HGM693/2007
ID intern unic:  324154
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 693
din  21.06.2007
cu privire la aprobarea Concepţiei Sistemului informaţional
automatizat “Registrul de stat al accidentelor rutiere”
Publicat : 29.06.2007 în Monitorul Oficial Nr. 90-93     art Nr : 729
    MODIFICAT
    HG458 din 27.07.09, MO121-123/07.08.09 art.522

    În scopul executării punctului 2 al Hotărîrii Guvernului nr.1202 din 17 octombrie 2006 “Cu privire la aprobarea Concepţiei sistemului informaţional integrat al organelor de drept” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.168-169, art.1293), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Concepţia Sistemului informaţional automatizat “Registrul de stat al accidentelor rutiere” (se anexează).
   2. Ministerele, alte autorităţi administrative centrale, în limitele competenţelor atribuite, vor asigura realizarea prevederilor Concepţiei Sistemului informaţional automatizat “Registrul de stat al accidentelor rutiere”.
    3. Să se considere în calitate de plan de acţiuni pentru realizarea Sistemului informaţional automatizat “Registrul de stat al accidentelor rutiere” Programul de dezvoltare şi automatizare a procesului de schimb informaţional între participanţii la Sistemul informaţional integrat automatizat de evidenţă a infracţiunilor, a cauzelor penale şi a persoanelor care au săvîrşit infracţiuni pentru anii 2005-2010, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.770 din 6 iulie 2004 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.112-118, art.934).
    4. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Afacerilor Interne.

    Prim-ministru                                                     Vasile TARLEV

    Contrasemnează:
    Ministrul afacerilor interne                              Gheorghe Papuc
    Ministrul dezvoltării informaţionale                 Vladimir Molojen

    Nr. 693. Chişinău, 21 iunie 2007.

Aprobată
prin Hotărîrea Guvernului nr.693
din 21 iunie 2007

CONCEPŢIA

Sistemului informaţional automatizat
“Registrul de stat al accidentelor rutiere”
Introducere
    Problema asigurării securităţii circulaţiei rutiere devine tot mai acută, avînd o importanţă socială majoră o dată cu intensificarea traficului rutier şi sporirea rolului acestuia în economia naţională. Fiind condiţionată de un şir de factori, cum ar fi disciplina participanţilor la circulaţia rutieră, calitatea instruirii şi nivelul de disciplină al cadrelor de conducători auto, construcţia şi starea tehnică a unităţilor de transport, dotarea lor cu mijloace de securitate pasivă, întreţinerea arterelor rutiere în starea corespunzătoare, amenajarea lor cu mijloace tehnice de reglare a circulaţiei etc., ea poate fi soluţionată numai prin aplicarea eficientă a unui complex de măsuri.
   Prin urmare, imperativul actual impune realizarea unei evidenţe calitativ noi a fenomenului accidentar, care ar oferi posibilităţile analizei multiaspectuale ale acestuia, evidenţierea cauzelor accidentelor de circulaţie şi a condiţiilor în care  s-au produs, în vederea fundamentării activităţilor cu caracter preventiv-profilactic.
    Astfel, în scopul perfecţionării evidenţei statistice a accidentelor rutiere, în conformitate cu prevederile articolului 19 al Legii nr.412-XV din 9 decembrie 2004 cu privire la statistica oficială, ajustării sistemului de monitorizare a evoluţiei fenomenului accidentar la standardele europene, precum şi în scopul realizării sarcinilor trasate în Hotărîrea Guvernului nr.1130 din 28 octombrie 2005 “Privind unele măsuri de reorganizare şi optimizare a structurii, modificarea criteriilor de apreciere a activităţii poliţiei rutiere din cadrul Ministerului Afacerilor Interne” au fost elaborate Instrucţiunile cu privire la evidenţa accidentelor rutiere, aprobate prin ordinul comun al ministrului afacerilor interne, ministrului transporturilor şi gospodăriei drumurilor, ministrului sănătăţii, directorului general al Biroului Naţional de Statistică cu nr.160/64/214/38 din 24 mai 2006.
    Spre deosebire de sistemul informaţional de evidenţă a accidentelor rutiere existent, Sistemul informaţional automatizat “Registrul de stat al accidentelor rutiere” oferă posibilitatea identificării automobilelor (în baza numărului de înmatriculare, codului VIN sau numărului documentului de înmatriculare), precum şi a persoanelor implicate sau pătimite în urma producerii accidentelor de circulaţie. De asemenea, Sistemul permite diferenţierea accidentelor de circulaţie, în funcţie de consecinţele acestora (accidente grave, accidente uşoare, accidente soldate numai cu pagube materiale), precum şi după alte categorii, în funcţie de circumstanţele producerii, tipul şi numărul participanţilor.
    Concepţia Sistemului informaţional automatizat “Registrul de stat al accidentelor rutiere” are drept scop definirea destinaţiei şi obiectivelor urmărite la elaborarea acestuia, sarcinilor şi funcţiilor executate de Sistem, structurii de organizare şi bazei juridico-normative necesare pentru elaborarea şi exploatarea acestuia, descrierea obiectelor informaţionale şi datelor acumulate, infrastructurii tehnologice şi măsurilor de asigurare a securităţii informaţionale.
    Totodată, crearea noului Sistem informaţional în schimbul celui existent este condiţionată de următorii factori:
    intrarea în vigoare a Codului penal şi Codului de procedură penală, precum şi a Codului civil şi Codului de procedură civilă;
    adoptarea Hotărîrii Guvernului nr.1202 din 17 octombrie 2006 “Cu privire la aprobarea Concepţiei Sistemului informaţional integrat al organelor de drept”;
    aprobarea de către Ministerul Sănătăţii a Regulamentului de apreciere medico-legală a gravităţii vătămării corporale din 27 iunie 2003 (Monitorul     Oficial al Republicii Moldova, 2003,  nr.170-172, art.224);
   aderarea Direcţiei poliţiei rutiere din cadrul Ministerului Afacerilor Interne la Reţeaua internaţională a poliţiilor rutiere “TISPOL” - organizaţie constituită în luna martie 1996 de Comisia Europeană a Organizaţiei Naţiunilor Unite în vederea consolidării cooperării forţelor poliţieneşti, implementării experienţei avansate pentru soluţionarea problemelor securităţii circulaţiei rutiere;
    apariţia noilor tehnologii informaţionale şi tehnicii de calcul, care permit realizarea noilor tehnologii de colectare, prelucrare şi acordare a informaţiei utilizatorilor.
    Astfel, elaborarea Sistemului informaţional automatizat “Registrul de stat al accidentelor rutiere”, ca parte componentă a Sistemului informaţional integrat al organelor de drept (blocul G - “Accidente rutiere”), va permite utilizarea informaţiei acumulate pentru resursele informaţionale din sfera de ocrotire a normelor de drept şi asigurare a securităţii traficului rutier.
Capitolul I. Dispoziţii generale
    1. Definiţia Sistemului informaţional automatizat “Registrul de stat al accidentelor rutiere”
    Registrul de stat al accidentelor rutiere (în continuare - RAR sau Registru) este resursă informaţională de stat, care reprezintă totalitatea informaţiei sistematizate cu caracter criminologic şi statistic cu privire la accidentele rutiere, mijloacele de transport şi persoanele participante la accident, formată cu ajutorul Sistemului informaţional automatizat “Registrul de stat al accidentelor rutiere” (în continuare - SIA RAR sau Sistem).
    SIA RAR este parte componentă a resursei informaţionale integrate a organelor de drept, care, la rîndul său, intră în componenţa Resurselor informaţionale de stat ale Republicii Moldova, şi anume, a segmentului “Administrarea şi controlul de stat”.
    2. Noţiuni de bază
    În prezenta Concepţie se utilizează următoarele noţiuni de bază:
   drum public - orice cale de comunicaţie terestră, inclusiv construcţiile artificiale (poduri, viaducte etc.), drumurile rudimentare (de cîmp, de pădure etc.), deschisă pentru circulaţia vehiculelor şi a pietonilor şi aflată în administrarea de stat sau privată (pe lîngă carosabil, elemente ale drumului se consideră benzile de separare, trotuarele, acostamentele şi şanţurile);
  mijloc de transport sau vehicul - sistem mecanic cu autopropulsie, indiferent de puterea motorului şi viteza maximă de deplasare, destinat transportului de persoane, de bunuri sau echipat cu mecanisme care pot executa anumite lucrări. Tramvaiul, troleibuzul şi unităţile de transport hipomobil (cu tracţiune animală), cu excepţia animalelor de samar şi călărie, sînt considerate vehicule;
   accident rutier sau accident de circulaţie - eveniment, produs ca urmare a încălcării regulilor de circulaţie, în care au fost implicate unul sau mai multe vehicule aflate în circulaţie pe drumul public, rezultat cu vătămarea sănătăţii, integrităţii corporale, decesul uneia sau a mai multor persoane ori au fost cauzate pagube materiale;
  persoană decedată - persoana decedată la locul accidentului sau pe parcursul unei perioade de pînă la 30 de zile după accident, ca urmare a leziunilor corporale sau complicaţiilor  survenite în urma accidentului;
  persoană traumatizată grav - persoana care a suferit vătămarea medie sau gravă a integrităţii corporale sau a sănătăţii, sau care a decedat după a 30-a zi de la data producerii accidentului;
  persoană traumatizată uşor - persoana care a suferit vătămarea uşoară a sănătăţii sau  leziuni corporale ce nu cauzează prejudiciu sănătăţii, dar care a avut drept urmare o incapacitate temporară de muncă sau necesitatea spitalizării pe un termen nu mai mic de 24 de ore, sau a unui tratament ambulatoriu după acordarea primului ajutor medical;
  pagube materiale sau prejudiciu material - daunele provocate ca urmare a defecţiunilor cauzate vehiculului implicat într-un accident de circulaţie rutieră, precum şi prin distrugerea sau degradarea unor bunuri în urma evenimentului;
  accident grav - eveniment rutier rezultat cu decesul sau traumatizarea gravă a uneia sau a mai multor persoane;
  accident uşor - eveniment rutier rezultat cu traumatizarea uşoară a uneia sau a mai multor persoane;
accident soldat numai cu pagube materiale - eveniment rutier în urma căruia unul sau mai multe vehicule implicate au suferit defecţiuni tehnice sau au provocat numai pagube materiale;
    participant la trafic - persoana care participă în procesul circulaţiei în calitate de conducător, pieton sau pasager;
    conducător - persoana care conduce pe drumurile publice un vehicul, un grup organizat de oameni, însoţeşte animale izolate, de povară, de călărie sau o turmă, cireadă etc., precum şi persoana care efectuează instruirea în conducerea autovehiculului;
persoană participantă la accident rutier - persoana implicată în producerea accidentului rutier în calitate de participant la trafic sau pătimită în urma accidentului;
    mijloc de transport implicat în accident - mijlocul de transport implicat în producerea accidentului rutier sau deteriorat în urma accidentului;
    proprietar al mijlocului de transport - persoana fizică sau juridică care are dreptul de proprietate, utilizare şi gestiune a mijlocului de transport;
  segment de drum liniar - obiect cu întindere liniară, reprezentînd o parte componentă convenţională structural-inseparabilă a drumului public, identificat în calitate de obiect de evidenţă;
    drum liniar - obiect cu întindere liniară, compus din totalităţi genetic cuplate de segmente de drum liniar. Fiecare din totalităţile segmentelor de drum liniar, formate în baza unor anumiţi indici, la rîndul lor, pot să reprezinte drumuri liniare aparte, fiind identificate în calitate de obiecte de evidenţă. Segmentele de drum liniar se racordează în punctele de cotitură ori nodale (vertex). Drumul liniar are un punct iniţial şi un punct final (vertex iniţial şi final). Nu întotdeauna aceste puncte sînt noduri intersegmentale ori noduri de cotitură;
    sector cu frecvenţa sporită a accidentelor de circulaţie în localitate - sectorul de drum (stradă), lungimea căruia nu depăşeşte 400 m, şi pe care pe parcursul anului s-au produs trei sau mai multe accidente de circulaţie;
sector cu frecvenţă sporită a accidentelor de circulaţie în afara localităţilor - sectorul de drum lungimea căruia nu depăşeşte 1000 m şi pe care, pe parcursul unui, an s-au produs  două sau mai multe, iar în ultimii doi ani - trei sau mai multe accidente de circulaţie;
    informaţie cu caracter criminologic - informaţia cu privire la accidentele rutiere, mijloacele de transport şi persoanele participante la accident, luate la evidenţă centralizată specială;
    informaţie cu caracter statistic - rapoarte statistice cu privire la accidentele rutiere, mijloacele de transport şi persoanele participante la accident, care permite aprecierea frecvenţei accidentelor rutiere, analiza cauzelor acestora şi a condiţiilor în care s-au produs, în vederea fundamentării activităţilor cu caracter preventiv-profilactic;
    clasificator - totalitatea semnificaţiilor unei caracteristici a obiectului şi codurilor numerice sau literale, care le corespund;
   unitate de drept - persoană fizică acţionînd în bază de licenţă ori patentă de întreprinzător, persoană juridică sau totalitatea unor astfel de persoane, cu orice formă juridică de organizare, înregistrate în modul stabilit de lege.
    3. Destinaţia Sistemului
    Prezentul Sistem este destinat pentru asigurarea formării resursei informaţionale a Registrului de stat al accidentelor rutiere şi suportului informaţional al activităţii organelor de drept şi altor autorităţi administrative centrale cu atribuţii în domeniul asigurării siguranţei traficului rutier, prin automatizarea unor funcţii efectuate de ele.
    4. Scopurile Sistemului
    Scopurile prezentului Sistem sînt:
    a) asigurarea informaţională eficientă, stabilă şi securizată a activităţii operative de serviciu a organelor de drept şi control în procesul activităţii de serviciu;
    b) asigurarea formării resurselor informaţionale de stat în sfera de ocrotire a normelor de drept şi în domeniul asigurării siguranţei traficului rutier;
    c) ajustarea sistemului de monitorizare a evoluţiei fenomenului accidentar la standardele europene şi crearea posibilităţii analizei multiaspectuale a acestuia, evidenţierea cauzelor accidentelor de circulaţie şi a condiţiilor în care
    s-au produs, în vederea fundamentării activităţilor cu caracter preventiv-profilactic;
    d) asigurarea conducerii ţării cu informaţie operativă şi veridică;
   e) acordarea ajutorului organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţilor administraţiei publice locale la sporirea eficienţei activităţii de realizare a politicii de stat în domeniul protecţiei drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor şi asigurării siguranţei traficului rutier;
    f) asigurarea interacţiunii şi colaborării informaţionale pe parcursul schimbului informaţional interstatal;
    g) modernizarea activităţii organelor de drept prin transferul proceselor administrative în domeniul tehnologiei performante;
    h) crearea condiţiilor pentru optimizarea structurii şi funcţiilor organelor de drept.
    5. Principiile de bază ale Sistemului
    Principiile de bază ale prezentului Sistem corespund principiilor de bază ale Sistemului informaţional integrat al organelor de drept şi includ:
    a) principiul legitimităţii şi respectării drepturilor omului, care presupune crearea şi exploatarea prezentului Sistem în strictă conformitate cu legislaţia naţională în vigoare, tratatele şi acordurile internaţionale în domeniul drepturilor omului la care Republica Moldova este parte;
    b) principiul primei persoane sau centrului unic, care presupune desemnarea unui conducător de rang superior, învestit cu abilităţi suficiente pentru luarea deciziilor şi coordonarea lucrărilor de creare şi exploatare a prezentului Sistem;
    c) principiul temeiniciei datelor prezentului Sistem, care presupune introducerea datelor în prezentul Sistem numai în baza înregistrărilor din documentele primite în calitate de sursă de informaţie;
    d) principiul integrităţii, plenitudinii şi veridicităţii datelor:
    prin integritatea datelor se are în vedere starea datelor, cînd acestea îşi păstrează conţinutul şi se interpretează univoc în condiţiile unor acţiuni accidentale. Integritatea datelor se consideră a fi păstrată, dacă datele nu au fost denaturate sau distruse (şterse);
    prin plenitudinea datelor se are în vedere cantitatea informaţiei cu caracter criminologic şi statistic, care este colectată în conformitate cu documentele normative;
    prin veridicitatea datelor se are în vedere gradul de corespundere a datelor, stocate în memoria computerului sau în documente, stării reale a obiectelor reprezentate de acestea  unui domeniu concret al Sistemului;
    e) principiul identificării de stat a obiectelor înregistrării, care prevede existenţa la fiecare din ele a indiciului de identificare unic;
   f) principiul controlului formării şi utilizării prezentului Sisitem reprezintă totalitatea măsurilor organizatorice şi tehnice de program, care asigură calitatea înaltă a resurselor informaţionale de stat formate, fiabilitatea înaltă a stocării lor şi corectitudinea utilizării în conformitate cu legislaţia în vigoare, precum şi a măsurilor care menţin accesul la informaţie operativ şi comod pentru utilizator, conform nivelului de acces;
   g) principul confidenţialităţii informaţiei, care prevede răspunderea personală, în conformitate cu legislaţia în vigoare, a colaboratorilor implicaţi în prelucrarea informaţiei prezentului Sistem, pentru utilizarea şi răspîndirea neregulamentară a informaţiei personificate confidenţiale. Pentru aceasta este necesară introducerea completărilor corespunzătoare în actele normative existente;
    h) principul securităţii informaţionale, care prevede asigurarea nivelului dorit al integrităţii, exclusivităţii, accesibilităţii şi eficienţei protecţiei datelor contra pierderii, denaturării, nimicirii şi utilizării nesancţionate. Securitatea Sistemului presupune rezistenţa la atacuri, precum şi protecţia datelor, a caracterului secret, integrităţii şi pregătirii pentru lucru a Sistemului;
    i) principiul extinderii Sistemului în perspectivă asupra noilor obiecte;
    j) principiul transparenţei, care presupune accesul cetăţenilor şi organizaţiilor interesate la o serie de informaţii cu caracter public.
Capitolul II. Cadrul juridico-normativ al Sistemului
    6. Cadrul juridico-normativ al Sistemului
    Cadrul juridico-normativ al prezentului Sistem include actele juridico-normative din domeniul informatizării, precum şi legislaţia naţională în vigoare şi actele juridico-normative care reglementează activitatea organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţilor administraţiei publice locale privind modul de primire, înregistrare, evidenţă şi examinare a sesizărilor şi a altor informaţii despre producerea accidentelor rutiere:
   Codul contravenţional al Republicii Moldova;
    [Pct.6 alineat modificat prin HG458 din 27.07.09, MO121-123/07.08.09 art.522]
    Codul penal al Republicii Moldova nr.985-XV din 18 aprilie 2002;
    Codul de procedură penală al Republicii Moldova nr.122-XV din 14 martie 2003;
    Legea nr.412-XV din 9 decembrie 2004 cu privire la statistica oficială;
    Hotărîrea Guvernului nr. 195 din 15 aprilie 1993 “Cu privire la modul de sistematizare a reţelei de drumuri în Republica Moldova”;
    Hotărîrea Guvernului nr. 778 din 20 noiembrie 1995 “Cu privire la aprobarea şi punerea în aplicare a tipurilor mecanolizibile de permis de conducere şi certificat de înmatriculare a mijloacelor de transport”;
    Hotărîrea Guvernului nr.1047 din 8 noiembrie 1999 “Cu privire la reorganizarea Sistemului informaţional automatizat de căutare “Automobilul” în Registrul de stat al transporturilor şi introducerea testării autovehiculelor şi remorcilor acestora”;
    Hotărîrea Guvernului nr.1323 din 29 decembrie 2000 “Cu privire la aprobarea listelor drumurilor publice naţionale şi locale (judeţene)”;
    Hotărîrea Guvernului nr. 1058 din 6 august 2002 “Cu privire la crearea sistemului informaţional automatizat “Registrul de stat al conducătorilor de vehicule”;
    Hotărîrea Guvernului nr. 415 din 8 aprilie 2003 “Despre aprobarea Regulamentului cu privire la supravegherea tehnică exercitată de poliţia rutieră”;
    Hotărîrea Guvernului nr.1130 din 28 octombrie 2005 “Privind unele măsuri de reorganizare şi optimizare a structurii, modificarea criteriilor de apreciere a activităţii poliţiei rutiere din cadrul Ministerului Afacerilor Interne”;
    Regulamentul de apreciere medico-legală a gravităţii vătămării corporale, aprobat prin ordinul ministrului sănătăţii nr.99 din 27 iunie 2003;
    Instrucţiunile privind modul de primire, înregistrare, evidenţă şi examinare a sesizărilor şi a altor informaţii despre infracţiuni, aprobate prin ordinul comun al Procurorului General, ministrului afacerilor interne, directorului general al Departamentului Vamal, directorului Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei şi directorului Serviciului de Informaţii şi Securitate nr.124/319/46/172-O/101 din 26 august 2003;
    Instrucţiunile cu privire la evidenţa accidentelor rutiere, aprobate prin ordinul comun al ministrului afacerilor interne, ministrului transporturilor şi gospodăriei drumurilor, ministrului sănătăţii, directorului general al Biroului Naţional de Statistică cu nr.160/64/214/38 din 24 mai 2006;
    Ordinul ministrului afacerilor interne nr. 325 din 30 august 2002 “Cu privire la perfecţionarea Reglementării normativ-juridice a activităţii Serviciului Securitate a Circulaţiei Rutiere al Poliţiei Rutiere a Inspectoratului General al Poliţiei a MAI al Republicii Moldova”.
    Crearea şi funcţionarea eficientă a Registrului necesită aprobarea actelor normative noi şi modificarea celor în vigoare, care ar reglementa raporturile, apărute la colectarea, prelucrarea, stocarea, actualizarea, acordarea informaţiei cu privire la accidentele rutiere, mijloacele de transport şi persoanele participante la accident, precum şi protecţia datelor personale, şi ar determina regimul de drept al funcţionării prezentului Sistem.
Capitolul III. Funcţiile Sistemului
    7. Funcţiile de bază ale Sistemului
    Prezentul Sistem asigură executarea atît a funcţiilor de bază caracteristice sistemului informaţional tip, cît şi a funcţiilor specifice determinate de destinaţia Sistemului şi blocurile funcţionale specializate.
    În cadrul funcţionării prezentului Sistem vor fi realizate următoarele funcţii de bază:
    a) formarea băncii de date
    La formarea băncii de date a prezentului Sistem funcţiile de bază sînt punerea primară la evidenţă, actualizarea datelor şi scoaterea de la evidenţă (transferarea datelor în arhivă).
    Drept temei pentru introducerea informaţiei în Sistem vor servi următoarele documente iniţiale: sesizările cu privire la producerea accidentelor rutiere, actele procesual-penale întocmite, actele de identificare a persoanelor, certificatele de înmatriculare a mijloacelor de transport,  precum şi alte documente acumulate în procesul documentării şi instrumentării cazurilor cu privire la accidentele rutiere. Pe parcursul perioadei de implementare a Sistemului, de asemenea, pot fi utilizate, în calitate de documente de intrare, fişe de evidenţă a accidentelor rutiere, a mijloacelor de transport implicate şi a persoanelor participante la accident, conform modelului stabilit de Ministerul Afacerilor Interne, care, pe măsura dezvoltării Sistemului, vor fi scoase din uz.
    Informaţia se stochează în Sistem în ordine cronologică.
    Funcţia privind formarea băncii de date a Sistemului se realizează prin colectarea datelor cu privire la:
    faptele producerii accidentelor rutiere;
    mijloacele de transport implicate în accidente rutiere;
    persoanele participante la accident;
    martorii producerii accidentului rutier;
    locurile comiterii accidentelor rutiere;
    prejudiciul material cauzat persoanelor fizice şi juridice în urma producerii accidentelor rutiere;
    sectoarele cu frecvenţa sporită a accidentelor de circulaţie;
    b) organizarea asigurării informaţionale
    Schimbul de informaţii cu alte sisteme informaţionale automatizate departamentale va fi realizat în baza Regulamentului cu privire la Sistemul informaţional automatizat “Registrul de stat al accidentelor rutiere.”, aprobat de Guvern.
    Datele din banca de date a Sistemului sînt acordate de către posesorul resursei informaţionale, sau de către deţinătorul acesteia, cu permisiunea posesorului, autorităţilor publice, persoanelor fizice şi juridice, în modul stabilit de legislaţie;
    c) asigurarea protecţiei datelor include asigurarea protecţiei acestora la toate etapele de colectare, păstrare şi utilizare a resurselor informaţionale de stat, care se referă la sfera de ocrotire a normelor de drept;
    d) asigurarea calităţii informaţiei pe contul creării şi menţinerii componentelor sistemului de calitate se bazează pe abordarea procesului în conformitate cu Standardul Naţional SM EM ISO 9001:2002 “Sisteme de management al calităţii. Cerinţe”;
    e) asigurarea funcţionării presupune asigurarea funcţionării Sistemului sub toate aspectele.
    8. Blocurile funcţionale ale Sistemului
    Prezentul Sistem  cuprinde următoarele blocuri funcţionale:
    a) blocul “Administrarea şi monitorizarea acţiunilor utilizatorilor” include funcţiile interacţiunii informaţionale a tuturor participanţilor la Sistem în cadrul formării, prelucrării, stocării informaţiei cu caracter criminologic şi statistic, şi anume:
    asigurarea integrităţii logice a Sistemului;
    administrarea bazelor de date ale Sistemului;
    elaborarea şi menţinerea indicatoarelor şi clasificatoarelor generale de sistem;
    delimitarea drepturilor de acces pentru utilizatori, ţinerea sistemului de parole;
    asigurarea securităţii, protecţiei şi integrităţii informaţiei în Sistem, în baza standardelor internaţionale ISO 17799 şi ISO 15408;
    b) blocul “Accidentul rutier” include funcţiile de evidenţă a accidentelor rutiere de toate categoriile:
    accidente grave;
    accidente soldate numai cu pagube materiale;
    c) blocul “Mijlocul de transport” include funcţiile de evidenţă a mijloacelor de transport implicate în accidente;
    d) blocul “Persoana participantă la accident” include funcţiile de evidenţă a persoanelor fizice participante la accident din următoarele categorii:
    conducători;
    pasageri;
    ciclişti;
    pietoni;
    proprietari ai mijloacelor de transport;
    persoane decedate sau traumatizate în urma accidentului;
    martori ai producerii accidentului rutier;
    e) blocul “Unitatea de drept” include funcţiile de evidenţă a unităţilor de drept din următoarele categorii:
    proprietari ai mijloacelor de transport;
    proprietari, administratori sau executori de lucrări pe drumurile publice (în zona de protecţie a acestora);
    f) blocul “Locul producerii accidentului rutier” include funcţiile de evidenţă a segmentelor de drum liniar pe care s-au produs accidente rutiere:
      în localităţi;
    pe drumuri naţionale;
    în afara localităţilor şi drumurilor naţionale.
    Realizarea în deplin volum a funcţiilor blocului va fi posibilă doar după elaborarea şi implementarea a astfel de sisteme informaţionale automatizate ca Sistemul geografic naţional şi Registrul divizării teritorial-administrative şi planurilor de adrese ale localităţilor. Corelarea sistemelor informaţionale menţionate va permite stabilirea spaţială a datelor despre locurile producerii accidentelor rutiere, oferind posibilitatea aplicării metodelor de analiză spaţială a evenimentelor în vederea relevării sectoarelor cu o frecvenţă sporită a accidentelor rutiere;
    g) blocul “Documentul” include funcţiile de evidenţă a documentelor luate la evidenţă sau rezultate în procesul funcţionării Sistemului.
    Toate blocurile funcţionale se caracterizează prin eliberarea informaţiei analitice şi statistice diferitelor categorii de utilizatori, în funcţie de statutul lor juridic şi regimul de drept al informaţiei solicitate.
Capitolul IV. Structura organizaţională
    9. Posesorul Registrului
    Posesor al resursei informaţionale Registrul de stat al accidentelor rutiere este Ministerul Afacerilor Interne.
    10. Deţinătorul Registrului
    Deţinător al Registrului este Centrul informaţional interdepartamental al organelor de drept. Prezentul Sistem este pasibil înregistrării, în modul  stabilit în Registrul resurselor şi sistemelor informaţionale de stat.
    11. Registratorii Registrului
    Registratori ai Registrului sînt:
    a) Ministerul Afacerilor Interne (comisariatele de poliţie), în ceea ce priveşte evidenţa:
    faptelor producerii accidentelor rutiere;
    mijloacelor de transport implicate în accident;
    persoanelor participante la accident;
    martorilor producerii accidentelor rutiere;
    proceselor-verbale administrative întocmite pe faptul accidentului;
    cauzelor penale pornite pe faptul accidentului;
    datelor topologice privind locul producerii accidentului;
    concluziilor în baza cercetărilor criminalistice, auto-tehnice şi trasologice;
    b) Ministerul Sănătăţii (instituţiile medico-sanitare, Centrul de medicină legală) privind evidenţa:
    persoanelor decedate în urma accidentului;
    persoanelor traumatizate grav în urma accidentului ;
    persoanelor traumatizate uşor în urma accidentului;
    concluziilor în baza cercetărilor medico-legale;
    c) Ministerul Justiţiei (Centrul naţional de expertize judiciare) privind evidenţa:
    concluziilor în baza cercetărilor criminalistice, auto-tehnice şi trasologice.
Capitolul V. Documentele Sistemului
    12. Documentele utilizate de Sistem
    rocesual-penale întocmite, precum şi alte documente acumulate în procesul documentării şi instrumentării cazurilor cu privire la accidentele rutiere.  În scopul asigurării veridicităţii şi comodităţii introducerii datelor în Sistem este necesară, de asemenea, utilizarea, în calitate de documente de intrare, a fişelor de evidenţă a accidentelor rutiere, mijloacelor de transport implicate şi persoanelor participante la accident, care sînt completate de către colaboratorul organului de poliţie, participant la documentarea sau examinarea materialelor cu privire la accidentul rutier. Fişele statistice vor fi utilizate pe parcursul perioadei de implementare a Sistemului, fiind scoase din uz pe măsura dezvoltării acestuia. Documentele utilizate de Sistem pot fi divizate în:
    a) documente tehnologice de intrare:
    fişele de evidenţă a accidentelor rutiere, mijloacelor de transport implicate şi persoanelor participante la accident;
    registrele de evidenţă a accidentelor rutiere;
    procesele-verbale de examinare a locului accidentului rutier;
    procesele-verbale de examinare a mijloacelor de transport implicate în accident;
    poliţă de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto;
    procurile şi alte documente de confirmare a împuternicirilor persoanei asupra mijlocului de transport;
    contractele de arendă a mijloacelor de transport;
    contractele de leasing;
    contractele de gajare a mijloacelor de transport;
    b) documente tehnologice împrumutate din alte sisteme informaţionale:
    documentele de identificare a persoanelor;
    documentele de înregistrare a unităţilor de drept;
    licenţele şi autorizaţiile de activitate;
    permisele de conducere;
    documentele de înmatriculare a mijloacelor de transport;
    rapoartele de testare tehnică a mijloacelor de transport;
    cauzele penale;
    procesele-verbale cu privire la contravenţiile administrative;
    deciziile adoptate de instanţele de judecată şi alte organe competente pe cazurile cu privire la comiterea accidentelor rutiere;
    c) documente tehnologice de ieşire:
    rapoartele statistice privind frecvenţa accidentelor rutiere;
    extrasele din Registrul de stat al accidentelor rutiere;
    dările de seamă şi  interpelările întocmite în baza informaţiei Registrului de stat al accidentelor rutiere.
Capitolul VI. Resursa informaţională
    13. Obiecte informaţionale
    Totalitatea obiectelor informaţionale, care constituie resursa informaţională, este determinată de destinaţia Sistemului şi include:
    a) accidente rutiere:
    accidente grave;
    accidente uşoare;
    accidente soldate numai cu pagube materiale;
    b) sesizarea cu privire la producerea accidentului rutier;
    c) mijloace de transport implicate în accident;
    d) persoane fizice de categoriile:
    conducători;
    pasageri;
    ciclişti;
    pietoni;
    persoane care au pătimit în urma accidentului;
    conducători şi posesori ai vehiculelor implicate în accident;
    martori ai producerii accidentului rutier;
    e) unităţi de drept:
    persoane juridice - posesori ai vehiculelor implicate în accident;
    persoane juridice - administratori ai drumurilor publice;
    f) locul producerii accidentului rutier:
    în localităţi;
    pe drumuri naţionale;
    în afara localităţilor şi drumurilor naţionale;
    g) documente:
    documente oficiale;
    cauze penale, procese-verbale administrative întocmite pe faptul accidentului rutier;
    concluzii în baza cercetărilor criminalistice, auto-tehnice şi trasologice;
    concluzii în baza examinărilor medico-legale;
    h) evenimente;
    i) formulare.
    14. Identificarea obiectelor informaţionale
    Identificarea obiectelor informaţionale se realizează prin atribuirea acestora a identificatoarelor, după cum urmează:
    a) identificator al obiectului informaţional “accidentul rutier” este numărul de identificare de stat AAYYGGNNNNN, unde:
    AA - indiciu intrasistemic al identificatorului obiectului informaţional;
    A=13 - accident rutier;
    YY - ultimele două cifre ale anului;
    GG - codul organului care a înregistrat accidentul;
    NNNNN - numărul de ordine în anul şi organul respectiv;
    b) identificator al obiectului informaţional “sesizarea” este numărul de identificare de stat al sesizării, împrumutat din Registrul informaţiei criminalistice şi criminologice (RICC) şi are structura AYYGGNNNNN, unde:
        A - indiciul intrasistemic al obiectului,
        A=1 - sesizare;
        YY - ultimele două cifre ale anului;
        GG - codul organului care a înregistrat sesizarea;
        NNNNN - numărul de ordine în anul şi organul respectiv;
    c) identificator al obiectului informaţional “mijlocul de transport” este numărul de identificare de stat al mijlocului de transport (IDNV), împrumutat din Registrul de stat al transporturilor (RST). Pentru unităţile de transport hipomobil numărul de identificare este numărul de identificare al animalului de tracţiune, împrumutat din Registrul de stat al animalelor (RSA);
    d) identificator al obiectului informaţional “persoana fizică” este numărul de identificare de stat al persoanei fizice (IDNP), împrumutat din Registrul de stat al populaţiei;
    e) identificator al obiectului informaţional “unitatea de drept” este numărul de identificare de stat al unităţii de drept (IDNO), împrumutat din Registrul de stat al unităţilor de drept (RSUD);
    f) identificator al obiectului informaţional “locul producerii accidentului rutier” (IDLA) reprezintă o cheie combinată generată de Sistem, care are structura următoare:
    IDLA=YY+GG+NNNNN, unde:
    YY - ultimele două cifre ale anului;
    GG - codul organului care a înregistrat accidentul;
    NNNNN - numărul accidentului în anul şi organul respectiv.
    Locul accidentului rutier se caracterizează prin legarea datelor topologice ale locului accidentului cu obiecte fixe şi precizate, prin indicarea segmentului de drum liniar sau prin coordonate spaţiale absolute (stabilite cu ajutorul sistemului GPS);
    g) identificator al obiectului informaţional “documentul” reprezintă o cheie combinată, care are structura următoare:
    “codul documentului”+”seria”+”numărul”;
    h) identificator al obiectului informaţional “eveniment” este numărul de ordine;
    i) identificator al obiectului informaţional “formular” este numărul de ordine.
    15. Scenarii de bază
    Scenariul de bază include o listă a evenimentelor ce se produc cu obiectul informaţional şi se ţin la evidenţă în Sistem. În Registrul de stat al accidentelor rutiere sînt ţinute la evidenţă următoarele evenimente:
    a) pentru obiectul informaţional “accidentul rutier”
    Punerea primară în evidenţă se efectuează la parvenirea sesizării sau la prezentarea fişei de evidenţă a accidentului rutier.
    Actualizarea datelor accidentului rutier se efectuează:
    la parvenirea informaţiilor suplimentare cu privire la circumstanţele producerii şi consecinţele accidentului rutier;
    la adoptarea deciziei pe faptul accidentului rutier;
    la modificarea deciziei adoptate anterior.
    Scoaterea din evidenţă şi transferarea datelor în arhivă se efectuează după finalizare perioadei de dare de seamă.
    Scoaterea definitivă din evidenţă se efectuează la recalificarea faptei sau constatarea altor circumstanţe ce servesc drept temei pentru excluderea din evidenţa statistică a accidentelor rutiere;
    b) pentru obiectul informaţional “mijlocul de transport”
    Punerea primară în evidenţă se efectuează la parvenirea sesizării cu privire la accidentul rutier sau la prezentarea fişei de evidenţă a mijloacelor de transport implicate în accident.
    Actualizarea datelor se efectuează la parvenirea informaţiilor suplimentare cu privire la datele, apartenenţa şi starea tehnică a mijlocului de transport.
    Scoaterea din evidenţă şi transferarea datelor în arhivă se efectuează la finalizarea perioadei de dare de seamă.
    Scoaterea definitivă din evidenţă se efectuează o dată cu excluderea definitivă din evidenţă a obiectului informaţional “accidentul rutier”;
    c) pentru obiectul informaţional “persoana fizică”:
    Punerea primară în evidenţă se efectuează la parvenirea sesizării cu privire la accidentul rutier sau la prezentarea fişei de evidenţă a persoanelor participante la accident.
    Actualizarea datelor se efectuează:
    la schimbarea datelor personale;
    la schimbarea caracteristicilor participantului la trafic;
    la parvenirea altor informaţii suplimentare.
    Scoaterea din evidenţă şi transferarea datelor în arhivă se realizează la finalizarea perioadei de dare de seamă.
    Scoaterea definitivă din evidenţă se efectuează o dată cu excluderea definitivă din evidenţă a obiectului informaţional “accidentul rutier”;
    d) pentru obiectul informaţional “unităţi de drept”:
    Punerea primară în evidenţă se efectuează:
    la parvenirea sesizării cu privire la accidentul rutier sau la prezentarea fişei de evidenţă a accidentului rutier produs pe sectorul de drum, al cărui administrator este;
    la parvenirea sesizării cu privire la accidentul rutier sau la prezentarea fişei de evidenţă a mijlocului de transport implicat în accident, al cărei posesor este.
    Actualizarea datelor se efectuează la parvenirea altor informaţii suplimentare.
    Scoaterea din evidenţă şi transferarea datelor în arhivă se efectuează după finalizarea perioadei de dare de seamă.
    Scoaterea definitivă din evidenţă se efectuează o dată cu excluderea definitivă din evidenţă a obiectului informaţional “accidentul rutier”;
    e) pentru obiectul informaţional “locul accidentului
    Punerea primară în evidenţă se efectuează:
    la înregistrarea datelor despre coordonatele spaţiale absolute ale locului accidentului rutier (stabilite cu ajutorul sistemului GPS);
    la înregistrarea datelor despre legarea topologică relativă a locului accidentului cu obiecte fixe şi precizate, prin indicarea segmentului de drum liniar.
    Actualizarea datelor se efectuează la precizarea, modificarea sau completarea datelor cu privire la locul producerii accidentului rutier.
    Scoaterea din evidenţă şi transferarea datelor în arhivă se efectuează după finalizarea perioadei de dare de seamă.
    Scoaterea definitivă din evidenţă se efectuează o dată cu excluderea definitivă din evidenţă a obiectului informaţional “accidentul rutier”;
    f) pentru obiectul informaţional “documentul”
    Punerea primară în evidenţă se efectuează:
    la adoptarea deciziei pe faptul producerii accidentului rutier;
    la prezentarea concluziei în baza cercetărilor criminalistice, auto-tehnice, trasologice sau în baza examinării medico-legale.
    Actualizarea datelor se efectuează:
    la modificarea deciziei adoptate anterior;
    la modificarea concluziilor.
    Scoaterea din evidenţă şi transferarea datelor în arhivă se efectuează după finalizarea perioadei de dare de seamă;
    g) pentru obiectele informaţionale “eveniment” şi “formular”:
    Punerea primară în evidenţă se efectuează la înregistrarea evenimentului, totodată, se perfectează formularul corespunzător.
    Actualizarea datelor se efectuează la luarea deciziilor corespunzătoare cu privire la formularul respectiv de către persoanele responsabile la toate etapele lanţului tehnologic de prelucrare a informaţiei (totodată, în formular se trec menţiunile respective).
    Scoaterea din evidenţă se efectuează la anularea evenimentului sau după expirarea actualităţii informaţiei cu privire la eveniment.
    16. Datele Sistemului
    Datele prezentului Sistem reprezintă totalitatea de atribute ale obiectelor informaţionale şi includ:
    a) date privind obiectul informaţional “accidentul rutier”:
    ID - numărul de identificare al accidentului rutier;
    organul care efectuează evidenţa;
    numărul de identificare al sesizării cu privire la accidentul rutier;
    modul şi numărul de înregistrare a sesizării cu privire la accidentul rutier la organul de poliţie;
    data înregistrării sesizării la organul de poliţie;
    codul organului de înregistrare a sesizării;
    tipul evidenţei accidentului rutier (accident grav, accident uşor, accident soldat numai cu pagube materiale, excluderea accidentului din evidenţă);
    modul depistării accidentului rutier;
    data, ora şi ziua săptămînii producerii accidentului rutier;
    tipul, categoria accidentului rutier;
    descrierea detaliată a accidentului rutier;
    indicele de identificare a locului accidentului rutier (IDLA);
    codul unităţii administrativ-teritoriale a Republicii Moldova (ulterior codul raionului din Republica Moldova);
    codul localităţii;
    norma Regulamentului circulaţiei rutiere, încălcarea căreia a condus la producerea accidentului rutier;
    localizarea accidentului;
    starea părţii carosabile;
    iluminarea locului accidentului;
    condiţiile meteo;
    numărul persoanelor decedate;
    numărul persoanelor traumatizate uşor;
    numărul persoanelor traumatizate grav;
    numărul victimelor identificate;
    numărul de automobile deteriorate;
    valoarea stabilită a prejudiciului;
    cauza producerii accidentului rutier;
    factorii care au favorizat producerea accidentului;
    serviciile care au efectuat cercetarea la faţa locului
    indicii de identificare a mijloacelor de transport (IDNV);
    indicii de identificare a persoanelor fizice (IDNP);
    indicii de identificare a unităţilor de drept (IDNO);
    indicele de identificare a procesului-verbal administrativ întocmit pe  faptul comiterii accidentului rutier;
    calificarea contravenţiei administrative;
    indicele de identificare a cauzei penale pornite pe faptul comiterii  accidentului rutier;
    calificarea cauzei penale;
    indicele de identificare a cauzei judiciare pe faptul comiterii accidentului rutier;
    indicele de identificare a deciziei judiciare pe faptul comiterii accidentului rutier;
    b) date despre “mijlocul de transport”:
    numărul de identificare (IDNV);
    numărul de identificare a accidentului rutier (ID);
    organul teritorial de evidenţă a mijlocului de transport;
    numărul de înmatriculare;
    tipul certificatului de înmatriculare;
    seria, numărul şi data eliberării certificatului de înmatriculare;
    marca, modelul mijlocului de transport;
    tipul vehiculului;
    destinaţia mijlocului de transport;
    particularităţi tipologice;
    defecţiuni tehnice depistate;
    numărul persoanelor din autovehicul decedate;
    numărul persoanelor din autovehicul traumatizate;
    susţinerea controlului tehnic de stat;
    seria şi numărul ecusonului controlului tehnic de stat;
    seria şi numărul tahogramei;
    numărul ştampilei de sigilare a tahografulului;
    apartenenţa;
    numărul de identificare de stat a persoanei fizice (IDNP) - posesor;
    numărul de identificare de stat a unităţii de drept (IDNO) - posesor;
    numărul de identificare de stat a conducătorului auto (IDNP);
    suma prejudiciului material cauzat mijlocului de transport sau încărcăturii;
    numărul de identificare al actului expertizei autotehnice;
    c) date despre “Persoana fizică”:
    numărul de identificare de stat a persoanei fizice (IDNP);
    numărul de identificare a accidentului rutier (ID);
    numărul de identificare a vehiculului (IDNV) (pentru proprietari ai mijloacelor de transport, conducători auto şi pasageri);
    numele, prenumele, patronimicul, data naşterii, vîrsta şi sexul persoanei fizice;
    tipul şi identificatorul documentului de identificare al persoanei (pentru toate persoanele);
    identificatorul permisului de conducere (pentru conducătorii auto);
    categoriile permisului de conducere (pentru conducătorii auto);
    şcoala auto absolvită (pentru conducătorii auto);
   seria, numărul, data eliberării certificatului de competenţă profesională (pentru conducătorii auto antrenaţi în transportul de călători sau mărfuri periculoase);
    ţara, adresa de la domiciliu, cetăţenia, funcţia, locul de muncă a persoanei fizice;
    categoria participantului la accident;
    stagiul în calitate de conducător auto (ani, luni);
    timpul la volan pînă la accident (ore, minute);
    informaţii suplimentare despre participant;
    starea psihofiziologică;
    consecinţele pentru participant, spitalizarea, caracterul traumei, aplicarea mijloacelor de securitate pasivă;
    suma pagubei materiale cauzate;
    d) date despre obiectul informaţional “unitatea de drept”:
    numărul de identificare de stat a unităţii de drept (IDNO);
    denumirea;
    ţara, adresa juridică;
    e) date despre obiectul informaţional “locul accidentului rutier”:
    indicele de identificare a locului accidentului rutier (IDLA);
    numărul de identificare a accidentului rutier (ID);
    numărul de identificare a segmentului drumului;
    datele privind segmentul drumului din Registrul drumurilor auto;
    coordonatele absolute ale locului accidentului din sistemul GPS;
    datele legării topologice relative ale locului accidentului cu obiecte fixe (în localităţi);
    localizarea accidentului;
    indicele, kilometrul, metrul drumului;
    codul localităţii unde s-a produs accidentul;
    strada principală, numărul casei, blocului unde s-a produs accidentul;
    strada secundară, în cazul accidentelor produse la intersecţii;
    adresa locului accidentului (cu text);
    lăţimea totală a părţii carosabile (M,cm);
    numărul benzilor de circulaţie;
    lăţimea acostamentului (M,cm);
    lăţimea trotuarului (M,cm);
    separarea benzilor de sens opus;
    tipul de îmbrăcăminte rutieră;
    elemente de plan şi profil ale locului accidentului;
    f) date despre obiectul informaţional “documentul”:
    numărul de identificare a accidentului rutier (ID);
    pentru documentele oficiale:
    identificatorul documentului;
    tipul, seria, numărul şi data, organul emiterii documentului;
    termenul de valabilitate;
    categoriile permise (pentru permisele de conducere);
    domeniile permise de activitate (pentru licenţe şi autorizări);
    pentru documentele procesual-penale şi juridice:
    identificatorul documentului;
    tipul documentului (cauză penală, proces-verbal administrativ, concluzie, decizie judiciară);
    calificarea juridică;
    concluzia;
    decizia aplicată;
    data şi organul aplicării deciziei;
    g) date despre obiectul informaţional “eveniment”:
    identificatorul evenimentului;
    tipul evenimentului;
    data înregistrării evenimentului;
    h) date despre obiectul informaţional “formular”:
    numărul formularului;
    motivul formularului;
    codul oficiului;
    persoana care a luat decizia cu privire la formular;
    menţiuni despre circulaţia formularului.
    Pentru obiectele informaţionale împrumutate “persoană fizică”, “mijlocul de transport”, “unitatea de drept” datele suplimentare despre obiecte sînt accesibile din Registrul de stat al populaţiei, Registrul de stat al conducătorilor auto, Registrul de stat al transporturilor, Registrul de stat al unităţilor de drept, în limitele necesarului pentru caracterizarea obiectelor informaţionale din cadrul Registrului de stat al accidentelor rutiere.
    17. Clasificatoare
    În scopul asigurării veridicităţii şi reducerii volumului de informaţie stocată în Registru se utilizează sistemul de clasificatoare. Clasificatoarele pot fi împărţite în trei grupuri:
    internaţionale;
    naţionale;
    intrasistemice.
    Clasificatoarele intrasistemice se elaborează şi se utilizează în cadrul Registrului doar în lipsa clasificatoarelor internaţionale şi naţionale aprobate.
    18. Interacţiunea cu alte sisteme informaţionale
    Pentru asigurarea formării corecte a resursei informaţionale este necesară organizarea accesului la resursele informaţionale ale următoarelor sisteme informaţionale automatizate:
   Sistemul informaţional automatizat “Registrul de stat al populaţiei” acordă acces la datele despre persoane fizice, adresa de la domiciliu şi documentele, care le-au fost eliberate;
    Sistemul informaţional automatizat “Registrul de stat al transporturilor” acordă acces la datele despre mijloace de transport (inclusiv agregatele cu număr de identificare), proprietarii acestora şi alte persoane împuternicite, documentele şi numerele de înmatriculare;
   Sistemul informaţional automatizat “Registrul de stat al conducătorilor de vehicule” acordă acces la datele despre dreptul persoanei fizice de conducere a mijlocului de transport corespunzător;
    Sistemul informaţional automatizat “Registrul de stat al actelor juridice” acordă acces la datele privind actele juridice;
   Sistemul informaţional automatizat “Registrul de stat al unităţilor de drept” acordă acces la datele despre toate categoriile de unităţi de drept, constituite în bază legală adresa juridică, drepturile de a exercita diverse activităţi licenţiate;
    Sistemul informaţional automatizat “Registrul divizării teritorial-administrative şi planurilor de adrese ale localităţilor” acordă acces la datele despre unităţile teritorial-administrative, străzi, clădiri şi apartamente la înregistrarea domiciliului;
   Sistemul medical informaţional integrat al Ministerului Sănătăţii acordă acces la datele despre persoanele traumatizate şi decedate în urma accidentelor, concluziile în baza cercetărilor medico-legale, prezenţa sau lipsa bolilor psihice,  abuzul de alcool, întrebuinţarea în scopuri nemedicale a substanţelor narcotice (toxice);
    Sistemul informaţional automatizat “Registrul informaţiei criminalistice şi criminologice” acordă acces la datele despre dosarele penale şi cauzele cu privire la contravenţiile administrative, precum şi despre persoanele care le-au comis;
    Sistemul informaţional automatizat “Registrul dosarelor judiciare” (RDJ) acordă acces la datele despre dosarele judiciare şi deciziile luate cu privire la ele.
   Realizarea în deplin volum a funcţiilor blocului va fi posibilă doar după elaborarea şi implementarea unor astfel de sisteme informaţionale automatizate cum ar fi “Sistemul geografic naţional” şi “Registrul divizării teritorial-administrative şi planurilor de adrese ale localităţilor”;
    Sistemul Informaţional Geografic Naţional serveşte pentru legarea spaţială a datelor despre locurile săvîrşirii infracţiunilor şi obiectele infrastructurii, de asemenea, oferă posibilitatea de aplicare a metodelor analizei spaţiale a evenimentelor şi fenomenelor care au loc în sfera criminală.
Capitolul VII. Infrastructura informaţională
    19. Nivelurile infrastructurii informaţionale
    Arhitectura prezentului Sistem a fost edificată conform schemei-tip a infrastructurii informaţionale a sistemului informaţional automatizat.
    Infrastructura informaţională a Sistemului este amplasată în două niveluri:  central şi regional.
   Nivelul central este amplasat în municipiul Chişinău. Funcţia de bază a nivelului central al infrastructurii informaţionale este asigurarea stocării informaţiei şi acordării ei utilizatorilor prin Portalul informaţional de stat.
    Nivelul regional este amplasat în centrele raionale şi cuprinde subdiviziunile teritoriale ale participanţilor la Sistem. Funcţia lui de bază este colectarea informaţiei.
    20. Complexul tehnic de program
    Lista produselor software şi a mijloacelor tehnice, utilizate la crearea infrastructurii informaţionale a Sistemului informaţional automatizat “Registrul de stat al accidentelor rutiere”, este determinată de către elaboratorul Sistemului.
Capitolul VIII. Securitatea şi protecţia informaţiei
    21. Asigurarea securităţii informaţionale
   În scopul asigurării protecţiei resurselor informaţionale şi infrastructurii informaţionale, începînd cu etapa de proiectare, vor fi planificate mecanismele de asigurare a securităţii informaţionale împotriva eventualelor pericole de  natură diferită, cu perfecţionarea acestora  pe parcursul întregului ciclu de viaţă al sistemului informaţional.
    Totodată, un element important al securităţii informaţionale este studierea şi aplicarea de către personal a metodelor şi procedeelor de contracarare a pericolelor.
Dispoziţii finale
  Crearea prezentului Sistem va necesita resurse temporale considerabile, deoarece funcţionarea acestuia este condiţionată de edificarea infrastructurii corespunzătoare. Totodată, exploatarea Sistemului poate fi facilitată, în mare măsură, prin organizarea accesului la resursele informaţionale ale Registrului de stat al populaţiei, Registrului de stat al conducătorilor auto şi Registrului de stat al transporturilor deja existente.
    Luînd în considerare faptul că resursa informaţională conţine date personale despre persoane fizice, precum şi informaţia cu caracter criminologic şi statistic despre persoane, este necesară asigurarea prin legislaţie a unui anumit nivel de protecţie a acestor date.