 5 4 1 55
Dependente de sarcina de muncă 9 TOTAL 16 5 ? 1   1     ? 1 1   38
Dependente de mediul de muncă 2 - 3 2 - - - 3 - 1 - - 3 - 14
TOTAL 93 14 176 75 28 17 2 42 1 15 99 12 25 7 606

Anexanr. 13
la Raportul de activitate al Inspecţiei Muncii pe anul 2002
Înlesniri şi sporuri pentru condiţii nefavorabile de muncă

Activitatea economică Numărul scriptic al personalului care pentru condiţii de muncă nefavorabile beneficiază de:
concedii suplimentare program zilnic de muncă redus retribuţii tarifare majorate sporuri pentru condiţiile nefa-vorabile şi intensitatea muncii
Agricultură şi silvicultură 731 62 151 891
Exploatarea carierelor 329 113 298 193
Industria prelucrătoare 11515 476 1793 8869
Energie electrică, gaze şi apă 4700 8 418 4441
Construcţii 780 23 17 173
Comerţ  cu   ridicata   şi  cu amănuntul 174 30 13 710
Hoteluri şi restaurante 66 - - 17
Transporturi,   depozitare  şi comunicaţii 4281 352 979 2787
Activităţi fînanciare - - - -
Tranzacţii imobiliare 358 223 10 1212
Administtaţie    publică    şi apărare 283 71 71 660
Învăţămînt 273 - - 2102
Sănătate şi asistenţă socială 8696 4570 526 7986
Alte activităţi de servicii comunale, sociale şi personale 194 16 75 159
TOTAL 32380 5944 4351 30200

Anexanr. 14
la Raportul de activitate al Inspecţiei Muncii pe anul 2002
Înlesniri şi sporuri pentru condiţii nefavorabile de muncă acordate femeilor

Activitatea economică Numărul femeilor salariate, care pentru condiţii de muncă nefavorabile beneficiază de:
concedii suplimentare program zilnic de muncă redus retribuţii tarifare majorate sporuri pentru condiţiile nefavorabile şi intensitatea muncii
Agricultură şi silvicultură 274 23 8 455
Exploatarea carierelor 27 1 31 1
Industria prelucrătoare 4639 376 675 4343
Energie electrică, gaze şi apă 741 - 34 658
Construcţii 56 3 1 15
Comerţ cu ridicata şi cu amănuntul 83 29 6 125
Hoteluri şi restaurante 47 - - 16
Transporturi, depozitare şi comunicaţii 735 315 56 635
Tranzacţii imobiliare 180 166 - 793
Administraţie publică şi apărare 208 62 69 306
Învăţămînt 206 - - 1505
Sănătate şi asistenţă socială 6761 4048 392 6552
Alte activităţi de servicii comunale, sociale şi personale 36 7 10 41
TOTAL 13993 5030 1282 15445