HGA774/2006 ID intern unic: 317036 Версия на русском | Fişa actului juridic |
Republica Moldova | |
GUVERNUL | |
HOTĂRÎRE
Nr. 774
din 06.07.2006 | |
cu privire la aprobarea Planului Individual de Acţiuni al Parteneriatului (IPAP) Republica Moldova - NATO | |
Publicat : 25.08.2006 în Monitorul Oficial Nr. 134-137 art Nr : 985 | |
1. Se aprobă Planul Individual de Acţiuni al Parteneriatului (IPAP) Republica Moldova - NATO (se anexează).
2. Comisia Naţională pentru Elaborarea şi Implementarea Planului Individual de Acţiuni al Parteneriatului (IPAP) Republica Moldova - NATO, în scopul realizării Planului nominalizat:
va elabora Programul Naţional de Implementare a Planului Individual de Acţiuni al Parteneriatului (IPAP) Republica Moldova - NATO şi Lista necesităţilor în asistenţă externă, prezentîndu-le Guvernului spre examinare, pînă la 1 octombrie 2006;
va constitui opt grupuri de lucru, conduse de organele centrale de specialitate ale administraţiei publice, care vor asigura managementul procesului de implementare a Programului şi coordonarea interinstituţională a activităţilor, precum şi vor raporta, în termenele stabilite, Comisiei Naţionale despre realizarea Programului.
Aceste grupuri vor asigura implementarea activităţilor pe domenii de activitate, precum urmează:
a) securitatea politică şi cooperarea internaţională - coordonator Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene;
b) securitatea militară - coordonator Ministerul Apărării;
c) managementul crizelor, combaterea terorismului şi crimei organizate - coordonator Ministerul Afacerilor Interne;
d) reformele democratice si controlul civil/democratic asupra Forţelor Armate - coordonator Ministerul Justiţiei;
e) securitatea economică şi energetică - coordonator Ministerul Economiei şi Comerţului;
f) securitatea de frontieră - coordonator Serviciul Grăniceri;
g) securitatea prin ştiinţă şi protecţia mediului - coordonator Academia de Ştiinţe a Moldovei;
h) finanţarea reformelor - coordonator Ministerul Finanţelor;
va prezenta, semestrial, Guvernului rapoarte despre realizarea Programului.
3. Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene va coordona activităţile vizînd informarea opiniei publice despre conţinutul şi realizarea Programului.
PRIM-MINISTRU Vasile TARLEV
Contrasemnează:
Prim-viceprim-ministru Zinaida Greceanîi
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor
externe şi integrării europene Andrei Stratan
Ministrul apărării Valeriu Pleşca
Ministrul finanţelor Mihail Pop
Ministrul justiţiei Victoria Iftodi
Nr. 774. Chişinău, 6 iulie 2006.
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr. 774
din 6 iulie 2006
PLANUL INDIVIDUAL DE ACŢIUNI AL PARTENERIATULUI
(IPAP) REPUBLICA MOLDOVA - NATO
Partea I. Principalele obiective politice şi de reformare ale
Republicii Moldova CAPITOLUL 1. Problemele politice şi de securitate
1.1. Aprofundarea cooperării cu structurile şi instituţiile europene şi euroatlantice
Principalele obiective strategice ale Republicii Moldova sînt: integrarea în Uniunea Europeană, intensificarea dialogului şi aprofundarea relaţiilor cu structurile euroatlantice. Ţinînd cont de statutul său de neutralitate, Moldova, prin implementarea Planului Individual de Acţiuni (IPAP), nu urmăreşte obiectivul aderării la Alianţa Nord-Atlantică (NATO), ci speră să utilizeze Planul pentru accelerarea procesului de reforme în sectoarele apărării şi securităţii naţionale. În acest scop, Republica Moldova va crea baza politico-juridică necesară pentru implementarea IPAP, precum şi mecanismele instituţionale relevante.
1.2. Integritatea teritorială şi relaţiile cu vecinii
Republica Moldova doreşte reglementarea cît mai curînd posibilă a conflictului transnistrean pe cale paşnică. În acest scop, Moldova consideră absolut necesară participarea la negocieri a tuturor factorilor internaţionali interesaţi, dar, în primul rînd, a Uniunii Europene (UE), SUA, Rusia şi Ucraina. O atenţie deosebită în contextul reglementării se acordă securizării frontierei de stat, în special pe sectorul transnistrean al frontierei moldo-ucrainene. Ţara promovează relaţii de bună vecinătate cu Rom\x01+nia şi Ucraina. Dezvoltarea raporturilor cu Rom\x01+nia se va baza pe valorile europene comune. Republica Moldova se pronunţă pentru relaţii durabile de cooperare reciproc avantajoase cu Rusia. Moldova îşi va intensifica cooperarea cu alte state în cadrul Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est, Organizaţia pentru Cooperare la Marea Neagră (OCEMN), Procesul de Cooperare în Europa de Sud-Est (SEECP), Grupul director pentru cooperare în probleme de securitate în Europa de Sud-Est (SEEGROUP) şi Organizaţia pentru democraţie şi dezvoltare economică - GUAM (GUAM), ca modalitate de a contribui la consolidarea stabilităţii şi securităţii regionale.
1.3. Reformele democratice, drepturile omului, statul de drept, lupta contra corupţiei
Republica Moldova va continua cooperarea cu Consiliul Europei (CoE), Organizaţia pentru Securitate şi Cooperare în Europa (OSCE) şi Uniunea Europeană în promovarea reformelor democratice, pentru a asigura supremaţia legii şi conformitatea legislaţiei şi practicii naţionale în domeniul drepturilor omului cu standardele internaţionale relevante. Moldova va continua reforma sistemului judiciar, reforma electorală, reforma administraţiei centrale şi regionale. De asemenea, va fi perfecţionat cadrul juridic ce reglementează libertatea presei şi accesul publicului la informaţie. Moldova îşi va consolida eforturile în vederea combaterii corupţiei, inclusiv prin participarea la cooperarea internaţională în cadrul Grupului de state împotriva corupţiei (GRECO) şi Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est.
1.4. Combaterea terorismului şi crimei organizate
În scopul combaterii terorismului internaţional, crimei organizate şi traficului de fiinţe umane, Republica Moldova îşi va perfecţiona cadrul juridic şi instituţional existent, îşi va aprofunda cooperarea şi coordonarea interinstituţională, va stabili relaţii de cooperare cu subdiviziunile respective din cadrul Secretariatului Internaţional (IS) al NATO şi din statele-membre, îşi va consolida controlul asupra exporturilor şi măsurile vizînd combaterea fenomenului spălării banilor. În acest context, Moldova îşi va consolida cooperarea cu Organizaţia Naţiunilor Unite (ONU), OSCE, Organizaţia Internaţională a Muncii (OIM), Interpol şi alte organizaţii internaţionale.
1.5. Controlul democratic al Forţelor Armate
Pe calea aprofundării relaţiilor sale cu NATO, Republica Moldova va asigura ca forţele sale armate să servească şi să protejeze dezvoltarea democratică a statului. Prin urmare, asumarea angajamentului edificării capacităţii viabile pentru asigurarea securităţii naţiunii este posibilă doar cu exercitarea controlului democratic comprehensiv asupra Forţelor Armate. Acţiunile speciale ce urmează a fi întreprinse în acest context se referă la consolidarea rolului persoanelor civile care participă la procesul de adoptare a deciziilor la toate nivelurile în cadrul sistemului securităţii naţionale şi angajarea persoanelor civile în instituţiile militare, precum şi implementarea standardelor NATO la restructurarea Forţelor Armate şi promovarea accesului mass-media şi publicului la informaţiile ce ţin de apărare şi securitate. În acest sens, Republica Moldova va revizui şi, în caz de necesitate, va perfecţiona cadrul juridic ce reglementează repartizarea responsabilităţilor între organele supreme ale puterii în stat. Statul va aplica experienţa internaţională avansată în acest domeniu. Autorităţile moldovene vor extinde treptat numărul persoanelor civile angajate la Ministerul Apărării şi vor încuraja participarea societăţii civile la examinarea problemelor de apărare şi securitate naţională.
1.6. Dezvoltarea economică şi politicile prioritare
În scopul unei dezvoltări stabile şi durabile Republica Moldova va implementa prevederile Strategiei de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei (SCERS) şi pe cele ale compartimentului economico-social al Planului de Acţiuni Republica Moldova - Uniunea Europeană. Moldova va promova competitivitatea şi îşi va îmbunătăţi mediul de afaceri, va întreprinde măsuri în vederea consolidării securităţii sale economice şi energetice şi va dezvolta cooperarea cu organismele financiare internaţionale.
1.7. Cooperarea cu alte organizaţii internaţionale
În procesul de implementare a IPAP, Republica Moldova îşi va coordona acţiunile cu UE şi organizaţiile internaţionale active în ţară, pentru a asigura compatibilitatea dintre IPAP, Planul de acţiuni Republica Moldova - Uniunea Europeană, SCERS, precum şi pentru a evita dublarea şi suprapunerea în activităţi. O atenţie deosebită se va acorda consultărilor cu NATO, OSCE, Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), Programul Naţiunilor Unite pentru protecţia mediului (UNEP) şi alte organizaţii/agenţii internaţionale în vederea implementării proiectelor ce vizează consolidarea securităţii ecologice în ţară şi în regiune.
CAPITOLUL 2. Probleme militare şi de apărare
2.1. Instituirea structurilor pentru implementarea reformelor
Republica Moldova intenţionează să se angajeze în reformarea tuturor structurilor naţionale de securitate şi apărare în vederea edificării capacităţilor adecvate pentru asigurarea securităţii naţiunii şi în scopul de a dispune de capacităţi pentru a contribui la operaţiuni internaţionale la nivelul potrivit. În acest sens, Moldova consideră importantă elaborarea Concepţiei securităţii naţionale, Strategiei securităţii naţionale şi Strategiei militare naţionale. În baza acestor documente se va desfăşura Analiza Strategică a Apărării (SDR), procesul respectiv fiind supravegheat (monitorizat) de Consiliul Suprem de Securitate.
2.2. Interoperabilitate militară şi instruire
Republica Moldova consideră problemele de interoperabilitate ca fiind esenţiale şi intenţionează să creeze instituţii corespunzătoare şi să elaboreze în cadrul acestora politicile şi procedurile managementului de instruire privind dezvoltarea plenară a standardelor şi practicilor destinate Forţelor Armate. Scopul principal este de a obţine forţe capabile să acţioneze în comun cu cele ale statelor aliate şi partenere în operaţiunile multinaţionale umanitare şi de menţinere a păcii. Aceste obiective sînt, de asemenea, esenţiale pentru atingerea scopului de edificare a Forţelor Armate interoperabile pe plan intern, a forţelor parţial profesioniste cu un corp de subofiţeri şi ofiţeri profesionişti, capabil să reacţioneze rapid şi adecvat în situaţii de criză sau de conflict.
2.3. Instruirea personalului, managementul şi recrutarea
Republica Moldova intenţionează să perfecţioneze sistemele de instruire şi recrutare în Forţele Armate, precum şi să consolideze managementul personalului militar şi să instruiască personalul militar cu privire la responsabilităţile sale în domeniul drepturilor omului şi controlului democratic.
2.4. Planuri pe termen lung pentru consultări, comandă şi control (C3), logistică, echipament, precum şi pentru controlul şi managementul spaţiului aerian
Republica Moldova va elabora un plan pe termen lung cu privire la consultări, comandă şi control (C3) şi structura pentru C3. Moldova examinează posibilităţile perfecţionării instrumentelor juridice cu privire la cooperarea şi coordonarea civil-militară, pentru a face posibilă utilizarea plenară a sistemului de management a traficului aerian, reieşind din cerinţele ţării în domeniul securităţii. Moldova intenţionează să dezvolte capacităţi moderne de apărare antiaeriană cu bazare pe sol, să creeze un sistem modern de control al traficului aerian şi să încheie acorduri bilaterale cu Rom\x01+nia şi Ucraina în vederea recepţionării datelor radar primare cu privire la traficul aerian. De asemenea, în baza rezultatelor obţinute urmare a SDR este prevăzută elaborarea planurilor pe termen lung pentru logistică şi echipament.
2.5. Perfecţionarea securităţii armamentului şi muniţiilor
Republica Moldova va crea un mecanism transparent şi cu responsabilităţi definite de securizare a armamentului şi muniţiilor. Pentru realizarea acestei sarcini, Moldova va asigura implementarea standardelor occidentale. Acest efort se înscrie în contextul mai larg al politicii de neproliferare pe care o promovează Republica Moldova.
2.6. Trupele de Carabinieri
Republica Moldova consideră reformarea Trupelor de Carabinieri ca o parte importantă a reformei atotcuprinzătoare a sectorului de securitate şi apărare al ţării. În acest sens, Moldova intenţionează să revizuiască rolul şi responsabilităţile Trupelor de Carabinieri şi să integreze adecvat capacităţile militare respective în Armata Naţională. Moldova consideră importantă perfecţionarea capacităţilor operaţionale ale Trupelor de Carabinieri.
2.7. Serviciul Grăniceri
În contextul reformei plenare a sectorului de securitate şi apărare lansate în cadrul IPAP, Moldova consideră esenţială transformarea Serviciului Grăniceri în organ de ocrotire a ordinii de drept. Republica Moldova intenţionează să creeze, în cooperare cu UE, capacităţi moderne şi eficiente de securizare a frontierei în conformitate cu standardele UE. Adaptat, în mod adecvat, la necesităţile de securitate ale Republicii Moldova, Serviciul Grăniceri va constitui un element indispensabil al întregului sistem de securitate al ţării.
CAPITOLUL 3. Informarea publicului, ştiinţa şi planificarea situaţiilor de urgenţă
3.1. Informarea publicului în materie de securitate şi apărare
Republica Moldova intenţionează să creeze un grup de acţiune pentru diplomaţia publică, cu participarea autorităţilor statului, societăţii civile şi mass-media şi să elaboreze Strategia Naţională pentru informarea publicului în materie de securitate, pentru a asigura ca procesele de modernizare şi transformare a sistemului de securitate şi apărare, inclusiv cele ce vizează controlul civil şi democratic asupra Forţelor Armate, să fie înţelese şi sprijinite de populaţia ţării.
3.2. Comitetul pentru ştiinţă (SCOM) şi Comitetul pentru ameninţările societăţii moderne (CCMS)
Republica Moldova va consolida cooperarea în domeniul ştiinţific cu NATO, pentru a spori eficienţa reformelor în sectorul de securitate şi apărare. Moldova doreşte să asigure o dezvoltare durabilă a potenţialului său ştiinţific şi tehnic, să aplice standarde adecvate de protecţie a mediului înconjurător şi să perfecţioneze capacităţile statului de a reacţiona la ameninţările societăţii moderne.
3.3. Managementul crizelor, planificarea situaţiilor civile de urgenţă şi pregătirea pentru situaţiile de urgenţă
Republica Moldova îşi va consolida sistemul de planificare a situaţiilor civile de urgenţă şi de pregătire pentru asemenea situaţii, precum şi capacităţile sale de management în caz de criză. Moldova intenţionează să continue acest proces pînă cînd sistemul menţionat va fi plenar adaptat la necesităţile sale de securitate. Moldova se va consulta cu NATO în vederea preluării şi instituirii celor mai bune practici în materie de planificare a situaţiilor civile de urgenţă.
CAPITOLUL 4. Aspecte administrative, protejarea
informaţiei şi resurse 4.1. Aspecte administrative
În contextul deciziei politice a autorităţilor moldovene cu privire la aprofundarea cooperării cu NATO prin implementarea IPAP şi, respectiv, deciziei Alianţei de a sprijini această iniţiativă, în Moldova au fost întreprinse un şir de măsuri vizînd consolidarea capacităţilor naţionale instituţionale. A fost creată Comisia Naţională pentru Elaborarea şi Implementarea IPAP. Din această Comisie fac parte conducători din diverse instituţii importante de stat (Parlament, Consiliul Suprem de Securitate, ministere şi alte instituţii) şi din structurile societăţii civile. Comisia este responsabilă în faţa Preşedintelui ţării, în calitatea acestuia de Preşedinte al Consiliului Suprem de Securitate şi Comandant Suprem al Forţelor Armate.
4.2. Resurse
Republica Moldova, de comun acord cu NATO, intenţionează să identifice şi să stabilească priorităţile în asistenţa necesară pentru implementarea cu succes a IPAP. Moldova va evalua posibilităţile sistemelor sale de planificare şi bugetare, pentru a asigura buna realizare a acestui obiectiv.
4.3. Protejarea informaţiei
Republica Moldova va asigura implementarea în deplină măsură a acordului de protejare a informaţiei, semnat între Guvernul Republicii Moldova şi NATO şi va consolida sistemul naţional respectiv.
PARTEA II. DOMENIILE DE REFORMARE CE CONSTITUIE
OBIECT AL CONSULTĂRILOR ŞI COOPERĂRII CU NATO
Abrevierile:
IPAP - Planul Individual de Acţiuni al Parteneriatului
Republica Moldova - NATO NATO - Organizaţia Tratatului Nord-Atlantic
UE - Uniunea Europeană
OCEMN - Organizaţia pentru cooperare la Marea Neagră
SEECP - Procesul de cooperare în Europa de Sud-Est
SEEGROUP - Grupul director pentru cooperare în probleme
de securitate în Europa de Sud-Est GUAM - Organizaţia pentru democraţie şi dezvoltare
economică GUAM CoE - Consiliul Europei
OSCE - Organizaţia pentru Securitate şi Cooperare în
Europa GRECO - Grupul de state împotriva corupţiei
IS - Secretariatul internaţional
ONU - Organizaţia Naţiunilor Unite
OIM - Organizaţia Internaţională a Muncii
SCERS - Strategia de creştere economică şi reducere
a sărăciei UNEP - Programul Naţiunilor Unite pe protecţia mediului
PNUD - Programul Naţiunilor Unite pentru dezvoltare
SDR - Analiza strategică a apărării
SCOM - Comitetul pentru Ştiinţă
CCMS - Comitetul privind provocările societăţii moderne
CFSP - Politica externă de securitate comună (a Uniunii
Europene) EAPWP - Planul de lucru al Parteneriatului Euro-Atlantic
ICE - Iniţiativa central europeană
SECI - Iniţiativa de cooperare sud-est europeană
CEDO - Curtea Europeană pentru Drepturile Omului
CCCEC - Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice
şi Corupţiei ILU - Oficiul de legătură al NATO în probleme de informaţii
EADRCC - Centrul Euro-Atlantic de coordonare a măsurilor
împotriva dezastrelor CEP - Planificarea situaţiilor de urgenţă civilă
PAP - T - Parteneriatul de luptă împotriva terorismului
EAPC - Consiliul Parteneriatului Euro-Atlantic
NOS - Biroul pentru securitate al NATO
IMS - Statul Major Militar Internaţional
SIS - Serviciul de Informaţii şi Securitate
STS - Programul Securitatea prin Ştiinţă
SALW - Arme mici şi armament uşor
CCTM - Cadrul cheltuielilor pe termen mediu
ENVSEC - Programul "Mediul şi Securitatea"
OCC - Conceptul capacităţilor operaţionale
CIS - Sisteme de comunicaţii şi informaţionale
NC3A - Organizaţia NATO pentru consultare, comandă şi control
HNS - Sprijinul ţării gazdă
POL - Programul de asistenţă medicală, întreţinerea
echipamentului, materiale, petrol, combustibil şi lubrifianţi SGPLE - Grupul permanent al partenerilor experţi în logistică
CNAD - Conferinţa directorilor naţionali pentru armamente
NAMSA - Organizaţia NATO de aprovizionare şi întreţinere
DPP - Politica de Apărare şi Planificare
NAADC - Celula analitică pentru apărare aeriană a NATO
NADC - Comitetul NATO pentru apărare aeriană
TWINNING - Programul "Înfrăţirea instituţională"
TAIEX - Programul de asistenţă tehnică şi schimb de informaţii
CPE - Ambasada - punct de contact al NATO
RENAM - Sistemul de reţele de cercetare ştiinţifică
PfP - Parteneriatul pentru Pace
GIS - Sisteme de comunicaţii şi informaţii
CPC - Comitetul de protecţie civilă
SCEPC - Înaltul comitet de planificare pentru situaţii de urgenţă civilă
CCPC - Comitetul pentru planificarea comunicaţiilor civile
CG - Cartierul General
PSE - Element al Statului major al Parteneriatului pentru Pace
|