HGM977/2006 ID intern unic: 317065 Версия на русском | Fişa actului juridic |
Republica Moldova | |
GUVERNUL | |
HOTĂRÎRE
Nr. 977
din 23.08.2006 | |
privind expertiza coruptibilităţii proiectelor de acte legislative | |
Publicat : 25.08.2006 în Monitorul Oficial Nr. 134-137 art Nr : 1020 | |
MODIFICAT
În titlul şi textul Hotărîrii şi Regulamentului cu privire la organizarea procesului de efectuare a expertizei coruptibilităţii proiectelor de acte legislative, cuvintele "expertiza coruptibilităţii" şi "acte legislative" se substituie, respectiv, cu cuvintele "expertiza anticorupţie" şi "acte legislative şi normative" la cazul şi numărul corespunzător prin HG313/17.03.07, MO43-46/30.03.07 art.338
În scopul creării unui mecanism eficient de expertizare a coruptibilităţii proiectelor de acte legislative şi normative, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
Regulamentul cu privire la organizarea procesului de efectuare a expertizei anticorupţie a proiectelor de acte legislative şi normative, conform anexei nr. 1;
Componenţa nominală a Comisiei coordonatoare a procesului de expertiză anticorupţie a proiectelor de acte legislative şi normative, conform anexei nr. 2.
[Pct.1 în redacţia HG313/17.03.07, MO43-46/30.03.07 art.33 2. Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, în termen de o lună, va elabora şi va aproba Metodologia de efectuare a expertizei anticorupţie proiectelor de acte legislative şi normative.
21. Se stabileşte că, în caz de eliberare a membrilor comisiei din funcţiile publice deţinute, atribuţiile acestora în cadrul Comisiei vor fi preluate de persoanele nou-desemnate în funcţiile respective, fără a fi emisă o nouă hotărîre de Guvern.
[Pct.21 introdus prin HG313/17.03.07, MO43-46/30.03.07 art.338]
PRIM-MINISTRU Vasile TARLEV
Contrasemnează:
Ministrul afacerilor interne Gheorghe Papuc
Ministrul economiei şi comerţului Valeriu Lazăr
Ministrul finanţelor Mihail Pop
Ministrul justiţiei Victoria Iftodi
Nr. 977. Chişinău, 23 august 2006.
Anexa nr. 1
la Hotărîrea Guvernului nr. 977
din 23 august 2006
[Denumire modificată prin HG313/17.03.07, MO43-46/30.03.07 art.338]
cu privire la organizarea procesului de efectuare
a expertizei anticorupţie proiectelor de acte legislative şi normative Prezentul Regulament stabileşte cadrul organizatoric al procesului de efectuare a expertizei anticorupţie proiectelor de acte legislative şi normative, şi anume: principiile generale ale efectuării expertizei, domeniile expertizei, organul responsabil de efectuarea expertizei, termenele şi criteriile de întocmire a expertizei.
I. Dispoziţii generale
1.expertiza anticorupţie proiectelor de acte legislative şi normative (în continuare - expertiza) reprezintă procesul de evaluare a corespunderii conţinutului proiectului de acte legislative şi normative cu standardele anticorupţionale naţionale şi internaţionale, în vederea identificării normelor care favorizează sau pot favoriza corupţia şi a elaborării recomandărilor pentru excluderea sau diminuarea efectelor acestora.
1. 1 În prezentul Regulament, prin acte legislative şi normative se înţeleg actele normative ale Guvernului în sensul art. 2 din Legea nr. 317-XV din 18 iulie 2003 privind actele normative ale Guvernului şi ale altor autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale.
[Pct.11 introdus prin HG313/17.03.07, MO43-46/30.03.07 art.338]
2. Principiile de bază ale expertizei sînt:
legalitatea - corespunderea conţinutului reglementărilor cu scopul legii, cu normele ierarhic superioare;
transparenţa şi stabilitatea reglementărilor;
participarea societăţii civile la elaborarea şi efectuarea expertizei proiectelor de acte legislative şi normative;
excluderea influenţării asupra autorilor proiectelor de acte legislative şi normative, în vederea promovării calităţii normelor de drept şi nepermiterii favorizării autorilor proiectelor sau a altor persoane interesate;
excluderea normelor care ar genera interpretarea şi aplicarea contradictorie a prevederilor legale.
3. Expertiza este efectuată în privinţa proiectelor de acte legislative şi normative elaborate de către autorităţile administraţiei publice centrale.
4. Expertiza este efectuată atît în privinţa proiectelor de acte legislative şi normative de bază, cît şi a proiectelor de acte legislative şi normative de modificare, completare sau abrogare a actelor legislative şi normative.
5. Sînt supuse expertizei coruptibilităţii proiectele de acte legislative şi normative care reglementează relaţii din domeniile:
drept constituţional şi administrativ, justiţie şi afaceri interne, drepturile şi libertăţile omului;
economie şi comerţ;
buget şi finanţe;
educaţie şi învăţămînt, cultură, culte şi mass-media;
legislaţia muncii, asigurarea socială, ocrotirea sănătăţii şi familiei.
II. Organul responsabil de efectuarea expertizei
6. Organul responsabil de efectuarea expertizei este Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei (în continuare - Centrul).
7. Organul-autor al proiectului este obligat să contribuie la expertizarea proiectului de acte legislative şi normative, inclusiv prin consultări ale specialiştilor calificaţi în domeniul reglementat.
8. Centrul poate antrena, la efectuarea expertizei, specialişti din instituţiile de învăţămînt superior de specialitate şi reprezentanţi ai organizaţiilor nonguvernamentale din domeniu.
III. Termenele de efectuare a expertizei
9. Proiectul de acte legislative şi normative prezentat spre expertizare este examinat în termen de 10 zile lucrătoare.
10. Dacă proiectul este voluminos ori complex sau dacă se cere studierea unor materiale suplimentare, termenul este prelungit pînă la o lună.
11. Curgerea termenului începe în ziua intrării şi înregistrării proiectului la Centru.
IV. Modul de efectuare a expertizei
12. Examinarea proiectului de acte legislative şi normative se efectuează după următoarele criterii:
ponderea, în cuprinsul proiectului, şi eventualul efect al normelor de trimitere şi blanchetă;
nivelul atribuţiilor de reglementare, transmise în competenţa autorităţilor administraţiei publice;
identificarea conflictelor normelor de drept;
nivelul responsabilităţilor şi atribuţiilor stabilite funcţionarilor publici;
evaluarea procedurilor administrative de control (intern sau ierarhic superior);
nivelul cerinţelor impuse beneficiarilor de anumite drepturi;
nivelul transparenţei funcţionării autorităţilor administraţiei publice.
13. Raportul de expertiză a coruptibilităţii proiectului de acte legislative şi normative se întocmeşte în conformitate cu Metodologia elaborată şi aprobată de Centru.
14. Autorităţile şi instituţiile cărora li s-a prezentat proiectul de acte legislative şi normative spre avizare în modul stabilit, reieşind din competenţa lor funcţională, pe lîngă obiecţiile de fond asupra proiectului de acte legislative şi normative, vor evidenţia şi evalua separat elementele coruptibilităţii proiectului de acte legislative şi normative, conform criteriilor stabilite în pct. 12 şi Metodologiei menţionate în pct. 13 din prezentul Regulament.
15. Înainte de a fi prezentat în modul stabilit Ministerului Justiţiei, proiectul definitivat conform obiecţiilor şi propunerilor instituţiilor interesate, înaintate în procesul avizării proiectului, se prezintă Centrului pentru efectuarea expertizei coruptibilităţii.
16. În cadrul expertizei, Centrul:
analizează nivelul conformităţii prevederilor proiectului cu standardele anticorupţionale naţionale şi internaţionale;
analizează nivelul concordanţei dintre prevederile proiectului şi alte acte legislative şi normative din domeniu.
17. Concluziile expertizei trebuie să conţină recomandări privind modalităţile de depăşire sau diminuare a riscurilor de corupţie identificate.
18. Organul care a elaborat proiectul studiază propunerile şi obiecţiile referitoare la aspectele coruptibilităţii expuse în avize şi expertiză de către autorităţile interesate şi, la definitivarea proiectului, decide luarea în considerare sau respingerea lor.
19. În cazul respingerii recomandărilor, organul care a elaborat proiectul întocmeşte o notă informativă, în care argumentează motivele respingerii recomandărilor din expertiză.
20. După avizare şi expertizare în condiţiile prezentului Regulament, proiectul de acte legislative şi normative, pînă a fi înaintat spre examinare Guvernului, este prezentat, în mod obligatoriu, Ministerului Justiţiei.
21. La efectuarea expertizei juridice, pe baza materialelor prezentate, Ministerul Justiţiei îşi expune opinia asupra respectării procedurii, cerinţelor şi condiţiilor expertizei coruptibilităţii, fiind în drept să completeze avizul cu obiecţii şi propuneri argumentate.
22. Observaţiile şi propunerile Ministerului Justiţiei privind respectarea procedurii, cerinţelor şi condiţiilor efectuării expertizei coruptibilităţii sînt luate în considerare la definitivarea proiectului de acte legislative şi normative. Neacceptarea acestora trebuie motivată în nota informativă.
23. În cazul unor divergenţe de opinii sau al neacceptării concluziilor, observaţiilor şi propunerilor, proiectul şi divergenţele sînt prezentate Comisiei coordonatoare a procesului de expertiză a coruptibilităţii proiectelor de acte legislative şi normative, pentru a decide modul de eliminare a factorilor care pot genera corupţie.
24. Comisia coordonatoare este constituită din reprezentanţi ai Ministerului Economiei şi Comerţului, Ministerului Finanţelor, Ministerului Afacerilor Interne, Procuraturii Generale, Serviciului de Informaţii şi Securitate. Preşedintele Comisiei este un viceministru al justiţiei, iar secretarul Comisiei este vicedirectorul Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei. Componenţa nominală a Comisiei coordonatoare se aprobă de către Guvern.
25. Deciziile Comisiei coordonatoare sînt luate cu votul majorităţii membrilor acesteia şi sînt semnate de către preşedinte şi secretar. Materialele prezentate şi deciziile Comisiei se anexează la dosarul de însoţire a proiectelor de acte legislative şi normative.
26. Comisia se întruneşte în şedinţe ori de cîte ori este necesar, la solicitarea organului care a elaborat proiectul. Şedinţa Comisiei coordonatoare este deliberativă dacă la ea participă majoritatea membrilor acesteia.
27. Funcţia de secretariat al Comisiei coordonatoare este realizată de Centru, care asigură buna desfăşurare a şedinţelor acesteia.
Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului nr. 977
din 23 august 2006
COMPONENŢA NOMINALĂ
a Comisiei coordonatoare a procesului de
expertiză anticorupţie a proiectelor de acte legislative şi normative
EŞANU Nicolae - viceministru al justiţiei, preşedintele Comisiei
IVANCOV Andrei - vicedirector al Centrului pentru Combaterea Crimelor
Economice şi Corupţiei, secretarul Comisiei
CUZA Iurie - şef al Direcţiei juridice, Ministerul Economiei şi Comerţului
BALAN Andrei - şef adjunct al Direcţiei juridice, Ministerul Finanţelor
TIMOFTI Irina - şef adjunct al Direcţiei juridice, Ministerul Afacerilor Interne
COVAL Valentin - şef al Secţiei juridice, Procuratura Generală
BEZUŞCA Oleg - şef al Secţiei anticorupţie, Serviciul de Informaţii şi Securitate
[Anexa nr.2 introdusă prin HG313/17.03.07, MO43-46/30.03.07 art.338]
|