HGM370/2006 ID intern unic: 315617 Версия на русском | Fişa actului juridic | ||||||||||||||||||||
Republica Moldova | |||||||||||||||||||||
GUVERNUL | |||||||||||||||||||||
HOTĂRÎRE
Nr. 370
din 12.04.2006 | |||||||||||||||||||||
cu privire la organizarea Concursului republican "Pedagogul anului" | |||||||||||||||||||||
Publicat : 14.04.2006 în Monitorul Oficial Nr. 59-62 art Nr : 409 | |||||||||||||||||||||
NOTĂ:
în tot textul hotărîrii şi al Regulamentului de organizare şi desfăşurare a Concursului republican „Pedagogul anului”, cuvintele „Ministerul Educaţiei și Tineretului”, la orice caz gramatical, se substituie cu cuvintele „Ministerul Educaţiei”, la cazul gramatical corespunzător prin HG37 din 30.01.17, MO30-39/03.02.17 art.78 În tot textul hotărîrii şi al Regulamentului de organizare şi desfăşurare a Concursului Republican "Pedagogul anului", sintagma "Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului" se substituie cu sintagma "Ministerul Educaţiei şi Tineretului" prin HG493 din 03.05.07, MO64-66/11.05.07 art.521
În scopul sporirii prestigiului profesiei de pedagog, precum şi al stimulării activităţii creative a pedagogilor, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul de organizare şi desfăşurare a Concursului Republican "Pedagogul anului" (se anexează).
2. Ministerul Educaţiei, direcţiile generale raionale/municipale învăţămînt, tineret şi sport şi autorităţile administraţiei publice locale vor prevedea sumele necesare pentru organizarea Concursului nominalizat la elaborarea planurilor strategice de cheltuieli sectoriale în domeniul educaţiei pentru cadrul de cheltuieli pe termen mediu.
PRIM-MINISTRU Vasile TARLEV
Contrasemnează:
Ministerul Educaţiei şi Tineretului Victor Ţvircun
Ministrul finanţelor Mihail Pop
Chişinău, 12 aprilie 2006.
Nr. 370.
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr. 370
din 12 aprilie 2006
REGULAMENTUL
de organizare şi desfăşurare a Concursului
republican "Pedagogul anului"
I. Dispoziţii generale
1. Prezentul Regulament stabileşte condiţiile de organizare şi desfăşurare a Concursului republican "Pedagogul anului".
2. Obiectivele de bază ale Concursului republican "Pedagogul anului" (în continuare - concursul) sînt următoarele:
a) sporirea prestigiului profesiei de pedagog;
b) stimularea activităţii creative a pedagogului;
c) promovarea experienţei avansate şi inovatoare;
d) motivarea cadrului didactic pentru autoformare şi formare continuă.
II. Participarea la concurs
3. La concurs participă pe principii benevole cadrele didactice din:
a) învăţămîntul preşcolar;
b) învăţămîntul primar;
c) învăţămîntul gimnazial;
d) învăţămîntul liceal;
e) învăţămîntul extraşcolar.
4. Concursul se organizează pentru următoarele categorii de cadre didactice:
a) educatori;
b) învăţători;
c) profesori din învăţămîntul gimnazial şi liceal,
[Pct.4 lit.c) modificată prin HG294 din 13.03.08, MO61-62/25.03.08 art.380]
5. Vechimea în activitatea pedagogică şi vîrsta participanţilor sînt nelimitate. Pretendenţii trebuie să deţină, în mod obligatoriu, grade didactice (doi, întîi, superior).
[Pct.5 modificat prin HG294 din 13.03.08, MO61-62/25.03.08 art.380] 6. Concursul republican "Pedagogul anului" se desfăşoară sub patronatul Guvernului.
III. Desfăşurarea concursului
7. Concursul se va desfăşura în trei etape:
1) etapa locală (în instituţia de învăţămînt)
Concursul va fi organizat de către administraţia instituţiei de învăţămînt respective, în colaborare cu colectivul de pedagogi, elevi, părinţi, primărie, sindicate etc.
Modul de selectare a cadrelor didactice, la această etapă, este determinat de instituţia de învăţămînt. În urma etapei locale, se va selecta cîte un cadru didactic pentru fiecare categorie, care va participa la etapa următoare.
Etapa locală se desfăşoară în perioada 1 octombrie - 30 noiembrie a fiecărui an şcolar.
2) etapa raională/municipală
Etapa a doua a concursului este organizată de către direcţiile generale raionale/municipale învăţămînt, tineret şi sport, în colaborare cu primăria, sindicatele etc.
Modul de selectare a cadrelor didactice, la această etapă, este determinat de către direcţia generală raională/municipală învăţămînt, tineret şi sport. În urma acestei etape se va selecta cîte un singur cadru didactic pentru fiecare categorie, care va participa la etapa următoare.
Etapa raională/municipală a concursului se desfăşoară în perioada 1 decembrie - 31 ianuarie a fiecărui an şcolar.
3) etapa republicană
Etapa republicană a concursului este organizată şi desfăşurată de către Ministerul Educaţiei, sindicatele de ramură şi constă din 2 faze.
La prima fază a concursului poate participa cîte un reprezentant pentru fiecare categorie din fiecare raion / municipiu.
Materialele pentru participare sînt prezentate Comisiei republicane de organizare a concursului de către direcţiile generale raionale/municipale învăţămînt, tineret şi sport, pînă pe data de 15 februarie.
Materialele includ:
a) oferta de participare, care se întocmeşte conform anexei nr.1 la prezentul Regulament;
b) chestionarul completat de către învingătorul etapei raionale/municipale, conform anexei nr.2 la prezentul Regulament;
c) un eseu cu tema “Portretul profesional al pedagogului”. Textul eseului va fi cules la calculator cu caractere Times New Roman, mărimea 14 şi nu va depăşi 2 pagini, formatul A4;
d) “materiale din practica de lucru a profesorului - un proiect de lungă durată; un proiect de scurtă durată (al lecţiei); un proiect al activităţii extracurriculare”; e) oferta pentru realizarea unei lecţii, conform anexei nr. 3 la prezentul Regulament; f) un material audiovizual “Reflecţii”, exact 7 min., care va include cîteva reflecţii despre activitatea profesională a pretendentului (4 min.) şi reflecţii ale colegilor, elevilor, părinţilor, la alegere (3 min.). Pretendenţii vor realiza o probă orală, în prezenţa Comisiei de concurs, cu tema “Inteligenţă profesională”, ce va include: 1) rezolvarea unei situaţii didactice; 2) formularea unui răspuns argumentat la o întrebare din psihopedagogie (5-6 enunţuri); 3) un test de dirigenţie (2-3 itemi). În urma acestei faze, în baza materialelor prezentate şi rezultatelor probei orale, vor fi selectaţi pretendenţii pentru faza a doua în baza punctajului acumulat. Faza a doua include cîteva probe: a) proba de ingeniozitate ad-hoc în baza unui studiu de caz propus de Comisia de concurs. Scopul activităţii este de a pune în valoare experienţa cadrului didactic, de a aprecia creativitatea concurentului, aspectul inovator al experienţei; b) activitatea “Ora publică” (45 min. pentru desfăşurarea lecţiei şi 5 min. pentru autoevaluare). Lecţia se va desfăşura cu elevi necunoscuţi, în clasa solicitată în ofertă. Subiectul lecţiei va presupune secvenţa de conţinut din proiectarea didactică de lungă durată, realizată pentru clasa respectivă. Pot fi folosite diverse metode de predare-învăţare-evaluare. În cadrul acestei activităţi concurentul va demonstra creativitatea, aspectul inovator al experienţei sale. În autoevaluare concurentul va aprecia gradul de realizare a obiectivelor operaţionale ale lecţiei, va justifica aplicarea stilului didactic personal; c) tema pentru acasă (5 min.). Concurentul prezintă un discurs la tema “În numele viitorului.” Etapa republicană a concursului se desfăşoară în perioada 15 februarie - 15 aprilie a fiecărui an şcolar. Probele Concursului vor fi evaluate în baza criteriilor expuse în anexa nr.4.
[Pct.7 subpct.3) modificat prin HG294 din 13.03.08, MO61-62/25.03.08 art.380] IV. Comitetul de organizare a concursului
8. Pentru monitorizarea activităţilor de organizare a concursului la etapele întîi şi a doua, sînt create comisii de concurs, care stabilesc regulamentul de organizare la fiecare etapă şi aprobă juriul concursului.
9. Comisia de concurs la etapa a treia stabileşte condiţiile de desfăşurare a acesteia nu mai tîrziu de 2 luni pînă la începerea etapei. Comisia de concurs include specialişti în domeniul psihopedagogiei sau la profilul respectiv, lectori universitari, conferenţiari, cadre didactice deţinători de grade didactice (“întîi şi superior”), cu excepţia funcţionarilor Ministerului Educaţiei.
[Pct.9 modificat prin HG294 din 13.03.08, MO61-62/25.03.08 art.380] 10. Pentru asigurarea bunei desfăşurări a concursului, se instituie Comitetul de organizare a Concursului republican "Pedagogul anului", în componenţa a 7 persoane: preşedintele şi adjunctul lui şi 5 membri - profesori pe domenii de concurs.
11. Componenţa comitetului de organizare este aprobată de către Ministerul Educaţiei şi dată publicităţii.
V. Premierea învingătorilor
12. La primele două etape ale concursului, comitetele de organizare determină independent formele de premiere: diplomă, premiu bănesc în sumă de 1000 lei.
13. La etapa a treia a concursului se acordă:
a) premiul I pentru fiecare categorie de cadre didactice, cu conferirea titlului „Educatorul anului”, „Învățătorul anului” sau, respectiv, „Profesorul anului” și: trofeul (statueta) „Pedagogul anului”; premiu bănesc în valoare de 50000 lei; b) premiul II pentru fiecare categorie de cadre didactice – în valoare de 25000 lei și Diploma de onoare a Ministerului Educației; c) premiul III pentru fiecare categorie de cadre didactice – în valoare de 15000 lei și Diploma de onoare a Ministerului Educației. Laureaților premiilor I, II și III li se acordă gradul didactic următor celui pe care îl dețin sau li se confirmă gradul didactic superior pentru cadrele didactice deținătoare ale gradului didactic superior. Celorlalți participanți la etapa a treia a concursului li se acordă diplomă de participare din partea Ministerului Educației. [Pct.13 în redacţia HG37 din 30.01.17, MO30-39/03.02.17 art.78] [Pct.13 modificat prin HG294 din 13.03.08, MO61-62/25.03.08 art.380] [Pct.13 modificat prin HG493 din 03.05.07, MO64-66/11.05.07 art.521]
VI. Finanţarea concursului
14. Etapa locală este finanţată de către primăria din localitate.
[Pct.14 în redacţia HG294 din 13.03.08, MO61-62/25.03.08 art.380] 15. Etapa raională/municipală este finanţată de către direcţia generală raională/municipală învăţămînt, tineret şi sport.
16. Cheltuielile ce ţin de organizarea şi desfăşurarea etapei republicane a concursului “Pedagogul anului”, precum şi premierea învingătorilor vor fi acoperite din contul şi în limita bugetului aprobat anual Ministerului Educaţiei.
[Pct.16 în redacţia HG294 din 13.03.08, MO61-62/25.03.08 art.380] 17. Finanţarea cheltuielilor de organizare şi desfăşurare a concursului sînt efectuate conform Hotărîrii Guvernului nr. 1151 din 2 septembrie 2002 "Despre aprobarea Regulamentului cu privire la normativele de cheltuieli pentru desfăşurarea conferinţelor, simpozioanelor, festivalurilor etc. de către instituţiile publice finanţate de la bugetul de stat" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.126-127, art.1278).
18. Remunerarea membrilor Comisiei de concurs a Concursului republican se va efectua în conformitate cu actele normative în vigoare.
[Pct.18 modificat prin HG294 din 13.03.08, MO61-62/25.03.08 art.380] Anexa nr. 1
la Regulamentul de organizare
şi desfăşurare a Concursului republican "Pedagogul anului"
OFERTA
de participare la Concursul republican "Pedagogul anului"
În cadrul etapei raionale/municipale a Concursului republican "Pedagogul anului" au participat ___________ cadre didactice.
Clasamentul este următorul:
Premiul I_______________________________________________________________
(numele, prenumele, instituţia, disciplina, gradul didactic, alte titluri şi menţiuni)
Premiul II______________________________________________________________
(numele, prenumele, instituţia, disciplina, gradul didactic, alte titluri şi menţiuni)
Premiul III______________________________________________________________
(numele, prenumele, instituţia, disciplina, gradul didactic, alte titluri şi menţiuni)
Pentru etapa republicană este desemnat următorul concurent:
Notă. Se prezintă oferte separate pentru fiecare categorie de concurenţi.
Şeful Direcţiei generale
raionale/municipale învăţămînt,
tineret şi sport Semnătura
Data
Anexa nr. 2
la Regulamentul de organizare
şi desfăşurare a Concursului
republican "Pedagogul anului"
CHESTIONAR
1. Numele, prenumele
2. Data, anul, locul naşterii
3. Locul de muncă
4. Studiile (denumirea instituţiei absolvite şi anul absolvirii)
5. Vechimea în activitatea pedagogică
6. Gradul didactic/ştiinţific
7. Publicaţii (denumirile)
8. Rezultatele discipolilor la olimpiade /concursuri de diferite niveluri
9. Numele, prenumele discipolilor renumiţi
10. Cunoaşterea limbilor străine (se indică şi nivelul de posedare)
11. Diriginte la clasă
12. Calităţile care vă remarcă între alţi pedagogi
13. Calitatea principală pe care aţi dori să o formaţi la discipolii Dvs.
14. Calităţile şi abilităţile pe care doriţi să vi le formaţi
15. Motoul vieţii/activităţii
16. Hobby-urile, talentele
17. Mesajul Dvs. către învingătorul concursului "Pedagogul anului"
18. Mesajul Dvs. către organizatorii concursului "Pedagogul anului"
19. Adresa poştală, adresa electronică, telefonul (de la serviciu, domiciliu)
Data Semnătura participantului
Anexa nr. 3
la Regulamentul de organizare
şi desfăşurare a Concursului
republican "Pedagogul anului"
OFERTA
pentru organizarea şi desfăşurarea unei lecţii
Data
Şeful Direcţiei generale
raionale/municipale învăţămînt,
tineret şi sport Semnătura
Participantul Semnătura Anexa nr.4
la Regulamentul de organizare şi desfăşurare a Concursului republican “Pedagogul anului” Criteriile de evaluare
1. Originalitatea ideilor, modernitatea viziunilora probelor Concursului republican “Pedagogul Anului” 2. Explicarea convingătoare şi argumentată a opiniei personale 3. Axarea, în dezvăluirea conţinutului probelor, pe valorile socioculturale şi pedagogice actuale; esenţializarea valorică 4. Formularea unor judecăţi /raţionamente de valoare vizavi de entităţile valorificate 5. Rigoarea formulării obiectivelor activităţii educaţionale 6. Respectarea corelaţiei dintre entităţile activităţii educaţionale (obiective, conţinut, strategii de predare /formare /evaluare) 7. Corectitudinea ştiinţifică şi caracterul constructiv al reflecţiilor pedagogice 8. Profesionalismul şi caracterul inovativ al abordărilor 9. Profunzimea reflecţiilor pedagogice 10. Gradul de libertate profesională 11. Caracterul motivaţiei profesionale 12. Prestanţa cognitivă, psihopedagogică, tehnologică, creativă, managerială, deontologică 13. Caracterul comunicării pedagogice şi interpersonale 14. Exprimarea eseului ca pedagog-om, pedagog-cetăţean 15. Coerenţa şi corectitudinea exprimării orale şi în scris 16. Responsabilitatea şi ordonarea profesională 17. Temeritatea în gîndire, în acţiune, în relaţie, în viziune 18. Percepţia clară a misiunii sale profesionale 19. Contribuţia personală în dezvoltarea învăţămîntului 20. Estetica gîndirii şi prezentării rezultatelor NOTĂ: Indicatorii şi punctajul pentru fiecare probă se precizează de fiecare dată de către Comisia de concurs, în funcţie de orientările din sistemul /procesul educaţional în ansamblu. [Anexa nr.4 introdusă prin HG294 din 13.03.08, MO61-62/25.03.08 art.380] |