HGA82/2006
ID intern unic:  315050
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 82
din  24.01.2006
cu privire la elaborarea Cadrului de cheltuieli
pe termen mediu şi a proiectului de buget
Publicat : 03.02.2006 în Monitorul Oficial Nr. 21-24     art Nr : 123

   
Abrogată prin HG1240 din19.12.18, MO526-528/29.12.18 art.1366; în vigoare 29.12.18

    MODIFICAT
   
HG928 din 12.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1001
    HG838 din 09.07.08, MO127-130/18.07.08 art.848


     Pentru realizarea prevederilor art.17
1 din Legea privind sistemul bugetar şi procesul bugetar nr. 847-XIII din 24 mai 1996, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
1.  Se instituie Grupul coordonator pentru elaborarea Cadrului de cheltuieli pe termen mediu şi se aprobă componenţa nominală a acestuia, conform anexei nr.1.
2.  Se stabileşte că, în caz de eliberare a membrilor Grupului coordonator din funcţiile deţinute, atribuţiile lor în cadrul Grupului vor fi exercitate de persoanele nou-desemnate în aceste funcţii.
3.  Se aprobă:
Regulamentul de activitate a Grupului coordonator pentru elaborarea Cadrului de cheltuieli pe termen mediu, conform anexei nr.2;
Planul de acţiuni pentru elaborarea Cadrului de cheltuieli pe termen mediu şi a proiectului de buget, conform anexei nr. 3;
Planul-model de acţiuni privind elaborarea Cadrului de cheltuieli pe termen mediu al unităţii administrativ-teritoriale,  conform anexei nr. 4.
4. Pentru realizarea acţiunilor de elaborare a Cadrului de cheltuieli pe termen mediu, organele centrale de specialitate ale administraţiei publice vor institui, în termen de 5 zile de la adoptarea acestei hotărîri, grupuri de lucru sectoriale, în componenţa cărora, după caz, vor fi incluşi reprezentanţi ai altor autorităţi interesate şi ai partenerilor sociali. Componenţa grupurilor de lucru sectoriale poate fi revizuită, după necesitate, şi se prezintă spre aprobare Grupului coordonator.
5. La elaborarea planurilor strategice de cheltuieli sectoriale pentru Cadrul de cheltuieli pe termen mediu, ministerele de ramură vor conlucra cu organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţile administraţiei publice locale care gestionează mijloace în sectoarele respective şi vor ţine cont de toate sursele de finanţare.
6. Organele centrale de specialitate ale administraţiei publice responsabile de elaborarea strategiilor de dezvoltare sectorială şi a politicilor sectoriale vor asigura corelarea măsurilor propuse cu programele naţionale şi cu suportul financiar disponibil prevăzut de Cadrul de cheltuieli pe termen mediu pentru perioada respectivă.
7. Se recomandă autorităţilor administraţiei publice locale, la elaborarea Cadrului de cheltuieli pe termen mediu al unităţii administrativ-teritoriale, să se conducă de Planul-model de acţiuni, prezentat în anexa nr.4 la prezenta hotărîre, precum şi de prevederile Cadrului de cheltuieli pe termen mediu aprobat de Guvern pentru perioada respectivă.
8. Ministerul Finanţelor şi Ministerul Economiei şi Comerţului vor acorda asistenţa necesară organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţilor administraţiei publice locale şi vor oferi indicaţii cu privire la modul de abordare şi prezentare a componentelor Cadrului de cheltuieli pe termen mediu.
   
81. Activitatea Grupului coordonator pentru elaborarea Cadrului de cheltuieli pe termen mediu este monitorizată de către Comitetul interministerial pentru planificarea strategică
    [Pct.81 introdus prin HG838 din 09.07.08, MO127-130/18.07.08 art.848]
9. Se abrogă Hotărîrea Guvernului nr.1631 din 31 decembrie 2003 "Despre elaborarea Cadrului de cheltuieli pe termen mediu şi a proiectului de buget pe anul respectiv" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.16-18, art.122).

PRIM-MINISTRU                                       Vasile TARLEV
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor                                        Mihail Pop

Chişinău, 24 ianuarie 2006.
Nr. 82.

Anexa nr.1
la Hotărîrea  Guvernului  nr.82
din 24 ianuarie 2006
Componenţa nominală
a Grupului coordonator pentru elaborarea
Cadrului de cheltuieli pe termen mediu
Pop Mihail              - ministru al finanţelor, preşedintele Grupului
Popa Gheorghe       - reprezentant al Comisiei parlamentare pentru politica
                                 economică, buget şi finanţe
Reidman Oleg          - consilier pe probleme economice al Preşedintelui
                                  Republicii Moldova
Ungureanu Nicolae   - consilier principal de stat în domeniul economic şi
                                  financiar-bancar, Aparatul Guvernului
Lazăr Valeriu            - ministru al economiei şi comerţului
Ursu Dumitru            - prim-viceguvernator al Băncii Naţionale a Moldovei
Ţvircun Victor          - ministru al educaţiei, tineretului şi sportului
Ababii Ion                - ministru al sănătăţii şi protecţiei sociale
Gorodenco Anatolie - ministru al agriculturii şi industriei alimentare
Semenovcher Igor    - director general al Agenţiei pentru Dezvoltare Regională
Valcov Vitalie           - director general al Biroului Naţional de Statistică
Bortă Maria              - preşedinte al Casei Naţionale de Asigurări Sociale
Russu Gheorghe        - director  general al Companiei Naţionale de Asigurări
                                   în Medicină
Cerescu Leonid         - preşedinte al Confederaţiei Naţionale a Patronatului
                                   din Republica Moldova
Chiriac Petru              - preşedinte al Confederaţiei Sindicatelor din
                                    Republica Moldova
Manea Leonid            - preşedinte al Confederaţiei Sindicatelor Libere din
                                    Republica Moldova "Solidaritate"
Furdui Teodor            - prim-vicepreşedinte al Academiei de Ştiinţe a Moldovei
Sîrbu Grigore              - preşedinte al raionului Criuleni, vicepreşedinte al
                                    Asociaţiei preşedinţilor şi consilierilor raionali
Vrabie Vitalie             - primar al or.Ungheni, preşedinte al Asociaţiei primarilor
                                    şi colectivităţilor locale din Moldova
Armaşu Dinu              - director executiv al Asociaţiei Investitorilor Străini din
                                          Moldova
Sîrbu Alexandru          - preşedintele Consiliului Economic pe lîngă Prim-ministru

Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului nr.82
din 24 ianuarie 2006
REGULAMENTUL
de activitate a Grupului coordonator pentru elaborarea
Cadrului de cheltuieli pe termen mediu
I. Dispoziţii generale
1. Grupul coordonator pentru elaborarea Cadrului de cheltuieli pe termen mediu (în continuare - Grupul) se instituie în scopul elaborării coordonate şi atribuirii procesului de întocmire a Cadrului de cheltuieli pe termen mediu (în continuare  - Cadru de cheltuieli) a unui caracter deschis, participativ, precum şi pentru asigurarea monitorizării şi transparenţei sporite a obiectivelor politicii bugetar-fiscale.
2. Grupul este responsabil de coordonarea generală a procesului de elaborare a Cadrului de cheltuieli.
3. În componenţa Grupului se includ conducători şi reprezentanţi ai diferitelor autorităţi publice, precum şi ai partenerilor sociali. Grupul este condus de către ministrul finanţelor.
4. Membrii Grupului, reprezentanţi ai organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice, coordonează activitatea grupurilor interministeriale de lucru pe sectoarele respective.
5. Grupul se convoacă în şedinţe ori de cîte ori este necesar. Membrii Grupului sînt anunţaţi despre convocarea şedinţei cu cel puţin trei zile calendaristice înainte, prezenţa fiind obligatorie. Concomitent, membrilor Grupului li se prezintă informaţiile şi materialele propuse spre examinare şi discuţie în cadrul şedinţelor.
6. La şedinţele Grupului se prezintă rapoartele privind acţiunile întreprinse, conform responsabilităţilor stabilite în Planul de acţiuni pentru elaborarea Cadrului de cheltuieli pe termen mediu. Pe baza rapoartelor prezentate, sînt adoptate decizii şi stabilite sarcini pentru realizarea eficientă şi în timp a tuturor componentelor Cadrului de cheltuieli.
7. Şedinţele Grupului sînt conduse de preşedintele acestuia, iar deciziile luate se consemnează în procese-verbale, care se remit ulterior membrilor Grupului.
8. La şedinţele Grupului, în funcţie de necesitate, pot fi invitaţi reprezentanţi ai altor autorităţi publice, organizaţii nonguvernamentale sau organizaţii internaţionale.
II. Responsabilităţi principale
9. Din punctul de vedere al caracterului sarcinilor puse în faţa Grupului, responsabilităţile se divizează în responsabilităţi de ordin general şi responsabilităţi de ordin specific.
10. Responsabilităţile de ordin general sînt următoarele:
a) crearea grupurilor interministeriale de lucru pe sectoare şi aprobarea componenţei lor, precum şi a termenilor de referinţă  privind activitatea acestora (stabilirea orarului şi a sarcinilor);
b) coordonarea activităţii grupurilor interministeriale de lucru pe sectoare;
c) monitorizarea activităţilor întreprinse şi controlul asupra executării Planului de acţiuni pentru elaborarea Cadrului de cheltuieli pe termen mediu;
d) discutarea şi examinarea rapoartelor prezentate de grupurile interministeriale de lucru pe sectoare;
e) aprobarea Cadrului de cheltuieli şi prezentarea acestuia Guvernului spre examinare şi aprobare.
11. Responsabilităţile de ordin specific sînt următoarele:
cadrul macrofinanciar:
a) coordonarea pronosticului macroeconomic pentru perioada Cadrului de cheltuieli;
b) determinarea obiectivelor politicii bugetar-fiscale şi ale politicii în domeniul administrării fiscale pentru perioada Cadrului de cheltuieli;
c) discutarea estimărilor de venituri publice pentru perioada Cadrului de cheltuieli, inclusiv din contul bugetului de stat, bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale, bugetului asigurărilor sociale de stat, fondurilor asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală;
d) examinarea balanţei financiare globale, cu reflectarea veniturilor şi cheltuielilor publice totale, a deficitului şi a surselor de finanţare a acestuia pentru perioada Cadrului de cheltuieli;
politicile sectoriale şi planurile strategice de cheltuieli pe sectoare:
e) discutarea problemelor principale şi a politicilor de cheltuieli pe sectoare;
f) coordonarea obiectivelor generale şi a direcţiilor principale de reformă pe termen mediu, precum şi determinarea implicaţiilor financiare ale acestora;
g) examinarea propunerilor de redistribuire a alocărilor de resurse între programe potrivit priorităţilor strategiei sectoriale de dezvoltare;
cadrul de cheltuieli publice pentru perioada Cadrului de cheltuieli:
h) discutarea problemelor interramurale majore şi stabilirea obiectivelor în domeniul cheltuielilor publice, inclusiv pe ramuri şi pe principalele categorii economice;
i) coordonarea priorităţilor interramurale de cheltuieli pentru perioada Cadrului de cheltuieli;
j) examinarea şi coordonarea cadrului global de cheltuieli pentru perioada Cadrului de cheltuieli, care să cuprindă: bugetul de stat, bugetele unităţilor administrativ-teritoriale, bugetul asigurărilor sociale de stat şi fondurile asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală;
k) examinarea şi coordonarea plafoanelor de cheltuieli pentru perioada Cadrului de cheltuieli sub aspectul sectoarelor şi autorităţilor publice centrale.

    anexa nr.3
   
[Anexa nr.3 modificată prin HG928 din 12.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1001]