HGA459/2007
ID intern unic:  323618
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 459
din  25.04.2007
pentru aprobarea Programului naţional de reabilitare
şi integrare socială a persoanelor cu disabilităţi pentru
anii 2007-2009
Publicat : 11.05.2007 în Monitorul Oficial Nr. 64-65     art Nr : 495
    Abrogată prin HG796 din 25.10.12, MO228/31.10.12 art.858

    Pentru executarea Hotărîrii Parlamentului nr. 415-XV din 24 octombrie 2003 "Privind aprobarea Planului naţional de acţiuni în domeniul drepturilor omului pentru anii 2004-2008" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.235-238, art.950), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Programul naţional de reabilitare şi integrare socială a persoanelor cu disabilităţi pentru anii 2007-2009 (se anexează).
    2. Ministerele, alte autorităţi administrative centrale, autorităţile administraţiei publice locale responsabile de implementarea Programului menţionat:
    vor  stabili anual sursele de acoperire a cheltuielilor necesare pentru realizarea prevederilor Programului, în limita  mijloacelor financiare disponibile;
    vor asigura realizarea prevederilor Programului în  termenele  stabilite;
    vor prezenta Ministerului Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului, pînă la 1 februarie, rapoarte anuale despre realizarea măsurilor prevăzute în Program.
    3. Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului va generaliza informaţiile parvenite de la ministere, alte autorităţi administrative centrale, autorităţile administraţiei publice locale şi va prezenta Guvernului şi Consiliului guvernamental pentru problemele persoanelor cu handicap, pînă la 25 februarie, rapoartele anuale despre realizarea măsurilor prevăzute în Program.
    4. Controlul asupra realizării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului.

    PRIM-MINISTRU                                       Vasile TARLEV
    Contrasemnează:
    Ministrul protecţiei sociale,
    familiei şi copilului                                         Galina Balmoş
    Ministrul sănătăţii                                          Ion Ababii
    Ministrul finanţelor                                        Mihail Pop
    Ministrul educaţiei şi tineretului                   Victor Ţvircun
    Ministrul economiei şi comerţului                 Igor Dodon

    Nr. 459. Chişinău, 25 aprilie 2007.

Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr. 459
din 25 aprilie 2007
Programul naţional
de reabilitare şi integrare socială a persoanelor cu
disabilităţi pentru anii 2007-2009
I. Introducere
    Schimbarea condiţiilor sociale şi economice în Republica Moldova a avut un profund impact şi asupra persoanelor cu disabilităţi. Pentru a răspunde acestei provocări, este necesară o direcţionare eficace a politicii sociale, capabilă să sprijine persoanele cu disabilităţi pentru a beneficia de oportunităţile care apar ca urmare a acestor schimbări.
    Programul naţional de reabilitare şi integrare socială a persoanelor cu disabilităţi pentru anii 2007-2009 (denumit în continuare Program) este elaborat în contextul realizării Planului naţional de acţiuni în domeniul drepturilor omului pentru anii 2004-2008, aprobat prin Hotărîrea Parlamentului nr. 415-XV din 24 octombrie 2003, avînd drept obiectiv de bază dezvoltarea sistemului de reabilitare profesională şi socială a persoanelor cu necesităţi speciale. Totodată, s-a ţinut cont de prevederile Programului de activitate a Guvernului pe anii 2005-2009 "Modernizarea ţării - bunăstarea poporului", aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 790 din 1 august 2005, de Strategia de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei, aprobată prin Legea nr. 398-XV din 2 decembrie 2004, ale căror scopuri sînt axate pe asigurarea creşterii economice, precum şi pe soluţionarea problemelor de ordin social.
    Actualmente, cadrul juridic normativ al Republicii Moldova ce ţine de domeniul protecţiei sociale a persoanelor cu disabilităţi este extrem de diversificat, de aceea sînt necesare măsuri concrete în vederea revizuirii, consolidării şi perfecţionării acestuia.
    Astfel, una dintre acţiunile prioritare prevăzute în Strategia de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei este perfecţionarea sistemului existent de acordare a prestaţiilor sociale, care se  va produce prin implementarea treptată a principiului de evaluare a nivelului de trai al beneficiarilor, realizînd direcţionarea prestaţiilor către cele mai vulnerabile categorii ale societăţii. În scopul asigurării transparenţei şi utilizării mai eficiente a mijloacelor publice, prin Hotărîrea Guvernului nr.1117 din 27 octombrie 2005 au fost aprobate Concepţia eficientizării sistemului de asistenţă socială şi Planul de acţiuni pentru eficientizarea modului de acordare a compensaţiilor nominative. Elementele de bază ale reformei date sînt axate pe trecerea treptată de la acordarea prestaţiilor pe baza principiului categorial la principiul bazat pe testarea veniturilor solicitanţilor de prestaţii sociale. Totodată, a fost aprobată Hotărîrea Guvernului nr.1119 din 27 octombrie 2005 "Cu privire la Proiectul- pilot privind testarea mecanismului de prestare a compensaţiilor nominative".
    Succesul integrării persoanelor cu disabilităţi depinde de cooperarea dintre  toate instituţiile responsabile de protecţia socială, juridică şi educaţia specială, care asigură realizarea drepturilor acestora, prevăzute de legislaţia Republicii Moldova şi de actele internaţionale.
    În vederea garantării exercitării efective de către persoanele cu disabilităţi, indiferent de vîrstă, de natura şi de originea disabilităţii lor, a dreptului la autonomie, la integrare socială şi la participare la viaţa comunităţii, se impune, în special, să fie întreprinse măsurile necesare pentru a le acorda acestora o  orientare, o educaţie şi o formare profesională. Serviciile pentru persoanele cu disabilităţi trebuie furnizate în cadrul structurilor sociale, de sănătate, de educaţie şi de muncă existente în societate. Acestea includ toate nivelurile de asistare a sănătăţii, educaţia primară, secundară şi superioară; programe generale de pregătire profesională şi de angajare în cîmpul muncii, măsuri de securitate socială şi servicii sociale. Serviciile de reabilitare au drept scop facilitarea participării persoanelor cu disabilităţi la serviciile şi activităţile obişnuite ale societăţii. Reabilitarea trebuie realizată în mediul firesc, sprijinită de serviciile bazate pe comunitate. 
    Programul naţional include un şir de acţiuni clasificate pe domenii de protecţie socială a persoanelor cu disabilităţi şi modul de realizare a acestor măsuri (conform anexei).
    Problemele cu care se confruntă persoanele cu disabilităţi trebuie abordate în cadrul general al societăţii, şi nu separat, iar fiecare instituţie publică sau privată implicată trebuie să fie res-ponsabilă de un sector specific, care intră în sfera sa de competenţă.
II. Obiectivele Programului
    Obiectivul principal al prezentului Program este promovarea măsurilor eficiente pentru prevenirea incapacităţii, reabilitarea şi realizarea participării depline a persoanelor cu disabilităţi la viaţa socială.
    Aceasta determină oferirea pentru persoanele cu disabilităţi de oportunităţi egale cu ceilalţi membri ai societăţii şi un beneficiu corespunzător în vederea optimizării condiţiilor de viaţă, rezultate din posibilităţile economice şi financiare ale statului.
III. Direcţiile principale de realizare
    În conformitate cu cerinţele internaţionale, politica socială naţională, care are drept obiectiv protecţia persoanelor cu disabilităţi, trebuie să asigure:
    participarea totală şi activă a persoanelor cu disabilităţi la viaţa comunităţii;
    asistarea persoanelor cu disabilităţi pentru a-şi organiza viaţa independent, în acord cu propriile necesităţi;
    prevenirea sau eliminarea apariţiei deficienţelor, prevenirea agravării şi diminuarea consecinţelor lor;
    prevenirea apariţiei barierelor sociale în calea persoanelor cu disabilităţi, diminuarea consecinţelor barierelor actuale;
    evitarea sau eliminarea oricăror forme negative de discriminare a persoanelor cu disabilităţi;
    sporirea eficienţei utilizării resurselor bugetare pentru asistenţa socială a persoanelor cu disabilităţi;
    asigurarea pregătirii profesionale, formarea profesională continuă şi plasarea în cîmpul muncii a persoanelor cu disabilităţi;
    intensificarea susţinerii de către stat a societăţilor invalizilor;
    formarea şi implicarea comunităţii în problemele de protecţie a persoanelor cu disabilităţi.
IV. Grupurile-ţintă
    Grupurile-ţintă ale Programului  sînt următoarele:
    copii invalizi sub vîrsta de 18 ani (severitatea I, II şi III);
    invalizii din copilărie (gradul I, II şi III);
    invalizii, indiferent de cauza invalidităţii (gradul I, II şi III);
    familiile cu risc de naştere a unui copil cu disabilităţi.
V. Rezultatele scontate prin realizarea Programului
    Măsurile şi activităţile ce se conţin în Program sînt realiste şi propun schimbări etapizate, ale căror principale termene-ţintă să fie încadrate în anii 2007-2009. Implementarea Programului trebuie să conducă la crearea unui sistem funcţional de protecţie socială. Astfel, prin sistem trebuie să se aplice măsuri şi acţiuni menite să asigure prevenirea, limitarea sau înlăturarea efectelor temporare sau permanente ale situaţiilor de risc ale familiilor/persoanelor cu disabilităţi ce pot genera marginalizarea sau excluderea socială. Acest lucru se va realiza prin stabilirea unei abordări bazate pe parteneriat în planificarea şi realizarea protecţiei sociale - parteneriate între structurile publice, precum şi între acestea şi societatea civilă.
    Realizarea adecvată a prevederilor Programului va garanta şi va asigura:
    crearea şi dezvoltarea unui sistem unitar şi funcţional de informare directă a tuturor potenţialilor beneficiari asupra serviciilor, prestaţiilor şi facilităţilor oferite;
    existenţa şi aplicarea unor standarde clare şi transparente de servicii;
    crearea şi dezvoltarea unui sistem unic de servicii alternative;
    organizarea, coordonarea şi controlul asupra realizării măsurilor de protecţie a persoanelor cu disabilităţi;
    existenţa resurselor umane specializate şi suficiente numeric în raport cu numărul total de beneficiari;
    diminuarea sau înlăturarea consecinţelor pe care deficienţa cauzatoare de disabilitate (considerată factor de risc social) o are asupra nivelului de trai al persoanelor cu disabilităţi.

    anexă