SCCI241002/1/2002
ID intern unic:  314262
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
REPUBLICII SOVIETICE SOCIALISTE MOLDOVENEŞTI
STATUT Nr. 241002
din  24.10.2002
S t a t u t u l
Camerei de Comerţ şi Industrie
Publicat : 24.10.2002 în Monitorul Oficial Nr. 144     art Nr : 330
(în redacţie nouă)
Capitolul I
Dispoziii  Generale
Art. 1.- Camera de Comerţ şi Industrie este creată şi funcionează în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova, Legea cu privire la Camera de Comerţ şi Industrie nr.393-XIV din 13.05.1999, legislaţia în vigoare şi cu prezentul Statut, în baza calităţii de membru.
Art. 2.- Camera de Comerţ şi Industrie, denumită în continuare Camera, este o organizaţie neguvernamentală, apolitică, autonomă şi independentă, care reprezintă interesele în ansamblu ale întreprinzătorilor din Republica Moldova, fiind o organizaţie unică de acest fel.
Art. 3.- Camera este persoană juridică de drept public şi în această calitate, precum şi pentru realizarea sarcinilor sale şi acţiunilor pe care le iniţiază, beneficiază de susţinerea şi sprijinul organelor de stat şi colaborează cu acestea.
Art. 4.- Camera îşi desfăşoară activitatea pe întreg teritoriul ării şi îşi are sediul central în oraşul Chişinău.
Art. 5.- Camera are ştampilă cu imaginea Stemei de Stat, denumirea statului -"Republica Moldova" şi sintagma "Camera de Comerţ şi Industrie", iar pe ştampilele filialelor ei se indică de asemenea şi localitatea unde acestea îşi au sediul.
Art. 6.- 1) Camera răspunde pentru obligaiile sale cu întregul patrimoniu ce îi aparine.
2) Camera nu răspunde pentru obligaiile membrilor săi, iar membrii ei nu răspund pentru obligaiile Camerei.
3) Camera nu răspunde pentru obligaiile organizaiilor create de ea, iar aceste organizaii nu răspund pentru obligaiile Camerei.
4) Camera nu este în drept să intervină în activitatea membrilor săi şi să încalce dreptul la libertatea activităii de întreprinzător.
Capitolul II
Obiectivele şi funciile principale ale Camerei
Art. 7.- Obiectivele principale ale Camerei sînt:
1) Promovarea comerului şi industriei pe plan intern şi extern şi sprijinirea agenilor economici din Republica Moldova în relaiile lor cu autorităile administraiei publice din ară şi cu organizaiile specializate din străinătate.
2) Acordarea asistenei în dezvoltarea diferitelor genuri de activitate de întreprinzător, inîndu-se cont de interesele tuturor agenilor economici, sferelor economiei naionale şi teritoriilor concrete ale ării.
3) Participarea la elaborarea actelor normative care abordează interesele întreprinzătorilor sau care sînt orientate spre înlăturarea barierelor şi restriciilor în funcionarea economiei de piaă, ce nu sînt determinate de normele dreptului public.
4) Contribuirea la stabilirea relaiilor dintre subiecii activităii de întreprinzător şi la organizarea cooperării acestora cu organele de stat.
5) Organizarea învăămîntului profesional şi ridicării calificării de întreprinzător a membrilor săi.
6) Asigurarea întreprinzătorilor cu informaii şi acordarea de consultană.
7) Contribuirea la dezvoltarea activităii economice externe şi exportului de mărfuri, lucrări şi servicii.
8) Contribuirea la dezvoltarea activităii ştiinifice, inovaionale şi tehnologice.
9) Stabilirea normelor etice, orientate spre garantarea siguranei tranzaciilor şi probităii comportării membrilor săi pe piaă, excluderea concurenei şi parteneriatului neloial în afaceri.
10) Formarea imaginii pozitive a Republicii Moldova pe arena internaională.
11) Alte obiective ce nu contravin legislaiei în vigoare şi prezentului Statut.
Art.8.- Funciile Camerei
Pentru realizarea obiectivelor sale, Camera exercită următoarele funcii:
1) Efectuează analize, oferă informaii şi acordă consultane organelor publice cu privire la elaborarea şi adoptarea actelor normative ce in de dezvoltarea economiei Republicii Moldova.
2) Sprijină realizarea proiectelor de dezvoltare a economiei ării.
3) Organizează şi ine, în conformitate cu legislaia în vigoare, registrul  nestatal  comercial al membrilor săi.
4) Organizează întîlniri şi stabileşte contacte comerciale între agenii economici.
5) Organizează şi sprijină participarea agenilor economici din ară la expoziiile şi tîrgurile din străinătate, desfăşoară expoziii şi tîrguri specializate în ară.
6) La cererea agenilor economici din ară şi din străinătate  prestează diverse  servicii specifice, efectuează expertize privind:
a) determinarea calităii şi cantităii mărfurilor;
b) determinarea ării de origine;
c) determinarea volumului de producie finită, obinută din materia primă prelucrată "on Lohn";
d) determinarea producătorului mărfii;
e) determinarea poziiei tarifare (codul) şi destinaiei mărfii;
f) determinarea preului de piaă al mijloacelor de transport;
g) determinarea preului de piaă al utilajului;
h) evaluarea bunurilor imobiliare;
i) evaluarea conformităii produselor, proceselor, serviciilor;
j) evaluarea altor mărfuri;
k) alte genuri de expertize.
7) Efectuează expertiza proiectelor de contracte între agenii economici autohtoni, cei din străinătate, la solicitarea acestora.
8) Organizează instruirea şi reciclarea întreprinzătorilor.
9) Editează publicaii periodice cu caracter economic şi comercial, publică buletine informative în probleme de economie generală, privind starea de lucruri în economia din ară şi din străinătate, în scopul intensificării schimburilor comerciale, precum şi prospecte, cataloage, broşuri etc.
10) Eliberează certificate de origine prefereniale şi neprefereniale, pentru mărfurile de export, perfectează declaraii vamale, exercită funciile de brocheri vamali, vizează facturi şi alte documente privind comerul exterior.
11) Stabileşte şi confirmă evenimentele de foră majoră în relaiile dintre subiecii activităii de întreprinzător.
12) Informează membrii săi despre reglementările în domeniul activităii economice, despre uzanele comerciale, bancare şi posibilităile schimburilor comerciale.
13) Acreditează pe lîngă Cameră reprezentane ale camerelor de comer şi industrie şi ale firmelor din străinătate.
14) Acordă servicii în domeniul traducerii în diverse limbi.
15) Acordă sprijin membrilor săi la obinerea documentelor de protecie a mărcilor de produs, modelelor industriale, inveniilor şi altor obiecte de proprietate intelectuală.
16) Acordă servicii de consultană la întocmirea documentelor de constituire pentru înregistrarea întreprinderilor de toate formele de organizare juridică şi a reprezentanelor companiilor străine.
17) Contribuie la dezvoltarea activităii economice externe şi a exportului de mărfuri, foră de muncă, lucrări şi servicii.
18) Colaborează cu camerele de comer şi industrie din străinătate şi cu reprezentanele acestora în Republica Moldova.
19) Colaborează direct sau prin reprezentanele sale, create în străinătate, cu organizaiile şi instituiile străine, care au tangene cu activitatea Camerei.
20) Organizează misiuni economice ale oamenilor de afaceri în străinătate în scopul extinderii şi intensificării relaiilor economice cu alte ări.
21) Contribuie la stabilirea de contacte şi organizează negocieri între membrii săi şi firmele sau organizaiile din străinătate în vederea încheierii de tranzacii comerciale.
22) Organizează prin judecata arbitrală (arbitrajul) soluionarea litigiilor comerciale interne şi internaionale.
23) Oferă persoanelor interesate informaii privind activitatea judecăii arbitrale din alte ări.
24) Exercită alte funcii, inînd cont de practica mondială a activităilor camerelor de comer şi industrie şi de prevederile acordurilor internaionale la care Republica Moldova este parte.
Pentru serviciile prestate Camera percepe taxă, conform tarifelor aprobate.
Capitolul III
Membrii Camerei
Art. 9.- Conform art.9 al Legii cu privire la Camera de Comer şi Industrie:
1) Membri ai Camerei sînt, în mod obligatoriu, persoanele juridice înregistrate în Republica Moldova în calitate de subieci ai activităii de întreprinzător în domeniul comerului, industriei, transporturilor, construciei şi prestării serviciilor, cu excepia persoanelor prevăzute în alin.(2) al prezentului articol;
2) Membri ai Camerei pot fi, pe principii benevole, agenii businessului mic, persoanele fizice înregistrate în Republica Moldova în calitate de subieci ai activităii de întreprinzător, producătorii de producie agricolă şgospodăriile ărăneşti (de fermier), asociaiile lor, întreprinderile agricole şi asociaiile lorî, beneficiarii silvici şi alte persoane, care nu se află sub incidena alin. (1) al prezentului articol.
Art. 10.- Membrii Camerei sînt în drept:
1) Să aleagă şi să fie aleşi în organele de conducere ale Camerei prin reprezentanii săi.
2) Să beneficieze de serviciile acordate de Cameră.
3) Să solicite sprijinul Camerei în problemele ce in de competena ei.
4) Să participe la cursurile, conferinele şi celelalte aciuni organizate de Cameră pentru instruirea şi reciclarea lor.
5) Să propună spre examinare organelor de conducere ale Camerei chestiuni în problemele ce in de competena Camerei.
6) Să beneficieze de alte drepturi prevăzute de legislaie.
Art. 11.- Membrii Camerei sînt obligai:
1) Să respecte prezentul Statut şi deciziile organelor de conducere ale Camerei.
2) Să plătească taxa de înscriere şi cotizaiile anuale stabilite de Consiliul Camerei, conform legii.
3) Să-şi desfăşoare activitatea respectînd legile ării şi uzanele corecte în comer, evitînd orice acte de concurenă neloială.
4) Să îndeplinească alte obligaii prevăzute de lege.
Art. 12.- Calitatea de membru al Camerei încetează în caz de:
1) Lichidarea persoanei juridice sau anularea înregistrării întreprinzătorului individual.
2) Retragerea din Cameră a întreprinzătorului care are mandat de membru pe principii benevole.
3) Nerespectarea obligaiunilor sale în calitate de membru al Camerei.
Capitolul IV
CONDUCEREA  ACTIVITĂII  CAMEREI
Art. 13.- Organele de conducere
1) Organele de conducere ale Camerei sînt: Congresul, Consiliul, Biroul executiv, Preşedintele.
2) Organul de control economico-financiar al Camerei este Comisia de cenzori.
Art. 14- Congresul
1) Organul suprem de conducere al Camerei este Congresul.
2) Delegaii la Congres se aleg din rîndurile membrilor Camerei, în conformitate cu normele  de reprezentare stabilite de Consiliul Camerei.
3) Delegat la Congres poate fi orice persoană fizică cu capacitate de exerciiu, autorizată, în modul stabilit, de a reprezenta interesele membrilor respectivi ai Camerei.
4) Modul de alegere a delegailor la Congres şi de revocare a lor se stabileşte în Regulamentul cu privire la alegerea delegailor la Congres, aprobat de Congres şi care cuprinde principiile reprezentării membrilor Camerei la Congres, inîndu-se cont de particularităile economiei naionale, dezvoltării teritoriilor concrete şi de interesele întreprinzătorilor.
5) Congresul poate fi ordinar şi extraordinar. Congresul ordinar se convoacă de către Consiliu o dată la 5 ani, iar Congresul extraordinar - la decizia Consiliului Camerei sau la cererea a cel puin 1/3 din membrii Camerei.
6) Congresul Camerei este deliberativ dacă la el sînt prezeni cel puin 2/3 din numărul delegailor aleşi.
7) Deciziile Congresului se adoptă cu majoritatea simplă de voturi ale delegailor prezeni.
8) Deciziile Congresului privind revocarea Preşedintelui sau a membrilor Consiliului Camerei se adoptă cu 2/3 de voturi ale delegailor prezeni.
9) Modul de desfăşurare a Congresului, procedura de vot şi de adoptare a deciziilor se stabilesc de Congres.
Art. 15.- Atribuiile Congresului
1) Atribuiile Congresului Camerei se stabilesc de prezentul Statut, în conformitate cu Legea cu privire la Camera de Comer şi Industrie.
2) De competena exclusivă a Congresului Camerei in:
a) adoptarea Statutului Camerei, modificarea şi completarea acestuia;
b) stabilirea şi aprobarea direciilor principale şi programelor de activitate ale Camerei pe termen lung;
c) aprobarea Regulamentului cu privire la alegerea delegailor la Congres;
d) alegerea şi revocarea membrilor Consiliului  Camerei şi stabilirea atribuiilor acestuia;
e) aprobarea dării de seamă a Consiliului şi dării de seamă a Comisiei de cenzori despre activitatea Camerei în perioada dintre Congrese;
f) adoptarea deciziei privind reorganizarea sau lichidarea Camerei;
g) alegerea şi revocarea Preşedintelui Camerei;
h) alegerea şi revocarea membrilor Comisiei de cenzori.
3) Pe lîngă atribuiile expuse în alin. 2 al prezentului articol, Congresul exercită şi alte atribuii.
4) Congresul Camerei este în drept să delege unele dintre atribuiile sale Consiliului şi Biroului executiv ale Camerei, cu excepia celor din p.2 al prezentului articol.
Art. 16. -Consiliul
1) Consiliul este organul de administrare al Camerei în perioada dintre Congresele ei.
2) Activitatea Consiliului Camerei se reglementează de Legea cu privire la Camera de Comer şi Industrie, prezentul Statut şi regulamentul său de ordine interioară.
3) Consiliul Camerei determină direciile principale ale activităii Camerei în perioada dintre Congrese, se subordonează Congresului şi exercită controlul asupra activităii Biroului executiv al Camerei.
4) Membrii Consiliului Camerei se aleg de Congres dintre  membrii Camerei, pe un termen de 5 ani, în număr de 75 de persoane. Reprezentant al membrului Camerei poate fi conducătorul agentului economic sau altă persoană, împuternicită de către organul de conducere al acestuia.
5) Activitatea Consiliului Camerei este dirijată de Preşedintele Camerei.
6) Şedinele Consiliului Camerei se convoacă  nu mai rar de o dată pe an de către Preşedintele Camerei. După necesitate, şedinele Consiliului pot fi convocate de către Preşedintele CCI din iniiativa Consiliului, a Biroului executiv sau a Comisiei de cenzori a Camerei.
7) Şedinele Consiliului sînt deliberative în cazul în care la ele participă cel puin jumătate din numărul membrilor săi.
8) Deciziile Consiliului Camerei se adoptă cu majoritatea simplă de voturi ale membrilor lui prezeni la şedină.
Art. 17.- Atribuiile Consiliului
1) De competena exclusivă a Consiliului Camerei in:
a) prezentarea la Congres a candidaturilor la funcia de Preşedinte al Camerei;
b) alegerea Biroului executiv şi a vicepreşedinilor Camerei la propunerea Preşedintelui CCI;
c) aprobarea dării de seamă a Biroului executiv privind activitatea Camerei în anul respectiv şi stabilirea direciilor de activitate pentru anul ce urmează;
d) aprobarea bugetului şi raportului financiar anual ale Camerei;
e) stabilirea taxei de înscriere şi a cotizaiilor de membru;
f) crearea şi lichidarea filialelor şi reprezentanelor Camerei.
2) Pe lîngă atribuiile prevăzute de alin. 1 al prezentului articol, Consiliul exercită şi alte atribuii  delegate de Congres.
Art. 18.- Biroul executiv
1) Biroul executiv este organul de conducere operativă şi de realizare a deciziilor Congresului şi Consiliului Camerei.
2) Activitatea Biroului executiv se reglementează de Legea cu privire la Camera de Comer şi Industrie şi de prezentul Statut.
3) Membrii Biroului executiv sînt aleşi de Consiliul Camerei pe un termen de 5 ani în număr de 15 persoane din rîndul membrilor Consiliului.
4) Activitatea Biroului executiv  este dirijată de Preşedintele Camerei.
5) Şedinele Biroului executiv se convoacă de către Preşedintele Camerei cel puin o dată în lună.
6) Şedinele Biroului executiv sînt deliberative dacă la ele sînt prezeni cel puin jumătate din numărul membrilor săi.
7) Deciziile Biroului executiv se adoptă cu majoritatea simplă de voturi ale membrilor prezeni la şedină.
8) Organizarea şi desfăşurarea şedinelor Biroului executiv se reglementează de regulamentul ordinii interioare a Biroului, aprobat de către Consiliul Camerei.
9) Funciile membrilor Biroului executiv sînt neremunerate. Cheltuielile de deplasare pentru exercitarea mandatului de membru al Biroului pot fi însă compensate.
10) La şedina Biroului executiv pot participa colaboratori din subdiviziunile Camerei sau reprezentani ai oricăror membri ai Camerei, a căror prezenă este necesară pentru examinarea chestiunilor respective.
Art. 19. - Atribuiile Biroului executiv
Biroul executiv:
1) organizează executarea deciziilor Congresului şi ale Consiliului, precum şi participă nemijlocit la realizarea lor;
2) aprobă structura şi organigrama Camerei;
3) aprobă tarifele privind serviciile prestate de către Cameră;
4) examinează problemele privind asigurarea activităii Camerei, care nu ine de competena Congresului, Consiliului şi Comisiei de cenzori.
Art. 20.- Preşedintele Camerei
1) Preşedintele Camerei este ales de Congres pe un termen de 5 ani din rîndul membrilor Consiliului.
2) Preşedintele Camerei:
a) asigură conducerea  activităii curente a Camerei;
b) asigură funcionarea Consiliului, Biroului executiv şi prezidează şedinele lor;
c) în limitele competenei sale:
- acionează în numele Camerei fără mandat şi reprezintă interesele acesteia în autoritatea legislativă şi în autorităile executive, în organizaiile internaionale şi străine şi în relaiile cu alte persoane;
- numeşte şi eliberează din funcie conducătorii filialelor, şefii de direcii, secii şi servicii ale Camerii;
- deine faă de personalul scriptic al Camerei toate drepturile patronului în conformitate cu legislaia muncii;
- semnează ca ordonator al mijloacelor financiare ale Camerei documentele de contabilitate.
3) Are dreptul de a delega semnătura sa unuia dintre vicepreşedinii Camerei sau unui membru al Biroului executiv.
4) În lipsa Preşedintelui Camerei, atribiiile lui le exercită unul dintre vicepreşedini în modul stabilit de Statut.
5) În cazul cînd Preşedintele Camerei nu poate să-şi îndeplinească funciile pe parcursul a unei perioade de  mai mult de 6 luni, Consiliul imediat convoacă Congresul extraordinar al Camerei pentru alegerea unui nou Preşedinte.
Art.21.- Comisia de cenzori
1) Comisia de cenzori exercită controlul asupra activităii economico-financiare a Camerei şi se subordonează Congresului Camerei.
2) Membrii Comisiei de cenzori se aleg din rîndurile membrilor Camerei pe termen de 5 ani în număr de 7 persoane cu capacitate de exerciiu, care aleg preşedintele Comisiei din componena sa.
3) Membri ai Comisiei de cenzori nu pot fi persoanele, care sînt membri ai Consiliului şi Biroului executiv ale Camerei;
4) Comisia de cenzori efectuează în mod obligatoriu controlul rapoartelor anuale şi bilanurilor contabile ale Camerei pînă la aprobarea lor de Consiliu.
5) În activitatea sa Comisia se conduce de legislaia în vigoare, hotărîrile Congresului şi Statutul Camerei.
6) Membrii Comisiei pot participa la şedinele Consiliului şi ale Biroului executiv cu drept de vot consultativ.
7) Membrii Comisiei, inclusiv preşedintele său, activează pe baze obşteşti. Consiliul Camerei poate lua decizia referitoare la compensarea cheltuielilor membrilor Comisiei, legate de  participarea lor la activitatea Comisiei.
Mijloacele necesare Comisiei pentru exercitarea funciilor sale sînt alocate conform bugetului Camerei.
Art. 22.-Funciile Comisiei de cenzori:
1) Exercită controlul asupra respectării Statutului Camerei, realizării hotărîrilor Congresului, Consiliului şi Biroului executiv ale Camerei în sfera activităii economico-financiare.
2) Cel puin o dată pe an efectuează reviziile şi controalele activităii economico-financiare a Camerei.
3) După necesitate, verifică corectitudinea folosirii mijloacelor fixe şi circulante, valorilor băneşti şi material-marfare, respectării preurilor stabilite, disciplinei bugetare de stat şi financiare.
4) Efectuează verificări privind corectitudinea organizării şi inerii evidenei contabile şi exactitatea gestiunii contabile a filialelor Camerei.
Art. 23.- Drepturile Comisiei de cenzori
Comisia este în drept:
1) Să efectueze, în orice timp, controlul activităii economico-financiare a Camerei şi, pentru realizarea acestui scop, deine dreptul de acces necondiionat la toate documentele ei,  precum şi la obinerea de informaii şi explicaii sub formă scrisă de la membrii Camerei, inclusiv de la membrii organelor de conducere ale Camerei.
2) Să antreneze în exercitarea funciilor încredinate ei specialişti ai Camerei, precum şi experi îndependeni; să creeze comisii în scopul pregătirii, examinării şi soluionării unor probleme sau verificării hotărîrilor adoptate.
  3) Să adopte, conform rezultatelor reviziilor, decizii, să le prezinte, în termen de o lună de la data adoptării, spre examinare Consiliului sau Biroului executiv  ale Camerei.
4) În caz de necesitate, să ceară convocarea şedinei extraordinare a Consiliului sau a Biroului executiv.
Art.24.- Organizarea şi modul de activitate ale Comisiei
1) Şedinele Comisiei se desfăşoară cel puin o dată pe an şi se consideră deliberative în cazul cînd la ele participă nu mai puin de jumătate din numărul membrilor.
2) Membrii Comisiei sînt informai despre ordinea de zi, data şi ora desfăşurării şedinelor Comisiei înainte cu trei zile lucrătoare.
3) Conform rezultatelor şedinelor Comisiei se întocmeşte un raport, care este semnat de Preşedintele ei. În raport se indică locul şi data şedinei, numărul persoanelor prezente, ordinea de zi, esena problemelor luate în discuie şi hotărîrile adoptate.
4) Deciziile Comisiei sînt adoptate de majoritatea voturilor membrilor prezeni la şedină. Fiecare membru al Camerei e în drept sa-şi exprime în scris opinia, care se anexează la procesul-verbal.
5) Membrii Camerei în număr nu mai mic de 10 % din numărul lor total, membrii Consiliului, în număr nu mai mic de o treime din componena Consiliului, precum şi Preşedintele Camerei pot cere preşedintelui Comisiei convocarea extraordinară a Comisiei, indicînd cauza convocării. În asemenea cazuri şedinele Comisiei e necesar să se desfăşoare în termen de 10 zile de la data propunerii convocării.
6) Membrii Comisiei nu au dreptul să-şi cedeze împuternicirile altor persoane.
Capitolul V
Structura organizatorică a Camerei
Art. 25.- Structura organizatorică a Camerei şi numărul de lucrători se stabilesc de Biroul executiv la propunerea Preşedintelui Camerei, în limitele fondului de retribuie a muncii, prevăzut în bugetul anual.
Art.26.- Pentru buna realizare a sarcinilor ce stau în faa Camerei, în aparatul ei central se angajează specialişti de înaltă calificare, profesionişti în materie, cu o înaltă inută morală, capabili să-şi îndeplinească în modul cuvenit obligaiile lor funcionale.
Art.27.- Cuantumul limită al retribuirii muncii şi sistemul de stimulare materială a lucrătorilor Camerei se stabilesc de Biroul executiv, în condiiile legii. Salariile, adaosurile şi compensaiile se stabilesc de Preşedintele Camerei, conform regulamentului corespunzător, adoptat de către Biroul executiv.
Art. 28.- Prin decizia Consiliului, sînt create, după necesitate, în ară şi în străinătate filiale şi reprezentane, precum şi Camere mixte.
Filialele din ară sînt organizaii teritoriale cu centru în oraşele şi municipiile republicii. Raza de activitate ale lor se stabileşte de Preşedintele CCI.
Art. 29.- Filialele din ară sînt structuri teritoriale, care se înregistrează în modul stabilit de legislaie şi îşi exercită funciile conform Statutului aprobat de către Consiliul Camerei.
Art. 30.- Camera este în drept să creeze întreprinderi şi organizaii specializate pentru realizarea sarcinilor statutare ale Camerei.
Art. 31.- În cadrul Camerei pot fi create secii sau comisii, permanente sau provizorii, în problemele sau pe ramurile economiei în scopul efectuării analizei, acordării de  consultane, avizării şi elaborării de proiecte ale actelor normative ce in de competena Camerei.
Art. 32.- Pe lîngă Cameră funcionează judecata arbitrală (arbitrajul) - organizaie permanentă neguvernamentală de arbitraj, independentă în exercitarea atribuiilor jurisdicionale ce îi revin potrivit competenei sale. Judecata arbitrală (arbitrajul) se înfiinază şi funcionează în conformitate cu regulamentul acesteia, aprobat de Consiliul  Camerei. Regulile de procedură ale judecăii arbitrale (arbitrajului) şi tarifele arbitrale se aprobă de Consiliul Camerei.
Capitolul VI
Patrimoniul Camerei
Art. 33.- Camera dispune de un patrimoniu separat, care cuprinde clădiri, instalaii, mijloace băneşti, inclusiv valutare, valori mobiliare şi alte bunuri necesare îndeplinirii sarcinilor sale.
Art. 34.- Resursele financiare ale Camerei se constituie  din taxele de înscriere,cotizaiile de membru, plăile, încasările de la prestarea serviciilor ce se referă la domeniul său de activitate, comisioane, dividende şi alte surse, neinterzise de lege. Veniturile şi cheltuielile filialelor şi ale judecăii arbitrale (arbitrajului), în lei şi altă valută, se in la evidenă separat. Toate veniturile şi cheltuielile Camerei, inclusiv ale subdiviziunilor ei structurale, se reflectă în bugetul anual al Camerei.
Art. 35.- Camera este organizaie necomercială şi în această calitate:
a) utilizează întregul venit obinut exclusiv  în scopurile prevăzute de Statutul său;
b) nu foloseşte vreo parte din proprietate sau din venit în interesele personale ale vreunui membru al Camerei sau persoane particulare;
c) nu susine nici un partid politic, bloc electoral sau candidat la vreo funcie în cadrul autorităilor publice şi nu foloseşte vreo parte din venit, proprietate sau activele sale pentru finanarea acestora;
d) se interzice distribuirea  venitului Camerei sau proprietăii ei, între membrii săi sau persoane particulare, inclusiv în procesul reorganizării sau lichidării Camerei.
Art. 36.- Exerciiul financiar al Camerei începe la 1 ianuarie şi se încheie la 31 decembrie ale fiecărui an. Diferena dintre veniturile şi cheltuielile din bugetul Camerei se reflectă în bugetul anului următor.
Capitolul VII
Dispoziii finale
Art. 37.- Reorganizarea şi lichidarea Camerei  pot fi efectuate prin decizia Congresului, în conformitate cu legislaia în vigoare.