HGA317/2006
ID intern unic:  315577
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 317
din  27.03.2006
cu privire la veniturile colectate ale Ministerului Apărării
Publicat : 07.04.2006 în Monitorul Oficial Nr. 55-58     art Nr : 361

   
Abrogată prin HG687 din 11.07.18, MO267-275/20.07.18 art.743

    MODIFICAT

    HG835 din 02.12.15, MO332-339/11.12.15 art.942
    HG99 din 18.02.11, MO32-33/25.02.11 art.125
    HG462 din 24.03.08, MO66-68/01.04.08 art.437


    Titlul modificat prin HG835 din 02.12.15, MO332-339/11.12.15 art.942

    NOTĂ:
   
În conţinutul anexei nr. 2 la hotărîre, cuvintele „mijloacele speciale” se substituie cu cuvintele „veniturile colectate”, la forma gramaticală corespunzătoare prin HG835 din 02.12.15, MO332-339/11.12.15 art.942



      Întru executarea art.12 al Legii nr. 847-XIII din 24 mai 1996 privind sistemul bugetar şi procesul bugetar (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr. 19-20, art. 197), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
Nomenclatorul lucrărilor efectuate şi serviciilor prestate, contra plată, de către Ministerul Apărării şi tarifele la acestea, conform anexei nr.1;
Regulamentul privind  modul de formare şi direcţiile de utilizare a veniturilor colectate ale Ministerului Apărării, conform anexei nr.2.
   
[Pct.1 modificat prin HG835 din 02.12.15, MO332-339/11.12.15 art.942]
2. Ministerul Apărării va aduce actele sale normative în concordanţă cu prevederile prezentei hotărîri.

PRIM-MINISTRU                               Vasile TARLEV
Contrasemnează:
Ministrul apărării                                   Valeriu Pleşca  
Ministrul finanţelor                                Mihail Pop
Ministrul economiei
şi comerţului                                           Valeriu Lazăr

Chişinău, 27 martie 2006.
Nr. 317.

   
anexa nr.1
    [Anexa nr.1 modificată prin HG835 din 02.12.15, MO332-339/11.12.15 art.942]
    [Anexa nr.1 modificată prin HG99 din 18.02.11, MO32-33/25.02.11 art.125]
    [Anexa nr.1 modificată prin HG462 din 24.03.08, MO66-68/01.04.08 art.437]


Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului nr. 317
din 27 martie 2006
REGULAMENTUL
privind modul de formare şi direcţiile de utilizare
a veniturilor colectate ale Ministerului Apărării
[Titlul modificat prin HG835 din 02.12.15, MO332-339/11.12.15 art.942]
I.  Dispoziţii generale
1. Prezentul Regulament stabileşte modul de formare şi direcţiile de utilizare a veniturilor colectate intrate cu autorizaţie legală în posesia marilor unităţi, unităţilor militare ale Armatei Naţionale şi instituţiilor Ministerului Apărării (în continuare - unităţi militare (instituţii) de la acordarea serviciilor contra plată şi transmiterea bunurilor proprietate publică cu chirie (locaţiune).
2. Prezentul Regulament este elaborat întru executarea articolului 12 al Legii nr. 847-XIII din 24 mai 1996 privind sistemul bugetar şi procesul bugetar (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, ediţie specială), cu modificările şi completările ulterioare.
Mijloacele speciale ale marilor unităţi, unităţilor militare ale Armatei Naţionale şi instituţiilor Ministerului Apărării sînt parte componentă a bugetului de stat, se consideră venituri şi sînt utilizate pentru acoperirea cheltuielilor legate de desfăşurarea activităţii statutare ale acestora, conform principiilor şi regulilor de elaborare, aprobare şi executare a bugetului de stat.
3. Utilizatorul veniturilor colectate este Ministerul Apărării, ca executor primar al bugetului, şi unităţile militare (instituţiile) din subordine, finanţate de la bugetul de stat, ca executori secundari ai bugetului, conform legislaţiei în vigoare.
II. Modul de formare, planificare şi gestionare
a
veniturilor colectate
4. Clasificarea şi monitorizarea veniturilor colectate ale unităţilor militare (instituţiilor) se efectuează în conformitate cu actele normative şi legislative în vigoare.
Lista tipurilor de venituri provenite de la efectuarea lucrărilor şi prestarea serviciilor contra plată, precum şi modul de formare şi direcţiile de utilizare a acestora sînt prezentate în anexa la prezentul Regulament.
5. Ordinea primirii, păstrării şi eliberării numerarului de mijloace băneşti din casieria unităţii militare (instituţiei) şi controlul asupra respectării disciplinei de casă se efectuează în conformitate cu Normele pentru efectuarea operaţiunilor de casă în economia naţională a Republicii Moldova, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr.764 din 25 noiembrie 1992 (Monitor, 1992, nr.11, art. 351), cu modificările şi completările ulterioare.
Nu se admite utilizarea veniturilor colectate încasate în numerar, direct din casierie, fără depunerea lor prealabilă la conturile trezoreriale.
6. Estimarea veniturilor şi cheltuielilor pe veniturile colectate se efectuează conform taxelor, tarifelor, normelor şi normativelor stabilite în conformitate cu actele legislative şi normative în vigoare.
7. Ministerul Apărării dispune de dreptul de a centraliza la conturile sale trezoreriale o parte din veniturile veniturilor colectate obţinute de către unităţile militare (instituţiile) din subordine de la acordarea serviciilor contra plată, categoria 001 "Servicii cu plată",  în mărimile stabilite în anexa la prezentul Regulament, şi în mărime de 40% din veniturile totale atribuite la categoria 002 "Plata pentru chiria/arenda bunurilor proprietate publică".
8. La compartimentul de venituri al devizului de cheltuieli şi al planului secundar de finanţare se includ doar sumele veniturilor preconizate a fi obţinute pe parcursul anului planificat, cu excepţia veniturilor care urmează a fi defalcate în mod centralizat Ministerului Apărării, în cuantumul stabilit în anexa la prezentul Regulament. În nota explicativă la planul secundar de finanţare al executorului secundar de buget se reflectă suma totală a veniturilor preconizate, indicîndu-se inclusiv sumele spre defalcare.
Pe veniturile centralizate, executorul primar de buget întocmeşte separat devizul de cheltuieli şi planul secundar de finanţare.
III. Executarea planurilor de finanţare pe veniturile colectate
9. Executarea planurilor de finanţare pe veniturile colectate ale unităţilor militare (instituţiilor) se efectuează în conformitate cu prevederile Normelor metodologice privind executarea de casă a mijloacelor bugetului public naţional prin Trezoreria de Stat a Ministerului Finanţelor, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 98 din 28 noiembrie 2005 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.13-15, art.39).
10. Gestionarea veniturilor şi cheltuielilor pe veniturile colectate se efectuează prin sistemul trezorerial, operaţiunile de încasare şi utilizare a acestora se realizează separat pe categorii.
IV. Dispoziţii finale
11. Evidenţa contabilă a veniturilor colectate se ţine în conformitate cu Legea contabilităţii nr.426-XIII din 4 aprilie 1995 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova,1995, nr. 28, art. 321), cu modificările şi completările ulterioare, Instrucţiunea cu privire la evidenţa contabilă în instituţiile publice, aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor nr.85 din 9 octombrie 1996, precum şi cu cerinţele prezentului Regulament.
12. Unităţile militare (instituţiile) din subordine prezintă dările de seamă privind executarea veniturilor colectate organului ierarhic superior de asigurare financiară, potrivit formularelor aprobate de către Ministerul Finanţelor şi în termenele stabilite de către Ministerul Apărării.
13. Executorii (ordonatorii) secundari de buget sînt obligaţi să calculeze lunar, din suma veniturilor de casă, suma defalcărilor, ca venituri centralizate ale Ministerului Apărării, în cuantumul stabilit în anexa la prezentul Regulament, şi să le vireze la conturile trezoreriale de venituri colectate corespunzătoare ale organului ierarhic superior de asigurare financiară în măsură deplină şi în termenele stabilite.
14. Veniturile centralizate pe tipurile de venituri colectate acumulate la conturile trezoreriale ale Ministerului Apărării pot fi redistribuite, în caz de necesitate, unităţilor (instituţiilor) din subordine, conform deciziei ministrului  apărării.
Ministerul Apărării dispune de dreptul de a utiliza veniturile centralizate din veniturile colectate la formarea capitalului social al întreprinderilor de stat la autogestiune, fondate conform legislaţiei în vigoare.
La decizia ministrului apărării, la cererea (solicitarea) unităţilor militare (instituţiilor), pentru anumite necesităţi importante, acestea din urmă pot fi scutite pe o perioadă de timp de a efectua defalcări centralizate la conturile trezoreriale ale organului ierarhic superior de asigurare financiară, prin operarea modificărilor corespunzătoare în devizele de cheltuieli şi planurile secundare de finanţare aprobate anterior.

Anexă
la Regulamentul privind modul de
formare şi direcţiile de utilizare a
veniturilor colectate ale
Ministerului Apărării


LISTA TIPURILOR  DE VENITURI PROVENITE DE LA EFECTUAREA
LUCRĂRILOR ŞI PRESTAREA SERVICIILOR CONTRA PLATĂ, MODUL
DE FORMARE ŞI DIRECŢIILE DE UTILIZARE A ACESTORA
Veniturile rezultate din activitatea de producţie a
gospodăriilor auxiliare şi cantinelor unităţilor militare
1. Prezentul tip stabileşte modul de formare şi direcţiile de utilizare a veniturilor pe veniturile colectate provenite din activitatea gospodăriilor auxiliare şi cantinelor unităţilor militare ale Armatei Naţionale şi instituţiilor Ministerului Apărării, care activează în condiţii de autorecuperare, din comercializarea producţiei agricole şi produselor alimentare, în conformitate cu Hotărîrea Guvernului nr. 907 din 10 iulie 2002 "Privind modalitatea de dezvoltare a gospodăriilor auxiliare" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr. 103-105, art. 1021).
2. Comercializarea producţiei agricole şi a produselor alimentare se efectuează la preţuri libere (de piaţă), iar materialul semincer, nutreţul, furajele şi produsele alimentare obţinute din producţia proprie, utilizate pentru necesităţile unităţii militare, se ţin în evidenţă pe parcursul anului gestionar la preţurile de cost planificate, cu corectarea lor la sfîrşitul anului, conform preţurilor de cost reale.
3. Mijloacele speciale provenite în urma predării producţiei agricole şi a produselor alimentare la asigurarea planificată şi suplimentară cu hrană a efectivului, precum şi de la comercializarea ei sînt utilizate după cum urmează:
a) 10% din suma totală a veniturilor obţinute sînt utilizate ca defalcări la conturile trezoreriale pe veniturile colectate ale Ministerului Apărării (punctul 13 al prezentului Regulament). Aceste venituri sînt redistribuite, în modul stabilit, unităţilor militare (instituţiilor) ca ajutor financiar centralizat pentru dezvoltarea, crearea gospodăriilor auxiliare, a cantinelor şi alte necesităţi curente;
b) veniturile rămase în posesia unităţii militare (instituţiei) sînt utilizate pentru acoperirea cheltuielilor ce ţin de activitatea acestor gospodării:
salarizarea şi stimularea materială a lucrătorilor angajaţi ai gospodăriei auxiliare, cantinei, conform schemelor de încadrare aprobate în modul stabilit (retribuirea muncii, premierea, stimularea materială, precum şi stabilirea suplimentelor la salarii se efectuează în conformitate cu actele normative şi legislative în vigoare);
stimularea materială a militarilor şi angajaţilor civili care participă nemijlocit la  activitatea gospodăriei auxiliare ale unităţii militare (instituţiei) în mărime de pînă la 10% din suma veniturilor încasate;
contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii;
acoperirea plăţilor pentru serviciile comunale (energia electrică şi termică, gaze, apă şi canalizare, salubritate etc.);
procurarea rechizitelor de birou, materialelor şi obiectelor de uz gospodăresc;
procurarea de utilaj, inventar special, precum şi a animalelor tinere;
procurarea produselor alimentare;
procurarea medicamentelor şi materialelor pentru pansamente;
servicii de telecomunicaţii şi poştă;
reparaţia şi întreţinerea mijloacelor de transport proprii, procurarea carburanţilor, lubrifianţilor şi pieselor de schimb;
procurarea de nutreţ, furaje şi material semincer;
cheltuieli pentru hrana animalelor;
procurarea de inventar moale şi echipament;
cheltuieli pentru reparaţiile curente ale clădirilor, încăperilor, utilajului şi inventarului;
cheltuieli pentru confecţionarea şi procurarea simbolurilor de stat şi locale, semnelor de distincţie de stat;
cheltuieli pentru serviciile editoriale;
cheltuieli de protocol;
procurarea de combustibil;
procurarea şi instalarea contoarelor;
procurarea de mărfuri şi servicii neatribuite altor alineate;
acoperirea cheltuielilor pentru deplasările în interes de serviciu în interiorul ţării ale angajaţilor acestor gospodării;
achitarea primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală achitate de patroni conform legislaţiei în vigoare;
investiţii capitale în construcţia obiectelor de producţie, obiectelor social-culturale, administrative, comunale, a conductelor de gaze şi a altor obiecte;
procurarea de mijloace fixe;
reparaţia capitală a fondurilor fixe.
Veniturile provenite din vînzarea biletelor de odihnă în taberele
 sportive, de întremare şi odihnă subordonate unităţilor militare
(instituţiilor)
1. Prezentul tip stabileşte modul de formare şi direcţiile de utilizare a veniturilor pe veniturile colectate provenite din comercializarea biletelor de odihnă în taberele sportive, de întremare şi odihnă subordonate unităţilor militare (instituţiilor), în scopul organizării odihnei de vară şi întremării copiilor militarilor şi angajaţilor civili ai Armatei Naţionale şi Ministerului Apărării.
Temeiul juridic pentru gestionarea veniturilor colectate atribuite prezentului tip constituie hotărîrile de Guvern cu privire la măsurile de organizare a odihnei de vară, întremării copiilor şi adolescenţilor, aprobate anual.
2. Costul biletelor vîndute de către unitatea militară (instituţie) care prestează servicii de odihnă şi întremare a copiilor şi adolescenţilor se stabileşte în funcţie de calitatea serviciilor prestate (cazare, alimentare, activităţi culturale şi de divertisment, asistenţă medicală etc.), dar nu trebuie să depăşească limitele stabilite anual prin hotărîre de Guvern.
3. Mijloacele speciale provenite din comercializarea biletelor de odihnă în taberele sportive, de întremare şi odihnă a copiilor şi adolescenţilor sînt utilizate pentru acoperirea cheltuielilor efectuate de către unitatea militară (instituţie) după cum urmează:
salarizarea şi stimularea materială a lucrătorilor sezonieri şi netitulari (întreţinuţi din aceste mijloace), angajaţi temporar conform schemelor de încadrare aprobate în modul stabilit sau a contractelor de muncă (retribuirea muncii, premierea, stimularea materială, precum şi stabilirea suplimentelor la salarii se efectuează în conformitate cu actele normative şi legislative în vigoare);
premierea şi stimularea materială a militarilor prin contract şi personalului civil, conform rezultatelor muncii în sezon, în mărime de pînă la 25% din venitul de la vînzarea biletelor de odihnă cu costul deplin şi pînă la 10% din venitul de la vînzarea biletelor cu cost redus;
contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii;
achitarea plăţilor pentru serviciile comunale (energie electrică şi termică, gaze, apă şi canalizare, salubritate etc.);
procurarea rechizitelor de birou, materialelor şi obiectelor de uz gospodăresc;
procurarea de utilaj, inventar special;
procurarea  produselor alimentare, de panificaţie, cofetărie,  lactate etc.;
procurarea medicamentelor şi materialelor pentru pansamente;
servicii de telecomunicaţii şi poştă;
reparaţia şi întreţinerea mijloacelor de transport proprii, procurarea carburanţilor şi lubrifianţilor, precum şi a pieselor de schimb;
procurarea de inventar moale, utilaj sportiv şi echipament;
cheltuieli pentru reparaţiile curente ale clădirilor, încăperilor, utilajului şi inventarului;
cheltuieli pentru confecţionarea şi procurarea simbolurilor de stat şi locale, semnelor de distincţie de stat;
cheltuieli pentru serviciile editoriale;
cheltuieli de protocol;
procurarea de combustibil;
ediţii periodice departamentale;
procurarea şi instalarea contoarelor;
paza extradepartamentală;
lucrări de informatică şi calcul;
cheltuieli de licenţiere şi activitate;
achitarea serviciilor spălătoriilor şi curăţătoriilor chimice;
cheltuieli pentru dezinsecţia, dezinfecţia, deratizarea încăperilor şi teritoriului;
plata pentru arenda terenului;
procurarea de mărfuri şi servicii neatribuite altor alineate;
acoperirea cheltuielilor pentru deplasările în interes de serviciu în interiorul ţării ale angajaţilor;
achitarea primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală achitate de patroni conform legislaţiei în vigoare;
procurarea de mijloace fixe;
reparaţia capitală a fondurilor fixe.
Veniturile din activitatea culturală: prezentări artistice,
lecţii, serate etc.
1. Prezentul tip stabileşte modul de formare şi direcţiile de utilizare a veniturilor pe veniturile colectate obţinute de către unităţile militare (instituţii) în urma evoluărilor, contra plată, a orchestrelor militare, prezentărilor artistice, organizărilor de serate şi altor activităţi culturale, în temeiul art. 21 al Legii culturii nr. 413-XIV din 27 mai 1999 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr. 83-86, art. 401) şi art.16 al Legii nr.1421-XV din 31 octombrie 2002 cu privire la teatre, circuri şi organizaţii concertistice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr. 174-176, art. 1331).
2.  Calcularea costului pentru prestarea serviciilor nominalizate se efectuează reieşind din cheltuielile aferente desfăşurării activităţilor respective, ţinîndu-se cont de preţurile de piaţă la materiale şi servicii la momentul respectiv.
3. Mijloacele speciale încasate de la activităţile culturale sînt utilizate după cum urmează:
a) 10% din suma totală a veniturilor sînt utilizate ca defalcări la conturile trezoreriale pe veniturile colectate ale Ministerului Apărării (punctul 13 al prezentului Regulament). Aceste venituri sînt redistribuite centralizat unităţilor militare (instituţiilor) pentru îmbunătăţirea activităţii orchestrelor militare, desfăşurarea activităţilor culturale, sportive şi de apărare  în masă şi alte necesităţi curente;
b) veniturile rămase  sînt utilizate de către unităţile militare (instituţiile) pentru următoarele necesităţi:
premierea şi stimularea materială a efectivului orchestrelor militare, în mărime de pînă la 30%, iar a efectivului antrenat în manifestări artistice şi alte activităţi culturale - în mărime de pînă  la 10%  din veniturile obţinute;
achitarea contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii;
procurarea rechizitelor de birou, materialelor şi obiectelor de uz gospodăresc;
procurarea de utilaj şi inventar special;
reparaţia şi întreţinerea mijloacelor de transport proprii, procurarea carburanţilor, lubrifianţilor şi a pieselor de schimb;
procurarea de inventar moale, utilaj sportiv şi echipament;
acoperirea cheltuielilor pentru confecţionarea şi procurarea simbolurilor de stat şi locale, semnelor de distincţie de stat;
cheltuieli pentru reparaţiile curente ale clădirilor, inventarului şi utilajului;
cheltuieli pentru servicii editoriale;
cheltuieli de protocol;
procurarea de mărfuri şi servicii neatribuite altor alineate;
achitarea primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală achitate de patroni conform legislaţiei în vigoare;
procurarea de mijloace fixe;
reparaţia capitală a fondurilor fixe.
Veniturile provenite de la studii superioare de master,
studii superioare de doctorat şi cursurile de instruire
militară ţinute în instituţiile de învăţămînt
[Denumirea capitolului modificată prin HG835 din 02.12.15, MO332-339/11.12.15 art.942]
1. Prezentul tip stabileşte modul de formare şi direcţiile de utilizare a veniturilor pe veniturile colectate obţinute din taxele achitate de persoanele fizice şi juridice pentru studii superioare de master, studii superioare de doctorat şi instruirea militară a studenţilor pe bază de contract în cadrul catedrei militare a Academiei Militare a Forţelor Armate „Alexandru cel Bun” şi catedrelor militare ale instituţiilor de învăţămînt superior universitar de stat, conform prevederilor art. 41 al Legii nr. 1245-XV din 18 iulie 2002 cu privire la pregătirea cetăţenilor pentru apărarea Patriei (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.137-138, art. 1054), Hotărîrii Guvernului nr. 587 din 20 mai 2003 "Despre aprobarea Regulamentului de funcţionare a catedrelor militare din cadrul instituţiilor de învăţămînt superior universitar de stat" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.87-90, art. 616).
[Pct.1 modificat prin HG835 din 02.12.15, MO332-339/11.12.15 art.942]
    [Pct.1 modificat prin HG99 din 18.02.11, MO32-33/25.02.11 art.125]
2. Costul procesului de învăţămînt la catedrele militare se efectuează reieşind din cheltuielile care le suportă unitatea militară pentru desfăşurarea procesului de instruire.
3. Mărimea taxei pentru o persoană se calculează în baza devizului de cheltuieli, în funcţie de programul de instruire militară, pe o anumită perioadă, stabilită conform condiţiilor contractelor încheiate între unitatea militară şi instituţia de învăţămînt superior, luîndu-se în consideraţie cheltuielile* de bunuri materiale şi servicii acordate la desfăşurarea procesului de învăţămînt.
___________________________________________________________________
* Cheltuieli de bunuri materiale şi servicii, suportate de către unitatea militară, ce ţin de desfăşurarea procesului de instruire militară, prin punerea la dispoziţie, la cererea instituţiei de învăţămînt superior, a bazei de materiale de instruire (armamentul şi tehnica din dotare, utilaje, muniţii pentru tragere, echipament, clase, laboratoare, poligoane, fond de cazarmă, locuri amenajate pentru trageri de luptă, parcuri, platouri, orăşele sportive, materiale didactice, literatură de specialitate şi alt patrimoniu al unităţii militare), asigurarea organizării stagiului militar în unităţile militare ale Armatei Naţionale şi confecţionarea livretelor militare.

4. Mijloacele speciale acumulate de la instruirea militară a studenţilor pe bază de contract se utilizează pentru acoperirea cheltuielilor ce ţin de instruirea militară:
salarizarea şi stimularea materială a personalului implicat în procesul de instruire militară, conform schemelor de încadrare aprobate în modul stabilit (retribuirea muncii, premierea, stimularea materială, precum şi stabilirea suplimentelor la salarii se efectuează în conformitate cu actele normative şi legislative în vigoare);
contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii;
achitarea plăţilor pentru serviciile comunale (energie electrică, termică, gaze, apă şi canalizare, salubritate etc.);
procurarea rechizitelor de birou, materialelor şi obiectelor de uz gospodăresc;
achiziţionarea de utilaj, inventar special;
procurarea produselor alimentare;
procurarea medicamentelor şi materialelor pentru pansamente;
servicii de telecomunicaţii şi poştă;
reparaţia şi întreţinerea mijloacelor de transport proprii, procurarea carburanţilor, lubrifianţilor şi a pieselor de schimb;
procurarea de inventar moale şi echipament;
cheltuieli pentru confecţionarea şi procurarea simbolurilor de stat şi locale, semnelor de distincţie de stat;
cheltuieli pentru servicii editoriale (literatură de specialitate şi confecţionarea livretelor militare);
cheltuieli de protocol;
procurarea de combustibil;
procurarea şi instalarea contoarelor;
lucrări de informatică şi calcul;
achitarea serviciilor spălătoriilor şi curăţătoriilor chimice;
dezinsecţia, dezinfecţia, deratizarea încăperilor şi teritoriului;
procurarea de mărfuri şi servicii neatribuite altor alineate;
achitarea deplasărilor în interes de serviciu în interiorul ţării;
achitarea primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală achitate de patroni conform legislaţiei în vigoare;
investiţii capitale în construcţii;
procurarea de mijloace fixe;
reparaţia capitală a fondurilor fixe;
    cheltuieli pentru perfecţionarea cadrelor.
[Pct.4 modificat prin HG835 din 02.12.15, MO332-339/11.12.15 art.942]
Veniturile provenite din taxa de intrare la muzee şi expoziţii,
plăţile pentru excursii şi alte activităţi de profil
1. Prezentul tip stabileşte modul de formare şi direcţiile de utilizare a veniturilor pe veniturile colectate obţinute de la plata de intrare pentru vizita muzeelor, expoziţiilor, de la organizarea excursiilor, precum şi de la prestarea diverselor servicii de profil, în conformitate cu prevederile art.10 şi art. 28 ale Legii muzeelor nr. 1596-XV din 27 decembrie 2002 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr. 23-24, art. 81).
2. Mijloacele acumulate de la prestarea serviciilor nominalizate sînt utilizate pentru îmbunătăţirea activităţii muzeale şi expoziţionale, şi anume:
premierea şi stimularea materială a efectivului antrenat în activităţile date,  în mărime de pînă  la 30% din veniturile obţinute;
achitarea contribuţiilor de asigurări sociale de stat;
achitarea plăţilor pentru serviciile comunale (energie electrică, termică, gaze, apă şi canalizare, salubritate etc.);
procurarea rechizitelor de birou, materialelor şi obiectelor de uz gospodăresc;
procurarea de utilaj, inventar special;
servicii de telecomunicaţii şi poştă;
reparaţia şi întreţinerea mijloacelor de transport proprii, procurarea carburanţilor şi lubrifianţilor, precum şi a pieselor de schimb;
procurarea inventarului moale şi a echipamentului;
cheltuieli pentru reparaţiile curente ale clădirilor, încăperilor, utilajului şi inventarului;
cheltuieli pentru confecţionarea şi procurarea simbolurilor de stat şi locale, semnelor de distincţie de stat;
cheltuieli pentru serviciile editoriale;
cheltuieli de protocol;
cheltuieli pentru ediţii periodice departamentale;
procurarea de combustibil;
procurarea şi instalarea contoarelor;
cheltuieli pentru paza extradepartamentală;
lucrări de informatică şi calcul;
procurarea de mărfuri şi servicii neatribuite altor alineate;
acoperirea cheltuielilor pentru deplasările în interes de serviciu în interiorul ţării;
achitarea primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală achitate de patroni conform legislaţiei în vigoare;
procurarea de mijloace fixe;
achiziţia pieselor muzeale.
Veniturile provenite din prestarea serviciilor medicale
şi a serviciilor înrudite cu cele medicale
1. Prezentul tip stabileşte modul de formare şi direcţiile de utilizare a veniturilor pe veniturile colectate obţinute de la prestarea contra plată a serviciilor medicale şi a serviciilor medicale stomatologice de către instituţiile medico-militare subordonate Ministerului Apărării, în temeiul Legii ocrotirii sănătăţii nr. 411-XIII din 28 martie 1995 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova,1995, nr. 34, art. 373), cu modificările şi completările ulterioare.
2. Preţurile pentru serviciile nominalizate sînt stabilite în baza Tarifelor pentru serviciile medico-sanitare acordate de către instituţiile medico-sanitare publice stabilite prin ordinele Ministerului Sănătăţii şi aprobate de Guvern.
   
[Pct.2 modificat prin HG462 din 24.03.08, MO66-68/01.04.08 art.437]
3. Mijloacele acumulate de la prestarea contra plată a serviciilor medicale şi a serviciilor înrudite cu cele medicale sînt utilizate după cum urmează:
a)  10% din suma totală a veniturilor sînt centralizate ca defalcări la conturile trezoreriale pe veniturile colectate ale Ministerului Apărării (punctul 13 al prezentului Regulament). Aceste venituri sînt redistribuite unităţilor militare (instituţiilor) ca ajutor financiar centralizat pentru îmbunătăţirea bazei tehnico-materiale şi a activităţii punctelor medicale, procurarea medicamentelor, materialelor de pansament şi alte necesităţi curente;
b) veniturile rămase sînt utilizate de către instituţia medicală pentru:
salarizarea şi stimularea materială a personalului implicat în procesul de acordare a serviciilor medicale şi stomatologice contra plată (întreţinut din aceste mijloace), conform schemelor de încadrare aprobate în modul stabilit, în mărime de  pînă la 30% din mijloacele băneşti încasate (retribuirea muncii, premierea, stimularea materială, precum şi stabilirea suplimentelor la salarii se efectuează în conformitate cu actele normative şi legislative în vigoare);
premierea militarilor şi personalului civil care participă nemijlocit la prestarea acestor servicii, în mărime de pînă la 20% din mijloacele băneşti încasate;
contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii;
achitarea plăţii pentru serviciile comunale (energie electrică, termică, gaze, apă şi canalizare, salubritate etc.);
procurarea rechizitelor de birou, materialelor şi obiectelor de uz gospodăresc;
procurarea de utilaj, inventar special;
procurarea produselor alimentare;
procurarea medicamentelor şi materialelor pentru pansamente;
servicii de telecomunicaţii şi poştă;
reparaţia şi întreţinerea mijloacelor de transport proprii, procurarea carburanţilor, lubrifianţilor şi a pieselor de schimb;
procurarea de inventar moale şi echipament;
cheltuieli pentru reparaţiile curente ale clădirilor încăperilor, utilajului şi inventarului;
cheltuieli pentru confecţionarea şi procurarea simbolurilor de stat şi locale, semnelor de distincţie de stat;
cheltuieli  pentru perfecţionarea cadrelor;
cheltuieli pentru serviciile editoriale (abonarea la reviste şi publicaţii periodice de specialitate);
cheltuieli de protocol;
procurarea de combustibil;
procurarea şi instalarea contoarelor;
lucrări de informatică şi calcul;
achitarea serviciilor spălătoriilor şi curăţătoriilor chimice;
cheltuieli pentru verificarea metrologică şi standardizare a utilajului şi a aparatelor de măsurat;
cheltuieli de evaluare şi acreditare în sănătate, care permit acordarea serviciilor medicale contra plată;
cheltuieli de dezinsecţie, dezinfecţie, deratizare a încăperilor şi teritoriului;
procurarea de mărfuri şi servicii neatribuite altor alineate;
acoperirea cheltuielilor pentru deplasările în interes de serviciu în interiorul ţării;
achitarea primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală achitate de patroni conform legislaţiei în vigoare;
investiţii capitale în construcţii;
procurarea de mijloace fixe;
reparaţia capitală a fondurilor fixe.
Veniturile provenite din activitatea farmaciilor
din cadrul instituţiilor medicale
1. Prezentul tip stabileşte modul de formare şi direcţiile de utilizare a veniturilor pe veniturile colectate provenite din comercializarea medicamentelor şi materialelor pentru pansamente, articolelor de uz medical şi a altor produse farmaceutice de către instituţiile medico-militare prin intermediul filialelor farmaciilor din cadrul acestor instituţii, conform Legii nr.1456-XII din 25 mai 1993 cu privire la activitatea farmaceutică (Monitorul Parlamentului, 1993, nr.7, art. 210), Regulamentului privind formarea preţurilor la medicamente, articole de uz medical şi alte produse farmaceutice, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 603 din 2 iulie 1997 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr.51-52, art.562) şi Ordinului ministrului sănătăţii nr.158 din 23 iulie 2001 "Cu privire la consolidarea sistemului de asistenţă medicală cu medicamente".  
2. Preţurile la medicamente, articolele de uz medical şi alte produse farmaceutice se stabilesc în baza Regulamentului provizoriu cu privire la formarea preţurilor pentru medicamente, articole de uz medical şi alte produse farmaceutice, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 603 din 2 iulie 1997 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr. 51-52, art. 562).
3. Mijloacele băneşti acumulate sînt utilizate de instituţia medico-militară pentru achitarea costului medicamentelor, articolelor de uz medical şi al altor produse farmaceutice primite de la agenţii economici pentru comercializare,  iar suma încasată ca adaos comercial se distribuie pentru:
salarizarea şi stimularea materială a personalului implicat în producerea şi comercializarea medicamentelor, articolelor de uz medical şi al altor produse farmaceutice (întreţinut din aceste mijloace), conform schemelor de încadrare aprobate în modul stabilit, în mărime de pînă la 30% (retribuirea muncii, premierea, stimularea materială, precum şi stabilirea suplimentelor la salarii se efectuează în conformitate cu actele normative şi legislative în vigoare);
suplimente la salariul specialiştilor farmaceutici pentru intensitatea muncii în mărime de pînă la 25%;
contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii;
achitarea plăţii pentru serviciile comunale (energie electrică, termică, gaze, apă şi canalizare, salubritate etc.);
procurarea rechizitelor de birou, materialelor şi obiectelor de uz gospodăresc;
procurarea de utilaj şi  inventar farmaceutic special;
procurarea medicamentelor şi materialelor pentru pansamente;
servicii de telecomunicaţii şi poştă;
reparaţia şi întreţinerea mijloacelor de transport proprii, procurarea carburanţilor, lubrifianţilor şi a pieselor de schimb;
procurarea de inventar moale şi echipament;
cheltuieli pentru reparaţiile curente ale clădirilor şi utilajului farmaceutic;
cheltuieli pentru confecţionarea şi procurarea simbolurilor de stat şi locale, semnelor de distincţie de stat;
cheltuieli pentru perfecţionarea cadrelor;
cheltuieli pentru serviciile editoriale (abonarea la reviste şi publicaţii periodice de specialitate);
procurarea şi instalarea contoarelor;
lucrări de informatică şi calcul;
cheltuieli pentru întocmirea documentelor de licenţă care permite activitatea farmaceutică, de evaluare şi acreditare în sănătate;
achitarea serviciilor spălătoriilor şi curăţătoriilor chimice;
dezinsecţia, dezinfecţia, deratizarea încăperilor şi teritoriului;
procurarea de mărfuri şi servicii neatribuite altor alineate;
achitarea primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală achitate de patroni conform legislaţiei în vigoare;
procurarea de mijloace fixe (utilaj farmaceutic);
reparaţia capitală a fondurilor fixe.
Veniturile rezultate din colectarea şi comercializarea metalului uzat,
maculaturii şi a deşeurilor
1. Prezentul tip stabileşte modul de formare şi direcţiile de utilizare a veniturilor pe veniturile colectate provenite de la colectarea şi comercializarea maculaturii, metalului uzat, a deşeurilor care conţin metale preţioase, precum şi a altor deşeuri (cîrpe) obţinute de la casarea echipamentului uzat, lenjeriei şi accesoriilor de pat de către unităţile militare (instituţii), conform Decretului Preşedintelui Republicii Moldova nr. 33 din 7 februarie 1994 "Cu privire la reglementarea modului de casare a utilajelor şi bunurilor materiale ce conţin metale preţioase" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1994, nr.7, art.52) şi a Hotărîrii Guvernului nr.500 din 12 mai 1998 "Despre aprobarea Regulamentului privind casarea bunurilor uzate, raportate la mijloacele (fondurile) fixe" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.62-65, art. 607).
2. Comercializarea metalului uzat şi a deşeurilor care conţin metale preţioase se efectuează strict în baza contractelor, încheiate numai cu agenţii economici care dispun de licenţă ce le permite desfăşurarea activităţilor de colectare şi vînzare a metalului uzat şi a deşeurilor care conţin metale preţioase.
Preţurile la bunurile materiale nominalizate se determină şi se stabilesc de către Camera de Comerţ şi Industrie, conform proceselor-verbale de casare a valorilor materiale, prin întocmirea rapoartelor de expertiză, ţinîndu-se cont de preţurile de piaţă, existente la momentul vînzării.
3. Încasarea plăţilor de la comercializarea metalului uzat, maculaturii şi a  deşeurilor (cîrpelor) obţinute de la casarea echipamentului uzat, lenjeriei şi accesoriilor de pat se face numai prin virament, cu depunerea mijloacelor băneşti la contul trezorerial al unităţii militare (instituţiei) în conformitate cu prevederile Normelor metodologice privind executarea de casă a mijloacelor bugetului public naţional prin Trezoreria de Stat a Ministerului Finanţelor, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 98 din 28 noiembrie 2005 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.13-15, art.39).
4. Mijloacele acumulate de la vînzarea materialelor nominalizate anterior, în mărime deplină (100%), sînt transferate în mod centralizat la conturile trezoreriale pe veniturile colectate ale Ministerului Apărării (punctul 13 al prezentului Regulament).
Unităţile militare (instituţiile) sînt obligate să asigure colectarea şi predarea deşeurilor care conţin metale preţioase conform contractelor cu agenţii economici care dispun de licenţa eliberată de Ministerul Finanţelor, ce le permite desfăşurarea activităţilor de prelucrare şi extragere a metalelor preţioase din aceste deşeuri. Metalele preţioase purificate se comercializează în mod obligatoriu Vistieriei de Stat pentru completarea Fondului de stat al metalelor preţioase şi al pietrelor scumpe.
5. Sumele veniturilor centralizate la conturile trezoreriale pe venituri colectate ale Ministerului Apărării, conform punctului 13 al prezentului Regulament, sînt redistribuite unităţilor militare (instituţiilor) şi sînt utilizate pentru procurarea pieselor de schimb, carburanţilor, lubrifianţilor, echipamentului, reparaţia curentă şi capitală a utilajului, procurarea de venituri colectate şi dezvoltarea bazei tehnico-materiale, conform devizului de cheltuieli şi planului de finanţare.
Veniturile de la exploatarea transportului
1. Prezentul tip stabileşte modul de formare şi direcţiile de utilizare a veniturilor pe veniturile colectate ale unităţilor militare (instituţiilor) rezultate din darea cu chirie/locaţiune a utilajului, mijloacelor de transport şi altor fonduri fixe (denumite în continuare utilaje), conform contractelor încheiate cu diferiţi agenţi economici (locatari), în baza capitolului IX al Codului civil nr. 1107-XV din 6 iunie 2002 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr. 82-86, art. 661), art. 9 al Legii nr. 861-XII din 14 ianuarie 1992 cu privire la arendă (Monitor, 1992, nr.1, art. 12) şi legii bugetului  pentru anul respectiv.
2. Cuantumul plăţii chiriei pentru utilajul transmis în locaţiune (modul de calculare a plăţii pentru chirie/locaţiune şi tarifele minime ale plăţii pentru aceasta) se determină conform legii bugetului pentru anul respectiv.  
3. Mijloacele acumulate de către unităţile militare (instituţii) de la darea cu chirie/locaţiune a utilajului şi exploatarea contra plată a transportului (inclusiv avioanele şi elicopterele - denumite în continuare aeronave) sînt utilizate după cum urmează:
a) 60% din suma totală a veniturilor de la exploatarea aeronavelor (cu excepţia cheltuielilor de întreţinere sau diferenţei dintre veniturile calculate încasate şi cheltuielile pentru întreţinerea lor efectuate de către arendaş, conform condiţiilor contractelor încheiate) şi 30% din suma totală de la darea în arendă şi exploatarea restului utilajului  se transferă în mod centralizat ca defalcări la conturile trezoreriale pe veniturile colectate ale Ministerului Apărării (punctul 13 al prezentului Regulament). Aceste venituri sînt redistribuite centralizat subdiviziunilor structurale ierarhic inferioare pentru întreţinerea şi dezvoltarea centralizată a bazei tehnico-materiale proprii;
b) veniturile rămase în posesia unităţii militare (instituţiei) sînt utilizate pentru următoarele scopuri:
salarizarea lucrătorilor netitulari antrenaţi în această activitate, angajaţi  în bază de contract (retribuirea muncii, premierea, stimularea materială, precum şi stabilirea suplimentelor la salarii se efectuează în conformitate cu actele normative şi legislative în vigoare);
contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii;
achitarea plăţii pentru serviciile comunale (energie electrică, termică, gaze, apă şi canalizare, salubritate etc.);
procurarea rechizitelor de birou, materialelor şi obiectelor de uz gospodăresc;
procurarea de utilaj, inventar special;
procurarea produselor alimentare;
procurarea medicamentelor şi materialelor pentru pansamente;
servicii de telecomunicaţii şi poştă;
reparaţia şi întreţinerea mijloacelor de transport proprii, procurarea carburanţilor, lubrifianţilor şi a pieselor de schimb;
procurarea de inventar moale şi echipament;
cheltuieli pentru hrana animalelor;
cheltuieli pentru reparaţiile curente ale clădirilor, încăperilor, utilajului şi inventarului;
cheltuieli pentru confecţionarea şi procurarea simbolurilor de stat şi locale, semnelor de distincţie de stat;
cheltuieli pentru servicii editoriale;
cheltuieli de protocol;
procurarea de combustibil;
lucrări de informatică şi calcul;
procurarea şi instalarea contoarelor;
serviciile spălătoriilor şi curăţătoriilor chimice;
dezinsecţia, dezinfecţia, deratizarea încăperilor şi teritoriului;
procurarea de mărfuri şi servicii neatribuite altor alineate;
acoperirea cheltuielilor aferente deplasărilor în interes de serviciu în interiorul ţării ale efectivului antrenat în această activitate;
achitarea primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală achitate de patroni conform legislaţiei în vigoare;
transferuri în scopuri de producţie;
investiţii capitale în construcţia obiectelor de producţie, obiectelor social-culturale, administrative, comunale, a conductelor de gaze şi a altor obiecte;
procurarea de mijloace fixe;
reparaţia capitală a fondurilor fixe.
Veniturile de la activitatea de muncă a militarilor
 în gospodăriile auxiliare ale unităţilor militare
1. Prezentul tip stabileşte modul de formare şi direcţiile de utilizare a veniturilor pe veniturile colectate rezultate din activitatea de muncă a efectivului (militarilor) unităţilor militare în gospodăriile auxiliare ale acestora, de la colectarea furajelor, nutreţurilor, pomuşoarelor, plantelor medicinale şi de pădure etc., în gospodăriile auxiliare, poligoane, aerodromuri, păduri şi de pe terenurile aferente care le aparţin, în conformitate cu Hotărîrea Guvernului nr. 907 din 10 iulie 2002 "Privind modalitatea de dezvoltare a gospodăriilor auxiliare" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr. 103-105, art. 1021).
2. Comercializarea producţiei agricole şi a produselor alimentare se efectuează la preţuri libere (de piaţă), iar materialul semincer, nutreţul, furajele şi produsele alimentare obţinute din producţia proprie, utilizate la  necesităţile unităţii militare, se ţin în evidenţă pe parcursul anului gestionar la preţurile de cost planificate, cu corectarea lor la sfîrşitul anului, conform preţului de cost real.
3. Mijloacele provenite de la activitatea în muncă a militarilor sînt utilizate pentru îmbunătăţirea condiţiilor de trai ale efectivului în termen care participă nemijlocit la  aceste activităţi, după cum urmează:
stimularea materială a militarilor care au participat nemijlocit la aceste activităţi, în mărime de pînă la 10% din suma veniturilor încasate;
procurarea rechizitelor de birou, materialelor şi obiectelor de uz gospodăresc;
procurarea de utilaj, inventar special;
procurarea produselor alimentare;
procurarea medicamentelor şi materialelor pentru pansamente;
reparaţia şi întreţinerea mijloacelor de transport proprii, procurarea carburanţilor, lubrifianţilor şi a pieselor de schimb;
procurarea de inventar moale şi echipament;
procurarea  de nutreţ, furaje şi material semincer;
cheltuieli  pentru hrana animalelor;
cheltuieli pentru reparaţiile curente ale clădirilor, încăperilor, utilajului şi inventarului;
cheltuieli pentru confecţionarea şi procurarea simbolurilor de stat şi locale, semnelor de distincţie de stat;
cheltuieli pentru serviciile editoriale;
cheltuieli de protocol;
procurarea de combustibil;
procurarea de mărfuri şi servicii neatribuite altor alineate;
acoperirea cheltuielilor aferente deplasărilor în interes de serviciu în interiorul ţării;
procurarea de mijloace fixe;
reparaţia capitală a fondurilor fixe.
Veniturile provenite din lucrările executate la tehnica de multiplicare,
 lucrările tipografice (imprimarea hărţilor topografice şi aeronautice,
fotogramelor aeriene, precum şi modelarea suprafeţelor topografice
în formă de set de documente)
1. Prezentul tip stabileşte modul de formare şi direcţiile de utilizare a veniturilor pe veniturile colectate obţinute de la prestarea serviciilor geodezice şi cartografice de către unităţile militare (imprimarea hărţilor topografice şi aeronautice, fotogramelor aeriene, precum şi modelarea suprafeţelor aeriene în formă de set de documente sau de celule distribuite într-o reţea unică), conform prevederilor Legii nr.778-XV din 28 februarie 2002 cu privire la geodezie şi cartografie (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr. 29-31, art. 160), Hotărîrii Guvernului nr.1298 din 28 octombrie 2003 "Cu privire la crearea Sistemului Informaţional Geografic Naţional" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr. 223-225, art. 1350) şi Hotărîrii Guvernului nr.844 din 26 iulie 2004 "Despre aprobarea Concepţiei Sistemului Informaţional Geografic Militar" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr. 131, art. 1026).
2.  Mijloacele speciale atribuite  prezentului tip constituie veniturile  de la prestarea următoarelor servicii:
a) lucrări topografo-geodezice şi cartografice de importanţă statală şi interramurală, finanţate de la bugetul de stat şi bugetele locale în baza contractelor încheiate (lucrări de stabilire, cartografiere, delimitare şi demarcare a frontierei de stat a Republicii Moldova, a hotarelor unităţilor administrativ-teritoriale şi a sectoarelor de teren ale deţinătorilor respectivi, lucrări de schimbare a denumirilor geografice, elaborarea planurilor generale de reconstrucţie a localităţilor etc.);
b) lucrări topografo-geodezice şi cartografice cu destinaţie specială (ramurală), determinate de necesităţile unităţilor administraţiei publice centrale şi locale, diferiţilor agenţi economici, precum şi ale persoanelor fizice interesate;
c) asigurarea cu date geografice spaţiale prin utilizarea materialelor geometrice cu proprietăţi metrice, care asigură poziţionarea şi descrierea entităţilor geografice (planuri topografice şi cadastrale, hărţi topografice şi aeronautice, fotograme aeriene şi imagini transmise prin satelit, date descriptive şi statistice etc.);
d) lucrări geodezice şi gravimetrice de precizie înaltă;
e) lucrări de teledetecţie asupra Pămîntului;
f) studierea bazei matematice a proiecţiilor cartografice pentru teritoriul Republicii Moldova.
3. Calculele preţului de cost şi ale tarifelor pentru prestarea serviciilor nominalizate se efectuează reieşind din tarifele şi preţurile de piaţă la momentul acordării acestor servicii, în baza contractelor încheiate.
4. Mijloacele provenite de la executarea lucrărilor la tehnica de multiplicare şi a celor tipografice sînt utilizate după cum urmează:
salarizarea şi stimularea materială a angajaţilor conform schemelor de încadrare aprobate în modul stabilit (întreţinuţi din aceste mijloace) şi a lucrătorilor netitulari în baza contractelor de muncă (retribuirea muncii, premierea, stimularea materială, precum şi stabilirea suplimentelor la salarii se efectuează în conformitate cu actele normative şi legislative în vigoare);
contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii;
achitarea plăţilor pentru serviciile comunale (energie electrică, termică, gaze, apă şi canalizare, salubritate etc.);
procurarea rechizitelor de birou, materialelor şi obiectelor de uz gospodăresc;
procurarea de utilaj, inventar special;
servicii de telecomunicaţii şi poştă;
reparaţia şi întreţinerea mijloacelor de transport proprii, procurarea de carburanţi, lubrifianţi şi piese de schimb;
procurarea de inventar moale şi echipament;
cheltuieli pentru reparaţiile curente ale clădirilor, încăperilor, utilajului şi inventarului;
cheltuieli pentru confecţionarea şi procurarea simbolurilor de stat şi locale, semnelor de distincţie de stat;
cheltuieli pentru servicii editoriale;
cheltuieli de protocol;
procurarea de combustibil;
ediţii periodice departamentale;
procurarea şi instalarea contoarelor;
lucrări de informatică şi calcul;
procurarea de mărfuri şi servicii neatribuite altor alineate;
acoperirea cheltuielilor aferente deplasărilor în interes de serviciu în interiorul ţării a lucrătorilor angajaţi;
achitarea primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală achitate de patroni conform legislaţiei în vigoare;
procurarea de mijloace fixe;
reparaţia capitală a fondurilor fixe.
Plata pentru chirie de la căminele, blocurile locative,
 hotelurile subordonate unităţilor militare (instituţiilor)
1. Prezentul tip stabileşte modul de formare şi direcţiile de utilizare a veniturilor pe veniturile colectate încasate de la locatari ca plată pentru chirie, pentru exploatarea şi întreţinerea blocurilor locative, căminelor şi hotelurilor din gestiunea unităţilor militare (instituţiilor), precum pentru serviciile comunale prestate, în temeiul Hotărîrii Guvernului nr.46 din 24 ianuarie 1994 "Cu privire la taxele pentru închirierea  căminelor" (Monitor, 1994, nr.1, art. 27).
2. Taxa unică pentru închirierea tuturor tipurilor de cămine, repartizate militarilor Armatei Naţionale şi angajaţilor civili, se stabileşte la nivelul taxei în vigoare pentru 1 metru pătrat de spaţiu locativ din casele fondului locativ de stat şi ale celui social.
Locatarii căminelor achită plata pentru serviciile comunale prestate conform tarifelor stabilite pentru populaţie în localitatea respectivă.
3. Mijloacele reprezentînd veniturile de la exploatarea blocurilor locative, căminelor şi hotelurilor şi plăţile pentru serviciile comunale prestate sînt utilizate după cum urmează:
salarizarea şi stimularea materială a angajaţilor conform schemelor de încadrare aprobate în modul stabilit (retribuirea muncii, premierea, stimularea materială, precum şi stabilirea suplimentelor la salarii se efectuează în conformitate cu actele normative şi legislative în vigoare);
contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii;
achitarea pentru serviciile comunale (energie electrică, gaze, apă şi canalizare, salubritate etc.);
procurarea rechizitelor de birou, materialelor şi obiectelor de uz gospodăresc;
procurarea de utilaj, inventar special;
servicii de telecomunicaţii şi poştă;
reparaţia şi întreţinerea mijloacelor de transport proprii, procurarea  carburanţilor şi lubrifianţilor, precum şi a pieselor de schimb;
procurarea de inventar moale şi echipament;
cheltuieli pentru reparaţiile curente ale clădirilor, utilajului şi inventarului;
procurarea de combustibil;
procurarea şi instalarea contoarelor;
procurarea de mărfuri şi servicii neatribuite altor alineate;
acoperirea cheltuielilor aferente deplasărilor în interes de serviciu în interiorul ţării ale angajaţilor;
achitarea primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală achitate de patroni conform legislaţiei în vigoare;
procurarea de mijloace fixe;
reparaţia capitală a fondurilor fixe.
Alte venituri rezultate din prestarea serviciilor
contra plată
1. Prezentul tip stabileşte modul de formare şi direcţiile de utilizare a veniturilor pe veniturile colectate obţinute în urma rambursării cheltuielilor legate de prestarea serviciilor de reambalare, transportare, depozitare centralizată şi neutralizarea ulterioară a pesticidelor inutilizabile şi interzise, precum şi decontaminarea locurilor de depozitare iniţială a lor, în baza Hotărîrii Guvernului nr.1543 din 29 noiembrie 2002 "Cu privire la măsurile suplimentare pentru depozitarea centralizată şi neutralizarea pesticidelor inutilizabile şi interzise" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.178-181, art.1787).
2. Calculele preţului de cost pentru prestarea serviciilor nominalizate se efectuează reieşind din tarifele şi preţurile de piaţă la momentul acordării acestor servicii, în baza contractelor încheiate.
3. Încasarea plăţilor pentru prestarea serviciilor nominalizate se face numai prin virament, cu depunerea mijloacelor băneşti la contul trezorerial al unităţii militare (instituţiei), în conformitate cu prevederile Normelor metodologice privind executarea de casă a mijloacelor bugetului public naţional prin Trezoreria de Stat a Ministerului Finanţelor, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 98 din 28 noiembrie 2005 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.13-15, art.39).
4. Mijloacele  obţinute de către unitatea militară (instituţie) sînt utilizate pentru acoperirea cheltuielilor ce ţin de activităţile privind depozitarea centralizată şi neutralizarea pesticidelor inutilizabile şi interzise, şi anume:
procurarea rechizitelor de birou, materialelor şi obiectelor de uz gospodăresc;
procurarea de utilaj, inventar special;
servicii de telecomunicaţii şi poştă;
reparaţia şi întreţinerea mijloacelor de transport proprii, procurarea de carburanţi, lubrifianţi şi a pieselor de schimb;
procurarea de inventar moale şi echipament;
cheltuieli pentru reparaţiile curente ale clădirilor, utilajului şi inventarului;
procurarea de combustibil;
procurarea de mărfuri şi servicii neatribuite altor alineate;
acoperirea cheltuielilor aferente deplasărilor în interes de serviciu în interiorul ţării ale efectivului antrenat în desfăşurarea acţiunilor respective;
procurarea de mijloace fixe;
reparaţia capitală a fondurilor fixe.