HGA554/2006
ID intern unic:  316105
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 554
din  22.05.2006
privind aprobarea Programului de consolidare a terenurilor agricole
Publicat : 02.06.2006 în Monitorul Oficial Nr. 83-86     art Nr : 606
1. Se aprobă Programul  de consolidare a terenurilor agricole (se anexează).
2. Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare:
în comun cu Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei şi Comerţului, Ministerul Justiţiei, Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru,  autorităţile administraţiei publice locale de ambele niveluri, va întreprinde acţiuni concrete întru realizarea programului nominalizat;
în comun cu Ministerul Finanţelor şi Ministerul Economiei şi Comerţului, va prezenta Guvernului, anual, propuneri de finanţare a Planului de acţiuni pentru realizarea Programului  de consolidare a terenurilor agricole;
în comun cu autorităţile administraţiei publice locale, va acorda asistenţa necesară proprietarilor de terenuri cu suprafeţe mici pentru antrenarea potenţialului staţiunilor tehnologice de maşini, în scopul utilizării eficiente a terenurilor, tehnicii şi tehnologiilor avansate;
va coordona şi va monitoriza procesul de consolidare a terenurilor agricole, prezentînd semestrial, Guvernului informaţia despre realizarea acţiunilor preconizate.
3. Se recomandă autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul doi:
să nominalizeze, în cadrul direcţiilor raionale agricultură şi alimentaţie, 2-3 persoane responsabile de problemele consolidării terenurilor agricole;
în comun cu partenerii sociali, să acorde permanent asistenţă persoanelor fizice şi juridice în problemele ce ţin de consolidarea terenurilor agricole.
4. Controlul asupra realizării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare.

PRIM-MINISTRU                                       Vasile TARLEV
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii şi
industriei alimentare                                      Anatolie Gorodenco
Ministrul finanţelor                                       Mihail Pop
Ministrul economiei
şi comerţului                                                   Valeriu Lazăr

Chişinău, 22 mai 2006.
Nr. 554.
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr. 554
din 22 mai 2006
PROGRAMUL
de consolidare a terenurilor agricole
Capitolul I
Dispoziţii generale
Programul de consolidare a terenurilor agricole (în continuare - Program) este elaborat în baza unei analize minuţioase atît a situaţiei actuale în agricultură, cît şi a tendinţelor de dezvoltare a sectorului rural, a practicilor ţărilor Europei de Vest şi de Est în domeniu.
S-a ţinut cont, de asemenea, de recomandările Organizaţiei pentru Agricultură şi Alimentaţie a Naţiunilor Unite (FAO) referitor la elaborarea concepţiilor, programelor, proiectelor-pilot (experimentale) privind consolidarea terenurilor agricole.
La elaborarea Programului o atenţie deosebită a fost acordată Raportului de fond, întocmit pentru Banca Mondială de către Directoratul pentru Alimentaţie, Piscicultură şi Business Agricol (Danemarca), la solicitarea Guvernului Republicii Moldova.
Conform practicilor avansate de consolidare a terenurilor agricole din Europa, fiecare ţară îşi trasează acţiunile proprii, stipulîndu-le într-un program concret ce reflectă specificul (particularităţile) naţional.
Realizarea cu succes a Programului va fi determinată, în mare măsură, de faptul ce va reprezenta el în esenţă. În acest context, recomandările FAO sînt principiale, în care consolidarea terenurilor se consideră drept mijloc de dezvoltare a localităţilor rurale, cuprinzînd un complex de măsuri de redresare a situaţiei social-economice la sate, scopul căruia constă în renaşterea comunităţilor săteşti.
Consolidarea terenurilor agricole este orientată spre dezvoltarea rurală durabilă a Republicii Moldova, iar prezentul Program reprezintă unul din mecanismele de realizare a Programului Naţional "Satul Moldovenesc".
Depăşind cu succes etapa privatizării terenurilor agricole, a implementării mecanismelor pieţei funciare, creînd cadrul legislativ necesar şi instituţiile respective de ocrotire a drepturilor de proprietate asupra pămîntului, Moldova, după cum este deja recunoscut, este pregătită pentru a trece la etapa  a doua a reformei funciare.
Capitolul II
Scopul şi sarcinile Programului
Conform viziunii Organizaţiei pentru Agricultură şi Alimentaţie a Naţiunilor Unite (Elaborarea concepţiilor proiectelor experimentale de consolidare a terenurilor în Europa de Est, 2005, nr. 6), consolidarea terenurilor agricole include soluţionarea unui spectru larg de probleme - de la folosirea raţională a terenurilor pînă la renaşterea comunităţilor rurale.
Atingerea acestui scop (renaşterea comunităţilor rurale) prin consolidarea terenurilor se va efectua, în primul rînd, încurajînd pieţele funciare, reducînd costurile tranzacţiilor, aplicînd ipoteca etc. Anume piaţa funciară va facilita restructurarea şi apariţia întreprinderilor eficiente şi competitive în procesul consolidării sectoarelor de teren dispersate. O atenţie deosebită se va acorda gospodăriilor ţărăneşti, care continuă a fi încă mici, în funcţie de suprafaţă (în medie - 1,5 ha), dar care dispun de un potenţial considerabil (cca 40% din terenurile agricole ale ţării).
Toate acestea vor avea un impact pozitiv asupra nivelului de viaţă, vor stopa exodul populaţiei din sectorul rural prin: crearea locurilor noi de muncă, creşterea productivităţii muncii, sporirea accesului la rezultatele dezvoltării civilizaţiei.
În temeiul celor menţionate mai sus, putem formula următoarea definiţie a consolidării terenurilor agricole:
Consolidarea terenurilor agricole reprezintă un complex de măsuri economice, juridice, tehnice, organizatorice şi ecologice, orientat spre folosirea raţională a terenurilor agricole, sporirea eficienţei sectorului agricol în ansamblu şi, ca rezultat, a nivelului de viaţă în comunităţile rurale.
În cadrul complexului de măsuri, prevăzute pentru consolidarea terenurilor, cele ecologice trebuie să fie prioritare.
Pentru trasarea corectă a scopului şi a sarcinilor consolidării terenurilor agricole într-un spaţiu concret - Republica Moldova se impune elaborarea unor principii, criterii şi direcţii de bază ale consolidării.
Capitolul III
Principiile, criteriile şi direcţiile consolidării terenurilor
1. Principiile consolidării
Consolidarea terenurilor agricole are loc cu respectarea următoarelor principii de bază:
consimţămîntul liber - aderarea la procesul consolidării terenurilor se va efectua cu consimţămîntul proprietarului de teren;
necesitatea economico-socială - consolidarea terenurilor se va efectua doar în cazul unei necesităţi economice a proprietarilor de terenuri agricole, ceea ce le va permite să sporească eficienţa folosirii terenurilor, să acumuleze venituri suplimentare şi să amelioreze situaţia populaţiei din localităţile rurale;
respectarea intereselor tuturor proprietarilor de teren din localitate - acest principiu va favoriza nu numai consolidarea terenurilor, dar şi va corespunde intereselor comunităţii (satului) în ansamblu;
interesul economic - proprietarii de terenuri vor adera la procesul de consolidare a terenurilor agricole reieşind din interesul economic personal;
democratizarea - acest principiu va mobiliza participarea publicului larg la renaşterea comunităţilor rurale;
multilateralitatea - consolidarea terenurilor va include un complex de măsuri ce ţin de îmbunătăţiri şi amenajări funciare, construcţii (reparaţii) etc.;
transparenţa - acţiunile întreprinse în procesul consolidării vor fi aduse la cunoştinţa tuturor proprietarilor;
etapizarea - activităţile în vederea consolidării terenurilor agricole se vor desfăşura pe etape. Etapa iniţială este proiectul-pilot, în baza căruia va fi elaborat cadrul legal. Etapa a doua prevede consolidarea masivă, care, la rîndul său, se va efectua în baza proiectelor iniţiale de consolidare. Fiecare proiect în parte va fi realizat, de asemenea, pe etape;
protecţia  mediului - orice acţiune de consolidare a terenurilor agricole se va efectua cu respectarea principiului protecţiei mediului înconjurător. Acţiunile cu impact ecologic vor avea la bază proiecte ştiinţific fundamentate şi vor fi controlate de stat.
2. Criteriile de consolidare
Criteriile de bază, conform cărora proprietăţile pot fi considerate consolidate, sînt următoarele:
stabilitatea proprietăţilor compacte în spaţiu şi în timp;
suprafaţa;
amenajarea teritoriului.
Criteriul principal de consolidare a terenurilor îl constituie stabilitatea sectorului compact în spaţiu şi în timp, conform căruia sectorul de teren îşi va păstra forma şi dimensiunile un interval cît mai mare de timp. Stabilitatea sectorului de teren în spaţiu şi în timp va permite proprietarului să investească în plantaţii multianuale, sisteme de irigaţie, alte cheltuieli care, pentru a fi recuperate, necesită intervale mari de timp. Actualmente, cînd, în relaţiile dintre proprietar şi arendaş predomină arenda de pînă la trei ani, este dificil a întreprinde o activitate economică durabilă.
Mărimea suprafeţei reprezintă un criteriu specific de determinare a nivelului de consolidare. În funcţie de specializare, de plantele cultivate, de  particularităţile zonei şi potenţialul proprietarului, suprafaţa adecvată poate fi foarte diferită. Suprafaţa adecvată a sectorului de teren nu va fi una stabilită "de sus" pentru diferite cazuri. Proprietarii vor decide singuri care este cea mai adecvată, iar Programul va oferi consultaţii şi va ajuta proiprietarul  să-şi atingă scopul. Totodată, se constată faptul că gospodăriile ţărăneşti (de fermier) care, în majoritatea cazurilor, posedă terenuri cu suprafaţa de 1.0 -1.5 ha, amplasate pe mai multe sectoare, la distanţe mari unul faţă de altul,  produc puţină producţie comercială şi competitivă.
Amenajarea teritoriului presupune sisteme de irigare, de desecare-drenaj, măsuri antierozionale, de acces, de aplicare a asolamentelor. Un rol important în amenajarea terenurilor îl joacă fundamentarea ştiinţifică a sistemelor construite. Prezentul Program are drept scop crearea unor condiţii stimulatorii  în domeniul amenajării teritoriului.
În procesul de perfecţionare a bazei metodico-ştiinţifice a procesului de  consolidare vor fi stabilite şi alte criterii.
Determinarea criteriilor de consolidare a terenurilor agricole are o importanţă majoră pentru realizarea, în ansamblu, a prezentului Program.
În temeiul criteriilor de consolidare a terenurilor agricole va fi posibilă:
a) stabilirea eficienţei căilor de consolidare;
b) determinarea nivelului de consolidare;
c) evaluarea procesului de consolidare în ansamblu;
d) concluzionarea şi prezentarea propunerilor referitoare la continuarea procesului de consolidare.
3. Direcţiile de consolidare a terenurilor agricole
A. În republică sînt cunoscute şi se aplică următoarele direcţii de consolidare:
consolidarea parcelelor ce aparţin unei familii;
consolidarea individuală bazată pe acordul proprietarilor de utilizare a terenurilor agricole;
consolidarea terenurilor agricole în bază de arendă.
Consolidarea proprietăţilor familiale se impune în cazurile în care, în procesul de privatizare, unei familii i s-au atribuit mai multe parcele de teren la distanţe mari una faţă de alta. Metoda utilizată în asemenea cazuri este metoda schimbului benevol între proprietari.
În cazul consolidării individuale, proprietarii îşi menţin dreptul asupra terenurilor ce le aparţin. Ei formează masive consolidate prin acorduri de utilizare a terenurilor, contracte de arendă pe termen convenit de părţi etc.
B. Formele de  organizare juridică
Din punctul de vedere al criteriilor de consolidare a terenurilor agricole, se consideră consolidate gospodăriile ţărăneşti (de fermier) sau alte întreprinderi bazate pe proprietatea familială, cu 1-2 persoane, cu suprafeţe de teren potrivite,  compacte şi cu tehnică conformă capacităţii lor.
Totodată, în condiţiile Moldovei, luînd în considerare practica ţărilor Europei de Vest, pentru a atinge suprafeţe de teren adecvate conform dimensiunilor, este necesară o perioadă îndelungată de timp (Elaborarea concepţiilor proiectelor experimentale de consolidare a terenurilor în Europa de Est, FAO, 2005, nr.6, pct.1.9)
În asemenea cazuri se impune aplicarea altor variante de consolidare, care, la rîndul lor, nu ar crea obstacole pentru consolidarea gospodăriilor ţărăneşti etc.      
Una din aceste variante sînt societăţile cu răspundere limitată. Activitatea societăţilor cu răspundere limitată este bazată, în majoritatea cazurilor, pe arenda terenurilor agricole de la micii proprietari. Durata contractelor de arendă, din diferite motive, nu depăşeşte trei ani. Această perioadă de scurtă durată a relaţiilor de arendă nu este favorabilă pentru amenajarea terenurilor agricole (crearea plantaţiilor de vii, livezi, legume etc.).
O altă variantă poate fi intenţia micilor proprietari de a folosi raţional terenurile fără a le transmite în arendă. În asemenea cazuri, factorul consolidării este tehnica agricolă pusă la dispoziţia proprietarilor, în condiţii reciproc avantajoase. Ei pot apela la cooperativele de întreprinzători (cooperativele agricole de prestări servicii) etc.  
În ambele cazuri proprietarii mici se asociază benevol, în condiţii de arendă sau de acord reciproc, menţinîndu-şi dreptul de proprietate asupra pămîntului.
Capitolul IV
Măsuri de implementare a Programului
Prezentul Program prevede realizarea unor măsuri concrete expuse în cele ce urmează:
1. Elaborarea şi implementarea proiectelor-pilot de consolidare a terenurilor
Pentru consolidarea terenurilor agricole în Moldova, se impune elaborarea şi implementarea unor proiecte-pilot de rigoare. Conform practicii internaţionale, proiectul-pilot serveşte drept temei pentru aplicarea metodelor (procedurilor) de consolidare a terenurilor agricole în condiţiile concrete (specifice) ale unei ţări. Într-o măsură considerabilă, succesul implementării prezentului Program depinde, în ansamblu, de implementarea proiectelor-pilot. Primele şase proiecte-pilot vor fi implementate, în baza asistenţei tehnice acordate de Banca Mondială, fiind dirijate de  experţi internaţionali, ceea ce va permite aplicarea celor mai avansate practici internaţionale.
Măsuri:
a) selectarea comunelor (satelor) în cadrul cărora vor fi implementate proiecte - pilot;
b) formarea grupurilor de lucru (executanţi) pentru implementarea proiectelor-pilot;
c) elaborarea şi aprobarea de către autoritatea publică centrală în domeniul consolidării a planurilor de activitate pentru fiecare grup de lucru;
d) desfăşurarea şi finalizarea lucrărilor de implementare a proiectelor -pilot;
e) analiza lucrărilor efectuate şi prezentarea rapoartelor respective autorităţii publice centrale în domeniul consolidării;
f) elaborarea propunerilor de desfăşurare masivă a lucrărilor de consolidare a terenurilor agricole în republică şi prezentarea lor Guvernului.
2. Crearea cadrului instituţional
Cadrul instituţional necesar pentru demararea procesului de consolidare a terenurilor agricole pe întreaga republică va fi elaborat şi adoptat în baza rezultatelor finale ale proiectelor - pilot.
3. Informatizarea (publicitatea, transparenţa)
În cadrul prezentului Program un rol primordial se atribuie informării populaţiei cu conţinutul social-economic al măsurilor întreprinse - proces ce se va desfăşura pe tot parcursul consolidării - de la etapa de elaborare a  proiectelor-pilot pînă la acţiunile finale. Informaţia va cuprinde probleme atît de ordin general, cît şi local (concret). La prima etapă, informatizarea populaţiei se va efectua reieşind din realizarea proiectelor - pilot de consolidare şi în măsura necesară pentru implementarea eficientă a acestora.
Măsuri:
elaborarea buletinului informaţional (lunar, săptămînal);
elaborarea şi realizarea programelor de instruire a proprietarilor de terenuri;
elaborarea programelor teleradio în problemele vizate;
lansarea filmelor documentare de familiarizare cu aspecte ale  consolidării;
editarea broşurilor, pliantelor etc.
4. Crearea cadrului legislativ, normativ şi instructiv
Necesitatea elaborării (modificării) cadrului legislativ, normativ şi instructiv pentru realizarea prezentului Program va fi determinată de rezultatele implementării proiectelor-pilot. Proiectele-pilot vor fi iniţiate în baza cadrului legislativ existent.
5. Asigurarea metodico - ştiinţifică a Programului
Asigurarea metodico-ştiinţifică a activităţii de consolidare a terenurilor agricole va avea un caracter multiplu şi va prevedea studierea şi implementarea atît a practicii internaţionale acumulate în domeniu, cît şi a experienţei proprii, acumulate în condiţiile concrete ale republicii, zonei climaterice, raionului, localităţii, masivului (landşaftului) respectiv.
Măsuri:
fundamentarea ştiinţifică a principiilor consolidării terenurilor agricole;
determinarea criteriilor de consolidare a terenurilor agricole în funcţie de diferiţi factori variabili;
elaborarea metodelor şi metodologiilor de consolidare a terenurilor agricole;
elaborarea tematicii ştiinţifice "Consolidarea terenurilor agricole";
organizarea seminarelor, cursurilor de instruire a specialiştilor în problemele consolidării;
publicarea articolelor ştiinţifice, a manualelor, broşurilor etc.;
elaborarea unui ghid în problemele consolidării pentru specialiştii autorităţilor administraţiei publice locale.
6. Monitorizarea procesului de consolidare a terenurilor agricole
Consolidarea terenurilor agricole prevede monitorizarea şi evaluarea, în primul rînd, a proiectelor-pilot. Această măsură va permite de a evalua necesitatea extinderii lucrărilor şi selectării modalităţilor potrivite pentru o parte mai vastă a ţării, precum şi de a efectua modificările legale şi instituţionale.  
Monitorizarea lucrărilor de consolidare a terenurilor agricole va continua şi după implementarea proiectelor-pilot, în scopul studierii situaţiei la moment, identificării obstacolelor cu impact negativ asupra realizării prezentului Program, pentru a întreprinde măsurile respective, a determina problemele ce pot apărea în activitatea proprietarilor de terenuri, a acorda ajutorul necesar etc.
Măsuri:
elaborarea concluziilor privind extinderea lucrărilor de consolidare, privind cadrul instituţional şi legal;
implementarea  cadastrului terenurilor agricole;
emiterea buletinelor informaţionale;
7. Pregătirea cadrelor
Pregătirea cadrelor reprezintă o problemă importantă în domeniul consolidării terenurilor. Ca rezervă de cadre pot servi specialiştii care au participat şi participă la executarea lucrărilor de cadastru. Or, consolidarea terenurilor reprezintă o activitate mai complexă, ţinînd cont de faptul că, în cadrul ei, urmează a fi  executat un volum mult mai extins de lucrări.
Problema cadrelor va fi soluţionată în două etape:
la prima etapă, pregătirea cadrelor se va efectua în cadrul proiectelor-pilot prin organizarea diferitelor seminare şi prin alte metode propuse de către experţii internaţionali;
la etapa a doua, pregătirea cadrelor se va realiza de Universitatea Agrară de Stat din Moldova atît pe baza studiilor de scurtă durată, cît şi în cadrul programelor de învăţămînt ale Universităţii.
Măsuri:
elaborarea programului de pregătire a cadrelor.
8. Direcţiile de acumulare a surselor de finanţare a Programului
Finanţarea prezentului Program se efectuează prin concentrarea şi utilizarea raţională a mijloacelor financiare pentru soluţionarea problemelor ce ţin de organizarea şi amenajarea (consolidarea) terenurilor agricole. Sursele de acumulare a mijloacelor financiare a Programului sînt următoarele:
sponsorizări ale agenţilor economici, fundaţiilor etc.;
credite ale Băncii Mondiale;
asistenţa tehnică a instituţiilor internaţionale;
granturi etc.;
contribuţii benevole ale persoanelor fizice şi juridice;
alte surse legale, inclusiv  din contul proprietarilor de teren.
Din mijloacele acumulate vor fi finanţate următoarele acţiuni:
elaborarea şi implementarea proiectelor de consolidare a terenurilor agricole;
implementarea asolamentelor intensive;
implementarea sistemelor de măsuri antierozionale, ameliorative etc.;
conservarea terenurilor cu destinaţie agricolă;
realizarea măsurilor de protecţie contra inundaţiilor, accidentelor la construcţiile hidrotehnice de la amenajările de îmbunătăţiri funciare;
realizarea monitoringului asupra terenurilor agricole (cadastrului agricol), amenajărilor de îmbunătăţiri funciare;
asigurarea ştiinţifică a realizării Programului.
Măsuri:
elaborarea cadrului legislativ privind sursele de finanţare a Programului de consolidare a terenurilor agricole. (Sumele concrete de finanţare a măsurilor prevăzute de prezentul Program urmează a fi estimate şi prezentate, anual, de către Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare la etapa elaborării cadrului bugetar pe termen mediu şi a proiectului de buget pe anul respectiv).
9. Rolul şi utilizarea Fondului funciar de rezervă în realizarea Programului
Un element important în procesul de consolidare a terenurilor este schimbul de terenuri. În această ordine de idei, se impune utilizarea Fondului funciar de rezervă existent, pentru a facilita punerea  în aplicare a prezentului Program.
Măsuri:
elaborarea cadrului normativ  pentru utilizarea Fondului funciar de rezervă în  realizarea Programului.
10. Crearea (reanimarea activităţii) comisiilor funciare ale autorităţilor administraţiei publice locale
În procesul de consolidare a terenurilor agricole vor apărea multiple probleme a căror soluţionare va necesita implicarea autorităţilor administraţiei publice locale. La momentul actual, comisiile funciare din perioada implementării reformei funciare nu mai activează. Este necesară crearea altor comisii funciare, cu funcţii adecvate problemelor apărute.
În cadrul comisiilor funciare vor fi incluşi reprezentanţi ai proprietarilor de terenuri cu diferite forme organizatorico-juridice care activează în localitatea respectivă.
Pe lîngă funcţiile sale, comisiile funciare exercită şi funcţii intermediare între elaboratorii proiectului şi proprietarii de terenuri, înainte de adoptarea deciziilor finale.
Măsuri:
elaborarea cadrului legislativ-normativ de activitate a comisiilor funciare.
11.Crearea sistemului de creditare bancar-ipotecară
Pentru a încuraja activitatea eficientă a pieţelor funciare, care ar conduce la consolidarea terenurilor agricole, este necesar de a acorda o importanţă deosebită dezvoltării sistemului de creditare bancar-ipotecară. În prezent, mai ales gospodăriile ţărăneşti mici, au acces limitat la credite pe termen lung. Această realitate exercită, în primul rînd, o influenţă negativă asupra vînzării-cumpărării terenurilor agricole.  
Sub acest aspect, o importanţă deosebită pentru facilitarea procurării terenurilor vor avea creditele pe termen lung.
Măsuri:
elaborarea cadrului legislativ respectiv.
12. Evaluarea terenurilor agricole în scopul consolidării
În procesul consolidării terenurilor agricole, mai ales prin metoda schimbului sau în cazurile de stabilire a mărimii compensaţiilor, un rol important îl are determinarea criteriului de echivalenţă a terenurilor, lucru posibil dacă se cunoaşte valoarea de piaţă a sectorului de teren.
Măsuri:
elaborarea cadrului legislativ-normativ de evaluare a terenurilor agricole în scopul consolidării.
13. Colaborarea cu instituţiile internaţionale
Actualmente, Moldova nu are practică  şi nu dispune de o bază teoretică proprie în problemele ce ţin de consolidarea terenurilor. Colaborarea cu alte ţări în domeniul vizat va fi de mare folos pentru specialiştii care vor îndeplini lucrările respective.
La elaborarea unui cadru legislativ adecvat vor fi respectate principiile Uniunii Europene.
Pentru soluţionarea acestei probleme vor fi mobilizate resursele interne şi, totodată, se vor stabili relaţii de colaborare cu instituţiile internaţionale, ţările donatoare etc.
Măsuri:
schimb de experienţă;
asistenţă tehnică;
creditarea executării lucrărilor.
14. Dezvoltarea de perspectivă a pieţei funciare
Direcţiile principale ale politicii de stat privind dezvoltarea pieţei funciare sînt dezvoltarea circuitului civil şi asigurarea informaţională a pieţei funciare.
Piaţa funciară este orientată spre consolidarea terenurilor mici prin arendare şi vînzare-cumpărare.
Asigurarea informaţională a pieţei funciare prevede crearea bazei de date privind oferta şi cererea cu referinţă la terenurile agricole, precum şi accesul la baza de date a participanţilor la piaţa funciară.
15. Procesul de implementare a Programului pe întreg teritoriul republicii
Procesul de consolidare a terenurilor agricole pe întreg teritoriul republicii poate demara doar în condiţiile realizării măsurilor prevăzute mai sus. În procesul executării lucrărilor poate apărea necesitatea de a întreprinde şi alte măsuri care, de asemenea, vor fi soluţionate în modul stabilit.
Măsuri:
desfăşurarea concursului de selectare a unităţilor administrativ-teritoriale în cadrul cărora  se va efectua consolidarea terenurilor;
elaborarea graficului de executare a lucrărilor;
desfăşurarea concursului întreprinderilor care vor participa la executarea lucrărilor;
executarea lucrărilor de consolidare a terenurilor pe întreg teritoriul republicii.
Capitolul V
Etapele de realizare a Programului
Prima etapă de realizare a Programului va include elaborarea şi implementarea proiectelor-pilot, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Etapa a doua va include elaborarea cadrului legislativ-normativ, asigurarea metodico-ştiinţifică, informarea populaţiei, crearea comisiilor de coordonare a lucrărilor la nivel local.
Etapa a treia va include crearea condiţiilor tehnico-materiale şi financiare favorabile pentru consolidarea terenurilor pe întreg teritoriul republicii.
Capitolul VI
Estimarea resurselor necesare pentru realizarea Programului
La estimarea costului lucrărilor de consolidare a terenurilor se va ţine cont de următoarele:
elaborarea şi implementarea proiectelor-pilot;
elaborarea (modificarea, completarea) cadrului legislativ-normativ (instructiv);
pregătirea cadrelor;
elaborarea şi implementarea proiectelor de consolidare a terenurilor agricole în toate unităţile administrativ-teritoriale ale republicii.
Reieşind din faptul că, pînă în prezent, pe teritoriul republicii nu a fost elaborat şi implementat nici un proiect complex de consolidare a terenurilor, la momentul actual este imposibilă calcularea costului total al lucrărilor de consolidare.
În baza proiectelor-pilot vor fi stabilite costurile elaborării şi implementării elementelor proiectului de consolidare, după care vor fi prognozate costurile de realizare a concepţiei în ansamblu.
În temeiul proiectelor elaborate vor fi adoptate, de asemenea, programe concrete anuale de consolidare a terenurilor.    
Capitolul VII
Coordonarea lucrărilor de realizare a Programului
La realizarea prezentului Program participă:
Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare - coordonarea la nivel naţional a activităţii de consolidare a terenurilor;
Ministerul Economiei şi Comerţului  - coordonarea activităţii de stimulare economică a procesului de consolidare a terenurilor;
Ministerul Finanţelor - coordonarea politicii fiscale, creditării bancare  procesului de consolidare;
Ministerul Justiţiei - consultarea elaborării şi adoptării cadrului legislativ - normativ de realizare a Programului;
Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale - coordonarea soluţionării problemelor ecologice în procesul de consolidare a terenurilor;
Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru - coordonarea soluţionării problemelor ce ţin de înregistrarea drepturilor asupra pămîntului în procesul consolidării;
autorităţile administraţiei publice locale - coordonarea activităţii de consolidare a terenurilor agricole la nivel local;
Universitatea Agrară de Stat din Moldova - pregătirea specialiştilor în domeniul organizării şi amenajării terenurilor agricole, consolidării întreprinderilor agricole;
întreprinderile de stat şi private, autorizate în modul stabilit - executarea lucrărilor de proiectare şi construcţie în procesul consolidării terenurilor agricole.
În teritoriu vor fi create comisii locale de coordonare a procesului de consolidare a terenurilor care, în activitatea desfăşurată, se vor călăuzi de un regulament aprobat de Guvern.
Acţiunile concrete de realizare a prezentului Program sînt specificate în anexă.