HGA190/2007
ID intern unic:  321273
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 190
din  21.02.2007
privind crearea Centrului de armonizare a legislaţiei
Publicat : 02.03.2007 în Monitorul Oficial Nr. 29-31     art Nr : 205
    Abrogată prin HG1082 din 08.11.18, MO423/09.11.18 art.1125; în vigoare 09.11.18

    MODIFICAT

   
HG735 din 03.10.12, MO212-215/12.10.21 art.798; în vigoare 12.10.12
    HG1201 din 06.11.07, MO178-179/16.11.07 art.1250



    Întru realizarea Hotărîrii Guvernului nr. 1345 din 24 noiembrie 2006 "Cu privire la armonizarea legislaţiei Republicii Moldova cu legislaţia comunitară" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.189-192, art.1470), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se creează Centrul de armonizare a legislaţiei ca autoritate administrativă, subordonată Ministerului Justiţiei.
    [Pct.1 modificat prin HG1201 din 06.11.07, MO178-179/16.11.07 art.1250]
    2. Se aprobă:
    Regulamentul Centrului de armonizare a legislaţiei, conform anexei nr. 1;
    structura organizaţională a Centrului de armonizare a legislaţiei, conform anexei nr. 2;
    completările ce se operează în Hotărîrea Guvernului nr.129 din 15 februarie 2000 "Cu privire la Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova", conform anexei nr. 3.
    3. Se stabileşte efectivul limită al Centrului de armonizare a legislaţiei în număr de 22 persoane, cu fondul respectiv de salarizare, în conformitate cu legislaţia în vigoare cu privire la serviciul public.
   
[Pct.3 modificat prin HG735 din 03.10.12, MO212-215/12.10.21 art.798; în vigoare 12.10.12]
    [Pct.3 modificat prin HG1201 din 06.11.07, MO178-179/16.11.07 art.1250]
    4. Gestionarea resurselor financiare, precum şi a resurselor umane ale Centrului este asigurată de Ministerul Justiţiei.
    5. Se alocă, din fondul de rezervă al Guvernului, Ministerului Justiţiei 1220 mii lei pentru asigurarea în anul 2007 a activităţii Centrului de armonizare a legislaţiei, cu restabilirea sumei respective la fondul de rezervă al Guvernului la rectificarea bugetului de stat pe anul 2007.
    6. Aparatul Guvernului, în termen de o lună, va asigura Centrul de armonizare a legislaţiei cu încăperi de serviciu.

    PRIM-MINISTRU                                                       Vasile TARLEV
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    ministrul afacerilor externe
    şi integrării europene                                                   Andrei Stratan
    Ministrul justiţiei                                                         Vitalie Pîrlog
    Ministrul finanţelor                                                      Mihail Pop
    Ministrul economiei şi comerţului                               Igor Dodon

    Nr. 190. Chişinău, 21 februarie 2007.

Anexa nr. 1
la Hotărîrea Guvernului nr.190
din 21 februarie 2007
REGULAMENTUL
Centrului de armonizare a legislaţiei
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Prezentul Regulament stabileşte forma organizatorico-juridică, competenţa şi modul de organizare a Centrului de armonizare a legislaţiei (în continuare - Centrul).
    2. Centrul este o autoritate administrativă, se subordonează Ministerului Justiţiei şi este creat în scopul facilitării procesului de armonizare a legislaţiei naţionale cu cea comunitară. Centrul are statut de persoană juridică şi dispune de sigiliu cu denumirea sa în limba moldovenească.
   [Pct.2 modificat prin HG1201 din 06.11.07, MO178-179/16.11.07 art.1250]
    3. Pentru exercitarea funcţiilor ce-i revin, Centrul conlucrează cu ministerele şi alte organe centrale de specialitate ale administraţiei publice, care sînt obligate să asigure prezentarea, în termenele prevăzute de legislaţia în vigoare, a informaţiei şi a documentelor solicitate de Centru. Centrul colaborează, de asemenea, cu alte instituţii publice şi private, cu organizaţii internaţionale, precum şi cu neguvernamentale în problemele ce ţin de competenţa sa.
II. SARCINILE PRINCIPALE ALE CENTRULUI
    4. Sarcinile principale ale Centrului sînt:
    a) elaborarea proiectelor de planuri naţionale anuale de armonizare a legislaţiei Republicii Moldova cu legislaţia comunitară (în continuare - planuri naţionale);
    b) verificarea compatibilităţii actelor legislative şi normative cu legislaţia comunitară şi emiterea declaraţiilor respective de compatibilitate;
    c) coordonarea procesului de realizare (implementare) a planurilor naţionale, precum şi, la solicitarea autorităţilor administraţiei publice, oferirea de informaţii aferente acestui proces;
    d) crearea şi gestionarea sistemului informaţional privind armonizarea legislaţiei naţionale cu legislaţia comunitară;
    e) crearea şi actualizarea bazei informaţionale a legislaţiei comunitare în limba moldovenească (prevederile legislaţiei comunitare primare şi secundare, alte surse ale legislaţiei comunitare);
    f) colaborarea, în funcţie de necesitate, cu alte instituţii şi autorităţi ale administraţiei publice centrale, precum şi cu organizaţii internaţionale, în obţinerea expertizei sau asistenţei pentru realizarea sarcinilor ce ţin de competenţa Centrului;
    g) monitorizarea procesului de armonizare a legislaţiei pe plan naţional prin întocmirea rapoartelor trimestriale privind situaţia la acest capitol.
III. ATRIBUŢIILE CENTRULUI
    5. Centrul are următoarele atribuţii:
    a) să elaboreze, în baza propunerilor înaintate de către autorităţile administraţiei publice centrale, planuri naţionale anuale de armonizare a legislaţiei. În acest scop vor fi determinate domeniile respective (în funcţie de priorităţile naţionale şi prevederile actelor bilaterale în vigoare ce reglementează relaţiile dintre Republica Moldova şi Uniunea Europeană), precum şi actele legislative şi normative naţionale care le reglementează şi care urmează a fi armonizate sau adoptate;
   b) să se expună asupra proiectelor actelor legislative şi normative, cu relevanţă comunitară, elaborate de autorităţile administraţiei publice centrale, emiţînd, în ultima instanţă, declaraţia de compatibilitate (conform modelului anexat) a proiectului de act legislativ şi normativ cu legislaţia comunitară;
   c) să verifice respectarea de către autorităţile administraţiei publice centrale a procedurilor prevăzute de legislaţia în vigoare privind elaborarea actelor legislative şi normative cu relevanţă comunitară, în special dacă au fost întocmite tabelul de concordanţă a actului normativ respectiv şi nota informativă, conform prevederilor legislaţiei în vigoare;
   d) să examineze conformitatea legislaţiei interne cu prevederile legislaţiei comunitare, sesizînd organul competent asupra contradicţiilor şi înaintînd recomandări şi propuneri de ameliorare a proiectelor actelor legislative şi normative expertizate;
    [Pct.5 lit.d) modificată prin HG1201 din 06.11.07, MO178-179/16.11.07 art.1250]
    e) să creeze şi să actualizeze în permanenţă baza informaţională de date privind conţinutul legislaţiei comunitare;
    f) să acorde asistenţă metodologică autorităţilor administraţiei publice centrale în domeniul vizat;
    g) să acorde, la solicitare, informaţii autorităţilor administraţiei publice centrale, în domeniul său de activitate;
    h) să exercite alte funcţii prevăzute de legislaţia în vigoare şi de prezentul Regulament.
IV. DREPTURILE CENTRULUI
    6. Întru realizarea atribuţiilor ce-i revin, Centrul dispune de următoarele drepturi:
    a) să solicite şi să primească de la autorităţile administraţiei publice centrale, de la instituţiile de cercetare ştiinţifică şi de învăţămînt superior informaţia şi suportul necesar pentru desfăşurarea activităţii sale;
    b) să primească asistenţă tehnică şi financiară de la organismele internaţionale, de la donatorii externi şi interni;
    c) să antreneze specialişti, experţi, consultanţi, inclusiv prin contract, de la autorităţile administraţiei publice centrale, instituţii ştiinţifice şi de învăţămînt superior din ţară şi de peste hotare, în examinarea chestiunilor ce ţin de procesul de armonizare, de traducerea textelor legislaţiei comunitare, inclusiv de traducerea actelor legislative şi normative ale Republicii Moldova cu relevanţă comunitară, pentru prezentarea acestora experţilor europeni, precum şi la examinarea altor chestiuni ce ţin de competenţa sa;
   d)  să organizeze seminare, mese rotunde şi grupuri de lucru în problemele ce ţin de procesul de armonizare a legislaţiei, dezvoltarea şi perfecţionarea continuă a acestuia;
    e) să delege specialişti ai Centrului pentru examinarea şi soluţionarea problemelor ce ţin de armonizarea legislaţiei;
    f) să desfăşoare activitate editorială cu scopul publicării rapoartelor, studiilor, traducerilor, efectuate în procesul de armonizare a legislaţiei naţionale cu cea comunitară.
V. PATRIMONIUL CENTRULUI
    7. Patrimoniul Centrului se constituie din mijloacele financiare reflectate în bilanţ.
    8. Asigurarea financiară a activităţii Centrului se efectuează de la bugetul de stat, prin intermediul Ministerului Justiţiei.
VI. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII CENTRULUI
    9. Activitatea Centrului se desfăşoară în conformitate cu programele sale de activitate şi cu planurile naţionale.
    10. Centrul este condus de director, numit în funcţie şi eliberat din funcţie  de către ministrul justiţiei.
    11. Directorul Centrului:
    a) conduce activitatea  Centrului şi poartă răspundere personală pentru îndeplinirea sarcinilor ce-i revin;
    b) delimitează şi repartizează atribuţiile colaboratorilor Centrului;
    c) angajează şi eliberează din funcţie colaboratorii Centrului, organizează atestarea şi instruirea acestora, precum şi aplică măsuri de stimulare şi sancţionare, conform legislaţiei în vigoare;
    d) acţionează fără procură în numele Centrului, reprezintă interesele Centrului în relaţiile cu autorităţile administraţiei publice centrale, cu organismele internaţionale, precum şi cu persoanele juridice şi fizice;
    e) administrează mijloacele financiare şi proprietatea Centrului în limitele drepturilor acordate de prezentul Regulament;
    f) încheie contracte;
    g) în limitele competenţei,  emite  ordine şi dă  indicaţii  executorii pentru toţi colaboratorii Centrului;
    h) semnează în numele Centrului declaraţia de compatibilitate;
    i) soluţionează alte chestiuni ce ţin de activitatea Centrului.
VII. REORGANIZAREA ŞI LICHIDAREA CENTRULUI
    12. Centrul poate fi reorganizat sau lichidat de către Guvern, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

Anexă
la Regulamentul Centrului
de armonizare a legislaţiei
DECLARAŢIE DE COMPATIBILITATE
    1._______________________________________________________________
                            (se indică denumirea organului/autorităţii ce a elaborat proiectul de act legislativ / normativ)
    2._______________________________________________________________
                               (se indică titlul proiectului de act legislativ /normativ)
    3. Se indică compatibilitatea proiectului de act normativ cu legislaţia comunitară:
    a)_______________________________________________________________
                   (se indică  gradul de compatibilitate cu prevederile legislaţiei primare)
    b)_______________________________________________________________
                  (se  indică  gradul de compatibilitate cu prevederile legislaţiei secundare)
    c)_______________________________________________________________
                   (se indică  gradul de compatibilitate cu alte surse ale legislaţiei comunitare)
    4. _______________________________________________________________
                (se indică faptul dacă, la elaborarea proiectului, au participat consultanţi sau experţi, precum
    _________________________________________________________________
     şi opinia lor privind compatibilitatea (se anexează)
    5. _______________________________________________________________
             (se indică compatibilitatea/compatibilitatea parţială/necompatibilitatea proiectului,
    _________________________________________________________________
                                     cu argumentarea respectivă)
    Semnătura consultantului executor             _______________
    Semnătura şefului de direcţie                     _______________
    Semnătura directorului Centrului                _______________
    Recomandări metodologice:
    1. Se indică denumirea instituţiei, precum şi unitatea (departamentul, direcţia sau secţia) ce a elaborat proiectul de act legislativ/normativ. Este important de a menţiona dacă autorul proiectului de act legislativ/normativ elaborat este doar o instituţie sau mai multe instituţii prin cooperare.
    2. Se indică titlul  proiectului de act legislativ/normativ elaborat în limba moldovenească, precum şi în limba engleză, indiferent de tipul actului: lege, hotărîre de Guvern, ordin sau orice altă legislaţie secundară ce urmează a fi  armonizată.
    3. Compatibilitatea cu sursele legislaţiei comunitare:
    Se indică faptul dacă s-au luat în considerare prevederile legislaţiei comunitare primare. Legislaţia primară include tratatele Comunităţii, cu toate modificările şi completările ulterioare.
   Este necesar de a indica abrevierea tratatelor uzuale (Tratatele fundamentale: CEE - Tratatul de instituire a Comunităţii Economice Europene; CEEA - Tratatul de instituire a Comunităţii Europene a Energiei Atomice).
    De asemenea, este necesar de a indica gradul de compatibilitate cu actul legislaţiei primare:
    a) complet compatibil - proiectul soluţiei normative este în conformitate cu prevederile legislaţiei comunitare primare;
    b) parţial compatibil - proiectul soluţiei normative este în conformitate cu principiile relevante ce decurg din conţinutul legislaţiei comunitare primare;
    c) nu este compatibil - proiectul soluţiei normative este în discordanţă cu legislaţia comunitară primară;
    d) vid legislativ naţional - proiectul soluţiei normative nu conţine prevederi ale legislaţiei comunitare primare.
    Se indică legislaţia secundară, precum şi gradul de compatibilitate cu aceasta. Sursele legislaţiei secundare comunitare sînt actele normative adoptate de organele Uniunii Europene în cadrul celor trei piloni pe care se bazează UE: Pilonul I: Comunităţile Europene; Pilonul II: Politica Externă şi de Securitate Comună; Pilonul III: Justiţie şi Afaceri Interne. Astfel, legislaţia adoptată în cadrul Pilonului I este strict clasificată ca fiind obligatorie: în regulamente, directive şi decizii, şi cu titlu de recomandare - în recomandări şi opinii. Legislaţia cu alt caracter este adoptată în cadrul Pilonilor II şi III, care constă, de regulă, din opinii comune, decizii, poziţii comune, acţiuni comune, declaraţii comune, strategii comune, concluzii, convenţii.
    Legislaţia secundară trebuie indicată în limba moldovenească, precum şi în limba engleză, la fel se indică tipul actului normativ, numărul CELEX, organul ce l-a adoptat, precum şi numărul Jurnalului Oficial în care a fost publicat.
    Se va indica, de asemenea, gradul de compatibilitate cu actul legislaţiei secundare:
    a) complet compatibil - proiectul soluţiei normative este în conformitate cu prevederile legislaţiei comunitare secundare;
    b) parţial compatibil - proiectul soluţiei normative este în conformitate cu principiile relevante ce decurg din conţinutul legislaţiei comunitare secundare;
    c) nu este compatibil - proiectul soluţiei normative este în discordanţă cu legislaţia comunitară secundară;
    d) vid legislativ naţional - proiectul soluţiei normative nu conţine prevederi ale legislaţiei comunitare secundare.
   Alte surse ale legislaţiei comunitare pot fi hotărîrile Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene, principiile generale ale UE, precum şi tratatele internaţionale la care Comunităţile Europene sînt parte, precum şi cele la care sînt parte statele-membre ale UE.
    Se  indică gradul de compatibilitate cu actul legislaţiei secundare:
    a) complet compatibil - proiectul soluţiei normative este în conformitate cu alte surse ale legislaţiei comunitare;
    b) parţial compatibil - proiectul soluţiei normative este în conformitate cu principiile relevante ce decurg din conţinutul altor surse ale legislaţiei comunitare;
    c) nu este compatibil - proiectul soluţiei normative este în discordanţă cu alte surse ale legislaţiei comunitare;
    d) vid legislativ naţional - proiectul soluţiei normative nu conţine prevederi ale altor surse ale legislaţiei comunitare.
    4. Se indică faptul dacă, la elaborarea proiectului de act legislativ/ normativ, au participat consultanţi sau experţi locali sau străini şi, dacă au participat, opinia/expertiza acestora se anexează.
    5. Se indică compatibilitatea/compatibilitatea parţială/necompatibilitatea proiectului cu argumentele corespunzătoare, precum şi toate cauzele ce au condus la compatibilitatea parţială sau incompatibilitate, indiferent de natura lor.

Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului nr. 190
din 21 februarie 2007
Structura organizaţională a Centrului
pentru armonizarea legislaţiei
    Conducerea
    Direcţia armonizare a legislaţiei
    Direcţia asigurare informaţională

Anexa nr. 3
la Hotărîrea Guvernului nr.190
din 21 februarie 2007
Completările ce se operează
în Hotărîrea Guvernului nr.129 din 15 februarie 2000
   Hotărîrea Guvernului nr.129 din 15 februarie 2000 "Cu privire la Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.19-20, art.210), cu modificările şi completările ulterioare, se completează după cum urmează:
    1. La punctul 4, după poziţia "Centrul de Informaţii Juridice,", se introduce o poziţie nouă, cu următorul cuprins:
    "Centrul pentru armonizarea legislaţiei,".
    2. La anexa nr. 1:
    punctul 4 se completează în final cu un alineat nou, cu următorul cuprins:
    "monitorizarea procesului de armonizare a legislaţiei pe plan naţional prin întocmirea rapoartelor periodice privind situaţia armonizării legislaţiei şi a implementării planurilor naţionale anuale de armonizare a legislaţiei.";
    la punctul 8, după subpunctul 2)1, se introduc două subpuncte noi, 2)2 şi 2)3, cu următorul cuprins:
    "2)2 examinează conformitatea legislaţiei interne cu prevederile legislaţiei comunitare, sesizînd organul competent asupra contradicţiilor;
    2)3 creează şi actualizează în permanenţă baza de date privind conţinutul legislaţiei comunitare;".
    3. La anexa nr. 3, după poziţia " Centrul de Informaţii Juridice", se introduce o poziţie nouă, cu următorul cuprins: "Centrul de armonizare a legislaţiei".